Ik had me van het weekend voorgenomen er niet op te reageren, maar ga dat nu toch wel doen
Vooral omdat ik lijnrecht tegenover @
Juancho's standpunt sta voel ik mij toch steeds genoodzaakt om tegengas (of "tegengá"

) te geven.
Je scheert hier wel eventjes iedereen over één kam en impliceert daarmee dat ik bijvoorbeeld niet geef om die toegevoegde waarde. Ook ík wil heel graag al die apps hebben en baal er van dat dat nu nog niet kan. Dat ik uiteindelijk alsnog een carkit heb gekocht zodat ik mijn iphone kan gebruiken ipv de "medio 2021 beloofde" carplay. Dat tom tom go nog niet voor AAOS beschikbaar is. Dat de audio in sommige situaties te wensen overlaat en dat de app het niet haalt bij wat de app deed in mn V60 PIH.
Ik blijf er bij - zoals ik eerder óók al zei - dat je gigantisch kort door de bocht gaat. Ik zal niet alles re-hashen wat ik vorige keer ook al zei. Ik wil er alleen op aanvullen.
Het keer op keer blijven herhalen gaat niet veel uithalen. Net zoals @
ach-jee al zei gaan ze niet opeens in 2 dagen tijd álles opgelost hebben (ook niet in 2 weken, of in 2 maanden).
Het is natuurlijk erg goed om te melden dat / wanneer er issues zijn. Zeker als het nieuwe issues blijken te zijn. Maar alle zooi die al eerder is gemeld, uitgekauwd en uitgekotst is, is natuurlijk al lang en breed bekend bij Volvo en/of Polestar. Daar over door blijven zagen heeft geen enkel nut behalve irritatie bij alle betrokkenen (zowel hier, de dealer, Volvo/Polestar, etc.). Het melden bij de dealer en vervolgens het timide knikje en bevestigende "ja... we weten het..." zegt mij vaak al genoeg. Het heeft dan 0 zin om daar meer woorden aan vuil te maken.
Met betrekking tot AAOS wil ik nog aanvullen dat het hier om een compleet nieuw OS gaat. Google heeft hier een enorm risico genomen en daar gigantisch breed en diepgaand op ingezet. Zij gaan er vanuit dat Automotive echt de toekomst gaat zijn en willen dat goed inzetten. Als je de documentatie en introductievideo's bekijkt zie je dat er over héél veel is nagedacht. Lees je vervolgens het in dit topic genoemde Ars Technica artikel er over, dan zie je dat ook gigantisch low-level daar rekening mee wordt gehouden. Bijvoorbeeld in de software/hardware-combo voor het weergeven van informatie op je HUD. Een deel van de informatie draait in 'real-time' modus, terwijl de rest dat niet doet. Het mag niet gebeuren dat de km-teller wat verkeerd aangeeft. Terwijl het niet werken van Google Maps bijvoorbeeld geen ramp is. Dat een center console een scheiding tussen beide soorten informatie kan hebben geeft natuurlijk al de mate van complexiteit weer. Bij "alleen" een infotainment systeem hoef je daar niet eens rekening mee te houden.
Mijns inziens zijn er twee dingen die kunnen gaan gebeuren:
1. Google heeft een risicovolle, maar correcte keuze gemaakt door groots/breed in te zetten. Krijgt daarmee een gigantische voorsprong, en gaat een zeer rooskleurige toekomst tegemoet. Een Apple zal daar (tenzij ze er in het geheim al lang en breed mee bezig zijn) een flinke dobber aan hebben
2. Een partij als Apple pakt het breed/diep aan vanuit de ándere kant en trekt de boel volledig naar het device, en laat de telefoon verantwoordelijk worden voor al dergelijke informatie. Juist doordat hardware zoals een telefoon veel vaker updatet kunnen ze veel sneller inspelen op zaken. Ze streven daarmee AAOS volledig voorbij en zetten een nieuwe standaard voor Automotive
Onder aan de streep zitten we nu gewoonweg in het prille begin van Automotive support. De autoindustrie stapt eindelijk af van proprietary hard- en software en wordt eindelijk volwassen op dit gebied. Wij als early adopters hebben daar nu een beetje last van.
Ik zie het vooralsnog rooskleurig tegemoet. Ik geloof nooit dat Google dit platform in de komende 5 jaar gaat laten vallen. En over 5 jaar gaat mn P2 uit de lease en ga ik in situatie 2 gewoon voor een Apple Approved auto
Als laatst is het misschien ook wel interessant te realiseren dat het best kan dat Volvo véél meer weet dan wij op dit moment. Mogelijk dat er al lang en breed een nieuwe AAOS beschikbaar is, maar dat alles compleet under wraps zit en dat dikke NDA's voorkomen dat dergelijk informatie al lekt. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat Google al ruim een jaar stil zit met hun eerste (en überhaupt eerste(!)) Automotive OS.
[
Voor 0% gewijzigd door
MaxxMark op 21-06-2021 15:16
. Reden: Typo's, rare zinnen, etc. ]