High-Voltage2 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:39:
[P2]
Nog even mijn ervaring delen met regen en beschikbaar vermogen bij deze lagen temperaturen.
Auto is geprogrammeerd om elke morgen en elke avond voor te verwarmen. 's Morgens is dat op accu, 's avonds hangt ie aan de lader. Zoals gisteren al gemeld betwijfel ik echter of er effectief iets gebeurt, althans zeer minimalistisch.
Gisterenmorgen had ik 77% SoC, geen regen mogelijk. Wel volledig vermogen. Reden dat er geen regen mogelijk was is waarschijnlijk té lage accu temperatuur. Voorverwarmen had dus duidelijk niet veel, niets of in ieder geval onvoldoende afgedaan.
Na een ritje van ±30km was regen voor 80-90% hersteld. SoC was gedaald tot 64% en vermogen werd héél lichtjes beperkt (oranje streepje uiterst rechts).
Gisterenavond was een uitzondering, niet aan de laadpaal, heeft toen wel in een verwarmde hal gestaan.
Deze morgen bij 51% SoC was er regen mogelijk voor 80%. Die 51% SoC was toevallig ook de waarde waarmee ik hem gisterenavond had weggezet, dus volgens mij duidelijk bewijs dat precondition op timer niet (correct) werkt. Het straffe is echter dat ook het beschikbaar vermogen beperkt was tot quasi de helft ?!? Nu was het afgelopen nacht wel kouder dan de nacht ervoor, maar ik kan het resultaat niet helemaal rijmen.
Dat het vermogen beperkt is kan ik begrijpen, de SoC is immers een stuk lager en de batterij is kouder. Waarom regen echter nu wel voor 80% beschikbaar was terwijl dat de dag ervoor helemaal niet beschikbaar was, is mij een compleet raadsel. Normaal als de batterij de koud is maakt de SoC niet uit, dan is het laden sowieso beperkt. Dus dat ik nog 80% regen had, vond ik bijzonder.
Deze avond hing ie dan aan de laadpaal, limiet op 80%. Bij het instappen kon ik moeilijk zeggen of de precondition gewerkt had of niet. Ik had de indruk dat de auto minder koud was dan de omgeving, maar echt aangenaam warm zou ik het zeker niet noemen. Neem daarbij dat ie ook de hele middag in het lekkere zonnetje heeft gestaan. Waarschijnlijk gaat dat meer hebben gebracht dan de precondition. Dus precondition ook een no-go op laadpaal (er scheelt waarschijnlijk écht iets aan die timers).
Maar los daarvan, regen opnieuw niet mogelijk, wel volledig vermogen. Mijn verklaring: batterij (te) koud, maar omwille van de hoge SoC wel volledig vermogen.
Dus bottom line:
Ik kan de meeste zaken min of meer verklaren, behalve de mogelijkheid tot 80% regen terwijl het vermogen beperkt werd tot 50% bij een SoC van ±50%. Daar had ik veel minder regen verwacht omwille van de koude batterij.
Dit is zeker geen klaagzang. Gewoon het delen van mijn ervaring, aangeven waar ik vraagtekens bij heb. Mogelijk heeft iemand gelijkaardige zaken meegemaakt of ziet iemand wel het verband dat ik niet zie.
grtz