Onze ervaringen met een korte roadtrip naar de Belgische Ardennen.
Vorige week zijn we een kleine 48 uur in de Ardenne geweest met onze Volvo p8. Dit was als klein voorproefje voor straks de zomervakantie. Het idee is dat we dan een rondje doen via België, Frankrijk, Italië, Zwitserland of Oostenrijk en dan weer terug naar Nederland.
Alles op zijn gemak. Van AirBnB naar AirBnB.
We zijn al aan het puzzelen hoe we dit gaan doen nu we voor voor het eerst met een electrische auto op pad gaan.
Maar goed. Afgelopen week was dan ook een kort voorproefje naar de Belgische Ardennen.
Wat een genot om met deze wagen op stap te zijn! En wat gedraagt ie zich lekker in heuvelachtig gebied. Geen gedoe meer dat je moet bij remmen als je naar beneden gaat. Gewoon doseren met je gaspedaal.
Toch gaf het rijden in België mij wel een beetje "Range Anxiety". Het aantal laadpunten aan de snelweg richting Luxemburg was in België een behoorlijk stuk minder dan in Nederland.
Desondanks wisten we op één "tank" het prima te halen en kwamen met 26% SoC aan op de bestemming.
Na een vriendelijk gesprek met de verhuurder konden we de auto opladen bij het huisje. We zouden de kosten onderhands wel verrekenen met de verhuurder van het huisje. Stroom is er tenslotte overal. Het laden duurt alleen wat langer met de stroom uit het stop contact (1 fase).
Het terrein was groot en ik kon de Volvo laadkapel nergens direct in een stop contact prikken. Een dik verlengsnoer was er wel voorhanden. En ja... Er staat in de instructies dat je geen verlengsnoer mag gebruiken maar bij gebrek aan een alternatief toch maar geprobeerd.
En verhip. De auto schrok wakker van de laadkabel en met met een snelheid van maal liefst 4 km/uur kwam de stroom binnen vloeien. Na een half uurtje nog even wezen kijken en de Volvo deed netjes zijn ding.
Met een glimlach op mijn gezicht hebben we daarna heerlijk gegeten en geslapen.
De volgende ochtend kwam ik tot de ontdekking dat er 3% was bijgeladen.

Chips... Dan maar op zoek naar een laadpaal. Zo op het eerste gezicht waren er wel een aantal. Maar al snel kwamen we tot de conclusie dat deze niet echt publiek genoemd kunnen worden.
Dit zijn laadpalen bij bedrijven (die de hele dag bezet zijn door een medewerker) of het zijn laadpalen bij mensen thuis die men "per ongeluk" het vinkje "publieke laadpaal" hebben aangevinkt.
We hebben een aantal keer voor een groot landgoed gestaan :-)
Op zich nog niet eens zo vreemd. Mijn laadpaal thuis heeft ook die optie en je kijkt er snel overheen.
Leer moment : de 11 kW laadpunten die je op de Shell / ABRP / E-Flux apps ziet zijn dus niet per definitie plekken waar je kunt laden !
Uiteindelijk vonden we 1 snellader (50 kw) bij een wat grotere supermarkt een half uur rijden van onze bestemming.
We hebben hem daar maar volgegooid tijdens het boodschappen doen. Hier dien je overigens wel even goed op de tijd te letten. Na een half uur werd automatisch de laadsessie beëindigd.
Al met al hebben we dan ook wel even moeten wennen aan de nieuwe manier van reizen. Een pompstation in zicht met lage SoC is niet altijd je redding. Je dient echt met een App of de onboard Google te werken. Verstandig om met filters te werken die bijv alleen snel-laders laten zien. We konden niet vertrouwen op de 11 kw laadpalen die zichtbaar zijn op de diverse apps.
De hoeveelheid publieke laadpalen zijn simpelweg een heel stuk minder dan in Nederland.
Wij hebben gezien dat je de grootste kans maakt bij grote vestigingen van bijv supermarkten.
Ook hebben we wel geleerd dat het wijs is je auto vol te gooien voordat je op je plek van bestemming bent. Dat geeft rust in je hoofd.
De vakantie staat voor de deur. Laten we hopen dat we er straks heerlijk van kunnen genieten. Heel veel rijplezier toegewenst.