Helemaal eens. Er leest hier niemand van Volvo of polestar mee dus het heeft weinig zin om het lijstje bekende issues te gaan herhalen. En als er een groepje is wat zich beter voelt om samen te gaan uitkauwen hoe verschrikkelijk het allemaal is, dan is het misschien goed om ‘Het grote wat ben ik toch teleurgesteld in de P2/P8 topic’ te starten.
Eens met @MaxxMark, @Rene en @JTHZZ. Ik kan leven met een nog niet werkende bèta DK (en heb gelukkig verder weinig problemen, knock, knock). De P2 is een fantastische auto en iedere keer als ik een M3 zie rijden (en dat is vaak) ben ik blij dat ik die niet heb gekozen. Ik hoor helaas vooral veel oude, bekende frustraties en weinig nieuwe dingen. Voor mij doet de auto de meeste belangrijke zaken prima, daar heb ik hem voor gekozen. De tech is leuk en komt ongetwijfeld goed.
Omdat jij geen zorgen hebt mogen anderen die hier niet uiten en moeten zij maar een Dacia Duster kopen..Rene schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:07:
Sorry voor het off-topic gaan. Ik begin me serieus te irriteren over al dat azijnpissen hierzo. Het is nu toch we duidelijk wat er wel en wat er niet geleverd is op de P2 / P8. Ik snap best dat sommigen (al dan niet terecht of onterecht) wat functies missen / graag willen zien.

Selectief quoten is ook een kunst. Ik raad je vooral aan heel mijn post te lezen. Iedereen mag natuurlijk zijn zorgen uiten, ik haal aan dat het pagina’s lang dezelfde problemen aankaarten niets helpt en alleen de sfeer in het topic verpest.BdogNL schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:34:
[...]
Omdat jij geen zorgen hebt mogen anderen die hier niet uiten en moeten zij maar een Dacia Duster kopen..
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Ondanks dat ik van nature POSITIEF ingesteld ben (en daarom de P2 durfde te kopen als prive bezit!)
ga ik mij toch óók wel wat zorgen maken.
Er zijn simpelweg TEVEEL kleine dingen die (ook) naar míjn idee alláng opgelost diende te zijn,
mevr Google die even afwezig is,
verbinding ff weg is,
maps dat niet in daschboard komt,
auto waar je 5x aan de deaur moet "trekken" voordat hij open gaat,
een app die wel/niet/wel/niet gewoon laat zien wat mijn batt status is... niet gekoppelt..... lol
en iedere keer zijn die stekeligheden weer ff weg "als ik de beroemde" reset doe, of de auto een paar uur met rust laat.
Ik ga niet beweren dat andere merken hier totaal geen last van hebben, ook díe hadden/kende/hebben opstart/aanloop problemen.
Waar ik mij dan wél druk om maak is ...hoe-lang-het-nog-gaat-duren???
Medio 2023?? dat alles keurig werkt?
Gevaarlijke uitspraak:
als de auto nu totall-loss zou gaan.... en ik opnieuw ga kiezen voor een BEV.. zou ik dan voor P2 gaan?
dan is het antwoord helaas: zeer waarschijnlijk NIET... en dat wil wat zeggen bij mij.
Nogmaals, dat het goed gaat komen geloof ik, zou ik daar nog 1 (of erger méér) jaren op willen wachten?
En dan ben ik nog niet eens iemand die alle apps/printers/mobieltjes/tablets/netflix/spottify/ en al die andere meuk in mijn auto werkend wil hebben, nee gewoon de normaalste BASIC dingen en tóch is het niet stabiel.
Een auto van 60.000 promoten, en de google/e.a. apps te promoten /benadrukken maar na een jaar nog steeds de basics niet stabiel hebben waar andere merken gewoon lekkere appjes hebben...AAAARRrrrgggg... nightmare v3.0.
Maar ondertussen wél werken aan P3 P4 P5 Volvo x-y-z- en dát is naar mijn idee NIET in de haak.
Werk
éérst eens al de actie punten af voordát je weer wat anders op de markt plakt.
Want wat dan? na die "volgende"modellen?? geen/minder aandacht meer voor P2? P8?? komt wel goed in de volgende?? écht waar?
Ik ga er niet meer al te veel tijd aan opsommen, en geniet nog steeds van de auto als ik ga rijden,
al moet ik weer/eerst ff de boel resetten
ga ik mij toch óók wel wat zorgen maken.
Er zijn simpelweg TEVEEL kleine dingen die (ook) naar míjn idee alláng opgelost diende te zijn,
mevr Google die even afwezig is,
verbinding ff weg is,
maps dat niet in daschboard komt,
auto waar je 5x aan de deaur moet "trekken" voordat hij open gaat,
een app die wel/niet/wel/niet gewoon laat zien wat mijn batt status is... niet gekoppelt..... lol
en iedere keer zijn die stekeligheden weer ff weg "als ik de beroemde" reset doe, of de auto een paar uur met rust laat.
Ik ga niet beweren dat andere merken hier totaal geen last van hebben, ook díe hadden/kende/hebben opstart/aanloop problemen.
Waar ik mij dan wél druk om maak is ...hoe-lang-het-nog-gaat-duren???
Medio 2023?? dat alles keurig werkt?
Gevaarlijke uitspraak:
als de auto nu totall-loss zou gaan.... en ik opnieuw ga kiezen voor een BEV.. zou ik dan voor P2 gaan?
dan is het antwoord helaas: zeer waarschijnlijk NIET... en dat wil wat zeggen bij mij.
Nogmaals, dat het goed gaat komen geloof ik, zou ik daar nog 1 (of erger méér) jaren op willen wachten?
En dan ben ik nog niet eens iemand die alle apps/printers/mobieltjes/tablets/netflix/spottify/ en al die andere meuk in mijn auto werkend wil hebben, nee gewoon de normaalste BASIC dingen en tóch is het niet stabiel.
Een auto van 60.000 promoten, en de google/e.a. apps te promoten /benadrukken maar na een jaar nog steeds de basics niet stabiel hebben waar andere merken gewoon lekkere appjes hebben...AAAARRrrrgggg... nightmare v3.0.
Maar ondertussen wél werken aan P3 P4 P5 Volvo x-y-z- en dát is naar mijn idee NIET in de haak.
Werk

Want wat dan? na die "volgende"modellen?? geen/minder aandacht meer voor P2? P8?? komt wel goed in de volgende?? écht waar?
Ik ga er niet meer al te veel tijd aan opsommen, en geniet nog steeds van de auto als ik ga rijden,
al moet ik weer/eerst ff de boel resetten
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Blijf daarover vooral feedback geven bij Polestar, Volvo en Google zou ik zeggen. Die zijn altijd ontvankelijk voor feedback, al is het alleen maar om de backlog aan te vullen/prioriteren. Wellicht, met voldoende feedback, zullen ze zelfs nog wat extra aan resourcing kunnen doen...
(En doe dat dus vooral, zodat mijn p2 my22 in november wel meer "af" is
)
In plaats van klagen, is het misschien handiger om feedback kanalen te delen:
Polestar: https://www.polestar.com/nl/polestar-support/contact-form/
Volvo: infonl@volvocars.com
Voor Android automotive heb je geen support via google, dat zal via polestar en Volvo gaan
(En doe dat dus vooral, zodat mijn p2 my22 in november wel meer "af" is
Voor Android automotive heb je geen support via google, dat zal via polestar en Volvo gaan
lol, denk je dat ik ze niet heb laten weten wat er is, hoe lang dit al is en hoe vaak??Loen schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:27:
Blijf daarover vooral feedback geven bij Polestar, Volvo en Google zou ik zeggen. Die zijn altijd ontvankelijk voor feedback, al is het alleen maar om de backlog aan te vullen/prioriteren. Wellicht, met voldoende feedback, zullen ze zelfs nog wat extra aan resourcing kunnen doen...
(En doe dat dus vooral, zodat mijn p2 my22 in november wel meer "af" is)
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Op die polestar link heb ik in september afgelopen jaar een probleem/bericht ingevuld.............. Ze schijnen het druk te hebben want ik moet nog antwoord krijgen.Loen schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:27:
(En doe dat dus vooral, zodat mijn p2 my22 in november wel meer "af" is)
Rechtstreeks (bijv. bellen of via de chat) contact opnemen werkt iets beter, maar het laatste antwoord wat ik daar kreeg was ook dat ik langs de dealer moest (inmiddels heeft dat probleem zich magisch opgelost)
Haha nee het wat zeker geen verwijt naar iemand. Maar misschien (waarschijnlijk) doet niet iedereen dat. Terwijl die data (zeker over hoe vaak dat voor komt) zo belangrijk is.Hansieo schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:50:
[...]
lol, denk je dat ik ze niet heb laten weten wat er is, hoe lang dit al is en hoe vaak??
Overigens, het zou mij ook (zeker aan de Volvo kant) niet verbazen als veel van die input blijft hangen bij de dealers. Die zijn het misschien niet gewend om onderdeel te zijn van een softwarehuis.
Tegelijkertijd weet ik dat mijn dealer een eigen 'beta-clubje' heeft verzameld en die verzamelde input juist terugkoppelt aan Volvo (NL?).Loen schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:53:
[...]
Haha nee het wat zeker geen verwijt naar iemand. Maar misschien (waarschijnlijk) doet niet iedereen dat. Terwijl die data (zeker over hoe vaak dat voor komt) zo belangrijk is.
Overigens, het zou mij ook (zeker aan de Volvo kant) niet verbazen als veel van die input blijft hangen bij de dealers. Die zijn het misschien niet gewend om onderdeel te zijn van een softwarehuis.
Ook hier geldt ongetwijfeld dat de ene dealer er anders mee omspringt dan de andere (voorbeelden genoeg voorbij zien komen). Mijns inziens belangrijk om dus beide te doen; meldt het en bij je dealer en bij Volvo/Polestar, dan komt het van twee kanten.
Ik heb godzijdank nagenoeg geen problemen met mijn P8 (de app af en toe afsluiten en opnieuw starten voor de juist info en soms het middenscherm resetten is het meest spannende), maar kijk ook wel reikhalzend uit naar de beloofde features. Bitchen dat het er nog niet is, helpt niemand. Meermaals(!) aangeven wat er niet vlekkeloos verloopt, wel. Al was het maar voor de prioritering...
Volvo XC40 P8 | Software versie 2.9 | 20" zomerbanden
Inmiddels is van de app versie 5.1.0 uit voor iOS. Zo te zien geen nieuwe features, alleen stabiliteitsverbeteringen en bug fixes.
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Grappig, ik zie helemaal geen nieuwe update in App Store. De laatste update was een week geleden zegt de App Store. Dat is nog versie 3.1.0. Wel best een groot versie verschil voor een paar fixes.....Venomer schreef op maandag 21 juni 2021 @ 17:37:
Inmiddels is van de app versie 5.1.0 uit voor iOS. Zo te zien geen nieuwe features, alleen stabiliteitsverbeteringen en bug fixes.
Dat is het verschil P2/P8Mr_Music schreef op maandag 21 juni 2021 @ 18:03:
[...]
Grappig, ik zie helemaal geen nieuwe update in App Store. De laatste update was een week geleden zegt de App Store. Dat is nog versie 3.1.0. Wel best een groot versie verschil voor een paar fixes.....
Ik was vorige keer ook ontzet dat ik de update niet zag. Maar 5.1.0 is voor de Volvo app niet de Polestar app
T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...
Nog meer reden om het topic te splitsenMaxxMark schreef op maandag 21 juni 2021 @ 18:21:
Ik was vorige keer ook ontzet dat ik de update niet zag. Maar 5.1.0 is voor de Volvo app niet de Polestar app
En de mogelijkheid te vergrendelen met verminderde bewakingVenomer schreef op maandag 21 juni 2021 @ 17:37:
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
[P8] ter info: wat een verademing bij Volvo Stern in Lijnden (Amsterdam west). Geduld, begrip, verstand van zaken. En ook nog eens netjes, open en eerlijk communiceren. Nog niet alles is opgelost, er zijn wat dossiers voor Volvo aangemaakt, maar ik voel me wel goed gehoord en geholpen. Aanrader wat mij betreft. In ieder geval veel beter dan Bangarage!
Die zit er al sinds het begin op.Mga1600 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 19:28:
[...]
En de mogelijkheid te vergrendelen met verminderde bewaking
Dat was ik dus vergeten erbij te zetten. SorryMaxxMark schreef op maandag 21 juni 2021 @ 18:21:

[P8] Sinds gisteren 'Collision Avoidance is defect' en vandaag daar nog 'Rijondersteuning is defect' bovenop.
Iemand ervaring mee ?
Iemand ervaring mee ?
Mogelijk vieze camera lenzen. Even schoonmaken (ook die in de voorruit) en de auto een nachtje laten staan. Als het probleem niet weggaat, dan even langs de dealer om codes uit te laten lezen.madhondt schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:52:
[P8] Sinds gisteren 'Collision Avoidance is defect' en vandaag daar nog 'Rijondersteuning is defect' bovenop.
Iemand ervaring mee ?
Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2
[P8] even geen terugkoppeling of vragen over de software 😉. Gisteren door een flinke waterplas gereden. Binnen de bebouwde kom dus niet een bijster hoge snelheid. Kom ik even later thuis, hangt de zwarte kunststof “spat rand” bij het rechter voorwiel nog maar aan 2 clipjes. Gelukkig snel gefikst door de spat rand weer op zijn plek te duwen. Was de tweede keer al overigens . Meer forumleden met dezelfde ervaring, of toch even langs de dealer? Als ik met de hand voel, zit het niet los of zo.🤔
Ik heb de vorige pagina's bewust niet terug gekeken over eerdere negatieve punten.
Ik kan alleen maar aangeven dat ik me aansluit bij de negatievelingen dat het vwb vooruitgang van het corrigeren van eerdere ontbrekingen erg lang duurt. Besef wel even dat hier ook mensen zijn die deze auto hebben aangeschaft en dat bepaalde basis functionaliteiten vanuit andere auto's gewoon simpelweg ontbreken... Ja de rijervaring is top en veel andere zaken maar dat neemt niet weg dat andere ontbrekende basis functionaliteiten voor lief genomen te hoeven worden.
Ik sluit me ook aan dat het niet alleen maar negatief hoeft te zijn maar laten we hier niet alleen de loftrompet spelen want ook ik weet niet of ik bij een total losse XC40 dezelfde opnieuw zou bestellen....
Ik kan alleen maar aangeven dat ik me aansluit bij de negatievelingen dat het vwb vooruitgang van het corrigeren van eerdere ontbrekingen erg lang duurt. Besef wel even dat hier ook mensen zijn die deze auto hebben aangeschaft en dat bepaalde basis functionaliteiten vanuit andere auto's gewoon simpelweg ontbreken... Ja de rijervaring is top en veel andere zaken maar dat neemt niet weg dat andere ontbrekende basis functionaliteiten voor lief genomen te hoeven worden.
Ik sluit me ook aan dat het niet alleen maar negatief hoeft te zijn maar laten we hier niet alleen de loftrompet spelen want ook ik weet niet of ik bij een total losse XC40 dezelfde opnieuw zou bestellen....
Hetzelfde gehad paar weken terug. De dealer heeft blijkbaar alleen foutcodes uit hoeven lezen en daarmee was het probleem verholpen. Side effect was dat de radio voor een paar dagen vanzelf aanging bij instappen, ondertussen is die feature alweer verdwenen.madhondt schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:52:
Iemand ervaring mee ?
P8 to P4
Zelfde gehad bij m'n P2 rechts achter. Lijkt erop dat de schroefjes niet goed zijn, zag 'm toevallig bungelen aan één schroef en kan me niet echt herinneren door een plas gereden te zijn, maar zou best kunnen. Vrij makkelijk losgemaakt en achterin gelegd voor bij het volgende bezoek aan de dealer.Recharge365 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:36:
[P8] even geen terugkoppeling of vragen over de software 😉. Gisteren door een flinke waterplas gereden. Binnen de bebouwde kom dus niet een bijster hoge snelheid. Kom ik even later thuis, hangt de zwarte kunststof “spat rand” bij het rechter voorwiel nog maar aan 2 clipjes. Gelukkig snel gefikst door de spat rand weer op zijn plek te duwen. Was de tweede keer al overigens . Meer forumleden met dezelfde ervaring, of toch even langs de dealer? Als ik met de hand voel, zit het niet los of zo.🤔
👍 Ik merk bijna geen overeenkomsten meer bij de te melden zaken momenteel. Bijna alles waar we het hier over hebben is óf P8 - óf P2-gerelateerd. Zelden gaat het over iets wat voor allebei geldt. En daardoor wordt de verwarring groter, natuurlijk.
In het begin ging het nog, het zijn in c dezelfde auto’s. Maar ondertussen gaat het hier enkel over andere zaken zoals aanpassingen en updates, de mankementen, enz… En die gelden niet langer voor de beide auto’s. Die zijn nu elk hun eigen weg aan het gaan.
Moderator, is het geen tijd om de zaakjes te splitsen?
Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus
(P8)
Vandaag staat de auto bij de werkplaats. Airco die niet goed koelt bij wat hogere temperaturen, kofferbak klep die niet automatisch open of dicht wil, begint wild te piepen...Alarm dat zo nu en dan afgaat (meestal op ongelegen momenten, dat je er ook niet even snel naar toe kan) en.....meteen maar de laatste SW update.
Voor de rest blijft het een goed rijdende auto. Komische anekdote: Als je een XC40 T3 mee krijgt en dan gaat wachten totdat de auto in P stand automatisch gaat rijden....dat niet gebeurt en verwonderd denkt "Hoe kan dit nu weer?"...o ja, er zit een start button op!
Vandaag staat de auto bij de werkplaats. Airco die niet goed koelt bij wat hogere temperaturen, kofferbak klep die niet automatisch open of dicht wil, begint wild te piepen...Alarm dat zo nu en dan afgaat (meestal op ongelegen momenten, dat je er ook niet even snel naar toe kan) en.....meteen maar de laatste SW update.
Voor de rest blijft het een goed rijdende auto. Komische anekdote: Als je een XC40 T3 mee krijgt en dan gaat wachten totdat de auto in P stand automatisch gaat rijden....dat niet gebeurt en verwonderd denkt "Hoe kan dit nu weer?"...o ja, er zit een start button op!
Xpeng G9 AWD Performance (2024)
[P8] Gevalletje "don't jinx it..." vanmorgen. Ik remde af voor een stoplicht en zat me net weer te bedenken dat ik - in tegenstelling tot sommige anderen - echt relatief weinig problemen met de P8 heb gehad.
5 seconden later verscheen een "koelvloestofsysteem - service vereist" melding op het dashboard. Die verdween weer 10 seconden later vanzelf.
Maar in het middenscherm blijft deze melding wel actief:
Toch maar even langs de werkplaats.
UPDATE: Bij de dealer is het koelvloeistof systeem aangevuld, stond net iets onder het gewenste niveau.
5 seconden later verscheen een "koelvloestofsysteem - service vereist" melding op het dashboard. Die verdween weer 10 seconden later vanzelf.
Maar in het middenscherm blijft deze melding wel actief:
![]() | ![]() |
Toch maar even langs de werkplaats.
UPDATE: Bij de dealer is het koelvloeistof systeem aangevuld, stond net iets onder het gewenste niveau.
[ Voor 3% gewijzigd door Montalbano op 22-06-2021 11:58 ]
P8
[P2]
Even los van verbruik, de app etc. vallen mij de laatste tijd nog een paar andere dingen op. Dus ben even benieuwd of anderen hier dat ook zien.
1. Het automatisch aan/uitzetten van individuele led-pixels in grootlicht werkt sinds een tijdje niet meer. Ik gebruikte het sowieso al nauwelijks en het automatische grootlicht stond eigenlijk altijd uit. Maar de afgelopen dagen toevallig een paar in het donker gereden en het werkt dus niet meer. Als de auto een tegenligger ziet gaat het hele grootlicht uit ipv alleen het stukje waar de tegenligger zit. Iemand dit al een keer gezien?
2. De regensensor is niet heel erg gevoelig. Hij staat altijd op de maximale stand en zelf dan wist ie tijdens in stevige regen hooguit op een interval. Weet iemand of die te kalibreren is?
3. De autopilot (of hoe het ook heet) stuurt op de snelweg wel erg strak langs de rechter lijn en dus rakelings langs auto's die je inhaalt. Ik begreep dat de dealer dit van kalibreren, maar is er iemand dat al een keer heeft laten doen en zo ja, heeft het ook echt gewerkt?
Even los van verbruik, de app etc. vallen mij de laatste tijd nog een paar andere dingen op. Dus ben even benieuwd of anderen hier dat ook zien.
1. Het automatisch aan/uitzetten van individuele led-pixels in grootlicht werkt sinds een tijdje niet meer. Ik gebruikte het sowieso al nauwelijks en het automatische grootlicht stond eigenlijk altijd uit. Maar de afgelopen dagen toevallig een paar in het donker gereden en het werkt dus niet meer. Als de auto een tegenligger ziet gaat het hele grootlicht uit ipv alleen het stukje waar de tegenligger zit. Iemand dit al een keer gezien?
2. De regensensor is niet heel erg gevoelig. Hij staat altijd op de maximale stand en zelf dan wist ie tijdens in stevige regen hooguit op een interval. Weet iemand of die te kalibreren is?
3. De autopilot (of hoe het ook heet) stuurt op de snelweg wel erg strak langs de rechter lijn en dus rakelings langs auto's die je inhaalt. Ik begreep dat de dealer dit van kalibreren, maar is er iemand dat al een keer heeft laten doen en zo ja, heeft het ook echt gewerkt?
Zoveel vertrouwen heb ik nog niet in. Ik vind die sleutel met knoppen veel te groot (wat zou de volgende stap zijn? Een baksteen met zo'n ringetje?). Dus ik gebruik alleen de activity key, maar heb wel een van de noodsleutel in mijn portemonnee gedaan. Maar als ik voor langere tijd weg zou zijn neem ik wel gewoon een normale sleutel mee. Daar is in geval van nood iig de batterij van te vervangen.Rene schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:04:
[...]
Nee. Alleen mijn telefoon. Moet er maar op vertrouwen dat het blijft werken. Zolang de app het dus doet kan ik in nood mijn auto unlocken en de sleutel uitpakken 😉
Als de app ermee stopt bel ik een taxi 🙈
[ Voor 25% gewijzigd door AlexC op 22-06-2021 10:12 ]
Yep, had ik ook, bij mij zijn beide spiegels al vervangen omdat ze niet goed meer uit wilden klappen.Rogk schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 12:57:
P2
Iemand ook een probleem met de zijspiegels van de Polestar 2?
Die van mij aan de rechterkant klapt soms niet uit, dit geeft zo nu en dan onwenselijk gevaarlijke situaties.. Los het nu telkens op door het op tijd in te stellen, maar die spiegels zouden toch gewoon "normaal" moeten uitklappen.
Alvast bedankt!
Is bij mij gekalibreerd en hielp niets. Nu al 8 maanden met die probleem bezig. Laat je weten als jij het hebt weten op te lossen? Iemand?AlexC schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:07:
[P2]
Aanvullend op de vraag van @Hansieo: zou je het weer doen? Nee, ik hoef daar niet lang over na te denken. Ja, de auto rijdt goed, maar ik zou hem laten staan. Zoveel frustratie elke dag weer en dat duurt nu 8 maanden te lang, er zit geen schot in. Ik zal niet wederom een lijst met gebreken welke maar niet opgelost worden gaan posten - men wil dat hier blijkbaar niet lezen of horen - mij zien ze bij Volvo in ieder geval niet meer terug. Nog in hoopvolle positieve afwachting van wat nog misschien gaat komen overweeg ik hem weg te doen.
Allemaal leuk als je er twee keer per week mee rijdt. Als je er elke dag mee moet werken, nee dank je.
Allemaal leuk als je er twee keer per week mee rijdt. Als je er elke dag mee moet werken, nee dank je.
* Rant warning*
TLDR - Vertrouw absoluut niet op google maps voor je laadstops in België en Frankrijk
Met de P2 van Groningen naar midden Frankrijk. Was zo stom om te vertrouwen op google maps voor het inplannen van de laadstops. Bij de start werd maar één stop voorgesteld ergen bij Breda en dan met 0% op bestemming aankomen. Verschillende malen geprobeerd maar automatisch de juiste stops laten voorstellen werkte niet dus gewoon maar gaan rijden en vlak voor de Belgische grens nog een keer goed volgeladen. Ergens bij Reims in de buurt moet ik echter weer laden dus google gevraagd om laadstops voor te stellen op de route. Komt google met het voorstel om 5 uur om te rijden om in Gent 7 uur lang te gaan laden. Of anders in Maastricht
:strip_exif()/f/image/G9PsC2thaZnN1WZxnMnN2o18.jpg?f=fotoalbum_large)
Na een aantal keer opnieuw proberen eerst een voorgestelde laadstop waar helemaal geen lader was, daarna ééntje waar de lader stuk was (ok daar kan google niets aan doen) en uiteindelijk een 50KW lader gevonden waar ik de derde in de rij was met een net aangekomen Niro en een Kona stonden die eerst nog moesten laden. Omdat ik door de eerste 2 mislukte pogingen nog maar 6 % had dus anderhalf uur staan te wachten tot ik aan de beurt was en daarna nog anderhalf uur gestaan om tot 80% te laden aangezien er de rest van mijn trip de binnenlanden van Frankrijk in zeker geen snelladers meer zouden zijn. Mijn bestemming was volgens google ongeveer 50 minuten rijden van de dichtstbijzijnde snellader.
In het dorp op mijn bestemming een 11Kw lader (SDEA) gezocht. Deze lader gaf echter een fout bij het starten van het laden en blokkeerde gelijk mijn laadpas (Plugsurfing). Stom genoeg toen met een andere pas (ANWB) geprobeerd maar die werd ook gelijk geblokkeerd door een laadfout. Deze passen deden het daarna ook niet meer op de tweede lader in het dorp.
Gelukkig nog een andere pas bij me (New Motion) en naar de andere laadpaal gereden. Ze hebben daar van die palen waarbij de stekker achter een deurtje zit. Had de pech dat de paal blijkbaar zo weinig gebruikt werd dat er een flink wespennest in de laadpaal zat zodat ik toen ik het deurtje open deed gelijk aangevallen werd en een groot aantal steken moest incasseren.
Een beetje ziek van de wespensteken bij mijn hotel gevraagd of ik daar ergens mijn granny lader aan mocht sluiten maar dat was geen optie. Gelukkig kennissen op een camping dichtbij waar ik wel de granny lader aan mocht sluiten.
Op de terugweg gestart met 100% en als een ezel dezelfde fout gemaakt door op google te vertrouwen. Tot 2 keer toe naar een 50Kw lader in België gereden en er achter gekomen dat deze op een afgesloten terrein stond. Uiteindelijk eerst weer een uur bij een 11Kw lader gestaan zodat ik in Brussel een 50 kw lader kon halen bij een tankstation en genoeg geladen had om de Nederlandse grens te halen alwaar ik weer op volle snelheid (bijna 150Kw) kon laden bij één van de vele mogelijkheden langs de snelweg.
Wat een hel. Een trip met een zuivere rijtijd van zo'n 7,5 uur is zowel heen als terug uitgelopen op een reis van ruim twaalf uur. Ik moet over 3 weken weer dezelfde reis maken en twijfel of ik ga proberen mijn geblokkeerde laadpassen weer actief te krijgen bij een franse energiemaatschappij en uitgebreid ga plannen met behulp van plugsurfing en chargemap apps of maar een auto ga huren
Het rijden zelf was dan wel wel weer fijn
TLDR - Vertrouw absoluut niet op google maps voor je laadstops in België en Frankrijk
Met de P2 van Groningen naar midden Frankrijk. Was zo stom om te vertrouwen op google maps voor het inplannen van de laadstops. Bij de start werd maar één stop voorgesteld ergen bij Breda en dan met 0% op bestemming aankomen. Verschillende malen geprobeerd maar automatisch de juiste stops laten voorstellen werkte niet dus gewoon maar gaan rijden en vlak voor de Belgische grens nog een keer goed volgeladen. Ergens bij Reims in de buurt moet ik echter weer laden dus google gevraagd om laadstops voor te stellen op de route. Komt google met het voorstel om 5 uur om te rijden om in Gent 7 uur lang te gaan laden. Of anders in Maastricht

:strip_exif()/f/image/G9PsC2thaZnN1WZxnMnN2o18.jpg?f=fotoalbum_large)
Na een aantal keer opnieuw proberen eerst een voorgestelde laadstop waar helemaal geen lader was, daarna ééntje waar de lader stuk was (ok daar kan google niets aan doen) en uiteindelijk een 50KW lader gevonden waar ik de derde in de rij was met een net aangekomen Niro en een Kona stonden die eerst nog moesten laden. Omdat ik door de eerste 2 mislukte pogingen nog maar 6 % had dus anderhalf uur staan te wachten tot ik aan de beurt was en daarna nog anderhalf uur gestaan om tot 80% te laden aangezien er de rest van mijn trip de binnenlanden van Frankrijk in zeker geen snelladers meer zouden zijn. Mijn bestemming was volgens google ongeveer 50 minuten rijden van de dichtstbijzijnde snellader.
In het dorp op mijn bestemming een 11Kw lader (SDEA) gezocht. Deze lader gaf echter een fout bij het starten van het laden en blokkeerde gelijk mijn laadpas (Plugsurfing). Stom genoeg toen met een andere pas (ANWB) geprobeerd maar die werd ook gelijk geblokkeerd door een laadfout. Deze passen deden het daarna ook niet meer op de tweede lader in het dorp.

Een beetje ziek van de wespensteken bij mijn hotel gevraagd of ik daar ergens mijn granny lader aan mocht sluiten maar dat was geen optie. Gelukkig kennissen op een camping dichtbij waar ik wel de granny lader aan mocht sluiten.
Op de terugweg gestart met 100% en als een ezel dezelfde fout gemaakt door op google te vertrouwen. Tot 2 keer toe naar een 50Kw lader in België gereden en er achter gekomen dat deze op een afgesloten terrein stond. Uiteindelijk eerst weer een uur bij een 11Kw lader gestaan zodat ik in Brussel een 50 kw lader kon halen bij een tankstation en genoeg geladen had om de Nederlandse grens te halen alwaar ik weer op volle snelheid (bijna 150Kw) kon laden bij één van de vele mogelijkheden langs de snelweg.
Wat een hel. Een trip met een zuivere rijtijd van zo'n 7,5 uur is zowel heen als terug uitgelopen op een reis van ruim twaalf uur. Ik moet over 3 weken weer dezelfde reis maken en twijfel of ik ga proberen mijn geblokkeerde laadpassen weer actief te krijgen bij een franse energiemaatschappij en uitgebreid ga plannen met behulp van plugsurfing en chargemap apps of maar een auto ga huren
[ Voor 5% gewijzigd door _--[]--__ op 22-06-2021 11:43 ]
Wow wat een verhaal dit_--[]--__ schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:35:
* Rant warning*
Die Murphy heeft wat op zijn geweten!!_--[]--__ schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:35:
* Rant warning*
.................
Ik hoop echt dat je volgende trips beter gaan.
Het laatste beetje twijfel om met de P8 in de Franse binnenlanden zomervakantie te gaan vieren heb je vakkundig weggenomen, dank daarvoor_--[]--__ schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:35:
* Rant warning*
[Afbeelding]
In het dorp op mijn bestemming een 11Kw lader (SDEA) gezocht. Deze lader gaf echter een fout bij het starten van het laden en blokkeerde gelijk mijn laadpas (Plugsurfing). Stom genoeg toen met een andere pas (ANWB) geprobeerd maar die werd ook gelijk geblokkeerd door een laadfout. Deze passen deden het daarna ook niet meer op de tweede lader in het dorp.Gelukkig nog een andere pas bij me (New Motion) en naar de andere laadpaal gereden. Ze hebben daar van die palen waarbij de stekker achter een deurtje zit. Had de pech dat de paal blijkbaar zo weinig gebruikt werd dat er een flink wespennest in de laadpaal zat zodat ik toen ik het deurtje open deed gelijk aangevallen werd en een groot aantal steken moest incasseren.
![]()
Op de terugweg gestart met 100% en als een ezel dezelfde fout gemaakt door op google te vertrouwen. Tot 2 keer toe naar een 50Kw lader in België gereden en er achter gekomen dat deze op een afgesloten terrein stond. Uiteindelijk eerst weer een uur bij een 11Kw lader gestaan zodat ik in Brussel een 50 kw lader kon halen bij een tankstation en genoeg geladen had om de Nederlandse grens te halen alwaar ik weer op volle snelheid (bijna 150Kw) kon laden bij één van de vele mogelijkheden langs de snelweg.![]()
Wat een hel. Een trip met een zuivere rijtijd van zo'n 7,5 uur is zowel heen als terug uitgelopen op een reis van ruim twaalf uur. Ik moet over 3 weken weer dezelfde reis maken en twijfel of ik ga proberen mijn geblokkeerde laadpassen weer actief te krijgen bij een franse energiemaatschappij en uitgebreid ga plannen met behulp van plugsurfing en chargemap apps of maar een auto ga huren![]()
P8
@_--[]--__ wat een verhaal man, echt bizar. Zoveel pecht maar ook vooral weer een bewijs van een falend Google Maps systeem.... sorry voor de mensen die zich er aan irriteren, die kunnen even weg kijken, maar ik kan er maar niet bij hoe idioot slecht dat systeem is als het gaat om hulp bij het laden op je route. Dat is 1 van de MEEST belangrijke, dingen die er in zitten en dat moet gewoon vanaf dag 1 goed werken. Punt. Geen excuses. Dat dit vele maanden verder nog altijd een drama is (ik had het laatst ook trouwens, kreeg wederom het advies om ergens een paar uur te laden terwijl langs mijn route gewoon een Fastned was...) vind ik gewoon ronduit schandalig. En ja, behalve hier mijn ongenoegen posten heb ik dit naar alle mogelijk denkbare partijen gestuurd.
[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 22-06-2021 12:16 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Kogel is hier door de kerk

Polestar 2
Long range, single motor
Snow
Charcoal interieur
Plus pack
Pilot pack
20" 4 spaaks velgen
Semi elektrische trekhaak
Dakdragers
Verwacht in oktober

Polestar 2
Long range, single motor
Snow
Charcoal interieur
Plus pack
Pilot pack
20" 4 spaaks velgen
Semi elektrische trekhaak
Dakdragers
Verwacht in oktober
5.520Wp | OW(13°) + schaduw | Polestar 2 MY22 | LRSM | Snow | 20” | Pilot + Plus + trekhaak |
Ik denk dat het moet kunnen maar alleen:Montalbano schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:57:
[...]
Het laatste beetje twijfel om met de P8 in de Franse binnenlanden zomervakantie te gaan vieren heb je vakkundig weggenomen, dank daarvoor
1. Als je alle laadstops van tevoren al zo goed mogelijk plant met chargemap of andere (iets betrouwbaarder dan google) apps en je daaraan houdt. (Check dan wel via de satellietbeelden van google maps of het echt openbaar toegankelijke laders zijn)
2. Als je zorgt dat je nooit leger rijd dan ca 40% om het niet beschikbaar/defect zijn van laadpalen op te vangen
3. Als je ruim de tijd hebt om 11Kw te laden bij gebrek aan snelladers. Die (buiten een paar punten langs de grootste snelwegen) bijna nergens sneller dan 50Kw zijn.
Ik zeg ABRP, dat is op dit moment de beste oplossing voor trips met laadstops. Het zit al op de P2 dus als Volvo dit echt wil oplossen moeten ze gewoon zorgen dat die ook in de P8 komt. En tot die tijd gebruik je toch ABRP op je smartphone ipv op Google te vertrouwen ? Dan doen veel andere EV rijders ook. Ik denk echt dat het verhaal heel anders was gegaan als de OP eventjes ABRP had aangeslingerd. Hoewel tegen een laadpaalwoestijn als Frankrijk zelfs de beste apps niet op kunnen..Juancho schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:15:
@_--[]--__ wat een verhaal man, echt bizar. Zoveel pecht maar ook vooral weer een bewijs van een falend Google Maps systeem.... sorry voor de mensen die zich er aan irriteren, die kunnen even weg kijken, maar ik kan er maar niet bij hoe idioot slecht dat systeem is als het gaat om hulp bij het laden op je route. Dat is 1 van de MEEST belangrijke, dingen die er in zitten en dat moet gewoon vanaf dag 1 goed werken. Punt. Geen excuses. Dat dit vele maanden verder nog altijd een drama is (ik had het laatst ook trouwens, kreeg wederom het advies om ergens een paar uur te laden terwijl langs mijn route gewoon een Fastned was...) vind ik gewoon ronduit schandalig. En ja, behalve hier mijn ongenoegen posten heb ik dit naar alle mogelijk denkbare partijen gestuurd.
Wat ik ook niet goed snap is waarom er geen totaalplan werd gemaakt. Een trip met meer dan 1 laadstop kan Google eigenlijk prima. Het gaat juist mis als je Google ter plekke een laadpunt laat zoeken of als er maar 1 laadstop nodig is gek genoeg. Dus een trip van hier naar zuid Frankrijk doet maps best OK.
[ Voor 27% gewijzigd door JTHZZ op 22-06-2021 12:40 ]
P2>Nu Ionity vanaf 1 juli slechts 35ct per Kw kost via Plugsurfing, wordt het plannen een stuk makkelijker.JTHZZ schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:33:
[...]
Ik zeg ABRP, dat is op dit moment de beste oplossing voor trips met laadstops. Het zit al op de P2 dus als Volvo dit echt wil oplossen moeten ze gewoon zorgen dat die ook in de P8 komt. En tot die tijd gebruik je toch ABRP op je smartphone ipv op Google te vertrouwen ? Dan doen veel andere EV rijders ook. Ik denk echt dat het verhaal heel anders was gegaan als de OP eventjes ABRP had aangeslingerd. Hoewel tegen een laadpaalwoestijn als Frankrijk zelfs de beste apps niet op kunnen..
Wat ik ook niet goed snap is waarom je gaat rijden zonder Google een totaalplanning te laten maken. Het gaat juist mis als je Google ter plekke een laadpunt laat zoeken, maar juist trips met meerdere stops gaan bij Google best aardig (ook al zijn ze nog niet perfect). Dus een trip van hier naar zuid Frankrijk doet maps OK.
Ik gebruik ABRP en plan van tevoren de laadstops met faciliteiten. Ik heb dan ook meerdere passen, maar gebruik FastNed (Goldmember), Maingau en tot 1 juli EnBW (wordt dan backup pas).
De route kun je dan vastzetten/opslaan in ABRP. Hij reageert wel traag bij het opstarten en tijdens rijden kun je geen nieuw adres ingeven. Verder geen laadangst meer omtrent laadpunten en ABRP geeft steeds aan hoe het staat met de beschikbaarheid van de laadpalen.
Ik had ABRP zowel in de auto als op de smartphone aangeslingerd voor ik vertrok (dat was mijn eerste idee voordat ik google maps ging gebruiken) maar beiden bleven hangen bij plannen van de routeJTHZZ schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:33:
[...]
Ik denk echt dat het verhaal heel anders was gegaan als de OP eventjes ABRP had aangeslingerd. Hoewel tegen een laadpaalwoestijn als Frankrijk zelfs de beste apps niet op kunnen.
Heb het na die eerste poging niet weer geprobeerd, dat had wellicht wel kunnen helpen.
Op de terugweg deed het totaalplan het wel, en toen ik het een paar weken terug probeerde ook, wellicht een tijdelijke glitch dus. Probleem op de terugweg was wel dat er laders werden ingepland op privé terrein van bedrijven. (In België zie je best wat "privé" 50kw laders)Wat ik ook niet goed snap is waarom er geen totaalplan werd gemaakt. Een trip met meer dan 1 laadstop kan Google eigenlijk prima. Het gaat juist mis als je Google ter plekke een laadpunt laat zoeken of als er maar 1 laadstop nodig is gek genoeg. Dus een trip van hier naar zuid Frankrijk doet maps best OK.
De laadpalen bij ons op het werk staan ook op Google Maps. Terwijl ze op de personeelsparkeerplaats staan en alleen werken met een laadpas van ons bedrijf. Google zou ze niet moeten weergeven, of melden dat het geen publieke palen zijn. ABRP geeft ze niet weer en EV Box geeft op hun website "restrictie" aan. Op dit punt heeft Google een inhaalslag te doen.
Ik heb mogelijk een ingang naar het juiste google team.
Kan iemand mij aangeven (in het engels) wat de belangrijkste features / issues zijn ? Dan zet ik ze door. Had er op basis van de laatste comments al wat ingezet
1. You can’t properly filter on types of charging points (fastcharging/slow CCS/type2)
2. When you plan a longer trip that exceeds your battery %, it suggests slow charging of 4+ hours as well besides just giving fast chargers which makes no sense at all.
3. Maps doesn’t know if charging points are behind gates (company etc - some EV maps/apps allow to make comments etc on charging points so people know the current status so they can avoid if they are not working or not accessible)
4...
5..
6..
Kan iemand mij aangeven (in het engels) wat de belangrijkste features / issues zijn ? Dan zet ik ze door. Had er op basis van de laatste comments al wat ingezet
1. You can’t properly filter on types of charging points (fastcharging/slow CCS/type2)
2. When you plan a longer trip that exceeds your battery %, it suggests slow charging of 4+ hours as well besides just giving fast chargers which makes no sense at all.
3. Maps doesn’t know if charging points are behind gates (company etc - some EV maps/apps allow to make comments etc on charging points so people know the current status so they can avoid if they are not working or not accessible)
4...
5..
6..
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Punt 1 en 2 is eigenlijk hetzelfde. Heb het een beetje aangepast…. Punt 4 toegevoegd.4v4t4r schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:35:
Ben erg benieuwd! Bedankt voor het initiatief
1. The system does not apply the filter on plug types (fastcharging/slow CCS/type2). This means that when planning a trip requiring a single charging stop it does not differentiate between ccs (fast) or type2 ( slow). As a consequence it may suggest a slow charger (4+ hours) iso of using the nearby fastcharger. This renders or absolutely worthless for these trips. On longer trips requiring more than one stop is works much better.
3. Maps doesn’t know if charging points behind gates (company etc - some EV maps/apps allow to make comments etc on charging points so people know the current status so they can avoid if they are not working or not accessible)
4 maps ignores most Shell Recharge fast chargers
5..
6..
Thanks, ik zie overigens wel een verschil tussen 1 en 2. 1 is - ik ben op zoek naar een lader in de buurt - met de volgende filters. 2 is ik ga op reis en zit 8 uur in de auto, waarom stel je me dan een lader onderweg voor van 5 uur. Heeft uiteraard met de filter te maken, maar het ging me eerder om de gedachtengang van google. Zodra ze dat doorhebben, hoop ik meer issues te voorkomen en wellicht andere makkelijker te fixen.Mga1600 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:16:
[...]
Punt 1 en 2 is eigenlijk hetzelfde. Heb het een beetje aangepast…. Punt 4 toegevoegd.
Ben erg benieuwd! Bedankt voor het initiatief
1. The system does not apply the filter on plug types (fastcharging/slow CCS/type2). This means that when planning a trip requiring a single charging stop it does not differentiate between ccs (fast) or type2 ( slow). As a consequence it may suggest a slow charger (4+ hours) iso of using the nearby fastcharger. This renders or absolutely worthless for these trips. On longer trips requiring more than one stop is works much better.
3. Maps doesn’t know if charging points behind gates (company etc - some EV maps/apps allow to make comments etc on charging points so people know the current status so they can avoid if they are not working or not accessible)
4 maps ignores most Shell Recharge fast chargers
5..
6..
Ik wacht nog even op wat andere en schiet het dan in.
Ik snap wat je zegt (1) …. Zo had ik dat niet bekeken (want nog niet bij de hand gehad).4v4t4r schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:26:
[...]
Thanks, ik zie overigens wel een verschil tussen 1 en 2. 1 is - ik ben op zoek naar een lader in de buurt - met de volgende filters. 2 is ik ga op reis en zit 8 uur in de auto, waarom stel je me dan een lader onderweg voor van 5 uur. Heeft uiteraard met de filter te maken, maar het ging me eerder om de gedachtengang van google. Zodra ze dat doorhebben, hoop ik meer issues te voorkomen en wellicht andere makkelijker te fixen.
Ik wacht nog even op wat andere en schiet het dan in.
Mooi initiatief. Voor punt 2 zou je verwachten dat Google de laadtijd (naast de tijd die kost om naar die paal toe te rijden) gewoon meerekent in de optimale route en dat er dus eventueel iets eerder geladen wordt bij een snellaad station dan dat er doorgereden wordt naar een langzamere lader. De laadtijd zou gewoon een van de variabelen moeten zijn die meegewogen wordt in het algoritme.4v4t4r schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:35:
4...
5..
6..
Ik heb daarnaast het gevoel dat bijvoorbeeld de fastned stations lang niet altijd meegenomen worden in de zoekresultaten en ik vraag me dus af of de database wel volledig en up-to-date is (ik weet niet in hoeverre Google dit zelf actief bijhoudt of afhnakelijk is van de input van uitbaters van aladstations zelf).
Eigenlijk zou ik gewoon willen zien dat ze een route plannen zoals ABRP het ook doet (zonder alle instellingen die je handmatig kan doen in ABRP -> dat is op zich leuk, maar ik denk dat je vooral niet moet hoeven na te denken).
Tenslotte zou ik het nog een mooie feature vinden dat Google laadpunten voorstelt in de buurt van je bestemming wanneer je bij een bestemming komt onder 20% ofzo. Zodat je direct naar de laadpaal kan rijden. Wat mij betreft niet heel belangrijk, maar in de praktijk zoek ik nu van te voren op mijn telefoon naar een laadplek in de buurt van de bestemming en navigeer daar handmatig naartoe. Ook hier geldt wat mij betreft dat Google het je zo onbezorgd mogelijk moet maken.
Nog een additioneel iets is dat ik het nog steeds apart vind dat ik niet met Google Assitant naar mijn contacten kan navigeren terwijl die wel in het zoekscherm te vinden zijn.
Klopt, mijn vriendin heet Petra en als ik aan Google vraag om naar Petra te navigeren ben ik dagen onderweg omdat hij mij naar Petra in Jordanie wil sturen hahahajswinkels schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:55:
[...]
Nog een additioneel iets is dat ik het nog steeds apart vind dat ik niet met Google Assitant naar mijn contacten kan navigeren terwijl die wel in het zoekscherm te vinden zijn.
Thanks ! Ik zie echter in je lijstje geen brandende issues maar meer een wishlist ? ik zal opnemen dat de lijst van chargers verre van compleet is.jswinkels schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:55:
[...]
Mooi initiatief. Voor punt 2 zou je verwachten dat Google de laadtijd (naast de tijd die kost om naar die paal toe te rijden) gewoon meerekent in de optimale route en dat er dus eventueel iets eerder geladen wordt bij een snellaad station dan dat er doorgereden wordt naar een langzamere lader. De laadtijd zou gewoon een van de variabelen moeten zijn die meegewogen wordt in het algoritme.
Ik heb daarnaast het gevoel dat bijvoorbeeld de fastned stations lang niet altijd meegenomen worden in de zoekresultaten en ik vraag me dus af of de database wel volledig en up-to-date is (ik weet niet in hoeverre Google dit zelf actief bijhoudt of afhnakelijk is van de input van uitbaters van aladstations zelf).
Eigenlijk zou ik gewoon willen zien dat ze een route plannen zoals ABRP het ook doet (zonder alle instellingen die je handmatig kan doen in ABRP -> dat is op zich leuk, maar ik denk dat je vooral niet moet hoeven na te denken).
Tenslotte zou ik het nog een mooie feature vinden dat Google laadpunten voorstelt in de buurt van je bestemming wanneer je bij een bestemming komt onder 20% ofzo. Zodat je direct naar de laadpaal kan rijden. Wat mij betreft niet heel belangrijk, maar in de praktijk zoek ik nu van te voren op mijn telefoon naar een laadplek in de buurt van de bestemming en navigeer daar handmatig naartoe. Ook hier geldt wat mij betreft dat Google het je zo onbezorgd mogelijk moet maken.
2. Maps doesn’t know if charging points behind gates (company etc - some EV maps/apps allow to make comments etc on charging points so people know the current status so they can avoid if they are not working or not accessible)
3 Maps ignores most Shell Recharge fast chargers
4 Maps charging options are far from complete, It needs constant updating so it provides the best options to charge your car. How can Google ensure this is done?
6..
2. Maps doesn’t know if charging points behind gates (company etc - some EV maps/apps allow to make comments etc on charging points so people know the current status so they can avoid if they are not working or not accessible)
3 Maps ignores most Shell Recharge fast chargers
4 Maps charging options are far from complete, It needs constant updating so it provides the best options to charge your car. How can Google ensure this is done?
6..
Het brandende issue is jouw punt 2, inmiddels punt 14v4t4r schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:07:
[...]
Thanks ! Ik zie echter in je lijstje geen brandende issues maar meer een wishlist ? ik zal opnemen dat de lijst van chargers verre van compleet is.
Wat mij betreft is dit juist het meest essentiele issue wat opgelost moet worden (Maps is nu voor langere afstanden niet bruikbaar en daarom gebruik ik ABRP op mijn telefoon). Daar zou ik nog aan willen toeveogen dat het niet alleen zo zou moeten werken wanneer er 2 stops nodig zijn (zoals het nu gebrekkig is geimplementeerd), maar ook als er maar 1 stop nodig is.
Dekk dat Polestar / Volvo wel een ingang bij Google hebben. Thomas Ingenlath heeft al aangegeven dat hij de negatieve prosenten en goed idee vond.
Hopelijk snel updates. Tot die tijd eventueel ABRP aanslingeren (alleen dan heb je geen route in het middenscherm).
Hopelijk snel updates. Tot die tijd eventueel ABRP aanslingeren (alleen dan heb je geen route in het middenscherm).
Kun je nu dan via spraaksturing zeggen: “Navigeer naar Pietje PUK”? Ik kan ze alleen vinden via opgeslagen items en dan contacten, maar met spraak sturing doet hij het niet.Waterblok schreef op maandag 21 juni 2021 @ 12:38:
[...]
Quote van mezelf...
Vandaag werkt alles weer en surprise de contacten van mijn iPhone geëxporteerd en in mijn google account geïmporteerd vorige week zijn vandaag voor het eerst zichtbaar in Maps! Top!
Op mijn iPhone blijft standaardaccount iCloud om te synchroniseren met mijn andere Mac's.
Dat betekent dat de contacten iPhone niet met maps synchroniseren.
De telefoon weer wel in die zin dat die ze via Bluetooth ziet, bizar eigenlijk.
P8 heeft geen ABRP..Rene schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:19:
Dekk dat Polestar / Volvo wel een ingang bij Google hebben. Thomas Ingenlath heeft al aangegeven dat hij de negatieve prosenten en goed idee vond.
13) There is no way the change the order of your destinations when you navigate to more. It should be easy to change this order (so from a to b to c and then change it to a to c to b)…4v4t4r schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:35:
4...
5..
6..
Top kerel! Hoewel het vrij bizar blijft dat Volvo dit zelf blijkbaar niet kan doorgeven aan het ontwikkelteam. Anyway, we helpen graag4v4t4r schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:35:
4...
5..
6..
- Darkmode for Google Maps
- (small) Legenda overview with next parking stop, charging stations etc. or choise your own POI's in the legenda.
[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 22-06-2021 16:50 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Toch echt te gek voor woorden dit, er is net buiten Reims gewoon een Ionity laadstation_--[]--__ schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:35:
* Rant warning*

Google had volgens mij gewoon niet verwacht dat de eerste auto's die hun nieuwe AAOS gingen gebruiken EV's zouden zijn en hebben daar dan snel een EV schilletje over geprogrammeerd.
En nu komt AAOS ook op de ICE volvo's, dus worden we straks misschien gewoon naar een tankstation gestuurd...

P2 thunder 20" non-PP
Even over laadstations in het algemeen (dus misschien een beetje off topic):
Ik heb in Nederland op de borden langs de snelweg nog niet gezien dat laadstations aangekondigd worden. Pas als je de afrit bij een tankstation neemt, zie je als het goed is een richtingbordje dat aangeeft waar het laadpunt is (als die er is). Je bent dus volledig op je navigatie aangewezen en die werkt ook niet optimaal.
Ik reed zaterdag op de Duitse A31 en daar staat het symbool voor het laadpunt wel gewoon op de borden. Goed voorbeeld doet goed volgen?
(Aan Google vragen "waar kan ik laden" levert als antwoord dat dat overal kan waar een type 2 of CCS-lader is. Duh...)
Ik heb in Nederland op de borden langs de snelweg nog niet gezien dat laadstations aangekondigd worden. Pas als je de afrit bij een tankstation neemt, zie je als het goed is een richtingbordje dat aangeeft waar het laadpunt is (als die er is). Je bent dus volledig op je navigatie aangewezen en die werkt ook niet optimaal.
Ik reed zaterdag op de Duitse A31 en daar staat het symbool voor het laadpunt wel gewoon op de borden. Goed voorbeeld doet goed volgen?
(Aan Google vragen "waar kan ik laden" levert als antwoord dat dat overal kan waar een type 2 of CCS-lader is. Duh...)
Show calculated minus battery percentage instead of 0% when destination exceeds the remaining battery capacity. This makes it possible to know how much percentage you need to charge or save by driving more eco friendly.4v4t4r schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:35:
4...
5..
6..
Show also battery impact at suggested alternative routes, instead of only driving time impact.
Nou dit klopt toch volgens mij niet helemaal? Volvo en dus ook Polestar waren toch de 2 eerste auto's waar Google Automotive voor ging maken? En dat zijn toch echt EV'sGeForceFX_BE schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:09:
[...]
Google had volgens mij gewoon niet verwacht dat de eerste auto's die hun nieuwe AAOS gingen gebruiken EV's zouden zijn en hebben daar dan snel een EV schilletje over geprogrammeerd.
Het lijkt soms wel, en dat gaf iemand anders hier ook al aan, alsof ze helemaal niet eens in de auto hebben gezeten en gewoon eens een praktijk test hebben gedaan. Dan hadden ze dit echt wel ontdekt.
@Venomer ik heb die borden wel heel af en toe gezien, dan is er idd een specifiek laadstation bord (Shell/Fastned) bij geplakt zodat je tijdig ziet dat je daar ook kan laden. Het begin is er dus wel, maar het is echt heel beperkt en ik zie ook niet echt groei daarin.
[ Voor 21% gewijzigd door Juancho op 22-06-2021 17:54 ]
Op snelwegen zie je hier en daar op de aankondigingsborden van tankstations het symbool voor oplaadstations verschijnen maar ik vind ze vanuit de verte moeilijk herkenbaar als ‘stekker’. Maar dat zal wel wennen. Maar in NL worden de borden pas op deze wijze vernieuwd als ze vervangen moeten worden dus dat kan nog een tijd duren voor ze overal vervangen zijn.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/okVB8XdYuk7WN0tMjfJHeviH.jpg?f=user_large)
Polestar2 launch edition, Void, charcoal, non PP/19
Gelukkig zie je hier die gele bogen achter de tankstations vaak al van verre (en dan bedoel ik niet die van McD.......)Jehanthar schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:03:
Op snelwegen zie je hier en daar op de aankondigingsborden van tankstations het symbool voor oplaadstations verschijnen maar ik vind ze vanuit de verte moeilijk herkenbaar als ‘stekker’. Maar dat zal wel wennen. Maar in NL worden de borden pas op deze wijze vernieuwd als ze vervangen moeten worden dus dat kan nog een tijd duren voor ze overal vervangen zijn.
[Afbeelding]
ABRP zit in AppleCarplay. Dus als Volvo ooitJTHZZ schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:33:
[...]
Ik zeg ABRP, dat is op dit moment de beste oplossing voor trips met laadstops. Het zit al op de P2 dus als Volvo dit echt wil oplossen moeten ze gewoon zorgen dat die ook in de P8 komt.
Staat toch voor eind van het jaar gepland?Pure8 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:44:
[...]
ABRP zit in AppleCarplay. Dus als Volvo ooitACP introduceert en ABRP niet dan kan het nog via deze weg in de auto gebruikt worden. Maar ja … ALS.
Het nadeel is dat je met CarPlay de live link met de data uit de auto mist. In de P2 leest ABRP bijv verbruik, SoC en buitentemperatuur uit.Pure8 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:44:
[...]
ABRP zit in AppleCarplay. Dus als Volvo ooitACP introduceert en ABRP niet dan kan het nog via deze weg in de auto gebruikt worden. Maar ja … ALS.
Ja, weet ik maar ik weet ook dat sommige zaken “… geen voorrang krijgen” i.v.m. enkele problemen waar geen rekening mee was gehouden.
Ik ben er na 9 maanden rijden nog steeds niet achter waarom ik als rijder AAOS zou willen hebben, behalve dan dat het misschien indirect kosten drukt bij de fabrikant en een lagere prijs mogelijk maakt. Ik kan in ieder geval niet wachten totdat CarPlay beschikbaar is voor de P2.
Nou weet ik van een maatje met een model 3 dat zodra je geen gebruik wilt maken van het supercharge netwerk, ook dat drama is. Dus ik verwacht dat Google nog wel even nodig gaat hebben om e.a. recht te trekken, maar misschien dat ik dan toch maar een abonnement op ABRP ga nemen tegen de tijd dat we Nederland weer eens verlaten.
Omdat de integratie met de auto van AAOS apps gewoon veel beter is. Ik ken geen betere navigatie dan Google Maps dus die heb ik liever dan elk ander systeem. En via CarPlay zie ik geen SoC, heb ik geen beeld achter mijn stuur, moet iedere chauffeur zijn eigen spotify abonnement hebben, kan ik easypark niet automatisch sessies laten beëindigen en kan ik ABRP niet op basis van mijn actuele verbruik laten navigeren. Om maar eens wat te noemen.ach-jee schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:37:
Ik ben er na 9 maanden rijden nog steeds niet achter waarom ik als rijder AAOS zou willen hebben, behalve dan dat het misschien indirect kosten drukt bij de fabrikant en een lagere prijs mogelijk maakt. Ik kan in ieder geval niet wachten totdat CarPlay beschikbaar is voor de P2.
De huidige apps laten natuurlijk nog niet de volledige potentie zien, maar het begin is er zeker.
Oh, ik geloof dat ze er voor andere gebruikers best zullen zijn hoor, ik ben wat dat betreft alleen niet zo'n veeleisende gebruiker, al je voorbeelden zijn voor mij bijvoorbeeld alvast niet van toepassingJTHZZ schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:05:
[...]
Omdat de integratie met de auto van AAOS apps gewoon veel beter is. Ik ken geen betere navigatie dan Google Maps dus die heb ik liever dan elk ander systeem. En via CarPlay zie ik geen SoC, heb ik geen beeld achter mijn stuur, moet iedere chauffeur zijn eigen spotify abonnement hebben, kan ik easypark niet automatisch sessies laten beëindigen en kan ik ABRP niet op basis van mijn actuele verbruik laten navigeren. Om maar eens wat te noemen.
De huidige apps laten natuurlijk nog niet de volledige potentie zien, maar het begin is er zeker.
Ik hoop wel dat ze de hele look and feel als de boel eenmaal stabiel draait eens een beetje op de schop gooien. Er zitten relatief grote schermen in de P2 en de P8, maar er wordt m.i. nog niet echt gebruik van gemaakt, ik zou graag een splitscreentje willen tussen Maps/Flitsmeister en Spotfiy bijvoorbeeld.
Ik ben al ruim 10 jaar Apple gebruiker maar ik vind het echt ideaal zoals het nu is. Van mij hoeft er geen vaart achter CarPlay te zitten.
- Google maps navigatie (check)
- Spotify (check)
- TuneIn (538 in Noorwegen, check)
- EasyPark (check)
- ABRP (Nice to have)
Heb eigenlijk niet meer nodig. Als ik zie hoe vrienden zitten te klootzakken met SD kaartjes om de maps te updaten, en voice command uit het jaar kruik hebben vind ik het helemaal goud 👍
- Spotify (check)
- EasyPark (check)
- ABRP (Nice to have)
Heb eigenlijk niet meer nodig. Als ik zie hoe vrienden zitten te klootzakken met SD kaartjes om de maps te updaten, en voice command uit het jaar kruik hebben vind ik het helemaal goud 👍
Ik vind het ook prima. De laders kunnen door Google beter aangegeven worden maar wat wordt er hier een amok gemaakt. Ik weet het nu inmiddels wel.
P2
In de laatste update van mei zou er preconditioning op de accu moeten zitten bij laden boven 90%. Als ik echter de stekker van mijn NM paal erin stop en hij tot 100% laadt zie ik geen verbetering in verbruik bij het begin van de rit. Iemand enig idee hoe dit precies werkt?
In de laatste update van mei zou er preconditioning op de accu moeten zitten bij laden boven 90%. Als ik echter de stekker van mijn NM paal erin stop en hij tot 100% laadt zie ik geen verbetering in verbruik bij het begin van de rit. Iemand enig idee hoe dit precies werkt?
We klagen wel en dit soort dingen went idd snel waardoor je niet meer beseft wat het waard is. Tot je weer eens met andere mensen erover praat.Rene schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:21:
Ik ben al ruim 10 jaar Apple gebruiker maar ik vind het echt ideaal zoals het nu is. Van mij hoeft er geen vaart achter CarPlay te zitten.
- Spotify (check)
- EasyPark (check)
- ABRP (Nice to have)
- SMS versturen per voice-command (bijv. om aan te geven hoe laat je ergens bent)... check
SMS? Wat is dat?

Helemaal eens!Rene schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:21:
- Spotify (check)
- EasyPark (check)
- ABRP (Nice to have)
Polestar 2 Launch edition, PP, Snow
Die berichtendienst de je kunt gebruiken zolang je niet via whatsapp via spraak berichten kunt versturen en laten voorlezen vanaf je console....
Sinds ik mijn P2 rijdt gebruik ik het weer..... ;-)
Nee, weet ik niet precies, maar ik heb begrepen dat het opwarmen eenmalig is. Dat wil dus zeggen dat als je nu oplaadt tot 90% en morgen pas gaat rijden dat dat effect wel verloren is geraakt. Nu laden en kort daarna gaan rijden zou dus theoretisch wel effect moeten hebben. Voor wat het waard is......gerrit105 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 00:10:
P2
Maar ook als je gewoon handmatig pre-conditioneert is het verbruik grillig. De ene keer zakt het verbruik al na 3 km de andere keer duurt het misschien wel 30 km terwijl temperatuur buiten en rijstijl globaal hetzelfde is
Neemt allemaal niet weg dat de trend van de verbruikscijfers de goede kant opgaat. Ik had al een paar keer op wat langere ritten (na de diverse updates) een omgerekende range van rond de 400km kwam (P8 met 20”). En aangezien het laden tegenwoordig ook soepeler gaat en je in 10 minuten al een flinke lading bijpompt, voel ik me in NL met het ding qua range niet beperkt. Ambities om er ver weg mee op vakantie te gaan hebben we sowieso nooit gehad......
P2
Ik weet dat er al veel over gezegd is maar toch: betere omstandigheden dan de warme dagen afgelopen weken kunnen we niet hebben, en toch haal ik nooit meer dan 360km. Ondanks voorverwarming aan de laadpaal en opladen tot 100%, auto heeft laatste updates gehad.
WLTP 460 gaan we echt nooit halen, het is een mooie auto en rijdt fantastisch, maar 100km verschil vindt ik te veel. Gisteren kom ik in een regenbui terecht en moest onderweg nog via de snellader bij laden op een totale afstand van 320km om thuis te komen, dat is frustrerend.
Ligt dit aan mijn auto of hebben jullie dezelfde ervaring.
Ik weet dat er al veel over gezegd is maar toch: betere omstandigheden dan de warme dagen afgelopen weken kunnen we niet hebben, en toch haal ik nooit meer dan 360km. Ondanks voorverwarming aan de laadpaal en opladen tot 100%, auto heeft laatste updates gehad.
WLTP 460 gaan we echt nooit halen, het is een mooie auto en rijdt fantastisch, maar 100km verschil vindt ik te veel. Gisteren kom ik in een regenbui terecht en moest onderweg nog via de snellader bij laden op een totale afstand van 320km om thuis te komen, dat is frustrerend.
Ik heb wel dezelfde ervaring ja. 460km is voor mij echt een utopie. Wellicht ook omdat ik de 20" velgen er onder heb liggen, maar ik zie echt geen enkele mogelijkheid om de 460 te halen. Hoe kalm ik ook rijd, hoe langzaam ik optrek, 't is niet te doen.Harryloof schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:57:
P2
WLTP is bij 25 graden, zonder climate en met een gemiddelde snelheid van 46km/h. Dat je dit niet gaat halen met climate aan en bij 70/80/90 gemiddeld lijtk me logisch.Harryloof schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:57:
P2
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Rijden jullie OPD of niet?Shorteh schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:59:
[...]
Ik heb wel dezelfde ervaring ja. 460km is voor mij echt een utopie. Wellicht ook omdat ik de 20" velgen er onder heb liggen, maar ik zie echt geen enkele mogelijkheid om de 460 te halen. Hoe kalm ik ook rijd, hoe langzaam ik optrek, 't is niet te doen.
Het verschil tussen WLTP halen of niet zou weleens daaraan kunnen gelegen zijn...
Bij OPD rijden betekent zelfs het kleinste beetje gaspedaal lossen regeneratie, en regeneratie gebeurt niet aan 100%. Bij niet-OPD rijden betekent gas lossen gewoon uitbollen, enkel afgeremd door wind en rolweerstand. Met goed anticiperend niet-OPD rijden zou je dus in principe op een lager verbruik moeten kunnen uitkomen.
PS: om reacties voor te zijn: mijn reactie gaar puur over het verbruik, niet over het plezier van OPD rijden of niet
[ Voor 14% gewijzigd door madhondt op 23-06-2021 10:31 ]
Met OPD ga je niet een gat van 100km goed maken.madhondt schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:27:
[...]
Rijden jullie OPD of niet?
Het verschil tussen WLTP halen of niet zou weleens daaraan kunnen gelegen zijn...
Bij OPD rijden betekent zelfs het kleinste beetje gaspedaal lossen regeneratie, en regeneratie gebeurt niet aan 100%. Bij niet-OPD rijden betekent gas lossen gewoon uitbollen, enkel afgeremd door wind en rolweerstand. Met goed anticiperend niet-OPD rijden zou je dus in principe op een lager verbruik moeten kunnen uitkomen.
PS: om reacties voor te zijn: mijn reactie gaar puur over het verbruik, niet over het plezier van OPD rijden of niet
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
'Met niet OPD rijden' bedoel je ongetwijfeld ;-)Inspired schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:32:
[...]
Met OPD ga je niet een gat van 100km goed maken.Zoveel gaat je dat nou ook niet opleveren. Altijd wel iets natuurlijk.
-
[ Voor 255% gewijzigd door madhondt op 23-06-2021 11:29 ]
Ter overvloed:
https://www.polestar.com/nl/ownership/tools/range
ter info: 110 km/h, airco aan en 25 graden geeft een geschat bereik van 360 kilometer met 19". Verwachten om 460 kilometer op de snelweg te halen is een utopie.
(ter vegelijking rij ik hier in Noorwegen op het moment met een gemiddeld verbruik van 17,5 kWh/100km. Dat is een range van 430 kilometer op 20 inch. Mijn gemiddelde snelheid is dan wel slechts een kilometer of 60).
ter info: 110 km/h, airco aan en 25 graden geeft een geschat bereik van 360 kilometer met 19". Verwachten om 460 kilometer op de snelweg te halen is een utopie.
(ter vegelijking rij ik hier in Noorwegen op het moment met een gemiddeld verbruik van 17,5 kWh/100km. Dat is een range van 430 kilometer op 20 inch. Mijn gemiddelde snelheid is dan wel slechts een kilometer of 60).
Misschien lukt het met de volgende app:PvS_68 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:20:
[...]
Die berichtendienst de je kunt gebruiken zolang je niet via whatsapp via spraak berichten kunt versturen en laten voorlezen vanaf je console....
Sinds ik mijn P2 rijdt gebruik ik het weer..... ;-)
https://play.google.com/s....messaging&hl=en_US&gl=US
Er staat "for Tesla", maar volgens mij werkt het met iedere auto die SMS kan voorlezen. Hij zet een notificatie van eender welke app gewoon om naar een SMS.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Maar die draait niet in AAOS.Jeroenneman schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:56:
[...]
Misschien lukt het met de volgende app:
https://play.google.com/s....messaging&hl=en_US&gl=US
Er staat "for Tesla", maar volgens mij werkt het met iedere auto die SMS kan voorlezen. Hij zet een notificatie van eender welke app gewoon om naar een SMS.
Ik kan via mijn smartwatch wel op whatsapp berichten antwoorden via spraak (vertaald naar tekst), alleen als ik een zelf bericht wil versturen kan ik dat niet handsfree. Daarvoor wekrt SMS via de auto console prima.
Lekker old-skool, maar wel makkelijk.
Bedankt voor deze reactie.Rene schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:50:
Ter overvloed:
Wat een mooie en nuttige pagina heeft Polestar daar, dat wist ik helemaal niet (P8 rijder).
Daarop las ik ook (wist ik ook niet): "De Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) meet de actieradius van een auto die een gemiddelde snelheid van 50 kilometer aanhoudt, bij zomerse temperaturen. Hierbij wordt net zo lang gereden totdat de accu helemaal van 100% naar 0% is gegaan."
Tja, ja, dan hoeven we er inderdaad niet op te rekenen deze range te halen op de autosnelweg. Snelheid en temperatuur zijn inderdaad veruit de meest bepalende factoren voor het verbruik.
@madhondt , Het heeft bij mij ook even geduurd voor ik kon 'accepteren' dat de WLTP eigenlijk nergens op slaat en eigenlijk heelmaal niet in het verkooppraatje gebruikt zou mogen worden. Het is gewoon niet reeel hoe zij testen en hoe de auto daadwerkelijk gebruikt gaat worden. Maargoed, dat is weer een andere discussie
.
Ik denk dat je met 75% van de WLTP beter zit en dan alleen voor de meest gunstige situatie (prima weer, max 100 rijden, airco op normaal gebruik. Voor de P8 bijv. een berekening als deze: 75/22*100= 340km. Maar dan praat je dus wel over 100% naar 0% wat volgens mij vrijwel niemand doet maar ok, ik denk dat een gemiddelde van 22kWh voor de meesten met prima weer en normaal rijgedrag wel te halen is. Denk zelfs eerder dat het iets lager zit, maar dat is dan bonus
.
Met een WLTP van 418km heb je een gat van 78km. Redelijk acceptabel denk ik? Zeker niet top en laat staan baanbrekend, maar ok, in Nederland kom er vrij ver mee zonder kopzorgen. Zodra het weer kouder is wordt dat verschil helaas wel gigantisch veel groter helaas. Dat hebben we afgelopen winter wel kunnen zien.
Ik denk dat je met 75% van de WLTP beter zit en dan alleen voor de meest gunstige situatie (prima weer, max 100 rijden, airco op normaal gebruik. Voor de P8 bijv. een berekening als deze: 75/22*100= 340km. Maar dan praat je dus wel over 100% naar 0% wat volgens mij vrijwel niemand doet maar ok, ik denk dat een gemiddelde van 22kWh voor de meesten met prima weer en normaal rijgedrag wel te halen is. Denk zelfs eerder dat het iets lager zit, maar dat is dan bonus
Met een WLTP van 418km heb je een gat van 78km. Redelijk acceptabel denk ik? Zeker niet top en laat staan baanbrekend, maar ok, in Nederland kom er vrij ver mee zonder kopzorgen. Zodra het weer kouder is wordt dat verschil helaas wel gigantisch veel groter helaas. Dat hebben we afgelopen winter wel kunnen zien.
[P8 - Android]
De Volvo Cars App zit op Android ondertussen op versie 5.1.1, maar blijkbaar enkel 'bug fixes and stability improvements'. Maar dat op zich zou al mooi zijn ;-)
Het aanmelden gaat bij mij momenteel in elk geval niet via een leien dakje, veelvuldig melding 'Inloggen mislukt / onbekende serverfout'.
De Volvo Cars App zit op Android ondertussen op versie 5.1.1, maar blijkbaar enkel 'bug fixes and stability improvements'. Maar dat op zich zou al mooi zijn ;-)
Het aanmelden gaat bij mij momenteel in elk geval niet via een leien dakje, veelvuldig melding 'Inloggen mislukt / onbekende serverfout'.
P2 op 19 inch banden.
Ik heb hier al eens gemeld dat de WLTP range van 470 km best vrijwel haalbaar is in de zomer, mits je je aan de snelheid houdt. Ik heb paar weken geleden opgeladen tot 100% en vervolgens 356 km gereden (vooral snelweg en acc op 104 km) en had bij thuiskomst nog 18% / 85 km over. Dat is bij elkaar al een actieradius van 440 km. Bij een snelheid die gemiddeld wat lager ligt moet die 470 km dus best haalbaar zijn. Maar niemand rijdt natuurlijk tot 0 % leeg. Maar ik zou zeggen: geen reden tot klachten over de beloofde max. range
Ik heb hier al eens gemeld dat de WLTP range van 470 km best vrijwel haalbaar is in de zomer, mits je je aan de snelheid houdt. Ik heb paar weken geleden opgeladen tot 100% en vervolgens 356 km gereden (vooral snelweg en acc op 104 km) en had bij thuiskomst nog 18% / 85 km over. Dat is bij elkaar al een actieradius van 440 km. Bij een snelheid die gemiddeld wat lager ligt moet die 470 km dus best haalbaar zijn. Maar niemand rijdt natuurlijk tot 0 % leeg. Maar ik zou zeggen: geen reden tot klachten over de beloofde max. range
Polestar2 launch edition, Void, charcoal, non PP/19
Nee, niemand rijdt tot 0% leeg. *kuch*Jehanthar schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:51:
P2 op 19 inch banden.
vdtweak in "Het grote Polestar 2 / XC40 P8 topic"
Je moet dan wel meteen na het opladen vertrekken, of het klimaat aanzetten voor vertrek terwijl de auto nog aan de paal zit.gerrit105 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 00:10:
P2
Ik merkte wel verschil aan het begin van de rit. Zonder preconditioning kan het verbruik aan het begin van de rit erg hoog zijn. Ik zag een keer een paar honderd kWh/100. Dat zakt dan wel snel richting een normale waarde. Met preconditioning zie ik dat meteen aan het begin van de rit het verbruik tussen de 20 en 30 kWh/100 km zit.
Eens, ik heb ook weinig te klagen en tussen de 400-450 is zeker haalbaar voor mij. We hadden hier volgens mij al eerder vastgesteld dat er best wel wat verschillen zitten tussen auto’s/bestuurders. Iets wat je trouwens ook in veel forums van andere merken ziet.Jehanthar schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:51:
P2 op 19 inch banden.
Voor wat betreft preconditioning: ik vraag me af of 30 minuten (de standaard tijd als je handmatig start) voldoende is en ik denk dat er altijd een beetje extra verbruik aan het begin is, hoe hard je ook preconditionet.
Dat WLTP geen goede weergave is van het daadwerkelijke verbruik en dus de range was natuurlijk al lang bekend. Het enige waarvoor het bruikbaar is om auto's met elkaar te vergelijken en dan nog zegt het niet zo veel. Ik heb er ook wel moeite mee dat het in de marketingpraatjes wordt gebruikt, het is echter wel de enige objectieve maatstaf, dus ik zie niet welke cijfers er anders gecommuniceerd zouden kunnen worden. (Het Amerikaanse EPA systeem is wat dat betreft wel beter.) Het daadwerkelijke verbruik is van zoveel zaken afhankelijk dat je dat nooit objectief kan maken (zie maar de verschillende berichten in dit topic).Juancho schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:32:
@madhondt , Het heeft bij mij ook even geduurd voor ik kon 'accepteren' dat de WLTP eigenlijk nergens op slaat en eigenlijk heelmaal niet in het verkooppraatje gebruikt zou mogen worden. Het is gewoon niet reeel hoe zij testen en hoe de auto daadwerkelijk gebruikt gaat worden. Maargoed, dat is weer een andere discussie.
Ik denk dat je met 75% van de WLTP beter zit en dan alleen voor de meest gunstige situatie (prima weer, max 100 rijden, airco op normaal gebruik. Voor de P8 bijv. een berekening als deze: 75/22*100= 340km. Maar dan praat je dus wel over 100% naar 0% wat volgens mij vrijwel niemand doet maar ok, ik denk dat een gemiddelde van 22kWh voor de meesten met prima weer en normaal rijgedrag wel te halen is. Denk zelfs eerder dat het iets lager zit, maar dat is dan bonus.
Gezien de vorm en het gewicht van de P8 zal die naarmate de snelheid omhoog gaat naar verhouding steeds onzuiniger worden in vergelijking met de P2 (terwijl ze dezelfde motor en accu hebben). Ik denk dat het vooral goed is dat fabrikanten zoals Polestar (en Tesla in het verleden , ik weet niet of die er nog is) een rangecalculator op de site zetten. Dat geeft veel meer zicht en openheid over het daadwerkelijke verbruik en de range bij diverse omstandigheden.
Vraag het volgende aan de P2 (wellicht licht veranderd vanwege de tranlatie naar het Nederlands):
Hey Google, Open Spotify en speel Jason Mraz!
Krijg het volgende antwoord terug:
Ok, Jason Mraz in spotify komt eraan. Jason Mraz is vandaag overigens 44 jaar, dan weet je dat ook weer.
Kreeg daar toch wel even een dikke glimlach van. Ontzettend nutteloos maar toch zo cool!
Hey Google, Open Spotify en speel Jason Mraz!
Krijg het volgende antwoord terug:
Ok, Jason Mraz in spotify komt eraan. Jason Mraz is vandaag overigens 44 jaar, dan weet je dat ook weer.
Kreeg daar toch wel even een dikke glimlach van. Ontzettend nutteloos maar toch zo cool!
Dit topic is gesloten.
Let op:
Een Tesla versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic.
Een Tesla versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic.