guido66 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:15:
[...]
Mag iedereen dat even zelf bepalen? OPD bestaat alleen omdat blended braking te moeilijk was voor Tesla. En toen hebben ze het maar als een feature gepromoot wetende dat hun kudde alles voor zoete koek slikt. Het is niet zuiniger en het is zeker niet soepeler.
Wat is er in hemelsnaam prettig aan om telkens super voorzichtig je gaspedaal op te laten komen, zodat je niet te snel vertraagt?
Klinkt redelijk, maar de praktijk is bij mij anders. Ik hoef er geen enkele "extra" doserings ervaring voor op te doen, gaat gewoon als een automatisme.
Verder hoef ik niet steeds (in de stad en rondwegen) van pedaal te wisselen, en dát is superfijn.
Maar ik snap best dat andere mensen andere meningen hebben doordat ze anders rijden dan ik.
Ikzelf was verbaasd dat ik na > 1.200.000 km rijervaring in personenauto's (grotendeels) schakelbakken zósnel "verpest" was door OPD (wel een paar jaar elektro scooter).
Na mijn proefrit in Eindhoven (waarbij ik OPD std/max had gezet) stapte ik terug in mijn "schakelbak" en ergerde mij gelijk aan al die verkeerslichten, drempels, bochten, waardoor ik steeds "moest spelen" met mijn voeten

terwijl ik tiggg km dat gedaan had zónder na te denken.
Voor míj is OPD... DE natuurlijke manier van rijden.
Gaan-of-stoppen in één pedaal.
(bovendien veiliger door snellere reactie op ongewenste situatie)
Kortom..
manual shifting gears is dead .... Long live the OPD
[
Voor 5% gewijzigd door
Hansieo op 08-02-2021 13:12
]
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)