Pure8 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:16:
We mogen niet uit het oog verliezen dat Tesla de zaken wel redelijk voor mekaar heeft, toch?
Natuurlijk zijn ze nog niet mee wat betreft afwerking en kwaliteit. Daar hebben ze momenteel veel te weinig 'auto-bouw-ervaring' mee. Daar heeft de concurrentie een veel langere (sommigen al meer dan 100 jaar) ervaring mee. Maar dat komt nog wel. Langzaamaan zal dat verbeteren. Maar tegen dan zal Tesla maar één van de vele merken zijn. Tot voor kort waren ze nog een buitenbeentje. Je weet wel: in het rijk der blinden, ...
Maar over enkele jaren zullen alle auto's elektrisch zijn en zullen we nóg meer nieuwe merken hebben dus zal Tesla zoals ik al zei één van de vele merken zijn. Niks meer, niks minder.
Klopt, maar ik schat wel in dat Tesla een voorsprong heeft op een aantal kritische punten, maar ook een achterstand op andere punten.
Ze staan zeker voor op gebied van software, self driving, fast charging, batterijen en productiecapaciteit zowel voor batterijen als voor electrische auto's.
Alleen Porsche en Audi kunnen sneller laden dan Tesla, maar dan tegen een ander prijskaartje.
Waar ze achter staan is op gebied van design en afwerking, maar ik verwacht dat ze door de fabrieken in Berlijn toch wat mensen kunnen aantrekken die Audi, Merc of BMW gebrouwd hebben, en die ervaring gaan toepassen bij Tesla.
En fabrikanten als Polestar, XPeng, NIO zullen moeten bijbenen op gebied van self driving en batterijtech, maar ook op gebied van electrisch verbruik. Als je "eerlijke" vergelijkingen maakt, dan haalt Tesla toch de meeste kms uit een 1kW batterij, en ik verwacht dat dit toch een belangrijk punt gaat blijven.