To be determined...
Polestar2 launch edition, Void, charcoal, non PP/19
Beste mede tweakers,
Sinds een paar dagen zijn ook wij trotse eigenaar van een nieuwe Volvo P8 (wel nog een 8% voorraad model uit 2020). Hieronder wat foto's, persoonlijk vind ik de zwarte velgen super mooi onder deze auto staan;
:strip_exif()/f/image/rBEuiwYeVYYDjmN0J5osD0Nu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jvVLBVQrvhR4LWFoQYeno76J.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar ik heb tegelijk ook een vraag.. Namelijk over de software versie van de auto. Ik zie verschillende posts voorbij komen waar software versies genoemd worden. Ik heb voor aflevering gevraagd of de garage de auto volledig wilde updaten met de laatste software versie, maar ik zie tot mijn verbazing het volgende in mijn scherm staan:
:strip_exif()/f/image/kSAR5TpghXlwxVchzrQMYcXU.jpg?f=fotoalbum_large)
Excuus voor t lelijk geschoten plaatje
Hier staat dus in vermeld dat de software versie van 1 september 2020 is.. Klopt dit wel, of moet ik toch terug om een nieuwe versie te vragen? Als ik zelf namelijk op software updaten klik, zegt hij dat de software up to date is.. (Sorry als dit al vaker gevraagd is
:strip_exif()/f/image/Mk4Qque9L2SpsDX0yfBEut7H.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie dus elders op dit forum dit soort plaatjes voorbij komen, waarbij de software toch echt een stuk recenter lijkt?
:strip_exif()/f/image/4ebnlt11VPx48wg11idsHWy6.jpg?f=fotoalbum_large)
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen, alvast dank in ieder geval!
Is er een mogelijkheid om je telefoon nog wel in de auto te laten zonder dat dit betekent dat de auto "van het slot af is"? Of is de enige manier om je telefoon/de bluetooth simpelweg uit te doen voordat je dit doet?
Ik wil nog wel eens met de auto ergens naartoe rijden om daar een rondje hard te lopen (zonder telefoon in m'n zak, dat zit niet lekker) maar vroeg me dit even af.
Bluetooth zal uit moeten, je maakt namelijk een sleutel van je telefoon. En die zou je ook niet in de auto laten liggen toch?cHo91 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:37:
Ik heb een vraag over Phone-As-Key (Voor de P2):
Is er een mogelijkheid om je telefoon nog wel in de auto te laten zonder dat dit betekent dat de auto "van het slot af is"? Of is de enige manier om je telefoon/de bluetooth simpelweg uit te doen voordat je dit doet?
Ik wil nog wel eens met de auto ergens naartoe rijden om daar een rondje hard te lopen (zonder telefoon in m'n zak, dat zit niet lekker) maar vroeg me dit even af.
P2 thunder 20" non-PP
Staat idd gaaf! Maakt de auto nog wat dikker. Gefeliciteerd! Wbt de updates... Ik denk simpelweg dat je dealer het vergeten is. Zou even terug gaan en de boel netjes laten updaten zodat t je ook OTA ready bent straks 😉DeathslayerNLL schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:23:
[P8]
Beste mede tweakers,
Sinds een paar dagen zijn ook wij trotse eigenaar van een nieuwe Volvo P8 (wel nog een 8% voorraad model uit 2020). Hieronder wat foto's, persoonlijk vind ik de zwarte velgen super mooi onder deze auto staan;
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar ik heb tegelijk ook een vraag.. Namelijk over de software versie van de auto. Ik zie verschillende posts voorbij komen waar software versies genoemd worden. Ik heb voor aflevering gevraagd of de garage de auto volledig wilde updaten met de laatste software versie, maar ik zie tot mijn verbazing het volgende in mijn scherm staan:
[Afbeelding]
Hier staat dus in vermeld dat de software versie van 1 september 2020 is.. Klopt dit wel, of moet ik toch terug om een nieuwe versie te vragen? Als ik zelf namelijk op software updaten klik, zegt hij dat de software up to date is.. (Sorry als dit al vaker gevraagd is)
[Afbeelding]
Ik zie dus elders op dit forum dit soort plaatjes voorbij komen, waarbij de software toch echt een stuk recenter lijkt?
[Afbeelding]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
[/quote]
Gaat iets mis met de quote....
Coole bak zo.
Als je bij de instellingen de knop automatische update kunt aan- en uitzetten dan heb je de meest recente versie. Dan kun je straks de update OTA krijgen.
[ Voor 80% gewijzigd door Sten2017 op 04-05-2021 19:19 ]
Update van de software is vlekkeloos verlopen en ook koppeling met mijn iPhone is gelukt. Wel ontbreekt nog de info over de accu status, maar misschien moet ik daarvoor even geduld hebben. Met de melding onderin het app-scherm kan ik niet zo veel, of heeft iemand een tip hoe dit in de auto ingesteld kan worden?HarmP2 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 07:09:
Bij mij is de OTA gearriveerd! Nu even naar het werk rijden en dan installaren![Afbeelding]
Portieren vergrendelen en klimaat starten/stoppen werkt wel gewoon. Ook Phone as a key werkt, maar wel moet de app op de achtergrond actief blijven.
/f/image/VnfFZ3fm4zzWiPpHC10uiKLe.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door HarmP2 op 04-05-2021 19:33 ]
P2 - Thunder / Trekhaak --- anno13-10-2020 + iPhone 12
Heel erg stoer!DeathslayerNLL schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:23:
[P8]
Beste mede tweakers,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier staat dus in vermeld dat de software versie van 1 september 2020 is.. Klopt dit wel, of moet ik toch terug om een nieuwe versie te vragen? Als ik zelf namelijk op software updaten klik, zegt hij dat de software up to date is.. (Sorry als dit al vaker gevraagd is)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je hebt inderdaad een oude software versie althans zo lijkt het. Ik zou voor de zekerheid even terug gaan voor een update want die eerste versies software zijn nog niet OTA -ready.
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Dat had iemand boven je ook volgens mij, lag geloof ik aan het niet gekoppeld hebben van je Polestar account in de auto.HarmP2 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 19:29:
[...]
Update van de software is vlekkeloos verlopen en ook koppeling met mijn iPhone is gelukt. Wel ontbreekt nog de info over de accu status, maar misschien moet ik daarvoor even geduld hebben. Met de melding onderin het app-scherm kan ik niet zo veel, of heeft iemand een tip hoe dit in de auto ingesteld kan worden?
Portieren vergrendelen en klimaat starten/stoppen werkt wel gewoon. Ook Phone as a key werkt, maar wel moet de app op de achtergrond actief blijven.
[Afbeelding]
Of wordt deze ook gedownload als de auto gewoon op de oprit staat?
Je hebt de update anders zie je dit niet. Even app verwijderen op je telefoon en dan opnieuw koppelen.MaNdM schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:08:
Het lijkt alsof mijn auto het al kan maar toch krijg ik de melding dat het niet lukt![]()
[Afbeelding]
Of was dit altijd al zo en heb ik gewoon de update nog niet?
Dit krijg je inderdaad alleen als je de update hebt.MaNdM schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:08:
Het lijkt alsof mijn auto het al kan maar toch krijg ik de melding dat het niet lukt![]()
[Afbeelding]
Of was dit altijd al zo en heb ik gewoon de update nog niet?
Zeker alledrie de sleutels in de auto en voor de zekerheid in het batterij leeg vakje?
Als je in de app kijkt zie je dat die vindt dat de auto nog niet up to date is. Polestar zelf heeft op FB gezegd dat de auto met de servers communiceert over zijn versie. Krijg je die melding (dat de auto moet updaten) in de app, dan heb je de OTA update nog niet.
uitzondering lijkt te zijn dat er enige tijd overheen kan gaan voordat de auto zijn info heeft doorgegeven. Sommigen melden dat je dan sommige info wel ziet, maar zaken als SoC nog niet
T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...
Wow! Die velgen zijn heel vet. Custom job? Was volgens mij geen optie toch?DeathslayerNLL schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:23:
[P8]
Beste mede tweakers,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je hebt hele oude software, dat is wel duidelijk. Je laatste foto is inderdaad de meest recente. Een paar mensen hier hebben die al via de dealer gekregen. De rest wacht op OTA. Die hebben waarschijnlijk de dec android beveiligingspatch en een 8 januari kernel versie.
Je moet sowieso naar de dealer, want jouw software versie ondersteunt OTA nog niet.
Situatieschets:
1 laadpaal in de buurt van huis, 1 keer eerder geladen en ging vlekkeloos. Vannacht weer aan gestaan, maar toen ik terugkwam bij de auto was hij niet opgeladen. Ondanks dat hij wel begon met laden toen ik weg liep bij de auto.
1 laadpunt op 't werk (van Tesla, zo'n Wallbox), maar volgens collega's werkt ie ook bij alle andere modellen. Vorige week dinsdag de auto aan gelegd, eerst kon ik niet laden. Meerdere keren geprobeerd in te pluggen, werkte niet. Later in de middag nog een keer geprobeerd, toen werkte het opeens wel. Accu redelijk vol kunnen krijgen. Vrijdag op het werk was de auto leeg, kwam met 3% aan. Auto aan hetzelfde laadpunt gelegd, met geen mogelijkheid aan het laden te krijgen. De auto maar naar een commercieel laadpunt gebracht in de buurt van het werk, werkte direct.
Omdat de auto vannacht aan het laadpunt in de buurt thuis niet had geladen, vanochtend maar weer gekeken of het nu op het werk wel weer werkte. Poging 1 werkte wederom niet, poging 2 was met een kabel die rechtstreeks op het krachtstroompunt op het werk was aangesloten, werkte ook niet. Poging 3 weer met de oorspronkelijke Tesla Wallbox, werkte wederom niet. Poging 4, na wat naar links & rechts bewegen van de stekker werkte het opeens wel weer.
De melding die ik krijg is 'Sluit kabel opnieuw aan'. Eerst blijft hij vrij lang met 't gele scherm van laden initialiseren en dan de foutmelding.
Ik heb het gevoel dat het een slecht contact is, omdat het na wat wrikken wel weer werkte en op verschillende punten de ene keer wel werkt en de andere niet. Wat zijn jullie ideeën hierbij?
De Polestar die ik heb is van 24 december 2020, maar rijd er pas sinds 2 weken in. Is een 8% model van Leaseplan.
Ben net een rondje wezen hardlopen. Telefoon mee in de auto. Kon gewoon de auto op slot doen met de activity key 👍cHo91 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:37:
Ik heb een vraag over Phone-As-Key (Voor de P2):
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
De update moet je gewoon afwachten toch? Er is geen manier om deze te triggeren lijkt me?
To be determined...
Voor iedereen met dezelfde FAQ vragen, ga even naar https://support.polestar.com/nl/polestar-2/2021/MaNdM schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:06:
Gezien de reacties denk ik dat ik de update gewoon nog niet zal hebben. Welke versie info hebben de mensen met update? Dan kan ik eens vergelijken en dat kan voor anderen ook handig zijn.
De update moet je gewoon afwachten toch? Er is geen manier om deze te triggeren lijkt me?
:strip_exif()/f/image/WfVmwVHSf8hN8O2bL8fbH79h.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door JTHZZ op 04-05-2021 21:17 ]
Lijkt me overduidelijk een gevalletje van langs de dealer. Je wilt toch niet in zoveel onzekerheid leven met een elektrisch auto? Ik zou mezelf ook helemaal gek maken als het zovaak mislukt 😉😂Koehandelaar schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 20:57:
Zijn er meer mensen hier die problemen hebben met laden? Ik heb m'n auto al naar de Volvo dealer gebracht einde van de dag, maar misschien dat iemand hier zicht heeft op wat 't kan zijn?
Situatieschets:
1 laadpaal in de buurt van huis, 1 keer eerder geladen en ging vlekkeloos. Vannacht weer aan gestaan, maar toen ik terugkwam bij de auto was hij niet opgeladen. Ondanks dat hij wel begon met laden toen ik weg liep bij de auto.
1 laadpunt op 't werk (van Tesla, zo'n Wallbox), maar volgens collega's werkt ie ook bij alle andere modellen. Vorige week dinsdag de auto aan gelegd, eerst kon ik niet laden. Meerdere keren geprobeerd in te pluggen, werkte niet. Later in de middag nog een keer geprobeerd, toen werkte het opeens wel. Accu redelijk vol kunnen krijgen. Vrijdag op het werk was de auto leeg, kwam met 3% aan. Auto aan hetzelfde laadpunt gelegd, met geen mogelijkheid aan het laden te krijgen. De auto maar naar een commercieel laadpunt gebracht in de buurt van het werk, werkte direct.
Omdat de auto vannacht aan het laadpunt in de buurt thuis niet had geladen, vanochtend maar weer gekeken of het nu op het werk wel weer werkte. Poging 1 werkte wederom niet, poging 2 was met een kabel die rechtstreeks op het krachtstroompunt op het werk was aangesloten, werkte ook niet. Poging 3 weer met de oorspronkelijke Tesla Wallbox, werkte wederom niet. Poging 4, na wat naar links & rechts bewegen van de stekker werkte het opeens wel weer.
De melding die ik krijg is 'Sluit kabel opnieuw aan'. Eerst blijft hij vrij lang met 't gele scherm van laden initialiseren en dan de foutmelding.
Ik heb het gevoel dat het een slecht contact is, omdat het na wat wrikken wel weer werkte en op verschillende punten de ene keer wel werkt en de andere niet. Wat zijn jullie ideeën hierbij?
De Polestar die ik heb is van 24 december 2020, maar rijd er pas sinds 2 weken in. Is een 8% model van Leaseplan.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Kijk ff naar de instructievideo in de app op je telefoon. Daar staat hoe je je Polestar account kunt koppelen en de verdere acties die nodig zijn. Daarna werkt het als een zonnetje.HarmP2 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 19:29:
[...]
Update van de software is vlekkeloos verlopen en ook koppeling met mijn iPhone is gelukt. Wel ontbreekt nog de info over de accu status, maar misschien moet ik daarvoor even geduld hebben. Met de melding onderin het app-scherm kan ik niet zo veel, of heeft iemand een tip hoe dit in de auto ingesteld kan worden?
[Afbeelding]
P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced
Dank voor de tip, maar ik kan om één of andere reden dat filmpje niet afspelen, maar inmiddels heb ik het wel weten op te lossen.P2Hattem schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:49:
[...]
Kijk ff naar de instructievideo in de app op je telefoon. Daar staat hoe je je Polestar account kunt koppelen en de verdere acties die nodig zijn. Daarna werkt het als een zonnetje.
Ik had inderdaad mijn Polestar ID nog niet in de auto ingevoerd als account. Nadat ik dat gedaan had kreeg ik in de auto ook veel meer opties bij ‘Privacy en gegevensuitwisseling’->’Privacy-instellingen van Polestar’. Daar stond ‘Polestar Connect’ uit…
Nu heb ik verbinding en doet alles het zoals verwacht!

:strip_exif()/f/image/MEk1jjn074Xir5RzzBPE3zYb.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/EE7clI1eLd4uPxn28OvOQ0BL.png?f=fotoalbum_large)
Daar staat ie al haha. Voelde me er ook niet helemaal comfortabel meer bij, mn werk is met 45 km net iets te ver lopen 🤭Juancho schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:22:
[...]
Lijkt me overduidelijk een gevalletje van langs de dealer. Je wilt toch niet in zoveel onzekerheid leven met een elektrisch auto? Ik zou mezelf ook helemaal gek maken als het zovaak mislukt 😉😂
Ik krijg Polestar Connect niet aan. Blijft grijs en niet selecteerbaar.HarmP2 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:12:
[...]
Dank voor de tip, maar ik kan om één of andere reden dat filmpje niet afspelen, maar inmiddels heb ik het wel weten op te lossen.
Ik had inderdaad mijn Polestar ID nog niet in de auto ingevoerd als account. Nadat ik dat gedaan had kreeg ik in de auto ook veel meer opties bij ‘Privacy en gegevensuitwisseling’->’Privacy-instellingen van Polestar’. Daar stond ‘Polestar Connect’ uit…
Nu heb ik verbinding en doet alles het zoals verwacht![Afbeelding]
[Afbeelding]
Nice! Ik heb in een zelfde met zwarte velgen gehad voor een proefrit, zag er idd goed uit! Zag dat je kenteken dicht bij die demo auto zat. Wilde zelf voor sage green gaan en ze hadden er geen met alle opties die ik wilde in sage dus moet nog even wachten. Volgende week productie, hopelijk snel daarna leveringDeathslayerNLL schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:23:
[P8]
Beste mede tweakers,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Foto’s van de proefrit auto staan hier: tim-dev in "Het grote Polestar 2 / XC40 P8 topic"
Hoe kom je aan die zwarte velgen? Ziet er heel goed uit!DeathslayerNLL schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:23:
[P8]
Beste mede tweakers,
...
Ik zie ze niet als optie. Plasti-dip? Gespoten?
Duur prijskaartje?
Even iets anders: dit zijn de grote velgen, maar niet de af-fabriek Pirelli banden. Hoe stil zijn De Michelins met rijden op open asfalt? Lastig vergelijken als je de Pirelli’s niet hebt gereden, maar toch..DeathslayerNLL schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:23:
[P8]
Beste mede tweakers,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bazzan
Heb geduld en misschien heb je net zoveel geluk als mij!tim-dev schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:26:
[...]
Nice! Ik heb in een zelfde met zwarte velgen gehad voor een proefrit, zag er idd goed uit! Zag dat je kenteken dicht bij die demo auto zat. Wilde zelf voor sage green gaan en ze hadden er geen met alle opties die ik wilde in sage dus moet nog even wachten. Volgende week productie, hopelijk snel daarna levering![]()
Foto’s van de proefrit auto staan hier: tim-dev in "Het grote Polestar 2 / XC40 P8 topic"
Dus steek elke avond even een kaarsje aan en wie weet wordt je de volgende dag gebeld net zoals ik
Ik heb hem af-fabriek besteld (geen lease), is gewoon even 2 maanden wachten dus viel gelukkig mee. Heb ondertussen wel elke video/post er over gelezen dus weet wat ik kan verwachten (thanks allen), met enig geluk meteen de on-call app maar zo niet vind ik het ook prima, zie het wel verschijnen als het klaar is.Juancho schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:34:
[...]
Heb geduld en misschien heb je net zoveel geluk als mij!. Ik had ook bijna een proefrit model gekozen (in die mooie grey kleur) alleen die had geen opties. Echt het basis model, zelfs niet het lounge pakket wat ik echt als enige echte eis had. Toch bijna moeten doen omdat er simpelweg geen alternatieven waren met 8% tot mijn vaste dealer me opeens belde dat letterlijk de P8 waar ik mijn proefrit in had alsnog beschikbaar kwam voor mij voor overname
. En die had vrijwel alles incl. mijn favoriete kleur Sage.
Dus steek elke avond even een kaarsje aan en wie weet wordt je de volgende dag gebeld net zoals ik
Was wel grappig om te zien dat zowel de Volvo website als hun interne (online) systeem op open source software draait die ik gemaakt heb
Ben overigens ook aan het proberen via mijn contacten bij Google in contact te komen met eventueel een product manager/engineer die aan het laadpalen stuk van Maps werkt, tot nu toe nog niet veel succes gehad helaas, de mensen waar ik dagelijks contact mee heb zijn van een andere afdeling.
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen, filmpje werkt ook niet op mijn iPhone. Ik heb dezelfde notificatie in de app.HarmP2 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:12:
[...]
Dank voor de tip, maar ik kan om één of andere reden dat filmpje niet afspelen, maar inmiddels heb ik het wel weten op te lossen.
Nu heb ik verbinding en doet alles het zoals verwacht![Afbeelding]
[Afbeelding]
Net zoals bij de vorige update download hij alleen als je rijdt. Dus een excuus om deze week extra vaak de auto te pakkendagobert1966 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 20:15:
Zijn er eigenlijk nog randvoorwaarden om de upgradete downloaden?
Of wordt deze ook gedownload als de auto gewoon op de oprit staat?
Je Polestar ID moet je als account toevoegen bij je gebruikersprofiel.BlacKstaR- schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 23:08:
[...]
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen, filmpje werkt ook niet op mijn iPhone. Ik heb dezelfde notificatie in de app.
En hoe lang moet je dan rondrijden?fyr0 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 23:56:
[...]
Net zoals bij de vorige update download hij alleen als je rijdt. Dus een excuus om deze week extra vaak de auto te pakken
Dit soort vragen staan allemaal in de FAQ. Ze zeggen tot 2 uur, maar dat mag je verdelen over meerdere ritjes. Bij mij was het vorige keer na een ritje van 10 minuten binnen.
Controleer even of het kabeltje waarmee het afdekklepje voor DC laden vast zit niet in de weg zit bij de kabel (dus klem zit tussen de auto en de stekker). Is bij mij ook al eens gebeurd en dan begint die niet met laden.Koehandelaar schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 20:57:
Zijn er meer mensen hier die problemen hebben met laden? Ik heb m'n auto al naar de Volvo dealer gebracht einde van de dag, maar misschien dat iemand hier zicht heeft op wat 't kan zijn?
Situatieschets:
Weet iemand wat je moet doen als je een lease polestar hebt? Ik heb geen polestar ID, kan deze ook niet aanmaken omdat ik de auto niet besteld heb. Zou de leasemaatschappij deze ID hebben?HarmP2 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 06:52:
[...]
Je Polestar ID moet je als account toevoegen bij je gebruikersprofiel.
Grt skywalker
Waarom zou je die niet kunnen aanmaken? Gister nog een tweede account aan mijn Polestar gekoppeld. Gewoon nieuw aangemaakt via de Polestar app.sky_walker schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:06:
[...]
Weet iemand wat je moet doen als je een lease polestar hebt? Ik heb geen polestar ID, kan deze ook niet aanmaken omdat ik de auto niet besteld heb. Zou de leasemaatschappij deze ID hebben?
Grt skywalker
Via je zakelijke email (die bekend is bij je leasemaatschappij) kan je een account aanmakensky_walker schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:06:
[...]
Weet iemand wat je moet doen als je een lease polestar hebt? Ik heb geen polestar ID, kan deze ook niet aanmaken omdat ik de auto niet besteld heb. Zou de leasemaatschappij deze ID hebben?
Grt skywalker
Indertijd werd aangeraden hetzelfde mailadres te gebruiken als waarmee je bij je leaseaanvraag hebt aangevraagd. Dat zou dan opgepikt worden door Polestar en zou het koppelen goed werken. Dat werkte mits de aanvraag vanuit de leasemaatschappij goed zou zijn gegaan.sky_walker schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:06:
[...]
Bij mij was dat (ook) niet het geval. Ik kreeg wel updates dat mn auto er was, ik afspraken kon maken, etc. Maar vervolgens bestond ik in het systeem met 2 accounts die beiden hetzelfde mailadres hadden. Nare situatie omdat daardoor ook vin niet werd gekoppeld, en ik mn afspraak in Beesd niet kon bevestigen

Na veel wachten toch een paar keer met Polestar support gebeld. Uiteindelijk kreeg ik iemand uit Duitsland die korte lijntjes had met Zweden. Hij wist wat er aan de hand was en vroeg mij om het polestar ID door te geven dat aan het account hing waar ik toegang toe had. Hij zei dat dat per mail gevraagd zou worden en niet per telefoon (het is een nogal lange string
Daarna ging het verzoek naar Zweden, alwaar het ID aan het juiste account werd gehangen.
Je kunt dus 2 dingen doen volgens mij.
1. indien je nog géén PS account hebt gemaakt: contact opnemen met Polestar support en vragen wat de beste actie is
2. indien je wél een PS account hebt: contact opnemen met Polestar support zeggen at je een account hebt maar dat die blijkbaar niet goed is gekoppeld met je bestelde auto via een Leasemaatschappij
T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...
Die houd ik altijd naar de zijkant voor ik de stekker er in druk. Overigens echt een design error, dat ding zit er altijd precies voor. Snap niet hoe ze dat zo bedacht kunnen hebben.AWEF schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:46:
[...]
Controleer even of het kabeltje waarmee het afdekklepje voor DC laden vast zit niet in de weg zit bij de kabel (dus klem zit tussen de auto en de stekker). Is bij mij ook al eens gebeurd en dan begint die niet met laden.
Waarom zo ingewikkeld denk ik dan. Een knop zodat je het thuis op de WiFi kan doen zou toch veel data moeten schelen.ach-jee schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:14:
[...]
Dit soort vragen staan allemaal in de FAQ. Ze zeggen tot 2 uur, maar dat mag je verdelen over meerdere ritjes. Bij mij was het vorige keer na een ritje van 10 minuten binnen.
To be determined...
Het idee is denk ik dat dit juist niet ingewikkeld is. De auto downloadt op de achtergrond af en toe automatisch de laatste software zonder dat jij je daar als gebruiker zorgen over hoeft te maken (of over je datagebruik). Als het moet verdeeld over meerdere ritjes. Als de download klaar is krijg je een melding of je de update wilt starten. In theorie zijn daar minder handelingen voor nodig dan wanneer mensen zelf hun auto aan het netwerk moeten slingeren, de download in de gaten moeten houden, etc. Ik denk dat we hier ook niet helemaal binnen de 'normale' gebruikersgroep vallen (en dat mensen normaliter niet zo staan te springen voor een update, maar ja, de appMaNdM schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:42:
[...]
Waarom zo ingewikkeld denk ik dan. Een knop zodat je het thuis op de WiFi kan doen zou toch veel data moeten schelen.
Die van mij staat in ieder geval te updaten, blijkbaar is de download dan gisteravond binnengehaald binnen een uur. Klein puntje van kritiek, ik klikte de update vanochtend weg omdat ik de auto nodig had, en kon de melding daarna niet meer terugvinden

Maar waarom moet je per se (gaan) rijden?ach-jee schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:57:
[...]
Het idee is denk ik dat dit juist niet ingewikkeld is. De auto downloadt op de achtergrond af en toe automatisch de laatste software zonder dat jij je daar als gebruiker zorgen over hoeft te maken (of over je datagebruik). Als het moet verdeeld over meerdere ritjes. Als de download klaar is krijg je een melding of je de update wilt starten. In theorie zijn daar minder handelingen voor nodig dan wanneer mensen zelf hun auto aan het netwerk moeten slingeren, de download in de gaten moeten houden, etc. Ik denk dat we hier ook niet helemaal binnen de 'normale' gebruikersgroep vallen (en dat mensen normaliter niet zo staan te springen voor een update, maar ja, de app).
Die van mij staat in ieder geval te updaten, blijkbaar is de download dan gisteravond binnengehaald binnen een uur. Klein puntje van kritiek, ik klikte de update vanochtend weg omdat ik de auto nodig had, en kon de melding daarna niet meer terugvindenIk keek bij 'Instellingen' - 'systeem update' o.i.d., maar daar krijg je geen melding te zien dat er een update klaar stond, moet je het notificatie center voor tevoorschijn toveren. Ligt misschien aan het feit dat ik geen Android gewend ben, maar dat voelt wat omslachtig.
Waarom download hij dat niet gewoon op de achtergrond wanneer er internetverbinding is, via LTE dan wel via WiFi.
Zal waarschijnlijk wel met slaapstand te maken hebben, maar dan zou je nog kunnen zeggen bij zowel rijden als aan de stekker hangend.
Dat noem ik dan zorgeloos en efficiënt
Lijkt mij stuf aangezien er toch gewoon een signaal naar het kleine scherm gestuurd wordt van Maps? Iemand dit überhaupt wel eens meegemaakt, gezien of gehoort? De volgende keer maakt ze even een foto, dan zie ik ook wat ze bedoelt maar dit klinkt me nu zo wat vreemd in de oren... 🤔
Goed punt, als ie aan de stekker hangt zou er ook af en toe gecheckt kunnen worden ja. Als stekkerloos persoon is dat een use case die me even ontschootC.QL schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:16:
[...]
Maar waarom moet je per se (gaan) rijden?
Waarom download hij dat niet gewoon op de achtergrond wanneer er internetverbinding is, via LTE dan wel via WiFi.
Zal waarschijnlijk wel met slaapstand te maken hebben, maar dan zou je nog kunnen zeggen bij zowel rijden als aan de stekker hangend.
Dat noem ik dan zorgeloos en efficiënt
Dus ook ik snap niet goed waarom de auto niet een update kunnen binnen halen als je toch constant een dataverbinding hebt.
Je moet helemaal niets. Wij kunnen gewoon niet wachten. Maar een reguliere gebruiker zal na wat ritjes ineens een OTA update klaar zien staan. Dat scheelt diegene dan naar de workshop rijden en daar een uur wachten.Juancho schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:00:
Ergens is het ook wel krom... je moet dus voor langere tijd rijden om de OTA binnen te harken. Wat is dan eigenlijk de winst van OTA? Ik rij nu binnen 15 min naar mijn dealer toe namelijk. Als ik moet kiezen tussen een uurtje nutteloos rondrijden (als je zoals nu niet vaak meer langere ritten maakt) of even naar de dealer om de update binnen te harken...lijkt me tijd technisch gezien een vrij simpele keuze.
Dus ook ik snap niet goed waarom de auto niet een update kunnen binnen halen als je toch constant een dataverbinding hebt.
Ik neem aan omdat de dataverbinding niet actief is als de auto afgesloten is en jij er niet meer in zit. Volgens mij past het gros van de mensen in dit draadje niet helemaal binnen het gebruikelijke rijdersprofiel. Wat maakt het nou uit of je die update een paar dagen later binnen hebt. Het is een auto. Je kan pas gebruik maken van wat er dan ook toegevoegd wordt met die update als je er mee gaat rijden, en dat is ook het moment dat de update binnen gehaald wordt. Naar je dealer rijden en daar gaan zitten wachten levert netto dus helemaal niks op. Ik kan me voorstellen dat mensen er nu wat meer op zitten te wachten vanwege de bugs die nog in de auto zitten en het beschikbaar stellen van de app, maar straks zijn dit soort updates even saai als een update van MS Word.Juancho schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:00:
Ergens is het ook wel krom... je moet dus voor langere tijd rijden om de OTA binnen te harken. Wat is dan eigenlijk de winst van OTA? Ik rij nu binnen 15 min naar mijn dealer toe namelijk. Als ik moet kiezen tussen een uurtje nutteloos rondrijden (als je zoals nu niet vaak meer langere ritten maakt) of even naar de dealer om de update binnen te harken...lijkt me tijd technisch gezien een vrij simpele keuze.
Zojuist even gekeken bij de RDW en zie dat er ook nog een terugroep actie is op je kenteken.DeathslayerNLL schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:23:
[P8]
Die is er alleen als je oude software hebt.
Die OTA is er ook om de dealers te ontlasten. Die schieten er namelijk niets mee op als er duizenden auto’s een gratis update komen halen en de werkplaats bezet houden.Juancho schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:00:
Als het een terugroep actie is lijkt het me dat er niks voor gerekend kan worden.Juancho schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:41:
Ik heb geen idee of een update gratis is of dat het gezien wordt als onderhoud als je het bij de dealer laat doen. Dus misschien pakken ze er juist wel wat geld op terwijl ze anders eigenlijk niets pakken op een P8/P2. Dus hoe weet je dat zo zeker?
Verder moet ik inderdaad helemaal niets en dat was ook helemaal niet de insteek achter mijn post. Beetje jammer dat er gelijk weer zo aanvallend gereageerd moet worden door een aantal. Gewoon een opmerking van mijn kant waar ik verder niets mee bedoel. Zelf werk ik bijv. altijd bij de dealer als ik daar heen moest, dus voor mij is het wellicht anders voor iemand die nutteloos een uur moet wachten bij de dealer.
[ Voor 21% gewijzigd door Juancho op 05-05-2021 11:46 ]
P8 Glacier Silver | "19 | warmtepomp | Android 10 | Newmotion Laadpaal
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Persoonlijk denk ik dat zolang niet alle opties/functies actief zijn die beloofd zijn de updates gratis blijven dus als er geen OTA zou zijn dan zou dit kosteloos gedaan moeten worden.Juancho schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:45:
Maar een update is normaal gesproken geen terugroepactie. Alleen bij een serieuze bug/storing zoals laatst. Dat zal idd gratis zijn. Maar een update uit laten voeren op locatie...dat lijkt me eerder vallen onder onderhoud waar ze wel iets kunnen factureren. Dus of dat zomaar als gratis service gezien kan worden... geen idee en kan het ook nergens vinden. Als er wel kosten aan vast zitten is het natuurlijk logisch om het wel via OTA te doen.
Verder moet ik inderdaad helemaal niets en dat was ook helemaal niet de insteek achter mijn post. Beetje jammer dat er gelijk weer zo aanvallend gereageerd moet worden door een aantal. Gewoon een opmerking van mijn kant waar ik verder niets mee bedoel. Zelf werk ik bijv. altijd bij de dealer als ik daar heen moest, dus voor mij is het wellicht anders voor iemand die nutteloos een uur moet wachten bij de dealer.
OTA is zeker een uitkomst alleen vele ITers willen natuurlijk direct de update dan kan geduld soms lastiger zijn. Mijn collega heeft ook steeds meer moeite met het feit dat ik de app wel volledig al kan gebruiken en hij nog niet
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Ik denk niet dat iedereen direct aanvallend reageert, sommigen zullen er gewoon anders tegenaan kijken. Daar zijn we hier toch ook, om erover te praten?Juancho schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:45:
Maar een update is normaal gesproken geen terugroepactie. Alleen bij een serieuze bug/storing zoals laatst. Dat zal idd gratis zijn. Maar een update uit laten voeren op locatie...dat lijkt me eerder vallen onder onderhoud waar ze wel iets kunnen factureren. Dus of dat zomaar als gratis service gezien kan worden... geen idee en kan het ook nergens vinden. Als er wel kosten aan vast zitten is het natuurlijk logisch om het wel via OTA te doen.
Je hebt hier met een subset van mensen te maken die zeer begaan zijn met de auto en niet kunnen wachten op nieuwe functionaliteiten, maar het gros ziet het gewoon als een vervoersmiddel en kan zo'n OTA niet interesseren.
Daarnaast legt het bij de dealer updaten daar idd weer een workload neer. Daarnaast is het nooit gratis, want ergens moet er tijd vrij gemaakt om dat uit te voeren, is iemand aan je auto aan het werk en moet diegene betaald worden.
Een OTA is in dat licht vele malen goedkoper.
Het ging om een reactie als deze van jou:BartWNL schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:55:
[...]
Ik denk niet dat iedereen direct aanvallend reageert, sommigen zullen er gewoon anders tegenaan kijken. Daar zijn we hier toch ook, om erover te praten?
Je hebt hier met een subset van mensen te maken die zeer begaan zijn met de auto en niet kunnen wachten op nieuwe functionaliteiten, maar het gros ziet het gewoon als een vervoersmiddel en kan zo'n OTA niet interesseren.
Ik vatte dit wel op als een wat aanvallende sneer... Bovendien mis je totaal het punt. Ik heb het nergens over niet kunnen wachten. Sterker nog, als je even wat posts van mijn terug zoekt van de laatste dagen zie je juist dat ik rustig wacht op de update. Helemaal geen punt want deze update stelt toch nog weinig voor verder... Dus nogmaals... wachten is helemaal niet mijn punt.Je moet helemaal niets. Wij kunnen gewoon niet wachten.
Ik las hier alleen dat je eigenlijk langere tijd rond moet rijden om die update binnen te harken. Kijk ik naar mezelf... dan heeft het tijd technisch gezien weinig voordelen omdat ik binnen 10 bij de dealer sta en in het uurtje wachten ook gewoon kan werken (lees geld binnen harken voor mijn werkgever). Dat het voor anderen anders zal zijn, dat zal best. Maar ik geef gewoon mijn praktijk voorbeeld aan.
Ik ga er dan ook vanuit dat Volvo dat nog wel oplost, bijv. data voor OTA beschikbaar stellen zolang de update loopt. Of desnoods via je eigen wifi verbinding.
Jij zelf voelt je idd aangevallen, maar de anderen delen gewoon ook hun mening net als jij die hier deelt. Het leuke is juist dat iedereen een andere mening heeft en die mag delen hier (daar ben jij er zelf ook 1 van).Juancho schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:45:
Beetje jammer dat er gelijk weer zo aanvallend gereageerd moet worden door een aantal. Gewoon een opmerking van mijn kant waar ik verder niets mee bedoel.
Helemaal waar. Ik heb de laatste 15 jaar in de auto-industrie gewerkt en weet hoe lastig het was voor Tesla om na een start met verkoop via dealers, ze weer aan de kant te schuiven. Ik denk ook dat dit een van de drijfveren is geweest om een nieuw merk te starten zonder alle legacies en verworven rechten die dealers hebben met zich meebrengen. Verkoop kan steeds beter via Internet icm kleine branded showrooms. Onderhoud en service is echter nog steeds nodig dus zowel Polestar als Lynk&Co (en wellicht Lotus en andere merken in de toekomst) delen die infrastructuur nu met het zustermerk. Indirect zal voorlopig nog wel bestaan bij Volvo, maar ook daar ga je een verschuiving zien naar abonnementen en een andere vorm van relatie en contact.jck82 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:48:
Misschien off-topic maar kan me sowieso voorstellen dat de electrificering van Volvo op de lange termijn een probleem/bedreiging is voor de dealers. Minder onderhoud is toch minder omzet (marge?). Dan moeten ze het meer hebben van de verkoop lijkt me.
Ik denk dat het systeem up-en-running moet zijn om de software te kunnen ontvangen. Zou je dat op de oprit willen doen dan moet je al een mud aardappels op de stoel leggen om te simuleren dat er iemand in zit, maar dan is de auto natuurlijk ook door iedereen ongevraagd mee te nemen.Inspired schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:51:
Zie Volvo dit nog wel aanpassen. Dat je dus de download ook gewoon kunt doen als de auto stil staat.
Ik heb dit 10 dagen geleden via Polestar support geregeld. De leasemaatschappij moest even een verzoek indienen bij support en het was binnen een paar dagen geregeld.sky_walker schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:06:
[...]
Grt skywalker
Vraagje aan allen, zag de nieuwe app update en dacht dus Ohhhhhhh hip! Eindelijk mijn Polestar 2 koppelen.
Had alle drie de sleutels mee in de auto, app open. Account gekoppeld etc. etc. maar bij het 'Koppelen' krijg ik steeds een vrij generieke foutmelding in de zin van "Koppelen afgebroken door".
Dat is letterlijk de foutmelding, staat niet bij door wat. Betekend dit dat ik nog een OTA update mis? (heb nog de OTA die de airco kapot heeft gemaakt en de range toen heeft vergroot zeg maar
Gebruik android daarbij. Hoop dat iemand wellicht weet hoe en wat.
Dat is toch prima in de software in te bouwen? Doen andere EVs ook. Systeem kan prima checken als er een software download loopt. Dan moet hij ff niet gaan slapen.Mga1600 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:07:
[...]
Ik denk dat het systeem up-en-running moet zijn om de software te kunnen ontvangen. Zou je dat op de oprit willen doen dan moet je al een mud aardappels op de stoel leggen om te simuleren dat er iemand in zit, maar dan is de auto natuurlijk ook door iedereen ongevraagd mee te nemen.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Mijn "je moet" volgde hierop, dus niets persoonlijkJuancho schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:05:
[...]
Het ging om een reactie als deze van jou:
[...]
Ik vatte dit wel op als een wat aanvallende sneer... Bovendien mis je totaal het punt. Ik heb het nergens over niet kunnen wachten. Sterker nog, als je even wat posts van mijn terug zoekt van de laatste dagen zie je juist dat ik rustig wacht op de update. Helemaal geen punt want deze update stelt toch nog weinig voor verder... Dus nogmaals... wachten is helemaal niet mijn punt.
Ik las hier alleen dat je eigenlijk langere tijd rond moet rijden om die update binnen te harken. Kijk ik naar mezelf... dan heeft het tijd technisch gezien weinig voordelen omdat ik binnen 10 bij de dealer sta en in het uurtje wachten ook gewoon kan werken (lees geld binnen harken voor mijn werkgever). Dat het voor anderen anders zal zijn, dat zal best. Maar ik geef gewoon mijn praktijk voorbeeld aan.
Ik ga er dan ook vanuit dat Volvo dat nog wel oplost, bijv. data voor OTA beschikbaar stellen zolang de update loopt. Of desnoods via je eigen wifi verbinding.
En denk dat Polestar/Volvo het weinig uitmaakt dat een bezoeker geld verdient in dat uur, maar meer wat het hen kostJuancho schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:00:
Ergens is het ook wel krom... je moet dus voor langere tijd rijden om de OTA binnen te harken.
Mocht je het niet eens zijn met hoe ik op je reageer, laten we dan even via PM verder gaan
Zie ook mijn eerdere post:vdtweak schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:09:
@Juancho en @BartWNL doe is lief tegen elkaar.
Vraagje aan allen, zag de nieuwe app update en dacht dus Ohhhhhhh hip! Eindelijk mijn Polestar 2 koppelen.
Had alle drie de sleutels mee in de auto, app open. Account gekoppeld etc. etc. maar bij het 'Koppelen' krijg ik steeds een vrij generieke foutmelding in de zin van "Koppelen afgebroken door".
Dat is letterlijk de foutmelding, staat niet bij door wat. Betekend dit dat ik nog een OTA update mis? (heb nog de OTA die de airco kapot heeft gemaakt en de range toen heeft vergroot zeg maar) of doe ik iets mis?
MaxxMark in "Het grote Polestar 2 / XC40 P8 topic"
Dikke kans dat je auto niet de update heeft. De app zal daar meer over zeggen
Edit: ik kreeg een private message om wat toelichting te geven. Die zet ik er hier ook even bij. Als je app niets zegt over een update en je niet zeker weet of je een update hebt is er een andere manier om te checken of je de versie geschikt voor het koppelen van de app hebt (P2116.5). De DTE ("Distance To Empty") calculatie is namelijk aangepast in deze versie. Als je de update wel hebt gehad is de DTE bij 90% 370km en bij 100% is die 400km. Heb je niet de nieuwste update dan zal de DTE hoger zijn dan bovenstaande (bij mijzelf zag ik dat de DTE bij 90% 400km, dus let daar even op
[ Voor 24% gewijzigd door MaxxMark op 05-05-2021 12:37 . Reden: Extra toelichting ]
dank ik ga eea proberenMaxxMark schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:14:
[...]
Indertijd werd aangeraden hetzelfde mailadres te gebruiken als waarmee je bij je leaseaanvraag hebt aangevraagd. Dat zou dan opgepikt worden door Polestar en zou het koppelen goed werken. Dat werkte mits de aanvraag vanuit de leasemaatschappij goed zou zijn gegaan.
Bij mij was dat (ook) niet het geval. Ik kreeg wel updates dat mn auto er was, ik afspraken kon maken, etc. Maar vervolgens bestond ik in het systeem met 2 accounts die beiden hetzelfde mailadres hadden. Nare situatie omdat daardoor ook vin niet werd gekoppeld, en ik mn afspraak in Beesd niet kon bevestigen![]()
Na veel wachten toch een paar keer met Polestar support gebeld. Uiteindelijk kreeg ik iemand uit Duitsland die korte lijntjes had met Zweden. Hij wist wat er aan de hand was en vroeg mij om het polestar ID door te geven dat aan het account hing waar ik toegang toe had. Hij zei dat dat per mail gevraagd zou worden en niet per telefoon (het is een nogal lange string)
Daarna ging het verzoek naar Zweden, alwaar het ID aan het juiste account werd gehangen.
Je kunt dus 2 dingen doen volgens mij.
1. indien je nog géén PS account hebt gemaakt: contact opnemen met Polestar support en vragen wat de beste actie is
2. indien je wél een PS account hebt: contact opnemen met Polestar support zeggen at je een account hebt maar dat die blijkbaar niet goed is gekoppeld met je bestelde auto via een Leasemaatschappij
Inderdaad, helemaal mee eens!MaNdM schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:42:
[...]
Waarom zo ingewikkeld denk ik dan. Een knop zodat je het thuis op de WiFi kan doen zou toch veel data moeten schelen.
In de vorige OTA-update ronde zei de dealer (of Polestar zelf, dat weet ik niet 100% meer) dat Polestar die kosten voor hun rekening neemt. Ik meende dat ook werd gezegd dat dit gedaan zou blijven worden zolang de kinderziektes er allemaal nog zijn.Juancho schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:41:
Ik heb geen idee of een update gratis is of dat het gezien wordt als onderhoud als je het bij de dealer laat doen. Dus misschien pakken ze er juist wel wat geld op terwijl ze anders eigenlijk niets pakken op een P8/P2. Dus hoe weet je dat zo zeker?
Ze (Polestar) weet natuurlijk ook dat het niet allemaal verloopt zoals je zou verwachten. Dus dan de eindgebruiker nog een x opzadelen met kosten voor een update zal niet veel goed doen voor hun imago
Het lijkt me niet redelijk als je voor updates moet betalen, ongeacht of deze bij de dealer moet plaatsvinden, in ieder geval niet zo lang er bugs in het systeem zitten.Juancho schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:41:
Als het product niet ''deugd'', even grof gezegd, dan betaal je er niet voor, lijkt mij althans.
@MartinP8 Mijn auto staat op dit moment bij de dealer i.v.m. eerder besproken crashes van infotainment scherm/gedeelte cockpit scherm, om een module te vervangen (IDH,IHD, iets in die geest).
Ben benieuwd of het hiermee is opgelost.
Laat nog wel even van me horen zodra ik er meer zicht op heb én hoe de module heet, wellicht interessant voor anderen die hier last van hebben/krijgen!
[ Voor 7% gewijzigd door PeterArrow op 05-05-2021 12:29 ]
Ook mijn berichten waren niet aanvallend bedoeld. De grap en/of elegantie is mijns inziens juist dat je nooit zal weten of je er lang voor moet rijden of niet. Je weet niet 100% of de update al in jouw land gereleased is, vervolgens weet je niet of jouw auto al in de batch zit waar de update voor beschikbaar, je weet niet of de download al gestart is, hoe snel je download en hoe groot het bestand is. Je gebruikt de auto gewoon voor je normale ritjes en op een gegeven moment is de update er ‘gewoon’. Misschien een week later dan een andere bestuurder, maar soit. Het verborgen houden van dat soort informatie zal de gemiddelde IT’er wel tegen de borst stuiten, maar ik snap het principe wel vanuit het perspectief van de ‘gemiddelde berijder’, het is een pijnloos proces waar je als bestuurder geen omkijken naar hebt. En wellicht voor de gemoedsrust: de vorige update had ik na een rit van 10 minuten binnen. De ‘1.5 uur’ die op de website staat zal wel een gezonde marge bevatten om rekening te houden met landen met een slechtere dekking en de helpdesk te ontzienJuancho schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:05:
[...]
Nu al hoor ik van de dealer dat ze eigenlijk niet zomaar even een auto willen updaten als er geen klachten zijn omdat mensen te ongeduldig zijn om OTA af te wachten.Juancho schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:41:
Volvo heeft levenslang gratis updates beloofd aan de klanten. Onderhoud is slechts 1 maal per 2 jaar of 30.000 km, terwijl de auto’s meerdere malen per jaar een update zullen willen hebben/zullen krijgen.
Dus updaten alleen als de auto toevallig in de garage is voor onderhoud werkt niet.
Kortom......OTA is voor beide partijen (volvo en klant) het best want wie pakt de rekening van de moeite door de dealer daarvan anders op?
Dat de koppeling geannuleerd wordt heb ik ook in mijn P8. Daar is dus die april OTA update voor nodig.vdtweak schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:09:
@Juancho en @BartWNL doe is lief tegen elkaar.
Dat is letterlijk de foutmelding, staat niet bij door wat. Betekend dit dat ik nog een OTA update mis? (heb nog de OTA die de airco kapot heeft gemaakt en de range toen heeft vergroot zeg maar) of doe ik iets mis?
Een terugroepactie kost ook geld aan Volvo. Alleen moet de klant dan niet betalen aan de dealer maar Volvo.
Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus
Bij de recall update heb ik de OTA niet afgewacht en de update bij de dealer opgehaald. Waarbij deze gekscherend aangaf "Al wil je elke week de laatste software door ons laten installeren is dat prima, vinden we gezellig en krijg je nog een kopje koffie ook". We zijn hier samen denk ik inderdaad iets ongeduldiger dan de gemiddelde P2 / P8'ers. Ik wacht nu toch maar even geduldig de komende OTA af (week 19 t/m 26 toch?).PeterArrow schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:18:
[...]
Het lijkt me niet redelijk als je voor updates moet betalen, ongeacht of deze bij de dealer moet plaatsvinden, in ieder geval niet zo lang er bugs in het systeem zitten.
Als het product niet ''deugd'', even grof gezegd, dan betaal je er niet voor, lijkt mij althans.
@MartinP8 Mijn auto staat op dit moment bij de dealer, om de/een module te vervangen (IDH,IHD, iets in die geest).
Ben benieuwd of het hiermee is opgelost.
Laat nog wel even van me horen zodra ik er meer zicht op heb én hoe de module heet, wellicht interessant voor anderen die hier last van hebben/krijgen!
XC40 EV Pro
Dat de gewone updates voor de klant gratis blijven zei ik ook al, dat staat ‘overal’ bij Volvo vermeld. Dus moeten het processen voor het distribueren daarvan zo goedkoop en efficiënt mogelijk gebeuren.Pure8 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:29:
Mijn dealer (waar ik gekocht heb) zei me dat de updates altijd gratis zullen blijven. Wanneer er een update zou zijn waardoor er iets extra komt wat commercieel aantrekkelijk is voor Volvo dan voegen ze dat er wel bij bij een volgend MY. Dus op een bepaald moment zullen er bijvoorbeeld updates zijn die enkel te downloaden zijn door auto’s vanaf MY22 en niet door ons. (al was het maar omdat wij een bepaald hardware missen)
Een terugroepactie kost ook geld aan Volvo. Alleen moet de klant dan niet betalen aan de dealer maar Volvo.
Bij mijn vorige Volvo heb ik ook wel eens iets betaald voor een update die extra functionaliteit gaf aan het systeem en die dus oorspronkelijk niet aanwezig was. Dat daar geld voor gevraagd wordt is logisch - want of het nou hardware of software is, en wel of niet willen kopen is een keuze waarover de klant zelf kan beslissen.
Je had wel begrepen dat 10 ritjes van bijv 10 minuten ook prima is? De update wordt gewoon in stukjes gedownload en gaat de volgende rit weer verder waar hij was gestopt. Dus zelfs zonder enige extra tijdsinvestering krijg je hem binnen. Tenzij de auto echt 2 maanden geen meter rijdt.Juancho schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:05:
[...]
1. navigatie grote scherm werkt gewoon
2. navigatie aanwijzingen (tekst) werkt in het kleine scherm
3. navigatie maps kleine scherm werkt niet
4. restart van het systeem lost het niet op
:strip_exif()/f/image/UO6or68nQNxkiQKjzAYI3uGz.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had het zondag precies zo, alleen werkte bij mij een (rijdende) reset wel.Juancho schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:01:
Heb even een foto van ons GPS probleem die ik volgens mij hier nog niet eerder heb gezien...
1. navigatie grote scherm werkt gewoon
2. navigatie aanwijzingen (tekst) werkt in het kleine scherm
3. navigatie maps kleine scherm werkt niet
4. restart van het systeem lost het niet op
[Afbeelding]
Je hebt gelijk de auto kan het makkelijk. Immers wanneer je met de tel/app buiten de bluetooth verbinding van de auto bent, verloopt de communicatie via internet en de polestar server. De auto staat kennelijk continu via zijn internet verbinding te checken of ie wat moet doen.Inspired schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:09:
[...]
Dat is toch prima in de software in te bouwen? Doen andere EVs ook. Systeem kan prima checken als er een software download loopt. Dan moet hij ff niet gaan slapen.
Ik denk gevoelsmatig dat de werkelijke reden is dat niemand bij de datapakketten kan komen als ze enkel via LTE worden gedownload. Via wifi kan iedereen meekijken en is het risico op een hack groter.
P2 Launch Edition Void 20”
Zo heb ik dat ook begrepen ja.....!JTHZZ schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:49:
[...]
Je had wel begrepen dat 10 ritjes van bijv 10 minuten ook prima is? De update wordt gewoon in stukjes gedownload en gaat de volgende rit weer verder waar hij was gestopt. Dus zelfs zonder enige extra tijdsinvestering krijg je hem binnen. Tenzij de auto echt 2 maanden geen meter rijdt.
Na de update kan hij dat inderdaad maar ik weet niet of de auto voor de laatste update al continue verbonden was. Je zag duidelijk dat als het scherm aangaat dat er dan pas een LTE connectie werd gemaakt. Ben in die zin wel benieuwd of dat na de update anders is (dus instant verbinding). Dan heb je ook kans dat muziek meteen aan gaat bij instappen want volgens mij gaat die niet aan omdat er (in de eerste 10s) geen internet verbinding was.Cello66 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:12:
[...]
Je hebt gelijk de auto kan het makkelijk. Immers wanneer je met de tel/app buiten de bluetooth verbinding van de auto bent, verloopt de communicatie via internet en de polestar server. De auto staat kennelijk continu via zijn internet verbinding te checken of ie wat moet doen.
Ik denk gevoelsmatig dat de werkelijke reden is dat niemand bij de datapakketten kan komen als ze enkel via LTE worden gedownload. Via wifi kan iedereen meekijken en is het risico op een hack groter.
[P8]
Ik volg dit topic om de dag en dan helpt het met het scannen van de posts als dat er bij staat (ook al staat het soms ook in jullie gebruikersnaam). Zeker nu de updates voor de P8 en P2 voor remote access er aan komen of zijn is het voor mij nu bijvoorbeeld ook niet meer duidelijk of P8 nou ook al gestart is met uitrollen van de OTA of dat dit alleen nog via de garage update kan?
Ik denk eerlijk gezegd dat het anders werkt. De comm module gaat na enige tijd niet gebruikt automatisch in slaapstand en wordt door een serververzoek weer gewekt waarna de verstuurde opdrachten worden uitgevoerd.Cello66 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:12:
[...]
De auto staat kennelijk continu via zijn internet verbinding te checken of ie wat moet doen.
Althans zo werkte het op mijn vorige XC40. Dat serververzoek wordt dan getriggerd door de app.
In theorie zou de server ook de comm module kunnen activeren zodra er een update beschikbaar is maar ik denk dat dat te complex is (teveel variabelen) en voor veel gebruikers ook niet wenselijk.
XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV
De auto moet in parkeerstand staan. Bij mij werden de opties toen selecteerbaar.dagobert1966 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:21:
[...]
Ik krijg Polestar Connect niet aan. Blijft grijs en niet selecteerbaar.
Ja goede opmerking. Dat zou dus idd moeten betekenen dat alleen na de laatste update de auto in ieder geval voor het communicatiedeel niet meer in diepe slaap valt en we van de opstart vertraging verlost zijn.JTHZZ schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:47:
[...]
Na de update kan hij dat inderdaad maar ik weet niet of de auto voor de laatste update al continue verbonden was. Je zag duidelijk dat als het scherm aangaat dat er dan pas een LTE connectie werd gemaakt. Ben in die zin wel benieuwd of dat na de update anders is (dus instant verbinding). Dan heb je ook kans dat muziek meteen aan gaat bij instappen want volgens mij gaat die niet aan omdat er (in de eerste 10s) geen internet verbinding was.
In de volgende OTA zou de auto dus niet meer hoeven te rijden om te kunnen downloaden.
Dat wekken kan toch alleen wanneer de auto zelf een server is?hlip schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:11:
[...]
Ik denk eerlijk gezegd dat het anders werkt. De comm module gaat na enige tijd niet gebruikt automatisch in slaapstand en wordt door een serververzoek weer gewekt waarna de verstuurde opdrachten worden uitgevoerd.
Althans zo werkte het op mijn vorige XC40. Dat serververzoek wordt dan getriggerd door de app.
In theorie zou de server ook de comm module kunnen activeren zodra er een update beschikbaar is maar ik denk dat dat te complex is (teveel variabelen) en voor veel gebruikers ook niet wenselijk.
Je denkt als een techneut die alles zo snel mogelijk wil hebben om mee te kunnen spelen.Juancho schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:00:
Polestar/Volvo wil je ontzorgen: Je hoeft helemaal niets te doen, behalve gewoon genieten van je auto, en dan ineens staat er een update klaar. Pas dan hoef je iets te doen: 2 keer klikken en koffie gaan drinken.....
Toch niet zo hoop ik?PvS_68 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:36:
[...]
Je denkt als een techneut die alles zo snel mogelijk wil hebben om mee te kunnen spelen.
Polestar/Volvo wil je ontzorgen: Je hoeft helemaal niets te doen, behalve gewoon genieten van je auto, en dan ineens staat er een update klaar. Pas dan hoef je iets te doen: 2 keer klikken en koffie gaan drinken.....
nieuws: Bestuurder elektrische auto komt vast te zitten door installeren soft...
In het beginsel een mooie en te begrijpen gedachte, maar stel nou dat er een groot issue blijkt te zijn waarvoor per direct een hotfix nodig is. Alleen, wat jammer nou, storing in de LTE. Dan zou het toch logisch zijn dat er altijd een fallback is om thuis via de WIFI dit te kunnen doen. Het hoeft niet DE methode te zijn, maar als extra optie kan ik genoeg scenarios bedenken waar dit verstandig zou zijn om als vangnet te hebben.PvS_68 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:36:
[...]
Je denkt als een techneut die alles zo snel mogelijk wil hebben om mee te kunnen spelen.
To be determined...
Dit kwam aardig in de buurt, ware het niet dat het kabeltje tussen de afdekklep en de auto klem zat. Daardoor kon met normaal laden de power control pin rechtsboven niet altijd goed geraakt worden door de stekker en gaf hij een foutmelding.AWEF schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:46:
[...]
Controleer even of het kabeltje waarmee het afdekklepje voor DC laden vast zit niet in de weg zit bij de kabel (dus klem zit tussen de auto en de stekker). Is bij mij ook al eens gebeurd en dan begint die niet met laden.
Dealer gaf aan dat hij verwachtte dat dit het probleem was. Als ik problemen bleef houden dan gaan ze de hele laadinstallatie vervangen zei hij.
Misschien ben ik niet duidelijk. Op mijn vorige XC40 werkte het als volgt:Cello66 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:34:
[...]
Dat wekken kan toch alleen wanneer de auto zelf een server is?
- Via de VoC app wordt een commando naar de server van Volvo verzonden.
- De server van Volvo stuurt dit commando door naar de gekoppelde auto waardoor de comm module uit de slaapstand wordt gehaald en het betreffende commando wordt uitgevoerd
- De auto bevestigd de actie aan de server en deze stuurt dat bericht vervolgens door naar de gekoppelde app.
Als voorbeeld: het activeren van de standverwarming of het openen/sluiten van de deuren via de app kon soms wel een minuut duren.
Waarom zou je de comm module ook altijd een verbinding laten houden met internet als je de auto niet gebruikt? Kost alleen maar stroom en levert niets op.
XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV
Dat is nou denken als een techneut!MaNdM schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:50:
[...]
In het beginsel een mooie en te begrijpen gedachte, maar stel nou dat er een groot issue blijkt te zijn waarvoor per direct een hotfix nodig is. Alleen, wat jammer nou, storing in de LTE. Dan zou het toch logisch zijn dat er altijd een fallback is om thuis via de WIFI dit te kunnen doen. Het hoeft niet DE methode te zijn, maar als extra optie kan ik genoeg scenarios bedenken waar dit verstandig zou zijn om als vangnet te hebben.

Ik snap je wel, maar welk protocol zorgt er dan voor dat de server van Volvo een commando kan sturen naar iets dat slaapt?hlip schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:54:
[...]
Misschien ben ik niet duidelijk. Op mijn vorige XC40 werkte het als volgt:
- De server van Volvo stuurt dit commando door naar de gekoppelde auto waardoor de comm module uit de slaapstand wordt gehaald en het betreffende commando wordt uitgevoerd
- De auto bevestigd de actie aan de server en deze stuurt dat bericht vervolgens door naar de gekoppelde app.
Als voorbeeld: het activeren van de standverwarming of het openen/sluiten van de deuren via de app kon soms wel een minuut duren.
Waarom zou je de comm module ook altijd een verbinding laten houden met internet als je de auto niet gebruikt? Kost alleen maar stroom en levert niets op.
Ik zou het willen toewijzen aan het feit dat ik vanuit mijn werk vaak na moet denken over aansprakelijkheid en ervoor zorgen dat je altijd alles netjes geregeld hebt zodat er altijd een vangnet is
Maar vooruit, techneuters gonna techneut
To be determined...
Vergelijkbaar qua blikveld dus met mij als software testerMaNdM schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 15:05:
[...]
Ik zou het willen toewijzen aan het feit dat ik vanuit mijn werk vaak na moet denken over aansprakelijkheid en ervoor zorgen dat je altijd alles netjes geregeld hebt zodat er altijd een vangnet is![]()
Maar vooruit, techneuters gonna techneut
De internetverbinding!! duh!Cello66 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 15:03:
[...]
Ik snap je wel, maar welk protocol zorgt er dan voor dat de server van Volvo een commando kan sturen naar iets dat slaapt?

Oh nee wacht

[ Voor 23% gewijzigd door JTHZZ op 05-05-2021 15:17 ]
Van al die toestanden heb ik geen verstand, maar ik denk dat de hele procedure zoals Volvo die in elkaar heeft gestoken ook heeft te maken met dataverkeer. Immers we krijgen gratis data en over een tijdje kun je de auto ook als hotspot inrichten. Daarmee zou je dus, als de verbinding actief blijft je hele huis van gratis WiFi kunnen voorzien. Daarom: auto uit, internetverbinding dood....... Zou het zoiets kunnen zijn?hlip schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:54:
[...]
Misschien ben ik niet duidelijk. Op mijn vorige XC40 werkte het als volgt:
Dit topic is gesloten.
Een Tesla versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic.