Het grote Polestar 2 / XC40 P8 topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 247 Laatste
Acties:
  • 1.470.106 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beosoft
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-10-2023
_--[]--__ schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 13:28:
[...]

Die functie (vanaf iOS 13.6) heet “CarKey” werkt met NFC en iPhones en Apple watches vanaf 2018. De Polestar “phone as key” functie werkt via Bluetooth. Apple CarKey gaat dus niet werken icm de Polestar 2.
Dat geld dan ook voor de P8?

Volvo XC 40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:37
Bedank Polestar maar... Anders had je een iPhone aan moeten schaffen om je auto in te komen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _--[]--__
Beosoft schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 13:36:
[...]

Dat geld dan ook voor de P8?
Apple CarKey ondersteuning (inclusief de NFC hardware in de deuren) moet specifiek door de autofabrikant worden ondersteund/ingebouwd. Als Volvo er niets over in de specs heeft staan moet je er niet op rekenen dat het ondersteund gaat worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarvinOA
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 29-05-2023
Hansieo schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 12:57:
[...]

KEIGAAF!! bedankt voor de headsup.

Wat ik graag zou willen weten (ook ervaringen van anderen na de proefrit? ) is hoe dat file-parkeren je bevalt.
Bij mijn proefrit wilde ik dit proberen (van kindsaf parkeer ik op centimeters waar andere niet durven... :9 )
maar dat durfde ik met de P2 (nog) niet aan.
op "zicht" is beroerd door de stevige stijlen, en de camera's gaven een stevig "krom" beeld dus nam ik als test file-parkeren in een dduubbeell vak (HELD!!)

Ik neem aan dat het puur gewenning moet zijn.. (old dogs cán learn new tricks O-) ) maar wat is jouw ervaring tot nu toe? (en andere medespelers?? _/-\o_ )
Echt fileparkeren heb ik nog niet gedaan. In mijn vorige auto deed ik dat altijd op de spiegels en sensoren. En dat ging prima. Een rcz heeft ook 0,0 zicht. Voor de Polestar zal ik even een paar keer moeten spelen met sturen en dan geloof ik het wel ☺️ De naar beneden gerichte spiegels zijn fijn voor je velgen en eenmaal daar aan gewend wil je niet anders. Camera’s hebben voor mij geen toegevoegde waarde en vind dat ze inderdaad door vervorming mijn beeld vertroebelen. Een achteruitrijcamere helpt wel om op een cm nauwkeurig een auto achterwaarts voor een muurtje te zetten. Met sensoren kun je dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirstEV
  • Laatst online: 06-09 15:25
Engelstalige reddingskaart voor de P2 gevonden in Duits Polestar forum:
https://polestar.fans/upl...kUZxoMLceXGYHywg7iiCq.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk Nap
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 02-11-2020
Iemand ervaring met de melding dat er een software probleem is waardoor de aflevering uitgesteld wordt? Oorspronkelijk zou ik in augustus geleverd krijgen, toen werd het september en nu staat hij al op oktober. Ik ga op 20 september op vakantie en blijf nog steeds hopen dat ik de auto dan heb...... De auto staat al sinds 28 juli in Zeebrugge.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
Henk Nap schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 17:08:
Iemand ervaring met de melding dat er een software probleem is waardoor de aflevering uitgesteld wordt? Oorspronkelijk zou ik in augustus geleverd krijgen, toen werd het september en nu staat hij al op oktober. Ik ga op 20 september op vakantie en blijf nog steeds hopen dat ik de auto dan heb...... De auto staat al sinds 28 juli in Zeebrugge.....
Geen melding van een software probleem maar wel dat mijn P2 ergens eind september geleverd gaat worden terwijl deze ook op 28 juli in Zeebrugge is aangekomen. Er moeten wel ergens issues zijn als ze 2 maanden over aflevering doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De fiscalist
  • Laatst online: 15-09 08:46
Capaciteit problemen bij de Volvo dealers die de handover moeten doen?

Gedoe met scm certificaten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drtngs
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-01-2021
JohnDoe77 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 11:04:
[...]

Prachtige kleur Moon, echt waar! Hadden ze op de P8 ook moeten regelen... Je maakt er wel een kunst van het kenteken te blurren, maar denk toch dat hij leesbaar is _O-
Haha, ik ben benieuwd wat je er van maakt dan, want ik kan er zelf echt niks van maken en ik weet het nummer 🤣

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conijntje
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23-07 08:27
drtngs schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 19:00:
[...]

Haha, ik ben benieuwd wat je er van maakt dan, want ik kan er zelf echt niks van maken en ik weet het nummer 🤣
J- 424 - KH

Sorry :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De fiscalist
;).....

Die J en KH lagen ook wel erg voor de hand...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beosoft
Alleen de eerste 4 was nog een gokje, maar 1+1 ws al snel 2 O-)

Volvo XC 40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drtngs
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-01-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
drtngs schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 19:00:
[...]

Die van Conijntje! O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirstEV
Gisteren eigenlijk voor het eerst even door dit Tesla-forum over Polestar gebladerd:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/polestar-2.183089/

Genoeg zinnige en onzinnige dingen over de P2.
Mijn conclusie: Tesla-fans zijn niet veel anders dan Polestar-enthousiastelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philipvm
  • Laatst online: 04-12-2024
FirstEV schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:38:
Gisteren eigenlijk voor het eerst even door dit Tesla-forum over Polestar gebladerd:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/polestar-2.183089/

Genoeg zinnige en onzinnige dingen over de P2.
Mijn conclusie: Tesla-fans zijn niet veel anders dan Polestar-enthousiastelingen.
PC versus Apple syndroom? 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02:14
Philipvm schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:39:
[...]

PC versus Apple syndroom? 😄
Waarbij PC = old auto = Volvo = Polestar en Apple = Tesla bedoel je? :+

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conijntje
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23-07 08:27
RichieB schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:47:
[...]

Dan zit ik hier op het goede forum iig!

Apple :r

;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beosoft
[...]

Zo zo jij bent goed in wiskunde :*)

Volvo XC 40 P8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pure8
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-09-2022
We mogen niet uit het oog verliezen dat Tesla de zaken wel redelijk voor mekaar heeft, toch?
Natuurlijk zijn ze nog niet mee wat betreft afwerking en kwaliteit. Daar hebben ze momenteel veel te weinig 'auto-bouw-ervaring' mee. Daar heeft de concurrentie een veel langere (sommigen al meer dan 100 jaar) ervaring mee. Maar dat komt nog wel. Langzaamaan zal dat verbeteren. Maar tegen dan zal Tesla maar één van de vele merken zijn. Tot voor kort waren ze nog een buitenbeentje. Je weet wel: in het rijk der blinden, ...
Maar over enkele jaren zullen alle auto's elektrisch zijn en zullen we nóg meer nieuwe merken hebben dus zal Tesla zoals ik al zei één van de vele merken zijn. Niks meer, niks minder.

Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:03
Pure8 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:16:
We mogen niet uit het oog verliezen dat Tesla de zaken wel redelijk voor mekaar heeft, toch?
Natuurlijk zijn ze nog niet mee wat betreft afwerking en kwaliteit. Daar hebben ze momenteel veel te weinig 'auto-bouw-ervaring' mee. Daar heeft de concurrentie een veel langere (sommigen al meer dan 100 jaar) ervaring mee. Maar dat komt nog wel. Langzaamaan zal dat verbeteren. Maar tegen dan zal Tesla maar één van de vele merken zijn. Tot voor kort waren ze nog een buitenbeentje. Je weet wel: in het rijk der blinden, ...
Maar over enkele jaren zullen alle auto's elektrisch zijn en zullen we nóg meer nieuwe merken hebben dus zal Tesla zoals ik al zei één van de vele merken zijn. Niks meer, niks minder.
Klopt, maar ik schat wel in dat Tesla een voorsprong heeft op een aantal kritische punten, maar ook een achterstand op andere punten.

Ze staan zeker voor op gebied van software, self driving, fast charging, batterijen en productiecapaciteit zowel voor batterijen als voor electrische auto's.
Alleen Porsche en Audi kunnen sneller laden dan Tesla, maar dan tegen een ander prijskaartje.

Waar ze achter staan is op gebied van design en afwerking, maar ik verwacht dat ze door de fabrieken in Berlijn toch wat mensen kunnen aantrekken die Audi, Merc of BMW gebrouwd hebben, en die ervaring gaan toepassen bij Tesla.

En fabrikanten als Polestar, XPeng, NIO zullen moeten bijbenen op gebied van self driving en batterijtech, maar ook op gebied van electrisch verbruik. Als je "eerlijke" vergelijkingen maakt, dan haalt Tesla toch de meeste kms uit een 1kW batterij, en ik verwacht dat dit toch een belangrijk punt gaat blijven.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Laatst online: 14-09 16:08
Pure8 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:16:
Mijn nicht rijdt al een aantal jaren in een model-s.
Ze is echt heel enthousiast over de auto zelf maar over de Tesla service is ze absoluut niet meer te spreken. Waar het heel goed begonnen was heeft ze nu herhaaldelijk het gevoel gekregen dat bestaande klanten bij Tesla’ maar als een hinderlijke onderbreking van de werkdag’ worden gezien.

Maar feit is dat het bij Tesla qua laad-infrastructuur natuurlijk top is! En het is erg knap hoe ze tegen de ‘ stroom’ (?) in zo’n naamsbekendheid en presentie ze hebben weten op te bouwen en eigenlijk de hele Autowereld tot actie hebben gedwongen.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Mga1600 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:28:
[...]

Mijn nicht rijdt al een aantal jaren in een model-s.
Ze is echt heel enthousiast over de auto zelf maar over de Tesla service is ze absoluut niet meer te spreken. Waar het heel goed begonnen was heeft ze nu herhaaldelijk het gevoel gekregen dat bestaande klanten bij Tesla’ maar als een hinderlijke onderbreking van de werkdag’ worden gezien.

Maar feit is dat het bij Tesla qua laad-infrastructuur natuurlijk top is! En het is erg knap hoe ze tegen de ‘ stroom’ (?) in zo’n naamsbekendheid en presentie ze hebben weten op te bouwen en eigenlijk de hele Autowereld tot actie hebben gedwongen.
Die Service is inderdaad een aandachtspunt, zowel voor Tesla, maar ook voor Polestar en de ander chinese market entrants.

Zelfs na jaren is het niet simpel om een goed service netwerk op te bouwen (ook bv Van Moof heeft hier nog veel huiswerk).
Zo iets op bouwen vanaf 0, en dat wereldwijd wordt nogal onderschat.
Goede service bedrijven hebben al hun merken gekozen, en mogen/willen daar niet direct een merk aan toevoegen.
Dan begin je dus met "occasiehandelaars" die ook ergens een werkplaats hebben, maar niet op niveau wat Tesla/Polestar etc willen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pure8
Mga1600 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:28:
[...]

Zoals ik schreef: In het land der blinden, ...
Ze waren de eerste die elektrisch rijden zo voor mekaar kregen en op dat moment dus de enigen. Was er eigenlijk wel keuze toen?
Maar waar zullen ze over tien jaar staan in de hele automarkt? Alle grote jongens met veel meer bouwervaring zullen dan een heel gamma aan volwaardige elektrische auto's aanbieden. Met een dealernetwerk dat over het hele land verspreid is. Met een schare trouwe klanten die het merk al heel hun leven kennen.
Nu zijn de klanten mensen zoals wij. In voor nieuwe, hippe dingen. Maar binnenkort komt dan de rest van de bevolking die een nieuwe (elektrische) wagen moeten kopen. Daar zullen er meer voor Volvo, Renault, VW, enz... kiezen dan voor Byte, Lynk & Co, Tesla, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Pure8 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:43:
[...]

Zoals ik schreef: In het land der blinden, ...
Ze waren de eerste die elektrisch rijden zo voor mekaar kregen en op dat moment dus de enigen. Was er eigenlijk wel keuze toen?
Maar waar zullen ze over tien jaar staan in de hele automarkt? Alle grote jongens met veel meer bouwervaring zullen dan een heel gamma aan volwaardige elektrische auto's aanbieden. Met een dealernetwerk dat over het hele land verspreid is. Met een schare trouwe klanten die het merk al heel hun leven kennen.
Nu zijn de klanten mensen zoals wij. In voor nieuwe, hippe dingen. Maar binnenkort komt dan de rest van de bevolking die een nieuwe (elektrische) wagen moeten kopen. Daar zullen er meer voor Volvo, Renault, VW, enz... kiezen dan voor Byte, Lynk & Co, Tesla, ...
Maar ik verwacht wel dat Tesla goedkoper gaat zijn dan een vergelijkbare auto van een traditionele aanbieder. Elon heeft al een paar keer gehint dat de prijzen nog gaan zakken.

Als je vandaag voor 50k een auto wil die ook bruikbaar is voor langere afstanden, met de binnenruimte van een BMW3/Passat, dan kom je wel bij Tesla M3 uit....
De Kona komt nog wat in de buurt, maar laadt een pak trager.
VW ID3 zou ik pas binnen een jaar kopen, tot ik zeker ben dat ze de software echt onder controle hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:57
Tommie12 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:49:
[...]

Maar ik verwacht wel dat Tesla goedkoper gaat zijn dan een vergelijkbare auto van een traditionele aanbieder. Elon heeft al een paar keer gehint dat de prijzen nog gaan zakken.

Als je vandaag voor 50k een auto wil die ook bruikbaar is voor langere afstanden, met de binnenruimte van een BMW3/Passat, dan kom je wel bij Tesla M3 uit....
VW ID3 zou ik pas binnen een jaar kopen, tot ik zeker ben dat ze de software echt onder controle hebben.
De ruimte van een Passat in een M3? :+
Anyway, de prijzen gaan bij alle merken uiteindelijk zakken natuurlijk, als het volume genoeg toeneemt.
De E-tron is inmiddels ook al 10k gezakt in prijs en de verwachting is dat er ook kleinere modellen bij komen of zoals Jaguar nu gedaan heeft, een software limit toepassen en de wagen ook goedkoper in de markt zetten.
Early adaptors betalen nu eenmaal hoofdprijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:19

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

[...]

Als er een elektrische auto was met de binnenruimte van een Passat dan had ik die meteen gekocht. Met 3 kids onder de 6, dus 3 autostoeltjes, is er behoorlijk weinig keus. Ja de etron en de model S/X, maar wilde iets minder bijtelling betalen eigenlijk 8)7 . Model 3 en polestar zijn (helaas) te klein voor ons gezinnetje (enige auto, das ook duurzaam..)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pure8
[...]

Tuurlijk! Musk doet geregeld dergelijke uitspraken en dan zie je telkens het aandeel de hoogte in schieten.
Maar van zijn beloftes komt dikwijls niet veel in huis.
Als het aandeel maar stijgt. Dat is wat de aandeelhouders van hem verlangen.
Los van het feit of het klopt van wat je beweert over de binnenruimte gaat het over "vandaag". Ja, vandaag doet Tesla nog mee.
Maar ik had het over morgen. Dan zijn ze een van de velen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PvS_68
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:30
GeeMoney schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:54:

De ruimte van een Passat in een M3? :+
Ik dacht al dat hij bedoelde: Een M3 in de binnenruimte van een Passat... :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzjunkie
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13-08-2021
Hier ook een Polestar 2 besteld in Thunder, wat mij alleen niet helemaal duidelijk is:
1) Op de offerte staat standaard donkere ramen achter (dit wil ik niet, lease maatschappij zegt dat dit niet aan te passen valt echter zie ik vooral P2's geleverd worden met heldere ramen, weten jullie hoe dit zit?) ik wil dus heldere / niet getinte zij ramen voor en achter.
2) De raam omlijsting, is deze standaard hoogglans zwart?

Bedankt! Hoop jullie snel tegen te komen onderweg :)

P2 Thunderstrucked Den Bosch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De fiscalist
1) alleen de achterruit is donker, niet de zijramen
2) ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvS_68
Pure8 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:17:
[...]

Telkens bij het laden aan de laadpaal wordt tevens de 12v accu bijgeladen.
Om de 12V accu nog maar eens op te rakelen. Op het Facebook forum is al een accu-bijna-leeg melding te zien van één van de eerste klanten in België. Schijnt inmiddels een bekend probleem in Noorwegen.
Hier een Google translate vertaling van een Noors forum/website m.b.t. dit probleem:

Er is veel gesproken over 12 v problemen en het opladen van de 12 v accu. Heb dit vanavond op mijn auto bekeken. De auto laadt stabiel 13.6 v op als je op de bestuurdersstoel zit en onderhoudsoplader toen de auto op de ccs werd opgeladen Maar hij wordt bestuurd door je kont, als je in de garage gaat zitten en drukt en praat met de assistent voor langere tijd, je moet op de bestuurdersstoel zitten voor de 12 v laadpaal om actief te zijn vanaf de hoofdbatterij. Dit is 30 minuten geldig. Wil je langer zitten, moet je een auto in de rit zetten en bakken in het park, je hebt nieuwe 30 minuten. Dus dan weet je het 🙂 Ik heb bedenkingen dat dit anders mag zijn op andere software 👍

Het is wat gebrekkig vertaald, maar wat ik eruit begrijp is dat de 12V batterij wordt geladen tijdens het laden van de 400V accu als je in de auto zit (je gewicht en aanwezigheid sleutel zet de auto in een soort stand-by stand). EDIT: Gaat denk ik om de Comfort stand waarin ook clima werkt en USB-poorten spanning krijgen.
Dat is een situatie die bij mij waarschijnlijk nooit gaat voorkomen. Het is zooooo 2010, dat in de auto wachten tot je accu vol is... 8)7 Grapje, maar ik zal in 99% van de gevallen thuis laden en dan ga ik er echt niet in zitten.
Hopelijk komt Polestar snel met een oplossing hiervoor.

[ Voor 5% gewijzigd door PvS_68 op 31-08-2020 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-09 18:35
Pure8 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:06:
[...]

Tuurlijk! Musk doet geregeld dergelijke uitspraken en dan zie je telkens het aandeel de hoogte in schieten.
Maar van zijn beloftes komt dikwijls niet veel in huis.
Als het aandeel maar stijgt. Dat is wat de aandeelhouders van hem verlangen.
Welke beloftes dan niet?
Hij komt nagenoeg al zijn beloftes na, alleen klopt de voorspelde tijdlijn niet altijd. Maar hij doet het tenminste wel itt anderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _--[]--__
bottom line schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:45:
[...]

Welke beloftes dan niet?
Hij komt nagenoeg al zijn beloftes na, alleen klopt de voorspelde tijdlijn niet altijd. Maar hij doet het tenminste wel itt anderen.
Tijdlijn is wel een essentieel onderdeel van beloften, zeker als je bij het maken van die belofte een tijdlijn aangeeft. Als ik beloof mijn factuur binnen 30 dagen aan jou te betalen en dan pas 2 jaar later het geld overmaak kun je ook niet beweren dat ik me aan mijn belofte gehouden heb :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philipvm
  • Laatst online: 04-12-2024
[...]

Niet wat ik bedoelde, maar laat vooral je fantasie de vrije loop 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvS_68
Serieus? Daar zijn genoeg websites aan besteed.
De voorspelde tijdlijn klopt vaker niet dan wel. Zoals gezegd. Aandelen tactiek.

Je kan natuurlijk ook van de niet nagekomen beloftes zeggen dat de timeline geslipt is en dat deze nog moeten komen.... 8)7

In de volgende video kun je hem al betrappen op 2 uitspraken die hij zeker niet heeft waargemaakt en ook niet meer waar gaat maken. Kijk maar eens naar de 1e minuut van de video.
https://www.youtube.com/watch?v=H5V0vL3nnHY
Overigens getuigd de 2e (battery-swap) wel van visie, maar zoals veel van die dingen is ook deze achterhaald door de tijd. Korter wordende laadtijden maken het overbodig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ach-jee
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:05
Zullen we het topic eens een keer niet derailen met een Tesla/Musk discussie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pure8
bottom line schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:45:
[...]

Welke beloftes dan niet?
Tijdlijn is een onderdeel daarvan.
Natuurlijk zal alles wat hij zegt ooit wel eens uitkomen. Reikwijdtes van 1600km, brandstofauto's die niks meer waard zijn, enz... Dat is makkelijk te voorspellen, dat gaat zeker zo geschieden. Maar hij plakt daar dan een periode op die nauwelijks realistisch is. Dus de bewering klopt niet wanneer hij zegt dat dit dán gaat gebeuren en het gebeurt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pure8
ach-jee schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:04:
Idd, je hebt gelijk. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvS_68
ach-jee schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:04:
Sorry, dat ik hapte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P2Hattem
  • Laatst online: 14-08 18:57
Jazzjunkie schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:37:
Hier ook een Polestar 2 besteld in Thunder, wat mij alleen niet helemaal duidelijk is:
1) Op de offerte staat standaard donkere ramen achter (dit wil ik niet, lease maatschappij zegt dat dit niet aan te passen valt echter zie ik vooral P2's geleverd worden met heldere ramen, weten jullie hoe dit zit?) ik wil dus heldere / niet getinte zij ramen voor en achter.
2) De raam omlijsting, is deze standaard hoogglans zwart?

Bedankt! Hoop jullie snel tegen te komen onderweg :)
Volgens mij is alleen de achterruit getint, de achterste zijramen niet (die moet ik namelijk zelf laten tinten omdat ik het wel wil).
Raamomlijsting is altijd zwart.

P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02:14
Pure8 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:06:
[...]

Maar ik had het over morgen. Dan zijn ze een van de velen.
Tsjonge, als ik een Telsa aandeel kreeg elke keer dat iemand dat beweerde.. :+

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burchov
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
@MarvinOA Nog gefeliciteerd dat je de auto nu al hebt! Ik moet nog 1,5 week wachten... Wel ben ik benieuwd, heb je ook geprobeerd om muziek op een USB-stick te zetten en die af te spelen? Het kan toch niet zo zijn dat via bluetooth en je telefoon de enige manier is om je eigen muziek te luisteren?

En weet je of er ook mogelijkheden zijn om apps te sideloaden? Dat is voor de echte tweaker natuurlijk ook belangrijke informatie :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:09
Cross-post van Leveringstopic.

Stonden er vandaag 7 bij de Volvo dealer in Spijkenisse

TerrorSource in "Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic"

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quark2
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-07 19:24
Burchov schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:38:
@MarvinOA Nog gefeliciteerd dat je de auto nu al hebt! Ik moet nog 1,5 week wachten... Wel ben ik benieuwd, heb je ook geprobeerd om muziek op een USB-stick te zetten en die af te spelen? Het kan toch niet zo zijn dat via bluetooth en je telefoon de enige manier is om je eigen muziek te luisteren?

En weet je of er ook mogelijkheden zijn om apps te sideloaden? Dat is voor de echte tweaker natuurlijk ook belangrijke informatie :9
Zeker, daar ben ik ook erg benieuwd naar ja!

P2 Moon non PP Android 10 P2108.3 | 1979 Landrover series III 'Stage One' V8 | Duurzaamheid is ook lang met dingen doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recharge365
  • Laatst online: 15-11-2021
S2000jan schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 18:41:
Stel dat: je doet 35km per dag.... ga je dan toch dagelijks bijladen of slechts 1x per week?
Ik rijd nu 5 jaar een PHEV waarmee ik 40km kan rijden. Zowel op kantoor als thuis laad ik de batterij weer op zonder een maximum aan te geven. Na deze 5 jaar heb ik nog geen enkele vermindering van accu capaciteit gemerkt. Dus volgens mij valt het wel wat mee. Ben dan ook van plan om de auto 's avonds altijd aan de lader te zetten totdat het batterij management systeem vindt dat het genoeg is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:34
Quark2 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 18:04:
[...]

Zeker, daar ben ik ook erg benieuwd naar ja!
Als we het toch over muziek hebben: wat zijn de ervaringen (tot dusver) mbt de DAB+ ontvangst? Ik rijd in een Talisman nu maar er zitten overal gaten in de dekking. Misschien dat dat aan de antenne ligt (Franse elektronica hé...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VolvoAlfa
  • Laatst online: 09-10-2020
Binnenkort arriveert mijn P2 in kleur thunder, maar ik zou graag achteraf lederen bekleding willen laten inbouwen. Heeft iemand hier toevallig al ervaring mee (bij de P2), en zoja, bij welke aanbieder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
VolvoAlfa schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 18:49:
Binnenkort arriveert mijn P2 in kleur thunder, maar ik zou graag achteraf lederen bekleding willen laten inbouwen. Heeft iemand hier toevallig al ervaring mee (bij de P2), en zoja, bij welke aanbieder?
Was er een reden om niet gelijk leer te bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samvdgr
  • Laatst online: 20-02-2023
Zojuist nam ik een eens een kijkje in mijn Polestar-Account, (nog nooit gedaan...). Tijdje geleden een Polestar 2 besteld via leasemaatschappij. Nu zie ik deze order in mijn account staan met de status planning aflevering. Weet iemand toevallig hoe lang het dan nu nog zou duren? Ik kan niet meer wachten😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VolvoAlfa
  • Laatst online: 09-10-2020
TheRebell schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 18:53:
[...]

Was er een reden om niet gelijk leer te bestellen?
helaas was dat niet mogelijk in combinatie met de kleur thunder |:(
daarnaast vind ik persoonlijk een donkere kleur leer mooier in combinatie met de kleur thunder (dus geen licht beige leer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ach-jee
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:05
samvdgr schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 18:53:
Zojuist nam ik een eens een kijkje in mijn Polestar-Account, (nog nooit gedaan...). Tijdje geleden een Polestar 2 besteld via leasemaatschappij. Nu zie ik deze order in mijn account staan met de status planning aflevering. Weet iemand toevallig hoe lang het dan nu nog zou duren? Ik kan niet meer wachten😜
Niemand die het weet helaas, leaseauto’s zijn nog niet uitgeleverd naar mijn weten. Werkt je ‘details’ knop wel? Lotgenoten vind je trouwens in het Leverings-topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• samvdgr
  • Laatst online: 20-02-2023
ach-jee schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:00:
[...]

Niemand die het weet helaas, leaseauto’s zijn nog niet uitgeleverd naar mijn weten. Werkt je ‘details’ knop wel? Lotgenoten vind je trouwens in het Leverings-topic.
Nee, mijn details knop werkt idd niet. Bij meerdere een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlacKstaR-
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:22
samvdgr schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:20:
[...]

Nee, mijn details knop werkt idd niet. Bij meerdere een probleem?
De link wordt pas actief als je een mail van Polestar ontvangt om de levering in te plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarvinOA

@Quark2 @Burchov

Zojuist geprobeerd een USB stick aan te sluiten op de auto. Dit moet overigens met USB-C. De auto doet daar niets mee. Ik heb nog even door de apps gebladerd of daar een muziekspeler tussen zit die er eventueel wel wat me kan. Maar dat zijn allemaal streaming apps.

Vooralsnog kun je met muziek op een USB dus niets. Tenzij ik iets over het hoofd zie. In de handleiding wordt er ook alleen maar gesproken over opladen. De Spotify app en de Bluetooth Media speler streamen alleen.

Overigens weet ik ook niet of ik dit ga missen. Mijn telefoon heeft 256 GB opslagcapaciteit en mijn favoriete muziek staat daar gewoon op. En daar kun je via de bluetooth media speler op een hele gebruiksvriendelijke manier doorheen bladeren. Hij indexeert alles op artiest, afspeellijst, album, etc. Dus USB is misschien wel achterhaald in deze.

Voor wat betreft sideloaden: ik ben bang dat ik geen echte tweaker ben :+ Al kriebelt wel een klein beetje om een eigen app te maken. Ik heb er alleen veel te weinig tijd voor en te weinig verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theomanders
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23-02-2023
Ik ben op zoek naar een paar 'sport pedals' voor op mijn Polestar 2.
Zouden de exemplaren die nu op een Volvo XC40 passen ook te gebruiken zijn voor de Polestar????

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarvinOA
TheRebell schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 18:43:
[...]

Als we het toch over muziek hebben: wat zijn de ervaringen (tot dusver) mbt de DAB+ ontvangst? Ik rijd in een Talisman nu maar er zitten overal gaten in de dekking. Misschien dat dat aan de antenne ligt (Franse elektronica hé...)
Ontvangst is vooralsnog prima. Mijn ouders wonen in een dorp waar data netwerk echt slecht is. Daar viel dus wel de internetconnectie van de auto weg. DAB deed het nog wel. Je hebt daarnaast volgens mij ook gewoon FM radio, dus je hebt altijd wel een fall back voor muziek. En je kan altijd nog lokale muziek van je telefoon streamen via bluetooth.

Ik ben nog niet echt ver buiten mijn woonplaats geweest dus kan er verder niets zinnigs over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burchov
  • Niet online
MarvinOA schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:01:
[...]

Zojuist geprobeerd een USB stick aan te sluiten op de auto. Dit moet overigens met USB-C. De auto doet daar niets mee. Ik heb nog even door de apps gebladerd of daar een muziekspeler tussen zit die er eventueel wel wat me kan. Maar dat zijn allemaal streaming apps.

Vooralsnog kun je met muziek op een USB dus niets. Tenzij ik iets over het hoofd zie. In de handleiding wordt er ook alleen maar gesproken over opladen. De Spotify app en de Bluetooth Media speler streamen alleen.

Overigens weet ik ook niet of ik dit ga missen. Mijn telefoon heeft 256 GB opslagcapaciteit en mijn favoriete muziek staat daar gewoon op. En daar kun je via de bluetooth media speler op een hele gebruiksvriendelijke manier doorheen bladeren. Hij indexeert alles op artiest, afspeellijst, album, etc. Dus USB is misschien wel achterhaald in deze.
Bedankt voor het proberen! Maar als het alleen via je telefoon kan (want streaming is altijd ruk vanwege connectieproblemen, advertenties, extra abonnementskosten of simpelweg mijn muziek niet aanbieden) hoe moet je dan muziek selecteren om af te spelen? Kan je een lijst van alle directories of albums opvragen? Bij mijn vorige auto was afspelen via bluetooth enorm beperkt, alleen "volgende nummer" of "vorige nummer" kon je via de auto doen, voor de rest moest je gewoon je telefoon erbij pakken. Niet echt handig tijdens het rijden :|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Eindelijk een Thunder XC40 eens goed in het wild kunnen bekijken, parkeerde naast me :)

Eigenaar was er erg enthousiast over, en ik deelde zijn enthousiasme. Zag er fraai uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-lSBZpnpL2mOVFF9NGxRzxKk_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JydwQrbMway1SfdOgHlJNCt8.jpg?f=fotoalbum_large

P8

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MarvinOA
Burchov schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:04:
[...]

Bedankt voor het proberen! Maar als het alleen via je telefoon kan (want streaming is altijd ruk vanwege connectieproblemen, advertenties, extra abonnementskosten of simpelweg mijn muziek niet aanbieden) hoe moet je dan muziek selecteren om af te spelen? Kan je een lijst van alle directories of albums opvragen? Bij mijn vorige auto was afspelen via bluetooth enorm beperkt, alleen "volgende nummer" of "vorige nummer" kon je via de auto doen, voor de rest moest je gewoon je telefoon erbij pakken. Niet echt handig tijdens het rijden :|
De interface zit volledig in je auto. Dit doet me er zelfs aan denken om mijn zojuist afgesloten Spotify abonnement weer te cancellen in afwachting van de Apple Music app, want dit werkt voor mij meer dan prima. Je kan dus echt op de scherm van je auto door al je afspeellijsten, artiesten, etc bladeren. En deze muziek staat niet eens echt op mijn telefoon, maar wordt door Apple Music doorgegeven aan de Bluetooth media player. Als ik een nummer aanklik dat niet op mijn telefoon staat, streamt mijn telefoon het via 4G en zet het door naar de Polestar. Ik hoef mijn telefoon hier niet voor vast te houden. Wat niet kan is muziek "ontdekken" zoals bij Spotify, of zoeken in muziek die niet in je bibliotheek staat. Daarom wil ik wel graag de native Apple Music app in de auto. Maar voor nu is dit al 1000 keer beter dan de installatie van de RCZ. Die had alleen maar een beperkte harde schijf en USB en SD, maar koppelen aan mijn telefoon of bluetooth was een no go. Maar wel een old school cd-speler _/-\o_

[Vimeo: IMG_8047.MOV]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burchov
  • Niet online
MarvinOA schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:28:
[...]

De interface zit volledig in je auto. Dit doet me er zelfs aan denken om mijn zojuist afgesloten Spotify abonnement weer te cancellen in afwachting van de Apple Music app, want dit werkt voor mij meer dan prima. Je kan dus echt op de scherm van je auto door al je afspeellijsten, artiesten, etc bladeren. En deze muziek staat niet eens echt op mijn telefoon, maar wordt door Apple Music doorgegeven aan de Bluetooth media player. Als ik een nummer aanklik dat niet op mijn telefoon staat, streamt mijn telefoon het via 4G en zet het door naar de Polestar. Ik hoef mijn telefoon hier niet voor vast te houden. Wat niet kan is muziek "ontdekken" zoals bij Spotify, of zoeken in muziek die niet in je bibliotheek staat. Daarom wil ik wel graag de native Apple Music app in de auto. Maar voor nu is dit al 1000 keer beter dan de installatie van de RCZ. Die had alleen maar een beperkte harde schijf en USB en SD, maar koppelen aan mijn telefoon of bluetooth was een no go. Maar wel een old school cd-speler _/-\o_

Hmm, dat ziet er wel goed uit, met zo'n interface kan je prima muziek selecteren tijdens het rijden. Ik ben wel benieuwd welke muziekspeler-apps dat goed zullen ondersteunen op Android, maar daar gaan we achter komen over anderhalve week. Enige nadeel is wel... ik heb meer muziek dan er op mijn telefoon kan. Of is dit nu juist een goede reden om ook meteen een nieuwe telefoon uit te zoeken? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarvinOA
Burchov schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:02:
[...]

Hmm, dat ziet er wel goed uit, met zo'n interface kan je prima muziek selecteren tijdens het rijden. Ik ben wel benieuwd welke muziekspeler-apps dat goed zullen ondersteunen op Android, maar daar gaan we achter komen over anderhalve week. Enige nadeel is wel... ik heb meer muziek dan er op mijn telefoon kan. Of is dit nu juist een goede reden om ook meteen een nieuwe telefoon uit te zoeken? O-)
Spotify doet dat goed. Ik kan ook de Spotify app van de Polestar gebruiken om op dezelfde manier door mijn telefoon te bladeren. :*) Dit soort dingen werken echt goed out of the box en ben ik wel van onder de indruk.

Correctie in deze. Omdat Spotify dezelfde playlists en artiesten pakte dacht ik dat hij ook op mijn telefoon keek. Vanochtend wat nauwkeuriger gekeken, maar Spotify had wat oude afspeellijsten die nog in mijn account stonden toegevoegd. Dus met Spotify kun je niet door je telefoon bladeren.

[ Voor 21% gewijzigd door MarvinOA op 01-09-2020 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvS_68

Dat heb ik tijdens mijn testrit geprobeerd, maar is me niet gelukt. Ik meen later nog ergens gelezen te hebben dat het (nog) niet ondersteund wordt. Misschien later via software upgrades?!
Op android kan het normaliter via een OTG adapter. Ik had een USB-C adapter met micro-SD kaart erin. Ondersteund mogelijk geen OTG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRebell
Montalbano schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:24:
Eindelijk een Thunder XC40 eens goed in het wild kunnen bekijken, parkeerde naast me :)

Eigenaar was er erg enthousiast over, en ik deelde zijn enthousiasme. Zag er fraai uit.

[Afbeelding]
Whooot XC40 in Thunder *O*
MarvinOA schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:07:
[...]

Spotify doet dat goed. Ik kan ook de Spotify app van de Polestar gebruiken om op dezelfde manier door mijn telefoon te bladeren. :*) Dit soort dingen werken echt goed out of the box en ben ik wel van onder de indruk.
Dat is wel een verademing. Ik kan nu alleen Spotify’s via m’n iPhone gebruiken (als BT werkt) en meer doen dan vorige/volgende zit er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
_--[]--__ schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:59:
[...]

Tijdlijn is wel een essentieel onderdeel van beloften, zeker als je bij het maken van die belofte een tijdlijn aangeeft. Als ik beloof mijn factuur binnen 30 dagen aan jou te betalen en dan pas 2 jaar later het geld overmaak kun je ook niet beweren dat ik me aan mijn belofte gehouden heb :F
Misschien een leuke discussie voor in het Tesla topic? :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
MarvinOA schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:28:
[...]

“Goeie herrie” _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Butchie.nl
  • Laatst online: 14-09 11:02
POLESTAR 2 VS TESLA MODEL 3

De Tesla Model 3 heeft zich nu al een tijdje bewezen in Nederland. Vaak de meeste verkochte elektrische auto per maand. Dat is geen verrassing, want de Tesla Model 3 is gewoon een erg goede elektrische auto. Maar daar is de Polestar 2 dan ineens. Het neefje van Volvo. Qua prestaties gaan ze nek aan nek…hier een objectieve vergelijking tussen twee modellen van de experts van Mountox.

https://www.mountox.com/p...lestar+2+vs+Tesla+Model+3

[ Voor 42% gewijzigd door Butchie.nl op 01-09-2020 07:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _--[]--__
JohnDoe77 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 01:01
[...]
Misschien een leuke discussie voor in het Tesla topic? :O
Geldt net zo goed voor Polestar: Beschikbaarheid App, Apple CarPlay, Phone as Key.... (I didn't mention the "T" word) :X

[ Voor 51% gewijzigd door _--[]--__ op 01-09-2020 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvS_68
Butchie.nl schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 07:07:

De Tesla Model 3 heeft zich nu al een tijdje bewezen in Nederland. Vaak de meeste verkochte elektrische auto per maand. Dat is geen verrassing, want de Tesla Model 3 is gewoon een erg goede elektrische auto. Maar daar is de Polestar 2 dan ineens. Het neefje van Volvo. Qua prestaties gaan ze nek aan nek…hier een objectieve vergelijking tussen twee modellen van de experts van Mountox.

Misschien wel objectief, maar geen best stuk. Ik vind het meer een clickbait-stuk (Tesla en Polestar genereren aardig wat klikjes) met advertentie-linkjes naar voornamelijk leasemaatschappijen. Staan een aantal onjuistheden, om maar meteen de meest duidelijke te duiden:
De Polestar 2 heeft een iets grotere bruikbare accu 72.5 kWh dan de 74 kWh van Tesla.
Wordt hier echt de foute 72,5 bedoeld die ook op andere sites wordt genoemd of had hier toch de (juiste) 75 moeten staan die idd groter is dan 74? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirstEV

Ik ben het eens met PvS_68. Dit is een erg gemakkelijk bijelkaar geraapt stukje.
Er zijn al meerdere vergelijkingen tussen de 2 auto's die inhoudelijk een stuk interessanter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Laatst online: 15-09 17:50

Laden en bereik lijkt mij nog niet de juiste vergelijking.

Een batterij komt pas tot leven ná een aantal keren goed laden/ontladen.

De tesla heeft dat al lang en breed achter de rug, de Polestar staat nog aan het begin en moet nog "inrijden"

Ik denk dat deze test nóg eens gedaan moet worden met een Polestar die óók pakweg 10.000 km achter de rug heeft.

verbruik zal dan naar beneden gaan (en dan bedoel ik km uit de volle lading níet de rij-efficientie)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-08 14:23
Hansieo schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:06:
[...]

De tesla heeft dat al lang en breed achter de rug, de Polestar staat nog aan het begin en moet nog "inrijden"

Ik denk dat deze test nóg eens gedaan moet worden met een Polestar die óók pakweg 10.000 km achter de rug heeft.

verbruik zal dan naar beneden gaan (en dan bedoel ik km uit de volle lading níet de rij-efficientie)
Ik ben vooral benieuwd naar OTA updates die ook het motormanagement aanpakken. Dit heeft Tesla in het verleden ook gedaan. In mei 2019 kreeg de M3 bijvoorbeeld een update die ongeveer 5% (!!!) range toe heeft gevoegd.

We weten natuurlijk niet hoe ver geoptimaliseerd het p2/p8 platform al geoptimaliseerd is bij launch, maar ongetwijfeld gaat alle verzamelde rijdata komende tijd zorgen voor updates die ons gaan helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 09:25
[...]

Dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Hooguit kan het BMS aan de slag moeten om de verschillende segmenten / cellen juist te balanceren als er onbalans is ontstaan maar dat is het dan ook wel.

De individuele cel en de totale batterij zijn springlevend vanaf de eerste keer laden / ontladen en raken langzaamaan meer en meer beschadigd waardoor ze minder lading vasthouden en een kleiner vermogen kunnen leveren en niet andersom.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Heb je daar studies van?
Dit heb ik nog nooit gehoord of gelezen bij een betrouwbare bron.
In de eerste paar ladingen krijg je juist een eerste kleine vermindering van capaciteit, en dan gaat het vrij lineair naar beneden, maar aan een zeer aanvaardbaar tempo.

https://electrek.co/2018/...battery-degradation-data/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Tommie12 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:14:
[...]

Heb je daar studies van?
Dit heb ik nog nooit gehoord of gelezen bij een betrouwbare bron.
In de eerste paar ladingen krijg je juist een eerste kleine vermindering van capaciteit, en dan gaat het vrij lineair naar beneden, maar aan een zeer aanvaardbaar tempo.

https://electrek.co/2018/...battery-degradation-data/
Dit is nogal specifiek voor Tesla. Veel fabrikanten houden een top buffer aan en die laten dit niet zichtbaar zien aan de gebruiker. Verder blijken de pouch cellen veel minder last hiervan te hebben. Wat voor cellen zitten er in een Polestar 2 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
kdeboois schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:17:
[...]

Dit is nogal specifiek voor Tesla. Veel fabrikanten houden een top buffer aan en die laten dit niet zichtbaar zien aan de gebruiker. Verder blijken de pouch cellen veel minder last hiervan te hebben. Wat voor cellen zitten er in een Polestar 2 ?
Pouch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
kdeboois schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:17:
[...]

Ja, de enige die zo veel data kan leveren is Tesla...

Of dat nu te maken heeft met "pouch cellen (weet niet wat je bedoelt)", feit is dat ze allemaal Lithium batterijen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
[...]

:')

Verbruik gaat niet opeens naar beneden op magische wijze doordat de batterij beter wordt.
Een batterij die beter wordt na verloop van tijd, moet trouwens nog uitgevonden worden.
Verbruik kan enkel omlaag gaan doordat je beter met de motor kan omgaan / updates de motor beter/efficienter laten werken.

Laad jij je wagen maar telkens van 5% op naar de 100%. We zullen na 10.000km wel eens zien wiens auto er in betere staat is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdeboois
Tommie12 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:39:
[...]

Ja, de enige die zo veel data kan leveren is Tesla...

Of dat nu te maken heeft met "pouch cellen (weet niet wat je bedoelt)", feit is dat ze allemaal Lithium batterijen gebruiken.
Per cel hebben de pouch cellen een hoger specifiek vermogen en daardoor zijn ze beter bestand tegen hoge belasting door hard optrekken of veel snelladen. Bij een Tesla kan één 21070 cel de zwakke schakel zijn en voor een flinke degradatie zorgen. Bij een pouch batterij is dat dramatischer (meer capaciteit verlies bij één defecte cel) en zal vervanging de enige optie zijn, waardoor dit type batterij wat eerder ober gedimensioneerd zal zijn om garantieclaims te voorkomen. Beetje speculatie van mijn kant, maar wel op basis van vele uren YT en lezen over het onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
@kdeboois @Tommie12 @bottom line

Dat batterijen na veelvuldig laden/ontladen moge duidelijk zijn, en betwist ik ook niet.
Dat diep-ont en top-laden en snel laden (meer dan 1C wat ik als eens aangaf) effect heeft op capaciteit/levensduur is óók duidelijk.

Waar ik het over heb is de "aanloop" van nieuwe cellen, en nee ik heb geen wetenschappelijk bewijs, maar verneem van meer (kleinere) Li-Ion gebruikers dat dit speelt.

vb: ik gebruik al aardig wat jaren Li-Ion cellen voor verschillende doeleinden. Zelfs bij de kleinste die ik gebruik (semi=profi fotocamera) merk ik dat de extra cellen die ik aanschaf in het begin minder lang volhouden dan dat ze zouden moeten. Na een aantal keren gebruiken merk ik een toename, en na een paar jaar gaat dat weer naar beneden totdat ze plots "duiken" en in de chemo pot verdwijnen.

Dat de áuto minder gaat verbruiken is niet waar (en beweer ik ook niet..níet de rij-efficientie) maar als deze Li-Ion zich gedragen als mijn huidige cellen... krijg ik in den beginne méér capaciteit er uit (toename bereik) en zal het daarna gestaag afnemen, dit is puur míjn Li-Ion ervaring .

Tijd gaat het bij mij hopelijk weer bewijzen... maar ik zal ook zelden bove 1C gaan laden..

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdeboois
Dat heeft dan mijn inziens meer met de applicatie van de cel (inleren op de capaciteit en SoC) dan met de cel zelf te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Laatst online: 14-09 16:08
Vandaag stond er een artikelen de krant over de levensduur van elektrische auto accu’s naar aanleiding van een studie door de TH Eindhoven. Ze gaan veel langer mee dan in eerdere studies werd aangenomen. Zeker 250.000 km maar mogelijk nog veel meer. Er zijn ook ideeen dat het misschien wel
500.000 zou kunnen zijn. De achtergrond was een onderzoek naar de milieubelasting van EV’s vs ICE’s Inclusief de productie fase en deze uitkomst liet zien dat EV’s veel gunstiger zijn. Voorlopig geen zorg dus......

Van mijn elektrische fiets herken ik overigens wel het gegeven dat de maximale range pas bereikt werd na een paar keer leegrijden en weer opladen.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
@De fiscalist Wat voor publieke laadkabel zit er nu bij, een 1-fase of 3-fase ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Mga1600 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:34:
Vandaag stond er een artikelen de krant over de levensduur van elektrische auto accu’s naar aanleiding van een studie door de TH Eindhoven. Ze gaan veel langer mee dan in eerdere studies werd aangenomen. Zeker 250.000 km maar mogelijk nog veel meer. Er zijn ook ideeen dat het misschien wel
500.000 zou kunnen zijn. De achtergrond was een onderzoek naar de milieubelasting van EV’s vs ICE’s Inclusief de productie fase en deze uitkomst liet zien dat EV’s veel gunstiger zijn. Voorlopig geen zorg dus......
.............................

Van mijn elektrische fiets herken ik overigens wel het gegeven dat de maximale range pas bereikt werd na een paar keer leegrijden en weer opladen.
Kijk, dat bedoel ik, ik heb geen wetenschappelijk bewijs, maar ook daarin is het te merken... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De fiscalist
Volgens mij zit er een 3 fase mannekens bij en een granny loader die je in het stopcontact kunt steken. Die is 1 fase.

Ik heb de publieke laadkabel niet gebruikt nog. Hoe kan is zien of het 1 of 3 fase is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
De fiscalist schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:28:
Volgens mij zit er een 3 fase mannekens bij en een granny loader die je in het stopcontact kunt steken. Die is 1 fase.

Ik heb de publieke laadkabel niet gebruikt nog. Hoe kan is zien of het 1 of 3 fase is?
Ik zou verwachten dat er iets van een markering op de kabel staat maar met een 1-fase laadkabel zal je met maximal 3.7 kWh laden, dat zou te zien moeten zijn in de auto tijdens het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
Wie is de volgende die mooie plaatjes en verhalen van zijn/haar (zijn er vrouwelijke tweakers hier?) oplevering kan laten zien?

O-)

[ Voor 3% gewijzigd door JohnDoe77 op 01-09-2020 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 14:43

objectieve vergelijking 8)7
Dit komt van een leasebedrijf die beide auto's aanbied. Ze hebben niet eens een belang bij een "winnaar".
Qua prestaties gaan ze nek aan nek
Nee, bereik en laadstructuur is een groot verschil.

[ Voor 5% gewijzigd door Tomas_ op 01-09-2020 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06:38
_--[]--__ schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:34:
[...]
Ik zou verwachten dat er iets van een markering op de kabel staat maar met een 1-fase laadkabel zal je met maximal 3.7 kWh laden, dat zou te zien moeten zijn in de auto tijdens het laden.
Waarom zouden ze er een 1 fase kabel bij doen? Zal gewoon 3x32A zijn.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
Inspired schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:48:
[...]

Waarom zouden ze er een 1 fase kabel bij doen? Zal gewoon 3x32A zijn.
Omdat 1-fase kabels goedkoper zijn. 3x32A heeft geen zin omdat de auto toch maar max 11kwh kan laden en dus aan een 3x16A genoeg heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
_--[]--__ schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:50:
[...]
Omdat 1-fase kabels goedkoper zijn. 3x32A heeft geen zin omdat de auto toch maar max 11kwh kan laden en dus aan een 3x16A genoeg heeft.
Hij kan ook 1x32A laden. Dus heeft wel zin. Daarbij, ik kan met niet voorstellen dat een leverancier een kabel gaat leveren waarmee je niet de max AC snelheid zou kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvS_68
_--[]--__ schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:50:
[...]
3x16A is toch 3 fasen?!
Volgens mij ondersteunen de meeste auto's (P2/P8 ook) op 1-fase max 7,4 kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _--[]--__
Inspired schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:53:
[...]

Hij kan ook 1x32A laden. Dus heeft wel zin. Daarbij, ik kan met niet voorstellen dat een leverancier een kabel gaat leveren waarmee je niet de max AC snelheid zou kunnen halen.
Ik zie net dat ze de tekst in de webshop hebben aangepast om duidelijkheid te geven :)
Er staat nu "Type 3 publieke laadkabel, hoog vermogen (mode 3, 3-fase, 16A), 4,5m (EU) (één inbegrepen bij auto)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
_--[]--__ schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:01:
[...]

Ik zie net dat ze de tekst in de webshop hebben aangepast om duidelijkheid te geven :)
Er staat nu "Type 3 publieke laadkabel, hoog vermogen (mode 3, 3-fase, 16A), 4,5m (EU) (één inbegrepen bij auto)"
Lijkt me nog steeds gek. Kan me voorstellen dat het gewoon een 3x32A kabel is. Dat is doorgaans het geval bij een EV die ook op 1x32 kan laden. Anders zou iemand die thuis op 1F wil gaan laden, en met meer dan 16A, al een andere kabel moeten kopen.

Er staat ook al iets anders dat niet kan kloppen namelijk. :) Dus of de 3x16 klopt is ook maar de vraag gezien de slordigheid.

[ Voor 18% gewijzigd door Inspired op 01-09-2020 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ARR63
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 02-05-2024
_--[]--__ schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:01:
[...]

Ik zie nu de laadkabelbomen het bos niet meer.
Er zijn drie opties voor laadkabels:
1. Type 2 met Schuko stekker (thuisstopcontact 230V) voor laden t/m 7 kW (edit moet zijn 2,3 kW (230V*10A) (1 fase)
2. Type 2 Mennekes stekker voor laden t/m 22kW (3 fase)
3. Type 3 oftewel CCS stekker (zit (vaak) al aan laadstation)

Voor 2. geldt dat de Polestar 2 weliswaar nu t/m 11 kW kan laden, maar dat dit in de toekomst nog kan worden verhoogd (vroeg hij hoopvol)???

Welke laadkabels worden nu standaard bijgeleverd. Ik hoop 1. en 2.. Immers de CCS-laadkabel zit vaak aan het laadstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ARR63 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:29:
[...]

1. Type 2 met Schuko stekker (thuisstopcontact 230V) voor laden t/m 7 kW (1 fase)
3. Type 3 oftewel CCS stekker.

Voor 2. geldt dat de Polestar 2 weliswaar nu t/m 11 kW kan laden, maar dat dit in de toekomst nog kan worden verhoogd (vroeg hij hoopvol)???

Welke laadkabels worden nu standaard bijgeleverd. Ik hoop 1. en 2.. Immers de CCS-laadkabel zit vaak aan het laadstation.
1 & 2 krijg je ja. 3 is geen type 3. Dat is gewoon een CCS stekker, die zit gewoon vast aan een DC snellaadstation. Type 3 is een stekker die in Frankrijk gebruikt werd. Daar heb je niet veel aan, en ga je ook niet krijgen.

Overigens kan de thuislader met Schuko waarschijnlijk tot max 10A. Ik dacht ook dat je bij P2/Volvo losse adapters erbij kunt kopen. Een blauwe CEE (camping stekker) voor 1x16A en een rode CEE om met de thuislader tot 1x32 of 3x16 te kunnen gaan. Maar dat moet je de dealer vragen.

Deze dus;
Type 2 thuislader, hoog vermogen (IEC60309 (rood), 3-fase, 16A), 4,5m (EU)
+ € 450
Maar wel wat prijzig.

[ Voor 19% gewijzigd door Inspired op 01-09-2020 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
ARR63 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:29:
[...]

1. Type 2 met Schuko stekker (thuisstopcontact 230V) voor laden t/m 7 kW (1 fase)
3. Type 3 oftewel CCS stekker.

Die eerste is een 1 fase 10A lader waarmee je max 2,3kW kunt laden. Beschrijving op Polestar site: Type 2 thuislader, laag vermogen (Schuko CEE 7-7, 1-fase, 10A), 7m (EU) (één inbegrepen bij auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Mga1600 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:34:

Heb je een link?

Overigens vrees ik dat die journalist het weer herschreven heeft.
Spreken over 250.000 km is nogal onwetenschappelijk.
Je kan het best spreken over laadcycli, en dan hangt het nogal af van de auto.

Een paar voorbeelden van hoe ver je geraakt met 1000 cycli:
- Tesla LR - 75kWh - verbruik 18kWh/100 km: 416dkm
- eTRON - 95 kWh - verbruik 30 kWh/100 km: 316dkm
- Zoe 50 - 50kWh - verbruik 17 kWh/100km: 294dkm
- P2 - 75 kWh - verbruik 20 kWh/100km: 375dkm
- Kona - 64 kWh - verbruik 17 kWh/100km: 376dkm

Je ziet... het loopt nogal uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvS_68
_--[]--__ schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:33:
[...]

Die eerste is een 1 fase 10A lader waarmee je max 2,3kW kunt laden. Beschrijving op Polestar site: Type 2 thuislader, laag vermogen (Schuko CEE 7-7, 1-fase, 10A), 7m (EU) (één inbegrepen bij auto)
Sterker nog... De persoon die hier 2 weken geleden de laadpaal kwam aansluiten gaf aan dat je de auto met laden via Shuko moest beperken op (ik dacht) 10A omdat anders je wandcontactdoos gewoon langzaam begint te smelten. Deze zijn niet gemaakt om enkele uren vol vermogen (16A) te verwerken.
Dus idd max 2,3kW en daar heb je veel geduld voor nodig....
Pagina: 1 ... 58 ... 247 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een Tesla versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic.