Vandaag testrit van iets meer dan een uur in Gent. Twee auto’s ter beschikking : Performance (moon) waarvan men zei dat men de demping op extreem zacht had gezet en een gewone met 20 inch (magnesium).
De auto’s zagen er in het echt werkelijk prachtig uit. Geen enkele foto slaagt erin het beeld « in the flesh » te benaderen. Alles klopt, bouwkwaliteit buiten werkelijk voorbeeldig, lak top.
Zelf moon besteld ( kleur beantwoordt volledig aan de hoge verwachtingen) maar met 19 inch besteld zonder PP dus gekozen voor een testrit met de « gewone » magnesium met 20 inch.Interieur vond ik ook bij de statische presentatie erg geslaagd en verander niet van idee.
Google assistant schijnt het Vlaams Nederlands nog niet volledig onder de knie te hebben, want werkte eerder moeizaam (ook toen de Polestar persoon achteraf een demonstratie gaf).
Mijn vrouw vond geluidsinstallatie best OK, ik ben veeleisend en vond ze zeer matig.Maar de meerderheid der mensen kent wellicht niet beter en zal ze best te pruimen vinden.
Mijn vrouw had wel vragen over de poetsvriendelijkheid van het interieur. Behalve de pianolak die volgens ons constant beduimeld zal zijn stelden we ook vast dat de bovenkant van de deurbekleding er wat smerig uit zag en dat je dat niet zomaar kon wegvegen met een doekje.
En dan het rijden zelf : ik had graag een onverdeeld positief beeld willen schetsen maar dit is het tot mij eigen spijt niet geworden. Eerst de positieve punten : Elektrisch rijden is uiteraard van een heel andere orde dan ICE rijden : afwezigheid trillingen - geen motorgeluid - snelle respons op stroompedaal - one pedal drive : een feest. Ook de modulatie van het stoompedaal, je kan echt heel genuanceerd stroom geven, is heel goed voor dagelijks gebruik. Het aan/uit gevoel dat men soms beschrijft is niet aanwezig. Als je dan toch eens de rem moet gebruiken, moet je wel doordrukken. Is al beschreven en klopt ook. Echt een makkelijke en vlotte auto om te besturen. Die besturing zelf is ook heel prettig, voldoende direct, zonder parasitaire reacties, erg stabiel, zoals het volledige rijgedrag van de auto overigens. Werkelijk als een blok op de weg zonder lomp te zijn. Die 2,1 ton voel je echt niet als het om besturing of weggedrag aankomt. Erg goed dus.
Er moet wel een prijs voor betaald worden (jullie horen me al komen) : Audi heeft voor een geaseptiseerde aanpak gekozen door zijn e-tron een zeer comfortabel maar lomp weg/stuurgedrag te geven, Polestar heeft de tegenovergestelde weg gekozen. Heel prettig, agiel, makkelijk maar ...
Ik woon in België, we hebben. Rotslechte betonwegen met naden, putdeksels, putten en ander onheil en daar eisen de wetten van de fysica hun tol. Die 2,1 ton goed te laten rijden en ook comfortabel is iets waar men blijkbaar (niet alleen Polestar) niet in slaagt. DIt soort problemen halen de Polestar niet uit balans, maar worden auditief en ook bewegingsmatig hard doorgegeven.
Begrijp me niet verkeerd : als in in Nederland of Duitsland zou wonen met hun goede wegen zou ik er wellicht geen aandacht aan hebben geschonken en zouden de heel vele positieve punten dit hebben ondergesneeuwd.
Hier in België heb ik voor mijn testrit koers gezet naar mijn eigen omgeving,waar ik de staat van de wegen goed ken, en ik moet zeggen dat dit op de slechtere wegen echt ontluisterend was (ik schrijf dit niet graag).
Als mijn vrouw op een bepaald ogenblik zegt dat ze niet wist dat deze (beton)weg zo slecht was zal je begrijpen wat ik bedoel.
Ik had nu ook geen limousinecomfort verwacht, maar ervoer toch een minder comfort op dergelijk wegen
dan een BMW 430 van een vriend (toch een eerder sportieve wagen) en ook dan mijn eigen Golf 7met adaptieve dempers en 225/40 18 banden, om van mijn Volvo V70 en mijn Audi A7 Quattro nog te zwijgen.
Mijn MX5is stugger!
Begrijp me goed : het wat de Duitsers « abrollcomfort » noemen is op zich goed, maar slechte wegen (ik bedoel Belgische) zijn echt een probleem naar mijn opinie. Wie uit een A4 S Line of kleiner of een 3er BMW komt zal dit wellicht minder of helemaal niet vinden.
En deze hele uiteenzetting mag aan de Nederlanders gerust voorbijgaan. Met hun wegen zal dit geen issue zijn.
Ik hoop dat de 19 inch en de Michelin toch nog behoorlijk wat beterschap brengen. Anders zal ik niet onverdeeld gelukkig zijn.
Nog enkele losse opmerkingen. Wind- en rol geluiden zijn OK, maar niet veel beter dan klassegemiddelde. Komen zeker aan autowegsnelheden niet in de buurt van mijn A7 (geluid A7 150-160 = P2 125)
Verbruik zal wel meevallen: Hoofdzakelijk rustig stad en voorstadsverkeer, 1/3 autoweg 120-150, meer dan 15 keer ferm accelereren of hernemen (blijft prettig ) 21Kwh/100km
Tot zover mijn eerste impressies: Vond wel dat er bij hard accelereren of hernemen op een bepaalde snelheid wel een trilling door auto ging. Nog iemand ? Laurent morgen ? Sleutel is echt schande. Geluid van knipperlicht doet heel goedkoop aan. AVAS werkte, maar we hadden het niet eens in de auto gehoord! Zo stil. Polestar persoon heeft het na de testrit gedemonstreerd.