Daar dacht ik letterlijk eerst ook aan trouwens. Geen idee, maar het was echt wel een lange zit, tussendoor even aan de Fastned lader gehangen (28khw bijgeladen in 30 minuten op een 50kw lader) en daarna weer door. Het enige wat ik wel merkte, ik had een korte broek aan, is dat mijn knie net tegen een naadje van het middenconsole rust en dat is op langere ritten minder comfortabel.
Ik las ook een kritische review van een Model S rijder hier een paar pagina's terug en die 'klaagde' over de kwaliteit van de speakers. Ik vind de speakers echt briljant. Hoog, midden en laag erg goed in balans. Speakers zijn gedetailleerd. Veel beter dan de speakers uit mijn eerdere auto's (Audi en BMW), waar ik altijd voor de uitgebreidere sound systemen had gekozen.
Ik heb zelf ook het Performance pakket en ik vind die Öhlins uitstekend in de standaard afstelling. Het is denk ik wat je gewend bent. Dezelfde Tesla-rijder klaagde hier ook over. Bij mij geen gepiep of gekraak uit de dempers en het rijgedrag is sportief, maar ik heb helemaal geen problemen met verkeersdrempels of slecht wegdek. Nu heb ik hiervoor wel Audi R en RS modellen gereden, dus wellicht is het wat je gewend bent. De wegligging is subliem, doet me denken aan de wegligging van mijn R8 die ik tot 2013 gereden heb.
De remmen zijn eveneens uitstekend. Een vriend van mij heeft een Model S en ik heb altijd de remmen daarvan matig gevonden.
Ik deel wel de mening dat de kunststoffen soms hard en/of goedkoop aanvoelen. Ik merk dat vooral bij de zonnekleppen en het dashboardkastje, dat had van mij echt wel wat beter gemogen. Ik vind de overige (stoffen) afwerkingen dan weer erg mooi en de uitstraling hiervan vind ik uitstekend.
Ik moet wel wat rommelen met de afstelling van de airco, die staat voor mij snel te koud, verhogen naar 23 graden is de oplossing, maar als je dan in de ochtend instapt, dan is verwarmen naar 23 graden weer veel te gek. Dus het is heen en weer met het instellen van de temperatuur.
Google Assistent werkt bij mij goed. Al merk ik regelmatig op dat er wat vertraging in zit. Soms vertaalt ze razendsnel wat ik zeg en soms moet je echt tot 5 seconden wachten voor het kwartje bij haar valt. De geluidskwaliteit van Spotify mag echt wel wat beter, je merkt dat de bitrate aan de lage kant is. Spotify reageert trouwens erg snel met het skippen naar het volgende nummer.
De Pilot Assist werkt. Al vind ik deze niet superbetrouwbaar. Wil soms wel erg naar de rand van een baan gaan en dan rijd je oncomfortabel dicht naast een auto rechts van je. Dat passen ze vast nog wel aan.
de ACC functioneert goed en slim. Al vind ik dat hij wel sneller vaart mindert als er een voorganger in beeld komt, maar die nog relatief ver weg is. Hierdoor moet je vrij vroeg van baan wisselen om je snelheid te behouden.
Ik merk bij accelereren dat de aandrijflijn wat trillerig kan zijn, dat voel je in het stuur. Ik heb met diezelfde aandrijflijn ook problemen als ik achteruit aan het rijden ben en stuur. Zodra ik naar links / rechts stuur, is er een knak hoorbaar en voelbaar. Vooruit zijn er geen problemen.
Ik heb een paar keer de 12 volt melding gehad, maar ben niet gestrand. Die 12 volt melding is niet meer voorgekomen nadat ik de tip heb gevolgd om hem eerst in N te zetten en daarna in P.
Mijn achterruiten zitten echt veel te los. Dat moet echt aangepast gaan worden. Ik kan niet eens normaal mijn ruiten schoonmaken zonder dat ze van links naar rechts schuiven. Mijn bestuurdersraam herstelt zichzelf soms als het raam dicht wordt gedaan, hij gaat dan heel kort weer naar beneden om vervolgens helemaal te sluiten. Mijn bestuurdersraam kraakt ook in de rubbers, dat is wel irritant, maar ook te verhelpen. Ik vind de zijramen net even te licht. Met laagstaande zon is het wat irritant, ze mogen van mij iets meer tint hebben (en dat geef ik ze dan ook volgende week). Hoogstaande zon is prima te doen met het glazen dak, het stoort niet en voelt ook niet warm aan op je hoofd.
De stoelen voorin zitten prima. Ik merk wel op dat in het midden van de zitting een hard stuk zit, dat voelde ik ook in het demomodel, je merkt dit bij het instappen. Zodra je zit is dat opgelost. De zitpositie is goed. Al vindt mijn vrouw de stoelen net iets te smal (zij is iets steviger). We vinden beiden de hoofdsteunen niet fijn, ze zitten te ver naar voren, waardoor je je hoofd nooit even lekker naar achteren kan laten leunen tegen de steunen aan. Je blijft dan altijd een beetje naar voren gebogen.
Kinderen zitten achterin prima (ze zitten in stoeltjes). Het is wel vervelend en onbegrijpelijk dat de hoofdsteunen achterin niet te verwijderen zijn. Het zorgt ervoor dat de stoeltjes iets minder goed passen en ze nemen nu ook onnodig zicht van mij weg.
Ik vind het jammer dat de frunk niet elektrisch geopend kan worden, dat zou vanwege de plek van de laadkabel, toch wel handig zijn geweest. Nu is het niet praktisch genoeg en kies ik er dus voor om de kabel achterin te gooien. En die glijdt vervolgens alle kanten op in de achterbak. Niet heel belangrijk, maar toch zonde.
Keyless entry werkt goed en bereik van de sleutel is ook goed daarvoor. Het werkt sneller en beter dan bij mijn vorige auto's.
Ik ben nog niet helemaal enthousiast over het lichtbeeld van de koplampen. Ze zijn bij de dealer opnieuw afgesteld, maar ik vind ze nog steeds erg hoog staan. Daarnaast vind ik dat het lichtbeeld niet gelijkmatig is, het toont een beetje rommelig. In het lichtbeeld zit (zo'n 2 a 3 meter voor de auto) een donkere band in het licht. Daarnaast vind ik dat de extra hulp verlichting wel heel snel op het stuur reageert. Als je maar een een beetje naar links of rechts stuurt, vliegen de mistlampen aan en ze vliegen ook net zo snel weer uit (zonder dimfunctie) het toont onrustig wat mij betreft. Tijdens mijn eerste rit in het donker dacht ik dat de boel kapot was.
De aandrijflijn is erg soepel, snel en comfortabel. Het rijdt echt heel fijn. Je kunt snel en makkelijk wisselen van D naar R en dat is fijn met inparkeren of straatje keren.
Ik vind echter de camera's matig. Ik had in mijn Audi en daarvoor in mijn BMW ook camera's voor en achter (en onder de spiegels), inclusief 360 en dat werkte toch een stuk beter dan in de Polestar. Het zicht is beperkt en dat hebben ze geprobeerd op te lossen met een wel heel erg grote fisheye lens. Het 360 beeld van bovenaf werkt, maar er zitten vrij dikke blinde randen om de auto heen en bovendien vervormt het beeld vrij snel. Jammer, dat had echt anders gekund. Mijn BMW uit 2013 (toch alweer 7 jaar geleden) deed dat toen al veel nauwkeuriger.
De achterklep openen én sluiten met je voet of met de afstandsbediening werkt feilloos, erg handig. Dat werkte bij mijn Audi voor geen meter.
Ik vind het verder echt wel een rijdersauto en ik ben er ook echt blij mee.
Tot zover