Het grote Polestar 2 / XC40 P8 topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 174 ... 247 Laatste
Acties:
  • 1.470.366 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:17
P2Hattem schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:46:
Vandaag is de laadpaal thuis aangesloten en na aansluiten zie ik 15/16A en 30-32 km/h bij een SoC van 75%. Het amperage zou betekenen dat de paal maximaal levert?!

Normaliter is de accu leger als ik start en zie ik laadsnelheden richting de 50 km/h bij een publiek laadpunt.

Ervaren meer rijders een lagere AC laadsnelheid bij een hogere SoC?
Nee, de AC snelheid is bij mij altijd constant 11kW oftewel 3x16A. Dat weet ik omdat ik mijn stroomverbruik via een app monitor. De auto geeft dan inderdaad 16A aan omdat alle fases altijd dezelfde stroom trekken. Alleen de load balancing brengt hem soms naar 15A of lager. Ik heb overigens dezelfde laadpaal als jij zie ik.
Aan een publiek AC laadpunt zou dat niet anders moeten zijn, want volgens mij kan de P2 op AC niet meer dan 11kW laden.
Zal dus inderdaad met je verbruik samenhangen. Op 11kW met 50km/u laadsnelheid zit je dus op ong 22kWh/100km en met 32km/u dus op ong 30kWh/100km

[ Voor 12% gewijzigd door JTHZZ op 20-02-2021 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01:00
P8

Vanmiddag nog even aan de snellader gehangen bij Shell. Viel me bar tegen. Kwam aan met 19% en wilde laten tot 50%. Dacht met 10 a Max 15 min wel klaar te zijn. Eerste deel vrij traag met 60-70 kWh, daarna een sprong naar 90 en heel even 100/110 maar ook vrij snel weer een fallback naar 70/80. Uiteindelijk 20 minuten geladen tot ik 50% had. Buiten was het 16 graden en ik had net ongeveer een half uur gereden voor ik bij Shell kwam.

Viel me dus vies tegen. Ten eerste had ik veel hogere snelheid verwacht (de paal kan het, collega tweaker hier heeft daar hogere snelheden behaald) maar vooral het niet stabiel laden viel tegen. 70/80 kWh vind ik echt te langzaam voor een snellader.

Binnenkort nog maar eens proberen daar...

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Juancho schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:02:
P8

Vanmiddag nog even aan de snellader gehangen bij Shell. Viel me bar tegen. Kwam aan met 19% en wilde laten tot 50%. Dacht met 10 a Max 15 min wel klaar te zijn. Eerste deel vrij traag met 60-70 kWh, daarna een sprong naar 90 en heel even 100/110 maar ook vrij snel weer een fallback naar 70/80. Uiteindelijk 20 minuten geladen tot ik 50% had. Buiten was het 16 graden en ik had net ongeveer een half uur gereden voor ik bij Shell kwam.

Viel me dus vies tegen. Ten eerste had ik veel hogere snelheid verwacht (de paal kan het, collega tweaker hier heeft daar hogere snelheden behaald) maar vooral het niet stabiel laden viel tegen. 70/80 kWh vind ik echt te langzaam voor een snellader.

Dat is toch helemaal zo gek nog niet? Er wordt geadverteerd met 10-80% in 40 minuten. Dat is 70%. Jij zou omgerekend 60% in 40 minuten gehaald hebben. Natuurlijk kan dat sneller, maar het is niet zo dat het “normaal” zou zijn om 40 minuten lang 150kW te halen.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
Vandaag is de laadpaal thuis aangesloten en na aansluiten zie ik 15/16A en 30-32 km/h bij een SoC van 75%. Het amperage zou betekenen dat de paal maximaal levert?!

Normaliter is de accu leger als ik start en zie ik laadsnelheden richting de 50 km/h bij een publiek laadpunt.

Edit: bedenk me net dat mijn laatste verbruik er ook wat mee te maken kan hebben. Dat ligt rond de 30 kWh/100 km en dan kom je theoretisch op 34 km/h uit en dat sluit wel weer aan.
Waarom de actieradius 400 km aangeeft bij 90% is dan wel vreemd, maar dat is altijd al die waarde geweest en die ik in de praktijk echt niet haal. Was het maar zo 😊!
Met een P2 moet je dat wel gaan halen, gecombineerd gebruik van de P8 zakt nu ook hard (zie hiervoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
Juancho schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:02:
P8

Gemiddeld dus 70. Ik zat de 4/5 keer dat ik dat gedaan heb wel richting 90 gemiddeld. Alleen startte ik dan onder de 20% en stopte rond 65%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVdriver
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-09 20:16

Edit: bedenk me net dat mijn laatste verbruik er ook wat mee te maken kan hebben. Dat ligt rond de 30 kWh/100 km en dan kom je theoretisch op 34 km/h uit en dat sluit wel weer aan.
Waarom de actieradius 400 km aangeeft bij 90% is dan wel vreemd, maar dat is altijd al die waarde geweest en die ik in de praktijk echt niet haal. Was het maar zo 😊!
De laadsnelheid indicatie in km/h is totaal zinloos, zeker omdat de software verre van accuraat is. Benzine tank je ook niet in km/h maar in liter (per tijd eenheid). >80 SoC zal de laadsnelheid wel wat teruglopen, bij 90+ gaat het helemaal langzaam.

Gemiddeld zie ik waardes rond de 30~37 km/h, 16A (zolang de auto alle 3 fases gebruikt), ongeacht het verbruik en SoC. Gezien de laadtijd en verbruik slimme meter zie ik wel 10.8kW / uur vermogen naar de auto gaat. Op werk haal ik 12A ipv 16(EV box laadpaal), geen idee waarom, maar qua laadtijd en vermogen zit ik daar ook rond de 11 kW.

11kW, 16A, 230V bij verbruik van 25 kWh/100 zou 44km/h moeten geven, die snelheid in km/h heb ik nog nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Montalbano schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:19:
[...]

Dat is toch helemaal zo gek nog niet? Er wordt geadverteerd met 10-80% in 40 minuten. Dat is 70%. Jij zou omgerekend 60% in 40 minuten gehaald hebben. Natuurlijk kan dat sneller, maar het is niet zo dat het “normaal” zou zijn om 40 minuten lang 150kW te halen.
10% op al een redelijk beperkte range is veel. En bovendien liep de snelheid steeds verder terug. Dus zeer waarschijnlijk zou ik absoluut niet die 70% in 40 min halen. Daarnaast adverteert men ook met 150kWh. Dat haal ik dus niet, bijlange na niet. Dat je niet 90% van je laadsessie dat haalt snap ik ook wel. Maar dat je niet eens in de buurt komt en maar heel kort rond de 100kWh zit....dat valt me gewoon tegen. Zeker gezien het fijn weer was, 16 graden, zo'n scheen volop. Ik had er meer van verwacht.

Geen idee ook waarom het niet lukt. De auto kan het aan, de palen kunnen het aan... Waar zit het probleem dan dat je niet een stukje de volle 150kWh pakt dat steeds meer afbouwt naar 120/130. Alsnog heel snel. Bijna 1,5 a 2x zo snel dus als de 60-80 die ik iig nu grote delen van de laadsessie had.

Het meest ergerlijke is dus nu eigenlijk dat je nooit weet waar je aan toe bent. Als je even snel 40/50% wil bijladen weet je niet welke snelheid je kan verwachten. En dat wil je zeker bij snelladen wel natuurlijk. Het 40 min verhaal is leuk, maar volgens mij laden veel mensen dat niet direct bij maar slechts een gedeelte.

[ Voor 14% gewijzigd door Juancho op 20-02-2021 19:52 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2Hattem
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-08 18:57
EVdriver schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:47:
[...]

De laadsnelheid indicatie in km/h is totaal zinloos, zeker omdat de software verre van accuraat is. Benzine tank je ook niet in km/h maar in liter (per tijd eenheid). >80 SoC zal de laadsnelheid wel wat teruglopen, bij 90+ gaat het helemaal langzaam.

Gemiddeld zie ik waardes rond de 30~37 km/h, 16A (zolang de auto alle 3 fases gebruikt), ongeacht het verbruik en SoC. Gezien de laadtijd en verbruik slimme meter zie ik wel 10.8kW / uur vermogen naar de auto gaat. Op werk haal ik 12A ipv 16(EV box laadpaal), geen idee waarom, maar qua laadtijd en vermogen zit ik daar ook rond de 11 kW.

11kW, 16A, 230V bij verbruik van 25 kWh/100 zou 44km/h moeten geven, die snelheid in km/h heb ik nog nooit gezien.
Even in de app gekeken van NewMotion: Ik heb in iets minder dan 2 uur 15,5 kWh kunnen laden, toen zat ik op 90%. Dus dan kom ik op net geen 7,8 kW.
Zal de komende week de accu eens wat verder leegrijden en kijken of ik dan wel 11 kW haal.

Ben ook benieuwd of de smartcharging optie werkt met de P2. Zou mooi zijn als het laden uitgesteld wordt tot het laatste moment en de accu een beetje warmte heeft als ik vertrek.
Los van het feit dat het dan ook tegen daltarief laden is, is het ook beter voor de balancering van de grid.

P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-08 14:23
Wat een verschil in verbruik. Vandaag gewoon 22/100 km.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Juancho schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:49:
[...]

10% op al een redelijk beperkte range is veel. En bovendien liep de snelheid steeds verder terug. Dus zeer waarschijnlijk zou ik absoluut niet die 70% in 40 min halen. Daarnaast adverteert men ook met 150kWh. Dat haal ik dus niet, bijlange na niet. Dat je niet 90% van je laadsessie dat haalt snap ik ook wel. Maar dat je niet eens in de buurt komt en maar heel kort rond de 100kWh zit....dat valt me gewoon tegen. Zeker gezien het fijn weer was, 16 graden, zo'n scheen volop. Ik had er meer van verwacht.

Geen idee ook waarom het niet lukt. De auto kan het aan, de palen kunnen het aan... Waar zit het probleem dan dat je niet een stukje de volle 150kWh pakt dat steeds meer afbouwt naar 120/130. Alsnog heel snel. Bijna 1,5 a 2x zo snel dus als de 60-80 die ik iig nu grote delen van de laadsessie had.

Het meest ergerlijke is dus nu eigenlijk dat je nooit weet waar je aan toe bent. Als je even snel 40/50% wil bijladen weet je niet welke snelheid je kan verwachten. En dat wil je zeker bij snelladen wel natuurlijk. Het 40 min verhaal is leuk, maar volgens mij laden veel mensen dat niet direct bij maar slechts een gedeelte.
Tja. Ik weet het niet. Ik ben het met je eens dat dit geen super-laadbeurt was, maar slecht was het echt niet. Als Volvo aangeeft dat je 70% bij kunt laden in 40 minuten, betekent dat zeer zeker niet dat je heel lang op 150kW zult laden. Want dan zou je in 40 minuten 100kW kunnen laden, terwijl Volvo dus eigenlijk "slechts" beweerd dat je ongeveer 52,5 kWh (70%) kunt laden in 40 minuten. Dat je daarbij een top kunt halen van 150kW is mooi, maar in minder dan die 40 minuten zal het echt niet lukken om die 70% te laden, wat gemiddeld 78kW is.
En wat je zegt, in de praktijk zul je niet zo vaak zoveel bijladen, en is het verschil tussen een gemiddelde van 100kW of 70kW hooguit een minuutje of wat om dezelfde hoeveelheid bij te laden. Ik vind dat allemaal niet zo heel spannend. Uiteraard moet het niet nog veel langzamer dan die 75kW gemiddeld worden.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:24
Pepehv schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 18:52:
[P8]
Harde kont?

Ik was initieel erg enthousiast over de Volvo stoelen.

De laatste weken voel ik in het zitvlak duidelijk een harde plaat/balk zitten. Dat voel je nét te goed waardoor het niet meer comfortabel zit en gaat irriteren.

Herkent iemand dit?
Is in de P2 net zo. Mijn dealer zegt: hoort zo. En daar kan je het dan mee doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
P2Hattem schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:35:
[...]

Even in de app gekeken van NewMotion: Ik heb in iets minder dan 2 uur 15,5 kWh kunnen laden, toen zat ik op 90%. Dus dan kom ik op net geen 7,8 kW.
Zal de komende week de accu eens wat verder leegrijden en kijken of ik dan wel 11 kW haal.

Ben ook benieuwd of de smartcharging optie werkt met de P2. Zou mooi zijn als het laden uitgesteld wordt tot het laatste moment en de accu een beetje warmte heeft als ik vertrek.
Los van het feit dat het dan ook tegen daltarief laden is, is het ook beter voor de balancering van de grid.
Voor 11kW AC hoef je geen lage SoC te hebben, dat zou hij van 0-100% moeten doen. Bij mij laadt hij ook gewoon van 85% naar 90% met 11 kW. Neem aan dat de stroom instelling van de auto wel gewoon op 32A staat toch? Dan zou ik contact met newmotion opnemen. Bij mij werkt het gewoon. Misschien is de laadpaal ingesteld op max 10A ofzo.
Let wel op: de laadtijd bij newmotion is de tijd dat de stekker erin zit, dus die telt door nadat hij vol is

[ Voor 7% gewijzigd door JTHZZ op 20-02-2021 21:45 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hlip
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-09 12:32
Vandaag de nieuwe P8 opgehaald. Wat een fantastische wagen. We hadden hiervoor een XC40 T5 Intro met 250 PK maar wat een verschil in beleving is dit. Zo rustig en makkelijk gaat alles.

Gelijk maar even kort ritje gemaakt in de omgeving. Verbruik 20,5 kW/100km. Voornamelijk 60-80 wegen. Met 20" zomerbanden en warmtepomp. Ik moet zeggen dat valt mij niet tegen. Zeker niet omdat het vermogen een paar keer goed is aangesproken. Elke keer weer met een grote grijns achter het stuur.

Wat me wel opvalt is dat de rijbaanassistent altijd corrigeert. Bij de vorige kon je instellen of je de stuurcorrectie wilde of alleen de trilling. Persoonlijk vind ik alleen de trilling in het stuur fijner. Kijk ik ergens overheen? Of is die instelling er niet meer?

OPD went erg snel overigens. Had er wel mijn twijfels over, ook gezien enkele eerdere berichten hier. Met name het "opvangen" na het uitschakelen van de acc vergt even gewenning.

Morgen maar weer even verder testen en het zonnetje door het dak laten schijnen.

XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2Hattem
JTHZZ schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:42:
[...]

Voor 11kW AC hoef je geen lage SoC te hebben, dat zou hij van 0-100% moeten doen. Bij mij laadt hij ook gewoon van 85% naar 90% met 11 kW. Neem aan dat de stroom instelling van de auto wel gewoon op 32A staat toch? Dan zou ik contact met newmotion opnemen. Bij mij werkt het gewoon. Misschien is de laadpaal ingesteld op max 10A ofzo.
Let wel op: de laadtijd bij newmotion is de tijd dat de stekker erin zit, dus die telt door nadat hij vol is
Auto staat op 32A. Ik ga het in de gaten houden en als het zo blijft NM aan z’n jas trekken.

P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
Headfirst schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 07:41:
Interessant, P2 of P8.? heb gezocht naar middelste pedaal maar kon hem niet vinden.. ook nergens in manual..
_O-
:F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
JackBol schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 07:50:
[...]

Kan zijn dat je al 100% aan het regenereren bent en dat het oranje aangeeft dat je energie weg aan het gooien bent door te veel bij te remmen.

Kan ook zijn dat de regen zijn energie niet kwijt kan ( bijv batterij vol).
Batterij vol was absoluut niet van toepassing, net evenmin als bv te lage temperatuur. In die gevallen krijg je het grijs gearceerde gebied wat ik twee weken geleden wel vaker gezien heb.

Als ik de tekst uit de handleiding nog eens lees dan schrijven ze expliciet dat een bepaalde manier van remmen het regenereren beperkt. Dus het wordt effectief minder dan 100% regen op moment dat de oranje arcering verschijnt. Dat betekent enerzijds de energie die je kwijt bent omdat je harder remt dan 100% regen én nog eens de energie die je extra kwijt bent omdat regen vermindert.

Zou toch wel eens graag weten wat hier technisch achter zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EHAS
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07-2024
JTHZZ schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:42:
[...]

@P2Hattem
Direct na plaatsing van mijn NewMotion Home Advanced paal werd mijn P8 ook niet op snelheid volgens mijn berekening bijgeladen.
Heb daarnaast een load balancer en 3 fasen dus krachtstation met 3x25a.

Ik heb even gebeld met NM en tijdens ons gesprek, heeft de vriendelijke dame het een en het ander live aangepast. Daarna Inpluggen en hij laad nu gewoon volle bak. Ik zou gewoon even bellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkYn2rrMPdYLWJ7b5OCnvyypSf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wHixch2FfYbrSODQQMEAMOwS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
High-Voltage2 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 23:28:
[...]

Batterij vol was absoluut niet van toepassing, net evenmin als bv te lage temperatuur. In die gevallen krijg je het grijs gearceerde gebied wat ik twee weken geleden wel vaker gezien heb.

Als ik de tekst uit de handleiding nog eens lees dan schrijven ze expliciet dat een bepaalde manier van remmen het regenereren beperkt. Dus het wordt effectief minder dan 100% regen op moment dat de oranje arcering verschijnt. Dat betekent enerzijds de energie die je kwijt bent omdat je harder remt dan 100% regen én nog eens de energie die je extra kwijt bent omdat regen vermindert.

Zou toch wel eens graag weten wat hier technisch achter zit.
Zou het niet kunnen dat als je het rempedaal flink hard en/of abrupt intrapt, dat hij besluit om in plaats van regen meteen al een stuk met de remmen te remmen zodat je meer remkracht hebt?
Regen remt minder hard dan de Brembo’s (als je PP hebt 😀)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 14:05

MaxxMark

HT is Tof!

[...]

Nou, dat weet je eigenlijk wel natuurlijk. Want dat is blijkbaar minimaal 60. Alles wat het dan sneller is, is mooi meegenomen.

Het is natuurlijk super vervelend dat de geadverteerde snelheid en werkelijke snelheid erg uit elkaar lijken te liggen. Tegelijkertijd is het iets waar ze (Polestar en Volvo) naar aan het kijken zijn. Je kunt het dus melden bij je dealer, die waarschijnlijk zullen beamen wat je zegt en dat er al naar gekeken wordt.

Dat het een verrassing voor je is dat je het niet haalt is natuurlijk naar. Tegelijkertijd ook weer een beetje naïef vind ik. Misschien ben ik daar een gekke in, maar bij een dergelijk kostbaar aanschaf zorg ik zelf altijd dat ik wat meer weet dan alleen de brochure en dan weet je vrij snel dat range en laadsnelheid een issue zijn.

In dit topic zijn al vele, even zo 'ergerlijke' ervaringen gedeeld. Het 'waarom' ervan is onduidelijk. En zijn er ook al een hoop best practices genoemd om optimaal te kunnen snelladen:
- Plan je laadsessie bij een zo laag mogelijke SoC (<10%)
- Zorg dat voor je aansluit, de auto zo warm mogelijk is ("jo-jo-en" wordt ook nog wel aangeraden)
- Zoek een laadplek met zo min mogelijk auto's in de buurt (zodat je zeker weet dat er voldoende vermogen is)
- Stel de laadpaal (indien relevant) in dat je vertrektijd "z.s.m." is

Voor dieper gaande details zou ik je aanraden toch wat pagina's in het topic terug te lezen.

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
hlip schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:21:
Wat me wel opvalt is dat de rijbaanassistent altijd corrigeert. Bij de vorige kon je instellen of je de stuurcorrectie wilde of alleen de trilling. Persoonlijk vind ik alleen de trilling in het stuur fijner. Kijk ik ergens overheen? Of is die instelling er niet meer?
Bij de P2 kun je naar Rijhulp en dan op de puntjes bij lane assist tikken om deze instelling vinden. Staat bij mij ook op trillen ivm onze fijne Nederlandse belijning op 60-wegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
JTHZZ schreef op zondag 21 februari 2021 @ 07:46:
[...]

Zou het niet kunnen dat als je het rempedaal flink hard en/of abrupt intrapt, dat hij besluit om in plaats van regen meteen al een stuk met de remmen te remmen zodat je meer remkracht hebt?
De auto’s hebben ook nog een rem schijf anti-roest systeem. Met OPD zou je in veel gevallen de rem zo weinig gebruiken dat de schijven serieus roesten. Af en toe echt remmen is dus nodig om dat te voorkomen. Zo’n systeem kaan dus ook nog ingrijpen. En dan regenereer je dus even niet.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Spanky79
[...]

Jij hebt weken in dit topic meegelezen en gepraat voordat je halsoverkop toch een p8 hebt geregeld. En nu ben je de grootste klager van het topic. Je had alles waar je nu over klaagt kunnen weten.

En wat wordt er sowieso met de wolven in het bos meegehuild hier. Op de kleinste slakken wordt hier zout gelegd. Ik vind het wat overdreven. Met name de wat overdreven negatieve tendens.

1. Ja de range is wat minder dan gehoopt, vooral met koud weer. Maar dat werd hier al voorgerekend voor de levering van dr eerst p8. Daarnaast is het alsnog genoeg voor de meeste ritten. Als je echt een kilometervreter bent is het advies al vaker geweest: kies een andere auto
2. Het is het eerst model bev en het eerst met Google. Je weet dan dat er nog zaken opgelost zullen moeten worden. Het is wel jammer dat Volvo de beloftes mbt de app niet nakomt: kan komen is niet netjes. Maar eerlijk: het is hun eerste ev.
3. Als je echt problemen hebt die gevaarlijk zijn of het gebruik serieus beperken snap ik de teleurstelling.
4. De range in de koudste periode van afgelopen tien jaar nemen als voorbeeld voor de prestaties is niet echt representatief.
5. Over een paar maanden zijn grote updates uitgevoerd en net als bijvoorbeeld bij de model 3 is er meer range, betere functionaliteit etcetera.

je kunt bij een eerste ev van Volvo niet direct een veel volwassener systeem verwachten zoals Tesla opgebouwd heeft de afgelopen jaren.

Mijn p8 heeft voor >99% van mijn ritten voldoende range. Overigens helemaal in de lockdown. En alhoewel de app leuk zou zijn werkt alles verder prima. Het rijdt geweldig (dat hoor ik dan ook weer vaak) en dat is toch het meest belangrijk. En ondanks het feit dat maps ook wat aandacht nodig heeft verplettert het alle navigatie van auto’s die ik hiervoor reed of huurde.

Kortom; doe eens even niet alleen maar negatief! Een beetje mopperen snap ik echt wel, maar nu is het echt alleen maar gejammer. Objectief gezien is dat toch wat apart. Ik vermoed dat de hoofdreden de manier van communiceren van Volvo en Polestar is overigens. Zij weten blijkbaar niet het vertrouwen te voeden dat er echt gewerkt wordt aan de minpunten en issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
[...]

Wat ik dus aangaf, ik kwam op gemiddeld 90 en tikte 135 wel een tijdje aan. Zeker een procent op 20 boven de 100 gedaan. Misschien pech met de paal of auto koud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnDoe77
hlip schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:21:
Vandaag de nieuwe P8 opgehaald. Wat een fantastische wagen. We hadden hiervoor een XC40 T5 Intro met 250 PK maar wat een verschil in beleving is dit. Zo rustig en makkelijk gaat alles.

Gelijk maar even kort ritje gemaakt in de omgeving. Verbruik 20,5 kW/100km. Voornamelijk 60-80 wegen. Met 20" zomerbanden en warmtepomp. Ik moet zeggen dat valt mij niet tegen. Zeker niet omdat het vermogen een paar keer goed is aangesproken. Elke keer weer met een grote grijns achter het stuur.

OPD went erg snel overigens. Had er wel mijn twijfels over, ook gezien enkele eerdere berichten hier. Met name het "opvangen" na het uitschakelen van de acc vergt even gewenning.

Morgen maar weer even verder testen en het zonnetje door het dak laten schijnen.
Heel veel plezier en foto’s zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
JohnDoe77 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:39:
[...]

Wat ik dus aangaf, ik kwam op gemiddeld 90 en tikte 135 wel een tijdje aan. Zeker een procent op 20 boven de 100 gedaan. Misschien pech met de paal of auto koud?
Ja dat bedoel ik. Anderen halen wel zeker die plus 130. Dat is bijna 2x zo snel... Ik snap nogmaals best dat alle maximale cijfertjes marketing geneuzel is, maar er zijn voor mij wel wat limieten daarin wat je gewoon mag verwachten.

Ik ga het later nog eens daar proberen, misschien na een langere rit en/of bij 15%. De auto kan het nogmaals, de palen daar kunnen het... Dus ik probeer ook gewoon een verklaring te vinden.

@Spanky79 je leest denk ik vooral wat je wil lezen. Heb je bijv mijn uitgebreide review gelezen over de 1e langere rit? Staat vol met mooie, fijne en prettige zaken en dat ik het een heerlijke auto vind. 🤔

[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 21-02-2021 11:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sebas84!
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-01-2022
Spanky79 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:12:
[...]

Jij hebt weken in dit topic meegelezen en gepraat voordat je halsoverkop toch een p8 hebt geregeld. En nu ben je de grootste klager van het topic. Je had alles waar je nu over klaagt kunnen weten.

En wat wordt er sowieso met de wolven in het bos meegehuild hier. Op de kleinste slakken wordt hier zout gelegd. Ik vind het wat overdreven. Met name de wat overdreven negatieve tendens.

1. Ja de range is wat minder dan gehoopt, vooral met koud weer. Maar dat werd hier al voorgerekend voor de levering van dr eerst p8. Daarnaast is het alsnog genoeg voor de meeste ritten. Als je echt een kilometervreter bent is het advies al vaker geweest: kies een andere auto
2. Het is het eerst model bev en het eerst met Google. Je weet dan dat er nog zaken opgelost zullen moeten worden. Het is wel jammer dat Volvo de beloftes mbt de app niet nakomt: kan komen is niet netjes. Maar eerlijk: het is hun eerste ev.
3. Als je echt problemen hebt die gevaarlijk zijn of het gebruik serieus beperken snap ik de teleurstelling.
4. De range in de koudste periode van afgelopen tien jaar nemen als voorbeeld voor de prestaties is niet echt representatief.
5. Over een paar maanden zijn grote updates uitgevoerd en net als bijvoorbeeld bij de model 3 is er meer range, betere functionaliteit etcetera.

je kunt bij een eerste ev van Volvo niet direct een veel volwassener systeem verwachten zoals Tesla opgebouwd heeft de afgelopen jaren.

Mijn p8 heeft voor >99% van mijn ritten voldoende range. Overigens helemaal in de lockdown. En alhoewel de app leuk zou zijn werkt alles verder prima. Het rijdt geweldig (dat hoor ik dan ook weer vaak) en dat is toch het meest belangrijk. En ondanks het feit dat maps ook wat aandacht nodig heeft verplettert het alle navigatie van auto’s die ik hiervoor reed of huurde.

Kortom; doe eens even niet alleen maar negatief! Een beetje mopperen snap ik echt wel, maar nu is het echt alleen maar gejammer. Objectief gezien is dat toch wat apart. Ik vermoed dat de hoofdreden de manier van communiceren van Volvo en Polestar is overigens. Zij weten blijkbaar niet het vertrouwen te voeden dat er echt gewerkt wordt aan de minpunten en issues.
Persoonlijk lees ik de reacties van deze meneer niet... verder vind ik dit forum leuk en constructief

XC40 P8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pure8
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-09-2022
JohnDoe77 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:35:
[...]

Super interessant! En wat zou de P8 meer moeten kunnen na die update van ooit? Die update is alleen software of ook iets hardware matigs? En komt dat dan ook op de P2?
Ik kan niets zeggen over de inhoud van deze update, dat is niet toegelaten. Deze is wel enkel software. Er wordt geen hardware bijgeplaatst in de auto's die al rondrijden. Dit is MY-gebonden. Wat ik me wel heb laten vertellen door de mensen die voor de software van de P8 verantwoordelijk zijn is dat er al hardware aanwezig is die nog niet ten volle benut wordt. Dus daar zit ook nog wat rek in.

Zoals ik hier reeds aangaf ontwikkelen wij de AS-software voor Volvo. Ondanks dat het tot dezelfde groep behoort is Polestar een ander bedrijf. Wel een bedrijf dat gebruik maakt van de deskundigheid van Volvo dus ook van onderdelen waaronder sommige delen van de software. Maar dit is, in tegenstelling tot wat sommigen hier denken, niet vanzelfsprekend. Polestar 'betaald' daarvoor (in de praktijk is dit misschien enkel boekhoudkundig, dat weet ik niet) en kan dus ook besluiten om iets niet over te nemen maar zelf te ontwikkelen teneinde een eigen identiteit te creëren. Dus of dat dan ook op de P2 komt weet ik niet :? maar ik vermoed van wel. (P2-rijders: schiet niet op mij wanneer het dan onverhoopt niet zo blijkt te zijn :-( )

Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Pure8 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:17:
[...]

Ik kan niets zeggen over de inhoud van deze update, dat is niet toegelaten. Deze is wel enkel software. Er wordt geen hardware bijgeplaatst in de auto's die al rondrijden. Dit is MY-gebonden. Wat ik me wel heb laten vertellen door de mensen die voor de software van de P8 verantwoordelijk zijn is dat er al hardware aanwezig is die nog niet ten volle benut wordt. Dus daar zit ook nog wat rek in.

Zoals ik hier reeds aangaf ontwikkelen wij de AS-software voor Volvo. Ondanks dat het tot dezelfde groep behoort is Polestar een ander bedrijf. Wel een bedrijf dat gebruik maakt van de deskundigheid van Volvo dus ook van onderdelen waaronder sommige delen van de software. Maar dit is, in tegenstelling tot wat sommigen hier denken, niet vanzelfsprekend. Polestar 'betaald' daarvoor (in de praktijk is dit misschien enkel boekhoudkundig, dat weet ik niet) en kan dus ook besluiten om iets niet over te nemen maar zelf te ontwikkelen teneinde een eigen identiteit te ontwikkelen. Dus of dat dan ook op de P2 komt weet ik niet :? maar ik vermoed van wel. (P2-rijders: schiet niet op mij wanneer het dan onverhoopt niet zo blijkt te zijn :-( )
In Beesd wist een collega van de HoS mij te vertellen dat dit (bovenstaande in bold) bij de P2 ook het geval is.

Ook vroeg ik meteen of Polestar net als conculega Tesla misschien voor ogen heeft om upgrades van bepaalde hardware mogelijk te maken. Met name dan dus de 'computer' zogezegd. Dat is bij Tesla ook het geval. Het antwoord was nog net geen expliciete "nee". Maar hoopvol klonk dat deel niet. Ik gok dat die hardware dermate verweven is in de auto dat het vervangen zga onmogelijk gaat blijken. Jammer!

Kan jij (@Pure8) vanuit jouw positie/expertise daar iets over zeggen? Is dat bijv vanwege je eerder genoemde "ietwat scherpe kritiek" ;) op Tesla hardware/software? Puur een praktische consessie? Of iets anders?

Ik zou me kunnen voorstellen dat de computing hardware (cpu, gpu, etc.) volledig is afgestemd op alle auto-hardware.

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
Spanky79 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 09:58:
[...]

De auto’s hebben ook nog een rem schijf anti-roest systeem. Met OPD zou je in veel gevallen de rem zo weinig gebruiken dat de schijven serieus roesten. Af en toe echt remmen is dus nodig om dat te voorkomen.
Onder de 5 of 10 km/h remt hij sowieso mechanisch, zelfs met OPD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
JTHZZ schreef op zondag 21 februari 2021 @ 07:46:
[...]

Alles wat je zegt houdt steek, de Brembo's hebben meer remkracht dan regen (klassieke remmen ook, daarvoor heb je niet per se Brembo's nodig) en als je het rempedaal ver genoeg intrapt gaat hij mechanisch bijremmen.
Alleen verklaart dat niet waarom hij ineens minder zou gaan regenereren. Mijn stelling begon immers met: gaspedaal los, 100% regen. Daarna voet op de rem en toen werd de regen verminderd door de oranje arcering.

Het enige wat ik in deze context kan bedenken is dat je in de buurt van het werkingsgebied van de ESP/ABS of ander drieletterwoord veiligheidssnufje komt. Al had ik totaal niet het gevoel dat ik zo hard in de ankers ging. ABS (en de systemen die daarop geënt zijn) kan natuurlijk alleen maar correct werken als je de wielen onafhankelijk kan controleren. Hetgeen niet mogelijk is met regen bij een dual motor setup. Daarvoor heb je in-wheel motoren nodig.
Mogelijk dat regen dus zelfs volledig wegvalt als ABS echt in komt. Spijtig dat er geen sneeuw meer ligt, anders was dat het ideale moment om dat eens te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FW423130
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-07 20:51
Nog steeds geen internet. De P2 rijdt heerlijk maar dit is heel irritant. Kom van BMW 5 serie waarmee ik in drie jaar en 200k km minder issues heb gehad dan in de P2 in 4 weken en 4k km. Weet dat kinderziektes kunnen optreden, maar dit is toch vrij basaal. Elke telefoon heeft ook internet verbinding, en dat zijn er inmiddels een paar honderd miljoen. Toch geen rocket science meer lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnbeer
  • Laatst online: 27-09 14:15
[P2]

Ik heb de vraag hier al een paar keer eerder gesteld, maar nu het voorjaar er echt aan lijkt te komen probeer ik het gewoon nog een keer;-)

Heeft iemand al meer informatie over geschikte caravanspiegels voor de P2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quark2
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-07 19:24
Johnbeer schreef op zondag 21 februari 2021 @ 13:14:
[P2]

Ik heb de vraag hier al een paar keer eerder gesteld, maar nu het voorjaar er echt aan lijkt te komen probeer ik het gewoon nog een keer;-)

Heeft iemand al meer informatie over geschikte caravanspiegels voor de P2?
[P2]

Ik nog niet. Ik rij veel met aanhangers waarvoor ik ze niet nodig heb maar tzt wel. Heb jij al gevraagd bij Volvo dealer en Polestar support?

P2 Moon non PP Android 10 P2108.3 | 1979 Landrover series III 'Stage One' V8 | Duurzaamheid is ook lang met dingen doen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pure8
  • Laatst online: 01-09-2022
MaxxMark schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:26:
[...]

In Beesd wist een collega van de HoS mij te vertellen dat dit (bovenstaande in bold) bij de P2 ook het geval is.

Ook vroeg ik meteen of Polestar net als conculega Tesla misschien voor ogen heeft om upgrades van bepaalde hardware mogelijk te maken. Met name dan dus de 'computer' zogezegd. Dat is bij Tesla ook het geval. Het antwoord was nog net geen expliciete "nee". Maar hoopvol klonk dat deel niet. Ik gok dat die hardware dermate verweven is in de auto dat het vervangen zga onmogelijk gaat blijken. Jammer!

Kan jij (@Pure8) vanuit jouw positie/expertise daar iets over zeggen? Is dat bijv vanwege je eerder genoemde "ietwat scherpe kritiek" ;) op Tesla hardware/software? Puur een praktische consessie? Of iets anders?

Ik zou me kunnen voorstellen dat de computing hardware (cpu, gpu, etc.) volledig is afgestemd op alle auto-hardware.
In c is alles te vervangen in de auto, ook de hardware. Maar dat zie ik een fabrikant toch niet doen, hoor. Veel van de 'waarnemende' componenten zitten als het ware in de auto ingegoten. Denk maar aan de camera's en sensoren die in de voorruit zitten. Dat zou betekenen dat bij een dergelijke update de auto een nieuwe voorruit moet krijgen. Dat is wel wat té ingrijpend vind ik. Ik denk niet dat dat commercieel aantrekkelijk is voor een fabrikant. Je geeft als het ware de nieuwe extra's al weg aan bestaande klanten i.p.v. ze te reserveren voor het nieuwe model. De CPU's die er nu in zitten kunnen nog wel wat upgrades aan, dat is geen probleem. De rest is software.
Ik hoop dat dit een afdoende antwoord op jouw vraag is.

Wat T betreft: ik bewonder hun aandeel in het elektrificatieproces. Zonder hun stonden we hier nog niet. Ik ben er zeker niet kritisch over. Echter wel over hun 'autonome capaciteiten'.
Ik heb er nog nooit mee (mee)gereden maar wel hun software bekeken en zoals ik al zei, in sommige noodsituaties heb ik mijn bedenkingen hoe deze daarop zou reageren.
Uit persoonlijke titel en dus als gewoon forumlid zeg ik dat dit puur als een commercieel gadget moet gezien worden en niet als een rijhulpsysteem. Ik hoop van harte dat ze dit zaakje op orde krijgen voordat dit ernstige ongevallen zal veroorzaken.
Maar misschien ben ik wel té kritisch omdat bij ons de veiligheid en niet het gemak voorop staat. :)

Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sky_walker
  • Laatst online: 27-09 01:51
[P2] Nou, er zullen wel meer van jullie op pad zijn vandaag met dit mooie weer!

Ik had een ritje van 245km, snelweg, de batterij ging van 74% naar 5% en toen moest ik toch echt even gaan laden. Kreeg een melding van beperkte performance, schildpadje op display en weinig acceleratie. Heb de eerstvolgende fastned genomen, 150kw lader en dat ging heel voorspoedig met bijna lege accu en buiten 17 graad en warm gereden. Moest weer even ouderwets met de telefoon, laadapp en ABRP routeplanner checken of ik t zou halen, zonder internet/gps maar is ook gelukt zo....

Laden verliep als volgt:

6% 105kW
8% 114kW
10% 130kW
13% 149kW -> Deze had ik nog niet gehaald eerder :*)
25% 121kW
30% 125kw

Piek 149 snel bereikt bij 13% tot 20%, en bij 30% ben ik gestopt, voldoende om thuis te komen.
van 5->30% in 11 minuten, 22 Kwh bijgeladen.

245km gereden van 74 naar 5% = 69% verbruik, dus 100% = 355km.
22 kwh/100km gemiddeld 110-120 op snelweg.

Al met al prima cijfers. laat de lente maar komen _/-\o_
Fijne zondag allemaal!

Skywalker
P2, 20", all season banden, no PP, dec Software/android 10

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MBmWw7LTTw9ivFrekNzvNBg3SOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YKozNP1BSMpMgOKCh1oFGMdc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VGxaxEPE9k4Up_DgipuEXUaH6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4yS249ujo9vDSDiPOw2KUHn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door sky_walker op 21-02-2021 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Laatst online: 21:34
sky_walker schreef op zondag 21 februari 2021 @ 14:57:
[P2] Nou, er zullen wel meer van jullie op pad zijn vandaag met dit mooie weer!

Ik had een ritje van 245km, snelweg, de batterij ging van 74% naar 5% en toen moest ik toch echt even gaan laden. Kreeg een melding van beperkte performance, schildpadje op display en weinig acceleratie. Heb de eerstvolgende fastned genomen, 150kw lader en dat ging heel voorspoedig met bijna lege accu en buiten 17 graad en warm gereden. Moest weer even ouderwets met de telefoon, laadapp en ABRP routeplanner checken of ik t zou halen, zonder internet/gps maar is ook gelukt zo....

Laden verliep als volgt:

6% 105kW
8% 114kW
10% 130kW
13% 149kW -> Deze had ik nog niet gehaald eerder :*)
25% 121kW
30% 125kw

Piek 149 snel bereikt bij 13% tot 20%, en bij 30% ben ik gestopt, voldoende om thuis te komen.
van 5->30% in 11 minuten, 22 Kwh bijgeladen.

245km gereden van 74 naar 5% = 69% verbruik, dus 100% = 355km.
22 kwh/100km gemiddeld 110-120 op snelweg.

Al met al prima cijfers. laat de lente maar komen _/-\o_
Fijne zondag allemaal!

Skywalker
P2, 20", all season banden, no PP, dec Software/android 10

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kijk! Dat lijkt er op!

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Pure8 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 13:59:
[...]
Ik hoop van harte dat ze dit zaakje op orde krijgen voordat dit ernstige ongevallen zal veroorzaken.
Maar misschien ben ik wel té kritisch omdat bij ons de veiligheid en niet het gemak voorop staat. :)
Die zijn er toch al meerdere gebeurd ondertussen?
Hele websites over volgeschreven die de death count van de Tesla autopilot bijhouden.
Als de autopilot bijv even niet weet dat het grote verkeersbord wat hij boven de weg denkt te zien toch echt gewoon een grote vrachtwagen is die dwars staat en zonder afremmen of uitwijken naar binnen rijdt.
https://arstechnica.com/c...-march-tesla-crash/?amp=1
https://www.herrmanandher...autopilot-deaths-in-2020/
Maar goed, we dwalen een beetje af. Tesla-bashing mag hier volgens mij niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchBB
  • Registratie: Februari 2021
  • Niet online
[P2]

Vandaag een mooie rit door Zeeland gemaakt, wat rijdt die wagen toch zalig. Met deze hogere temperaturen wordt het verbruik en daarmee de range nu echt interessant....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Isn1Ve6nPSMttUedjBF1m0K3tqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GI7yukMTSOA9zsYmmY3Oyw0R.jpg?f=fotoalbum_large

P2 Lauch Edition LRDM VIN 8XXX november 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hlip
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-09 12:32
JTHZZ schreef op zondag 21 februari 2021 @ 09:47:
[...]

Bij de P2 kun je naar Rijhulp en dan op de puntjes bij lane assist tikken om deze instelling vinden. Staat bij mij ook op trillen ivm onze fijne Nederlandse belijning op 60-wegen
Ik kan bij de P8 alleen lane assist aan of uit zetten in het rijhulp menu. Geen fine tuning mogelijk. Hopelijk komt dat bij de nieuwe update. Of in een appmenu om de feature naar keuze te activeren.

Op de snelweg werkt het nl. prima maar op smalle wegen zit ik niet op correcties te wachten als ik bewust over de lijn stuur om een tegenligger te passeren.

XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P2Hattem
Leuk die driver alert: moest slingerend over een dijkweg heen want overal fietsers natuurlijk. Piept ‘ie na 2 of 3 minuten dat ik een pauze moet nemen 😂.

Maar beter overbezorgd dan te laconiek denk ik dan maar 👍

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ach-jee
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:39
Ik gooi ‘m er ook maar even in dan, die paar graden maken een behoorlijk verschil! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FH6lqkByhBWmZyZVTSaVDWpKpyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qEXlFa2txK2UGcaLn5QOuolY.jpg?f=fotoalbum_large
Edit: ik weet niet hoe significant het is, maar dit is op de winterbanden (19”).

[ Voor 8% gewijzigd door ach-jee op 21-02-2021 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kallie123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 26-09 12:38
[P2]
P2Hattem schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:52:
[...]

Ik heb bij iets soortgelijks gps uitgezet in de instellingen en toen weer aangezet. Toen was er snel een gps fix.
19 feb voor update naar de Volvo dealer. Nog geen 100 meter na vertrek valt de GPS uit, kan geen positie bepalen en tot op heden helaas ook niet terug :( . Daarvoor 3 maanden zonder enige issue.

Waar zet je GPS uit in de instellingen want dat zie ik niet zo snel terug? :-(

Of heeft iemand anders nog tips om dit op te lossen? Zie dit issue nu wel vaak terug komen hier op het forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ach-jee
Kallie123 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:42:
[P2]

[...]

19 feb voor update naar de Volvo dealer. Nog geen 100 meter na vertrek valt de GPS uit, kan geen positie bepalen en tot op heden helaas ook niet terug :( . Daarvoor 3 maanden zonder enige issue.

Of heeft iemand anders nog tips om dit op te lossen? Zie dit issue nu wel vaak terug komen hier op het forum.
Ik heb het twee keer een weekend gehad, maar allebei de keren ging het vanzelf over dus daar heb je niet zoveel aan vrees ik. In instellingen vind je wat opties voor privacy en locatievoorzieningen. Daar heb ik toen ook wat mee geëxperimenteerd, maar ik heb niet het idee dat dat geholpen heeft helaas. Misschien toch even de garage bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
ach-jee schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:40:
Ik gooi ‘m er ook maar even in dan, die paar graden maken een behoorlijk verschil! [Afbeelding]
Had je nou een P8 of P2? Je ritje met gemiddeld 17,1 is echt heel strak! Kan je dat simpel omrekenen naar hoeveel KM je daarmee zou kunnen rijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ach-jee
Juancho schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:45:
[...]

Had je nou een P8 of P2? Je ritje met gemiddeld 17,1 is echt heel strak! Kan je dat simpel omrekenen naar hoeveel KM je daarmee zou kunnen rijden?
430-440 km als je ‘m van 100 naar 0 zou rijden volgens mij. Dan moet je wel over de binnendoorweggetjes naar je werk, het was een toeristisch ritje ;)

Edit: P2 dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2void19noPP
  • Laatst online: 30-06 23:05

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnbeer
  • Laatst online: 27-09 14:15
Quark2 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 13:46:
[...]

[P2]

Ik nog niet. Ik rij veel met aanhangers waarvoor ik ze niet nodig heb maar tzt wel. Heb jij al gevraagd bij Volvo dealer en Polestar support?
Meermaals bij Polestar Support gevraagd; zou begin dit jaar als accessoire in de webstore komen, maar eerlijk gezegd klonk de reactie van Polstar een beetje suggestief. De Volvodealer verwees bij aflevering van mijn auto (oktober) gelijk naar Polestar.

Maar misschien is/komt er iets vanuit aftermarket.

Voor m’n dichte trailer niet nodig, maar straks in april voor m’n Hobby 540 wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2Hattem
Kallie123 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:42:
[P2]

[...]

FF naar buiten gelopen 😀: GPS aan-/uitzetten kan in Instellingen/Privacy/Lokatie

[ Voor 24% gewijzigd door P2Hattem op 21-02-2021 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
MaxxMark schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:20:
[...]

Interessante bevinding! Als ik het rijm met mijn ervaring, dan zou ik bijna denken dat in de OPD stand het rembereik visueel groter is (dus alleen op het dashboard!). Als je het gas (in OPD) dan geheel loslaat zal hij maximaal regenereren. Druk je daarna de rem er bij in, dan gaat hij dus extra mechanisch remmen en mogelijk dat je dat op dat moment zal zien. Naast de OPD gebruik je dan namelijk ook de rem die misschien geforceerd mechanisch remt.

Een interessante test kan zijn om wanneer je met OPD afremt (dus niet meer accelereert, en dus regenereert) om daarbij het rempedaal in te drukken en te kijken of dat het oranje gearceerde 'triggert'.

Mbt @JackBol zn opmerking over maximaal regenereren; dat is niet mijn ervaring. Ik ben een keer met volle accu weggereden terwijl hij voldoende warm was, toen had ik ook een gearceerd (grijs) gebied gelijk aan het totale stuk links. Het zachtjes remmen (ik heb OPD uit) zorgde voor geen enkele uitslag (je zag dus ook geen remkracht). Daardoor was mijn insteek dat het daadwerkelijk een 'regenereer indicator' is en géén 'regenereer + rem indicator'. Omdat met OPD alles heel erg in elkaar verwoven is kan het zijn dat in dat geval het wel een combinatie is en dus bij regenereren met OPD + bijremmen met de rem voor een dergelijk balkje zorgt.

Als ik in de auto zit zal ik eens kijken of het te reproduceren is :)
MaxxMark schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 14:05:
(ik ben vergeten het OPD + remmen te testen :( )
Vandaag even gaan testen. Zowel OPD als TPD zelfde respons: bij hard genoeg remmen verschijnt de oranje gearceerde balk. Je hoort dan ook de remklauwen inkomen (lekker schurend geluid in een voor de rest stille auto).

Nog een interessante vaststelling gedaan waar ik eerder al een vermoeden voor had. Namelijk in OPD neemt het regen vermogen af naarmate je snelheid lager is. Dit is ook logisch, want bij lagere snelheid kost het minder vermogen om dezelfde 0.3G versnelling te halen. Als je dan het rempedaal gebruikt zie je de regen meter weer omhoog schieten. Op lagere snelheden kan je dus harder remmen met behoud van regen dan wat OPD uit zichzelf doet.
Helaas niet kunnen testen of ik hem dan (bv bij 30-40km/h) ook tot de oranje arcering doorgedrukt kreeg. Stond iedere keer veel te snel stil. Had ik misschien moeten testen met TPD en dan vol op de rem.

Maar los van het gedrag kan ik helaas nog niet verklaren waarom regen afneemt als je (te hard) mechanisch bijremt. Er zijn een paar opties die ik open hou:
- Puur een visuele indicatie dat je niet efficiënt recupereert, dus in werkelijkheid toch 100% regen. Heb echt moeite om deze te geloven. Eens te meer omdat de handleiding expliciet schrijft dat regent verminderd is.
- Je zit op de rand waarbij ABS gebaseerde systemen in werking beginnen komen (bv ESP en alle andere snufjes). Om deze hun werk te kunnen laten doen mag er geen interferentie van regen zijn die op de as en niet op de individuele wielen werkt.
- Het is gewoon eigen aan het concept van blended breaking. Al zou ik dit wel een lullige uitleg vinden en toch wat meer technische achtergrond zien over het waarom.

Edit:
Even de Engelstalige handleidingen erop nageslagen:
US: Orange stripes – firm braking is making regeneration impossible.
UK: Orange dashed – forceful braking counteracts the possibility of regeneration.
De ene spreekt van impossible aka onmogelijk. De andere spreekt van counteracting aka verminderen.
Daar worden we dus ook niet wijzer uit.

[ Voor 7% gewijzigd door High-Voltage2 op 21-02-2021 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
High-Voltage2 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 17:39:
[...]

[...]

Vandaag even gaan testen. Zowel OPD als TPD zelfde respons: bij hard genoeg remmen verschijnt de oranje gearceerde balk. Je hoort dan ook de remklauwen inkomen (lekker schurend geluid in een voor de rest stille auto).

Nog een interessante vaststelling gedaan waar ik eerder al een vermoeden voor had. Namelijk in OPD neemt het regen vermogen af naarmate je snelheid lager is. Dit is ook logisch, want bij lagere snelheid kost het minder vermogen om dezelfde 0.3G versnelling te halen. Als je dan het rempedaal gebruikt zie je de regen meter weer omhoog schieten. Op lagere snelheden kan je dus harder remmen met behoud van regen dan wat OPD uit zichzelf doet.
Helaas niet kunnen testen of ik hem dan (bv bij 30-40km/h) ook tot de oranje arcering doorgedrukt kreeg. Stond iedere keer veel te snel stil. Had ik misschien moeten testen met TPD en dan vol op de rem.

Maar los van het gedrag kan ik helaas nog niet verklaren waarom regen afneemt als je (te hard) mechanisch bijremt. Er zijn een paar opties die ik open hou:
- Puur een visuele indicatie dat je niet efficiënt recupereert, dus in werkelijkheid toch 100% regen. Heb echt moeite om deze te geloven. Eens te meer omdat de handleiding expliciet schrijft dat regent verminderd is.
- Je zit op de rand waarbij ABS gebaseerde systemen in werking beginnen komen (bv ESP en alle andere snufjes). Om deze hun werk te kunnen laten doen mag er geen interferentie van regen zijn die op de as en niet op de individuele wielen werkt.
- Het is gewoon eigen aan het concept van blended breaking. Al zou ik dit wel een lullige uitleg vinden en toch wat meer technische achtergrond zien over het waarom.
Ja je zou eigenlijk eens met een ontwikkelaar bij Polestar willen schakelen. Want wat zou er mis gaan als je 100% regenereert en vol mechanisch remt tegelijkertijd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 26-09 16:35
Vandaag 294km gereden waarvan het grootste deel op de autosnelweg aan min. 120km/u. 89% accu gebruikt. Omgerekend is dit 330km op 100%.

Als je de range berekent op de site van polestar met 20’’ velgen, autosnelweg en 25gr krijg je 340km. Klopt dus perfect. 😊

Update nog niet gehad. Die zorgt nog eens voor wat extra range doordat er nu veel reserve is bij 0% die niemand durft gebruiken. Trouwens van een polestar medewerker gehoord dat er verder niets gebeurd is bij deze update om het verbruik te verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
JTHZZ schreef op zondag 21 februari 2021 @ 17:47:
[...]

Ja je zou eigenlijk eens met een ontwikkelaar bij Polestar willen schakelen.
Hell yeah!! :9~ :9~
Where do I need to sign?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
FW423130 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 10:33:
[...]

Gedeelde smart, halve smart. Bij mij ook al twee dagen geen internet. Eerste keer in 4 weken, sinds ik de auto heb afgehaald. November update. Ga toch maar even Volvo bellen maandag voor de januari update ipv wachten op de OTA. Ook parkeerverwarming niet heel betrouwbaar. Soms wel, soms niet.
[P2] geen internet/wifi/gps

Ik heb ook nog even gekeken op polestar support site:

"Helaas ervaart een aantal van onze klanten dat de internetverbinding van de auto niet constant is, vanwege een probleem met het platform dat de verbinding regelt. ...Je kunt hier op twee manieren iets van merken.

Ten eerste kan in het middendisplay een kleine ‘x’ verschijnen, linksboven bij het interneticoon. Dit duidt erop dat er geen verbinding is met de service provider. Ten tweede kan het zijn dat het interneticoon leeg blijft. Dat kan erop wijzen dat er iets is met de hardware.

Bij mij is dus het driehoekje leeg (niet wit), met een kruis, en werkt de wifi niet meer en de GPS ook geen fix, nu 5 dagen. dus dit moet wel een hardware probleem zijn van de comms module oid.

Morgen naar volvo, laat weten wat ze eraan gaan doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:37

Lancer

What the......

[P8] Rijverslag van vandaag.
  • [Retour richting het zuid-oosten
  • Enkele reis 100km, waarvan 6 binnen de bbk (met schuifdak open)
  • en de rest 100km/u.
  • Heen en terug 16 graden
  • en 18km/u wind.
  • Rijstrategie, ACC, OPD uit, ACC op
  • 100km/u,
  • inhalen bij een delta-v van meer dan 3km/u.
  • Geen gti'tjes gepest onderweg
Heen: 22.3kW (wind tegen)
Terug: 19.1kW
Gemiddeld: 20.7kW

Ben alleen vergeten de bandenspanning te checken bij wegrijden (2mnd niet bijgelucht)

Heerlijk relaxte rit, buiten het ontwijken zan een zonnebril die uit een cabrio omhoog waaide.

edit:
Vergeten te melden 20" op de af fabriek banden

[ Voor 4% gewijzigd door Lancer op 21-02-2021 19:09 ]

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Lancer schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:03:
[P8] Rijverslag van vandaag.
  • [Retour richting het zuid-oosten
  • Enkele reis 100km, waarvan 6 binnen de bbk (met schuifdak open)
  • en de rest 100km/u.
  • Heen en terug 16 graden
  • en 18km/u wind.
  • Rijstrategie, ACC, OPD uit, ACC op
  • 100km/u,
  • inhalen bij een delta-v van meer dan 3km/u.
  • Geen gti'tjes gepest onderweg
Heen: 22.3kW (wind tegen)
Terug: 19.1kW
Gemiddeld: 20.7kW

Ben alleen vergeten de bandenspanning te checken bij wegrijden (2mnd niet bijgelucht)

Heerlijk relaxte rit, buiten het ontwijken zan een zonnebril die uit een cabrio omhoog waaide.

edit:
Vergeten te melden 20" op de af fabriek banden
Dat is netjes en geeft hoop!
Je hebt het over na bandenspanning- wat is trouwens de beste waarde? Volgens de sticker is dat 2,8 bar (20”) en daar heb ik ze dan ook op staan, maar ik las hier ook wel eens over 3.0 of zelfs 3,1 bar.
Is dat überhaupt te doen qua comfort en levert dat nog wat op qua verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Mga1600 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:18:
[...]

Dat is netjes en geeft hoop!
Je hebt het over na bandenspanning- wat is trouwens de beste waarde? Volgens de sticker is dat 2,8 bar (20”) en daar heb ik ze dan ook op staan, maar ik las hier ook wel eens over 3.0 of zelfs 3,1 bar.
Is dat überhaupt te doen qua comfort en levert dat nog wat op qua verbruik?
Als ik heb nog goed voor de geest heb behaalden sommigen hier met 3 bar een betere range dan alles daaronder.. Ook omdat Volvo bij aflevering nog wel eens op 2.5 bar zat. Wel goed dat je het nog even post, ik wilde altijd nog mijn bandenspanning checken. Nooit meer aan gedacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
Voor de P2 is dat 3 bar voor en 2.8 bar achter bij standaard belading. Bij volle belading gaan ze zelfs naar 3.1 bar vanachter. Ook voor eco wordt er 3 en 3.1 geadviseerd.

Vandaar dus de 3 of 3.1 die hier op het forum wel eens passeert ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Dit weekend de P2 maar eens gewassen in een wasbox met hoge druk. Niet bepaald een succes :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0Qd7sYAyfKXqSJlm074bSiWbgc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lg5wOmfLyXiHhOs4qYMcQVB8.jpg?f=fotoalbum_large

Het raam was uiteraard ‘dicht’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovinomis
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 11:28
High-Voltage2 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:39:
Voor de P2 is dat 3 bar voor en 2.8 bar achter bij standaard belading. Bij volle belading gaan ze zelfs naar 3.1 bar vanachter. Ook voor eco wordt er 3 en 3.1 geadviseerd.

Vandaar dus de 3 of 3.1 die hier op het forum wel eens passeert ;-)
Met de referentie naar de handleiding :)
https://support.polestar....e-bandenspanningswaarden/
Aghanim schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:51:
Dit weekend de P2 maar eens gewassen in een wasbox met hoge druk. Niet bepaald een succes :+

[Afbeelding]

Wat?? Waar is al dat water doorheen gekomen dan? :/

[ Voor 4% gewijzigd door Ovinomis op 21-02-2021 21:40 . Reden: Link vergeten toe te voegen ]

P2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Geen idee, of door de rand bij de deur of het raam. Ik controleer bij het wassen altijd of de ramen dicht zijn en de auto ging ook gewoon op slot. Dus ik was wel wat verrast toen ik dat water zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ

[Afbeelding]

Raam stond nog open? Want met dichte ramen blijft het bij mijn P2 gewoon droog binnenin..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovinomis
[P2]
Vandaag ook mooi ritje gemaakt.
Non performance 20' winterbanden:
2x 63 km, ongeveer 70 % snelweg(ACC 110 km/h) , 20% 80-weg en 10% stad bij heenweg ongeveer 12 graden en terug 16/17 graden.

Gemiddeld verbruik ongeveer 20.8 kWh/100km

Vergeleken met wat ik met de kou heb gezien zeker niet slecht. Verwacht dat straks met de zomerbanden ik wel onder de 19 kan duiken :) d:)b

P2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovinomis
Aghanim schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:00:
Geen idee, of door de rand bij de deur of het raam. Ik controleer bij het wassen altijd of de ramen dicht zijn en de auto ging ook gewoon op slot. Dus ik was wel wat verrast toen ik dat water zag.
Vaag joh! Ik ben alleen nog maar een paar keer door de was straat geweest maar (gelukkig) nergens last van. Hopelijk blijft het bij deze ene keer en anders langs de dealer :|

P2

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mickvanderveen
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:53
[P2]
Gewoon op zomerbanden (zou immers niet meer zo koud worden)...😉 van Veluwe naar randstad, 16 graden, stoelverwarming op 1 (alleen bestuurderskant) en 18 graden verwarming in de auto. Grootste deel snelweg zonder OPD, Max 102 en ongeveer gedurende 12 km net buiten bebouwde kom op 60 km gebied met medium OPD.
Lijken me zeer nette waarden!!
Heb sowieso lage verbruikstanden, maar 5 jaar kunnen oefenen met V60 D6 hybride!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfTp0N2PMEw2ZcEUQ3qdlKAtk8Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aSldtfsFAEXsN57EujZenviA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ovinomis
Mickvanderveen schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:27:
[P2]
Gewoon op zomerbanden (zou immers niet meer zo koud worden)...😉 van Veluwe naar randstad, 16 graden, stoelverwarming op 1 (alleen bestuurderskant) en 18 graden verwarming in de auto. Grootste deel snelweg zonder OPD, Max 102 en ongeveer gedurende 12 km net buiten bebouwde kom op 60 km gebied met medium OPD.
Lijken me zeer nette waarden!!
Heb sowieso lage verbruikstanden, maar 5 jaar kunnen oefenen met V60 D6 hybride!
[Afbeelding]
Netjes hoor! Ooit krijg ik het ook voor elkaar :P :P Wel fijn om te zien dat met een beetje voorjaar weer het verbruik zoveel beter is. Nooit geweten dat de invloed van de kou zo groot is op de accu (of beter de verwarming er van)

P2

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JTHZZ
Zal ondertussen wel een mooie les voor Volvo en Polestar zijn: een nieuwe EV kun je beter in de zomer introduceren, zeker als je verwacht dat er veel nieuwe elektrische rijders je auto gaan kopen die verwachten met gemak WLTP te halen en altijd en overal van 0 tot 100% met 150 kW snel te laden 😀

[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 21-02-2021 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:12
Johnbeer schreef op zondag 21 februari 2021 @ 17:13:
[...]

Meermaals bij Polestar Support gevraagd; zou begin dit jaar als accessoire in de webstore komen, maar eerlijk gezegd klonk de reactie van Polstar een beetje suggestief. De Volvodealer verwees bij aflevering van mijn auto (oktober) gelijk naar Polestar.

Maar misschien is/komt er iets vanuit aftermarket.

Voor m’n dichte trailer niet nodig, maar straks in april voor m’n Hobby 540 wel!
Ik verneem graag van je hoe dat rijden (verbruik, snelheid, wegligging etc) met de Hobby 540 gaat! _/-\o_

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
nou goed nieuws, mn auto is klaar bij het schadehuis - alleen geeft de auto zoveel foutmeldingen (opnieuw kalibreren etc) dat hij naar de dealer moet. Daar mag hij morgen heen en word hij uitgelezen. Volgens het schadehuis zijn er een aantal sensoren los geweest.. Ik hoop dat ze gelijk de laatste SW erop zetten.. hebben we dat ook maar gehad. Ik wil mn auto terug !!!

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fismeister
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-01 19:20
Ik zie veel positieve berichten voorbij komen over de range bij deze temperaturen. Ik heb net even alle data uit m'n E-Golf getrokken om te kijken hoe het verbruik in de zomer zich verhoudt tot het verbruik in de winter. Zie de resultaten hieronder. De P2 en P8 kun je natuurlijk niet 1 op 1 vergelijken met de E-Golf, maar de trend dat de auto een stuk zuiniger is in de zomer kun je volgens mij wel projecteren op vrijwel elke elektrische auto. Ik heb gefilterd op ritten van >20km zodat de data een beetje schoon werd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEE_dxRPe7Cw7gGgwptm7s8cHpY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4QpF6uVc6sDz4B7j15knRFQq.png?f=fotoalbum_large

Je ziet ook duidelijk het leereffect in de data, 2020 was al een stuk zuiniger in vergelijking met 2019. Al met al, zie je een verschil van ~20/25% in verbruik tussen de zomer en de winter. Dit komt ook overeen met mijn ervaringen op lange ritten. Dus ik verwacht dat er genoeg mensen zijn hier op dit forum die de 400km op één lading wel gaan halen deze zomer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recharge365
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-11-2021
BrFa2021 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:19:
[...]

Heb je het premium abonnement van Tidal? Of is het net als spotify mp3?
Ik ben benieuwd of je op het HK systeem het verschil kan horen.
Ik heb een premium abonnement maar heb niet de illusie dat ik in de auto het verschil ga horen ;)
wat nog wel een "dingetje" is. De timeout van Tidal is korter dan de internet verbind tijd van de auto. Dus elke keer krijg ik een melding op het scherm "er is iets misgegaan.....". Even terug naar de afspeellijst, nummer selecteren en klaar.
Kreeg trouwens vorige week een melding van Tidal in de auto dat er een nieuw album klaarstond. Dus dat werkt dan wel weer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepehv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-09 14:47
GuiltyNL schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:32:
[...]

Is in de P2 net zo. Mijn dealer zegt: hoort zo. En daar kan je het dan mee doen.
Bizar. Het is gewoon echt niet comfortabel (genoeg) voor stoelen uit dit segment.

Ik ben 1.85 en weeg 84kg, dat zou een stoel toch “aan moeten kunnen”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Pepehv schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:17:
[...]

Bizar. Het is gewoon echt niet comfortabel (genoeg) voor stoelen uit dit segment.

Zeker..... ik ben ook 1,85 maar veel zwaarder en heb geen problemen. Misschien een verschil in de positie van de zitting verlenging? Die van jij staat maximaal uitgeschoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
Mga1600 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:49:
[...]

Zeker..... ik ben ook 1,85 maar veel zwaarder en heb geen problemen. Misschien een verschil in de positie van de zitting verlenging? Die van jij staat maximaal uitgeschoven.
Mijn vrouw vertelde me (nu we in een Astra rijden) dat ze deze stoelen veel fijner vind en als ze een proefrit had gemaakt in de XC40 ze liever een andere auto had gekozen. De stoelen in de Foutlander vond ze veel lekkerder zitten (ze is invalide, dus echt een prinses op de erwt als het om stoelen gaat ;)

Ik vind ze prima zitten overigens

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:29
@Fismeister qua 2019 vs 2020. Wellicht doet de snelheidswijziging ook het nodige. 100 of 120/130 maakt ook een groot verschil.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quark2
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-07 19:24
4v4t4r schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:51:
[...]

Mijn vrouw vertelde me (nu we in een Astra rijden) dat ze deze stoelen veel fijner vind en als ze een proefrit had gemaakt in de XC40 ze liever een andere auto had gekozen. De stoelen in de Foutlander vond ze veel lekkerder zitten (ze is invalide, dus echt een prinses op de erwt als het om stoelen gaat ;)

Ik heb een Opel Astra gehad als tijdelijke auto. Optioneel zitten daar AGR gecertificeerde stoelen in en die zitten heel goed inderdaad. Ik vind de P2 stoelen ook heerlijk zitten overigens. Hoop alleen met warm weer dat het materiaal niet te plakkerig wordt.

[ Voor 24% gewijzigd door Quark2 op 22-02-2021 13:57 ]

P2 Moon non PP Android 10 P2108.3 | 1979 Landrover series III 'Stage One' V8 | Duurzaamheid is ook lang met dingen doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
[...]

Dat is erg om te horen en ik kan me voorstellen dat ze in dat geval extra kritisch moet zijn.
Maar zou ze wel goed zitten in een Inscription XC40? Die heeft volgens mijn andere stoelen. Misschien valt er dan wat om te ruilen qua interieur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-09 13:55
[...]

Ik vond de stoelen in de foutlander juist verschrikkelijk zitten vooral lange ritten, dan kreeg ik last van mijn zitvlak. Maar zal misschien een kwestie van smaak zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
Pepehv schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:17:
[...]

Lijkt inderdaad een beetje dunne zitting, vooral als je opzij draait bij in/uitstappen.
Zit een soort van metalen plaat onder. niet al te veel schuim......

DIY stoelvulling ? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
[P2] Geen internet/wifi/GPS, update.

Vanmorgen contact gehad met Volvo dealer. Ik was de 4e met de melding vanochtend.

Volvo eea gecheckt bij Polestar support en er is nog geen oplossing voor dit specifieke probleem, met de combinatie van uitval van alle 3 de systemen tegelijkertijd, 4g/wifi/gps.

Er wordt contact opgenomen zodra er meer info bekend is. Heb ook polestar support gebeld en zelfde melding gemaakt, Ze zijn op de hoogte van het probleem, maar nog geen fix.

Voorlopig maar ouderwets routeplanner op telefoon en resterende range/laadstations plannen op een notitieblokje, ca 30km afstand per 10% lading. t is niet anders. goed tegen de range axiety, beetje pionieren

Wordt naarstig naar oplossing gezocht. Ik vermoed nog steeds hardware probleem, heb al op andere plekken gehoord dat comms module is vervangen bij een dergelijk defect ?

[ Voor 4% gewijzigd door sky_walker op 22-02-2021 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fismeister
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-01 19:20
Inspired schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:54:
@Fismeister qua 2019 vs 2020. Wellicht doet de snelheidswijziging ook het nodige. 100 of 120/130 maakt ook een groot verschil.
Daar had ik inderdaad nog niet over nagedacht, maar dat zal ongetwijfeld ook invloed hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlacKstaR-
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-09 00:13
sky_walker schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:14:

Vanmorgen contact gehad met Volvo dealer. Ik was de 4e met de melding vanochtend.

Volvo eea gecheckt bij Polestar support en er is nog geen oplossing voor dit specifieke probleem, met de combinatie van uitval van alle 3 de systemen tegelijkertijd, 4g/wifi/gps.

Er wordt contact opgenomen zodra er meer info bekend is. Heb ook polestar support gebeld en zelfde melding gemaakt, Ze zijn op de hoogte van het probleem, maar nog geen fix.

Voorlopig maar ouderwets routeplanner op telefoon en resterende range/laadstations plannen op een notitieblokje, ca 30km afstand per 10% lading. t is niet anders. goed tegen de range axiety, beetje pionieren

Wordt naarstig naar oplossing gezocht. Ik vermoed nog steeds hardware probleem, heb al op andere plekken gehoord dat comms module is vervangen bij een dergelijk defect ?
Ik had dit ook in de gisteren middag, het probleem was weg naar het herstarten van de tablet (20 sec inhouden home-button) en na 3 min was alles weer gefixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvS_68
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 26-09 14:32

[Afbeelding]

Hier schrik ik wel van. Dat 'zuigt' behoorlijk.
Zou toch bijna een probleem met het goed sluiten van je ramen moeten zijn, anders waren er vast al meer meldingen over geweest, niet dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Één van de P2 updates benoemde volgens mij dat de aansturing van de ramen verbeterd was, en ik meen zelfs met name de 'absoluut dicht' stand. Daar werd toen nog van gezegd dat het voor Polestar sprak dat ze zelfs dat soort dingen met een software update konden fixen.

klikkedieklik: AartJW in "Het grote Polestar 2 / XC40 P8 topic" (en posts er na)

[ Voor 17% gewijzigd door MaxxMark op 22-02-2021 16:12 . Reden: linkje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polemaster
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-03 09:30
Hallo, ik ben nieuw hier en heb nu al 3 x met verschillende problemen stil gestaan . Ook sinds ik de nieuwste software (na 12 V probleem ) heb nu al 2x stil gestaan. 1 keer met zgn lege accu maar ná opnieuw in /uitstappen weer opgelost. en gisteren weer een nieuw vaag probleem gehad en vraag mij af of meerdere mensen dit ook hebben gehad.
De auto bleef in de “P” staan. Ook als ik de handel naar beneden duwde kwam hij niet meer in de “D”. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qigqb4sNey4FYjWVFoxc84MaSbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xwLhXHaSjn9Pg8z8izaaSXwT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wf8nMNERapJ4KcxF90l4JmqFU2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VCmSjSHEPmxAnViO8pmEgcjo.jpg?f=fotoalbum_large
Van Polestar moet ik 10 minuten buiten bereik met de sleutel van de auto blijven. Maar dit hielp niet. Uiteindelijk met zo’ n draadje diverse malen 2 pinnen verbonden bij de elektrische ingang en uiteindelijk lukte het. Wel vreemd en hoop echt dat Polestar de problemen onder controle gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik heb de auto nu 3x gewassen en de vorige 2x is het wel goed gegaan. Toch controleer ik het altijd bewust en ondanks dat ik langzaam aan begin te twijfelen weet ik toch vrij zeker dat ik het nu ook gecontroleerd had. Misschien toch iets met de sleutel in mijn broekzak, maar vreemd genoeg ging het raam ook niet verder dicht toen ik binnen stapte. Dat heb ik natuurlijk bewust gecheckt met die plas water op de stoel. Volgende keer neem ik maar een handdoek mee :) Overigens was er verder geen schade.

@Polemaster die foutmelding had ik ook toen ik na na 10 maanden op de P2 wachten de auto eindelijk in Halfweg op mocht halen. Ik dacht 5km van huis even snel te laden voor de lol om te kijken hoe dat werkte. Vervolgens geen mogelijkheid meer om in D te komen. Bij mij werkte de 10 min oplossing wel. Tot mijn verbazing, want niemand in mijn omgeving geloofde nog dat de P2 echt bestond en dat ik hem werkelijk op ging halen na al het uitsteldrama. Dus opgetakeld worden voordat je er mee thuis komt was wel de koning van de teleurstellingen geweest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jehanthar
  • Laatst online: 04-10-2024
MaxxMark schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:09:
Één van de P2 updates benoemde volgens mij dat de aansturing van de ramen verbeterd was, en ik meen zelfs met name de 'absoluut dicht' stand. Daar werd toen nog van gezegd dat het voor Polestar sprak dat ze zelfs dat soort dingen met een software update konden fixen.
Ja idd. Het ‘open raam /kieren van het raam’ probleem was opgelost met de november update. Lijkt me toe dat er nu toch wel niemand meer op de september software versie rijdt?

Polestar2 launch edition, Void, charcoal, non PP/19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvS_68
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 26-09 14:32
Jehanthar schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:16:
[...]

Ja idd. Het ‘open raam /kieren van het raam’ probleem was opgelost met de november update. Lijkt me toe dat er nu toch wel niemand meer op de september software versie rijdt?
Dat is dus inderdaad de vraag. @Aghanim Welke software versie heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik heb de november software. Volgens mij rijden er nog wel wat mensen op de september versie @BartWNL en @ach-jee wellicht nog. If it ain't broken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Polemaster schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:12:
Hallo, ik ben nieuw hier en heb nu al 3 x met verschillende problemen stil gestaan . Ook sinds ik de nieuwste software (na 12 V probleem ) heb nu al 2x stil gestaan. 1 keer met zgn lege accu maar ná opnieuw in /uitstappen weer opgelost. en gisteren weer een nieuw vaag probleem gehad en vraag mij af of meerdere mensen dit ook hebben gehad.
De auto bleef in de “P” staan. Ook als ik de handel naar beneden duwde kwam hij niet meer in de “D”. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Van Polestar moet ik 10 minuten buiten bereik met de sleutel van de auto blijven. Maar dit hielp niet. Uiteindelijk met zo’ n draadje diverse malen 2 pinnen verbonden bij de elektrische ingang en uiteindelijk lukte het. Wel vreemd en hoop echt dat Polestar de problemen onder controle gaat krijgen.
Dat heb ik hier nog niet eerder gelezen dus het lijkt me geen ‘bekend’ probleem. Dus op naar de Volvo dealer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartWNL
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08-09 22:03
Aghanim schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:27:
Ik heb de november software. Volgens mij rijden er nog wel wat mensen op de september versie @BartWNL en @ach-jee wellicht nog. If it ain't broken.....
Nope, ik rij met de december software. Was geupdatet tijdens de recall.
Helaas/gelukkig geen ervaring met openstaande ramen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ach-jee
Aghanim schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:27:
Ik rij sinds de recall begin deze maand ook op de nieuwste versie rond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FW423130
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-07 20:51
sky_walker schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:14:

Bij mij vanmiddag als een mirakel opeens wel weer internet, na 4 dagen zonder. Bij mij deed wifi en GPS het wel overigens.
Heb idd op Engelse forum gezien dat in het geval niks het meer doet de communicatie module werd vervangen.
De P2 blijft ondoorgrondelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2000jan
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 04-11-2024
Vorige zaterdag voor de eerste keer tot 100% geladen, misschien is het toeval, maar sindsdien iedere keer als ik start - lees, in D zet en begin te rijden - de melding 'Aandrijfsysteem. Service vereist' :( Maar ik kon wel rijden (heb 280 km gereden)

Morgen laten uitlezen bij de dealer

[ Voor 7% gewijzigd door S2000jan op 22-02-2021 17:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jehanthar
  • Laatst online: 04-10-2024
De sneeuw is inmiddels wel achter de rug neem ik aan maar ik vind dit wel een handige sneeuwvanger voor bij een winterse thuisoplaadbeurt (volgende winter).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oXdi6YftIJFdw34yUuN5RIDK4os=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pTyOa5v0phHjwrq1FWSHVQvB.jpg?f=fotoalbum_large

Polestar2 launch edition, Void, charcoal, non PP/19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sky_walker
BlacKstaR- schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:23:
[...]

Ik had dit ook in de gisteren middag, het probleem was weg naar het herstarten van de tablet (20 sec inhouden home-button) en na 3 min was alles weer gefixed.
Dank die reset werkt alleen helaas bij mij niet. talloze resets gedaan. Inmiddels netjes gebeld door Polestar Support dat de auto naar de garage moet, aangezien alle comms systemen zijn uitgevallen inclusief GPS dus er is waarschijnlijk iets meer aan de hand .... ik denk nog steeds comms module kaduuk. de auto moet uitgelezen worden om te begrijpen wat er mis is.

enfin morgen de volvo dealer weer bellen, nu voor een echte afspraak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lancer
  • Laatst online: 22:37

Lancer

What the......

Ik heb er trouwens een item bij voor de [p8] klaaglijst.

Vandaag bij een poetser geweest voor een keramische of glascoating. Wat blijkt, de laklaag op de motorkap is heel erg dun. Tussen de 69 en 90 micron. Hij vertelde mij dat een goede laklaag minimaal 90 is en een goede 150. Het grootste deel van de auto zit overigens wel tussen de 100 en 120 micron. (Overigens het merk met de T 60 micron, de spuitbanen zijn zelfs zichtbaar :o )

Ik zal de dealer eens vragen of dat bewust is, mijn gevoeg zegt me dat een dikkere laag beter bestand is tegen steenslag, maar het kan ook zijn daar doordat de kap zeer flexibel is dat dan de lak eraf springt.

Als er meer nieuws is laat ik het weten.

(vandaag trouwens ook de geen 4G en geen GPS storing, apart dat we daar opeens last van hebben en dan met name het GPS deel. Zou er een nieuw GPS calibratiebestand zijn vrijgegeven?)

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Vandaag nog 2x 15km gereden in de P8. Gewoon direct en stabiel internet en GPS. Sowieso vanaf moment aflevering auto geen enkele keer gee 4g gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
P2

Weet iemand wat het wrappen van het chroom aan de voor en achterkant ongeveer kost?

[ Voor 3% gewijzigd door Aghanim op 22-02-2021 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misteriks
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-09 13:40
P2 staat al een tijdje op de oprit, maar vandaag is ook het laadpunt aangesloten. Een EVbox Elvi zonder vaste kabel en met smappee load balancer.

Echter, laden werkt niet. Na aanbieden van de pas knippert de Elvi een aantal keer groen en daarna een aantal keer rood om terug naar continue groen te springen.

Ik zag in dit topic al een aantal personen met hetzelfde of soortgelijke probleem.
Is inderdaad de meegeleverde P2 (Volvo) kabel het probleem of is er iets anders aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.QL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:59
Lancer schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:12:
Ik heb er trouwens een item bij voor de [p8] klaaglijst.

Vandaag bij een poetser geweest voor een keramische of glascoating. Wat blijkt, de laklaag op de motorkap is heel erg dun. Tussen de 69 en 90 micron. Hij vertelde mij dat een goede laklaag minimaal 90 is en een goede 150. Het grootste deel van de auto zit overigens wel tussen de 100 en 120 micron. (Overigens het merk met de T 60 micron, de spuitbanen zijn zelfs zichtbaar :o )

Ik zal de dealer eens vragen of dat bewust is, mijn gevoeg zegt me dat een dikkere laag beter bestand is tegen steenslag, maar het kan ook zijn daar doordat de kap zeer flexibel is dat dan de lak eraf springt.

Als er meer nieuws is laat ik het weten.

(vandaag trouwens ook de geen 4G en geen GPS storing, apart dat we daar opeens last van hebben en dan met name het GPS deel. Zou er een nieuw GPS calibratiebestand zijn vrijgegeven?)
Welke lak heb je?
Metallic of niet?
Pagina: 1 ... 174 ... 247 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een Tesla versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic.