Het grote Polestar 2 / XC40 P8 topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 247 Laatste
Acties:
  • 1.467.692 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViTeX
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-06 15:44
Arie van Dijk schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:21:
Beste forumleden,

Ik heb de PS2 besteld met verwachte leveringsmaand oktober. Nou heeft men mij voor ik de order plaatste telefonisch de garantie gegeven dat er op de batterij 8 jaar garantie zit of 160.000 km.

De medewerker kon echter zo snel even niet vinden waar dat ook weer op de site stond. Ik kon een mailtje sturen. Op dat mailtje heb ik tot op heden (3 weken) geen antwoord mogen ontvangen – de communicatie met Polestar niet heel vlot en soepel - understatement.

Nu lees ik hier dat guido666 opmerkt dat die garantie op de Belgische site wel staat vermeld maar op de Nederlandse site niet. Ik heb dat nagekeken en dat blijkt te kloppen: In het bestelproces in Belgïe – 8 jaar garantie op de lithium-ion batterij (tot 160.000 km) en haal en breng service.

Ik ga me nu toch wel zorgen maken. Kennelijk laat men dat in Nederland bewust weg. Er staat alleen op de site: “De accu is ontworpen om net zolang mee te gaan als de auto zelf” Het is zo ontworpen, maar garanties zijn er dus niet en de garantie is dus 2 jaar? Het einde van de levensduur van de batterij betekent ook het einde van de levensduur van de auto……. Krijgen we in Nederland een inferieur product?

Heeft iemand een linkje of meer informatie om mijn zorgen weg te nemen?
Mag ik vragen wanneer je had besteld? Ik wil namelijk ook bestellen voor lease, maar na de proefrit zei Polestar tegen mij dat de levering dit jaar niet meer kan... maar op de website staat nog steeds levering november 2020... 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door ViTeX op 01-08-2020 12:16 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:22
Vanochtend een testritje kunnen maken in de P2. het bleek het eerste proefritje vanuit Leidsenhage te zijn, de auto was pas net een uurtje van de trailer afgereden :-)

Rij nu model 3 dus kon een mooi vergelijk maken.

de plussen:
  • Stoelen en dan vooral de zittingverlenger; top!, zitten wel wat stevig en als je neerploft op de zitting voel je een metalen dwarsbalk maar als je eenmaal zit dan zit je meer dan goed.
  • materiaalgebruik en afwerking beter dan in m'n model 3
  • Google integratie icm stembesturing; werkt prima
  • nieuw verfrissend model :)
de minnen:
  • De auto pilot/lane assist. Daar heeft Tesla echt wel een serieuze voorsprong tov Volvo. Moest een paar keer ingrijpen anders had ik (binnen de bebouwde kom) op andere geparkeerde auto's gezeten
  • verbruik grofweg 25% hoger als wanneer in in m'n M3 rij. ca 23kWh/100km
  • best wel claustrofobisch, hoge middenconsole. Kan ook zijn dat ik gewend ben aan het lege van een M3
  • je voelt dat ie 300kg zwaarder is dan een Tesla. (tussen)acceleratie allemaal net wat minder flitsend.
Conclusie
Prima elektrisch alternatief voor een model 3. Zou nog best een lastige keuze zijn mocht ik nu moeten kiezen. Denk dat bij mij de superchargers, het efficiëntere energieverbruik en de autopilot doorslaggevend zou zijn om toch voor een M3 te gaan.

Maar voor iedereen die wacht op de uitlevering van z'n P2; het is het wachten waard d:)b

[ Voor 12% gewijzigd door RF1000 op 01-08-2020 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Arie van Dijk schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:21:
Beste forumleden,

Ik heb de PS2 besteld met verwachte leveringsmaand oktober. Nou heeft men mij voor ik de order plaatste telefonisch de garantie gegeven dat er op de batterij 8 jaar garantie zit of 160.000 km.
Tijdens mijn proefrit in Amsterdam heeft de PS medewerker dit tegen mij bevestigd. 8 jaar of 160k met batterij >80% 70% garantie. (volledig identiek aan de Volvo XC40 P8).

edit: @Poleposition ik heb het verkeerd onthouden wellicht. Ik zal eens kijken of ik mijn kleine lettertjes nog terug kan vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door JackBol op 01-08-2020 12:56 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poleposition
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12-10-2022
JackBol schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 12:51:
[...]

Tijdens mijn proefrit in Amsterdam heeft de PS medewerker dit tegen mij bevestigd. 8 jaar of 160k met batterij >80% garantie. (volledig identiek aan de Volvo XC40 P8).
Op mijn contract staat 70% ipv 80%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlacKstaR-
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-06 06:21

Vergelijking met model 3. Verder zie van een minuut of 3 dat de maps aangeeft hoe lang je moet laden als je een route toevoegt inclusief laadstop. Was dit altijd al zo? Of is dat een nieuwe feature? Ik kan sommige reviews wel herinneren dat men dat terecht als minpunt hadden aangegeven. Maar als dit het tempo is waar Polestar/Google features gaat toevoegen dan kunnen we snel grote verbetering/nieuwe functionaliteiten verwachten.

Die discrepantie tussen range op de teller en wat Google verwacht, moeten ze wel fixxen schept veel verwarring. Of misschien dat de Google navigatie door met van machine learning steeds accurater wordt.

Vergelijking tussen P2 met PP en 20" tegen Model LR AWD met 18" en aerovelgen. Beetje appels met peren vergelijken helaas.

[ Voor 22% gewijzigd door BlacKstaR- op 01-08-2020 13:57 . Reden: Extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2Hattem
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23-06 23:43
RF1000 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 12:49:
Vanochtend een testritje kunnen maken in de P2. het bleek het eerste proefritje vanuit Leidsenhage te zijn, de auto was pas net een uurtje van de trailer afgereden :-)

Rij nu model 3 dus kon een mooi vergelijk maken.

de plussen:
  • Stoelen en dan vooral de zittingverlenger; top!, zitten wel wat stevig en als je neerploft op de zitting voel je een metalen dwarsbalk maar als je eenmaal zit dan zit je meer dan goed.
  • materiaalgebruik en afwerking beter dan in m'n model 3
  • Google integratie icm stembesturing; werkt prima
  • nieuw verfrissend model :)
de minnen:
  • De auto pilot/lane assist. Daar heeft Tesla echt wel een serieuze voorsprong tov Volvo. Moest een paar keer ingrijpen anders had ik (binnen de bebouwde kom) op andere geparkeerde auto's gezeten
  • verbruik grofweg 25% hoger als wanneer in in m'n M3 rij. ca 23kWh/100km
  • best wel claustrofobisch, hoge middenconsole. Kan ook zijn dat ik gewend ben aan het lege van een M3
  • je voelt dat ie 300kg zwaarder is dan een Tesla. (tussen)acceleratie allemaal net wat minder flitsend.
Conclusie
Prima elektrisch alternatief voor een model 3. Zou nog best een lastige keuze zijn mocht ik nu moeten kiezen. Denk dat bij mij de superchargers, het efficiëntere energieverbruik en de autopilot doorslaggevend zou zijn om toch voor een M3 te gaan.

Maar voor iedereen die wacht op de uitlevering van z'n P2; het is het wachten waard d:)b
Welke uitvoering hadden ze hier beschikbaar?

P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P2Hattem
Ovinomis schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:30:
[...]

Vandaag weer 1 erbij, Zwart met catalogus prijs €69.400
[Afbeelding]
En gisteren weer 5!

P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 160587

ViTeX schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 12:14:
[...]

Mag ik vragen wanneer je had besteld? Ik wil namelijk ook bestellen voor lease, maar na de proefrit zei Polestar tegen mij dat de levering dit jaar niet meer kan... maar op de website staat nog steeds levering november 2020... 8)7
Geen idee waar je dit ziet want op de website:

Geschatte levering als order vandaag wordt geplaatst
Januari 2021

Ik heb mijn auto net geplaatst voor dit veranderde...volgens de leasemaatschappij is de levering waarschijnlijk eind December. Maar geen garanties uiteraard. Als je nu besteld gaat het hem dit jaar echt niet meer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlacKstaR-
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-06 06:21
Anoniem: 160587 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 13:44:
[...]

Januari 2021

Ik heb mijn auto net geplaatst voor dit veranderde...volgens de leasemaatschappij is de levering waarschijnlijk eind December. Maar geen garanties uiteraard. Als je nu besteld gaat het hem dit jaar echt niet meer worden.
hangt af of hem bestelt bij een LM met orderslots. Als bestelt zonder tussenkomst van een LM dan krijg je hem volgens de website inderdaad pas in januari 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cello66
  • Laatst online: 09-06 12:45
Anoniem: 160587 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 01:17:
Heeft iemand een aanrader voor een goeie proefrit route in Eindhoven?
Heb vandaag een proefrit gereden.
De route die ik heb gereden is via Geldrop, Heeze en Sterksel naar Maarheze (dorpjes, rotondes en proviciale weg) en dan via de snelweg weer terug via Leenderweg Eindhoven in.
Daar heb ik een rondje gemaakt in de wijk bij de van meursstraat ( performance pack test op klinker weg)
En dan weer terug naar de hoofdweg naar de Emmasingel.
Is ongeveer 55 minuten.

P2 Launch Edition Void 20”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:30
RF1000 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 12:49:

de minnen:
Ik rij nu een gewone XC40, maar die Pilot Assist is gewoon ronduit slecht. Absoluut niet te vergelijken met Tesla. (Adaptive CC is overigens ook niet best)
Ik gebruik het af en toe, maar schrik me idd af en toe rot.

Geen idee overigens of ze dit in de P8 hebben aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie van Dijk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-06 15:29
FirstEV schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:54:
[...]

In mijn Nederlandse verkoopcontract van de P2 staat letterlijk: "De garantie op uw hoogvoltaccu geldt 8 jaar of 160.000 km (afhankelijk van wat het eerst bereikt wordt), gerekend vanaf de datum dat de autogarantie ingaat."
Dank u wel! Ik wacht het verkoopcontract af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie van Dijk
Mga1600 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:09:
Daar komt nog bij dat je als particuliere koper ook nog te maken hebt met het In de wet vastgelegde ‘conformiteitsbeginsel’ wat inhoudt dat er van bepaalde dingen een bepaalde levensduur mag worden veronderstelt. Haalt dat ‘ding’ die verwachtte levensduur niet, dan zal de leverancier alsnog aan de bak moeten - al zal daar vaak wel wat juridisch getouwtrek bij komen.

[In dit verband : in de NL prijslijst van de P8 staat ook 8 jaar. Het is een publiek geheim dat die onderdelen van de P2 en P8 hetzelfde zijn, daar heb je dus al een maatstaf voor het uitvechten van evt. geschillen]
Ik koop de auto zakelijk, zoals de meeste die hem nu reeds besteld hebben. Dan wordt het juridisch erg lastig hier consumentenrecht op te verhalen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie van Dijk
PvS_68 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:32:
Garantie tussen BE en NL kan best verschillen. Je krijgt echter hetzelfde product waar ze in BE 8 jaar op durven geven. Maak je dus geen zorgen over de kwaliteit.
Probeer uiteraard bij aanschaf/contract dit wel helder te krijgen of op te laten nemen. Het kan maar vastgelegd zijn.
Het product komt in dit geval met de garantie. Dus als ze in NL een andere garantie geven dan in België is het niet hetzelfde product. Iemand anders heeft gelukkig aangegeven dat het in het verkoopcontract duidelijk vermeld is. Blijft heel vreemd dat het op de site niet te vinden is en er verschillen zijn tussen beide landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie van Dijk
ViTeX schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 12:14:
[...]

Ik heb drie weken geleden besteld. In NL is het hard gegaan. Ik heb het een beetje in de gaten gehouden en december heeft er maar een dag of twee opgestaan - iedereen wil nog van het belastingvoordeel van dit jaar gebruik maken. Als ik op de BE site configureer is de auto in November 2020 leverbaar. Let op! Wijzigen van de configuratie kan volgens mij de leveringsmaand veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De fiscalist
  • Laatst online: 20-06 07:23
Koop je hem zakelijk als eenmanszaak of met je BV?

Als eenmanszaak bestel je hem gewoon op je eigen naam en is het dus een consumenten aankoop. Als jij hem voor de fiscus op je balans zet en daarmee fiscaal zakelijk rijdt, daar heeft polestar niets mee te maken.

Als BV lukt dat natuurlijk niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
Mga1600 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:41:
Ik heb ook zo’n draadloze telefoonlader meebesteld (hoewel mijn huidige telefoon daar niet eens voor geschikt is. Maar de auto gaat naar stellige verwachting langer mee dan mijn telefoon dus dat komt wel goed).

Inmiddels is de kleurkeuze definitief gemaakt (het wordt Thunder Grey) en omdat ik dat mooi vond staan - tegen mijn principe in - toch donkere ruiten toegevoegd.
Ik maak ook gebruik van de combinatie ‘trekhaak+fietsendrager’ met korting zodat ik nu eigenlijk wel zo’n beetje de hele optielijst te pakken heb........
Dan gaan onze auto’s aardig op elkaar lijken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
4v4t4r schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:42:
[...]

:) Ik heb zojuist bevestiging van de leasemij over draadloos laden ! Ik heb by far niet alle opties, maar ik vind het wel goed zo qua lease/bijtelling.

Volvo Guard Alarm Klasse 3 incl. bewegings- en volumesensor en Safelock
VERSATILITY
LOUNGE
Extra getint glas achterportieren en achterruit
Zonder model- en motoraanduiding
Draadloos telefoon opladen
Warmtepomp (range verlenger)
Inscription Bursting Blue metallic
A Lastdragers, vleugelprofiel
Laadkabel 3-fase: CEE connector (Mode 2/rood), 4,5 met
STOPCONTACT LADER
Wat doet safelock eigenlijk? Ik heb het alarm ook...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poleposition
Arie van Dijk schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:22:
[...]

Dank u wel! Ik wacht het verkoopcontract af!
Blz 19 van 22 verkoopcontract
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcIRCl3eX2XMb_kcMwQEt8_QnzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ihuIyiCrit5XmET01Newx3oC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
JackBol schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 12:17:
[...]

Ja ik ben blij dat ik de testrit heb gemaakt, puur als autoliefhebber alleen al.
De Polestar 2 is echt een magnifieke auto. Voor mij niet perfect, maar dat doet niet af aan het feit dat deze heel speciaal is.

Ik had met de polestar vertegenwoordiger ook een gesprek over de XC40P8 en hij begon natuurlijk zijn verkoop-retoriek te spuien waarom de P2 beter is (beter range, eigen design language, eigen identiteit rondom sportiviteit, waar Volvo meer op comfort focust). Misschien begin ik een oude lul te worden, maar ik hoeft niet de hele dag in een sportief afgeveerde auto te rijden, dat heb ik gehad in mijn BMW3 tijd >:) .

Als die Volvo wat zachter geveerd is en daardoor iets vlotter over de drempeltjes en heuveltjes in de stad heen kan, ben ik al lang tevreden. En daarbij neem ik gewoon op de koop toe dat de koets iets meer zal hellen.

En over de aandrijving, rijhulp en entertainment kan ik niets anders dan lovend zijn. Android moet nog wel een beetje opgesmurkt worden, maar dat komt wel met OTA. Ik verwacht een levendige app store. Google Maps met laad-integratie werkt ook top. Als je naar zuid Frankrijk navigeert, kan je al voordat je vertrekt je laad-punten plannen, maar onderweg ook makkelijk updaten.
Als zijn USP was dat de Polestar een eigen design language heeft; dat heeft Volvo toch ook? 8)

Maar inderdaad, de P8 is meer een suv, dus ander rijgedrag. Ik vind he5 wel mooi zo’n tonka truck met 408pk O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Zojuist ook een proefrit gemaakt, vanuit Rotterdam. Het testexemplaar is in de kleur Moon, met powerpack.

Door de ligging van de showroom dus noodgedwongen veel in de stad en op de snelweg moeten rijden, maar toch zeker een goede indruk gekregen. Ergonomisch prima voor elkaar, wel wat minder ruim als mijn huidige Prius 4. Ik ben maar kort van stuk, en als ik de stoel hoog zet stoot ik mijn hoofd bij het uitstappen!

Verder erg jammer dat er geen HUD inzit, maar ook daar kan ik vast wel weer aan wennen.

De algehele rijervaring is zeker zeer positief, maar het verschil met mijn huidige auto is zeker niet wereldschokkend.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
P2Hattem schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 13:32:
[...]

Welke uitvoering hadden ze hier beschikbaar?
De demo was een zwarte standaard versie op 20 inch. Geen performance pack of leer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
@guido66 welke overeenkomsten zie jij dan met een Prius?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
rinkel schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:16:
[...]

Ik rij nu een gewone XC40, maar die Pilot Assist is gewoon ronduit slecht. Absoluut niet te vergelijken met Tesla. (Adaptive CC is overigens ook niet best)

Op de snelweg was ie prima trouwens en hij blijft aan staan en lockt vanzelf weer op de rijbaan als je van rijstrook wisselt. Dat is bij m'n model 3 wel irritant; gaat ie er vanaf met een pingel. Elon wil graag dat ik nog effe 7500 aftik voor FSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViTeX
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-06 15:44
Anoniem: 160587 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 13:44:
[...]

Januari 2021

Hmmm wel weer gek! Mijn configuratie kleur is Thunder en dan 19 of 20inch velgen, zie ik alsnog het volgende staan of ze willen graag dat ik nog 1 bestel O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjflfRj2d3rVlCJaSLTkhDFCSxA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wNfMqLDssZjlASTxL3Lh7bET.jpg?f=user_large

EDIT ik keek de heletijd op de Belgische website ;w

[ Voor 3% gewijzigd door ViTeX op 01-08-2020 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
  • Laatst online: 23:22
guido66 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 15:02:
Zojuist ook een proefrit gemaakt, vanuit Rotterdam. Het testexemplaar is in de kleur Moon, met powerpack.

Door de ligging van de showroom dus noodgedwongen veel in de stad en op de snelweg moeten rijden, maar toch zeker een goede indruk gekregen. Ergonomisch prima voor elkaar, wel wat minder ruim als mijn huidige Prius 4. Ik ben maar kort van stuk, en als ik de stoel hoog zet stoot ik mijn hoofd bij het uitstappen!

Verder erg jammer dat er geen HUD inzit, maar ook daar kan ik vast wel weer aan wennen.

De algehele rijervaring is zeker zeer positief, maar het verschil met mijn huidige auto is zeker niet wereldschokkend.
Dat er weinig verschil gevoeld wordt snap ik niet: 2wd of 4WD, 220 Nm of 660 Nm is nogal ‘anders’.
Geen HUD is inderdaad jammer, vind ik ook

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Aghanim schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 15:06:
@guido66 welke overeenkomsten zie jij dan met een Prius?
De Prius 4 is iets kleiner van buiten en ruimer van binnen, ook de achterbank en de kofferbak. Het dynamisch rijgedrag van de Prius 4 doet zeker niet onder voor dat van de P2. Zitcomfort, rolgeluid en natuurlijk motorgeluid zijn in de P2 wel een duidelijke vooruitgang t.o.v. mijn Prius.

En het antieke navigatiesysteem van Toyota kan natuurlijk ook niet meer.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie van Dijk
De fiscalist schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:38:
Koop je hem zakelijk als eenmanszaak of met je BV?

Als eenmanszaak bestel je hem gewoon op je eigen naam en is het dus een consumenten aankoop. Als jij hem voor de fiscus op je balans zet en daarmee fiscaal zakelijk rijdt, daar heeft polestar niets mee te maken.

Als BV lukt dat natuurlijk niet
Dank u wel! Dit is waardevolle informatie. Ik koop hem inderdaad in een eenmanszaak. Dan zou het recht de order te annuleren of retourneren ook moeten gelden - dat wil ik overigens niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
rinkel schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:16:
[...]

Ja, het is aangepast met andere hard- en software, maar het zou in de gewone XC40 ook prima moeten kunnen werken.
Is er ooit een software update opgezet? Ca. 1,5- 2 jaar geleden is er een belangrijke update geweest die de boel significant beter maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Heeft er al eens iemand (Tijdens de proefrit) met de settings gespeeld van stuurkracht en remwerking?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:40
JohnDoe77 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:40:
[...]

Wat doet safelock eigenlijk? Ik heb het alarm ook...
Geen idee 😂

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartWNL
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-06 08:51
Mga1600 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 15:19:
Heeft er al eens iemand (Tijdens de proefrit) met de settings gespeeld van stuurkracht en remwerking?
Yes, vond persoonlijk ‘firm’ het lekkerste sturen en qua regeneratie de middelste stand, al denk ik dat de zwaarste regeneratie stand na een beetje wennen ook erg lekker kan rijden.
Kom vanuit een ICE, dus sowieso wennen met regeneratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-06 08:01
Mga1600 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:11:
[...]

Jazeker.....Even aangenomen dat het net als bij bestaande volvo’s is, heb je een menu waarin je allerlei instellingen kunt kiezen. Ook eco, fan-snelheid en temperatuur etc. Dat sla je dan op in je berijdersprofiel en dat is dan je eigen default setting. Iemand anders kan een eigen profiel maken en opslaan en dat profiel koppel je dan aan de sleutel.
Dat is dus een aanname. In de handleiding wordt alleen aan- en uitschakelen van de airco beschreven.

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2Hattem
RF1000 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 15:03:
[...]

De demo was een zwarte standaard versie op 20 inch. Geen performance pack of leer
Thanks! Jammer dat het geen PP is, maar dan heb ik ook weer wat om naar uit te kijken als ‘ie geleverd wordt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
wiljums schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 15:26:
[...]

Dat is dus een aanname. In de handleiding wordt alleen aan- en uitschakelen van de airco beschreven.
Tsja, dan geloof je niet wat ik zeg......je denkt toch niet echt dat er maar 1 stand is? Geloof me maar......of kijk anders even op dit videootje (een van velen op YouTube- zoek zelf maar een betere) rond het tijdstip 4:10. Je kunt de temperatuur links en rechts afzonderlijk instellen, maar in de video zijn ze gekoppeld.

YouTube: Polestar 2 Complete demo Google Android user interface

Die handleiding is denk ik/hoop ik slechts een allereerste draft, et staat niets in inderdaad.
Ik ben van Volvo gewend dat er een(digitale) handleiding van vele honderden pagina’s is, neem daarom aan dat die er nu ook wel zo zal komen

[ Voor 21% gewijzigd door Mga1600 op 01-08-2020 16:20 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• MarvinOA
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 29-05-2023
Gisteren mocht ik mijn testrit maken in Amsterdam. Dat zou mijn eerste kennismaking met de auto zijn, aangezien ik geen beurzen en dergelijke heb bezocht. Een korte beschrijving van mijn ervaring:

Allereerst wat achtergrondinfo om de testrit in perspectief te zetten. Ik ben 165 cm en 62 kilo. Dat maakt mij relatief klein en dus voor velen van jullie niet representatief. Daarentegen: mijn vader was mee. Hij is 186 cm en 130 kilo. Een echte beer dus.

Momenteel rij ik een Peugeot RCZ. Sportief geveerd, 19" wielen. Daarvoor reed ik een Volvo C30, verlaagd, sportonderstel en 18" velgen. Beide auto's vrij luxe uitgevoerd (de Volvo iets luxer dan de Peugeot, maar qua afwerking allebei erg netjes), maar meer dan cruise control zit er niet op qua rijhulpsystemen.

Welnu, de proefrit. We hadden een behoorlijke reis van 2,5 uur er op zitten door files en kwamen precies op tijd aan in het Amsterdome in Amsterdam. Dit is natuurlijk de oude Aviadome (Barneveld) en past daarmee perfect bij de filosofie van Polestar: materialen hergebruiken en duurzaam inzetten.

We lopen samen naar binnen waar we hartelijk worden ontvangen door één van de twee gastvrouwen. We krijgen een drankje aangeboden en mogen rondlopen in de Amsterdome waar een witte Polestar 2 staat met Performance Pack en een supermooie matblauwe Polestar 1 in een mega grote zaal waar alleen de auto staat en een paar mooie foto's aan de muur.

Een Polestar Expert doet zijn praatje en vertelt eigenlijk van alles dat ik al weet, maar voor andere testrijders nog wel nieuws is. Hij legt het een en ander uit over de auto's die we gaan rijden, over de Performance Pack en one pedal drive. En dan mogen we de auto's meenemen.

De auto's zien er imposant uit. Onze auto: een Thunder, PP, 20" Slate interieur. We staan er even naast en het oogt groot. Daarna nemen mijn vader en ik nemen plaats in de auto. En dan volgt er een compleet ander gevoel: de auto voelt klein aan! Zoals gezegd ben ik een ukkie, maar is mijn vader groot van stuk. Hij komt lastig in de auto en daar zie ik het grootste verschil met de auto's die ik altijd gereden heb: de deuren zijn minuscuul vergeleken met de coupe's die ik gewend ben. De hoge middenconsole maakt het beeld van een krappe auto verder af.

Wanneer we eenmaal zitten en de stoelen in de juiste positie hebben gezet went het allemaal. De stoel heb ik wat hoger gezet zodat mijn zicht verbetert en dan vind ik eigenlijk wel prettig dat ik omsloten zit. Mijn vader heeft geen last van de middenconsole met zijn benen / knieën, ook niet tijdens het zelf rijden, dus de ruimte is meer dan prima!

Bevindingen over zitten en afwerking:
  • De stoelen zitten goed, met uitgebreide verstelmogelijkheden
  • De stoelen in mijn vorige auto hadden denk ik meer zijdelingse steun (sportstoelen), maar moet zeggen dat ik ze nog niet perfect had ingesteld en wel al een aangename positie had gevonden
  • Voor het eerst heb ik elektrische stoelen en deze zijn veel preciezer in te stellen dan ik ooit heb ervaren.
  • Het Weavetech materiaal voelt comfortabel en ziet er mooi uit. Vond persoonlijk Charcoal mooier dan Slate. Ik heb geen leer gezien, dus kan die niet vergelijken.
  • De armleuning in de deur werkt voor mij perfect (in tegenstelling tot andere verhalen hier). Mijn arm kon er tijden het rijden prima op leunen en de bediening van de knoppen werkte voor mij goed. Maar het raam gaat bij mij alleen open in parkeergarages.
  • Het stuur is voor mij in een goede positie te zetten en kent voldoende verstelmogelijkheden
  • Het plafond is hard met stof bekleed materiaal. Beide vorige auto's zijn zacht en aaibaar. Vind het niet meteen slechter, maar voelt wel iets minder luxe aan.
  • Verder vind ik de gebruikte materialen mooi en luxe aanvullen. Ik ben erg verwend, omdat mijn C30 en Peugeot daarin erg goed waren met mooie bekleding van het dashboard en echt zachte materialen. Maar de Polestar 2 doet er niet voor onder, al doen ze het het wel anders.
  • Kofferruimte oogt niet ruim, maar is handig bereikbaar met de hatchback. En alles is ruimer dan ik nu gewend ben ;-)
  • Vooral achterin is het panorama dak erg mooi.
Alles goed ingesteld: rijden maar! In het kort: wat een geweldige rijervaring. De souplesse en kracht zijn fenomenaal. Bij het wegrijden het sturen op firm gezet en one pedal drive op de zwaarste stand. Hier heb ik verder niet meer aangezeten dus kan het niet vergelijken met andere standen. Maar dit voelde meteen heel prettig. Ik stuur graag zwaar (ben ik gewend) en ik wou graag ervaren wat one pedal drive doet met het rijden. Het koste 2 bochten om er aan te wennen en heb in de gehele testrit de rem 3 keer aangeraakt! De eerste keer omdat ik niet zeker wist of hij naar 0 zou remmen. Dat deed hij dus wel. Een keer om de cruisecontrol uit te zetten. Maar dat kan ook op het stuur. En een keer omdat ik bultje in de weg te laat zag... Kortom: ik ben heel enthousiast over de one pedal drive. Het past goed bij mijn rijstijl (berekend rijden). Mijn vader heeft overigens een tegenovergestelde rijstijl (veel ruwer en laat remmen) maar ook hij was binnen no time gewend aan one pedal drive.

Onze route gaat over een diversiteit aan wegen: snelweg, stadswegen, landweggetjes, klinkerpaden, etc. De dempers van de PP staan in standje 8. Zonder PP zou het standje 16 zijn (werd mij verteld). Vergeleken met de auto's die ik gewend ben vind ik de Polestar opvallend comfortabel. Met mijn bestelde 19" en geen PP wordt het zelfs nog comfortabeler. Het sturen was voldoende direct en het vermogen is continu direct aanspreekbaar. Het gemak waarmee de Polestar accelereert is indrukwekkend voor zo'n zware auto. Hij stuurt met speels gemak door de bochten. De klinkerwegen en drempels voel je niet of nauwelijks. De wildroosters daarentegen laten me klappertanden. Die voel je dus echt wel! Maar dat is bij mijn huidige auto niet anders.

Bevindingen over het rijden:
  • Fenomenale acceleratie, op elke snelheid veel koppel beschikbaar
  • Uitstekend rijgedrag in bochten, stuurt direct en geen moment van onder/overstuur. In tegenstelling tot de Audi A1 van mijn vriendin die te pas en te onpas bij lage snelheden al worstelt in bochten.
  • De auto is niet super merkbaar zwaar. Ja, je voelt dat je geen lichtvoetige sportwagen rijdt. Maar tijdens het rijden heb je daar geen moment last van.
  • Het zicht naar achteren is er niet, maar dat hebben mijn huidige auto's ook niet, dus daar mis ik niets aan
  • De zijspiegels werken mooi en hebben goed zicht
  • cruise control, adaptive cruise control en steer assist niet uitgebreid getest. Maar tijdens het gebruik geen gekke dingen gezien. Erg makkelijm te bedienen vanaf het stuur en heel intuïtief. Je snapt direct hoe het werkt. Om de 80 weg werkte steer assist prima en hoefde ik alleen af en toe het stuur vast te houden. Hie hield netjes de auto exact in het midden van de strook en stuurde soepeler dan menig echte bestuurder door de bochten.
Na een tijdje even van chauffeur gewisseld: paps aan het rijden, ik met het infotainment systeem spelen. De tablet werkt erg goed en snel. Als mijn vader in zijn huidige auto rijdt en ik zijn touchscreen wil bedienen gaat dit vaak mis. Bij de Polestar gaat dit vele malen beter. Dit komt grotendeels door de mooie grote knoppen en dat het zo'n snel en responsief scherm is. Chapeau! De knoppen zijn duidelijk, navigatiestructuur is intuïtief en alles is snel bereikbaar. De spraakbediening werkt goed, maar ik loop tegen hetzelfde probleem aan als mijn google Home en Siri: waarom herkennen ze geen engelstalige titel van nummers die ik wil horen? Zo wordt het moeilijk om een nummer op te zetten met een engelse titel. En wat het nog helemaal erg maakte, in Spotify is de spatiebalk een taal. Dus het woord dat je getypt hebt wordt automatisch omgezet naar een bestaand woord in de geselecteerde taal... waarom? Hopelijk is het een instelling, want dat is echt waardeloos. Als ik een spatie typ wil ik een spatie en geen autocorrect op mijn Engels geschreven woord naar een Nederlands alternatief omdat ik dan maar had moet switchen naar een Engelse taal. Zo was ik bijna een minuut aan het klooien om een specifiek nummer te vinden, wat binnen luttele seconden zou moeten kunnen.

Mijn bevindingen over de infotainment:
  • Bediening werkt vlot en goed. Scherm is erg snel en responsief. Beste wat ik tot nu toe ben tegengekomen
  • Je merkt dat sommige dingen echt Google interface zijn. Ik ben daar geen fan van. Apple is (voor mij) beter in UX design, of ik ben dat gewoon meer gewend. Dus dat zal wel wennen zijn
  • App aanbod is nu nog erg beperkt. Ik ga Apple Music echt missen en moet nu misschien wel over naar Spotify. Dat wil ik eigenlijk niet.
  • Auto specifieke instellingen zijn echt intuïtief te bedienen
  • Spraakbesturing werkt prima, alleen engelse woorden worden niet goed herkend
Al met al was ik erg onder de indruk van alles. De beleving van binnenkomst tot vertrek was goed. Iedereen heeft tijd voor je. Alle medewerkers zijn enthousiast. En boven alles: de auto is echt goed doordacht. Alles werkt mooi en qua afwerking is het ook echt af. Het rijdt goed en je hebt het gevoel dat je in een auto rijdt dat zijn geld echt waard is.

Kortom: voor wie hem nog niet besteld heeft: gewoon doen ;-) je gaat er geen spijt van krijgen*

Ook mijn vader vond de investering gerechtvaard, maar wees me er vandaag fijntjes op toen we in zijn BMW 3 serie V6 cabrio reden dat dit toch wel een mooiere sound heeft. En dat kon ik niet ontkennen en dus heb ik het maar afgedaan met: ik rij je er zometeen wel stilletjes uit bij het stoplicht 😂

*aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend

[ Voor 5% gewijzigd door MarvinOA op 01-08-2020 17:02 . Reden: Wat typefouten en kleine aanvullingen gemaakt ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:57
Net de proefrit in A’dam gedaan. In de snow performance pack gereden, net zoals ik besteld heb. Wow!

Voor de mensen die er een kinderwagen in willen doen: onze bugaboo fox (versie 1) past prima in de kofferbak. Wel ‘anders’ dan onze Passat GTE station, maar het past. De bak diagonaal en het onderstel ernaast. De auto is heel breed, breder dan de Passat denk ik. Ik vond m achterin ook verrassend ruim.

Acceleratie, wegligging en sturen vond ik heerlijk. Had eigenlijk alle standen in het midden staan. Regeneratief remmen stond vol aan een was ik snel aan gewend.

Sleutel was wel ‘mwa’ idd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8SWz8AkZxr1M6GJ3AIo0eOwevBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wTpoegzRAt60oxZju2ptCQAv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aef5pRGU6inGOhLbQ704hp6pGmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GQsbWLR5Up5HCZlSrGyETwvt.jpg?f=fotoalbum_large

Armleuning was prima voor mij (ben 1.83m en heb geen lange armen, dus kan me voorstellen dat het voor sommigen te klein is):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZvuA_ztJLzwRQ9lXsrJnuJj-Q0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CEo6e76qJc7uDehxYXmC3wJ0.jpg?f=fotoalbum_large

De tijdelijke space zelf was wel vet!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDwWetjjbRubW1lcAX8pFk0ElgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/orsoUGRjCE6r66hlghDPIISX.jpg?f=fotoalbum_large

Nog wat andere dingen:
- heb lane assist uitgezet: die pakte wat lastig de weg op. Vind de lane assist in mijn Passat 2015 beter...
- midden console is hoog maar niet storend. Mijn vrouw vond de model S kleiner aanvoelen dan de P2
- door t panorama dak is het heel fijn licht
- Android Automotive werkte heel soepel qua bewegingen en voice. Ik snapte alleen niet hoe je naar t volgende nummer kon met de draaiknop (of kan dat niet?)
- adaptive cc vond ik prima
- sturen op standje normaal vond ik perfect
- wat doet sportstand? Heb wel ff van stilstand erop getrapt tot 100, maar voor mijn gevoel niets anders dan zonder sportstand
- voldoende opbergruimte overal
- auto veel heel mooi op de weg en stuurt veel soepeler dan mijn Passat gte. Die heeft een zware kont door het batterijen pakket achterin waardoor de auto wat heen en weer zwiebert
- zicht voor en achter door de binnen spiegel vond ik goed
- achteruit rij camera prima. Wat ik een leuke touch vond was dat zodra je in de achteruit gaat de spiegels anders gaan staan :)

Nog wat anders:
- auto wordt gehaald voor service, je krijgt een andere polestar (2 denk ik) terwijl ze services
- er zit voor 3 jaar een simkaart bij met onbeperkt data (4G én 5G zei de instructeur). Wat er na de 3 jaar gebeurt is onbekend, maar omdat de auto niet functioneert zonder data kon het ook wel eens verlengd worden aldus de polestar meneer
- eerste beurt na 30.000km, waarschijnlijk vooral voor de banden

Meer weet ik zo niet...

[ Voor 24% gewijzigd door kramon op 01-08-2020 16:38 ]

P2 20" PP Snow Launch Edition 2020 | XPENG G9 Performance 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RF1000
Mga1600 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 15:19:
3 standen variëren van zeer licht naar licht. De 'zware' is bij de model 3 veel zwaarder

Regenereren deed is vrij sterk al direct vanaf wegrijden. Bij Tesla duurt dat altijd nog even

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BartWNL
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-06 08:51
Bedankt @MarvinOA en @kramon voor de uitgebreide reviews! Top om te lezen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headfirst
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08-06-2021
Ja thanks heren, goed te lezen allemaal. Zelf ben ik komende week aan de beurt in Eindhoven, wie kan mij vertellen waar het best te parkeren of kan dat bij de Polestar space op het terrein..?

P2, Zappi V2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-06 08:01
Mga1600 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 16:09:
[...]

Tsja, dan geloof je niet wat ik zeg......je denkt toch niet echt dat er maar 1 stand is? Geloof me maar......of kijk anders even op dit videootje (een van velen op YouTube- zoek zelf maar een betere) rond het tijdstip 4:10. Je kunt de temperatuur links en rechts afzonderlijk instellen, maar in de video zijn ze gekoppeld.
Wat ze daar laten zien is de ventilatiestand, dat bedoel ik niet. Wat ik bedoel is het aanpassen van de mate waarin de airco koelt, los van de ventilatiestand. Dit kan in de Audi's en VWs die ik gereden heb wel.

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurent1602
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11-11-2023
MarvinOA schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 16:17:
Ook mijn vader vond de investering gerechtvaard, maar wees me er vandaag fijntjes op toen we in zijn BMW 3 serie V6 cabrio reden dat dit toch wel een mooiere sound heeft. En dat kon ik niet ontkennen en dus heb ik het maar afgedaan met: ik rij je er zometeen wel stilletjes uit bij het stoplicht 😂
Ik hoop dat het een 6 in lijn was, zou zonde zijn om zo’n BMW te slopen van z’n 6 cilinder voor een V6 :*)

Even serieus, bedankt voor de uitgebreide review! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:54
kramon schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 16:24:
[...]
Mijn vrouw vond de model S kleiner aanvoelen dan de P2
[...]
Ik denk dat je/je vrouw de Model 3’bedoelt? De Model S en de P2 (en de Model 3) is een wereld van verschil qua ruimte.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarvinOA
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 29-05-2023
Laurent1602 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:11:
[...]

Ik hoop dat het een 6 in lijn was, zou zonde zijn om zo’n BMW te slopen van z’n 6 cilinder voor een V6 :*)

Even serieus, bedankt voor de uitgebreide review! d:)b
Klopt. My bad ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirstEV
  • Laatst online: 23:52
wiljums schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 18:34:
[...]

Wat ze daar laten zien is de ventilatiestand, dat bedoel ik niet. Wat ik bedoel is het aanpassen van de mate waarin de airco koelt, los van de ventilatiestand. Dit kan in de Audi's en VWs die ik gereden heb wel.
Ik zie het onderstaande in de handleiding. Daarbij ga ik ervan uit dat onder "klimaat" zowel de temperatuurregeling als de ventilatiestand bedoeld wordt.

"Persoonlijke instellingen worden voor een actief profiel opgeslagen.

Er zijn twee soorten persoonlijke instellingen:

Functie-instellingen - instellingen zoals voor rijhulp, klimaat bestuurderszijde, bestuurdersstoel, buitenspiegels en interieur- en exterieure verlichting. Deze instellingen behouden hun waarden wanneer een profiel wordt toegevoegd of bij uitloggen uit een actief profiel.

Geluids- en media-instellingen - instellingen zoals voor navigatie, audio- en mediasysteem, apps en gekoppelde accounts. Deze instellingen gaan terug naar de standaardinstellingen wanneer een profiel wordt toegevoegd of bij uitloggen uit een actief profiel."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramon
RichieB schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:40:
[...]

Ik denk dat je/je vrouw de Model 3’bedoelt? De Model S en de P2 (en de Model 3) is een wereld van verschil qua ruimte.
Nee de S. Ik weet dat de S groter is, maar haar gevoel vond van niet ;-) Mogelijk dat door het dak komt ofzo...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Burchov
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Headfirst schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 17:20:
Ja thanks heren, goed te lezen allemaal. Zelf ben ik komende week aan de beurt in Eindhoven, wie kan mij vertellen waar het best te parkeren of kan dat bij de Polestar space op het terrein..?
Er is vlak naast de space een parkeergarage genaamd "De Admirant". Als je daar parkeert en dan linksaf de uitgang uit loopt, is de space op zo'n 50 meter net om de hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18-06 22:29
RichieB schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:40:
[...]

De eerste keer dat ik in een S zat, vond ik het ook krap aanvoelen. Het kan zijn, dat de stoel wat ver naar voren stond, maar met mijn 1,80m, vond ik dat de bovenkant van het raam, voor mijn gevoel, wel heel dichtbij kwam. Met mijn huidige auto (superb), ben ik wel wat verwend kwa ruimte ;)

Morgen ochtend zelf ervaren hoe de P2 mij gaat bevallen.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
PvS_68 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:41:
[...]

Dat kan best kloppen inderdaad. Bij VW (T-Roc & Golf) kun je maar op 1 scherm tegelijk de kaart hebben staan, dus als je wilt 'klooien' moet je de kaart eerst naar het touchscreen brengen. Dat is soms wel eens onhandig.
Is dat in de Golf VIII ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headfirst
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08-06-2021
Burchov schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 22:05:
[...]

Er is vlak naast de space een parkeergarage genaamd "De Admirant". Als je daar parkeert en dan linksaf de uitgang uit loopt, is de space op zo'n 50 meter net om de hoek.
Top, dank je.!

P2, Zappi V2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramon
vandijk schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 22:24:
[...]

De eerste keer dat ik in een S zat, vond ik het ook krap aanvoelen. Het kan zijn, dat de stoel wat ver naar voren stond, maar met mijn 1,80m, vond ik dat de bovenkant van het raam, voor mijn gevoel, wel heel dichtbij kwam. Met mijn huidige auto (superb), ben ik wel wat verwend kwa ruimte ;)

Morgen ochtend zelf ervaren hoe de P2 mij gaat bevallen.
Net even bij de wederhelft gevraagd. Dat raam wat dichtbij kwam, kwam haar bekend voor. Overigens nog wel grappig: ze vond de polestar 2 lelijk. De komt vind ze niks en de lijnen te strak. Na de rit in t echt vandaag is die mening wat bijgesteld: binnen prachtig, voor prachtig, nog steeds lelijke kont 🤗😂 Ach, de kinderwagen past erin en hij is niet lelijk meer. Hopelijk staat ie straks snel op de oprit.

Iets anders nog: waar zat in vredesnaam de gewone radio? Bedenk me net dat ik die helemaal niet gezien heb. Alleen maar met Spotify geklooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
kramon schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 22:53:
[...]

Net even bij de wederhelft gevraagd. Dat raam wat dichtbij kwam, kwam haar bekend voor. Overigens nog wel grappig: ze vond de polestar 2 lelijk. De komt vind ze niks en de lijnen te strak. Na de rit in t echt vandaag is die mening wat bijgesteld: binnen prachtig, voor prachtig, nog steeds lelijke kont 🤗😂 Ach, de kinderwagen past erin en hij is niet lelijk meer. Hopelijk staat ie straks snel op de oprit.

Iets anders nog: waar zat in vredesnaam de gewone radio? Bedenk me net dat ik die helemaal niet gezien heb. Alleen maar met Spotify geklooid.
Da’s ook gewoon een appje.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdGLqGN3JtAgFdib5sRmZdJibV8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UllPNY5EDx1alaeEQbbrIns7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramon
Thanks, een uur rijden is dan ook maar weer heel kort blijkt maar weer. Had het helemaal gemist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alingsås
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-06 11:42
MarvinOA schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 16:17:
Gisteren mocht ik mijn testrit maken in Amsterdam. Dat zou mijn eerste kennismaking met de auto zijn, aangezien ik geen beurzen en dergelijke heb bezocht. Een korte beschrijving van mijn ervaring:

Allereerst wat achtergrondinfo om de testrit in perspectief te zetten. Ik ben 165 cm en 62 kilo. Dat maakt mij relatief klein en dus voor velen van jullie niet representatief. Daarentegen: mijn vader was mee. Hij is 186 cm en 130 kilo. Een echte beer dus.

Momenteel rij ik een Peugeot RCZ. Sportief geveerd, 19" wielen. Daarvoor reed ik een Volvo C30, verlaagd, sportonderstel en 18" velgen. Beide auto's vrij luxe uitgevoerd (de Volvo iets luxer dan de Peugeot, maar qua afwerking allebei erg netjes), maar meer dan cruise control zit er niet op qua rijhulpsystemen.

Welnu, de proefrit. We hadden een behoorlijke reis van 2,5 uur er op zitten door files en kwamen precies op tijd aan in het Amsterdome in Amsterdam. Dit is natuurlijk de oude Aviadome (Barneveld) en past daarmee perfect bij de filosofie van Polestar: materialen hergebruiken en duurzaam inzetten.

We lopen samen naar binnen waar we hartelijk worden ontvangen door één van de twee gastvrouwen. We krijgen een drankje aangeboden en mogen rondlopen in de Amsterdome waar een witte Polestar 2 staat met Performance Pack en een supermooie matblauwe Polestar 1 in een mega grote zaal waar alleen de auto staat en een paar mooie foto's aan de muur.

Een Polestar Expert doet zijn praatje en vertelt eigenlijk van alles dat ik al weet, maar voor andere testrijders nog wel nieuws is. Hij legt het een en ander uit over de auto's die we gaan rijden, over de Performance Pack en one pedal drive. En dan mogen we de auto's meenemen.

De auto's zien er imposant uit. Onze auto: een Thunder, PP, 20" Slate interieur. We staan er even naast en het oogt groot. Daarna nemen mijn vader en ik nemen plaats in de auto. En dan volgt er een compleet ander gevoel: de auto voelt klein aan! Zoals gezegd ben ik een ukkie, maar is mijn vader groot van stuk. Hij komt lastig in de auto en daar zie ik het grootste verschil met de auto's die ik altijd gereden heb: de deuren zijn minuscuul vergeleken met de coupe's die ik gewend ben. De hoge middenconsole maakt het beeld van een krappe auto verder af.

Wanneer we eenmaal zitten en de stoelen in de juiste positie hebben gezet went het allemaal. De stoel heb ik wat hoger gezet zodat mijn zicht verbetert en dan vind ik eigenlijk wel prettig dat ik omsloten zit. Mijn vader heeft geen last van de middenconsole met zijn benen / knieën, ook niet tijdens het zelf rijden, dus de ruimte is meer dan prima!

Bevindingen over zitten en afwerking:
  • De stoelen zitten goed, met uitgebreide verstelmogelijkheden
  • De stoelen in mijn vorige auto hadden denk ik meer zijdelingse steun (sportstoelen), maar moet zeggen dat ik ze nog niet perfect had ingesteld en wel al een aangename positie had gevonden
  • Voor het eerst heb ik elektrische stoelen en deze zijn veel preciezer in te stellen dan ik ooit heb ervaren.
  • Het Weavetech materiaal voelt comfortabel en ziet er mooi uit. Vond persoonlijk Charcoal mooier dan Slate. Ik heb geen leer gezien, dus kan die niet vergelijken.
  • De armleuning in de deur werkt voor mij perfect (in tegenstelling tot andere verhalen hier). Mijn arm kon er tijden het rijden prima op leunen en de bediening van de knoppen werkte voor mij goed. Maar het raam gaat bij mij alleen open in parkeergarages.
  • Het stuur is voor mij in een goede positie te zetten en kent voldoende verstelmogelijkheden
  • Het plafond is hard met stof bekleed materiaal. Beide vorige auto's zijn zacht en aaibaar. Vind het niet meteen slechter, maar voelt wel iets minder luxe aan.
  • Verder vind ik de gebruikte materialen mooi en luxe aanvullen. Ik ben erg verwend, omdat mijn C30 en Peugeot daarin erg goed waren met mooie bekleding van het dashboard en echt zachte materialen. Maar de Polestar 2 doet er niet voor onder, al doen ze het het wel anders.
  • Kofferruimte oogt niet ruim, maar is handig bereikbaar met de hatchback. En alles is ruimer dan ik nu gewend ben ;-)
  • Vooral achterin is het panorama dak erg mooi.
Alles goed ingesteld: rijden maar! In het kort: wat een geweldige rijervaring. De souplesse en kracht zijn fenomenaal. Bij het wegrijden het sturen op firm gezet en one pedal drive op de zwaarste stand. Hier heb ik verder niet meer aangezeten dus kan het niet vergelijken met andere standen. Maar dit voelde meteen heel prettig. Ik stuur graag zwaar (ben ik gewend) en ik wou graag ervaren wat one pedal drive doet met het rijden. Het koste 2 bochten om er aan te wennen en heb in de gehele testrit de rem 3 keer aangeraakt! De eerste keer omdat ik niet zeker wist of hij naar 0 zou remmen. Dat deed hij dus wel. Een keer om de cruisecontrol uit te zetten. Maar dat kan ook op het stuur. En een keer omdat ik bultje in de weg te laat zag... Kortom: ik ben heel enthousiast over de one pedal drive. Het past goed bij mijn rijstijl (berekend rijden). Mijn vader heeft overigens een tegenovergestelde rijstijl (veel ruwer en laat remmen) maar ook hij was binnen no time gewend aan one pedal drive.

Onze route gaat over een diversiteit aan wegen: snelweg, stadswegen, landweggetjes, klinkerpaden, etc. De dempers van de PP staan in standje 8. Zonder PP zou het standje 16 zijn (werd mij verteld). Vergeleken met de auto's die ik gewend ben vind ik de Polestar opvallend comfortabel. Met mijn bestelde 19" en geen PP wordt het zelfs nog comfortabeler. Het sturen was voldoende direct en het vermogen is continu direct aanspreekbaar. Het gemak waarmee de Polestar accelereert is indrukwekkend voor zo'n zware auto. Hij stuurt met speels gemak door de bochten. De klinkerwegen en drempels voel je niet of nauwelijks. De wildroosters daarentegen laten me klappertanden. Die voel je dus echt wel! Maar dat is bij mijn huidige auto niet anders.

Bevindingen over het rijden:
  • Fenomenale acceleratie, op elke snelheid veel koppel beschikbaar
  • Uitstekend rijgedrag in bochten, stuurt direct en geen moment van onder/overstuur. In tegenstelling tot de Audi A1 van mijn vriendin die te pas en te onpas bij lage snelheden al worstelt in bochten.
  • De auto is niet super merkbaar zwaar. Ja, je voelt dat je geen lichtvoetige sportwagen rijdt. Maar tijdens het rijden heb je daar geen moment last van.
  • Het zicht naar achteren is er niet, maar dat hebben mijn huidige auto's ook niet, dus daar mis ik niets aan
  • De zijspiegels werken mooi en hebben goed zicht
  • cruise control, adaptive cruise control en steer assist niet uitgebreid getest. Maar tijdens het gebruik geen gekke dingen gezien. Erg makkelijm te bedienen vanaf het stuur en heel intuïtief. Je snapt direct hoe het werkt. Om de 80 weg werkte steer assist prima en hoefde ik alleen af en toe het stuur vast te houden. Hie hield netjes de auto exact in het midden van de strook en stuurde soepeler dan menig echte bestuurder door de bochten.
Na een tijdje even van chauffeur gewisseld: paps aan het rijden, ik met het infotainment systeem spelen. De tablet werkt erg goed en snel. Als mijn vader in zijn huidige auto rijdt en ik zijn touchscreen wil bedienen gaat dit vaak mis. Bij de Polestar gaat dit vele malen beter. Dit komt grotendeels door de mooie grote knoppen en dat het zo'n snel en responsief scherm is. Chapeau! De knoppen zijn duidelijk, navigatiestructuur is intuïtief en alles is snel bereikbaar. De spraakbediening werkt goed, maar ik loop tegen hetzelfde probleem aan als mijn google Home en Siri: waarom herkennen ze geen engelstalige titel van nummers die ik wil horen? Zo wordt het moeilijk om een nummer op te zetten met een engelse titel. En wat het nog helemaal erg maakte, in Spotify is de spatiebalk een taal. Dus het woord dat je getypt hebt wordt automatisch omgezet naar een bestaand woord in de geselecteerde taal... waarom? Hopelijk is het een instelling, want dat is echt waardeloos. Als ik een spatie typ wil ik een spatie en geen autocorrect op mijn Engels geschreven woord naar een Nederlands alternatief omdat ik dan maar had moet switchen naar een Engelse taal. Zo was ik bijna een minuut aan het klooien om een specifiek nummer te vinden, wat binnen luttele seconden zou moeten kunnen.

Mijn bevindingen over de infotainment:
  • Bediening werkt vlot en goed. Scherm is erg snel en responsief. Beste wat ik tot nu toe ben tegengekomen
  • Je merkt dat sommige dingen echt Google interface zijn. Ik ben daar geen fan van. Apple is (voor mij) beter in UX design, of ik ben dat gewoon meer gewend. Dus dat zal wel wennen zijn
  • App aanbod is nu nog erg beperkt. Ik ga Apple Music echt missen en moet nu misschien wel over naar Spotify. Dat wil ik eigenlijk niet.
  • Auto specifieke instellingen zijn echt intuïtief te bedienen
  • Spraakbesturing werkt prima, alleen engelse woorden worden niet goed herkend
Al met al was ik erg onder de indruk van alles. De beleving van binnenkomst tot vertrek was goed. Iedereen heeft tijd voor je. Alle medewerkers zijn enthousiast. En boven alles: de auto is echt goed doordacht. Alles werkt mooi en qua afwerking is het ook echt af. Het rijdt goed en je hebt het gevoel dat je in een auto rijdt dat zijn geld echt waard is.

Kortom: voor wie hem nog niet besteld heeft: gewoon doen ;-) je gaat er geen spijt van krijgen*

*aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend
Korte beschrijving.... mooi verslag d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alingsås
  • Laatst online: 22-06 11:42
kramon schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 16:24:
Net de proefrit in A’dam gedaan. In de snow performance pack gereden, net zoals ik besteld heb. Wow!

Voor de mensen die er een kinderwagen in willen doen: onze bugaboo fox (versie 1) past prima in de kofferbak. Wel ‘anders’ dan onze Passat GTE station, maar het past. De bak diagonaal en het onderstel ernaast. De auto is heel breed, breder dan de Passat denk ik. Ik vond m achterin ook verrassend ruim.

Acceleratie, wegligging en sturen vond ik heerlijk. Had eigenlijk alle standen in het midden staan. Regeneratief remmen stond vol aan een was ik snel aan gewend.

Sleutel was wel ‘mwa’ idd:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Armleuning was prima voor mij (ben 1.83m en heb geen lange armen, dus kan me voorstellen dat het voor sommigen te klein is):
[Afbeelding]

De tijdelijke space zelf was wel vet!
[Afbeelding]

Nog wat andere dingen:
- heb lane assist uitgezet: die pakte wat lastig de weg op. Vind de lane assist in mijn Passat 2015 beter...
- midden console is hoog maar niet storend. Mijn vrouw vond de model S kleiner aanvoelen dan de P2
- door t panorama dak is het heel fijn licht
- Android Automotive werkte heel soepel qua bewegingen en voice. Ik snapte alleen niet hoe je naar t volgende nummer kon met de draaiknop (of kan dat niet?)
- adaptive cc vond ik prima
- sturen op standje normaal vond ik perfect
- wat doet sportstand? Heb wel ff van stilstand erop getrapt tot 100, maar voor mijn gevoel niets anders dan zonder sportstand
- voldoende opbergruimte overal
- auto veel heel mooi op de weg en stuurt veel soepeler dan mijn Passat gte. Die heeft een zware kont door het batterijen pakket achterin waardoor de auto wat heen en weer zwiebert
- zicht voor en achter door de binnen spiegel vond ik goed
- achteruit rij camera prima. Wat ik een leuke touch vond was dat zodra je in de achteruit gaat de spiegels anders gaan staan :)

Nog wat anders:
- auto wordt gehaald voor service, je krijgt een andere polestar (2 denk ik) terwijl ze services
- er zit voor 3 jaar een simkaart bij met onbeperkt data (4G én 5G zei de instructeur). Wat er na de 3 jaar gebeurt is onbekend, maar omdat de auto niet functioneert zonder data kon het ook wel eens verlengd worden aldus de polestar meneer
- eerste beurt na 30.000km, waarschijnlijk vooral voor de banden

Meer weet ik zo niet...
Leuk positief verslag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ARR63
  • Laatst online: 02-05-2024
Headfirst schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 17:20:
In Eindhoven zit een Q-park parkeergarage om de hoek De Admirant.
De Polestar Space zit om de hoek bij de uitgang.
De testauto staat vlakbij (100 meter) op het Maximahof.
Dit is recht tegenover de Polestar Space en achter het Philipsmuseum.

PS de persoon die mij te woord heeft gestaan, gaf aan dat de uitleveringen in NL over drie weken starten.
Dit was niet noodzakelijkerwijs bij een Volvo dealer maar op een aan te geven locatie.

[ Voor 20% gewijzigd door ARR63 op 02-08-2020 20:11 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• P2Hattem
https://www.linkedin.com/...-6693866932099170304-IaOY

Leuk om te zien hoe een 90+’er naar een elektrische auto kijkt .... en er in rijdt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
P2Hattem schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 09:51:

Leuk om te zien hoe een 90+’er naar een elektrische auto kijkt .... en er in rijdt :)
Geweldig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beosoft
  • Laatst online: 27-10-2023
P2Hattem schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 09:51:

Hahaha vertederend! O+

Volvo XC 40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
wiljums schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 18:34:
[...]

Mijn XC90T8 kon je daadwerkelijk ook op Eco-klimaat zetten, dat was vooral bedoeld om energie te sparen in de stand ‘ Pure’ (Elektrisch rijden).

In mijn VW kan vermogen- regelen van de airco niet, maar ik merk wel dat de airco (Climatronic) daarin een aan/uit regeling heeft - terwijl ik in de Volvo altijd het gevoel heb dat het ‘Modulerend’ is want de temperatuur is veel evenwichtiger.
Als ik in de volvo de temperatuur op 20 graden zet blijft dat zo, bij de VW Climatronic laat het systeem de temperatuur eerst oplopen, grijot dan in en gaat als een malle koelen zodat hij onder de ingestelde temperatuur komt en stopt dan weer.

Zoals elders gezegd; bij volvo stel je je wensen op het gebied van klimaat in, schrijft dat erg in je eigen profiel, slaat dat op en koppel dat desgewenst aan de eigen sleutel (Of roep hey op in het menu.in dat profiel zit verder alles op het gebied van eigen instellingen als spiegels en stoel, in- of uitgeschakelde hulpsystemen, audio, voorkeur voor de displays etc etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvS_68
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 24-06 19:27
Daar was ik idd niet specifiek in. Ik heb het over de Golf 7. De 8 heeft (bij mijn weten standaard?) het hele brede display. Daar zou het best anders kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
wiljums schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 15:26:
[...]

Hij probeert zijn best te doen. Anders bel je Polestar... |:(

[ Voor 24% gewijzigd door JohnDoe77 op 02-08-2020 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
Een mooi vergelijk qua verbruik tussen 2 Tesla M3's en 2 P2's plus dat ze nog linken naar een vergelijking voor het laden bij een snellader:
YouTube: Polestar 2 vs. Model 3: Verbrauch bei 200km/h + 120km/h & Laden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
JohnDoe77 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 12:50:
[...]

Hij probeert zijn best te doen. Anders bel je Polestar... |:(
Of koop je een Audi.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beosoft
  • Laatst online: 27-10-2023
Hahaha off topic... :+

Volvo XC 40 P8

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• vandijk
Vanochtend ben ik naar Amsterdam geweest voor mijn proefrit.

Als referentie kader:
- ik ben 180cm lang, mijn vrouw 165cm,
- huidige auto: Skoda Superb (150pk diesel, business edition met leer, dynamic chassis control en adaptive cruise control)
- bestelde auto: P2 Void / Charcoal / PP

Na de koffie, hadden wij even de gelegenheid om in het showmodel met charcoal interieur plaats te kunnen nemen. Het is hierdoor wel erg donker (vooral als de auto binnen staat), maar geen aanleiding om nog te switchen naar slate. De gouden gordels zijn makkelijk te vinden. De weinige knoppen zitten waar ze moeten zitten. Ondanks dat bij de pook, de RND letters oplichten, geven deze geen indicatie welke modus geactiveerd is. Hiervoor moet je in het instrumentenpaneel zijn. Ook is het plastic van de pook wat slordig afgewerkt. Een paar scherpe randen waren voelbaar. De schakelpook had ergens anders ondergebracht kunnen worden. De ruimte die daarmee vrij zou komen, had nuttiger gebruikt kunnen worden. Een vakje voor een zonnebril, of extra bekerhouder zouden zeker welkom zijn.

De stoelen bevallen prima. Zowel ik als mijn vrouw kunnen een prima zitpositie instellen. In de meeste auto's lukt het niet voor ons beiden. Het eerder genoemde 'probleem' met de te korte armleuning, kan ik bevestigen. Voor mij te kort, voor mijn vrouw te lang. Als je je linker hand op het stuur hebt, dan heb je de armleunig niet nodig. De middentunnel is wat lomp, maar het stoorde ons niet.

Het is wat krapper dan in de huidge auto, maar niet claustrofobisch. Het interieur omsluit je als een cockpit, wat bijdraagt bij het sportieve gevoel.

Over de looks van het interieur hebben wij geen klachten. Het gebruikte materiaal kon ons echter niet bekoren. Het is hard plastic, dat hol klinkt als je er op klopt. De structuur/stof die er op zit, pakt vuil makkelijk op. Ondanks het reinigen van de auto's tussen de proefritten door, waren op de diverse oppervlakken vegen en vlekken zichtbaar. Het past wat ons betreft niet bij een auto van 65K. Als je er niet aankomt, ziet het er goed uit en blijft het schoon.

De achterbank is voor mij net wat te krap, voor mijn vrouw prima. Ik denk niet dat ik er vaak zal komen ;) Verwacht je veel met personen langer dan 1,75m te reizen, dan kan ik de P2 niet aan te bevelen. Het uitizcht vanaf de achterbank is door het panoramadak wel fraai.

Daarna de toespraak over Polestar, en dat ze geen Volvo zijn, maar toch weer wel, en nog wat informatie over de specificaties. Daarna konden we gaan doen waar we voor gekomen waren. De uitleg bij de auto hebben we beperkt gehouden, want na de tientallen youtube reviews, was wel duidelijk hoe de belangrijkste functies werken. Dus na een 'hey google, navigeer naar spaarnwoude', hebben we Martijn in een stofwolk op de parkeerplaats achtergelaten. Rechts af de parkeerplaats af, en nog voor het viaduct, gingen alle schermen op zwart. Even later werd ik getracteerd op een reboot van android automotive. De auto blijft overigens normaal rijden, en na een halve minuut stond Google maps weer op het scherm.

De rit voerde ons over divers wegdek, en ondanks dat de P2 voorzien was van het performance pakket, was de rit comfortabel te noemen. Een over het hoofd geziene verkeersribbel, werdt bij 65+ zonder problemen door het onderstel platgestreken. Een stukje (op lage snelheid) door een woonwijk over klinkers leidde tot hoor en voelbare trillingen. Maar dat heb ik met de Superb ook. Bij wat steviger bochtenwerk op hogere snelheden, heb je het gevoel, dat de auto tot nog veel meer in staat is. Geen enkel indicatie, dat het hoge gewicht het gaat winnen van het onderstel.

Voor mij was dit de eerste rij ervaring met een EV, en in de 20 jaar dat ik mijn rijbewijs heb, heb ik niet eerder in een automaat gereden. Desondanks was het one pedal driving intuitief en wende snel. De overgang tussen versnellen en vertragen is in de 'standaard' instelling redelijk abrupt. Vooral voor de passagiers kan dit wat onrustig over komen. Een beetje oefenen lost dit wel op. De minder stevige regeneratie instellingen heb ik niet geprobeerd. Buiten de bebouwde kom rij ik altijd op de adaptive cruise control. Die werkt bij de P2 ook prima en levert een ontspannen rit op.

Het is stil in de auto. Onbedoeld, reed ik gemakkelijk 20 te hard. Fietsers en voetgangers horen je echt niet aankomen, als je met 30km/h van achteren aan komt rijden. De claxon lost dat wel op.
Het Harman Kardon systeem komt redelijk overeen met het Canton systeem in mijn huidige auto. Daar heb ik geen klachten over.

Na een uur, de auto weer teruggebracht. Ondanks de vraagtekens bij de gebruikte materialen in het interieur, had ik de auto graag direct mee naar huis genomen. Helaas mag ik nog tot eind oktober wachten op mijn eigen auto.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
vandijk schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 16:06:
Rechts af de parkeerplaats af, en nog voor het viaduct, gingen alle schermen op zwart. Even later werd ik getracteerd op een reboot van android automotive. De auto blijft overigens normaal rijden, en na een halve minuut stond Google maps weer op het scherm.
Ook het scherm bij je stuurwiel met snelheidsinfo etc? Dat is dan even "blind" rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
High-Voltage2 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 16:52:
[...]

Ook het scherm bij je stuurwiel met snelheidsinfo etc? Dat is dan even "blind" rijden...
Het scherm achter het stuurwiel was, voor zover ik herinner, helemaal zwart. Ik had even wat anders aan mijn hoofd :) Het geluid van de richtinganwijzer was wel hoorbaar

Bij een Tesla is deze situatie redlijk vergelijkbaar tijdens een reboot YouTube: Tesla Pro Tips - Reboot Your Tesla While Driving!

[ Voor 3% gewijzigd door vandijk op 02-08-2020 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramon
Das echt schrikken! Ik weet dat een Duitse bekende van me met z'n BMW ook soms op de autobahn reed en dat alles uitviel, behalve het rijden... Ik heb 't met m'n VW Passat GTE ook een 3-4 keer gehad. Hij rijdt gewoon door, maar er reboot wel degelijk iets...

Jammer dat de richtingaanwijzer nog wel het geluid maakte, was je eindelijk van dat rotgeluid af. Ik hoop dat die nog aanpasbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent1602
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11-11-2023
Ik heb het ook 2x voorgehad met m’n V60 (2018 model). Is waarschijnlijk iets dat bijna onvermijdelijk is met de nieuwere generaties auto’s. Al bleef daar het scherm van het dashboard wel ten alle tijde werken, dus geen veiligheidsissue wat mij betreft. Als dat ook uitvalt is het een ander verhaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
kramon schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 17:27:
Jammer dat de richtingaanwijzer nog wel het geluid maakte, was je eindelijk van dat rotgeluid af. Ik hoop dat die nog aanpasbaar is.
Dat was ook mijn eerste gedachte :+

Op zich is het wel goed, dat de besturing en 'infotainment' van elkaar gescheiden zijn. Tijdens een crash van het infotainment rijdt de auto dan gewoon verder. De kans, dat een OTA of app uit de playstore de auto bricked is dan al een stuk kleiner. De vraag is, of het besturingssysteem van de auto wel OTA te updaten is, of dat je daarvoor nog steeds naar de importeur moet.

Ik heb gevraagd of de dempers bij levering al op een andere instelling gezet kunnen worden. Dat zal niet het geval zijn. 'Rij er maar even een tijdje mee, en indien wenselijk, kan het bij een onderhoudsbeurt aangepast worden'

[ Voor 51% gewijzigd door vandijk op 02-08-2020 17:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De fiscalist
  • Laatst online: 20-06 07:23
?? Je koopt een auto met instelbare dempers en je mag niet zelf kiezen met welke instelling je hem geleverd wil hebben??

Dat is echt belachelijk. Je betaalt € 900 voor die levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poleposition
Dat zou ik echt niet pikken! Als ze dat zo laten mag daar ruchtbaarheid aan gegeven worden en zal dat (jammer genoeg maar ze hebben het zelf gezocht) een smet vormen op hun reputatie. Zoals je ook zegt 900 EUR afleveringskosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
De fiscalist schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 18:35:
?? Je koopt een auto met instelbare dempers en je mag niet zelf kiezen met welke instelling je hem geleverd wil hebben??

Er komen vast en zeker in no time allerlei YouTube filmpjes van enthousiastelingen waarin getoond wordt hoe je dat zelf kunt. Kan nooit moeilijk zijn....toch? Maar ik denk dat ze gelijk hebben dat je er eerst een tijdje in moet rijden tot de vering gesetteld is en ik denk verder dat het een iteratief proces moet zijn om tot je eigen perfecte afstelling te komen. Dus zo van beetje zachter, tijdje rijden, nee dat was te veel, weer een tandje harder etc. net zo lang tot tot het goed is.

En als je nu op de Volvo site zoekt kun je het manual van een S60 Polestar Engineered ( met soortgelijke ohlin dempers) bekijken waar de afstelprocedure voor die auto in beschreven staat

[ Voor 10% gewijzigd door Mga1600 op 02-08-2020 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als je je auto kan opkrikken en een band kan vervangen, dan kan je ook de dempers bijstellen lijkt me.
Kan je alleen nog discussiëren over het feit of er al dan niet een krik bijgeleverd wordt (niet zeker met die tire repair kit).

Wel grappig die 900€ afleverkosten. Nu staan ze gewoon transparant vermeld (mogelijk verschillend van regio tot regio?), anders zit het gewoon in de prijs in en zeurt er niemand over.
Had Tesla ook niet zo een lijntje "administratie kosten" of zoiets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 160587

vandijk schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 17:40:
[...]

Dat was ook mijn eerste gedachte :+

Op zich is het wel goed, dat de besturing en 'infotainment' van elkaar gescheiden zijn. Tijdens een crash van het infotainment rijdt de auto dan gewoon verder. De kans, dat een OTA of app uit de playstore de auto bricked is dan al een stuk kleiner. De vraag is, of het besturingssysteem van de auto wel OTA te updaten is, of dat je daarvoor nog steeds naar de importeur moet.

Ik heb gevraagd of de dempers bij levering al op een andere instelling gezet kunnen worden. Dat zal niet het geval zijn. 'Rij er maar even een tijdje mee, en indien wenselijk, kan het bij een onderhoudsbeurt aangepast worden'
Maat van me heeft de Polestar Performance Pack besteld en kreeg toen die dit vroeg het antwoord dat het wel degelijk bij aflevering kan. Bij inplannen aflevering kun je dit gaan aangeven blijkbaar. Dus de tijd zal het vertellen?
De fiscalist schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 18:35:

Poleposition schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 19:01:
Dat zou ik echt niet pikken! Als ze dat zo laten mag daar ruchtbaarheid aan gegeven worden en zal dat (jammer genoeg maar ze hebben het zelf gezocht) een smet vormen op hun reputatie. Zoals je ook zegt 900 EUR afleveringskosten!
Er is nog niks zeker, gezien er zo te zien gemengde reacties zijn, en op basis van 1 verkoper meteen een heel drama schoppen is ook...eh... :?

Ik zou afwachten tot afleveringen echt beginnen in NL en het proces duidelijker is. Jullie reacties lezen voorbarig en ook nogal provocerend. In de zin van; overtrokken en paniekerig.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 160587 op 02-08-2020 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
Mga1600 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 19:14:
[...]

Er komen vast en zeker in no time allerlei YouTube filmpjes van enthousiastelingen waarin getoond wordt hoe je dat zelf kunt. Kan nooit moeilijk zijn....toch? Maar ik denk dat ze gelijk hebben dat je er eerst een tijdje in moet rijden tot de vering gesetteld is en ik denk verder dat het een iteratief proces moet zijn om tot je eigen perfecte afstelling te komen. Dus zo van beetje zachter, tijdje rijden, nee dat was te veel, weer een tandje harder etc. net zo lang tot tot het goed is.

En als je nu op de Volvo site zoekt kun je het manual van een S60 Polestar Engineered ( met soortgelijke ohlin dempers) bekijken waar de afstelprocedure voor die auto in beschreven staat
Voordeel daarvan is dat je dan ook geregeld kunt genieten van de onderkant van de auto O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poleposition
Anoniem: 160587 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 19:27:
[...]

Er is nog niks zeker, gezien er zo te zien gemengde reacties zijn, en op basis van 1 verkoper meteen een heel drama schoppen is ook...eh... :?

Ik zou afwachten tot afleveringen echt beginnen in NL en het proces duidelijker is. Jullie reacties lezen voorbarig en ook nogal provocerend. In de zin van; overtrokken en paniekerig.
Het onderdeel “als ze dat laten » even uit het oog verloren ? Alertheid en paniek moet je niet zomaar door mekaar halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Heeft er iemand al uitgezocht of de P2 (en de XC40) ook V2G, dan wel V2X, dan wel bi-directional charging ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2Hattem
JackBol schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:40:
Heeft er iemand al uitgezocht of de P2 (en de XC40) ook V2G, dan wel V2X, dan wel bi-directional charging ondersteunen?
Die vraag heb ik in juni gesteld aan Polestar en dat gaat met de P2 sowieso niet mogelijk zijn:

De Polestar 2 is niet uitgerust met een Vehicle to grid optie. Of dit later bij de nieuwe modellen van Polestar zal gaan komen, kunnen wij voor nu nog niet bevestigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P2void19noPP
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-06 16:00
JohnDoe77 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:15:
[...]

Voordeel daarvan is dat je dan ook geregeld kunt genieten van de onderkant van de auto O-)
Kom steeds meer tot de conclusie dat het hele PP voor de gemiddelde gebruiker compleet weggegooid geld is.
Ze zien je al aankomen bij Volvo. Wil U hem voor en achter nog een tandje bijstellen? Om er dan na een jaar achter te komen dat dat de oorspronkelijke instelling zo slecht nog niet was. Circuit fanaten daargelaten. Bovendien als klap op de vuurpijl 22% bijtelling per jaar aan de broek. Misschien ben ik een simpele geest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philipvm
  • Laatst online: 04-12-2024
JackBol schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:40:
De Pulsar Wallbox wilde ik aanschaffen voor die bi-directional optie, maar daar is een Chademo stekker voor nodig (bij de Pulsar althans) en dat heeft de Polestar niet.... dus dit is nog niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2Hattem
P2void19noPP schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:09:
[...]

Kom steeds meer tot de conclusie dat het hele PP voor de gemiddelde gebruiker compleet weggegooid geld is.
Ze zien je al aankomen bij Volvo. Wil U hem voor en achter nog een tandje bijstellen? Om er dan na een jaar achter te komen dat dat de oorspronkelijke instelling zo slecht nog niet was. Circuit fanaten daargelaten. Bovendien als klap op de vuurpijl 22% bijtelling per jaar aan de broek. Misschien ben ik een simpele geest.
Ik had het pakket waarschijnlijk niet besteld als ik de PP velgen ‘los’ had kunnen bestellen.
Dus het kost me de bijtelling om echt mooie velgen te hebben en dat is het me wel waard. Krijg ik er gratis een aantal leuke zaken bij _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
[quote]P2void19noPP schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:09:
[...]

[/quote

Mij persoonlijk boeit het niet omdat een P8 die optie niet heeft, maar ik denk dat de boodschap over weggegooid geld niet erg sympathiek klinkt de oren van mensen die het PP besteld hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-06 16:08
P2Hattem schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:38:
[...]

Ik had het pakket waarschijnlijk niet besteld als ik de PP velgen ‘los’ had kunnen bestellen.
Dus het kost me de bijtelling om echt mooie velgen te hebben en dat is het me wel waard. Krijg ik er gratis een aantal leuke zaken bij _O-
Ja, daar kwamen ze dus wel mee nu... Heb geen PP genomen, maar vind 3000 ook wel serieus bedrag voor set velgen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocy21c7RIpxPUV_BzJKC39ip_qg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pmXgQBQokDtuwkeAN5KBsXfM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michr
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-06 20:57
P2void19noPP schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:09:
[...]

Dat gevoel deel ik, alhoewel ik het totale pakket wel heul erg vet vind! Ik maak er echter te weinig echt gebruik van om de meerprijs en bijtelling voor mezelf te rechtvaardigen. Je gaat er volgens mij alleen plezier van hebben als je veel op het randje rijdt, op het circuit, met veel rem- en bochtenwerk. En dan nog vraag ik me af of de hobby coureurs die we met z'n allen zijn het echt goed kunnen gebruiken. Vooral leuk om over op te scheppen bij de collega's en op verjaardagen.

Ik heb op m'n V70R nu ook manueel verstelbare dempers van JRZ (Ohlins kwaliteit of beter schijnt) en je merkt elk tikje omhoog of omlaag. Supertechniek, maar eigenlijk gebruik ik het niet waar het voor bedoelt is. Ik heb het destijds gekocht omdat er eigenlijk geen goed alternatief was voor nieuwe dempers.

Ik snap de keuze voor het PP, super spul voor die prijs, maar eigenlijk slaat het nergens op om dit op een auto te zetten die vooral als vervoermiddel van en naar de zaak en in het weekend voor voetbalvervoer gebruikt wordt. Dat was althans mijn redenatie om er niet voor te kiezen. ;)

Misschien dat ik er alsnog wat mooie PP velgen bij koop, maar dan zonder extra bijtelling en alleen omdat ik ze zo mooi vind!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michr
Arnold schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:58:
[...]

Ja, daar kwamen ze dus wel mee nu... Heb geen PP genomen, maar vind 3000 ook wel serieus bedrag voor set velgen...

[Afbeelding]
Plus 4 banden van €250 per stuk! Ex btw valt de prijs dan reuze mee! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Philipvm schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:23:
[...]

De Pulsar Wallbox wilde ik aanschaffen voor die bi-directional optie, maar daar is een Chademo stekker voor nodig (bij de Pulsar althans) en dat heeft de Polestar niet.... dus dit is nog niet mogelijk.
Het is niet alleen de stekker, er komen ook CCS bi-dir laders. De auto moet het ook ondersteunen in de electronica en de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
vandijk schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 16:06:
Rechts af de parkeerplaats af, en nog voor het viaduct, gingen alle schermen op zwart. Even later werd ik getracteerd op een reboot van android automotive. De auto blijft overigens normaal rijden, en na een halve minuut stond Google maps weer op het scherm.
Op Reddit ook meldingen van crashende Android. Er moeten nog wel wat bugfixjes komen, zo te zien.

https://www.reddit.com/r/...d_rebooted_while_driving/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2Hattem
Arnold schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:58:
[...]

[Afbeelding]
Je kunt de velgen toch alleen als winterwielen kiezen als je het PP gekozen hebt?! Die winterwielen heb ik uiteindelijk afbesteld omdat je voor 3 k€ aardig wat keren banden op velg kunt wisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandijk
JackBol schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:19:
[...]

Op Reddit ook meldingen van crashende Android. Er moeten nog wel wat bugfixjes komen, zo te zien.

https://www.reddit.com/r/...d_rebooted_while_driving/
Dat was ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michr
P2Hattem schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:21:
[...]

Je kunt de velgen toch alleen als winterwielen kiezen als je het PP gekozen hebt?! Die winterwielen heb ik uiteindelijk afbesteld omdat je voor 3 k€ aardig wat keren banden op velg kunt wisselen.
Ik kom een aardig eind in het bestelproces voor die PP winterset, zonder zelf PP te hebben. Dus volgens mij hoeft dat niet. Lijkt me ook wat vreemd om die eis te stellen als je velgen wil bestellen. Je kan onder iedere Volvo ook R velgen monteren, mits de maat past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2Hattem
michr schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:41:
[...]

Ik kom een aardig eind in het bestelproces voor die PP winterset, zonder zelf PP te hebben. Dus volgens mij hoeft dat niet. Lijkt me ook wat vreemd om die eis te stellen als je velgen wil bestellen. Je kan onder iedere Volvo ook R velgen monteren, mits de maat past.
Bijzonder dit?! Als ik de configurator invoer zonder PP, dan kan ik alleen de 19 of 20 inch velgen kiezen als winterset, de PP velgen komen niet tevoorschijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michr
P2Hattem schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:53:
[...]

Bijzonder dit?! Als ik de configurator invoer zonder PP, dan kan ik alleen de 19 of 20 inch velgen kiezen als winterset, de PP velgen komen niet tevoorschijn.
Ik heb al een bestelling staan, dat zal het verschil maken. Ik doe het dus via de webshop in mijn online omgeving.

[ Voor 7% gewijzigd door michr op 02-08-2020 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philipvm
  • Laatst online: 04-12-2024
JackBol schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:07:
[...]

Het is niet alleen de stekker, er komen ook CCS bi-dir laders. De auto moet het ook ondersteunen in de electronica en de software.
Helemaal gelijk!😊 Polestar heeft de mogelijkheid NOG niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Philipvm schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 08:36:
[...]

Helemaal gelijk!😊 Polestar heeft de mogelijkheid NOG niet.
Nee helaas, ik ga misschien een nieuw huis bouwen, dus zat al te kijken naar een compleet systeem. Maar na wat Google werk is de Nederlandse community het er wel over eens dat het niet rendabel is zolang er nog gesaldeerd kan worden. Dus ik ga nu maar gewoon mijn 3.7kW AC wallbox overzetten en bij mijn volgende elektrische auto de laadpaal vervangen.

Met v2g wordt de business case voor een elektrische auto ineens heel anders en van meer afhankelijk dan alleen de bijtelling.

In extreme situaties kan je voor 2ct laden en voor 40ct ontladen. Dat is zo’n €20 winst per dag.

[ Voor 6% gewijzigd door JackBol op 03-08-2020 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
-

[ Voor 100% gewijzigd door JackBol op 03-08-2020 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
JackBol schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 08:56:
[...]

Nee helaas, ik ga misschien een nieuw huis bouwen, dus zat al te kijken naar een compleet systeem. Maar na wat Google werk is de Nederlandse community het er wel over eens dat het niet rendabel is zolang er nog gesaldeerd kan worden. Dus ik ga nu maar gewoon mijn 3.7kW AC wallbox overzetten en bij mijn volgende elektrische auto de laadpaal vervangen.

Met v2g wordt de business case voor een elektrische auto ineens heel anders en van meer afhankelijk dan alleen de bijtelling.

In extreme situaties kan je voor 2ct laden en voor 40ct ontladen. Dat is zo’n €20 winst per dag.
Houd dan wel rekening met alle scenario's in je nieuwe huis :). Paar loze leidingen van liefst 25mm(!) van en naar een garage/bijkeuken/zolder/meterkast. Dan kan je namelijk alle kanten op straks.
En als je nu goedkoop iets sneller wilt laden zou ik een Tesla Wall Charger overnemen van desnoods Marktplaats. Dan kan je voor rond de €500,- op 11kW laden.

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 03-08-2020 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-06 16:08
michr schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:05:
[...]

Plus 4 banden van €250 per stuk! Ex btw valt de prijs dan reuze mee! ;)
Als ik dit vooraf geweten had had ik niet de 20" velgen gedaan, maar de 19" erop gelaten.
Dat scheelde dan alweer 1000 euro.. En idd bij deze krijg je winterbanden a 1000 euro..
Dus dan betaalde ik maar 1000 euro meer tov huidige bestelling... en uit de 22% bijtelling dus en dat scheelt weer 1100 euro voor 1000 euro over 5 jaar, dus eigenlijk zijn gewoon gratis! :+ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Arnold schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 09:14:
[...]

Als ik dit vooraf geweten had had ik niet de 20" velgen gedaan, maar de 19" erop gelaten.
Dat scheelde dan alweer 1000 euro.. En idd bij deze krijg je winterbanden a 1000 euro..
Dus dan betaalde ik maar 1000 euro meer tov huidige bestelling... en uit de 22% bijtelling dus en dat scheelt weer 1100 euro voor 1000 euro over 5 jaar, dus eigenlijk zijn gewoon gratis! :+ :P
Tweemaal per jaar banden vann de wielen Halen en de andere erop laten leggen en weer laten balanceren is niet gratis.....

Pagina: 1 ... 44 ... 247 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een Tesla versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic.