pertinent schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:50:
Weet iemand hoe Audi die geweldige laadcurve realiseert?
Het verschil met de P2/P8 is gigantisch, komt tot 80% niet beneden de 100kwh.
Zitten daar andere batterijen in? Of is het warmtemanagement van de batterij gewoon veel beter?
Zullen we dan een crowd funding actie beginnen om een engineer van Audi naar Polestar/Volvo over te krijgen?
Het is allemaal een kwestie van keuze en niet een wedstrijdje wie is de slimste. Gegeven is dat een Li-ion het beste laadt bij temperaturen rond de 30 graden en dat de levensduur van een batterij het hoogst is wanneer je het laden en ontladen op ongeveer 0,8C houdt.
Wanneer je een koude batterij met hoog amperage laadt krijg je een bijvoorbeeld een zeer ongewenst chemisch effect dat heet Lithium plating, andere nadelige effecten zijn hoge temperatuur en vergassing.
Kan me niet voorstellen dat de snelllaadzeurders blij gaan worden wanneer wel snelle laadtijden krijgen voorgeschoteld, maar de accu na een paar jaar totaal op is.
De meneer van Volvo heeft in die zin wel gelijk dat het complex is.
Het is een soort balanceren met heel veel variabelen, waarbij alleen het aantal ampere direct beinvloedbaar is en misschien klein beetje direct de temperatuur lees pre heating. De rest is min of meer vooraf bepaald.
Ik ken niet de exacte specificaties van de batterij van Audi, maar de 55 heeft LG Chem en de 50 rijdt op Samsung.
Het kan zijn dat een Audi sneller kan laden dan dan de andere merken door meer risico te nemen, want ultra fast chargen heeft hoe dan ook directe negatieve invloed op de levensduur en prestatie van de batterij.
Het is ook goed mogelijk dat Audi een ander celontwerp heeft. Een grotere anode oppervlakte staat hogere laadsnelheden toe, maar leidt tot lagere energie densiteit.
Ook kan Audi andere elektrolyten gebruiken, die hogere laadsnelheden toestaat, maar alles heeft een prijs en is gekoppeld aan een keuze vooraf die maar lichtjes bij te stellen is.
Het is dus niet dat ze bij Audi slimmer zijn, geloof dat maar niet, zou eerder mijn geld zetten op Tesla waar het op slimheid aankomt. En ook daar zie je dat snelladen met de nieuwe accu’s van de chinese M3 ook voor Tesla geen een tweetje is.