Aangezien ik mijn P2 pas in november verwacht heb ik de afgelopen tijd vooral als lezer de ontwikkelingen in dit forum gevolgd, maar kan nu eindelijk melden dat ik inmiddels (afgelopen zaterdag) ook mijn eerste proefrit heb gemaakt.

Wij hebben speciaal gewacht tot de lokale Volvo Dealer (Zeist) de beschikking had over een P2, want die zou één dezer dagen arriveren en toen ik onlangs informeerde was'ie net binnen, dus meteen een afspraak in kunnen plannen.
Ik denk dat ik over de rij-ervaring weinig nieuws meer te melden heb. Het is de eerste EV die ik ooit zelf bestuurd heb, dus ik was gewoon vooral heel benieuwd naar het verschil met mijn huidige V40 (diesel) en de rij-ervaring in het algemeen. Conclusie: gewoon top.
Mijn vrouw en ik hebben ongeveer een uurtje in de regio gereden (Zeist/Maarn/Veenendaal) om alle wegtypes eens uit te proberen en dat liep als een zonnetje. One-pedal driving was heel even wennen qua dosering maar is in principe na een kwartiertje al vertrouwd. We hebben in de hele rit de rem niet aangeraakt. De rit was helaas wel te kort om alle geavanceerde functies uit te proberen; dat komt wel zodra mijn eigen exemplaar geleverd is.
De enige twee dingetjes die me wel in de korte rit opvielen waren de volgende:
- In mijn V40 (en zat andere modellen) kun je je richtingaanwijzer kort aantippen als je een baantje opschuift, zodat de knipper na 3 of 4 keer klikken vanzelf weer afslaat. In de P2 werkte dat niet zo (altijd handmatig weer uit zetten). Klopt dat, of heb ik een functie gemist?
- Ik ben gewend dat als ik de CC aanzet, dat ik dan met een 'suspend'-functie (0) weer even tijdelijk op handmatig over kan schakelen en dan met reset weer terug naar de vorige stand kan. Bij de P2 kon ik alleen heel de ACC weer volledig uitschakelen. Klinkt dit bekend, of heeft dit te maken met het adaptive element (waardoor suspend niet meer echt nodig zou zijn)?
Qua zitting en zicht viel de auto me ook alles mee. De stoelen (vegan) zijn wel iets stugger dan van mijn V40, maar misschien verandert dat nog na een paar maanden als je de zitting een beetje hebt 'ingezeten'. Qua ruimte en houding zat ik overigens echt prima - en ik ben 1.91m, dus daar was ik zeker wel even benieuwd naar. Ik heb ook even snel achterin gezeten en kan wel bevestigen dat ik met m'n kruin dan tegen de dakrand aan zit - wat heel veel reviewers al hadden opgemerkt. Gelukkig zal het niet heel vaak voorkomen dat ik zelf achterin hoef te zitten ;-) dus dat scheelt.
Wat mij overigens wel opviel is dat deze dealer best behoorlijk op de hoogte was van de leveringen en functies van de P2. De verkoper gaf aan dat zij inmiddels zijn begonnen met leveren van verschillende modellen in de omgeving (er stonden ongeveer 8 P2's achter op het terrein en kregen nu bijna wekelijks nieuwe modellen aangeleverd). Qua onderhoud is hun personeel nu bezig met een opleiding om zowel P2 als P8 te leren kennen en te kunnen servicen. Al met al heb ik er wel een goed gevoel bij. Hoewel ook zij afhankelijk zijn van de informatie die ze van Polestar krijgen, zijn ze in ieder geval druk bezig om de boel op orde te krijgen voor hun klanten, al verkopen ze de auto zelf niet.
Enfin, het was een goede/leuke eerste indruk. Nu nog twee maandjes aftellen en dan kunnen we de auto verder leren kennen.