Oja; wat mij wel erg opgevallen is was de kleine vertraging in reactie als je vol gas geeft. Dit blijkt door Polestar bewust gedaan te zijn om de rijder zich tegen zichzelf te beschermen...
Anoniem: 455473
@JohnDoe77 Ik hoop dat de Polestar 2 nog ooit een upgrade krijgt dat die snelheid van een Model 3 Performance krijgt, dat zou wel heel mooi zijn.
Dat is werkelijk nergens voor nodig!Anoniem: 455473 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 21:02:
@JohnDoe77 Ik hoop dat de Polestar 2 nog ooit een upgrade krijgt dat die snelheid van een Model 3 Performance krijgt, dat zou wel heel mooi zijn.
Bursting blue is zeker een mooie kleur....ik weet er alles van, ik had het op mijn XC90.....Spanky79 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 20:01:
[...]
Nja, ik ga er via de leasemaatschappij niets meer aan veranderen. Het is ‘gegarandeerd’ geleverd in 2020,maar wil de boel niet vertragen. Daarnaast denk ik dat bursting blue ook echt heel mooi is.
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Waarom, onnodig en gevaarlijk die snelheden op openbare weg, ik ben zelfs voor het cappen van de 0-100. Auto’s gaan op een gegeven moment ook naar petjes die binnen de bebouwde kom als debielen gaan rijden en niemand die ze hoort aankomen. ja super en ultracars halen ook die tijden maar om het voor iedereen haalbaar te maken is vragen om moeilijkheden.De fiscalist schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 21:39:
Maar wel heel leuk als het kan...
P2, Zappi V2
Voor mij is dit het verschil of ik een Model 3/Y of een Polestar 2 koop, dus blijkbaar is het wel ergens voor nodig voor sommige consumenten.
Met een tweedehands motor was je dan een stuk goedkoper (en nog sneller) uitgeweestAnoniem: 455473 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 23:26:
[...]
Voor mij is dit het verschil of ik een Model 3/Y of een Polestar 2 koop, dus blijkbaar is het wel ergens voor nodig voor sommige consumenten.
En onveiligerGeeMoney schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 23:44:
[...]
Met een tweedehands motor was je dan een stuk goedkoper (en nog sneller) uitgeweest.
Niet veel motoren zijn sneller dan de 3 seconden lijkt mij?
Die zijn er genoeg, en zelfs uit bouwjaren van 2002 dus voor een prikkieAnoniem: 455473 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 23:51:
[...]
En onveiliger![]()
Niet veel motoren zijn sneller dan de 3 seconden lijkt mij?
Alles onder de 6 seconden is natuurlijk op de openbare weg een beetje een geval van wie heeft de langste plasser... het is ruim snel zat om overal in of uit te voegen en om even tussengas te geven bij een bepaalde situatie.
Het is eerder gevaarlijk omdat 95% van de autobezitters het potentieel bij lange na niet weten te benutten. Rechtdoor bij een stoplicht is voor sommige al een uitdaging laat staan goed bochtenwerk.
Overigens is de snelheidskick op een motor nog vele malen groter dan in een auto dus als het je daarom gaat zou ik zekers eens een lesje nemen
Op een cicruit is het natuurlijk al een stuk leuker al zal je daar ook weer vrij snel uitgekeken zijn tov wagens die daar weer voor gemaakt zijn. Voornamelijk remmen, bochtenwerk en uithoudingsvermogen zullen dan toch op gaan breken.
Anyway, andere discussie maar zelf zou ik nooit alleen een keuze maken op 0-100 tijden al is het wel aardig als deze gewoon “goed” zijn en 6 of 7 seconden is gewoon prima. Comfort, luxe stoelen, uiterlijk, multimedia en geluid zijn zaken die daar wat mij betreft toch echt boven staan.
Geen idee wat de Polestar 2 doet trouwens aan tijden maar ik vind het wel een mooie wagen om te zien.
Volvo staat bekend om zijn degelijkheid en veiligheid maar in mijn beleving wel een tikkeltje conservatief wat betreft multimedia en uiterlijk van dashboards. Hopelijk doet het zusje het op dat vlak dus beter, dan is het gewoon echt een prima mooie auto. En, full electric, dus hoe dan ook al punten in de pocket
[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 09-08-2020 00:12 ]
Als dat voor jou bepalend is dan kun je toch allang je keuze maken? De model 3 Performance gaat in 3,4 seconden naar 100, dat is 1,3 seconden sneller dan de Polestar. De model Y doet er 3,7 seconden over.Anoniem: 455473 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 23:26:
[...]
Bijzonder dat acceleratie voor jou zo bepalend is. Waarom is dat voor jou essentieel?
Voor mij is acceleratie een aspect, net de eerder genoemde uitstraling, gebruiksgemak, brouwkwaliteit, zitcomfort, veiligheid, etc. Of hij in 4,7 of sneller naar 100 kan is leuk voor af en toe, maar voor dagelijks gebruik is alles onder de 7 seconden al veel sneller dan de massa met de bijbehorende voordelen bij invoegen, inhalen, etc.
Maar qua snelheid is Tesla by far sneller en dat gaat Polestar met de 2 zoals hij qua hardware nu is nooit inhalen. Hij is simpelweg 300kg te zwaarder en dat haal je met software voor het motormanagement niet weg. Bovendien is Tesla op dat gebied nummer 1, dus het huidige gat zal niet snel kleiner worden.
Weet ik, erg mooi. Lastig beslissen van een beeldscherm dit soort dingen. Wel bij de Volvo dealer geweest, maar die had niet alle kleuren staan (gek eigenlijk).Mga1600 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 22:49:
[...]
Bursting blue is zeker een mooie kleur....ik weet er alles van, ik had het op mijn XC90.....
In ieder geval viel mij op dat ik de metallic rood erg mooi vond terwijl ik daar normaal gen liefhebber van ben. Snap die user wel die hier ergens in dit topic voor rood ging.
Maar voorlopig geen spijt van blauw. Daarnaast zit ik voornamelijk in die auto, dus bekleding, muziek, hulp systemen zijn voor mij belangrijker.
Het is in het echt een prachtige kleur, vooral in combinatie met het zwarte dak! Ik had in mijn vorige auto die combinatie, vandaar nu Thunder. En volgens mijn vrouw is dit meer mijn kleur, had ik ook “ongeveer” op mijn eerste Volvo, Audi en onlangs op mijn BMW.Spanky79 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 09:43:
[...]
Weet ik, erg mooi. Lastig beslissen van een beeldscherm dit soort dingen. Wel bij de Volvo dealer geweest, maar die had niet alle kleuren staan (gek eigenlijk).
In ieder geval viel mij op dat ik de metallic rood erg mooi vond terwijl ik daar normaal gen liefhebber van ben. Snap die user wel die hier ergens in dit topic voor rood ging.
Maar voorlopig geen spijt van blauw. Daarnaast zit ik voornamelijk in die auto, dus bekleding, muziek, hulp systemen zijn voor mij belangrijker.
Weet iemand al iets van de P2 velgmaten zoals, ET - Steek - J ??
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
https://www.polestar.com/...elease/persmap-polestar-2Hansieo schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 16:04:
Weet iemand al iets van de P2 velgmaten zoals, ET - Steek - J ??
19” Michelin Primacy 4 (245/45R19) banden
20” Continental PremiumContactTM 6 (245/40R20) banden
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
@JackBol
Bedankt voor de snelle reactie,
maar wat ik zoek zijn echt de ET, Steek, en J maten.
De banden is makkelijk, maar ik wil wintervelgen gaan zoeken, en dan zijn deze maten nodig om de juiste te selecteren.
ps aanvulling: betreft het een TPMS -ventielen uitvoering of gaat het via de ABS- Tacho?
De banden is makkelijk, maar ik wil wintervelgen gaan zoeken, en dan zijn deze maten nodig om de juiste te selecteren.
ps aanvulling: betreft het een TPMS -ventielen uitvoering of gaat het via de ABS- Tacho?
[ Voor 17% gewijzigd door Hansieo op 09-08-2020 16:31 ]
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
https://support.polestar....rde-wiel_-en-bandenmaten/Hansieo schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 16:23:
@JackBol
https://support.polestar....e-bandenspanningswaarden/
https://support.polestar....-bandenspanningscontrole/
Denk dat je met deze links uit de voeten moet kunnen.
[ Voor 19% gewijzigd door BlacKstaR- op 09-08-2020 16:58 ]
wederom bedankt, maar ik heb (nog) geen idee waar die andere maten voor staan.
8x19x50
en
9x19x53
de 50 en 53 zou ET kunnen zijn...
de 8 en 9 de J waarde al lijkt mij dat een stevig verschil voor een auto als dit
Dan rest nog de steek..
Bandenspanning: DANK U!
ze spreken van ABS controle én "vanaf nu heet dat bij ons" TPMS, lol, lijkt wel jurist die tech info moet geven
8x19x50
en
9x19x53
de 8 en 9 de J waarde al lijkt mij dat een stevig verschil voor een auto als dit
Dan rest nog de steek..
ze spreken van ABS controle én "vanaf nu heet dat bij ons" TPMS, lol, lijkt wel jurist die tech info moet geven
[ Voor 23% gewijzigd door Hansieo op 09-08-2020 17:29 ]
5x108, net als Volvo
[ Voor 60% gewijzigd door De fiscalist op 09-08-2020 17:28 ]
Ok, bedankt voor de info. (maar is dat zo'n beetje voor alle snellere modellen? )De fiscalist schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 17:28:
5x108, net als Volvo
Bij Audi kan dat sterk verschillen... vandaar dat ik er op gespitst ben.
Het is 34 graden en jij gaat winterbanden zoekenHansieo schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 16:23:
@JackBol

Dat maakt toch niet uit, je zoekt voor dit model toch?Hansieo schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 17:30:
[...]
Ok, bedankt voor de info. (maar is dat zo'n beetje voor alle snellere modellen? )
Bij Audi kan dat sterk verschillen... vandaar dat ik er op gespitst ben.
Moderne Volvo’s hebben een steekmaat van 5x108, net als veel Ford modellen overigens. Oude modellen, zal anders zijn, de V40 had ooit 4 wielbouten
Waarom zijn de achter velgen trouwens breder dan de voor velgen? De bandenmaat is immers wel gelijk?
Iemand die dat uit kan leggen?
[ Voor 12% gewijzigd door De fiscalist op 09-08-2020 17:47 ]
Heb dit hier al ergens vroeger uitgelegd. Is in elk geval heel bijzonder, en heb dit op nog geen enkele andere auto geweten. Polestar zegt dit gedaan te hebben voor een meer directe besturing. Daarom staat in de handleiding dat voor en achterwielen niet verwisseld mogen worden.
Nee, kan het niet uitleggen maar je moet wel erg oppassen met het uitzoeken van zomaar winterwielen. Dr auto is dermate zwaar dat versterkte velgen nodig zijn. Dat was bij Mijn XC90T8 ook al het geval (speciale wielen voor de hybride)De fiscalist schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 17:45:
[...]
Dat maakt toch niet uit, je zoekt voor dit model toch?
Moderne Volvo’s hebben een steekmaat van 5x108, net als veel Ford modellen overigens. Oude modellen, zal anders zijn, de V40 had ooit 4 wielbouten
Waarom zijn de achter velgen trouwens breder dan de voor velgen? De bandenmaat is immers wel gelijk?
Iemand die dat uit kan leggen?
Gebeurt wel vaker dat de achterste wielen breder zijn bij sportievere modellen, maar het is wel bijzonder dat ze er dan dezelfde banden op monteren inderdaad...
Die laatste getallen staat voor de hoogte uitgedrukt als percentage van de breedteHansieo schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 17:25:
wederom bedankt, maar ik heb (nog) geen idee waar die andere maten voor staan.
8x19x50
en
9x19x53
Dan rest nog de steek..
Hier staan al wat velgen te koop, de belastbaarheid is ook aangegeven: https://www.megahjul.com/...Polestar-2-electric-20-UP
Als je wiel/band combinaties kiest laten ze zelfs het verschil in spoorbreedte met origineel zien.
En die laatste getallen zullen vast de ET waarde zijn, en niet de hoogte/breedte verhouding van de banden, die staat al in de bandenmaat..
Als je wiel/band combinaties kiest laten ze zelfs het verschil in spoorbreedte met origineel zien.
En die laatste getallen zullen vast de ET waarde zijn, en niet de hoogte/breedte verhouding van de banden, die staat al in de bandenmaat..
[ Voor 47% gewijzigd door guido66 op 09-08-2020 20:31 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Bedankt voor de link.guido66 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 20:27:
Hier staan al wat velgen te koop, de belastbaarheid is ook aangegeven: https://www.megahjul.com/...Polestar-2-electric-20-UP
Andere velgmaten met dezélfde bandenmaten is idd niet gebruikelijk..
Ik hoop dat de slijtage van de voor/achterbanden vrij gelijk is, anders kan je vreemde/ongewenste dingen krijgen als je voor of achter niet gelijk gaat vervangen..
Polestar verkoopt zelf een set voor 3k 2200 toch? Dat is geen gekke prijs.
Veel voordeliger gaat je dat niet lukken.
Veel voordeliger gaat je dat niet lukken.
[ Voor 29% gewijzigd door Inspired op 10-08-2020 08:17 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Onderstaand heb ik maar even een quote van mezelf geplaatst (post van 1 april 2020).
Hierin vind je onder meer informatie over de banden en ET-maten.
Achter liggen 9 duims velgen met ET 53, voor liggen 8 duims velgen met ET 50.
Volgens mij hoeft bij de aanschaf van andere velgen dezelfde ET waarde niet persé te betekenen dat je hetzelde optische resultaat behaalt als met de originele velgen. De ET-waarde van een velg is immers gekoppeld aan de feitelijke breedte van een velg. Daar kunnen nog wat millimetertjes marge in zitten tussen verschillende merken.
Volgens mij hoeft bij de aanschaf van andere velgen dezelfde ET waarde niet persé te betekenen dat je hetzelde optische resultaat behaalt als met de originele velgen. De ET-waarde van een velg is immers gekoppeld aan de feitelijke breedte van een velg. Daar kunnen nog wat millimetertjes marge in zitten tussen verschillende merken.
Claude schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:24:
Laatst werd hier geïnformeerd naar het gewicht van de Polestar 2.
Onderstaande gegevens werden opgepikt uit een Duits commentaar bij een recente Polestar-video en zijn kennelijk afkomstig uit de Spaanse type-toelating:
Hier die Zulassungsdaten für den Polestar 2 aus der Typzulassung e9*2007/46*6834*00 (EU-Genehmigungsland: Spanien), da ist unten auch das Leergewicht mit dabei:
HSN-TSN: 9101-BRO (für die Versicherung)
5 Sitzplätze
v_max: 205 km/h
Nennleistung: 300kW, Dauerleistung 150 kW
Emissionsschlüssel 30AX - reine Elektrofahrzeuge, geprüft nach WLTP
Stützlast: 90 kg, Anhängelast: 1500 kg gebremst, 750 kg ungebremst
Reifen+Felgen: 19 Zoll: 245/45R19 auf 8Jx19 ET50, 9Jx19 ET53; --- 20 Zoll: 245/40R20, 8Jx20 ET50, 9Jx20 ET53; -- Last und Speed-Index: Mindestens 99H; M&S (Winterreifen) Min 99Q
2 Antriebsachsen
Achslasten: Vorderachse 1290 und Hinterachse 1410 kg
Leergewicht: 2198-2248 kg (nach EU-Norm schon inklusive 75 kg für Fahrer und Gepäck), also nach DIN: 2123-2173 kg
zulässige Gesamtmasse: 2600 kg
Länge: 4606mm
Breite: 1891 mm (ohne Spiegel)
Höhe: 1477 mm
bron: commentaar bij deze video
XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel
Een vergelijking tussen de Tesla en Polestar 2 van Top Gear.
The Tesla feels slightly cheap and flimsy in comparison, the flatter seats are less supportive, the materials are less tactile and, on our test car, one of the doors stuck and the steering column jerked sideways when it was adjusted. The Polestar feels the nicer, more upmarket product.''
'But the Polestar is still a very fine car. If I needed its extra practicality or just wanted it more, I wouldn’t hesitate. It not only runs the Tesla very close, but I’d have it over just about any other family car from a Range Rover Velar to a BMW 3 Series. Polestar is here, it’s serious and it works. You’ll want one. But you’ll probably find the Tesla works better for you'
The Tesla feels slightly cheap and flimsy in comparison, the flatter seats are less supportive, the materials are less tactile and, on our test car, one of the doors stuck and the steering column jerked sideways when it was adjusted. The Polestar feels the nicer, more upmarket product.''
'But the Polestar is still a very fine car. If I needed its extra practicality or just wanted it more, I wouldn’t hesitate. It not only runs the Tesla very close, but I’d have it over just about any other family car from a Range Rover Velar to a BMW 3 Series. Polestar is here, it’s serious and it works. You’ll want one. But you’ll probably find the Tesla works better for you'
[ Voor 90% gewijzigd door theomanders op 10-08-2020 10:52 ]
Uhhhh die was al gepost.....theomanders schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:49:
https://www.topgear.com/c...lestar-2-vs-tesla-model-3
Volvo XC 40 P8
Anoniem: 160587
bedankt dat je dit plaatst maar exact de zelfde link staat 2 posts boven je ;-)theomanders schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:49:
https://www.topgear.com/c...lestar-2-vs-tesla-model-3
Ik blijf het opmerkelijk vinden om voor- en achtervelgen anders te dimensioneren en er vervolgens wel gelijke banden op te leggen.Claude schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:35:
Onderstaand heb ik maar even een quote van mezelf geplaatst (post van 1 april 2020).
[...]
Op basis van de kennis en interesse (gebrek daaraan beter gezegd) van het personeel bij de aangewezen bandenspecialist (door mijn LM) hou ik mijn hart vast bij de halfjaarlijkse bandenwissel van zomer/winterbanden. Ik heb het tot tweemaal toe meegemaakt dat de band tegen de rijrichting in was gemonteerd.
P2 Moon non PP Android 10 P2108.3 | 1979 Landrover series III 'Stage One' V8 | Duurzaamheid is ook lang met dingen doen
Deze volgens mij nog niet ? ;-)
Betreft een Duitse test ' The Game Changer vs. Tesla Model 3 Jäger?'
YouTube: 2020 Polestar 2 (408 PS) 🔋 The Game Changer vs. Tesla Model 3 Jäger?...
Ik vermoed dat het met het stuurgevoel te maken heeft. als er een groot verschil is tussen de bandbreedte en de velgbreedte, komen de bandwangen een beetje scheef te staan, wat voor een grotere stijfheid in dwarsrichting zorgt en dus voor nauwkeuriger sturen. Als achter de bandwangen meer verticaal staan wilden ze daar blijkbaar wat extra elasticiteit in dwarsrichting.Quark2 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:55:
[...]
Ik blijf het opmerkelijk vinden om voor- en achtervelgen anders te dimensioneren en er vervolgens wel gelijke banden op te leggen.
Op basis van de kennis en interesse (gebrek daaraan beter gezegd) van het personeel bij de aangewezen bandenspecialist (door mijn LM) hou ik mijn hart vast bij de halfjaarlijkse bandenwissel van zomer/winterbanden. Ik heb het tot tweemaal toe meegemaakt dat de band tegen de rijrichting in was gemonteerd.
@Claude De ET waarde wordt gemeten vanuit het midden van de velg, dus de breedte heeft hier geen invloed op.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Maar het is net het omgekeerde, de achtervelgen zijn breder en “rekken” dus de banden meer uit, terwijl de voorvelgen smaller zijn (1inch)guido66 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:50:
[...]
Ik vermoed dat het met het stuurgevoel te maken heeft. als er een groot verschil is tussen de bandbreedte en de velgbreedte, komen de bandwangen een beetje scheef te staan, wat voor een grotere stijfheid in dwarsrichting zorgt en dus voor nauwkeuriger sturen. Als achter de bandwangen meer verticaal staan wilden ze daar blijkbaar wat extra elasticiteit in dwarsrichting.
@Claude De ET waarde wordt gemeten vanuit het midden van de velg, dus de breedte heeft hier geen invloed op.
Uitstekende observering, ik deel je opinie en zorgen.Quark2 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:55:
[...]
Ik blijf het opmerkelijk vinden om voor- en achtervelgen anders te dimensioneren en er vervolgens wel gelijke banden op te leggen.
Polestar zal deze keuze gemaakt hebben om de laatste puntjes verfijning te realiseren, fine tuning. Het zou me niet verbazen dat chef wegligging bij Polestar een flinke uitdaging had gezien het gewicht, concurrentie van Tesla, BMW, etc, bestaand CMA platform ipv EV specifiek en positioneering die ze willen bereiken. Dit blijkt ook wel uit de keuze om optioneel een PP aan te bieden. Echter het heeft wel wat praktische beperkingen en zeker met bandenwissel word het een aandachtspunt.
Geen idee hoe je de velg kan indentificeren als zijnde voor of achter, laat staan dat de bandenspecialist dit automatisch goed ten uitvoer brengt (met stift markeren voordat je naar de bandenspecialist gaat ?). Tevens voorzie ik ook discussie met de LM en bandenspecialist in zaken de keuze en het monteren van nieuwe banden, die dus Polestar approved zijn ipv algemene banden.
Veel nuttige informatie op dit forum, weet iemand of er al intenties zijn om de informatie en ervaringen wat meer te rangschikken ipv 190 pagina's onder elkaar? Heb in het verleden veel gebruikgemaakt van https://forum.vwpassat.nl/, overzichtelijk.
Als het goed is staat de "J" maat en de ET op de velg (maar ik denk niet altijd, bij mijn Audi's was dat wél het geval)
Hoe breder de velg, des te meer deze zal uitsteken onder de auto, ook bij dezelfde ET-maat.guido66 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:50:
[...]
De ET waarde wordt gemeten vanuit het midden van de velg, dus de breedte heeft hier geen invloed op.
Mijn punt was, dat dezelfde inch- en ET-maat van een velg van een ander merk niet garant staat, dat het gemonteerde wiel optisch net zo goed aansluit bij de carosserie als bij de originele velgen. Vanwege productietoleranties.
XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel
In de persmap staat vermeld:
• Getinte achterruiten
Maar zover mijn kennis reikt is dit niet het geval?
Ik overweeg namelijk om de ramen van de achterportieren te laten blinderen.
Iemand die dit weet?
• Getinte achterruiten
Iemand die dit weet?
https://www.polestar.com/...star-2-standard-features/Apieprik schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:21:
In de persmap staat vermeld:
• Getinte achterruiten
Iemand die dit weet?
Hier staat bij kopje Exterieur dat de achterruit getint is. Dat zijn overigens niet de achter-zijruiten, die jij bedoeld.
De banden zijn 245 mm breedPoleposition schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:14:
[...]
Maar het is net het omgekeerde, de achtervelgen zijn breder en “rekken” dus de banden meer uit, terwijl de voorvelgen smaller zijn (1inch)
De voorwielen zijn 8” = 203 mm breed
De achterwielen zijn 9” = 229 mm breed
Het lijkt er op dat de wangen naar binnen gedrukt worden, voor meer dan achter. Als dat zo is gaat mijn theorie nog steeds op, alleen andersom dan ik (en jij) had verwacht.
Hier een tabel met gangbare combinaties: https://www.tiresandco.ca/tire-equivalence-advice.html
Polestar heeft vast een reden gehad om de grens van wat past op te zoeken.
[ Voor 13% gewijzigd door guido66 op 10-08-2020 16:36 ]
Dank voor je reactie!PvS_68 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:30:
[...]
https://www.polestar.com/...star-2-standard-features/
Hier staat bij kopje Exterieur dat de achterruit getint is. Dat zijn overigens niet de achter-zijruiten, die jij bedoeld.
Maar er staat toch achterruiten, meervoud, in de Persmap.
Waarschijnlijk heb je gelijk en bedoelen ze de achterruit.
Ga ik toch even op zoek naar een bedrijf die ze kan blinderen
Ik zou de levering van je auto even afwachten. Tijdens de proefrit vond ik hem behoorlijk donker dus lijkt het mij niet nodig. Ik heb er wel op gelet want ik heb het op de P8 besteld.Apieprik schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:43:
[...]
Dank voor je reactie!
Maar er staat toch achterruiten, meervoud, in de Persmap.
Waarschijnlijk heb je gelijk en bedoelen ze de achterruit.
Ga ik toch even op zoek naar een bedrijf die ze kan blinderen
Vandaag proefrit gemaakt, en .... PP en niet PP direct na elkaar
, zelfde route gereden.
In Leidschendam is dat op verzoek mogelijk...
Mijn huidige dagelijkse auto is een BMW 5 serie uit 2007.
Ik kan (ook) onderschrijven wat al is gezegd.
Daarbij:
De auto rijdt erg makkelijk, komt heel mooi tot stilstand zonder schokken, erg relaxed, gewoon gas loslaten evt extra afremmen en laatste stukje pedalen loslaten. Dan stopt ie heel mooi rustig (tenzij je creep mode aan hebt staan).
Lane keeping werkt best subtiel. De ene auto had enkel de trilling, de andere stuurde zelf iets bij, heel subtiel en niet storend.
Pilot assist ben ik minder enthousiast over, het lijkt mooi en werkt ook wel totdat je van baan wisselt. Dat kan wel maar gaat toch minder geleidelijk dan normaal omdat je hem echt uit het spoor moet trekken. In de flauwe bochten Op de snelweg vond ik dat ie wat schokkerig stuurt, telkens een mini stukje ipv vloeiend. Zelf sturen is toch beter.
In het dashboard is heel mooi te zien hoe je regenereert, ook in de milde stand met gebruik van het rempedaal. Het eerste stuk op de rem, remt de auto eigenlijk niet op de remmen maar op de motoren. Pas als je stevig trapt, remt ie op de remmen, dat wordt zichtbaar in het dashboard (zodat je evt je rijstijl daarop aan kunt passen).
Google maps is heel mooi, handig om erbij te hebben onder het rijden, ook als je niet navigeert. Bij navigeren geeft ie alternatieve routes aan met daarbij de meer/mindertijd. Erg handig!
Non PP is adequaat, erg prettig (stevig) geveerd en gedempt. Wel is er best wat geluid van het onderstel op putdeksels en kasseien. Misschien dat het met de 19” velgen en michelin banden minder is.
De PP is nog effectiever gedempt. Hard op de drempels maar ik vond hem op de reguliere weg en snelweg lekker rustig. Een hobbel is een hobbel, je voelt hem maar dan is het ook direct over met de beweging. Dat is bij de non PP iets minder. De PP was ook (Veel) stiller op het onderstel op dezelfde putdeksels en kasseien. Banden maken dan weer meer afrolgeluid,
Ik denk dat ik er wel blij mee zal zijn als ie er eenmaal is
In Leidschendam is dat op verzoek mogelijk...
Mijn huidige dagelijkse auto is een BMW 5 serie uit 2007.
Ik kan (ook) onderschrijven wat al is gezegd.
Daarbij:
De auto rijdt erg makkelijk, komt heel mooi tot stilstand zonder schokken, erg relaxed, gewoon gas loslaten evt extra afremmen en laatste stukje pedalen loslaten. Dan stopt ie heel mooi rustig (tenzij je creep mode aan hebt staan).
Lane keeping werkt best subtiel. De ene auto had enkel de trilling, de andere stuurde zelf iets bij, heel subtiel en niet storend.
Pilot assist ben ik minder enthousiast over, het lijkt mooi en werkt ook wel totdat je van baan wisselt. Dat kan wel maar gaat toch minder geleidelijk dan normaal omdat je hem echt uit het spoor moet trekken. In de flauwe bochten Op de snelweg vond ik dat ie wat schokkerig stuurt, telkens een mini stukje ipv vloeiend. Zelf sturen is toch beter.
In het dashboard is heel mooi te zien hoe je regenereert, ook in de milde stand met gebruik van het rempedaal. Het eerste stuk op de rem, remt de auto eigenlijk niet op de remmen maar op de motoren. Pas als je stevig trapt, remt ie op de remmen, dat wordt zichtbaar in het dashboard (zodat je evt je rijstijl daarop aan kunt passen).
Google maps is heel mooi, handig om erbij te hebben onder het rijden, ook als je niet navigeert. Bij navigeren geeft ie alternatieve routes aan met daarbij de meer/mindertijd. Erg handig!
Non PP is adequaat, erg prettig (stevig) geveerd en gedempt. Wel is er best wat geluid van het onderstel op putdeksels en kasseien. Misschien dat het met de 19” velgen en michelin banden minder is.
De PP is nog effectiever gedempt. Hard op de drempels maar ik vond hem op de reguliere weg en snelweg lekker rustig. Een hobbel is een hobbel, je voelt hem maar dan is het ook direct over met de beweging. Dat is bij de non PP iets minder. De PP was ook (Veel) stiller op het onderstel op dezelfde putdeksels en kasseien. Banden maken dan weer meer afrolgeluid,
Bedankt voor je verslag. Ik vond het vooral interessant om meer te lezen over het regenereren, remmen en stoppen.De fiscalist schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 17:24:
Vandaag proefrit gemaakt, en .... PP en niet PP direct na elkaar, zelfde route gereden.
...
Weet jij of iemand anders of de kaart op het grote scherm zodanig ingesteld kan worden dat de bovenkant naar het noorden blijft wijzen?
Dat heb ik niet uitgezocht, ik ga er vanuit dat het gewoon kan aangezien het best voor de hand liggend is om dat te doen.
In veel testrapporten lees je dat de overgang tussen regenereren en echt remmen niet goed zou zijn. In de dagelijkse praktijk regenereert de auto zo veel dat je aan echt remmen niet of nauwelijks toekomt. Mij heeft het geen moment gestoord. Ik. Vond het juist erg prettig om te weten dat er geen energie verloren gaat in het remmen zelf maar dat er wordt terug gewonnen.
Ik heb gerede met de middelste stand. Die vond ik prettig omdat je dan met gaspedaal los een fractie meer afremt dan normaal op de motor. P de hoge stand moet je continue het pedaal ingedrukt houden om zachtjes te vertragen. Ik kan dat beter doseren met een voet op het rempedaal, dat heeft meer weerstand en geeft een rustigere rit. Mijn vrouw en dochters worden gemakkelijk wagenziek, dus ik let op dat soort dingen
In veel testrapporten lees je dat de overgang tussen regenereren en echt remmen niet goed zou zijn. In de dagelijkse praktijk regenereert de auto zo veel dat je aan echt remmen niet of nauwelijks toekomt. Mij heeft het geen moment gestoord. Ik. Vond het juist erg prettig om te weten dat er geen energie verloren gaat in het remmen zelf maar dat er wordt terug gewonnen.
Ik heb gerede met de middelste stand. Die vond ik prettig omdat je dan met gaspedaal los een fractie meer afremt dan normaal op de motor. P de hoge stand moet je continue het pedaal ingedrukt houden om zachtjes te vertragen. Ik kan dat beter doseren met een voet op het rempedaal, dat heeft meer weerstand en geeft een rustigere rit. Mijn vrouw en dochters worden gemakkelijk wagenziek, dus ik let op dat soort dingen
[ Voor 76% gewijzigd door De fiscalist op 10-08-2020 17:44 ]
Net een P2 zien rijden (nabij Haarlem mocht een Tweaker zich herkennen) in Thunder met zonsondergangetje
Erg lekkere verschijning
Erg lekkere verschijning
Je quote wel alleen de pluspunten van de Polestar. De conclusie van de test was dat de Model 3 de betere EV was van de twee. Dus voor de volledigheid zet ik die er ook nog even bij:theomanders schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:49:
Met name de efficiency en supercharger netwerk maken het verschil en dat wil ik wel geloven. De Polestar verbruikte 35.7kw/100 miles en de Tesla 28.4kw/100miles in de test. De Polestar verbruikt dus 25% meer energie en dat vertaalt zich dus in 25% hogere laadkosten (bij gelijke energieprijzen). Voor langere ritten waar je afhankelijk bent van snelladers wordt het prijsverschil nog verder verhoogd door de hogere kWh prijs (+45%) die je betaalt t.o.v. het Tesla supercharger netwerk. Een vakantietrip vertaalt zich dus zomaar in een 80% hogere kosten bij de Polestar 2.The Polestar experience is still very Volvo – and there’s nothing wrong with that. No Volvo drives as well as this, nor oozes more Scandi calmness and cool. It’s pure hygge. I know this is less than analytical but I love what it stands for, what it looks like, it’s the one I’d rather be seen driving and yet… the Tesla wins. Given a straight choice between the two, that’s the one I’d drive away. Nothing to do with its speed or autonomy – the two things usually championed by the Teslarati – but because of its ease of use, efficiency, the supercharger network. It’s the more complete mode of transport.
Ik rij zelf een Tesla Model S en zal dus een wat gekleurde mening hebben. Ik begrijp wel dat sommige mensen niets moeten hebben van een Tesla. Ik sluit dus ook niet mijn ogen voor de service-perikelen, storingen en deels matige afwerking van de auto. Dan is een Polestar 2 natuurlijk een heel aardig alternatief dat denk ik voorlopig het meest vergelijkbaar is met de Model 3. Hopelijk wordt de Ford Mustang-E ook een goed alternatief, waardoor er straks echt wat te kiezen valt.
Ik geef de tester ook volledig gelijk met het overbodig zijn van de performance versie. Bij de Model S heb je de P100D ludicrous en die gaat in 2.4s naar de 100. Heel leuk om een keer mee te maken, maar het is een beetje als een 3D televisie. Vrijwel niemand maakt er gebruik van, behalve als er visite is en je wilt het een keer laten zien.
[ Voor 6% gewijzigd door BugBoy op 10-08-2020 21:01 ]
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Leuke vergelijking 🤣BugBoy schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:59:
[...]
Heel leuk om een keer mee te maken, maar het is een beetje als een 3D televisie. Vrijwel niemand maakt er gebruik van, behalve als er visite is en je wilt het een keer laten zien.
P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced
Anoniem: 160587
Aangezien ik lease en de werkgever toch laad / benzine kosten betaald is dit hele argument voor mij /care.BugBoy schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:59:
[...]
Je quote wel alleen de pluspunten van de Polestar. De conclusie van de test was dat de Model 3 de betere EV was van de twee. Dus voor de volledigheid zet ik die er ook nog even bij:
[...]
Met name de efficiency en supercharger netwerk maken het verschil en dat wil ik wel geloven. De Polestar verbruikte 35.7kw/100 miles en de Tesla 28.4kw/100miles in de test. De Polestar verbruikt dus 25% meer energie en dat vertaalt zich dus in 25% hogere laadkosten (bij gelijke energieprijzen). Voor langere ritten waar je afhankelijk bent van snelladers wordt het prijsverschil nog verder verhoogd door de hogere kWh prijs (+45%) die je betaalt t.o.v. het Tesla supercharger netwerk. Een vakantietrip vertaalt zich dus zomaar in een 80% hogere kosten bij de Polestar 2.
Ik rij zelf een Tesla Model S en zal dus een wat gekleurde mening hebben. Ik begrijp wel dat sommige mensen niets moeten hebben van een Tesla. Ik sluit dus ook niet mijn ogen voor de service-perikelen, storingen en deels matige afwerking van de auto. Dan is een Polestar 2 natuurlijk een heel aardig alternatief dat denk ik voorlopig het meest vergelijkbaar is met de Model 3. Hopelijk wordt de Ford Mustang-E ook een goed alternatief, waardoor er straks echt wat te kiezen valt.
Ik geef de tester ook volledig gelijk met het overbodig zijn van de performance versie. Bij de Model S heb je de P100D ludicrous en die gaat in 2.4s naar de 100. Heel leuk om een keer mee te maken, maar het is een beetje als een 3D televisie. Vrijwel niemand maakt er gebruik van, behalve als er visite is en je wilt het een keer laten zien.
Niet iedereen zal obviously in een zelfde situatie zitten dus het zijn zeker punten om mee te nemen. Maar in mijn optiek is "betere ev" iets wat breder is dan laad netwerk / verbruik. Wat ik van belang vind is dat de auto geen vage productie problemen heeft en goed gebouwd is. En als er iets is, ik terecht kan bij veel garage's. Daarin is bij mij dus de Polestar 2 als winnaar gekomen.
Wat ik hiermee probeer te zeggen is, het is niet zo zwart-wit en voor iedereen zal de situatie anders zijn :-)
Tesla 3 wint zeker qua infrastructuur en zuinigheid. Maar doet op alle andere vlakken, in mijn optiek, onder voor de Polestar 2.
Tesla de betere EV, Polestar de fijnere auto....
Iedereen kan kiezen wat ie belangrijk vindt, iedereen blij!
Ja, dat kan! Ik heb het uitgeprobeerd en werkt prima.FirstEV schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 17:39:
[...]
Bedankt voor je verslag. Ik vond het vooral interessant om meer te lezen over het regenereren, remmen en stoppen.
Weet jij of iemand anders of de kaart op het grote scherm zodanig ingesteld kan worden dat de bovenkant naar het noorden blijft wijzen?
En qua remmen/regenereren; in een dik uur rijden heb ik twee keer de rem aangeraakt, rest volledig met “one pedal”. Overigens deed in het exemplaar dat ik reed de lane keeping het niet, dus ook niet de auto pilot.
Na alle horrorverhalen over Tesla snap ik die keuze. Ook al zullen veel Tesla-fans het niet willen toegeven, maar ik heb met deze auto's vaker problemen dan met mijn voorgaande auto's (Audi A4, Mazda 6, Volkswagen New Beetle). Nu moet ik zeggen dat ik altijd het geluk heb gehad de juiste motor/bak combinaties te hebben gehad, want anders had ik met die Audi A4 ook helemaal leeg kunnen lopen. Het zijn gelukkig allemaal wel problemen waar je wel mee door kan rijden, maar vervelend is het wel. Vooral omdat de garage niet om de hoek zit. Daar staat wel tegenover dat veel reparaties gewoon op locatie worden uitgevoerd. Alleen jammer dat het nodig is.Anoniem: 160587 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:41:
Wat ik van belang vind is dat de auto geen vage productie problemen heeft en goed gebouwd is. En als er iets is, ik terecht kan bij veel garage's. Daarin is bij mij dus de Polestar 2 als winnaar gekomen.
Overigens valt er nog niet veel te zeggen over de kwaliteit van Polestar, want dit wordt de eerste "echte" EV van het merk. Maar Volvo heeft zeker een beter track-record dan Tesla, dus dat zal wel los lopen. Uit de testen blijken nog niet de verhalen die de eerste iPace bezitters hadden (die moesten wat over hebben voor 4% bijtelling) of wat de ID.3 bezitters te wachten staan. Daar zijn de bugs al aangekondigd, dus dat kan niet anders dan ellende worden.
Ik kan er deels inkomen dat jij geen energiekosten betaalt en efficiency dus voor jou geen dealbreaker is. Maar als dit zich vertaalt in hogere kosten, dan zal die toch ergens verrekend worden. Ik zou verwachten dat dit in de leaseprijs terugkomt. Een slurpende benzinewagen had ook meestal een hogere km-prijs dan een zuinige variant. En om eerlijk te zijn vind ik het eigenlijk niet kunnen dat een auto uit een vergelijkbaar segment en mindere prestaties (als het puur op aandrijving aankomt) een 25% hoger verbruik heeft. Hopelijk gaat Polestar dit in de toekomst toch echt wat beter doen.
Ik ben het zeker eens dat de Polestar 2 op vele vlakken beter scoort, maar de Model 3 heeft zeker ook nog een aantal troeven t.o.v. de Polestar 2. Maar zoals in mijn eerdere post aangegeven is de extra keuze alleen maar leuk en komt er wat meer diversiteit op de weg. Ben ook geen fan van het uiterlijk van de Model 3, dus al lang blij dat er wat meer variatie komt. Nu nog allemaal een kek kleurtje bestellen op die P2.Tesla 3 wint zeker qua infrastructuur en zuinigheid. Maar doet op alle andere vlakken, in mijn optiek, onder voor de Polestar 2.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Wat vond jij van het soort “neopreen” stof met deze warmte?De fiscalist schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 17:40:
Dat heb ik niet uitgezocht, ik ga er vanuit dat het gewoon kan aangezien het best voor de hand liggend is om dat te doen.
Ik heb mn P8 puur op instaphoogte/(kofferbak) ruimte gekozen. Baas betaald de kW (ook in het buitenland op vakantie) Een model X was te duur al vind ik dat ook een best mooie auto.BugBoy schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 22:16:
[...]
Na alle horrorverhalen over Tesla snap ik die keuze. Ook al zullen veel Tesla-fans het niet willen toegeven, maar ik heb met deze auto's vaker problemen dan met mijn voorgaande auto's (Audi A4, Mazda 6, Volkswagen New Beetle). Nu moet ik zeggen dat ik altijd het geluk heb gehad de juiste motor/bak combinaties te hebben gehad, want anders had ik met die Audi A4 ook helemaal leeg kunnen lopen. Het zijn gelukkig allemaal wel problemen waar je wel mee door kan rijden, maar vervelend is het wel. Vooral omdat de garage niet om de hoek zit. Daar staat wel tegenover dat veel reparaties gewoon op locatie worden uitgevoerd. Alleen jammer dat het nodig is.![]()
Overigens valt er nog niet veel te zeggen over de kwaliteit van Polestar, want dit wordt de eerste "echte" EV van het merk. Maar Volvo heeft zeker een beter track-record dan Tesla, dus dat zal wel los lopen. Uit de testen blijken nog niet de verhalen die de eerste iPace bezitters hadden (die moesten wat over hebben voor 4% bijtelling) of wat de ID.3 bezitters te wachten staan. Daar zijn de bugs al aangekondigd, dus dat kan niet anders dan ellende worden.
Ik kan er deels inkomen dat jij geen energiekosten betaalt en efficiency dus voor jou geen dealbreaker is. Maar als dit zich vertaalt in hogere kosten, dan zal die toch ergens verrekend worden. Ik zou verwachten dat dit in de leaseprijs terugkomt. Een slurpende benzinewagen had ook meestal een hogere km-prijs dan een zuinige variant. En om eerlijk te zijn vind ik het eigenlijk niet kunnen dat een auto uit een vergelijkbaar segment en mindere prestaties (als het puur op aandrijving aankomt) een 25% hoger verbruik heeft. Hopelijk gaat Polestar dit in de toekomst toch echt wat beter doen.
[...]
Ik ben het zeker eens dat de Polestar 2 op vele vlakken beter scoort, maar de Model 3 heeft zeker ook nog een aantal troeven t.o.v. de Polestar 2. Maar zoals in mijn eerdere post aangegeven is de extra keuze alleen maar leuk en komt er wat meer diversiteit op de weg. Ben ook geen fan van het uiterlijk van de Model 3, dus al lang blij dat er wat meer variatie komt. Nu nog allemaal een kek kleurtje bestellen op die P2.
Range boeit me niet zo ( woon-werk geen issue , vakanties ook niet) al moet ik zeggen dat het laadnetwerk van tesla natuurlijk een prettig iets is.
Snelheid boeit me al helemaal niet, of het nou 3 of 4 of 5 sec duurt naar de 100, ik zal er bar weinig gebruik van maken.
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Bekleding werd wel plakkerig.... misschien toch maar leer in laten zetten...
Die ervaring had ik ook, al was het wel extreem warm natuurlijk.De fiscalist schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 22:28:
Bekleding werd wel plakkerig.... misschien toch maar leer in laten zetten...
Dan heeft de chef wegligging van Polestar denk ik een bijbaantje, want de P8 heeft soortgelijke verschillen in de banden V en AEVdriver schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:26:
[...]
Uitstekende observering, ik deel je opinie en zorgen.
Polestar zal deze keuze gemaakt hebben om de laatste puntjes verfijning te realiseren, fine tuning. Het zou me niet verbazen dat chef wegligging bij Polestar een flinke uitdaging had gezien het gewicht, concurrentie van Tesla, BMW, etc, bestaand CMA platform ipv EV specifiek en positioneering die ze willen bereiken. Dit blijkt ook wel uit de keuze om optioneel een PP aan te bieden. Echter het heeft wel wat praktische beperkingen en zeker met bandenwissel word het een aandachtspunt.
Geen idee hoe je de velg kan indentificeren als zijnde voor of achter, laat staan dat de bandenspecialist dit automatisch goed ten uitvoer brengt (met stift markeren voordat je naar de bandenspecialist gaat ?). Tevens voorzie ik ook discussie met de LM en bandenspecialist in zaken de keuze en het monteren van nieuwe banden, die dus Polestar approved zijn ipv algemene banden.
Veel nuttige informatie op dit forum, weet iemand of er al intenties zijn om de informatie en ervaringen wat meer te rangschikken ipv 190 pagina's onder elkaar? Heb in het verleden veel gebruikgemaakt van https://forum.vwpassat.nl/, overzichtelijk.
En weer een nieuwe review. Dit keer van ARS Technica.
https://arstechnica.com/c...deep-android-integration/
https://arstechnica.com/c...deep-android-integration/
Sluit ik mij helemaal bij aan.De fiscalist schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:59:
Tesla de betere EV, Polestar de fijnere auto....
-Service -afwerking -lak -rijden -sneller laden (batterij degradatie..) van de Tesla (ik was in voor een Y )
wegen bij mij níet op tegen de
"volvo" -kwaliteit, -service - RIJGENOT
en het is natuurlijk super dat er steeds meer keuze in het hogere segment komt.

Had iemand een Polestar 2 besteld?

Staan in de haven van Gent, foto via de FB P2 groep

Het hogere verbruik vertaald zich in een hogere leaseprijs (alhoewel bij LeasePlan de P2 nagenoeg even duur was dan de M3LR). Als je als medewerker niet boven je maximum leaseprijs uit komt maakt dat dus niet uit. Als bestuurder tik je namelijk de bijtelling af aan de fiscus en niet de leaseprijs. Daarmee is een zuinigere lease-auto voordeliger voor de werkgever en (meestal) niet voor de werknemer (tenzij je werkgever je het resterende leasebedrag als vergoeding uitkeert bijv.).BugBoy schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 22:16:
[...]
Overigens komt (denk ik) een groot deel van dat hogere verbruik door de vorm van de P2 waardoor hij in mijn ogen dan weer een aanzienlijk mooiere auto is dan de M3. Daarnaast is er natuurlijk de efficiency en jarenlange batterij-ervaring van Tesla waar de P2 niet aan kan tippen.
Maakt dat de M3 een betere EV? Voor mij niet. Het bereik van de P2 is voor mij prima. Ik laad in 99% van de gevallen thuis of op het werk (Tesla Supercharger netwerk heeft voor mij dus 0 meerwaarde). Ik zit graag in een mooie luxe cabine. Voor mij is de P2 dus de betere EV. Je kan uiteraard wel zeggen dat de Tesla de efficiëntere EV is.
Overigens snap ik de pers ook niet helemaal als ter termen als Tesla-killer etc worden genoemd. Ik denk zelfs dat Tesla meer auto's gaat verkopen door de komst van andere EV's. Er zijn bedrijven aan het overwegen een 100% EV wagenpark in te gaan voeren. Dat lukt niet als er maar één of enkele (voor leaserijders) betaalbare EV's zijn met een zinnig bereik (400+ km). Nu de P2 er is en straks de Ford E-Mach en de VW ID.3 zullen die bedrijven eerder geneigd zijn die strategie in te zetten. Op dat moment zullen er dus vanzelf meer ICE naar EV overstappers gaan komen, waarvan Tesla dus ook zijn graantje meepikt. Op dit moment wordt de EV-markt alleen maar versterkt door een nieuwe 'concurrent' en is er in mijn ogen geen sprake van 'killing'.
Wordt er daar op het terrein dan ook al aan gewerkt of inspectie? Ik zie nl. dat de witte hoezen eraf zijn die er op het boottransport om zaten (achterop de foto nog te zien). Het lijkt me dat als er daar niet aan gewerkt wordt, dat deze er zo lang mogelijk op zouden blijven zitten, toch?BartWNL schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 08:38:
Had iemand een Polestar 2 besteld?![]()
[Afbeelding]
Ik heb werkelijk geen idee om eerlijk te zijn, zag alleen deze foto zonder verdere achtergrondinfo.PvS_68 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 08:50:
[...]
Wordt er daar op het terrein dan ook al aan gewerkt of inspectie? Ik zie nl. dat de witte hoezen eraf zijn die er op het boottransport om zaten (achterop de foto nog te zien). Het lijkt me dat als er daar niet aan gewerkt wordt, dat deze er zo lang mogelijk op zouden blijven zitten, toch?
Je hebt een goed punt
Nou ja, leaseprijs niet maar brandstof component. Ik heb bijvoorbeeld een budget ex brandstof. Dus voor mij maakt het niet uit of ik nu een EV neem of een ICE die in de praktijk 1 op 8 nodig heeft. (Afgezien van bijtelling dan.)PvS_68 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 08:46:
[...]
Het hogere verbruik vertaald zich in een hogere leaseprijs (alhoewel bij LeasePlan de P2 nagenoeg even duur was dan de M3LR). Als je als medewerker niet boven je maximum leaseprijs uit komt maakt dat dus niet uit. Als bestuurder tik je namelijk de bijtelling af aan de fiscus en niet de leaseprijs. Daarmee is een zuinigere lease-auto voordeliger voor de werkgever en (meestal) niet voor de werknemer (tenzij je werkgever je het resterende leasebedrag als vergoeding uitkeert bijv.).
..
Daarbij rekenen ze met de WLTP waarde dus dat component is sowieso veel te laag.
Maar hoe dan ook, jullie gaan allemaal een hoop lol beleven met de P2/P8.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik heb wel een leaseprijs incl. 'brandstof' maar dan nog zag ik nauwelijks verschil in de leasetrieven van LeasePlan. Uiteraard was toen nog niets definitief bekend over het verbruik behalve WLTP. Daar is het tarief idd op gebaseerd. Die hele verbuikscijfers blijft toch een wassen neus. Ook bij ICE's klopte er al niets van.Inspired schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 08:55:
[...]
Nou ja, leaseprijs niet maar brandstof component. Ik heb bijvoorbeeld een budget ex brandstof. Dus voor mij maakt het niet uit of ik nu een EV neem of een ICE die in de praktijk 1 op 8 nodig heeft. (Afgezien van bijtelling dan.)
Daarbij rekenen ze met de WLTP waarde dus dat component is sowieso veel te laag.Verder helemaal eens. Meer keuze is welkom. Ik kon eigenlijk maar uit één auto kiezen in 2019. Dus "moest" wel een Model 3 nemen. Polestar 2 zou anders ook een kanshebber zijn geweest. Al gaan wij wel met de auto op vakantie en is het laadnetwerk van Tesla toch nog wel een dikke plus. Weet niet of ik dat wil missen. Ionity moet nog ff wat gas geven.
Maar hoe dan ook, jullie gaan allemaal een hoop lol beleven met de P2/P8.
Verre vakanties met de kids doe ik idd ook niet meer, maar snap wel dat het Tesla netwerk (zeker Europees gezien) een erg welkome aanvulling is.
Voor mij gold eind 2019 met bestellen dat ik geen garantie meer op levering 2019 kon krijgen bij Tesla. Toen heb ik besloten op de P2 te wachten.
*knip* naar Leverings topic
[ Voor 95% gewijzigd door AartJW op 11-08-2020 09:21 ]
P2 LRDM Thunder 20"
*knip* naar Leverings topic'
[ Voor 95% gewijzigd door theomanders op 11-08-2020 12:27 ]
Misschien schat de leasemaatschappij een hogere restwaarde in voor de P2 als de Model 3 (M3 is natuurlijk een term voor een echte topperPvS_68 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:20:
[...]
Ik heb wel een leaseprijs incl. 'brandstof' maar dan nog zag ik nauwelijks verschil in de leasetrieven van LeasePlan. Uiteraard was toen nog niets definitief bekend over het verbruik behalve WLTP. Daar is het tarief idd op gebaseerd. Die hele verbuikscijfers blijft toch een wassen neus. Ook bij ICE's klopte er al niets van.
Verre vakanties met de kids doe ik idd ook niet meer, maar snap wel dat het Tesla netwerk (zeker Europees gezien) een erg welkome aanvulling is.
Voor mij gold eind 2019 met bestellen dat ik geen garantie meer op levering 2019 kon krijgen bij Tesla. Toen heb ik besloten op de P2 te wachten.
Tesla is inderdaad meer gebaat bij de groei van EV’s als platformtechnologie dan met het weghouden van concurrentie.PvS_68 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 08:46:
[...]
Het hogere verbruik vertaald zich in een hogere leaseprijs (alhoewel bij LeasePlan de P2 nagenoeg even duur was dan de M3LR). Als je als medewerker niet boven je maximum leaseprijs uit komt maakt dat dus niet uit. Als bestuurder tik je namelijk de bijtelling af aan de fiscus en niet de leaseprijs. Daarmee is een zuinigere lease-auto voordeliger voor de werkgever en (meestal) niet voor de werknemer (tenzij je werkgever je het resterende leasebedrag als vergoeding uitkeert bijv.).
Overigens komt (denk ik) een groot deel van dat hogere verbruik door de vorm van de P2 waardoor hij in mijn ogen dan weer een aanzienlijk mooiere auto is dan de M3. Daarnaast is er natuurlijk de efficiency en jarenlange batterij-ervaring van Tesla waar de P2 niet aan kan tippen.
Maakt dat de M3 een betere EV? Voor mij niet. Het bereik van de P2 is voor mij prima. Ik laad in 99% van de gevallen thuis of op het werk (Tesla Supercharger netwerk heeft voor mij dus 0 meerwaarde). Ik zit graag in een mooie luxe cabine. Voor mij is de P2 dus de betere EV. Je kan uiteraard wel zeggen dat de Tesla de efficiëntere EV is.
Overigens snap ik de pers ook niet helemaal als ter termen als Tesla-killer etc worden genoemd. Ik denk zelfs dat Tesla meer auto's gaat verkopen door de komst van andere EV's. Er zijn bedrijven aan het overwegen een 100% EV wagenpark in te gaan voeren. Dat lukt niet als er maar één of enkele (voor leaserijders) betaalbare EV's zijn met een zinnig bereik (400+ km). Nu de P2 er is en straks de Ford E-Mach en de VW ID.3 zullen die bedrijven eerder geneigd zijn die strategie in te zetten. Op dat moment zullen er dus vanzelf meer ICE naar EV overstappers gaan komen, waarvan Tesla dus ook zijn graantje meepikt. Op dit moment wordt de EV-markt alleen maar versterkt door een nieuwe 'concurrent' en is er in mijn ogen geen sprake van 'killing'.
Dit is ook de reden dat Tesla een dee
Van zijn IP portfolio gratis ter beschikking stelt aan anderen. Tesla wil vooral de ‘taart’ laten groeien ipv een groter stuk van de taart voor zichzelf. Logisch, want dat potentieel is veel groter en dit kan Tesla op zichzelf niet zomaar snel genoeg uitbouwen. Zolang zij sneller kunnen groeien dan de rest en hun voorsprong behouden is het strategisch veel interessanter om de markt als geheel te laten groeien.
Ice motoren, inclusief waterstof zijn de echte concurrent. Niet andere fabrikanten met ev’s.
Ik zie het voorlopig nog niet gebeuren, maar zou zomaar kunnen dat ze straks hun supercharger netwerk open stellen voor anderen, voor een premium. Maar alleen als dit niet ten koste zal gaan van hun eigen tesla vloot. Wat is er nou mooier dan geld verdienen aan de EV van een andere fabrikant?
Wat mij betreft dus verwelkomt Tesla deze ontwikkeling met open armen. Kom maar op met al die goede ev’s zullen ze daar denken. Er is genoeg te groeien voor iedereen.
Daarnaast gaan we zien of tesla straks ook nog accu en drivetrain technologie aan anderen gaat leveren.
Tesla koopt de M3's terug tegen een vooraf afgesproken prijs van de leasemaatschappijen.JohnDoe77 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:32:
[...]
Misschien schat de leasemaatschappij een hogere restwaarde in voor de P2 als de Model 3 (M3 is natuurlijk een term voor een echte topper). Anders is het niet te verklaren!
Dat kan zomaar, maar dat zegt niets over de restwaarde.Tomas_ schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:48:
[...]
Tesla koopt de M3's terug tegen een vooraf afgesproken prijs van de leasemaatschappijen.
Hadden we deze al langs zien komen?
https://www.cnet.com/road...h-class-to-the-ev-market/
Reviewer heeft de moeite genomen om de dempers flink aan te passen. Maar echt comfortabel wordt het volgens hem niet.
https://www.cnet.com/road...h-class-to-the-ev-market/
Reviewer heeft de moeite genomen om de dempers flink aan te passen. Maar echt comfortabel wordt het volgens hem niet.
Eindelijk ontwikkeling op het gebied van Android Automotive met nieuwe apps.
https://android-developer...android-for-cars.html?m=1
Onder andere de Charge map en Chargepoint zijn early access partners en lijken bovenop Google Maps te liggen als zoekfunctie. Sigic app lijkt wel eigen kaarten te gebruiken en dat is wel bijzonder, omdat Google dit altijd tegen gehouden heeft. Zie demo:
https://3.bp.blogspot.com...82%2529%2B%25281%2529.gif
https://android-developer...android-for-cars.html?m=1
Onder andere de Charge map en Chargepoint zijn early access partners en lijken bovenop Google Maps te liggen als zoekfunctie. Sigic app lijkt wel eigen kaarten te gebruiken en dat is wel bijzonder, omdat Google dit altijd tegen gehouden heeft. Zie demo:
https://3.bp.blogspot.com...82%2529%2B%25281%2529.gif
P2 LRDM Thunder 20"
Volgens mij gaat dat deel over Android Auto en niet Android Automotive.
Je hebt idd gelijk en alleen nog maar media app idd. Erg jammer, het zou wel helpen als Google zou werken aan het verbeteren van de laadpunt zoekfunctie in Google Maps. Je kunt bijvoorbeeld niet zoeken op snelheid of preferred netwerk. ABRP is ook tof maar voor dagelijks gebruik wat overkill.-sander schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 07:27:
Volgens mij gaat dat deel over Android Auto en niet Android Automotive.
P2 LRDM Thunder 20"
google kennende gaat dit echt wel gebeuren... maak ik me niet zo'n zorgen om to be honest.AartJW schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 07:50:
[...]
Je hebt idd gelijk en alleen nog maar media app idd. Erg jammer, het zou wel helpen als Google zou werken aan het verbeteren van de laadpunt zoekfunctie in Google Maps. Je kunt bijvoorbeeld niet zoeken op snelheid of preferred netwerk. ABRP is ook tof maar voor dagelijks gebruik wat overkill.
Erg jammer dat er nog weinig ondersteund wordt maar het is ook niet gek natuurlijk als Polestar 2 tot nu toe de enige is die het gebruikt. De XC40 is de volgende en daarop gaan er nog vele volgen als ik dit lees:AartJW schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 07:50:
[...]
Je hebt idd gelijk en alleen nog maar media app idd. Erg jammer, het zou wel helpen als Google zou werken aan het verbeteren van de laadpunt zoekfunctie in Google Maps. Je kunt bijvoorbeeld niet zoeken op snelheid of preferred netwerk. ABRP is ook tof maar voor dagelijks gebruik wat overkill.
In the blog post, Google’s Director of Product Management, Android for Cars, Mickey Kataria, states, “Polestar 2, the first car running Android Automotive OS with Google built in, is now on the road and available for customers globally. In addition, Volvo Cars, Renault, General Motors and more have announced plans for infotainment systems powered by Android Automotive OS with Google apps and services built-in.”
Hopelijk gaat het snel uitgebreid worden in 2021!
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Mensen moeten wel suggesties aanbrengen bij Google.mvrooij schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:31:
[...]
Erg jammer dat er nog weinig ondersteund wordt maar het is ook niet gek natuurlijk als Polestar 2 tot nu toe de enige is die het gebruikt. De XC40 is de volgende en daarop gaan er nog vele volgen als ik dit lees:
In the blog post, Google’s Director of Product Management, Android for Cars, Mickey Kataria, states, “Polestar 2, the first car running Android Automotive OS with Google built in, is now on the road and available for customers globally. In addition, Volvo Cars, Renault, General Motors and more have announced plans for infotainment systems powered by Android Automotive OS with Google apps and services built-in.”
Hopelijk gaat het snel uitgebreid worden in 2021!
Ik ben test gebruiker voor maps - en heb geprobeerd om op 1 of andere manier de maps versie te krijgen voor de P2 , maar helaas niet gelukt. vooral dus mensen met een P2 google mailen met dit soort verzoeken (waarom zie je bijv ChaDeMo chargers in de lijst voor je P2, filter lijkt me echt easy om te maken)
Wellicht kun jij dan aangeven hoe Google te bereiken? Ik kan nergens iets vinden...4v4t4r schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:38:
[...]
Mensen moeten wel suggesties aanbrengen bij Google.
Ik ben test gebruiker voor maps - en heb geprobeerd om op 1 of andere manier de maps versie te krijgen voor de P2 , maar helaas niet gelukt. vooral dus mensen met een P2 google mailen met dit soort verzoeken (waarom zie je bijv ChaDeMo chargers in de lijst voor je P2, filter lijkt me echt easy om te maken)
Via de Hulp en feedback knop in het menu in Google Maps bijvoorbeeld.JohnDoe77 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:38:
[...]
Wellicht kun jij dan aangeven hoe Google te bereiken? Ik kan nergens iets vinden...
P2 LRDM Thunder 20"
.
[ Voor 106% gewijzigd door Conijntje op 23-10-2020 17:55 ]
Ik kom ook uit een Audi en merk dit ook. Vooral bij instappen voel ik ook een stalen profiel onder het midden van de zitten (van links naar rechts). Eenmaal op de rij- en zitpositie voel ik deze balk niet meer.Stoelen vind ik prima maar wel een stapje terug voor mijn gevoel. Vooral het zitvlak daar voel ik een soort balk doorheen komen, iemand anders last van?
Bij in en uitstappen heb ik ook wel iets gevoeld, heb er verder geen aandacht aan geschonken want eenmaal in de stoel, zat ik er prima in.
Foto's van de keytag die je ook meegeleverd krijgt:
(wederom via FB P2 groep, iemand die vandaag zijn P2 in ontvangst genomen heeft)

(wederom via FB P2 groep, iemand die vandaag zijn P2 in ontvangst genomen heeft)

AartJW schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:17:
[...]
Deze keytag moet trouwens fysiek contact maken met de sleutellezer (onderin vak armsteun) om de auto te starten en rijden. Mijn testauto had deze sleutel en kwam best precies anders deed ie niets. Had hem graag als standaardsleutel gebruikt ivm formaat maar dat is dus niet handig.
[ Voor 24% gewijzigd door BartWNL op 12-08-2020 17:48 ]
Uit de P2 FB groep geplukt:
P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced
Vanmiddag een proefrit gemaakt. Alles top behalve de geluidsinstallatie, het zicht naar achteren en de camera achter. Auto rijd top, pilot assist doet het goed en Android automotive is lekker duidelijk en intuïtief. Geluidsinstallatie is ok maar in mijn A3 etron beter. Bij achteruit rijden gaan ook de spiegels standaard naar beneden en dan is echt achteruit rijden (ipv alleen parkeren) door het distorted beeld van de fisheye camera bijna niet te doen. Gelukkig rij ik 99,9% van de tijd vooruit...
Ben wel blij dat ik nappa heb genomen, was niet onder de indruk van weavetec. Moon is imo echt de mooiste :-). Nog een paar weekjes wachten.
Ben wel blij dat ik nappa heb genomen, was niet onder de indruk van weavetec. Moon is imo echt de mooiste :-). Nog een paar weekjes wachten.
Het automatisch kantelen van de buitenspiegels tijdens achteruitrijden, is een instelling die je zelf kunt bepalen: https://support.polestar....buitenspiegels-afstellen/_--[]--__ schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:10:
... Bij achteruit rijden gaan ook de spiegels standaard naar beneden en dan is echt achteruit rijden (ipv alleen parkeren) door het distorted beeld van de fisheye camera bijna niet te doen. Gelukkig rij ik 99,9% van de tijd vooruit...
Ik vond de geluidsinstallatie ook niet al te best, maar na resetten van de instellingen ging het een stuk beter. Er had iemand aardig lopen prutsen in de instellingen.. Je kon ook ergens instellen: "optimaliseren voor bestuurder" en dan werd het nog wat beter. Ik zit toch 80 procent alleen en als je iemand mee hebt heb je hem niet hard staan. Je mist wat bas en geluid is niet echt om je heen._--[]--__ schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:10:
Vanmiddag een proefrit gemaakt. Alles top behalve de geluidsinstallatie, het zicht naar achteren en de camera achter. Auto rijd top, pilot assist doet het goed en Android automotive is lekker duidelijk en intuïtief. Geluidsinstallatie is ok maar in mijn A3 etron beter. Bij achteruit rijden gaan ook de spiegels standaard naar beneden en dan is echt achteruit rijden (ipv alleen parkeren) door het distorted beeld van de fisheye camera bijna niet te doen. Gelukkig rij ik 99,9% van de tijd vooruit...
Ik had met het parkeren hetzelfde probleem bij mijn proefrit vanmiddag. In mijn 5 serie kan ik kiezen of de spiegel naar beneden klapt bij achteruit. Nagevraagd bij de medewerker van de Space. Hij geeft aan dat het een instelling is en het uit te zetten is, maar ook dat bij Volvo's de spiegels weer omhoog klappen als je beide knoppen van de spiegels tegelijk indrukt. Hij had nog niet op de polestar geprobeert. Misschien weet iemand het hier?
Ja dat vegan gebeuren maakte het extra zweterig als ik het vergelijk met de auto die we gebruikte om naar de proefrit te komen._--[]--__ schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:10:
Geluidsinstallatie werd bij mij ook een stuk beter toen ik de instellingen op neutraal had gezet. Zat best wat detail in de muziek, klankbeeld niet helemaal mijn smaak
Ik vond het niet slecht vergeleken met de bmw. Maar die staat er ook om bekend dat het geluid knudde is.
Misschien Moet het wat inspelen, anders andere speakers monteren.
Ik vond het niet slecht vergeleken met de bmw. Maar die staat er ook om bekend dat het geluid knudde is.
Misschien Moet het wat inspelen, anders andere speakers monteren.
Ik had deze nog niet gezien (P8 filmpje over de fabriek in Genk) dacht deel hem even 
YouTube: The first Volvo Car battery factory - Recharge News
YouTube: The first Volvo Car battery factory - Recharge News
En terugstellen is dus ook mogelijk. Knop twee keer indrukken. Zie de link in deze post!FirstEV schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:28:
[...]
Het automatisch kantelen van de buitenspiegels tijdens achteruitrijden, is een instelling die je zelf kunt bepalen: https://support.polestar....buitenspiegels-afstellen/
https://www.motor1.com/re...1-polestar-2-first-drive/
Review van Insideevs.com redacteur Kyle Conner
Review van Insideevs.com redacteur Kyle Conner
We’re told one of these will be a route planner that automatically selects chargers for a long distance route. It will factor in max charging power, real-time station availability, and location off of the fastest route. The Polestar 2 also will be able to support the new Plug & Charge standard. No more
[...]
credit cards or tons of apps to pay for charging; just plug the car in and it’ll automatically bill you for the electricity.
Impressively, the cabin remained free of excess wind and road noise even at highway speeds. Compared with rivals such as the Tesla Model 3, the Polestar has much quieter electric motors that don’t zap your ears with high pitched electrical noises every time you go deep into the go pedal.
However, it’s not all good. Limited rear visibility courteous of the fastback design hindered our ability to see clearly out the back. And while acceleration was more than adequate, the accelerator pedal tuning was quite soft from initial tip-in. Getting up to speed smoothly required relatively deep pedal applications that lead to unpredictable, hard-to-manage power control. The transition from consistent cruising to neck-snapping power comes at a very narrow distance level mid way down on the accelerator pedal leading to occasional unexpected big bursts of power.
It’s clear to us that Polestar is not chasing the market share of other popular EVs, but is going in its own direction. After evaluating the specs of the Polestar 2, it doesn’t really come close on paper to the Tesla Model 3, offering less range, slower charging speeds, and weaker acceleration. However, as the saying goes, you don’t drive cars on paper, and it’s apparent to us that the Polestar 2 is more than the sum of its parts. It’s not just a compelling electric car; it’s a really compelling car.
[ Voor 61% gewijzigd door BlacKstaR- op 12-08-2020 22:48 ]
Vandaag de bestelling van de P8 via LM definitief gemaakt. Wel met ontbindende voorwaarde dat levering nog in 2020 plaats moet vinden. Lokale dealer gaf aan te verwachten dat er nog extra productieplaatsen naar NL worden geschoven ivm verslechtering bijtellingsregels per 1-1-2021. Er was al eerder een extra toewijzing aan NL geweest. Of dat nog een keer gebeurd, is natuurlijk koffiedik kijken, maar mocht het zo zijn, dan zit ik er hopelijk bij. En anders wordt de bestelling geannuleerd. Fingers crossed...
Dit topic is gesloten.
Let op:
Een Tesla versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic.
Een Tesla versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic.