Gisteren mocht ik mijn testrit maken in Amsterdam. Dat zou mijn eerste kennismaking met de auto zijn, aangezien ik geen beurzen en dergelijke heb bezocht. Een korte beschrijving van mijn ervaring:
Allereerst wat achtergrondinfo om de testrit in perspectief te zetten. Ik ben 165 cm en 62 kilo. Dat maakt mij relatief klein en dus voor velen van jullie niet representatief. Daarentegen: mijn vader was mee. Hij is 186 cm en 130 kilo. Een echte beer dus.
Momenteel rij ik een Peugeot RCZ. Sportief geveerd, 19" wielen. Daarvoor reed ik een Volvo C30, verlaagd, sportonderstel en 18" velgen. Beide auto's vrij luxe uitgevoerd (de Volvo iets luxer dan de Peugeot, maar qua afwerking allebei erg netjes), maar meer dan cruise control zit er niet op qua rijhulpsystemen.
Welnu, de proefrit. We hadden een behoorlijke reis van 2,5 uur er op zitten door files en kwamen precies op tijd aan in het Amsterdome in Amsterdam. Dit is natuurlijk de oude Aviadome (Barneveld) en past daarmee perfect bij de filosofie van Polestar: materialen hergebruiken en duurzaam inzetten.
We lopen samen naar binnen waar we hartelijk worden ontvangen door één van de twee gastvrouwen. We krijgen een drankje aangeboden en mogen rondlopen in de Amsterdome waar een witte Polestar 2 staat met Performance Pack en een supermooie matblauwe Polestar 1 in een mega grote zaal waar alleen de auto staat en een paar mooie foto's aan de muur.
Een Polestar Expert doet zijn praatje en vertelt eigenlijk van alles dat ik al weet, maar voor andere testrijders nog wel nieuws is. Hij legt het een en ander uit over de auto's die we gaan rijden, over de Performance Pack en one pedal drive. En dan mogen we de auto's meenemen.
De auto's zien er imposant uit.
Onze auto: een Thunder, PP, 20" Slate interieur. We staan er even naast en het oogt groot. Daarna nemen mijn vader en ik nemen plaats in de auto. En dan volgt er een compleet ander gevoel:
de auto voelt klein aan! Zoals gezegd ben ik een ukkie, maar is mijn vader groot van stuk. Hij komt lastig in de auto en daar zie ik het grootste verschil met de auto's die ik altijd gereden heb: de deuren zijn minuscuul vergeleken met de coupe's die ik gewend ben. De hoge middenconsole maakt het beeld van een krappe auto verder af.
Wanneer we eenmaal zitten en de stoelen in de juiste positie hebben gezet went het allemaal. De stoel heb ik wat hoger gezet zodat mijn zicht verbetert en dan vind ik eigenlijk wel prettig dat ik omsloten zit. Mijn vader heeft geen last van de middenconsole met zijn benen / knieën, ook niet tijdens het zelf rijden, dus de ruimte is meer dan prima!
Bevindingen over zitten en afwerking:
- De stoelen zitten goed, met uitgebreide verstelmogelijkheden
- De stoelen in mijn vorige auto hadden denk ik meer zijdelingse steun (sportstoelen), maar moet zeggen dat ik ze nog niet perfect had ingesteld en wel al een aangename positie had gevonden
- Voor het eerst heb ik elektrische stoelen en deze zijn veel preciezer in te stellen dan ik ooit heb ervaren.
- Het Weavetech materiaal voelt comfortabel en ziet er mooi uit. Vond persoonlijk Charcoal mooier dan Slate. Ik heb geen leer gezien, dus kan die niet vergelijken.
- De armleuning in de deur werkt voor mij perfect (in tegenstelling tot andere verhalen hier). Mijn arm kon er tijden het rijden prima op leunen en de bediening van de knoppen werkte voor mij goed. Maar het raam gaat bij mij alleen open in parkeergarages.
- Het stuur is voor mij in een goede positie te zetten en kent voldoende verstelmogelijkheden
- Het plafond is hard met stof bekleed materiaal. Beide vorige auto's zijn zacht en aaibaar. Vind het niet meteen slechter, maar voelt wel iets minder luxe aan.
- Verder vind ik de gebruikte materialen mooi en luxe aanvullen. Ik ben erg verwend, omdat mijn C30 en Peugeot daarin erg goed waren met mooie bekleding van het dashboard en echt zachte materialen. Maar de Polestar 2 doet er niet voor onder, al doen ze het het wel anders.
- Kofferruimte oogt niet ruim, maar is handig bereikbaar met de hatchback. En alles is ruimer dan ik nu gewend ben ;-)
- Vooral achterin is het panorama dak erg mooi.
Alles goed ingesteld: rijden maar! In het kort: wat een geweldige rijervaring. De souplesse en kracht zijn fenomenaal. Bij het wegrijden het sturen op firm gezet en one pedal drive op de zwaarste stand. Hier heb ik verder niet meer aangezeten dus kan het niet vergelijken met andere standen. Maar dit voelde meteen heel prettig. Ik stuur graag zwaar (ben ik gewend) en ik wou graag ervaren wat one pedal drive doet met het rijden. Het koste 2 bochten om er aan te wennen en heb in de gehele testrit de rem 3 keer aangeraakt! De eerste keer omdat ik niet zeker wist of hij naar 0 zou remmen. Dat deed hij dus wel. Een keer om de cruisecontrol uit te zetten. Maar dat kan ook op het stuur. En een keer omdat ik bultje in de weg te laat zag... Kortom: ik ben heel enthousiast over de one pedal drive. Het past goed bij mijn rijstijl (berekend rijden). Mijn vader heeft overigens een tegenovergestelde rijstijl (veel ruwer en laat remmen) maar ook hij was binnen no time gewend aan one pedal drive.
Onze route gaat over een diversiteit aan wegen: snelweg, stadswegen, landweggetjes, klinkerpaden, etc. De dempers van de PP staan in standje 8. Zonder PP zou het standje 16 zijn (werd mij verteld). Vergeleken met de auto's die ik gewend ben vind ik de Polestar opvallend comfortabel. Met mijn bestelde 19" en geen PP wordt het zelfs nog comfortabeler. Het sturen was voldoende direct en het vermogen is continu direct aanspreekbaar. Het gemak waarmee de Polestar accelereert is indrukwekkend voor zo'n zware auto. Hij stuurt met speels gemak door de bochten. De klinkerwegen en drempels voel je niet of nauwelijks. De wildroosters daarentegen laten me klappertanden. Die voel je dus echt wel! Maar dat is bij mijn huidige auto niet anders.
Bevindingen over het rijden:
- Fenomenale acceleratie, op elke snelheid veel koppel beschikbaar
- Uitstekend rijgedrag in bochten, stuurt direct en geen moment van onder/overstuur. In tegenstelling tot de Audi A1 van mijn vriendin die te pas en te onpas bij lage snelheden al worstelt in bochten.
- De auto is niet super merkbaar zwaar. Ja, je voelt dat je geen lichtvoetige sportwagen rijdt. Maar tijdens het rijden heb je daar geen moment last van.
- Het zicht naar achteren is er niet, maar dat hebben mijn huidige auto's ook niet, dus daar mis ik niets aan
- De zijspiegels werken mooi en hebben goed zicht
- cruise control, adaptive cruise control en steer assist niet uitgebreid getest. Maar tijdens het gebruik geen gekke dingen gezien. Erg makkelijm te bedienen vanaf het stuur en heel intuïtief. Je snapt direct hoe het werkt. Om de 80 weg werkte steer assist prima en hoefde ik alleen af en toe het stuur vast te houden. Hie hield netjes de auto exact in het midden van de strook en stuurde soepeler dan menig echte bestuurder door de bochten.
Na een tijdje even van chauffeur gewisseld: paps aan het rijden, ik met het infotainment systeem spelen. De tablet werkt erg goed en snel. Als mijn vader in zijn huidige auto rijdt en ik zijn touchscreen wil bedienen gaat dit vaak mis. Bij de Polestar gaat dit vele malen beter. Dit komt grotendeels door de mooie grote knoppen en dat het zo'n snel en responsief scherm is. Chapeau! De knoppen zijn duidelijk, navigatiestructuur is intuïtief en alles is snel bereikbaar. De spraakbediening werkt goed, maar ik loop tegen hetzelfde probleem aan als mijn google Home en Siri: waarom herkennen ze geen engelstalige titel van nummers die ik wil horen? Zo wordt het moeilijk om een nummer op te zetten met een engelse titel. En wat het nog helemaal erg maakte, in Spotify is de spatiebalk een taal. Dus het woord dat je getypt hebt wordt automatisch omgezet naar een bestaand woord in de geselecteerde taal... waarom? Hopelijk is het een instelling, want dat is echt waardeloos. Als ik een spatie typ wil ik een spatie en geen autocorrect op mijn Engels geschreven woord naar een Nederlands alternatief omdat ik dan maar had moet switchen naar een Engelse taal. Zo was ik bijna een minuut aan het klooien om een specifiek nummer te vinden, wat binnen luttele seconden zou moeten kunnen.
Mijn bevindingen over de infotainment:
- Bediening werkt vlot en goed. Scherm is erg snel en responsief. Beste wat ik tot nu toe ben tegengekomen
- Je merkt dat sommige dingen echt Google interface zijn. Ik ben daar geen fan van. Apple is (voor mij) beter in UX design, of ik ben dat gewoon meer gewend. Dus dat zal wel wennen zijn
- App aanbod is nu nog erg beperkt. Ik ga Apple Music echt missen en moet nu misschien wel over naar Spotify. Dat wil ik eigenlijk niet.
- Auto specifieke instellingen zijn echt intuïtief te bedienen
- Spraakbesturing werkt prima, alleen engelse woorden worden niet goed herkend
Al met al was ik erg onder de indruk van alles. De beleving van binnenkomst tot vertrek was goed. Iedereen heeft tijd voor je. Alle medewerkers zijn enthousiast. En boven alles: de auto is echt goed doordacht. Alles werkt mooi en qua afwerking is het ook echt af. Het rijdt goed en je hebt het gevoel dat je in een auto rijdt dat zijn geld echt waard is.
Kortom: voor wie hem nog niet besteld heeft: gewoon doen ;-) je gaat er geen spijt van krijgen*
Ook mijn vader vond de investering gerechtvaard, maar wees me er vandaag fijntjes op toen we in zijn BMW 3 serie V6 cabrio reden dat dit toch wel een mooiere sound heeft. En dat kon ik niet ontkennen en dus heb ik het maar afgedaan met: ik rij je er zometeen wel stilletjes uit bij het stoplicht 😂
*aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend
[
Voor 5% gewijzigd door
MarvinOA op 01-08-2020 17:02
. Reden: Wat typefouten en kleine aanvullingen gemaakt ]