Het grote Polestar 2 / XC40 P8 topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 187 ... 247 Laatste
Acties:
  • 1.470.423 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:00
Montalbano schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:12:
Het filmpje met "alle antwoorden van Volvo op de P8 issues" staat op het Driver Connect platform. Zelf nog even geen gelegenheid het te bekijken, maar ga dat vanavond zeker doen.

Lijkt gewoon een youtube filmpje, hier de link voor wie geen toegang heeft tot Driver Connect:
YouTube: Webinar Volvo XC40 Recharge P8
ik hoor een hoop excuses (wltp is wettelijk bepaald, kunnen wij niets aan doen, - range afhankelijk van zoveel factore,laadsnelheid ook.. app is indd belangrijk..maar is er nog niet.. , veel ligt ook in zweden) ben er nog niet helemaal doorheen, maar als je hem niet kijkt mis je niets (wellicht zelfs wat minder irritatie ;) )

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
Het verhaal mbt snelladen en de essentie van snelladen en dat hij al afvlakt vanaf 20%.....
Vwb snelladen ligt het verder ook vooral niet aan de auto maar aan de laadpalen. Vind het wel een goede uitleg en ook eerlijk maar de antwoorden persoonlijk alleen niet. Mbt de reclame vwb snelladen tot 80% binnen 40min is dat wel iets wat niet klopt dan....

Volvo on-call per begin Q2 uitrollen met de belangrijkste instellingen op dat vlak.

Persoonlijk goede eerste stap en vind het wel ook echt positief dat men wel open is.

[ Voor 19% gewijzigd door Blankinho op 08-03-2021 15:38 . Reden: tijdens/na afloop bekijken van het filmpje wat toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-09 23:06
[quote]Montalbano schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:12:
Het filmpje met "alle antwoorden van Volvo op de P8 issues" staat op het Driver Connect platform. Zelf nog even geen gelegenheid het te bekijken, maar ga dat vanavond zeker doen.

Lijkt gewoon een youtube filmpje, hier de link voor wie geen toegang heeft tot Driver Connect:
YouTube: Webinar Volvo XC40 Recharge P8
[/quote

Zag de e-mail ook binnen komen. Vanavond idd maar kijken.

XC40 EV Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvroegop
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 31-03-2024
Ik heb de video net bekeken, en als je alle voorzichtigheid er uit filtert dan zeggen ze eigenlijk "Wij doen ons best maar we moeten het ook nog leren".

Ze maken een paar keer een opmerking over het bereik: "Het kost zo'n 6 maanden voor je een redelijk beeld hebt". Ook over het snelladen maken ze een dergelijke opmerking.

En ik kan me daar helemaal in vinden.

Het enige wat ik slecht vond was het verhaal over de VoC app. Erg opschepperig over de kwaliteit van de app in het algemeen en dan eigenlijk niet echt ingaan op waarom die er niet is voor de P8. "In het begin van het tweede kwartaal zal er een basisversie beschikbaar zijn."

In tegenstelling tot laadsnelheid en range hebben ze dit wel zelf helemaal in de hand, dus daar had iets meer "Mea Culpa" bij gemogen. Zeker omdat een goede app essentieel is voor de elektrische rijder. Bijvoorbeeld: ik hou niet van het bezet houden van een laadplek. Als mijn auto vol is, verplaats ik hem (laadplekken zijn immers GEEN parkeerplekken). Maar ja, ik weet nu niet wanneer hij vol is: dat kan ik niet in de app zien.

Ander voorbeeld: de accu volladen tot 100% is slecht voor het systeem. Soms moet je echter wel wil je je bestemming halen. Dus als ik op een niet-openbare plek sta (en dus niets bezet houdt, zie bovenstaande opmerking) dan wil ik het laden via de app starten zodat hij vol is (en de accu opgewarmd!) op het moment dat ik weg wil rijden.

Dat ik de temperatuur in de auto nog niet van te voren in kan stellen is jammer, maar is een luxe probleem. Bovenstaande punten zijn echter wel van belang voor het juist gebruiken van een elektrische auto. En daar mag wel wat meer aandacht vanuit Volvo voor komen.

Voor de rest: ik waardeer hun pogingen tot openheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:37

Rianata

Have you played Atari today?

Wat ik interessant vind op YouTube: Webinar Volvo XC40 Recharge P8 17m53s is de uitspraak dat kennelijk het accupakket van de P8 nooit hoge snelheden zal halen boven de 20%, daar is het niet geschikt voor.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpeedfreakR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-10 12:10

SpeedfreakR

Zoeffff.....

SpeedfreakR schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:11:
P2
Zojuist tijdens mijn korte ritje een bericht dat er een OTA update beschikbaar is en of ik die wil installeren.
De auto heeft al de Feb update (P2104.1) dus met deze update ga ik naar P2108.3. Heb er niks voor hoeven doen, niet specifiek gezocht naar updates.

Ik ben benieuwd, hij is nu aan het installeren en zou rond 15uur klaar moeten zijn. Batterij is rond de 70% en hangt niet aan de lader. Ook even een kort stukje gereden dus de 12v batterij zou ook vol moeten zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WlMmYgBclfgj0TKKXyiCwGxQtGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yxXdL1OJYo9y7tv2bXEHEyrn.jpg?f=fotoalbum_large

Succesvol 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:52
Nice @SpeedfreakR hier gaan we nu los...

//edit
Ik geloof er niks van dat hier iets gebeurt. Ik had op bevestigen gedrukt, auto uit gestapt, op slot gedaan en vervolgens komt die bevestigen knop weer in beeld als ik naar binnen kijk. Na twijfel 10 minuten later toch weer de auto in gegaan en de update melding is weg maar het lijkt niet alsof er iets gebeurt... Ik laat 'm wel even voor wat het is...

[ Voor 81% gewijzigd door kramon op 08-03-2021 16:29 ]

XPENG G9 Performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaqer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 20:43
Prima initiatief, maar ik hoor toch vooral dat het niet aan Volvo ligt allemaal.. Samengevat in 1 zin: alles is super complex, dit is allemaal nieuw voor Volvo en we werken eraan.

Samengevat per thema:
1. Actieradius: niet ons probleem, maar wellicht kleine verbeteringen in de toekomst. Het is super complex en van veel zaken afhankelijk en bovenal een probleem van een opgelegde standaard. De wet schijft een standaard voor (WLTP) en daar moeten wij ons aan houden.
2. Snellaadprobleem: dat komt omdat er geen oplegde standaard is ( :') @ 1.) waar iedereen zich aan moet houden. Daarnaast is het super complex en zijn er blijkbaar ook afspraken over gemaakt zijn met de leveranciers wat beperkingen legt op hoe snel ze ermee kunnen/mogen laden. Maar het ligt niet aan Volvo.
3. Volvo on-call Ligt niet aan Vol.. Het is super complex en iedereen zit er op te wachten en we werken er hard aan om begin Q2 met de app te komen.

Het is natuurlijk een eerste video, maar heel veel concreter is het nog niet geworden voor mij persoonlijk. Ook nog wel aardig; iemand had in de comments geroepen (in hoofdletters, maargoed) dat ze zijn probleem met het afgaan van een alarm nog altijd niet hebben opgelost en daarna zijn comments uitgezet (snap ik overigens, omdat ze juist een platform hebben voor feedback). Maar wel een aardig voorbeeld van een concreet punt wat irritant is, relatief veel voorkomt en totaal niet is genoemd. Net als verbindingsproblemen bijvoorbeeld. Zeg gewoon; iedereen had 4G issues, hebben we aan gewerkt en is nu (grotendeels) opgelost. Sidenote; ik vond de laadstatus van 94% op 4:05 ook nog wel grappig, dat betekent dat ze zelf ook over de 90% heen geladen hebben :+

Maargoed, het is duidelijk dat ze zoekende zijn en dit is een goed initief. Als ze volgende keer nog wat concreter worden dan is het helemaal top. Ik heb dit bij Volkswagen nog niet zo gezien, maar wellicht heb ik dat door de focus op Volvo gemist.

En nog even een noot voor de mensen die dit lezen en denken (en soms ook hier zeggen) dat het allemaal een groot drama is die P8; dat is wat mij betreft zeker niet waar. Ik ben nog steeds erg blij met de P8. Top auto, zeker geen spijt van. Qua range; ik wist van te voren (vorig jaar) al wel wat ik kon verwachten en dat komt (net als alle andere elektrische autos) redelijk overeen met de praktijk en is voldoende voor mijn ritten. En alle updates in de toekomst zijn zeer welkom, en VoC voegt echt iets toe natuurlijk, maar dat is een kers op de taart en hij doet het voor mij nu ook al prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik heb de P8 video net ook bekeken. Ik moet zeggen, ik waardeer de poging echt. En het is denk ik lastig om het goed te doen, want we zijn best behoorlijk kritisch.

De video an-sich:
- Er wordt lang geintroduceerd en veel herhaald;
- Er wordt veel benadrukt hoe waardevol en goed de feedback is. Toch heb ik nog niet het gevoel dat het iets verandert voor Volvo;
- Er wordt eigenlijk maar op 3 van veel meer gemelde issues ingegaan.

Inhoudelijk:
- Range: wordt afgeschoven op WLTP. Dat begrijp ik, maar je gebruikt het wel in je marketing. Als je ziet dat er zoveel teleurstelling is over de range, doe je er denk ik beter aan om dat veel realistischer te brengen in je marketing;
- Laadsnelheid: wordt eigenlijk vooral op de laadpalen afgeschoven. Terwijl Fastned beweert dat de paal altijd de max kan leveren en de auto de snelheid bepaalt. De opmerking over de eerste 20% op hoge snelheid, daarna niet meer vind ik weinig hoopgevend voor veel verbetering. Over de 10-80% in 40 minuten is niet gesproken. Volgens mij is dat overigens wel haalbaar.
- Apps: ja de auto is een rijdende smartphone en daarna raakten ze me kwijt op dit onderdeel.
- On call: is er niet omdat deze wezenlijk anders is dan de "oude". Maar dat is geen excuus. Terwijl de auto ontwikkeld werd, had die app er moeten zijn. Uitrol gaat straks in batches. Dat wordt weer gezeik als mensen zien dat anderen hem al hebben en zij zelf na 3 weken nog steeds niet verwacht ik.

Wat mij vooral opviel was dat er geen moment is ingegaan op misschien wel het meest genoemde euvel: de tot nu toe niet bijster goede communicatie vanuit Volvo (ja, ik druk het zachtjes uit). Gaan ze nou openheid geven en communiceren over de inhoud van updates, wat er aan zit te komen, op welke manier, etc. Want dat is waar iedereen op zit te wachten denk ik. Wat Polestar al wel doet.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHF
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-09 13:08

RHF

Weet niet hoe jullie het ervaren maar ik heb op eenmalig laadkabel melding, vals alarm en in begin geen LTE vooral veel plezier gehad met de P8 tot nu toe. Het rijdt super en in geval van P8 een echt wolf in schaapskleren. Heb er vertrouwen in dat het goed komt met de App (heb vandaag na de update de auto met de App kunnen koppelen). De range is voor mij geen issue, is het dat wel dan heb ik zo veel gereden dat er toch een pauze nodig is. Ik verwacht wel dat de wachttijd bij (snel)laad palen een probleem gaat worden als die infrastructuur achter de feiten blijft aanlopen. Nu werken we nog veel thuis maar als wij straks massaal op pad gaan dan worst het laden geblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:03
Over de video. Dit heb ik geschreven op het platform (ikmheet daar HHB_P8)

Als aftrap voor een verdergaande en diepere vorm van communicatie vond ik dit prima.
Een soort eerste kennismaking met de “spelers” en een verkenning rondom de drie voornaamst clusters van ‘zorgen’.

Verwachten dat ineens alle vragen en issues van concrete en liefst ook nog bevredigende antwoorden voorzien zouden worden of dat alles ineens opgelost zijn. is m.i. ook absoluut niet reëel.

Kortom ik zie deze video met de beloftes daarin dat het hier niet bij blijft daarom als een goede start van naar ik hoop een “communicatie loop” waarbij alle op het platform ingebrachte punten vroeger of later aan de orde zullen worden en dan van een serieus en terzake antwoord voorzien kunnen gaat worden. En zo’n antwoord zal niet altijd simpel of positief zijn, dat snap ik ook, maar het is belangrijk dat we als P8 berijders gezien worden.

——

Dat de WLTP nooit gehaald wordt werd mij vandaag nog een duidelijk toen ik een kennis sprak die net een paar weken een VW ID4 heeft. Zijn exemplaar heeft een WLTP van 500 km, maar hij heeft er max. 300 mee gehaald.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:40
S2000jan schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:02:
[P2]

Toch ook wat positief nieuws brengen:
De automatische switch van DAB naar FM - die de laatste update mij gebracht heeft - werkt vlekkeloos en zonder dat je het merkt.
In de Kennedy tunnel in Antwerpen viel DAB altijd dadelijk weg, nu switched die zonder ook maar enige hapering naar FM en als ik de tunnel uit ben terug naar DAB !!!
[P2] Ik heb (Groningen stad) helaas bij sommige zenders dat de DAB zender aan een andere (duitse) FM zender of niet gebruikte frequentie gekoppeld is. Dat is bijvoorbeeld het geval bij Radio1 en bij SLAM. Als ik naar het midden van het land rij is het wel goed. Een aantal FM zenders stonden bij mij in het verleden ook al niet goed in het noorden. Ik heb het idee dat Polestar voor heel Nederland dezelfde frequentie hanteert voor FM zenders terwijl dat niet overal goed uitpakt. Je kunt helaas niet handmatig zender invoeren of aanpassen. IK heb de auto al een keer helemaal teruggezet naar fabrieksinstellingen maar dat lost het probleem niet op. Anderen ook dezelfde ervaring of ben ik de enige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kohen
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-09 09:52
_--[]--__ schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:38:
[...]

[P2] Ik heb (Groningen stad) helaas bij sommige zenders dat de DAB zender aan een andere (duitse) FM zender of niet gebruikte frequentie gekoppeld is. Dat is bijvoorbeeld het geval bij Radio1 en bij SLAM. Als ik naar het midden van het land rij is het wel goed. Een aantal FM zenders stonden bij mij in het verleden ook al niet goed in het noorden. Ik heb het idee dat Polestar voor heel Nederland dezelfde frequentie hanteert voor FM zenders terwijl dat niet overal goed uitpakt. Je kunt helaas niet handmatig zender invoeren of aanpassen. IK heb de auto al een keer helemaal teruggezet naar fabrieksinstellingen maar dat lost het probleem niet op. Anderen ook dezelfde ervaring of ben ik de enige?
Sinds ik een dashcam heb werkt de DAB niet goed. Doe alles via TuneIn dan werkt het ook in het buitenland O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
RHF schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:18:
Weet niet hoe jullie het ervaren maar ik heb op eenmalig laadkabel melding, vals alarm en in begin geen LTE vooral veel plezier gehad met de P8 tot nu toe. Het rijdt super en in geval van P8 een echt wolf in schaapskleren. Heb er vertrouwen in dat het goed komt met de App (heb vandaag na de update de auto met de App kunnen koppelen). De range is voor mij geen issue, is het dat wel dan heb ik zo veel gereden dat er toch een pauze nodig is. Ik verwacht wel dat de wachttijd bij (snel)laad palen een probleem gaat worden als die infrastructuur achter de feiten blijft aanlopen. Nu werken we nog veel thuis maar als wij straks massaal op pad gaan dan worst het laden geblazen.
Ik rij er ook heerlijk in! Ik geniet van de enorme souplesse van de aandrijflijn, de trekkracht en de 4 wielaandrijving. Daarmee heb ik net vanmiddag onderweg nog een opgewonden berijder van een Alfa Romeo voor de rest van de week gefrustreerd die zijn (met spoilers en logo-stickers behangen) auto naast mij voor een stoplicht plaatste en het tijdens het wachten op groen nodig vond om zijn sportuitlaat te laten brullen. . Toen het licht op groen sprong was ik al tientallen meters geluidloos en zonder enig gepiep van banden ‘afgeschoten’, terwijl hij bij wijze van spreken nog over de witte streep moest komen. Niet rationeel, maar wel leuk voor een keer....

Mijn enige probleem tot dusverre met de auto is het alarm wat spontaan afging (en waarvoor ik een update heb gekregen) en het feit dat de privé auto 3 dagen nadat ik ‘m afgeleverd kreeg 4500 minder waard werd door de prijsverlaging.
En natuurlijk mis ik de app en een paar andere dingetjes, maar dat komt allemaal vast wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:16
kramon schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:23:
Nice @SpeedfreakR hier gaan we nu los...

//edit
Ik geloof er niks van dat hier iets gebeurt. Ik had op bevestigen gedrukt, auto uit gestapt, op slot gedaan en vervolgens komt die bevestigen knop weer in beeld als ik naar binnen kijk. Na twijfel 10 minuten later toch weer de auto in gegaan en de update melding is weg maar het lijkt niet alsof er iets gebeurt... Ik laat 'm wel even voor wat het is...
Vraag me dan ook af of hij is gestart.
Ik had ~1,5 uur nadat ik de update had gestart de auto geopend, toen bleef het scherm zwart. Nog even zijn ding laten doen, daarna gaf hij aan dat de update was geslaagd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinP8
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 27-07-2023
Weet iemand hoe (opnieuw) te registreren voor Electric drivers connect? Ik ben kennelijk niet actief genoeg geweest en heb niet netjes alle enquetes ingevuld waardoor mijn account “niet langer actief” is. Zie ook nergens een register optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikagl
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:47
MartinP8 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:14:
Weet iemand hoe (opnieuw) te registreren voor Electric drivers connect? Ik ben kennelijk niet actief genoeg geweest en heb niet netjes alle enquetes ingevuld waardoor mijn account “niet langer actief” is. Zie ook nergens een register optie...
Volgens mij alleen met de persoonlijke uitnodiging die je per mail hebt gekregen? Ik zou het je dealer even vragen maar stel de vraag ook nog wel even intern op het forum....

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas84!
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-01-2022
MartinP8 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:14:
Ik heb de link al een keer gepost...

XC40 P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramon
Net weer gechecked. De update was niet gestart, omdat niet aan de voorwaarden was voldaan (ik had immers de auto opengedaan haha). Kon m nu opnieuw starten en bevestigen. Poging 2 👍
fyr0 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:12:
[...]

Vraag me dan ook af of hij is gestart.
Ik had ~1,5 uur nadat ik de update had gestart de auto geopend, toen bleef het scherm zwart. Nog even zijn ding laten doen, daarna gaf hij aan dat de update was geslaagd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
4v4t4r schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:22:
[...]
De auto gebruikt bijv ook veel energie voor het opwarmen van de batterij in het eerste stuk. Dat is minder gemaakt waardoor hij niet gigantisch veel verbruikt op korte stukken.
Vanwaar komt die info? Bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinP8
Sebas84! schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:46:
[...]

Ik heb de link al een keer gepost...
Check. Nu kun je daar alleen nog maar inloggen. Niet registreren. Inschrijving is waarschijnlijk gesloten ivm voldoende deelnemers en feedback. Ik ben denk ik geroyeerd wegens inactiviteit... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
Bij mij vandaag gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas84!
MartinP8 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:51:
[...]

Check. Nu kun je daar alleen nog maar inloggen. Niet registreren. Inschrijving is waarschijnlijk gesloten ivm voldoende deelnemers en feedback. Ik ben denk ik geroyeerd wegens inactiviteit... :(
heel apart!

XC40 P8

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• JohnDoe77
Hallo!

P8

Zoals beloofd heb ik de aanmeldingen van jullie voor een gesprek in een kleine groep met die Robert Timmers verzameld; de middelste man van het filmpje.

Vooropgesteld; veel enthousiasme en daarvoor dank! Ik ben slechts degene die er “toevallig” bij betrokken is geraakt door mijn eerste gesprek met de heer Timmers. Tijdens dit gesprek kwamen wij erop dat een open gesprek met 5/6 mensen als eerste stap een mooie oplossing zou zijn en Robert Timmers wil daarin dan ook vrij praten. Mooi gebaar denk ik.

Je voelt hem al aankomen; veel meer reacties dan het aantal die ik nodig had. Super gaaf om die betrokkenheid van een ieder te zien. En om privacy redenen zal ik de achtergrond van een ieder niet hier publiekelijk delen, maar indrukwekkend wat een bijzondere club mensen bij elkaar!! Geloof mij, maar het was even puzzelen wat iedereen die zich aangemeld heeft had zo mee kunnen doen. Ik kom tot de volgende namen;

@Lancer
@EHAS
@Mga1600
@dvroegop
@JNetze
@PvdV21

Ik besef mij dat ik ook wat mensen teleur moet stellen :o maar als het goed is komen er ook nog wat grotere sessies aan! Naar mijn idee maakt dit een interessante groep! d:)b

Voor nu; ik heb van iedereen die ik hier genoemd heb wat achtergrond, de link met Volvo en contactinformatie. Dit ga ik doorsturen naar Robert Timmers en dan ligt de bal bij hem om de teams vergadering te laten organiseren!

Iedereen dank voor het enthousiasme en wij houden jullie op de hoogte. Wellicht zijn er nieuwe punten/vragen na aanleiding van de video, stuur die dan naar één van ons! :Y

[ Voor 3% gewijzigd door JohnDoe77 op 08-03-2021 20:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
JohnDoe77 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:12:
Hallo!

P8

Zoals beloofd heb ik de aanmeldingen van jullie voor een gesprek in een kleine groep met die Robert Timmers verzameld; de middelste man van het filmpje.

Vooropgesteld; veel enthousiasme en daarvoor dank! Ik ben slechts degene die er “toevallig” bij betrokken is geraakt door mijn eerste gesprek met de heer Timmers. Tijdens dit gesprek kwamen wij erop dat een open gesprek met 5/6 mensen als eerste stap een mooie oplossing zou zijn en Robert Timmers wil daarin dan ook vrij praten. Mooi gebaar denk ik.

Je voelt hem al aankomen; veel meer reacties dan het aantal die ik nodig had. Super gaaf om die betrokkenheid van een ieder te zien. En om privacy redenen zal ik de achtergrond van een ieder niet hier publiekelijk delen, maar indrukwekkend wat een bijzondere club mensen bij elkaar!! Geloof mij, maar het was even puzzelen wat iedereen die zich aangemeld heeft had zo mee kunnen doen. Ik kom tot de volgende namen;

@Lancer
@EHAS
@Mga1600
@dvroegop
@JNetze
@PvdV21

Ik besef mij dat ik ook wat mensen teleur moet stellen :o maar als het goed is komen er ook nog wat grotere sessies aan! Naar mijn idee maakt dit een interessante groep! d:)b

Voor nu; ik heb van iedereen die ik hier genoemd heb wat achtergrond, de link met Volvo en contactinformatie. Dit ga ik doorsturen naar Robert Timmers en dan ligt de bal bij hem om de teams vergadering te laten organiseren!

Iedereen dank voor het enthousiasme en wij houden jullie op de hoogte. Wellicht zijn er nieuwe punten/vragen na aanleiding van de video, stuur die dan naar één van ons! :Y
Kijk, hier heb ik al veel meer vertrouwen in dan dat filmpje van vanmiddag. Top dat jullie dit willen doen en dank aan @JohnDoe77 voor zijn inzet hiervoor!

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petzun
JohnDoe77 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:12:
Hallo!

P8

@Lancer
@EHAS
@Mga1600
@dvroegop
@JNetze
@PvdV21

Succes en hou ons aangehaakt!
De start van de communicatie met Volvo is er via het filmpje gekomen, maar kan nog wel wat concretisering gebruiken.

XC40 EV Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
Petzun schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:46:
[...]

Succes en hou ons aangehaakt!
De start van de communicatie met Volvo is er via het filmpje gekomen, maar kan nog wel wat concretisering gebruiken.
Helemaal eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramon
[P2 PP]

OTA is klaar, maar er lijkt niets anders, of ik kijk verkeerd.

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c-_XPlPE-p6t5EFwAL4swMl74bs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y3d1VlGuKCPy95Rm80d6e7Ci.jpg?f=fotoalbum_large

Na (in 2 pogingen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vEa8jcVnVEN9Ojz3ZKGckzgV7N4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dm1zVro7P3ktiXvvKOWAQof7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:35
Rianata schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:10:
Wat ik interessant vind op YouTube: Webinar Volvo XC40 Recharge P8 17m53s is de uitspraak dat kennelijk het accupakket van de P8 nooit hoge snelheden zal halen boven de 20%, daar is het niet geschikt voor.
Ik zou dit soort uitspraken met een korreltje zout nemen. Deze meneer verkondigt zulke aperte onwaarheden dat ik ook dit niet zo serieus zou nemen. Fastned of Allego die minder leveren dan ze claimen? Toch gek dat na een update meerdere P2 rijders ineens wel 150kW halen, en dat zelfs voorbij de 20% SoC. Met dezelfde batterij. En vervolgens geen woord over accutemperatuur.
Luchtvochtigheid die een ‘grote’ invloed op actieradius heeft? Jaaaaaja.
Ik proef vooral een bepaald niveau van minachting tegenover al die klanten die niet begrijpen hoe ‘complex’ het allemaal is.
Het klopt zeker dat de P8 veel EV-debutanten trekt en daardoor inderdaad WLTP als wet zien of laadsnelheden als een raket verwachten maar je mag in zo’n video jezelf ook kwetsbaar opstellen en erkennen dat sommige zaken nog verbetering behoeven bij de P8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinP8
JTHZZ schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:23:
[...]

Ik zou dit soort uitspraken met een korreltje zout nemen. Deze meneer verkondigt zulke aperte onwaarheden dat ik ook dit niet zo serieus zou nemen. Fastned of Allego die minder leveren dan ze claimen? Toch gek dat na een update meerdere P2 rijders ineens wel 150kW halen, en dat zelfs voorbij de 20% SoC. Met dezelfde batterij.
Ik proef vooral een bepaald niveau van minachting tegenover al die klanten die niet begrijpen hoe ‘complex’ het allemaal is.
Het klopt zeker dat de P8 veel EV-debutanten trekt en daardoor inderdaad WLTP als wet zien of laadsnelheden als een raket verwachten maar je mag in zo’n video jezelf ook kwetsbaar opstellen en erkennen dat sommige zaken nog verbetering behoeven bij de P8.
Ik ben vooral benieuwd welke optimalisaties ze potentieel zien voor de laadcurve. Bij de eTron is deze veel beter. Veel langer op mac snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinP8
Moet wel toegeven dat ik een paar enquetes heb genegeerd. Wilde eerst wat meer terug voordat ik nog meer informatie met ze deelde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas84!
MartinP8 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:29:
[...]

Moet wel toegeven dat ik een paar enquetes heb genegeerd. Wilde eerst wat meer terug voordat ik nog meer informatie met ze deelde
Dan nog steeds heel apart....

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
MartinP8 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:28:
[...]

Ik ben vooral benieuwd welke optimalisaties ze potentieel zien voor de laadcurve. Bij de eTron is deze veel beter. Veel langer op mac snelheid.
Ik verwacht niet dat we etron-achtige laadcurves gaan zien. Ik zie na de update meerdere plaatjes van p2’s die 150kW tot 30% en 120kW tot 45% laden. Dat is volgens mij voldoende om de beloftes qua laden ruim waar te maken bij de juiste temperaturen. En vergis je niet dat de eTron dit soort curves ook wel nodig heeft want het verbruik is een stuk hoger. Je kunt zelfs uitrekenen of je met een lager verbruik niet alsnog sneller op je bestemming bent dan met snel laden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Laatst online: 15:59
Filmpje duurt uur.... over dwars door Belgie met Polestar

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
JTHZZ schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:33:
[...]

Ik verwacht niet dat we etron-achtige laadcurves gaan zien. Ik zie na de update meerdere plaatjes van p2’s die 150kW tot 30% en 120kW tot 45% laden. Dat is volgens mij voldoende om de beloftes qua laden ruim waar te maken bij de juiste temperaturen. En vergis je niet dat de eTron dit soort curves ook wel nodig heeft want het verbruik is een stuk hoger. Je kunt zelfs uitrekenen of je met een lager verbruik niet alsnog sneller op je bestemming bent dan met snel laden..
Verbruik hoger? Ik zie hier gemiddelde verbruiken langskomen waar ik soms vaak zelfs zuiniger ben met mijn 55 E-tron ;).
Zodra de temps boven de 8 graden komen dan zit ik al rond of onder de 27kWh/100km met mijn E-tron en dan let ik werkelijk nergens op.
Ik schrok eerlijk gezegd best van het verbruik van de P2/P8. Natuurlijk ze zijn groot en zwaar maar een E-tron is toch echt een forse maat groter en Volvo heeft ook nog eens al jaren hybrides in het assortiment en dus know-how zou je zeggen.

Anyway, genieten is het allerbelangrijkste hoor, dan maar een kilowattuurtje meer laden :9 .

[ Voor 24% gewijzigd door GeeMoney op 08-03-2021 21:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:51
JTHZZ schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:33:
[...]

e-tron heeft zo'n beetje de beste DC curve. Thermal management is super. In de 1000km is hij ook een stuk sneller dan de P2/P8. Verbruik valt tov P2 wel mee. P8 verbruikt zelfs nog meer. Terwijl de e-tron toch wel een maatje groter & zwaarder is.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
GeeMoney schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:41:
[...]

Verbruik hoger? Ik zie hier gemiddelde verbruiken langskomen waar ik soms vaak zelfs zuiniger ben met mijn 55 E-tron ;).
Zodra de temps boven de 8 graden komen dan zit ik al rond of onder de 27kWh/100km met mijn E-tron en dan let ik werkelijk nergens op.
Ik schrok eerlijk gezegd best van het verbruik van de P2/P8. Natuurlijk ze zijn groot en zwaar maar een E-tron is toch echt een forse maat groter en Volvo heeft ook nog eens al jaren hybrides in het assortiment en dus know-how zou je zeggen.

Anyway, genieten is het allerbelangrijkste hoor, dan maar een kilowattuurtje meer laden :9 .
Je ziet hier natuurlijk allerlei verbruiken langskomen maar als je kijkt naar objectieve tests (bijv teslabjorn of ook ev-database) dan zie je dat je Audi echt meer verbruikt, ong 25% meer dan een P2. Iedereen maakt zijn eigen keuzes en OK als je een extra laadstop prima vindt. Audi heeft gezien dat het verbruik een stuk hoger is dan de meeste andere EVs en daardoor een andere laad-strategie gekozen. Auto is een stuk duurder daardoor en onbekend wat de lange termijn nadelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Inspired schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:45:
[...]

e-tron heeft zo'n beetje de beste DC curve. Thermal management is super. In de 1000km is hij ook een stuk sneller dan de P2/P8. Verbruik valt tov P2 wel mee. P8 verbruikt zelfs nog meer. Terwijl de e-tron toch wel een maatje groter & zwaarder is.
In objectieve meting klopt je bewering niet. En verbruik en laadsnelheid hebben allebei invloed op je reistijd. Een laadstop kost flink tijd, zelfs als die 10 minuten korter is dan bij een andere auto die geen laadstop nodig heeft omdat het verbruik beter is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
JTHZZ schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:50:
[...]

Je ziet hier natuurlijk allerlei verbruiken langskomen maar als je kijkt naar objectieve tests (bijv teslabjorn of ook ev-database) dan zie je dat je Audi echt meer verbruikt, ong 25% meer dan een P2. Iedereen maakt zijn eigen keuzes en OK als je een extra laadstop prima vindt. Audi heeft gezien dat het verbruik een stuk hoger is dan de meeste andere EVs en daardoor een andere laad-strategie gekozen. Auto is een stuk duurder daardoor en onbekend wat de lange termijn nadelen zijn.
Natuurlijk verbruikt hij iets meer maar hij is dan ook echt fors groter en zwaarder (29cm langer, 8cm breder en 13cm hoger give or take en 500(!)kg zwaarder). Het verbruik van de P2 is in verhouding wat mij betreft gewoon niet uitmuntend. Dan is het snelladen ook nog eens wat langzamer dan bij de E-tron en die laatste heeft een grotere accu. In de 1000km test van diezelfde TeslaBjorn zie je dan dus ook dat dat behoorlijk in tijd uitmaakt.

Het is van elke auto/accu nog onbekend wat de echt lange termijn nadelen zijn maar wat ik wel weet is dat de koeling meesterlijk is op de E-tron anders zijn dergelijke snelheden niet te halen.

Geen punt verder en ik vind de P2 ook echt een mooie auto maar ik had hem gewoon iets zuiniger verwacht, that’s it :).
Genieten is key mensen!

@JTHZZ de 1000km test is de P2 maar 4,5% zuiniger dan de E-tron terwijl hij gunstigere temperaturen heeft (10,5 vs 5,5 graden voor de E-tron) en de E-tron is dus een uur en 10 minuten eerder op zijn bestemming.

[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 08-03-2021 22:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartinP8
GeeMoney schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:41:
[...]

Met een snelheid >100Kwh tot laten we zeggen 60% zou al top zijn. Nu duikt het na 20% al snel onder de 100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
JTHZZ schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:56:
[...]

In objectieve meting klopt je bewering niet. En verbruik en laadsnelheid hebben allebei invloed op je reistijd. Een laadstop kost flink tijd, zelfs als die 10 minuten korter is dan bij een andere auto die geen laadstop nodig heeft omdat het verbruik beter is.
Test is toch redelijk objectief? Die 1000km is rijden en stoppen. Of mis ik je punt? Verbruik van de P2 is ook maar marginaal beter dan de e-tron. De e-tron pakt dat zo terug bij DC laden. En als de e-tron langzamer gaat rijden is het verbruik daar ook lager. Dus, over dezelfde afstand is de e-tron zeker sneller. Geen schande verder hoor.

In de 1000km is het trouwens 291 vs 279. P2 in het voordeel maar geen 25%.

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 08-03-2021 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Inspired schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:00:
[...]

Test is toch redelijk objectief? Die 1000km is rijden en stoppen. Of mis ik je punt? Verbruik van de P2 is ook maar marginaal beter dan de e-tron. De e-tron pakt dat zo terug bij DC laden. En als de e-tron langzamer gaat rijden is het verbruik daar ook lager. Dus, over dezelfde afstand is de e-tron zeker sneller. Geen schande verder hoor.

In de 1000km is het trouwens 291 vs 279. P2 in het voordeel maar geen 25%.
Het gaat niet om schande of geen schande maar om de feiten:
1. EV database: 190Wh versus 237Wh, dus 25%
2. Teslabjorn: Ik bedoel de test waarin hij heen en terug dezelfde afstand aflegt zodat zaken als wind en de willekeur van 1000km worden uitgeschakeld.
3. Wederom EV db:
ETron laadt 37-292km in 26 min
P2 laadt 40-316km in 32 min
Dus zelfs dat laden zou ik niet als significant sneller zien. Dat is minutenwerk, wat je snel kwijt bent met 1 extra laadstop.

Ik zeg niet dat de p2/P8 verbruikswonders zijn maar ik wilde wel even de mythe rondom het snelle e-tron laden doorprikken. Dat heeft gewoon een reden: 25% (of meer) hoger verbruik dan de meeste EVs.

[ Voor 11% gewijzigd door JTHZZ op 08-03-2021 22:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
JTHZZ schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:08:
[...]

Het gaat niet om schande of geen schande maar om de feiten:
1. EV database: 190Wh versus 237Wh, dus 25%
2. Teslabjorn: Ik bedoel de test waarin hij heen en terug dezelfde afstand aflegt zodat zaken als wind en de willekeur van 1000km worden uitgeschakeld.
3. Wederom EV db:
ETron laadt 37-292km in 26 min
P2 laadt 40-316km in 32 min
Dus zelfs dat laden zou ik niet als significant sneller zien. Dat is minutenwerk, wat je snel kwijt bent met 1 extra laadstop.
EV DB zijn geen feiten afaik. Betere gokwerk. Maar goed. Prima. Test van Bjorn zal niet kloppen. :) Dat de e-tron 1 uur en tien minuten sneller was zal fake news zijn. Op de eerste stop pakt bv de P2 als het koud is nooit die 32m bij DC laden. De e-tron wel. Kijk naar de 1000km van Bjorn. Dacht dat hij de 150kW pas aantikte bij de derde stop. In theorie mag het 32m zijn in de praktijk doorgaans nog niet.

En het sneller laden van de e-tron is gewoon een feit. Ze pompen er veel meer kWhs in dezelfde tijd. Dat heeft niks met het verbruik te maken. Dat is zeker geen mythe. Dat is het enige wat nu juist wel een feit is.

(e-tron gaat in 30m van 10% naar 87%. Dat is zo'n 65kWh in 30m. Dat doen niet veel BEVs hem na.)

[ Voor 12% gewijzigd door Inspired op 08-03-2021 22:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AartJW
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:04
@JTHZZ, @Inspired en @GeeMoney Zullen we het wedstrijdje verplassen nu weer achter ons laten? Allemaal prachtige auto's en in Afrika zouden ze blij zijn met 1 van de 2 (als ze een laadnetwerk hadden, want nu hebben ze er niks aan en halen ze op twee zonnepaneel nooit de 150kWh van deze auto's).

[ Voor 12% gewijzigd door AartJW op 08-03-2021 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Inspired schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:17:
[...]

EV DB zijn geen feiten afaik. Betere gokwerk. Maar goed. Prima. Test van Bjorn zal niet kloppen. :) Dat de e-tron 1 uur en tien minuten sneller was zal fake news zijn. Op de eerste stop pakt bv de P2 als het koud is nooit die 32m bij DC laden. De e-tron wel. Kijk naar de 1000km van Bjorn. Dacht dat hij de 150kW pas aantikte bij de derde stop. In theorie mag het 32m zijn in de praktijk doorgaans nog niet.
Inhoudelijke reactie gedelete. Leidt inderdaad tot niets dit: feiten negeren en 1 test in de winter als de referentie aanvoeren.

[ Voor 33% gewijzigd door JTHZZ op 08-03-2021 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
JTHZZ schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:25:
[...]

Leuk die 1000km in de winter tot norm verheffen maar het gaat over wat je gemiddeld haalt gedurende het jaar. Het is het grootste deel van het jaar geen -10. En dan is zijn andere test dus een stuk eerlijker om verbruik te meten.

En ook de getallen van EV DB heb ik hoog zitten. Zou niet weten waarom die minder betrouwbaar zijn dan 1 rit van 1000km in Noorwegen in de sneeuw.

En mag ik vragen wat jouw praktijkervaringen met laden zijn na de update? Of heb je die nog niet? Of heb je helemaal geen P2/P8 eigenlijk?
We hoeven geen auto te bezitten om er over te discusseren, toch?
@Inspired loopt ook al even mee in EV-land en kan dus ook best objectief maar de cijfers en feiten kijken.
Zo vraag ik mij eerlijk gezegd echt af (net als bij de Tesla MiC Model 3) of dat sneller laden echt door updates komt of het feit dat de gemiddelde temperatuur inmiddels aan het stijgen is. Of zijn er al P2 resultaten van voor september 2020?

En vergelijk met andere auto’s of resultaten geeft dan toch ook inzichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-09 18:27
JTHZZ schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:23:
[...]

Ik zou dit soort uitspraken met een korreltje zout nemen. Deze meneer verkondigt zulke aperte onwaarheden dat ik ook dit niet zo serieus zou nemen. Fastned of Allego die minder leveren dan ze claimen? Toch gek dat na een update meerdere P2 rijders ineens wel 150kW halen, en dat zelfs voorbij de 20% SoC. Met dezelfde batterij. En vervolgens geen woord over accutemperatuur.
Ik heb de video zojuist bekeken en ik vind dat Volvo zichzelf juist behoorlijk kwetsbaar opstelt naar haar klanten en een stuk openheid geeft, in een openbaar beschikbare video. Die bijv. zomaar bij autoweek kan belanden, of een andere auto nieuws site, dus ik vind het nogal wat dat ze dit doen.

Tuurlijk kunnen ze bepaalde zaken mooi(er) verpakken, en zijn er veel van ons die inmiddels behoorlijk goed weten waar het over gaat, maar voorlopig komen ze wel naar buiten toe met een bericht dat ze de feedback serieus nemen van hun grote groep P8 rijders en graag samen met die groep de auto willen verbeteren (optimaliseren).

En het zou toch kunnen dat al die snellaad stations soms gewoon niet het geclaimde vermogen kunnen afgeven? Er zijn er nogal wat uit de grond gestampt overal en de vraag is hoe de infrastuctuur is die erachter zit. Heb zelf ook nog maar 1x 150kw kunnen halen bij fastned, soms is het 120, 110, of 75 .... [p2] overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@sky_walker Fastned/Ionity/Shell leveren wat ze beloven in 99,9% van de gevallen. Het heeft met SoC en accu temp te maken doorgaans. Bij een 150kW+ lader zou je dat moeten kunnen halen op lage SoC en goede accu temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:12
Vandaag een trip naar Duitsland met 2 collega’s. Onderweg erover gehad hoe belachelijk de test van Testaankoop met de Polestar was. Heenreis even gestopt bij een 150kW lader die het niet deed. Geen probleem, konden gemakkelijk naar de bestemming rijden. Op de terugweg uiteindelijk met 12% aangekomen bij een 150kW lader... die het ook niet deed... 😅 Uiteindelijk naar de dichtstbijzijnde 50kW lader gereden en die deed het gelukkig wel.

Wat ik me nu wel afvroeg. Ik gebruik altijd de app en laadpas van Plugsurfin. Werkt die bij elk type/merk lader? Dit was hier wel het probleem niet want vorige keer werkte die wel en er stonden nu nog mensen waarvan andere landkaarten ook niet werkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:52
Inspired schreef op maandag 8 maart 2021 @ 23:02:
@sky_walker Fastned/Ionity/Shell leveren wat ze beloven in 99,9% van de gevallen. Het heeft met SoC en accu temp te maken doorgaans. Bij een 150kW+ lader zou je dat moeten kunnen halen op lage SoC en goede accu temp.
Dat dacht ik ook dus vandaag was toevallig een mooie kans om te testen. Ik had een spoedje maar had nog maar 14/15% SoC. Ik had al een half uurtje gereden kort daarvoor en had was een graadje of 8. Ik dus met goede bedoelingen naar de Shell fastcharger hier in Zwolle. Ff snel volrammen tot 50% ofzo en weer door. Zo zou het moeten...

Eerste 5 min.. Erg traag met schommelingen tussen 50-70 kW. Daarna eindelijk een stijging naar 80...90..95... Ik dacht yes! Op naar de 130-150kW. Niks daarvan. Na een seconde of 20 een forse drop naar wederom 70 en daarna bleef het wat schommelen tussen 70-80kW. En na 15 min was ik er wel behoorlijk klaarmee. M'n ingeschatte snelle tussenstop van Max 10 ging hem echt niet worden zo.

Tegenvallend dus, ook omdat ik voor het eerst met minder dan 20% aan de snellader hing. Shell leverde dus overduidelijk niet, kwam niet eens tot de 100kW...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kl4-i5N5ED8rl3EM68rNez-20Lg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cKQx5DeruYrTFt4fBogZFuQq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFN5TTfbPdfXuRxBL_JuuDPJDuY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ePeINTURlVgixyfdpkxnezM.jpg?f=fotoalbum_large

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@Juancho dat probleem zit toch echt 9 van de 10 keer bij de auto en niet bij de laadpaal...
Dat is wat hij probeert aan te geven.
Een half uurtje is nog steeds vrij kort voor een P2/P8 en om het echt zeker te weten zou je de accu temp moeten weten en wat zijn ideale temperatuur is om in te schatten of het de paal of de auto geweest is.
Gezien de historie van de P2/P8 zou ik die eerder verdenken dan de laadpaal in ieder geval. (zeker ook omdat je dus wel kort ruim boven de 100 bent geweest, de paal kan het dus wel leveren en het is niet zo dat ernaast net op dat moment natuurlijk een enorm vermogen weggetrokken wordt door iets anders waardoor jij weer helemaal inzakt)

[ Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 08-03-2021 23:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
Zou kunnen maar die onzekerheid vind ik persoonlijk erg vervelend als nieuwe elektrische rijder. Vandaag was dus zo'n moment dat je snelladen nodig bent. Het was ook helemaal niet zo koud, zonnetje scheen al een paar uur op de auto. Half uurtje gereden. En dan rond de 70/80kW zitten met 14/15% SoC. Ik vond het zwaar tegenvallen.

En het irritante is dus ook dat je totaal geen zicht hebt op gegevens van je batterij. Dus hoe moet je weten waneer je wat zou kunnen halen op het moment dat je snelladen echt nodig bent?

Nogmaals, die onduidelijkheid en onzekerheid vond ik echt niet prettig. En tja, dan zullen er wel weer mensen gaan roepen dat je dan maar benzine moest gaan rijden maar persoonlijk vind ik dat je dan wel erg makkelijk de cijfers onder het kleed schuift die je als koper/leaser krijgt. Ergens zal daar toch meer een betere balans in gevonden moeten worden om het gemak en betrouwbaarheid te vergroten.

Tis nu puur op de gok maar snelladen en hopen dat je beetje fatsoenlijke snelheid hebt. Lijkt me niet helemaal de bedoeling van snelladen toch?

Morgen zal ik eens die video van Volvo bekijken. Benieuwd wat ze hierover zeggen..

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 09-03-2021 00:08 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Juancho schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 00:07:
Zou kunnen maar die onzekerheid vind ik persoonlijk erg vervelend als nieuwe elektrische rijder. Vandaag was dus zo'n moment dat je snelladen nodig bent. Het was ook helemaal niet zo koud, zonnetje scheen al een paar uur op de auto. Half uurtje gereden. En dan rond de 70/80kW zitten met 14/15% SoC. Ik vond het zwaar tegenvallen.

En het irritante is dus ook dat je totaal geen zicht hebt op gegevens van je batterij. Dus hoe moet je weten waneer je wat zou kunnen halen op het moment dat je snelladen echt nodig bent?

Nogmaals, die onduidelijkheid en onzekerheid vond ik echt niet prettig. En tja, dan zullen er wel weer mensen gaan roepen dat je dan maar benzine moest gaan rijden maar persoonlijk vind ik dat je dan wel erg makkelijk de cijfers onder het kleed schuift die je als koper/leaser krijgt. Ergens zal daar toch meer een betere balans in gevonden moeten worden om het gemak en betrouwbaarheid te vergroten.

Tis nu puur op de gok maar snelladen en hopen dat je beetje fatsoenlijke snelheid hebt. Lijkt me niet helemaal de bedoeling van snelladen toch?

Morgen zal ik eens die video van Volvo bekijken. Benieuwd wat ze hierover zeggen..
Ik weet dat ik in herhaling val, maar jij ook 😀

Om de door Volvo beloofde 10-80% te laden in 40 minuten, heb je een gemiddelde laadsnelheid nodig van 82kW/u. Daar lijk je in de praktijk best bij in de buurt te komen dus zo dramatisch is het allemaal niet.
Niemand heeft beweerd dat er continu 150kW geladen kan worden, want dan zou de 10-80% ook wel in minder dan 40 minuten geadverteerd worden.

Dat gezegd hebbende, bij mij zijn de ervaringen bij Fastned beter dan bij Shell.

Maar als je de video hebt bekeken dan weet je waarom dat is: het is allemaal heel complex. Dat is overigens het antwoord op alle vragen. Het lijkt wel politiek 😀

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-09 22:43
Montalbano schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:09:
[...]

Om de door Volvo beloofde 10-80% te laden in 40 minuten, heb je een gemiddelde laadsnelheid nodig van 82kW/u. Daar lijk je in de praktijk best bij in de buurt te komen dus zo dramatisch is het allemaal niet.
Niemand heeft beweerd dat er continu 150kW geladen kan worden, want dan zou de 10-80% ook wel in minder dan 40 minuten geadverteerd worden.
Volvo/Polestar beloofd wel van 0 naar 80% in 40minuten.. niet van 10% - 80%.. dat is jou hersenspinsel.
En daar komt niemand dicht in de buurt ervan, want dan zou er toch op bepaalde momenten ver in de 100kw moeten kunnen geleverd worden.

[ Voor 10% gewijzigd door bottom line op 09-03-2021 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
bottom line schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:30:
[...]

Volvo/Polestar beloofd wel van 0 naar 80% in 40minuten.. niet van 10% - 80%.. dat is jou hersenspinsel.
En daar komt niemand dicht in de buurt ervan, want dan zou er toch op bepaalde momenten ver in de 100kw moeten kunnen geleverd worden.
Ik zie dat je gelijk hebt over de 0-80%, die 10-80 heb ik er inderdaad zelf van gemaakt denk ik, waarschijnlijk omdat ik me niet voor kan stellen dat je de auto tot 0% leeg rijdt op weg naar een snellader.
Dat maakt het niet heel veel anders. Het gemiddelde is dan 90kW/u. Ik weet niet waarop je baseert dat niemand daar in de buurt zou komen, er blijven maar weinig mensen 40 minuten hangen aan de snellader.
Juancho verwacht (tenminste zo lijkt het uit de opmerkingen) continu snelheden van tegen de 150kW. En dat is gewoon niet realistisch.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-09 22:43
Montalbano schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:42:
[...]

Ik zie dat je gelijk hebt over de 0-80%, die 10-80 heb ik er inderdaad zelf van gemaakt denk ik, waarschijnlijk omdat ik me niet voor kan stellen dat je de auto tot 0% leeg rijdt op weg naar een snellader.
Dat maakt het niet heel veel anders. Het gemiddelde is dan 90kW/u. Ik weet niet waarop je baseert dat niemand daar in de buurt zou komen, er blijven maar weinig mensen 40 minuten hangen aan de snellader.
Juancho verwacht (tenminste zo lijkt het uit de opmerkingen) continu snelheden van tegen de 150kW. En dat is gewoon niet realistisch.
Als de Polestar vanaf bijvoorbeeld 40% (ken geen laadcijfers), je laadsnelheid naar 70kW verlaagt, dan moet je in het eerste deel wel hoog moeten hebben gezeten om het verschil te kunnen opvangen. Vergeet niet dat Polestar elke 20% ofzoiets de snelheid verlaagd.

Juancho zat, zoals hij vertelde, aan maximaal 95kW. En jij vertelde dat hij dan vlakbij de door Volvo geadverteerde oplaadtijd zat, ook al moest hij nog een hoop drops meemaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• secret17
  • Laatst online: 06-09 13:46
AartJW schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:41:
[...]

Ze doen niet alle auto's tegelijkertijd (las iets van 250 per week) dus gewoon geduld hebben. Lees ook mensen die hem na ritje van 20 min na week stilstand de melding krijgen om hem te installeren. Hoe het in z'n werk gaat zo'n update is al meerdere keren besproken hier.
Het was niet zozeer gebrek aan geduld maar meer van 'hoe herken ik dat die update wordt geïnstalleerd'. Toegegeven, ik ben iets te lui geweest om daar het hele forum voor door te akkeren, maar stomtoevallig reed ik vanochtend de auto even een stukje naar voren om ruimte te maken voor de aannemer, staat de update klaar. Een beter moment kon eigenlijk niet want vandaag hoef ik toch niet weg. :)

There can be only fun

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Inspired
Grootste probleem is dat de P2/P8 nog niet (veel) voorverwarmt richting een DC laadpaal. Als de accu warm is, is de snelheid op DC best prima na de laatste update. In 38m van 10-80 met gemiddeld iets van 92kW. Dat is best netjes. Nog even terugkomen op de e-tron. Die doet in 10-80 135kW gemiddeld. Vandaar de stelling dat die gewoon king is. En geen mythe zoals anderen hier doen beweren.

Nadeel is nu nog dat je dit niet kunt halen met een P2/P8 als je <30m op de weg bent met een koude accu zoals @Juancho en relatief rustig/normaal rijdt. Als je een half uur 200 op de autobahn stampt is de accu wel warm. Dat preheaten heeft Tesla ook pas later ingebouwd dus het is allemaal geen schande. Misschien ook niet helemaal eerlijk om een Volvo te vergelijken met een Tesla qua features aangezien Tesla al een stuk langer bezig is bet BEVs.

Als de preheat werkt, en je kunt in bijna alle omstandigheden binnen 40m van 10-80, is het dikke prima. Het zal echter geen e-tron worden qua DC laden.

[ Voor 20% gewijzigd door Inspired op 09-03-2021 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
bottom line schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:47:
[...]

Als de Polestar vanaf bijvoorbeeld 40% (ken geen laadcijfers), je laadsnelheid naar 70kW verlaagt, dan moet je in het eerste deel wel hoog moeten hebben gezeten om het verschil te kunnen opvangen. Vergeet niet dat Polestar elke 20% ofzoiets de snelheid verlaagd.

Juancho zat, zoals hij vertelde, aan maximaal 95kW. En jij vertelde dat hij dan vlakbij de door Volvo geadverteerde oplaadtijd zat, ook al moest hij nog een hoop drops meemaken.
Maar die drops zijn op basis van de hoge snelheden. Als je de Fastned curves op de P2 ziet bij 150kW vs 50kW lader dan zie je dat de 50kW helemaal niet beweegt of dropt. Het lijkt me dan ook geen juiste aanname om te zeggen dat als je op 90kW begint, je dezelfde drops krijgt als wanneer je met 150kW begint.
De meeste snelladers laden hooguit een beetje bij om thuis of op bestemming te komen. Of je dan 12 of 15 minuten doet om een flinke peut erbij te krijgen, dat is toch allemaal niet zo'n drama.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
bottom line schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:47:
[...]

Hier de Fastned laadcurve van de P2: https://support.fastned.n...-Laden-met-een-Polestar-2 . Laadcurve van de P8 is nog niet gepubliceerd, maar zal hier niet veel van afwijken. In een test van Bjorn leek de laadcurve van de P8 een fractie minder. 0-80% in 40 minuten zou dus haalbaar moeten zijn. Maar er zijn vanzelfsprekend momenten/omstandigheden dat dit niet wordt gehaald (vooral een koude batterij). We hebben gehoord dat het allemaal complex is ;) , waarbij door Volvo ook wordt aangegeven dat de je van de laadpaal ook niet altijd het aantal kW's krijgt dat wordt beloofd.

XC40 EV Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvS_68
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-10 09:56
kramon schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:23:
[P2 PP]

OTA is klaar, maar er lijkt niets anders, of ik kijk verkeerd.

Voor:
[Afbeelding]

Na (in 2 pogingen):
[Afbeelding]
Jij kijkt goed en er lijkt idd niets veranderd.
Echter dit scherm geeft enkel info over het Android OS. Ik heb hier al opgemerkt bij foto's van mensen met een P8 na de update, dat de info op het scherm van mijn P2 exact hetzelfde is.
De versie(s) van de firmware van van de auto zie je voor zover ik weet nog nergens. Ik verwacht dus dat jouw Android systeem al op orde was, maar dat mogelijk wel de firmware van de auto is ge-update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
Inspired schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:57:
Grootste probleem is dat de P2/P8 nog niet (veel) voorverwarmt richting een DC laadpaal. Als de accu warm is, is de snelheid op DC best prima na de laatste update. In 38m van 10-80 met gemiddeld iets van 92kW. Dat is best netjes. Nog even terugkomen op de e-tron. Die doet in 10-80 135kW gemiddeld. Vandaar de stelling dat die gewoon king is. En geen mythe zoals anderen hier doen beweren.

Nadeel is nu nog dat je dit niet kunt halen met een P2/P8 als je <30m op de weg bent met een koude accu zoals @Juancho en relatief rustig/normaal rijdt. Als je een half uur 200 op de autobahn stampt is de accu wel warm. Dat preheaten heeft Tesla ook pas later ingebouwd dus het is allemaal geen schande. Misschien ook niet helemaal eerlijk om een Volvo te vergelijken met een Tesla qua features aangezien Tesla al een stuk langer bezig is bet BEVs.

Als de preheat werkt, en je kunt in bijna alle omstandigheden binnen 40m van 10-80, is het dikke prima. Het zal echter geen e-tron worden qua DC laden.
Mooie uitleg / vergelijking. Door Covid 19 heb ik nog maar weinig ervaring met snelladen opgedaan. Gaat straks met langere ritten wel gebeuren. Ik neem aan dat het DC laden in het voorjaar/zomer/najaar met 15+ graden wel aanmerkelijk sneller zal gaan. Of is ook dan verdere ophoging van de batterij temperatuur nodig?

XC40 EV Pro

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Inspired
Petzun schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:09:
[...]

Mooie uitleg / vergelijking. Door Covid 19 heb ik nog maar weinig ervaring met snelladen opgedaan. Gaat straks met langere ritten wel gebeuren. Ik neem aan dat het DC laden in het voorjaar/zomer/najaar met 15+ graden wel aanmerkelijk sneller zal gaan. Of is ook dan verdere ophoging van de batterij temperatuur nodig?
Als het buiten 10 graden warmer is zal de accu eerder op temp zijn. Ook is Volvo bezig om dit preheaten in te bouwen dus met wat geluk kun je gewoon snel al naar hogere snelheden binnenkort. Daarbij, doorgaans ga je toch snelladen als je al een flink stuk gereden hebt. Als je bv op vakantie gaat zul je toch met 90 of 100 vertrekken. Dan is het probleem is er eigenlijk niet. Helemaal niet als het buiten 10+ is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Montalbano schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:09:
[...]

Ik weet dat ik in herhaling val, maar jij ook 😀
Het mij er mij niet om om in herhaling te vallen, maar ik deel gewoon ook mijn ervaringen met snelladen en de vragen die ik daarbij heb. Geen punt :). Bovendien reageerde ik op iemand die aangaf dat je ook bij Shell 99% zeker de max snelheid moet krijgen.
1. Ik lees vaker die 40 minuten tijd, maar dat is toch lang niet altijd aan de orde? Ja als je op hele lange ritten met meerdere stops moet laden, dan kan ik me voorstellen dat je die tijd echt pakt. Maar gewoon met langere ritjes in NL waarbij je even snel moet bijladen... dan ga je toch geen 40 min aan de snellader hangen? Dan wil je in bijv. 5/10/15 minuten zoveel mogelijk bijladen. En dat is vooral mijn punt na 2x bij die Shell snellader te hebben gestaan. Dan sta je een kwartier te laden met snelheden van 60-80kWh...Als Volvo zo de nadrukt wil leggen op die 40min dan kunnen ze beter die 150kW term skippen want daar gaan mensen natuurlijk vooral naar kijken: wat is de maximale snelheid die je pakt. Je weet niet waar je aan toe bent en wat je kan verwachten als je niet 40 wilt laden. Dat was een beetje mijn punt na gister waarbij ik dus in zo'n situatie kwam dat je heel snel in 10 min wilt bijladen. Dan interesseert mij die '40 minuten regel' even niks. Dan wil je in het begin zo snel mogelijk. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die daar zo over denkt en/of die snelladen daarvoor regelmatig gebruikt.
2. Ik beweer/verwacht dus zeker niet dat je constant de max van 150kW hebt. zeker niet. Ik kan best voorstellen dat de laatste 10/20% een stuk lager ligt. Ik verwachte wel dat ik met 15% accu en 8 graden buiten een stuk hoger zou zitten dan de 70-80 die ik had. Dat komt bij lange na niet in de buurt van de 150.
3. Wat ik ook totaal niet begrijp.. de auto kon wel 10 sec de 95kW aantikken. Dus blijkbaar is de accu dan warm genoeg? Waarom viel het dan na een paar seconden alweer terug naar 70kW? Dat begrijp ik gewoon niet. Even heel simpel gedacht maar als je 95kW kan halen dan zou je dat toch ook langer, zeker de eerste tientallen procenten van je sessie, moeten behouden? En dat het zelfs ophoogt naar 120/130/140/150?
Dat gezegd hebbende, bij mij zijn de ervaringen bij Fastned beter dan bij Shell.
Beide zijn snelladers toch? Wat is het verschil tussen beide?

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 09-03-2021 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Juancho schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:30:
[...]

[...]

Beide zijn snelladers toch? Wat is het verschil tussen beide?
Tja. Mercedes en Williams zijn beide Mercedes aangedreven F1 auto's. Wat is het verschil?

Een snellader is echt iets anders dan een thuislader, wat niet meer is dan een veredelde stekker in het normale lichtnet. Complexe techniek en continu communicatie met het laadmanagement systeem in de auto. Daar kunnen verschillende merken laders natuurlijk prima verschillend op reageren.
Ik had onlangs een nieuwe Ionity hier in de buurt getest. Kwam niet boven de 75kW. Ik bleek niet de enige, waardoor het verhaal ontstond dat Ionity zijn nieuwe laders wellicht een beetje kneep in de eerste dagen om te kijken hoe het ging. Je weet niet of dat bij Shell ook zo werkt. Maar ook de ene Shell lader is de andere niet, het zijn allemaal andere systemen met een sticker erop.
Het blijft dus een kwestie van testen en uitproberen.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
Montalbano schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:42:
[...]
er blijven maar weinig mensen 40 minuten hangen aan de snellader.
Ik heb al een paar keer langer gestaan. Laatste keer van 6% tot 80% en dat duurde 56 minuten. (aan een 175Kw lader). Dat is dus zo'n 50% trager dan de geadverteerde 40 minuten. Rond de 14% SOC heel even 127 Kw aangetikt maar daarna ging het rap naar beneden. Rond de 30% SOC onder de 90Kw en vanaf 45% SOC kwam ik niet meer boven de 63Kw. Het gaat wel heel vaak een aantal Kw op en neer.

Ik begin te vermoeden dat we de laadsnelheid van EV's net zo moeten interpreteren als de WLTP norm, je haalt maximaal zo'n 2/3e van de geadverteerde waarden. Van WLTP wist ik dat maar met de laadsnelheid was dat een verassing voor me omdat ik als voorbeeld vooral naar Tesla en Audi had gekeken. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Zeker en dat ga ik ook doen en mijn bevindingen hier posten. Dat is oveigens niet irritant, vervelend bedoeld of bewust in heharling vallen :). gewoon delen van ervaring :).

Maar mijn belangrijkste vraag blijft nog staan: als een warme accu zo belangrijk is voor een snelle start bij het snelladen... hoe moet ik het dan verklaren dat ik maar een paar seconden de 95 aantikte en toen bijna direct een fallback naar 70kW had? De accu was toch warm genoeg om die 95kW te halen zou ik als leek denken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poleposition
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12-10-2022
Het snelst wordt er geladen bij een SOC van 10% of minder. Dan haal je effectief (na de software update) die 150 Kw of benader je die. Verschillende recente You Tube filmpjes daar over te vinden. Batterij moet wel warm zijn. Het gaat alsmaar trager/minder snel naarmate je de 80% SOC nadert. Vanaf 80% haal je maar iets meer dan 10Kw per uur meer. Het is dus weinig zinvol hoger dan 80% te laden. Conclusie : om snel te reizen kan je best behoorlijk wat snelheid aanhouden, dan kom je met lagere stand aan bij snel lader en laad je sneller op (gemiddeld). De gemiddelde snelheid tussen 10 en 80 % is ongeveer 90 KW. Dat was ondenkbaar vroeger. Sneller dan de M3 ook uit de nieuwe Chinese productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 01-10 07:02
Inspired schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:57:

een heerlijke post na al dat welles / nietes over snelladen en verbruik tussen een eTron en P2/P8.

Het is goed mogelijk dat er inderdaad nog updates komen. Toen ik mijn Tesla Model S ruim 4 jaar geleden kreeg was de maximale laadsnelheid 110kW die je ook niet meteen haalde. Later is deze snelheid (voor mijn auto) verhoogd naar 120kW. En inderdaad het pre-heaten is ook pas later gekomen wat overigens prima werkte. Ik zie de toekomst dus nog wel positief in, ik denk dat Volvo hard bezig is met software ontwikkeling (app enzo) en dat daar de prioriteit ligt. Ik ga er vanuit dat ze nog wel wat stapjes aanmaken met laden (en verbruik).

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wat teleurgesteld ben over de laadtijden die ik lees, maar we moeten wel bedenken dat wij de eersten zijn die in de eerste elektrische auto van Volvo rijden. Ze hebben nog een hoop te leren. Om nog een keer te relateren aan Tesla, mij auto had de nieuwe Autopilot 2.0 hardware. Het heeft zeker 2 jaar geduurd voordat dit een beetje op orde was zodat Autopilot ook een beetje bruikbaar was. Daarnaast zijn de huidige ervaringen allemaal in de koude periode, mogelijk dat het laden ook bij hogere temperaturen beter gaat omdat de accu dan sneller warm is?

Voor mij persoonlijk is het snelladen vooral belangrijk op vakantie. Over het algemeen rij je dan met hoge temperaturen en lange stukken waardoor de accu wel warm is en ik er van uit ga dat de laadsnelheden wat beter zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door jswinkels op 09-03-2021 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
Poleposition schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:50:
Het snelst wordt er geladen bij een SOC van 10% of minder. Dan haal je effectief (na de software update) die 150 Kw of benader je die.
Ik heb na de OTA update nog geen snellader gebruikt maar denk inderdaad dat batterij temperatuur heel veel verschil maakt. In het voorbeeld dat ik aanhaalde zat ik tussen de 6% en 12% SOC rond de 100Kw en daarna klom het naar 127 Kw bij 14%. Die eerste tragere laadsnelheid bij een lagere SOC komt dan waarschijnlijk doordat de batterij niet warm is. Ik had toen al wel 300km snelweg gereden met 110Km/u maar daar wordt de batterij dus niet warm van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnbeer
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:08
[P2]

Net bij de Volvodealer de recall laten uitvoeren. Vorige week zelf ook de OTA update gedownload en geïnstalleerd; deze OTA update bleek volgens de Volvo-monteur in ieder geval niet de update van de terugroepactie te bevatten. Kennelijk moet je voor de recall dus echt nog even naar de werkplaats.

Opvallend: de dealer had een Polestar 2 occassion staan (sept 2020, 14k km).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2000jan
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 04-11-2024
Sebiet gaat die 'Let op:' bij een nieuwe reactie nog wat groter worden en zetten ze er 'Een e-Tron versus Polestar discussie....' :)

Hier nog NOOIT aan een snellader gehangen (50kW lader valt dat onder snellader? Anders al wel gedaan), voornamelijk door corona, en in BE zijn er ook véél minder dan in NL helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darwusch
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:11
Johnbeer schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:31:
[P2]

Net bij de Volvodealer de recall laten uitvoeren. Vorige week zelf ook de OTA update gedownload en geïnstalleerd; deze OTA update bleek volgens de Volvo-monteur in ieder geval niet de update van de terugroepactie te bevatten. Kennelijk moet je voor de recall dus echt nog even naar de werkplaats.
Dat is wel vaag, de RDW site vermeldt bij terugroepactie R10079:
"De software wordt geupdate. Dit wordt 'over the air' gedaan of kan door de merkdealer worden uitgevoerd."

Dus OTA werkt blijkbaar niet (altijd) volledig en er is geen manier om het zelf te controleren 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnbeer
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:08
darwusch schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:45:
[...]

"De software wordt geupdate. Dit wordt 'over the air' gedaan of kan door de merkdealer worden uitgevoerd."

Dus OTA werkt blijkbaar niet (altijd) volledig en er is geen manier om het zelf te controleren 8)7
Inderdaad niet echt duidelijk. De monteur gaf aan dat hij ook niet exact kon zien wat de recente OTA update precies inhield. Behalve dan dat hij gehoord had dat oa om LTE, surroundfunctie en verbetering camerafunctie ging. Het zou mooi zijn dat je bij een OTA ook persoonlijk geïnformeerd wordt welke update je ontvangen hebt en wat de verbeteringen zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_Music
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-10 09:24
darwusch schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:45:
[...]

Ik heb het maar via Polestar laten controleren. Dit was het antwoord op 5 maart:

Beste meneer,

Na een korte bespreking met onze service manager is er meer duidelijkheid gekomen over het open staan van een terugroep actie bij uw auto.
U heeft de meest recente software update ontvangen en daarbij is de terugroepactie uitgevoerd. Dit houdt in dat u geen zorgen hoeft te maken over de veiligheid.

Zoals gisteren mijn vermoeden was is deze nog niet afgemeld. Normaal worden bij terugroepacties de nodigen acties uitgevoerd in een werkplaats. Daar wordt deze ook afgemeld bij de RDW. Aangezien er nu geen werkplaats betrokken was is hij nooit afgemeld bij de RDW.
Wij zullen hem handmatig gaan afmelden zodra de update is aangekomen bij alle autos. Dit om alle auto's met de zelfde situatie in één groot pakket tegelijk af te melden.

Met vriendelijke groet,
Het Polestar team
"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poleposition
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12-10-2022
Johnbeer schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:56:
[...]

Inderdaad niet echt duidelijk. De monteur gaf aan dat hij ook niet exact kon zien wat de recente OTA update precies inhield. Behalve dan dat hij gehoord had dat oa om LTE, surroundfunctie en verbetering camerafunctie ging. Het zou mooi zijn dat je bij een OTA ook persoonlijk geïnformeerd wordt welke update je ontvangen hebt en wat de verbeteringen zijn
In België is er een paar jaar geleden tussen overheid en constructeurs afgesproken dat er hierover volledige transparantie moest zijn. Polestar was toen natuurlijk nog geen constructeur maar ik vind het toch een essentieel recht dat je exact weet wat er nu eigenlijk aan je auto wordt uitgevoerd/veranderd. Misschien werk voor consumentenorganisaties, al heeft de onze zich grenzeloos belachelijk/ongeloofwaardig gemaakt met de “test” naar de Hoge Venen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Mijn terugroepactie is inmiddels gewist bij de RDW dus inderdaad uitgevoerd met de update vorige week.

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pertinent
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:15
Weet iemand hoe Audi die geweldige laadcurve realiseert?

Het verschil met de P2/P8 is gigantisch, komt tot 80% niet beneden de 100kwh.

Zitten daar andere batterijen in? Of is het warmtemanagement van de batterij gewoon veel beter?

Zullen we dan een crowd funding actie beginnen om een engineer van Audi naar Polestar/Volvo over te krijgen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EHAS
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07-2024
Juancho schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 00:07:

Wellicht mag ik nog een suggestie / tip geven.
Het is op dit moment (nog) niet mogelijk om de accu van de P8 / P2 te preheaten. Toch is het in de winter wel mogelijk om de accu voor het wegrijden iets te verwarmen, waardoor je bereik toeneemt.

Het verbruik bij een koude batterij is veel hoger, vooral de eerste dertig tot vijftig kilometer. (Bij een lage buitentemperatuur is met een ritje van 20 min naar de blaloweg de accu nog niet op temperatuur)
Een manier om de accu voor te bereiden op een lange rit zou een afweging zijn om zo laat mogelijk je accu op te laden. Je kunt vaak een vertrektijd kiezen als je de auto gaat opladen. Stel, je rijdt rond 8 uur weg, kies dan deze eindtijd. Tijdens het opladen wordt de accu namelijk opgewarmd, waardoor de batterij veel minder koud is bij het wegrijden. Deze optie werkt overigens alleen als je een 3 fasen lader hebt.
Daarnaast vlak voor vertrek het voor verwarmen (of koelen) van de cabine

Via de timer en hopelijk binnen afzienbare tijd via de VOC app. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramon
[P2 PP]
PvS_68 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:03:
[...]

Jij kijkt goed en er lijkt idd niets veranderd.
Echter dit scherm geeft enkel info over het Android OS. Ik heb hier al opgemerkt bij foto's van mensen met een P8 na de update, dat de info op het scherm van mijn P2 exact hetzelfde is.
De versie(s) van de firmware van van de auto zie je voor zover ik weet nog nergens. Ik verwacht dus dat jouw Android systeem al op orde was, maar dat mogelijk wel de firmware van de auto is ge-update.
Dan denk ik inderdaad dat ik het eind januari al had gekregen mogelijk. En dati k nu qua OTA ook up to date ben, zonder enige wijzigen, tenzij het inderdaad puur firmware is waar wij nog niets van zien.
Montalbano schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:42:
Mijn terugroepactie is inmiddels gewist bij de RDW dus inderdaad uitgevoerd met de update vorige week.
Mijn terugroepactie is sinds m'n update gister ineens verdwenen bij de RDW. Zie 'm vandaag niet meer staan. Eergister nog wel. Dus dan zou je wel weer denken dat er iets in die OTA zat.

Wat anders:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJ7Ja7ITpL7U8snYX-NDLxNs01s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wxhcpiNVRh5SPg7uaZ8LVhI6.jpg?f=fotoalbum_large

Dit heb ik ooit eens eerder gehad (december vorig jaar - later ineens weer goed blijkbaar): Google Maps werkt wel, maar je ziet de navigatie-lijn niet. Normaliter zie je (uit m'n hoofd) in het blauw je route gemarkeerd zijn. Dat is nu wit/onzichtbaar. Anderen hier last van?

[ Voor 80% gewijzigd door kramon op 09-03-2021 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darwusch
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:11
Mr_Music schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:07:
[...]

Ik heb het maar via Polestar laten controleren. Dit was het antwoord op 5 maart:

Beste meneer,

Na een korte bespreking met onze service manager is er meer duidelijkheid gekomen over het open staan van een terugroep actie bij uw auto.
U heeft de meest recente software update ontvangen en daarbij is de terugroepactie uitgevoerd. Dit houdt in dat u geen zorgen hoeft te maken over de veiligheid.

Zoals gisteren mijn vermoeden was is deze nog niet afgemeld. Normaal worden bij terugroepacties de nodigen acties uitgevoerd in een werkplaats. Daar wordt deze ook afgemeld bij de RDW. Aangezien er nu geen werkplaats betrokken was is hij nooit afgemeld bij de RDW.
Wij zullen hem handmatig gaan afmelden zodra de update is aangekomen bij alle autos. Dit om alle auto's met de zelfde situatie in één groot pakket tegelijk af te melden.

Met vriendelijke groet,
Het Polestar team
"
Helder en geruststellend antwoord. Dank voor het delen! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cHo91
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-09 10:32
kramon schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:18:
[P2 PP]

[...]

Dan denk ik inderdaad dat ik het eind januari al had gekregen mogelijk. En dati k nu qua OTA ook up to date ben, zonder enige wijzigen, tenzij het inderdaad puur firmware is waar wij nog niets van zien.

[...]

Mijn terugroepactie is sinds m'n update gister ineens verdwenen bij de RDW. Zie 'm vandaag niet meer staan. Eergister nog wel. Dus dan zou je wel weer denken dat er iets in die OTA zat.

Wat anders:
[Afbeelding]

Dit heb ik ooit eens eerder gehad (december vorig jaar - later ineens weer goed blijkbaar): Google Maps werkt wel, maar je ziet de navigatie-lijn niet. Normaliter zie je (uit m'n hoofd) in het blauw je route gemarkeerd zijn. Dat is nu wit/onzichtbaar. Anderen hier last van?
Ja, één keer gehad, daarna heeft het zichzelf opgelost. Snelle fix, gebruik de navigatiekaart in je dashboard, die zou de route nog wel goed aan moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Nou heb niet echt geluk met laden gister en vandaag. Uurtje geleden aan de publieke paal hier gezet en haal nu al een uur lang 6kW ipv de 10/11 die ik normaal heb. Of er nu wel/geen 2de auto aan de paal hangt. 6kW is echt amper te doen, zo traag...Terwijl het nog niet eens piekuur is (17:00-21:00 uur) ;)

Binnenkort update voor mijn alarm probleem (blijf ik houden helaas, super irritant) dus ben benieuwd of er met die update nog meerdere dingen aangepakt/verbetert worden....

Over die video, tja helaas weinig inhoud en vooral veel excuses/afschuiven of het gewoon niet weten. Tegen beter weten in had ik toch al iets meer inhoud verwacht. Voor Volvo is de P8 duidelijk een nieuwe auto waar ze alles nog van moeten weten en leren. En daar hebben ze ons voor nodig. Aan de ene kant begrijpelijk, aan de andere kant moet je dan wel echt iets gaan doen met die feedback want ik voel er persoonlijk weinig voor om hieraan tijd te besteden terwijl Volvo er volgens niets voor terug doet.

Ik begreep dat dit slechts een eerste introductie was en dat er vanaf nu ook (maandelijks?) meer op de inhoudt ingezoomd gaat worden. Met een selectief gezelschap. Dat lijkt me een prima volgende stap om echt de inhoud in te duiken.

Ik ben benieuwd!

[ Voor 76% gewijzigd door Juancho op 09-03-2021 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas84!
pertinent schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:50:

Zitten daar andere batterijen in? Of is het warmtemanagement van de batterij gewoon veel beter?

Zullen we dan een crowd funding actie beginnen om een engineer van Audi naar Polestar/Volvo over te krijgen?
ze koelen de batterijen op een andere manier (vloeistof)! daardoor kunnen ze eerder en langer op een hoger vermogen laden

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Net de dealer gesproken over 2 punten:

1. alarm issue (Ze zijn dit nog aan het onderzoeken. De laatste software is voor een aantal auto's beter maar helaas niet voor allemaal. Er is een softwarepakket voor uw auto geschreven wat ik kan laden in de werkplaats. Helaas is het niet mogelijk om dit OTA te doen.
2. verwachte actieradius op basis van je rijgedrag

Ik weet niet of dit al eens gepost is, maar je kan zelf de reset ook doen zodat je vanaf nul punt begint met gegevens te verzamelen voor je voorspelling. In mijn geval handig omdat ik de auto met ruim, 4.000km kreeg bij levering.
Reset van voorspelde actieradius
De inschatting van de actieradius wordt beïnvloed op het moment dat de auto wordt gebruikt, waardoor de initiële inschatting - een waarde gebaseerd op een certificaat voor de auto - kan worden vervangen door een inschatting op basis van rijstijl.
Afhankelijk van de situatie, zoals de bestuurder, kan het relevant zijn de voorspelde actieradius te resetten om beter op de nieuwe rijstijl aan te sluiten. Dit kan in een werkplaats worden gedaan via de diagnose-aansluiting, maar ook door de gebruiker door onder "eigenschappen" op het middendisplay (CCD) de datum te wijzigen in 6 juni 2018. Door deze datum langer dan 30 seconden vast te houden worden delen van het geheugen in de VCU1 overschreven door fabriekswaarden. Dit is niet van invloed op de gegevens die naar Google worden verstuurd, maar beïnvloedt alleen de gegevens die worden gebruikt voor het berekenen van de actieradius die in de DIM wordt weergegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinP8
[P8]

Domme post misschien, maar ik probeer het te begrijpen. Dus het accupakket heeft een ideale temperatuur voor het snelladen. Waardoor dus of verwarmen, of juist koelen nodig is. Deels kan dat mogelijk later softwarematig worden geoptimaliseerd, maar grote verbeteringen (zoals de etron met vloeistof koeling) zullen niet mogelijk zijn. Klopt dat een beetje?

En begrijp ik goed dat de batterij niet opwarmt van rijden? Maar juist wel van laden? En dus dat het voorverwarmen van de batterij dus echt geforceerd moet gebeuren?

En is er ook een fysieke beperking voor de accus waardoor ze maar langzamer kunnen laden naarmate ze voller zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas84!

XC40 P8

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Cello66
  • Laatst online: 30-09 16:37
pertinent schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:50:

Het is allemaal een kwestie van keuze en niet een wedstrijdje wie is de slimste. Gegeven is dat een Li-ion het beste laadt bij temperaturen rond de 30 graden en dat de levensduur van een batterij het hoogst is wanneer je het laden en ontladen op ongeveer 0,8C houdt.
Wanneer je een koude batterij met hoog amperage laadt krijg je een bijvoorbeeld een zeer ongewenst chemisch effect dat heet Lithium plating, andere nadelige effecten zijn hoge temperatuur en vergassing.

Kan me niet voorstellen dat de snelllaadzeurders blij gaan worden wanneer wel snelle laadtijden krijgen voorgeschoteld, maar de accu na een paar jaar totaal op is.

De meneer van Volvo heeft in die zin wel gelijk dat het complex is.
Het is een soort balanceren met heel veel variabelen, waarbij alleen het aantal ampere direct beinvloedbaar is en misschien klein beetje direct de temperatuur lees pre heating. De rest is min of meer vooraf bepaald.
Ik ken niet de exacte specificaties van de batterij van Audi, maar de 55 heeft LG Chem en de 50 rijdt op Samsung.
Het kan zijn dat een Audi sneller kan laden dan dan de andere merken door meer risico te nemen, want ultra fast chargen heeft hoe dan ook directe negatieve invloed op de levensduur en prestatie van de batterij.
Het is ook goed mogelijk dat Audi een ander celontwerp heeft. Een grotere anode oppervlakte staat hogere laadsnelheden toe, maar leidt tot lagere energie densiteit.
Ook kan Audi andere elektrolyten gebruiken, die hogere laadsnelheden toestaat, maar alles heeft een prijs en is gekoppeld aan een keuze vooraf die maar lichtjes bij te stellen is.

Het is dus niet dat ze bij Audi slimmer zijn, geloof dat maar niet, zou eerder mijn geld zetten op Tesla waar het op slimheid aankomt. En ook daar zie je dat snelladen met de nieuwe accu’s van de chinese M3 ook voor Tesla geen een tweetje is.

P2 Launch Edition Void 20”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinP8
Cello66 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:08:
[...]

Het is allemaal een kwestie van keuze en niet een wedstrijdje wie is de slimste. Gegeven is dat een Li-ion het beste laadt bij temperaturen rond de 30 graden en dat de levensduur van een batterij het hoogst is wanneer je het laden en ontladen op ongeveer 0,8C houdt.
Wanneer je een koude batterij met hoog amperage laadt krijg je een bijvoorbeeld een zeer ongewenst chemisch effect dat heet Lithium plating, andere nadelige effecten zijn hoge temperatuur en vergassing.

Kan me niet voorstellen dat de snelllaadzeurders blij gaan worden wanneer wel snelle laadtijden krijgen voorgeschoteld, maar de accu na een paar jaar totaal op is.

De meneer van Volvo heeft in die zin wel gelijk dat het complex is.
Het is een soort balanceren met heel veel variabelen, waarbij alleen het aantal ampere direct beinvloedbaar is en misschien klein beetje direct de temperatuur lees pre heating. De rest is min of meer vooraf bepaald.
Ik ken niet de exacte specificaties van de batterij van Audi, maar de 55 heeft LG Chem en de 50 rijdt op Samsung.
Het kan zijn dat een Audi sneller kan laden dan dan de andere merken door meer risico te nemen, want ultra fast chargen heeft hoe dan ook directe negatieve invloed op de levensduur en prestatie van de batterij.
Het is ook goed mogelijk dat Audi een ander celontwerp heeft. Een grotere anode oppervlakte staat hogere laadsnelheden toe, maar leidt tot lagere energie densiteit.
Ook kan Audi andere elektrolyten gebruiken, die hogere laadsnelheden toestaat, maar alles heeft een prijs en is gekoppeld aan een keuze vooraf die maar lichtjes bij te stellen is.

Het is dus niet dat ze bij Audi slimmer zijn, geloof dat maar niet, zou eerder mijn geld zetten op Tesla waar het op slimheid aankomt. En ook daar zie je dat snelladen met de nieuwe accu’s van de chinese M3 ook voor Tesla geen een tweetje is.
Wedstrijdje of niet. Ik ben wel blij met al deze achtergrond en kennis. Mini lesjes scheikunde :). Ik denk alleen maar hoe beter ik het begrijp, hoe beter ik er in mijn eigen (laad en rij) gedrag rekening mee kan houden. Dank dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinP8
Haha, en wireless charging voor iPhone 12...?
Beetje cynisme mag wel af en toe toch? ;)
(Overigens werkt het wireless chargen inderdaad als je de telefoon helemaal linksboven op de plaat legt!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:26
MartinP8 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:17:
[...]

Haha, en wireless charging voor iPhone 12...?
Beetje cynisme mag wel af en toe toch? ;)
(Overigens werkt het wireless chargen inderdaad als je de telefoon helemaal linksboven op de plaat legt!)
Klopt hier hetzelfde!

Dealer gaf vrijdag aan dat ze druk bezig zijn met de oplossing, deze moet volgend kwartaal komen. Ze gaan de lader dan vervangen voor een nieuw model dus even afwachten..

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quark2
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-07 19:24
MartinP8 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:06:
[P8]

Domme post misschien, maar ik probeer het te begrijpen. Dus het accupakket heeft een ideale temperatuur voor het snelladen. Waardoor dus of verwarmen, of juist koelen nodig is. Deels kan dat mogelijk later softwarematig worden geoptimaliseerd, maar grote verbeteringen (zoals de etron met vloeistof koeling) zullen niet mogelijk zijn. Klopt dat een beetje?

En begrijp ik goed dat de batterij niet opwarmt van rijden? Maar juist wel van laden? En dus dat het voorverwarmen van de batterij dus echt geforceerd moet gebeuren?

En is er ook een fysieke beperking voor de accus waardoor ze maar langzamer kunnen laden naarmate ze voller zijn?
Dank @Cello66 voor de natuurkundige onderbouwing. Het is inderdaad een klassiek evenwicht tussen bruikbaarheid en levensduur. Net als je bij ICE ook prima 1.000 pk uit een 1,5 liter motor kunt halen maar dan niet kunt verwachten dat hij ook 300.000 km probleemloos mee gaat.

Bij accu's proberen ze de bescherming zo in te regelen dat hij genoeg cycli opgeladen en ontladen kan worden zodat de accu de hele levensduur van de auto mee kan gaan.

Bij accus is het zo (in mijn beperkte blik op hoofdlijnen) dat warmte (ergo: en DUS energieverlies; maar dat terzijde) ontstaat als je energie in de accu brengt (bij laden en in mindere mate bij regenereren); of uit de accu haalt (bij accelereren en in mindere mate op constante snelheid rijden).

Je zou door voorafgaand aan een snellader te jojo-en de temperatuur kunnen verhogen en sneller kunnen laden.

P2 Moon non PP Android 10 P2108.3 | 1979 Landrover series III 'Stage One' V8 | Duurzaamheid is ook lang met dingen doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ik wil straks even mijn bandenspanning checken. Wat is het beste voor zowel de voor- als achterbanden? 2.8 voor beide?

https://www.volvocars.com...de-bandenspanningswaarden

[ Voor 48% gewijzigd door Juancho op 09-03-2021 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:35
secret17 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:49:
[...]

Het was niet zozeer gebrek aan geduld maar meer van 'hoe herken ik dat die update wordt geïnstalleerd'. Toegegeven, ik ben iets te lui geweest om daar het hele forum voor door te akkeren, maar stomtoevallig reed ik vanochtend de auto even een stukje naar voren om ruimte te maken voor de aannemer, staat de update klaar. Een beter moment kon eigenlijk niet want vandaag hoef ik toch niet weg. :)
Bij kwam ie ook vandaag, ik zat hiervoor al op P2104.1, geen bijzonderheden.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AartJW
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:04
Juancho schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:24:
Ik wil straks even mijn bandenspanning checken. Wat is het beste voor zowel de voor- als achterbanden? 2.8 voor beide?

Volvo adviseert dat idd, maar zie ook comments van anderen via de zoekfunctie.

[ Voor 3% gewijzigd door AartJW op 09-03-2021 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebas84!
Juancho schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:24:

Ik heb ze op 3,2! Ze mogen 3,5 hebben. 19" conti's

XC40 P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebas84!
Sebas84! schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:46:
[...]

Ik heb op de band zelf gekeken.... doe ze al jaren harder oppompen dan de fabrikant opgeeft met een positief gebruik als gevolg

XC40 P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petzun
Sebas84! schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:46:
[...]

Ben jij die stuiterende P8? :)

Heb er zelf ook iets meer lucht in gedaan (3.0)

XC40 EV Pro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
Sebas84! schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:47:
[...]

Ik heb op de band zelf gekeken.... doe ze al jaren harder oppompen dan de fabrikant opgeeft met een positief gebruik als gevolg
Iets harder dan aanbevolen is prima, maar je moet echt oppassen dat je ze niet te hard maakt, want dan staan ze een beetje bol en slijt het middelste gedeelte van het loop lak als een malle. Ik hou 2,9 aan. Dan heb je ook nog comfort en Volvo adviseert 2.8 ook voor ECO.....waarom dan harder?

[ Voor 5% gewijzigd door Mga1600 op 09-03-2021 16:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Quark2 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:57:
[...]

Je zou door voorafgaand aan een snellader te jojo-en de temperatuur kunnen verhogen en sneller kunnen laden.
Het zou mooier zijn om zelf de accuverwarming te kunnen inschakelen als je weet dat je over een half uurtje gaat snelladen. :)

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Pagina: 1 ... 187 ... 247 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een Tesla versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic.