Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
Uiteraard ben ik hier al over in gesprek via de dealer - want zo werkt het - dat is de partij met wie ik een koopovereenkomst heb, niet met Volvo Nederland. Mijn dealer was trouwens ook totaal verrast door de prijswijziging en doet echt zijn best om er wat uit te slepen.Sebas84! schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:11:
[...]
P8
Ik ook! Eerst maar eens antwoorden. En ik vind dat ze wat moeten doen voor, met name, de particuliere kopers zoals @Mga1600
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Bij mij hetzelfde; werkt goed en blijkbaar start hij afhankelijk van de temperatuur. Hij was bij mij tien minuten voor vertrek nog dicht gevroren en opeens begon hij na een paar minuten open te trekken. En dat gaat echt snel ook.Recharge365 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:09:
[...]
[P8]
Zelfs vandaag, met een lokale temperatuur van -8 waren de ramen volledig ijs en sneeuwvrij. Het verwarmen begint ongeveer 30 min voor de ingestelde vertrektijd.Met andere woorden het werkt bij mij prima
Hier is iedere ochtend de hele straat netjes wit.... inclusief bijna alle auto ramen!Willi1908 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:58:
[...]
Bijna alle auto’s zijn ijsvrij. Met deze weersomstandigheden bevriezen je ramen niet.
Desalniettemin werkt het voorverwarmen uitstekend
Ik haal de beste resultaten bij Fastned en Shell snelladers. Nog nooit onder de 100kw geweest daar als ik snellaad met een start accu van <15%!!JTHZZ schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:00:
[...]
Ik haal met warme accu nu ook al de 102kW en sommigen hebben ook al 130 gehaald. Met de januari update heb ik al 148.5kW gezien, dus ik denk dat we daar een heel eind mee in de richting komen.
Nieuwe EV rijders moeten wel altijd even wennen dat die max laadsnelheid 1. Alleen bij lage SoC wordt gehaald en dus maar op een stukje van de oplaadcurve en 2. Bij kou in de winter minder is.
De P2/P8 zijn zeker geen snellaadwonders, zoveel is duidelijk, maar de genoemde ‘problemen’ spelen bij alle merken. Google maar eens iets over de laadsnelheid van de nieuwe Made in China Model 3 SR+ Dit zijn nou eenmaal de beperkingen van elektrisch rijden anno 2021.
Voor mij tellen de 40 minuten: dan wil ik van 10-80% en nu is dat vaak 20-80%. Daar houd ik rekening mee in de laadplanning.
Allegro al 2x niet verder dan 80/90KW.
Je kunt ook het volle bereik halen ;-), kijk maar!
Maar als je hoge laadsnelheden wilt halen, altijd starten met batterij <15% is mijn ervaring.
:strip_exif()/f/image/hKYCrQSDOfcuEv8WX2BthXCf.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij mij lijkt het erop dat voorverwarmen met timer alleen werkt met stekker in de paal.JohnDoe77 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 07:55:
P8
Ik heb zelf geen last met de timers dat ze de verwarming niet starten. Maar het valt mij net op dat ik mijn verwarming op 08.00 uur klaar heb ingesteld en hij 07.50 uur nog dichtgevroren is. Hij begint dus pas 10/8 minuten voor die tijd te verwarmen en is nu al ontdooid. Ik wilde eigenlijk net naar buiten lopen. Wellicht speelt dat bij een aantal van jullie ook dat je net 10 minuten voor de ingestelde tijd bij de auto was?
Zonder aangesloten op de laadpaal lijkt die het niette doen viel me laatst op, maar nog niet helemaal goed getest. Was gewoon met redelijk volle accu van ~60%
Herkenbaar?
Dat werkt bij mij prima, zonder aangesloten te zijn.Kees-xc40 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 00:36:
[...]
Bij mij lijkt het erop dat voorverwarmen met timer alleen werkt met stekker in de paal.
Zonder aangesloten op de laadpaal lijkt die het niette doen viel me laatst op, maar nog niet helemaal goed getest. Was gewoon met redelijk volle accu van ~60%
Herkenbaar?
P8
[P2]Aghanim schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:07:
P2
Bij mij blijft doet voorverwarmen erg matig werken. Maandag handmatig gestart, 10min later alsnog ijskoud. Dinsdag ingepland en op vertrektijd auto ijskoud. Woensdag werkte het handmatig wel. Erg irritant zo. Heb liever dat het helemaal niet werkt dan soms wel en soms niet. Wellicht lost de januari update eea op. Benieuwd wanneer die OTA komt.
Klopt, het is heel wisselend. Mijn ervaringen
- handmatig starten werkt bij mij wel
- periodieke ingestelde timers werken (vrijwel?) niet
- eenmalig ingestelde timer voor de volgende dag werkt (meestal?) wel
P2 Moon non PP Android 10 P2108.3 | 1979 Landrover series III 'Stage One' V8 | Duurzaamheid is ook lang met dingen doen
P8Montalbano schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 07:54:
[...]
Dat werkt bij mij prima, zonder aangesloten te zijn.
Ben benieuwd of het bij ons ook werkt straks, zonder auto aan de laadpaal. De auto is weer mooi wit en de ramen aardig bekend met ijs. Vanmiddag moeten we nog weg dus ik zal straks eens voor het eerst de timer functie aanzetten zodat we hopelijk straks in een fijne warme en ontdooide auto kunnen weg rijden
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Volgens mij stond Hotspot functionaliteit pas voor 2022 op de featurelijst (kan dus ook zomaar 2023 wordenKees-xc40 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 00:41:
P8
Weet iemand trouwens hoe de hotspot werkt?
Netjes aangemeld bij T mobile als gratis klant, maar er ontstaat geen wifi hotspot?
Alvast bedankt
Net terug van broekhuis voor m'n kofferbak probleem: kon niet meer open met knop onder stuur, niet met de sleutel, niet met de voetbeweging en keyless werkte niet meer. Dit alles kwam door 1 kabeltje wat losgeraakt was bij het terugplaatsen van een paneel in de kofferbak.
Dus als iemand nog z'n auto wil beveiligen, omdat hij/zij bang is voor keyless entry: je hoeft maar 1 kabeltje los te halen :-D
XPENG G9 Performance 2024
Foutje van de dealer of van de fabriek?kramon schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:26:
[P2 PP]
Net terug van broekhuis voor m'n kofferbak probleem: kon niet meer open met knop onder stuur, niet met de sleutel, niet met de voetbeweging en keyless werkte niet meer. Dit alles kwam door 1 kabeltje wat losgeraakt was bij het terugplaatsen van een paneel in de kofferbak.
Dus als iemand nog z'n auto wil beveiligen, omdat hij/zij bang is voor keyless entry: je hoeft maar 1 kabeltje los te halen :-D
De dealer neem ik aan, die heeft namelijk de trekhaak achteraf gemonteerd stond eerder geschreven.
Denk het wel hoor, heb vertrouwen......!Juancho schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:52:
[...]
P8
Ben benieuwd of het bij ons ook werkt straks, zonder auto aan de laadpaal. De auto is weer mooi wit en de ramen aardig bekend met ijs. Vanmiddag moeten we nog weg dus ik zal straks eens voor het eerst de timer functie aanzetten zodat we hopelijk straks in een fijne warme en ontdooide auto kunnen weg rijden
Bij mij werkt het zowel met als zonder kabel goed ( ik heb geen meervoudige timers geprobeerd overigens, alleen een enkele)
Van mijn vorige Volvo weet ik zeker dat het moment waarop hij met opwarmen begon afhankelijk was van de buitentemperatuur. Dus hoe kouder het was, hoe eerder die begon.JohnDoe77 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 07:55:
P8
Ik heb zelf geen last met de timers dat ze de verwarming niet starten. Maar het valt mij net op dat ik mijn verwarming op 08.00 uur klaar heb ingesteld en hij 07.50 uur nog dichtgevroren is. Hij begint dus pas 10/8 minuten voor die tijd te verwarmen en is nu al ontdooid. Ik wilde eigenlijk net naar buiten lopen. Wellicht speelt dat bij een aantal van jullie ook dat je net 10 minuten voor de ingestelde tijd bij de auto was?
Ik neem aan dat dat hier ook zo werkt. Bij mij werkt het ook snel en goed!
Lol... ik wilde de timer net aanzetten... was gewoon niet nodig. Zag er van een afstandje erger uit dan het leek. Gewoon een laagje sneeuw. Ik heb wel even voor mijn partner haar profiel aangemaakt en in die tijd, paar minuten maximaal, was de hele auto al netjes ontdooid en lekker warm. Dus los van die voorverwarmings optie (die ik echt nog wel een keer ga testen binnenkort) werkt sowieso het normale ontdooien/opwarmen van de auto echt magistraal snel. Top!Mga1600 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:43:
[...]
Denk het wel hoor, heb vertrouwen......!
Bij mij werkt het zowel met als zonder kabel goed ( ik heb geen meervoudige timers geprobeerd overigens, alleen een enkele)
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Dealer, kan gebeuren, hebben netjes hun excuses aangeboden.
Maar hoe krijg je alleen de CC erop? Zal vast iets heel simpels zijn dat ik even over het hoofd zie

[ Voor 20% gewijzigd door Juancho op 12-02-2021 12:37 ]
Al eens de tijd genomen om de gebruiksaanwijzing te lezen? Zal je de link vast sturen scheelt weer een extra post: https://www.volvocars.com.../bestuurdersondersteuningJuancho schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:33:
Hoe krijg je de normale CC erop ipv de ACC? Ik zie 2 icoontjes in het display die groen worden als je ze activeert. Dus ACC en de lane keeping optie.
Maar hoe krijg je alleen de CC erop? Zal vast iets heel simpels zijn dat ik even over het hoofd zie
Heb ik gedaan, en zelfs specifiek: https://www.volvocars.com...uisecontrol/cruisecontrolAartJW schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:01:
[...]
Al eens de tijd genomen om de gebruiksaanwijzing te lezen? Zal je de link vast sturen scheelt weer een extra post: https://www.volvocars.com.../bestuurdersondersteuning
en hier
https://www.volvocars.com...cties-kiezen-en-activeren
Ik weet hoe een CC werkt, alleen er staat niet bij hoe je alleen de CC krijgt ipv ACC....
Edit:
Ik heb maar eens in de normale XC40 handleiding gekeken en daar staat dat het zo moet:
Voor het starten van de cruisecontrol vanuit de stand-bystand moet de actuele snelheid 30 km/h (20 mph) of hoger zijn.
Druk op de ◀ (1) of ▶ (3) om te bladeren naar het symbool voor cruisecontrol (4).
Het symbool is grijs – de cruisecontrol staat stand-by.
Wanneer de cruisecontrol is gekozen, moet u voor activering op de stuurknop (2) drukken.
Het symbool is wit – de cruisecontrol wordt gestart en de actuele snelheid wordt vastgelegd als maximumsnelheid. De laagst mogelijke snelheid die u kunt opslaan is 30 km/h (20 mph).
Zal ik straks eens testen.
[ Voor 43% gewijzigd door Juancho op 12-02-2021 13:33 ]
Het staat exact beschreven boven aan dit artikel.Juancho schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:25:
[...]
Heb ik gedaan, en zelfs specifiek: https://www.volvocars.com...uisecontrol/cruisecontrol
en hier
Ik weet hoe een CC werkt, alleen er staat niet bij hoe je alleen de CC krijgt ipv ACC....
Edit:
Ik heb maar eens in de normale XC40 handleiding gekeken en daar staat dat het zo moet:
Voor het starten van de cruisecontrol vanuit de stand-bystand moet de actuele snelheid 30 km/h (20 mph) of hoger zijn.
Druk op de ◀ (1) of ▶ (3) om te bladeren naar het symbool voor cruisecontrol (4).
Wanneer de cruisecontrol is gekozen, moet u voor activering op de stuurknop (2) drukken.
Het symbool is wit – de cruisecontrol wordt gestart en de actuele snelheid wordt vastgelegd als maximumsnelheid. De laagst mogelijke snelheid die u kunt opslaan is 30 km/h (20 mph).
De cruisecontrolfuncties moeten eerst op het middendisplay worden geselecteerd voordat ze met de stuurknop kunnen worden geactiveerd. Dit geldt voor snelheidsbegrenzer (SL), automatische snelheidsbegrenzer (ASL), cruisecontrol (CC), adaptieve cruisecontrol (ACC) en Pilot Assist.
1. Tik op op het middendisplay.
2. Druk op Rijden en activeer de gewenste functie.
Mooier valt het niet te maken
Heb hem zojuist geïnstalleerd. De statusinformatie is uit te lezen via een website, waar je op terechtkomt met de QR code. Werkt prima. Wat wel grappig is, dat mijn auto nu tot 90% is volgeladen, maar dat de webpagina aangeeft dat mijn accu tot 69% geladen is. Zie hierder:Headfirst schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:09:
Iemand deze al eens gebruikt.?
[Afbeelding]
Range klopt wel, SOC in kW niet, D P of R wel..
:strip_exif()/f/image/jyHelAM39eEMOU1EMrJDlmfA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0bWTyBNoUw2Ayq4UOv97DRzL.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt is nog een foutje. Bij mij is de batterij 100% en zegt ie 76%. Volgens de data is dit het aantal kWh en dat klopt wel want batt_kapa_max is 76.250. Als je 90% van 76.25kWh neemt is het jouw 69% (wat dus kWh is). Hij ging het in de volgende release aanpassen. Wel tof gedaan alleen jammer dat bij het sluiten van de auto de data niet meer verstuurd wordt.dôh schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:22:
[...]
Heb hem zojuist geïnstalleerd. De statusinformatie is uit te lezen via een website, waar je op terechtkomt met de QR code. Werkt prima. Wat wel grappig is, dat mijn auto nu tot 90% is volgeladen, maar dat de webpagina aangeeft dat mijn accu tot 69% geladen is. Zie hierder:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Afbeelding voor de volledigheid:
:strip_exif()/f/image/Pzi9qsBwLwfdbs9f81CLHG6G.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door AartJW op 12-02-2021 14:49 ]
Ja, dat is inderdaad zonde! Zou ook graag willen zien wanneer ik mijn auto van de lader moet halen, zodat hij vrij is voor een ander. Ik weet iet of het een beperking van de app of Android Automative is. Volgens mij gaat AndroidAutomotive naar standby, zodra je de auto op slot doet.AartJW schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:42:
[...]
Klopt is nog een foutje. Bij mij is de batterij 100% en zegt ie 76%. Volgens de data is dit het aantal kWh en dat klopt wel want batt_kapa_max is 76.250. Hij ging het in de volgende release aanpassen. Wel tof gedaan alleen jammer dat bij het sluiten van de auto de data niet meer verstuurd wordt.
Afbeelding voor de volledigheid:[Afbeelding]
Zal wel aan mij liggen, maar net stukje moeten rijden en alleen de CC erop krijgen lukt gewoon niet. In het settings menu 'rijden' had ik al die 2 opties aangevinkt (ACC en stuur assist) en vervolgens tijdens het rijden druk je op het middelste knopje links van het stuur om de opties te activeren. Dan heb je de 3 opties: ACC/pilot assist/stuurbekrachtiging . Maar nergens de CC.BartWNL schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:36:
[...]
Het staat exact beschreven boven aan dit artikel.
De cruisecontrolfuncties moeten eerst op het middendisplay worden geselecteerd voordat ze met de stuurknop kunnen worden geactiveerd. Dit geldt voor snelheidsbegrenzer (SL), automatische snelheidsbegrenzer (ASL), cruisecontrol (CC), adaptieve cruisecontrol (ACC) en Pilot Assist.
1. Tik op op het middendisplay.
2. Druk op Rijden en activeer de gewenste functie.
Mooier valt het niet te maken
Dus nogmaals... waar/hoe kan je de CC optie vinden en gebruiken?

Om de opties te activeren moet je dus die middelste knop in drukken. Bij mij sprint het dan gelijk op ACC en verder kan je dus nog die 2 andere opties selecteren. Nergens staat daar CC tussen dus ik heb geen idee hoe je dan de CC activeert. Het zou simpel zijn hoor ik steeds, maar ik kan het niet halen uit de handleiding...Ovinomis schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:24:
[...]
Dat is dus het probleem, ACC en CC kunnen niet naast elkaar actief zijn. Het is de een of de andere. Heb een P2 maar vermoed dat als je ACC en stuurassist uitzet je dan op CC zit?
Edit: je bedoelt dat als je dus wel de functies activeert maar dan eerst alles moet uitzetten met die pijltjes dat je dan CC hebt? Volgens mij gebeurt er dan niets maar kan het mis hebben.
[ Voor 26% gewijzigd door Juancho op 12-02-2021 15:29 ]
Dat is dus het probleem, ACC en CC kunnen niet naast elkaar actief zijn. Het is de een of de andere. Heb een P2 maar vermoed dat als je ACC en stuurassist uitzet je dan op CC zit?Juancho schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:20:
[...]
Zal wel aan mij liggen, maar net stukje moeten rijden en alleen de CC erop krijgen lukt gewoon niet. In het settings menu 'rijden' had ik al die 2 opties aangevinkt (ACC en stuur assist) en vervolgens tijdens het rijden druk je op het middelste knopje links van het stuur om de opties te activeren. Dan heb je de 3 opties: ACC/pilot assist/stuurbekrachtiging . Maar nergens de CC.
P2
Tot vandaag hier een zeer tevreden gebruiker van de P2: met uitzondering van korte glitches in de internetverbinding heeft alles redelijk stabiel gefunctioneerd, tot aan vanochtend. Eerst ging spontaan het alarm af, en toen viel de auto/elektronica helemaal uit: sleutel reageert niet meer, dashboard zwart, etc.
Auto heeft gezien de omstandigheden nu een paar dagen onafgebroken stilgestaan op de oprit met circa 80% lading en waarschijnlijk heeft door de kou de 12V accu het begeven. Via Polestar is nu de ANWB gebeld dus ik hoop dat zij straks de auto weer leven in kunnen blazen. Iemand al eerder zoiets gehad?
Update: ANWB net langsgeweest. Was idd de 12V accu die helemaal leeg was. Auto gaf weer acte de presence toen deze 10% was opgeladen en daarna de gewone laadkabel er weer ingestoken en gecheckt of de auto de 12V accu nu zelf weer ging bijtanken. Dat bleek het geval, dus probleem lijkt daarmee opgelost. Gelukkig geen mechanisch/elektronisch issue waarvoor onderhoud vereist is.
[ Voor 23% gewijzigd door secret17 op 12-02-2021 16:32 . Reden: Update ]
There can be only fun
De selectie voor CC of ACC gaat via het middenscherm. Daar geef je aan ACC aangevinkt te hebben. Dit betekent dat ACC actief is en je dan dus op het stuur alleen de ACC functie kan inschakelen. Als je via het berijders menu de andere keuze maak (in ieder geval niet ACC aan) dan zal daarna de activering via het stuur de CC activeren. M.a.w, de activeer functie op het stuur kan alleen activeren wat je gekozen hebt via het middenscherm en dan het berijders menuJuancho schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:20:
[...]
Edit: je bedoelt dat als je dus wel de functies activeert maar dan eerst alles moet uitzetten met die pijltjes dat je dan CC hebt? Volgens mij gebeurt er dan niets maar kan het mis hebben.
P2
Jeetje dat meen je niet? Dus ik moet via het grote scherm gewoon ACC uitvinken als ik de CC wil gebruiken? En als ik ACC weer wil gebruiken dan moet ik dat weer aanvinken? Dat zie ik dus echt nergens terug in de handleiding. Je moet het maar net wetenOvinomis schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:34:
[...]
De selectie voor CC of ACC gaat via het middenscherm. Daar geef je aan ACC aangevinkt te hebben. Dit betekent dat ACC actief is en je dan dus op het stuur alleen de ACC functie kan inschakelen. Als je via het berijders menu de andere keuze maak (in ieder geval niet ACC aan) dan zal daarna de activering via het stuur de CC actieveren. M.a.w,de activeer functie op het stuur kan alleen activeren wat je gekozen hebt via het middenscherm en dan het berijders menu

Heb deze tekst echt eens goed gelezen in de gebruikershandleiding? Staat bovenaan op de website die door meerdere mensen is gedeeldJuancho schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:38:
[...]
Jeetje dat meen je niet? Dus ik moet via het grote scherm gewoon ACC uitvinken als ik de CC wil gebruiken? En als ik ACC weer wil gebruiken dan moet ik dat weer aanvinken? Dat zie ik dus echt nergens terug in de handleiding. Je moet het maar net weten

Tik op op het middendisplay.
Druk op Rijden en activeer de gewenste functie.
Wanneer de gewenste functie is gekozen - druk op de stuurknop om te activeren.
Het symbool op het bestuurdersdisplay brandt – de functie wordt gestart en de actuele snelheid wordt als maximumsnelheid opgeslagen.
Als de functie stand-by wordt gezet – druk op de stuurknop om opnieuw te activeren.
De cruisecontrolmarkeringen op het bestuurdersdisplay gaan branden - de auto volgt daarna weer de laatst opgeslagen snelheid.
Zoals aangegeven heb ik een P2 en daar moet ik kiezen of ik ACC of CC aan wil hebben. Geen vinkjes maar misschien kan iemand met een P8 bevestigen dat het vinkje uit genoeg is om op 'normale' CC te komen.Juancho schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:38:
[...]
Jeetje dat meen je niet? Dus ik moet via het grote scherm gewoon ACC uitvinken als ik de CC wil gebruiken? En als ik ACC weer wil gebruiken dan moet ik dat weer aanvinken? Dat zie ik dus echt nergens terug in de handleiding. Je moet het maar net weten
P2
Nogmaals ja, maar het klopt niet wat er staat. Je hebt namelijk via het grote scherm maar 2 opties: ACC en Snelheid begrenzer. Nergens staat iets over CC..... Ik heb eens geprobeerd met de ASL aangevinkt en dus ACC uit, maar dat werkt dus ook niet omdat het....jawel een snelheid limiter is.AartJW schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:41:
[...]
Heb deze tekst echt eens goed gelezen in de gebruikershandleiding? Staat bovenaan op de website die door meerdere mensen is gedeeld
Leuk dat er in de handleiding staat "activeer de gewenste functie, maar nogmaals, waar zit de optie voor CC dan?
:strip_exif()/f/image/ck6ZzTzcJpQkYCK0kw6nAqUH.jpg?f=fotoalbum_large)
Dashboard display:
:strip_exif()/f/image/YtN4PrWCg9AH62T5YDUc15Gj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 44% gewijzigd door Juancho op 12-02-2021 15:57 ]
Heb je al eens geprobeerd de beide opties uit te vinken?Juancho schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:53:
[...]
Nogmaals ja, maar het klopt niet wat er staat. Je hebt namelijk via het grote scherm maar 2 opties: ACC en Snelheid begrenzer. Nergens staat iets over CC..... Ik heb eens geprobeerd met de ASL aangevinkt en dus ACC uit, maar dat werkt dus ook niet omdat het....jawel een snelheid limiter is.
Leuk dat er in de handleiding staat "activeer de gewenste functie, maar nogmaals, waar zit de optie voor CC dan?
Hoofdscherm opties:
[Afbeelding]
Dashboard display:
[Afbeelding]
Niet vervelend bedoeld hoor, maar we proberen je te helpen maar de toon van je berichten laten niet zien dat je er blij mee bent.
P2
Kan niet. Er moet er altijd 1 aanstaan. Op basis van de handleiding zou ik dus in het hoofdscherm bij rijondersteuning ook een button voor CC verwachten die je dan idd aanvinkt en klaar. Dan klopt in mijn ogen de handleiding ook.Ovinomis schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:59:
[...]
Heb je al eens geprobeerd de beide opties uit te vinken?
offtopic:
Niet vervelend bedoeld hoor, maar we proberen je te helpen maar de toon van je berichten laten niet zien dat je er blij mee bent.
Ik waardeer je hulp zeker, maar wijzen naar het boekje waar ik al tig keer door heen ben gegaan helpt niet echt. En daarmee bedoel ik jou niet. Als het zo simpel is... vertel dan even hoe het wel moet ipv 3x posten of ik wel het boekje gelezen heb.
[ Voor 61% gewijzigd door Juancho op 12-02-2021 16:14 ]
Doe eens rustig!!!! Die beste man helpt je, hoeft hij niet te doen hé. Druk gewoon op wat knoppen en probeer wat.Juancho schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:00:
[...]
Kan niet. Er moet er altijd 1 aanstaan. Op basis van de handleiding zou ik dus in het hoofdscherm bij rijondersteuning ook een button voor CC verwachten die je dan idd aanvinkt en klaar. Dan klopt in mijn ogen de handleiding ook.
offtopic:
Ik waardeer je hulp zeker, maar wijzen naar het boekje waar ik al tig keer door heen ben gegaan helpt niet echt. En daarmee bedoel ik jou niet. Als het zo simpel is... vertel dan even hoe het wel moet ipv 3x posten of ik wel het boekje gelezen heb.
XC40 P8
Het valt me daarnaast op dat je het elke dag wel een keer met iemand aan de stok hebt! "Communiceren" met jou ervaar ik als erg intensief maar dat zal je vast niet voor de eerste keer horen.Juancho schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:00:
[...]
Kan niet. Er moet er altijd 1 aanstaan. Op basis van de handleiding zou ik dus in het hoofdscherm bij rijondersteuning ook een button voor CC verwachten die je dan idd aanvinkt en klaar. Dan klopt in mijn ogen de handleiding ook.
offtopic:
Dit zal me wel een "ban" opleveren maar boeiend.
XC40 P8
Waarschijnlijk een domme opmerking maar een speed limiter is toch hetzelfde als een cruise control in dit geval voor de P8? En de ACC is een speed limiter met afstandshoud functie?Juancho schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:53:
[...]
Nogmaals ja, maar het klopt niet wat er staat. Je hebt namelijk via het grote scherm maar 2 opties: ACC en Snelheid begrenzer. Nergens staat iets over CC..... Ik heb eens geprobeerd met de ASL aangevinkt en dus ACC uit, maar dat werkt dus ook niet omdat het....jawel een snelheid limiter is.
[Afbeelding]
Dashboard display:
[Afbeelding]
Als ik dat blijkbaar niet meer mag aangeven...tja.... Ik dacht dat we elkaar hier probeerden te helpen?
Ps. een ban is nergens voor nodig en hoe je erbij komt dat ik elke dag het met iemand aan de stok heb...Geen idee.... er is idd 1 ander lid waarbij we elkaar niet echt liggen qua communicatie. Geen punt, gewoon van beide kanten elkaar negeren.
[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 12-02-2021 16:24 ]
De speedlimiter optie is wat de term eigenlijk al aangeeft, een limiet. Je kan dan dus niet harder, ook al druk je het pedaal verder in. Het houdt dus niet de snelheid voor je vast, maar voorkomt dat je over de ingestelde snelheid heen gaat.RHF schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:22:
[...]
Waarschijnlijk een domme opmerking maar een speed limiter is toch hetzelfde als een cruise control in dit geval voor de P8? En de ACC is een speed limiter met afstandshoud functie?
Op de P2 heb je ook de automatische limiter, die dynamisch de limiet bepaald aan de hand van de uitgelezen of bekende limiet, dus niets met afstandhouden. P8 heeft dat waarschijnlijk ook, weet ik niet zeker.
Duidelijk anders dus dan cc/acc
[ Voor 4% gewijzigd door SuperGroover2 op 12-02-2021 16:29 ]
Klinkt zeker heel logisch!RHF schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:22:
[...]
Waarschijnlijk een domme opmerking maar een speed limiter is toch hetzelfde als een cruise control in dit geval voor de P8? En de ACC is een speed limiter met afstandshoud functie?
P2
Nee dit werkt bij Volvo eigenlijk hetzelfde als op mijn vorige V40. Het begrenst, zoals anderen hierboven ook al zeggen, je snelheid. Handig bij bijv. saaie wegen met flitspalen waar je nog wel eens afgeleid wilt zijnRHF schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:22:
[...]
Volvo zelf zegt ook:
En CC:Snelheidsbegrenzer
Bijgewerkt 10-11-2020
Een snelheidsbegrenzer (SL) is te vergelijken met een omgedraaide cruisecontrol – u regelt de snelheid met het gaspedaal, terwijl de snelheidsbegrenzer voorkomt dat u per ongeluk de vooraf gekozen/ingestelde maximumsnelheid overschrijdt.
@ach-jee precies, er lijkt gewoon een button "vergeten" te zijn in de P8...Cruisecontrol
Bijgewerkt 10-11-2020
De cruisecontrol (CC) helpt u een gelijkmatige snelheid aan te houden, wat voor een comfortabeler rijervaring kan zorgen tijdens lange ritten op snelwegen en lange, rechte hoofdwegen met een gelijkmatige doorstroom.
[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 12-02-2021 16:33 ]
Tikkeltje off-topic, maar volgens mij is de guide voor de P8 soms een samenraapsel van de non-P8 XC40, pre-productie software van AA, en de P2 van wat ik er hier van meegekregen heb.
[ Voor 26% gewijzigd door ach-jee op 12-02-2021 16:35 ]
In de categorie rijhulp; de tractie controle is ook niet uit te schakelen, is dat op de P2 ook zo?
Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
Ik kan je helaas niet meer verder helpen nu. Er lijkt iets niet goed te zijn inderdaad en mogelijk een button met de laaste update verdwenen?Juancho schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:23:
Ik ben rustig hoor, maak je vooral niet druk. Ik heb alle knopen geprobeert, alle settings bekeken, de handleiding 10x gelezen. Zoals @AartJW aangeeft zou het ook moeten kloppen maar even op mijn beurt...heb je mijn afbeelding bekeken? Waar zou ik de CC optie moeten zien die ik volgens de handleiding moet activeren voor gebruik? Gewoon een normale vraag hoor verder. Prima om mij te wijzen naar de handleiding, maar die heb ik oprecht een flink aantal keren bekeken en geprobeerd in de auto. Ergens klopt er iets niet.
Als ik dat blijkbaar niet meer mag aangeven...tja.... Ik dacht dat we elkaar hier probeerden te helpen?
offtopic:
Ps. een ban is nergens voor nodig en hoe je erbij komt dat ik elke dag het met iemand aan de stok heb...Geen idee.... er is idd 1 ander lid waarbij we elkaar niet echt liggen qua communicatie. Geen punt, gewoon van beide kanten elkaar negeren.
Soms is het wel in Android Automotive dat de menu onderwerpen ook aan te klikken zijn. Heb je al eens op rijondersteuning geprobeerd te drukken? (misschien ver gezocht maar je weet het nooit)
Zoals @ach-jee al zegt zou ik ook niet weten waarom je CC ipv ACC zou willen gebruiken maar dat is een ander verhaal
[ Voor 0% gewijzigd door Ovinomis op 12-02-2021 16:39 . Reden: Android auto is iets anders dan automotive ]
P2
Auto zonder 4G geparkeerd en afgesloten. Later deed 4G het weer. Toeval?
[ Voor 22% gewijzigd door Mga1600 op 12-02-2021 17:50 ]
Helaas, geen CC en ASL in de P8. Wel de ACC en SL. Moeten we het mee doen en is voor mij voldoende. Maar staat niet goed in de gebruikershandleiding (geldt voor meer functies).Juancho schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:25:
[...]
Heb ik gedaan, en zelfs specifiek: https://www.volvocars.com...uisecontrol/cruisecontrol
en hier
Edit:
Edit: wel ASL zoals beschreven in de handleiding, dacht even aan CC met verkeersborden herkenning.
[ Voor 3% gewijzigd door Petzun op 12-02-2021 18:45 ]
XC40 EV Pro
Lol... het is dus gewoon niet mogelijk? Bizar dat het dan wel in de handleiding staat. Blijkbaar ben ik dan toch niet zo gekPetzun schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:47:
[...]
Helaas, geen CC en ASL in de P8. Wel de ACC en SL. Moeten we het mee doen en is voor mij voldoende. Maar staat niet goed in de gebruikershandleiding (geldt voor meer functies).

Thanks voor de bevestiging iig! Tis idd geen ramp hoor, maar ik ben zelf CC 7 jaar lang gewend dus moet af en toe nog even wennen aan ACC.
Vandaag mijn 1e update (de 8 januari versie) gehaald. Is vlot en zoals ik het nu zie probleemloos gegaan.
Begreep dat de "Software downloaden"-button nog niet inhoudt dat de auto OTA-ready is. Wordt dus i.i.g. nog een keer koffie drinken. Maar mijn bug, het niet brandende Volvo On Call knopje, is verlicht en kan ik nu wel in het donker vinden.
XC40 EV Pro
Hier voor het eerst sinds weken inderdaad ook weer een 4G storing deze middag.Mga1600 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:41:
Voor het eerst in het korte bestaan van mijn auto geen 4G vanmiddag. Een paar keer een reset gedaan - dat helpt niet.
Auto zonder 4G geparkeerd en afgesloten. Later deed 4G het weer. Toeval?
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Het handboek is inderdaad knudde....als ik het zo mag samenvatten....ach-jee schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:32:
In de P2 kun je ACC, CC of LIM selecteren. in de P8 blijkbaar niet? Aan de andere kant, in welke gevallen zou je de CC verkiezen boven de ACC? Functioneel is het allemaal exact hetzelfde behalve dan dat je met de ACC minder kans hebt om ergens bovenop te klappen.
Tikkeltje off-topic, maar volgens mij is de guide voor de P8 soms een samenraapsel van de non-P8 XC40, pre-productie software van AA, en de P2 van wat ik er hier van meegekregen heb.
Je zou dit item eigenlijk moeten toevoegen aan de punch list op ‘het platform’. Dus zowel het ontbreken van de CC als het niet kloppen van de instructies, toch?Juancho schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:50:
[...]
Lol... het is dus gewoon niet mogelijk? Bizar dat het dan wel in de handleiding staat. Blijkbaar ben ik dan toch niet zo gek![]()
Thanks voor de bevestiging iig! Tis idd geen ramp hoor, maar ik ben zelf CC 7 jaar lang gewend dus moet af en toe nog even wennen aan ACC.
Yep hier ook, voor het eerst sinds weken weer.guido66 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:19:
[...]
Hier voor het eerst sinds weken inderdaad ook weer een 4G storing deze middag.
P8
Dat gevoel had ik dus ook.MaxxMark schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:07:
[...]
Dit blijkt toch echt gewoon niet waar te zijn.
Ik had met dit weer maar een heel klein stuk regeneratief vermogen en remde toch absoluut harder. Er werd niets oranje of extra gearceerd. Dus die optie 2 moet toch echt een abnormale beperking in regeneratief vermogen zijn.
Het balkje “stopt” gewoon na die paar pixels. Hij remt uiteraard wel. Dus die remklauwen doen hun werk.
Ik heb dat oranje balkje bij regen nog nooit gezien. Niet bij OPD, niet bij laag en ook niet bij uit. Enkel maar grijs gearceerde blokjes als de accu te koud en/of te vol is.
CC optie heeft er zover ik weet nooit opgezeten, op de P8. Bij mij sinds medio november in ieder geval niet.Juancho schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:20:
[...]
[...]
En terecht overigens, waarom zou je CC willen als je ACC ter beschikking hebt?
P8
Zelfde ervaring hier.Quark2 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:35:
[...]
[P2]
Klopt, het is heel wisselend. Mijn ervaringen
- handmatig starten werkt bij mij wel
- periodieke ingestelde timers werken (vrijwel?) niet
- eenmalig ingestelde timer voor de volgende dag werkt (meestal?) wel
Heb de timers er gewoon uit geflikkerd.
Voorlopig maar zonder voorverwarming. 's Morgens moet het op accu gebeuren, daar doe ik geen voordeel mee, in tegendeel. 's Avond boeiend met deze zonneschijn is ie door de zon al warm.
Op de koop doe brengt het niets bij aan opwarming van accu. Dus meestal ook beperkt vermogen en nauwelijks regen mogelijk voor de eerste tien km.
Waar kan je dat zien?secret17 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:27:
[P2]
[...]daarna de gewone laadkabel er weer ingestoken en gecheckt of de auto de 12V accu nu zelf weer ging bijtanken. Dat bleek het geval, dus probleem lijkt daarmee opgelost.
Omdat ACC soms redelijk hard zuigt?Montalbano schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:51:
[...]
Heb Tesla daarvoor vervloekt, maar merk nu uit eigen ervaring dat dat op de P2 ook zijn quirks heeft.
Klassieke CC in combinatie met OPD is dan ook geen goed duo, want als je hem afdrukt omdat er verderop vertraagd wordt dan plak je met je neus tegen de voorruit als je vergeet je pedaal in te drukken. Dat gebeurt overigens ook met ACC en is dus niet alleen voor CC het geval.
Ik ben dus nog steeds zoekende naar de (voor mij) beste oplossing.
In mijn p8 mezelf aangeleerd de acc/ap uit te zetten met het knopje en niet de rem. Daarmee is het makkelijker hem met de opd op te vangen.High-Voltage2 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 19:21:
[...]
Omdat ACC soms redelijk hard zuigt?
Heb Tesla daarvoor vervloekt, maar merk nu uit eigen ervaring dat dat op de P2 ook zijn quirks heeft.
Klassieke CC in combinatie met OPD is dan ook geen goed duo, want als je hem afdrukt omdat er verderop vertraagd wordt dan plak je met je neus tegen de voorruit als je vergeet je pedaal in te drukken. Dat gebeurt overigens ook met ACC en is dus niet alleen voor CC het geval.
Ik zet hem ook altijd met het knopje uit. Maar het blijft toch nog even trainen (muscle memory) om de pedaal goed te krijgen dat hij mooi coast of maar minimaal afremt.Spanky79 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 19:29:
[...]
In mijn p8 mezelf aangeleerd de acc/ap uit te zetten met het knopje en niet de rem. Daarmee is het makkelijker hem met de opd op te vangen.
Het grote voordeel van de klassieke CC blijf ik nog altijd vinden dat de auto zich veel voorspelbaarder gedraagt. Ik rij sowieso heel anticiperend en met mijn vorige ICE drukte ik hem gewoon af als er vertraagd moest worden (eventueel bijremmen indien nodig) en eens het verkeer weer vlot was ging ie weer net zo vrolijk aan.
Met de ACC heb ik al gemerkt dat als de auto voor je afdraait hij soms alsnog in de remmen gaat, ook al is de auto voldoende van de baan. Ook al gemerkt dat hij nog "lockte" op een auto die op de uitvoegstrook zat met als gevolg dat ik even een mooie, doch sterk ongewilde, accordeon maakte voor het doorgaande verkeer
Ik rij wel bovengemiddeld op (A)CC, gewoon omdat ik er een hekel aan heb om constant mijn voet op die pedaal te houden. Kan ie aan voor 200m, dan gaat ie ook aan.
Apart, ik vind het eigenlijk prima rijden. De acc en met name de ap gebruikt ik heel veel. En als je snel genoeg bent met je voet is het pedaal heel vergeeflijk. Alsof de auto het pedaal in elke stand oppikt bij dezelfde snelheid. Of ik heb er talent voor (lijkt me sterk).High-Voltage2 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 19:40:
[...]
Ik zet hem ook altijd met het knopje uit. Maar het blijft toch nog even trainen (muscle memory) om de pedaal goed te krijgen dat hij mooi coast of maar minimaal afremt.
Het grote voordeel van de klassieke CC blijf ik nog altijd vinden dat de auto zich veel voorspelbaarder gedraagt. Ik rij sowieso heel anticiperend en met mijn vorige ICE drukte ik hem gewoon af als er vertraagd moest worden (eventueel bijremmen indien nodig) en eens het verkeer weer vlot was ging ie weer net zo vrolijk aan.
Met de ACC heb ik al gemerkt dat als de auto voor je afdraait hij soms alsnog in de remmen gaat, ook al is de auto voldoende van de baan. Ook al gemerkt dat hij nog "lockte" op een auto die op de uitvoegstrook zat met als gevolg dat ik even een mooie, doch sterk ongewilde, accordeon maakte voor het doorgaande verkeerEn ook gewoon met een treintje rijden werd ik zeeziek omdat hij te agressief mijn voorganger volgde. Bij de klassieke CC zou ik dan genoodzaakt zijn hem wat lager te zetten of af te zetten. Bij de ACC uiteindelijk ook, maar wel om een andere reden, lol.
Ik rij wel bovengemiddeld op (A)CC, gewoon omdat ik er een hekel aan heb om constant mijn voet op die pedaal te houden. Kan ie aan voor 200m, dan gaat ie ook aan.
Bij mij nul issues met het opvangen van de ap als ik die uitzet. Overigens gebruik ik bijna altijd ap en niet de acc.
Helaas niet in de auto zelf. Heeft de anwb gecheckt met zijn jumpstartkabel nog op de accu
There can be only fun
Nee klopt, het is allemaal niet zo dramatisch als wat ik eerst misschien liet uitschijnen. Op zich werkt het wel aardig en is het goed doenbaar om het smooth op te vangen. Het is gewoon een extra handeling in vergelijking met TPD.Spanky79 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 19:47:
[...]
En als je snel genoeg bent met je voet is het pedaal heel vergeeflijk. Alsof de auto het pedaal in elke stand oppikt bij dezelfde snelheid.
Maar niet van die aard dat ik OPD ervoor zou afzetten.
Ik zou het wel waarderen als de kracht van OPD, met in de limiet omschakeling naar TPD, via een knopje op het stuur vlotjes aanpasbaar was. Dat geeft nog net iets meer vrijheid/mogelijkheden.
Maar hey, helemaal geen klaagzang, gewoon wishful thinking
Ten eerste, volgens de boekjes en blijkbaar een aantal hier zat het er wel op. Blijkbaar dus niet. Dat is gewoon misleiding als je het mij vraagt. Los van het feit of je liever ACC of CC gebruikt. Maar er schijnen wel meerdere fouten in de manual te zitten. Best kwalijk eigenlijk.Montalbano schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:51:
[...]
CC optie heeft er zover ik weet nooit opgezeten, op de P8. Bij mij sinds medio november in ieder geval niet.
Los daarvan... Ik ben 7 jaar gewend te rijden op CC. ik vind ACC ook fijn, maar moet er nog meer aan wennen door straks weer langere ritjes op vooral de snelweg te maken.
CC had ik eigenlijk zoveel mogelijk aan in mijn V40 tijd. Ook juist op de tussenwegen, dorpswegen, nieuwbouw wegen. Als het even kon ging de CC aan.
Kwestie van gewenning en ik kon het dus nergens vinden op de P8. Blijkt het dus gewoon niet op te zitten 🤣. De P2 wel trouwens als ik het goed begrijp, dus zo gek vind ik het zeker niet. Beide opties hebben hun eigen plus en minpunten. Zou fijn geweest zijn als je iig de keuze had. Geen punt verder...
Herkenbaar. Er ontstaat een soort nieuwe manier van rijden die al snel onbewust plaatsvindt. Knopje in, pedaaltje een stukje in en weer verder. In het begin nog wel eens met een schokje, maar inmiddels smooth. Vind het in combinatie met OPD en de automaat prettig rijdenSpanky79 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 19:29:
[...]
In mijn p8 mezelf aangeleerd de acc/ap uit te zetten met het knopje en niet de rem. Daarmee is het makkelijker hem met de opd op te vangen.
XC40 EV Pro
Ik! Probleem met de wegenwacht was wel dat ze de accu bijladen tot het niveau waar een "normale" auto voldoende aan had. En de P2 dus niet. Gebeurde snachts... Overdag is de auto weggesleept naar de dealer. Kon niets vinden, behalve de lege 12v. Bijgeladen en sindsdien (afkloppen) nergens last meer van gehad.secret17 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:27:
[P2]
Tot vandaag hier een zeer tevreden gebruiker van de P2: met uitzondering van korte glitches in de internetverbinding heeft alles redelijk stabiel gefunctioneerd, tot aan vanochtend. Eerst ging spontaan het alarm af, en toen viel de auto/elektronica helemaal uit: sleutel reageert niet meer, dashboard zwart, etc.
Auto heeft gezien de omstandigheden nu een paar dagen onafgebroken stilgestaan op de oprit met circa 80% lading en waarschijnlijk heeft door de kou de 12V accu het begeven. Via Polestar is nu de ANWB gebeld dus ik hoop dat zij straks de auto weer leven in kunnen blazen. Iemand al eerder zoiets gehad?
Waarom alleen voor particuliere kopers?Sebas84! schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:11:
[...]
P8
Ik ook! Eerst maar eens antwoorden. En ik vind dat ze wat moeten doen voor, met name, de particuliere kopers zoals @Mga1600
Zou goed kunnen, bij mij staat hij altijd aan de paal!Kees-xc40 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 00:36:
[...]
Bij mij lijkt het erop dat voorverwarmen met timer alleen werkt met stekker in de paal.
Herkenbaar?
Waar zou die “Software downloaden” knop dan voor zijn?Petzun schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:02:
[P8]
Vandaag mijn 1e update (de 8 januari versie) gehaald. Is vlot en zoals ik het nu zie probleemloos gegaan.
Begreep dat de "Software downloaden"-button nog niet inhoudt dat de auto OTA-ready is. Wordt dus i.i.g. nog een keer koffie drinken. Maar mijn bug, het niet brandende Volvo On Call knopje, is verlicht en kan ik nu wel in het donker vinden.

voor Google auto apps.JohnDoe77 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:39:
[...]
Waar zou die “Software downloaden” knop dan voor zijn?
Met CC is natuurlijk minder ontspannen dan met ACC, maar daar kies ik dan voor. Gelukkig biedt de P2 deze keuze en kan ik, wanneer ik minder opgefokt ben, de ACC inschakelen die inderdaad meer veiligheid biedt.
probeer ACC zonder OPD dat rijd een stuk prettiger, omdat hij dan minder snel afremtJuancho schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:50:
[...]
Lol... het is dus gewoon niet mogelijk? Bizar dat het dan wel in de handleiding staat. Blijkbaar ben ik dan toch niet zo gek![]()
Bij de P2 maakt dat geen verschil. Behalve bij het afschakelen, maar daar doel je niet op vermoed ik?Bens XC40P8 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 22:33:
[...]
probeer ACC zonder OPD dat rijd een stuk prettiger, omdat hij dan minder snel afremt
Die knop hebben we inderdaad alvast binnen. Hoop dat de dealer het mis heeft.JohnDoe77 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:39:
[...]
Waar zou die “Software downloaden” knop dan voor zijn?
XC40 EV Pro
Oh de handleiding heb ik maar opgegeven. Ik vind hem ook niet heel handig met dat heen en weer gelink tussen onderwerpen. Je weet eigenlijk nooit of je nou echt alles hebt gelezen.Juancho schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 19:55:
[...]
Ten eerste, volgens de boekjes en blijkbaar een aantal hier zat het er wel op. Blijkbaar dus niet. Dat is gewoon misleiding als je het mij vraagt. Los van het feit of je liever ACC of CC gebruikt. Maar er schijnen wel meerdere fouten in de manual te zitten. Best kwalijk eigenlijk.
Los daarvan... Ik ben 7 jaar gewend te rijden op CC. ik vind ACC ook fijn, maar moet er nog meer aan wennen door straks weer langere ritjes op vooral de snelweg te maken.
CC had ik eigenlijk zoveel mogelijk aan in mijn V40 tijd. Ook juist op de tussenwegen, dorpswegen, nieuwbouw wegen. Als het even kon ging de CC aan.
Kwestie van gewenning en ik kon het dus nergens vinden op de P8. Blijkt het dus gewoon niet op te zitten 🤣. De P2 wel trouwens als ik het goed begrijp, dus zo gek vind ik het zeker niet. Beide opties hebben hun eigen plus en minpunten. Zou fijn geweest zijn als je iig de keuze had. Geen punt verder...
Ik had op mijn eerste V60 (hybride) de gewone CC. Daarna een V60 met ACC. Toen wist ik zeker dat ik nooit meer anders wilde. Deze op de P8 was misschien iets meer wennen maar werkt uitstekend. En je kunt hem toch gewoon als CC gebruiken door tijdig in te grijpen zelf? In feite is het gewoon normale CC maar hij helpt even mee als het nodig is. Als je dat zelf wilt doen moet je gewoon tijdig zelf ingrijpen, zoals je bij CC ook zou moeten doen.
We hebben nu nog een V40, met CC, maar dat gebruik ik juist nooit meer omdat ik dat inmiddels gewoon ontzettend onhandig vindt.
P8
Gisteren hebben we toevallig een bericht gehad m.b.t. de Volvo On Call update.
Zoals het er nu naar uitziet, starten we een Week 15 met de uitrol van Volvo On Call. Dit zal wel stapsgewijs gaan.
Daarnaast zijn dan nog niet alle functie in de app beschikbaar.
1e update geeft de volgende mogelijkheden,
Sleutel en openen van de deuren
Laadstatus
Auto starten
Klimaatregelen zonder timer
2e update geeft de volgende mogelijkheden (Medio 2021)
Klimaatregelen met timer
Laden inclusief timer.
3e Update (eind 2021)
Rijlogboek en Apple Car Play / Android Auto.
Heb je gezien dat je links naast de snelheidsmeter de snelheid van je voorganger kunt zien? Al voor de auto langzamer gaat rijden.FirstEV schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 21:04:
Voor de mensen die zich afvragen waarom iemand de voorkeur zou geven aan CC boven ACC: bij mij is het iets psychisch. Ik hou er niet van om te ontdekken dat ik ongemerkt achter een auto ben blijven hangen die langzamer rijdt dan ik mijn ACC had ingesteld.
Met CC is natuurlijk minder ontspannen dan met ACC, maar daar kies ik dan voor. Gelukkig biedt de P2 deze keuze en kan ik, wanneer ik minder opgefokt ben, de ACC inschakelen die inderdaad meer veiligheid biedt.
Als dat klopt zou het mooi zijn, alles wat ik echt nodig heb zit dan in de 1e versie. Maar goed, eerst zien.RJV2 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 08:40:
P8. Gisteren reactie van de dealer op mijn vragen over OTA en VOC:
Gisteren hebben we toevallig een bericht gehad m.b.t. de Volvo On Call update.
Zoals het er nu naar uitziet, starten we een Week 15 met de uitrol van Volvo On Call. Dit zal wel stapsgewijs gaan.
Daarnaast zijn dan nog niet alle functie in de app beschikbaar.
1e update geeft de volgende mogelijkheden,
Sleutel en openen van de deuren
Laadstatus
Auto starten
Klimaatregelen zonder timer
2e update geeft de volgende mogelijkheden (Medio 2021)
Klimaatregelen met timer
Laden inclusief timer.
3e Update (eind 2021)
P8
[P2]High-Voltage2 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 19:21:
[...]
Omdat ACC soms redelijk hard zuigt?
idem dito.
Zit nu te denken aan /testen van, mijn "Autobahn" profiel.
Deze staat nu op "uitrollen" omdat dit zuiniger zou zijn, en ik met de "autobahn" stand vér ga rijden
(iig over/tegen het maximale bereik)
Dan kan (A)CC er in geplakt worden en is het nut van dit profiel nog in tact.
Heb ik níet het maximale bereik nodig, dan zit ik wellicht gewoon in/rondom drukker gebied, en dus geen (A)CC nodig en mag OPD/Regen aan blijven (profiel Randstad) omdat het lekker luxe/ ontspannen rijden is

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Nee, maar bedankt voor de tip. Ik ga er op letten.Lancer schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 08:52:
[...]
Heb je gezien dat je links naast de snelheidsmeter de snelheid van je voorganger kunt zien? Al voor de auto langzamer gaat rijden.
Inderdaad net als bij de Sensus-Volvo’s zie je als je op de ACC sneller rijdt dan de voorganger een soort lijntje aan de naald van de snelheidsmeter ontstaan. Dat lijntje heeft het snelheidsverschil aan en is al zichtbaar voordat de ACC het nodig acht om in te grijpen.Lancer schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 08:52:
[...]
Heb je gezien dat je links naast de snelheidsmeter de snelheid van je voorganger kunt zien? Al voor de auto langzamer gaat rijden.
Trouwens, ik heb deze week vernomen dat we er een P8 bij krijgen als testwagen. Gaat een heel verschil geven wanneer we daarmee de weg op gaan. Zal nóg meer aanvoelen als een auto van de toekomst dan de huidige XC60's.
Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus
Ik mis deze feature zoooo erg in de p2. Vond hem geweldig op m’n v60. Hopelijk besluit polestar dit ook nog te implementeren! Dat de p8 het (weer) heeft geeft in ieder geval enige hoop voor de p2Lancer schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 08:52:
[...]
T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...
Hij heeft hem ook leeggereden bij serieuze vriestemperaturen.
Daarna aan de snellader. Duidelijk het effect van de koude zichtbaar, maar uiteindelijk nadat de batterij op temperatuur komt stijgt ook de laadsnelheid.
Toch een aantal zaken die hier reeds besproken zijn geweest.
BlackVue 750S 1CH net geïnstalleerd met de Connecta OBD aansluiting. Nu altijd beeld en camera met thuis wifi verbonden voor t thuis downloaden van beelden.
Met de P2 kun je echt super eenvoudig de kabels wegwerken. Ik was er nog wat huiverig voor, want ik ben niet zo handig... 🤣
Je ziet geen kabels meer. Het enige rotte was dat de OBD poort losgemaakt moest worden, want die moest andersom zodat de Connecta niet past. Toen is er een klein lipje dinkje afgebroken, maar alles zit nog goed vast 😇
Heel aparte resultaten. Volgens de Fastned curve gaat de laadsnelheid boven 40% SoC naar 100kW maar hij haalt gewoon nog 122kW. Er lijkt met de update dus duidelijk iets verbeterd te zijn met de laadsnelheid. Het coldgaten aan het begin blijft dus problematisch maar 102kW is ook al duidelijk beter. Het accupakket is in de video duidelijk niet op temperatuur in het begin en warmt geleidelijk op.High-Voltage2 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 12:00:
YouTube: Polestar 2 Winter Range, Efficiency & Charging Test!
Hij heeft hem ook leeggereden bij serieuze vriestemperaturen.
Daarna aan de snellader. Duidelijk het effect van de koude zichtbaar, maar uiteindelijk nadat de batterij op temperatuur komt stijgt ook de laadsnelheid.
Toch een aantal zaken die hier reeds besproken zijn geweest.
Wel irritant vind ik al dat onzin gepraat over een warmtepomp. Nog los van het feit dat die er niet is voor de P2 is de winst daarvan zwaar omstreden en gaat al sowieso geen 2kWh/100km opleveren. Volledig uit de lucht gegrepen getal. Misschien de eerste 10km ivm opwarmen maar daarna zeker niet. Zie bijv de tests met de ID3 waar de winst vrijwel 0 was.
[ Voor 15% gewijzigd door JTHZZ op 13-02-2021 13:09 ]
Naar wat ik afgelopen zomer onderzocht zijn de instellingen vrij vergelijkbaar maar heeft de P2 nog als extra uitschuifbare been support... dus zou béter aanpasbaar moeten zijn. Of wist hij dat uitschuiven niet??
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ja die functie is onmisbaar want daarmee kun je zeer goed anticiperen met de ACC.Mga1600 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:05:
[...]
Inderdaad net als bij de Sensus-Volvo’s zie je als je op de ACC sneller rijdt dan de voorganger een soort lijntje aan de naald van de snelheidsmeter ontstaan. Dat lijntje heeft het snelheidsverschil aan en is al zichtbaar voordat de ACC het nodig acht om in te grijpen.
P8
Ja, dat van die stoel weet hij echt wel.....wantHansieo schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 13:11:
Hij gaf ook aan dat de M3 stoelen beter verstelbaar zijn, en dat snap ik niet.
Naar wat ik afgelopen zomer onderzocht zijn de instellingen vrij vergelijkbaar maar heeft de P2 nog als extra uitschuifbare been support... dus zou béter aanpasbaar moeten zijn. Of wist hij dat uitschuiven niet??
Kris Rifa was vroeger op de een of andere manier aan Volvo verbonden. Hij maakte jarenlang video’s waarin hij door het mooie Noorwegen reed, met hooguit wat positief-kritische opmerkingen over de Volvo’s waarin hij reed (en die hadden zeker die verlenging in de stoel).
Ineens was hij heel erg lang van zijn YouTube kanaal verdwenen. Nu is hij terug en rijdt hij in een e-tron en zit er altijd een negatieve ondertoon in wat hij van Polestar of Volvo vindt. Daarbij gebruikt hij vaak van die onzinnige lawaai-titels. ‘Why is Volvo lying.....’ ‘Don’t buy.....’ etc.
Dat moet hij zelf weten, maar het lijkt erop alsof er wat fout is gegaan in zijn samenwerking met Volvo wat hem erg dwarszit waardoor de objectiviteit wel eens uit het oog raakt.
JTHZZ schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 13:03:
[...]
Heel aparte resultaten. Volgens de Fastned curve gaat de laadsnelheid boven 40% SoC naar 100kW maar hij haalt gewoon nog 122kW. Er lijkt met de update dus duidelijk iets verbeterd te zijn met de laadsnelheid. Het coldgaten aan het begin blijft dus problematisch maar 102kW is ook al duidelijk beter. Het accupakket is in de video duidelijk niet op temperatuur in het begin en warmt geleidelijk op.
Wel irritant vind ik al dat onzin gepraat over een warmtepomp. Nog los van het feit dat die er niet is voor de P2 is de winst daarvan zwaar omstreden en gaat al sowieso geen 2kWh/100km opleveren. Volledig uit de lucht gegrepen getal. Misschien de eerste 10km ivm opwarmen maar daarna zeker niet. Zie bijv de tests met de ID3 waar de winst vrijwel 0 was.
:strip_exif()/f/image/uV7yPG8TgVXawXwrOwKTwdWy.jpg?f=fotoalbum_large)
Zojuist weer op volle snelheid.
P8
[ Voor 7% gewijzigd door Kees-xc40 op 13-02-2021 14:08 ]
In het begin was er hier op het forum regelmatig een overzicht van de systeem /android versies en welke bijbehorende problemen /oplossingen.
Is dat nu nog ergens? of ieder voor zich?
[ Voor 4% gewijzigd door Hansieo op 13-02-2021 16:01 ]
Ik weet niet zo zeer of het gaat over op hoeveel manieren je de stoel kan instellen dan wel de rijpositie overall. Dat hangt samen met de relatieve positie van pedalen, instrumentenpaneel, stuurwiel en stoel.Hansieo schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 13:11:
Hij gaf ook aan dat de M3 stoelen beter verstelbaar zijn, en dat snap ik niet.
Ik heb mijn P2 ook nog altijd niet ingesteld gekregen zoals mijn S60, ondanks dat de P2 meer instelopties heeft voor de stoel. Ik vermoed dat de grootte van het stuur er ook iets mee te maken heeft. Naar mijn gevoel is het stuur van de P2 kleiner dan dat van de S60.
Toen ik dacht een goede positie gevonden te hebben in de P2 kreeg ik tijdens het rijden in de gaten dat de bovenste symbooltjes (o.a. auto grootlicht, handrem etc) op het bestuurdersdisplay achter de bovenkant van mijn stuurwiel verdwenen waren. Het stuur wat hoger zetten vond ik onhandig om mijn elleboog in de deur te leggen. De stoel laten zakken werkte ook niet geweldig omdat mijn elleboog dan weer te hoog kwam en ik het idee had een veel te grote dode hoek te krijgen voor de auto.
Het is natuurlijk wel zo dat als je zoveel jaren aan één auto gewend bent het altijd opnieuw aanpassen is aan iets nieuws.
Net voor de 2de keer geen 4G/Gps. Ik had het niet mogen zeggen 😊 Iemand een idee ivm het gepiep en werken de sensoren bij iedereen wat te snel? Alleszins liever te snel dan te laat 😊Davy_Rx schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:42:
[P2] Ik heb mijn P2 nu 3 weken. Voorlopig geen problemen, hopelijk blijft dat zo. 😊 1x geen 4g gehad tijdens een kort ritje maar ik merkte het pas op toen ik aangekomen was. Nadien werkte het terug. Enige ‘probleem’ dat net voor de 2de keer gebeurde is een noodstop bij het inrijden van de garage omdat de sensoren mijn dorpel als een obstakel zagen. Dacht dat ik dat hier al eens gelezen heb bij iemand. Verder hoor ik ook een beetje gekraak/gepiep rechts achteraan bij rijden over een slecht wegdek. Lijkt vanuit het koffer te komen. Dat moet ik nog eens bekijken. Iemand een idee?
Om eerlijk te zijn ben ik nu echt wel een keertje klaar met dat probleem. Als ik het goed lees (hier en op dat Volvo platform) zijn er gewoon heel veel mensen die dit hebben. Ook na de januari update. Ronduit vervelend en irritant en niet eens alleen voor jezelf dus.
[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 13-02-2021 15:50 ]
Mijn vorige auto was een XC90 Rdesign met bijna dezelfde stoelen als de P8. Hoewel ik die XC90 al in juni ingeleverd heb, zat er nog een soort geheugen in mijn lijf waardoor ik notime de voor mij juiste zit in de P8 te pakken had. T.o.v. de zit achter het stuur in XC90 is de situatie niet heel anders, behoudens dat je wat lager zit uiteraard en dat de onderkant van de zijramen juist hoger lijkt te zitten. Samen met het eveneens hoge dashboard levert dat een beetje hetzelfde veilige gevoel op als destijds (heulheulheul lang geleden) in de 240.High-Voltage2 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 14:43:
[...]
Ik weet niet zo zeer of het gaat over op hoeveel manieren je de stoel kan instellen dan wel de rijpositie overall. Dat hangt samen met de relatieve positie van pedalen, instrumentenpaneel, stuurwiel en stoel.
Ik heb mijn P2 ook nog altijd niet ingesteld gekregen zoals mijn S60, ondanks dat de P2 meer instelopties heeft voor de stoel. Ik vermoed dat de grootte van het stuur er ook iets mee te maken heeft. Naar mijn gevoel is het stuur van de P2 kleiner dan dat van de S60.
Toen ik dacht een goede positie gevonden te hebben in de P2 kreeg ik tijdens het rijden in de gaten dat de bovenste symbooltjes (o.a. auto grootlicht, handrem etc) op het bestuurdersdisplay achter de bovenkant van mijn stuurwiel verdwenen waren. Het stuur wat hoger zetten vond ik onhandig om mijn elleboog in de deur te leggen. De stoel laten zakken werkte ook niet geweldig omdat mijn elleboog dan weer te hoog kwam en ik het idee had een veel te grote dode hoek te krijgen voor de auto.
Het is natuurlijk wel zo dat als je zoveel jaren aan één auto gewend bent het altijd opnieuw aanpassen is aan iets nieuws.
Ik vind dat écht beschamend. Alle reclames en voorbeelden met Volvo On Call wordt verwezen naar de Logboek-functie. Ik heb er nu (tijdelijk) zelf eentje moeten aanschaffen, voor een half jaar. En nu lees ik dat het nog tot eind 2021 gaat duren? Werkt de ICT daar nog met hamer en bijtel of zoiets. Slecht, heel slecht.RJV2 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 08:40:
P8. Gisteren reactie van de dealer op mijn vragen over OTA en VOC:
3e Update (eind 2021)
Dit topic is gesloten.
Een Tesla versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic.