Het grote Polestar 2 / XC40 P8 topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 163 ... 247 Laatste
Acties:
  • 1.470.337 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuilen
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-07 16:47
[quote]Juancho schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:35:
P8

Net poging 2 tot laden gedaan met mijn nieuwe laadpas. Lijkt voorlopig goed te gaan en zie ook netjes in de app het laadproces (om de 15min een refresh).

**************************************************************************************************************************

Welke app betreft het, het display van de auto of een telefoon app waarop je het laadproces volgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Zuilen schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:04:
[quote]Juancho schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:35:
P8

Net poging 2 tot laden gedaan met mijn nieuwe laadpas. Lijkt voorlopig goed te gaan en zie ook netjes in de app het laadproces (om de 15min een refresh).

**************************************************************************************************************************

Welke app betreft het, het display van de auto of een telefoon app waarop je het laadproces volgt?
Auto staat op 300m van huis te laden, dus ik doe het met de Smoov app. Daar zie je dus helaas geen % staan, alleen wat er aan KM bij gekomen is en de tijdsduur.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartWNL
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08-09 22:03
Juancho schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:02:
[...]

Ik zal straks als het laden klaar is (krijg je trouwens een melding op Swoov als de 90% aangetikt is?) even die berekening van je erbij pakken en kijken of het klopt. Dan is het idd wel handig om een beetje tijdsinschatting te maken...
Ik zelf gebruik geen Smoov, maar charge assist.
Afhankelijk van welk percentage ik begin met laden, kijk ik ongeveer hoeweel kWh erbij moet. Je kan in die app zien hoeveel kWh er geladen is. Wanneer dat stopt, weet je dat die vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
BartWNL schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:25:
[...]

Ik zelf gebruik geen Smoov, maar charge assist.
Afhankelijk van welk percentage ik begin met laden, kijk ik ongeveer hoeweel kWh erbij moet. Je kan in die app zien hoeveel kWh er geladen is. Wanneer dat stopt, weet je dat die vol is.
Volgens mij hetzelfde dus als de Smoov app...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrbAAjgjqyApA1Vs5Y2Wut9pnKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1oYVMjfHasZtO8QRDG81FBCv.jpg?f=fotoalbum_large

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:16
Juancho schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:07:
[...]

Auto staat op 300m van huis te laden, dus ik doe het met de Smoov app. Daar zie je dus helaas geen % staan, alleen wat er aan KM bij gekomen is en de tijdsduur.
Is technisch ook niet mogelijk. Er bestaat geen protocol voor AC laden waarbij de auto aan de laadpaal laat weten wat de status van de accu is. Hiervoor zul je rechtstreeks toegang tot de auto moeten hebben, dus het is wachten op de Polestar/VOC app.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-09 21:02
P8 - Kreeg net deze reactie van de dealer.. Geen idee wat Total upgrade inhoud? Iemand een idee?
Wel jammer als ik hier lees dat mensen redelijk snel updates laten doorvoeren en ik blijkbaar pas over 5 a 6 weken terecht kan..

Voor uw P8 staat een total upgrade open en zal uitgevoerd worden zodra de auto bij ons is.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:40
frankkie12345 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:06:
[...]

Daar mag ik niks over zeggen helaas.

Maar zat aan een app te denken die wat gegevens van de auto gaat uitlezen, zoals huidige verbruik, en dan wat grafiekjes kan maken.
Zou mooi zijn als we ook een beetje de Tesla grafiekjes qua verbruik realtime kunnen zien. Ik neem aan dat de API wel in de informatie voorziet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJZW
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-01-2022
mvrooij schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:35:
[...]

Net contact met mijn dealer gehad en er staat voor mijn auto een update klaar van 1578069kB (1,5GB) en voor mijn collega een update van 1578281kB. Hoe dit dan zit weet ik niet.. ik ben tussendoor nog voor een probleem geweest dus misschien heb ik een kleine hotfix extra gehad :P Maandag mogen we langs komen voor de updates, dus erg snel en netjes van de dealer!

Ik rij bijna iedere week dezelfde route van 140km (heen terug). Elke keer hou ik het verbruik bij en zit telkens rond de 45% wat er vanaf gaat (24/25 kWh). Als de update erop staat zal ik het blijven bijhouden om te kijken of het verbeterd is.

Dealer kon niet vertellen of OTA nu werkt in deze update.
Volgens Polestar NL wel. als je zelf de updates aan en uit kunt zetten heb je de juiste software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:40
4v4t4r schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:47:
P8 - Kreeg net deze reactie van de dealer.. Geen idee wat Total upgrade inhoud? Iemand een idee?
Wel jammer als ik hier lees dat mensen redelijk snel updates laten doorvoeren en ik blijkbaar pas over 5 a 6 weken terecht kan..

Voor uw P8 staat een total upgrade open en zal uitgevoerd worden zodra de auto bij ons is.
Vanwege een bericht (3 pagina's geleden) dat het verbruik toch wel sterk beter is en ik denk dat OTA updates dan ook actief zijn, heb ik besloten om mijn update ook in te gaan plannen. Ik heb net gebeld en kan maandag bij ze terecht. (Misschien heeft het wel geholpen dat ik al geklaagd had dat mijn auto met de septemberversie is afgeleverd terwijl er al een nieuwere versie beschikbaar was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
4v4t4r schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:47:

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk altijd wel even tussendoor kan komen binnen enkele dagen. Gemiddeld duren de updates 45 minuten dus dit kan vaak wel tussendoor gaven ze aan.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ach-jee
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Ik dacht gisteren al dat de P2 na de update wat zuiniger reed, maar wist niet zeker hoe lang de auto bij de garage binnen en/of aan de oplader had gestaan. Vandaag weer een ritje gemaakt met een koude auto en ondanks wat stoplichtsprintjes kom ik na 50 kilometer en 14% minder SoC eindelijk weer eens in de ‘21 kWh gemiddeld’ regio en dat heb ik de afgelopen 2 maanden niet gehaald voor dergelijke ritjes. In totaal zou ik daarmee 350/360 kunnen rijden op een volle accu, waar ik de afgelopen tijd rond de 250-300 zat.

Het is wel wat warmer weer vandaag, dat zal meespelen, dus wie weet zit het tussen de oren, maar gevoelsmatig lijkt de auto theoretisch verder te kunnen. Wordt vervolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankkie12345
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-07 14:43

frankkie12345

Android Developer (FM)

jswinkels schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:52:
[...]
Zou mooi zijn als we ook een beetje de Tesla grafiekjes qua verbruik realtime kunnen zien. Ik neem aan dat de API wel in de informatie voorziet?
De API geeft, als het goed is alleen real-time informatie. Dus voor grafiekjes moeten we de data zelf gaan opslaan. Dat is nogal een opgave omdat ze niet willen/toestaan dat we background-services maken.

Ben in ieder geval wel weer even klaar met Google. API's waar we niks mee kunnen, regeltjes waar ze zich zelf niet aan houden, maar ze ons wel aan houden.

Wordt nog wat. We gaan het zien. Geen beloftes in ieder geval.

Een app voor Android Automotive bouwen zonder auto is knap lastig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• darwusch
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-09 09:03
frankkie12345 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:51:
[...]

Dus voor grafiekjes moeten we de data zelf gaan opslaan. Dat is nogal een opgave omdat ze niet willen/toestaan dat we background-services maken.
En anders doe je het zoals ik nu: De functies verstoppen zodat google het toelaat, of slechts de AndroidManifest.xml ziet, tenminste voor een closed test.

Over mijn grafiek hebben ze niet moeilijk gedaan, als ze het al zagen in mijn "media app". Wel merkte google op dat iets in de app zichtbaar blijft tijdens het rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8A3ClMTlxfs-fb6imRB5d7w_Nk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/APlDFX3dy5S0daZHH2yCBonP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Nou het laden was klaar, ik kreeg netjes een melding van de Smoov app dat ik de auto weg moest zetten zodat de plek voor anderen beschikbaar werd. Eigenlijk best netjes :) . Helemaal vol tot 90% (van 41% en dat in 4.15 uur. Misschien onnodige angst, maar toch fijn dat de eerste echte laadpoging prima verlopen is!

Ik heb nog wel 2 vragen:

1. toen ik met 90% de auto weer instapte vroeg ik aan Google even hoeveel KM ik kon rijden. Die gaf aan 240km. Dat viel me eigenlijk enorm tegen. Voor de mensen die niet meer tegen kritiek kunnen.... het gaat me even niet over verbruik of wat dan ook. Maar ik probeer het te begrijpen. De accu is vol tot 90% dus als ik dan de auto instap (met warme accu lijkt me?), verder geen navigatie in voer en zelfs nog geen meter rij na laden.. Is het dan normaal dat je volgens Google maar 240km actieradius hebt? Of gebeurt er onderwater alsnog een hele berekening met oa temperatuur etc? Of past het zich in positieve zin vanzelf wel aan als je bijv. na een kwartiertje rijden weer aan google vraagt? Ik schrok er nu een beetje van eigenlijk....

2. Toch weer dat verdomde alarm!!! Ik moest nog een klein stukje rijden en kwam weer thuis. Auto geparkeerd voor de deur, geen auto's naast mijn P8. Bakje koffie pakken, naar de werkkamer lopen en ja hoor...het alarm ging weer af! Super irritant en het is nu de 2de keer al deze week. En toevallig of niet... beide keren kort NA een laadbeurt. Ik heb het maar net gemeld bij mijn dealer want dit is super vervelend zo... Edit: net al gebeld door de dealer. Ze zeggen dat de laatste software er wel op staat (probleem kenden ze dus), dus ze willen er a.s. maandag even naar kijken. Tot dan moest ik het alarm even op minder zetten mocht ik voor maandag nog moeten laden.

Verder, om positief deze post af te sluiten toch weer ENORM genoten van het korte ritje. Wat een heerlijke auto toch, ik begin me er steeds meer in thuis te voelen. Ook grappig.. toen ik klaar was met laden was er een buurtgenoot bezig zijn Tesla aan te sluiten. Hij begon gelijk een praatje hoe geweldig mooi hij mijn P8 vond _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door Juancho op 05-02-2021 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Laatst online: 24-09 21:02
mvrooij schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:24:
[...]

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk altijd wel even tussendoor kan komen binnen enkele dagen. Gemiddeld duren de updates 45 minuten dus dit kan vaak wel tussendoor gaven ze aan.
Wellicht is het omdat mijn lijstje iets langer is (dakraam, geluid bij sturen, laad issues, software update) moeten ze er meer tijd voor inplannen?

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Nu online
4v4t4r schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:45:
[...]

Wellicht is het omdat mijn lijstje iets langer is (dakraam, geluid bij sturen, laad issues, software update) moeten ze er meer tijd voor inplannen?
Ah kijk ja dan moeten ze meer tijd inplannen want dan moet echt een monteur alles controleren en repareren. Een software update is letterlijk koppelen aan de wifi/computer van de werkplaats en de update erop knallen en wachten maar. Dit zal wel het verschil zijn!

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP8
  • Laatst online: 15-09-2023

JP8

Tigerik schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 01:12:
[...]

Ik lees hier al een tijdje mee en verbaasde mij over de range die P8 rijders hier aangaven. Ik kwam bijna niet onder de 28Kw verbruik bij 105/110 op autopilot en max bereik van 240/250 km. (19 Inch, Conti winterbanden, verwarming 20/21 graden, geen stoel/stuur verwarming). Na de januari update vorige week vrijdag opeens zuiniger en meer bereik. Vertrokken na kort voorverwarmen met 94%, buitentemp 3 graden (Zwolle/Rotterdam v.v.) en thuis aangekomen na 281 km met 16% (50km). In Rotterdam 8,43 Kw geladen (ong 30 km extra). Gemiddeld verbruik 23,4Kw/100Km. 281+50-30=301km. Dan zou de 250 naar jouw klant mogelijk moeten zijnn! Voor de update zou ik zeggen onmogelijk! 😅 [Afbeelding]
[P8]

Eerlijk gezegd denk ik dat je lagere verbruik niets met de januari update te maken heeft gehad. Heel waarschijnlijk heeft het "zachte" weer van afgelopen de meeste invloed. Temperaturen rond de 10 graden zijn een wereld van verschil met temperaturen net boven het vriespunt.

Vandaag was ik zelf ook lichtelijk verblijd met het verbreik/range. Enkeltje Maastricht - Amersfoort van 188km. Soc 62% ->10%.. het zegt genoeg dat ik bij 10% rest accu nog 30km kan rijden. Dan moet 300+ met dit weer ook te doen zijn met een volle accu. Zie hieronder (links)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2iDgolLvRY4hZtLVGrLedv5lMHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ve4bBQPjljh18k6HLy5y8aiD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:15
Juancho schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:29:
Nou het laden was klaar, ik kreeg netjes een melding van de Smoov app dat ik de auto weg moest zetten zodat de plek voor anderen beschikbaar werd. Eigenlijk best netjes :) . Helemaal vol tot 90% (van 41% en dat in 4.15 uur. Misschien onnodige angst, maar toch fijn dat de eerste echte laadpoging prima verlopen is!

Ik heb nog wel 2 vragen:

1. toen ik met 90% de auto weer instapte vroeg ik aan Google even hoeveel KM ik kon rijden. Die gaf aan 240km. Dat viel me eigenlijk enorm tegen. Voor de mensen die niet meer tegen kritiek kunnen.... het gaat me even niet over verbruik of wat dan ook. Maar ik probeer het te begrijpen. De accu is vol tot 90% dus als ik dan de auto instap (met warme accu lijkt me?), verder geen navigatie in voer en zelfs nog geen meter rij na laden.. Is het dan normaal dat je volgens Google maar 240km actieradius hebt? Of gebeurt er onderwater alsnog een hele berekening met oa temperatuur etc? Of past het zich in positieve zin vanzelf wel aan als je bijv. na een kwartiertje rijden weer aan google vraagt? Ik schrok er nu een beetje van eigenlijk....

2. Toch weer dat verdomde alarm!!! Ik moest nog een klein stukje rijden en kwam weer thuis. Auto geparkeerd voor de deur, geen auto's naast mijn P8. Bakje koffie pakken, naar de werkkamer lopen en ja hoor...het alarm ging weer af! Super irritant en het is nu de 2de keer al deze week. En toevallig of niet... beide keren kort NA een laadbeurt. Ik heb het maar net gemeld bij mijn dealer want dit is super vervelend zo...

Verder, om positief deze post af te sluiten toch weer ENORM genoten van het korte ritje. Wat een heerlijke auto toch, ik begin me er steeds meer in thuis te voelen. Ook grappig.. toen ik klaar was met laden was er een buurtgenoot bezig zijn Tesla aan te sluiten. Hij begon gelijk een praatje hoe geweldig mooi hij mijn P8 vond _/-\o_
De resterende range die Google je opgeeft is afhankelijk van het gemiddelde verbruik van daarvoor. Ik weet alleen niet hoever G. daarbij terugkijkt. Als je daarvoor korte eindjes met een koude auto gereden hebt en alle 408 pk’s even hebt uitgelaten krijg je een laag vooruitzicht.

Heb je wel de januari versie van de software (ik vraag dit in verband met alarm) en zo ja: heb je ook niet per ongeluk alarmknop op de sleutel in je broekzak klemgezet ? Dat is mij met mijn vorige Volvo vaker overkomen in een stoel met leuningen.

De nieuwe software geeft je zeker meer range. Ik heb vanochtend geladen tot 98%. Had tot 100% willen laden, maar moest iets eerder weg. Vervolgens mrt z’n tweeën in de auto 117 km gereden en bij aankomst nog 61% over. Bij vertrek aan Google de resterende range gevraagd en ik kreeg als antwoord 360 km. Na aankomst nogmaals gevraagd en toen was het antwoord 210. Kortom G. was een dikke 5% te optimistisch want anders had hij 240 moeten zeggen.

Dus van bijna vol tot leeg zou mijn theoretische range nu 337 km zijn (117 echt plus 210 resterend) praktisch dus zeg 300 km met een klein beetje over.
Verbruik volgens dashboard (TM) 23,4 kWh/100 km.
En dat klopte weer precies met het sommetje (37% x 74)/117 = 23,4

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bens XC40P8
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-07-2024
Juancho schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:52:
Ja dat bedoel ik dus, helaas zie je niet constant hoeveel KM je nog kan rijden. Snap echt niet dat dat niet gewoon altijd zichtbaar is. Is daar een reden voor die ik even mis?

Verder voor de liefhebber, ik heb vanmiddag voor het eerst de P8 aan de Allego laadpaal gezet. Begonnen met 46% vol:

Laadsnelheid: 8kW
Toegevoegd: 2kW / 9KM
Tijd: 15 min

Tussentijdse update:

Laadsnelheid: 10kW
Toegevoegd: 107km
Laadtijd: 2:30 uur

Jammer dat je nergens kan zien op hoeveel % het laden nu zit want ik heb nu geen idee hoelang het nog duurt voor we de 90% (of evt. 100%) aan gaan tikken...
Dat geeft hij toch aan in de bestuurders display iets van klaar om 20:52

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:02

Lancer

What the......

mvrooij schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:55:
[...]

Ah kijk ja dan moeten ze meer tijd inplannen want dan moet echt een monteur alles controleren en repareren. Een software update is letterlijk koppelen aan de wifi/computer van de werkplaats en de update erop knallen en wachten maar. Dit zal wel het verschil zijn!
't is iets meer dan dat. De update gaat via de kabel, maar om er zeker van te zijn dat het goed gaat moet de 12V accu aan de lader. Dan moet dus de bekleding onder de motorkap er af en neem je voor een uur een plaats in in de werkplaats (waar op dat moment geen andere auto gerepareerd kan worden).

Zou in de toekomst allemaal via Wifi moeten kunnen, maar mijn dealer gaf aan het zekere voor het onzekere te nemen.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sky_walker
  • Laatst online: 10:08
jswinkels schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:20:
[...]

Vanwege een bericht (3 pagina's geleden) dat het verbruik toch wel sterk beter is en ik denk dat OTA updates dan ook actief zijn, heb ik besloten om mijn update ook in te gaan plannen. Ik heb net gebeld en kan maandag bij ze terecht. (Misschien heeft het wel geholpen dat ik al geklaagd had dat mijn auto met de septemberversie is afgeleverd terwijl er al een nieuwere versie beschikbaar was).
[p2]

update jan. software.

vandaag weer 2 ritjes. heen/terug scheveningen. 70km enkele reis. 50km snelweg en wat stadsverkeer.
kom weer uit op 21-22 kwh/100km, stukken beter als voor de update.

hoopgevend :-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Poleposition
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12-10-2022
P2 Ik heb de update nog niet gehad maar heb gisteren ook rit afgewerkt van 70 km aan net 20kwh/100 km. Met het weer rond de 0 graden was de week ervoor 24-25 kWh/100 km/h. Geloof er dus helemaal niks van dat de update zorgt voor lager verbruik. Geloof me vrij : als dat zo zou zijn zouden Polestar/Volvo het echt wel van de daken schreeuwen!
Uit zeer uitgebreide wintertest in Zweden of Noorwegen bleek dat verbruik P2 en Taycan 4s vergelijkbaar is, wat logisch is : taycan iets zwaarder maar stuk aerodynamischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Poleposition schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 18:16:
P2 Ik heb de update nog niet gehad maar heb gisteren ook rit afgewerkt van 70 km aan net 20kwh/100 km. Met het weer rond de 0 graden was de week ervoor 24-25 kWh/100 km/h. Geloof er dus helemaal niks van dat de update zorgt voor lager verbruik. Geloof me vrij : als dat zo zou zijn zouden Polestar/Volvo het echt wel van de daken schreeuwen!
Uit zeer uitgebreide wintertest in Zweden of Noorwegen bleek dat verbruik P2 en Taycan 4s vergelijkbaar is, wat logisch is : taycan iets zwaarder maar stuk aerodynamischer.
Ik geloof niet dat de auto op zich zuiniger is gaan rijden , maar ze hebben een groter deel van de accu vrijgegeven. Dat is ook door Volvo als ‘denk richting’ aangegeven.

Als je de werkelijk afgelegde kilometers door een groter getal deelt (grotere netto accucapaciteit) gaat de uitkomst (= het specifieke verbruik) dus omlaag. Als je dat verbruik dan weer in relatie brengt tot de resterende acculading krijg je dus een grotere resterende range. Lijkt me heel logisch!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-09 16:57
Het lage verbruik komt nu puur door het zachte weer. Waar ik laatste weken (let op, ik heb een ander merk) 17kWh/100km verbruik met het koude weer, zat ik vandaag op 13,4kWh/100km. Als het volgende week weer kouder gaat worden vliegt het verbruik weet omhoog.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Mga1600 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:10:
[...]

De resterende range die Google je opgeeft is afhankelijk van het gemiddelde verbruik van daarvoor. Ik weet alleen niet hoever G. daarbij terugkijkt. Als je daarvoor korte eindjes met een koude auto gereden hebt en alle 408 pk’s even hebt uitgelaten krijg je een laag vooruitzicht.
Aha! Stom, niet aangedacht. Ik heb idd deze week nog maar heel beperkt en vooral hele korte ritjes gemaakt. En dat in een koude auto bij starten. Dus verbruik ligt idd behoorlijk hoog. Als Google idd het gemiddelde bereik pakt is het verklaarbaar. Met meer rijden en vooral langere afstanden trekt dat dus wel bij. Zal het in de gaten houden. Thanks!
Heb je wel de januari versie van de software (ik vraag dit in verband met alarm) en zo ja: heb je ook niet per ongeluk alarmknop op de sleutel in je broekzak klemgezet ? Dat is mij met mijn vorige Volvo vaker overkomen in een stoel met leuningen.
Volgens wel de laatste update. Ze hebben mijn auto voeige week klaar gemaakt met de laatste update. Ze gaan er maandag naar kijken want de dealer zei ook dat het probleem bekend was maar met de laaste update opgelost moet zijn. Sleutel heb ik nooit in de broekzak. Altijd aan een hanger met andere sleutels en in mijn jas. Moet dus wel iets met de software zijn. Ben benieuwd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Zelfde vaststelling in verband met verbruik en temperatuur.
Temp net boven het vriespunt:
27-28 kWh/100km voor ritjes "bergop"
24-25 kWh/100km voor ritjes "bergaf"

Temp van om en bij de 10°C:
25-26 kWh/100km voor dezelfde ritjes "bergop"
21-22 kWh/100km voor dezelfde ritjes "bergaf"

Ben zelf een beetje verbaasd dat die 5 à 10°C zo een verschil maakt.
Vraag me af welke factoren welk aandeel hebben:
- verwarming
- verlies aan accu vermogen (en capaciteit?)
- toegenomen verlies in de aandrijflijn (stijvere banden, stuggere olie in de overbrengingen, ...)

Ik vermoed vooral verwarming, zowel cabine als batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Bens XC40P8 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:52:
[...]

Dat geeft hij toch aan in de bestuurders display iets van klaar om 20:52
Je hebt gelijk, als je na het aansluiten van de kabels nog even snel je display checked staat er idd een verwachte eindtijd. Niet aan gedacht... Dan is het prima om het zo even tijdelijk te doen tot de VOC app er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
High-Voltage2 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 19:25:
Zelfde vaststelling in verband met verbruik en temperatuur.
Temp net boven het vriespunt:
27-28 kWh/100km voor ritjes "bergop"
24-25 kWh/100km voor ritjes "bergaf"

Temp van om en bij de 10°C:
25-26 kWh/100km voor dezelfde ritjes "bergop"
21-22 kWh/100km voor dezelfde ritjes "bergaf"

Ben zelf een beetje verbaasd dat die 5 à 10°C zo een verschil maakt.
Vraag me af welke factoren welk aandeel hebben:
- verwarming
- verlies aan accu vermogen (en capaciteit?)
- toegenomen verlies in de aandrijflijn (stijvere banden, stuggere olie in de overbrengingen, ...)

Ik vermoed vooral verwarming, zowel cabine als batterij.
Heb je een warmtepomp? Die doet het blijkbaar pas (goed) boven de 5 graden.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
[p2]
Goed, heb nu wel een serieus irritante bug sinds die update waarmee ik nu ook over de preconditioner timer beschik.
Hij detecteert niet meer welke sleutel gebruikt wordt en wijzigt dus ook niet het profiel.
Ik stapte in met mijn sleutel en het profiel stond op die van mijn vrouw, gaf ook aan dat sleutel 2 gedetecteerd was. Toen ik wisselde van profiel gaf die aan dat sleutel 1 gedetecteerd was...
Dat nou net de functie waar ik het meest blij mee was het niet meer doet. }:| :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
Fladder80 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:15:
[p2]
Goed, heb nu wel een serieus irritante bug sinds die update waarmee ik nu ook over de preconditioner timer beschik.
Hij detecteert niet meer welke sleutel gebruikt wordt en wijzigt dus ook niet het profiel.
Ik stapte in met mijn sleutel en het profiel stond op die van mijn vrouw, gaf ook aan dat sleutel 2 gedetecteerd was. Toen ik wisselde van profiel gaf die aan dat sleutel 1 gedetecteerd was...
Dat nou net de functie waar ik het meest blij mee was het niet meer doet. }:| :'(
Ik moest bij mijn P8 na de januari update de sleutels ook even opnieuw linken. Eerst ontkoppelen en daarna weer koppelen. Werkt nu gewoon weer goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quark2
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-07 19:24
Fladder80 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:15:
[p2]
Allebei de sleutelkoppelingen verwijderen en opnieuw koppelen zou dit probleem moeten oplossen.

P2 Moon non PP Android 10 P2108.3 | 1979 Landrover series III 'Stage One' V8 | Duurzaamheid is ook lang met dingen doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
rmathijssen schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 19:11:
Het lage verbruik komt nu puur door het zachte weer. Waar ik laatste weken (let op, ik heb een ander merk) 17kWh/100km verbruik met het koude weer, zat ik vandaag op 13,4kWh/100km. Als het volgende week weer kouder gaat worden vliegt het verbruik weet omhoog.
Het was vandaag hier aan de noord-westkust echt niet zacht, net als eerder zo ongeveer 6 graden. Tòch zie ik een lager verbruik na de update.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FW423130
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-07 20:51
Zo nog een keer de laadcurve en laadsnelheid gemeten. Exact dezelfde omstandigheden. Eerst een rit van 100 km met ACC op 135 km/h. Daarna meteen laden met 350 kW. In beide gevallen buiten 10 graden. Enige verschil is dat ik de eerste keer met 25 procent startte en de tweede keer met 10 procent SoC. Dit lijkt toch een groot verschil te geven.
Haalde de tweede keer 10 tot 76 % in 40 min. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szmmyJq3wYM-JjUdlEjaOHX4beg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1N0PACVKSEBl5moGankHMudZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzBXaDrJl9P5QyotrJDZewiFtVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9yr0gtRnu9CgTgPEYVOmZoNj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07:41
FW423130 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:35:
Zo nog een keer de laadcurve en laadsnelheid gemeten. Exact dezelfde omstandigheden. Eerst een rit van 100 km met ACC op 135 km/h. Daarna meteen laden met 350 kW. In beide gevallen buiten 10 graden. Enige verschil is dat ik de eerste keer met 25 procent startte en de tweede keer met 10 procent SoC. Dit lijkt toch een groot verschil te geven.
Haalde de tweede keer 10 tot 76 % in 40 min. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes en leuk dat je het hebt bijgehouden. P2 was het toch? Die 40 minuten vind ik prima in orde. En in de zomer kan daar misschien nog een minuutje vanaf. Hoewel 150 of 120kW in dat eerste stukje ook weer niet zoveel verschil gaat maken denk ik.
Ook wel benieuwd welke update je hebt, november? Of al de nieuwste 2104 versie?
Wat ook opvalt is dat het lijkt alsof in het eerste stuk met 70kW eerst even de accu nog warmer moet worden van het laden. Of misschien een andere reden.

[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 05-02-2021 21:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P2Boxtel
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21-01-2024
Vandaag tripje gemaakt. Heen 112 km van 95% naar 57%. Terug 111,5 km. 21% bij thuiskomst. Voornamelijk snelweg (gewoon zoals het hoort, verwarming 19, cruise control op 111, verder alles aan en lekker rijden.
223,5 km in 74%, dus 302km bereik. Gemiddeld verbruik heen 23,9 terug 21,8. Voorgaande 3800km gemiddeld in 26,0. Dus echt veel beter verbruik vandaag. En raad eens wat: geen update gehad.
Die hogere temperaturen helpen dus echt heel veel.

Polestar 2, Launch Edition, PP 20”, midnight, 9-2020

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P2Boxtel
  • Laatst online: 21-01-2024
Hebben jullie die laatste reclame gezien van de Polestar in de sneeuw? Ik verheug me nu al om dit komende week ook in Nederland te doen. Lekker door de hoge sneeuw met elektrische 4 wheel drive. Toch goed dat er winterbanden onder zitten.

Polestar 2, Launch Edition, PP 20”, midnight, 9-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
Mga1600 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 00:53:
[...]

Wil ik ook nog doen....! Maar hoe doe je dat het best? Vroeger wel eens gedaan met föhn en een draadje...., maar werkt dat met dit soort lak en lijm ook zonder de boel te beschadigen?
Dealer laten doen. Ik had hem zonder besteld, doe ik altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
Mga1600 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:53:
[...]

En wat is dit dan....? Dit scherm kom ik tegen in de januari versie en zat nog niet in de vorige versie zover ik weet.....

En ook zie ik automatisch omschakelen DAB/FM. Dat hadden we ook nog niet toch?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je al eens een update gehad? En weet iemand of wij net als de P2 de Google Maps af en toe moeten bijwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudWieP8
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-09-2024
Petzun schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:27:
[...]

Zal in Hoorn denk ik net zo goed geregeld zijn dan in Alkmaar. Laptopje mee, dus geen probleem.
Ik hoop voor jou dat het beter gaat dan bij mij, staat al sinds woensdag daar en software nog steeds niet kunnen laden...
doet nu dus helemaal niks 😔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
JohnDoe77 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 08:05:
[...]

Heb je al eens een update gehad? En weet iemand of wij net als de P2 de Google Maps af en toe moeten bijwerken?
De komst van dat scherm was bij mij het gevolg een update (deze week gedaan, na her spontane-alarm probleem). Op dit nieuwe scherm zelf is het alleen nog maar zwart.......en of het echt is waar de OTA updates te zien zullen zijn weet ook niemand me met zekerheid te zeggen.
Voor Google Maps etc. updates kun je in de playstore kijken bij geïnstalleerde apps. Daar schijnt dan een melding te komen als er een nieuwe versie is, maar ik heb daar ook nog niets gezien.

Ben zelf erg benieuwd naar de aangekondigde, nieuwe versie van Google maps (niet de kaarten, maar de app zelf). Maar die is er nog niet kennelijk?

[ Voor 14% gewijzigd door Mga1600 op 06-02-2021 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jehanthar
  • Laatst online: 04-10-2024
P2
Bij de P2 kun je instellen of je zelf handmatig of automatisch je apps wilt updaten. Dat zal bij de P8 toch ook wel ter keuze zijn?

Polestar2 launch edition, Void, charcoal, non PP/19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
JohnDoe77 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 08:01:
[...]

Dealer laten doen. Ik had hem zonder besteld, doe ik altijd.
Ja, ik had ‘m inderdaad zonder die badges moeten bestellen, maar dat is me ‘ontglipt’. Domdomdom.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvrooij
  • Nu online
Hier wat meer informatie betreft de nieuwe update P8: https://www.volvocars.com...IjXnG5aoN0WuDolT8eHYFTacI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Mga1600 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 09:16:
[...]

Ja, ik had ‘m inderdaad zonder die badges moeten bestellen, maar dat is me ‘ontglipt’. Domdomdom.......
Vinden jullie dat zo'n ramp dan? Ik laat het er lekker op zitten. Vind het totaal niet storend of lelijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nikagl
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:59
Eindelijk meer informatie!!

Hier middels translate:
https://translate.google....40-Recharge-Pure-Electric

Daarmee de volgende informatie:

Software-update verkrijgbaar bij Volvo-dealers vanaf. week 5 2021 bevat:
Mogelijkheid om de voorverwarming / koeling van het passagierscompartiment van de auto op tijd in te stellen en te plannen via de tijdinstelling op het middendisplay. Deze functie heeft eerder instabiliteit ervaren.

- Signaalverbeteringen voor DAB-radio. OPMERKING: tijdens de update kunnen favorietenlijsten die u met uw favoriete kanalen heeft gemaakt, worden gereset en moeten ze mogelijk opnieuw worden ingesteld.
- Diverse autofuncties zoals welkomstverlichting, neerklapbare hoofdsteunen en automatische activering en reactivering van alarmen zijn toegevoegd. (Automatische reactivering van het alarm voorkomt dat de auto per ongeluk wordt achtergelaten terwijl het alarm is uitgeschakeld.)
- Alle gebruikersprofielen krijgen de optie om beheerdersrechten te hebben.
- Algemene verbeteringen in de kwaliteit en stabiliteit van de 360 ​​graden camera.
- Algemene verbeteringen in kwaliteit en stabiliteit voor telefoongesprekken via bluetooth.
- Optimalisatie van de automatische functie die de remschijven reinigt.
- De leverancier van internet- en telecommunicatiediensten van Volvo Cars heeft zijn systeem geüpgraded. De upgrades zorgen voor meer stabiliteit en een betere netwerkdekking in de auto.
- Algemene stabiliteitsverbeteringen in systeem en software.
Alarm geactiveerd door zichzelf
Sommige klanten hebben ervaren dat het alarm in de auto afgaat zonder een specifieke oorzaak. Dit komt door een te hoge gevoeligheid in een alarmsensor. Een softwareoplossing voor deze fout is nu vrijgegeven en is verkrijgbaar bij uw wederverkoper.

Google Updates

Updates en bugfixes voor Google Maps, Google Assistant en Google Play Store. De updates vinden continu plaats via Google's eigen over-the-air-systeem (OTA).
Update van auto's zonder BLIS (Blind Zone Warning)
Bij een beperkt aantal auto's is er een softwarefout die ervoor zorgt dat een aan BLIS gekoppeld veiligheidssysteem, Collision Avoidance genaamd, stopt met werken en u als klant hierover een foutmelding krijgt op het bestuurdersdisplay van de auto. Botsingen vermijden maakt deel uit van het geavanceerde rijhulpsysteem (ADAS) van Volvo Cars. Klanten die door deze fout worden getroffen, zijn al door Volvo gecontacteerd en dit geldt alleen voor auto's die geen BLIS hebben. De fout moet worden opgelost met een software-update. De lancering is gepland voor week 7.
Over-the-air updates (OTA)
In 2021 lanceert Volvo Over-the-air (OTA) -updates. OTA houdt in dat updates direct via internet naar de auto gestuurd kunnen worden en de auto automatisch geüpdatet wordt zonder dat je als klant naar de dealer hoeft. In de toekomst zullen de meeste van onze updates op deze manier naar de auto's worden gestuurd. De lancering is gepland voor het tweede kwartaal van 2021.
Lancering van Volvo on Call met functionaliteit voor XC40 Recharge Pure Electric
Volvo on Call (VOC) is een mobiele applicatie waarmee u verschillende functies van de auto via een smartphone kunt bedienen.
Getimede acclimatisatie via de Volvo on Call-applicatie
Mogelijkheid om de acclimatisatie (voorverwarmen / koelen) van het passagierscompartiment in de toekomst te plannen en in te stellen via de tijdinstelling in de VOC-app. (U kunt bijvoorbeeld plannen dat het passagierscompartiment in de winter elke ochtend wordt verwarmd). Geplande lancering in het derde kwartaal van 2021.
Laadplanning via de applicatie Volvo on Call
Mogelijkheid om het opladen van de auto van tevoren te plannen en in te stellen via tijdinstelling in de VOC-app. Geplande lancering in het derde kwartaal van 2021.
Apple CarPlay / Android Auto
Functionaliteit om Apple CarPlay en Android Auto te gebruiken via een aangesloten telefoon. Geplande lancering in het najaar van 2021.
Rijrecord in de Volvo on Call-applicatie
Mogelijk om rijgegevens uit de VOC-app te exporteren. Geplande lancering in het najaar van 2021.
Laadcurve voor snel opladen
De laadcurve voor snelladen wordt continu geoptimaliseerd en Volvo Cars zal in de toekomst zowel het laadvermogen als de laadsnelheid optimaliseren.

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:16
Klimaatregeling is dus opgeschoven van medio 2021 naar 3e kwartaal 2021....

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ach-jee
  • Nu online
Ik neem terug wat ik gisteren zei over verbeterd bereik na de update. Fake news, kwam gewoon door het zachte weer.

Mooi dat Volvo wat meer openheid geeft over toekomstige updates. Lijkt erop dat de VOC app eerst gelimiteerde functionaliteit zal hebben, die langzaam uitgebreid wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
  • Laatst online: 10:08
[p2] kennelijk heeft polestar wel de range en laadsnelheid verbeterd in hun laatste update, en zit dit (nog) niet in de nieuwe p8 update. Althans dat concludeer ik als ik beide update aankondigingen naast elkaar zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Nu online
nikagl schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 10:30:
[...]

Eindelijk meer informatie!!

Hier middels translate:
https://translate.google....40-Recharge-Pure-Electric

Daarmee de volgende informatie:

Software-update verkrijgbaar bij Volvo-dealers vanaf. week 5 2021 bevat:
Mogelijkheid om de voorverwarming / koeling van het passagierscompartiment van de auto op tijd in te stellen en te plannen via de tijdinstelling op het middendisplay. Deze functie heeft eerder instabiliteit ervaren.

- Signaalverbeteringen voor DAB-radio. OPMERKING: tijdens de update kunnen favorietenlijsten die u met uw favoriete kanalen heeft gemaakt, worden gereset en moeten ze mogelijk opnieuw worden ingesteld.
- Diverse autofuncties zoals welkomstverlichting, neerklapbare hoofdsteunen en automatische activering en reactivering van alarmen zijn toegevoegd. (Automatische reactivering van het alarm voorkomt dat de auto per ongeluk wordt achtergelaten terwijl het alarm is uitgeschakeld.)
- Alle gebruikersprofielen krijgen de optie om beheerdersrechten te hebben.
- Algemene verbeteringen in de kwaliteit en stabiliteit van de 360 ​​graden camera.
- Algemene verbeteringen in kwaliteit en stabiliteit voor telefoongesprekken via bluetooth.
- Optimalisatie van de automatische functie die de remschijven reinigt.
- De leverancier van internet- en telecommunicatiediensten van Volvo Cars heeft zijn systeem geüpgraded. De upgrades zorgen voor meer stabiliteit en een betere netwerkdekking in de auto.
- Algemene stabiliteitsverbeteringen in systeem en software.
Alarm geactiveerd door zichzelf
Sommige klanten hebben ervaren dat het alarm in de auto afgaat zonder een specifieke oorzaak. Dit komt door een te hoge gevoeligheid in een alarmsensor. Een softwareoplossing voor deze fout is nu vrijgegeven en is verkrijgbaar bij uw wederverkoper.

Google Updates

Updates en bugfixes voor Google Maps, Google Assistant en Google Play Store. De updates vinden continu plaats via Google's eigen over-the-air-systeem (OTA).
Update van auto's zonder BLIS (Blind Zone Warning)
Bij een beperkt aantal auto's is er een softwarefout die ervoor zorgt dat een aan BLIS gekoppeld veiligheidssysteem, Collision Avoidance genaamd, stopt met werken en u als klant hierover een foutmelding krijgt op het bestuurdersdisplay van de auto. Botsingen vermijden maakt deel uit van het geavanceerde rijhulpsysteem (ADAS) van Volvo Cars. Klanten die door deze fout worden getroffen, zijn al door Volvo gecontacteerd en dit geldt alleen voor auto's die geen BLIS hebben. De fout moet worden opgelost met een software-update. De lancering is gepland voor week 7.
Over-the-air updates (OTA)
In 2021 lanceert Volvo Over-the-air (OTA) -updates. OTA houdt in dat updates direct via internet naar de auto gestuurd kunnen worden en de auto automatisch geüpdatet wordt zonder dat je als klant naar de dealer hoeft. In de toekomst zullen de meeste van onze updates op deze manier naar de auto's worden gestuurd. De lancering is gepland voor het tweede kwartaal van 2021.
Lancering van Volvo on Call met functionaliteit voor XC40 Recharge Pure Electric
Volvo on Call (VOC) is een mobiele applicatie waarmee u verschillende functies van de auto via een smartphone kunt bedienen.
Getimede acclimatisatie via de Volvo on Call-applicatie
Mogelijkheid om de acclimatisatie (voorverwarmen / koelen) van het passagierscompartiment in de toekomst te plannen en in te stellen via de tijdinstelling in de VOC-app. (U kunt bijvoorbeeld plannen dat het passagierscompartiment in de winter elke ochtend wordt verwarmd). Geplande lancering in het derde kwartaal van 2021.
Laadplanning via de applicatie Volvo on Call
Mogelijkheid om het opladen van de auto van tevoren te plannen en in te stellen via tijdinstelling in de VOC-app. Geplande lancering in het derde kwartaal van 2021.
Apple CarPlay / Android Auto
Functionaliteit om Apple CarPlay en Android Auto te gebruiken via een aangesloten telefoon. Geplande lancering in het najaar van 2021.
Rijrecord in de Volvo on Call-applicatie
Mogelijk om rijgegevens uit de VOC-app te exporteren. Geplande lancering in het najaar van 2021.
Laadcurve voor snel opladen
De laadcurve voor snelladen wordt continu geoptimaliseerd en Volvo Cars zal in de toekomst zowel het laadvermogen als de laadsnelheid optimaliseren.
Dank voor het even netjes neerzetten, had hier niet de tijd voor vanmorgen maar wilde het wel even snel delen!

Fijn dat er nu eindelijk meer informatie is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:16
[P2] en wellicht ook [P8] (zomaar even hardop denken...)

Zou die laatste "zuiniger rijden" update voortkomen uit het verlagen van de REGEN?

Er zijn geruchten(?) dat je op de snelweg beter REGEN uit kunt zetten, voor een grotere range?
(doordat REGEN te fel ingrijpt als de ACC te dicht bij een auto komt, omdat ACC niet 5 of meer auto's vooruit kan kijken :F wat wij humans wél kunnen :(:) en dus wat harmonica rijden veroorzaakt = hoger verbruik)

Ook las ik hier laatst dat iemand "meende" te merken dat de one-pedal-drive, na update, níet meer zo sterk was als voorheen.
(ik vroeg om bevestig van nieuwe update rijders, maar er kwam geen reactie dus dacht ik dat het niet zo was...)

Dit alles bij elkaar zou iets kunnen verklaren,dus als er mensen zijn die al iets kunnen bevestigen/ontkennen help het ons verder onze auto "te begrijpen " _O-

... einde hardop denken... :X

Persoonlijk zou ik het erg ERG jammer vinden als de std. REGEN niet meer zo sterk is als nu.
Ik zou liever zien dat de REGEN láág setting dan gewoon de "zuinige snelweg" versie is.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Er staat vanaf week 5... Dat was deze week dus. Ik heb maandag de auto ontvangen en had gelijk al deze 2 week 2x het alarm dat ongewenst na laden afging. Lijkt me de kans groot dat ik die week 5 update nog niet heb?

Maandag sowieso al afspraak bij de dealer. Dan laat ik ze dit update overzicht gelijk zien.

Wel jammer dat VOC, grotendeels, weer is uitgesteld. Nu naar q3 dus... 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:59
Hansieo schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 10:48:

Zou die laatste "zuiniger rijden" update voortkomen uit het verlagen van de REGEN?

Er zijn geruchten(?) dat je op de snelweg beter REGEN uit kunt zetten, voor een grotere range?
(doordat REGEN te fel ingrijpt als de ACC te dicht bij een auto komt, omdat ACC niet 5 of meer auto's vooruit kan kijken :F wat wij humans wél kunnen :(:) en dus wat harmonica rijden veroorzaakt = hoger verbruik)

Ook las ik hier laatst dat iemand "meende" te merken dat de one-pedal-drive, na update, níet meer zo sterk was als voorheen.
(ik vroeg om bevestig van nieuwe update rijders, maar er kwam geen reactie dus dacht ik dat het niet zo was...)

Dit alles bij elkaar zou iets kunnen verklaren,dus als er mensen zijn die al iets kunnen bevestigen/ontkennen help het ons verder onze auto "te begrijpen " _O-

Persoonlijk zou ik het erg ERG jammer vinden als de std. REGEN niet meer zo sterk is als nu.
Ik zou liever zien dat de REGEN láág setting dan gewoon de "zuinige snelweg" versie is.
Op ACC blijf je dat probleem houden. Of die nou regen doet, of op de rem. Dat eerste blijft zuiniger. Zelf zonder regen en ACC rijden kan zeker beter zijn qua verbruik. Maar de meesten willen gewoon gemak. Wanneer heb je nu net die ~25km? extra nodig op een volle lading? Dan gooi ik hem liever ff aan een snellader.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ach-jee
  • Nu online

Regen is voor mijn gevoel (gelukkig) niet aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FW423130
JTHZZ schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:43:
[...]

Netjes en leuk dat je het hebt bijgehouden. P2 was het toch? Die 40 minuten vind ik prima in orde. En in de zomer kan daar misschien nog een minuutje vanaf. Hoewel 150 of 120kW in dat eerste stukje ook weer niet zoveel verschil gaat maken denk ik.
Ook wel benieuwd welke update je hebt, november? Of al de nieuwste 2104 versie?
Wat ook opvalt is dat het lijkt alsof in het eerste stuk met 70kW eerst even de accu nog warmer moet worden van het laden. Of misschien een andere reden.
Ik heb de november update. Nog niet de laatste dus. Inderdaad lijkt het erop dat je de eerste minuten lager zit, hoewel ik er toch ruim 100 km met 135 km per uur op heb zitten. Dan zou de accu toch op temp moeten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petzun
  • Laatst online: 22:44
RuudWieP8 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 08:53:
[...]

Ik hoop voor jou dat het beter gaat dan bij mij, staat al sinds woensdag daar en software nog steeds niet kunnen laden...
doet nu dus helemaal niks 😔
Dat is een hele vervelende. Kwam je ook van de 1 september 2020 software af en had je daarvoor geen problemen? Ben benieuwd naar het vervolg met jouw auto en informeer voor de zekerheid wat de dealer adviseert, nu of later updaten. Hoop dat je wel een goede vervangende auto hebt meegekregen en dat het snel verholpen is.

XC40 EV Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaqer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 20:43
P8, met de laatste Google updates is er denk ik toch iets niet helemaal goed gegaan. Als ik nu zeg Google navigeer naar Parijs/huis/dorpstraat 10 (oid) dan zie ik de tekst in de assistent komen en vervolgens zegt ze; ik begrijp het niet. Of ik heb het niet verstaan. Heel irritant. Andere vragen functioneren wel. Zijn er meer die hier last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dat hele timer verhaal op de P2 is toch best buggy. Tijden veranderen random naar een vroeger tijdstip bijvoorbeeld.

Net verwijderde ik 3 niet-herhalende-timers en bij elke verwijderactie ging de enige herhalende timer een uur terug in de tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie van Dijk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-09 20:50
Tweaqer schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:24:
P8, met de laatste Google updates is er denk ik toch iets niet helemaal goed gegaan. Als ik nu zeg Google navigeer naar Parijs/huis/dorpstraat 10 (oid) dan zie ik de tekst in de assistent komen en vervolgens zegt ze; ik begrijp het niet. Of ik heb het niet verstaan. Heel irritant. Andere vragen functioneren wel. Zijn er meer die hier last van hebben?
P2
Ik wilde dit net gaan vragen. Ik zeg altijd: "Navigeer naar huis." Ik begrijp het niet is het antwoord. Heeft het altijd gedaan - niet meer sinds de update.

"Ik heb het niet verstaan" is ook geregeld de reactie. Terwijl het juist in het scherm staat.

[ Voor 7% gewijzigd door Arie van Dijk op 06-02-2021 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeForceFX_BE
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-04-2022

Je verward "regen" en "one pedal drive" weer. Men zegt inderdaad dat je op de snelweg beter OPD kan uitzetten en laten 'uitbollen', maar als je dan remt is dat nog steeds via regen, zolang er geen regen-limiet op de powerbalk staat en zolang je onder de 0.3g vertraging blijft.

Het uitschakelen van van OPD veranderd niets aan de manier waarop de auto zijn vertragen regelt, enkel de manier van driver-input veranderd, rechtse pedaal lossen vs linkse indrukken :P
Een beetje zoals het aanpassen van de controls in een videogame :*)

P2 thunder 20" non-PP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
Offtopic, maar de meeste bestuurders van vlees en bloed kunnen ook niet verder kijken dan de bumper van hun voorligger. Met de gekende accordeons tot gevolg. Al dan niet nog eens aangewakkerd door het ongeoorloofd gebruik van een digitaal communicatiemiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:16
GeForceFX_BE schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:37:
[...]

Je verward "regen" en "one pedal drive" weer.
Ok, de máte waarin de one-pedal-drive reageert door de (sw) instelling van de "REGEN" te verhogen of te verlagen waardoor OPD makkelijker is omdat je nu korter tevoren je pedaal los kunt laten zonder dat je op de rem hoeft te trappen.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
De eerste keer na de update ging het bij mij met spraak ook niet goed. Na een reset werkt het perfect.

Gisteren onderweg van echt alles geprobeerd (met een kleinkind in de auto) en van moppen tot routes, spotify tot resterend bereik - verwarming hoger en lager, stoelverwarming aan en uit: ik ben iedere keer weer verbaasd hoe goed het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:58
[P2 PP] Zonet was t weer feest met een spontaan lege accu bij vertrek. Ik had eerst de auto nog volgegooid met allemaal oud papier voor de milieustraat. Toen was er nog niets aan de hand. 5-10 min later zou ik weggaan en was ie ineens 0%, net als vorige week.

Drie verschillen:
- Toen nov-software, nu jan-software
- Toen aan de laadpaal en zou op 90% moeten staan. Nu stond ie gewoon los en zou er +-73% in moeten zitten...
- Toen branden alle laadringen rood en nu niet. Logisch, hij was ook niet aan het laden...

Anyway, net als de vorige keer maar blijven zitten, alles opwarmen en wachten. Na ongeveer 10 minuten was ie ineens weer op 73%. Zo zag het eruit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brqFt7DVYQy8J7guxuW30jOTvJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZTF6FK3cZVHnhXxowxdxDB0K.jpg?f=fotoalbum_large

Toen kon ik weer rijden en had t gevoel dat mijn OPD minder was. Dus dat ie minder remt, wat anderen hier ook al zeiden. Geen idee of het met de update te maken heeft of met de kou... (hoewel, 0-1 graden) maar je ziet ook duidelijk rechts in beeld dat hij niet meer vol af kan remmen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_Xgh56qkvjYEisaiNlApE4WNDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ppzEqAEXK5JacQogMqnd42yl.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand anders die spontane lege batterij al eens gehad?

XPENG G9 Performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Nee nooit gehad, maar zag op het Duitse forum iets dat er 3 strings van batterijcellen zijn waarbij er soms eentje uitvalt en je dan een derde van je SoC plotseling kwijt bent. In dit geval zouden ze dan allemaal zijn uitgevallen. Tja, weinig aan te doen en als het vaker voorkomt zou ik de dealer weer inschakelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Omdat ik zakelijk nu niet rijd maar toch nog even voor de sneeuw komst ff lekker wilde toeren zijn we vanmorgen even 60km op pad geweest. Maandag P8 gekregen en vanmorgen dus de eerste iets langere rit. Ik zit volgens mij op de januari update en we hebben veel via spraak getest. Van muziek tot navigatie, van temperatuur tot wat info. Werkelijk alles werkte perfect. 1x moesten we duidelijk aangeven dat de muziek met Spotify afgespeeld moest worden maar dat is best logisch. Ook wij waren echt verbaasd hoe geweldig goed dat werkt....

Verder heb ik na vooral heel korte ritjes nu ook eindelijk eens ervaren dat het verbruik toch echt wel lager kan dan hoog in de 30 of zelfs begin 40 😁😅🤗. Heb eens wat stukken gereden op de snelweg en langere 80km wegen, op de ACC en na de rit was het verbruik al gezakt naar 27.6. Dus ik ga er vanuit dat het met langere ritten, warmer weer en ook evt voorverwarmen het nog veel beter gaat.

Maar kolere wat een auto! Heerlijk rijden! Vond het jammer dat we weer thuis waren 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervanstuiven
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-05 20:14
kramon schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:11:
[P2 PP]

Toen kon ik weer rijden en had t gevoel dat mijn OPD minder was. Dus dat ie minder remt, wat anderen hier ook al zeiden. Geen idee of het met de update te maken heeft of met de kou... (hoewel, 0-1 graden) maar je ziet ook duidelijk rechts in beeld dat hij niet meer vol af kan remmen:

Als de linker helft van de balk vermogen/regen er zo gestreept uit ziet heeft iedereen een mindere werking van OPD/regen. Deze wordt namelijk beperkt door het vermogen wat naar de accu kan. Je zal dan idd bij moeten remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:01
petervanstuiven schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 14:25:
[...]

Als de linker helft van de balk vermogen/regen er zo gestreept uit ziet heeft iedereen een mindere werking van OPD/regen. Deze wordt namelijk beperkt door het vermogen wat naar de accu kan. Je zal dan idd bij moeten remmen.
Zo werkt dat niet bij de P2. Ook als de linker balk helemaal gearceerd is (geen regen) werkt OPD gewoon volledig, er wordt dan door de auto met de remblokken geremd ipv op de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramon
_--[]--__ schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 14:44:
[...]

Zo werkt dat niet bij de P2. Ook als de linker balk helemaal gearceerd is (geen regen) werkt OPD gewoon volledig, er wordt dan door de auto met de remblokken geremd ipv op de motor.
Ik reed net nog een keer naar dezelfde milieustraat (+-3km rijden). Er zat een dik uur tussen. Nu wat alles wel weer gewoon goed en het automatisch afremmen ging weer zoals vanouds. Niet geladen, niets verandert... Ik vind het maar raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-08 14:23
kramon schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 14:50:
[...]

Ik reed net nog een keer naar dezelfde milieustraat (+-3km rijden). Er zat een dik uur tussen. Nu wat alles wel weer gewoon goed en het automatisch afremmen ging weer zoals vanouds. Niet geladen, niets verandert... Ik vind het maar raar.
Er is ook nog een systeem om automatisch de remschijven schoon te remmen. Dus kan zijn dat die ook soms zorgt voor uitschakelen van regen. Zou dat systeem er niet zijn, lopen we het risico op volgeroeste schijven en aanlopen en andere problemen die daarbij horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie van Dijk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-09 20:50
Mga1600 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:07:
[...]

De eerste keer na de update ging het bij mij met spraak ook niet goed. Na een reset werkt het perfect.
Reset geprobeerd. Helaas. Werkt niet goed meer na de update van Google maps en de assistent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
mvrooij schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 10:46:
[...]

Dank voor het even netjes neerzetten, had hier niet de tijd voor vanmorgen maar wilde het wel even snel delen!

Fijn dat er nu eindelijk meer informatie is!
Begrijp ik dat de P8 nog geen OTA heeft? Snap niet helemaal waarom ze die telkens zo achter de P2 aan laten hobbelen. Lijkt me efficiënter om dat gelijk op te laten lopen. Maar goed, ik ben geen Volvo expert dus zal wel wat dingen missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Arie van Dijk schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:31:
[...]

Reset geprobeerd. Helaas. Werkt niet goed meer na de update van Google maps en de assistent.
Geen idee of het helpt maar op onderstaande link staat een methode om met de Google Home app je stem opnieuw aan te leren aan Assistant. Als je dat met hetzelfde Google account als de auto doet kan ik me voorstellen dat het beter werkt.
https://support.google.co....Platform%3DAndroid&hl=en
EDIT:Dit werkt alleen voor apparaten in je WiFi netwerk dus heb je niks aan

[ Voor 6% gewijzigd door JTHZZ op 06-02-2021 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jehanthar
P2
Nog een keer weer over de veiligheid van de sleutels. Op het Engelse Polestar forum is hier een aparte thread over. Het blijkt dat bij sommige P2’s de sleutel wél na 30 minuten in de slaapstand gaat en bij andere P2’s niet. Alle sleutels hebben de MS toevoeging wat betekent dat ze in principe geschikt zijn om ‘in de slaapstand’ te gaan, maar blijkbaar is dit niet op alle sleutels ingeschakeld. Ik heb vanmiddag ook de proef op de som genomen en bij mij ging de deur na 35 minuten nog gewoon open terwijl de sleutel dus onaangeroerd naast de auto had gelegen en dus ‘in slaap had moeten gaan’.
Bij de Volvo sleutels lijkt dit bij niemand een probleem te zijn. Die gaan wel allemaal in slaap.
Hoe is dit bij jullie sleutels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
_--[]--__ schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 14:44:
[...]

Heb je ook ergens een linkje naar officiële Polestar info?

De ACC heb ik wel al eens "betrapt" op het gebruiken van de mechanische remmen omdat het verkeer voor mij nogal snel vaart minderde.
Ben eens met 100% SoC vertrokken, dus geen mogelijkheid tot re-gen, en toen vond ik dat hij evenzeer nog behoorlijk goed OPD reed, had verwacht te moeten gaan bijremmen.

Dus het is niet dat ik je niet geloof, maar ben dit zelf nog nergens tegengekomen in de handleiding of in de documentatie van Polestar zelf.

Wel het omgekeerde, blended breaking, waarbij eerst elektrisch geremd wordt en pas daarna mechanisch. Dat staat netjes beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Jehanthar schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:16:
P2
Nog een keer weer over de veiligheid van de sleutels. Op het Engelse Polestar forum is hier een aparte thread over. Het blijkt dat bij sommige P2’s de sleutel wél na 30 minuten in de slaapstand gaat en bij andere P2’s niet. Alle sleutels hebben de MS toevoeging wat betekent dat ze in principe geschikt zijn om ‘in de slaapstand’ te gaan, maar blijkbaar is dit niet op alle sleutels ingeschakeld. Ik heb vanmiddag ook de proef op de som genomen en bij mij ging de deur na 35 minuten nog gewoon open terwijl de sleutel dus onaangeroerd naast de auto had gelegen en dus ‘in slaap had moeten gaan’.
Bij de Volvo sleutels lijkt dit bij niemand een probleem te zijn. Die gaan wel allemaal in slaap.
Hoe is dit bij jullie sleutels?
De P8 heeft als alle nieuwere Volvo’s een sleutel die na een 30 min in slaap valt. Toch is dat (samen met een alarm) na 1 januari niet meer voldoende om een certificaat klasse 3 te krijgen zoals dat door de meeste verzekeringsmaaarschappijen vereist wordt.

Ombouw van de sleutels na een kortere ‘waaktijd’ van een paar minuten is nodig (KE01). Zo is het nu ook vastgelegd in de nieuwe prijslijst van de P8 ( extra bedrag voor certificatie = 400 euro, bovenop de kosten vsn het alarm zelf).
Hoewel de regels van KiWA als heel lang (al jaren....) bekend waren en er een ‘gedoog periode van 18 maanden is geweest) is Volvo nu pas aan het werk gegaan om de sleutels te ontwerpen die standaard werken met een kortere tijd, tot die tijd is om ombouw nodig.
Belachelijk, maar waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Waarom kan de P8/P2 trouwens niet regen bij 100% lading? Je rijdt de straat nog maar net uit en je bent al een procentje kwijt. Waarom werkt regen dan niet? Gewoon uit (technische) interesse...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
Juancho schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:45:
Waarom kan de P8/P2 trouwens niet regen bij 100% lading? Je rijdt de straat nog maar net uit en je bent al een procentje kwijt. Waarom werkt regen dan niet? Gewoon uit (technische) interesse...
Bij hoge SoC is het laadvermogen van de batterij (zeer) beperkt.
Met beperkt vermogen kan je de energie die je eruit getrokken hebt om die eerste meters te rijden er ook terug in steken. Maar het vermogen waarmee dat kan is dus zwaar gelimiteerd waardoor je praktisch gezien weinig regen hebt.

Misschien domme vergelijking, maar vergelijk het met een maaltijd verorberen. Als je pas begint aan te vallen kan je het snel naar binnen spelen. Tegen het einde van die zeven gangen menu mét dessert gaat het ook maar hapje voor hapje. Andersom, als je zou moeten puken komt het er weer vlotjes uit 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
Mga1600 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:10:
[...]

De nieuwe software geeft je zeker meer range. Ik heb vanochtend geladen tot 98%. Had tot 100% willen laden, maar moest iets eerder weg. Vervolgens mrt z’n tweeën in de auto 117 km gereden en bij aankomst nog 61% over. Bij vertrek aan Google de resterende range gevraagd en ik kreeg als antwoord 360 km. Na aankomst nogmaals gevraagd en toen was het antwoord 210. Kortom G. was een dikke 5% te optimistisch want anders had hij 240 moeten zeggen.

Dus van bijna vol tot leeg zou mijn theoretische range nu 337 km zijn (117 echt plus 210 resterend) praktisch dus zeg 300 km met een klein beetje over.
Verbruik volgens dashboard (TM) 23,4 kWh/100 km.
En dat klopte weer precies met het sommetje (37% x 74)/117 = 23,4
Weet jij nu zeker dat je DE update met OTA hebt? Heeft de garage aangegeven dat je voor software echt niet meer terug hoeft te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
JohnDoe77 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 17:23:
[...]

Weet jij nu zeker dat je DE update met OTA hebt? Heeft de garage aangegeven dat je voor software echt niet meer terug hoeft te komen?
Ik moet maandagochtend naar de dealer. Zal gelijk vragen of ik dan ook 3xht de OTA update heb gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
JohnDoe77 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 17:23:
[...]

Volgens de receptie bij de dealer is dat zo, maar de specialist die het gedaan heeft heb ik niet kunnen spreken wegens corona maatregelen (ze hebben daar wat besmettingen..., dus een extra streng regime).
Maar er werd niet uitgesloten dat je ondanks OTA-readyness toch nog wel een keer langs moet voor een zware update,

Ik heb gisteren een eind gereden en kreeg wel de indruk dat de pilot assist iets soepeler stuurt.

Mijn verbruik gisteren was 23,4 bij 6 graden C en met 20”. Ik heb dat verbruik kunnen reconstrueren met mijn Wallbox - het lijkt te kloppen.
Ik denk de warmtepomp iets vaker te horen, mischief zie daar wat winst in naast het vrijgeven van wat meer accuruimte?
Verder geen zichtbare nieuwigheden in deze versie geloof ik....wel een hoorbaar verschil: geen vals alarm meer gehoord....

[ Voor 30% gewijzigd door Mga1600 op 06-02-2021 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tigerik
  • Laatst online: 01-01-2024

Tigerik

P8

JP8 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:02:
[...]

[P8]

Eerlijk gezegd denk ik dat je lagere verbruik niets met de januari update te maken heeft gehad. Heel waarschijnlijk heeft het "zachte" weer van afgelopen de meeste invloed. Temperaturen rond de 10 graden zijn een wereld van verschil met temperaturen net boven het vriespunt.

Vandaag was ik zelf ook lichtelijk verblijd met het verbreik/range. Enkeltje Maastricht - Amersfoort van 188km. Soc 62% ->10%.. het zegt genoeg dat ik bij 10% rest accu nog 30km kan rijden. Dan moet 300+ met dit weer ook te doen zijn met een volle accu. Zie hieronder (links)

[Afbeelding]
De vergelijkbare ritten waren ook met 3 graden buitentemperatuur. Mijn ervaring is ook dat hogere buitentemperatuur meegespeeld heeft. Ik vertrok met 3 graden en voorbij Utrecht liep de temperatuur inderdaad op tot 7 graden. In Rotterdam zelfs kort 10. Terug echter weer snel naar 3 graden. Daarnaast merk ik ook dat het verbruik na langere afstand afneemt. Mijn indruk is na ongeveer 60 Km (bij 3 graden). In mijn rit naar Rotterdam zou afname verbruik door warme accu gecombineerd met de oplopende temperatuur elkaar versterkt kunnen hebben. Het flink grotere bereik zal dus inderdaad niet volledig door de januari update gekomen zijn. Mijn indruk is wel dat er structureel meer bereik is en het verbruik iets lager is. Misschien alleen hoop? Misschien zijn er teveel factoren om er uitspraken over te doen... :*)

Volvo XC40 Recharge P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crabro
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-09 20:36
kramon schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:11:
[P2 PP] Zonet was t weer feest met een spontaan lege accu bij vertrek. Ik had eerst de auto nog volgegooid met allemaal oud papier voor de milieustraat. Toen was er nog niets aan de hand. 5-10 min later zou ik weggaan en was ie ineens 0%, net als vorige week.

Drie verschillen:
- Toen nov-software, nu jan-software
- Toen aan de laadpaal en zou op 90% moeten staan. Nu stond ie gewoon los en zou er +-73% in moeten zitten...
- Toen branden alle laadringen rood en nu niet. Logisch, hij was ook niet aan het laden...

Anyway, net als de vorige keer maar blijven zitten, alles opwarmen en wachten. Na ongeveer 10 minuten was ie ineens weer op 73%. Zo zag het eruit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb dit 1x gehad, 4 weken geleden (van 65% naar 0). Ben toen zelf even 150 meter verderop gaan staan en 5 min gewacht tot een reset. Was daarna weer ready to to. 1x eerder een keer 35% kwijt.

Op Facebook van de week ook iemand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:01
High-Voltage2 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:33:
[...]

Heb je ook ergens een linkje naar officiële Polestar info?
Ik heb het ook niet in de handleiding kunnen vinden, het is persoonlijke ervaring (voor hoeveel dat waard is...)
Ik vertrek regelmatig met 100% soc (dus geen regen beschikbaar) en heb OPD standaard op de zwaarste stand staan. Ik hoef ook in de eerste 5 km richting de snelweg bijna nooit het rempedaal aan te raken terwijl ik dan niet de acc aan heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesnam
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 13:20
Ik heb het geprobeerd te zoeken maar kan het zo 123 niet vinden. De afgelopen weken laadt mijn handleiding in de P2 niet meer. Het startscherm laadt wel maar als ik door wil klikken gebeurt er niks. 4G staat aan en een reset heb ik al geprobeerd. Iemand een tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperGroover2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-12-2024
_--[]--__ schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:57:
[...]

Ik heb het ook niet in de handleiding kunnen vinden, het is persoonlijke ervaring (voor hoeveel dat waard is...)
Ik vertrek regelmatig met 100% soc (dus geen regen beschikbaar) en heb OPD standaard op de zwaarste stand staan. Ik hoef ook in de eerste 5 km richting de snelweg bijna nooit het rempedaal aan te raken terwijl ik dan niet de acc aan heb staan.
Het zou toch ook ronduit gevaarlijk zijn wanneer de OPD bij een nog vrijwel volle accu of bij een koude accu anders zou reageren op basis van wel of geen regen mogelijkheid.

Je wil dat OPD altijd een voorspelbare remkracht geeft, dat wil dan dus zeggen dat bij onvoldoende regen capaciteit de remblokken worden gebruikt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jehanthar
@Wesnam Wacht tot de nieuwe OTA update. Daarna zou het weer moeten werken

[ Voor 5% gewijzigd door Jehanthar op 06-02-2021 19:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:59
Juancho schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:45:
Heeft inderdaad te maken met de laadcurve bij lithium cellen. Boven de 90% gaat het laden heel traag. Zie je met AC laden ook. Dan kan hij nog maar een paar kW aan. Regen kan zo tot iets van 70kW gaan. Dat kan het pack dus niet kwijt. Daarom is het oa ook prettig om tot max 90% te laden. De laatste tien procent kost veel meer tijd om te laden en je hebt dan eerst geen regen. Daarnaast is het ook wat minder voor de accu laden tot 100%. Met name als je de auto dan lang laat staan op die lading.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramon
Crabro schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:02:
[...]

Ik heb dit 1x gehad, 4 weken geleden (van 65% naar 0). Ben toen zelf even 150 meter verderop gaan staan en 5 min gewacht tot een reset. Was daarna weer ready to to. 1x eerder een keer 35% kwijt.

Op Facebook van de week ook iemand...
Okay, wat voor reset. Deed je daar zelf wat voor of was het meer dat je uit sleutel-range ging en dat er dan automatisch iets reset?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mga1600
Na mijn eerste proefrit van de P8 zei ik al dat OPD ‘niet mijn ding’ lijkt te zijn en dat ik twijfel had of het dat ooit zou worden.
Ik heb het sindsdien regelmatig geprobeerd, maar vind het nog steeds erg ‘onrustig’ rijden en zie het voordeel er niet van.
Want als ik ‘ gewoon’ rij met twee pedalen regenereer je toch ook?
Ik zie het rode vlakje op het dashboard van een P8 (wat een indicatie is dat je de mechanische rem aan het gebruiken bent) maar uiterst zelden.

Kortom ik denk dat ik maar een TPD-er blijf......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crabro
kramon schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:28:
[...]

Okay, wat voor reset. Deed je daar zelf wat voor of was het meer dat je uit sleutel-range ging en dat er dan automatisch iets reset?
Uit range en na zo veel minuten reset hij. Reset via het scherm deed niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHF
  • Laatst online: 04-09 13:08

RHF

Ik moest google assistent opnieuw toestemming geven anders wilde ze niet eens naar me luisteren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeForceFX_BE
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-04-2022
Inspired schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:26:
[...]

Heeft inderdaad te maken met de laadcurve bij lithium cellen. Boven de 90% gaat het laden heel traag. Zie je met AC laden ook. Dan kan hij nog maar een paar kW aan. Regen kan zo tot iets van 70kW gaan. Dat kan het pack dus niet kwijt. Daarom is het oa ook prettig om tot max 90% te laden. De laatste tien procent kost veel meer tijd om te laden en je hebt dan eerst geen regen. Daarnaast is het ook wat minder voor de accu laden tot 100%. Met name als je de auto dan lang laat staan op die lading.
Het is zelfs tot 100kW volgens polestar zelf.

P2 thunder 20" non-PP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Mga1600 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:30:
Na mijn eerste proefrit van de P8 zei ik al dat OPD ‘niet mijn ding’ lijkt te zijn en dat ik twijfel had of het dat ooit zou worden.
Ik heb het sindsdien regelmatig geprobeerd, maar vind het nog steeds erg ‘onrustig’ rijden en zie het voordeel er niet van.
Want als ik ‘ gewoon’ rij met twee pedalen regenereer je toch ook?
Ik zie het rode vlakje op het dashboard van een P8 (wat een indicatie is dat je de mechanische rem aan het gebruiken bent) maar uiterst zelden.

Kortom ik denk dat ik maar een TPD-er blijf......
Ik herinner me nog dat je dit aangaf ja. En ook dat ik er volledig anders over dacht. En dat gevoel heb ik nog steeds nu ik de auto daadwerkelijk heb. Ik zou niet meer zonder kunnen (los van de snelweg). Het rijdt zo heerlijk rustig en na wat ritjes heb je het zo onder controle en 'schok' je totaal niet meer. Zelfs mijn vriendin had het binnen notime door en vind het super. We hebben vanmiddag bijna een uurtje rond getoerd en serieus geen enkele keer de rem gebruikt. Alles op OPD.

Eerlijk gezegd denk ik dat jij een van de weinige bent die het niks vindt. Maargoed, je kan het simpel uitzetten :).

Misschien komt er nog eens een update dat je wat meer keuzes hebt in agressiviteit van het afremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willi1908
  • Laatst online: 13-04-2021
Sinds vandaag is Google Maps niet zichtbaar in het drivers display. Heeft iemand dit eerder ervaren? En zo ja, hoe dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Willi1908 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:26:
Sinds vandaag is Google Maps niet zichtbaar in het drivers display. Heeft iemand dit eerder ervaren? En zo ja, hoe dit op te lossen?
De bekendste IT vraag: heb je al eens gereset?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GuiltyNL
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 21:24
Juancho schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:46:
[...]

Eerlijk gezegd denk ik dat jij een van de weinige bent die het niks vindt. Maargoed, je kan het simpel uitzetten :).

Misschien komt er nog eens een update dat je wat meer keuzes hebt in agressiviteit van het afremmen.
Ik vind het ook niets (P2) op de lage stand werkt het wel goed met de P2.

Het went snel en het rijdt lui, maar ook heel dood en suf. Niets voor mij. Lekker twee pedalen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FW423130
Juancho schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:49:
[...]

Ik had het vandaag ook en resetten hielp niet. Na een paar uurtjes stilgestaan te hebben , wel weer maps op het dashboard display. Gisteren had ik iets soortgelijks: melding dat automatische grootlicht defect was, naar garage zou moeten voor reparatie incl oranje lampje . Vanmorgen weer helemaal in orde. Toch niet heel betrouwbaar dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesnam
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 13:20
Jehanthar schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:19:
@Wesnam Wacht tot de nieuwe OTA update. Daarna zou het weer moeten werken
Thx, ik heb het gevoel dat OTA nog niet mogelijk is, want ook voorverwarming werkt niet en dat was volgens mij een indicator van de versie die OTA heeft. Ik heb ook nog geen bericht van Leasplan gehad dus ik heb ze maar even een berichtje gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willi1908
  • Laatst online: 13-04-2021
Juancho schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:49:
[...]

Hoe werkt het resetten ? Haha 🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crabro
Willi1908 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:56:
[...]

Hoe werkt het resetten ? Haha 🙈
10 seconden de homeknop indrukken.
Pagina: 1 ... 163 ... 247 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een Tesla versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic.