Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Zeker een nuttig toebehoor, maar hoe kom ik daaraan in P8 uitvoering? Heb je een linkje?Jehanthar schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:46:
De sneeuw is inmiddels wel achter de rug neem ik aan maar ik vind dit wel een handige sneeuwvanger voor bij een winterse thuisoplaadbeurt (volgende winter).
[Afbeelding]
Sage green. Trouwens ook met een behoorlijke sinaasappelhuid op diverse plaatsen.
Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
Achter kon ik er echter niet bij. Iemand tips?
Ik wil ze wat soepeler vanwege de 12 verkeersdrempels die ik over moet voordat ik op de doorgaande weg zit.
Polestar 2, Launch Edition, PP 20”, midnight, 9-2020
Mijn P8 vond ik wel erg hard. Bleek afgeleverd te zijn op 3,1. Dealer gaf aan dat ze dat altijd doen. Terwijl er voor alle omstandigheden 2,8 staat gespecificeerd 🙄. Spanning aangepast naar 2,8 en dat was merkbaar comfortabeler. Geen idee wat dat met het verbruik doet maar het zal er niet beter van worden.Mga1600 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:18:
[...]
Dat is netjes en geeft hoop!
Je hebt het over na bandenspanning- wat is trouwens de beste waarde? Volgens de sticker is dat 2,8 bar (20”) en daar heb ik ze dan ook op staan, maar ik las hier ook wel eens over 3.0 of zelfs 3,1 bar.
Is dat überhaupt te doen qua comfort en levert dat nog wat op qua verbruik?
Hier staat een stappenplan met afbeeldingen:P2Boxtel schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:32:
Dit weekend zelf mijn ohlins dempers voor van stand 8 naar 15 gezet. Was een makkie. Kun je zo bij.
Ik wil ze wat soepeler vanwege de 12 verkeersdrempels die ik over moet voordat ik op de doorgaande weg zit.
https://polestar.fans/t/o...hoehenverstellbar/1537/21
Heel toevallig had ik gisterochtend hetzelfde probleem. Had de auto geparkeerd met 86% accu de vorige middag, stapte in en de accu gaf 0% aan. Na even 15 minuten buiten bereik te wachten en terug te komen was de accucapaciteit wel weer terug, maar wou de auto (met dezelfde melding) niet meer in D komen.Polemaster schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:12:
Hallo, ik ben nieuw hier en heb nu al 3 x met verschillende problemen stil gestaan . Ook sinds ik de nieuwste software (na 12 V probleem ) heb nu al 2x stil gestaan. 1 keer met zgn lege accu maar ná opnieuw in /uitstappen weer opgelost. en gisteren weer een nieuw vaag probleem gehad en vraag mij af of meerdere mensen dit ook hebben gehad.
De auto bleef in de “P” staan. Ook als ik de handel naar beneden duwde kwam hij niet meer in de “D”. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Van Polestar moet ik 10 minuten buiten bereik met de sleutel van de auto blijven. Maar dit hielp niet. Uiteindelijk met zo’ n draadje diverse malen 2 pinnen verbonden bij de elektrische ingang en uiteindelijk lukte het. Wel vreemd en hoop echt dat Polestar de problemen onder controle gaat krijgen.
Vervolgens even m'n boodschap op een andere manier gedaan en een half uur later het nog een keer geprobeerd, en na enkele resets en verder aandringen wou de auto toen wel in D komen (na een harde metalige *KLONK* van bij de achteras te horen kan ik niet anders concluderen dat de handrem er niet af wou komen?)
Hierna kon ik wel weer rijden, maar kreeg ik de melding "aandrijving service benodigd". Meteen naar de dichtsbijzijnde laadpaal gereden, daar weer geleden naar 90%, en daarna was het net alsof er niets aan de hand was... Vanochtend ook weer 200km heen en weer gereden, 0 problemen. Toch maar even een afspraak gemaakt bij de plaatselijke werkplaats, al is het alleen voor de peace of mind.
Ik heb dit probleem in aanvang ook gehad met de Elvi EVBox en heb dit toen opgelost door de Autostart van de pas plus de tag te halen (dus voortaan met pasje of tag de sessie starten en te stoppen) en de laadpaal via de app volledig te herstarten. Heb wel een laadpaal met vaste kabel.misteriks schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:04:
P2 staat al een tijdje op de oprit, maar vandaag is ook het laadpunt aangesloten. Een EVbox Elvi zonder vaste kabel en met smappee load balancer.
Echter, laden werkt niet. Na aanbieden van de pas knippert de Elvi een aantal keer groen en daarna een aantal keer rood om terug naar continue groen te springen.
Ik zag in dit topic al een aantal personen met hetzelfde of soortgelijke probleem.
Is inderdaad de meegeleverde P2 (Volvo) het probleem of is er iets anders aan de hand?
Kan dit voor jou de oplossing zijn? Succes, is een prettig apparaat als het eenmaal werkt.
XC40 EV Pro
Vanochtend stond de klok nog op 17.28 uur en sprong toen naar de correcte tijd 8.10 uur🧐
Vanmiddag ging het open dak 2 x niet dicht alsof er een beveiliging op zit terwijl er niets tussen zat. Derde x ging het goed. Nog niet eerder gelezen op dit topic. Vrijdag naar de dealer voor wissel naar zomerbanden, januari software.aut. kofferbak en dakje ff laten checken dan.
Yep. Andere kabel en hij doet het.misteriks schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:04:
P2 staat al een tijdje op de oprit, maar vandaag is ook het laadpunt aangesloten. Een EVbox Elvi zonder vaste kabel en met smappee load balancer.
Echter, laden werkt niet. Na aanbieden van de pas knippert de Elvi een aantal keer groen en daarna een aantal keer rood om terug naar continue groen te springen.
Ik zag in dit topic al een aantal personen met hetzelfde of soortgelijke probleem.
Is inderdaad de meegeleverde P2 (Volvo) het probleem of is er iets anders aan de hand?
P8
Nu al naar zomerbanden wisselen? Het is nog februari...... ik wissel altijd pas half april ....... er kan nog van alles komen aan kou en ellende.....P8 D schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:13:
P8
Vanochtend stond de klok nog op 17.28 uur en sprong toen naar de correcte tijd 8.10 uur🧐
Vanmiddag ging het open dak 2 x niet dicht alsof er een beveiliging op zit terwijl er niets tussen zat. Derde x ging het goed. Nog niet eerder gelezen op dit topic. Vrijdag naar de dealer voor wissel naar zomerbanden, januari software.aut. kofferbak en dakje ff laten checken dan.
RTFM ?P2Boxtel schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:32:
Dit weekend zelf mijn ohlins dempers voor van stand 8 naar 15 gezet. Was een makkie. Kun je zo bij.

Hier ook nog de september versie. Geen noemenswaardige problemen gehad behalve één keer dat het rechterraam de hele nacht op een kier bleek te hebben gestaan in de regenAghanim schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:27:
Ik heb de november software. Volgens mij rijden er nog wel wat mensen op de september versie @BartWNL en @ach-jee wellicht nog. If it ain't broken.....

Van de LM mag ik pas vanaf 1 april beginnen wisselen.Mga1600 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:29:
[...]
Nu al naar zomerbanden wisselen? Het is nog februari...... ik wissel altijd pas half april ....... er kan nog van alles komen aan kou en ellende.....
Kan iets makkelijker als in de handleiding. Als je wiel eraf is of in uit geveerde stand kan je net de plastic binnnenkuip iets op ruimte trekken en daar met je hand naar binnen en de demper verstellen. Gaat net en scheelt de binnenkuip demonterenP2Boxtel schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:32:
Dak issue heb ik ook gehad.. op Facebook zag ik veel mensen met die issues. Vaak gaat hij pas dicht als je rijd. Dealer weet op het schoonmaken van overtpllig smeer ook niet wat het is.P8 D schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:13:
P8
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Dan ga ik morgen maar eens een kabel bij de buren lenen om te testen en als dat idd het issue is bij de Volvo dealer aankloppen voor een andere kabel.
Zijn er al mensen die een vervangende laadkabel van Volvo (Polestar) hebben gehad?
Het was een foto van iemand met een P2 die dit ‘prototype’ bij Polestar Zweden had opgehaald nav onderstaand bericht van Polestar op Instagram.Mga1600 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:19:
[...]
Zeker een nuttig toebehoor, maar hoe kom ik daaraan in P8 uitvoering? Heb je een linkje?
Het is dus op dit moment alleen nog maar een prototype in de ontwikkelfase en ik weet ook niet of Volvo er ook een heeft voor de P8 .
https://www.instagram.com/p/CLWTsp-lnFu/
Polestar2 launch edition, Void, charcoal, non PP/19
Ik had het voor 100 euro laten doen wel contant afrekenen. Zit er netjes op. Voorkant heb ik er overigens wel zelf weer af gehaald.Aghanim schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:36:
P2
Weet iemand wat het wrappen van het chroom aan de voor en achterkant ongeveer kost?
Yep. Maar dat was precies dezelfde en die doet het ook niet 😀misteriks schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:04:
[...]
Dan ga ik morgen maar eens een kabel bij de buren lenen om te testen en als dat idd het issue is bij de Volvo dealer aankloppen voor een andere kabel.
Zijn er al mensen die een vervangende laadkabel van Volvo (Polestar) hebben gehad?
Verder nog steeds / steeds meer teleurgesteld in de dealer dat ze dit niet oplossen. Zelf toch maar een andere kabel gekocht maar dealer wil er niks mee.
P8
Ik krijg mijn P8 Sage green volgende week. Ik zal bij aflevering eens extra naar de lak kijken. Vooral die sinaasappelhuid klinkt niet goed...Lancer schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:31:
[...]
Sage green. Trouwens ook met een behoorlijke sinaasappelhuid op diverse plaatsen.
Die van mij stonden bij aflevering op bijna 3 bar. Ik vond de 20” zomerbanden nogal lawaaiig op sommige ruwe asfaltsoorten en bij de voorgeschreven 2,8 leek dat iets minder te zijn. Later heb ik de 19” winterwielen gemonteerd en die lijken sowieso stiller maar duidelijk minder strak sturend (staan ook op 2,8)RJV2 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:47:
[...]
Mijn P8 vond ik wel erg hard. Bleek afgeleverd te zijn op 3,1. Dealer gaf aan dat ze dat altijd doen. Terwijl er voor alle omstandigheden 2,8 staat gespecificeerd 🙄. Spanning aangepast naar 2,8 en dat was merkbaar comfortabeler. Geen idee wat dat met het verbruik doet maar het zal er niet beter van worden.
Op de achterdeuren in de "driehoek" bij het raam is het het ergst. Daar is de lak trouwens ook 20 micron dunnen dan op de rest van de deur.MartinP8 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:41:
[...]
Ik krijg mijn P8 Sage green volgende week. Ik zal bij aflevering eens extra naar de lak kijken. Vooral die sinaasappelhuid klinkt niet goed...
Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
Kan je eens een foto maken? Ik ben wel benieuwd wat je precies bedoelt... (ik heb btw ook de Sage green). Zit er trouwens geen garantie op ook je lak? Lijkt me sterk dat dat na een paar maand al mag "afbladderen..."Lancer schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:24:
[...]
Op de achterdeuren in de "driehoek" bij het raam is het het ergst. Daar is de lak trouwens ook 20 micron dunnen dan op de rest van de deur.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
@Juacho nee dat klopt dat je dit geen enkele keer hebt gehad, 4G ga je ook niet zien.Juancho schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:13:
Vandaag nog 2x 15km gereden in de P8. Gewoon direct en stabiel internet en GPS. Sowieso vanaf moment aflevering auto geen enkele keer gee 4g gehad.
(Tenzij de naamgeving wordt aangepast in een toekomstige update)
Als constructieve reactie en onderbouwing hierbij nog even de heldere uitleg met dank aan @JackBol 👍🏻
JackBol in "Het grote Polestar 2 / XC40 P8 topic"
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Heb ook Sage green en zover ik kan zien zit hij strak in de lak en geen sinaasappelhuid te zien.MartinP8 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:41:
[...]
Ik krijg mijn P8 Sage green volgende week. Ik zal bij aflevering eens extra naar de lak kijken. Vooral die sinaasappelhuid klinkt niet goed...
P8
Buiten dat je bij de poetser bent geweest met deze reactie over de kwaliteit ben ik benieuwd wat hij verder nog zei en/of heeft gedaan met jouw auto. Kun je hier nog iets meer over delen?Lancer schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:24:
[...]
Op de achterdeuren in de "driehoek" bij het raam is het het ergst. Daar is de lak trouwens ook 20 micron dunnen dan op de rest van de deur.
Bij de dealer langs geweest ivm 'Aandrijving - Service vereist' meldingen .... was blijkbaar een software probleem, heb nu Android 10 en LTE en surround en nog wat andere dingen .... benieuwd naar het 'nieuwe' verbruik
Dit heeft toch helemaal niets met afbladderen te maken? Het gaat er om dat de lak niet mooi strak is en hier en daar (bewust of onbewust) dunner of dikker is uitgevallen. Aangezien het spuiten met geprogrammeerde robots in een geconditioneerde ruimte plaatsvindt mag je denk ik aannemen dat die laagdiktes voor ieder exemplaar van de XC40 ongeveer even klein of groot zullen zijn.Juancho schreef op maandag 22 februari 2021 @ 23:25:
[...]
Kan je eens een foto maken? Ik ben wel benieuwd wat je precies bedoelt... (ik heb btw ook de Sage green). Zit er trouwens geen garantie op ook je lak? Lijkt me sterk dat dat na een paar maand al mag "afbladderen..."
Mijn vorige volvo (XC90) kwam uit de fabriek in Zweden en ik vond de lak daarvan strakker dan die van de daaraan voorafgaande XC60’s en de huidige P8 die allemaal in Gent gemaakt werden. Ook de lak van onze VW bus is strakker (maar wel een stuk minder glanzend dan de Volvo lak)
Ik zie nu ook hier en daar een bubbeltjes ‘effect’ in de lak van de P8. Niet dramatisch, maar niet echt superstrak en de hele hoge glans versterkt dat bobbelige effect een beetje. Persoonlijk lig ik er niet wakker van...... en als je een 10 of 15 jaar oude Volvo bekijkt glimt die nog steeds als een malle.
[ Voor 3% gewijzigd door Mga1600 op 23-02-2021 12:11 ]
je ziet dat in veel industrieen. Te vaak wordt kwaliteit opgeofferd voor een beetje kostenbesparing. De kaasschaafmethode. Om er dan na twintig schaven achter te komen dat je je kwaliteitspositie kwijt bent en als nog duurder dan een cost leader, bij ongedifferentieerde kwaliteit.Mga1600 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:06:
[...]
Dit heeft toch helemaal niets met afbladderen te maken? Het gaat er om dat de lak niet mooi strak is en hier en daar (bewust of onbewust) dunner of dikker is uitgevallen. Aangezien het spuiten met geprogrammeerde robots in een geconditioneerde ruimte plaatsvindt mag je denk ik aannemen dat die laagdiktes voor ieder exemplaar van de XC40 ongeveer even klein of groot zullen zijn.
Mijn vorige volvo (XC90) kwam uit de fabriek in Zweden en ik vond de lak daarvan strakker dan die van de daaraan voorafgaande XC60’s en de huidige P8 die allemaal in Gent gemaakt werden. Ook de lak van onze VW bus is strakker (maar wel een stuk minder glanzend dan de Volvo lak)
Ik zie nu ook hier en daar een bubbeltjes ‘effect’ in de lak van de P8. Niet dramatisch, maar niet echt superstrak en de hele hoge glans versterkt dat bobbelige effect een beetje. Persoonlijk lig ik er niet wakker van...... en als je een 10 of 15 jaar oude Volvo bekijkt glimt die nog steeds als een malle.
Dit is de reden dat je de operatie & finance nooit te veel macht moet geven in een bedrijf
Hij heeft een offerte gemaakt voor een keramische coating (inc. polijsten vooraf om de lak mooi strak te krijgen). Ik ben op dit moment een het kijken of de WAF waarde hoog genoeg is om door te kunnen.Blankinho schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:43:
[...]
Buiten dat je bij de poetser bent geweest met deze reactie over de kwaliteit ben ik benieuwd wat hij verder nog zei en/of heeft gedaan met jouw auto. Kun je hier nog iets meer over delen?
Afgezet tegen maandelijks wassen in de wasstraat voor de duur van de garantie periode, dan wel zelf goede wasspullen aanschaffen en minder risico op krassen is het best lastig om op basis van geld tot een positieve business case te komen.
Ik weet het, ik kom uit de technische industrie en we voelden de prijsdruk ook.Spanky79 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:43:
[...]
je ziet dat in veel industrieen. Te vaak wordt kwaliteit opgeofferd voor een beetje kostenbesparing. De kaasschaafmethode. Om er dan na twintig schaven achter te komen dat je je kwaliteitspositie kwijt bent en als nog duurder dan een cost leader, bij ongedifferentieerde kwaliteit.
Dit is de reden dat je de operatie & finance nooit te veel macht moet geven in een bedrijf
Value engineering wordt zoiets ook wel genoemd.....net zo lang bezuinigen op een constructie tot die het begeeft en dan weer een piepklein stapje omhoog maken en zorgen dat het daarmee nèt heel blijft....
Daar moet je verre vanaf blijven ( wat wij ook deden), tenzij je aan de onderkant van de markt wilt opereren.
En daarom weiger ik te geloven dat dat bij het spuit-proces van Volvo wel aan de hand is........
[niet relevant voor de P8/P2 ervaringen - maar gedeelde smart voelt toch altijd wel een beetje als halve smart: bij de X5 die mijn zoon een tijdje had viel na enige tijd de verf op bepaalde plaatsen spontaan van de onderlaag en zou een slechts paar maanden oude auto geheel opnieuw gespoten worden.
Dat samen met talloze andere technische problemen leidde uiteindelijk tot ontbinding van het koopcontract].
[ Voor 17% gewijzigd door Mga1600 op 23-02-2021 13:16 ]
Dat mag ik gelukkig zelf weten. Zodra de krokussen wakker worden, gaan de zomerbanden er weer onder. Dat gedweil op winterbanden bevalt met totaal niet.High-Voltage2 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:47:
[...]
Van de LM mag ik pas vanaf 1 april beginnen wisselen.
Deze week zou volgens de eerdere aankondigingen de uitrol van de laatste software-update OTA beginnen (de zgn januari of nu dus februari update).
Iemand (niet de garagegangers) al iets gemerkt hiervan??
Polestar2 launch edition, Void, charcoal, non PP/19
Inderdaad, net getest. Andere kabel in de Elvi werkt meteen!misteriks schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:04:
[...]

Ik help het je hopen. Wat ik vaak zie is dat de losse initiatieven allemaal prima lijken te werken zonder duidelijk vermindering van kwaliteit. Maar dat komt dan meer door de gebruikte meetmethodes.Mga1600 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:02:
[...]
Ik weet het, ik kom uit de technische industrie en we voelden de prijsdruk ook.
Value engineering wordt zoiets ook wel genoemd.....net zo lang bezuinigen op een constructie tot die het begeeft en dan weer een piepklein stapje omhoog maken en zorgen dat het daarmee nèt heel blijft....
Daar moet je verre vanaf blijven ( wat wij ook deden), tenzij je aan de onderkant van de markt wilt opereren.
En daarom weiger ik te geloven dat dat bij het spuit-proces van Volvo wel aan de hand is........![]()
[niet relevant voor de P8/P2 ervaringen - maar gedeelde smart voelt toch altijd wel een beetje als halve smart: bij de X5 die mijn zoon een tijdje had viel na enige tijd de verf op bepaalde plaatsen spontaan van de onderlaag en zou een slechts paar maanden oude auto geheel opnieuw gespoten worden.![]()
Dat samen met talloze andere technische problemen leidde uiteindelijk tot ontbinding van het koopcontract].
Echte goede value engineering is veel lastiger en is ookvaak net wat innovatiever. Helaas hebben maar weinig mensen kaas gegeten daarvan en wordt het een eenvoudige kwestie van 'Salami-tactics' onder druk van de zielloze MBA's die op veel plekken rondlopen. Het is mijn stille kruistocht in het hoger management om daar tegenin te blijven gaan.
En ik vermoed dat juist ook bedrijven zoals Volvo dit doen. En zodra er dan te veel klachten komen gaan ze wel weer actie ondernemen.
P.S. Ik ga weer ontopic hoor.
[ Voor 4% gewijzigd door Spanky79 op 23-02-2021 15:31 ]
Vandaag de dealer gebel; vrijdag langskomen voor de laatste updates. Laatste update van de auto is van 28-1. Ben benieuwd of het iets uit gaat maken. Voor het weekend staat er een trip op de planning van 280km retour. Hopelijk lukt die zonder bij te laden onderweg.
als het +10 graden blijft moet dat toch wel lukken... Ik had vorige week vrijdag een trip van 340KM (en toen was het s'ochtend nog 4 graden en s'middags 10 graden) en ik zat gemiddeld op ongeveer 24kWh... Ik heb het overigens niet gehaald en ben even 10 min gaan snelladen maar dat kwam puur door de ochtend. Het duurde een uur voordat ik onder de 30kWh kwam. De terugweg ging al veel beter en met die cijfers in de ochtend had ik het misschien zelfs kunnen halen (opgeladen tot 98%, niet voorverwarmd want publieke laadpaal, 20" zomerbanden..).Lancer schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:00:
[P8] Voor het weekend staat er een trip op de planning van 280km retour. Hopelijk lukt die zonder bij te laden onderweg.
Ik ben echt benieuwd hoe het gaat als het sochtends ook een stukje warmer is en je in de middag/avond op 15+ zit. Met een beetje geluk gaan we dan gewoon die 350-380km op 1 volle lading wel halen? Benieuwd naar jouw resultaten dus, post je die hier even?
[ Voor 14% gewijzigd door Juancho op 23-02-2021 16:34 ]
Hier afgelopen dagen met dit weer +/-300km gereden. Veel korte afstanden maar ook 1x een rit van 140km snelweg. Gemiddeld zit ik nu op 22kWh/100km. 20 inch winterbanden dus met zomerbanden kan het goed nog beter worden!
Bij mijn snelwegrit van 140km heb ik 42% er vanaf gereden maar wel veel 110/115 gereden. Wil dus zeggen dat ik 330 zou kunnen halen met 100% lading (temp was 16 graden).
Ik ben zeer tevreden, vooral de korte afstanden zijn nu zeer netjes qua verbruik! Kan alleen nog maar beter worden.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Dat laatste merk ik nu ook vooral. De eerste 2,5 week dat ik de auto had (per 1 februari) zat ik op korte ritten echt extreem hoog. Geen wonder dat ik zo best begon te twijfelen. Maar sinds mid vorige week merk ik beetje bij beetje dat ik nu al vrij snel onder de 30kWh duik als ik een kort ritje moet maken met een verder koude accu. Het duikt zelfs vrij snel onder de 25kWh (invloed van de warmtepomp???) dus dat is absoluut een verbetering voor de cijfers overal gezien! En het gaat alleen maar beter worden dus met de lente en zomer in het vooruitzichtmvrooij schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:31:
P8
Hier afgelopen dagen met dit weer +/-300km gereden. Veel korte afstanden maar ook 1x een rit van 140km snelweg. Gemiddeld zit ik nu op 22kWh/100km. 20 inch winterbanden dus met zomerbanden kan het goed nog beter worden!
Bij mijn snelwegrit van 140km heb ik 42% er vanaf gereden maar wel veel 110/115 gereden. Wil dus zeggen dat ik 330 zou kunnen halen met 100% lading (temp was 16 graden).
Ik ben zeer tevreden, vooral de korte afstanden zijn nu zeer netjes qua verbruik! Kan alleen nog maar beter worden.
Wilde op een klein weggetje vier paarden/ruiters rustig inhalen die keurig in de berm gingen lopen. Achterste paard keerde bij de start van de inhaalactie iets naar de auto (er was nog voldoende ruimte om in te halen) waarna de P8 vol in de ankers ging. Zelfs met een slakkengangetje alsof je tegen een muur rijdt.
XC40 EV Pro
Spannend al die extra ogen.....!Petzun schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:42:
Afgelopen zondag kennis gemaakt met de "Large animal detection". Werkt erg goed, misschien wel te goed.
Wilde op een klein weggetje vier paarden/ruiters rustig inhalen die keurig in de berm gingen lopen. Achterste paard keerde bij de start van de inhaalactie iets naar de auto (er was nog voldoende ruimte om in te halen) waarna de P8 vol in de ankers ging. Zelfs met een slakkengangetje alsof je tegen een muur rijdt.
Gisteren reed ik achteruit uit de garage en stapte mijn vrouw alvast een beetje naar voren om in te kunnen stappen als dr auto buiten zou staan. Kennelijk kwam ze in ‘beeld’ van het CTA want de auto stond ineens stil en gaf een piep en er kwam ‘noodingreep bij achteruitrijden’ in beeld.
Interessant, dat gevoel van minder strak sturend heb ik ook met mijn winterbanden. Pirelli's toevallig? Of heeft dat te maken dat je ze nog een beetje moet inrijden?Mga1600 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:43:
[...]
Die van mij stonden bij aflevering op bijna 3 bar. Ik vond de 20” zomerbanden nogal lawaaiig op sommige ruwe asfaltsoorten en bij de voorgeschreven 2,8 leek dat iets minder te zijn. Later heb ik de 19” winterwielen gemonteerd en die lijken sowieso stiller maar duidelijk minder strak sturend (staan ook op 2,8)
P8 Glacier Silver | "19 | warmtepomp | Android 10 | Newmotion Laadpaal
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Ben ik blij dat mijn Elvi met vaste kabel komtmisteriks schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:33:
[...]
Inderdaad, net getest. Andere kabel in de Elvi werkt meteen!
"Hoe hoger de snelheid, hoe langer de volgafstand in meters voor een bepaald tijdsverschil."
Los van dat ik het irritant vind, ik heb liever een constante afstand die ik zelf bepaal, strookt het voor mijn gevoel alleen niet echt met wat er boven staat:
"Om voorliggers soepel en comfortabel te kunnen blijven volgen staat de adaptieve cruisecontrol in bepaalde situaties aanzienlijke variaties in het tijdsverschil toe. Bij lage snelheden (en korte tijden) vergroot de adaptieve cruisecontrol het tijdsverschil iets."
Sowieso verwarrend dat ze wisselen tussen 'tijden' en 'meters'.. waarschijnlijk ligt het aan mij hoor, maar ik vind het gek.. Dus het systeem denkt in 'tussentijden' en past daar het aantal meters op aan als ik langzamer rijd? Daar merkte ik in de praktijk nog weinig van. Misschien dat één van jullie het beter snapt :-D
bron: https://www.volvocars.com...van-voorliggers-instellen
"
Same here.. nog iedere dag blij met mijn 8meter vaste kabel bij mijn NM paal. Maakt niet uit waar of hoe ik op de oprit sta, laden lukt altijd!High-Voltage2 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:21:
[...]
Ben ik blij dat mijn Elvi met vaste kabel komt
De veiligheidsfunctionarissen op de weg hanteren een twee seconden regel (de boete voor minder dan 2s is best heftig). Dat is de afstand die je moet houden en dus eigenlijk ook de kortste afstand die je kunt instellen. (Ja, dat is meer dan gebruikelijk is op een drukke snelweg.) Dat vertaalt zich naar een aantal meters afstand. Hoe hoger de snelheid, hoe meer meters je aflegt in 2 seconden.jck82 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:30:
[p8] Zag hier eerder al wat opmerkingen over de adaptieve cruisecontrol. Ik vind dat de 'laagste' stand, waarbij de auto de kortste afstand tot de voorligger moet houden, best een grote afstand is (op de snelweg). Nu is bumperkleven wel het andere uiterste maar hij verminderd nu wel erg snel de snelheid. Rijdt gewoon niet fijn / past niet bij mij rijsstijl.. je moet nu heel ver vooruit kijken om een constante snelheid te houden en op tijd naar de linkerbaan te gaan. Wat me vandaag opviel dat de afstand bij lagere snelheden (in dit geval ±80 km/h) veel korter is. Ff in de handleiding gedoken en dat klopt dus wel:
"Hoe hoger de snelheid, hoe langer de volgafstand in meters voor een bepaald tijdsverschil."
Los van dat ik het irritant vind, ik heb liever een constante afstand die ik zelf bepaal, strookt het voor mijn gevoel alleen niet echt met wat er boven staat:
"Om voorliggers soepel en comfortabel te kunnen blijven volgen staat de adaptieve cruisecontrol in bepaalde situaties aanzienlijke variaties in het tijdsverschil toe. Bij lage snelheden (en korte tijden) vergroot de adaptieve cruisecontrol het tijdsverschil iets."
Sowieso verwarrend dat ze wisselen tussen 'tijden' en 'meters'.. waarschijnlijk ligt het aan mij hoor, maar ik vind het gek.. Dus het systeem denkt in 'tussentijden' en past daar het aantal meters op aan als ik langzamer rijd? Daar merkte ik in de praktijk nog weinig van. Misschien dat één van jullie het beter snapt :-D
"
Op de kortste afstand zit je ronde de twee seconden afstand. Dan reageert de auto heftiger om de juiste afstand aan te houden als je dichter bij komt dan de ingestelde afstand, immers minder dan 2 seconden is een overtreding.
Maak je de afstand groter, dan is er meer ruimte om te reageren en is het dus minder heftig.
(En ja, met de automatische systemen kun je theoretisch gezien dichter op je voorligger rijden, maar de wet voorziet daar niet in)
Als je een kortere afstand instelt moet je dus je snelheidsmeter beter in de gaten houden. Links naast de meter kun je zien hoe snel je voorganger rijdt als bij binnen het detectiebereik valt. Dan kun je zelf plannen wanneer je gaat inhalen.
Ik rijd nu al 8 jaar alles op de ACC. De check op de snelheid van de voorligger is een automatisme geworden. Ik kan je wel mededelen dat het aantal "o sh*t" momentjes danig gedaald is sinds ik puur op de ACC rijdt.
[P2]jck82 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:30:
[p8] Zag hier eerder al wat opmerkingen over de adaptieve cruisecontrol. Ik vind dat de 'laagste' stand, waarbij de auto de kortste afstand tot de voorligger moet houden, best een grote afstand is (op de snelweg). Nu is bumperkleven wel het andere uiterste maar hij verminderd nu wel erg snel de snelheid. Rijdt gewoon niet fijn / past niet bij mij rijsstijl.. je moet nu heel ver vooruit kijken om een constante snelheid te houden en op tijd naar de linkerbaan te gaan. Wat me vandaag opviel dat de afstand bij lagere snelheden (in dit geval ±80 km/h) veel korter is. Ff in de handleiding gedoken en dat klopt dus wel:
"
Het tijd vs afstandsverhaal vind ik perfect sluitend.
Maar ik volg wel je gevoel dat hij, zeker op snelweg, nogal rap vaart mindert. Als het snelheidsverschil dan niet al te groot is zit je m.i. veel te vroeg links te tjoeken terwijl je nog wel een tijdje rechts had kunnen naderen (of je moet zelf bijgassen). I know, zelfs bij het voorbereiden van een inhaalmanoeuvre zou je in theorie nog de minimale tijdsafstand moeten hanteren.
Langs de andere kant, op een gewone gewestweg krijg ik net het gevoel dat hij veel te agressief nadert.
Waarschijnlijk zal hij in beide situaties gelijkaardig reageren, maar is de perceptie gewoon helemaal anders. Dat is natuurlijk de "handicap" van zoveel jaren met klassieke CC te rijden (in mijn geval). Op de snelweg laat je hem vlot inlopen om dan ook vlot te passeren. Op de gewestwegen kan je al anticiperend de CC minderen of uitzetten en zelf smooth aansluiten in functie van wat er voor je gebeurt.
Dat laatste is natuurlijk een gevolg van het feit dat de ACC niet verder dan de auto voor zich kan kijken. Anders kon ie zien dat er een heel treintje aan 60 ligt te tjoeken en dat het geen nut heeft om met 75 tot aan de laatste zijn bumper te rijden om dan via regen af te remmen. Idem als je ziet dat er zeven auto's voor je iemand wil afdraaien waardoor de boel stil staat. In dat geval zou je, indien je geen agressieve rijstijl hebt, gewoon direct gas lossen ipv snelheid te houden tot de laatste moment.
T kan wel een aantal auto's vooruit kijken als ik mij niet vergis. Heb helaas niet genoeg ervaring om in te schatten hoe "soepel" dat daar verloopt. Of dat het toch op hetzelfde neer komt, gewoon je voorligger zijn bumper volgen zonder het overall plaatje in rekening te nemen.
Nee Nokian. Maar de zomerbanden zijn 20” en dat rijdt sowieso merkbaar strakker, minder zijdelingse beweging in het rubber. Maar ik had het met vorige auto’s ook hoor. Je bemerkt het verschil vooral als je ‘straks’ weer op zomerbanden rijdt.jck82 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:58:
[...]
Interessant, dat gevoel van minder strak sturend heb ik ook met mijn winterbanden. Pirelli's toevallig? Of heeft dat te maken dat je ze nog een beetje moet inrijden?
Lancer schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:02:
Als je een klein beetje gas geeft wordt gaat de ACC over naar de CC. Dus zo kun je de afstand tot de auto voor je toch kleiner laten worden.
Als je gas geeft gaat de auto sneller rijden omdat hij het hoogste setpunt volgt van hetzij de (A)CC, hetzij het gaspedaal. Maar daarmee gaat ie toch niet ineens van ACC naar CC?
Het is een hels karwei om te wisselen tussen ACC en CC, bij de P8 zelfs niet eens mogelijk dacht ik, en dan zou de auto vanzelf switchen als je aan de gas komt? I truly doubt that
Ik ben nog altijd voorstander van een feature request om te switchen tussen ACC en CC via een knopje op het stuur. Voor mijn part door gewoon de volgafstand te verlagen naar "nul". Dan kan je bij het naderen even de afstand nul maken (of op de andere manier switchen naar CC), naderen, voorbij steken en ACC terug activeren om "verder te slapen".
Ik heb er vandaag weer contact over gehad met de dealer nadat er in 3 maanden dus nog niks mee gedaan was. Ze leggen de schuld bij EVbox en daarmee is het verhaaltje uit. Vinden zij.misteriks schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:33:
[...]
Inderdaad, net getest. Andere kabel in de Elvi werkt meteen!
P8

@jck82 ik schreef dat vrijdag na mijn eerste lange rit ook al. Als je de ACC op de korste afstand zet, dus 1 streepje, dan anticipeert de P8 in mijn ogen al heel erg snel. Moest ik erg aan wennen en heb het als niet heel prettig ervaren. Maargoed, wat mensen hierboven al proberen uit te leggen...er zal vast een (veiligheids)reden voor zijn dus verder geen punt. Moet je even aan wennen en desnoods zelf tijdig gas bijgeven. Dat is met de P8 dan weer totaal geen probleem want voor je het weet tik je de 150 aan
[ Voor 62% gewijzigd door Juancho op 23-02-2021 18:32 ]
Vind zeg dat zeker op autopilot de auto vrij veel afstand houdt, maar dat is ergens ook logisch. Zijn toch allemaal vrij nieuwe systemen die niet 100% zonder fouten zijn (maar inmiddels vaak al aantoonbaar beter dan menselijke bestuurders in de meest voorkomende situaties). En dan moet je dus zelf ook nog op de rem kunnen stampen als het niet goed gaat.
[ Voor 12% gewijzigd door Spanky79 op 23-02-2021 18:36 ]
Idd, als je een klein beetje gas geeft keert hij terug naar de ingestelde snelheid (ik raak zelf het gas aan wanneer ik voel dat hij begint te vertragen, of ik in de km teller zie dat de auto voor mij langzamer rijdt terwijl ik nog net niet opzij kan). Wat ik met CC bedoel te zeggen is dat hij dan geen afstand meer houdt.High-Voltage2 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:16:
[...]
![]()
Als je gas geeft gaat de auto sneller rijden omdat hij het hoogste setpunt volgt van hetzij de (A)CC, hetzij het gaspedaal. Maar daarmee gaat ie toch niet ineens van ACC naar CC?
Zodra je het gas loslaat gaat hij weer naar de ingestelde snelheid.
Is al van een tijdje terug, maar afbladderen komt wel voor (P2):Mga1600 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:06:
[...]
Dit heeft toch helemaal niets met afbladderen te maken? Het gaat er om dat de lak niet mooi strak is en hier en daar (bewust of onbewust) dunner of dikker is uitgevallen. Aangezien het spuiten met geprogrammeerde robots in een geconditioneerde ruimte plaatsvindt mag je denk ik aannemen dat die laagdiktes voor ieder exemplaar van de XC40 ongeveer even klein of groot zullen zijn.
https://polestar.fans/t/l...chweller-fahrerseite/4211
P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced
Blijkbaar heb ik helemaal gemist dat je de snelheid van je voorligger ook ziet. Is dat in de P8 ook zo? Is wel handig om te zien wat dan het verschil is en of je dus ff gas bij moet geven om er vlot langs te gaan...Lancer schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:22:
[...]
Idd, als je een klein beetje gas geeft keert hij terug naar de ingestelde snelheid (ik raak zelf het gas aan wanneer ik voel dat hij begint te vertragen, of ik in de km teller zie dat de auto voor mij langzamer rijdt terwijl ik nog net niet opzij kan). Wat ik met CC bedoel te zeggen is dat hij dan geen afstand meer houdt.
Kan dit ook niet zo 123 vinden in jawel..... De handleiding 😁
[ Voor 12% gewijzigd door Juancho op 23-02-2021 19:56 ]
Ik zit ook met smart te wachten. Ben benieuwd of het deze week gaat lukken en of we dan allemaal in een keer naar de 2104 update migreren of dat het stapje voor stapje gaat en degene met de oudste versie als eerste aan de beurt is.Jehanthar schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:19:
P2
Deze week zou volgens de eerdere aankondigingen de uitrol van de laatste software-update OTA beginnen (de zgn januari of nu dus februari update).
Iemand (niet de garagegangers) al iets gemerkt hiervan??
Het allerergste is het dat vaak de ruimte zo groot is dat er steeds auto’s zich tussen wurmen, en dat de wagen dan helemaal hard in de ankers gaat (nog geen ervaring met P8, maar met mijn XC60 gebeurt dat de hele tijd...Lancer schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:22:
[...]
Idd, als je een klein beetje gas geeft keert hij terug naar de ingestelde snelheid (ik raak zelf het gas aan wanneer ik voel dat hij begint te vertragen, of ik in de km teller zie dat de auto voor mij langzamer rijdt terwijl ik nog net niet opzij kan). Wat ik met CC bedoel te zeggen is dat hij dan geen afstand meer houdt.
Ja, je hebt je eigen snelheid, de acc instellin kg en de snelheid van je voorligger in je snelheidsmeter. In wit en geel.Juancho schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:46:
[...]
Blijkbaar heb ik helemaal gemist dat je de snelheid van je voorligger ook ziet. Is dat in de P8 ook zo? Is wel handig om te zien wat dan het verschil is en of je dus ff gas bij moet geven om er vlot langs te gaan...
Hebben we het nou over de P2, P8 of beide? In mijn P2 nog nooit de snelheid van mijn voorligger gezien maar alleen werkelijke snelheid en acc ingestelde snelheid. (maar kan ook dat ik gewoon heel slecht gekeken hebSpanky79 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 20:32:
[...]
Ja, je hebt je eigen snelheid, de acc instellin kg en de snelheid van je voorligger in je snelheidsmeter. In wit en geel.
P2
Voor de P2 is dit niet het geval weet ik uit mijn eigen ervaring.Spanky79 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 20:32:
[...]
Ja, je hebt je eigen snelheid, de acc instellin kg en de snelheid van je voorligger in je snelheidsmeter. In wit en geel.
Ik meen hier ergens gelezen te hebben dat men dat miste op de P8 en gewend was van bv de V60 hybride. Of heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd en was dat ook een P2 rijder die voorheen Volvo rijder was?

Keep you posted!
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Ik heb een p8. Met een wit met lijn geeft hij aan hoe hard de voorligger rijdt. Heel/oranje is ingestelde snelheid en de gewone witte balk is de actuele snelheid.High-Voltage2 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:15:
[...]
Voor de P2 is dit niet het geval weet ik uit mijn eigen ervaring.
Ik meen hier ergens gelezen te hebben dat men dat miste op de P8 en gewend was van bv de V60 hybride. Of heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd en was dat ook een P2 rijder die voorheen Volvo rijder was?
Nou, ja, die vaste kabel kost ook geld. Voor hetzelfde geld heb ik nu ook de extra kabel erbij en ben ik nog steeds heel blij met mijn socket versie.High-Voltage2 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:21:
[...]
Ben ik blij dat mijn Elvi met vaste kabel komt
En hoef ik die brakke Volvo kabel nooit meer te gebruiken, die ligt in een kast.
P8
Als ik zie dat er eentje er tussen duikt geef ik een beetje gas. De auto remt dan niet zo hard af. Daarna langzaam het gas loslaten. Totdat de auto weer op normale afstand is en de acc het automatisch overneemt. Kost minder moeite dan de acc uit te doen en daarna weer aan.Lancer schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:22:
[...]
Het was prettiger geweest als de auto minder hard afremde.
Helaas remt ie ook hard af als je de acc afstand groter maakt. Je zou dan verwachten dat het niet noodzakelijk is om zo hard te remmen.
Beste PS iets soepeler afstellen ajb!
Al met al is het een fijn systeem.
[P2]
Lijkt me eerder een geval van verkeerd in of uitstappen.P2Hattem schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:28:
[...]
Is al van een tijdje terug, maar afbladderen komt wel voor (P2):
https://polestar.fans/t/l...chweller-fahrerseite/4211
[P2]
Ik las vandaag dat spotify ook losless streaming gaat aanbieden. Hopelijk ook in NL. Daar wacht ik dan op. Jammer dat je niet je eigen content kan afspelen via usb of andere geheugenkaarten.Recharge365 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:59:
[...]
Ik heb een premium abonnement maar heb niet de illusie dat ik in de auto het verschil ga horen
wat nog wel een "dingetje" is. De timeout van Tidal is korter dan de internet verbind tijd van de auto. Dus elke keer krijg ik een melding op het scherm "er is iets misgegaan.....". Even terug naar de afspeellijst, nummer selecteren en klaar.
Kreeg trouwens vorige week een melding van Tidal in de auto dat er een nieuw album klaarstond. Dus dat werkt dan wel weer
Ik vind dat het HK systeem beter gaat klinken als het geluid iets harder staat. Bij zacht geluid blijft het in het dashboard zitten. Dan zit er weinig dynamiek in. Ik denk dat het aan de plaatsing en/of afstelling van de speakers ligt. Dan maar iets harder afspelen
[P2]
Goed, nou ben ik sowieso geen fan van HK. Jammer dat Volvo ook niet met bijv B&A in zee is gegaan voor de XC40. Dat is echt wel even een niveutje of 3 hoger. Hopelijk komen er dus dus meer tweak opties!
Wat overigens wel een pluspunt is, zeker tov de v40, is dat de subwoofer anders geplaats is en ook de speakers uit de deurpanelen verdwenen zijn. Mijn hemel wat was dat altijd een gekraak en gepiep, echt niet normaal. Dat is dan iig nu niet meer aan de orde en je krijgt er nog grote opbergruimte voor terug ook!
[ Voor 24% gewijzigd door Juancho op 23-02-2021 22:53 ]
Mooie optie die verstelbare Ohlins dempers...petervanstuiven schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:47:
[...]
Kan iets makkelijker als in de handleiding. Als je wiel eraf is of in uit geveerde stand kan je net de plastic binnnenkuip iets op ruimte trekken en daar met je hand naar binnen en de demper verstellen. Gaat net en scheelt de binnenkuip demonteren

Ik zit de laatste 425km op 21,2 en dat met heel wat tussensprintjes. Denk de helft tussen 60/90km en de rest 25% bebouwde kom en 25% 110.Juancho schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:37:
[...]
Dat laatste merk ik nu ook vooral. De eerste 2,5 week dat ik de auto had (per 1 februari) zat ik op korte ritten echt extreem hoog. Geen wonder dat ik zo best begon te twijfelen. Maar sinds mid vorige week merk ik beetje bij beetje dat ik nu al vrij snel onder de 30kWh duik als ik een kort ritje moet maken met een verder koude accu. Het duikt zelfs vrij snel onder de 25kWh (invloed van de warmtepomp???) dus dat is absoluut een verbetering voor de cijfers overal gezien! En het gaat alleen maar beter worden dus met de lente en zomer in het vooruitzicht

Ik vind het HK systeem zoals het nu is in de P8 eerlijk gezegd teleurstellend. Er zit geen diepte in het geluid, het sprankelt niet.Juancho schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 22:51:
Viel mij ook al op in de P8 met het Harman Kadon systeem. Het mooiste is als je levendig geluid overal om je heen hoort maar het is nu enorm gefocust op de grotere speaker in het dashboard. Dat slaat de muziek een beetje dood en dat zogenaamde dolby surround gebeuren doet eigenlijk bar weinig.
Goed, nou ben ik sowieso geen fan van HK. Jammer dat Volvo ook niet met bijv B&A in zee is gegaan voor de XC40. Dat is echt wel even een niveutje of 3 hoger. Hopelijk komen er dus dus meer tweak opties!
Wat overigens wel een pluspunt is, zeker tov de v40, is dat de subwoofer anders geplaats is en ook de speakers uit de deurpanelen verdwenen zijn. Mijn hemel wat was dat altijd een gekraak en gepiep, echt niet normaal. Dat is dan iig nu niet meer aan de orde en je krijgt er nog grote opbergruimte voor terug ook!
Hoe het in een ‘gewone’ XC40 klinkt weet ik niet, maar daar zitten in ieder geval meer instellingsmogelijkheden in heb ik begrepen.
Kortom ik hoop dat de beloofde update het een ander gaat toevoegen.
Zeker! Een plaatje van een goede week terug;Juancho schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:46:
[...]
Blijkbaar heb ik helemaal gemist dat je de snelheid van je voorligger ook ziet. Is dat in de P8 ook zo? Is wel handig om te zien wat dan het verschil is en of je dus ff gas bij moet geven om er vlot langs te gaan...
:strip_exif()/f/image/RHU0nVXZrbB9i8eervHJ4sf2.jpg?f=fotoalbum_large)
Links in de snelheidsmeter zie je een balkje. De onderste streep van het balkje is de snelheid van de auto die de radar gevangen heeft. De bovenste streep is je ingestelde snelheid.
Ik zal misschien andere maatstaven hebben, maar ik vind het geluid van het HK systeem een dikke prima! Veel beter dan het “premium sound” systeem dat ik in de V60 had en ook veel beter dan de premium sound uit een eerdere A6.Mga1600 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 23:17:
[...]
Ik vind het HK systeem zoals het nu is in de P8 eerlijk gezegd teleurstellend. Er zit geen diepte in het geluid, het sprankelt niet.
Hoe het in een ‘gewone’ XC40 klinkt weet ik niet, maar daar zitten in ieder geval meer instellingsmogelijkheden in heb ik begrepen.
Kortom ik hoop dat de beloofde update het een ander gaat toevoegen.
P8
Geluidsinstallatie in een auto is inderdaad moeilijk overeenstemming over te krijgen of er moet echt iets technisch mis zijn, maar persoonlijk vind ik het ook een prettig geluid en ja, zelf zet ik het vaak wel een tikkeltje luid :-) En van mijn vorige auto ben ik H/K ook gewend, dus misschien dat dat ook meespeelt.Montalbano schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 23:58:
[...]
Ik zal misschien andere maatstaven hebben, maar ik vind het geluid van het HK systeem een dikke prima! Veel beter dan het “premium sound” systeem dat ik in de V60 had en ook veel beter dan de premium sound uit een eerdere A6.
Uiteraard kunnen we vergelijkingen met andere audiomerken en/of autofabrikanten maken, maar feit blijft dat je voor een optimale geluidservaring überhaupt niet in een auto muziek moet luisteren...
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Richtingaanwijzer aanzetten en de ingestelde snelheid wordt weer opgepakt, dat is mijn beleving i.i.g. En aangezien je toch al wilt inhalen lijkt dat me een logische en natuurlijke actie?!High-Voltage2 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:16:
[...]
Dan kan je bij het naderen even de afstand nul maken (of op de andere manier switchen naar CC), naderen, voorbij steken en ACC terug activeren om "verder te slapen".
P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced
Dat kan ik grote kans zijn geweest. Ik las dat een P8 rijder het had (het witte balkje was te zien op het dashboard) en was boos omdat ik het ontzettend graag zou willen hebben op mijn P2(High-Voltage2 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:15:
[...]
Voor de P2 is dit niet het geval weet ik uit mijn eigen ervaring.
Ik had het op mijn V60 en gebruikte het heel erg vaak.
Je kunt op meerdere manieren anticiperender rijden. Als je ACC op 'kort' staat zie je al ruim voordat de ACC gaat afremmen dat de auto voor je "een beetje" of "veel" langzamer rijdt dan je ACC ingesteld staat. Je kunt dan tijdig besluiten om van baan te wisselen. Andersom kan ook, als je ziet dat de auto voor je snel optrekt besluiten om de ACC uit te zetten omdat je wilt voorkomen dat hij uit zich zelf te hard optrekt (of even een paar tikkies afstand extra
T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...
Het was toch zo dat je zelf op de play knop moest drukken om bijv de radio weer aan te zetten als je instapt? Althans dat was bij mij zo.
Vanmorgen stapte ik in en bij het wegrijden ging de radio vanzelf weer aan. Heel fijn, maar apart dat die dat nu ineens doet zonder dat ik iets heb veranderd naar mijn weten
Bij mijn P2 moet ik inderdaad ook op de play knop drukken.wht_nl schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:14:
[P8]
Het was toch zo dat je zelf op de play knop moest drukken om bijv de radio weer aan te zetten als je instapt? Althans dat was bij mij zo.
Vanmorgen stapte ik in en bij het wegrijden ging de radio vanzelf weer aan. Heel fijn, maar apart dat die dat nu ineens doet zonder dat ik iets heb veranderd naar mijn weten
Ik zou ook graag willen dat dit automatisch gaat als ik instap.. ook het volume aanpassen op basis van de snelheid mag van mij uit.
"Als je een kortere afstand instelt moet je dus je snelheidsmeter beter in de gaten houden. Links naast de meter kun je zien hoe snel je voorganger rijdt als bij binnen het detectiebereik valt. Dan kun je zelf plannen wanneer je gaat inhalen."Lancer schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:45:
[...]
De veiligheidsfunctionarissen op de weg hanteren een twee seconden regel (de boete voor minder dan 2s is best heftig). Dat is de afstand die je moet houden en dus eigenlijk ook de kortste afstand die je kunt instellen. (Ja, dat is meer dan gebruikelijk is op een drukke snelweg.) Dat vertaalt zich naar een aantal meters afstand. Hoe hoger de snelheid, hoe meer meters je aflegt in 2 seconden.
Op de kortste afstand zit je ronde de twee seconden afstand. Dan reageert de auto heftiger om de juiste afstand aan te houden als je dichter bij komt dan de ingestelde afstand, immers minder dan 2 seconden is een overtreding.
Maak je de afstand groter, dan is er meer ruimte om te reageren en is het dus minder heftig.
(En ja, met de automatische systemen kun je theoretisch gezien dichter op je voorligger rijden, maar de wet voorziet daar niet in)
Als je een kortere afstand instelt moet je dus je snelheidsmeter beter in de gaten houden. Links naast de meter kun je zien hoe snel je voorganger rijdt als bij binnen het detectiebereik valt. Dan kun je zelf plannen wanneer je gaat inhalen.
Ik rijd nu al 8 jaar alles op de ACC. De check op de snelheid van de voorligger is een automatisme geworden. Ik kan je wel mededelen dat het aantal "o sh*t" momentjes danig gedaald is sinds ik puur op de ACC rijdt.
Goeie tip! Was me nog niet opgevallen, ga eens kijken of dat fijn werkt voor mij :-)
Mijn boefje is liev!
Doet ie het niet dan ....JB schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:44:
Is VoC voor een XC40P8 compleet andere backend of hebben mensen hier ook last van niet/half werkende app?
Volvo XC40 P8 >> XC30
Al een paar dagen eerst een inlogscherm, dan logt ie door. Remote start werkt niet, logboek registraties niet, laatste locatie update niet etc.
Leg even uit? Stel ik hier een vraag terwijl de VoC app uberhaupt nog niet werkt op een XC40P8 of?RHF schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:49:
[...]
Stel de vraag half april nog een x dan krijg je wellicht een ander antwoord :-)
Mijn boefje is liev!
VoC werkt idd nog niet voor XC40 P8 omdat backend door Android Automotive anders is. Ze hopen in het voorjaar de app werkend te hebben.JB schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:59:
[...]
Al een paar dagen eerst een inlogscherm, dan logt ie door. Remote start werkt niet, logboek registraties niet, laatste locatie update niet etc.
[...]
Leg even uit? Stel ik hier een vraag terwijl de VoC app uberhaupt nog niet werkt op een XC40P8 of?
Werkt uberhaupt nog niet: https://www.volvocars.com...volvo-on-call-app-updatesJB schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:59:
[...]
[...]
Leg even uit? Stel ik hier een vraag terwijl de VoC app uberhaupt nog niet werkt op een XC40P8 of?
Waren dit jouw eerste posts in dit draadje? Stel je even voor en benoem even of jij net je P8 hebt of binnenkort. En schroom vooral niet om dit soort vragen eerst terug te zoeken in dit draadje, want veel is uiteraard al besproken en benoemd
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
VoC zou eerst in week 49 komen maar is inmiddels verschoven naar week 15. Geen idee of ze nu wel de deadline halen.JB schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:59:
[...]
[...]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
kan ik me helemaal bij aansluiten. ik vind het geluid van de HK ook beter dan elke andere auto die ik eerder gehad heb en krijg ook van anderen positieve reacties op het geluid.. Bovendien geluid is ook een kwestei van smaak.Rianata schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 02:48:
[...]
Geluidsinstallatie in een auto is inderdaad moeilijk overeenstemming over te krijgen of er moet echt iets technisch mis zijn, maar persoonlijk vind ik het ook een prettig geluid en ja, zelf zet ik het vaak wel een tikkeltje luid :-) En van mijn vorige auto ben ik H/K ook gewend, dus misschien dat dat ook meespeelt.
Uiteraard kunnen we vergelijkingen met andere audiomerken en/of autofabrikanten maken, maar feit blijft dat je voor een optimale geluidservaring überhaupt niet in een auto muziek moet luisteren...
Dit hebben wij in de P8 helaas nog niet!JoeMusashi schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:27:
Onderstaande instellingen heb ik van een ander forum van een geluidsexpert die met allerlei metingen aan de slag is gegaan. Sinds ik deze instellingen gebruik, ben ik zeer tevreden met het geluid (al blijft dat altijd een kwestie van persoonlijke smaak irt genres).
[Afbeelding]
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Ik heb een V60, maar hier loopt het wat meer storm, vandaar mijn vraag maar die is dan niet echt toepasbaar inderdaad.Rianata schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:06:
[...]
Werkt uberhaupt nog niet: https://www.volvocars.com...volvo-on-call-app-updates
Waren dit jouw eerste posts in dit draadje? Stel je even voor en benoem even of jij net je P8 hebt of binnenkort. En schroom vooral niet om dit soort vragen eerst terug te zoeken in dit draadje, want veel is uiteraard al besproken en benoemd
Mijn boefje is liev!
Vanmorgen had ik afspraak bij de garage om de auto uit te lezen ivm niet werken 4G/wifi/GPS, 7 dagen inmiddels. Gister alles nog maar eens 'uitgezet' in het menu, wifi/4g en locatie ook uit via privacy instellingen en toen ik vanochtend onderweg ging naar Volvo alles weer 'aan' gezet in het menu en floep! alles weer online. .....duszzzz na 7 dagen toch weer gereset oid. volvo gebeld, hoef niet meer langs te komen dus weer naar huis. wifi werkt ook weer met thuisnetwerk.
Snappen jullie t nog ? toch weer een software reset of heeft de auto stiekum toch weer een reset/update gehad OTA van Polestar om het probleem op te lossen ? Of toch een netwerk issue, waardoor ook de GPS in de war was.
Anyway, alles werkt weer. happy. ;-)
Ja, die zouden we graag willen.... daar ging het juist om....JoeMusashi schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:27:
Onderstaande instellingen heb ik van een ander forum van een geluidsexpert die met allerlei metingen aan de slag is gegaan. Sinds ik deze instellingen gebruik, ben ik zeer tevreden met het geluid (al blijft dat altijd een kwestie van persoonlijke smaak irt genres).
[Afbeelding]
Dank je, ga daar ook maar eens mee aan de slag.JoeMusashi schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:27:
[Afbeelding]
Ben benieuwd naar het resultaat
Dit topic is gesloten.
Een Tesla versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic.