100% met je eens hoor en ik geloof best dat de WLTP ergens zijn waarde voor heeft. Alleen net als jij heb ik ook grote moeite mee dat merken dit gebruiken in hun verkoop- en marketing verhaal want dat blijf ik gewoon misleiding vinden en dat mag simpelweg niet.jswinkels schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:28:
[...]
Dat WLTP geen goede weergave is van het daadwerkelijke verbruik en dus de range was natuurlijk al lang bekend. Het enige waarvoor het bruikbaar is om auto's met elkaar te vergelijken en dan nog zegt het niet zo veel. Ik heb er ook wel moeite mee dat het in de marketingpraatjes wordt gebruikt, het is echter wel de enige objectieve maatstaf, dus ik zie niet welke cijfers er anders gecommuniceerd zouden kunnen worden. (Het Amerikaanse EPA systeem is wat dat betreft wel beter.) Het daadwerkelijke verbruik is van zoveel zaken afhankelijk dat je dat nooit objectief kan maken (zie maar de verschillende berichten in dit topic).
Gezien de vorm en het gewicht van de P8 zal die naarmate de snelheid omhoog gaat naar verhouding steeds onzuiniger worden in vergelijking met de P2 (terwijl ze dezelfde motor en accu hebben). Ik denk dat het vooral goed is dat fabrikanten zoals Polestar (en Tesla in het verleden , ik weet niet of die er nog is) een rangecalculator op de site zetten. Dat geeft veel meer zicht en openheid over het daadwerkelijke verbruik en de range bij diverse omstandigheden.
Volgens mij kan je vrij simpel maar wel eerlijk een betere weergave geven. Dus bijv. of de EV DB cijfers hanteren of een aangepaste WLTP, specifiek voor de verkoop folder. Met daarin dus realistische cijfers uit testen uit de praktijk. Dus niet zoals nu heel korte ritjes met iets hogere snelheden, nee, gewoon een langer stuk 100 rijden, daar een aantal testcases voor maken en daar het gemiddelde van pakken voor bijv. lente/zomer en herfst/winter. En hetzelfde voor bijv. stadsverkeer en dan nog een keer voor een combinatie van stad/snelweg. Zal dan natuurlijk nog nooit 100% kloppen en dat ga je met geen enkele auto krijgen, maar dat is wel een heel stuk realistischer dan de WLTP zoals die nu is. Of nog simpeler, haal standaard 25% van de WLTP af en gebruik die cijfers.
Als tegenargument hoor je dan vaak, ja maar dat gaan merken nooit doen om het slechter is voor de prestaties van de auto bij verkoop. Tja, daar kan ik eerlijk gezegd helemaal niks mee. Dan moeten ze maar zorgen dat de auto wel WLTP haalt. Het blijft zo misleiding omdat WLTP op een verkeerde manier ingezet wordt. Maargoed, dit is meer voor het elektrische auto topic aangezien het natuurlijk om ALLE elektrische autos gaat
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio