Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Uitgaande van het punt dat ze alle 3 dezelfde portable gebruiken(?)...S2000jan schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:46:
Moet de video nog wel bekijken .....
YouTube: I drove these electric cars until they DIED! Tesla vs Polestar
(eigenlijk mag het niet wegens P2 vs M3 vergelijk, maar kijk daar dan maar doorheen .... voornamelijk dan voor de P2)
valt het mij op dat de Tesla's beide veel VEEL meer geluid produceren.(op de headset)
Ik weet van eerdere YT dat de P2 stiller is, maar zoveel stiller?
zelfs in vergelijk met de P2-P, met grote wielen en minder stille banden...
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ik denk dat ze wel toegang hebben tot die data van Fastned, want de beschikbaarheid wordt in Google Maps op de PC/mobiel al getoond.BlacKstaR- schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:47:
[...]
Misschien heeft Google nog geen toegang tot API van Fastned, het kan ook zijn dat Google nog bezig is met het verbeteren van deze feature, dit is ook nog nieuw voor Google. Niet alle laadpalen (AC/DC) staan in Google Maps, dus er zeker nog werk aan de winkel. Maar ik denk eerlijk gezegd dat Google wilt dat gebruikers enthousiast worden zodat meer fabrikanten gebruik gaan maken van Android Automotive.
P8
We would like to share an update with you regarding our latest OTA software launch.
We’re happy to share that the overall success rate is high with a few critical failures. We can also assure you that we’re constantly analysing the root cause of failed downloads and are implementing improvements on a constant basis.
In the Netherlands:
- 2416 deployed cars
- 92,88% successful installations
- 35 confirmed towed cars
- 416 deployed cars
- 92,03% successful installations
- 5 confirmed towed cars
Ondanks het matige succes van deze eerste echte OTA update (93% succes), netjes dat ze dit zo eerlijk en helder communiceren.ewdevries schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:21:
[P2] Ter info de laatste informatie vanuit Polestar over de uitgevoerde OTA updates:
We would like to share an update with you regarding our latest OTA software launch.
We’re happy to share that the overall success rate is high with a few critical failures. We can also assure you that we’re constantly analysing the root cause of failed downloads and are implementing improvements on a constant basis.
In the Netherlands:In Belgium:
- 2416 deployed cars
- 92,88% successful installations
- 35 confirmed towed cars
For customers still waiting to receive the OTA update, we can let you know that we will deploy the last batch next week. And as always, if any customers have any specific questions about their cars, please reach out to Polestar Support.
- 416 deployed cars
- 92,03% successful installations
- 5 confirmed towed cars
Hopelijk leren ze van de fouten en is het percentage volgende keer flink hoger.
Vandaag voor het eerst sinds lange tijd 2x 100km gereden (90% snelweg 110km/u) en gemiddeld op 23.4kWh uitgekomen. Dat zijn waarden die ik op korte stukken nog nooit gezien heb.
Overigens wilde ik nog eens spelen met de range calculator op de website. Daar kom je met de meest gunstige waarden op 420km uit. Was dat voorheen niet een stuk hoger?
Ja opzich wel logisch, een 2020 auto is veel interessanter om te leasen dan een 2021 model. Dat hebben bedrijven ook door, dus die verdienen er hier ook aan.Freezhost schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:37:
Ik ben aan het rondkijken voor een Polestar uit 2020 gezien de lagere bijtelling maar als ik een nieuwe samenstel via de website is de auto goedkoper terwijl de opties hetzelfde zijnMaar een keer een rekensommetje maken wat goedkoper is maar het lijkt er op dat de bedrijven er ook nog wat extra aan willen verdienen
Ik heb ook nog geen extra info, heb er vorig jaar wel eentje zien staan met gewoon dak in de volvo pilot-plant in Zweden, maar toen niet specifiek op zulke details gelet als de stof van de stoelen. Er zat trouwens nog een grote rode noodstop op het dashboard ook, dus het was wellicht een model dat nog niet echt klaar voor de verkoop wasmussov schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:13:
[...]
Zijn er ergens foto's/info beschikbaar zonder het Plus pakket?
Ben namelijk geïnteresseerd in de nieuwe long range versie (P2 - 78 KWh - Single motor - Long range - EUR 48.900), maar daar zit standaard geen Pilot en Plus pakket op (Pilot neem ik sowieso, maar Plus weet ik nog niet).
Wil graag weten in hoeverre de stoelen bijvoorbeeld anders zijn, of er (voor) USB-poorten beschikbaar zijn en of het panoramisch dak een groot verschil maakt. Ik neem aan dat de automatische kofferbak/keyless entry e.d. wel gewoon hetzelfde zijn?
P2 thunder 20" non-PP
Staat er ook in wanneer deze update beschikbaar is of zou dat nu al moeten zijn?Pepehv schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:59:
Zojuist deze brief van de LM ontvangen. Ze suggereren dat ik de recall update via OTA binnen kan krijgen terwijl ik nog op een 2020 software versie draai.
Ik moet dan toch eerst naar de dealer voor de update naar de versie met OTA?
Zal straks eens even in het update menu van de auto kijken.
[Afbeelding]
@Juancho helemaal in jouw straatje als professioneel software tester, wellicht kun je hier een bijdrage leveren door te participeren? 😉Juancho schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:33:
[...]
Ik heb toch even snel gekeken in de auto en die nieuwe P2 update van het delen van Spotify in de auto (group sessions) had ik wel. Je kan dan via een QR code Spotify 'overnemen' met een ander (premium) profiel. Handig!. Blijkbaar is er op de achtergrond een update geweest, ik heb iig niets voorbij zien komen. Maar ik heb 'automatisch' updaten dan ook aan staan. Ik heb overigens de Spotify versie 4..21.1940 van 8 maart. Helaas geen sortering optie...![]()
![]()
Wbt ABRP vs Maps... ook dat even snel gechecked. In Maps komen wel de zoekopdrachten in beeld in de auto die ik op de laptop had opgezocht. Maar helaas niet de gehele rit met een tussenstop. Zou toch niet zo moeilijk zijn zou je denken..
Wanneer een update met extra functionaliteit aanstaande is, zie ik jouw post hier graag tegemoet!
https://community.spotify...omotive/m-p/5148609#M1993
Ik help graag mee daar waar kan. Ik had zelf ook al een item ingeschoten daar, alleen werkt Spotify met likes ipv dat ze gewoon serieus naar voorstellen kijken of het handig is. In mijn ogen niet helemaal de juiste weg omdat je zo ook nieuwe verbeteringen mist die misschien niet genoeg aandacht krijgen.EHAS schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:29:
[...]
@Juancho helemaal in jouw straatje als professioneel software tester, wellicht kun je hier een bijdrage leveren door te participeren? 😉
Wanneer een update met extra functionaliteit aanstaande is, zie ik jouw post hier graag tegemoet!
https://community.spotify...omotive/m-p/5148609#M1993
Ben jij dan 1 van die personen die zegt te werken aan Spotify voor AAOS? PM'en mag ook
[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 12-03-2021 16:50 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Lees al enige periode mee, erg leuk om de verhalen en ervaringen van ieder te lezen.
Sta op het punt een P8 te bestellen voor de lease, deze gaat een Hyundai Tucson (2017) vervangen.
Heb toch wat kleine (stomme?) vragen (sorry hiervoor)
Heeft iemand ervaring met het verschil qua audio;
High Performance Audio
330 Watt versterker en 8 luidsprekers (1 'Fresh Air' woofer, 1 full-range centre speaker, 4 mid-range speakers en 2 tweeters)
vs.
Premium Audio by Harman Kardon
13 Harman Kardon luidsprekers (1 'Fresh Air' woofer, 1 full-range centre speaker, 1 'Fresh Air' Subwoofer,
4 mid-range speakers, 2 woofers, 2 full-range surround speakers en 2 tweeters), 600 Watt versterker,
QuantumLogic Surround3D en Dirac Unison®
Inclusief Harman Kardon Esquire Mini 2 mobiele speaker
Ook ben ik benieuwd naar het "Trailer Stability Assist", is dit een standaard optie of wordt deze alleen geleverd wanneer er ook een trekhaak wordt afgenomen?
Anders gezegd trekhaak achteraf monteren dan geen "Trailer Stability Assist"?
Dank voor de reacties.
Volvo XC40 P8 (2022) - Black Stone - 19" velgen - extra getint glas
Kan je niet helpen met de vergelijkingen of het stability assist. Kan je wel melden dat ik gek genoeg heel blij ben met de Esquire Mini. Had nog geen mobiel speakertje en heb al meer naar dat ding geluisterd dan naar de Harman Kardon audio in de P8.eniesten schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:19:
Goedemiddag,
Lees al enige periode mee, erg leuk om de verhalen en ervaringen van ieder te lezen.
Sta op het punt een P8 te bestellen voor de lease, deze gaat een Hyundai Tucson (2017) vervangen.
High Performance Audio
330 Watt versterker en 8 luidsprekers (1 'Fresh Air' woofer, 1 full-range centre speaker, 4 mid-range speakers en 2 tweeters)
vs.
13 Harman Kardon luidsprekers (1 'Fresh Air' woofer, 1 full-range centre speaker, 1 'Fresh Air' Subwoofer,
4 mid-range speakers, 2 woofers, 2 full-range surround speakers en 2 tweeters), 600 Watt versterker,
Ook ben ik benieuwd naar het "Trailer Stability Assist", is dit een standaard optie of wordt deze alleen geleverd wanneer er ook een trekhaak wordt afgenomen?
Dank voor de reacties.
Per saldo was het lounge pakket wat mjj betreft een nobrainer. Los van de audio, vooral voor de 360 camera en het schuifdak. Onmisbaar wat mij betreft (camera is perfect bij het manouvreren en panorama dak geeft een veel ruimer en lichter gevoel in de auto). Al met al een goede deal dat pakket!
[ Voor 8% gewijzigd door MartinP8 op 12-03-2021 17:25 ]
Met wat ben je het niet helemaal eens?Hansieo schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 08:23:
[...]
Niet helemaal mee eens.
Mijn P2 banden (michelin Primacy 4: ) A - B - 70
Uitstekende keuze zou ik zeggen.
PP is duidelijk een "sportieve" boven comfort/zuinig keuze.
Jouw post is zoals ik em lees gewoon een verdere aanvulling op mijn post.
Met mijn punt dat duidelijk is dat de roots van Polestar meer in de performance wereld liggen?
Daar ben ik misschien wat kort door de bocht gegaan ja (no PUN intended) door het PP verhaal te veralgemenen. Jouw Primacy banden sluiten inderdaad veel beter aan bij een elektrisch voertuig.
https://www.nieuwenhuijse...c40-recharge-p8-kameleon/
Niet de mijne maar ik zag dit artikel en vond het wel leuk om te delen. Over smaak valt niet te twisten, wellicht ook een tweaker deze eigenaar?
Het zou mijn keuze niet zijn, maar ik vind het wel fraai gedaan, ziet er puik uit.Blankinho schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:26:
XC40 P8 metamorfose
Niet de mijne maar ik zag dit artikel en vond het wel leuk om te delen. Over smaak valt niet te twisten, wellicht ook een tweaker deze eigenaar?
P8
Op mijn route werden de Shell, Fastned en ionity snelladers alle drie niet weergegeven, terwijl ze gewoon langs de route lagen en ik ze alledrie had kunnen aandoen met de range die ik had.MartinP8 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 22:28:
[...]
Volgens mij worden inderdaad stelselmatig de Fastned laders niet meegenomen in de routebepaling. Terwijl er wel op gezocht kan worden... weird
Eigenlijk niet acceptabel voor een EV van deze statuur. Ik denk dat elke willekeurige EV met een navisysysteem dit beter doet.
Ik denk dat dit niet zo is want als je Google vraagt naar bijvoorbeeld Ionity lader Best dan pakt hij hem gewoon en leidt hij je ernaar toe.kramon schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 08:04:
Het zou me ook niet verbazen als de data niet klopt. Dus dat Google bepaalde eisen stelt aan hun data (net als met Google Search, rich snippets, etc) en dat de data van de laders die wij nu zoeken gewoonweg niet voldoen aan die data spec.
Update over het laden van de iphone 12
https://support.polestar.com/nl/polestar-2/2021/#13020147Dat probleem is bij ons bekend. Een veiligheidsfunctie in het draadloze oplaadvlak reageert met het nieuwe magnetische oplaadonderdeel in de iPhone 12. Hierdoor laadt je telefoon niet op. We ontwikkelen hier op dit moment een oplossing voor, die we als software-update zullen versturen zodra de ontwikkeling afgerond is.
Welkom hier! En ik zou zeggen; Google of Polestar site...mussov schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:13:
[...]
Zijn er ergens foto's/info beschikbaar zonder het Plus pakket?
Ben namelijk geïnteresseerd in de nieuwe long range versie (P2 - 78 KWh - Single motor - Long range - EUR 48.900), maar daar zit standaard geen Pilot en Plus pakket op (Pilot neem ik sowieso, maar Plus weet ik nog niet).
Wil graag weten in hoeverre de stoelen bijvoorbeeld anders zijn, of er (voor) USB-poorten beschikbaar zijn en of het panoramisch dak een groot verschil maakt. Ik neem aan dat de automatische kofferbak/keyless entry e.d. wel gewoon hetzelfde zijn?

Zoals je kon lezen in mijn eerste verslag van het gesprek met Robert Timmers; aanpassingen die jij als gebruiker straks kunt doen zijn minimaal. Volvo laat dit voor het grootste deel over aan HK.Juancho schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:24:
Net terug van de Volvo dealer voor de recall en het alarm issue. Over dat laatste, mij is vertelt door de monteur dat er nog GEEN oplossing voor is maar dat Volvo er wel hard aan werkt omdat ze het als hoge prio zien. Terecht natuurlijk. De oplossing waar anderen het over hadden is gewoon het feit dat ze het extra gevoelige alarm deactiveren. Geen fix dus, puur een optie even uitschakelen tot er een daadwerkelijke fix voor is.
Verder niks nieuws te zien/merken maar dat wis ik. Alleen de schuifbalk van surround sound lijkt wat gevoeliger te zien zodat je wat beter kan afstemmen. Maar veel liever had ik een EQ toevoeging gezien aangezien je daar echt je geluid zo mee kan tweaker dat het voor jou als luisteraar het beste klinkt. Jammer dat dat er nog niet in zit maar wellicht met de eerste OTA update.
Range/verbruik is bij mij gereset (niet zichtbaar op het scherm overigens) dus het meten van data zou als het goed is nu vanaf nul beginnen en dus echt mijn rijstijl/verbruik als uitgangspunt nemen. Ben benieuwd of ik daar iets van terug zie in bijv. lager verbruik. Verder had de monteur helaas geen enkel nieuws over bijv. de app. Afwachten dus
Haha, mooie vent die eigenaar! Heeft rekening gehouden met de kleur omdat hij hem ook zakelijk gebruikt. En dan neem je koper/paars/mat met blauwe accenten?Blankinho schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:26:
XC40 P8 metamorfose

Een trekhaak wordt in NL altijd pas door de dealer ( en niet door de fabriek) gemonteerd en de auto wordt daarbij van software voorzien. Dat is ook zo als je ‘m met een nieuwe auto meebesteld. Dus je mag er rustig van uitgaan dat de functionaliteit 100% hetzelfde is.eniesten schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:19:
Goedemiddag,
High Performance Audio
vs.
Dank voor de reacties.
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Als ik zo voor kom rijden gaat er meteen 20 euro van mijn uurtarief afJohnDoe77 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 08:59:
[...]
Haha, mooie vent die eigenaar! Heeft rekening gehouden met de kleur omdat hij hem ook zakelijk gebruikt. En dan neem je koper/paars/mat met blauwe accenten?
XC40 P8
Met dit punt:High-Voltage2 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:26:
[...]
Met wat ben je het niet helemaal eens?
Jouw post is zoals ik em lees gewoon een verdere aanvulling op mijn post.
Met mijn punt dat duidelijk is dat de roots van Polestar meer in de performance wereld liggen?
Daar ben ik misschien wat kort door de bocht gegaan ja (no PUN intended) door het PP verhaal te veralgemenen. Jouw Primacy banden sluiten inderdaad veel beter aan bij een elektrisch voertuig.
Mijn punt is eigenlijk dat je op een elektrische auto geen brandstofklasse E verwacht,
ook al trek je de kaart van performance.
Zodra Performance hoog op de 1e plaats komt, zijn verbruik, geluid, comfort bijzaken geworden.
En dat deze banden performen blijkt wel van de Nurburgring

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Weet je dat zeker? Ik heb mijn P8 besteld met trekhaak af fabriek en begreep ook van mijn dealer dat deze zo is afgeleverd i.p.v. dat zij hem zelf voor aflevering nog hadden moeten monteren. Wat zou überhaupt daarvan de reden zijn om dat pas bij een dealer te doen?Mga1600 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 09:53:
[...]
Een trekhaak wordt in NL altijd pas door de dealer ( en niet door de fabriek) gemonteerd en de auto wordt daarbij van software voorzien. Dat is ook zo als je ‘m met een nieuwe auto meebesteld. Dus je mag er rustig van uitgaan dat de functionaliteit 100% hetzelfde is.
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Pijnlijk wel, voor hetzelfde geld komt een Model 3 anderhalf keer zo ver...S2000jan schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:46:
Moet de video nog wel bekijken .....
YouTube: I drove these electric cars until they DIED! Tesla vs Polestar
(eigenlijk mag het niet wegens P2 vs M3 vergelijk, maar kijk daar dan maar doorheen .... voornamelijk dan voor de P2)
Schoonheid kent zijn prijs. 😉DS7 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:28:
[...]
Pijnlijk wel, voor hetzelfde geld komt een Model 3 anderhalf keer zo ver...
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Volgens mijn dealer is dat zo ja! Vanwege Bpm, bijtelling, dealermarge en soms ook afwijkende uitvoeringen per landRianata schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:19:
[...]
Weet je dat zeker? Ik heb mijn P8 besteld met trekhaak af fabriek en begreep ook van mijn dealer dat deze zo is afgeleverd i.p.v. dat zij hem zelf voor aflevering nog hadden moeten monteren. Wat zou überhaupt daarvan de reden zijn om dat pas bij een dealer te doen?
[ Voor 10% gewijzigd door Mga1600 op 13-03-2021 12:53 ]
Voor leaserijders is dit met name interessant,Rianata schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:19:
[...]
Weet je dat zeker? Ik heb mijn P8 besteld met trekhaak af fabriek en begreep ook van mijn dealer dat deze zo is afgeleverd i.p.v. dat zij hem zelf voor aflevering nog hadden moeten monteren. Wat zou überhaupt daarvan de reden zijn om dat pas bij een dealer te doen?
door bijvoorbeeld de trekhaak en eventuele andere opties door de dealer te laten aanbrengen is de fiscale waarde lager. De opties worden toegevoegd als accessoire. Bijvoorbeeld trekhaak, ruiten tinten, dakdragers, organisers enz
Dat lijkt mij wat al teveel eer voor een volvo.
Ja, dat snap ik, maar ik heb als leaserijder gewoon af fabriek besteld en volgens mij wordt hij dan echt niet bij de garage pas gemonteerd.EHAS schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:04:
[...]
Voor leaserijders is dit met name interessant,
door bijvoorbeeld de trekhaak en eventuele andere opties door de dealer te laten aanbrengen is de fiscale waarde lager. De opties worden toegevoegd als accessoire. Bijvoorbeeld trekhaak, ruiten tinten, dakdragers, organisers enz
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Bijna zeker dat dat ‘standaard’ de procedure is, maar je zou het even kunnen navragen natuurlijk.Rianata schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:55:
[...]
Ja, dat snap ik, maar ik heb als leaserijder gewoon af fabriek besteld en volgens mij wordt hij dan echt niet bij de garage pas gemonteerd.
Overigens is er echt geen verschil, alle functies zijn hetzelfde (aanhanger er aan = Blis uit en Stability Control aan etc.) en het knopje in de bagageruimte zit precies op dezelfde plek.
Daar was het de vraagsteller volgens mij om te doen...!
Beauty is in the eye of the beholder.......DS7 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:42:
[...]
Dat lijkt mij wat al teveel eer voor een volvo.
Polestar2 launch edition, Void, charcoal, non PP/19
Ik heb als lease rijder ook af fabriek besteld omdat ik bang was dat er in Nederland nog geen aftermarket trekhaak beschikbaar zou zijn en Polestar vanaf dag 1 dat je de P2 kon bestellen hem wel via de website aanbood.Rianata schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:55:
[...]
Ja, dat snap ik, maar ik heb als leaserijder gewoon af fabriek besteld en volgens mij wordt hij dan echt niet bij de garage pas gemonteerd.
Later bleek dat hij inderdaad zoals meerderen hier vermoeden pas ter plaatse wordt gemonteerd.
P2 Moon non PP Android 10 P2108.3 | 1979 Landrover series III 'Stage One' V8 | Duurzaamheid is ook lang met dingen doen
Ik denk dat ook de "financiële speelruimte" voor de dealer een rol speelt om niet alle "opties" als zodanig op te nemen in de orderbevestiging/bestelling, maar als accessoire. Op door de dealer zelf afzonderlijk in te kopen en aan te brengen accessoires heeft hij nou eenmaal een grotere marge.Mga1600 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:18:
[...]
Bijna zeker dat dat ‘standaard’ de procedure is, maar je zou het even kunnen navragen natuurlijk.
Overigens is er echt geen verschil, alle functies zijn hetzelfde (aanhanger er aan = Blis uit en Stability Control aan etc.) en het knopje in de bagageruimte zit precies op dezelfde plek.
Daar was het de vraagsteller volgens mij om te doen...!
XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel
Linkje?Hansieo schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:06:
[...]
En dat deze banden performen blijkt wel van de Nurburgring
Betreffend de trekhaak.
Het is inderdaad qua lease interessant voor de fiscale waarde. De aanschaf/kosten inclusief montage zijn overigens vrijwel gelijk.
Was inderdaad ook benieuwd of de haak hetzelfde zou zijn. De LM gaf aan dat je het ook een jaar later zou kunnen plaatsen echter wel bij een erkend bedrijf (logisch natuurlijk).
Lijkt me overigens een uitdaging om met de P8 inclusief 1500 kilo aanhanger naar Zuid Frankrijk te gaan. Om de 200 km afkoppelen en laden? Spannend avontuur.
Iemand al ervaring qua towing?
Klopt, het wordt sowieso eerst een vakantie in eigen land. Maar wel fijn dat de mogelijkheid er is.Inspired schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 20:34:
Vraag me af of je de 200km gaat halen. Tenminste, 1500kg zal een caravan zijn en niet een bagagekarretje.
En tegen de tijd dat het buitenland aan de beurt is, hoop ik dat er verbeteringen qua range via de software zijn doorgevoerd.
Denk dat die eventuele verbetering niet zoveel gaat helpen. Met een beetje caravan zit je zo op 40kWh per 100km. Laden is ook onhandig idd. BEV is echt super maar met een caravan naar het Zuiden van Frankrijk zou ik niet snel doen. Je moet dan bijna elke keer al tot 100% laden wat ook weer erg veel extra tijd kosten.eniesten schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 20:48:
[...]
Klopt, het wordt sowieso eerst een vakantie in eigen land. Maar wel fijn dat de mogelijkheid er is.
En tegen de tijd dat het buitenland aan de beurt is, hoop ik dat er verbeteringen qua range via de software zijn doorgevoerd.
Ben het wel met je eens, zou het zelf ook spannend vinden en waarschijnlijk niet doen. Maar als je het rustiger aan doet en de stops die je gaat hebben goed kan plannen (dus zoveel mogelijk laadplekken waar je de caravan niet hoeft af te koppelen), dan moet het te doen zijn lijkt mij.Inspired schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:01:
[...]
Denk dat die eventuele verbetering niet zoveel gaat helpen. Met een beetje caravan zit je zo op 40kWh per 100km. Laden is ook onhandig idd. BEV is echt super maar met een caravan naar het Zuiden van Frankrijk zou ik niet snel doen. Je moet dan bijna elke keer al tot 100% laden wat ook weer erg veel extra tijd kosten.
:strip_exif()/f/image/wIRDqG3oWBubgEfqSOlwNTVg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cBi3hO97AXiC96te0yiD7cic.jpg?f=fotoalbum_large)
2 voorbeelden van 2 verschillende P2’s.
[ Voor 25% gewijzigd door Aghanim op 13-03-2021 21:30 ]
Polestar2 launch edition, Void, charcoal, non PP/19
Heb deze ook al eens voorbij zien komen bij het Duitse forum. Bij 1 was zelfs de stoel opnieuw gedaan.Aghanim schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:29:
Op de P2 Facebook groep heeft iemand een foto van een kapotgaande stoel gepost, zie hieronder. Na controle blijken veel meer mensen dit te hebben en zelf zie ik ook de eerste tekenen. Het lijkt slijtage of langzaamaan te gaan scheuren: [Afbeelding]
[Afbeelding]
https://polestar.fans/t/f...-2500-km-defekte-auf/3284
Goed in de gaten houden dus
P2
Ik heb hier ook last vanAghanim schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:29:
Op de P2 Facebook groep heeft iemand een foto van een kapotgaande stoel gepost, zie hieronder. Na controle blijken veel meer mensen dit te hebben en zelf zie ik ook de eerste tekenen. Het lijkt slijtage of langzaamaan te gaan scheuren: [Afbeelding]
[Afbeelding]
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Ja daar hoort garantie op te zitten. Wordt nog een flink verhaal denk ik.Jehanthar schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:42:
Wow ziet er idd niet mooi uit. Zit daar ook nog de garantie op???
lol, niet meer zo 1-2-3 te vinden (is dat niet altíjd zo als je iets zoekt
Heb nog wel de bron gevonden van wat er zich afspeelde

https://fastestlaps.com/tests/a5s4l3e4l3s6
https://www.youtube.com/watch?v=gyspwVKqe1w (is 'm ook niet maar wel leuk..
[ Voor 14% gewijzigd door Hansieo op 14-03-2021 08:39 ]
Je kan het gewoon zelf even schoonmaken.Aghanim schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:29:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/bKpLyZ4souYCr4CcNxcJoZhj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PaIUVzKqzDWe5om2g3eneaMy.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb het zelf nog niet gecontroleerd maar blijkbaar hielp schoonmaken niet zo te lezen.Arie van Dijk schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:00:
[...]
Je kan het gewoon zelf even schoonmaken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Toch een vorm van slijtage van de gebruikte vezel? Is Vegan niet gewoon gerecycled PET (rPET) ?Arie van Dijk schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:00:
[...]
Je kan het gewoon zelf even schoonmaken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor zij die van plan zijn veel te gaan sleuren, dit is wel een interessant filmpje:Inspired schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:01:
[...]
Denk dat die eventuele verbetering niet zoveel gaat helpen. Met een beetje caravan zit je zo op 40kWh per 100km. Laden is ook onhandig idd. BEV is echt super maar met een caravan naar het Zuiden van Frankrijk zou ik niet snel doen. Je moet dan bijna elke keer al tot 100% laden wat ook weer erg veel extra tijd kosten.
YouTube: Why Teslas Are Bad At Towing (Today)
Gisteren wel een eindje gereden met een aanhanger met een bak van 260 lang achter de P8 met daarop een grote koelkast. Dat merk je niet erg in het verbruik en al helemaal niet met rijden. Al eerder een fietsendrager op de auto gehad met twee elektrische fietsen. Ook probleemloos en nagenoeg onmerkbaar.STIMPPYYY schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:10:
[...]
Ben het wel met je eens, zou het zelf ook spannend vinden en waarschijnlijk niet doen. Maar als je het rustiger aan doet en de stops die je gaat hebben goed kan plannen (dus zoveel mogelijk laadplekken waar je de caravan niet hoeft af te koppelen), dan moet het te doen zijn lijkt mij.
Maar met een caravan lijkt me het qua range en laden een dermate grote uitdaging worden dat het vakantieplezier mij bij voorbaat ontnomen zou zijn.
Met een losse EV naar Zuid Europa zou ik best aandurven en ik zou persoonlijk daarom liever ter plekke een luxe tent of een sta caravan of zoiets zou huren en de caravan thuislaten.
Ieder zijn ding......
[ Voor 91% gewijzigd door chevsticks op 14-03-2021 20:25 ]
Denk dat je in het verkeerde topic zitchevsticks schreef op zondag 14 maart 2021 @ 17:34:
Weet 1 van jullie of je op de Renault Zoe (r90) ook een dakkoffer kwijt kan? Kon er zo snel op google niks over vinden. Willen deze zomer gaan kamperen en hebben dus wat extra bergruimte nodig
Ontopic, ik heb opeens dat in mijn P8 maps in het scherm voor mij een verkeerd pijltje geeft. Dus bijv. het hoofscherm zegt dat ik rechts af moet (wat klopt) maar het pijltje in het andere scherm geeft een pijltje naar links aan met een boogje (alsof je moet omkeren). Klopt dus niks van... Iemand wel eens gehad? Had ik trouwens ook al net voor de update met oa terugroepactie.
[ Voor 34% gewijzigd door Juancho op 14-03-2021 17:45 ]
:strip_exif()/f/image/8FXXffdoHQqKYdGqinEYVIpg.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel LTE in beeld ipv 4G, dus hij heeft wel 'wat' gedaan. Evenals dat het er net ff anders uit ziet. Morgen gaat mn V60 nog voor onderhoud naar de Volvo dealer, meteen even vragen of ik daarna de P2 langs mag brengen.
[ Voor 0% gewijzigd door MaxxMark op 14-03-2021 18:40 . Reden: badge schrijf je als batch....... ]
T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...
Dag Juancho, dit heb ik ook weleens mee gemaakt. Beetje vreemd maar indertijd geen post van gemaakt.Juancho schreef op zondag 14 maart 2021 @ 17:43:
[...]
Denk dat je in het verkeerde topic zit
Ontopic, ik heb opeens dat in mijn P8 maps in het scherm voor mij een verkeerd pijltje geeft. Dus bijv. het hoofscherm zegt dat ik rechts af moet (wat klopt) maar het pijltje in het andere scherm geeft een pijltje naar links aan met een boogje (alsof je moet omkeren). Klopt dus niks van... Iemand wel eens gehad? Had ik trouwens ook al net voor de update met oa terugroepactie.
Misschien twijfelde ik ook wel een beetje aan mezelf 🤔. Maar nu niet meer 🙂
Connectie, adressen boek inlezen en bellen werkt allemaal prima, alleen hoort de ontvanger bij het opnemen van de de telefoon een soort van faxgeluid en is vanuit de Polestar niets te horen. Met een Samsung telefoon werkt alles wel prima in de Polestar
Overigens deze OnePlus 7 Pro mobiele telefoon werkt wel prima in andere auto's zoals de XC 40 diesel van mijn vrouw.
Heb het probleem al gemeld bij Polestar support in janauri en een case nummer ontvangen maar tot op heden geen oplossing. Heeft iemand hetzelfde probleem gehad met de OnePlus 7 Pro verbinding met Polestar 2 en is er een oplossing?
Hier gisteren exact dezelfde melding. Als ik zo de menu’s doorloop zijn alle elementen van de update daadwerkelijk geïnstalleerd. Android 10, timer voor het laden en de surround instellingen voor HK, niets lijkt te ontbreken. Na de installatie meerdere ritten gemaakt en geen enkele foutmelding gezien. Ik twijfel of een bezoekje aan de dealer wel nodig is.MaxxMark schreef op zondag 14 maart 2021 @ 18:39:
Jaaa hoor! Zit ik al in de laatste batch faalt ie natuurlijk ook weer!
[Afbeelding]
Wel LTE in beeld ipv 4G, dus hij heeft wel 'wat' gedaan. Evenals dat het er net ff anders uit ziet. Morgen gaat mn V60 nog voor onderhoud naar de Volvo dealer, meteen even vragen of ik daarna de P2 langs mag brengen.
:strip_exif()/f/image/o3djdcCNnXPDh1YJT7cSk7Fi.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Lexieee68 op 14-03-2021 19:30 ]
Indien de maatregelen het toelaten, gaan wij met Pinksteren eerst een generale repetitie doen in Brabant (vanuit midden Overijssel) met onze Deense vouwwagen.Mga1600 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:41:
[...]
Gisteren wel een eindje gereden met een aanhanger met een bak van 260 lang achter de P8 met daarop een grote koelkast. Dat merk je niet erg in het verbruik en al helemaal niet met rijden. Al eerder een fietsendrager op de auto gehad met twee elektrische fietsen. Ook probleemloos en nagenoeg onmerkbaar.
Maar met een caravan lijkt me het qua range en laden een dermate grote uitdaging worden dat het vakantieplezier mij bij voorbaat ontnomen zou zijn.
Met een losse EV naar Zuid Europa zou ik best aandurven en ik zou persoonlijk daarom liever ter plekke een luxe tent of een sta caravan of zoiets zou huren en de caravan thuislaten.
Ieder zijn ding......
Indien dat bevalt, deze zomer naar de Ardèche. Merk dat ik zelf nog wat “gereserveerd” ben, maar nemen wat meer de tijd qua reis en bij de eindbestemming ook even bevestiging gezocht qua laadmogelijkheden.
Een vouwwagen achter een EV is al een heel stuk minder uitdagend dan een caravan lijkt me......zo’n reis (1100 km?) moet goed te plannen zijn........ stoer maar leuk!EHAS schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:39:
[...]
Indien de maatregelen het toelaten, gaan wij met Pinksteren eerst een generale repetitie doen in Brabant (vanuit midden Overijssel) met onze Deense vouwwagen.
Indien dat bevalt, deze zomer naar de Ardèche. Merk dat ik zelf nog wat “gereserveerd” ben, maar nemen wat meer de tijd qua reis en bij de eindbestemming ook even bevestiging gezocht qua laadmogelijkheden.
De Ardèche is prachtig..... in het verleden zijn we daar als gezin (met toen nog kleine kinderen) vaker geweest. Toen met caravan waar we meer dan 20 jaar mee gekampeerd hebben.
Wij hebben sinds 1,5 jaar een VW Busje wat ik (op het uitzetdak na) grotendeels zelf tot een simpel campertje heb verbouwd. Mini keukentje, een paar kastjes en een goed bed. Standkachel voor als het koud of nat mocht worden. We gebruiken het ding (dieseltje) ook als tweede auto.
Vorig jaar was hij net voor de zomer zo’n beetje klaar en wilden we daarmee een rondje Frankrijk gaan doen maar Corona trok daar een dikke streep door (ook vanwege het feit dat we qua leeftijd tot de doelgroep van het virus behoren).
We hebben ons daarom beperkt tot een weekje in een privé tuin in de Ardennen. Dit jaar nieuwe kans? Ik ben er voor inzamelt eerlijk gezegd nog niet van overtuigd...,,..maar dan verzinnen we wat anders.....
Ik hoop voor jullie dat jullie plannen zullen lukken. Ben erg benieuwd naar jullie pioniers-ervaringen ....!
Hi Mario, ik heb hetzelfde. En best regelmatig. Is dit uiteindelijk bij jou opgelost? Of vanzelf over gegaan?mariodeschutter schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:08:
[P8]
Sinds 1 week de fiere eigenaar van een P8. Prachtige wagen en rijdt fantastisch.
Enkel last van redelijk wat crashes en deze lijken precies te maken te hebben met Google Maps.
Bij de crash zie ik dan het scherm van de middenconsole geel, blauw of magenta worden en een paar seconden later zwart. Het navi gedeelte in het bestuurdersdisplay wordt ook geel, blauw of magenta en dat blijft zo. Al de rest van het bestuurdersdisplay is nog zichtbaar (bv. snelheid, batterij percentage, ...). Zie ook foto.
Het systeem doet dan geen spontane reboot, maar ik moet de home knop 20s ingedrukt houden om een reboot te forceren.
Ik vroeg me af of er nog anderen zijn die dit al ervaren hebben of wat een mogelijke oplossing kan zijn. Alle tips zijn welkom.
Ik heb ook al de januari software update.
Mario.
[Afbeelding]
Neen. Is nog niet opgelost.MartinP8 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:12:
[...]
Hi Mario, ik heb hetzelfde. En best regelmatig. Is dit uiteindelijk bij jou opgelost? Of vanzelf over gegaan?
Volgens mijn dealer is dit een gekend probleem bij Volvo.
Komt bij mij enkel voor indien bestuurdersdisplay in navi mode staat.
Voorlopig laat ik bestuurdersdisplay op car-centric mode staan.
(P2) Precies dit had ik net dus ook, gelukkig heb ik al een afspraak staan voor een update mogen.MaxxMark schreef op zondag 14 maart 2021 @ 18:39:
Jaaa hoor! Zit ik al in de laatste batch faalt ie natuurlijk ook weer!
[Afbeelding]
Bekend probleem, maar nog geen (zicht op een) oplossing dus? Zit de oorzaak in de google maps software, of in de volvo basis software? Of hebben ze daar verder niets over gezegd?mariodeschutter schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:25:
[...]
Neen. Is nog niet opgelost.
Volgens mijn dealer is dit een gekend probleem bij Volvo.
Komt bij mij enkel voor indien bestuurdersdisplay in navi mode staat.
Voorlopig laat ik bestuurdersdisplay op car-centric mode staan.
Dat zat ik ook net te denken. Vooral ook omdat verder bijna niemand dit probleem lijkt te hebben. Ga ik vandeweek proberen. Nu nog even niet want mn P8 staat bij de garage, met een lekke band...Juancho schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:09:
Kan je de maps app niet verwijderen en opnieuw installeren? Wellicht helpt dat?
Ik heb de T3 eerst gehad met High Performance en nu de P8 met HK-audio en ik ben best een audiofiel. Maar ik merk nauwelijks verschil. Enige is dat het volume hoger kan zonder vervorming. Geluid is ietsje beter, maar zou er niet teveel moeite voor doen.eniesten schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:19:
Goedemiddag,
High Performance Audio
vs.
Dank voor de reacties.
|- Rotterdam -|
@eniesten Nou ik zou het wel doen, al is het alleen al omdat je meer speakers hebt en vooral die speaker in het dashboard maakt behoorlijk verschil. Ik Had een V40 met HK, laatste 2 jaar een V40 zonder HK en nu een P8 met HK. En die grote speaker in het dashboard maakt toch echt wel groot verschil hoor. Misschien niet eens direct enorm in kwaliteit van het geluid, ik vind HK ook nog wat tegenvallen met zeker te weinig EQ tweak opties, maar het HP systeem mist sowieso meer boxen en dus is het geluid minder rijk/vol.npolm schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:30:
[...]
Ik heb de T3 eerst gehad met High Performance en nu de P8 met HK-audio en ik ben best een audiofiel. Maar ik merk nauwelijks verschil. Enige is dat het volume hoger kan zonder vervorming. Geluid is ietsje beter, maar zou er niet teveel moeite voor doen.
Ik zou dus iedereen die echt van muziek houdt en veel in de auto luistert wel aanraden om het HK systeem te nemen. Sowieso zit die toch nog steeds standaard in het Lounge pakket die volgens mij elke P8 bereider wel neemt?
Ik merk wel degelijk verschil tussen de leen xc40 (van de dealer meegekregen als mijn vorige volvo in onderhoud was). Dat was een T4 met standaard audio) en mijn huidige Volvo een P8 met HK. Deze laatste geeft meer dynamiek, meer volume en een mooie droge bas. Tevens een betere verstaanbaarheid van gesproken tekst. Aanvankelijk was ik niet onder de indruk van HK, maar nu (na een tijdje ingespeeld te zijn) en na een update klinkt het gewoon goed, zeker op een wat hoger volume.npolm schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:30:
[...]
Ik heb de T3 eerst gehad met High Performance en nu de P8 met HK-audio en ik ben best een audiofiel. Maar ik merk nauwelijks verschil. Enige is dat het volume hoger kan zonder vervorming. Geluid is ietsje beter, maar zou er niet teveel moeite voor doen.
Ooit had ik een V70 met Premium Sound en dat was naar mijn mening nog weer een stapje beter, maar als ik nu weer een nieuwe Volvo moest kiezen zou ik zeker weer HK specificeren.
|- Rotterdam -|
Je kan helaas alleen nog maar spelen met low/mid/high en dus het surround geluid. Wat mij betreft ontbreekt juist het MEEST essentiële onderdeel: EQ instellingen. Daarmee kan je pas echt je geluid vormen zoals jij wil of gericht voor bepaalde stijlen. Zijn echt van die dingen waar ik met de kop niet bij kan. Ook een partij als HK wil toch klanten die zo tevreden zijn dat ze bijv. andere apparaten van HK gaan kopen. Zelfs mijn V40 van jaren oud had die EQ optie, ook met HK. Ik zal wel weer als klager gezien wordennpolm schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:01:
Misschien vergis ik mij of is mijn geluid (nog) niet goed afgesteld/ingespeeld, dat kan!
Als je de backlog maakt met zaken die je wil gaan doen, dan moet iemand toch opvallen dat bepaalde essentiële onderwerpen ontbreken? Begrijp me niet verkeerd, het is nu OK en misschien voldoende voor veel mensen, maar het kan echt zoveel beter. En juist dat snap ik dan niet goed, dat je dat als producent of partij waar Volvo mee samenwerkt niet meeneemt.
[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 15-03-2021 12:14 ]
Vanuit de Hometheater kant ben ik goed bekend met Diract en was dus erg in mijn nopjes dat de PS2 dat zou ondersteunen. Ik vraag me echter af of dat nu al wordt toegepast of niet, ik heb namelijk het vermoeden van niet.
Dirac gaat nog een stap verder dan diverse EQ instellingen, wat Dirac namelijk ook doet is (naas het toepassen van een responsecurve, zoals bijv de "house curve") het impuls meenemen. Ofwel het neemt timing mee. Wat je normaal alleen met je subwoofer en per speaker instelt (afstand van luisterpositite tot ieder van die speakers en sub) kan Dirac in de bron aanpakken en dus per frequentie(band).
T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...
Dit zou wel in de Volvo XC40 P8 moeten zitten als ik het goed heb...MaxxMark schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:28:
Wat ik met betrekking tot de audio ook opvallend vind was dat ze met veel bombarie indertijd hadden gezegd dat Dirac ("Dirac Unison") in de polestar 2 zou worden toegepast.
Vanuit de Hometheater kant ben ik goed bekend met Diract en was dus erg in mijn nopjes dat de PS2 dat zou ondersteunen. Ik vraag me echter af of dat nu al wordt toegepast of niet, ik heb namelijk het vermoeden van niet.
Dirac gaat nog een stap verder dan diverse EQ instellingen, wat Dirac namelijk ook doet is (naas het toepassen van een responsecurve, zoals bijv de "house curve") het impuls meenemen. Ofwel het neemt timing mee. Wat je normaal alleen met je subwoofer en per speaker instelt (afstand van luisterpositite tot ieder van die speakers en sub) kan Dirac in de bron aanpakken en dus per frequentie(band).
KENMERKEN
Wattage660 WATT
Speakers13 LUIDSPREKERS
Automatic Level Adjustment
QuantumLogic® Surround (QLS®)
Dirac Technologies
Speed Dependent Volume Compensation
Wat mij trouwens onlangs pas opviel was dat het volume zich automatisch aanpast aan je snelheid, en dan met name bij lagere snelheid:Met Dirac Technologies verandert de gehele binnenkant van uw auto in een indrukwekkende luisteromgeving. Iedere luidspreker werkt samen om verandering in geluidskwaliteit tegen te gaan en een rijk, ruimtevullend geluid te brengen aan iedere stoel.
https://www.harmankardon.nl/volvo.htmlSnelheidsafhankelijke volumecompensatie
Er is beweging als u het gaspedaal intrapt. Een fluisterende stilte als u de top van de volgende piek bereikt. En een acceleratie terwijl u bergafwaarts glijdt. Snelheidsafhankelijke volumecompensatie garandeert een consistent hoogwaardig geluid, hoe snel u ook rijdt.
[ Voor 31% gewijzigd door Juancho op 15-03-2021 12:35 ]
Als het wél al wordt toegepast is het een behoorlijke wassen neus
Ja daar is al meermalen wat over geschreven. Die is vrij agressief / onsubtielJuancho schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:33:
[...]
Wat mij trouwens onlangs pas opviel was dat het volume zich automatisch aanpast aan je snelheid, en dan met name bij lagere snelheid:
[...]
Ik vind het wel jammer dat ik geen muziek files vanaf een stickie kan afspelen, de kwaliteit van sommige file types ervaar ik toch echt als beter dan spotify op hoogste kwaliteit.
Goeie om dus eens extra na te vragen bij Volvo!MaxxMark schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:41:
Ja, ook in de PS2 (https://www.polestar.com/nl/polestar-2/design/audio-system/). Maar ik betwijfel of het al is (wordt) toegepast.
Als het wél al wordt toegepast is het een behoorlijke wassen neus
@Mga1600 , daarom is een goede EQ optie al een veel beter startpunt. Elke kamer heeft een ander geluid en dat is met een auto net zo. Dus je zal ergens op detail niveau afstemmingen moeten doen. Helemaal top lukt nooit maar geloof me, een auto met of zonder EQ instellingen maakt echt wel veel uit hoor.
Enige reden dat ik me kan bedenken waarom het er niet in zit is vanwege dat Dirac gebeuren zodat de auto al volledig top afgestemd zou moeten zijn bij aflevering qua geluid. Niet dat ik het daar mee eens ben, maar het zou een verklaring vanuit Volvo/HK kunnen zijn.
[ Voor 45% gewijzigd door Juancho op 15-03-2021 13:01 ]
De ‘gewone’ XC40 met HK heeft volgens de informatie ook Dirac en bovendien equalizer instellingen......terwijl volgens de recente informatie van Robert Timmer (via John Doe) Dirac alles regelt....en een equalizer dus onnodig is.......huhhh?MaxxMark schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:28:
Wat ik met betrekking tot de audio ook opvallend vind was dat ze met veel bombarie indertijd hadden gezegd dat Dirac ("Dirac Unison") in de polestar 2 zou worden toegepast.
.
P8 to P4
Juist, toen ik de laatste update kreeg (recall) ging mijn radio of spotify automatisch aan bij wegrijden. Nu sinds enkele dagen niet meer.. balen! Zal nog wel niet goed werken hehe.Pr8chtig schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:56:
Nu het toch over audio gaat, een paar weken lang ging audio vanzelf aan bij "starten" van de auto, en nu net zo plots niet meer.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Bij mij vanochtend ook, het vreemde was echter dat het een andere radiozender was dan de zender die "actief" stond in het display. Nadat er een verkeersmelding doorkwam ging de radio automatisch uit. Mijn vrouw had gisteren in de auto gereden, deze was dus wel net van profiel gewisseld.mvrooij schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:23:
[...]
Juist, toen ik de laatste update kreeg (recall) ging mijn radio of spotify automatisch aan bij wegrijden. Nu sinds enkele dagen niet meer.. balen! Zal nog wel niet goed werken hehe.
Gerelateerd hieraan: Ik had het al eerder gevraagd maar geen respons op gekregen. Ik heb een aantal radiostations die niet op de goede frequentie staan in Noord Nederland (Groningen stad). Ik krijg dan bijvoorbeeld bij SLAM FM één of andere Duitse zender. Als ik de DAB+FM koppeling aanzet koppelt deze soms ook afwijkende zenders aan elkaar. Zijn er andere noordelingen die daar ook last van hebben?
[ Voor 4% gewijzigd door _--[]--__ op 15-03-2021 14:30 ]
[ Voor 8% gewijzigd door guido66 op 15-03-2021 14:30 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
XPENG G9 Performance 2024
Het een hoeft het ander niet per se uit te sluiten. Maar het kan ook onbegrip zijn van het systeem (Dirac) of een mengelmoesMga1600 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:02:
[...]
De ‘gewone’ XC40 met HK heeft volgens de informatie ook Dirac en bovendien equalizer instellingen......terwijl volgens de recente informatie van Robert Timmer (via John Doe) Dirac alles regelt....en een equalizer dus onnodig is.......huhhh?
.
Wat Dirac doet is obv een meetmicrofoon de response meten en aan de hand daarvan correcties uitvoeren. Die correcties zijn dus zowel in frequentie (hoogte), maar ook in impuls (tijd).
Die correcties moeten natuurlijk gedaan worden naar een 'target'. Het idee dat een speakeropstelling zich 100% 'vlak' moet gedragen is niet waar (het resulteert in een droog / saai geluidsbeeld). En dat is waar de "house curve" om de hoek komt kijken. Het is een soort vuistregel-target die doorgaans erg fijn wordt ervaren in een "woonkamer".
Ter illustratie is dit de output van bijv Dirac Live (voor Home Theaters) in het frequentiedomein:

Bron: MiniDSP.com
De groene lijn is zn 'berekende target' de blauwe lijnen zijn de gemeten responses van de speakers.
met 'berkende target' wordt bedoeld dat het de verwachting is dat het zo zal reageren nadat Dirac zn bewerking heeft gedaan, de echte response hoeft dat niet te zijn
In de groene response zie je dat die bij 30Hz boven 0db ligt (versterkt) en bij 7kHz onder de 0db (afgezwarkt).
Feitelijk ben je hier dus heel specifiek aan het EQ-en. En daarom kán het zijn dat je mogelijk EQ instellingen kunt doen in combinatie met Dirac.
Tegelijkertijd is de reden dát je EQ kunt doen voor mij een red-flag in die zijn dat ik dus verwacht dat er géén Dirac plaatsvindt. Of misschien is het wel zo dat Dirac eenmalig wordt toegepast fabriek-af, en dat vervolgens de EQ achteraf plaatsvindt.
Het mooiste zou zijn dat je met een meetmicrofoon (of in het ergste geval zoals Sonos doet met een telefoon als meetmicrofoon) en een target-curve zelf de boel nogmaals kunt calibreren... one can dream
[ Voor 3% gewijzigd door MaxxMark op 15-03-2021 15:20 ]
Ik krijg toevallig vanavond als het goed is eindelijk mijn nieuwe Hedd 07 MK2 monitor speakers binnen en dan ga ik mijn studiokamer natuurlijk even opnieuw checken met Sonos. Misschien leuk om dat ook eens in de auto te proberen, al kan je er natuurlijk nu helemaal niks mee.MaxxMark schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:17:
[...]
Het een hoeft het ander niet per se uit te sluiten. Maar het kan ook onbegrip zijn van het systeem (Dirac) of een mengelmoes![]()
Wat Dirac doet is obv een meetmicrofoon de response meten en aan de hand daarvan correcties uitvoeren. Die correcties zijn dus zowel in frequentie (hoogte), maar ook in impuls (tijd).
Die correcties moeten natuurlijk gedaan worden naar een 'target'. Het idee dat een speakeropstelling zich 100% 'vlak' moet gedragen is niet waar, en dat is waar de "house curve" om de hoek komt kijken.
Ter illustratie is dit de output van bijv Dirac Live (voor Home Theaters) in het frequentiedomein:
[Afbeelding]
De groene lijn is zn 'berekende target' de blauwe lijnen zijn de gemeten responses van de speakers.
met 'berkende target' wordt bedoeld dat het de verwachting is dat het zo zal reageren nadat Dirac zn bewerking heeft gedaan, de echte response hoeft dat niet te zijn
In de groene response zie je dat die bij 30Hz boven 0db ligt (versterkt) en bij 7kHz onder de 0db (afgezwarkt).
Feitelijk ben je hier dus heel specifiek aan het EQ-en. En daarom kán het zijn dat je mogelijk EQ instellingen kunt doen in combinatie met Dirac.
Tegelijkertijd is de reden dát je EQ kunt doen voor mij een red-flag in die zijn dat ik dus verwacht dat er géén Dirac plaatsvindt. Of misschien is het wel zo dat Dirac eenmalig wordt toegepast fabriek-af, en dat vervolgens de EQ achteraf plaatsvindt.
Het mooiste zou zijn dat je met een meetmicrofoon (of in het ergste geval zoals Sonos doet met een telefoon als meetmicrofoon) en een target-curve zelf de boel nogmaals kunt calibreren... one can dream
Muziek inderdaad handmatig starten, dat is blijkbaar een keuze geweest dus niet echt een bug. Geen internet klinkt wel vervelend, wat zegt de dealer er over? Heb je al besproken om de laatste software update bij de garage te halen? En welke actieradius haal je onder welke omstandigheden? Haal je de 300km niet? Wat dan wel? En rijd je dan 100 of 180km/pu? Je maakt je 1e post met alleen maar een klaagzang zonder context of toelichting, waarom?P8Rjleen schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:14:
OTA werkt niet omdat ik wederom een aantal dagen geen internet heb gehad in de P8. Muziek moet ik elke keer handmatig starten, voorverwarmen werkt meestal niet. Door het regelmatig ontbreken van een internetverbinding geen navigatie mogelijk en zelfs soms geen GPS. En ga zo maar door. Actieradius slaat ook helemaal nergens op in vergelijking met de opgave van Volvo en zelfs niet met de EV-database. Ik ben zo klaar met de P8!
Denk dat je groot gelijk hebt. Af fabriek met Dirac min of meer vlakke frequentiecurve bepaald gemeten voor verschillende zitposities. Dit zou dan wel eens overeen kunnen komen met de 0-posities in de equalizer.MaxxMark schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:17:
[...]
Het een hoeft het ander niet per se uit te sluiten. Maar het kan ook onbegrip zijn van het systeem (Dirac) of een mengelmoes![]()
Die correcties moeten natuurlijk gedaan worden naar een 'target'. Het idee dat een speakeropstelling zich 100% 'vlak' moet gedragen is niet waar (het resulteert in een droog / saai geluidsbeeld). En dat is waar de "house curve" om de hoek komt kijken. Het is een soort vuistregel-target die doorgaans erg fijn wordt ervaren in een "woonkamer".
[Afbeelding]
Ik maakte een typefoutje... Ik bedoel niet sonos maar SonarworksMaxxMark schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:24:
[off-topic]Sonos TrueTone werkt helaas alleen op Sonos' eigen speakers en niet op een Sonos:Connect of Port. De reden is vrij eenvoudig. Om te compenseren voor de microfoon van een telefoon hebben ze zekerheden nodig. Die hebben ze alleen wanneer ze exact weten hoe een speaker zich hoort te gedragen. Dat weten ze alleen van zelf uitgegeven speakers. Ik vermoed dat Sonos obv het type telefoon een calibration file heeft voor de microfoon en dat gecombineerd met het gedrag van de speaker en de generated tones kunnen ze al met al toch redelijk wat verbetering doorbrengen. Dat hebben ze best nifty gedaan vind ik. Maar haalt het uiteraard niet bij software als Dirac (en in mindere mate Audessey en YPAO)[/off-topic]
Met bellen vind ik het wel een feature! Maar als dat ook gebeurt met zang/spraak, dan is dat misschien wat karig. Ik heb nog niet de "surround" variant gehoord (aangezien mn update faildeAghanim schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:42:
Ik vind de kwaliteit van de audio erg variëren afhankelijk van het type muziek dat je afspeelt. Waar ik tot nu toe nog niet echt aan kan wennen is dat het geluid (nog steeds) volledig uit de speaker op het dashboard lijkt te komen. Dat ervaar ik soms echt alsof iemand in je gezicht loopt te schreeuwen en de hoge tonen fors overstemd worden. Hierdoor lijkt het voor mij alsof er maar 1 speaker in de hele auto is.
Bellen is inderdaad top, dat dan weer wel. Ik heb mogelijk slechte oren maar 'surround' doet voor mij op de bestuurdersstoel niet echt iets. De surround komt nog steeds uit de frontspeaker. Sowieso irritant dat er tussen het schakelen 1 sec geen geluid zit, als het instant was geweest had ik beter het verschil kunnen horen.MaxxMark schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:58:
[...]
Met bellen vind ik het wel een feature! Maar als dat ook gebeurt met zang/spraak, dan is dat misschien wat karig. Ik heb nog niet de "surround" variant gehoord (aangezien mn update failde)
Dit topic is gesloten.
Een Tesla versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic.