Het grote Polestar 2 / XC40 P8 topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 192 ... 247 Laatste
Acties:
  • 1.470.433 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:29
Juancho schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:44:
[...]

Dan klopt het wel dat Volvo uit voorzorg eerst omgeving Beesd probeert via de 1e OTA update ;)
Onzin toch? Zelfs al je in Beesd woont kan je auto in Groningen staan...of niet soms...

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepehv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-10 09:48
MaxxMark schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 17:59:
[...]

Dat zeg ik toch ook nergens ;)

Dirac rekent het inderdaad eenmalig door op basis van metingen in je ruimte. In een HT opstelling kan dit gedaan worden door 9 metingen op de MLP (Main Listening Position) te doen. Dat kan een eenpersoons opstelling (9 metingen rond je hoofd) of meerpersoonsopstelling (9 metingen op de diverse luisterplekken) zijn. Op basis van die metingen doet hij correcties.

In een auto zal dat waarschijnlijk gemeten zijn voor óf de bestuurdersplek óf alle plekken.
Mijn vermoeden zou zijn dat ze in een auto voor 2 profielen gaan (bestuurder en de rest).

Waar het mij om ging is dat de voorgestelde correcties (wat jij dus 'het voorstel' noemt) sterk verband houdt met hoe de ruimte (ofwel de auto) zich akoestisch gedraagt. Een EQ instelling 'bovenop' dat voorstel doen (dus +1db hier en -3db daar) zal een heel andere uitkomst hebben dan je verwacht.

Dat gecombineerd met het feit dat je wél je (P)EQ kunt veranderen doet mij vermoeden dat Dirac niet of maar deels, toegepast wordt.

Op basis van mijn ervaring met Dirac Live en daarop logisch voortborduren zegt mij dat Dirac en een eigen (P)EQ instelling niet samen gaan.
Mochten de speakers in mijn a-stijl dus stuk zijn, dan is het slim om om hercalibratie met Dirac te vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
P2

Gisteren linksvoor langs een paaltje geschaafd. Gelukkig kon ik het wegpoetsen maar baalde er wel erg van. Staat voorop dat het mijn eigen schuld was, gewoon verkeerd gegokt met die flinke draaicirkel. Maar wat me wel opvalt is dat de parkeersensoren erg laat of soms niet goed lijken te reageren. Ik hoorde nog geen 'pieeeeeeeep' toen ik iets raakte. Is dat herkenbaar of heb ik misschien 1 defecte sensor? Wat ook niet gebeurde is dat de P2 als een idioot zelf op de rem ging, iets dat wel gebeurt als er zelfs op 1m afstand iemand achter de auto doorloopt. Ik had stiekem de hoop dat de P2 zou remmen als je op 10cm van een object zou zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr8chtig
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:36
Pr8chtig schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 23:32:
Wat is er nieuw: tweede poging ook mislukt. Zit wel vooruitgang in, eerste keer geen melding, tweede keer wel foutmelding. Net de derde poging gestart bij 52% laadniveau. Aanhouder wint zullen we maar zeggen. Wel lastig dat er niks te zien is van de status van/tijdens het update proces.
[Afbeelding]
@Tigerik, bij jou wel succesvol?
Ook de derde poging is mislukt. Doe alles volgens de aanwijzingen maar resultaat blijft uit.

P8 to P4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AartJW
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:47
Aghanim schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:49:
P2

Gisteren linksvoor langs een paaltje geschaafd. Gelukkig kon ik het wegpoetsen maar baalde er wel erg van. Staat voorop dat het mijn eigen schuld was, gewoon verkeerd gegokt met die flinke draaicirkel. Maar wat me wel opvalt is dat de parkeersensoren erg laat of soms niet goed lijken te reageren. Ik hoorde nog geen 'pieeeeeeeep' toen ik iets raakte. Is dat herkenbaar of heb ik misschien 1 defecte sensor? Wat ook niet gebeurde is dat de P2 als een idioot zelf op de rem ging, iets dat wel gebeurt als er zelfs op 1m afstand iemand achter de auto doorloopt. Ik had stiekem de hoop dat de P2 zou remmen als je op 10cm van een object zou zitten?
Dat is flink balen. En ik heb hetzelfde met de parkeersensoren. Woon in smalle straat en hij piept pas als ik al naast een ander auto rijd (spiegel tegen spiegel) en ook met inparkeren reageren ze voor en achter erg laat. Was VAG gewend en die piepten (incl visuele feedback) veel sneller en eerder. Denk dat er niet iets kapot is, maar gewoon niet goed ingesteld. Ik vind in krappe ruimtes navigeren met de PS2 echt een drama, ondanks alle hulpmiddelen. Hopelijk verbeteren ze het.

Over het automatisch remmen weet ik niet of dat aan de voorkant ook werkt. Achter iig wel want ook al een flink geschrokken van een noodingreep bij parkeren (ook toen geen piep vooraf).

[ Voor 4% gewijzigd door AartJW op 18-03-2021 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Pr8chtig schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:59:
[...]

Ook de derde poging is mislukt. Doe alles volgens de aanwijzingen maar resultaat blijft uit.
Dat is wel heel raar!

[En het is niet zo dat de auto al eerder voorzien is van deze update (door de dealer) waardoor de OTA-update ‘afgewezen’ wordt door de auto? Zal niet want dan zou er wel boodschap in die zin getoond worden mag je aannemen]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperGroover2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-12-2024
Pr8chtig schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:59:
[...]

Heb je de auto aan de lader hangen?
Bij de Polestar 2 updates wordt gesteld dat de auto niet aan de lader mag hangen.

Heb eerder een uitspraak gezien van de Polestar CEO dat de kans op problemen groter is bij het aan de lader hangen van de auto tijdens het updaten.
Gezien grote gelijkenissen, ga ik er vanuit dat dit ook voor de P8 geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
@AartJW Ik kom ook van VAG af en die was veel eerder/nerveuzer qua sensoren inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AartJW
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:47
Aghanim schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:13:
@AartJW Ik kom ook van VAG af en die was veel eerder/nerveuzer qua sensoren inderdaad.
Ja idd, soms ook irritant maar je wende er aan en ik wist precies bij welke piep ik echt op moest passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr8chtig
SuperGroover2 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:12:
[...]

Heb je de auto aan de lader hangen?
Bij de Polestar 2 updates wordt gesteld dat de auto niet aan de lader mag hangen.

Heb eerder een uitspraak gezien van de Polestar CEO dat de kans op problemen groter is bij het aan de lader hangen van de auto tijdens het updaten.
Gezien grote gelijkenissen, ga ik er vanuit dat dit ook voor de P8 geldt.
Nee, niet aan de lader. Volg exact de aanwijzingen. Heb de Januari update als laatste bij de dealer gehad die OTA blijkbaar mogelijk maakte. Zou raar zijn als die juist de update blokkeerd.

P8 to P4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
AartJW schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:18:
[...]

Ja idd, soms ook irritant maar je wende er aan en ik wist precies bij welke piep ik echt op moest passen.
Bij onze VWBus vind ik het juist erg vervelend dat de piepers aan de voorkant alleen werken als je net achteruit bent gereden (met andere woorden alleen als je in een parkeermanoeuvre verwikkeld bent). Na even vooruit rijden schakelen ze zichzelf uit en je hebt er dus niets aan als je even ergens krap langs wilt rijden zonder ze eerst handmatig weer in te schakelen.

Bij de P8 werken ze op zich prima als je ergens min of meer recht op afgaat maar er is wel sprake van een ‘dode hoek’ op de hoeken aan de voorkant, De camera is dan welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:36

JB

Cédric roelt!

Mga1600 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:34:
[...]

Bij onze VWBus vind ik het juist erg vervelend dat de piepers aan de voorkant alleen werken als je net achteruit bent gereden (met andere woorden alleen als je in een parkeermanoeuvre verwikkeld bent). Na even vooruit rijden schakelen ze zichzelf uit en je hebt er dus niets aan als je even ergens krap langs wilt rijden zonder ze eerst handmatig weer in te schakelen.
Dat was bij mij een instelling. Ook dat ze mee deden onder de 15 km/h. Altijd leuk in de file met die false - positives...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweaqer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 20:43
P8 bij mij is het opgevallen dat de adaptive cruise control niet kan omgaan met stilstaand verkeer. Als je een tijdje 60 of 80 hebt gereden zonder voorligger en dan krijg je een stoplicht met stilstaand verkeer, dan remt hij niet af. Je krijgt wel dat collision warning geluid, maar hij remt niet gelijkelijk af en anticipeert er niet op. Wees dus gewaarschuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie van Dijk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-10 09:42
Meer mensen met een P2 die die update nog niet hebben gehad?
Als ik contact opneem met Polestar Support: "Eeeeh, u zegt een update?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinP8
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 27-07-2023
Tweaqer schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:48:
P8 bij mij is het opgevallen dat de adaptive cruise control niet kan omgaan met stilstaand verkeer. Als je een tijdje 60 of 80 hebt gereden zonder voorligger en dan krijg je een stoplicht met stilstaand verkeer, dan remt hij niet af. Je krijgt wel dat collision warning geluid, maar hij remt niet gelijkelijk af en anticipeert er niet op. Wees dus gewaarschuwd :)
Volgens mij is dat een “oud” (kennelijk dus nog niet oud) ACC probleem. Het registreert bewegende objecten en voertuigen, maar niet stilstaande. Het zou dus wel mee moeten remmen in een file, maar reageert blijkbaar niet op stilstaand verkeer. Zou het graag een keer testen, maar durf dat eigenlijk niet. Misschien een keer met een groot luchtkussen of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedfreakR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:48

SpeedfreakR

Zoeffff.....

Arie van Dijk schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:03:
Meer mensen met een P2 die die update nog niet hebben gehad?
Als ik contact opneem met Polestar Support: "Eeeeh, u zegt een update?"
Raar dat ze dat zo zeggen.. Ik heb zelfs een officiële brief vanuit Polestar gister ontvangen. Die ging over de update en dat ik deze zo snel mogelijk moet doen. En dat terwijl ik de update al gedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:42
Mga1600 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 00:30:
[...]

Onzin toch? Zelfs al je in Beesd woont kan je auto in Groningen staan...of niet soms...
Of het onzin is weet ik niet, maar dit wist de monteur mij laatst te vertellen doen ik er was voor de recall. Geen idee of het geloofwaardig is :). Kan me er wel iets bij voorstellen. Zo'n update doe je je normaal gesproken toch thuis lijkt me.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Mga1600 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:34:
Bij de P8 werken ze op zich prima als je ergens min of meer recht op afgaat maar er is wel sprake van een ‘dode hoek’ op de hoeken aan de voorkant, De camera is dan welkom
Dat 'dode hoek effect' is wat ik bedoel inderdaad. Irritante met de camera is dat die relatief langzaam is en ik dus al gedraaid gebotst ben voordat ik beeld heb :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juancho
Ik begin me trouwens wel een beetje te irriteren aan dat Volvo platform. Nu sturen ze weer 2 enquetes die je kan invullen maar Volvo begrijpt nog steeds niet dat ze eerst eens dieper in moeten gaan op de lijst met vragen die we opgesteld hebben voor wij als rijders überhaupt iets zinnigs kunnen zeggen. Wat heeft het anders in hemelsnaam voor zin?

Er is nog veel onduidelijk over bijv. de warmtepomp. Ik ken nog geen P8 bezitter die weet wat wat ding doet, wanneer en wat het (positieve?) effect er van is. Dus wat verwachten ze dan voor antwoorden? Range hetzelfde verhaal.

Ik begin echt sterk de indruk te krijgen dat ze ons, als eerste lichting berijders, echt als marketing objecten zien en om eerlijk te zijn pas ik daar dan heel snel voor. Ik wil serieus genomen worden, anders heeft dat hele platform en de moeite/tijd die ik er in steek geen nut. Ik wil met alle liefde helpen deze auto (nog) mooier/beter te maken, maar dat moet wel van 2 kanten komen.

Ik denk dat ik nog even afwacht op de eerste meeting die @JohnDoe77 heeft met een groepje en wat daar dan uit gaat komen. Als dat weer vaag blijft zoals in de eerste video weet ik genoeg.

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 18-03-2021 11:23 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:35
Aghanim schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:07:
[...]

Dat 'dode hoek effect' is wat ik bedoel inderdaad. Irritante met de camera is dat die relatief langzaam is en ik dus al gedraaid gebotst ben voordat ik beeld heb :9
Is de gevoeligheid van de sensors dan niet instelbaar? Lijkt me toch vrij standaard tegenwoordig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53

MaxxMark

HT is Tof!

Pepehv schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 06:58:
[...]

Mochten de speakers in mijn a-stijl dus stuk zijn, dan is het slim om om hercalibratie met Dirac te vragen?
Ik denk dat we eerst moeten weten óf (en hoe) Dirac wordt toegepast.

Mijn update bij de dealer voor mn p2 is (door een misplanning) naar morgen gegaan. Als ik het niet vergeet zal ik eens vragen of zij weten hoe het in elkaar steekt. De XC90 heeft volgens Dirac zelf ook Dirac Unison. En als de p8 het ook heeft mag je denk ik wel aannemen dat Volvo hier iets over zou kunnen zeggen ;)

[ Voor 0% gewijzigd door MaxxMark op 18-03-2021 11:52 . Reden: typo ]

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

AartJW schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:00:
[...]
Over het automatisch remmen weet ik niet of dat aan de voorkant ook werkt. Achter iig wel want ook al een flink geschrokken van een noodingreep bij parkeren (ook toen geen piep vooraf).
Die ervaring deel ik. Het lijkt alsof de auto vaak piepjes vergeet. Het display geeft dan wel al rode balkjes aan (bijv aan de zijkant) maar hij weigert geluid te maken!

De noodingreep is volgens mij van meer afhankelijk dan alleen 'of je in de buurt bent'. Ik zette hem daarnet in zijn achteruit en gaf blijkbaar iets te snel (en veel?) gas waardoor ie in 1x in de collision detection sprong. Dus ik het het vermoeden dat het ook met de verwachtte acceleratie te maken heeft.

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdiepenmaat
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-09-2022
Ik heb zoals hierboven ook een recall bericht ontvangen. De OTA update staat klaar, ik kan 'm updaten. Maar op geen enkele mogelijkheid wordt de update gestart en/of uitgevoerd. Is het iemand al wel gelukt de OTA update uit te voeren op de P8? En zo ja, hoe?

Ik volg de instructies, gebruik de auto niet, en heb 'm niet aan de lader. Ik start de update, stap uit de auto en vergrendel vervolgens de auto en loop weg. Doe ik dan iets fout?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Tweaqer schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:48:
MartinP8 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:06:
Volgens mij is dat een “oud” (kennelijk dus nog niet oud) ACC probleem. Het registreert bewegende objecten en voertuigen, maar niet stilstaande. Het zou dus wel mee moeten remmen in een file, maar reageert blijkbaar niet op stilstaand verkeer. Zou het graag een keer testen, maar durf dat eigenlijk niet. Misschien een keer met een groot luchtkussen of zo?
Ik had eerder in het topic een linkje gepost over hoe dergelijke systemen werken.

Kort door de bocht (hihi):

ACC werkt met radar, radar is slecht in het detecteren van stilstaande objecten. Een rijdende auto heeft snelheidsverschil tov jijzelf. Een stilstaande auto heeft <huidige snelheid> aan snelheidsverschil. Het wegdek, een bord, een viaduct ook. En de auto moet niet remmen voor een viaduct.

Anti-collsion kan dit onderscheid wél maken, maar dit werkt maar tot een bepaalde snelheid.

Beide systemen zijn volledig gescheiden van elkaar. Daardoor kan het zijn dat de ACC niets ziet (die negeert de stilstaande auto) en wil accelereren terwijl de Anti-collision heel zeker weet dat er iets mis dreigt te gaan en alle toeters en bellen af laat gaan.

Klikkety klik: https://arstechnica.com/c...d-cars-and-lane-dividers/

[ Voor 3% gewijzigd door MaxxMark op 18-03-2021 12:01 . Reden: linkje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wht_nl
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:25
joostdiepenmaat schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:57:
Ik heb zoals hierboven ook een recall bericht ontvangen. De OTA update staat klaar, ik kan 'm updaten. Maar op geen enkele mogelijkheid wordt de update gestart en/of uitgevoerd. Is het iemand al wel gelukt de OTA update uit te voeren op de P8? En zo ja, hoe?

Ik volg de instructies, gebruik de auto niet, en heb 'm niet aan de lader. Ik start de update, stap uit de auto en vergrendel vervolgens de auto en loop weg. Doe ik dan iets fout?
Lijkt mij niet? Bij mij is de update iig ook nog niet gelukt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SuperGroover2
Juancho schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:22:
Ik begin me trouwens wel een beetje te irriteren aan dat Volvo platform. Nu sturen ze weer 2 enquetes die je kan invullen maar Volvo begrijpt nog steeds niet dat ze eerst eens dieper in moeten gaan op de lijst met vragen die we opgesteld hebben voor wij als rijders überhaupt iets zinnigs kunnen zeggen. Wat heeft het anders in hemelsnaam voor zin?

Er is nog veel onduidelijk over bijv. de warmtepomp. Ik ken nog geen P8 bezitter die weet wat wat ding doet, wanneer en wat het (positieve?) effect er van is. Dus wat verwachten ze dan voor antwoorden? Range hetzelfde verhaal.

Ik begin echt sterk de indruk te krijgen dat ze ons, als eerste lichting berijders, echt als marketing objecten zien en om eerlijk te zijn pas ik daar dan heel snel voor. Ik wil serieus genomen worden, anders heeft dat hele platform en de moeite/tijd die ik er in steek geen nut. Ik wil met alle liefde helpen deze auto (nog) mooier/beter te maken, maar dat moet wel van 2 kanten komen.

Ik denk dat ik nog even afwacht op de eerste meeting die @JohnDoe77 heeft met een groepje en wat daar dan uit gaat komen. Als dat weer vaag blijft zoals in de eerste video weet ik genoeg.
Ik snap de discussie over de warmte pomp niet helemaal. Komt hier telkens terug.
Een warmte pomp is een efficientere techniek om te verwarmen. Het geeft je een rendement van grofweg 400 à 500%, terwijl een standaard verwarmingselement per definitie onder de 100% blijft.
Je hebt dus minder energie nodig om dezelfde graad verwarming te behalen.

De efficientie van de warmtepomp zal afhankelijk zijn van de omstandigheden (buitentemperatuur met name), waardoor het rendement niet altijd even hoog is.

Waarschijnlijk zijn er nog wat meer truuks uitgehaald om warmteverschillen binnen het voertuig optimaal te benutten, aangezien een warmtepomp draait op benutten van temperatuursverschillen.
Ik ken de ins en outs niet en ben op dit gebied ook geen specialist.
Of er daadwerkelijk een koppeling is met verwarming en koeling van de accu weet ik niet, maar dat lijkt me erg voor de hand liggend. Een tijd terug heb ik wat tekeningen voorbij zien komen van het verwarming en koelingssysteem van de Polestar 2, waarin interieur en accu koeling en verwarming in elk geval gekoppeld bleken. Dat de P2 geen warmtepompt heeft is naar mijn idee in dit verhaal niet van belang, het verwarmingssysteem zal in geval van een P8 met warmtepomp dit als warmtebron gebruiken in plaats van een meer klassiek verwarmingselement.

Gezien de variabelen die meespelen met de efficientie, zal de winst van de warmtepomp variëren, maar het geeft je dus gewoon wat lager verbruik voor je verwarming en koeling. Een van de componenten in de auto die vermogen opneemt is daarmee dus een stuk efficienter. niet meer, niet minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petzun
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-09 23:06
wht_nl schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:00:
[...]

Lijkt mij niet? Bij mij is de update iig ook nog niet gelukt...
Zijn nu 4 berichten van P8 berijders waarbij de OTA update niet lukt (Tigerik, Pr8chtig, @joostdiepenmaat , wht_nl ). Nog geen berichten van P8 berijders gelezen dat het wel is gelukt. Waarschijnlijk al gebeurd en anders wil ik jullie niet aan werk zetten, maar het zou mooi zijn als jullie als OTA-pioniers melding bij de dealer maken en om reactie vragen. Deze informatie zou ons allen helpen en het is duidelijk dat men hier nog een keer mee aan de gang moet. Thanks _/-\o_

XC40 EV Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr8chtig
Net contact gehad met de dealer, een dezer dagen terug naar de garage om daar de update te doen.

P8 to P4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
SuperGroover2 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:07:
[...]

Ik snap de discussie over de warmte pomp niet helemaal. Komt hier telkens terug.
Een warmte pomp is een efficientere techniek om te verwarmen. Het geeft je een rendement van grofweg 400 à 500%, terwijl een standaard verwarmingselement per definitie onder de 100% blijft.

De efficientie van de warmtepomp zal afhankelijk zijn van de omstandigheden (buitentemperatuur met name), waardoor het rendement niet altijd even hoog is.

Waarschijnlijk zijn er nog wat meer truuks uitgehaald om warmteverschillen binnen het voertuig optimaal te benutten, aangezien een warmtepomp draait op benutten van temperatuursverschillen.
Of er daadwerkelijk een koppeling is met verwarming en koeling van de accu weet ik niet, maar dat lijkt me erg voor de hand liggend. Een tijd terug heb ik wat tekeningen voorbij zien komen van het verwarming en koelingssysteem van de Polestar 2, waarin interieur en accu koeling en verwarming in elk geval gekoppeld bleken. Dat de P2 geen warmtepompt heeft is naar mijn idee in dit verhaal niet van belang, het verwarmingssysteem zal in geval van een P8 met warmtepomp dit als warmtebron gebruiken in plaats van een meer klassiek verwarmingselement.

Gezien de variabelen die meespelen met de efficientie, zal de winst van de warmtepomp variëren, maar het geeft je dus gewoon wat lager verbruik voor je verwarming en koeling. Een van de componenten in de uiken om de suto op temperatuur te auto die vermogen opneemt is daarmee dus een stuk efficienter. niet meer, niet minder.
Ja dat is de theorie, maar de praktijk is weerbarstig omdat het ding wel goed moet werken. Bij een vergelijkend onderzoek van 2 id3’s door NextMove bleek het exemplaar met de warmtepomp meer te verbruiken dan de auto die geen warmtepomp heeft.
Kennelijk is de aansturing en integratie nog niet zo simpel. Eigenlijk wordt de complexiteit ervan beaamd als Volvo zegt dat er nieuwe aansturing software voor het ding in de P8 zal worden gemaakt.

In alle verbruikswaarden hier tot nu toe hier op dit forum heb ik in ieder geval nog geen positief verschil kunnen lezen die het gevolg is van de aanwezigheid van die warmtepomp. En dus was die 695 euro geen goede business case. Volvo vindt dat denk ik zelf ook omdat de prijs nu verlaagd is naar 395 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
Pr8chtig schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:39:
Net contact gehad met de dealer, een dezer dagen terug naar de garage om daar de update te doen.
Heb het zelf vorige week ook nog op deze ouderwetse manier gedaan.
Het lijkt erop dat er ergens nog een actie ingezet moet worden om de P8 echt OTA-ready te maken.

XC40 EV Pro

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-08 14:23
Mga1600 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:43:
[...]

Ja dat is de theorie, maar de praktijk is weerbarstig omdat het ding wel goed moet werken. Bij een vergelijkend onderzoek van 2 id3’s door NextMove bleek het exemplaar met de warmtepomp meer te verbruiken dan de auto die geen warmtepomp heeft.
Kennelijk is de aansturing en integratie nog niet zo simpel. Eigenlijk wordt de complexiteit ervan beaamd als Volvo zegt dat er nieuwe aansturing software voor het ding in de P8 zal worden gemaakt.

In alle verbruikswaarden hier tot nu toe hier op dit forum heb ik in ieder geval nog geen positief verschil kunnen lezen die het gevolg is van de aanwezigheid van die warmtepomp. En dus was die 695 euro geen goede business case. Volvo vindt dat denk ik zelf ook omdat de prijs nu verlaagd is naar 395 euro.
Volgens mij is het simpel - het ding is nu vooral een efficiente verwarming voor de cabine. Maar met de juiste software kan er op nog veel slimmere wijze energie binnenboord gehouden worden of juist verwijderd. Dit is wat nog opgeleverd moet worden.

Daarnaast kun je de id3 niet zomaar vergelijken met een volvo. Het is complex en daarom beginnen ze simpel. Jullie hier zijn toch allemaal devops en scrum softwarebouwers? Jullie zadelen mij al jaren op met spullen die niet af zijn. MVP's. Dat is deze auto ook. En dat wist iedereen. Dus ja - je mag best klagen. maar wees ook een beetje realistisch. Je kiest een volledig nieuw platform en dan weet je dat er nog zaken zijn die komen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
[...]

Gezien de variabelen die meespelen met de efficientie, zal de winst van de warmtepomp variëren, maar het geeft je dus gewoon wat lager verbruik voor je verwarming en koeling. Een van de componenten in de auto die vermogen opneemt is daarmee dus een stuk efficienter. niet meer, niet minder.
Wat hierboven staat, dat is de theorie die ik ook wel heb gelezen. Maak je geen zorgen. Maar het gaat om de praktijk. Er is geen verschil te merken tussen wel/geen warmtepomp dus vrij logisch dat mensen die er geld voor betaalt hebben zich gaan afvragen wat dat ding doet, wanneer die iets doet, hoeveel effect het heeft en überhaupt of die we in de auto zit. Want waar zit de warmtepomp bijv?

Voorlopig blijft het toch echt een grijs gebied voor velen met warmtepomp. Als ik kijk naar mijn eigen verbruik is dat vrij standaard vergeleken met mensen zonder warmtepomp. En dan ga je al met je theorie. Zou fijn zijn als Volvo daar gewoon eens wat aandacht aan besteed, desnoods nemen ze een video op en leggen ze het even netjes uit.

Het blijft nu een feature zonder te weten wat het nou echt doet in praktijk. We gaan nu ook toe naar temperaturen toe dat de warmtepomp zijn positieve effect zal moeten hebben.

@Spanky79 , jij stelt dus dit:
Maar met de juiste software kan er op nog veel slimmere wijze energie binnenboord gehouden worden of juist verwijderd. Dit is wat nog opgeleverd moet worden.
Is dat dus zo? Of is dat een inschatting van jezelf? Goed voorbeeld van iets dat Volvo met dat platform prima zou moeten kunnen beantwoorden toch? Ik ben zeker niet de enige die niet weet wat de warmtepomp nou eigenlijk voor positief effect zou moeten hebben. En terugkoppelend aan de enquete...ik zou dus niet weten of ik de volgende keer daar weer geld voor over zou hebben en hoeveel dan... 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 18-03-2021 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperGroover2
Mga1600 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:43:
[...]

Ik kon zo snel geen goede grafiek vinden over de efficientie, deze neemt af naar mate het kouder wordt. Dus de testomgestandigheden zullen erg van invloed zijn op je winst. Ook verwacht ik (geen harde onderbouwing op dit moment) dat je warmtepompt wat langer nodig heeft om uberhaupt te kunnen verwarmen, wat dus de efficientie op (heel) korte ritten ook zal dempen, teniet doet of zelf negatief uitpakt en wat in de gebruikerservaring ook een tandje minder comfortabel zal zijn. Ik baseer me daarin op de ervaringen met de lucht-lucht warmtepomp die ik op mijn kantoor gebruik. Bij echt lage temperaturen (< -10C) merk ik daarbij bijvoorbeeld dat het appraat regelmatig enige tijd zelf moet opwarmen om weer te kunnen verwarmen. Wanneer je dat effect ook in de auto gaat terug zien, zou het dus in die omstandigheden een extra overhead creeren.

Ik heb de test indertijd ook gezien met de iD3, aangezien ik ook geinteresseerd was in het te behalen rendement, ondanks dat ik een P2 rij en het dus voor mij allemaal niet praktisch van waarde is.

Naar mijn (verdere) inschatting is het rendement in elk geval heel beperkt en zijn de vergelijkingen in verbruik al dusdanig verschillend en van zoveel factoren afhankelijk, dat je de al heel beperkte theoretische winst in onze praktijkervaringen zoals beschreven in dit forum, nooit duidelijk gaat terug zien.
Ik zie hier bijvoorbeeld regelmatig een vebruik terug (< 22 kWh/100km) waar ik met mijn P2 nog nooit bij in buurt geweest ben sinds ik mijn P2 half december kreeg (gemiddeld 28 en laagste waarde die ik op lange ritten heb gezien is 24,5). Zal ook met de rechtervoet te maken hebben :P, in mijn beleving hoort 408 pk niet tussen de vrachtwagens op de rechterbaan >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyTerWelle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-03 21:38
EHAS schreef op maandag 15 maart 2021 @ 22:44:
[...]

Ik ontving vanmorgen van mijn Lease maatschappij inderdaad een mail.
Hierin stond een link naar de communicatie vanuit Volvo. Deze heb ik voor de geïnteresseerden hieronder ingevoegd:
Zojuist ook de brief via de LM ontvangen. Net iets anders, bij mij geen info over de OTA. Ook logisch, aangezien die van mij nog op de oktober software draaide.

De essentie:
"Om dit op te lossen dient uw Volvo-dealer een software-update in uw Volvo uit te voeren. Dit wordt kosteloos voor u uitgevoerd en neemt circa 1,5uur in beslag. Daarna is het mogelijk om toekomstige Software updates voor uw Volvo OTA (over the air) uit te voeren."

Overigens was ik afgelopen maandag al bij de dealer geweest voor de OTA-update, software is nu bijgewerkt naar januari en heb ik de OTA-optie (schuifje) aanstaan.

[ Voor 22% gewijzigd door RoyTerWelle op 18-03-2021 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
[...]

Een tijd terug heb ik wat tekeningen voorbij zien komen van het verwarming en koelingssysteem van de Polestar 2, waarin interieur en accu koeling en verwarming in elk geval gekoppeld bleken. Dat de P2 geen warmtepompt heeft is naar mijn idee in dit verhaal niet van belang, het verwarmingssysteem zal in geval van een P8 met warmtepomp dit als warmtebron gebruiken in plaats van een meer klassiek verwarmingselement.

Gezien de variabelen die meespelen met de efficientie, zal de winst van de warmtepomp variëren, maar het geeft je dus gewoon wat lager verbruik voor je verwarming en koeling. Een van de componenten in de auto die vermogen opneemt is daarmee dus een stuk efficienter. niet meer, niet m
Je bedoelt denk ik dit plaatje?
Wat ik zie is dat de accu’s wel gekoeld kunnen worden in dit schema maar niet opgewarmd . De ‘zuig’ vsn de pompen 1 en 2 staan aan de accukant, met andere woorden: je kunt wel warmte onttrekken aan de accu en via de en/of passieve chiller afvoeren, maar omgekeerd zie ik niet hoe je op directe wijze ‘s winters warmte in de accu moet krijgen......

.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pqmi5j42MfiO3XBqNARxz-PS1iE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sEPfJe7b5oSoiJhaYkoHbTFV.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoefMeistert
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 13:46
Petzun schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:25:
[...]

Zijn nu 4 berichten van P8 berijders waarbij de OTA update niet lukt (Tigerik, Pr8chtig, @joostdiepenmaat , wht_nl ). Nog geen berichten van P8 berijders gelezen dat het wel is gelukt. Waarschijnlijk al gebeurd en anders wil ik jullie niet aan werk zetten, maar het zou mooi zijn als jullie als OTA-pioniers melding bij de dealer maken en om reactie vragen. Deze informatie zou ons allen helpen en het is duidelijk dat men hier nog een keer mee aan de gang moet. Thanks _/-\o_
Die van mij vanmiddag gestart, had vanmorgen blijkbaar een "nu starten" gemist.

PSNID : HoefMeistert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
HoefMeistert schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:44:
[...]

Die van mij vanmiddag gestart, had vanmorgen blijkbaar een "nu starten" gemist.
Ben benieuwd, las op FB ook een update die liep.

XC40 EV Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeForceFX_BE
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-04-2022
Juancho schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:03:
[...]

Wat hierboven staat, dat is de theorie die ik ook wel heb gelezen. Maak je geen zorgen. Maar het gaat om de praktijk. Er is geen verschil te merken tussen wel/geen warmtepomp dus vrij logisch dat mensen die er geld voor betaalt hebben zich gaan afvragen wat dat ding doet, wanneer die iets doet, hoeveel effect het heeft en überhaupt of die we in de auto zit. Want waar zit de warmtepomp bijv?
Als je voor de auto staat, zit die ongeveer 15cm onder de bodem van de frunk, aan je linkerkant. ;)

Dat is toch al 1 vraag beantwoord :*)

Moet je die normaal ook niet horen draaien? Ik meen me te herinneren dat Bjørn het daar al over gehad heeft als hij probeert te overnachten in een EV.

P2 thunder 20" non-PP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperGroover2
Mga1600 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:42:
[...]

Wat ik zie is dat de accu’s wel gekoeld kunnen worden in dit schema maar niet opgewarmd . De ‘zuig’ vsn de pompen 1 en 2 staan aan de accukant, met andere woorden: je kunt wel warmte onttrekken aan de accu en via de en/of passieve chiller afvoeren, maar omgekeerd zie ik niet hoe je op directe wijze ‘s winters warmte in de accu moet krijgen......

.[Afbeelding]
Dat was inderdaad het plaatje.
Van de beschrijvingen indertijd begreep ik dat verwarmen wel zou kunnen op basis van klep instellingen en dat dit in toekomstige software updates beschikbaar zou komen of verbeterd zou worden, maar ik heb dat niet meer helemaal helder. Bovendien, dat is meer een zorg voor Polestar danwel Volvo natuurlijk, hoewel we er als gebruikers uiteraard profijt van kunnen hebben in de vorm van sneller laden in koude omstandigheden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VOLVOXC40
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-03-2024
P8

Ik kreeg ook de foutmelding dat de installatie niet is gelukt. Nu tweede poging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Spanky79 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:54:
Jullie hier zijn toch allemaal devops en scrum softwarebouwers? Jullie zadelen mij al jaren op met spullen die niet af zijn. MVP's. Dat is deze auto ook. En dat wist iedereen. Dus ja - je mag best klagen. maar wees ook een beetje realistisch. Je kiest een volledig nieuw platform en dan weet je dat er nog zaken zijn die komen gaan.
Sinds ik een P2 heb kan ik me ook wat beter verplaatsen in onze eigen klanten ja :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:33
Aghanim schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:21:
[...]

Sinds ik een P2 heb kan ik me ook wat beter verplaatsen in onze eigen klanten ja :+
Ik ontken alles O-)

XPENG G9 Performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
Spanky79 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:54:
[...]

Volgens mij is het simpel - het ding is nu vooral een efficiente verwarming voor de cabine. Maar met de juiste software kan er op nog veel slimmere wijze energie binnenboord gehouden worden of juist verwijderd. Dit is wat nog opgeleverd moet worden.

Daarnaast kun je de id3 niet zomaar vergelijken met een volvo. Het is complex en daarom beginnen ze simpel. Jullie hier zijn toch allemaal devops en scrum softwarebouwers? Jullie zadelen mij al jaren op met spullen die niet af zijn. MVP's. Dat is deze auto ook. En dat wist iedereen. Dus ja - je mag best klagen. maar wees ook een beetje realistisch. Je kiest een volledig nieuw platform en dan weet je dat er nog zaken zijn die komen gaan.
_O- Niet allemaal ,hier nog een slachtoffer van mvp's i.p.v. een 'dader'. En je hebt gelijk, we wisten dat we dit nu door trekken naar onze auto's. En dan valt dit project wat mij betreft nog wel mee. Als ik echter de commentaren in de Volvo drivers connect site lees, dan denken velen hier anders over.

XC40 EV Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tigerik
  • Laatst online: 01-01-2024

Tigerik

P8

Pr8chtig schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:39:
Bij mij is de tweede poging om te updaten ook weer mislukt en ik hou met ook precies aan de gestelde voorwaarden. Ik heb een afspraak bij de dealer aanstaande maandag. Vanavond doe ik nog een derde poging..... |:(

Volvo XC40 Recharge P8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S2000jan
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 04-11-2024
[P2]

Das toch 1 onderdeel dat niet stuk kan gaan aan de P2 ... de warmptempomp :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-08 14:23
Aghanim schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:21:
[...]

Haha, mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pure8
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-09-2022
Oef, terug van weggeweest. Heb door de drukte op het werk een tijdje niet meegelezen. Heb dus nog veel in te halen qua leesplezier.
Kreeg vandaag een e-mail van Volvo over de OTA-updates. Zal het hier even plaatsen. Mocht dit al gebeurd zijn, m'n excuses hiervoor dan.

Begin bericht:

Volvo Cars lanceert zijn eerste remote update op de XC40 Recharge

Volvo Cars brengt zijn eerste OTA (Over The Air)-software-update uit voor de XC40 Recharge, de eerste volledig elektrische wagen van de fabrikant.

Europese bestuurders van de XC40 Recharge krijgen binnenkort een reeks updates voor de infotainment- en aandrijvingssystemen van hun wagen, zoals nieuwe functies, bugfixes en verbeterde stabiliteit.

Omdat de updates op afstand kunnen gebeuren, hoeven die klanten niet meer naar de garage om hun elektrische Volvo te laten uitrusten met de nieuwste softwareversie of nieuwe, bijgewerkte functies.

Dit betekent dat een elektrische Volvo niet langer op zijn maximum zit als hij van de band rolt, maar telkens beter wordt na een nieuwe software update.

Voor Henrik Green, hoofd OTA bij Volvo “zijn de voordelen van de technologie duidelijk. Tot nu toe moest u naar de garage gaan om updates op uw wagen te laten installeren. Binnenkort volstaat het om op OK te klikken en uw elektrische Volvo doet de rest. Eenvoudiger kan haast niet.”

De update omvat nieuwe basissoftware voor de elektronische hoofdsystemen van de wagen, snellere laadtijden en een grotere autonomie.

Hij omvat ook updates van het besturingssysteem Android Automotive, dat het geconnecteerd multimediasysteem van de wagen aanstuurt, en een belangrijke optimalisatie in verband met de veiligheid van de aandrijving.

Tot slot bevat het softwarepakket ook enkele updates zoals Bluetooth-connectiviteit, minuutinstelling van de voorklimatisering, het digitale handboek van de wagen en de 360°-camera.

De update is automatisch beschikbaar: de bestuurder van de XC40 Recharge moet enkel toestemming geven voor het downloaden en installeren ervan.

Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr8chtig
Tot nu toe moest u naar de garage gaan om updates op uw wagen te laten installeren. Binnenkort volstaat het om op OK te klikken en uw elektrische Volvo doet de rest. Eenvoudiger kan haast niet.”

Haha....

P8 to P4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
Pure8 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 16:20:
Oef, terug van weggeweest. Heb door de drukte op het werk een tijdje niet meegelezen. Heb dus nog veel in te halen qua leesplezier.
Kreeg vandaag een e-mail van Volvo over de OTA-updates. Zal het hier even plaatsen. Mocht dit al gebeurd zijn, m'n excuses hiervoor dan.

Begin bericht:

Volvo Cars lanceert zijn eerste remote update op de XC40 Recharge

Volvo Cars brengt zijn eerste OTA (Over The Air)-software-update uit voor de XC40 Recharge, de eerste volledig elektrische wagen van de fabrikant.

Europese bestuurders van de XC40 Recharge krijgen binnenkort een reeks updates voor de infotainment- en aandrijvingssystemen van hun wagen, zoals nieuwe functies, bugfixes en verbeterde stabiliteit.

Omdat de updates op afstand kunnen gebeuren, hoeven die klanten niet meer naar de garage om hun elektrische Volvo te laten uitrusten met de nieuwste softwareversie of nieuwe, bijgewerkte functies.

Dit betekent dat een elektrische Volvo niet langer op zijn maximum zit als hij van de band rolt, maar telkens beter wordt na een nieuwe software update.

Voor Henrik Green, hoofd OTA bij Volvo “zijn de voordelen van de technologie duidelijk. Tot nu toe moest u naar de garage gaan om updates op uw wagen te laten installeren. Binnenkort volstaat het om op OK te klikken en uw elektrische Volvo doet de rest. Eenvoudiger kan haast niet.”

De update omvat nieuwe basissoftware voor de elektronische hoofdsystemen van de wagen, snellere laadtijden en een grotere autonomie.

Hij omvat ook updates van het besturingssysteem Android Automotive, dat het geconnecteerd multimediasysteem van de wagen aanstuurt, en een belangrijke optimalisatie in verband met de veiligheid van de aandrijving.

Tot slot bevat het softwarepakket ook enkele updates zoals Bluetooth-connectiviteit, minuutinstelling van de voorklimatisering, het digitale handboek van de wagen en de 360°-camera.

De update is automatisch beschikbaar: de bestuurder van de XC40 Recharge moet enkel toestemming geven voor het downloaden en installeren ervan.
Mooi, maar OTA lijkt bij de P8 nog niet helemaal te lukken. Zie de laatste pagina's.

XC40 EV Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeForceFX_BE
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-04-2022
Pr8chtig schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 16:31:
Tot nu toe moest u naar de garage gaan om updates op uw wagen te laten installeren. Binnenkort volstaat het om op OK te klikken en uw elektrische Volvo doet de rest. Eenvoudiger kan haast niet.”

Haha....
Er staat toch duidelijk "binnenkort" :P

P2 thunder 20" non-PP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebas84!
  • Laatst online: 25-01-2022
Sorry, maar hier kunnen we toch geen goed woord voor over hebben! Oefenen met de P2 en dan op de P8 weer enorm de fout ingaan. Amateurisme ten top....

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Cynisme viert weer hoogtij.......maar daar worden we geen van alle gelukkig van.....ik niet in ieder geval.

[ Voor 12% gewijzigd door Mga1600 op 18-03-2021 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Sebas84! schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:28:
Sorry, maar hier kunnen we toch geen goed woord voor over hebben! Oefenen met de P2 en dan op de P8 weer enorm de fout ingaan. Amateurisme ten top....
Had mijn monteur toch gelijk met dat ze uit voorzorg eerst de mensen heul dicht bij Volvo in Beesd gaan testen met de OTA zodat ze lekker makkelijk opgehaald/weggesleept kunnen worden als een stel proefkonijnen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:39:
[...]

Had mijn monteur toch gelijk met dat ze uit voorzorg eerst de mensen heul dicht bij Volvo in Beesd gaan testen met de OTA zodat ze lekker makkelijk opgehaald/weggesleept kunnen worden als een stel proefkonijnen _O-
Zwolle ligt inderdaad onder de rook van Beesd..... natuurlijk is dit niet goed maar je moet het niet groter maken dan het is: er hoeft niets gesleept te worden want de auto’s zijn nog gewoon te rijden toch? De verse software wilde niet installeren......maar de oude doet het nog gewoon toch? Heb ik met Windows updates ook regelmatig....en dan hieft mijn PC ook niet naar Hoofddorp.

[ Voor 30% gewijzigd door Mga1600 op 18-03-2021 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brekie
  • Laatst online: 07-02 19:11
P8
Staat een Audi naast me met dubbele snelheid te laden☹️
Shell recharge Arhnem

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:30

Rianata

Have you played Atari today?

Nou, ik moet er ook aan geloven... mijn P8 met software versie uit de steentijd (september) zal geupdate moeten worden, kreeg vandaag eindelijk ook de brief van LM (Alphabet) inzake terugroepactie. Tot nu toe geen enkel probleem met mijn P8 gehad (ok, uitgezonderd van de korte periode van LTE onderbreking agv T-Mobile), dus heb al die tijd rustig afgewacht en hier meegelezen over jullie update perikelen en onvervulde update verwachtingen.

Ik heb mijn P8 niet als beta of alpha release ervaren, maar meer als een project waar uiteindelijk de scope naar een minimum is teruggebracht, waarbij niet aan de kwaliteit is ingeboet. Maar goed, misschien loop ik idd ook al te lang mee in de IT en accepteer je dat soort beslissingen te makkelijk :-)

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ach-jee
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:56
Ik weet nog hoe vroegâh er in dit topic wat geluiden kwamen van toekomstige P8-rijders om de topics te splitsen toen de P2's geleverd werden en dit draadje daardoor vooral over P2 problemen ging. Ik weet nu hoe die mensen zich voelden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:11
P2

Tot nu toe zelf nog niet gemerkt dat hij niet piept wanneer het zou moeten. Eerder omgekeerd, hij ging vol in de remmen omdat hij het drempeltje van mijn garage (dikte van een tegel) als obstakel detecteerde. 😅 Het is wel zo dat hij bij een piiiieeeeep pas stopt boven een bepaalde snelheid. Als je heel traag rijdt kan je ‘erdoor’ rijden. Dit is om je de kans te geven heel erg dicht tegen een obstakel te parkeren. Maar piepen doet hij dan natuurlijk dus wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
MaxxMark schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:56:
[...]
Die ervaring deel ik. Het lijkt alsof de auto vaak piepjes vergeet. Het display geeft dan wel al rode balkjes aan (bijv aan de zijkant) maar hij weigert geluid te maken!
P2 piept alleen voor objecten in de rijrichting. Als er dus een paaltje naast de auto staat geeft hij wel balkjes, maar daar piept hij niet voor.
Idem als je aan je stuur draait waardoor je naast het object zou doorrijden.
Staat ergens iets van in de handleiding...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebas84!
Ik probeer echt positief naar de situatie te kijken en geef volvo het voordeel van de twijfel! Maar als je zo onder een vergrootglas ligt kun je toch wel iets beter testen. Dus ja, ik ben cynisch en begin het na bijna 5 maanden wel zat te worden.

XC40 P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebas84!
Juancho schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:39:
[...]

Is wat! Ik wacht wel even als de pop-up komt

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Mga1600 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:42:
[...]

.[Afbeelding]
Is dat plaatje wel correct?
Zie bv de mixer valve, die moet volgens mij bijmengen van de active chiller om het interieur te koelen. Lijkt op dat plaatje niet echt mogelijk. Of is er nog een alternatieve manier om het interieur te koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
High-Voltage2 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:14:
[...]

Is dat plaatje wel correct?
Zie bv de mixer valve, die moet volgens mij bijmengen van de active chiller om het interieur te koelen. Lijkt op dat plaatje niet echt mogelijk. Of is er nog een alternatieve manier om het interieur te koelen?
Ja, dat weet ik niet, maar zo stond het op een ander forum waar Iemand dit heeft getekend een de hand van de situatie omder de ‘motorkap’ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0HBMEgdAq5rkObrzNT1-G4wcao=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xFVVagdHafJj13VwbgtuDpFU.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
High-Voltage2 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 19:36:
[...]

P2 piept alleen voor objecten in de rijrichting. Als er dus een paaltje naast de auto staat geeft hij wel balkjes, maar daar piept hij niet voor.
Je hebt gelijk. Vandaag had ik de balkjes aan de zijkant maar piepte er niks. Best vreemd als je schuin achteruit in draait tussen een muur en een heg in. Daar is het gisteren mis gegaan, want ik rijd op geluid en niet echt op die balkjes. Het heeft vast een reden maar ik vind het persoonlijk onhandig dat er alleen piepjes zijn in een bepaalde richting. Liever alles of niks. Toch maar eens helemaal uitzetten dan voor de zekerheid.

Doordat ik namelijk een parkeervak indraaide, begon de P2 gisteren wel met piepen, maar het paaltje ging nadat ik half in het vak gedraaid was natuurlijk naar de zijkant en daardoor stopte het piepen.

[ Voor 10% gewijzigd door Aghanim op 18-03-2021 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincent78_2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-05 21:39
Hierbij mijn ervaring omtrent de software update. Ik kreeg gisteren op mijn scherm de melding "dat er een update was. Ik moest naar de Volvo dealer om deze te laten installeren". Ik dacht, dat kan ik vast ook wel zelf. Dus voor het eerst de auto aan mijn eigen thuis-Wifi-zender gekoppeld en de auto op slot achtergelaten, want dat was de instructie op het scherm. En inderdaad na 90 minuten bracht ik weer een bezoek aan mijn auto en op het scherm stond toen daarna dat de update gelukt was!

Misschien is het valsspelen omdat het niet via OTA gebeurd is, maar de update is in ieder geval nu wel geïnstalleerd!

Verder merk ik eigenlijk niets van deze update. Ik had juist verwacht dat we nu eindelijk de Volvo OnCall functie zouden hebben, om met je mobiel de auto te benaderen voor instellingen enz. Maar ik begrijp dat dit nog niet het geval is??

Eigenaar van een mooie blauwe P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:36
P2

Ik heb dan wel geen p2 maar een “oude” xc40 en herken dit wel.
Ook bij mij vorige v60:
Boem!....... piep piep piep

Ik vind dit eigenlijk bij alle Volvo’s die ik heb gehad: trage sensors.
De adaptive CC vind ik ook niet erg goed, evenals de regensensor.
Ik heb een tijdje een Passat gehad en die was 100x beter (wat de sensoren betreft dan)
Ik wist eigenlijk niet beter, totdat ik de Passat had gereden.

Overigens prima tevreden verder met de xc40.

Ik had eigenlijk gehoopt dat dit met het nieuwe systeem (Google) wel opgelost zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
Vincent78_2 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:47:
Hierbij mijn ervaring omtrent de software update. Ik kreeg gisteren op mijn scherm de melding "dat er een update was. Ik moest naar de Volvo dealer om deze te laten installeren". Ik dacht, dat kan ik vast ook wel zelf. Dus voor het eerst de auto aan mijn eigen thuis-Wifi-zender gekoppeld en de auto op slot achtergelaten, want dat was de instructie op het scherm. En inderdaad na 90 minuten bracht ik weer een bezoek aan mijn auto en op het scherm stond toen daarna dat de update gelukt was!

Misschien is het valsspelen omdat het niet via OTA gebeurd is, maar de update is in ieder geval nu wel geïnstalleerd!

Verder merk ik eigenlijk niets van deze update. Ik had juist verwacht dat we nu eindelijk de Volvo OnCall functie zouden hebben, om met je mobiel de auto te benaderen voor instellingen enz. Maar ik begrijp dat dit nog niet het geval is??

Het kan dus wel goed gaan! Is toch ook OTA, alleen dan niet via 4G, maar via jouw Wifi ?
Is volgens mij alleen de recall update bovenop de 8 januari software. Nog niet de verdere functies die Volvo in week 15 heeft gepland.
Heb overigens de update vorige week via de dealer gedaan en vandaag toch de brief van Volvo gekregen. Afmelden gaat dus niet goed of dit heeft elkaar gekruist.

XC40 EV Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

High-Voltage2 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 19:36:
[...]

Ehh... nee? Ik heb vaak genoeg gehad dat hij piept als er iets naast me zit (rode balkjes langs de zijkant van de auto). Dat piept ook anders dan vooruit of achteruit.

Ik hoop dat dat niet óók weg is sinds na m’n update. Want het was al zo halfbakken :X

Edit: toevallig deze nog gevonden. Daar had ik toch echt meerdere verschillende geluiden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUfJzrwAcOduMlnXx_Tki5VOchU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ObmB732mmfI7z6PI1ZKo2g4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door MaxxMark op 18-03-2021 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
Op de Volvo EV Drivers Connect site inmiddels vermelding van een aantal gelukte recall updates.

XC40 EV Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinP8
  • Laatst online: 27-07-2023
Vincent78_2 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:47:

Zijn de systeemversies ook anders? Of nog steeds dezelfde (zoals ook bij andere updates). Het zou zo fijn zijn om een overzicht te hebben van updatehistorie. Dat je zelf kan inzien en controleren welke versies je hebt en welke updates en patches zijn uitgevoerd...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mga1600
Sebas84! schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:06:
Ik probeer echt positief naar de situatie te kijken en geef volvo het voordeel van de twijfel! Maar als je zo onder een vergrootglas ligt kun je toch wel iets beter testen. Dus ja, ik ben cynisch en begin het na bijna 5 maanden wel zat te worden.
Mijn opmerking was niet persoonlijk maar meer algemeen.
Dat niet alles met onze auto’s meteen goed gaat wisten we al. En dit forum is volgens mij bedoeld om van elkaar te leren en informatie te delen en van elkaars ervaringen te leren. Althans zo heb ik dat geïnterpreteerd. Dus als er een nieuw probleem of een nieuwe oplossing is moeten we daar zeker alles over uitwisselen.

Maar het gebeurt ook steeds vaker dat de problemen die we allemaal al lang kennen steeds maar, alsof het een gebarsten grammofoonplaat betreft, worden herhaald, uitgekauwd en uitvergroot.
Dat gaat voor mij best een beetje ten koste van het plezier hier te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebas84!
Mga1600 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:56:
[...]

Mijn opmerking was niet persoonlijk maar meer algemeen.
Dat niet alles met onze auto’s meteen goed gaat wisten we al. En dit forum is volgens mij bedoeld om van elkaar te leren en informatie te delen en van elkaars ervaringen te leren. Althans zo heb ik dat geïnterpreteerd. Dus als er een nieuw probleem of een nieuwe oplossing is moeten we daar zeker alles over uitwisselen.

Maar het gebeurt ook steeds vaker dat de problemen die we allemaal al lang kennen steeds maar, alsof het een gebarsten grammofoonplaat betreft, worden herhaald, uitgekauwd en uitvergroot.
Dat gaat voor mij best een beetje ten koste van het plezier hier te zijn.
Ja snap ik! Heb ik ook een aantal maal ervaren... ik zal het constructief proberen te houden, hoe lastig dat soms ook is

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Je kan het ook omdraaien.. hoe langer je de auto hebt, hoe meer je je misschien irriteert aan zaken die gewoon of niet af zijn of gewoon niet goed werken of waar totaal geen duidelijkheid over is. In het begin is het allemaal nieuw, leuk en tof en ben je nog druk bezig de auto te ontdekken. Die fase heb ik overigens nog steeds wel eens want ik kom nog wel eens dingen tegen die ik eerder niet wist :).

Daarnaast ben je nu maanden na release verder dus je mag je ook best eens afvragen hoelang je het excuus van "het is een eerste volledige elektrische auto met kinderziektes" nog kan/mag gebruiken. We kunnen volgens mij allemaal prima leven met die insteek zolang er maar wel serieus iets aan/mee gedaan wordt toch?

Ik geniet nog elke rit van mijn P8, ik wil dat ook gerust elke dag wel herhalen maar ik denk niet dat ik daar mensen blij mee maak :). Maar ik wil het wel even benadrukken dat het ook gewoon een fantastische auto is. Ik wacht daarom dinsdag even af wat er uit het gesprek komt met Rob en het groepje van hier en of er dan wat meer helder wordt. Zou een belangrijke stap zijn wat mij betreft om wat onrust/twijfel/angst of misschien zelfs boosheid weg te halen. Juist bij de groep die Volvo ziet als 'testers'.... Je praat wel over een aankoop/lease van bijna 70.000 euro he. Daar hoort ook gewoon een stuk kwaliteit en zeker service bij.

Al snap ik ook echt wel dat het niet altijd leuk is om klachten/negatieve berichten te lezen, maarja, dat komt wel ergens vandaan natuurlijk ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 18-03-2021 22:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vincent78_2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-05 21:39
Hierbij nog een screenshot van de versie update, die ik gisteren met behulp van mijn thuis WiFi erin heb kunnen schieten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRSu-vhu_CqJaToplQnquZGKC6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eAGNXK7ueRFGjj69NCNqg9DQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Vincent78_2 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 23:13:
Hierbij nog een screenshot van de versie update, die ik gisteren met behulp van mijn thuis WiFi erin heb kunnen schieten.
[Afbeelding]
Iedereen met Android 10 lijkt dezelfde versie te hebben. Een versienummer van de Volvo auto-software is niet zichtbaar in de P8,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-04 00:58

McA

Ik ben vandaag bij de dealer geweest voor de laatste update ivm de recall.
Geen verschil te zien.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9h7JsEcbM3pKseD3JnaIba1jrqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Get3jcDvZWmLWY3SAB2q8hsn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door McA op 19-03-2021 01:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

MaxxMark schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:24:
[...]

Ehh... nee? Ik heb vaak genoeg gehad dat hij piept als er iets naast me zit (rode balkjes langs de zijkant van de auto). Dat piept ook anders dan vooruit of achteruit.

Ik hoop dat dat niet óók weg is sinds na m’n update. Want het was al zo halfbakken :X

Edit: toevallig deze nog gevonden. Daar had ik toch echt meerdere verschillende geluiden.

[Afbeelding]
Ik was er verbolgen onder dat ik begon te twijfelen aan mezelf :( En aangezien ik vanochtend de Polestar naar de dealer moest brengen meteen even getest:

[Video: http://www.maxxmark.com/IMG_5322.MOV]

Hij is prima boos als er alleen wat aan de zijkant gebeurt. Misschien dat het alleen bij rood gebeurt, maar het is toch zeker geluid. Alleen als je stilstaat maakt hij geen geluid (begin v/h filmpje). Maar voor of achteruit doet hij doet geluid maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaintItGray
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-04-2024
Wat ik niet begrijp is de logica achter die stoelverwarming in de Polestar, zodra je op stoelverwarmingsknopje drukt heb je hebt een enorm leeg scherm, toch moet ik meerdere malen op het stoelverwarming knopje duwen om de juiste stand te selecteren.

Zou graag ziend dat ze dit updaten zodat je gewoon uit/laag/midden/hoog kan selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

MaxxMark schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:52:
Mijn update bij de dealer voor mn p2 is (door een misplanning) naar morgen gegaan. Als ik het niet vergeet zal ik eens vragen of zij weten hoe het in elkaar steekt. De XC90 heeft volgens Dirac zelf ook Dirac Unison. En als de p8 het ook heeft mag je denk ik wel aannemen dat Volvo hier iets over zou kunnen zeggen ;)
Vanochtend ook meteen nog 2 vragen bij Volvo gelegd:

Heeft het nut om (software)fouten te melden? Of weten ze alles al?

De reactie was hoofdzakelijk dat ze alles ongetwijfeld al weten. We moeten helaas gewoon (veel) geduld hebben

Heeft de Polestar nu al Dirac? Of niet? Of is dat niet bekend?

De reactie was dat het inderdaad nog niet beschikbaar was. Evenals dat er nog heel veel niet beschikbaar is. Er werd nog benoemd dat er nog best veel mogelijk is in die auto. Dingen die nu nog nergens benoemd zijn.

Dat lag ook in lijn met wat mij bij de hand-over werd verteld. Dus dat doet me deugd ;)

Ik haal nog altijd comfort uit mijn beredenering ( die woog mee in mn besluit een P2 te nemen) dat ik met volle bewustzijn heb gekozen voor: "Het kopen van een belofte" en dus niet van een "volledig af zijnde auto". En het laatste antwoord vanuit Volvol sterkt dat gevoel ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Ligt het aan mij als ik vind dat die 360 camera erg slecht is? In mijn huidige Nissan Leaf uit 2018 ziet het er nog beter uit. Zouden ze daar nog wat aan kunnen doen of is dit een hardwarematig issue?

Kan me niet voorstellen dat je er wat aan hebt als ik die beelden zo bekijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Een vieze camera (filmpje) en sneeuw-dag (eerdere foto) doen niet veel goeds voor de 360 view.

Ik kan er prima mee omgaan. Mijn straat is zeer smal (getuige de rode balkjes rondom in het eerdere plaatje ;)) en het werkt goed. Of het beter zou gaan met de Leaf weet ik niet.

Daarnaast vind ik de individuele camerabeelden beter ogen. En aangezien die gestitcht worden gok ik dat er softwarematig nog wel wat mee te doen is. De (softwarematige) verbetering in de laatste update was ook wel een verbetering. Ik denk dat ze wat hebben gerommeld met contrast/helderheid (of misschien met de gamma?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Mogelijk dat het op de Leaf ook slechter is als je dichter bij obstakels staat, ik zal dat eens testen. Voor mij overigens geen punt om niet voor de polestar te kiezen maar het viel me wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:04
Freezhost schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:11:
Ligt het aan mij als ik vind dat die 360 camera erg slecht is? In mijn huidige Nissan Leaf uit 2018 ziet het er nog beter uit. Zouden ze daar nog wat aan kunnen doen of is dit een hardwarematig issue?

Kan me niet voorstellen dat je er wat aan hebt als ik die beelden zo bekijk?
Hij is heel slecht. In mijn 2013 Audi A6 was dat beeld al vele malen beter. Ik heb ook een 2013 BMW 3 gehad en ook daar was het beeld veel beter en scherper.

Rondom het beeld van de P2, zit ook nog eens een dikke rand met niets. Je kunt er dus alsnog niets mee als je langs een stoep wilt parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
PaintItGray schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:00:
Wat ik niet begrijp is de logica achter die stoelverwarming in de Polestar, zodra je op stoelverwarmingsknopje drukt heb je hebt een enorm leeg scherm, toch moet ik meerdere malen op het stoelverwarming knopje duwen om de juiste stand te selecteren.

Zou graag ziend dat ze dit updaten zodat je gewoon uit/laag/midden/hoog kan selecteren.
Ik zou het ook graag andersom willen zien, nu is één keer drukken 3 streepjes verwarmen en ik heb altijd meer dan voldoende aan 1 streepje. Je drukt je dan een ongeluk, zeker als je ook je stuur erbij wilt verwarmen.

Het werkt trouwens ook met de assistant:

Hey Google, zet mijn stoelverwarming aan op stand 1
Hey Google, zet mijn stuurverwarming aan op stand 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
Brekie schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:49:
P8
Staat een Audi naast me met dubbele snelheid te laden☹️
Shell recharge Arhnem
Ja, Audi heeft dat wel heel goed voor elkaar! Best knap van begin tot 80% stabiel op 150... Met de P2 mag je blij zijn als je boven de 70 uit gaat komen.

Het lijkt alleen te werken als je SOC < 10% is, je batterij voldoende warm is en de dobbelstenen goed rollen voor je. Zo niet dan dobber je rond op de helft van de snelheid.

Voor mij overigens goed genoeg, ik heb zelden lange ritten. Maar ik kan me voorstellen dat je er niet blij van wordt als je vaak aangewezen bent op de snelladers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
ach-jee schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 19:00:
Ik weet nog hoe vroegâh er in dit topic wat geluiden kwamen van toekomstige P8-rijders om de topics te splitsen toen de P2's geleverd werden en dit draadje daardoor vooral over P2 problemen ging. Ik weet nu hoe die mensen zich voelden ;)
Ik snap nog steeds niet waarom dit topic niet gesplitst is. Ik heb een P2 en ik lees de P8 reacties vrijwel niet. En andersom zal dat logischerwijs ook het geval zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
P2void19noPP schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:03:
[...]

Dirac is software die eenmalig de ruimte opmeet en dan alle parameters doorrekent en met een voorstel komt. Naar mijn weten zal het niet zo kunnen zijn dat Dirac doorlopend meet en bepaalt. Dit vraagt actieve interactie tussen speakers en microfoon(s). En de microfoons zijn er naar mijn weten niet.
Dat er iets mis is met de systemen, dat is mij inmiddels wel duidelijk. In mijn P2 doen de speakers het achter vrijwel niet, ze staan heel zacht en klinken dof en uit balans.

Voorin klinkt het een stuk beter, maar daar komt het geluid voornamelijk uit de center speaker in het dashboard. Luister je bij de speakers in de deuren, dan komt daar ook bijna geen geluid uit. Het zorgt ervoor dat je een verminderde stereobeleving hebt.

Dus hoe er ook gemeten is, iets is er niet helemaal lekker verlopen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaqer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 20:43
PaintItGray schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:00:

Je kunt trouwens ook de Google Assistant gebruiken; zet stoelverwarming op stand X. Hoef je ook niet te drukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Tweaqer schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:05:
[...]

Je kunt trouwens ook de Google Assistant gebruiken; zet stoelverwarming op stand X. Hoef je ook niet te drukken
En dat geldt ook voor “zet stoelverwarming van de bijrijder (of passagier) aan of op 1 [of 2 of 3]”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
McA schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 01:52:
Ik ben vandaag bij de dealer geweest voor de laatste update ivm de recall.
Geen verschil te zien.[Afbeelding]
Dat is van de Google versie, daar is ook niets aan veranderd als je al versie 10 had.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlacKstaR-
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:47
https://support.polestar..../article/softwareUpdates/
Updates vanaf maart 2021 (P2111.1):
1. VNC (Vehicle Noise Compensation) Harman Kardon premium audio krijgt een zachtere optimalisatie.
2. Stabiliteitsverbeteringen na loskoppeling van de laadkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jehanthar
  • Laatst online: 04-10-2024
P2
Nog weer even over de speakers en het geluid:
1) ik hoor ook weinig geluid van achterin als ik de audio instel op achterpassagiers
2) ik hoor bij de instelling voor de voorste of alle passagiers geen geluid komen uit de twee speakertjes boven de voordeuren. De speakers in de A-stijl en de centrale speaker geven wel geluid.
Of zijn die speakertjes boven de deuren alleen bedoeld voor bijvoorbeeld meldingen van Google etc?

Polestar2 launch edition, Void, charcoal, non PP/19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

GuiltyNL schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:43:
[...]

Dus hoe er ook gemeten is, iets is er niet helemaal lekker verlopen. :D
Nog niet dus, getuige de reactie van m’n Volvo dealer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Jehanthar schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:44:
P2
Nog weer even over de speakers en het geluid:
1) ik hoor ook weinig geluid van achterin als ik de audio instel op achterpassagiers
2) ik hoor bij de instelling voor de voorste of alle passagiers geen geluid komen uit de twee speakertjes boven de voordeuren. De speakers in de A-stijl en de centrale speaker geven wel geluid.
Of zijn die speakertjes boven de deuren alleen bedoeld voor bijvoorbeeld meldingen van Google etc?
Dat laatste lijkt me niet. Alle speakers horen bij het audio systeem dus die moeten het gewoon doen. Ik ben wel eens benieuwd wat de dealer er dan van zegt. Misschien kan je ze eens bellen of er bij langs gaan als het niet te veel moeite is?

Ik hoop maar dat dit niet weer het volgende punt op de lijst is dat 'niet af is maar hopelijk ooit wel gefixed wordt'... Ook hier weer, je betaalt extra voor een premium audio systeem. Dat moet het gewoon doen. Ik heb net ook nieuwe monitor speakers aangeschaft voor in mijn studio. Als 1 speaker daarvan het niet of maar half doet ga ik ook terug naar de leverancier zodat ze dit kunnen en vooral moeten gaan fixen.

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 19-03-2021 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ach-jee
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:56
Top, voor mijn gevoel begint het een beetje te lopen bij Polestar nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlacKstaR-
ach-jee schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:08:
[...]

Top, voor mijn gevoel begint het een beetje te lopen bij Polestar nu.
In het begin veel 12V problemen en aandrijflijnen die er mee ophielden (gelukkig zelf geen last van gehad). Dat heeft veel capaciteit in beslag genomen denk ik. Maar de website wordt nu vaker bijgewerkt er meer duidelijkheid en openheid. Zijn duidelijk een volwassener organisatie aan het worden. Het is nog niet allemaal top, maar ik heb goede hoop dat in de volgende zaken in 2021 gerealiseerd kunnen worden:

1. Digital key
2. Polestar app (hopelijk gelijkwaardig of beter dan wat de Tesla app aanbied)
3. Video stream apps (Youtube, Netflix, etc)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BartWNL
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 29-09 21:47
Lijkt er wel op inderdaad.

Er is nu ook eindelijk gereageerd op mijn beschadigde middenconsole, die al vanaf de levering in september onder de krassen zat.

Deze wordt komende week vervangen bij de lokale Volvo dealer.
Duurt ff, maar dan heb je ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeMusashi
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-01-2024
Fijn! Lijkt er dan op dat met punt 2 hopelijk de bug verholpen is dat de auto na loskoppelen van de laadkabel toch ineens kan denken dat deze er nog aan hangt en weigert verder te rijden. De fix daarvoor zat niet in de laatste OTA-update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
BlacKstaR- schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:14:
[...]

In het begin veel 12V problemen en aandrijflijnen die er mee ophielden (gelukkig zelf geen last van gehad). Dat heeft veel capaciteit in beslag genomen denk ik. Maar de website wordt nu vaker bijgewerkt er meer duidelijkheid en openheid. Zijn duidelijk een volwassener organisatie aan het worden. Het is nog niet allemaal top, maar ik heb goede hoop dat in de volgende zaken in 2021 gerealiseerd kunnen worden:

1. Digital key
2. Polestar app (hopelijk gelijkwaardig of beter dan wat de Tesla app aanbied)
3. Video stream apps (Youtube, Netflix, etc)
Die video apps zullen van andere partijen moeten komen, niet van Polestar of Volvo lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlacKstaR-
Mga1600 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:14:
[...]

Die video apps zullen van andere partijen moeten komen, niet van Polestar of Volvo lijkt me.
Klopt, maar volgens mij moet zowel Google als Polestar testen en akkoord geven.
Pagina: 1 ... 192 ... 247 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een Tesla versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic.