De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
4wd is echt top zelfs zonder winterbanden 😄
Dan lijkt er mij toch het een en ander niet helemaal correct ingesteldSebas84! schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:03:
[...]
Ja, ik heb load balancing. Dat is het rare!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0so4qBSGqaRdqjCAxQDfKkpj.jpg?f=user_large)
Heerlijk weer, maar Snow gaat niet de sneeuw in 🤪
P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced
Ik denk dat er dan iets niet goed gaat met de laod balancer. Ga ze morgen meteen bellenLancer schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:08:
[...]
Als je echt een warmtepomp hebt (wij ook), dan denk ik dat je een loadbalancer op je laadpaal nodig hebt. Ik dat dat met onze verbruikers 11kW voor de auto wel moest lukken. Toch een loadbalancer ertussen gezet en ik zie hem regelmatig het vermogen van de laadpaal terugzetten. Met name tijdens koken e.d.
edit:
te laat gepost, is je loadbalancer wel goed gemonteerd? Bij mij ging dan mis, hij zat achterstevoren. Wat voor loadbalancer heb je?
XC40 P8
Dat denk ik ook, bedankt voor de hulp! Ik ga ze morgen ecotap bellen, het is een merkloos ding wat ertussen zit en het ziet er niet erg professioneel uit. Dus dat moeten ze maar even komen fixenHigh-Voltage2 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:17:
[...]
Dan lijkt er mij toch het een en ander niet helemaal correct ingesteld
XC40 P8
Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
Dan zou de hoofdschakelaar niet om moeten gaan. Tenzij het gewoon door de andere groepen kwam.Sebas84! schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:03:
[...]
Ja, ik heb load balancing. Dat is het rare!
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Wat voor laadpaal heb je? In mijn wallbox moest ik eenmalig via de app de loadbalancing functie in te schakelen en aan te geven wat de maximale stroom is die door de meter mag.Sebas84! schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:19:
[...]
Ik denk dat er dan iets niet goed gaat met de laod balancer. Ga ze morgen meteen bellen
Bij mij had de electricien indertijd twee draadjes verwisseld van de modbus aansluiting waardoor de optie niet beschikbaar was en dus ook niet werkte.
Het kan natuurlijk ook aan de auto liggen, er zijn enkele andere gevallen met defecte converters in de auto gemeld hier.
Ik rijd regelmatig naar mijn ouders, 160km rechte snelweg.High-Voltage2 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:43:
[...]
Ik neem het in overweging om het eens te testen, liefst nog voor de laatste update (met de extra range). Als je de wagen ook een halve km moet duwen/slepen, is nog geen ramp. Alleen zijn het er nu niet de ideale weersomstandigheden voor. Ik denk zelfs dat je hem onder deze omstandigheden niet eens geladen krijgt met een granny charger.
Twee weken geleden was mijn laadsnelheid met granny charger welgeteld 0 km/h omdat alle energie ging naar de cabineverwarming. Als je met dit weer je batterij op temp moet houden om te kunnen laden, dan gaat er netto maar weinig naar de accu (behalve warme).
Gewoonlijk doet mijn P8 dat met 30kWh/100km. Eergisteren deed de cabineverwarming het niet. Dus de stoel en stuur verwarming op max. Ik deed toen 24kWh/100km. De verwarming gebruikt dus 6kWh/100km.
Als in de zomer geen stuur/stoel verwarming nodig is en weer op zomerbanden staat, hoop ik de 22kWh/100km te zien. Dat maakt het wel gezelliger in de auto bij de zomervakantie.
Overigens ben ik er vandaag wel achtergekomen dat je bij 40kWh/100km toch wel moet plannen als je naar de wintersport gaat.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Vergeet de airco ‘s zomers niet...als je het gezellig wilt houden ten minsteJackBol schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:27:
[...]
Ik rijd regelmatig naar mijn ouders, 160km rechte snelweg.
Gewoonlijk doet mijn P8 dat met 30kWh/100km. Eergisteren deed de cabineverwarming het niet. Dus de stoel en stuur verwarming op max. Ik deed toen 24kWh/100km. De verwarming gebruikt dus 6kWh/100km.
Als in de zomer geen stuur/stoel verwarming nodig is en weer op zomerbanden staat, hoop ik de 22kWh/100km te zien. Dat maakt het wel gezelliger in de auto bij de zomervakantie.
Overigens ben ik er vandaag wel achtergekomen dat je bij 40kWh/100km toch wel moet plannen als je naar de wintersport gaat.
Die 6 kWh/100km voor de verwarming zegt natuurlijk weinig zinvols.JackBol schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:27:
[...]
Ik rijd regelmatig naar mijn ouders, 160km rechte snelweg.
Als je een half uur in de file staat aan te schuiven bij deze temperaturen is het waarschijnlijk 18 kWh/100km omdat de verwarming blijft stoken ongeacht of je kilometers aflegt of niet.
Als we er even van uitgaan dat je aan 80 km/h gemiddeld rijdt dan heb je die 6 kWh verstookt op 80/60 = 1.33h, oftewel een verwarming van 6 kWh/1.33h = 4.5 kW.
Dat lijkt plausibel.
Als je dan weet dat de granny charger ermee stopt bij 2 à 2.2 kW, dan zie je dat de granny charger alleen al niet genoeg is om je auto warm te krijgen.
Vraag blijft natuurlijk welk aandeel effectief nodig is om enkel de batterij van een stilstaande (!!) wagen op temperatuur te krijgen/houden. Tijdens het laden hoef je de cabine niet per se warm te stoken.
Maar bottom line, ik wacht wel tot het wat beter weer is om die test te doen
Het was een beetje te toevallig want ik hing de auto aan de paal en mijn vriendin ging chocomelk maken voor de Kids, op de kookplaat!Inspired schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:24:
[...]
Dan zou de hoofdschakelaar niet om moeten gaan. Tenzij het gewoon door de andere groepen kwam.
XC40 P8
Zal ik ook eens bekijkenLancer schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:22:
Wellicht dat de ecotap op het verkeerde vermogen ingesteld staat.
XC40 P8
Ik heb een paal van ecotapSuperGroover2 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:24:
[...]
Wat voor laadpaal heb je? In mijn wallbox moest ik eenmalig via de app de loadbalancing functie in te schakelen en aan te geven wat de maximale stroom is die door de meter mag.
Bij mij had de electricien indertijd twee draadjes verwisseld van de modbus aansluiting waardoor de optie niet beschikbaar was en dus ook niet werkte.
Het kan natuurlijk ook aan de auto liggen, er zijn enkele andere gevallen met defecte converters in de auto gemeld hier.
XC40 P8
Heb je zelf je hoofdschakelaar weer aan kunnen zetten? Of moest er een elektricien aan te pas komen?
Die loadbalancer lijkt de P1 poort uit te lezen. Op zich prima, maar hij moet wel weten wat de Max van je aansluiting is. Misschien staat ie op 35A per fase ingesteld.
Hopelijk is het iets verklaarbaars...
P8
Ja heb het zelf weer aan kunnen zetten. Ik ga morgen de leverancier bellen met deze vraag en de andere welke op het forum als suggestie zijn gegeven.Montalbano schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:25:
[...]
Heb je zelf je hoofdschakelaar weer aan kunnen zetten? Of moest er een elektricien aan te pas komen?
Die loadbalancer lijkt de P1 poort uit te lezen. Op zich prima, maar hij moet wel weten wat de Max van je aansluiting is. Misschien staat ie op 35A per fase ingesteld.
XC40 P8
Vraagje over laadproces weergave. Ik bleef vanmorgen even zitten in de auto tijdens het laden. Totaal ongeveer een kwartiertje. Was bij een publieke 11kW laadpaal (6 op een rij, palen van 2 aansluitingen).
Ik kon nergens de laadsnelheid zien in het dashboard. Mis ik iets of is de weergave gewoon heel slecht? Wat ik van iemand anders hoorde is dit namelijk heel slecht, meer 1 fase laden ipv 3 fase. Aangezien ik volledig nieuw ben ik elektrisch rijden is het nog even zoeken hoe ik de dingen moet lezen.... En hoe ik dus ook weer of het laden gewoon prima gaat...
:strip_exif()/f/image/kGaul33e7YRYNtMXgd6mPcgT.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 07-02-2021 19:48 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Als het goed is meet de loadbalancer de stroom over de fasen. P1 poort is hiervoor niet geschikt. Deze geeft slechts 1x per 10 seconden een waarde af.Montalbano schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:25:
[...]
Heb zelf dezelfde config (ecotap laadpaal en loadbalancer), werkte ook niet in 1 keer. Moest met ecotap bellen om de loadbalancer te laten activeren op een door mij gewenste amperage. Ik heb m op 35 laten zetten. Dat wil zeggen pas boven 35A gaat de loadbalancer de laadpaal minder stroom geven. Je huisinstallatie neemt altijd wel wat en zo kun je toch met Max 32A/7.4kW laden in ons geval. (1fase). Dat kan mijn geval omdat de ‘gemeentezekering’ 40A is.
In die afbeelding zie je toch het actuele accu percentage, het maximaal ingestelde accu percentage, de actuele laadstroom, de maximale laadstroom in de wagen ingesteld en de snelheid waarmee geladen wordt in km/h. Als extraatje krijg je ook een inschatting van wanneer de wagen klaar is met laden, maar mijn ervaring met de P2 is dat dit met een korreltje zout te nemen is.Juancho schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:47:
P8
Vraagje over laadproces weergave. Ik bleef vanmorgen even zitten in de auto tijdens het laden. Totaal ongeveer een kwartiertje. Was bij een publieke 11kW laadpaal (6 op een rij, palen van 2 aansluitingen).
Ik kon nergens de laadsnelheid zien in het dashboard. Mis ik iets of is de weergave gewoon heel slecht? Wat ik van iemand anders hoorde is dit namelijk heel slecht, meer 1 fase laden ipv 3 fase. Aangezien ik volledig nieuw ben ik elektrisch rijden is het nog even zoeken hoe ik de dingen moet lezen.... En hoe ik dus ook weer of het laden gewoon prima gaat...
[Afbeelding]
Wat je helaas niet ziet is of je inderdaad met één dan wel met drie fases aan het laden bent. Al kan je dat min of meer wel uit de snelheid in km/h halen. Op één fase 16A (= 3.5kW) haal je nooit meer dan 15-16 km/h. Dus in deze kan je er vrij zeker van zijn dat je op drie fases aan het laden bent.
Elke 10 seconden is prima hoor, een hoofdzekering springt niet in een paar seconden bij een beetje overbelasting.p2arnold schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:48:
[...]
Als het goed is meet de loadbalancer de stroom over de fasen. P1 poort is hiervoor niet geschikt. Deze geeft slechts 1x per 10 seconden een waarde af.
Heb zelf dezelfde config (ecotap laadpaal en loadbalancer), werkte ook niet in 1 keer. Moest met ecotap bellen om de loadbalancer te laten activeren op een door mij gewenste amperage. Ik heb m op 35 laten zetten. Dat wil zeggen pas boven 35A gaat de loadbalancer de laadpaal minder stroom geven. Je huisinstallatie neemt altijd wel wat en zo kun je toch met Max 32A/7.4kW laden in ons geval. (1fase). Dat kan mijn geval omdat de ‘gemeentezekering’ 40A is.
Zie bv. deze post.
[ Voor 5% gewijzigd door koifim op 07-02-2021 19:58 ]
Het gaat mij idd om de km/h en wat je volgens mij wil zien bij laadpalen... In kW. Dus 11kw Max bij publieke palen en 150kW (haal je nooit maar toch) bij snellader.High-Voltage2 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:52:
Wat je helaas niet ziet is of je inderdaad met één dan wel met drie fases aan het laden bent. Al kan je dat min of meer wel uit de snelheid in km/h halen. Op één fase 16A (= 3.5kW) haal je nooit meer dan 15-16 km/h. Dus in deze kan je er vrij zeker van zijn dat je op drie fases aan het laden bent.
Voor mij zou dat iig de meest logische en fijnste laadsnelheid weergave zijn. Jammer dat je dat niet niet kan kiezen. In de app van Allego zag ik wel woensdag de snelheid van 9 a 10 kW staan toen ik aan de publieke Allego paal stond te laden. Die km/h weergave zegt mij tot nu toe even helemaal niets 😉
[ Voor 11% gewijzigd door Juancho op 07-02-2021 20:01 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Klopt, fasen meten is beter dan P1 poort uitlezen, maar een hoofdschakelaar klapt er doorgaans niet binnen 10 seconden overbelasting uit heb ik me laten vertellen. Dus dat moet ook kunnen werken.p2arnold schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:48:
[...]
Als het goed is meet de loadbalancer de stroom over de fasen. P1 poort is hiervoor niet geschikt. Deze geeft slechts 1x per 10 seconden een waarde af.
Maar het lijkt me in het geval van @Sebas84! toch wel een overbelasting te zijn.
P8
Daar volg ik je volledig in.Juancho schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:58:
[...]
Het gaat mij idd om de km/h en wat je volgens mij wil zien bij laadpalen... In kW. Dus 11kw Max bij publieke palen en 150kW (haal je nooit maar toch) bij snellader.
Voor mij zou dat iig de meest logische en fijnste laadsnelheid weergave zijn. Jammer dat je dat niet niet kan kiezen. In de app van Allego zag ik wel woensdag de snelheid van 9 a 10 kW staan toen ik aan de publieke Allego paal stond te laden.
Maar de achtergrond is waarschijnlijk dat voor de doorsnee rijder een waarde in kW weinig van betekenis is terwijl km/h toegankelijker is.
Ik had graag ook de kW's gezien, of toch op zich minst een optie om te switchen tussen de twee.
Misschien moeten we eens testen of Polestar ook, zoals Tesla, feature request wil implementeren
En werkt maar zeer beperkt... Meer trillingen en ellende dan dat ie bas toevoegt.Lancer schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:55:
[...]
Zou goed kunnen, de subwoofer zit volgens mij onder de voorruit.
Met 11kW laden is ongeveer 1/7 van je capaciteit per uur. Dus als je op een volle accu met dit weer een 250km kunt rijden, zat je met 37km/u best heel aardig op 11kW denk ik.Juancho schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:47:
P8
[Afbeelding]
P8
Je ziet gewoon 16A in beeld staan dus dat is 11kW (3x16x230)Montalbano schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:04:
[...]
Met 11kW laden is ongeveer 1/7 van je capaciteit per uur. Dus als je op een volle accu met dit weer een 250km kunt rijden, zat je met 37km/u best heel aardig op 11kW denk ik.
Bovendien hebben de meeste nieuwere slimme meters DSMR 5.0 die netjes iedere seconde het verbruik aanlevert. Meestal wordt er gewoon uit luiheid (dsmr versie niet checken) of om extra omzet te maken een extra load balancer in de meterkast geplaatst. Bij mij zit hij gewoon op de P1 poort en werkt prima. Meestal staat op de meter zelf de DSMR versie.koifim schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:54:
[...]
Elke 10 seconden is prima hoor, een hoofdzekering springt niet in een paar seconden bij een beetje overbelasting.
Zie bv. deze post.
Sorry hoor, maar ik vind het gewoon zeer slecht weergegeven. Er zou 3x16A of 48A moeten staan. Nu staat er in principe dat hij op 1 fase laadt van 32A, gelimiteerd op 16A. Naast dit gegeven wil je gewoon de kW’s zien, nu moet je dat zelf uitrekenen. Daarnaast heb ik dit in het openbare laadpaal topic ook al gezegd: die km/u weergave slaat helemaal nergens op (doen overigens meer automerken, daar niet van). Zet je bij een benzinepomp toch ook niet neer.JTHZZ schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:18:
[...]
Je ziet gewoon 16A in beeld staan dus dat is 11kW (3x16x230)
[ Voor 11% gewijzigd door koifim op 07-02-2021 20:47 ]
Daar reageerde ik niet op, maar op het feit dat niet duidelijk was of hij wel of niet op 11kW aan het laden was. Als je het echt wilt weten kun je het uitrekenen, wat niet wegneemt dat een kW weergave duidelijker zou zijn.koifim schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:26:
[...]
Sorry hoor, maar ik vind het gewoon zeer slecht weergegeven. Er zou 3x16A of 48A moeten staan. Nu staat er in principe dat hij op 1 fase laadt van 32A, gelimiteerd op 16A. Naast dit gegeven wil je gewoon de kW’s willen zien, nu moet je dat zelf uitrekenen. Daarnaast heb ik dit in het openbare laadpaal topic ook al gezegd: die km/u weergave slaat helemaal nergens op (doen overigens meer automerken, daar niet van). Zet je bij een benzinepomp toch ook niet neer.
En via de type 2 stekker kan de PS2 niet op 1 fase laden volgens mij dus is het altijd 3 fase.
[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 07-02-2021 20:33 ]
2. Ik heb een xc40 P8, geen P2.
Goed misschien komt het omdat ik volledig nieuw ben hierin maar ik had vanmiddag dus geen flauw idee hoe het laden ging 😁 terwijl ik dinsdag netjes de kW in beeld had op de app.
De volgende keer moet ik dus kijken of er 16a staat. Als dat lager is... Dan is de laadsnelheid dus lager dan de 11kW.
[ Voor 45% gewijzigd door Juancho op 07-02-2021 20:41 ]
Kan het zelf nog niet testen. Moet nog 2 weken op mijn P8 wachten.
XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV
Een aggregaatje doet het vast ook prima.Hansieo schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:32:
[...]
Is dit iets voor iemand die dícht bij een rotonde woont? en natuurlijk een verlengsnoer heeft tot aan de rotonde (Granny charger )
Dat is alleen bij DC. Daar kun je het niet uitrekenen omdat de stroom ontbreekt.hlip schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:56:
Ik meen hier ergens eerder gelezen te hebben dat bij 3 fase laden er 400V in de display staat. Of is dit alleen bij DC laden?
Kan het zelf nog niet testen. Moet nog 2 weken op mijn P8 wachten.
Als je op 1 of 2 fases zit dan zie je denk ik ook 16A in beeld?JTHZZ schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:18:
[...]
Je ziet gewoon 16A in beeld staan dus dat is 11kW (3x16x230)
P8
Overigens, advocaat van de duivel: je kunt ook zeggen: wat interesseert mij hoeveel kW ik laad, ik wil gewoon weten hoe lang ik aan de DC lader moet laden om thuis te komen.
Dan heb je toch nog steeds een load balancer. Maar dan misschien in de paal ingebouwd.JTHZZ schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:22:
[...]
Bovendien hebben de meeste nieuwere slimme meters DSMR 5.0 die netjes iedere seconde het verbruik aanlevert. Meestal wordt er gewoon uit luiheid (dsmr versie niet checken) of om extra omzet te maken een extra load balancer in de meterkast geplaatst. Bij mij zit hij gewoon op de P1 poort en werkt prima. Meestal staat op de meter zelf de DSMR versie.
P8
Oh, helemaal mee eens hoor. Maar er werd naar gevraagd. Er waren hier wel mensen die dachten op 2 fasen te laden soms.JTHZZ schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:14:
Volgens mij kan dat niet met de P2/P8, behalve met de 1-fase granny maar dan weet je dat het 1 fase is.
Overigens, advocaat van de duivel: je kunt ook zeggen: wat interesseert mij hoeveel kW ik laad, ik wil gewoon weten hoe lang ik aan de DC lader moet laden om thuis te komen.
P8
Klopt, de formulering was onduidelijk. Het gaat om het inbouwen van een vermogensmeter voor de huisinstallatie om het huidige verbruik per fase te meten. Dat kan met de nieuwste slimme meters gewoon via de P1 poort zonder dat je iets extra’s inbouwt. Het bepalen van de laadstroom wordt vervolgens inderdaad door de laadpaal zelf gedaanMontalbano schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:14:
[...]
Dan heb je toch nog steeds een load balancer. Maar dan misschien in de paal ingebouwd.
Precies, dat is ook mijn punt. Je kunt met geen enkele mogelijkheid zien op hoeveel fasen je laadt. Tenzij er bij 3 fasen de genoemde 400V in beeld verschijnt.Montalbano schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:12:
[...]
Als je op 1 of 2 fases zit dan zie je denk ik ook 16A in beeld?
Ik heb zelf een alfen laadpaal laten installeren en daarop is de afname in kWh op het display te zien. Maar zoals al gezegd moet ik nog 2 weken geduld hebben. Wil het tzt met alle plezier voor jullie testen.
In normale omstandigheden laad je altijd 3 fase.hlip schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:17:
[...]
Precies, dat is ook mijn punt. Je kunt met geen enkele mogelijkheid zien op hoeveel fasen je laadt. Tenzij er bij 3 fasen de genoemde 400V in beeld verschijnt.
Ik heb zelf een alfen laadpaal laten installeren en daarop is de afname in kWh op het display te zien. Maar zoals al gezegd moet ik nog 2 weken geduld hebben. Wil het tzt met alle plezier voor jullie testen.
Het 2 fase laden is een storing en komt normaal niet voor. Ik heb het nog nooit gehad.
400V zou onjuist zijn. Die spanning staat tussen de fases maar de auto laadt gewoon 3x230V. Het is geen draaistroommotor.
Hoe dan?
Stevig door gereden voor het snelladen? Hoe stevig dan? En hoe lang?
Laadstation opgegeven als navigatie bestemming?
? De P2/P8 kan gewoon op 1 fase laden tot 32A. As je thuis 1 fase hebt kan dat best handig zijn. Of publiek.JTHZZ schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:32:
[...]
Daar reageerde ik niet op, maar op het feit dat niet duidelijk was of hij wel of niet op 11kW aan het laden was. Als je het echt wilt weten kun je het uitrekenen, wat niet wegneemt dat een kW weergave duidelijker zou zijn.
En via de type 2 stekker kan de PS2 niet op 1 fase laden volgens mij dus is het altijd 3 fase.
Wel dan starten onder de 15%. Hoe leger je batterij, hoe sneller het gaat...
Dat snap ik maar 1 fase kan ook op 32A. En dat is dus nergens zichtbaar.JTHZZ schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:19:
[...]
In normale omstandigheden laad je altijd 3 fase.
Het 2 fase laden is een storing en komt normaal niet voor. Ik heb het nog nooit gehad.
400V zou onjuist zijn. Die spanning staat tussen de fases maar de auto laadt gewoon 3x230V. Het is geen draaistroommotor.
Even los van het feit of 400V in de display technisch onjuist is geeft het wel iets meer inzicht.
Nee, niet hard gereden (max 105/110), na een rit van zeg 40/50 km, laadstation niet vooraf ingegeven, gewoon langs gegaan, was buiten rond de 5 graden. Maar het wisselt wel regelmatig idd. Heb warmte pomp en regelmatig haal ik >130Kw.RJV2 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:25:
[...]
Hoe dan?
Stevig door gereden voor het snelladen? Hoe stevig dan? En hoe lang?
Laadstation opgegeven als navigatie bestemming?
Wel dan starten onder de 15%. Hoe leger je batterij bij starten oplade , hoe sneller het gaat...
Hier nog een paar bewijzen ;-):
:strip_exif()/f/image/ZklCJC0A7dxNPwWjRdY90UCs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BzCKDkgWBuyeX0Q7oXEb8YcM.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 51% gewijzigd door Kees-xc40 op 07-02-2021 21:40 ]
Interessant, dat wist ik niet. Hoe werkt dat? Gewoon met een type 2 stekker?Inspired schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:27:
[...]
? De P2/P8 kan gewoon op 1 fase laden tot 32A. As je thuis 1 fase hebt kan dat best handig zijn. Of publiek.
Maar dan nog weet je toch vantevoren of je met 1 fase of 3 fasen aan het laden bent?
Publiek heb ik nog nooit 1 fase laadpalen gezien. Ja een stopcontact misschien
Er zijn publiek toch redelijk wat 1x16 paaltjes. Ja. Gewoon met een type 2 stekker. Bij 1 fase gebruikt hij gewoon de l2/l3 pinnen niet.JTHZZ schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:39:
[...]
Interessant, dat wist ik niet. Hoe werkt dat? Gewoon met een type 2 stekker?
Maar dan nog weet je toch vantevoren of je met 1 fase of 3 fasen aan het laden bent?
Publiek heb ik nog nooit 1 fase laadpalen gezien. Ja een stopcontact misschien
Thuis laden met 1x32A is al iets praktischer maar dan kom je snel in de knoop met overige verbruikers in huis (1x35 hoofdzekering) en moet je toch weer langzamer laden.
[ Voor 6% gewijzigd door JTHZZ op 07-02-2021 22:19 ]
Daarom vind ik iig naast de geschatte tijd, het % gevuld EN de laadsnelheid in kW de 3 dingen die je gewoon in beeld wil.
Goed dat zal hopelijk straks nog wel zichtbaar worden in de VOC app, al kan ik me ook voorstellen dat die exact weergeeft wat je ook in je display ziet. Misschien dat er nog eens een update komt... Het scherm heeft ruimte genoeg voor wat meer info
Sleutels ontkoppelen van het profiel en opnieuw koppelen heeft bij mij dit probleem opgelostFladder80 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:15:
[p2]
Goed, heb nu wel een serieus irritante bug sinds die update waarmee ik nu ook over de preconditioner timer beschik.
Hij detecteert niet meer welke sleutel gebruikt wordt en wijzigt dus ook niet het profiel.
Ik stapte in met mijn sleutel en het profiel stond op die van mijn vrouw, gaf ook aan dat sleutel 2 gedetecteerd was. Toen ik wisselde van profiel gaf die aan dat sleutel 1 gedetecteerd was...
Dat nou net de functie waar ik het meest blij mee was het niet meer doet.![]()
Ik heb het ook standaard uit staan, dus ben dan ook één van die weinigen.Juancho schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:46:
[...]
Ik herinner me nog dat je dit aangaf ja. En ook dat ik er volledig anders over dacht. En dat gevoel heb ik nog steeds nu ik de auto daadwerkelijk heb. Ik zou niet meer zonder kunnen (los van de snelweg). Het rijdt zo heerlijk rustig en na wat ritjes heb je het zo onder controle en 'schok' je totaal niet meer. Zelfs mijn vriendin had het binnen notime door en vind het super. We hebben vanmiddag bijna een uurtje rond getoerd en serieus geen enkele keer de rem gebruikt. Alles op OPD.
Eerlijk gezegd denk ik dat jij een van de weinige bent die het niks vindt. Maargoed, je kan het simpel uitzetten.
Misschien komt er nog eens een update dat je wat meer keuzes hebt in agressiviteit van het afremmen.
TPD geeft meer controle. Als je heel zuinig wilt rijden of juist agressief. Voor alles daar tussen in is OPD misschien prettiger zijn voor veel mensen.
Overigens met de gladde wegen met dit weer is het zeker veiliger om OPD uit te hebben staan net zoals je met dit weer ook geen cruise control moet gebruiken.
Ik ervaar juist met dit weer dat OPD erg prettig werkt omdat je op de motor blijft remmen en zo dus controle houdt. zelf remmen met de aandrijflijn ontkoppelt plus het zware gewicht van de auto geeft mij een minder zeker gevoel. maar goed, dat is voor een ieder verschillend blijktPvS_68 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:56:
[...]
Ik heb het ook standaard uit staan, dus ben dan ook één van die weinigen.
TPD geeft meer controle. Als je heel zuinig wilt rijden of juist agressief. Voor alles daar tussen in is OPD misschien prettiger zijn voor veel mensen.
Overigens met de gladde wegen met dit weer is het zeker veiliger om OPD uit te hebben staan net zoals je met dit weer ook geen cruise control moet gebruiken.
XC40 P8
Zonder OPD rem je ook op de motoren, pas als er niet meer geregenereerd kan worden (of het echt heel hard moet) dan komen de remschijven in beeld. Maar dat is bij OPD ook zo. Verschil zit hem vooral in wel of niet vrij uit laten lopen als je je gas los laat.Sebas84! schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:59:
[...]
Ik ervaar juist met dit weer dat OPD erg prettig werkt omdat je op de motor blijft remmen en zo dus controle houdt. zelf remmen met de aandrijflijn ontkoppelt plus het zware gewicht van de auto geeft mij een minder zeker gevoel. maar goed, dat is voor een ieder verschillend blijkt
P8
En dat blijkt best een hele grote diepe ruimte te zijn, haha! Ik had dat ook even gedaan.Sebas84! schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:00:
Bij het bijvullen van de ruitenvloeistof heb ik ook even de ruimte onder de ruitenwisser vrijgemaakt van ijs en sneeuw, hier zit een soort rooster. ik denk dat dat is voor de airwoofer of is het voor de ventilatie.
P8
Om het even over iets anders te hebben dan laadpalen
wat is een goede dashcam voor de P2 die niet-invasief is qua kabels leggen/trekken (lees: eentje die je gewoon weer makkelijk uit de auto halen)
Hier ben ik ook naar op zoek! Mijn huidige set vereist veel kabels en gaat naar marktplaats.S2000jan schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:48:
[P2]
Om het even over iets anders te hebben dan laadpalen....
wat is een goede dashcam voor de P2 die niet-invasief is qua kabels leggen/trekken (lees: eentje die je gewoon weer makkelijk uit de auto halen)
Vanochtend onze dochter naar de opvang brengen ging prima. Voor anderen was dat wat minder. We wonen in een straat met alleen bestemmingsverkeer, dus nog geen gemeente die de sneeuw weggehaald had logischerwijs. Er was al een Tiguan gewoon wel doorheen gekomen en een XC60 ook, maar toen kwam er een mini vast te zitten op een sneeuwduin. Met 10 buren de weg schoongemaakt en ik kon mooi even de trekhaak van de P2 testen en hebben met een ketting de mini eruit getrokken. Doet Polestar z'n naam eer aan.
Overigens is het heerlijk rijden in die sneeuw met die AWD en de vele kilo's van de auto. Heb niet het gevoel dat ik zomaar vast kom te zitten.
XPENG G9 Performance 2024
[/flauw] omruilen voor een Tesla. Zit t standaard inS2000jan schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:48:
[P2]
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Met het rempedaal rem je eerst ook via de regen/motor. Pas bij harder remmen gaan de klauwen meedoen.Sebas84! schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:59:
[...]
Ik ervaar juist met dit weer dat OPD erg prettig werkt omdat je op de motor blijft remmen en zo dus controle houdt. zelf remmen met de aandrijflijn ontkoppelt plus het zware gewicht van de auto geeft mij een minder zeker gevoel. maar goed, dat is voor een ieder verschillend blijkt
Ja, ik keek er wel even van op. Haha!Montalbano schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:16:
[...]
En dat blijkt best een hele grote diepe ruimte te zijn, haha! Ik had dat ook even gedaan.
XC40 P8
ja flauwDennusB schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:52:
[...]
[/flauw] omruilen voor een Tesla. Zit t standaard in
heb nog een andere auto (zie nick....) waarin die uiteraard ook gebruikt in kan worden
Ok, dat wist ik niet! maar klinkt wel logisch. Had ik ook op mijn vorige hybride dus logisch dat het hier ook op zit. Ik ben gewoon erg gewend geraakt aan OPD en dat hij niet uitroltPvS_68 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:56:
[...]
Met het rempedaal rem je eerst ook via de regen/motor. Pas bij harder remmen gaan de klauwen meedoen.
XC40 P8
Ik snap de weergave van de verlichting ook niet. Bij automatisch zie je altijd hetzelfde symbool. Maar er rijden genoeg auto's bij twijfelachtig weer met enkel dagrijverlichting, waar dimlicht gewoon veel beter is. Zeker in deze sneeuwperiode. Maar nergens kun je zien of je met dimlicht of dagrijverlichting rond rijdt?!Juancho schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 23:05:
Had nog 2 vraagjes bedenk ik me net:
1. Bij het regenereren met OPD... gaan de remlichten dan ook aan? Of alleen als je het gas in 1x loslaat en dus fors afremt?
2. Als je de lampen op automatisch hebt staan... Brand dan nu ook altijd de achter verlichting? Je ziet namelijk heel vaak nog auto's die bij wat slechter weer geen achterlicht aan hebben en voor wel de LED lampen. Ik begreep dat dit 'probleem' bij de P8 niet meer is en dat ook de achterlichten altijd aan staan?
Heb op de facebookgroep wat verschillende voorbij zien komen, maar daar was wel wat kabelwerk bij nodig. Echter scheen het wel heel mooi weg te werken zijn in de deurlijsten etc.S2000jan schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:48:
[P2]
Weet niet of je daar lid bent?
Ja op die FB groep zit ik ook .... eens zoekenBartWNL schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:03:
[...]
Heb op de facebookgroep wat verschillende voorbij zien komen, maar daar was wel wat kabelwerk bij nodig. Echter scheen het wel heel mooi weg te werken zijn in de deurlijsten etc.
Dat heeft weer meteen allerlei andere nadelen..DennusB schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:52:
[...]
[/flauw] omruilen voor een Tesla. Zit t standaard in
Er zijn oplossingen voor de XC40 die op het sensorhuis achter de spiegel geklikt kunnen worden en die stroom bij de regensensor halen. Het is wel zo dat de XC40 P8 een andere plafondconsole heeft. Ik weet niet of die dezelfde vorm heeft als de normale XC40 en dus al helemaal niet of die hetzelfde is als de P8.BartWNL schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:03:
[...]
Heb op de facebookgroep wat verschillende voorbij zien komen, maar daar was wel wat kabelwerk bij nodig. Echter scheen het wel heel mooi weg te werken zijn in de deurlijsten etc.
(Kun je vinden op Volvo-forum in het XC60 tocpic over handige hebbedingetjes van Ali)
Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
Echt onzin dat je niet met OPD zou moeten rijden, gisteren noodgedwongen een ritje naar de huisartsenpost moeten maken met onze dochter in de PS2. We wonen in het oosten, veel sneeuw en de wegen waren zeker niet erg schoon. Prima doorheen gekomen en met OPD heb je juist (naar mijn mening) veel gevoel met de aandrijflijn en de grip die het geeft. Kan dus ook prima en is veilig.PvS_68 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:56:
[...]
Ik heb het ook standaard uit staan, dus ben dan ook één van die weinigen.
Polestar 2 Launch edition, PP, Snow
Wie kan van het volgende chocolade maken?:
Batterij bij aankomst 18% (=13,5 kWh?)
Opladen tot 90%; geladen 71,79kWh.
‘S morgen op timer opgewarmd, maar niet vertrokken.
Kost voorverwarmen zoveel kWh?
Iemand een verklaring?
Volvo XC40 P8
Ik had gisteren en vanmorgen de parkeerverwarming aangezet en ik meende dat hij gisteren nog op 48% stond en vanmorgen op 38% (maar helemaal zeker ben ik er niet van). Ik kan me wel voorstellen dat het met dit weer wel wat vraagt van de accu/laadpaal.XC40_P8 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:50:
P8 Laden:
Iemand een verklaring?
P8
Je hebt ook laadverlies. Ik weet zo niet hoeveel , maar kan volgens dit artikel 10-20 % zijn (https://www.evforall.nl/laadverlies)XC40_P8 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:50:
P8 Laden:
Iemand een verklaring?
P8
Ooit gaan ze dat wel eens begrijpenPS2Driver schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:48:
[...]
Prima doorheen gekomen en met OPD heb je juist (naar mijn mening) veel gevoel met de aandrijflijn en de grip die het geeft. Kan dus ook prima en is veilig.
OPD is de enige manier hoe het zou moeten.
Dat ik weet stopt dit na 30 minuten.Inspired schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:01:
Enige idee wanneer de parkeerverwarming stopt? Gaat hij tien minuten door? Half uur? Uur?
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
OPD, TPD, maakt qua veiligheid geen niets uit naar mijn idee.bottom line schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:59:
[...]
Ooit gaan ze dat wel eens begrijpen![]()
Het risico zit in het wisselen van het een naar het ander bij dit soort zeldzaam weer waar je niet dagelijks mee te maken hebt,
Blijf lekker gebruiken waar je je prettig bij voelt, zodat je bij onverwacht gedrag kan terugvallen op de reflexen die je hebt aangeleerd. Op momenten dat het nodig is, wil je niet eerst moeten bedenken wat je het beste kan gaan doen.
Parkeerverwarming is half uur verwarmenInspired schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:01:
Enige idee wanneer de parkeerverwarming stopt? Gaat hij tien minuten door? Half uur? Uur?
En via de timer; meen gelezen te hebben dat hij eigenlijk al binnen een kwartier op temperatuur is, en vervolgens een kwartier lang de temperatuur vasthoudt tot de uiteindelijke tijd die je ingesteld hebt.
Voorbeeld gevonden:S2000jan schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:48:
[P2]
https://www.aliexpress.com/item/1005001444801765.html
Geen idee of dat op onze auto's past, maar het zou zomaar kunnen.
Je vraagt specifiek over een ding wat eenvoudig te monteren en te demonteren is. Dat wilde ik ook......in mijn vorige auto’s had ik een heel compact ding van DDPAI die ik in de linker bovenhoek van de voorruit vastgezet had (met meegeleverde plakring aan de ruit). Die plek gekozen omdat het dan niet te dicht bij de radar zit, wat wel eens tot storingen heeft geleid - had ik gelezen.S2000jan schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:48:
[P2]
Er zat een lange usb stroomkabel bij die ik via de A-stijl en de deurrubbers tot in de bagageruimte heb geleid. Onzichtbaar dus. Daar indirect via een powerbank op de het 12 volt stopcontact aangesloten. Dat stopcontact schakelde uit als de auto uit is. Om toch stroom te behouden voor het opnemen als er beweging om de auto is, of impact bij stilstand, had ik er die powerbank van twee tientjes tussengezet. Die haalde de stroom uit dat stopcontactje en de camera haalde het uit de powerbank. Zelfs als de auto stilstond ging dat dagenlang goed, als je weer ging rijden laadde de powerbank zich weer.
Bij het inleveren van de vorige auto’s heb ik ‘m steeds spoorloos kunnen verwijderen. Hij ligt hier nog om ‘m (bij warmer weer) opnieuw in te gaan bouwen (dat wordt dan de 3e auto waar hij in gaat).
DDPai heeft verschillende compacte camera’s en er ongetwijfeld camera’s die nog meer kunstjes kunnen of een beter beeld geven, maar hoever wil je gaan? Mijn grens lag onder de 100E, meer heb ik er niet voor over, je hoeft tenslotte geen Oscar nominatie te krijgen voor het filmpje van een eventueeel incident?
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Ik denk dat die kap over de camera en radar bij ons anders is, maar er is in het verleden ook gemeld dat er soms storingen optreden in het Pilot Assist gebeuren als je een dashcam er te dicht bij monteert.Lancer schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:07:
[...]
Voorbeeld gevonden:
https://www.aliexpress.com/item/1005001444801765.html
Geen idee of dat op onze auto's past, maar het zou zomaar kunnen.
Mag iedereen dat even zelf bepalen? OPD bestaat alleen omdat blended braking te moeilijk was voor Tesla. En toen hebben ze het maar als een feature gepromoot wetende dat hun kudde alles voor zoete koek slikt. Het is niet zuiniger en het is zeker niet soepeler.bottom line schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:59:
[...]
Ooit gaan ze dat wel eens begrijpen![]()
Wat is er in hemelsnaam prettig aan om telkens super voorzichtig je gaspedaal op te laten komen, zodat je niet te snel vertraagt?
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Wat een arrogant geleuter! Heb je toevallig gezien hoe Björn dat laatst met een van zijn ritten getest heeft: maakte qua verbruik geen zak uit. Blijft dus alleen de persoonlijk voorkeur over. Als je, zoals ik eerst 2 miljoen kilometer in 53 jaar gereden heb in en auto met 2 of 3 pedalen (en dat tussendoor nog regelmatig doet), is mijn voorkeur duidelijk.bottom line schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:59:
[...]
Ooit gaan ze dat wel eens begrijpen
Ik hoef me toch niet laten voorschrijven wat ‘ de enige manier’ is of laten aanleunen ‘dat ik het ooit wel zal begrijpen’...?
Overigens had de T-Ford in 1907 ook al OPD - maar daar zijn ze blij volgende modellen weer vanaf gestapt. Je vraagt je af waarom........
Wat is er prettig aan om telkens je volledige voet direct van je gaspedaal te halen, te verplaatsen naar de rem en terug naar het gaspedaal?guido66 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:15:
[...]
Mag iedereen dat even zelf bepalen? OPD bestaat alleen omdat blended braking te moeilijk was voor Tesla. En toen hebben ze het maar als een feature gepromoot wetende dat hun kudde alles voor zoete koek slikt. Het is niet zuiniger en het is zeker niet soepeler.
Wat is er in hemelsnaam prettig aan om telkens super voorzichtig je gaspedaal op te laten komen, zodat je niet te snel vertraagt?
Grappig dat ik tegenwerking krijg, maar als iemand beweert dat OPD uit moet staan om veilig door winterweer te moeten komen, dan doet dit amper niemand iets. Mag je me daar wel eens vertellen wat daar de redenatie achter is.
@Mga1600 naar welk filmpje refereer je dan? Voor verbruik cijfers maakt het niets uit, kan ik best geloven.
Maar met OPD aan, zou je best wel minstens 20km verder kunnen rijden .
[ Voor 11% gewijzigd door bottom line op 08-02-2021 11:46 ]
Bij instellen van 8 uur gaat hij om 7:30 aan en om 8 uur meteen uit? Als je 8:10 instapt omdat de koffie nog niet klaar was is de auto weer koud?BartWNL schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:05:
[...]
Parkeerverwarming is half uur verwarmen
En via de timer; meen gelezen te hebben dat hij eigenlijk al binnen een kwartier op temperatuur is, en vervolgens een kwartier lang de temperatuur vasthoudt tot de uiteindelijke tijd die je ingesteld hebt.
Helaas wel.. daarom zou die App zo fijn zijn (nou ja, voor de volgende winter moet wel lukken denk ik ?)Inspired schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:44:
[...]
Bij instellen van 8 uur gaat hij om 7:30 aan en om 8 uur meteen uit? Als je 8:10 instapt omdat de koffie nog niet klaar was is de auto weer koud?
Ik breng mn zoon om 8:15 naar school.. Ik zet hem 7:50 aan. Just to be sure
[ Voor 9% gewijzigd door 4v4t4r op 08-02-2021 11:47 ]
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Dan heb je wel koffie om je warm te houden.Inspired schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:44:
[...]
Bij instellen van 8 uur gaat hij om 7:30 aan en om 8 uur meteen uit? Als je 8:10 instapt omdat de koffie nog niet klaar was is de auto weer koud?
Pin me er niet op vast, ik kan het niet onderbouwen.
Zelf overigens nog niet getest, stap meestal rond de tijd van de timer in.
Beetje zinloze discusie wat in dit verband beter of slechter is.bottom line schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:37:
[...]
Wat is er prettig aan om telkens je volledige voet direct van je gaspedaal te halen, te verplaatsen naar de rem en terug naar het gaspedaal?
@Mga1600 naar welk filmpje refereer je dan? Voor verbruik cijfers maakt het niets uit, kan ik best geloven.
Dit is gewoonweg wat je persoonlijk fijner vindt.
Probeer het een tijdje op de beschikbare instellingen en bepaal lekker zelf wat je prettiger vindt.
OPD maakt je wat bewuster van het regenerend remmen, omdat OPD (mits accu regeneratie voldoende aan kan, denk aan % SoC en temperatuur) je laat remmen binnen het bereik van regeneratie.
vrij laten uitlopen van de auto maakt optimaal gebruik van de energie die je net in de beweging had gestopt.
Uit laten rollen is beter dan remmen. Regeneratief remmen haalt een aanzienlijk deel van de bewegingsenergie terug, maar ook niet alles, dus nog steeds verlies. Remmen met de remblokken is alle bewegingsenergie omzetten in warmte en dus 100% verlies. Remmen met een P2 of P8 met het rempedaal is mede daarom ook regeneratief tot het eerder genoemde maximum van 0.3G.
Wanneer je zo efficient mogelijk wil rijden, is dat voor het grootste deel te realiseren door anticiperend te rijden. Dat kan zowel met OPD als met TPD. Met OPD zal dat alleen wat meer concentratie vragen van/op de rechtervoet.
Ook is het voor het overige verkeer wel prettig wanneer je een beetje gang houdt en niet te ver vooruit al gaat uitrollen etc. om ieder watt die je in de beweging had gestopt maximaal te benutten...
[ Voor 4% gewijzigd door SuperGroover2 op 08-02-2021 11:52 ]
Na 35 jaar voelt duwen op een rempedaal natuurlijk aan, en gas loslaten met OPD alsof je in een antieke diesel auto rijdt.bottom line schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:37:
[...]
Wat is er prettig aan om telkens je volledige voet direct van je gaspedaal te halen, te verplaatsen naar de rem en terug naar het gaspedaal?
Grappig dat ik tegenwerking krijg, maar als iemand beweert dat OPD uit moet staan om veilig door winterweer te moeten komen, dan doet dit amper niemand iets. Mag je me daar wel eens vertellen wat daar de redenatie achter is.
Hoe kun je 20km verder komen met hetzelfde verbruik???
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Zoals @BartWNL ook schrijft, is de auto eigenlijk na 15-20 minuten al helemaal warm en wordt hij vervolgens tot 30 minuten op temperatuur gehouden.Inspired schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:44:
[...]
De oplossing voor de kop koffie is dan ook timer op 8:10 zetten. Is de koffie op tijd klaar (8:00) dan is de auto toch al warm, is de koffie te traag (10 minuten is wel echt slow-coffee
P8
OPD zorgt voor meer regeneratie...guido66 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:49:
[...]
Na 35 jaar voelt duwen op een rempedaal natuurlijk aan, en gas loslaten met OPD alsof je in een antieke diesel auto rijdt.
Maar laat vooral eerst het filmpje zien waar je bewijs van haalt dat het even efficient rijden is zonder OPD als met OPD
Dat het natuurlijker aanvoelt is natuurlijk correct.
Maar gemak dient de mens. Jij bent ook gewoon om 30 jaar lang de sleutel in het contact te doen, voor je de auto kan starten. Dat moet voor jou toch ook niet meer terugkomen?
[ Voor 20% gewijzigd door bottom line op 08-02-2021 12:03 ]
OPD geeft net zoveel regeneratie als TPD, zolang je niet meer dan 0.3 G remt...bottom line schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:54:
[...]
OPD zorgt voor meer regeneratie...
Maar laat vooral eerst het filmpje zien waar je bewijs van haalt dat het even efficient rijden is zonder OPD als met OPD
Ik kan met OPD aan best wel minsten 100km verder rijden....bottom line schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:37:
[...]
Gewoon wat langer doorrijden (of harder rijden)

Volgens mij is het gewoon een kwestie van gewenning en voorkeur. Ik ben na 4 jaar Tesla gereden te hebben het helemaal gewend en vind het juist als OPD even niet werkt vervelend. Bij niet-snelweg gebruik vind ik het ideaal, je remt automatisch fors af (alsof je zou remmen). Zeker als je een beetje onder controle hebt wanneer je het gas los moet laten.guido66 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:49:
[...]
Na 35 jaar voelt duwen op een rempedaal natuurlijk aan, en gas loslaten met OPD alsof je in een antieke diesel auto rijdt.
Op de snelweg daarentegen vind ik het eigenlijk vaak irritant want dan wil je regelmatig even je gas los laten om iets af te remmen. Nu moet je dus minder gas geven en met je rechtervoet nauwkeurig balanceren, werkt ook. Ik zou de voorkeur aan hebben om een stand te hebben waar OPD aan staat en boven de 100km automatisch uitgezet wordt (het handmatig aan en uit zetten zoals geadviseerd vind ik nogal omslachtig). Volgens Volvo is dit ook het beste voor je range.
Voor mi is nu de beste oplossing om OPD aan te zetten en op de snelweg voor ACC te gebruiken.
Ja.SuperGroover2 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:55:
[...]
OPD geeft net zoveel regeneratie als TPD, zolang je niet meer dan 0.3 G remt...
Bedankt. Nu weten we allemaal perfect wat 0,3G aan remkracht is. Kan goed zijn dat je met een kleine remactie daar al onmiddellijk boven zit.
Dit topic is gesloten.
Een Tesla versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic.