JohnDoe77 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 19:57:
Ha mannen (waar zijn eigenlijk de vrouwelijke P8 rijders?). Zoals gemeld heb ik vandaag met Robert Timmers van Volvo Cars Nederland gesproken. Hij zit in een functie waarin hij verantwoordelijk is voor veel zaken, waaronder communicatie.
Allereerst; ik heb hem gevraagd of ik de inhoud van ons gesprek mocht delen op het forum. Dit vond hij prima. Het gesprek was constructief en ging vooral over communicatie. Deze meneer weet echt veel van processen binnen Volvo en de P8 in het bijzonder. Erg netjes dat hij na aanleiding van mijn mail (die een samenvoeging is van al onze bevindingen en zo ook met hem gecommuniceerd) ongeveer een uur met mij gesproken heeft. Ik heb notities gemaakt tijdens het gesprek, maar de rode draad is dat er nog een vervolg op komt om meer inhoudelijk op de zaak in te gaan (zie hier onder, ik zoek vrijwilligers). Hij wilde vooral even horen hoe het leeft bij de eindklant en dan stappen maken. De informatie die ik noteerde;
Logboek
1. Quick fix
2. Kwaliteit
3. Suggesties en verbeteringen eventueel voor jaar twee
Men bouwt al maanden op alle drie de onderwerpen aan een logboek. Het eerste punt zijn dingen die je makkelijk kunt oplossen, punt twee focust op kwaliteit en drie is voor langere termijn “Nice to have” zaken. Qua software lopen Volvo en Polestar gelijk op. In het systeem “vida”(?) kan de dealer precies zien wat er in een softwarepakket zit. Wellicht dat de mensen die in dit systeem kunnen, het niet altijd doorgeven aan bijvoorbeeld de werkplaats. Het wordt niet gecommuniceerd aan de eindklant en dat valt hem tegen. Dit ligt vooral aan regels waaraan zij zich moeten houden; zo kunnen ze op Volvocars.nl niets anders communiceren dan Zweden. Alle nieuwe ontwikkelingen en eindverantwoordelijkheid ligt hierbij in Zweden.
Nederland en Noorwegen mochten eerder lanceren. Probleem zit erin dat “corporate communications” pas week 14 echt gaat communiceren wanneer de wereldwijde lancering van de P8 officieel is. Onze vragen kunnen voor 80% beantwoord worden, maar er moet dus nog gewerkt worden aan een professionele site. Dit zou dus pas vanaf week 14 komen. Hij besteed er dagelijks veel uren aan om dit met Zweden te regelen.
Alles wat met software release komt wil hij gaan communiceren, met de week wanneer wij wat mogen verwachten als het gaat om software updates.
1. Software updates vanuit Volvo zelf
2. Software updates vanuit derden (Google)
3. Cloud software
Men wil dit op de corporate website gaan ontsluiten, met de communicatie wanneer dus wat komt. Dit moet Volvo Zweden regelen, doen zij dit niet gaat hij het zelf regelen. Er wordt een oplossing voor gevonden en ook op korte termijn.
Er komt meer diepgang over wat de beïnvloeding is van range. En ook qua laden; wat beïnvloed de laadsnelheid. Hierover moet en zal meer gecommuniceerd worden.
We zijn even ingegaan op de OTA status van de auto: Testen voor OTA zitten in de laatste fase; nu in een aantal landen. Zo is men in afgelopen donderdag begonnen met het testen van het echt OTA updaten van de auto’s ook in Nederland, maar dan alleen op specifieke auto’s (van dealers, hij zelf, etc.). De komende drie weken lopen die test. Daarna vaak één grote evaluatie dag en dan komen de eerste echte OTA updates voor iedereen. Ook dan weer in batches; auto ontvangt de software, deze meldt aan de cloud dat hij het ontvangen heeft en gaat dan uitpakken, dat meldt de auto weer naar de cloud. Het kan dus enige weken duren voordat het voor alle auto’s werkt.
Auto’s voor week 15 gebouwd hebben nog geen echte OTA update. Men gaat de oudste auto’s waarschijnlijk als eerste hiervan voorzien en dan zo opschalen.
En hebben kort over de Audio instellingen gesproken; Volvo werkt met de twee merken waaronder HK. De instelling is altijd nog beperkt omdat men zorgt dat de instelling optimaal is, de eindgebruiker mag een klein beetje spelen. Dit komt op korte termijn nog.
Ze willen ze wat breder, via de speciale tool waarvoor wij al eerder zijn uitgenodigd ook teams gesprekken opzetten. 4/5 sessies met 10/15 klanten per keer eens vrij praten. Binnen hopelijk nu en een week willen zij dit op het specifieke forum communiceren.
Voor nu; Robert heeft aangeboden en zou het prettig vinden met een kleine afvaardiging van dit forum off the record wat zaken te bespreken. Hij gaf aan dat hij hier graag tijd voor maakt en dit regelt en ook wat vrij zou willen spreken met ons. Vooral omdat wij in deze auto rijdend toch ook de ambassadeurs van het merk zijn. Ik vind het heel positief dat hij in zijn functie hiervoor met ons in gesprek wil en het is al helemaal goed dat hij daarbij wat vrijheden wil nemen ten opzichte van de officiële communicatie van Volvo. Ik heb hem aangegeven dat dit zeer gewaardeerd zal worden en daarop hebben wij afgesproken dat ik wat namen voor hem zou verzamelen.
Ik zoek dus vijf positief kritische Tweakers met een P8 die open staan voor een constructie “voeten op tafel maar wel scherp” gesprek met Robert Timmers. Wil je dat doen, stuur mij dan een PM. Helaas in eerste ronde dus maar 5, maar anders wordt het lastig vrij te spreken en echt inhoudelijk op zaken ingaan. Voor een grotere groep wil hij dus ook iets doen, maar dat zal dan meer “zenden” zijn. Ik denk dat 5/6 mensen ook wel prima onze issues kunnen vertegenwoordigen en communiceren richting iedereen.
Interesse? PM!