MaxxMark schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:20:
[...]
Interessante bevinding! Als ik het rijm met mijn ervaring, dan zou ik bijna denken dat in de OPD stand het rembereik visueel groter is (dus
alleen op het dashboard!). Als je het gas (in OPD) dan geheel loslaat zal hij maximaal regenereren. Druk je daarna de rem er bij in, dan gaat hij dus extra mechanisch remmen en mogelijk dat je dat op dat moment zal zien. Naast de OPD gebruik je dan namelijk ook de rem die misschien geforceerd mechanisch remt.
Een interessante test kan zijn om wanneer je met OPD afremt (dus niet meer accelereert, en dus regenereert) om daarbij het rempedaal in te drukken en te kijken of dat het oranje gearceerde 'triggert'.
Mbt @
JackBol zn opmerking over maximaal regenereren; dat is niet mijn ervaring. Ik ben een keer met volle accu weggereden terwijl hij voldoende warm was, toen had ik ook een gearceerd (grijs) gebied gelijk aan het totale stuk links. Het zachtjes remmen (ik heb OPD uit) zorgde voor geen enkele uitslag (je zag dus ook geen remkracht). Daardoor was mijn insteek dat het daadwerkelijk een 'regenereer indicator' is en géén 'regenereer + rem indicator'. Omdat met OPD alles heel erg in elkaar verwoven is kan het zijn dat in dat geval het wel een combinatie is en dus bij regenereren met OPD + bijremmen met de rem voor een dergelijk balkje zorgt.
Als ik in de auto zit zal ik eens kijken of het te reproduceren is

Vandaag even gaan testen. Zowel OPD als TPD zelfde respons: bij hard genoeg remmen verschijnt de oranje gearceerde balk. Je hoort dan ook de remklauwen inkomen (lekker schurend geluid in een voor de rest stille auto).
Nog een interessante vaststelling gedaan waar ik eerder al een vermoeden voor had. Namelijk in OPD neemt het regen vermogen af naarmate je snelheid lager is. Dit is ook logisch, want bij lagere snelheid kost het minder vermogen om dezelfde 0.3G versnelling te halen. Als je dan het rempedaal gebruikt zie je de regen meter weer omhoog schieten. Op lagere snelheden kan je dus harder remmen met behoud van regen dan wat OPD uit zichzelf doet.
Helaas niet kunnen testen of ik hem dan (bv bij 30-40km/h) ook tot de oranje arcering doorgedrukt kreeg. Stond iedere keer veel te snel stil. Had ik misschien moeten testen met TPD en dan vol op de rem.
Maar los van het gedrag kan ik helaas nog niet verklaren waarom regen afneemt als je (te hard) mechanisch bijremt. Er zijn een paar opties die ik open hou:
- Puur een visuele indicatie dat je niet efficiënt recupereert, dus in werkelijkheid toch 100% regen. Heb echt moeite om deze te geloven. Eens te meer omdat de handleiding expliciet schrijft dat regent verminderd is.
- Je zit op de rand waarbij ABS gebaseerde systemen in werking beginnen komen (bv ESP en alle andere snufjes). Om deze hun werk te kunnen laten doen mag er geen interferentie van regen zijn die op de as en niet op de individuele wielen werkt.
- Het is gewoon eigen aan het concept van blended breaking. Al zou ik dit wel een lullige uitleg vinden en toch wat meer technische achtergrond zien over het waarom.
Edit:
Even de Engelstalige handleidingen erop nageslagen:
US: Orange stripes – firm braking is making regeneration impossible.
UK: Orange dashed – forceful braking counteracts the possibility of regeneration.
De ene spreekt van impossible aka onmogelijk. De andere spreekt van counteracting aka verminderen.
Daar worden we dus ook niet wijzer uit.
[
Voor 7% gewijzigd door
High-Voltage2 op 21-02-2021 17:50
]