Het grote Polestar 2 / XC40 P8 topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 201 ... 247 Laatste
Acties:
  • 1.470.442 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
MartinP8 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 21:05:
[P8] beetje met de handmatige dagteller aan het experimenteren geweest om onder verschillende omstandigheden het verbruik te leren kennen. Nou blijkt bij het wegrijden de eersts paar honderd meter het verbruik tussen de 150 en 300 kwh te liggen. Daarna zakt het langzaam terug naar waarden tussen de 23 en 26. Maakt niet uit als ik heel rustig wegrijd.

Logisch zou je denken, de auto is koud. Maar ook als ik een minuutje bij het stoplicht heb stilgestaan, weer de eerste paar honderd meter dik boven de 150 kwh?

Op lange afstanden heeft dat natuurlijk niet zo veel impact, maar ik doe ook veel stadsritjes. Met veel stoplichten. Al met al kom ik dus mede daardoor niet in de buurt van de 23, laat staan daaronder.

Herkennen andere P8ers dit?
Dat is bij de P2 ook het geval.
Heeft enerzijds te maken met verwarming die aan slaat, maar gebeurt ook bij warm weer. De hoofdreden is namelijk dat de energie die je verbruikt hebt om de auto in beweging te zetten uitgemiddeld wordt over 0.x kilometer. Dat resulteert natuurlijk in een gigantisch hoog verbruik.
Op het einde van je rit krijg je die energie weer (min of meer) terug.

Als je dus vertrekt, 100m rijdt en vervolgens terug zachtjes afremt (regen!!) tot stilstand, dan zal je een iets normalere waarde zien (bv 30-40 kWh/100km). De reden dat je dan niet gelijk op 18 of 20 uitkomt heeft te maken met verliezen bij het omzetten van de energie. De rest wordt weggemiddeld bij het rijden van langere afstanden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
Kijk....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPMX-9Tr40ayGYvKXRRGQbiV3MQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0AxsVDmOwmWiIv4wyseI3G6u.jpg?f=fotoalbum_large

En eerder deze dag;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-MEcz9-mKzHC4R8HeWLGmpDGnXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/quAaQclCEfdiCG7tSVmFl0JX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpxfyaCznVYRhhRL0myGN3rVpPY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bqktS0mJB98Xb0apTLRbGPfq.jpg?f=fotoalbum_large

Best netjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:07
[P8] beetje met de handmatige dagteller aan het experimenteren geweest om onder verschillende omstandigheden het verbruik te leren kennen. Nou blijkt bij het wegrijden de eersts paar honderd meter het verbruik tussen de 150 en 300 kwh te liggen. Daarna zakt het langzaam terug naar waarden tussen de 23 en 26. Maakt niet uit als ik heel rustig wegrijd.

Logisch zou je denken, de auto is koud. Maar ook als ik een minuutje bij het stoplicht heb stilgestaan, weer de eerste paar honderd meter dik boven de 150 kwh?

Op lange afstanden heeft dat natuurlijk niet zo veel impact, maar ik doe ook veel stadsritjes. Met veel stoplichten. Al met al kom ik dus mede daardoor niet in de buurt van de 23, laat staan daaronder.

Nee, zo dol is het bij mij niet. Van de winter wel eens 100 gezien, maar ik kan me niet herinneren dat ik hogere waarden heb waargenomen.

Vanmiddag weggereden, de auto was 11 graden en toevallig heb ik na 500 m gekeken en toen stond de TA op 32. Nog 500 m verder op 27 en de volgende keer dat ik keek (bij het parkeren na ongeveer 17 km) was het 22.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Dat lijkt er op! Een halve tank in 20 minuten ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FW423130
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-07 20:51
P2Hattem schreef op donderdag 1 april 2021 @ 20:40:
[...]

Ik ben er op 2 september mee naar de Elzas gegaan waar het toen nog heel lekker weer was en de thermometer vaak boven de 25 stond en daar had de auto toen geen enkele moeite mee. Het was toen in de auto gewoon de temperatuur die ingesteld stond. En nu is dat niet het geval want de 18C werd echt niet gehaald.

Wanneer de airconditioning er dan mee gestopt is weet ik niet omdat het altijd onder de 18C was en de airco nu pas weer aan de bak moet. Maar dat er relatief veel P2’ers last van hebben is wel vreemd.
Dan lijkt het er toch wel op dat het niet functioneren van de airco is geïntroduceerd door een bug in de latere updates. In het Duitse forum geven mensen ook aan dat de airco in de nazomer nog functioneerde en nu niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinP8
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 27-07-2023
[P8]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3TClQ4lao2KO7xyWmG-f5zm4Svs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dMSHTyAZRGSjCHGlJGE0JcvB.png?f=fotoalbum_large

Da’s dan wel weer gek. Uit de Volvo Manual App...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
MartinP8 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 00:30:
[P8]
[Afbeelding]

Ik hoop dat we de mogelijkheid krijgen te kiezen tussen % en km’s resterend. Voor beide is wat te zeggen. Dat geldt wat mij betreft ook voor laden in km/h of kWh. Dat zou ook een individuele keuze moeten zijn. De vraag is gesteld - afwachten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pet66
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-10-2023
P8
Gisteren viel me – bij uitgeschakelde radio – op dat ik de motoren hoor ‘zoemen’. Het is maar lichtjes maar ik hoor ze wel. Ik dacht eerst dat dit kwam doordat de radio was uitgeschakeld en ik daardoor natuurlijk meer andere geluiden hoor maar toen ik de radio dan terug inschakelde hoorde ik het nog steeds lichtjes op de achtergrond.
Het kan natuurlijk ook zijn dat dit geluid er steeds is geweest en dat ik het nu hoor omdat ik weet naar wat ik moet luisteren.

Horen jullie, P8-rijders, dit geluid ook? Een lichtjes hoog geluid van de draaiende motoren en dit bij lagere snelheden.

P8-19”-WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AS P8
  • Laatst online: 27-08 15:42
Pet66 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:21:
P8
Gisteren viel me – bij uitgeschakelde radio – op dat ik de motoren hoor ‘zoemen’. Het is maar lichtjes maar ik hoor ze wel. Ik dacht eerst dat dit kwam doordat de radio was uitgeschakeld en ik daardoor natuurlijk meer andere geluiden hoor maar toen ik de radio dan terug inschakelde hoorde ik het nog steeds lichtjes op de achtergrond.
Het kan natuurlijk ook zijn dat dit geluid er steeds is geweest en dat ik het nu hoor omdat ik weet naar wat ik moet luisteren.

Horen jullie, P8-rijders, dit geluid ook? Een lichtjes hoog geluid van de draaiende motoren en dit bij lagere snelheden.
Dit hoor ik ook, een zoemend geluid net zoals, maar dan zachter natuurlijk, bij een trein. Niet bij normaal rijden, maar wel vanuit stilstand wegrijden of bij het langzaam achteruit rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
P8

Zeker dat is normaal. En mijn hybride hiervoor hoorde je ook als je in pure-stand reed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagobert1966
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-10 07:58

dagobert1966

P2, nonPP, 19", leer, trekhaak

Mga1600 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:06:
[...]

Zeker dat is normaal. En mijn hybride hiervoor hoorde je ook als je in pure-stand reed.
Wat je hoort zijn de inverters die de elektromotoren aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AS P8
  • Laatst online: 27-08 15:42
dagobert1966 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:07:
[...]

Wat je hoort zijn de inverters die de elektromotoren aansturen.
Ondanks dat je het lichtjes hoort, klinkt het toch een stukje stiller dan mijn vorige XC60 D5. Zeker als ik een poging deed om rond 5 sec. naar de 100 kmh te komen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSBREDA
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16-07-2022
Kort na installatie van ABRP (weet niet of er verband is) twee problemen gekregen :
1) radio stopt soms ipv dat hij overstapt naar/van DAB/FM

2)Gisteravond na 5 minuten onderweg te zijn is de GPS gestopt cq blijven hangen. ABRP denkt dat de auto nog steeds op diezelfde plek is. Maps geeft helemaal geen positie meer vandaag. Resetten heeft niet geholpen.

Zijn er meer die deze problemen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagobert1966
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-10 07:58

dagobert1966

P2, nonPP, 19", leer, trekhaak

MSBREDA schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:18:
Kort na installatie van ABRP (weet niet of er verband is) twee problemen gekregen :

2)Gisteravond na 5 minuten onderweg te zijn is de GPS gestopt cq blijven hangen. ABRP denkt dat de auto nog steeds op diezelfde plek is. Maps geeft helemaal geen positie meer vandaag. Resetten heeft niet geholpen.

Dat van die radio herken ik inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weghorst
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-07-2023

Bij wijze van vakantie voorpret heb ik een paar keer die app aangezet met een Italië bestemming. Merk dat hij alles heel traag maakt en moeite heeft als je niet luistert naar de route. Blijft ook maar laden. De radio valt geregeld uit idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinP8
P8

Heb ik ook, maar ervaar het niet als storend.
Wat ik ook heb, bij wat hogere snelheden (va 80kmh) is een hoog fluitend geluid, wel storend. Het is geen windgeruis of banden, klinkt ook als de motoren. Klank gaat ook mee de hoogte in bij hogere snelheid. Iemand die dit herkent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
weghorst schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:54:
[...]

Bij wijze van vakantie voorpret heb ik een paar keer die app aangezet met een Italië bestemming. Merk dat hij alles heel traag maakt en moeite heeft als je niet luistert naar de route. Blijft ook maar laden. De radio valt geregeld uit idd.
Ik las elders ook al dat ABRP een enorme aanslag doet op de processorcapaciteit en dat andere functies dan soms van slag raken. Ik zag in de App Store op mijn iPad overigens dat er al een eerste bugfix is. Misschien dat dat helpt? Kan het niet checken ABRP draait (nog?) niet op dr P8.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
MartinP8 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:12:
[...]

Wat ik ook heb, bij wat hogere snelheden (va 80kmh) is een hoog fluitend geluid, wel storend. Het is geen windgeruis of banden, klinkt ook als de motoren. Klank gaat ook mee de hoogte in bij hogere snelheid. Iemand die dit herkent.
Nee, dat heb ik niet......ik zou het geluid even opnemen en met de dealer delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazzan
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-11-2024

Bazzan

P8

MartinP8 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:12:
[...]

Lijkt er op dat we dezelfde dingen hebben.. 🤪 ik hoor het ook op de snelweg, zacht fluitend geluid bij indrukken pedaal, kan me niet herinneren van het begin dit te gehoord te hebben. (Warmtepomp gerelateerd ook misschien aangezien het nu warmer is en deze aanstaat ten opzichte van de winter???)

Bazzan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:12

Lancer

What the......

Bazzan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:21:
[...]

Lijkt er op dat we dezelfde dingen hebben.. 🤪 ik hoor het ook op de snelweg, zacht fluitend geluid bij indrukken pedaal, kan me niet herinneren van het begin dit te gehoord te hebben. (Warmtepomp gerelateerd ook misschien aangezien het nu warmer is en deze aanstaat ten opzichte van de winter???)
Ik hoorde het in het begin ook niet. Het is zo'n dingetje dat je niet opvalt, totdat het je opvalt en daarna kun je het niet niet meer horen 8)7

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikagl
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-10 15:47

Ja, precies dit viel mij ook op. Vandaar ook dat mijn verbruik "binnen de bebouwde kom" zo enorm hoog ligt, terwijl het naar 25 omlaag zakt als ik de snelweg op ga (wat in deze COVID tijd bijna niet gebeurt in mijn geval)...

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikagl
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-10 15:47
MartinP8 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 00:30:
[P8]
[Afbeelding]

Heb je wel de P8 geselecteerd?
https://www.volvocars.com...laden/actieradius-op-accu

Net op Android even getest. Nieuwe manual gedownload, en zie naast het item voor de actieradius op de accu zoals in voorgaand artikel, inderdaad ook een tweede actieradius item erin staan. Manual is blijkbaar niet geupdate... ik heb het knopje voor feedback gedrukt ;-)

[ Voor 19% gewijzigd door nikagl op 02-04-2021 10:41 ]

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:07
Kan iemand mij dit uitleggen:
Wanneer de auto een poosje gereden heeft, wordt de actieradius op historische rijpatronen gebaseerd. De gebruikte hoeveelheid historiek hangt af van de ladingsgraad van de accu. Hoe lager de ladingsgraad van de accu, hoe sneller de actieradius zich daarom aan een gewijzigd rijpatroon aanpast.
Houdt dit simpelweg in, zoals ik het lees, dat je eigenlijk een flink aantal keren tot een heel laag % accu moet rijden omdat dan de historiek van de ladingsgraag (dit deel snap ik dus niet) zich dan sneller aanpast en je actieradius dus beter zou moeten worden?

In mijn voorbeeld van laatst had ik namelijk tot 100% geladen en toch zei de auto dat ik maar 290km kon rijden. En dat bij een graadje of 20. Lijkt me totaal niet te kloppen.

[ Voor 14% gewijzigd door Juancho op 02-04-2021 10:39 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinP8
Mga1600 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:17:
[...]

Nee, dat heb ik niet......ik zou het geluid even opnemen en met de dealer delen.
Donderdag ga ik met een klein lijstje bij de dealer op bezoek... ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinP8
Bazzan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:21:
[...]

Bij mij was het vanaf het begin. Maar gaat inderdaad steeds meer opvallen en storend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hlip
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-10 16:21
Juancho schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:38:

[...]

Houdt dit simpelweg in, zoals ik het lees, dat je eigenlijk een flink aantal keren tot een heel laag % accu moet rijden omdat dan de historiek van de ladingsgraag (dit deel snap ik dus niet) zich dan sneller aanpast en je actieradius dus beter zou moeten worden?

In mijn voorbeeld van laatst had ik namelijk tot 100% geladen en toch zei de auto dat ik maar 290km kon rijden. En dat bij een graadje of 20. Lijkt me totaal niet te kloppen.
Volgens mij zegt dit niet dat de actieradius beter wordt. Zoals ik het lees wordt de voorspelling van het resterende bereik nauwkeuriger bij afname van de resterende energievoorraad.

XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvS_68
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03-10 16:52

[...]

ik lees het volgende:

Als je van de 100 ritten maar 5 keer doorgereden hebt tot een lage ladingsgraad (bijv <10%) dan is er dus minder historiek (5/100) waar verbruik en range in die ladingsgraad op berekend kan worden en zal een kleine afwijking dus meer impact hebben op het weergegeven resultaat.

Hopelijk heb ik dit duidelijk kunnen verwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:50

[...]

Dat is een stukje kopie/past van de PHEV modellen. Daar is het vebruik van de auto afhankelijk van de accu lading. Bij een BEV niet. Als je verbruik de laatste 5k 20kWh per 100 is zal hij obv hiervan de range inschatten. Het maakt dan niet uit of je 50% of 100% SoC heeft.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
hlip schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:17:
[...]

Volgens mij zegt dit niet dat de actieradius beter wordt. Zoals ik het lees wordt de voorspelling van het resterende bereik nauwkeuriger bij afname van de resterende energievoorraad.
Maar als de voorspelling beter wordt doet dat weldegelijk wat met de (betere) actieradius toch ;) . In mijn voorbeeld, ipv 290km als voorspelling op een 100% lading naar 350km (als voorbeeld).

@PvS_68
Als je van de 100 ritten maar 5 keer doorgereden hebt tot een lage ladingsgraad (bijv <10%) dan is er dus minder historiek (5/100) waar verbruik en range in die ladingsgraad op berekend kan worden en zal een kleine afwijking dus meer impact hebben op het weergegeven resultaat.

Hopelijk heb ik dit duidelijk kunnen verwoorden.
Ik laad eigenlijk altijd (veel) eerder dan <10%. ook omdat mij juist is vertelt om aan te leren: kan je laden, ga dan laden. Dus ik zit meestal maar op max 30% en dan hangt de auto wel weer ergens aan de laadpaal. En nu lees ik dus dat je voor betere weergave juist een flink aantal keren tot bijna het gaatje moet rijden? 8)7 |:( Wordt er niet echt duidelijker op zo zeg....

Sowieso moet ik nog enorm wennen dat je geen 'vast' cijfer hebt. Als ik vandaag een rit van 300km moet maken haal ik dat niet op 1 accu. Maar met misschien wat meer historiek ga ik dat toch makkelijk halen? Terwijl de accu hetzelfde is en beide keren geladen tot 100%... Even los van wat zaken als wind/regen etc wat altijd voor kan komen en je een paar KM/% extra kost.

Edit: @Inspired en nu kan ik bovenstaande dus allemaal weer vergeten omdat de handleiding weer eens niet klopt? 8)7 Ik haal het namelijk toch echt uit de P8 manual: https://www.volvocars.com...laden/actieradius-op-accu

[ Voor 20% gewijzigd door Juancho op 02-04-2021 11:41 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
FW423130 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 23:49:
[...]

Dan lijkt het er toch wel op dat het niet functioneren van de airco is geïntroduceerd door een bug in de latere updates. In het Duitse forum geven mensen ook aan dat de airco in de nazomer nog functioneerde en nu niet meer.
Dat is al bekend toch? En het is in behandeling bij Volvo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/toaulIIVx55GXP5aRYg2cN3uIAg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4k1e0WLB2r3Ol79GYiS1Mjmz.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:50
Juancho schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:28:
[...]

..

Edit: @Inspired en nu kan ik bovenstaande dus allemaal weer vergeten omdat de handleiding weer eens niet klopt? 8)7
Zou ik inderdaad wel zeggen. Het is 1 op 1 een kopie van wat bij (eerdere) PHEV modellen staat. Het lijkt me ook totaal niet logisch dat het uit zou maken of je accu 90% is of 30%. Maar als je de navi gebruikt zal Google denk ik redelijk goed inschatten wat haalbaar is? Met inachtneming van temperatuur etc? Dat lijkt me het handigst totdat je zelf weet wat ongeveer de range is in de seizoenen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Inspired schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:42:
[...]

Zou ik inderdaad wel zeggen. Het is 1 op 1 een kopie van wat bij (eerdere) PHEV modellen staat. Het lijkt me ook totaal niet logisch dat het uit zou maken of je accu 90% is of 30%. Maar als je de navi gebruikt zal Google denk ik redelijk goed inschatten wat haalbaar is? Met inachtneming van temperatuur etc? Dat lijkt me het handigst totdat je zelf weet wat ongeveer de range is in de seizoenen.
Ja Maps klopt eigenlijk altijd. Hooguit 1% verschil als je bijv. eens een stukje wat harder rijdt. Maar ondanks mijn kritieken op Maps klopt dat wel echt als een bus. Volvo zelf zei in die webinair dat je misschien wel 6 maand de auto moet rijden voor je cijfertjes echt optimaal kloppen omdat je dan lang genoeg gereden hebt, zowel korte als langere ritten etc. Nou rijd ik de auto nog 2 maand dus ik ben benieuwd wat er allemaal gaat veranderen. Ook omdat we komende maanden lente/zomer hebben.

Vond het verhaal al zo vreemd uit die handleiding en al helemaal dat ik er nooit ergens iets van gelezen/gehoord heb dat je beter eerst veelvuldig tot het gaatje moet rijden, dan pas laden en zo een betere cijfer indicatie krijgt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
P2

Ik heb gisteren echt een gruwelijke functie ontdekt! Je spiegels klappen, als je wilt, schuin naar beneden als je achteruit in wilt parkeren.

Dat wisten jullie natuurlijk al lang, maar sinds vandaag hoef ik niet meer als vrachtwagenchauffeur op mijn oprit te manoeuvreren :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• harrewarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-10 10:23
Aghanim schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:39:
P2

Ik heb gisteren echt een gruwelijke functie ontdekt! Je spiegels klappen, als je wilt, schuin naar beneden als je achteruit in wilt parkeren.

Dat wisten jullie natuurlijk al lang, maar sinds vandaag hoef ik niet meer als vrachtwagenchauffeur op mijn oprit te manoeuvreren :)
Haha, wacht maar tot je het haakje ontdekt in het dashboardvak, nooit meer je tas met afhaalchinees op de grond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T0V
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-08-2023

T0V

P2

Klein voorbehoud, volgens mij geldt dat alleen als je elektrisch instelbare voorstoelen hebt...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Juancho
harrewarre schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:54:
[...]

Haha, wacht maar tot je het haakje ontdekt in het dashboardvak, nooit meer je tas met afhaalchinees op de grond!
Hier heb ik nog wat beters op gevonden omdat ik een hekel heb aan die lucht die in je auto blijft hangen. Zeker nu de nieuwe lucht er nog een beetje in hangt (is daar nog steeds geen geurtje voor op de markt??)... Gooi je tasje met eten in de frunk! Past mooi en het blijft weg uit de binnenkant van je auto _/-\o_

Is die frunk toch nog ergens goed voor want verder vind ik het teveel een gedoe om het te gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
T0V schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:05:
[...]

Klein voorbehoud, volgens mij geldt dat alleen als je elektrisch instelbare voorstoelen hebt...
Die heeft iedere P2 voor zover ik weet.
Juancho schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:08:
Hier heb ik nog wat beters op gevonden omdat ik een hekel heb aan die lucht die in je auto blijft hangen. Zeker nu de nieuwe lucht er nog een beetje in hangt (is daar nog steeds geen geurtje voor op de markt??)... Gooi je tasje met eten in de frunk! Past mooi en het blijft weg uit de binnenkant van je auto _/-\o_

Is die frunk toch nog ergens goed voor want verder vind ik het teveel een gedoe om het te gebruiken.
Je kunt ook gewoon een scheet laten als je andere geurtjes wilt maskeren. Werkt prima :+
Tip: om de rit met je partner gezellig te houden moet je dat alleen doen als je alleen in de auto zit of met een stalen gezicht je kinderen de schuld kunt geven.

[ Voor 63% gewijzigd door Aghanim op 02-04-2021 15:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crabro
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-10 20:54
P2

Deze auto en mazzel.... blijkbaar sluit dat elkaar uit. Na al dat gedoe om als eerste afgevoerd te zijn is het eigenlijk wel prima gegaan. Staat 4000 op de teller en dat waren prima kilometers.

En dan vandaag: boem is ho.... 10 jaar lang via de baas leaseauto's gehad, nog nooit echt schade gehad (behalve een keer een paaltje ofzo) en vandaag goed in de flank geraakt. Gelukkig alleen blikschade + de schuld van de ander dus dat scheelt. Maar toch jammer van mijn eerste eigen nieuwe auto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2nweO-1Aihox5O2IMsbcQLBTzc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jBfje8SIe0lk5QbzEesYeLPf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Io5iL10aW6A_e02NhW88rcegXoA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QdZ9geNIAtHanLkFTubS7Wmc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14:00
Crabro schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:21:
P2

Deze auto en mazzel.... blijkbaar sluit dat elkaar uit. Na al dat gedoe om als eerste afgevoerd te zijn is het eigenlijk wel prima gegaan. Staat 4000 op de teller en dat waren prima kilometers.

En dan vandaag: boem is ho.... 10 jaar lang via de baas leaseauto's gehad, nog nooit echt schade gehad (behalve een keer een paaltje ofzo) en vandaag goed in de flank geraakt. Gelukkig alleen blikschade + de schuld van de ander dus dat scheelt. Maar toch jammer van mijn eerste eigen nieuwe auto.
Auw! Dat is balen! Hopelijk wordt alles goed opgelost.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shorteh
  • Laatst online: 03-10 22:54
P2

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Aii, balen. Ik ben in December 2 dagen na aflevering van achteren aangereden. De auto was dezelfde week nog gerepareerd, dus de onderdelen zijn volgens mij wel goed leverbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crabro
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-10 20:54
Shorteh schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:34:
[...]

Aii, balen. Ik ben in December 2 dagen na aflevering van achteren aangereden. De auto was dezelfde week nog gerepareerd, dus de onderdelen zijn volgens mij wel goed leverbaar!
Ah, ik hoop het! Want worden 2 nieuwe deuren en een nieuwe stijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvS_68
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03-10 16:52
Juancho schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:28:
[...]

Maar als de voorspelling beter wordt doet dat weldegelijk wat met de (betere) actieradius toch ;) . In mijn voorbeeld, ipv 290km als voorspelling op een 100% lading naar 350km (als voorbeeld).

@PvS_68

[...]

Ik laad eigenlijk altijd (veel) eerder dan <10%. ook omdat mij juist is vertelt om aan te leren: kan je laden, ga dan laden. Dus ik zit meestal maar op max 30% en dan hangt de auto wel weer ergens aan de laadpaal. En nu lees ik dus dat je voor betere weergave juist een flink aantal keren tot bijna het gaatje moet rijden? 8)7 |:( Wordt er niet echt duidelijker op zo zeg....

Sowieso moet ik nog enorm wennen dat je geen 'vast' cijfer hebt. Als ik vandaag een rit van 300km moet maken haal ik dat niet op 1 accu. Maar met misschien wat meer historiek ga ik dat toch makkelijk halen? Terwijl de accu hetzelfde is en beide keren geladen tot 100%... Even los van wat zaken als wind/regen etc wat altijd voor kan komen en je een paar KM/% extra kost.

Edit: @Inspired en nu kan ik bovenstaande dus allemaal weer vergeten omdat de handleiding weer eens niet klopt? 8)7 Ik haal het namelijk toch echt uit de P8 manual: https://www.volvocars.com...laden/actieradius-op-accu
Het was enkel mijn interpretatie van wat er stond. misschien lees ook ik het wel verkeerd. Over vaste cijfers gesproken. Ik had een lease-voorloper Renault Megane (laatste model) en daarvan ging de actieradius als hij bijna in het rood stond keihard omlaag. Soms met 5km per km! Om vervolgens als hij in het rood kwam geen actieradius meer te laden zien. Ik zou toen gezegend zijn geweest met wat je nu hebt. Daarmee wil ik zeggen dat er ook ICE-fabrikanten zijn die dit totaal niet onder de knie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weghorst
  • Laatst online: 05-07-2023
Crabro schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:37:
[...]

Ah, ik hoop het! Want worden 2 nieuwe deuren en een nieuwe stijl.
Twee weken geleden is er een scooter met zijn spiegel tegen mijn achterlicht aan gereden. Van Mossel Zwolle heeft gelijk een nieuwe kap besteld. Getriggerd door jouw ellende heb ik net gebeld waar de kap bleef. Maar ze hebben nog geen zicht op wanneer hij wordt geleverd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedfreakR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:32

SpeedfreakR

Zoeffff.....

P2

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Aiii.. dat zijn geen mooie foto’s. Zonde zeg! Sterkte met de afwikkeling en hoop dat de P2 snel weer als nieuw is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SpeedfreakR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:32

SpeedfreakR

Zoeffff.....

Fladder80 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:24:
[...]

Dan heb jij of heel hard getrokken, of je hebt de vrijdagmiddag editie die lichter is :+
Bij mij zit ie namelijk vastgeschroefd aan de scharnieren:
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb ook nog even gekeken, bleek dat hij zelfs los zat bij mij. Kwestie van goed trekken.
Hierbij wat foto’s..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FT5_kCvLRQAyjwvC_qaIfbNJ1-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rDlVga8a0oSyEohQF3wVEDic.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7OoSms8ebL9xPUgpXxwQtc4hHIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AaP4cocQT4qwqAm2gsvkwJeA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-08 14:23
P2

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oi, das een flinke schade. Zal wel in de papieren lopen, veel oppervlak en twee deuren vervangen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quark2
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-07 19:24
P2

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Damn wat balen voor je, zeg! Hoop dat snel is opgelost. Sterkte!

P2 Moon non PP Android 10 P2108.3 | 1979 Landrover series III 'Stage One' V8 | Duurzaamheid is ook lang met dingen doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartinP8
P2

Ja top is die. Ook op de P8. Je kan het trouwens automatisch instellen bij in de achteruit schakelen. Of handmatig doen door in achteruit stand twee keer achterelkaar op de L of R knop te drukken. Die vind ik nog handiger, want ik wil niet altijd dat de spiegels naar beneden staan bij achteruit rijden. Alleen als ik de stoep wil zien of andere lage obstakels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
P2

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Au..... dat doet zeer aan de ogen!
Sterkte met de afhandeling - komt helemaal goed...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
MartinP8 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:40:
[...]
Of handmatig doen door in achteruit stand twee keer achterelkaar op de L of R knop te drukken. Die vind ik nog handiger, want ik wil niet altijd dat de spiegels naar beneden staan bij achteruit rijden. Alleen als ik de stoep wil zien of andere lage obstakels...
Hey handige tip! Dit wist ik niet! Standaard aanzetten vond ik hele vervelend omdat je 9 van de 10x gewoon normaal achteruit moet inparkeren en dat met de normale stand wil. Maar voor die ene keer dat je strak langs een stoeprandje moet is dit een goed alternatief! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P8-adept
  • Laatst online: 14-11-2023
FW423130 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 23:05:
[...]

Join the club. Lijkt op een nieuw issue gezien de vele signalen op het Duitse forum en kennelijk ook op facebook. Ik heb gelukkig geen baksteen geluiden. Maar een niet functioneerde airco is erg hinderlijk . Merkte ook al dat ruiten wat besloegen met regen. Dacht dat dit aan de roosters lag maar toen functioneerde de airco kennelijk ook al niet.
Mijn niet werkende airco van de P8 is vanmiddag "gerepareerd" door update van de software door de dealer.

P8-Driver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
P8-adept schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:43:
[...]

Mijn niet werkende airco van de P8 is vanmiddag "gerepareerd" door update van de software door de dealer.
Dat kan nu toch allemaal OTA? Of heb jezelf bewust gekozen voor de dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P8-adept
Juancho schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 19:01:
[...]

Dat kan nu toch allemaal OTA? Of heb jezelf bewust gekozen voor de dealer?
De OTA update lukte bij mijn P8 niet. En kennelijk ook bij (een deel van) andere P8-ers niet omdat ik daar een brief van Volvo van heb gehad dat er na Pasen nieuwe OTA-update zou komen. Of de airco update via OTA kan weet ik niet.

P8-Driver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
P8-adept schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 19:42:
[...]

De OTA update lukte bij mijn P8 niet. En kennelijk ook bij (een deel van) andere P8-ers niet omdat ik daar een brief van Volvo van heb gehad dat er na Pasen nieuwe OTA-update zou komen. Of de airco update via OTA kan weet ik niet.
De airco update software is er op dit moment nog niet zegt Volvo .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Gaat weer lekker qua communicatie merk ik al! Echt top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Hoe lang duurt het voordat de RDW geupdate wordt?
Op de RDW pagina staat de terugroepactie nog open, terwijl de dealer aangeeft deze 20 maart ingeladen te hebben.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-04 00:58

McA

Mijn niet werkende airco van afgelopen woensdag toen het warm was, doet het nu wel weer bij lagere buiten temperaturen. Er ontstaat kennelijk een soort van conflict met de warmtepomp als het warm is. Technisch is dus alles wel in orde, alleen de software niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
P8-adept schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 19:42:
[...]

Heb jij een P8 zonder alarm? Dat schijnt de reden te zijn dat de OTA - update bij een aantal auto’s niet werkte. Het verhaal staat op het Electric Drivers Connect. Er komt een OTA software update voor de versie zonder alarm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
JackBol schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 19:51:
Hoe lang duurt het voordat de RDW geupdate wordt?
Op de RDW pagina staat de terugroepactie nog open, terwijl de dealer aangeeft deze 20 maart ingeladen te hebben.
Bij mij duurde het ook bijna 2 weken..... er is dus nog hoop.....!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
McA schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 19:51:
Mijn niet werkende airco van afgelopen woensdag toen het warm was, doet het nu wel weer bij lagere buiten temperaturen. Er ontstaat kennelijk een soort van conflict met de warmtepomp als het warm is. Technisch is dus alles wel in orde, alleen de software niet.
Zou het ook kunnen dat je gewoon koude buitenlucht binnenblaast die aanvoelt alsof hij door een airco gekoeld is? Het is namelijk zo maar eventjes 15° koeler dan een dag geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-04 00:58

McA

High-Voltage2 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 19:56:
[...]

Zou het ook kunnen dat je gewoon koude buitenlucht binnenblaast die aanvoelt alsof hij door een airco gekoeld is? Het is namelijk zo maar eventjes 15° koeler dan een dag geleden.
Nee, ik heb het gemeten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pole_Har
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10-04-2022
P2 : vandaag ontdekt dat door 2x te drukken op de 5e deur knop, deze blokkeert. Dat is erg handig voor als je met lange lading op pad moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pole_Har
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10-04-2022

Ik herken punt 2. Ik probeerde gisteren ABRP uit maar liep vast na 15 minuten. Kreeg hem niet meer aan de praat. Uiteindelijk harde reset gedaan, dat hielp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-10 21:27
Vind ik wel. 😊 Meer van dat. Raar dat PlugSurfin nog niet beschikbaar is als ‘vaste partner’ van Polestar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickvanderveen
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:26
[P2]
Hoewel de man geen vlotte prater is zitten er in deze video behoorlijk wat tips. Veel zaken zijn hier al besproken, maar ik denk dat er toch nog nuttige zaken aan bod komen.

YouTube: Polestar 2 Tips & Tricks!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P8-adept
Mga1600 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 19:53:
[...]

Heb jij een P8 zonder alarm? Dat schijnt de reden te zijn dat de OTA - update bij een aantal auto’s niet werkte. Het verhaal staat op het Electric Drivers Connect. Er komt een OTA software update voor de versie zonder alarm
De 'OTA-software' update heb ik gisteren bij Broekhuis Zeist gehad; die zou ook het airco euvel oplossen. Zij hadden kort hiervoor een P2 met het airco euvel en wisten zodoende de oplossing (hoop ik). En heb ik er een zonder alarm? Bestaan die dan? Ik heb mij er niet in verdiept ;w maar afgesloten knippert er een rode led.

P8-Driver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
P8-adept schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 07:23:
[...]

De 'OTA-software' update heb ik gisteren bij Broekhuis Zeist gehad; die zou ook het airco euvel oplossen. Zij hadden kort hiervoor een P2 met het airco euvel en wisten zodoende de oplossing (hoop ik). En heb ik er een zonder alarm? Bestaan die dan? Ik heb mij er niet in verdiept ;w maar afgesloten knippert er een rode led.
Ik heb een versie zonder alarm maar wel met rood knipperende led. Alarm moest echt als extra optie besteld worden dus als je dat niet hebt gedaan is de kans groot dat je geen alarm hebt.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
En de mensen die wel een alarm erbij besteld hebben... Die is al maanden uitgeschakeld vanwege spontaan afgaan. Dus eigenlijk geldt die update gewoon voor alle P8's 😁🤣

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Pure8
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-09-2022
Ja, meiden, hij staat bij me thuis. Na al dat lange wachten en kwijlend jullie verhalen te hebben gelezen behoor ik nu ook tot het selecte groepje P8-rijders.
Gisteren had ik vrij genomen zodat ik ’s ochtends gelijk naar de dealer kon om m’n wagen in ontvangst te kunnen nemen.
De taxi daar naartoe was goed op tijd maar heeft zich daarna in een file vastgereden.🤬 Het is momenteel een echte verkeerschaos in Gotenburg. Mijn ongeduld werd dus al van meet af aan flink op de proef gesteld.

De overhandiging was i.v.m. de Coronamaatregelen nogal van korte duur. In een 20-tal minuten was het gepiept. Volgens de dealer was de wagen up-to-date, daar hoefde ik me dus ook geen zorgen over te maken. De batterij was op mijn vraag tot 100% geladen dus nadat de kentekenplaten waren aangebracht kon ik beginnen aan de wagen zijn ‘jungfrufärd’.
Navigatie instellen en gaan maar. Volgens Google zou het eerste laadpunt bereikt worden met een accu-percentage van 1%. De temperatuur was op dat moment 2°c. De hele weg heb ik zitten twijfelen of ik niet eerder zou gaan laden omdat 1% nu wel héééél krap is maar uiteindelijk dacht ik: nee, ik luister naar Google. Ik heb niet al dat geld uitgegeven aan een auto met een uitzonderlijk navigatiesysteem om het dan niet te vertrouwen en toch m’n eigen zin te doen.

Eerste laadplaats was de Circle K in Flädie met een aankomst van 4%, gestresseerd maar gelijk vertrouwen opgebouwd in de voorspellingen van het navigatiesysteem. Toch maar mooi want er was natuurlijk nog geen referentie voor handen.
Laadpunt van 150 kW en in een half uurtje naar 65% geladen. Ging vlot naar de 148 kW en bleef daar dan hangen. Toen ik even later terug kwam bij de auto was hij bij 54% aan het laden met 95 kW. Al bij al toch tevreden over het laadschema vind ik. Ook de tweede stop (Farø) ging vlot. Een station van 300kW waar ik ook in een half uurtje van 15% tot 70% laadde.

Ik ga niet alle laadstops (7 stuks) hier beschrijven want dat zou op den duur een vervelend stukje tekst worden maar m’n eerste wou ik toch met jullie delen. De overige stops waren in Duitsland en die gingen minder vlot. Bezette laadpalen en minder snelle laadsnelheden maar desondanks toch acceptabel allemaal. Bij geen enkel van de laadbeurten ben ik bij de auto gebleven dus hoe het laadschema precies verliep weet ik niet. Maakte me eigenlijk niet uit. Ik heb er een ontspannende reis van gemaakt en op een dikke 14 uur had ik de 1300 km afgelegd. Ik merkte wel dat het ontbreken van de VOC-app een handicap is. Deze heb ik echt wel gemist. (vb.: laadstatus controleren)

Ik had onderweg dus alle tijd om alles eens uit te proberen. Werkelijk een zalige rit. Gemiddeld verbruik tijdens mijn eerste en tot dus ver enige rit is 22,4kWh. (< v > = 105)

En nu eerst nog naar de keuring, m’n kenteken ontvangen en dan kan ik eindelijk gebruik beginnen maken van deze zalige machine. *O*

I.v.m. eerdere berichten op dit forum: de AC doet het prima naar mijn inschatting hoewel het tijdens m’n trip nooit warm genoeg is geweest om deze ordentelijk te testen. Dus wachten op de volgende warme dagen om het zeker te weten.

Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14:00
@Pure8 Best dapper om een rit van 1300 km als maiden voyage te kiezen! Over een weekje of vier ontvang ik mijn P8 en ik denk dat ik eerst maar eens wat kortere ritten ga uitproberen. Veel plezier met je P8!

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:01:
En de mensen die wel een alarm erbij besteld hebben... Die is al maanden uitgeschakeld vanwege spontaan afgaan. Dus eigenlijk geldt die update gewoon voor alle P8's 😁🤣
Het alarm werkt wel volgens deskundige insiders! Alleen de gevoeligheid van de bewegingssensor is volgens het update bericht destijds iets lager gezet gezet omdat die zo gevoelig was afgesteld dat die al reageerde op het ventilator geluid/trilling aan het eind van de laadcyclus, maar hij reageert wel op echte bewegingen als optillen van de auto. Ook deur sensoren en de hellingshoek sensor werken gewoon.

[ Voor 9% gewijzigd door Mga1600 op 03-04-2021 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Pure8 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:01:
Ja, meiden, hij staat bij me thuis. Na al dat lange wachten en kwijlend jullie verhalen te hebben gelezen behoor ik nu ook tot het selecte groepje P8-rijders.
Gisteren had ik vrij genomen zodat ik ’s ochtends gelijk naar de dealer kon om m’n wagen in ontvangst te kunnen nemen.
De taxi daar naartoe was goed op tijd maar heeft zich daarna in een file vastgereden.🤬 Het is momenteel een echte verkeerschaos in Gotenburg. Mijn ongeduld werd dus al van meet af aan flink op de proef gesteld.

De overhandiging was i.v.m. de Coronamaatregelen nogal van korte duur. In een 20-tal minuten was het gepiept. Volgens de dealer was de wagen up-to-date, daar hoefde ik me dus ook geen zorgen over te maken. De batterij was op mijn vraag tot 100% geladen dus nadat de kentekenplaten waren aangebracht kon ik beginnen aan de wagen zijn ‘jungfrufärd’.
Navigatie instellen en gaan maar. Volgens Google zou het eerste laadpunt bereikt worden met een accu-percentage van 1%. De temperatuur was op dat moment 2°c. De hele weg heb ik zitten twijfelen of ik niet eerder zou gaan laden omdat 1% nu wel héééél krap is maar uiteindelijk dacht ik: nee, ik luister naar Google. Ik heb niet al dat geld uitgegeven aan een auto met een uitzonderlijk navigatiesysteem om het dan niet te vertrouwen en toch m’n eigen zin te doen.

Eerste laadplaats was de Circle K in Flädie met een aankomst van 4%, gestresseerd maar gelijk vertrouwen opgebouwd in de voorspellingen van het navigatiesysteem. Toch maar mooi want er was natuurlijk nog geen referentie voor handen.
Laadpunt van 150 kW en in een half uurtje naar 65% geladen. Ging vlot naar de 148 kW en bleef daar dan hangen. Toen ik even later terug kwam bij de auto was hij bij 54% aan het laden met 95 kW. Al bij al toch tevreden over het laadschema vind ik. Ook de tweede stop (Farø) ging vlot. Een station van 300kW waar ik ook in een half uurtje van 15% tot 70% laadde.

Ik ga niet alle laadstops (7 stuks) hier beschrijven want dat zou op den duur een vervelend stukje tekst worden maar m’n eerste wou ik toch met jullie delen. De overige stops waren in Duitsland en die gingen minder vlot. Bezette laadpalen en minder snelle laadsnelheden maar desondanks toch acceptabel allemaal. Bij geen enkel van de laadbeurten ben ik bij de auto gebleven dus hoe het laadschema precies verliep weet ik niet. Maakte me eigenlijk niet uit. Ik heb er een ontspannende reis van gemaakt en op een dikke 14 uur had ik de 1300 km afgelegd. Ik merkte wel dat het ontbreken van de VOC-app een handicap is. Deze heb ik echt wel gemist. (vb.: laadstatus controleren)

Ik had onderweg dus alle tijd om alles eens uit te proberen. Werkelijk een zalige rit. Gemiddeld verbruik tijdens mijn eerste en tot dus ver enige rit is 22,4kWh. (< v > = 105)

En nu eerst nog naar de keuring, m’n kenteken ontvangen en dan kan ik eindelijk gebruik beginnen maken van deze zalige machine. *O*

I.v.m. eerdere berichten op dit forum: de AC doet het prima naar mijn inschatting hoewel het tijdens m’n trip nooit warm genoeg is geweest om deze ordentelijk te testen. Dus wachten op de volgende warme dagen om het zeker te weten.
Mooi verhaal en ook een mooie ervaring lijkt me! En omgekeerd: Zweden komt als vakantieland ook voor P8-ers in beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Mga1600 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:52:
[...]

Het alarm werkt volgens insiders gewoon. Alleen de gevoeligheid van de ultrasoon sensor is volgens het update bericht destijds iets minder snel reagerend gezet gezet omdat die zo gevoelig was afgesteld dat die al reageerde op het ventilator geluid/trilling aan het eind van de laadcyclus. Ook de bewegingssensor, deur sensoren en de hellingshoek sensor werken gewoon.
Ik hoor andere berichten. Die ene sensor is tijdelijk gewoon volledig uitgeschakeld. Puur omdat er nog geen fix voor is. Het basis alarm, om zo maar te zeggen, werkt wel gewoon natuurlijk. Ik wacht ook nog steeds op een fix die mijn dealer bij Volvo heeft neer gelegd. Al bijna 2 maand geleden. En met mij vele andere P8 rijders. Kortom, het alarm issue is er nog gewoon en er is nog geen fix voor.

Anyway, ik heb volgens mij nu toch een serieus issue met snelladen. Net voor de 3de achtereenvolgende keer gehad dat de eerste paal die ik pak niet werkt. Ook na 5x ontkoppelen niet. Dus maar weer de auto verplaatsten naar een andere paal en daar gaat het gelijk goed. Komt er echter net een Polestar naast me staan, aan die paal die het niet deed... Geen issue!

Een keer kan gebeuren maar 3x achter elkaar bij 3 verschillende snellaad stations... 🤔 Lijkt me geen pech meer. Nu heb ik nog het geluk dat er een andere snellader vrij was.

Ik ga dit na Pasen toch eens bespreken met de dealer want dit geeft mij absoluut geen vertrouwen zo. Net zoals de laadsnelheid bij mij maar niet verbetert.

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 03-04-2021 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 12:01:
[...]

Ik ga dit na Pasen toch een bespreken met de dealer.....
Dat lijkt me heel verstandig! Ben benieuwd of dit een exemplarisch of een structureel issue is en wat de oorzaak kan zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:44
P2

Haha, zo ontdekte ik gisteren ook een ‘nieuwe’ functionaliteit in de P8: je kan de grote tiles op het homescreen swipen. Dat maakt het bijvoorbeeld een stuk makkelijker om van spotify naar radio over te schakelen (swipe naar rechts).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaanarda
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-10 22:16
sebastiaanarda schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:38:
[...]

Net de auto weer gehaald bij de dealer. Als de nieuwe pomp binnen is zullen ze bellen voor een afspraak.
Ik stap in mijn auto en krijg ineens frisse (gekoelde) lucht in mijn gezicht. Thuis aangekomen weer even gemeten en de airco lijkt het nu ineens prima te doen :?

Een 1 april grap van de dealer? Of snappen ze er zelf ook niets van?

[Afbeelding]
Vandaag deed de airco het helaas niet meer. Vreemd de ene dag wel, de andere dag niet meer. Ik heb geen warmtepomp besteld in mijn P8.
Is er een makkelijke manier om te zien of deze er wel of niet in zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headfirst
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08-06-2021
sebastiaanarda schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 17:45:
[...]

Vandaag deed de airco het helaas niet meer. Vreemd de ene dag wel, de andere dag niet meer. Ik heb geen warmtepomp besteld in mijn P8.
Is er een makkelijke manier om te zien of deze er wel of niet in zit?
Ga er maar van uit dat als je hem niet heb besteld hij er ook niet in zit.. 😁

P2, Zappi V2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinP8
[P8] eens iets anders:

Mijn P8 wish list (buiten “the usual”):

- Dashboard weergave bereik kunnen switchen van percentage naar kilometers
- Weergave (in dashboard of boordcomputer schermpje) van zowel actueel verbruik als gemiddeld verbruik huidige (TA of TM) rit.
- Simpel in- en uitschakelen OPD. Bijv. Met die toch loze rechterknop naast volume control.
- Pilot Assist kunnen gebruiken zonder ACC. Gewoon met pijltje naar rechts.
- Spotify speellijst (queue) kunnen zien en bewerken (toevoegen, verwijderen, verplaatsen). Net als op de iphone app.
- EQ toegevoegen aan het volume drop down menu. Ruimte zat daaronder zou ik zeggen.

Kan prima leven zonder, maar wat zou het fijn zijn als...

Eens? Mis ik dan nog iets?
En kunnen we dit soort dingen ook meegeven bij het volgende officiele contact met Volvo?

[ Voor 11% gewijzigd door MartinP8 op 03-04-2021 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
MartinP8 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 20:48:
[P8] eens iets anders:

Mijn P8 wish list (buiten “the usual”):

- Dashboard weergave bereik kunnen switchen van percentage naar kilometers
- Weergave (in dashboard of boordcomputer schermpje) van zowel actueel verbruik als gemiddeld verbruik huidige (TA of TM) rit.
- Simpel in- en uitschakelen OPD. Bijv. Met die toch loze rechterknop naast volume control.
- Pilot Assist kunnen gebruiken zonder ACC.
- Spotify speellijst (queue) kunnen zien en bewerken (toevoegen, verwijderen, verplaatsen). Net als op de iphone app.
- EQ toegevoegd aan het volume drop down menu. Ruimte zat daaronder zou ik zeggen.

Kan prima leven zonder, maar wat zou het fijn zijn als... kunnen we dit soort dingen ook meegeven bij het volgende officiele contact met Volvo?

Eens? Mis ik dan nog iets?
Het meeste is al genoemd naar Volvo Nederland en die zouden nu de geesten aan het rijp maken moeten zijn in Zweden. Er is nog geen volgende sessie met ze gepland maar die komt zeker wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:43
Loze rechterknop? Die is voor volgend nummer..

Links naast de cruise control heeft geen functie. Is nog logischer ook, alle rij functies links op het stuur.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinP8
guido66 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 21:14:
Loze rechterknop? Die is voor volgend nummer..

Links naast de cruise control heeft geen functie. Is nog logischer ook, alle rij functies links op het stuur.
Uiterst rechts bedoel ik. Naast die (denk ik) interieurtemp sensor.

En pijltje links is ook goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hlip
MartinP8 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 21:34:
[...]

Uiterst rechts bedoel ik. Naast die (denk ik) interieurtemp sensor.
Zou moeten kunnen. Dat is in de andere (benzine) XC40 modellen de “drive mode”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinP8
hlip schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 22:08:
[...]

Zou moeten kunnen. Dat is in de andere (benzine) XC40 modellen de “drive mode”.
Drive mode, kan ook op de wish list :)
Weet iemand trouwens of de stijfheid van de vering op een P8 is aan te passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnDoe77
harrewarre schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:54:
[...]

Afhaal Chinees gaat in de Frank, anders meurt je mooie auto drie weken naar rode saus. ;)

Dat haakje in het Dashboard kastje is voor de ladys; dan hoeft je mooie MK tasje niet op de grond te staan! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
Pure8 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:01:

Mooi verhaal lullo! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tigerik
  • Laatst online: 01-01-2024

Tigerik

P8

Mga1600 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 12:09:
[...]

Dat lijkt me heel verstandig! Ben benieuwd of dit een exemplarisch of een structureel issue is en wat de oorzaak kan zijn.
Bij mij ook 2 keer foutmelding bij Shell 175Kw terwijl verderop bij Fastned het wel lukte gelukkig!🙈🙈. Dinsdag naar de dealer..... Dit is overigens mijn eerste issue in 6000 km afgezien van een paar keer resetten.

Volvo XC40 Recharge P8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pure8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barryvl74
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 03-11-2023
jswinkels schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:31:
[...]

Haha, zo ontdekte ik gisteren ook een ‘nieuwe’ functionaliteit in de P8: je kan de grote tiles op het homescreen swipen. Dat maakt het bijvoorbeeld een stuk makkelijker om van spotify naar radio over te schakelen (swipe naar rechts).
Hey, dat heeft mijn p8 nog niet. Hoe kan ik zien of ik een update achter loop?

Ik heb nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/239Z5JgnLeznNZ7sTuNN5N3vA4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HhWSaydnp3ya3Is3SJXlTtYC.jpg?f=fotoalbum_large

Volvo XC40 P8 | Kernel: 4.19.143 Fri Jan 8 | Android 10 | Patch Dec 1 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
barryvl74 schreef op zondag 4 april 2021 @ 00:28:
[...]

Ik heb nu:
[Afbeelding]
Dat kan de mijne al sinds november, weet je zeker dat dat niet lukt?
Edit: tenminste, als er hetzelfde bedoeld wordt; de 4 grote balken op het Home Screen kunnen bewegen naar links en rechts.

[ Voor 10% gewijzigd door Montalbano op 04-04-2021 08:22 ]

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
Je kunt apps ook in een ander vak slepen, bij mij staat radio rechtsonder (standaard) en youtube music rechtsboven. Zo kan ik ook snel switchen.

Het knopje rechts waar jullie het over hebben is alleen op de P8.

[ Voor 19% gewijzigd door guido66 op 04-04-2021 08:35 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pure8
barryvl74 schreef op zondag 4 april 2021 @ 00:28:
[...]

Ik heb nu:
[Afbeelding]
Heeft niks met de updates te maken. Is al van het begin zo.
Gewoon naar links of naar rechts vegen.

[ Voor 3% gewijzigd door Pure8 op 04-04-2021 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
Montalbano schreef op zondag 4 april 2021 @ 08:21:
[...]

Dat kan de mijne al sinds november, weet je zeker dat dat niet lukt?
Edit: tenminste, als er hetzelfde bedoeld wordt; de 4 grote balken op het Home Screen kunnen bewegen naar links en rechts.
Wist ik niet, dus zojuist geprobeerd: Links en rechts doet bij mij niets, omhoog en omlaag wel.

Bij de P8 heb je 4 horizontale balken, die je links en rechts kunt swipen?

Bij de P2 zijn het 4 postzegels, die je omhoog en omlaag kunt swipen (zojuist ontdekt).

[ Voor 18% gewijzigd door guido66 op 04-04-2021 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pure8
Ik zit wat rond te snuffelen in de instellingen op het middendisplay en zie bij bedieningselementen ‘hoofdsteunen omlaag’ - ‘indrukken voor omlaag’ in het grijs staan, niet in het vet-wit. Dit werkt dus niet bij mij. Bij jullie wel? En zo ja, waarom dan niet bij mij?

[ Voor 3% gewijzigd door Pure8 op 04-04-2021 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
Pure8 schreef op zondag 4 april 2021 @ 11:43:
[...]en zie bij bedieningselementen ‘hoofdsteden omlaag’ - ‘indrukken voor omlaag’ in het grijs staan[...]
Euh.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pure8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
Heerlijk die auto correct :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Pure8 schreef op zondag 4 april 2021 @ 11:43:
Ik zit wat rond te snuffelen in de instellingen op het middendisplay en zie bij bedieningselementen ‘hoofdsteunen omlaag’ - ‘indrukken voor omlaag’ in het grijs staan, niet in het vet-wit. Dit werkt dus niet bij mij. Bij jullie wel? En zo ja, waarom dan niet bij mij?
Het is inderdaad bij mij ook (qua opmaak) een heel vaag regeltje, geen duidelijk ‘knopje’ zoals in de regels daaronder. Maar het werkt wèl! Als ze omhoog staan klappen met een flinke vaart om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pure8
Mga1600 schreef op zondag 4 april 2021 @ 11:59:
[...]

Het is inderdaad bij mij ook (qua opmaak) een heel vaag regeltje, geen duidelijk ‘knopje’ zoals in de regels daaronder. Maar het werkt wèl! Als ze omhoog staan klappen met een flinke vaart om.
Vreemd, bij mij gebeurt er niks. :?
Dit was toch geen optie zover ik me herinner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hlip
Pure8 schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:06:
[...]

Vreemd, bij mij gebeurt er niks. :?
Dit was toch geen optie zover ik me herinner?
Is onderdeel van het versatility pack en dus een optie.

Pagina: 1 ... 201 ... 247 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een Tesla versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic.