Het grote Polestar 2 / XC40 P8 topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 247 Laatste
Acties:
  • 1.467.679 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartWNL
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08:51
Toch zit ik te kijken naar het gewicht van een reguliere XC40 en de XC40 P8.
Dat is 1480 om 2150 als ik op Autoweek kijk. Als het accupakket een gewicht van 300/400 kg heeft, waar zit dan voornamelijk de rest van al dat gewicht dan in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
BartWNL schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:26:
Dat is 1480 om 2150 als ik op Autoweek kijk. Als het accupakket een gewicht van 300/400 kg heeft, waar zit dan voornamelijk de rest van al dat gewicht dan in?
en wat is het verschil tussen de verbrandingsmotor, alles wat er omheen zit / uitlaat etc t.o.v. de 2 electro motoren ? dat moet je ook meenemen lijkt me in het verschil ?

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartWNL
4v4t4r schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:28:
[...]

en wat is het verschil tussen de verbrandingsmotor, alles wat er omheen zit / uitlaat etc t.o.v. de 2 electro motoren ? dat moet je ook meenemen lijkt me in het verschil ?
Ja ik dacht wellicht kan je dat grofweg tegen elkaar wegstrepen, maar dan blijft er nog steeds 300 kilo te verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2Hattem
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23-06 23:43
BartWNL schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:29:
[...]

Ja ik dacht wellicht kan je dat grofweg tegen elkaar wegstrepen, maar dan blijft er nog steeds 300 kilo te verklaren.
Het accupakket incl. de behuizing, koelsysteem, etc blijkt 500 kg te wegen.

P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurent1602
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11-11-2023
BartWNL schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:29:
[...]

Ik vermoed dat er ook wel wat kg's naar NVH (geluid) zullen gaan. Bij een ICE is dat minder belangrijk, de motor maskeert een deel van de geluiden die komen van de banden, versnellingsbak (ook in een EV zitten nog tandwielen die geluid maken, weliswaar geen versnellingsbak maar toch) tot zelfs de ruitenwissers. Dat zijn zaken die je niet kan horen met een ICE, maar snel irriteren in een BEV. Dat is zeker ook een van de redenen dat de M3 lichter is, en een stuk slechter scoort op vlak van geluid binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poleposition
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12-10-2022
[quote]Afrokwijt schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:25:
[...]
BartWNL schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:26:
Het accupakket weegt op zich 350 of 385 kg, maar met de verpakking erbij is dit 500 kg. Volvo stevigheid weet je wel!

Een XC40 AWD B4 weegt rijklaar 1768 kg volgens de Volvo prijslijst. En de P8 is een redelijk serieus uitgerust voertuig. Gewicht geen echte verrassing dus volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
PvS_68 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:38:
[...]
Daar zit een deel van de batterij. Polestar heeft er I.t.t. Tesla voor gekozen om de zitpositie achterin beter te maken ten koste van de batterij layout. Hey gevolg is dat je een natuurlijke zit hebt en niet met je benen omhoog. Het idee is dat de meeste mensen die tunnel al gewend zijn vanuit eerdere auto's en het dus niet vreemd vinden.
Tesla heeft een volledig vlakke batterij module waar je bovenop zit. Polestar heeft dat bewust anders gedaan.
Voor Polestar was het een gegeven dat de auto gebouwd moest worden op het Compact Modular Architecture platform van (o.a.) de XC40. Dat CMA platform is dus niet exclusief voor EV ontworpen en dat betekent nu eenmaal ook die tunnel.
Polestar heeft daarvan het beste gemaakt door de accu's zo goed en zo kwaad mogelijk in het CMA-platform onder te brengen, dus ook in de tunnel en onder de achterbank. Verkooptechnisch wordt daarover een "saus" van een betere zitpositie gelegd. Die zitpositie is idd beter. Maar de eigenlijke reden is, dat men het moest doen met de mogelijkheden en beperkingen van het CMA platform.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poleposition
En hij zal ook wel gelaagde zijruiten hebben, zoals de P2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poleposition
Het CMA platform werd wel (ook) ontworpen met het oog op EV gebruik. Men had daar dus wel degelijk over nagedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvS_68
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Claude schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:36:
[...]

Voor Polestar was het een gegeven dat de auto gebouwd moest worden op het Compact Modular Architecture platform van (o.a.) de XC40. Dat CMA platform is dus niet exclusief voor EV ontworpen en dat betekent nu eenmaal ook die tunnel.
Polestar heeft daarvan het beste gemaakt door de accu's zo goed en zo kwaad mogelijk in het CMA-platform onder te brengen, dus ook in de tunnel en onder de achterbank. Verkooptechnisch wordt daarover een "saus" van een betere zitpositie gelegd. Die zitpositie is idd beter. Maar de eigenlijke reden is, dat men het moest doen met de mogelijkheden en beperkingen van het CMA platform.
Ook de P8 heeft idd diezelfde batterij layout en daar was natuurlijk wel meer ruimte in de hoogte.
Dan zal die tunnel idd wel onderdeel uitmaken van het CMA platform.
Hoe dan ook. Ik heb daar liever daar een batterypack dan minder range😁.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Nu online
ik voer mn warmtepomp gewoon op zodat hij me 100km extra geeft :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
  • Laatst online: 11:54
Zo’n tunnel geeft ook extra stijfheid aan de Carrosserie

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poleposition
Ben er bijna zeker van dat bij crashtest de P2 beste resultaat van een auto ooit zal neerzetten. Door ontbreken van groot motorblok voorin moet je natuurlijk op een wat andere manier de crumplezone bekijken maar geeft je vooral veel meer mogelijkheden daarvoor. En de XC40 zat al in koppeloton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartWNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Nu online
Thanks! Niet echt wat nieuws heh? Wacht nog steeds op de echte reviews.. Wanneer word de p2 ergens echt aan de consument geleverd? Vanaf dan zullen we wel meer gaan zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headfirst
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08-06-2021
Ben wel benieuwd wanneer de eerste proefritten gemaakt mogen worden.. Nog niets vernomen... :/

P2, Zappi V2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
4v4t4r schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:15:
[...]

ja - dat was allemaal bekend toch? Het enige waar je over kan vallen is dat de WLTP op 470 staat.. (19" non-PP) en dat is gemixed verbruik.. dan is krap over de 300km natuurlijk wel een serieus verschil. zelfs als je er vanuit gaat dat je wellicht net 400 kan halen.. Oh well, time will tell :)
Precies dit is ook mijn gedachte. Ik vind het eerlijk gezegd niet kunnen dat er 30% verschil zou zitten tussen WLTP en 'werkelijkheid'. Dan is WLTP een wassen neus of levert Polestar een wanprestatie. De consument is in elk geval de dupe. Voor mij maakt het niet zo veel uit omdat ik thuis kan laden en nooit enorm ver hoef te rijden maar 470/2 = nooit onderweg laden in NL terwijl 300/2 = wel laden in NL. Als de range in de winter dan nog verder naar beneden gaat dan is van Eindhoven naar Amsterdam op en neer al spannend.

Lijkt mij dat het verbruik toch positiever zal zijn dan wel erg snel via OTA verbeterd wordt. Anders wordt het toch heel vaak tot 100% laden.

[ Voor 7% gewijzigd door Aghanim op 13-07-2020 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Nu online
Aghanim schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:01:
[...]

Precies dit is ook mijn gedachte. Ik vind het eerlijk gezegd niet kunnen dat er 30% verschil zou zitten tussen WLTP en 'werkelijkheid'. Dan is WLTP een wassen neus of levert Polestar een wanprestatie. De consument is in elk geval de dupe. Voor mij maakt het niet zo veel uit omdat ik thuis kan laden en nooit enorm ver hoef te rijden maar 470/2 = nooit onderweg laden in NL terwijl 300/2 = wel laden in NL. Als de range in de winter dan nog verder naar beneden gaat dan is van Eindhoven naar Amsterdam op en neer al spannend.

Lijkt mij dat het verbruik toch positiever zal zijn dan wel erg snel via OTA verbeterd wordt. Anders wordt het toch heel vaak tot 100% laden.
Al zullen ze best wat verbeteringen kunnen doorvoeren via OTA - verwacht je daar grote stappen ? Ik zie persoonlijk naast wat software mogelijke aanpassingen niet echt dat ze ineens 10% vinden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ach-jee
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:07
Misschien wel aardig om eens te lezen, een test van de daadwerkelijke WLTP range van 20 EV's in de winter in Noorwegen over een gestandaardiseerde route vs. de WLTP. En een vergelijkbare test in de zomer.

470 zullen we ongetwijfeld nooit halen, maar een range van 300 zou wel heel erg slecht zijn als je het afzet tegen de auto's in deze onderzoekjes, dus dat lijkt me geen realistische schatting. Ik zou nog maar even afwachten op betrouwbaardere cijfers dan journalisten die 4 a 5 uur met de auto mogen rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
WLTP is theoretisch mogelijke range. De praktische range bepaal je met je rijgedrag.
Maar denk nou niet dat alleen polestar laag scoort, dit las ik over Tesla model 3:

“Het Britse consumentenplatform WhatCar? testte twee varianten van de nieuwste Tesla Model 3 in de praktijk. De variant Standard Range Plus met een verondersteld rijbereik van 409 kilometer komt volgens de onderzoekers slechts 315 kilometer ver onder alledaagse omstandigheden. Het topmodel Performance, dat officieel 530 kilometer ver moet komen met volle accu's, strandt al na 384 kilometer”

Net zulke afwijkingen dus.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2Hattem
Mga1600 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:23:
WLTP is theoretisch mogelijke range. De praktische range bepaal je met je rijgedrag.
Maar denk nou niet dat alleen polestar laag scoort, dit las ik over Tesla model 3:

“Het Britse consumentenplatform WhatCar? testte twee varianten van de nieuwste Tesla Model 3 in de praktijk. De variant Standard Range Plus met een verondersteld rijbereik van 409 kilometer komt volgens de onderzoekers slechts 315 kilometer ver onder alledaagse omstandigheden. Het topmodel Performance, dat officieel 530 kilometer ver moet komen met volle accu's, strandt al na 384 kilometer”

Theorie en praktijk komen zelden overeen ... Met een super zijdezachte rechtervoet kom je wellicht in de buurt, maar daarvoor heb je geen 300 kW ter beschikking 8)7

P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Nu online
Mga1600 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:23:

en toch schrik ik hier een beetje van !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Nog een andere referentie- de Jaguar i-pace

Bron ZERauto.nl

De Jaguar I-Pace kwam onlangs negatief in het nieuws. Sommige kopers van de elektrische crossover – een kleine 4.000 mensen – hebben geklaagd over een tegenvallende actieradius. Jaguar geeft op die klachten nu een reactie op de officiële Facebook-pagina

470 kilometer geldt alleen voor lichtste versie
“In de media is veel aandacht geweest voor de actieradius van de elektrische Jaguar I-Pace”, aldus de Nederlandse importeur. “Wij lichten dit graag toe: de opgegeven, Europees bepaalde WLTP-actieradius tot 470 kilometer geldt alleen voor de lichtste versie. Voor de meest luxe en zware versies geldt een officiële WLTP-actieradius tot 415 km. Onder winterse omstandigheden neemt de actieradius af, omdat meer energie nodig is voor het verwarmen van interieur en accu. De onafhankelijke EV-database.nl heeft een duidelijke tabelgepubliceerd waarin de effecten van weer en verkeer op de I-PACE worden weergegeven.”

In die tabel staat het volgende:
– Stad – winter 390 km
– Snelweg – winter 270 km
– Gecombineerd – winter 325 km
– Stad – zomer 555 km
– Snelweg – zomer 340 km
– Gecombineerd – zomer 430 km
Actieradius negatief beïnvloeden

“Verder kunnen een aantal andere factoren de actieradius negatief beïnvloeden, zoals een grotere bandenmaat, winterbanden en lage bandenspanning. Ook de rijstijl en of de auto en accu al of niet voor vertrek zijn opgewarmd kunnen de actieradius beïnvloeden.”

WLTP
De redactie van ZERauto.nl voegt hier graag aan toe dat mensen moeten realiseren dat de WLTP-meetmethode nog altijd een laboratoriumtest is. De test benadert weliswaar meer het praktijkverbruik, maar het is en blijft een theoretische waarde. WLTP is een afkorting van Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure en wordt gebruikt om het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot en de uitstoot van vervuilende stoffen van personenauto’s te meten. De WLTP-rijcyclus is verdeeld in vier delen met verschillende gemiddelde snelheden: laag, gemiddeld, snel en zeer snel. Elk deel omvat een variatie aan rij-fasen, stops, acceleraties en remacties. Van elk bepaald type auto, wordt elke aandrijflijn (motor- en versnellingsbakcombinatie) getest, met een WLTP-uitkomst voor de auto in zijn lichtste versie (de meest zuinige) en zwaarste versie (minst zuinige).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2Hattem
Mga1600 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 16:30:
Nog een andere referentie- de Jaguar i-pace

Bron ZERauto.nl

De Jaguar I-Pace kwam onlangs negatief in het nieuws. Sommige kopers van de elektrische crossover – een kleine 4.000 mensen – hebben geklaagd over een tegenvallende actieradius. Jaguar geeft op die klachten nu een reactie op de officiële Facebook-pagina

470 kilometer geldt alleen voor lichtste versie
“In de media is veel aandacht geweest voor de actieradius van de elektrische Jaguar I-Pace”, aldus de Nederlandse importeur. “Wij lichten dit graag toe: de opgegeven, Europees bepaalde WLTP-actieradius tot 470 kilometer geldt alleen voor de lichtste versie. Voor de meest luxe en zware versies geldt een officiële WLTP-actieradius tot 415 km. Onder winterse omstandigheden neemt de actieradius af, omdat meer energie nodig is voor het verwarmen van interieur en accu. De onafhankelijke EV-database.nl heeft een duidelijke tabelgepubliceerd waarin de effecten van weer en verkeer op de I-PACE worden weergegeven.”

In die tabel staat het volgende:
– Stad – winter 390 km
– Snelweg – winter 270 km
– Gecombineerd – winter 325 km
– Stad – zomer 555 km
– Snelweg – zomer 340 km
– Gecombineerd – zomer 430 km
Actieradius negatief beïnvloeden

“Verder kunnen een aantal andere factoren de actieradius negatief beïnvloeden, zoals een grotere bandenmaat, winterbanden en lage bandenspanning. Ook de rijstijl en of de auto en accu al of niet voor vertrek zijn opgewarmd kunnen de actieradius beïnvloeden.”

WLTP
De redactie van ZERauto.nl voegt hier graag aan toe dat mensen moeten realiseren dat de WLTP-meetmethode nog altijd een laboratoriumtest is. De test benadert weliswaar meer het praktijkverbruik, maar het is en blijft een theoretische waarde. WLTP is een afkorting van Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure en wordt gebruikt om het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot en de uitstoot van vervuilende stoffen van personenauto’s te meten. De WLTP-rijcyclus is verdeeld in vier delen met verschillende gemiddelde snelheden: laag, gemiddeld, snel en zeer snel. Elk deel omvat een variatie aan rij-fasen, stops, acceleraties en remacties. Van elk bepaald type auto, wordt elke aandrijflijn (motor- en versnellingsbakcombinatie) getest, met een WLTP-uitkomst voor de auto in zijn lichtste versie (de meest zuinige) en zwaarste versie (minst zuinige).
Op https://www.polestar.com/nl/ownership/tools/range/ kun je de actieradius al berekenen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yVKlbyljRW3sK6CDYLdBxLyjHjY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Mx2vS4uYKnHTV7PfBdKzwmlR.jpg?f=user_large

Als de buitentemperatuur 15 graden is zal het zo'n 340 km zijn en dan is het verbruik 22,9 kWh/100 km, dus dan zit Polestar er niet heel ver naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
P2Hattem schreef op maandag 13 juli 2020 @ 17:22:
[...]

Op https://www.polestar.com/nl/ownership/tools/range/ kun je de actieradius al berekenen:

[Afbeelding]

Als de buitentemperatuur 15 graden is zal het zo'n 340 km zijn en dan is het verbruik 22,9 kWh/100 km, dus dan zit Polestar er niet heel ver naast.
Als ik 20" + airco + gecombineerd + het gemiddelde van 25C en 5C neem dan kom ik op 440km range. Dat zou fantastisch mooi zijn maar iets zegt mij dat dit wel erg veel is. Tegelijkertijd kom je met dezelfde instellingen en 'snelweg' op 340km range. Op zich redelijk, maar de vraag is wel hoe je met het gaspedaal hebt gespeeld. Als je dit enkel haalt door te rijden als een oma dan is het niet zo relevant. Ik ben dan benieuwd hoe de range is als je redelijk door rijdt. Die zie ik dan toch wel richting de 300 of lager gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2Hattem
Aghanim schreef op maandag 13 juli 2020 @ 17:28:
[...]

Als ik 20" + airco + gecombineerd + het gemiddelde van 25C en 5C neem dan kom ik op 440km range. Dat zou fantastisch mooi zijn maar iets zegt mij dat dit wel erg veel is. Tegelijkertijd kom je met dezelfde instellingen en 'snelweg' op 340km range. Op zich redelijk, maar de vraag is wel hoe je met het gaspedaal hebt gespeeld. Als je dit enkel haalt door te rijden als een oma dan is het niet zo relevant. Ik ben dan benieuwd hoe de range is als je redelijk door rijdt. Die zie ik dan toch wel richting de 300 of lager gaan.
Als je in de reviews hoort dat ze ook 150+ rijden en dan 24 kWh/100km verbruiken (gemiddelde van 3 auto's), dan komt dat aardig overeen. Hopelijk is die 440 km dan ook een realistisch getal, maar 400 is ook al oké.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Gecombineerde range is alleen interessant als je thuis niet kan laden. Als je thuis wel kan laden is alleen snelweg range nog een relevante waarde. Niemand gaat 300+ km op een dag "gecombineerd" rijden. Dat zal vrijwel 90%+ over de snelweg zijn. Dus als je wil weten hoe vaak je moet laden om in Italie te komen bijvoorbeeld, of als je werk/klant op > 150 km van je huis is, dan heb je helemaal niks aan 440 km gecombineerde range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJV2
  • Laatst online: 10-05-2024

RJV2

P8

Ik heb eerder verschillende real-world-testen (van Car Wow, What Car en die NAF-wintertest) vergeleken met hun WLTP-range. De beste (Kona, e-Niro, Leaf) komen in normale omstandigheden iets boven 90% van WLTP. In winter-omstandigheden iets daar onder.
De kleinere ev’s zoals i-3, e-Golf, Zoe r135, Citigo/Mi/e-Up zitten tussen 85 en 90%.
Maar i-Pace, alle Tesla’s, EQC en Ampera-E komen uit op 75 tot 80%. In de winter nog wat lager, tot 71%. E-tron scoort net iets beter dan de laatste groep waarbij de 50 het nog iets beter doet dan de 55.
Kortom: zit ergens tussen de 70 en 90% van WLTP.
Overzicht van Jaguar over de i-Pace in verschillende omstandigheden lijkt voor nu wel een goede indicatie voor de P2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Nu online
P2Hattem schreef op maandag 13 juli 2020 @ 17:22:
[...]

[Afbeelding]

Voor mijn beeldvorming - is dit ik rij van 100% naar 1% actieradius ? of gaat dit al uit van 80 naar 10?
Er staat bij volle accu - dus ga wel uit van 100% start ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
RJV2 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 17:46:
I
Overzicht van Jaguar over de i-Pace in verschillende omstandigheden lijkt voor nu wel een goede indicatie voor de P2
Ik denk dat de P2 iets gunstiger uit zou kunnen vallen in NL (de ipace is hoger en de wegen zijn hier vlakker) maar dat het voor de P8 wel zoiets zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Cello66 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:39:
[...]

De auto houdt zelf al rekening met de marges. Onder de 10% en boven de 90% van de bruto capaciteit kom je nooit. Anders gaat de accu fysiek stuk en dat staat accumanagement niet toe. Je kan de auto dus niet leeg rijden. De p2 heeft een koelvloeistof gekoelde accu dus koelt af wanneer de accu te heet wordt en verwarmd bij een te koude accu. Hierdoor blijft de degradatie marginaal.

Kennis van me had als een van de eerste een Tesla en heeft hem vorig jaar ingeruild voor een M3. Hij woont in België en werkt in Nederland. Ik geloof bijna 300k op de teller met een degradatie van 8%. Deed thuisladen en altijd tot maximum.

Meestal houdt men 80% DC laden aan als maximum, omdat de laadcurve daarna heel hard afneemt. Bij DC laden wordt boven de 80% de degeneratie versterkt, mede door de relatief hogere temperaturen die het laden met zich meebreng. Bij AC laden heb je bij de laatste 20% het druppellader effect. Laden gaat dan erg langzaam, maar maakt voor thuissituatie niet zoveel uit. Wanneer je elke dag de auto gebruikt, kan je hem rustig tot hoge waardes “vol gooien”. Als de auto lang en vaak stil staat Is dat volgooien minder raadzaam en ook minder efficient.
I second that.
Vraag me af waar al die verhaaltjes vanaf komen dat volladen niet goed is. Begint wat weg te hebben van een mythe.

Sowieso houdt het BMS systeem alles binnen de veilige marges. Dus 100% op de display betekent niet dat de batterij tot aan het dopje gevuld is (naar analogie van).
Daarnaast, hoe leger je hem rijdt, hoe slechter voor de accu. Dus best zoveel mogelijk aan de lader, zelfs als je maar 10 of 20km gereden hebt.
Plan je voor langere tijd niet te rijden, dan is een iets gereduceerde laadtoestand aanbevolen (max 70%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Nu online
High-Voltage2 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 18:56:
[...]

I second that.
Vraag me af waar al die verhaaltjes vanaf komen dat volladen niet goed is. Begint wat weg te hebben van een mythe.

Sowieso houdt het BMS systeem alles binnen de veilige marges. Dus 100% op de display betekent niet dat de batterij tot aan het dopje gevuld is (naar analogie van).
Daarnaast, hoe leger je hem rijdt, hoe slechter voor de accu. Dus best zoveel mogelijk aan de lader, zelfs als je maar 10 of 20km gereden hebt.
Plan je voor langere tijd niet te rijden, dan is een iets gereduceerde laadtoestand aanbevolen (max 70%).
Vraagje - is het dan slim om bijv bij een snellader tot 80% te vullen, en hem daarna voor de resterende 20% aan een AC te hgangen (alleen voor onderweg op vakantie, langere trips per dag) of gewoon tot 100% proberen te vullen aan de DC als dat zo uitkomt (ivm langere stop, lunch oid)

Ik zag bij Bjorn al dat hij vaker maar laad tot de snelheid inzakt - uitrekent hoeveel hij nodig heeft tot de volgende snellader en hem soms al op 60/70% stopt en wegrijd.. want 150KW naar 30KW laden= duurt te lang... beter nu gaan !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
S2000jan schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:30:
[Afbeelding]

Wie kan mij dit vertalen?
Hoeveel kan ik hiermee laden op de P2?
Je stopcontact kan 16A leveren. Bij 230V komt dat overeen met 3.7 kW.
Twee randvoorwaarden:
1) Dat is een industrieel stopcontact, dus moet je zien dat je laadkabel (mode 2) ook geschikt is voor zulk een stopcontact --> de meeste mode 2 thuislaadkabels hebben een klassieke stekker, geen industriële.
2) De meeste mode 2 thuislaadkabels beperken de stroom tot 10A (= 2.3 kW) omdat een klassiek huis stopcontact maar geschikt is voor 10A gedurende langere tijd.
(3, de achterliggende stroomvoorziening moet ook de 16A kunnen leveren, maar laten we daar gemakkelijkheidshalve maar van uit gaan)

Om dat te vertalen naar laaddtijden 20-80%: 14h in het eerste geval en ruim 22h in het tweede geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
4v4t4r schreef op maandag 13 juli 2020 @ 19:02:
[...]

Vraagje - is het dan slim om bijv bij een snellader tot 80% te vullen, en hem daarna voor de resterende 20% aan een AC te hgangen (alleen voor onderweg op vakantie, langere trips per dag) of gewoon tot 100% proberen te vullen aan de DC als dat zo uitkomt (ivm langere stop, lunch oid)

Ik zag bij Bjorn al dat hij vaker maar laad tot de snelheid inzakt - uitrekent hoeveel hij nodig heeft tot de volgende snellader en hem soms al op 60/70% stopt en wegrijd.. want 150KW naar 30KW laden= duurt te lang... beter nu gaan !
Uiteindelijk houdt het BMS de laadsnelheid onder controle om de accu te beschermen. Dus als je hem nu aftopt op een DC-lader of aan een klassieke "trage" AC-lader maakt weinig uit.
Het zou natuurlijk een beetje asociaal zijn om aan 10 kW te gaan laden aan een 150 kW supercharger als er een hele rij vakantiegangers staat te wachten >:)

Los van het sociale aspect, als je tijd over hebt kan je hem volledig aftoppen om vervolgens dat beetje verder te kunnen geraken. Als tijd cruciaal is, dan kan het een betere strategie zijn om bij 70-80% terug te vertrekken en aan de volgende lader weer de volle 150 kW te benutten. De tijd dat het je kost om van 70-80% naar 95 of 100% te gaan win je niet terug doordat je verder/langer kan doorrijden alvorens opnieuw aan de lader te hangen.

Even een simpel rekenvoorbeeldje:
100km/h met een verbruik van 20kWh/100km --> actueel verbruik is 100km/h * 20kWh/100km = 20kW.
Dus van zodra je langzamer laadt dan 20kW duurt het langer om te laden dan om het leeg te rijden. Maw: als tijd cruciaal is verder rijden bij laadsnelheid < 20kW. En eigenlijk al wat eerder (bv 50kW) omdat je anders netto geen tijd wint, alleen maar geen bijkomende tijd verliest.
Als je echter in de stad zit te tuffen aan 50km/h, dan wordt het actuele verbruik maar 10kW (wss nog minder omdat ook die 20kWh/100km omlaag gaat) en dus is het wel zinvol om wat langer bij te laden.

Verder is er natuurlijk ook nog de randvoorwaarde van dat er een paal beschikbaar moet zijn daar waar je dreigt te stranden. Anders zul je ofwel verder moeten volgooien of eerder moeten bijtanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
WhySoSerious schreef op zondag 12 juli 2020 @ 14:35:
[...]

Beter 2 x 20% dan 1 x 40%. Kan het BMS beter spanning over de individuele cellen/packs verdelen.
Volledig mee eens!
Zoveel mogelijk aan de lader met dat ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:15
Verbaast mij wel dat hier best wat mensen zijn die schrikken van de werkelijke range. Dat is volgens mij onder ev rijders wel een breed uitgemeten discussie. Zeker met de komst van de tesla m3 is daar veel over te vinden.

In de winter kwam ik met de m3p op 300-350km. In de zomer (+25) haal ik met gemak 450km (zo niet meer). Met het huidige weer kom ik op 430km. Let op dat dit dus van 0-100% is. Dat doe je in praktijk dus nooit. Want vrijwel nooit tot 100% laden (heb het niet nodig) en nooit beneden 10%. Veilige marge houd je vrijwel altijd aan. Daar gaat dus al 20% van je range.
De LR (afhankelijk van model) gaat hier met +30-50km overheen.

Heb wel een rijstijl waarbij ik redelijk vlot optrek. Snelweg van 100-120km.

De polestar is we zwaarder, daar ga je dus sowieso niets winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
Mga1600 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:32:
Verbruik is natuurlijk ook erg persoonsafhankelijk : ik schreef al eerder over mijn 2 nichten die afwisselend in dezelfde Tesla S rijden. De ene heeft een 30% betere range dan de ander!

Zodra het nieuwtje van 0 tot 100 in < 5 seconden er af is worden we vast wel wat wijzer en anticiperen we meer. Dan pas krijg je goed inzicht In je persoonlijke gebruik.

Ben zelf wel benieuwd naar het praktisch effect van die warmtepomp vs. het effect van de 20” wielen ipv 19” bij de P8
Ik denk dat je de warmtepomp los moet zien van de wielen. Bekend is dat groter niet gaat helpen, maar die waterpomp moet er dus wel wat bereik aan toe gaan voegen tot circa 30km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Nu online
JohnDoe77 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 19:52:
[...]

Ik denk dat je de waterpomp los moet zien van de wielen. Bekend is dat groter niet gaat helpen, maar die waterpomp moet er dus wel wat bereik aan toe gaan voegen tot circa 30km.
Warmtepomp 😁😁🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
Als de P2 aan de lader hangt en je zet de standkachel aan, wordt dan ook de batterij geconditioneerd of staat dat er nog los van?

Kan de standkachel (of airco) überhaupt ook aan als hij niet aan de lader hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Nu online
High-Voltage2 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 20:07:
Als de P2 aan de lader hangt en je zet de standkachel aan, wordt dan ook de batterij geconditioneerd of staat dat er nog los van?

Kan de standkachel (of airco) überhaupt ook aan als hij niet aan de lader hangt?
Mag ik toch wel hopen ja..
40 graden in de zon.. Laden a 40 mins.. Ik hoop niet dat dan de airco niet meer werkt.. Dan verdamp je redelijk als je in de auto zou willen wachten..en minder efficient lijkt me als de airco dan weer aan de slag moet om de temp omlaag te krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darwusch
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:51
4v4t4r schreef op maandag 13 juli 2020 @ 18:54:
[...]

Voor mijn beeldvorming - is dit ik rij van 100% naar 1% actieradius ? of gaat dit al uit van 80 naar 10?
In de WLTP methode wordt het verbruik berekend, als gemiddelde onder verschillende omstandigheden en snelheden.
Dit verbruik is in kWh per km.
Om de actieradius te bepalen wordt de volle accu capaciteit gebruikt, dus 78 kWh.
De actieradius is de capaciteit gedeeld door het verbruik per km.
Er wordt dus uitgegaan van 100% tot 0%, wat je in de praktijk nooit haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-06 12:14
Welke laadpaal app gebruiken de huidige elektrische rijders hier nu?

| Losing my religion |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Nu online
tzeunis schreef op maandag 13 juli 2020 @ 21:06:
Welke laadpaal app gebruiken de huidige elektrische rijders hier nu?
voor NL alleen een pasje van werk.. daarbuiten serieus afhankelijk waar ik heen ga..
(zie ook daemonix in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2" )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-06 21:16
Nou, toch maar de warmtepomp erbij genomen m in Hollands weer toch wat actieradius te winnen.

Ik begreep dat de p8 rond de 430 wltp zou halen. Ga er dan toch vanuit dat daar toch 320+ van overblijft met de warmtepomp. Dat zou voor mij voor meer dan 99% van de ritten voldoende zijn. In Nederland laders voldoende, ook bij klanten, leveranciers.

Eigenlijk wordt alleen zomervakantie de vraag. Wat meer tijd uittrekken vermoed ik. Maar pauze neem ik eigenlijk altijd elke 2 uur wel.

Nouja, de kogel us al door de kerk. Dus we gaan het zien. Ben benieuwd wanneer ze zullen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
[quote]Spanky79 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 22:00:
Nou, toch maar de warmtepomp erbij genomen m in Hollands weer toch wat actieradius te winnen.

Ik begreep dat de p8 rond de 430 wltp zou halen. Ga er dan toch vanuit dat daar toch 320+ van overblijft met de warmtepomp. Dat zou voor mij voor meer dan 99% van de ritten voldoende zijn. In Nederland laders voldoende, ook bij klanten, leveranciers.

Eigenlijk wordt alleen zomervakantie de vraag. Wat meer tijd uittrekken vermoed ik. Maar pauze neem ik eigenlijk altijd elke 2 uur wel.

Nouja, de kogel us al door de kerk. Dus we gaan het zien. Ben benieuwd wanneer ze zullen leveren.
[/quote

Zo denk ik er ook over. Af en toe misschien eens voor 100 km stroom onderweg opladen maar primair thuisladen. Range wil ik wel optimaliseren met een warmtepomp (wat ik al schreef: het is wel geld, maar anderzijds het is slechts 1% van de totale investering......).
Vakantiereizen zullen we er niet (veel) mee maken denk ik, daarvoor hebben we ons camperbusje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart2385
  • Laatst online: 17-09-2023
Is het heel erg als ik zeg dat me het als lease rijder niet zoveel uitmaakt en de accu gewoon vol gooi aan de lader? 😱

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Bart2385 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 22:52:
Is het heel erg als ik zeg dat me het als lease rijder niet zoveel uitmaakt en de accu gewoon vol gooi aan de lader? 😱
Als dan blijkt dat je na 100.000km nog maar 80% capaciteit over hebt en je lease contract nog 80.000km loopt, dan heb je daar voornamelijk jezelf mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:08
4v4t4r schreef op maandag 13 juli 2020 @ 18:54:
[...]

Ik denk van wel dan. Dus voor dagelijks bereik na opladen tot 80% en niet verder dan 10% is het al slechts 70% van deze getallen.

Wat me meer zorgen baart is de oplaadtijd bij hun oplaadcalculator. 40 minuten tot 80% bij snellader maakt dat ik voor vakantie dan liever een andere auto heb. Om nou na elke twee uur rijden, 40 minuten te laden is wel gekkenwerk. M3 LR ook lang nog met 30 minuten maar daar kom je dan ook weer een half uur verder mee. Dus in 40 min 250km laden (snelweg in zomer met airco aan en van 80% naar 10% rijden) ofwel 6,3km/minuut vs. 300km in 30 min (10km/min) is toch wel 60% langzamer. Maar real world tests moeten eea nog gaan uitwijzen.

Overigens snap ik dat dit een eeuwenoud EV thema is, maar juist door auto's als de P2 overweeg je de stap weer eens serieus maar blijft het beetje in dubio of het niet teveel ongemak gaat geven (wat uiteraard weer per use case verschilt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cello66
  • Laatst online: 09-06 12:45
Nee hoor; zolang je niet te snel laadt (Niet hoger dan 1C dus bij voorkeur aan de thuislader) en hem na het vol gooien maar niet nutteloos geladen laat staan, zou dat geen probleem moeten zijn.

Serieuze degradatie komt normaliter pas voorbij 200.000km bij normaal gebruik.

Wanneer je echter heel vaak de snellader gebruikt zal een beetje moderne en goed getunde BMS je hiervoor straffen en je trakteren op permanent lagere laadsnelheden. (Bijv. 100Kw i.p.v. 140kw). Dit om de accu te sparen zodat ie een normaal verwachte levensduur behoudt.

P2 Launch Edition Void 20”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Doe dan 95%. Beter voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:54
Grappig om deze range discussie hier ook weer langs te zien komen. Was hetzelfde vorig jaar in het Model 3 topic. Het is gewoon even wennen aan een EV.
Ik heb een Standard Range plus Model 3 (die met de kortste actieradius, 406WLTP) en ik laad hem nu in Corona tijd tot 70% op, daarmee kom ik 250km ver mocht het nodig zijn. Dat is dus een serieus eind hè ;) !
Als ik weet dat ik ongeveer 250km of meer dan 250km op een dag moet rijden dan laad ik hem gewoon tot 90% of 100% afhankelijk van wat nodig is.
Ik woon in het midden van Nederland, dus daarmee kom ik de gehele randstad door en terug...

In de dagelijkse praktijk is range echt geen issue meer, belangrijker is of je ‘gewoon’ elke nacht kan laden. Een oprit helpt :+ !

Voor de vakantie is elke 1,5 - 2 uur opladen het devies en dat kan (afhankelijk van wat je gewend bent) wel even een andere aanpak opleveren dan je normaal deed met een ICE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 20:27

DancePlaza

ninja

reviews: Op pad met de Polestar 2 - Eerste elektrische auto van Geely-Volvo

YouTube: Is dit dé Tesla-killer?

Een video review van tweakers en bright 👌

[ Voor 16% gewijzigd door DancePlaza op 14-07-2020 08:04 ]

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
Bart2385 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:23:
[...]

Zeker, die is de sigaar maar in de praktijk zitten daar 9/10 keer kinderen of blijft de plek leeg. Puur een probleem van journalisten. ;-)
Ja, in de echte praktijk zal 9/10 keer er slechts één persoon in de auto zitten. Toch begrijp ik dat als je kritisch een auto moet beoordelen, je liever zou zien dat die midden tunnel achter er niet zit. Je kunt ook als je met zijn tweeën zit, je benen meer bewegen, anders neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
Poleposition schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:16:
[...]

Er zitten geen batterijen op de plaats waar de achterpassagiers links en rechts hun voeten kwijtkunnen. Daardoor kan je deze passagiers een zithouding geven waarin hun knieën niet hoog opgetrokken zijn en er dus meer steun aan de bovenbenen kan worden gegeven, wat bij een Amerikaans concurrerend merk niet het geval is omdat daar batterijen zitten. Daar werd weliswaar de achterbank al aangepast sinds de introductie, maar je blijft een eerder onnatuurlijke en eerder oncomfortabele houding hebben. Dit is een keuze. Zelf al meegereden met de grote broer van de bedoelde auto, en daar vond ik het zitcomfort echt dramatisch. Maar de batterijen moeten natuurlijk ergens een plaatsje vinden en dus wordt in de P2 de middentunnel gebruikt. De middenpassagier is natuurlijk de sigaar maar hoe vaak wordt zo’n middenplaats nu echt voor langere afstanden gebruikt?
Ik vind het trouwens opvallend dat de P2 hetzelfde gewicht als de P8 heeft. Je zou toch denken dat de opbouw van de P8 groter is en dus meer gewicht.

[ Voor 3% gewijzigd door JohnDoe77 op 14-07-2020 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
Poleposition schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:34:
[quote]Afrokwijt schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:25:
[...]

[...]

Het accupakket weegt op zich 350 of 385 kg, maar met de verpakking erbij is dit 500 kg. Volvo stevigheid weet je wel!

Een XC40 AWD B4 weegt rijklaar 1768 kg volgens de Volvo prijslijst. En de P8 is een redelijk serieus uitgerust voertuig. Gewicht geen echte verrassing dus volgens mij.
Dat accupakket is 500kg, het ontbreken van een ICE en versnellingsbak en die vervangen naar 2 elektromotoren bespaart weer wat. Maar er is zeker ook gewicht gaan zitten in de verstevigingen aan de auto tov de gewone XC40. Dat verklaart met meer geluidsdemping wel het verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnDoe77
Daarmee bevestig je dan wel wat algemeen over leaserijders nog wel eens gezegd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur gen
  • Laatst online: 02-06 16:26
Hertog_Martin schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 00:20:
[...]

Ik denk van wel dan. Dus voor dagelijks bereik na opladen tot 80% en niet verder dan 10% is het al slechts 70% van deze getallen.

Wat me meer zorgen baart is de oplaadtijd bij hun oplaadcalculator. 40 minuten tot 80% bij snellader maakt dat ik voor vakantie dan liever een andere auto heb. Om nou na elke twee uur rijden, 40 minuten te laden is wel gekkenwerk. M3 LR ook lang nog met 30 minuten maar daar kom je dan ook weer een half uur verder mee. Dus in 40 min 250km laden (snelweg in zomer met airco aan en van 80% naar 10% rijden) ofwel 6,3km/minuut vs. 300km in 30 min (10km/min) is toch wel 60% langzamer. Maar real world tests moeten eea nog gaan uitwijzen.

Overigens snap ik dat dit een eeuwenoud EV thema is, maar juist door auto's als de P2 overweeg je de stap weer eens serieus maar blijft het beetje in dubio of het niet teveel ongemak gaat geven (wat uiteraard weer per use case verschilt)
Ik heb me er al bij neer gelegd dat een ritje met 3 kinderen op de achterbank en een dakkoffer niet gaat werken voor een lange rit naar Italië. Ik wissel die 2 weken dan met de auto van mijn leidinggevende (Skoda Superb). Maar voor de rest van het jaar rijd ik gewoon in mijn P2.

Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Nu online
Jur gen schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 08:37:
[...]

Ik heb me er al bij neer gelegd dat een ritje met 3 kinderen op de achterbank en een dakkoffer niet gaat werken voor een lange rit naar Italië. Ik wissel die 2 weken dan met de auto van mijn leidinggevende (Skoda Superb). Maar voor de rest van het jaar rijd ik gewoon in mijn P2.
Ik heb die keuze niet, mn vrouw dr auto is nog kleiner en ik doe er 3 a 4 dagen over. Ik vind het juist wel een uitdaging om alles te plannen.. Maar snap als je met 5 man en koffer en wellicht de wens om in een dag of 2 wilt reizen je voor een alternatief kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur gen
  • Laatst online: 02-06 16:26
4v4t4r schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 08:45:
[...]

Ik heb die keuze niet, mn vrouw dr auto is nog kleiner en ik doe er 3 a 4 dagen over. Ik vind het juist wel een uitdaging om alles te plannen.. Maar snap als je met 5 man en koffer en wellicht de wens om in een dag of 2 wilt reizen je voor een alternatief kiest.
Mijn leidinggevende bood het aan, hij wilt gewoon heel graag in een P2 rijden ;)

Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Nu online
Ik maak me wel een klein beetje zorgen over de corona gevallen in belgie.. Hoop (ook om alle juiste redenen uiteraard) dat het niet weer erger word en de p8 verlaat geleverd gaat worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Nu online
Jur gen schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 08:48:
[...]

Mijn leidinggevende bood het aan, hij wilt gewoon heel graag in een P2 rijden ;)
Ik dacht dat je je vrouw bedoelde ;)
Ga je in 1 a 2 dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
@4v4t4r Ikzelf ga hetzelfde doen als @Jur gen . De auto omruilen bij een vakantie. Vorige week naar Zuid Frankrijk geweest en met een schuin oog de borden op de snelweg in de gaten gehouden die aangeven bij een tankstation of je ook elektrisch kunt laden. Het aantal keren dat die optie geboden werd vond ik erg tegenvallen. Je spreekt in Frankrijk al snel over 35 - 50 kilometer afstand tussen een tankstation dus op de bonnefooi gokken dat je nog 1 of 2 tankstations verder kunt komen is riskant. Dat betekent dat je vrijwel de hele rit in je hoofd zit met het vinden van een laadplek, waarbij je ook nog eens in de rij kan komen te staan en serieus vertraging krijgt. Mij gaat dat veel stress geven met 2 kleine kinderen op de achterbank erbij.

Het helpt dus als er een goede routeplanner in de auto zit die real time de beschikbare laadplekken aangeeft. Maar ik heb dus geen idee of er in Frankrijk sowieso voldoende capaciteit is op de snelwegen. Ik moet wel zeggen dat ik ook niet extreem goed opgelet heb en veel tankstations gezien heb. Dat is het voordeel als je gewoon 900km op 1 tank kunt rijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02:18

WhySoSerious

Be the change.

Jur gen schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 08:37:
[...]

Is naar Italië echt zo'n probleem dan? Als ik m'n Ioniq plot in A Better Routeplanner met 120 km/h zou ik in 16 uur van Utrecht naar Florence kunnen rijden. 10 x opladen kost 2 uur en 45 minuten.

Zelfde route in 1 x kost volgens Google Maps 14 uur. Dus een extra van 2 uur als je in 1 ruk rijdt. In principe zit hier nog een overnachting tussen, dus dan zit je aan 1,5 uur extra reistijd in totaal.

Nu heeft een Ioniq een kleinere accu wat ie zelfs met zn efficiency niet kan goedmaken op een rit als deze. De alpha-versie van de P2 zou deze rit met 5 x bijladen (totaal 1 uur en 3 kwartier) moeten kunnen doen.

zie https://abetterrouteplann...bd-462a-8dba-219091258b55

[ Voor 4% gewijzigd door WhySoSerious op 14-07-2020 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Nu online
Aghanim schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:05:
@4v4t4r Ikzelf ga hetzelfde doen als @Jur gen . De auto omruilen bij een vakantie. Vorige week naar Zuid Frankrijk geweest en met een schuin oog de borden op de snelweg in de gaten gehouden die aangeven bij een tankstation of je ook elektrisch kunt laden. Het aantal keren dat die optie geboden werd vond ik erg tegenvallen. Je spreekt in Frankrijk al snel over 35 - 50 kilometer afstand tussen een tankstation dus op de bonnefooi gokken dat je nog 1 of 2 tankstations verder kunt komen is riskant. Dat betekent dat je vrijwel de hele rit in je hoofd zit met het vinden van een laadplek, waarbij je ook nog eens in de rij kan komen te staan en serieus vertraging krijgt. Mij gaat dat veel stress geven met 2 kleine kinderen op de achterbank erbij.

Het helpt dus als er een goede routeplanner in de auto zit die real time de beschikbare laadplekken aangeeft. Maar ik heb dus geen idee of er in Frankrijk sowieso voldoende capaciteit is op de snelwegen. Ik moet wel zeggen dat ik ook niet extreem goed opgelet heb en veel tankstations gezien heb. Dat is het voordeel als je gewoon 900km op 1 tank kunt rijden ;)
Ik ga eigenlijk nooit naar frankrijk (afgelopen 10 jaar 1x geweest, was op de grens met duitsland) dus voor mij heeft Frankrijk geen invloed. Ik zit op ABRP mn route even te bekijken (duitsland, oostenrijk, Noord italie met 3 hotels, alle 3 laders (confirmed) met allemaal backups in de buurt (50KW+) ook onderweg geen haast, dus als ik een defecte op de snelweg tegenkom heb ik genoeg uitwijk op mn route. ik heb een mooi sheetje gemaakt die ik gewoon meeneem naast alle apps en googlemaps in de auto. moet lukken :) Ik denk gewoon dat het in mijn voordeel is dat ik jaren mn 1500km trip verdeel over Woe/Do/Vrij/Zat (laatste dag is maar 200km langs de kust,. want ik wil gewoon geen file meer rijden op zaterdag richting de kust op de snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 20:43
Aghanim schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:05:

Ik kan uiteraard ook nog niks zeggen over hoe eenvoudig zo'n rit met de P2 of P8 te maken is, maar als het goed is laat je routeplanner straks ook opties zien die in dorpen of industrie-terreinen net buiten de snelweg liggen. Toegegeven, dat is minder ideaal dan gewoon langs de snelweg stoppen, maar je hebt wel kans dat je veel vaker kan laden dan allen bij tankstations langs de snelweg, en dan kun je dat misschien nog een beetje afwisselen (en minder lang wachten bij de paal?).

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Nu online
WhySoSerious schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:09:
[...]

Is naar Italië echt zo'n probleem dan? Als ik m'n Ioniq plot in A Better Routeplanner met 120 km/h zou ik in 16 uur van Utrecht naar Florence kunnen rijden. 10 x opladen kost 2 uur en 45 minuten.

Zelfde route in 1 x kost volgens Google Maps 14 uur. Dus een extra van 2 uur als je in 1 ruk rijdt. In principe zit hier nog een overnachting tussen, dus dan zit je aan 1,5 uur extra reistijd in totaal.

Nu heeft een Ioniq een kleinere accu wat ie zelfs met zn efficiency niet kan goedmaken op een rit als deze. De alpha-versie van de P2 zou deze rit met 5 x bijladen (totaal 1 uur en 3 kwartier) moeten kunnen doen.

zie https://abetterrouteplann...bd-462a-8dba-219091258b55
Je vergeet even - hij heeft dakkoffer (15 a 20% impact op bereik) 3 kids, vrouw en bagage bij zich.. dat heeft bij elkaar best wat impact ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

4v4t4r schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:31:
[...]

Je vergeet even - hij heeft dakkoffer (15 a 20% impact op bereik) 3 kids, vrouw en bagage bij zich.. dat heeft bij elkaar best wat impact ook
Goede input.

Referentie-verbruik naar 1 op 5,35 bij 110 km/h, 250 kg extra gewicht, max snelheid naar 120 km/h.
5 x laden a 2 uur in totaal. Totale rit 16,5 uur.

https://abetterrouteplann...97-4f5d-935e-aafc50fb37f9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:34
WhySoSerious schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:36:
[...]

Goede input.

Referentie-verbruik naar 1 op 5,35 bij 110 km/h, 250 kg extra gewicht, max snelheid naar 120 km/h.
5 x laden a 2 uur in totaal. Totale rit 16,5 uur.

https://abetterrouteplann...97-4f5d-935e-aafc50fb37f9
Referentieverbruik van 210 met koffer? Dat is obv nextmove toch wel wat positief denk ik. Daarbij staat je snelheid op 100 en niet op 120. :)

Denk dat je eerder hieraan moet denken; https://abetterrouteplann...42-4566-a1b4-c4efbc7d00ec

[ Voor 10% gewijzigd door Inspired op 14-07-2020 09:45 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Nu online
ik heb bij het plannen mijn referentie naar 4km/KWh op 110km/u gezet, stond op ABRP op 4,62 geloof ik..
en 350 Kilo extra gewicht (kan niet aangeven dat er een koffer op zit).. zodra ik de auto heb ga ik zelf wel een keer testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Klopt inderdaad, ging iets niet helemaal lekker.

Ref verbruik opgehoogd naar 250, snelheid op 120 km/h. Kom je uit op 2,5 uur laden, verspreid over 8 x. Oftewel, ongeveer anderhalf uurtje rijden, 20 a 25 min laden. Dat is toch prima te doen op deze manier?
Als het te lang laden is mag hij nog altijd m'n Ioniq lenen :+ Test ik de P2 eens even een paar weken :D

https://abetterrouteplann...89-4f8f-b855-e4a4508cd665

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Nu online
WhySoSerious schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:51:

Ref verbruik opgehoogd naar 250, snelheid op 120 km/h. Kom je uit op 2,5 uur laden, verspreid over 8 x. Oftewel, ongeveer anderhalf uurtje rijden, 20 a 25 min laden. Dat is toch prima te doen op deze manier?
Als het te lang laden is mag hij nog altijd m'n Ioniq lenen :+ Test ik de P2 eens even een paar weken :D

ach ja - ieder zn ding.. wat als het druk met laden is want vakantie (welke dag je gaat rijden maakt best wat uit) en wil hij gewoon de stress niet. Ik ken de leeftijd van zn kids niet.. die van mij vermaken zich wel met ipad etc.. maar als ze bijv 3 zijn - elke keer bezig houden kan enigzins drama worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardC79
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 20-12-2024
4v4t4r schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:58:
[...]

ach ja - ieder zn ding.. wat als het druk met laden is want vakantie (welke dag je gaat rijden maakt best wat uit) en wil hij gewoon de stress niet. Ik ken de leeftijd van zn kids niet.. die van mij vermaken zich wel met ipad etc.. maar als ze bijv 3 zijn - elke keer bezig houden kan enigzins drama worden ;)
Klopt, helemaal eens. Ik ruil ook van auto tijdens mijn vakantie. Waarom? 1. ik zit in een huisje en dus moet je van zaterdag tot zaterdag rijden en dus drukte verzekerd. 2. op mijn eindbestemming (oost europa) is laden gewoon drama zag ik al. 2 superchargers in het hele land en de electriciteit in met name de dorpjes is ook zeker niet zoals hier.
Dus 2 weken in een dieseltje met een dakkoffer en iemand anders wil graag eens een Model 3 proberen. Iedereen blij en geen stress. Mijn kids zijn al wat ouder, dan kan ik uit ervaring zeggen dat zelfs even tanken of het even moeten wachten bij het restaurant met die gouden bogen volgens hun altijd steevast veel te lang is. |:( Die jeugd ook van tegenwoordig.. Maar heel eerlijk wil ik zelf die laadstress ook even niet nu.

Volgend jaar ga ik zonder kids op vakantie met zijn 2'en. Dan ga ik denk ik gewoon naar Frankrijk en gaat in mijn geval de model 3 wel gewoon lekker mee. :*) 8)

Overigens zullen er vast ook zat mensen zijn die wel een Polestar willen rijden tijdelijk voor een paar weken verwacht ik. ;) :*)

[ Voor 5% gewijzigd door RichardC79 op 14-07-2020 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Nu online
RichardC79 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:12:
[...]

Klopt, helemaal eens. Ik ruil ook van auto tijdens mijn vakantie. Waarom? 1. ik zit in een huisje en dus moet je van zaterdag tot zaterdag rijden en dus drukte verzekerd. 2. op mijn eindbestemming (oost europa) is laden gewoon drama zag ik al. 2 superchargers in het hele land en de electriciteit in met name de dorpjes is ook zeker niet zoals hier.
Dus 2 weken in een dieseltje met een dakkoffer en iemand anders wil graag eens een Model 3 proberen. Iedereen blij en geen stress. Mijn kids zijn al wat ouder, dan kan ik uit ervaring zeggen dat zelfs even tanken of het even moeten wachten bij het restaurant met die gouden bogen volgens hun altijd steevast veel te lang is. |:( Die jeugd ook van tegenwoordig.. Maar heel eerlijk wil ik zelf die laadstress ook even niet nu.

Volgend jaar ga ik zonder kids op vakantie met zijn 2'en. Dan ga ik denk ik gewoon naar Frankrijk en gaat in mijn geval de model 3 wel gewoon lekker mee. :*) 8)

Overigens zullen er vast ook zat mensen zijn die wel een Polestar willen rijden tijdelijk voor een paar weken verwacht ik. ;) :*)
Ik zit ook in een appartement - maar ga gewoon eerder in de week al weg (door situatie met invalide vrouw mostly) maar zeker ook om file te ontwijken, minder laadstress en gewoon minder km's per dag.. waar ik vroeger een nacht doorreed naar de eindbestemming kom ik nu ontspannen aan en begint de vakantie echt al op dag 1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
schakenraadjuh schreef op maandag 13 juli 2020 @ 23:17:
[...]

Als dan blijkt dat je na 100.000km nog maar 80% capaciteit over hebt en je lease contract nog 80.000km loopt, dan heb je daar voornamelijk jezelf mee.
De accu is gegarandeerd tot 78%, dus ietsje vaker hard opladen en ze repareren het. Maar alsnog zou dat vervelend kunnen zijn. Tot nu toe hoor ik echter van weinig EV-rijders dat de accu echt problemen geeft.

Allerlei Tesla rijders die ik ken klagen er eigenlijk zelden tot nooit over. maar misschien heb ik het mis, heb geen marktonderzoek gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
Hertog_Martin schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 00:20:
[...]

Achja, desnoods huur ik een auto voor de vakantie. Of een camper. Maar sowieso heb ik niet zo'n moeite met die ene keer per jaar wat extra tijd uittrekken voor een stukje rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philipvm
  • Laatst online: 04-12-2024
Kopen we een auto op basis van de vakantieritten of voor dagelijks gebruik?🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Nu online
Philipvm schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:30:
Kopen we een auto op basis van de vakantieritten of voor dagelijks gebruik?🤔
dagelijks - maar vakantie speelt wel mee toch? (Ik ga zelf wel een paar keer per jaar weg)
Bij mn vorige werkgever werd het gestimuleerd om een kleine auto te nemen en dan kreeg je er een vakantie auto voor 3 weken (huur) bij. wellicht een idee voor Leasemij. om nog meer EVs weg te kunnen zetten :)
Dan kan je wellicht puur zakelijk rijden / geen bijtelling a 12%/40k-22% , en die paar weken huur je dus een auto (wat in de leaseprijs zit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnDoe77
Jur gen schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 08:48:
[...]

Ik denk dat er nog wel meer gegadigden zullen zijn! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
@Hertog_Martin als bijtelling niet meer uitmaakt, zijn er dan geen andere auto’s van minder dan 60k die interessant zijn om te rijden? Dat scheelt je ook nog eens in je lease budget.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Nu online
WhySoSerious schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:51:

Ik vind het echt leuk.. dat vooruit plannen, routes zoeken, verschillende sites (ABRP/Chargemap) bekijken wat handig is om te laden, wat mn backup opties zijn, of als er ergens heel veel file staat ik van te voren al weet dat ik anders ga rijden (op de bekende plekken), hoe lang ik ergens moet laden (valt me op dat ik eigenlijk nergens verder dan echt 70% hoef in de huidige planning) wat voor laders er staan qua KW ,waar ze staan en hoeveel (ivm beschikbaarheid) welke pas het beste qua prijs is en wat er te doen is (lees: eten ;) of speeltuin voor de kids, goede koffie is ook wel een vereiste)

Kom er al helemaal door in de vakantie pret haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Zie nu in artikel op de frontpage dat ie nog 13,5cm breder is dan de M3 die ik al wat lomp vind. Zou amper in onze huidige parkeerplaats passen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:34
Hertog_Martin schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:46:
Zie nu in artikel op de frontpage dat ie nog 13,5cm breder is dan de M3 die ik al wat lomp vind. Zou amper in onze huidige parkeerplaats passen :D
Niet meer alles geloven dat op de frontpage staat. :)

Polestar 2 - 1.985 mm breedte (inclusief spiegels)
Model 3 - 2.080 mm breedte (inclusief spiegels)

Ze zijn aan het mixen met maten met/zonder spiegels. Spiegels op de Model 3 steken wat meer uit waardoor qua binnenruimte niet veel verschil is. P2 is iets groter dacht ik.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• S2000jan
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 04-11-2024
Nog een héél goede review :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
Grappig om te lezen dat mensen bang zijn in de rij te staan voor het laadstation, jullie hebben zeker nooit in de rij voor een tankstation gestaan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AartJW
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13:31
Lees in de Facebook groep dat de app bij launch nog niet beschikbaar zal zijn. Dat is wel jammer zeker ivm pre-conditioning. Blijkbaar is ie wel beschikbaar bij lancering volgens de Polestar medewerkers op de stand.

In Duitsland zijn ze trouwens begonnen met inplannen van de testritten:
https://www.polestar.com/de/test-drive/booking/pick-a-car

Vanaf begin augustus waren er plekken beschikbaar voor 30 minuten (erg kort), maar nieuwe slots zijn er nu pas vanaf september... Je moet er dus straks vroeg bij zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door AartJW op 14-07-2020 18:07 ]

P2 LRDM Thunder 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Nu online
Fladder80 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:48:
Grappig om te lezen dat mensen bang zijn in de rij te staan voor het laadstation, jullie hebben zeker nooit in de rij voor een tankstation gestaan? ;)
Waar staat dat dan ? In de rij staan was volgens mij de angst voor Frankrijk waar er simpel weg (buiten de tesla chargers) gewoon weinig werkende fast chargers zijn.. dan is de angst wellicht gegrond toch ?

Daarnaast - in 15 mins bij een bezine pomp verwacht ik toch wel 3 a 4 man voor me weg te zien tanken.. maar een snellader is toch snel 30 mins bezig met 1 auto !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
Mooie review, hij is erg enthousiast over de auto en ook over de reikwijdte! Enige vreemde vind ik de sleutel (24:12min). Hopelijk is dat een speciale sleutel voor de pers, ziet er veel te goedkoop uit voor een verder prachtige auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-06 18:23
Fladder80 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:48:
Echt even over nagedacht.... Jaren geleden in Luxemburg een keertje, toen maar vrij illegaal de snelweg weer opgedraaid, en door naar die enorme rij tankstations langs de provinciale weg.

Ik verwacht dat in de toekomst met genoeg palen het ook goed komt voor electrisch rijden.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ach-jee
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:07
Heeft iemand al een review voorbij zien komen waarin de audio-installatie enigszins getest wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Nu online
JohnDoe77 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:54:
[...]

Mooie review, hij is erg enthousiast over de auto en ook over de reikwijdte! Enige vreemde vind ik de sleutel (24:12min). Hopelijk is dat een speciale sleutel voor de pers, ziet er veel te goedkoop uit voor een verder prachtige auto!
Ik moet je teleurstellen denk ik ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spanky79
Nou, de p8 is bevestigd. Leverdatum in de laatste week van 2020. Als dat maar goed gaat met de bijtelling. Ze hebben het me beloofd, maar ja.

We zullen zien. Zo niet scheelt met dat zo pats 10k aan bijtelling gedurende de looptijd...ik ga maar uit van het beste.

Wel echt een toffe auto die ik krijg. Wel zin in.

Verwarrend trouwens, dat p2&p8 door elkaar heen zitten in dit topic.

[ Voor 10% gewijzigd door Spanky79 op 14-07-2020 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
ach-jee schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:24:
Heeft iemand al een review voorbij zien komen waarin de audio-installatie enigszins getest wordt?
Ik heb het lounge pack besteld (p8). Mag hopen dat dat een beetje goed klinkt. Tijdens de proefrit was het geluid dik in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Nu online
Spanky79 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:42:
Nou, de p8 is bevestigd. Leverdatum in de laatste week van 2020. Als dat maar goed gaat met de bijtelling. Ze hebben het me beloofd, maar ja.

We zullen zien. Zo niet scheelt met dat zo pats 10k aan bijtelling gedurende de looptijd...ik ga maar uit van het beste.

Het gross is nu p2 (want die is soort van beschikbaar nu), ik filter alles uit de p8 er zelf wel uit :)
Wat heb je precies besteld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
4v4t4r schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:25:
[...]

Ik moet je teleurstellen denk ik ...
Want....? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
Spanky79 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:42:

Gefeliciteerd! Hier ook een P8 koper... levering 2e week november. Ben benieuwd naar je samenstelling. Lounge pack is eigenlijk wel een must met het mooie dak en goed geluid!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Nu online
Ok ok.. de toekomstige p2 eigenaren dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:33
Kwam er vanmiddag toevallig achter dat de Polestar Space in Eindhoven komt. Is naast ons kantoor. :+
25 juli gaat deze open, ben benieuwd. Dan eens even een kijkje nemen. :)

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spanky79
4v4t4r schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:57:
[...]

Het gross is nu p2 (want die is soort van beschikbaar nu), ik filter alles uit de p8 er zelf wel uit :)
Wat heb je precies besteld ?
Een p8, blauw, met lounge pack, warmtepomp, een trekhaak, gekleurd glas en wat kleinere opties zoals De Qi oplaadpad. Eigenlijk Ongeveer full options alleen de stoelverwarming achterin niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
JohnDoe77 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 20:04:
[...]

Gefeliciteerd! Hier ook een P8 koper... levering 2e week november. Ben benieuwd naar je samenstelling. Lounge pack is eigenlijk wel een must met het mooie dak en goed geluid!
Zie hierboven.

Ik wilde dat dak zeker. Heb nu ook een glazen dak en dat is top. Mijn auto wordt eind december geleverd. Hopelijk zijn ze op tijd. Hebben ze wel beloofd.
Pagina: 1 ... 32 ... 247 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een Tesla versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic.