P8
Zo vandaag mijn allereerste lange en dus serieuze rit gehad. Zo'n 165km enkele reis. Voor de geïnteresseerden hier mijn verhaal

. Volgens mij best redelijk resultaat, vooral de terugweg. De heen weg ging erg moeizaam. Ik ging weg met 4 graden en niet voorverwarmd. 20" zomer banden trouwens. Het duurde maarliefst een uur tot ik eindelijk onder de 30kW kwam. Liep uiteindelijk in het 2de uur nog een stukje terug tot 27kW. Dus ik denk/hoop dat met wat warmer weer bij de start het ook sneller beter gaat.
Terugweg ziet er al veel beter uit. Wel met het verschil dat het 11 graden was en ik de auto 3 uur voor vertrek nog aan de Granny heb gehangen. Geen idee overigens of dat echt zoveel invloed kan hebben.
Heenweg:
Terugweg en totaal van de reis:
Verder wat plussen/minnen...
Positief:
Gewoon oprecht een enorm fijne wagen op gebied van luxe, ruimte, hoge zit, overal gevoel. Heerlijke zit, fijne stoelen op lange ritten. Auto is snel warm zonder voorverwarmen. Stuurverwarming is echt magistraal, nooit kunnen denken dat dat echt zo fijn is. ACC begin ik meer aan te wennen, rijdt eigenlijk best relaxt. Verder super fijn dat maps en Spotify ingebakken is. Luister zelden radio en juist heel veel Spotify, dus heerlijk om je telefoon niet meer te hoeven gebruiken. Spraak werk ook lekker snel en soepel. En owja, mijn Samsung S21 laat prima Flitsmeister zien terwijl het in de draadloze lader zit. Voor mij dus geen gedoe om op een of andere manier toch Flitsmeister in het zicht te hebben. Tuurlijk, een app in AOM zou nog mooier zijn

.
Mindere punten:
Zijn er helaas ook. Ik vind persoonlijk dat bij ACC de kortste afstand tot je voorligger nog best ver is. Die afstand had wat mij betreft korter bij gekunt want ook dan ben je zeker niet aan het bumperkleven. Daarnaast remt hij behoorlijk fors wat soms best even schrikken/wennen is. Geen idee trouwens of je dan telkens de remlichten zit. Hoop het niet... Eenmaal van de snelweg terug op OPD merk je toch wel hoe fel die is. Bijv 3 keuze standen is echt wel wenselijk.
Het Harman Kardon audio systeem is niet slecht maar zeker ook niet premium wat mij betreft. Voor veel mensen waarschijnlijk prima, maar zelf ben ik naast mijn vaste bana ook (trance) muziek producent dus let waarschijnlijk meer op details. En dan valt HK toch tegen als premium merk. Het B&A systeem in de duurdere volvo is echt wel een niveutje of 2 hoger. Jammer dat ze die keuze niet geven in de XC40. Ik hoop dat er iig nog wat meer settings komen om het te tweaken.
Range viel de heenweg aardig tegen. Via ABRP zou ik aankomen met rond de 55%. Bij weg gaan gaf Maps echter aan 35%. Dat liep zelfs het eerste uur terug naar 30% maar in het 2de deel van de rit ging het naar 38%.
Dan even over Maps. Super fijn dat het er ingebakken zit. Maar ik mis toch wel basic info. Bijv. Een legenda met eerst volgende tankstations/parkeerplaatsen, afritten. Ik dacht dat je tankstations, zeker langs de snelweg dan wel op de map zelf zou zien maar ook dat niet. Met spraak lukt het deels maar je wil dat soort basic info gewoon in je scherm hebben.
Maar meest irritante vond ik dat het zelf voorstellen van een snellader op de route niet werkt. Ik zat blijkbaar in een gebied met alleen maar thuispalen en openbare palen. Heel leuk die 10 suggesties van opties maar ik ga niet 3,5 uur staan laden natuurlijk. En specifiek zoeken op fastned/Shell snelladen lukte ook niet. Heb ingezoomd op locaties waar die staan maar maps toont ze gewoon niet. Kortom, toch maar weer de telefoon erbij om letterlijk het betreffende laadstation zelf maar in te voeren. Dat moet gewoon goed, intuïtief werken met slimme intelligentie. Als je een route van 2 uur planned en bijna 99% van de rit over de snelweg... 🤔. Je mist eigenlijk gewoon een filtertje waar je bijv alleen snellaadpalen op de route ziet en kan kiezen. Want er waren er een paar die ik met mijn nog 40% makelijk kon halen.
Kortom, eerste lange rit is super goed bevallen, op een paar dingen na. Tijd vloog om, heerlijke rit! Blijft echt een feestje en hopelijk gaan er komende weken/maanden nog veel mooie dingen komen in de vorm van verbeteringen en vernieuwingen.
Als dat allemaal recht getrokken wordt heb je echt oprecht een absolute top auto te pakken.
Edit: ik was nog vergeten wat info te vermelden over het snelladen. Ik kwam dus aan bij en fastned na 20 min gereden te hebben. Ron rond de 36% en heb bijgeladen tot 70% in een kwartiertje als ik me niet vergis. Begin ging redelijk rap tussen de 90 en 100. Daarna fallback naar 80/70 en laaste stukje zat een beetje tussen 60 en 65 in.
Edit 2: ook nog vergeten, maar ik heb op de snelwegen OPD uitgezet en toen ik later ergens moet stoppen viel het mij pas op hoe fors de auto eigenlijk al rijdt als je van de rem gaat. Ik wist dat dus niet en botste bijna op de auto voor mij bij Fastned. Best schrikken. Later even getest en je gaat 6km per uur zonder ook maar iets met het gas te doen. Dat hoort neem ik aan? En met welke reden eigenlijk?
[
Voor 14% gewijzigd door
Juancho op 20-02-2021 10:41
]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio