Vanuit de huidige info geredeneerd lijkt dit op dit moment niet te kunnen. En om niet nodeloos te gaan verwarmen vind ik het wel een logische keuze. Dat voorverwarmen van de accu is alleen nuttig om meer range te krijgen en die heb je alleen op een lange rit nodig. Een lange rit maak je niet met lage SoCP2void19noPP schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:41:
[...]
Ik bedoel kan pre-heaten van de batterij ook onder 90% laden?
Dat lijkt me een beetje eenzijdig toch? Het klopt wat je zegt hoor, maar dat is voor de groep rijders die idd langere ritten maken. Maar er zal ook een groep rijders zijn die veel kortere ritten maken en ik kan me heel goed voorstellen dat het voor die groep ook veel handiger/prettiger/voordeliger is als de eerste paar KM niet enorm hoog zitten in verbruik.JTHZZ schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:53:
[...]
Vanuit de huidige info geredeneerd lijkt dit op dit moment niet te kunnen. En om niet nodeloos te gaan verwarmen vind ik het wel een logische keuze. Dat voorverwarmen van de accu is alleen nuttig om meer range te krijgen en die heb je alleen op een lange rit nodig. Een lange rit maak je niet met lage SoC
Het voordeel dat je hebt met voorverwarmen accu geldt natuurlijk voor elk type rijder.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Oké dat is fijn om te horen. Zal voor mij verschillend zijn. Gemiddeld 150km op een dag (retour).Petzun schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:56:
[...]
De P8 is inderdaad flink voordeliger geworden. Of completer voor hetzelfde bedrag.
De benodigde actieradius zal voor iedereen anders liggen. Lazen we in de winterperiode veel over, maar nu niet meer. Daarom mijn toevoeging dat in deze periode de WLTP range van 418 km door mij wordt gehaald als er niet teveel snelweg km's in de rit zitten (verbruik rond de 17,5 kWh) en de range rond de 360 km ligt (verbruik iets onder de 21 kWh) als er veel snelweg km's in de rit zitten. Had in winter al geen range angst , maar nu al helemaal niet meer.
Ik wil niet vervelend doen op dit gewaardeerde forum. Maar hoe weegt pre-heaten dan op tegen de winst in de eerste kilometers. Financieel aan laadpaal thuis?JTHZZ schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:53:
[...]
Vanuit de huidige info geredeneerd lijkt dit op dit moment niet te kunnen. En om niet nodeloos te gaan verwarmen vind ik het wel een logische keuze. Dat voorverwarmen van de accu is alleen nuttig om meer range te krijgen en die heb je alleen op een lange rit nodig. Een lange rit maak je niet met lage SoC
Of je die energie nou uit de laadpaal haalt of uit de geladen accu maakt niet uit. De hoeveelheid energie die je vanuit de laadpaal in je auto moet stoppen is hetzelfde. Bij voorverwarmen verbruik je die stroom al voordat je vertrekt. Als je dat niet doet moet je achteraf meer bijladen omdat je verbruik hoger was.Juancho schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:21:
[...]
Dat lijkt me een beetje eenzijdig toch? Het klopt wat je zegt hoor, maar dat is voor de groep rijders die idd langere ritten maken. Maar er zal ook een groep rijders zijn die veel kortere ritten maken en ik kan me heel goed voorstellen dat het voor die groep ook veel handiger/prettiger/voordeliger is als de eerste paar KM niet enorm hoog zitten in verbruik.
Het voordeel dat je hebt met voorverwarmen accu geldt natuurlijk voor elk type rijder.
Als je iedere keer bij een korte rit de accu gaat voorverwarmen dan verspil je veel stroom omdat de accu’s niet eens warm zouden zijn geworden zonder voorverwarmen.
Dat is een argument. Maar eigenlijk gaat het alleen om de range niet om de energiewinst. Die voorverwarmstroom komt dan niet uit de accu omdat je met warme accu’s kunt vertrekken. Er blijft dus meer over om kilometers te maken.P2void19noPP schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:27:
[...]
Ik wil niet vervelend doen op dit gewaardeerde forum. Maar hoe weegt pre-heaten dan op tegen de winst in de eerste kilometers. Financieel aan laadpaal thuis?
[ Voor 9% gewijzigd door JTHZZ op 12-05-2021 16:32 ]
Conclusie: Pre-heaten thuis heeft amper zin.JTHZZ schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:31:
[...]
Dat is een argument. Maar eigenlijk gaat het alleen om de range niet om de energiewinst. Die voorverwarmstroom komt dan niet uit de accu omdat je met warme accu’s kunt vertrekken. Er blijft dus meer over om kilometers te maken.
[ Voor 9% gewijzigd door P2void19noPP op 12-05-2021 16:46 ]
Dan zijn er dus twee verhalen want ons/mij is door Volvo gezegd dat het wel af is. We gaan zien welk verhaal gaat winnen.Juancho schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:23:
@Mga1600 , ik ben nu bij de Volvo dealer en de monteur gaf mij aan nog even zijn huiswerk te hebben gedaan en hiervoor contact gehad heeft met Volvo wbt de status van het alarm issue. Hem is aangegeven dat het issue dus nog NIET is opgelost maar dat er voor week 24 nu een daadwerkelijke fix gepland staat die dit echt gaat oplossen. Kortom, wat ik al eerder zei, momenteel hebben ze gewoon wat uitgeschakeld in de auto zodat de extra gevoelige sensor simpelweg niet geactiveerd is. Dat wordt dus straks opgelost met een fix.
Verder wel grappig, hij begon nog over de app en dat die voor de P8 nog lang niet stabiel was en er een groepje van 7 aan het testen zijn. Ik zei hem al....van dat groepje "ken" ik er een paar vanuit Tweakers en het drivers connect platform.
Hij had overigens de laatste weken voor P2 updates gedaan en daar ging de update vrij goed bij de meeste auto's.
Bij ‘de 7’ zijn er zoals te verwachten wel wat (kleine) issues en zeker ook wat wensen m.b.t. de app. Die melden we keurig, maar bij mij werkt het ding echt niet verkeerd hoor...! Dus zeggen dat de stabiliteit nog lang niet goed is is m.i. wel wat overdreven. Hij werkt vrijwel altijd en het is Beta......daar testen we voor toch? Voorlopig ben ik er blij mee!
Ik was gisteren bij de dealer voor mijn remmen probleem en daar niet men mij een interne Volvo bericht zien wat door Beesd aan de dealers gestuurd was met het hele verhaal over de 7 testers (compleet met foto van 7 gewassen auto’s). Die interne Volvo tamtam doet het dus goed.....nu nog de externe.....
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
P2void19noPP schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:44:
[...]
Conclusie: Pre-heaten thuis heeft amper zin.
Als je ziet hoe de range in de winter in elkaar stort, lijkt het me zeker zinvol. Mijn vermoeden is dat accuverwarming tijdens het rijden veel stroom kost dus dat kan in de winter flink wat kilometers range schelen als de accu bij vertrek warm is.
Als je alleen korte ritten maakt tussen laadpunten, dan heb je er niet veel aan.
[ Voor 12% gewijzigd door JTHZZ op 12-05-2021 17:00 ]
Verwijderd
[P2 PP]kramon schreef op maandag 10 mei 2021 @ 18:44:
P2 PP
Update rondom lekkage: monteur deelde net telefonisch dat de kofferbak ook vol water stond. Moet niet gekker worden… ze gaan onderzoeken.
Ik kan twee dingen bedenken:
- of de ramen sluiten niet goed
- of de achteraf geplaatste trekhaak heeft voor issues gezorgd. Er is daarvoor een groot gat gezaagd in de bodem. Mogelijk dat ik met een wasstraat programma daardoor water naar binnen heb laten spuiten (?)
Of een combi van de twee… morgen hoor ik vast meer.
Ik heb dit ook gehad, maar alleen aan de linkerzijde van de auto. Probleem was al snel gevonden: Bij de montage van de trekhaak (in Beesd voor zover ik weet) was de rubberen kabeldoorvoer niet in de kabelgoot gedaan. Regenwater loopt aan weerszijden langs de achterklep en wordt ter hoogte van de achterlichtunits binnendoor afgevoerd. Aan de linkerzijde liep dat de kabelgoot in en kwam via achterbak en onder de achterbank door op de bodem terecht. Dit zal ook iets dergelijks zijn.
De vloer is door de dealer zo goed mogelijk droog gemaakt maar de dikke isolatielaag is natuurlijk nog steeds erg vochtig. Hoop niet dat er binnenkort paddenstoelen opkomen
Ok ik ben net terug van de dealer. Nieuwste softeware zit er blijkbaar op (ik ging er vanuit dat het een april patch was maar bij mij staat nu bij Android beveiligingspatchniveau 1 maart) en ik heb de app kunnen koppelen. Ik zie alleen nog niks maar dat duurde maar zo 1 a 2 dagen voor je wat zag volgens mij dus ik houd het in de gaten.
Verder wel het issue bij weg rijden dat maps in het display voor mij het niet meer doet. Normaal werkte een reset wel, maar nu na 5x resetten heb ik nog steeds geen Maps. Zal het komende dagen even in de gaten houden en anders even de dealer inlichten.
Verder zie ik zo weinig nieuws, behalve dat de auto mij nu opeens bij 90% aangeeft dat ik nog 340km kan rijden. Of het toeval is of niet weet ik niet, maar de vorige keren kon ik met 100% 290km rijden. Zou ik dan nu die 50km extra er ook bij op gekregen hebben? Hoe dan ook mooiere cijfers! Als ik laad tot 100% zou je zo'n 350km wel hebben en dan bij een gemiddelde verbruik van 24.5 (over de afgelopen 2 maand). Dus hoe warmer het weer, hoe beter de cijfers. Als je in de zomer de 400km kan aantikken zit je al bijna aan de WLTP. Top!
Owja over actieradius gesproken. De assistent heeft ook na de update nog steeds issues als ik vraag: wat is mijn actieradius. Dan hoor ik of helemaal niets of de dame in kwestie begint te praten maar halverwege de zin stopt het. Het gekke is, vraag ik de assistent: hoeveel KM kan ik nog rijden.... dan werkt het wel goed....Bijzondere dingen toch
Verder wel het issue bij weg rijden dat maps in het display voor mij het niet meer doet. Normaal werkte een reset wel, maar nu na 5x resetten heb ik nog steeds geen Maps. Zal het komende dagen even in de gaten houden en anders even de dealer inlichten.
Verder zie ik zo weinig nieuws, behalve dat de auto mij nu opeens bij 90% aangeeft dat ik nog 340km kan rijden. Of het toeval is of niet weet ik niet, maar de vorige keren kon ik met 100% 290km rijden. Zou ik dan nu die 50km extra er ook bij op gekregen hebben? Hoe dan ook mooiere cijfers! Als ik laad tot 100% zou je zo'n 350km wel hebben en dan bij een gemiddelde verbruik van 24.5 (over de afgelopen 2 maand). Dus hoe warmer het weer, hoe beter de cijfers. Als je in de zomer de 400km kan aantikken zit je al bijna aan de WLTP. Top!
Owja over actieradius gesproken. De assistent heeft ook na de update nog steeds issues als ik vraag: wat is mijn actieradius. Dan hoor ik of helemaal niets of de dame in kwestie begint te praten maar halverwege de zin stopt het. Het gekke is, vraag ik de assistent: hoeveel KM kan ik nog rijden.... dan werkt het wel goed....Bijzondere dingen toch
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Dank. De vraag blijft kost voorverwarmen "financieel" niet meer dan verlies in eerste kilometers.Los van range, dat begrijp ik.JTHZZ schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:59:
[...]
![]()
Als je ziet hoe de range in de winter in elkaar stort, lijkt het me zeker zinvol. Mijn vermoeden is dat accuverwarming tijdens het rijden veel stroom kost dus dat kan in de winter flink wat kilometers range schelen als de accu bij vertrek warm is.
Als je alleen korte ritten maakt tussen laadpunten, dan heb je er niet veel aan.
Ik heb laatst effectief 300 km gereden en had daarna nog ongeveer 60 km over volgend de dame van Google .....Juancho schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 17:18:
Ok ik ben net terug van de dealer. Nieuwste softeware zit er blijkbaar op (ik ging er vanuit dat het een april patch was maar bij mij staat nu bij Android beveiligingspatchniveau 1 maart) en ik heb de app kunnen koppelen. Ik zie alleen nog niks maar dat duurde maar zo 1 a 2 dagen voor je wat zag volgens mij dus ik houd het in de gaten.
[P8] Bij de nieuwe auto hoor ik bij het achteruitrijden een piepje om de paar seconden buiten de auto (zoals een vrachtwagen alleen dan heel zachtjes). Dit is zachter dan het geluid wanneer je een object nadert. Is dit nieuw of heb ik dit altijd gemist of is het iets anders? 😂. Kon het niet in de handleiding vinden.
🤔
🤔
[ Voor 3% gewijzigd door Bazzan op 12-05-2021 18:33 ]
Bazzan
AVAS (…denk ikBazzan schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:12:
[P8] Bij de nieuwe auto hoor ik bij het achteruit rijden een piepje om de paar seconden buiten de auto zoals een vrachtwagen alleen dan heel zachtjes. Dit is zachter dan het geluid wanneer je een object nadert. Ben ik nou gek en is dit nieuw of heb ik dit altijd gemist of is het iets anders 😂. Kon het niet in de handleiding vinden.
🤔
P8-19”-WP
Als je alleen korte ritten doet kun je toch ook tot 80% laden en dan warmt hij niet voor begreep ik. Geen punt toch?JTHZZ schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:59:
[...]
![]()
Zo lees ik het ook. Aan de hand van de informatie van vandaag heb ik mijn laadlimiet naar 80% gezet. Totaal onnodig om elke dag voor niets de accu voor te verwarmen, de range winst heb ik nagenoeg nooit nodig.Mga1600 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:15:
[...]
Als je alleen korte ritten doet kun je toch ook tot 80% laden en dan warmt hij niet voor begreep ik. Geen punt toch?
Op mijn werk kan ik gratis laden, hier zet ik hem wel naar 90% om maximaal te profiteren
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Vraagje voor die 7 proefpersonen... Zitten jullie ook op deze software versies? Of heb ik gek genoeg niet de laaste update nog? Tis me even onduidelijk nu...
:strip_exif()/f/image/Y2YpxqFczdMHmZAnj1XvWK4Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik dacht namelijk dat je de laaste versie moest hebben om überhaupt VOC te kunnen Connecten. En dat lukt wel...
:strip_exif()/f/image/Y2YpxqFczdMHmZAnj1XvWK4Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik dacht namelijk dat je de laaste versie moest hebben om überhaupt VOC te kunnen Connecten. En dat lukt wel...
:strip_exif()/f/image/S1B5NT6k6S9FqiViiLOxc1lz.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door Juancho op 12-05-2021 18:43 ]
Inderdaad maar @Juancho begreep ik zo, dat hij vond dat het ook voor korte ritjes zinvol is. Dat herken ik niet. Ik vind het prima opgelost met die 90%.Mga1600 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:15:
[...]
Als je alleen korte ritten doet kun je toch ook tot 80% laden en dan warmt hij niet voor begreep ik. Geen punt toch?
Zag zojuist dat er een update was over het voorverwarmen van de batterij:
Onder de 90% —> voorverwarmd tot 0 graden
90% —> voorverwarmd tot 12 graden
100% —> voorverwarmd tot 18 graden
Onder de 90% —> voorverwarmd tot 0 graden
90% —> voorverwarmd tot 12 graden
100% —> voorverwarmd tot 18 graden
Nee dus, want ipv verwarmen op de accu gebeurt dat nu met netstroom. Netto is dat op wat onzettingsverlies na dus nul. Je komt met een minder lege accu aan op bestemming, of hoeft later pas bij te laden.P2void19noPP schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 17:19:
[...]
Dank. De vraag blijft kost voorverwarmen "financieel" niet meer dan verlies in eerste kilometers.Los van range, dat begrijp ik.
Gezien het feit dat thuis laden voor de meesten het goedkoopst is, is het financieel neutraal, tot licht positief. Zo betaalt de LM mij per geladen kWh en die komen grotendeels van overcapaciteit van mijn zonnepanelen, dat us dus 0,19 cent voordeel per gebruikte kWh.
Daar reken je jezelf een beetje te rijk ben ik bang. Hoe warmer het is hoe meer de AC moet werken en dat kost flink wat energie. Daarnaast houden batterijen ook niet van enorme hitte. De huidige temperaturen rond de 20 graden zijn ideaal en heb je in het voorjaar dus de beste range. Weet dus niet of je die 400km gaat halenJuancho schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 17:18:
Dus hoe warmer het weer, hoe beter de cijfers. Als je in de zomer de 400km kan aantikken zit je al bijna aan de WLTP. Top!
Hier meer info:
https://www.anwb.nl/auto/...loed-is-op-je-actieradius
Misverstand lijkt er hier soms ook te zijn dat je de WLTP ook op de snelweg alleen gaat halen. Dat is erg lastig, want de WLTP is een test van vele verschillende situaties en snelweg (zeker >100km/u) kost vrij veel energie vs bijv stad of regionale weg.
Ja precies dit geluid met achteruitrijden. Echt nog nooit gehoord in de eerste P8 (met ook nog niet de laatste update).
Geluid Avas bij een P2. 2e gedeelte is het geluid bij achteruitrijden.
Bazzan
En daarom zou voorverwarmen dus ook voor mensen die wat meer kortere ritten maken dus best interessant kunnen zijn. Immers lager start verbruik, lager overal verbruik, meer range en dus minder snel laden. Zeker als je je energie deels van je zonnepanelen haalt.Spanky79 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:33:
[...]
Nee dus, want ipv verwarmen op de accu gebeurt dat nu met netstroom. Netto is dat op wat onzettingsverlies na dus nul. Je komt met een minder lege accu aan op bestemming, of hoeft later pas bij te laden.
Gezien het feit dat thuis laden voor de meesten het goedkoopst is, is het financieel neutraal, tot licht positief. Zo betaalt de LM mij per geladen kWh en die komen grotendeels van overcapaciteit van mijn zonnepanelen, dat us dus 0,19 cent voordeel per gebruikte kWh.
Al begrijp ik natuurlijk ook dat de grootste winst hem zit voor de personen die echt lange ritten voor de boeg hebben waarbij je tot 100% gaat laden.
@AartJW ik heb eindelijk een glazen dak dat open kan dus daar ga ik optimaal gebruik van maken (en doe ik soms al). Lekker zonnetje op je bol, verkoelend briesje... De airco hoeft not aan hoor 😏
[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 12-05-2021 21:49 ]
Weet dankzij jouw bericht nu waarschijnlijk ook waar "mijn" rammeltje uit de bagageruimte vandaan komt. Lijkt inderdaad het kunstof blokje onder de laadvloer, beetje rare constructie. Ga eens kijken hoe ik deze kan fixeren, denk aan dubbelzijdig tape.henkjanborghuis schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:27:
[...]
Weten jullie zeker dat het uit het dakraam komt?
Ik hoor ook regelmatig een rammel en na wat zoekwerk lijkt het er bij mij op dat het komt door het blokje wat de laadvloer stut. Dat ding heeft aan de linkerkant twee 'pootjes', maar aan de andere is het vlak.
De dealer heeft er er een viltje onder gedaan, maar dat verhelpt het niet.
Het lijkt wel een ontwerpfoutje; met kleine pootjes aan 1 kant krijg je het nooit 'vast'. Heb voorgesteld aan de dealer om het maar ff vast te lijmen oid
XC40 EV Pro
[P2] Nou vandaag heeft mijn vrouw de P2 geleend en gelijk onder de 20kwh/100km gedoken met 250km ritje snelweg. 100max. Keurig. zal het ook eens proberen
Iets anders nog, ik ben er denk uit wat ik ga doen qua lease. Rij nu de MY21 Polestar 2 Midnight 20" non PP, vervangende auto.
Nieuwe leaseauto, dezelfde polestar MY21, 20" LM, maar dan magnesium. nu in het echt gezien en vindt de raampartijen/zwarte accenten wel mooi uitkomen met lichte lakkleur.
/f/image/E22htpqXgbmJC6nEpMMhXGsr.png?f=fotoalbum_large)
Geen zin om te wachten op de MY22, als die al geleverd gaan worden oktober dit jaar .... 12 -> 16% bijtellling 2022...Kies dan toch voor zekerheid in juni (voorraad) en full options, en 2 motoren ;-) Ik zie dat chips tekort nog een probleem worden dit jaar.
Dacht eerst nog aan de Long Range SIngle Engine, met plus pakket/warmtepomp maar kies toch PKs boven Range.... De Launch Edition van 21 is uiteindelijk ook gunstiger geprijsd nu dan MY22.
En hopelijk krijgen we nog voldoende improvements via OTA toch voor MY21 zodat we mee blijven liften ?
Zal er nog een nachtje over slapen, maar het lijkt erop dat ik P2 blijf rijden :-) en de Gok nemen voor full electric en vakanties dat het allemaal goedkomt

Iets anders nog, ik ben er denk uit wat ik ga doen qua lease. Rij nu de MY21 Polestar 2 Midnight 20" non PP, vervangende auto.
Nieuwe leaseauto, dezelfde polestar MY21, 20" LM, maar dan magnesium. nu in het echt gezien en vindt de raampartijen/zwarte accenten wel mooi uitkomen met lichte lakkleur.
/f/image/E22htpqXgbmJC6nEpMMhXGsr.png?f=fotoalbum_large)
Geen zin om te wachten op de MY22, als die al geleverd gaan worden oktober dit jaar .... 12 -> 16% bijtellling 2022...Kies dan toch voor zekerheid in juni (voorraad) en full options, en 2 motoren ;-) Ik zie dat chips tekort nog een probleem worden dit jaar.
Dacht eerst nog aan de Long Range SIngle Engine, met plus pakket/warmtepomp maar kies toch PKs boven Range.... De Launch Edition van 21 is uiteindelijk ook gunstiger geprijsd nu dan MY22.
En hopelijk krijgen we nog voldoende improvements via OTA toch voor MY21 zodat we mee blijven liften ?
Zal er nog een nachtje over slapen, maar het lijkt erop dat ik P2 blijf rijden :-) en de Gok nemen voor full electric en vakanties dat het allemaal goedkomt
Juancho schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:36:
[...]
@AartJW ik heb eindelijk een glazen dak dat open kan dus daar ga ik optimaal gebruik van maken (en doe ik soms al). Lekker zonnetje op je bol, verkoelend briesje... De airco hoeft not aan hoor 😏
Ik zie graag een foto van de oplossing tegemoet!Petzun schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:41:
[...]
Weet dankzij jouw bericht nu waarschijnlijk ook waar "mijn" rammeltje uit de bagageruimte vandaan komt. Lijkt inderdaad het kunstof blokje onder de laadvloer, beetje rare constructie. Ga eens kijken hoe ik deze kan fixeren, denk aan dubbelzijdig tape.
Hoor zelf iets linksachter als ik van een verkeersdrempel af rijd … mogelijk hetzelfde euvel 🧐
P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced
P8
Vanmiddag met het mooie weer eindelijk onder de 20kwh gekomen bij een rit van 150km met ACC op 100. Wat een verschil met afgelopen zondag, toen had ik een rit van 190km met 6 graden. Ik begon met acc op 135, maar ben na een kilometer of 100, 130 km/h gaan rijden. Het verbruik ging van constant 34,8 (eerste 100 km) terug naar 34 als overall gemiddelde. Het verwachtte percentage liep toen ik 135 reed langzaam terug. Het begon op 37% resterend en na 100 km was het nog 23%. Bij thuiskomst had ik nog 21% over.
Conclusie is dat iedere extra km harder heel veel extra verbruik oplevert (dit verschil is bij de P8 veel groter dan bij de Model S die ik had). Op zich logisch gezien de vorm.
Tevens kom ik tot de conclusie dat de inschatting van Google nog altijd erg goed is, mits je je aan de maximale snelheid houdt!
Vanmiddag met het mooie weer eindelijk onder de 20kwh gekomen bij een rit van 150km met ACC op 100. Wat een verschil met afgelopen zondag, toen had ik een rit van 190km met 6 graden. Ik begon met acc op 135, maar ben na een kilometer of 100, 130 km/h gaan rijden. Het verbruik ging van constant 34,8 (eerste 100 km) terug naar 34 als overall gemiddelde. Het verwachtte percentage liep toen ik 135 reed langzaam terug. Het begon op 37% resterend en na 100 km was het nog 23%. Bij thuiskomst had ik nog 21% over.
Conclusie is dat iedere extra km harder heel veel extra verbruik oplevert (dit verschil is bij de P8 veel groter dan bij de Model S die ik had). Op zich logisch gezien de vorm.
Tevens kom ik tot de conclusie dat de inschatting van Google nog altijd erg goed is, mits je je aan de maximale snelheid houdt!
Toch heftig dat verbruik van de P8. Ruim boven de 30 in deze tijd van het jaar, dat heb ik met een P2 zelfs niet als ik flink losga met de pk’s. Nooit gedacht dat stroomlijn zo’n verschil kan maken. En de P2 is al niet bepaald gestroomlijndjswinkels schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 22:32:
P8
Die paar % verbruik maakt me dan weinig uit op zo'n lekker speciaal zomers ritje naar bijv het strand, bos, waddeneilanden etc. Vind het heerlijk met dakaampje open, lekker zonnetje en briesje. Lekker man. We moeten niet vergeten ook te genieten van de auto hé 😏. Niet alles draait om de max range eruit te persen 😁AartJW schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 22:13:
[...]
Weet niet of dat ten goede gaat van het verbruik maar dat is een detail: https://www.argos.nl/nieu...rij-je-met-je-ramen-open/)
[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 12-05-2021 22:41 ]
P2
Daar is ie! Vandaag m'n P2 Void 19" met trekhaak opgehaald. Nog geen moment spijt gehad. Wat een fantastische auto. Gelijk al tegen de 200 km gereden, verbruik rond de 21,5. Niet verkeerd voor een maiden trip met de nodige uitspattingen
Digital Key werkt ook. In de app kan ik ook alles behalve accustatus zien en doen. Heb al geprobeerd om Polestar ID toe te voegen in de auto maar hij kan niet inloggen. Gebruikersnaam en wachtwoord zijn identiek aan die van de app. Ook geprobeerd met alle sleutels in de auto. Iemand dit eerder gehad en een oplossing? Anders ga ik morgen een wachtwoord reset proberen.
Daar is ie! Vandaag m'n P2 Void 19" met trekhaak opgehaald. Nog geen moment spijt gehad. Wat een fantastische auto. Gelijk al tegen de 200 km gereden, verbruik rond de 21,5. Niet verkeerd voor een maiden trip met de nodige uitspattingen
Digital Key werkt ook. In de app kan ik ook alles behalve accustatus zien en doen. Heb al geprobeerd om Polestar ID toe te voegen in de auto maar hij kan niet inloggen. Gebruikersnaam en wachtwoord zijn identiek aan die van de app. Ook geprobeerd met alle sleutels in de auto. Iemand dit eerder gehad en een oplossing? Anders ga ik morgen een wachtwoord reset proberen.
:strip_exif()/f/image/CQmiAQmtkBPMPLwv2El7nPWd.jpg?f=fotoalbum_large)
gerrit105 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 22:54:
P2
Daar is ie! Vandaag m'n P2 Void 19" met trekhaak opgehaald. Nog geen moment spijt gehad. Wat een fantastische auto. Gelijk al tegen de 200 km gereden, verbruik rond de 21,5. Niet verkeerd voor een maiden trip met de nodige uitspattingen![]()
[Afbeelding]
Volvo XC40 P8 | Kernel: 4.19.143 Fri Jan 8 | Android 10 | Patch Dec 1 2020
Klopt: dezelfde versie resp. 1 maart en 18 maart.Juancho schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:41:
Vraagje voor die 7 proefpersonen... Zitten jullie ook op deze software versies? Of heb ik gek genoeg niet de laaste update nog? Tis me even onduidelijk nu...
V
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat viel mij ook op. Er was niets achter mij, dus het kan niet de waarschuwing van Park Assist zijn. Die is ook luider. Zal dan zeker de waarschuwing aan omstanders zijn dat er een geweldige auto aan het manoeuvreren is,Bazzan schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:12:
[P8] Bij de nieuwe auto hoor ik bij het achteruitrijden een piepje om de paar seconden buiten de auto (zoals een vrachtwagen alleen dan heel zachtjes). Dit is zachter dan het geluid wanneer je een object nadert. Is dit nieuw of heb ik dit altijd gemist of is het iets anders? 😂. Kon het niet in de handleiding vinden.
🤔
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Magnesium bij Polestar = Glacier Silver bij Volvo. Laat ik die nu net op de P8 hebben! Erg blij mee.sky_walker schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 22:06:
[P2] Nou vandaag heeft mijn vrouw de P2 geleend en gelijk onder de 20kwh/100km gedoken met 250km ritje snelweg. 100max. Keurig. zal het ook eens proberen![]()
[Afbeelding]
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Soms wel soms niet. Omdat het allemaal zo soepel en stil rijdt vind ik het ook wel eens lekker om zo zuinig mogelijk te rijden. Vooral op de snelweg met ACC aan, lekker ontspannen. Ook voorliggers die onder de maximumsnelheid rijden op een weg waar je niet in mag halen kan ik beter hebben door de ACC. Aan de andere kant moet je die 400+ PK natuurlijk ook gewoon af en toe gebruikenVenomer schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 00:35:
Zijn jullie ook agressiever gaan rijden sinds jullie een P2 of P8 hebben? Ik betrapte mezelf erop dat ik van de invoegstrook meteen naar de linker baan schoot om de invoegers voor mij in te halen. Omdat het kan. Herkenbaar?
Ahem, zeer herkenbaar.Venomer schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 00:35:
Zijn jullie ook agressiever gaan rijden sinds jullie een P2 of P8 hebben? Ik betrapte mezelf erop dat ik van de invoegstrook meteen naar de linker baan schoot om de invoegers voor mij in te halen. Omdat het kan. Herkenbaar?

Wel en niet.
Soms pak ik snel "een gat" waar ik "vroeger" dat gat voorbij liet gaan.
Overall rij ik wel rustiger, omdat het zo lekker sereen rijden is....
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Haha bij mij juist omgekeerd, ik ben veel relaxter gaan rijden. Heerlijk cruisen op de ACC. En de wetenschap dat als je ergens langs wilt, er raket-potentie onder je kont zit geeft ook veel rust.
Tuurlijk af en toe wel eens een sprint je maar over het algemeen juist relaxter en rustiger.
P8
Dit heb ik ook. Rustig cruisend opp ACC, meestal 5 tot 10km/u boven de limiet.Montalbano schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 08:26:
[...]
Haha bij mij juist omgekeerd, ik ben veel relaxter gaan rijden. Heerlijk cruisen op de ACC. En de wetenschap dat als je ergens langs wilt, er raket-potentie onder je kont zit geeft ook veel rust.
Tuurlijk af en toe wel eens een sprint je maar over het algemeen juist relaxter en rustiger.
Tot er iemand in je kofferbak zit... of je ff moet inhalen.. of er leuke bocht komt 🚀
Helaas net zoals daarvoor (3 liter 6 in lijn..), ik had gehoopt dat ik vaker rustiger zou rijden met de elektrische wagon.. wel weer leuk: oprit snelweg een Polestar voor me, allebei binnen no-time al op de auto daarvoor af en dat je weet dat je allebei niet eens voluit ging. T is een lunchdoos on steroids. 🤘Venomer schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 00:35:
Bazzan
Exact dat!! Ik had alleen begrepen dat het alleen aan de rubbers bij de achterlichten lag, over de trekhaak werd niet gesproken. Maar ik vermoed dat dit hetzelfde was.Verwijderd schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 17:09:
[...]
[P2 PP]
Ik heb dit ook gehad, maar alleen aan de linkerzijde van de auto. Probleem was al snel gevonden: Bij de montage van de trekhaak (in Beesd voor zover ik weet) was de rubberen kabeldoorvoer niet in de kabelgoot gedaan. Regenwater loopt aan weerszijden langs de achterklep en wordt ter hoogte van de achterlichtunits binnendoor afgevoerd. Aan de linkerzijde liep dat de kabelgoot in en kwam via achterbak en onder de achterbank door op de bodem terecht. Dit zal ook iets dergelijks zijn.
De vloer is door de dealer zo goed mogelijk droog gemaakt maar de dikke isolatielaag is natuurlijk nog steeds erg vochtig. Hoop niet dat er binnenkort paddenstoelen opkomen
Ik had dus wel schimmel trouwens. Er zat al witte aanslag op de gordel rechtsachter en de hele auto was aan de rechterzijde een spons, vooral dat schuim wat onder de mat zit. Gisteren hebben ze de hele auto in een droogunit gezet zodat hij goed gedroogd wordt. Dat was in principe klaar, maar ik kreeg ‘m niet mee. Er gaat van alles vervangen worden. Met name interieur denk ik. Hopelijk duurt de levering daarvan niet te lang, want ik rij nu in een Corolla station, omdat ik zo nodig een trekhaak moest
Nog iets anders wat ik hier wel even moet delen. Niet bevestigd door de garage, maar een vermoeden van m’n schoonvader: mijn auto ligt dus al een tijdje vol water en ook ik heb eens gehad dat ik ‘s ochtends bij de auto kwam en alle ramen gewoon openstonden. Zijn theorie is dat dit een veiligheidsmechanisme is wat veel moderne auto’s hebben: zodra een auto te water gaat, gaan de ramen open, zodat je eruit kan komen. Hoewel mijn auto niet te water ging, zat hij wel vol water en kan die sensor dus afgegaan zijn… Daarom bij deze even een @tje naar @MaxxMark @Aghanim @Wesnam @82xx (Athlon) om toch even te kijken of jullie geen water in je auto hebt. Kijk even in de kofferbak onder de plank en druk even goed op de vloer en haal ook even jullie matjes weg bij de achterbank en druk daar vrij hard op vloer om te kijken of er ook water omhoog t komt. Je weet maar nooit…
Het vervangende vervoer bij Polestar was overigens een regelrechte ramp. Ik had maandag zelf de auto naar Broekhuis in Assen gebracht en er was zo snel niets voor handen, omdat ik de auto ad-hoc had gebracht. Begrijpelijk en prima. Dus ik kreeg een nieuwe Polo mee. De volgende dag zou ik of de P2 weer ophalen of een andere ruil auto krijgen, met trekhaak, i.v.m. Weekendje weg. Alleen liet Polestar verstek gaan. De persoon die de auto had beloofd aan broekhuis was gewoon naar huis gegaan. Vervolgens met Polestar Nederland gebeld om 17:00 en toen hebben ze nog die Corolla Hybrid Station met Trekhaak kunnen regelen die 500m verderop bij Logicx stond of ik kon kiezen voor ‘een Volvo met trekhaak’ en die zou ik de volgende dag kunnen krijgen, want die moest dan gebracht worden. Lekker geregeld Polestar… De mensen van Broekhuis verdienen een pluim, want ik ben uiteindelijk nog door een gast van Broekhuis in z’n eigen auto naar Logicx gebracht om 18:30 om de Corolla te halen.
Achteraf zei Broekhuis: het polestar proces is niet berekend op mensen die een gestrande auto nog netjes naar de garage brengen. M.a.w.: ik had gewoon thuis moeten blijven en zeggen dat m’n auto niet meer kon rijden, omdat het niet vertrouwd was. Dan was het beter gegaan. Zijn hier ook anderen die bij het ophalen van de auto op een trailer direct dan een vervangende auto kregen?
Edit, nog een video van de schade:
[Video: https://imgur.com/a/pQLtwqo]
XPENG G9 Performance 2024
@kramon thanks voor de heads-up! Zal het eens checken. Klinkt als een logische verklaring
Saillant detail is dat ik in de laatste 2 weken meermaals heb bemerkt dat bij de achterruiten waterdruppels strepen hadden getrokken alsof het raam open en dicht was geweest.
Ik maak er een gewoonte van om het met regelmaat te controleren. Volledig open ramen heb ik niet bewust meer gemerkt. Wel een klein kiertje open met nog onbekende oorzaak.
@kramon waar in de auto is dat filmpje genomen? Ik kan het niet goed plaatsen
Saillant detail is dat ik in de laatste 2 weken meermaals heb bemerkt dat bij de achterruiten waterdruppels strepen hadden getrokken alsof het raam open en dicht was geweest.
Ik maak er een gewoonte van om het met regelmaat te controleren. Volledig open ramen heb ik niet bewust meer gemerkt. Wel een klein kiertje open met nog onbekende oorzaak.

[ Voor 8% gewijzigd door MaxxMark op 13-05-2021 10:34 ]
T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...
Dat filmpje is achter de bijrijder. Die paal die je links ziet is overigens van een babystoel-base. Dus dat hoort er officieel niet bij 😂MaxxMark schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 10:32:
@kramon thanks voor de heads-up! Zal het eens checken. Klinkt als een logische verklaring
Dat is vrij fors verbruik. Heb met het mooie weer (P8, 19" zomer conti's) met rustig rijden en AC aan een gem verbruik van ca 24, op de 80km/u wegen daalt het naar ca 20. AC aan of uit scheelt wel zichtbaar, schat ca 2-3kwh/100km. Wat wel helpt zijn de eerste 20min, de auto vreet stroom om de klimaat control op temp te krijgen. Als ik er aan denk zet ik de auto op voorverwarmen aan de laadpaal. Zou fijn zijn als dat via de App kan binnenkort. EN ja, als mijn vrouw de auto gebruikt heeft staat het verbruik ook significant lager...zegt genoeg denk ik :-)jswinkels schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 22:32:
P8
Ik heb dat geluid ook. Rond 100 km/h.henkjanborghuis schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:27:
[...]
Weten jullie zeker dat het uit het dakraam komt?
Ik hoor ook regelmatig een rammel en na wat zoekwerk lijkt het er bij mij op dat het komt door het blokje wat de laadvloer stut. Dat ding heeft aan de linkerkant twee 'pootjes', maar aan de andere is het vlak.
De dealer heeft er er een viltje onder gedaan, maar dat verhelpt het niet.
Het lijkt wel een ontwerpfoutje; met kleine pootjes aan 1 kant krijg je het nooit 'vast'. Heb voorgesteld aan de dealer om het maar ff vast te lijmen oid
Dakraam, dakrand. Geen idee.
Heeft iedereen die dit hoor het panoramadak? Dat zou al enige richting geven.
P8. Ik heb min of meer hetzelfde issue. Al een paar keer gehad dat Maps in het kleine display ‘ bevriest’. Geeft verkeerde locatie en wijzigt niet. En inmiddels ook 2 maal dat er helemaal geen kaart getoond wordt. Steeds wel werkende navigatie op het grote display, de kleine instructies bovenin het kleine display en ook de icoon-instructies in de minimalistische versie van het scherm. Even auto uit en aan hielp niet. Reset wel. En langer de auto laten staan ook. Lijkt toch vooral een software issue maar ik heb er nog maar enkele mensen over gehoord.Mga1600 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:09:
[...]
Ik had het zondag precies zo, alleen werkte bij mij een (rijdende) reset wel.
Weet iemand of dit al de aandacht heeft van Volvo?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZbOriK361eBLNk8Wq9gS6BgE.jpg?f=user_large)
Ik voorzie problemen in de zomer als er meer caravanners onderweg zijn die moeten laden😫. Hij leek gewoon domweg de weg te blokkeren, maar heeft wat hekken verschoven waardoor een Kia er toch nog bij kon. Dat is dus wel zo netjes!
Maar met een P2 of P8 kun je hier helemaal niet laden met een sleurhut erachter! Dan moet je toch echt naar een Fastned of zo.
P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced
Ja, dit issue is in ieder geval wel onder de aandacht gebracht.....RJV2 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 11:20:
[...]
P8. Ik heb min of meer hetzelfde issue. Al een paar keer gehad dat Maps in het kleine display ‘ bevriest’. Geeft verkeerde locatie en wijzigt niet. En inmiddels ook 2 maal dat er helemaal geen kaart getoond wordt. Steeds wel werkende navigatie op het grote display, de kleine instructies bovenin het kleine display en ook de icoon-instructies in de minimalistische versie van het scherm. Even auto uit en aan hielp niet. Reset wel. En langer de auto laten staan ook. Lijkt toch vooral een software issue maar ik heb er nog maar enkele mensen over gehoord.
Tip: leg ook zelf al je issues, bugs etc neer bij je dealer. Die kunnen het dan ook weer door spelen naar Volvo NL. Ik heb gister dus de april update gehad maar sindsdien doet maps het ook bij niet meer in het bestuurders display. Reset werk nu niet, heb wel eens vaker af en toe een hapering gehad maar een reset werkte dan vaak wel.RJV2 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 11:20:
[...]
P8. Ik heb min of meer hetzelfde issue. Al een paar keer gehad dat Maps in het kleine display ‘ bevriest’. Geeft verkeerde locatie en wijzigt niet. En inmiddels ook 2 maal dat er helemaal geen kaart getoond wordt. Steeds wel werkende navigatie op het grote display, de kleine instructies bovenin het kleine display en ook de icoon-instructies in de minimalistische versie van het scherm. Even auto uit en aan hielp niet. Reset wel. En langer de auto laten staan ook. Lijkt toch vooral een software issue maar ik heb er nog maar enkele mensen over gehoord.
Als dit maandag nog zo is ga ik ook zelf de dealer contacten om te laten oplossen.
@henkjanborghuis @P2HattemP2Hattem schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 22:17:
[...]
Ik zie graag een foto van de oplossing tegemoet!
Hoor zelf iets linksachter als ik van een verkeersdrempel af rijd … mogelijk hetzelfde euvel 🧐
:strip_exif()/f/image/CDNIcwR99YT20PonaMn75lDA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xOqB3iuxA2SPN9qOoJkJuEQ9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3NYD0B0LLkaCTM7QKtSga2YL.jpg?f=fotoalbum_large)
Stukje sterk dubbelzijdig tape doet inderdaad wonderen. Stutblokje zit muurvast en geeft geen kraakjes meer. Nog een beetje bijsnijden en dan prima zo. Lang geleden dat ik met tape, kit of tie-rips aan auto's aan het knutselen was
XC40 EV Pro
Waar zit dit precies? achter de voorstoelen?Petzun schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 15:51:
[...]
@henkjanborghuis @P2Hattem
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Stukje sterk dubbelzijdig tape doet inderdaad wonderen. Stutblokje zit muurvast en geeft geen kraakjes meer. Nog een beetje bijsnijden en dan prima zo. Lang geleden dat ik met tape, kit of tie-rips aan auto's aan het knutselen was.
In de bagageruimte achter de achterstoelen en onder de laadvloer.Ruben E schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 16:13:
[...]
Waar zit dit precies? achter de voorstoelen?
Dit blokje stut de laadvloer. Zit niet goed vast en ik hoorde deze bewegen/ geluid afgeven als ik bv. over een slechte klinkerweg of een drempel reed. Ik weet niet over dit bij alle auto's speelt.
XC40 EV Pro
Vandaag stond mijn auto in de zon en was het erg warm toen ik instapte. De 'kachel' stond op 19 graden, dus ik verwachtte dat de airco en de blower even een tandje bij zouden zetten.
Echter, ventilator bleef op standje 1 (airco werkt prima, er komt zachtjes koude lucht uit), terwijl ik 'auto' heb ingesteld. Wanneer ik de ventilator op standje 3 zet (klimaatcontrole blijft 'auto'), blijft ie de hele dag op standje 3.
Ben vorige week nog bij de dealer geweest wegens een terugroepactie voor een aircoslang en de nieuwste softwareupdate.
Is er een issue met de P8 dat de klimaatcontrole op 'auto' staat, maar de blower niet meedoet?
Echter, ventilator bleef op standje 1 (airco werkt prima, er komt zachtjes koude lucht uit), terwijl ik 'auto' heb ingesteld. Wanneer ik de ventilator op standje 3 zet (klimaatcontrole blijft 'auto'), blijft ie de hele dag op standje 3.
Ben vorige week nog bij de dealer geweest wegens een terugroepactie voor een aircoslang en de nieuwste softwareupdate.
Is er een issue met de P8 dat de klimaatcontrole op 'auto' staat, maar de blower niet meedoet?
[ Voor 6% gewijzigd door AS P8 op 13-05-2021 20:05 ]
Dit is zoals het werkt. Het is een beetje kinderachtige manier van “auto”. Snelheid van de ventilator is een handmatige actie.AS P8 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:03:
Vandaag stond mijn auto in de zon en was het erg warm toen ik instapte. De 'kachel' stond op 19 graden, dus ik verwachtte dat de airco en de blower even een tandje bij zouden zetten.
Goeie, vraag had ik ook nog staan maar was het gister vergeten bij de dealer. Ik wist bijv niet dat je een paar seconden op automatisch moest drukken om het te activeren. Dan is standje 3 altijd actief.AS P8 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:03:
Alleen blijft die ook op 3 staan ipv automatisch aan te passen zoals ik gewend ben in de v40. Dan ging het blazen vanzelf zachter/harder op basis van de temperatuur.
Het is mij dus eigenlijk ook niet helder wat nu automatisch is en wat in de P8 nou eigenlijk automatisch inhoudt....
Jep; bij koelen zie je een blauw wolkje! Visueel is de app voor de P8 prachtig. Nu nog wachten op stabiliteit. Ik heb maar sporadisch de SoC en pas als ik dat heb kan ik andere dingen dan alleen ontgrendelen en vergrendelen…McA schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:11:
[P8]
Vorige week update bij de dealer.
VOC gekoppeld en de eerste dag geen functies. Een dag later werkt het ineens.
Vergrendelen en ontgrendelen werkt opvallend snel. De auto op de telefoon draait ook de spiegels naar buiten en laat realtime zien welke deuren open/dicht zijn. Ook knippert het alarm lampje op het dashboard wanneer de auto gesloten is en het alarm geactiveerd is.
Klimaat kan gestart worden wat in de afbeelding een warme rode gloed laat zien. Ben benieuwd of deze ook blauw wordt tijdens koelen![]()
Verder is laadstatus zichtbaar.
Hier een paar screenshots.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Helemaal mee eens, ziet er erg netjes uit!JohnDoe77 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:28:
[...]
Jep; bij koelen zie je een blauw wolkje! Visueel is de app voor de P8 prachtig. Nu nog wachten op stabiliteit. Ik heb maar sporadisch de SoC en pas als ik dat heb kan ik andere dingen dan alleen ontgrendelen en vergrendelen…
Hier ging het in t begin ook niet altijd goed maar nu lijkt het al een week zonder problemen te werken.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Zie onderste regel : de weergave blijft op de gekozen stand staan, maar de fan snelheid zou wel moeten variëren als het erg warm is in de autoJuancho schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:15:
[...]
Goeie, vraag had ik ook nog staan maar was het gister vergeten bij de dealer. Ik wist bijv niet dat je een paar seconden op automatisch moest drukken om het te activeren. Dan is standje 3 altijd actief.
Alleen blijft die ook op 3 staan ipv automatisch aan te passen zoals ik gewend ben in de v40. Dan ging het blazen vanzelf zachter/harder op basis van de temperatuur.
Het is mij dus eigenlijk ook niet helder wat nu automatisch is en wat in de P8 nou eigenlijk automatisch inhoudt....
/f/image/mcKTFaaIPQuIGlKTWQaWK9eq.png?f=fotoalbum_large)
Ja wel gek dat het bij de een wel stabiel werkt en bij de ander niet.JohnDoe77 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:28:
[...]
Jep; bij koelen zie je een blauw wolkje! Visueel is de app voor de P8 prachtig. Nu nog wachten op stabiliteit. Ik heb maar sporadisch de SoC en pas als ik dat heb kan ik andere dingen dan alleen ontgrendelen en vergrendelen…
Het zijn nog maar een paar functies, maar die gaan bij mij gewoon goed en ik ben er blij mee. Ik zie soc in 3 seconden na het starten van de app en de overige functies werken ook snel. Alleen het updaten van de soc tijdens het laden loopt een tijdje achter bij de informatie in de auto zelf.
De Graphics zijn daarbij inderdaad leuk: met de juiste auto kleur, het rode ‘ledje’ op het dashboard als de auto vergrendeld is, het groene licht bij de laadkabel als er geladen wordt en inderdaad de rode of blauwe luchtstromen in het interieur als pre-conditioning actief is.
Hmm vreemde zin dan. Snelheid en stand zijn toch hetzelfde? Snelheid 3 blaast harder dan stand 2 met bijbehorende snelheid.
Ik heb ook niet echt het idee dat de fan bijv minder hard blaast als de temperatuur aardig overeenkomt. Dat voelt zoals anders dan de automatische stand in de V40. Misschien kwestie van wennen maar voorlopig ben ik er nog niet helemaal uit of het allemaal wel goed gaat... 🤔
Ps. Na hoeveel dagen hadden jullie dan een werkende app? Net nog ff gechecked en na 1,5 dag lijkt er nog niks door te komen. Moet je verder, naast koppelen in de auto en app, nog wat doen/instellen?
Ik heb ook niet echt het idee dat de fan bijv minder hard blaast als de temperatuur aardig overeenkomt. Dat voelt zoals anders dan de automatische stand in de V40. Misschien kwestie van wennen maar voorlopig ben ik er nog niet helemaal uit of het allemaal wel goed gaat... 🤔
Ps. Na hoeveel dagen hadden jullie dan een werkende app? Net nog ff gechecked en na 1,5 dag lijkt er nog niks door te komen. Moet je verder, naast koppelen in de auto en app, nog wat doen/instellen?
:strip_exif()/f/image/craiCe7T9KIUhTPSA8kvmIuy.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat ze bedoelen is dat wat je kiest een basis instelling is volgens je eigen voorkeur.Juancho schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 22:02:
Hmm vreemde zin dan. Snelheid en stand zijn toch hetzelfde? Snelheid 3 blaast harder dan stand 2 met bijbehorende snelheid.
[Afbeelding]
Maar die gekozen snelheid kan tijdelijk overruled worden als de luchtstroom onvoldoende is om de ingestelde temperatuur te handhaven.
Werkte in mijn vorige Volvo ook zo.,
Bij mij duurde het nog geen 20 uur. Staat je Volvo id in je profiel?Juancho schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 22:02:
[Afbeelding]
Die vind ik vreemd. Als je bijv handmatig kiest voor stand 1 (vind ik het prettigste) dan blijft die ook op stand 1 staan. Tenzij je dus die automatische knop even een paar tel ingedrukt houdt want dan schakelt het over naar stand 3. Dan zou dus moeten gebeuren wat jij stelt, automatisch het klimaat regelen tot ingestelde temperatuur. De stand blijft dan echter wel altijd op 3 en gaat niet terug naar stand 1 en bij mij blijft het blazen dan ook echt volgens stand 3 doorgaan terwijl ik bijna wel zeker weet dat de temperatuur al goed is.
Kortom, het automatisch verlagen / verhogen van de fan snelheid gaat nog niet zoals het hoort zoals ik het nu beleef.
En dan heb je trouwens nog een optie: gewoon 1x op automatisch klikken maar wat dat dan precies doet... Vind het nog erg omslachtig en onduidelijk om eerlijk te zijn.
Kortom, het automatisch verlagen / verhogen van de fan snelheid gaat nog niet zoals het hoort zoals ik het nu beleef.
En dan heb je trouwens nog een optie: gewoon 1x op automatisch klikken maar wat dat dan precies doet... Vind het nog erg omslachtig en onduidelijk om eerlijk te zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 13-05-2021 22:42 ]
De automaat knop is voor luchtverdeling en temperatuurbewaking binnen de contouren die je zelf hebt aangegeven zowel qua temperatuur en qua fan snelheid. Als jouw profiel 20 graden is en fan stand 2 en klimaat auto hebt geselecteerde en dan in snikhete geparkeerde auto stapt zal de fan harder gaan blazen tot de 20: graden gehaald is, daarna zal die zakken tot de snelheid die bij stand 2 hoort.Juancho schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 22:33:
Die vind ik vreemd. Als je bijv handmatig kiest voor stand 1 (vind ik het prettigste) dan blijft die ook op stand 1 staan. Tenzij je dus die automatische knop even een paar tel ingedrukt houdt. Dan zou dus moeten gebeuren wat hij stelt, automatisch het klimaat regelen tot ingestelde temperatuur. De stand blijft dan echter wel altijd op 3 en bij mij blijft het blazen dan ook echt volgens stand 3 doorgaan terwijl ik bijna wel zeker weet dat de temperatuur al goed is.
En dan heb je trouwens nog een optie: gewoon 1x op automatisch klikken. Vind het nog erg omslachtig en onduidelijk om eerlijk te zijn.
Met andere woorden je hebt gewoon een extra personaliserings mogelijkheid met de fan snelheid. De een vind P8 een harde luchtstroom prettig en de ander wil liever minder luchtverplaatsing. Luxueus toch?
Denk er wel aan de airco op het achterliggende scherm aan te zetten..
.
Ik zal eens langer op de 'auto' knop drukken, een paar tellen dus? Ik heb tot nu toe alleen kort 1x op auto gedrukt, zoals het volgens mij in alle auto's werkt, maar is dus niet voldoende. Thanks. (en toch vind ik het raar... auto is pas auto als je er wat langer op drukt??Juancho schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 22:33:

[ Voor 4% gewijzigd door AS P8 op 13-05-2021 22:51 ]
Voor het overzicht even de gehele tekst en uitleg:
Mij maakt dat verder niet uit, ik wil gewoon 19 graden hebven en dat de auto dat automatisch zo houdt. Wat is dan de beste optie? Dat is dan:
1. Temperatuur op 19
2. Fan stand op 1
3. 1x kort klikken op automatisch.
@Mga1600 simpel praktijk voorbeeldje dan... Ik wil de temperatuur op 19 graden hebben en houden. Hoe moet dat nu dan? Dat waaier verhaal is leuk maar ik snap ook wel dat de fan harder moet werken om flink te koelen of op te warmen. Maar dat laatste kan je dus weer naar voorjeur instellen?XC40 Recharge Pure Electric
2021
Klimaatregeling voor interieur
Automatische klimaatregeling activeren
Bijgewerkt 10-11-2020
Bij automatische klimaatregeling worden meerdere klimaatfuncties automatisch geregeld.
Open het klimaatveld op het middendisplay door op de temperatuurknop onderaan in het midden van het middendisplay te drukken.
Druk kort of lang op AUTO.
Kort drukken - de luchtrecirculatie, airconditioning en luchtverdeling worden automatisch geregeld.
Lang drukken - de luchtrecirculatie, airconditioning en luchtverdeling worden automatisch geregeld, de temperatuur en het ventilatorniveau worden gewijzigd in de standaardinstellingen: 22 °C (72 °F) en niveau 3.
De automatische klimaatregeling wordt geactiveerd en de knop gaat branden.
Let op
Het is mogelijk om de temperatuur en de ventilatorstand te wijzigen zonder deactivering van de automatische klimaatregeling. De automatische klimaatregeling wordt gedeactiveerd wanneer de luchtverdeling handmatig wordt gewijzigd of wanneer max. ontwaseming wordt geactiveerd.
Mij maakt dat verder niet uit, ik wil gewoon 19 graden hebven en dat de auto dat automatisch zo houdt. Wat is dan de beste optie? Dat is dan:
1. Temperatuur op 19
2. Fan stand op 1
Nee, nergens voor nodig het is doodsimpel: zelf eenmalig een fansnelheid kiezen die bij je past, die je prettig vindt qua geluid qua luchtstroom, bijvoorbeeld 2. Temperatuur kiezen en op auto kiezen. Airco moet op dat achterliggende scherm aanstaan (blauw). Klaar.....lAS P8 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 22:50:
[...]
Ik zal eens langer op de 'auto' knop drukken, een paar tellen dus? Ik heb tot nu toe alleen kort 1x op auto gedrukt, zoals het volgens mij in alle auto's werkt, maar is dus niet voldoende. Thanks. (en toch vind ik het raar... auto is pas auto als je er wat langer op drukt??)
Als het bij instappen heet is versneld de fan vanzelf (tijdelijk) en keert weert terug naar de gekozen snelheid. Maar de aanwijzing blijft altijd de waarde die je zelf gekozen hebt (2 of 3 of wat dan ook) ook op het moment dat hij in de versnelling gaat om snel te koelen want dat is de basisinstelling.
Thanks maar bij mij blijft ie dan braaf op standje 1 koelen, zachtjes een koude lucht uitblazen en geen enkele versnelling van de fansnelheid wanneer het erg warm is in het interieur bij het instappen.Mga1600 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 23:15:
[...]
Nee, nergens voor nodig het is doodsimpel: zelf eenmalig een fansnelheid kiezen die bij je past, die je prettig vindt qua geluid qua luchtstroom, bijvoorbeeld 2. Temperatuur kiezen en op auto kiezen. Airco moet op dat achterliggende scherm aanstaan (blauw). Klaar.....l
Als het bij instappen heet is versneld de fan vanzelf (tijdelijk) en keert weert terug naar de gekozen snelheid. Maar de aanwijzing blijft altijd de waarde die je zelf gekozen hebt (2 of 3 of wat dan ook) ook op het moment dat hij in de versnelling gaat om snel te koelen want dat is de basisinstelling.
[ Voor 3% gewijzigd door AS P8 op 13-05-2021 23:21 ]
Ja precies, alleen is stand 1 is een beetje laag vind ik zelf want dan is de luchtstroom wel erg minimaa en niet aangenaam. stand 2 is beter. En niet vergeten de airco op dat achterliggende scherm eenmalig aan te zetten.Juancho schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 23:07:
Voor het overzicht even de gehele tekst en uitleg:
[...]
@Mga1600 simpel praktijk voorbeeldje dan... Ik wil de temperatuur op 19 graden hebben en houden. Hoe moet dat nu dan? Dat waaier verhaal is leuk maar ik snap ook wel dat de fan harder moet werken om flink te koelen of op te warmen. Maar dat laatste kan je dus weer naar voorjeur instellen?
1. Temperatuur op 19
2. Fan stand op 1
Hij zou dan wel moeten optoeren vanaf de ingestelde snelheid en daarna weer terug. Maar hij blijft ten alle tijde de gekozen stand aanwijzen.AS P8 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 23:19:
[...]
Thanks maar bij mij blijft ie dan braaf op standje 1 koelen, zachtjes een koude lucht uitblazen en geen enkele versnelling van de fansnelheid wanneer het erg warm is in het interieur bij het instappen.
Ik heb volgens mij ook nog nooit boven de 30 gehaald! Toen het rond het vriespunt was een rit van dik 450km gereden met gemiddeld 27. Afgelopen dagen 285km gereden mt gemiddeld 22,2..... waarvan 65% met acc op 110, drie personen en bagage in de P8 op 20”!JTHZZ schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 22:36:
[...]
Toch heftig dat verbruik van de P8. Ruim boven de 30 in deze tijd van het jaar, dat heb ik met een P2 zelfs niet als ik flink losga met de pk’s. Nooit gedacht dat stroomlijn zo’n verschil kan maken. En de P2 is al niet bepaald gestroomlijnd
Ik zit nu bij de garage ivm de geluidsissues en vroeg of ze , terwijl ze daar mee bezig zijn, gelijk de laatste software er op kunnen zetten. Ik kreeg als antwoord nee.. doen ze alleen als er een storing is of een issue wat verholpen word met een update. Ze krijgen er niet voor betaald als ze het gewoon zo even doen, ik moet wachten op OTA. Ik snap de argumenten wel, maar lees veel mensen hier die gewoon een afspraak maken met de dealer voor alleen software updates?
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Ik denk dat de ene dealer een andere definitie van "issue" heeft dan de ander
Of dat ze wat meedenken in hoe iets beschreven kan zijn als een "issue".
"Soms wegvallen van geluid?" oh dat klinkt als een issue dat mogelijk in de laatste update voor je auto is opgelost! Mogelijk met al de voorkennis dat dat niet zo is.
Daarnaast kunnen ze het natuurlijk gewoon al erg druk hebben en dan krijg je zo'n verhaal. Of dat ze niet voldoende plekken hebben om een update te doen.
Mijn dealer vertelde dat ze voor de p2/p8 speciale (laad)units hadden om auto's van een update te voorzien. Die regelden zeer specifiek de laadspanning. Daarnaast vertelde die dat de auto de update weer als geheel krijgt en daardoor best wat tijd inneemt (en dus ruimte in de werkplaats). Ik kan me voorstellen dat een dealer daar niet altijd op zit te wachten
"Soms wegvallen van geluid?" oh dat klinkt als een issue dat mogelijk in de laatste update voor je auto is opgelost! Mogelijk met al de voorkennis dat dat niet zo is.
Daarnaast kunnen ze het natuurlijk gewoon al erg druk hebben en dan krijg je zo'n verhaal. Of dat ze niet voldoende plekken hebben om een update te doen.
Mijn dealer vertelde dat ze voor de p2/p8 speciale (laad)units hadden om auto's van een update te voorzien. Die regelden zeer specifiek de laadspanning. Daarnaast vertelde die dat de auto de update weer als geheel krijgt en daardoor best wat tijd inneemt (en dus ruimte in de werkplaats). Ik kan me voorstellen dat een dealer daar niet altijd op zit te wachten
T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...
Klopt, dealers gaan hier dus verschillend mee om. Niet echt klantvriendelijk dit. Begrijp het argument dat zij aangeven juist niet. Had het antwoord geweest "we zitten vol en het lukt niet dit nu in de planning op te nemen" dat had ik me er nog iets bij kunnen voorstellen.4v4t4r schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 08:17:
Ik zit nu bij de garage ivm de geluidsissues en vroeg of ze , terwijl ze daar mee bezig zijn, gelijk de laatste software er op kunnen zetten. Ik kreeg als antwoord nee.. doen ze alleen als er een storing is of een issue wat verholpen word met een update. Ze krijgen er niet voor betaald als ze het gewoon zo even doen, ik moet wachten op OTA. Ik snap de argumenten wel, maar lees veel mensen hier die gewoon een afspraak maken met de dealer voor alleen software updates?
XC40 EV Pro
Ik kwam voor hetzelfde probleem met mijn P2 bij de dealer en wilde niet dat ze de update installeerden omdat op dat moment de eerste ota update liep en ik wel wilde weten of dat werkte.4v4t4r schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 08:17:
Kon niet - het eerste wat ze doen is update installeren om problemen voor te zijn.
Dealers houden er hun eigen werkwijze op na zo te lezen.
Uit de polestar FAQ (vreemd genoeg in het Engels maar wel op de Nederlandse site)Arie van Dijk schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:08:
[...]
Ik kwam voor hetzelfde probleem met mijn P2 bij de dealer en wilde niet dat ze de update installeerden omdat op dat moment de eerste ota update liep en ik wel wilde weten of dat werkte.
Kon niet - het eerste wat ze doen is update installeren om problemen voor te zijn.
Dealers houden er hun eigen werkwijze op na zo te lezen.
:strip_exif()/f/image/BJkpZPz8lenHTZZJXZMDYw4B.jpg?f=fotoalbum_large)
P2
Gisteren voor het eerst sinds januari levering een lange rit (heen en terug) gemaakt: 327 km totaal, vnl snelweg, Acc op 103, dus behoudend gereden. Thuis geladen tot 100% omdat ik zonder bijladen heen en terug wilde komen. Heenweg normaal, terugweg veel regen. Bij thuiskomst nog 19% (ca 80 km) over. Dat komt dus aardig overeen met range van iets boven 400 km. Bij alleen ‘stadsverkeer’ zou de range nog hoger kunnen uitkomen.
:strip_exif()/f/image/fTuoOhI8TN9Fr1tOrAELFwMD.jpg?f=fotoalbum_large)
•
:strip_exif()/f/image/YlptKs7UEKAdi3knPl5UyEaw.jpg?f=fotoalbum_large)
(Trouwens: nog steeds geen ‘update gedownload’ melding gekregen)
Gisteren voor het eerst sinds januari levering een lange rit (heen en terug) gemaakt: 327 km totaal, vnl snelweg, Acc op 103, dus behoudend gereden. Thuis geladen tot 100% omdat ik zonder bijladen heen en terug wilde komen. Heenweg normaal, terugweg veel regen. Bij thuiskomst nog 19% (ca 80 km) over. Dat komt dus aardig overeen met range van iets boven 400 km. Bij alleen ‘stadsverkeer’ zou de range nog hoger kunnen uitkomen.
:strip_exif()/f/image/fTuoOhI8TN9Fr1tOrAELFwMD.jpg?f=fotoalbum_large)
•
:strip_exif()/f/image/YlptKs7UEKAdi3knPl5UyEaw.jpg?f=fotoalbum_large)
(Trouwens: nog steeds geen ‘update gedownload’ melding gekregen)
Polestar2 launch edition, Void, charcoal, non PP/19
Kan je laten weten hoe het probleem opgelost wordt? Gaat dit om het probleem dat de speakers achteraan weinig of geen geluid produceren?4v4t4r schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 08:17:
Nee andere geluidsissues .. rammel uit linkervoorwiel en dakraam .Davy_Rx schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:48:
[...]
Kan je laten weten hoe het probleem opgelost wordt? Gaat dit om het probleem dat de speakers achteraan weinig of geen geluid produceren?
Helaas beide niet reproduceerbaar voor ze.. ben weer weg.
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Het slechtste wat ik ooit gereden heb afgelopen winter - tenminste over een langere rit - was 25,5. Alleen de eerste kilometers als de auto nog op moest warmen kwamen boven de 30.JTHZZ schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 22:36:
[...]
Toch heftig dat verbruik van de P8. Ruim boven de 30 in deze tijd van het jaar, dat heb ik met een P2 zelfs niet als ik flink losga met de pk’s. Nooit gedacht dat stroomlijn zo’n verschil kan maken. En de P2 is al niet bepaald gestroomlijnd
Nu met de huidige temperaturen zit ik rond de 20 of zelfs net daaronder. Het totale gemiddelde van mijn auto sinds half februari staat nu op 23,7.
Zelfs op dat gemiddelde zit je dus op de 300 km praktische range, vorige week kwam ik tot 360 km (dwz 2 x 150 km= 300 gereden en thuisgekomen nog voor 60 km stroom over). Was wel allemaal snelweg en met de flow mee ( zo’n 105-110 kmh).
Ik kan daar in mijn situatie heel goed mee leven! Met een korte laadstop haal ik, als de accu aardig laag raakt, nog snel even voor 100 km stroom binnen en dan kan ik naar iedere bestemming in NL heen en weer rijden.
En ja hij gebruikt zeker meer dan een P2. Maar een benzine-versie van de XC40 gebruikt ook meer dan de V40 met dezelfde motorisering doet. Dat is een keuze die je zelf maakt met een SUV-achtige.. Beide concepten hebben voor- en nadelen. Persoonlijk prefereer ik de hoge instap en de wat grotere ruimte van een P8 boven het wat lagere verbruik en misschien nog wat strakkere weggedrag van een P2 (hoewel ik de P2 mooier vind- maar dat is ook persoonlijk).
Ergens op een van de eerdere pagina`s van dit forum staat een gedetailleerde Excel berekening van de te verwachten range van beide types als functie van snelheid. In de praktijk lijkt dat vrij nauwkeurig te kloppen als ik zo de verbruiken voorbij zie komen......een P8 gebruikt denk ik 15% - 20% meer dan een P2 bij gelijke omstandigheden. En een Model3 misschien wel weer 20% minder dan een P2.
Het is precies waar je de voorkeur aan wilt geven.
Weet iemand of de Polestar 2 standaard is uitgerust met cruise control (niet adaptive)? Ik begrijp dat ACC in het pilot-pack inclusief is, maar kan nergens vinden of de P2 standaard is uitgerust met 'normale' cruise control.
Het lijkt mij wel. Volgens mij is ACC vooral afhankelijk van de radar in de grill. Het zou me niet verbazen als de non-pilot gewoon geen radar heeft. Dat zag je indertijd ook met de V60 PIH. De eerste hadden wel radar, en daarna 'goedkopere' uitvoeringen niet. Die hadden dan wel CC maar geen ACC.
Maar pin me er niet op vast
Maar pin me er niet op vast
Kan me bij deze productieapparaten niet voorstellen dat die ene sensor minder opweegt tegen de extra complexiteit van de productie met een extra parameter
Je kan kiezen tussen adaptive of normale cruisecontrole of snelheids begrenzer.Jaaaaap schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:25:
Weet iemand of de Polestar 2 standaard is uitgerust met cruise control (niet adaptive)? Ik begrijp dat ACC in het pilot-pack inclusief is, maar kan nergens vinden of de P2 standaard is uitgerust met 'normale' cruise control.
De vraag is of je cc hebt als je ACC niet meebestelt. Met MY2022 zijn de plus en pilot pakketten niet meer standaard.AWEF schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:06:
[...]
Je kan kiezen tussen adaptive of normale cruisecontrole of snelheids begrenzer.
Het lijkt mij ook sterk als er geen CC standaard op zit maar ik zou het voor de zekerheid even bij Polestar support navragen.
Ik heb toevallig net mijn polestar (MY2022 aldus de polestar site, met pilot en plus pakket) besteld via mijn lease maatschappij. Bij de "standaard aanwezige opties", zonder het selecteren van pilot en plus, staat "Cruise control" er tussen.
Ik begreep vorige week van de dealer dat Volvo ook een chip-leveringsprobleem heeft.
Voor reeds bestelde auto’s ligt nu de vraag op tafel hoe daar mee omgegaan moet gaan worden (in overleg met de klant). Uitstel van de levering tot ...?.... (wat weer een probleem kan opleveren met betrekking tot de waarde van de in te ruilen auto als het lang duurt), of bepaalde functionaliteit er af laten en wel op tijd leveren. Maar dan zal er wel korting gegeven moeten worden.
In ieder geval vervelend voor iedereen..... voor de dealer die moet gaan rondbellen en bestellingen moet gaan veranderen en voor de klant-in-spe die ofwel langer moet wachten ofwel een auto krijgt die wat minder functies heeft dan waar hij of zij op rekende en voor de fabriek die misschien wel een beetje leegloop gaat zien.
En dat net in een periode dat de autobranche weer opkrabbelt na een slecht corona jaar.
Voor reeds bestelde auto’s ligt nu de vraag op tafel hoe daar mee omgegaan moet gaan worden (in overleg met de klant). Uitstel van de levering tot ...?.... (wat weer een probleem kan opleveren met betrekking tot de waarde van de in te ruilen auto als het lang duurt), of bepaalde functionaliteit er af laten en wel op tijd leveren. Maar dan zal er wel korting gegeven moeten worden.
In ieder geval vervelend voor iedereen..... voor de dealer die moet gaan rondbellen en bestellingen moet gaan veranderen en voor de klant-in-spe die ofwel langer moet wachten ofwel een auto krijgt die wat minder functies heeft dan waar hij of zij op rekende en voor de fabriek die misschien wel een beetje leegloop gaat zien.
En dat net in een periode dat de autobranche weer opkrabbelt na een slecht corona jaar.
Tip voor personen die aan de P8 denken: normale cruise control zit NIET op de P8... kwam ik ook pas achteraf achter, ondanks wat in de manual staat...Althans toen, wan ik check het nu nog even en ze hebben de manual iets aangepast:AWEF schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:06:
[...]
Je kan kiezen tussen adaptive of normale cruisecontrole of snelheids begrenzer.
Cruisecontrol
Bijgewerkt 9-4-2021
De cruisecontrol (CC ) helpt u een gelijkmatige snelheid aan te houden, wat voor een comfortabeler rijervaring kan zorgen tijdens lange ritten op snelwegen en lange, rechte hoofdwegen met een gelijkmatige doorstroom.
De cruisecontrol is niet mogelijk op auto's met Adaptieve cruisecontrol (ACC) of Pilot Assist.
Na 1 dag. Heb niets in hoeven stellen.Juancho schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 22:02:
Bij "privacy-instellingen" kun je overigens wel het VoC data delen activeren. Dit was bij de andere Volvo's nodig om überhaupt de VoC App te kunnen gebruiken, maar nu werkt het ook wanneer deze nog uit staat.
Wanneer je deze aan zet verandert het in de auto automatisch mee. (Terwijl het daar standaard grijs is en je het niet aan kunt passen)
SoC info doet het vaker niet dan wel.
Hmm dan gaat er duidelijk niets niet goed hier want ik zie nog steeds hetzelfde scherm met 0 informatie. Zelfs het accu % wordt niet weergegeven. Het lijkt alsof de app en auto geen data met elkaar kunnen uitwisselen. Zal vanavond nog eens in de settings kijken in de auto. Behoor jij ook tot de 7 beta testers dan trouwens?McA schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:08:
[...]
Na 1 dag. Heb niets in hoeven stellen.
Bij "privacy-instellingen" kun je overigens wel het VoC data delen activeren. Dit was bij de andere Volvo's nodig om überhaupt de VoC App te kunnen gebruiken, maar nu werkt het ook wanneer deze nog uit staat.
Wanneer je deze aan zet verandert het in de auto automatisch mee. (Terwijl het daar standaard grijs is en je het niet aan kunt passen)
SoC info doet het vaker niet dan wel.
Hoe zit het trouwens als je partner ook de app wil installeren en dus ook alles kan zien/bedienen? Kan dit onder mijn inloggegevens of dient ze zelf een eigen VOC account aan te maken? Bij de V40 kon ik gewoon inloggen op haar telefoon in de app en kon ze alles net zo gebruiken als ikzelf. Ze heeft wel een eigen sleutel + eigen profiel in de P8 overigens.
[ Voor 20% gewijzigd door Juancho op 14-05-2021 17:12 ]
Apart, want in de configurator op de website van Polestar staat cruise control niet bij de standaarduitrusting genoemd.Loen schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:13:
Ik heb toevallig net mijn polestar (MY2022 aldus de polestar site, met pilot en plus pakket) besteld via mijn lease maatschappij. Bij de "standaard aanwezige opties", zonder het selecteren van pilot en plus, staat "Cruise control" er tussen.
En ook in de handleiding staat er steeds een sterretje bij cruise control; dit geeft aan dat het een optie/accessoire is.
Ik kreeg vandaag tijdens het zoeken van een parkeerplek op een drukke parkeerplaats de auto niet meer in z’n achteruit. De collision avoidance greep steeds in omdat de auto iets achter de auto zag (dat er niet was), ondanks herhaald proberen. Net alsof je steeds tegen een betonnen muur oprijdt, inclusief alle alarmbellen en meldingen op het scherm. Uiteindelijk maar een extra rondje gereden, toen was er geen probleem meer. Ben benieuwd of het aan de schaduw lag o.i.d. Doet toch een beetje afbreuk aan je aankomst met zo’n sjieke bak. Zal een slijter in een ander dorp moeten zoeken.
Aiio, dat is wel rot. Misschien kunnen we een steunactie opzetten, met ons collectief hier. Wat zoek jij bij een slijter? Speciaalbier, wijn, specifieke sterke drank? Welke regio?ach-jee schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 18:03:
Ik kreeg vandaag tijdens het zoeken van een parkeerplek op een drukke parkeerplaats de auto niet meer in z’n achteruit. De collision avoidance greep steeds in omdat de auto iets achter de auto zag (dat er niet was), ondanks herhaald proberen. Net alsof je steeds tegen een betonnen muur oprijdt, inclusief alle alarmbellen en meldingen op het scherm. Uiteindelijk maar een extra rondje gereden, toen was er geen probleem meer. Ben benieuwd of het aan de schaduw lag o.i.d. Doet toch een beetje afbreuk aan je aankomst met zo’n sjieke bak. Zal een slijter in een ander dorp moeten zoeken.
Ik heb zoiets nog niet gehad trouwens met de sensoren. Ben met de P2 heel erg happy wanneer je achteruit een parkeervak uit moet, dan goeie feedback krijgt of er ook verkeer aankomt. Ben ik niet gewend, erg gaaf. Jouw issue klinkt helaas weer als een software dingetje.
[ Voor 13% gewijzigd door kramon op 14-05-2021 18:10 ]
In de VOC app op je telefoon zit een link naar de gebruiksaanwijzing van je auto. Daarin staat ook hoe je een tweede persoon (profiel) kunt koppelen.Juancho schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:18:
[...]
Hmm dan gaat er duidelijk niets niet goed hier want ik zie nog steeds hetzelfde scherm met 0 informatie. Zelfs het accu % wordt niet weergegeven. Het lijkt alsof de app en auto geen data met elkaar kunnen uitwisselen. Zal vanavond nog eens in de settings kijken in de auto. Behoor jij ook tot de 7 beta testers dan trouwens?
Hoe zit het trouwens als je partner ook de app wil installeren en dus ook alles kan zien/bedienen? Kan dit onder mijn inloggegevens of dient ze zelf een eigen VOC account aan te maken? Bij de V40 kon ik gewoon inloggen op haar telefoon in de app en kon ze alles net zo gebruiken als ikzelf. Ze heeft wel een eigen sleutel + eigen profiel in de P8 overigens.
Misschien kunnen jullie gewoon geld inzamelen? Dan besteed ik het afhankelijk van het weer aan de juiste consumpties.kramon schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 18:09:
[...]
Aiio, dat is wel rot. Misschien kunnen we een steunactie opzetten, met ons collectief hier. Wat zoek jij bij een slijter? Speciaalbier, wijn, specifieke sterke drank? Welke regio?
Ik heb zoiets nog niet gehad trouwens met de sensoren. Ben met de P2 heel erg happy wanneer je achteruit een parkeervak uit moet, dan goeie feedback krijgt of er ook verkeer aankomt. Ben ik niet gewend, erg gaaf. Jouw issue klinkt helaas weer als een software dingetje.
Inderdaad een software dingetje, vervelende is wel dat ik er niks aan kon doen, kon alleen nog gerade aus.
Was het collision avoidance of remmen bij achteruit rijden (rear auto brake)? Die laatste zou je moeten kunnen overrulen met krachtig intrappen van het ‘gaspedaal’ (!)ach-jee schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 18:03:
:strip_exif()/f/image/7a04nD2fMvb6FdtXLTXKkYIx.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door JTHZZ op 14-05-2021 18:20 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Een Tesla versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic.
Een Tesla versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic.