Leuk verslag weerP2Hattem schreef op zondag 6 september 2020 @ 00:11:
Vanavond de verlichting kunnen testen en deze staat toch wat hoog afgesteld: meerdere tegenliggers knipperden met hun licht en zelf zag op begroeiing langs de weg dat de lichtbundel omhoog loopt. De grootlicht assistent ook meteen geprobeerd en de eerste 3 auto’s gaven geen reactie maar de 4e wel. Dat wordt dus een afspraak bij de dealer om de verlichting af te stellen.
En Google maps nog een keer:
1. Als je een laadstation zoekt krijg je Tesla superchargers te zien of iets op 35 km afstand terwijl er dichterbij genoeg laders zijn als je in ABRP kijkt. Hier is werk aan de winkel! Ook de snelheid van de lader is wat overdreven naar de huidige maatstaven.
2. De aangegeven max snelheid is soms echt ‘way off’ en loopt soms ook minuten (!) achter. Zojuist in Duitsland mocht je maar 120, maar Google vond ruim 7 minuten lang dat 50 de max was ... op de snelweg! Als er een verkeersbord is waargenomen, dan blijft dat heel lang de maat terwijl je ondertussen de snelweg opgereden bent en zelfs het 120 bord gepasseerd bent (want hoe weet ik anders dat je maar 120 mag?) en dat is dus volledig gemist.
3. Het display achter het stuur is wat nerveus met in- en uitzoomen. Ook kun je geen voorkeur instellen voor je eigen zoom niveau.
4. Ik had op een laadplek geen internet verbinding en toen kon ik de volgende bestemming niet invoeren. Had al eerder gezien dat ‘offline mappen’ in de instellingen van Maps niet beschikbaar was, dus of je directe omgeving offline beschikbaar is, is dus de vraag. Dit zou wel zo moeten zijn.
5. Synchroniseren van Maps op mijn telefoon en de auto werkt nog niet naar wens, of eigenlijk helemaal niet. Mogelijk nog eens wat pielen met de accounts en instellingen.
En dan nog het laden .... soms vraag je je af of ze wel eens nadenken als een laadplek ingericht wordt:
[Afbeelding]
De auto staat hier dus tegen de rijrichting in geparkeerd. Je moet wel achteruit inparkeren anders is de kabel te kort. Als hier meer auto’s staan kun je dus niet meer inparkeren, maar wegrijden lukt ook niet meer want je kunt de bocht naar links niet maken 😩. Dit is dus alleen toegankelijk voor auto’s met het laadpunt aan de voorzijde. (Veel Duitse EV’s hebben de laadpoort aan de voorzijde, dus het zal wel chauvinisme zijn denk ik 🤓)
Heb ook nog een paar plaatjes geschoten van de laadsnelheid:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De foto bij 34% is 5 minuten na het aansluiten en geeft misschien een wat vertekend beeld omdat het laden nog op gang moet komen?
De andere status viel me niet tegen bij die SoC en als je in de auto zit te kijken naar je dashboard, dan gaat het nog best snel van 60 naar 70. Mijn Magnum double cherry chocolate was nog maar net op 😋.
Rijden door de bergen (Freiburg naar de Rhine Falls naar Basel naar Freiburg) was niet verkeerd 🤪. De auto stuurt heerlijk (standje zwaar) en bergaf zie je de verbruiksmeter alleen maar aan de charge kant staan. De remmen niet nodig gehad. One-pedal is hier een zaligheid! Zat nog een tijdje achter een camper en die hield even in om mij te laten passeren omdat er een aardig heuvel aankwam ... het was net alsof die heuvel er niet lag, zo makkelijk maakt ‘ie bergop snelheid.
Nog een voordeel van EV rijden: bij de watervallen (leuk om eens naar toe te gaan, maar dat is off-topic) was het erg druk op de parkeerplaats, behalve bij de 6 laadpaal plekken die ook nog eens het dichtst bij de ingang liggen.
Hier weer een probleem met de ligging van de laadplek, want de standaard kabel is met 4,5 meter stomweg te kort als je vooruit ingeparkeerd moet staan. Dus straks maar een 7 meter kabel aanschaffen om van dat probleem af te zijn. Ik moest hier dus ook weer tegen de rijrichting in achteruit inparkeren en aangezien ik de enige was leverde dat geen probleem op, maar toch.
Op de Duitse dorpswegen met hobbels, putdeksels, etc merk je dat het PP stevig afgeveerd is, maar niet oncomfortabel.
Verbruik overall (nu 1100 km) is 22,7 kWh per 100 km. Het rijden in de bergen lijkt niet extreem veel uit te maken, maar 150 op de Duitse snelweg wel. Het rijden in de bergen zorgt er voor dat je dus veel 80kmh kilometers maakt en die zijn weer voordeliger dan de snelweg natuurlijk.
Tot slot nog het gemis van de app: bij de watervallen was het zo’n 28 graden en dan is het wel lekker als je de auto kunt laten koelen als je weer richting de parkeerplaats wandelt.
Ook tijdens een laadstop kunnen zien hoever het laden is als je aan de koffie zit zou wel handig zijn. Kortom, de softwaremannen/-vrouwen moeten toch echt aan de bak om dat snel voor elkaar te krijgen!
En tot slot: ik geniet nog steeds van elke kilometer die onder de banden doorschiet!!! Morgen richting de Elzas, want daar schijnt komende week wel de zon itt Italië 😎
Heel veel plezier nog vandaag. Hoe is de integratie van Spotify? Heb je daar regelmatig last van dekking? En hoe gaat dat icm Google? Kun je gewoon roepen: “Hej Google speel Toto Out of Africa? Of werkt dat anders?