De auto houdt zelf al rekening met de marges. Onder de 10% en boven de 90% van de bruto capaciteit kom je nooit. Anders gaat de accu fysiek stuk en dat staat accumanagement niet toe. Je kan de auto dus niet leeg rijden. De p2 heeft een koelvloeistof gekoelde accu dus koelt af wanneer de accu te heet wordt en verwarmd bij een te koude accu. Hierdoor blijft de degradatie marginaal.Hertog_Martin schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:09:
[...]
Zou het bereik wel twijfelachtig maken. Ik neem aan dat je ook niet onder de 10% moet duiken dus dan heb je maar 70% van de 78kwh inzetbaar (zover die bij 100% überhaupt volledig te gebruiken is) ofwel 54.6kwh.
Bij 21kwh/100km kom je dan op bereik van 260 kilometer. In winter nog wat minder wellicht.
Ik vind 300 eigenlijk wel minimum. Ik moet vanuit oosten naar randstad en terug kunnen zonder gedoe dat ik op bestemming per se moet laden, of op weg terug nog.
Vraag mij idd ook af wat dan effect op batterij is als je met thuis laden naar 95% of 100% zou gaan.
Kennis van me had als een van de eerste een Tesla en heeft hem vorig jaar ingeruild voor een M3. Hij woont in België en werkt in Nederland. Ik geloof bijna 300k op de teller met een degradatie van 8%. Deed thuisladen en altijd tot maximum.
Meestal houdt men 80% DC laden aan als maximum, omdat de laadcurve daarna heel hard afneemt. Bij DC laden wordt boven de 80% de degeneratie versterkt, mede door de relatief hogere temperaturen die het laden met zich meebreng. Bij AC laden heb je bij de laatste 20% het druppellader effect. Laden gaat dan erg langzaam, maar maakt voor thuissituatie niet zoveel uit. Wanneer je elke dag de auto gebruikt, kan je hem rustig tot hoge waardes “vol gooien”. Als de auto lang en vaak stil staat Is dat volgooien minder raadzaam en ook minder efficient.
P2 Launch Edition Void 20”