Gisteren heb ik mijn proefrit in Eindhoven moge maken in een P2 Thunder Slate met 20" (non-PP). Op de wielmaat en trekhaak na, de configuratie zoals ik hem ook besteld heb. Mijn referentiekader qua autoverleden is VW Jetta/Passat/T-Roc/Golf, Ford Mondeo/Focus en kortstondig Renault Megane.
Toen ik in januari op de beurs in Brussel was had ik het gevoel dat de binnenruimte niet bijzonder was, maar je weet natuurlijk nooit hoe die stoelen in zo'n omgeving staan. Even lekker de tijd nemen om je rijpositite in te stellen heb je ook niet. Toen ik ging proefrijden en op mijn gemak mijn stoel etc. had ingesteld ben ik eens uitgestapt en achter mezelf gaan zitten en toen vond ik de beenruimte echt riant. Nu ben ik niet groot (1,75), maar toch. Ik had mijn bestuurdersstoel wel omhoog gezet en dat levert voetruimte op voor de passagier erachter. Als je dus een stuk groter bent en/of graag laag zit kan dat ten kosten gaan van voetenruimte achterin. De hoogte achterin is al vaker beschreven maar voor mij en mijn gezin geen enkel probleem (mijn zoon is 1.80). Mijn dochter achterin omschreef de omgeving als een soort 'thuisgevoel'. Een prettige omgeving. Is natuurlijk allemaal emotie, maar het voelt wel goed.
Over de ook genoemde 'belachelijke positie' van de armleuning in de bestuurdersportier kan ik he volgende zeggen: Dit is werkelijk de eerste auto waarin ik die ga gebruiken als armsteun (het stuur onderaan vastpakkend). Bij alle auto's die ik tot nu toe gereden heb lag mijn arm altijd op de rand waar het raam begint omdat de armsteun te laag zat. Deze zit voor mijn gevoel eindelijk goed. Zo zie je maar weer hoe persoonlijk dit soort dingen zijn en je dus alleen zelf je beste reviewer kunt zijn.
Er werd ons vriendelijk verzocht ons aan de opgegeven route te houden, wat ik dan weer jammer vind. Ik kreeg de indruk dat dat meer was om uitloop in tijd te voorkomen, maar ja.
Het testen van navigatie (invoeren) en spotify ging een beetje de mist in. Verder ook geen aandacht meer aanbesteed, maar de dataverbinding was erg slecht en dat leverde bij spraakinvoer van Google maps nogal wat problemen op. Uiteraard kan je nog altijd wel gewoon intikken en dat werkte wel meteen. 'I don't know why it does that', zeg ik dan maar. Spotify was volgens mij niet geïnstalleerd/geconfigureerd (meiske Google speelde niets af op mijn commando). Mijn dochter heeft met haar iPhone via bluetooth afgespeeld en dat werkt uiteraard prima. Ik vond ook het geluid prima. Er is een basic equalizer setting waarmee je al een heel eind komt. Ik heb ook een micro SD-kaartje in een USB-C adapter ingestoken om 'old-skool' MP3'tjes mee af te spelen, maar dat is me niet gelukt. Je leest het ook nergens, dus de vraag is of het kan. Ik vrees dat ik uiteindelijk toch eens 'new-skool' aan de Spotify zal moeten..
Dan het rijden. Kijkend naar mijn referentiekader is dit echt een volgende stap in mobiliteit. Ik heb de stuurstand in middel gezet en de regeneratiestand eerst op middel en daarna op de zwaarste stand.
Ik vond hem prettig sturen. Ook korte abrupte stuurbewegingen (opzettelijke uitwijkmanoeuvres en weer terug) pakte hij netjes op. Helaas niet echt een klinkerweg gehad maar een stuk klinker-inleg op een turbo-rotonde (je kent het wel, als je de bocht afsnijdt) gaven voor mijn gevoel niet meer trillingen dan wat ik gewend ben.
De regeneratie is wel wennen, maar gaat zeker lukken. Ik reageer vaak al vrij vroeg op situaties ver voor me door het gas los te laten en uit te laten rollen. Als je dat met de zwaarste regeneratiestand doet, sta je (onbedoeld) als stil voor je er bent. Dat is echt gewenning, maar gedurende de proefrit merkte ik al dat dat beter ging en uiteindelijk voelt het heel natuurlijk en soepel aan.
In de stad nog even met ACC gespeeld en Creep en dat werkt echt lekker. Ik moet wel zeggen dat ik gewend ben om bij stilstaand verkeer voor stoplichten eerder het gas los te laten, maar als je toch regenereert, is het verlies ook kleiner natuurlijk. Het werkt i.i.g. veel soepeler dan wat ik van een VW T-Roc/Golf gewend ben (volgens mij al eens eerder door iemand benoemd op dit forum). Ook de lane-keeping op een bochtige autosnelweg vormt geen probleem (waar voorgenoemde VW-modellen hem in de vangrail zouden hangen) en voelt heel natuurlijk. Het stuur voelt vrij star als hij hem in lijn houdt, maar als je wilt overrulen laat hij dat geleidelijk toe zonder ineens 'los te laten'.
Dan de acceleratie. Ook veelbesproken natuurlijk en erg prettig bij o.a. invoegen etc. De eerste keer dat ik hem intrapte had ik echt 'achtbaan-kriebels' in mijn buik. Het is verstandig je passagiers even een signaal te geven voordat je je rechterteen naar beneden krult.
Ik heb al eerder gezegd dat hij in het echt veel mooier is dan op foto's en dat blijf ik vinden. Als je twijfelt, ga naar een Polestar Space om hem in het wild te zien. Je ziet tijdens de rit ook regelmatig mensen hun hoofd draaien of wijzend reageren.... Dat heb je dan weer met een nieuw model auto van deze klasse.
Ik heb me totaal niet bemoeid met de range. Ga wel 2 x 150km per dag naar het werk rijden. Ga er vanuit dat dat kan zonder laden, maar ik kan op het werk ook laden. Verre vakanties met de auto doe ik niet en anders neem ik gewoon de tijd (geen kleine kinderen meer). We discussiëren er veel over op dit forum, maar uiteindelijk is die range-anxiety waar je volgens mij ook mee om moet leren gaan (hoor ik ook van collega's).
Het enige nadeel aan de proefrit is dat het wachten wel steeds moeilijker wordt.