Ja, meiden, hij staat bij me thuis. Na al dat lange wachten en kwijlend jullie verhalen te hebben gelezen behoor ik nu ook tot het selecte groepje P8-rijders.
Gisteren had ik vrij genomen zodat ik ’s ochtends gelijk naar de dealer kon om m’n wagen in ontvangst te kunnen nemen.
De taxi daar naartoe was goed op tijd maar heeft zich daarna in een file vastgereden.🤬 Het is momenteel een echte verkeerschaos in Gotenburg. Mijn ongeduld werd dus al van meet af aan flink op de proef gesteld.
De overhandiging was i.v.m. de Coronamaatregelen nogal van korte duur. In een 20-tal minuten was het gepiept. Volgens de dealer was de wagen up-to-date, daar hoefde ik me dus ook geen zorgen over te maken. De batterij was op mijn vraag tot 100% geladen dus nadat de kentekenplaten waren aangebracht kon ik beginnen aan de wagen zijn ‘jungfrufärd’.
Navigatie instellen en gaan maar. Volgens Google zou het eerste laadpunt bereikt worden met een accu-percentage van 1%. De temperatuur was op dat moment 2°c. De hele weg heb ik zitten twijfelen of ik niet eerder zou gaan laden omdat 1% nu wel héééél krap is maar uiteindelijk dacht ik: nee, ik luister naar Google. Ik heb niet al dat geld uitgegeven aan een auto met een uitzonderlijk navigatiesysteem om het dan niet te vertrouwen en toch m’n eigen zin te doen.
Eerste laadplaats was de Circle K in Flädie met een aankomst van 4%, gestresseerd maar gelijk vertrouwen opgebouwd in de voorspellingen van het navigatiesysteem. Toch maar mooi want er was natuurlijk nog geen referentie voor handen.
Laadpunt van 150 kW en in een half uurtje naar 65% geladen. Ging vlot naar de 148 kW en bleef daar dan hangen. Toen ik even later terug kwam bij de auto was hij bij 54% aan het laden met 95 kW. Al bij al toch tevreden over het laadschema vind ik. Ook de tweede stop (Farø) ging vlot. Een station van 300kW waar ik ook in een half uurtje van 15% tot 70% laadde.
Ik ga niet alle laadstops (7 stuks) hier beschrijven want dat zou op den duur een vervelend stukje tekst worden maar m’n eerste wou ik toch met jullie delen. De overige stops waren in Duitsland en die gingen minder vlot. Bezette laadpalen en minder snelle laadsnelheden maar desondanks toch acceptabel allemaal. Bij geen enkel van de laadbeurten ben ik bij de auto gebleven dus hoe het laadschema precies verliep weet ik niet. Maakte me eigenlijk niet uit. Ik heb er een ontspannende reis van gemaakt en op een dikke 14 uur had ik de 1300 km afgelegd. Ik merkte wel dat het ontbreken van de VOC-app een handicap is. Deze heb ik echt wel gemist. (vb.: laadstatus controleren)
Ik had onderweg dus alle tijd om alles eens uit te proberen. Werkelijk een zalige rit. Gemiddeld verbruik tijdens mijn eerste en tot dus ver enige rit is 22,4kWh. (< v > = 105)
En nu eerst nog naar de keuring, m’n kenteken ontvangen en dan kan ik eindelijk gebruik beginnen maken van deze zalige machine.
I.v.m. eerdere berichten op dit forum: de AC doet het prima naar mijn inschatting hoewel het tijdens m’n trip nooit warm genoeg is geweest om deze ordentelijk te testen. Dus wachten op de volgende warme dagen om het zeker te weten.