Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Je verbruik is extreem hoog maar komt volgens mij vooral door een relatief korte rit waarbij zowel interieur en accu’s eerst flink moesten worden opgewarmd. Dat kost je enkele kWh’s en die tellen op zo’n rit vrij hard mee. Je range-berekening is dus pessimistisch.Zero Grav schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:07:
[P2]
Vandaag een tweede testrit gemaakt om de range te testen. Vertrokken bij de dealer en rechtstreeks naar de autostrade gereden, halverwege gekeerd en teruggereden. Sommige stukken waren beperkt tot 90km/u. De zetelverwarming stond op stand 1 en de stuurverwarming heb ik na een tijdje ook aangezet op stand 2 om te testen (maar voelde ik precies niet). Met een bruikbare batterijcapaciteit van 75kWh komt dat neer op 253km range in deze omstandigheden.
De rijbaan was vrij nat, er lag hier en daar nog wat sneeuw en de omgevingstemperatuur was 0 ~ 1 graden.
Dit keer geen problemen gehad met de 4G, die werkte de hele rit. Zeer goeie geluidskwaliteit van de speakers. Het interieur kon nog wel wat beter, tegenover bijvoorbeeld een BMW 3 is de kwaliteit toch wat minder.
Mijn grootste puntje van kritiek is eigenlijk de 360 graden camera. Ik reed vroeger rond met een CLA waar de camera vanzelf wegklapte als hij niet nodig was en snap niet dat dit niet meer wordt gedaan. Bij mijn huidige wagen gebeurt dat ook niet en die camera is altijd vuil. Toen ik achteruitparkeerde bij de dealer zag zag ik eigenlijk niets omdat het beeld ook nog eens sterk vervormd is en de achterruit eigenlijk ook puur decoratief is.
Verder leek de pilot assist mij toch wat in de war met de sneeuw, ik had een aantal keer de indruk dat hij mij tussen twee rijvakken in wilde plaatsen. Kan een kwestie van gewenning zijn.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alles hangt in de winter af van hoe vaak je de boel moet opwarmen. Je kunt in de winter misschien 1 rit van zeg 350km halen maar absoluut nooit 10 ritten van 35km.
WLTP wordt op een rollerbank gemeten. Windinvloed is waarschijnlijk via weerstand op de rollen meegenomen, maar ik vraag me af of de slechte aërodynamica goed wordt meegewogen. Bij geen wind zal het wel kloppen maar zodra je iets tegenwind hebt, gaat een P8 natuurlijk relatief gezien flink meer verbruiken dan bijv een Tesla. Dus een P8 gaat veel extremere afwijkingen van WLTP laten zien als de condities niet precies WLTP zijn.guido66 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:37:
@JTHZZ natuurlijk niet, luchtweerstand is de belangrijkste factor in het verbruik. Zonder luchtweerstand zou de wltp het dubbele of nog meer zijn.
Of bedoel je tegenwind?
Ik denk dat het “extreem” wel mee valt. Alle auto’s wijken af van WLTP en deze auto scoort ergens tussen 275-400km afhankelijk van diverse omstandigheden. Dat is bij veel auto’s niet anders, vooral niet wanneer er batterijen bij komen kijken. Als je het over extreem hebt; ik reed een BMW 330e. Die moet volgens BMW 1 op 62,5 rijden. Geloof je het zelf? Ik was qua zuinigheid ongeveer de koning van de leasevloot met een gemiddeld gebruik van 1 op 25...JTHZZ schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:54:
[...]
WLTP wordt op een rollerbank gemeten. Windinvloed is waarschijnlijk via weerstand op de rollen meegenomen, maar ik vraag me af of de slechte aërodynamica goed wordt meegewogen. Bij geen wind zal het wel kloppen maar zodra je iets tegenwind hebt, gaat een P8 natuurlijk relatief gezien flink meer verbruiken dan bijv een Tesla. Dus een P8 gaat veel extremere afwijkingen van WLTP laten zien als de condities niet precies WLTP zijn.
Het interieur leek mij toch al op temperatuur. Ik had een hemd en een dunne trui aan en had op geen enkel moment het gevoel dat het interieur nog opgewarmd moest worden. Over de batterijtemperatuur kan ik niet echt uitspraken doen, behalve dat de auto’s daar de hele dag aan de lader hangen, ook bij mij werd hij pas net bij vertrek afgekoppeld en zat hij toen op iets meer dan 70% capaciteit.JTHZZ schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:39:
[...]
Je verbruik is extreem hoog maar komt volgens mij vooral door een relatief korte rit waarbij zowel interieur en accu’s eerst flink moesten worden opgewarmd. Dat kost je enkele kWh’s en die tellen op zo’n rit vrij hard mee. Je range-berekening is dus pessimistisch.
Alles hangt in de winter af van hoe vaak je de boel moet opwarmen. Je kunt in de winter misschien 1 rit van zeg 350km halen maar absoluut nooit 10 ritten van 35km.
Ik vind de sprong van 250 naar 350km toch al vrij groot. Zeker als ik vergelijk met e database waar bij winterse temperaturen op de snelweg 285km wordt vermeld. En ook Bjorn Nyland haalde maar 305km range aan 120km/u bij 18 graden.
91,5km is ook al niet meer zo’n korte rit voor gemiddeld gebruik. Dat is op 10/20km na een enkeltje pendelen voor mij. Als je het vergelijkt met een vakantie naar het buitenland is het weer een ander verhaal natuurlijk.
Heb hm ook, wel handig en solide, ook wat groot en zwaar, en enkel met minischroevendraaier open te maken. Maar voelt wel degelijk.sky_walker schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:16:
Vandaag een sleutelhanger case besteld om voorlopig de plastic case te vervangen voor iets eleganters....
[Afbeelding]
Ben benieuwd. even wachten op levering begin feb.
:strip_exif()/f/image/lewWM5P30oSBuSSf7lWe9HUX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yxjnPJeNm7GNPLTx73xMEiCQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee, die arcering is omdat je batterij dan 90% vol is, en daarom wordt de laadcapaciteit d.m.v regeneren beperkt.Davy_Rx schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:22:
Ik heb mijn wagen pas en zie in het balkje verbruik/re-genereren dan het linkse stuk in het begin van de rit gearceerd is. Maw je kan nog niet veel re-genereren want de batterij is nog niet warm. Is dit dan ook geen goede indicatie om te weten wanneer je op volle snelheid (150kW) kan laden? Het duurde vrij lang voor het gearceerde stuk helemaal beschikbaar was. Ik vertrok trouwens net na thuis geladen te hebben aan 11kW dus dit warmt de batterijen ook niet erg veel op
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Dat gebeurt via windtunneltests of gecertificeerde cfd berekeningen.JTHZZ schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:54:
[...]
WLTP wordt op een rollerbank gemeten. Windinvloed is waarschijnlijk via weerstand op de rollen meegenomen, maar ik vraag me af of de slechte aërodynamica goed wordt meegewogen. Bij geen wind zal het wel kloppen maar zodra je iets tegenwind hebt, gaat een P8 natuurlijk relatief gezien flink meer verbruiken dan bijv een Tesla. Dus een P8 gaat veel extremere afwijkingen van WLTP laten zien als de condities niet precies WLTP zijn.
Nou, ik vind het opvallend dat op EV DB de real range in de zomer voor de P2 455km is, redelijk dicht bij de P2 WLTP. Voor de P8 is dit 375km, dus bijna 45km verschil met zijn WLTP.JohnDoe77 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:07:
[...]
Ik denk dat het “extreem” wel mee valt. Alle auto’s wijken af van WLTP en deze auto scoort ergens tussen 275-400km afhankelijk van diverse omstandigheden. Dat is bij veel auto’s niet anders, vooral niet wanneer er batterijen bij komen kijken. Als je het over extreem hebt; ik reed een BMW 330e. Die moet volgens BMW 1 op 62,5 rijden. Geloof je het zelf? Ik was qua zuinigheid ongeveer de koning van de leasevloot met een gemiddeld gebruik van 1 op 25...
En met dezelfde aandrijving haal je met een P8 dus 80km minder range dan een P2. En zelfs de P2 is geen aërodynamica-wonder. Met andere woorden, WLTP neemt niet voldoende de windinvloed of aerodynamica mee.
[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 24-01-2021 14:42 ]
Kost bij AliExpress een stuk minder. Je weet dat Wish een dropshipper is en dat deze nu ook vanuit China verstuurd wordt?sky_walker schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:16:
Vandaag een sleutelhanger case besteld om voorlopig de plastic case te vervangen voor iets eleganters....
[Afbeelding]
Ben benieuwd. even wachten op levering begin feb.
P2Recharge365 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 10:58:
[...]
[P8]
Bij mij is de koppeling van links rechts een gelijke tempertatuur ook weleens "verdwenen". Had ik links nog de 17 graden was er rechts ineens een temperatuur van 25 graden.. En volgens mij was het koppeling symbool nog "gekoppeld"
Of dit gerelateerd is aan de ontwaseming zal ik eens proberen.
Voor zover ik weet heeft de P2 geen gescheiden links/rechts temperatuur instelling.
Alleen bij maximaal ontwasemen kan ik ineens wel links en rechts gescheiden instellen.
Volgens mij heeft de P8 wel gescheiden temp regeling..
Klopt, daar komt de mijne ook vandaan. 😇guido66 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:40:
[...]
Kost bij AliExpress een stuk minder. Je weet dat Wish een dropshipper is en dat deze nu ook vanuit China verstuurd wordt?
Ah ok 😊 Daar gaat mijn theorieguido66 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:37:
[...]
Nee, die arcering is omdat je batterij dan 90% vol is, en daarom wordt de laadcapaciteit d.m.v regeneren beperkt.
P2 heeft dat ook. Als je in het klimaatschermpje op het schakeltje/keten symbool drukt krijg je de gescheiden temperaturen. Weet niet hoe ik dat symbooltje het beste kan beschrijven 😀pertinent schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:50:
[...]
P2
Voor zover ik weet heeft de P2 geen gescheiden links/rechts temperatuur instelling.
Alleen bij maximaal ontwasemen kan ik ineens wel links en rechts gescheiden instellen.
[ Voor 49% gewijzigd door JTHZZ op 24-01-2021 15:02 ]
Werkt het keyless signaal nog wel in zo’n metalen behuizing?EHAS schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:35:
[...]
Heb hm ook, wel handig en solide, ook wat groot en zwaar, en enkel met minischroevendraaier open te maken. Maar voelt wel degelijk.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Een soort ‘Kettingschalm ...,?JTHZZ schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:01:
[...]
P2 heeft dat ook. Als je in het klimaatschermpje op het schakeltje/keten symbool drukt krijg je de gescheiden temperaturen. Weet niet hoe ik dat symbooltje het beste kan beschrijven 😀
Ziet er inderdaad een stuk mooier uit, maar kom je nog makkelijk bij je reserve sleutel?EHAS schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:35:
[...]
Heb hm ook, wel handig en solide, ook wat groot en zwaar, en enkel met minischroevendraaier open te maken. Maar voelt wel degelijk.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Las hier in het topic dat iemand had dat zijn batterij erg snel leeg was en de auto moest openmaken met zijn reservesleutel
Stel dat ik de middag voor vertrek oplaad tot 80%
en dan de volgende ochtend (07:00) met 100% weg wil én voorverwarmd.
Wat is dan jullie ervaring met opladen op pakweg 7kw ?? (of andere waardes als jullie die hebben..)
Hoe laat starten met laden, en hoe laat pre-heating starten? want dat gaat begrijp ik van de laad kw af..
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ik had vandaag een ritje van 150km, 100 km snelweg en 50 km stad/provinciaal, op de snelweg 110 km/uur, stoelverwarming laagste stand interieur 20 graden, was buiten 3 graden. kwam uit op ca 25kwh/100km. boven de 30kwh/100km is wel erg hoog voor rustig op de snelweg.Zero Grav schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:11:
[...]
Het interieur leek mij toch al op temperatuur. Ik had een hemd en een dunne trui aan en had op geen enkel moment het gevoel dat het interieur nog opgewarmd moest worden. Over de batterijtemperatuur kan ik niet echt uitspraken doen, behalve dat de auto’s daar de hele dag aan de lader hangen, ook bij mij werd hij pas net bij vertrek afgekoppeld en zat hij toen op iets meer dan 70% capaciteit.
Ik vind de sprong van 250 naar 350km toch al vrij groot. Zeker als ik vergelijk met e database waar bij winterse temperaturen op de snelweg 285km wordt vermeld. En ook Bjorn Nyland haalde maar 305km range aan 120km/u bij 18 graden.
91,5km is ook al niet meer zo’n korte rit voor gemiddeld gebruik. Dat is op 10/20km na een enkeltje pendelen voor mij. Als je het vergelijkt met een vakantie naar het buitenland is het weer een ander verhaal natuurlijk.
Onderweg nog even aan een Ionity snellader 150kw, van 40-60% in 20min ongeveer, 70-75kwh laadsnelheid over dit bereik, ongeveer 220-240km/uur laadsnelheid in de auto.
[ Voor 6% gewijzigd door sky_walker op 24-01-2021 17:05 ]
Bij preheaten moet je volgens mij de vertrektijd opgeven, dan bepaald de auto zelf wel hoe laat hij moet gaan beginnen.Hansieo schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:17:
Gaarne jullie ervaring met voor-verwarmings tijden.
Stel dat ik de middag voor vertrek oplaad tot 80%
en dan de volgende ochtend (07:00) met 100% weg wil én voorverwarmd.
Wat is dan jullie ervaring met opladen op pakweg 7kw ?? (of andere waardes als jullie die hebben..)
Hoe laat starten met laden, en hoe laat pre-heating starten? want dat gaat begrijp ik van de laad kw af..
Ik heb maar een keer opgewarmd hier thuis met de demo-auto (krijg de mijne volgende week) en zag dat er ongeveer 2 - 2,5 kWh aan verwarming via de wallbox verbruikt werd gedurende ongeveer 15 minuten om de auto goed warm te krijgen. De accu was toen al “vol” dus die deed niet mee in het verbruik.
Laden met de 11kwh wallbox daarvoor zakte boven de 80% ook wel flink maar werd vanaf 90% echt traag. Weet niet wat de uitgangspositie is qua ladingsgraad, maar met 7 kW heb je vanaf leeg tot vol echt wel,12 uur nodig denk ik. Maar wat is er tegen om het laden om zeg avondklok-tijd aan te zetten , de hele nacht ingeplugd te laten staan en het opwarmen op 7.00 te zetten? Volgens mij heb je dan ‘s morgens 7.00 een volle accu en een warme auto.
[ Voor 19% gewijzigd door Mga1600 op 24-01-2021 17:10 ]
Ik heb mijn P2 woensdag opgehaald en men vertelde mij hetzelfde. Phone as key zou hier onderdeel van uitmaken evenals de app om op afstand de standverwarming aan te sturen. .Davy_Rx schreef op zondag 24 januari 2021 @ 08:48:
[...]
Ik heb mijn wagen sinds vrijdag en men vertelde me dat er in kw6 een grote update gepland staat. En het is er eentje om naar uit te kijken 😊
Ik ben benieuwd.
Gevonden, thx!JTHZZ schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:01:
[...]
P2 heeft dat ook. Als je in het klimaatschermpje op het schakeltje/keten symbool drukt krijg je de gescheiden temperaturen. Weet niet hoe ik dat symbooltje het beste kan beschrijven 😀
Bedoel je week 6? Medio feb dus?Davy_Rx schreef op zondag 24 januari 2021 @ 08:48:
[...]
Ik heb mijn wagen sinds vrijdag en men vertelde me dat er in kw6 een grote update gepland staat. En het is er eentje om naar uit te kijken 😊
KalenderWeek 6. Dat zou in de week van 8 febr zijn. Laten we hopen dat we dan ook OTA krijgen.
Ben dan toch wel benieuwd welke OTA update enkele P2’ers dan afgelopen dagen hebben ontvangen. Installatie ervan zou 90 minuten in beslag nemen. Welke wijzigingen waren er? Of zijn dit nog achtergebleven november/december updates?
Polestar2 launch edition, Void, charcoal, non PP/19
Hoe dan?Juancho schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 00:21:
[...]
Als ik even logisch nadenk zou het meest logische zijn dat je na een update even de voorwaarden van Tmobile opnieuw moet accepteren...
P8 Glacier Silver | "19 | warmtepomp | Android 10 | Newmotion Laadpaal
Inderdaad, precies zoals aangekondigd door Polestar.Jehanthar schreef op zondag 24 januari 2021 @ 18:24:
P2
Ben dan toch wel benieuwd welke OTA update enkele P2’ers dan afgelopen dagen hebben ontvangen. Installatie ervan zou 90 minuten in beslag nemen. Welke wijzigingen waren er? Of zijn dit nog achtergebleven november/december updates?
Dat is dus nog niet eens de helft van de 150kw. Ligt het aan mij of is dat gewoon best traag voor een snellader? Ik snap dat 150kw bijna onmogelijk is maar nog niet eens de helft...sky_walker schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:01:
[...]
Onderweg nog even aan een Ionity snellader 150kw, van 40-60% in 20min ongeveer, 70-75kwh laadsnelheid over dit bereik, ongeveer 220-240km/uur laadsnelheid in de auto.
100-130kw mag je toch wel verwachten aan de snellader als je praat over waarden van tussen de 20-80%?
@JohnDoe77
Mooi plaatje zo van die sage green en thunder Grey naast elkaar! Wat mij betreft de 2 gaafste kleuren (krijg mijn sage hopelijk as vrijdag) ! Wel jammer dat de sage een beetje aso geparkeerd staat
[ Voor 15% gewijzigd door Juancho op 24-01-2021 19:17 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Vanmorgen wat rondgereden en thuisgekomen met een percentage van 65%. Terug aan de 11kW lader in de garage en terug opgeladen tot 90%. Toen ik opnieuw vertrok was er slechts een heel smal stukje gearceerd. Het gearceerde stuk wil dus toch niet zeggen dat de batterij voor 90% vol is. Het lijkt eerder mijn theorie te staven van dat de batterij bij mijn eerdere rit niet ok was om te regenereren, toen door de koude. Het kan meerdere oorzaken hebben, dus batterij (te) vol lijkt me ook een mogelijke. Maar het geeft dus niet gewoon die 90% aan.guido66 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:37:
[...]
Nee, die arcering is omdat je batterij dan 90% vol is, en daarom wordt de laadcapaciteit d.m.v regeneren beperkt.
Ik heb in December bij uitlevering wel een gratis plugsurfing dongle (sleutelhanger) gekregen en daarmee icm app plugsurfing als 1 v.d. 3/4 passen die ik gebruik. Ik ben zelf de eigenaar van de P8 en heb gelezen dat de ene laadpas goedkoper is bij lader x en een andere pas weer goedkoper bij lader y,jswinkels schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:54:
Ik heb maar eens de Volvo On Call app gedownload (in de hoop dat die binnenkort daadwerkelijk gaat werken) en het viel me op dat er tile met 'meer informatie over elektrificatie' in staat. Geen idee of dat nieuw is, maar wat mij vooral opviel is het volgende scherm:
[Afbeelding]
Heeft iemand met een P8 Plugsurfing kaart ontvangen? Heb er nog niemand over gehoord. Ik heb deze 3 weken geleden bij de ontvangst in ieder geval niet gehad (heb wel een Volvo Card ontvangen).
Aangezien ikzelf een laadpaal heb zijn mijn passen niet gebonden aan een abbo.
wellicht van 10-40% wel hogere snelheden mogelijk >100kwh, maar vanaf 40% tot 60% zakt het al snel in, zeker met dit koude weer.Juancho schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:09:
[...]
Dat is dus nog niet eens de helft van de 150kw. Ligt het aan mij of is dat gewoon best traag voor een snellader? Ik snap dat 150kw bijna onmogelijk is maar nog niet eens de helft...
100-130kw mag je toch wel verwachten aan de snellader als je praat over waarden van tussen de 20-80%?
@JohnDoe77
Mooi plaatje zo van die sage green en thunder Grey naast elkaar! Wat mij betreft de 2 gaafste kleuren (krijg mijn sage hopelijk as vrijdag) ! Wel jammer dat de sage een beetje aso geparkeerd staat
Kan ik op 1 of anderen wijze achterhalen waar het laden fout ging?
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Wat hier overigens al meerdere keren is besproken en uitgelegd...Er is een bekende laadcurve en die bepaalt de Max laadsnelheid bij een bepaalde SoC. En die haal je alleen bij de juiste accutemperatuur. We kunnen hier elke keer gaan praten over die 150kW maar dat heeft weinig zin.sky_walker schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:02:
[...]
wellicht van 10-40% wel hogere snelheden mogelijk >100kwh, maar vanaf 40% tot 60% zakt het al snel in, zeker met dit koude weer.
Nou, de P2 heeft wel degelijk gescheiden klimaatregeling.pertinent schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:50:
[...]
P2
Vandaag de 8000km gepasseerd. En de OTA update gedownload; nu een timer op de voorverwarming. Een begin; benieuwd wat OTA ons nog meer brengt de komende tijd.
Ik rijd normaal gesproken 1000-1200 zakelijke km per week. Door Corona nu alleen privé km. Maar eerlijk is eerlijk; ondanks dat ik de range vind tegenvallen (zeker bij lage temperaturen) vind ik de P2 een heerlijke, zo niet de fijnste rijdersauto. En dat na een New Mondeo, S60 D4, PassatCC en Saab93.
Nb: Vorige week met een grote gesloten trailer gereden, verbruik bij 98km/u circa 35kw/h. Temp ca 4 graden. Vraag: iemand al caravanspiegels voor de P2 gespot?
:strip_exif()/f/image/Yji29a3FyBPEGpqtky3fdP7I.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan nog vind ik het bijzonder laag. Vanaf 40% wil je toch juist als het moet snel kunnen laden tot 80%? Daar is snellader toch juist voor? Dan vind ik 75kwh wel erg laag.sky_walker schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:02:
[...]
wellicht van 10-40% wel hogere snelheden mogelijk >100kwh, maar vanaf 40% tot 60% zakt het al snel in, zeker met dit koude weer.
Stel je rijdt tot 40%, je moet savond nog langer op pad of de volgende ochtend (en je kan bijv niet thuis laden of in de buurt) dan wil je er toch even snel tot 80% bijladen via... Snellader met bijv grootste deel 130kwh??
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Mijn advies: koop een ICEJuancho schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:18:
[...]
Dan nog vind ik het bijzonder laag. Vanaf 40% wil je toch juist als het moet snel kunnen laden tot 80%? Daar is snellader toch juist voor? Dan vind ik 75kwh wel erg laag.
Stel je rijdt tot 40%, je moet savond nog langer op pad of de volgende ochtend (en je kan bijv niet thuis laden of in de buurt) dan wil je er toch even snel tot 80% bijladen via... Snellader met bijv grootste deel 130kwh??
Ondanks wat jij vindt is het gewoon een feit! Waarom blijven we hier over zeuren.....Juancho schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:18:
[...]
Dan nog vind ik het bijzonder laag. Vanaf 40% wil je toch juist als het moet snel kunnen laden tot 80%? Daar is snellader toch juist voor? Dan vind ik 75kwh wel erg laag.
XC40 P8
Nee en je opmerking draagt ook werkelijk niets bij. Ik houd zeker rekening met bepaalde marges maar zelfs minder dan de helft is vrij extreem hoor. Mag jij anders over denken natuurlijk.
Jij leest echt niet he!Juancho schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:22:
[...]
Nee en je opmerking draagt ook werkelijk niets bij. Ik houd zeker rekening met bepaalde marges maar zelfs minder dan de helft is vrij extreem hoor. Mag jij anders over denken natuurlijk.
XC40 P8
Snelladen doe je zo laat en zo kort mogelijk en het liefst na een lange rit en voordat je bij het station aankomt even goed jo-jo-en. Hard acceleren en stevig regenereren en de accu zo leeg mogelijk.Juancho schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:18:
[...]
Snelladen moet je beschouwen als een noodzakelijk kwaad, niet als ideale dagelijkse tankbeurt zoals je gewend was.
Met 40% moet je gewoon naar huis rijden, niet gaan snelladen.
Dat doe je pas als je rond de 10% bent (liefst nog iets eronder). Ook als je weet dat je daarna in de avond nog door moet, zo laat mogelijk na een zo lang mogelijk rit pas snelladen.
[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 24-01-2021 20:36 ]
Tja, we hebben gewoon even gesnacked bij de McD, dus maar gelijk 20 minuten aan de snellader gehangen toen we daar toch waren. Om ook maar weer eens te proberen, wilde weten hoe deze paal het deed.GeeMoney schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:28:
[...]
Snelladen doe je zo laat en zo kort mogelijk en het liefst na een lange rit en voordat je bij het station aankomt even goed jo-jo-en. Hard acceleren en stevig regenereren en de accu zo leeg mogelijk.
Snelladen moet je beschouwen als een noodzakelijk kwaad, niet als ideale dagelijkse tankbeurt zoals je gewend was.
Dat doe je pas als je rond de 10% bent (liefst nog iets eronder). Ook als je weet dat je daarna in de avond nog door moet, zo laat mogelijk na een zo lang mogelijk rit pas snelladen.
Mijn motto, bijladen als het kan, niet als het moet. Onthaasten. Soms gewoon even 20 min stoppen om te laden, of het nu 10-20-30-40% is.
Heb thuis nog geen laadpaal. dus. Elke Kwh erbij is er weer 1

In maart moet ik waarschijnlijk naar Denemarken voor werk. Copenhagen. Dat wordt een leuk ritje om de snelladers goed te testen. Zag dat Google netjes de snelladers zoekt langs de route en adviseert wanneer je beste kan laden.
Sywalker.
Was mijn zorg / gok ook, maar gaat prima,Mga1600 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:25:
[...]
Werkt het keyless signaal nog wel in zo’n metalen behuizing?
zowel qua deuren als het openen van het kofferdeksel met de voetsensor.
Ik kan u niet helpen met uw vraag naar caravanspiegels, maar uw vraag deed mij wel aan iets denken.Johnbeer schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:17:
[...]
Nb: Vorige week met een grote gesloten trailer gereden, verbruik bij 98km/u circa 35kw/h. Temp ca 4 graden. Vraag: iemand al caravanspiegels voor de P2 gespot?[/URL]
Voor de mensen die plannen hebben om met P2 of P8 een caravanreisje te maken (als dat eindelijk weer kan), betekent dat dan telkens de caravan er af koppelen als je onderweg moet bijladen? Of via de nodige research op voorhand op zoek gaan naar laadplaatsen waar je kan staan met een trailer/caravan aan de wagen? Want er zijn toch wel heel wat laadplaatsen die daar niet op voorzien zijn lijkt me?
P2 thunder 20" non-PP
Mooi om te horen!EHAS schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:19:
[...]
Was mijn zorg / gok ook, maar gaat prima,
zowel qua deuren als het openen van het kofferdeksel met de voetsensor.
Zojuist een caravan gekocht om met de P8 deze zomer naar Oostenrijk te gaan. Dat wordt een flink avontuur (en dat is één van de redenen om het zo te doen). Zal idd zo zijn bij bepaalde laadplaatsen dat de caravan eraf moet. Heel weinig referentiemateriaal en nog veel uitzoekwerk. Zoals bijvoorbeeld caravanspiegels.GeForceFX_BE schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:30:
[...]
Ik kan u niet helpen met uw vraag naar caravanspiegels, maar uw vraag deed mij wel aan iets denken.
Voor de mensen die plannen hebben om met P2 of P8 een caravanreisje te maken (als dat eindelijk weer kan), betekent dat dan telkens de caravan er af koppelen als je onderweg moet bijladen? Of via de nodige research op voorhand op zoek gaan naar laadplaatsen waar je kan staan met een trailer/caravan aan de wagen? Want er zijn toch wel heel wat laadplaatsen die daar niet op voorzien zijn lijkt me?
Bovendien uitdagend dat ik nu geen E achter B kan halen door de C-crisis. En dus even moet wachten totdat ik daadwerkelijk kan gaan rijden
Ik zou vooralsnog het zekere voor het onzekere nemen en via Google maps / streetview kijken of je geplande laadplekken mogelijk zijn met caravan. Behoorlijk wat plaatsen zijn dat niet omdat je achteruit moet inparkeren. Iets meer voorbereiding dus denk ik.GeForceFX_BE schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:30:
[...]
Ik kan u niet helpen met uw vraag naar caravanspiegels, maar uw vraag deed mij wel aan iets denken.
Een ander punt wat mij nog te binnen schoot waar ik niet zo 123 een antwoord op heb: meeste caravans (of in ieder geval sommigen) hebben een permanente 12v voeding voor koelkast etc. Trekt die dan niet de 12v accu van de p2 leeg? Zeker aangezien hier enkele posts geleden nog werd herhaald dat de 12v accu alleen wordt bijgeladen als de hoofd accu wordt opgeladen.
P2 Moon non PP Android 10 P2108.3 | 1979 Landrover series III 'Stage One' V8 | Duurzaamheid is ook lang met dingen doen
Is dat niet de noodhendel om de laadkabel te ontgrendelen?!P2moon schreef op zondag 24 januari 2021 @ 22:04:
Vraagje... ik kwam gisteren onder de vloermat achter de bestuurders stoel het volgende tegen;[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgens de dealer hebben alle P2 dit, ivm het spanningsloos maken van de auto bij reparatie.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gJstk05TDkl0PScGCw0kq6TW.jpg?f=user_large)
[ Voor 9% gewijzigd door P2Hattem op 24-01-2021 23:39 ]
P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced
Komt nog eens bij dat vele snellaadstations redelijk recent zijn en dus soms nog niet te zien zijn op satelliteview/streetview.Quark2 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 22:34:
[...]
Ik zou vooralsnog het zekere voor het onzekere nemen en via Google maps / streetview kijken of je geplande laadplekken mogelijk zijn met caravan. Behoorlijk wat plaatsen zijn dat niet omdat je achteruit moet inparkeren. Iets meer voorbereiding dus denk ik.
Een ander punt wat mij nog te binnen schoot waar ik niet zo 123 een antwoord op heb: meeste caravans (of in ieder geval sommigen) hebben een permanente 12v voeding voor koelkast etc. Trekt die dan niet de 12v accu van de p2 leeg? Zeker aangezien hier enkele posts geleden nog werd herhaald dat de 12v accu alleen wordt bijgeladen als de hoofd accu wordt opgeladen.
Zal dus sowieso een avontuur worden voor zij die het gaan doen.
P2 thunder 20" non-PP
Dat is inderdaad een interessante vraag! Waar je normaal een dynamo hebt om de accu bij te laden en als aggregaat voor andere stroomverbruikers, heb je dat in de P2/P8 niet. Mmmm.. dan wordt het toch maar de minicamping hier om de hoek ;-)Quark2 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 22:34:
[...]
Ik zou vooralsnog het zekere voor het onzekere nemen en via Google maps / streetview kijken of je geplande laadplekken mogelijk zijn met caravan. Behoorlijk wat plaatsen zijn dat niet omdat je achteruit moet inparkeren. Iets meer voorbereiding dus denk ik.
Bedankt voor je input.Mga1600 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:03:
[...]
Bij preheaten moet je volgens mij de vertrektijd opgeven, dan bepaald de auto zelf wel hoe laat hij moet gaan beginnen.
Ik heb maar een keer opgewarmd hier thuis met de demo-auto (krijg de mijne volgende week) en zag dat er ongeveer 2 - 2,5 kWh aan verwarming via de wallbox verbruikt werd gedurende ongeveer 15 minuten om de auto goed warm te krijgen. De accu was toen al “vol” dus die deed niet mee in het verbruik.
Laden met de 11kwh wallbox daarvoor zakte boven de 80% ook wel flink maar werd vanaf 90% echt traag. Weet niet wat de uitgangspositie is qua ladingsgraad, maar met 7 kW heb je vanaf leeg tot vol echt wel,12 uur nodig denk ik. Maar wat is er tegen om het laden om zeg avondklok-tijd aan te zetten , de hele nacht ingeplugd te laten staan en het opwarmen op 7.00 te zetten? Volgens mij heb je dan ‘s morgens 7.00 een volle accu en een warme auto.
Ik dacht dat het auto-start van pre-heat nog niet functioneel was (bugged).
Slechts 15 minuten nodig om voor te verwarmen? dat is kort zeg, is dat dan (nog) zónder de batterij?
Die 2,5kWh zou zonder pre-heat (uitgaande van koud verbruik van ~400Wh/km) ~6km bereik kosten, en valt dus mee.
Ik zoek de juiste balans/overgang tussen rustig laden tot 100%, dit zo kort mogelijk handhaven, aansluitend pre-heaten, en aansluitend vertrekken voor een lange rit.
Daar ik nog zéér weinig ervaring heb met P2 (is ook nog eens mijn éérste EV) moet deze niet zo jonge aap in rap tempo leren, en tref hier gelukkig veel aardige/behulpzame mede chauffeurs.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Zit vast ergens een zekering in de caravan die je eruit kan trekken om die verbruikers uit te schakelen. En anders even een schakelaartje op de draad zettenJohnbeer schreef op maandag 25 januari 2021 @ 08:23:
[...]
Dat is inderdaad een interessante vraag! Waar je normaal een dynamo hebt om de accu bij te laden en als aggregaat voor andere stroomverbruikers, heb je dat in de P2/P8 niet. Mmmm.. dan wordt het toch maar de minicamping hier om de hoek ;-)
Wat betreft die OTA, dat is vroeger dan eerder gecommuniceerd.[...]
Vandaag de 8000km gepasseerd. En de OTA update gedownload; nu een timer op de voorverwarming. Een begin; benieuwd wat OTA ons nog meer brengt de komende tijd.
Hoe kwam je die tegen, kreeg je een melding, heb je zelf iets gedaan?
Schiet mij maar neer
Hier eenzelfde soort avontuur, maar dan met een tent-trailer. Die is wat makkelijker af te koppelen, maar ook dan doe je het liever niet. Best een gedoe om die kar dan eerst ergens te parkeren, en dan (waarschijnlijk) terug te moeten rijden naar de laadpaal. Als dat al mag (1 richtingsverkeer enzo)strikkert schreef op zondag 24 januari 2021 @ 22:06:
[...]
Zojuist een caravan gekocht om met de P8 deze zomer naar Oostenrijk te gaan. Dat wordt een flink avontuur (en dat is één van de redenen om het zo te doen). Zal idd zo zijn bij bepaalde laadplaatsen dat de caravan eraf moet. Heel weinig referentiemateriaal en nog veel uitzoekwerk. Zoals bijvoorbeeld caravanspiegels.
Bovendien uitdagend dat ik nu geen E achter B kan halen door de C-crisis. En dus even moet wachten totdat ik daadwerkelijk kan gaan rijden
Ook het verbruik/de range zal een dingetje worden denk ik.
Hoe bedoel je eerder dan gecommuniceerd? Deze OTA update is voor zover ik weer de 'november' update waarmee de te plannen voor verwarming gekomen is toch? (https://support.polestar.com/nl/polestar-2/2021/#12154120)AKI schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:27:
[...]
Wat betreft die OTA, dat is vroeger dan eerder gecommuniceerd.
De 'januari' update lijkt nog even op zich te laten wachten (ik las iets van wk6, dus op zijn vroegst 2e week van februari) Wat hier allemaal inzit is ook nog een mysterie
P2
Eerst maar eens afwachten of je deze zomer überhaupt (veilig) naar het buitenland kan.....Europa is op zijn vroegst in september klaar met vaccineren en zal tot die tijd toch echt wel ip de rem trappen denk ik. Daarom ; ik zou voor de zekerheid een plan B maken met een bestemming in NLeFJee schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:54:
P2
[...]
Hier eenzelfde soort avontuur, maar dan met een tent-trailer. Die is wat makkelijker af te koppelen, maar ook dan doe je het liever niet. Best een gedoe om die kar dan eerst ergens te parkeren, en dan (waarschijnlijk) terug te moeten rijden naar de laadpaal. Als dat al mag (1 richtingsverkeer enzo)
Ook het verbruik/de range zal een dingetje worden denk ik.
Offtopic maar het lijkt me dat we toch hetzelfde zullen zien als in 2020. Ik ga er vanuit dat de meeste landen per 1/7 de grenzen toch weer zullen openen. Helemaal als tegen die tijd de risicogroepen een prik gehad hebben. Ik ga er gewoon vanuit dat we met de auto naar Spanje gaan eind juli. Mochten we niet kunnen blijven we lekker thuis.Mga1600 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:17:
[...]
Eerst maar eens afwachten of je deze zomer überhaupt (veilig) naar het buitenland kan.....Europa is op zijn vroegst in september klaar met vaccineren en zal tot die tijd toch echt wel ip de rem trappen denk ik. Daarom ; ik zou voor de zekerheid een plan B maken met een bestemming in NL
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
[P2]Inspired schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:24:
[...]
Offtopic maar het lijkt me dat we toch hetzelfde zullen zien als in 2020. Ik ga er vanuit dat de meeste landen per 1/7 de grenzen toch weer zullen openen. Helemaal als tegen die tijd de risicogroepen een prik gehad hebben. Ik ga er gewoon vanuit dat we met de auto naar Spanje gaan eind juli. Mochten we niet kunnen blijven we lekker thuis.
Eveneens Offtopic. Ik heb wat plekken geboekt voor een kleine rondreis in Frankrijk. Allemaal wel met gratis tot een week van te voren annuleren, mocht het tzt nog niet zijn toegestaan.
Terug naar enigszins OnTopic; ik ben er nog niet uit of dat met de P2 gaat gebeuren of met een collegaruilautosjoemeldiesel. Frankrijk is toch meer een diesel land dan (al) een EV land. Op sommige routes die ik van plan ben zegt ABRP zelfs geen route te kunnen vinden.
P2 Moon non PP Android 10 P2108.3 | 1979 Landrover series III 'Stage One' V8 | Duurzaamheid is ook lang met dingen doen
Het is wel leuk zo met een EV. Helemaal de eerste keer. Maar goed, je moet wel kunnen laden natuurlijk.Quark2 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:39:
[...]
[P2]
Eveneens Offtopic. Ik heb wat plekken geboekt voor een kleine rondreis in Frankrijk. Allemaal wel met gratis tot een week van te voren annuleren, mocht het tzt nog niet zijn toegestaan.
Terug naar enigszins OnTopic; ik ben er nog niet uit of dat met de P2 gaat gebeuren of met een collegaruilautosjoemeldiesel. Frankrijk is toch meer een diesel land dan (al) een EV land. Op sommige routes die ik van plan ben zegt ABRP zelfs geen route te kunnen vinden.
Dekking van Ionity is ook al wel redelijk toch? Publieke laadpalen zijn niet altijd te vertrouwen. Komt toch vaak voor dat ze stuk zijn. Ik zorg ervoor dat ik met de granny kan laden op bestemming, en onderweg DC. Maar goed, met een Tesla is dat net iets makkelijker dan een P2. Al moet Frankrijk toch wel redelijk lukken dacht ik.
Zelf hebben we sinds 1,5 jaar een VW Campertje (deels eigenhandig omgebouwde Multivan) waarmee we vorig jaar van plan waren een maand naar Frankrijk te gaan. Officieel had dat ook wel gekund, maar als de restaurants dicht zijn, je een slottijd bij een zwembad af moet spreken etc. is dat niet de echte ‘vakantie-beleving’ wat ons betreft. Bovendien horen wij leeftijd-technisch tot de risicogroep dus we zijn niet gegaan!Inspired schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:24:
[...]
Offtopic maar het lijkt me dat we toch hetzelfde zullen zien als in 2020. Ik ga er vanuit dat de meeste landen per 1/7 de grenzen toch weer zullen openen. Helemaal als tegen die tijd de risicogroepen een prik gehad hebben. Ik ga er gewoon vanuit dat we met de auto naar Spanje gaan eind juli. Mochten we niet kunnen blijven we lekker thuis.
We hebben in plaats daarvan een weekje in de Ardennen op privé terrein van kennissen gestaan. Ook leuk!
:strip_exif()/f/image/60mMkMlSbG501c4vPjkcr9EM.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie iig een mogelijkheid voor een granny chargerMga1600 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:43:
[...]
Zelf hebben we sinds 1,5 jaar een VW Campertje (deels eigenhandig omgebouwde Multivan) waarmee we vorig jaar van plan waren een maand naar Frankrijk te gaan. Officieel had dat ook wel gekund, maar als de restaurants dicht zijn, je een slottijd bij een zwembad af moet spreken etc. is dat niet de echte ‘vakantie-beleving’ wat ons betreft. Bovendien horen wij leeftijd-technisch tot de risicogroep dus we zijn niet gegaan!
We hebben in plaats daarvan een weekje in de Ardennen op privé terrein van kennissen gestaan. Ook leuk! [Afbeelding]
Noodzakelijk kwaad: inderdaad! Laatst na langere rit met 2x flinke snellaadsessie de afrekening bekeken... Kwam neer op ongeveer €55 voor ongeveer 82 kWh...GeeMoney schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:28:
[...]
Snelladen doe je zo laat en zo kort mogelijk en het liefst na een lange rit en voordat je bij het station aankomt even goed jo-jo-en. Hard acceleren en stevig regenereren en de accu zo leeg mogelijk.
Zeker bij Fastned of Ionity? Dat is qua kosten te vergelijken met een benzine ICE die 1 op 10 rijd. Ik moet vaak snelladen omdat ik zo'n 360km moet afleggen op een dag en laad tegenwoordig bijna alleen nog maar bij Shell, dat kost ongeveer de helft (€ 0,35 / Kwh)kobusknol schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:02:
[...]
Noodzakelijk kwaad: inderdaad! Laatst na langere rit met 2x flinke snellaadsessie de afrekening bekeken... Kwam neer op ongeveer €55 voor ongeveer 82 kWh...
[ Voor 14% gewijzigd door _--[]--__ op 25-01-2021 11:33 ]
Ja, precies: Fastned en Allego. Dat Shell goedkoper is had ik ook gezien (tenminste met Newmotion key), maar ik zie niet veel (super)snelladers van Shell._--[]--__ schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:28:
[...]
Zeker bij Fastned of Ionity? Dat is qua kosten te vergelijken met een benzine ICE die 1 op 10 rijd. Ik moet vaak snelladen omdat ik zo'n 360km moet afleggen op een dag en laad tegenwoordig bijna alleen nog maar bij Shell, dat kost ongeveer de helft (€ 0,35 / Kwh)
Overigens sinds zo'n twee maanden in het bezit van de P8. Wat is het toch een heerlijke auto!
Shell heeft er al redelijk wat. Alleen werkt het filteren op de Shell site niet echt goed.kobusknol schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:38:
[...]
Ja, precies: Fastned en Allego. Dat Shell goedkoper is had ik ook gezien (tenminste met Newmotion key), maar ik zie niet veel (super)snelladers van Shell.
Overigens sinds zo'n twee maanden in het bezit van de P8. Wat is het toch een heerlijke auto!

Heb ook speciaal een caravan gekocht met een passend gewicht voor de P8. Is ook de bedoeling om naar Z Frankrijk te gaan. Wordt een uitdaging, maar met ABRP is het goed te doen om een route te plannen. Je kunt hier ook het extra gewicht ingeven. Mooi te zien dat er dan een andere route wordt getoond dan met een losse auto. Ga het eerst in het voorjaar eens uitproberen met een rit van ongeveer 150 km naar Katwijk. Wat betreft de caravanspiegels kan ik de spiegels van EMUK adviseren, speciaal model voor de XC40 . Zitten perfect en zien er fraai uit. Eventueel ook leverbaar in de kleur van de auto.strikkert schreef op zondag 24 januari 2021 @ 22:06:
[...]
Zojuist een caravan gekocht om met de P8 deze zomer naar Oostenrijk te gaan. Dat wordt een flink avontuur (en dat is één van de redenen om het zo te doen). Zal idd zo zijn bij bepaalde laadplaatsen dat de caravan eraf moet. Heel weinig referentiemateriaal en nog veel uitzoekwerk. Zoals bijvoorbeeld caravanspiegels.
Ik kreeg bij het verlaten van de auto spontaan de melding zoals op de foto. Dus zelf niets gedaan. Gisteravond de download gedaan; ik had de auto aan de laadpaal aangesloten en zag na korte tijd dat de laadsessie werd gestopt. Dus tijdens het downloaden van de nieuwe software zal de auto niet laden. Ik heb na het voltooien van de download nog niet gereden, weet dus niet wat de update precies inhoud (behalve dat nu ook de timer voor voorverwarmen is geinstalleerd)AKI schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:27:
[...]
Wat betreft die OTA, dat is vroeger dan eerder gecommuniceerd.
Dat hoeft niet hoor; de koelkast kun je schakelen op accu, netspanning of gas.chevsticks schreef op maandag 25 januari 2021 @ 08:46:
[...]
Zit vast ergens een zekering in de caravan die je eruit kan trekken om die verbruikers uit te schakelen. En anders even een schakelaartje op de draad zetten
Ik denk dat jullie dan nu de update van november/december geïnstalleerd hebben gekregen. Voor degene die dit al hebben, zal er nu dus geen OTA update plaatsvinden. De volgende, in week 8, is iedereen aan de beurt.Johnbeer schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:47:
[...]
Ik kreeg bij het verlaten van de auto spontaan de melding zoals op de foto. Dus zelf niets gedaan. Gisteravond de download gedaan; ik had de auto aan de laadpaal aangesloten en zag na korte tijd dat de laadsessie werd gestopt. Dus tijdens het downloaden van de nieuwe software zal de auto niet laden. Ik heb na het voltooien van de download nog niet gereden, weet dus niet wat de update precies inhoud (behalve dat nu ook de timer voor voorverwarmen is geinstalleerd)
ik heb nog software van sept/Oct - de oudste die er is geloof ik.. ben erg nieuwsgierig naar alle "veranderingen" na die grote updatefyr0 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:51:
[...]
Ik denk dat jullie dan nu de update van november/december geïnstalleerd hebben gekregen. Voor degene die dit al hebben, zal er nu dus geen OTA update plaatsvinden. De volgende, in week 8, is iedereen aan de beurt.
Misschien off-topic maar wat houden de ABRP'ers onder ons aan als referentie consumptie bij het plannen van een route? Als je namelijk de Volvo XC40 (wordt nog als alpha aangegeven

[ Voor 6% gewijzigd door Rianata op 25-01-2021 13:59 ]
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Mooi, ben benieuwd!Xc40p8 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:40:
[...]
Heb ook speciaal een caravan gekocht met een passend gewicht voor de P8. Is ook de bedoeling om naar Z Frankrijk te gaan. Wordt een uitdaging, maar met ABRP is het goed te doen om een route te plannen. Je kunt hier ook het extra gewicht ingeven. Mooi te zien dat er dan een andere route wordt getoond dan met een losse auto. Ga het eerst in het voorjaar eens uitproberen met een rit van ongeveer 150 km naar Katwijk. Wat betreft de caravanspiegels kan ik de spiegels van EMUK adviseren, speciaal model voor de XC40 . Zitten perfect en zien er fraai uit. Eventueel ook leverbaar in de kleur van de auto.
Ik zit qua verbruik met aanhanger vrijwel gelijk aan meneer de Beer; 34,6 kWh/100 km. Dat is dan wel een tweepaards paardentrailer. Qua gewicht wel, maar qua frontaal oppervlak niet helemaal vergelijkbaar met een caravan.
Ik heb een reference consumption van 4 of 250Rianata schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:58:
P8 (wellicht ook voor P2'ers interessant om te delen):
Misschien off-topic maar wat houden de ABRP'ers onder ons aan als referentie consumptie bij het plannen van een route? Als je namelijk de Volvo XC40 (wordt nog als alpha aangegeven) kiest bij instellingen, dan gaat hij uit van een verbruik van 5,33km/kWh.
ik heb zelfs 275 genomen.. kan het alleen maar meevallen ! kom je mooi op elke 2 a 2,5 uur even 20-30 mins stoppen.Tweaqer schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:12:
[...]
Ik heb een reference consumption van 4 of 250
P2 - 63 KWh - Single motor - Standard range - EUR 44.900
P2 - 78 KWh - Single motor - Long range - EUR 48.900
P2 - 78 KWh - Dual motor - Long range - EUR 52.900
P2 - Pilot Plus - EUR 58.900
Was dit al bekend? Is wel duidelijk wat als voorbeeld heeft gediend..
Vlug even zitten kijken wat er dan bij die 3 goedkopere modellen allemaal zou ontbreken (er vanuit gaande dat die dan de opties uit de Pilot en Plus pakketten niet zullen hebben) en dat is toch behoorlijk.Tommees schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:56:
Ik lees nu op LP site:
-Het glazen dak (heb er vorig jaar in zweden al eentje gezien met gewoon dak)
-Hogedrukreiniging van koplampen
-Verwarmde ruitenwisserbladen en stuurwiel
-WeaveTech-zetels (Charcoal of Slate)
-Verwarmde voor- en achterbank
-Elektrisch bediende vierweglendensteun
-Zittingverlengingen
-Opbergvakken in de rugleuningen
-Interieurverlichting
-Harman Kardon Premium Sound
-Twee usb-poorten achterin
-Draadloos laden 15W van mobiele telefoons
-Winkeltashouder
-Pixel ledkoplampen
-Mistlichten vooraan en bochtenfunctie
-Lichtsequenties
-Pilot Assist
-Adaptive Cruise Control
-360° cam
-...
Aangezien men die weavetech zetels bij de opties zet zou dat betekenen dat er toch nog gewone stoffen zetels komen ook.
P2 thunder 20" non-PP
Ik heb gewoon al 8 dagen geen 4G issues meer gehad zonder dat ik hiervoor zelf iets heb veranderd en/of de dealers. :):)
Klopt hier ook totaal geen problemen meer gehad, mijn collega ook niet dus dit probleem lijkt inderdaad te zijn verholpen!Blankinho schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:55:
[P8]
Ik heb gewoon al 8 dagen geen 4G issues meer gehad zonder dat ik hiervoor zelf iets heb veranderd en/of de dealers. :):)
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Sorry, zal wel stom van me zijn, maar: ...wat is de LP site?Tommees schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:56:
Ik lees nu op LP site:
Ik vermoed de site van LeasePlan.Mga1600 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:15:
[...]
Sorry, zal wel stom van me zijn, maar: ...wat is de LP site?
Perfecte timing!Blankinho schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:55:
[P8]
Single motor is 165kW. Dat is 10% meer dan de standaard 150kW voor de dual variant.Tommees schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:56:
Ik lees nu op LP site:
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Zie elders dat er toch nu al nieuwe OTA updates binnenkomen met een december update en overgang naar Android versie 10 en bv ook surroundsound in de geluidsafstemming
Polestar2 launch edition, Void, charcoal, non PP/19
zojuist dit forum gecheckt maar niets kunnen vinden op 'headlamp'
Krijg zojuist deze melding onderweg in de auto:
Headlamp systen malfunction
Service required
Symbool rechtsboven duidt op meesturende lampen (in oranje)
verlichting werkt gewoon, ook meesturend als ik stuurwiel beweeg.
auto aan/uit geen effect
:strip_exif()/f/image/seKjay6CDmUsd7aXClMcMdAd.jpg?f=fotoalbum_large)
In auto status wordt aangegeven de auto naar een garage te brengen.
Go to Garage.
Iemand dit al eerder gehad? Ik kon niet terugvinden onder 'headlamp'
skywalker.
Quark2 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:54:
[...]
Ik weet niet hoe het met de P8 is maar in de P2 is de 360° camera echt drama. Daar heb je echt niets aan. Dat BLIS niet standaard is vind ik persoonlijk Volvo onwaardig. Verwarmbare stoelen zijn heerlijk; in combinatie met een iets lagere stand van de verwarming kun je in theorie je range iets vergroten (met de nadruk op theorie en iets)
De knoop is doorgehakt. Het zal volgende configuratie (variant op nr 2) worden.Petzun schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:19:
[...]
In zou voor alternatief 2 gaan. Stuurverwarming en stoelverwarming zijn erg prettig en in een EV ook zeker geen overbodige luxe. De 360 gr. camera vind ik weinig voorstellen, camera achter is redelijk en met pdc voor en achter zal je normaal gesproken weinig brokken maken. Verder een goed keuze en heerlijke auto. Succes met je keuze!
Volvo XC40 P8 Recharge met:
- Onyx Black Metallic
- R-Design leder-Nubuck Charcoal
- Tech & Park Assist Pack
- Elektrisch bedienbaar schuif- en kanteldak met geïntegreerd zonnescherm
- Winter Pack
- Versatility Pack 2
- Omwisseling laadkabel schuko naar 16A 3 fasen 4.5m
- Protection Pack (Gratis)
- Zonnebrilhouder (Gratis)
Kijk er naar uit om binnen een paar maand erin rond te cruisen!
Misschien eens op koplamp zoeken? De meesten hebben hun Polestar op Nederlands staan. Het is hier 1x eerder gemeld.sky_walker schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:18:
[P2]
Service required
auto aan/uit geen effect
[Afbeelding]
Go to Garage.
skywalker.
je zit op een nederlands forum, gok dat je meer succes krijgt met "koplamp".sky_walker schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:18:
[P2]
Service required
auto aan/uit geen effect
[Afbeelding]
Go to Garage.
skywalker.
Paar dingen die ik heb gevonden voor je welke wellicht gerelateerd zijn:
Montalbano in "Het grote Polestar 2 / XC40 P8 topic"
jswinkels in "Het grote Polestar 2 / XC40 P8 topic"
Zou zeggen, tijd voor een garage bezoek
[ Voor 3% gewijzigd door vdtweak op 25-01-2021 18:30 ]
Heb het ook een keer gehad.sky_walker schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:18:
[P2]
Service required
auto aan/uit geen effect
[Afbeelding]
Go to Garage.
skywalker.
Auto even uit op slot en weglopen. Morgen doet ie het vast weer - als je niet kan wachten kijk je over een kwartiertje.
Heb ik van het weekend gehad met mijn P8. ACC viel uit (zie je niet direct door die enorme foutmelding) en het licht ook.sky_walker schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:18:
[P2]
Service required
auto aan/uit geen effect
[Afbeelding]
Go to Garage.
skywalker.
Auto gestopt in het eerste de beste tankstation, 20 gebedsrondjes om de auto en toen deed de verlichting het weer. De bundel stond wel te laag overigens.
De dag erna verdween de melding bij de 2e rit. Donderdag aan de computer in de garage.
Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
Shell heeft zo te lezen wel plannen en ambities¿ 🤔kobusknol schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:38:
[...]
Ja, precies: Fastned en Allego. Dat Shell goedkoper is had ik ook gezien (tenminste met Newmotion key), maar ik zie niet veel (super)snelladers van Shell.
https://www.autoweek.nl/a...duitse-laadpaalfabrikant/
Plaatjes met de bevestiging van de update en surround instellingen uit Polestar forum (voor wie hier niet op actief zijn):Jehanthar schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:03:
P2
Zie elders dat er toch nu al nieuwe OTA updates binnenkomen met een december update en overgang naar Android versie 10 en bv ook surroundsound in de geluidsafstemming
/f/image/SFzsSpNe5hDrHiO5nYahzJ8z.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/DJVD2QLqwPZZOW0ygjG6eU3P.png?f=user_large)
[ Voor 99% gewijzigd door AartJW op 25-01-2021 20:05 ]
Zijn er hier ook anderen die problemen hebben met het alarm en een eventuele oplossing hiervoor? Ondanks recentelijke updates gaat hij nog steeds vrijwel elke keer af binnen 5 minuten na parkeren.
Dit topic is gesloten.
Een Tesla versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic.