Het grote Polestar 2 / XC40 P8 topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 149 ... 247 Laatste
Acties:
  • 1.470.262 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sebas84!
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-01-2022
De laatste tijd heb ik wat meer meegelezen dan daadwerkelijk bijgedragen. Na 2 maanden rijden in de P8 staat de teller nu op 8000km. Bovenal vind ik het een fijne auto maar begin ik me vooral te storen aan de communicatie van Volvo (dus niet de dealer) en welke kansen het merk m.i. laat liggen om de auto/platform (snel) nog beter te maken dan hij al is. Als ik zie hoeveel feedback er al verzameld wordt dit forum dan moet het toch een koud kunstje zijn om dit ook te faciliteren vanuit Volvo zelf.

Anyway. wat ik denk dat beter kan aan de auto is het volgende.

OPD: ik vind het fijn rijden in de bebouwde kom en op de snelweg had ik het al uit! dit deed ik ook al in mijn passat GTE alleen hoefde ik dan alleen maar een tikje tegen de pook aan te geven om de "brake" stand in te schakelen. dit werkte fantastisch! mijn advies aan Volvo zou zijn, faciliteer het aan/uit zetten van OPD middels een fysieke knop/pook en werk in de tussentijd aan de software zodat je hem eventueel wel altijd aan kunt laten i.v.m de veiligheid.

4G/LTE: Genoeg over gelezen hier. Stabiliteit moet toch beter kunnen voornamelijk omdat deze auto best wel afhankelijk is van een goede internetverbinding

Range: Als je deze auto neemt doe dit dan alleen als je een laadpaal op je oprit hebt, hahah! hij is dorstig en laadt niet bijzonder snel op.

Hoofdscherm: zitten wel wat missers in als je het mij vraagt. vooral de kleine dingen storen mij. zoals het niet onthouden van settings. hiermee bedoel ik bijvoorbeeld de radio en telefoon. bij de radio wil ik standaard door mijn favorieten scrollen en bij de telefoon wil ik de recente nummers standaard tonen. hij zet dit steeds weer terug naar de lijst. erg irritant.

Scherm achter stuur: ik had voordat ik de P8 kreeg een leen XC40. deze had een soort van snelmenu als je op het stuur op het rondje drukte. dan kon je de radio en telefoon alsook bepaalde settings bedienen vanaf het stuur. vooral kunnen bellen vanaf het stuur vond ik fijn en is m.i. ook veiliger. deze mag van mij ook in de P* geïmplementeerd worden.

Meest van deze "problemen" zijn wel op te lossen met een nieuwe release van de software. v.w.b. de range had ik niet anders verwacht dan dat dit fors minder zou zijn dan de WLTP. als de WLTP uitgaat van 23graden en max 50 km/u dan vind ik het in de winter eigenlijk nog meevallen :)

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:03
4v4t4r schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 23:33:
P8, ik mis de laatste updates, maar kan uberhaupt niet voorverwarmen starten (knopje doet niets) auto staat op P. Doe ik iets verkeerd?

[Afbeelding]
Is dit de eerste keer dat het niet werkte of voorheen ook niet? Wellicht een reset door 20 seconden de home button in te drukken (geen idee of dit werkt). Werkte vanmorgen bij mij wel.

XC40 EV Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:57
Petzun schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:30:
[...]

Is dit de eerste keer dat het niet werkte of voorheen ook niet? Wellicht een reset door 20 seconden de home button in te drukken (geen idee of dit werkt). Werkte vanmorgen bij mij wel.
Volgens mij heeft het nog nooit gewerkt.. zal straks eens de reset proberen !

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuilen
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-07 16:47
[P8]

Heeft iemand ervaring of de auto bij 0% acculading ook direct stopt?
Bij brandstofauto's met de meter op geheel leeg kun je veelal nog een kilometer of 30 rijden.
Is dit met de accu op 0% ook het geval, iemand al uitgeprobeerd? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RJV2
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10-05-2024

RJV2

P8

Zuilen schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:40:
[P8]

Bij brandstofauto's met de meter op geheel leeg kun je veelal nog een kilometer of 30 rijden.
Met de P8 heb ik nog niet zo’n test gezien. Wel met andere ev’s.

YouTube: We drove these new electric cars until they DIED!

YouTube: We drove these electric cars until they DIED!

Die hebben allemaal een reserve. En gaan langzaam uit, ipv in een keer. Meestal minder vermogen, lagere snelheid ed. Je mag verwachten dat de P2/P8 ook zoiets doen lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvS_68
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:46
zap681 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:43:
[...]

Sowieso vind ik het lekkerder als je auto altijd hetzelfde reageert, lijkt me ook veiliger.
Dan is het dus beter om OPD uit te zetten, want als je met deze koude en een volle accu OPD gebruikt dan remt hij aanzienlijk minder af bij het loslaten van het pedaal, omdat hij niet kan regenereren.

Zelfs in stadsverkeer is het niet moeilijk om zonder OPD maximaal zo hard te remmen dat de fysieke remmen niet worden gebruikt. Daarmee is dat dus even zuinig als OPD. Daarnaast kun je op de snelweg onnodig regenereren voorkomen door te rijden met een vooruitziende blik. In mijn opinie is OPD alleen zuiniger voor bestuurders die standaard niet zuinig rijden.

ACC voegt daar nog een stoot extra verbruik aan toe. Rijdt maar eens met 5 auto's achter elkaar op vaste afstand. Als de 1e zijn gas loslaat moet de laatste fors remmen. Dat komt door de reactietijd waar ook ACC last van heeft. Als ik op de autosnelweg 200 meter voor me een remlicht aan zie gaan laat ik het gas al los (zonder OPD). ACC zou vrolijk doorgassen totdat hij de auto voor je pas ziet vertragen en daarmee dus meer energie verbruiken en daarna weer harder moeten afremmen.

Het hangt van je rijstijl af, maar het is met de P2 niet moeilijk om zuiniger te rijden dan OPD en vooral ACC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 08:41

Rianata

Have you played Atari today?

Sebas84! schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:24:
Scherm achter stuur: ik had voordat ik de P8 kreeg een leen XC40. deze had een soort van snelmenu als je op het stuur op het rondje drukte. dan kon je de radio en telefoon alsook bepaalde settings bedienen vanaf het stuur. vooral kunnen bellen vanaf het stuur vond ik fijn en is m.i. ook veiliger. deze mag van mij ook in de P* geïmplementeerd worden.

Meest van deze "problemen" zijn wel op te lossen met een nieuwe release van de software. v.w.b. de range had ik niet anders verwacht dan dat dit fors minder zou zijn dan de WLTP. als de WLTP uitgaat van 23graden en max 50 km/u dan vind ik het in de winter eigenlijk nog meevallen :)
Ik vermoed dat de filosofie achter het weglaten van een aantal directe besturingselementen voor radio en bellen een bewuste keuze is en de verwachting is dat je dit via de Google Assistant doet d.m.v. spraakcommando's. Zo bel ik ook alleen maar door "Hey Google,.... bel <naam>" en dat werkt voor mij uitstekend.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvS_68
Mga1600 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:59:
[...]

Heel simpel in de stad: anticiperen en stukje uit laten rollen, dan bijremmen.
En op de snelweg ook.

Dat is heel het idee van zuinig autorijden. Zolang de A van ACC niet voor Anticiperend staat vind ik het maar een matig systeem dat enkel in bepaalde situaties handig is. Zo vind ik ACC enkel handig op een drukke N-weg als iedereen 80 in een trein achter elkaar aan rijdt (en afslagen via uitvoegstroken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XC40_P8
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-02 11:38
Laadkabelupdate:

Volvo levert geen “langere” laadkabel met 3-fase!
De Volvo-kabel in de shop of bij dealers van 7 mtr is 1-fase.
Alternatieven worden nadrukkelijk niet geleverd vanwege “onzekerheid over kwaliteit en werking”

Ik heb nu de LM gevraagd om een langere laadkabel te faciliteren. Dit lijkt te lukken.
To be continued.

Volvo XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben E
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-07 19:59
westkust schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:45:
[...]

Hoe kom jij bij die voorwaarden? Als ik via de WiFi verbinding maak en daarna weer op de 4G krijg ik deze niet naar voren.
[P8]
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, inmiddels al ruim een week geen internet via 4G en vanochtend wilde wifi lijst ook niet updaten dus kon ook niet met hotspot verbinden. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-08 14:23
PvS_68 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:52:
[...]

Dan is het dus beter om OPD uit te zetten, want als je met deze koude en een volle accu OPD gebruikt dan remt hij aanzienlijk minder af bij het loslaten van het pedaal, omdat hij niet kan regenereren.

Zelfs in stadsverkeer is het niet moeilijk om zonder OPD maximaal zo hard te remmen dat de fysieke remmen niet worden gebruikt. Daarmee is dat dus even zuinig als OPD. Daarnaast kun je op de snelweg onnodig regenereren voorkomen door te rijden met een vooruitziende blik. In mijn opinie is OPD alleen zuiniger voor bestuurders die standaard niet zuinig rijden.

ACC voegt daar nog een stoot extra verbruik aan toe. Rijdt maar eens met 5 auto's achter elkaar op vaste afstand. Als de 1e zijn gas loslaat moet de laatste fors remmen. Dat komt door de reactietijd waar ook ACC last van heeft. Als ik op de autosnelweg 200 meter voor me een remlicht aan zie gaan laat ik het gas al los (zonder OPD). ACC zou vrolijk doorgassen totdat hij de auto voor je pas ziet vertragen en daarmee dus meer energie verbruiken en daarna weer harder moeten afremmen.

Het hangt van je rijstijl af, maar het is met de P2 niet moeilijk om zuiniger te rijden dan OPD en vooral ACC.
Ik vind OPD wel heel prettig tegenover creep. Ik zou OPD wel uit willen, maar ik wil geen creep, ik heb daar een enorme hekel aan.

Helaas heeft de P8 de optie om creep uit te zetten niet. Trouwens ik merk wel dat met wat beleid je in staat bent met opd wel wat geleidelijker te rijden en ook je verbruik te verbeteren. Ook benieuwd of hier qua software ook wat meer aan gedaan kan worden - juist hier moet dat mogelijk zijn.

Ipv meteen remmen even uitrollen, en bij ACC/AP ook wat meer anticiperen/uitrollen waar mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvS_68
Spanky79 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:03:
[...]

Ik vind OPD wel heel prettig tegenover creep. Ik zou OPD wel uit willen, maar ik wil geen creep, ik heb daar een enorme hekel aan.

Helaas heeft de P8 de optie om creep uit te zetten niet. Trouwens ik merk wel dat met wat beleid je in staat bent met opd wel wat geleidelijker te rijden en ook je verbruik te verbeteren. Ook benieuwd of hier qua software ook wat meer aan gedaan kan worden - juist hier moet dat mogelijk zijn.

Ipv meteen remmen even uitrollen, en bij ACC/AP ook wat meer anticiperen/uitrollen waar mogelijk.
Bij de P2 kun je idd OPD uit zetten en creep ook. Dat vind ik echt heel prettig werken. Als ik moest kiezen tussen OPD en Creep ging bij mij ook de OPD aan.

Ik vraag me af waarom dat verschil er is tussen de P2 en P8 aangezien het dezelfde aandrijflijnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
  • Laatst online: 22:34
Zuilen schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:40:
[P8]

YouTube video van Chris Rifa met P8. Hij kwam aan met 0% resterende range op het dashboard, maar de lader gaf 3% aan....l

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:40
Spanky79 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:03:
[...]

Is het niet makkelijk om uit te rollen met OPD bij de Px dan? Gewoon voet stuk van de accelerator af zodat je niet afremt maar ook geen gas geeft? Persoonlijk vind ik het ook gewoon een stuk gemak. Net zoals dat de verwarming op 20 graden ook energie kost maar wel lekker is. :) Als je een beetje slim met OPD kan omgaan zal het nou niet zoveel kosten. OPD vind ik echt super van een EV. Elke keer als ik in de ICE van mijn vrouw stap is dat één van de dingen die ik enorm mis.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:32
Mga1600 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:12:
[...]

YouTube video van Chris Rifa met P8. Hij kwam aan met 0% resterende range op het dashboard, maar de lader gaf 3% aan....l
Maps ook. Dus er zat verschil tussen het ene scherm en het andere scherm. Of je er op moet gokken laat ik even in het midden :)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Inspired schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 07:51:
@Jur gen probleem is dat er nog geen accuverwarming aan te zetten is. Komt wellicht met een update?

Al is Polestar er wat vaag over of dit uberhaupt komt dacht ik.
Volvo heeft voor de P8 bevestigd ( zie informatie gisteren) dat als je een snellader als bestemming kiest de accu wordt voorverwarmd. Zou dat bij een P2 niet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Mga1600 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:31:
[...]

Volvo heeft voor de P8 bevestigd ( zie informatie gisteren) dat als je een snellader als bestemming kiest de accu wordt voorverwarmd. Zou dat bij een P2 niet werken?
Werkt dat niet alleen bij de P8 met warmtepomp? Dacht dat die eerder ook gemeld was in het topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:12
XC40_P8 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:12:
Ik ben op zoek naar langere laadkabel. De dealer kan maximaal 7 meter leveren, maar op de Volvo-site lijkt het erop dat het een 1 fase kabel is (artikelnummer 32257777) of weet iemand het bestelnummer van de 3 fasenkabel.?

Alvast dank.
Ik ben zelf voor deze gegaan:

https://www.cablesoolutio...ge-cable-32a-3-phase.html

De motivatie:

Met de std. kabel kan ik std. gevallen aan, maar ben ik onderweg en bv bij een hotel/AirBnB met laadplekken dan kan het maar zo zijn, dat er 3 auto's voor de laadplek staan en dan zal je opzij moeten parkeren. En réken maar dat je dan baalt als een (laad)stekker die 7-8 mtr is...

Dan heb je dus een lange kabel nodig, en het prijsverschil tussen 8mtr en 12mtr is niet groot.
Wél is het zo dat een langere kabel meer verliezen geeft, en dus een fout kán triggeren als het hotel/BnB station niet super is.
En dát is de rede dat ik voor een 32A ben gegaan, minimale verliezen op 16A ook bij 12mtr.

Ik betaalde 309,= begin december, maar zie nu 359,= staan....
Maar de kabel ziet er zéér goed uit... dus nu maar wachten totdat alles weer "opengaat" en auto-trips weer in zicht komen.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spanky79
Inspired schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:14:
[...]

Is het niet makkelijk om uit te rollen met OPD bij de Px dan? Gewoon voet stuk van de accelerator af zodat je niet afremt maar ook geen gas geeft? Persoonlijk vind ik het ook gewoon een stuk gemak. Net zoals dat de verwarming op 20 graden ook energie kost maar wel lekker is. :) Als je een beetje slim met OPD kan omgaan zal het nou niet zoveel kosten. OPD vind ik echt super van een EV. Elke keer als ik in de ICE van mijn vrouw stap is dat één van de dingen die ik enorm mis.
Dat uitrollen is wat ik probeer. Dat lukt soms denk ik aardig, maar wellicht kunnen ze dat qua software nog wel wat aanpassen - door iets meer ruimte in het pedaal te geven voordat hij actief gaat afremmen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Petzun schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:30:
[...]

Reset doet ook niets.. de knop blijft greyed out. Raar wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
4v4t4r schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:34:
[...]

Probeer je dat zittend vanaf de bestuurderstoel? Zou het kunnen zijn dat hij dan niet meer wil starten omdat de auto denkt dat je al gaat rijden (en dus voorverwarmen niet meer aan de orde is). Ik doe het zelf altijd staand vanuit de deuropening aan de passagierskant.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recharge365
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-11-2021
4v4t4r schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:34:
[...]

Zit er voldoende capaciteit in de accu, is de auto verbonden aan de laadpaal, wat is de huidige temperatuur in de auto?
Ook ik start de verwarming altijd staand, dit kan natuurlijk toeval zijn. Het zou natuurlijk ook zittend moeten kunnen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PvS_68
Inspired schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:14:
[...]

Ik neem aan dat je met "uitrollen met OPD" dus bedoeld het vermogen verminderen met het pedaal zonder te regenereren.
Dat kan maar is extreem lastig. Zet OPD maar eens uit en laat het stroompedaal maar eens los. Dan zie je dat je bij 80 km/u voor een rotonde echt al minstens 600 meter van tevoren het pedaal lost moet laten om met acceptabele snelheid de (N-weg) rotonde te kunnen nemen.
Dat is dan dus ook de afstand waarop je zelf langzaam het pedaal los zou moeten laten met dezelfde vertraging. Doe je dat per ongeluk sneller, dan schiet hij al in de regeneratie......
Het is uiteraard gerommel in de marge, dus als je OPD veel prettiger vind moet je dat lekker blijven doen. Eventueel kies je voor de middelste OPD stand. Die heb ik in het begin ook regelmatig gebruikt en dan hoefde ik nog steeds zelden te remmen. Het dwingt je enkel om wat meer anticiperend te rijden dan OPD op max.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C.QL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:21
Juancho schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:58:
Op de snelweg rijd ik eigenlijk altijd met iig de CC aan. Als je dan een keer moet remmen, dan gebruik je toch al de echte rem toch? Immers, dan gaat de cruise control uit (als je een ACC gebruikt). Dus zoveel verandert er volgens mij op de snelweg niet, behalve als je echt zonder enige vorm van CC rijdt.
Dat is nu net een van de redenen van filevorming: onnodig remmen waardoor de auto achter je schrikt en ook (net iets harder) remt etc.
Je (A)CC moet je zoveel als mogelijk afzetten via de knop en niet via het rempedaal. Even laten uitbollen en dan weer inschakelen. Net zoals je even gas kan lossen ipv binair te rijden (gas geven of remmen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Recharge365 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:48:
[...]

Zit er voldoende capaciteit in de accu, is de auto verbonden aan de laadpaal, wat is de huidige temperatuur in de auto?
Ook ik start de verwarming altijd staand, dit kan natuurlijk toeval zijn. Het zou natuurlijk ook zittend moeten kunnen :)
Achter het stuur gezeten werkt het ook hoor, heb ik vorige week in de demo-P8 vastgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvS_68
4v4t4r schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 23:33:
P8, ik mis de laatste updates, maar kan uberhaupt niet voorverwarmen starten (knopje doet niets) auto staat op P. Doe ik iets verkeerd?

[Afbeelding]
Je zegt hij staat op P, maar (ik weet niet of dat kan) staat hij ook in de Neutraal? Heb je niet per op de P gedrukt terwijl hij in de Drive stond? Misschien gaat hij dan vanzelf naar de N, dat weet ik zo niet, maar lijkt me minimaal dat hij in de N moet staan. Bij mij (P2) werkt het iig door staand naast de auto deze stand in te schakelen.
Het programmeren heeft bij mij juist nog nooit (pas 2 keer) gewerkt (aan de laadpaal). Kom dan aan bij een koude auto. Vandaag ga ik de 3e test doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
PvS_68 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:04:
[...]

Je zegt hij staat op P, maar (ik weet niet of dat kan) staat hij ook in de Neutraal? Heb je niet per op de P gedrukt terwijl hij in de Drive stond? Misschien gaat hij dan vanzelf naar de N, dat weet ik zo niet, maar lijkt me minimaal dat hij in de N moet staan. Bij mij (P2) werkt het iig door staand naast de auto deze stand in te schakelen.
Het programmeren heeft bij mij juist nog nooit (pas 2 keer) gewerkt (aan de laadpaal). Kom dan aan bij een koude auto. Vandaag ga ik de 3e test doen.
Hoeft niet in N te staan hoor, juist in P.

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
C.QL schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:53:
[...]

Dat is nu net een van de redenen van filevorming: onnodig remmen waardoor de auto achter je schrikt en ook (net iets harder) remt etc.
Je (A)CC moet je zoveel als mogelijk afzetten via de knop en niet via het rempedaal. Even laten uitbollen en dan weer inschakelen. Net zoals je even gas kan lossen ipv binair te rijden (gas geven of remmen).
Ik had het niet puur over een auto met ACC maar zoals in mijn eigen V40 nu met alleen CC. Ik probeer zoveel mogelijk eerst voldoende af te remmen door de CC uit te zetten. Dan heb je geen remlicht, schrikt niemand maar rem je toch af. Maarja, dat is ook vaak niet genoeg als je met een verschil van 10 a 30km op een andere auto rijdt en dan zal je toch even moeten remmen.

Met ACC heb je dat iig minder omdat die zelf al tijdig de juiste afstand houdt en daarna weer doortrekt als de weg vrij is. Ik had er zoals gezegd 0 ervaring mee maar vond het echt heerlijk rijden. Net als OPD op de meer binnenwegen maar toch ook wel op de snelweg. Als je dan merkt dat je moet gaan remmen, iets van het gas af en de P8 remt al wat meer af. Ik weet alleen niet goed of op dat moment ook de remlichten aan gaan. Dus ook bij bijv. maar een klein beetje met je voet van het gaspedaal af.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
PvS_68 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:51:
[...]

Ik neem aan dat je met "uitrollen met OPD" dus bedoeld het vermogen verminderen met het pedaal zonder te regenereren.
Dat kan maar is extreem lastig. Zet OPD maar eens uit en laat het stroompedaal maar eens los. Dan zie je dat je bij 80 km/u voor een rotonde echt al minstens 600 meter van tevoren het pedaal lost moet laten om met acceptabele snelheid de (N-weg) rotonde te kunnen nemen.
Dat is dan dus ook de afstand waarop je zelf langzaam het pedaal los zou moeten laten met dezelfde vertraging. Doe je dat per ongeluk sneller, dan schiet hij al in de regeneratie......
Het is uiteraard gerommel in de marge, dus als je OPD veel prettiger vind moet je dat lekker blijven doen. Eventueel kies je voor de middelste OPD stand. Die heb ik in het begin ook regelmatig gebruikt en dan hoefde ik nog steeds zelden te remmen. Het dwingt je enkel om wat meer anticiperend te rijden dan OPD op max.
Misschien is dat het verschil, maar een P8 heeft maar een keuze: OPD aan of uit. Er is geen middelste stand. In de stand ‘aan’ vertraagd hij tamelijk heftig als je langzaam rijdt en het ‘gas’ loslaat. Dat werd na enige pogingen tijdens de proefrit het moment waarop mijn passagiers zeiden: “laat me nu maar uitstappen of zet het af en probeer dat later maar eens in je eentje......we worden kotsmisselijk van het vertragen en versnellen”.,

Mijn P8 is inmiddels als het goed is geproduceerd en zal binnenkort wel geleverd worden (weet alleen niet of hij al in NL is) en dan ga ik dat OPD zeker uittesten - maar dan in mijn eentje...haha.
Alleen zal ik - ook nog in de toekomst - regelmatig rijden in andere auto’s die dat OPD kunstje niet kennen, dus ben ik wel een beetje bang dat je iedere keer weer in dezelfde leercurve terecht komt.....
We zullen het zien, maar de eerste ervaringen met OPD waren voor mij niet zo fijn (na al in de grootteorde van 1.800.000 km in auto's zonder die voorziening gereden te hebben gedurende de 54 jaar dat ik mijn rijbewijs heb).

Oude apen en kunstjes.....daar is dacht ik een spreekwoord over.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
PvS_68 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:04:
[...]

Ik las ergens dat he op het scherm naar beneden moet scrollen om de timer instellingen te bevestigen.....klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Mga1600 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:20:
[...]

Misschien is dat het verschil, maar een P8 heeft maar een keuze: OPD aan of uit. Er is geen middelste stand. In de stand ‘aan’ vertraagd hij tamelijk heftig als je langzaam rijdt en het ‘gas’ loslaat. Dat werd na enige pogingen tijdens de proefrit het moment waarop mijn passagiers zeiden: “laat me nu maar uitstappen of zet het af en probeer dat later maar eens in je eentje......we worden kotsmisselijk van het vertragen en versnellen”.,
Begrijp me niet verkeerd want ik bedoel het totaal niet lullig maar misschien deed je het idd gewoon te fors, dus echt in 1 klap je voet van het gas af en ja, dan kan ik het me voorstellen. Maar ik had ook een passagier mee tijdens de proefrit en die vond het juist super soepel gaan en veel minder vervelend dan ouderwets remmen.

OPD heb ik dus zelf ook echt als heel smooth ervaren, al had ik er ook even de tijd voor nodig om het goed onder de knie te krijgen en vooral juist inschatten van wanneer moet ik voldoende afgeremd zijn. Maar daarna eigenlijk nul last van schokken of verkeerde rembewegingen. Mijn medepassagier had het zelfde toen ze een stukje geen rijden. Beviel ons beide uitermate goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:24:
[...]

Begrijp me niet verkeerd want ik bedoel het totaal niet lullig maar misschien deed je het idd gewoon te fors, dus echt in 1 klap je voet van het gas af en ja, dan kan ik het me voorstellen. Maar ik had ook een passagier mee tijdens de proefrit en die vond het juist super soepel gaan en veel minder vervelend dan ouderwets remmen.

OPD heb ik dus zelf ook echt als heel smooth ervaren, al had ik er ook even de tijd voor nodig om het goed onder de knie te krijgen en vooral juist inschatten van wanneer moet ik voldoende afgeremd zijn. Maar daarna eigenlijk nul last van schokken of verkeerde rembewegingen. Mijn medepassagier had het zelfde toen ze een stukje geen rijden. Beviel ons beide uitermate goed.
Zou kunnen.....en we gaan het zeker uittesten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Montalbano schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:41:
[...]

Probeer je dat zittend vanaf de bestuurderstoel? Zou het kunnen zijn dat hij dan niet meer wil starten omdat de auto denkt dat je al gaat rijden (en dus voorverwarmen niet meer aan de orde is). Ik doe het zelf altijd staand vanuit de deuropening aan de passagierskant.
ok dat ga ik proberen :) ik zat net indd op de bestuurdersstoel ! keep you posted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Mga1600 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:26:
[...]

Zou kunnen.....en we gaan het zeker uittesten.....
Je had mij ook niet moeten zien de eerste periode van de proefrit hoor, ging ook behoorlijk schokkerig met de OPD :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
4v4t4r schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:28:
[...]

ok dat ga ik proberen :) ik zat net indd op de bestuurdersstoel ! keep you posted
Hoop voor je dat het dan werkt. Werkt bij mij zittend overigens ook. En ook gewoon in de P-stand.
Anders een bezoekje aan de dealer, heb je meteen de timer. Succes.

XC40 EV Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeForceFX_BE
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-04-2022
Ik vond die OPD tijdens de testrit ook wel wat gevaarlijk, je remt dus door een pedaal te lossen in plaats van in te drukken, maar wat als je dan (vooral tijdens dat licht remmen) plots een noodrem moet doen? Is de kans dan niet groot dat je uit reflex die pedaal plots vol intrapt?

P2 thunder 20" non-PP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
GeForceFX_BE schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:45:
Ik vond die OPD tijdens de testrit ook wel wat gevaarlijk, je remt dus door een pedaal te lossen in plaats van in te drukken, maar wat als je dan (vooral tijdens dat licht remmen) plots een noodrem moet doen? Is de kans dan niet groot dat je uit reflex die pedaal plots vol intrapt?
Je kunt altijd gewoon remmen. Dat pedaal werkt ook gewoon nog. Dus een noodstop oid is gewoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeForceFX_BE
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-04-2022
Spanky79 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:49:
[...]

Je kunt altijd gewoon remmen. Dat pedaal werkt ook gewoon nog. Dus een noodstop oid is gewoon te maken.
Ja dat weet ik wel dat die nog werkt, maar een noodstop is juist een reflex, als je die linkse pedaal dan amper gebruikt is het maar te hopen dat de reflexen nog juist zijn.

P2 thunder 20" non-PP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jehanthar
  • Laatst online: 04-10-2024
P2
Ook bij een ice auto ‘rem’ je al af als je het gaspedaal omhoog laat komen of helemaal loslaat. Als je daar dan meer remkracht nodig hebt gebruik je je rempedaal voor extra remmen of noodstop. Die reflexen zijn m.i. nog steeds hetzelfde. Maar je hoeft dus minder (of eigenlijk vrijwel nooit) die rem te gebruiken bij OPD gebruik. Ik vind het zelf heerlijk rijden. En de creep gebruik ik liever niet bij OPD omdat die maar erg weinig ‘doet’ vergeleken met de creep in andere auto’s en ik dan liever mijn voet al meteen boven het gaspedaal heb ipv op de rem.

Polestar2 launch edition, Void, charcoal, non PP/19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:40

MaxxMark

HT is Tof!

Juancho schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:24:
[...]

Het gaat er juist om dat je (hi/men) GEEN gebruik maakt van het gaspedaal en daardoor vol in de ankers gaat.

Dit zal voortkomen vanuit het voorheen niet gebruiken van OPD.

Ik herken het namelijk zelf ook vanuit mijn V60. Wel ACC, creep en uitrolmogelijkheden.

Als hij op de ACC staat dan wilde ik nog wel eens zachtjes het rempedaal aantikken om hem uit de ACC te halen (ipv het 'uit knopje'). Uit automatisme deed ik dat met de proefrit in de P2 ook. Waarbij OPD in de zwaarste stand stond.

Resultaat, je tikt de rem (hij remt dus NIET) --> acc gaat uit. Maar omdat je voet niet op het gas zit, registreert hij een halve tot hele seconde later dat je gas niet is in gedrukt en de OPD gaat volle kracht regenereren :D

Resultaat? Hij remt voor je gevoel vrij intensief. En dat kan resulteren in het schokkerige gevoel wat werd beschreven.

Het zelfde resultaat zal ook optreden als hij op ACC staat en je op "uit" klikt (en niet je voet op het gas hebt). Het lijkt mij ook vrij lastig om goed in te schatten waar je met het gaspedaal moet zitten om daarvoor te compenseren. Dat kan prima door rustig gas bij tegeven (met acc aan) tot hij accelereert en dan de acc uit te zetten, maar dat is alleen mogelijk als je de tijd hebt.

Ik vind het zelf fijner om het zonder OPD te doen, omdat ik daar mee het idee heb dat ik meer controle heb (dat is misschien een illusie). In mn v60 heb ik best wel geleerd om zuinig te rijden. Rustig gas geven, goed uit laten rollen, heel beperkt het gaspedaal indrukken om te regenereren, etc. Vooral in de "Pure" stand en boven 80km/h rolde die auto heel erg lang uit. De tijd die het duurde om van 110km/h naar 80km/h te gaan zonder te remmen wasa behoorlijk lang.

Daar valt mij overigens op dat de P2 ook met OPD uit en creep uit in 'uitrolstand' voor mijn gevoel toch sneller vertraagt dan mijn v60. Ik heb geen idee of dat licht aan bijvoorbeeld het verschil in gewicht + rolweerstand + aerodynamica + type banden, maar ik vond het vrij opvallend. Zeker als ik voor een verkeerslicht de laatste 5 meter een snelheid van bijvoorbeeld 10km/h heb, ervaart het alsof hij alsnog echt remt en tot stilstand komt ipv 'uitrolt'. De V60 in zijn N (of een handbak in zn vrij) heeft daar veel meer tijd voor nodig.

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:27
GeForceFX_BE schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:54:
[...]

Ja dat weet ik wel dat die nog werkt, maar een noodstop is juist een reflex, als je die linkse pedaal dan amper gebruikt is het maar te hopen dat de reflexen nog juist zijn.
Als je niet meer weet waar de rem zou staan, dan zou je überhaupt nooit meer auto mogen rijden.

En OPD vervangt nooit volledig de rem. Er zijn altijd momenten wanneer je de rem nog gebruikt. Elke rit (om bijvoorbeeld de auto in de juiste rijstand te zetten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:40

MaxxMark

HT is Tof!

bottom line schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:18:
[...]

Als je niet meer weet waar de rem zou staan, dan zou je überhaupt nooit meer auto mogen rijden.
#InsertRandomFilmpjeWaarEenAutomobilistGasGeeftIpvRemtEnDoorEenVoorpuiHeenRijdt ;)

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zap681
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-08 09:33
[...]

Net even met een redelijk volle accu gereden, althans het regeneratie gedeelte was geheel gearceerd.
Ik merk geen verschil in afremmen. Volgens mij geeft de software van de P2 je altijd deceleratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdtweak
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-05 05:31
GeForceFX_BE schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:45:
2x die situatie meegemaakt met mijn P2, en nee, me voet ging toch naar de rem :-)
Maar is dit niet veel anders dan met een normale automaat je auto een beetje willen laten rollen en dan moeten remmen? Bedoel, dit is niet echt inherent aan OPD naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2000jan
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 04-11-2024
Hansieo schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:43:
[...]

Ik ben zelf voor deze gegaan:

https://www.cablesoolutio...ge-cable-32a-3-phase.html

De motivatie:

Met de std. kabel kan ik std. gevallen aan, maar ben ik onderweg en bv bij een hotel/AirBnB met laadplekken dan kan het maar zo zijn, dat er 3 auto's voor de laadplek staan en dan zal je opzij moeten parkeren. En réken maar dat je dan baalt als een (laad)stekker die 7-8 mtr is...

Dan heb je dus een lange kabel nodig, en het prijsverschil tussen 8mtr en 12mtr is niet groot.
Wél is het zo dat een langere kabel meer verliezen geeft, en dus een fout kán triggeren als het hotel/BnB station niet super is.
En dát is de rede dat ik voor een 32A ben gegaan, minimale verliezen op 16A ook bij 12mtr.

Ik betaalde 309,= begin december, maar zie nu 359,= staan....
Maar de kabel ziet er zéér goed uit... dus nu maar wachten totdat alles weer "opengaat" en auto-trips weer in zicht komen.
Heb exact dezelfde !

Groot nadeel: weegt wel wat en oprollen is een hele klus !!! Hoe heb jij dat opgelost ? (qua bevestiging)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2000jan
[P2]

Er ontbreken spatlappen bij de P2 vind ik (sorry voor mijn noorderburen, ken het juiste woord dat jullie gebruiken hiervoor niet), zijkant wordt zéér snel vuil (ten andere de achterklep ook)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RJV2

RJV2

P8

Inspired schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:39:
[...]

Werkt dat niet alleen bij de P8 met warmtepomp? Dacht dat die eerder ook gemeld was in het topic.
Bij mij lijkt het te werken. Gisteren met 132 kW geladen nadat ik snellader had opgvoerd als bestemming. Ik heb geen warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben E
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-07 19:59
nikagl schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:35:
[...]

Wifi deed het bij mij zaterdag ineens ook niet meer. De wifi punten bij mijn huis bleven zichtbaar, ondanks dat ik vele kilometers ervandaan was. Dit bleef zo, tot hij vandaag bij de dealer z'n update kreeg... wifi werkt weer, hotspot en flitsmeister automatisch aan zodra hij met bluetooth is gekoppeld, nooit meer last van geen wifi of data verbinding (I hope...)
Ik heb dit nu ook, geen 4G en WiFi voor hotspot niet meer aan de praat te krijgen omdat netwerken blijven hangen. Resetten van netwerkinstellingen, met homeknop en pauze/play knop werken allemaal niet. Werkt het bij jou sinds die laatste update stabiel anders ga ik ook even langs de dealer namelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
RJV2 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:58:
[...]

Bij mij lijkt het te werken. Gisteren met 132 kW geladen nadat ik snellader had opgvoerd als bestemming. Ik heb geen warmtepomp.
Zie je en/of merk je dit ook? Of dat verder niet? Dat hij aan het voorverwarmen is bedoel ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedfreakR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 09:37

SpeedfreakR

Zoeffff.....

[...]

Kun je iets meer details geven? Hoelang was je rit in KM en in minuten van het begin punt tot aan het oplaadstation? Veel snelweg of veel binnenwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2000jan
[...]

Interessant om dan het momentane verbuik in 't oog te houden de laatste kilometers om te zien of er meer stroom uit de batterij gaat om zichzelf 'voor te bereiden'.

Als dit effectief zo werkt, dan is dit wel een communicatieblunder (?) van Polestar/Volvo? Of is het gewoon RTFM ? (ik geef toe, de handleiding heb ik nog amper open gehad :p )

[ Voor 0% gewijzigd door S2000jan op 15-01-2021 14:11 . Reden: tikfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJV2

RJV2

P8

SpeedfreakR schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:07:
[...]

Kun je iets meer details geven? Hoelang was je rit in KM en in minuten van het begin punt tot aan het oplaadstation? Veel snelweg of veel binnenwegen?
Eh, zie mijn eerdere berichten hierover. Je kunt de zoekfunctie in de forum gebruiken. Of de berichtjes van gisteravond en vanmorgen even bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
S2000jan schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:11:
[...]

Interessant om dan het momentane verbuik in 't oog te houden de laatste kilometers om te zien of er meer stroom uit de batterij gaat om zichzelf 'voor te bereiden'.

Als dit effectief zo werkt, dan is dit wel een communicatieblunder (?) van Polestar/Volvo? Of is het gewoon RTFM ? (ik geef toe, de handleiding heb ik nog amper open gehad :p )
Staat volgens mij nergens, dus een kostbare blunder in de zin dat het slechte laden veel nodeloze negatieve aandacht heeft gekegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedfreakR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 09:37

SpeedfreakR

Zoeffff.....

RJV2 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:21:
[...]

Eh, zie mijn eerdere berichten hierover. Je kunt de zoekfunctie in de forum gebruiken. Of de berichtjes van gisteravond en vanmorgen even bekijken.
Sorry ja ik dacht dat dit een nieuwe ervaring was. Had hem gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvS_68
zap681 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:30:
[...]

Net even met een redelijk volle accu gereden, althans het regeneratie gedeelte was geheel gearceerd.
Ik merk geen verschil in afremmen. Volgens mij geeft de software van de P2 je altijd deceleratie.
Ik spreek niet uit eigen ervaring, maar mijn dochter zei het afgelopen week meteen.
Als je niet kunt regenereren (grijs gearceerd) en je merkt geen verschil, dan zou dat betekenen dat hij met OPD dus automatisch fysiek bijremt. Ik heb geen idee....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:43
P2:
Herken ik ook. Met bevroren accu’s die ook nog eens vrijwel vol waren had ik ook dat gearceerde stuk maar OPD werkte zoals altijd. Dat gearceerde wordt gedurende de rit minder maar dat merk je niet in OPD. Dus goed geprogrammeerd door PS/Volvo. Dat mag ook wel eens gezegd worden! 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvS_68
[...]

Mijn P8 is inmiddels als het goed is geproduceerd en zal binnenkort wel geleverd worden (weet alleen niet of hij al in NL is) en dan ga ik dat OPD zeker uittesten - maar dan in mijn eentje...haha.
Alleen zal ik - ook nog in de toekomst - regelmatig rijden in andere auto’s die dat OPD kunstje niet kennen, dus ben ik wel een beetje bang dat je iedere keer weer in dezelfde leercurve terecht komt.....
We zullen het zien, maar de eerste ervaringen met OPD waren voor mij niet zo fijn (na al in de grootteorde van 1.800.000 km in auto's zonder die voorziening gereden te hebben gedurende de 54 jaar dat ik mijn rijbewijs heb).

Blijkbaar toch wel wat verschillen in functies van de aandrijflijn,
P2 heeft OPD uit/middel/standaard (ken niet de exacte termen)
en daarbij Creep on/off waarbij alle combi's mogelijk zijn.

Ik vond OPD eerst ook prettig, maar inmiddels gebruik ik het niet meer. Ook een oude grijze aap....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie van Dijk
  • Laatst online: 18-09 15:41
Instappen - yeah internet doet het.
Voorverwarmen aan.
10 min later terug.... Geen internet.
Gek van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvS_68
Mga1600 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:23:
[...]

Ik las ergens dat he op het scherm naar beneden moet scrollen om de timer instellingen te bevestigen.....klopt dat?
Klopt. heb ik gedaan.
1e keer had ik de tijd geprogrammeerd op de begintijd opwarmen omdat ik zag dat hij het een half uur zou doen. Nu las ik dat ik de vertrektijd moet invullen, dus waarschijnlijk de eerste keer was hij alweer afgekoeld.
2e keer weet ik zeker dat ik hem goed geprogrammeerd heb. Op de dag zelf een paar uur voor vertrek en toen heeft hij niets gedaan.
Nu heb ik begin van de week geprogrammeerd voor vanavond. Net bij het aansluiten van de laadpaal nog even gekeken en hij staat netjes op het scherm. Als ik dus straks in een koude auto stap wordt het de dealer bellen, vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
Zijn er ook mensen onder de 4G klagers die deze week ook echt iets hebben ondernomen richting dealer/volvo en zo ja wat is hierin de status?

Ikzelf heb deze week net als de vorige weken te weinig gereden om goede feedback te geven, ik ga van ellende morgen maar even naar een kennis voor een bakje koffie om wat kilometers te rijden en heb ook volgende week een aantal ritjes voor de boeg. Als ik de komende periode weer steeds dat 4G issue heb kan ik vanuit mezelf iets ondernemen.

Super dat het laden bij chargers sneller gaat wanneer je er specifiek naar toe navigeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickvanderveen
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-09 09:09
Ruben E schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:59:
[...]

Ik heb dit nu ook, geen 4G en WiFi voor hotspot niet meer aan de praat te krijgen omdat netwerken blijven hangen. Resetten van netwerkinstellingen, met homeknop en pauze/play knop werken allemaal niet. Werkt het bij jou sinds die laatste update stabiel anders ga ik ook even langs de dealer namelijk..
Van huis naar de dealer voor upgrade P2 prima internet. (Dagen niet gehad)
Na de update voor de PoleStar rijd ik weg en valt Spotify uit: geen internet.
Ik schakel over op hotspot telefoon.
Parkeer bij een volgende afspraak en zet T-mobile weer aan en WiFi uit....

En ik heb weer internet.....

‘T Is en blijft onvoorspelbaar, ondanks de extra update van vandaag!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quark2
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-07 19:24
Blankinho schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:14:
Zijn er ook mensen onder de 4G klagers die deze week ook echt iets hebben ondernomen richting dealer/volvo en zo ja wat is hierin de status?

Ikzelf heb deze week net als de vorige weken te weinig gereden om goede feedback te geven, ik ga van ellende morgen maar even naar een kennis voor een bakje koffie om wat kilometers te rijden en heb ook volgende week een aantal ritjes voor de boeg. Als ik de komende periode weer steeds dat 4G issue heb kan ik vanuit mezelf iets ondernemen.

Super dat het laden bij chargers sneller gaat wanneer je er specifiek naar toe navigeert.
[p2]
Ik heb mijn 4g problemen via de support website bij Polestar gemeld en daar naast de ontvangstbevestiging nooit meer reactie op gehad. Daar zelf ook niets meer mee gedaan omdat 4g op enig moment weer terug leek te komen en terug is (klopt weer af).

Daarnaast heb ik Allego gevraagd of er iets bijzonders te zien was omdat ik bij een snellader maar liefst 45 minuten (!) nodig had om 16,68 kWh te laden (....). SOC van 11 naar 30%. Hij kwam toen in de auto niet verder dan 70km/h laadsnelheid. Zowel paal- als auto gaven geen foutmelding maar dat lijkt me toch niet echt de bedoeling, vandaar dat ik Allego heb gevraagd of zij iets konden zien. Daar heb ik ondanks een paar keer reminders nooit meer iets van gehoord helaas. Daarna heb ik nog een keer geladen met 170 km/h maar dat was 'maar' een 50 kW lader.
Ik weet dus niet 100% of er nou een fout in mijn auto zit of dat het incidenteel was.

P2 Moon non PP Android 10 P2108.3 | 1979 Landrover series III 'Stage One' V8 | Duurzaamheid is ook lang met dingen doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jehanthar
  • Laatst online: 04-10-2024
P2
Dit was gisteren het antwoord van Polestar CS op mijn vraag over 4G:

4G- We ervaren momenteel wat problemen met het 4G netwerk. Dit ligt niet aan uw auto of de software. Dit is een probleem aan de kant van het netwerk. Dit is prioriteit nummer 1 voor beide Polestar en Volvo(XC40P8 is ook beïnvloed door de netwerk problemen). Er is geen officieel woord over hoe lang deze storing zou kunnen duren.

Polestar2 launch edition, Void, charcoal, non PP/19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
[...]

lol, dit aapje is ook zo jong niet meer, maar was "er" na 5 min prima aan gewend en dat op de sterkste stand.
Stad is voor mij OPD, snelweg juist niet, maar ik heb de mijn e nét en moet dus ervaring opdoen.

ps:
gezien de verschillende ervaringen van wel/niet OPD...
zou het kunnen dat het te maken heeft met je "pk / koppel" ervaring?
mijn snelle Audi's moest ik altíjd met een fluwelen voetje rijden.... :Y

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
S2000jan schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:11:
[...]

Er zou een (printbare) pdf manual komen.... weet iemand al iets meer ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2000jan
Hansieo schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:42:
[...]

Er zou een (printbare) pdf manual komen.... weet iemand al iets meer ?
Ik heb deze op mijn google drive staan , 568 pagina's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcWz6UABlkU9of48ZRKOpdjjHIU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TTemALQzGPRqgg9oYnPLwUIJ.jpg?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door S2000jan op 15-01-2021 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
S2000jan schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:50:
[...]

Heb exact dezelfde !

Groot nadeel: weegt wel wat en oprollen is een hele klus !!! Hoe heb jij dat opgelost ? (qua bevestiging)
Ik heb een nette plastic tas met rits om vocht onder de trunk-kap geen kans te geven, en er zit een silica gel zak in.

Deze kabel gaat ALLEEN mee als ik verwacht/weet dat onderweg laden nodig is, en waarschijnlijk op een plek die onzeker is.

heeft mijn doelbestemming laadpalen in de omgeving (bij een stad best wel veel) dan gebruik ik gewoon de std kabel die altijd in de auto zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Hansieo schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:40:
[...]

lol, dit aapje is ook zo jong niet meer, maar was "er" na 5 min prima aan gewend en dat op de sterkste stand.
Stad is voor mij OPD, snelweg juist niet, maar ik heb de mijn e nét en moet dus ervaring opdoen.

ps:
gezien de verschillende ervaringen van wel/niet OPD...
zou het kunnen dat het te maken heeft met je "pk / koppel" ervaring?
mijn snelle Audi's moest ik altíjd met een fluwelen voetje rijden.... :Y
Nou nee....dat is het niet,,,... dat vermogen ben ik wel gewend van mijn XC90T8 (met polestar tuning) doe alles bij elkaar ook een dikke 420 en heel koppel had.
Wellicht moet ik gewoon meer met OPD oefenen om het te gaan waarderen als ik binnenkort mijn auto ‘krijg’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2000jan
Hansieo schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:51:
[...]

Ik heb een nette plastic tas met rits om vocht onder de trunk-kap geen kans te geven, en er zit een silica gel zak in.

Deze kabel gaat ALLEEN mee als ik verwacht/weet dat onderweg laden nodig is, en waarschijnlijk op een plek die onzeker is.

heeft mijn doelbestemming laadpalen in de omgeving (bij een stad best wel veel) dan gebruik ik gewoon de std kabel die altijd in de auto zit
Ik had de langere gekocht voor thuis op mijn oprit, dan moet ik niet achteruit de oprit oprijden én de kabel uit de frunk halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenR4
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-05-2022
[P8]
Ondanks berichten dat 4G opgelost zou zijn heb ik sinds vanmiddag weer storing. Vanochtend bij wegrijden gelijk verbinding, maar vanmiddag toch weer geen connectie....😖☹️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
MaartenR4 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:57:
[P8]
Ondanks berichten dat 4G opgelost zou zijn heb ik sinds vanmiddag weer storing. Vanochtend bij wegrijden gelijk verbinding, maar vanmiddag toch weer geen connectie....😖☹️
ik heb echt frequent issues gehad - maar sinds gister niets meer.. (fingers crossed!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:43
Vandaag mijn P8 terug met de nieuwe on board charger, ze hebben dit verder nog nooit mee gemaakt. Hij bleek kortsluiting te geven op 1 fase.

4G heeft het bij mij tot nu toe ook gedaan zonder problemen vandaag maar ik wacht het nog even dit weekend af anders zal ik ook nog eens een melding maken bij mijn dealer.

Over de update van Januari is nog niks bekend helaas, ze hadden hem al verwacht maar helaas. Bij 50 P2's in NL gaat het volledig goed met OTA updates dus het is onduidelijk waarom ze de update nog niet vrij geven bij de P8. Communicatie vanuit Volvo naar de dealers is niet altijd top. Hier op de forums hebben we vaak informatie sneller dan de dealer zelf.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ach-jee
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:38
Ik vind de OPD nog steeds heerlijk werken (behalve op de snelweg). Als je niet als een hork omgaat met je acceleratiepedaal is het verschil tussen ‘OPD uit’ en met het rempedaal remmen versus ‘OPD aan’ qua zuinigheid marginaal lijkt me in de bebouwde kom. Door de P2 is mijn rechtervoet inmiddels m’n meeste gevoelige lichaamsdeel geworden. Ik typ, kook en gitaarspeel er tegenwoordig ook mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
Petzun schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:38:
[...]

Hoop voor je dat het dan werkt. Werkt bij mij zittend overigens ook. En ook gewoon in de P-stand.
Anders een bezoekje aan de dealer, heb je meteen de timer. Succes.
Ik denk dat het komt omdat ik het probeerde na het rijden.
Nu net naar de auto gelopen en kon staand het wel activeren. (zittend niet geprobeerd)
Dat werkt dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zap681
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-08 09:33
[P2]

Vraagje over de helderheid van het middendisplay/bestuurdersdisplay:

Op de ‘avond’ stand kan ik de helderheid van hiervan regelen maar zodra deze overgaat naar de ‘dag’ stand doet het scrollwieltje links van het stuur bij mij niets meer.

Klopt dit? Misschien heb ik iets verkeerd ingesteld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
4v4t4r schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:10:
[...]

Ik denk dat het komt omdat ik het probeerde na het rijden.
Nu net naar de auto gelopen en kon staand het wel activeren. (zittend niet geprobeerd)
Dat werkt dus :)
Perfect, wel een prettige functie voor de vorst ochtenden van nu.

XC40 EV Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:12
@zap681 klopt, dat is Polestar vergeten

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
Mga1600 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:51:
[...]

Nou nee....dat is het niet,,,... dat vermogen ben ik wel gewend van mijn XC90T8 (met polestar tuning) doe alles bij elkaar ook een dikke 420 en heel koppel had.
Wellicht moet ik gewoon meer met OPD oefenen om het te gaan waarderen als ik binnenkort mijn auto ‘krijg’
Kan ik aanraden. Je moet inderdaad tov ‘normaal’ echt met een fluwelen voetje rijden. Met name mbt afremmen dus gewoon maar hee lichtjes loslaten en dan lijkt hij wel een beetje uit te rollen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sky_walker
  • Laatst online: 19-09 08:45
[...]

Eens, mijn ervaring is ook het prettigst zonder OPD zowel binnen de bebouwde kom en op de snelweg, Met anticiperen en rustig remmen rijdt het voor mij (en medepassagiers) het meest comfortabel en wordt er niemand wagenziek. Als je rustig remt de regenereer je net zo efficient (of nog beter) dan met OPD want soms is uitrollen efficienter dan steeds weer remmen en optrekken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2Hattem
  • Laatst online: 14-08 18:57
Spanky79 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:23:
[...]

Kan ik aanraden. Je moet inderdaad tov ‘normaal’ echt met een fluwelen voetje rijden. Met name mbt afremmen dus gewoon maar hee lichtjes loslaten en dan lijkt hij wel een beetje uit te rollen.
Ahaa... zo doe je dat dus! Je moet dus een soort van kramp in je kuiten krijgen om hetzelfde te kunnen bereiken als OPD stand licht en gas loslaten?! Nee, nu begrijp ik de toegevoegde waarde van OPD normaal tenminste 🤣🤣🤣

P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Helemaal opgelost lijkt het helaas nog niet. Net rond 17:15 duurde het toch weer 10 minuten voor er verbinding was. Vanmiddag en gisteren ging het wel goed.

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sky_walker
[P2] ACC & pilot assist

Afgelopen week op de provinciale weg en snelweg eens de ACC & pilot assist uitgebreid getest.

Filerijden, dat ging goed, auto blijft netjes in spoor en volgt voorganger. Ook stilstand en optrekken gaat goed.

Provinciale weg, 80km, auto volgt voorganger netjes, totdat deze afslaat bij een afrit en de P2 slaat ook af totaal onverwachts! Grote ruk aan stuur om rechtdoor te blijven gaan. De auto geeft dus prioriteit aan de auto voor je ipv de belijning. Gebeurde tpv afslag met onderbroken blokkenstreep rechts, daar gaat de P2 dus vol doorheen.

Snelweg, hoge flyover Kleinpolderplein van A13 naar A20 richting Gouda, 80km.
De auto volgt de rechterbaan netjes tot in de bocht naar links. De auto vliegt de bocht uit (rijdt rechtdoor) en negeert de doorgetrokken streep. Noodingreep om niet in de vangrail te belanden. Er zat geen auto voor me in de bocht om te volgen.

Enfin, ik heb er nog geen vertrouwen in. Enkel filerijden of snelweg rechtuit durf ik het aan.

Andere ervaring hiermee?

skywalker.

[ Voor 3% gewijzigd door sky_walker op 15-01-2021 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spanky79
P2Hattem schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:32:
[...]

Ahaa... zo doe je dat dus! Je moet dus een soort van kramp in je kuiten krijgen om hetzelfde te kunnen bereiken als OPD stand licht en gas loslaten?! Nee, nu begrijp ik de toegevoegde waarde van OPD normaal tenminste 🤣🤣🤣
Als je in je P8 creep niet kan uitzetten en OPD niet kunt aanpassen moet je er een beetje mee leren omgaan. Werkt eigenlijk best goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata
  • Laatst online: 19-09 08:41

Rianata

Have you played Atari today?

sky_walker schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:43:
[P2] ACC & pilot assist

Afgelopen week op de provinciale weg en snelweg eens de ACC & pilot assist uitgebreid getest.

Filerijden, dat ging goed, auto blijft netjes in spoor en volgt voorganger. Ook stilstand en optrekken gaat goed.

Provinciale weg, 80km, auto volgt voorganger netjes, totdat deze afslaat bij een afrit en de P2 slaat ook af totaal onverwachts! Grote ruk aan stuur om rechtdoor te blijven gaan. De auto geeft dus prioriteit aan de auto voor je ipv de belijning. Gebeurde tpv afslag met onderbroken blokkenstreep rechts, daar gaat de P2 dus vol doorheen.

Snelweg, hoge flyover Kleinpolderplein van A13 naar A20 richting Gouda, 80km.
De auto volgt de rechterbaan netjes tot in de bocht naar links. De auto vliegt de bocht uit (rijdt rechtdoor) en negeert de doorgetrokken streep. Noodingreep om niet in de vangrail te belanden. Er zat geen auto voor me in de bocht om te volgen.

Enfin, ik heb er nog geen vertrouwen in. Enkel filerijden of snelweg rechtuit durf ik het aan.

Andere ervaring hiermee?

skywalker.
Je weet dat je niet te maken hebt met een systeem dat gelijk staat aan auto-pilot? Oftewel het ACC & Pilot Assist zijn hulpmiddelen. Waarom denk je dat het zo gevoelig reageert op het moment dat het geen handen aan het stuur registreert? 8)7

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sky_walker
Rianata schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:03:
[...]

Je weet dat je niet te maken hebt met een systeem dat gelijk staat aan auto-pilot? Oftewel het ACC & Pilot Assist zijn hulpmiddelen. Waarom denk je dat het zo gevoelig reageert op het moment dat het geen handen aan het stuur registreert? 8)7
Dat begrijp ik zeker, enkel dit systeem kan wel voor gevaarlijke situaties leiden als mensen dit gebruiken op de snelweg. Er kan een bocht in een snelweg zitten toch ? of iemand die van rijstrook wisselt.

En ja, ik hou mijn handen aan t stuur bij gebruik van deze systemen.

Ik heb eerder met dit soort systemen gereden in andere merken, en daar werkte het toch wat betrouwbaarder naar mijn mening.

Maar inderdaad, het is slechts een hulpmiddel,. voor mij enkel in de file op lage snelheid. safety first

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas84!
  • Laatst online: 25-01-2022
Iemand enig idee of uitgesteld laden ook nog beschikbaar komt voor de P8. Ik heb daltarief en wil pas om 23.00 beginnen met laden.of kijk ik erover heen?

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brekie
  • Laatst online: 07-02 19:11
Sebas84! schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:24:
De laatste tijd heb ik wat meer meegelezen dan daadwerkelijk bijgedragen. Na 2 maanden rijden in de P8 staat de teller nu op 8000km. Bovenal vind ik het een fijne auto maar begin ik me vooral te storen aan de communicatie van Volvo (dus niet de dealer) en welke kansen het merk m.i. laat liggen om de auto/platform (snel) nog beter te maken dan hij al is. Als ik zie hoeveel feedback er al verzameld wordt dit forum dan moet het toch een koud kunstje zijn om dit ook te faciliteren vanuit Volvo zelf.

Anyway. wat ik denk dat beter kan aan de auto is het volgende.

OPD: ik vind het fijn rijden in de bebouwde kom en op de snelweg had ik het al uit! dit deed ik ook al in mijn passat GTE alleen hoefde ik dan alleen maar een tikje tegen de pook aan te geven om de "brake" stand in te schakelen. dit werkte fantastisch! mijn advies aan Volvo zou zijn, faciliteer het aan/uit zetten van OPD middels een fysieke knop/pook en werk in de tussentijd aan de software zodat je hem eventueel wel altijd aan kunt laten i.v.m de veiligheid.

4G/LTE: Genoeg over gelezen hier. Stabiliteit moet toch beter kunnen voornamelijk omdat deze auto best wel afhankelijk is van een goede internetverbinding

Range: Als je deze auto neemt doe dit dan alleen als je een laadpaal op je oprit hebt, hahah! hij is dorstig en laadt niet bijzonder snel op.

Hoofdscherm: zitten wel wat missers in als je het mij vraagt. vooral de kleine dingen storen mij. zoals het niet onthouden van settings. hiermee bedoel ik bijvoorbeeld de radio en telefoon. bij de radio wil ik standaard door mijn favorieten scrollen en bij de telefoon wil ik de recente nummers standaard tonen. hij zet dit steeds weer terug naar de lijst. erg irritant.

Goede post zeg, allemaal punten die ook op mijn lijstje staan.
Wat ik nog zou willen toevoegen is:
- Met stemopdrachten bediening van het hoofdscherm mogelijk maken.
- In/Uit zoomen van het navigatie display met behulp van knopjes aan het stuur.

Hopelijk gaat Volvo aan de slag met ons wensen lijstje O-)
Gr,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2Hattem
  • Laatst online: 14-08 18:57
Spanky79 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:02:
[...]

Als je in je P8 creep niet kan uitzetten en OPD niet kunt aanpassen moet je er een beetje mee leren omgaan. Werkt eigenlijk best goed.
Dan is de keuze voor de PS2 een gelukkige geweest in dezen 😀.
Maar dat zal voor de P8 toch ook nog wel aangepast worden mag ik hopen?

P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recharge365
[P8]

Bij mij lijken de "problemen" met de internet verbinding verholpen. Sinds een paar dagen geen kruisjes meer door het symbool oOo

Het snel laden is nog niet echt snel, 60kW/h. Ook wanneer ik naar een adres navigeer waar het laadstation is. Voor de forumleden die al wel snel kunnen laden, hebben jullie had laadstation ingevoerd door het invoeren van een adres in het zoekveld of door het kiezen van een laadstation via categorien => laad station.

Op dit moment experimenteer ik met het lager zetten van de kachel en aanzetten van stoelverwarming om de actie radius te vergroten. Als de temperatuur op "LOW" staat en de fan op stand een (1) vind ik dat het systeem nogal hard blaast. Het lijk harder te blazen dan wanneer ik de temperatuur hoger zet met fan op stand een (1). Hebben jullie dit ook? En wat zou de reden hiervoor kunnen zijn?

Tot nu toe dik tevreden met de auto. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaqer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 20:43
P8
Laatste dagen hier ook stabieler met internet en geen last meer van het kruisje des doods :+ Maar weet iemand of er eigenlijk (echt g)een data limiet op zit? Met Spotify op de hoogste kwaliteit kan het hard gaan tenslotte, maar de belofte lijkt 'onbeperkt' te zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door Tweaqer op 15-01-2021 22:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
[...]

Ga het inderdaad lekker testen; OPD is in één woord genieten! Zo relaxt rijden en voor mij echt op alle weg soorten. Je moet alleen even wennen aan subtiel met je voet bewegen, anders vinden anderen in en rond de auto dat minder fijn. Maar eenmaal gewend is het net zo’n luxe als hand schakelen vs automaat vind ik. Ook daar zijn de rijders die het niet gewend zijn niet enthousiast omdat ze dan bij het remmen hun linkerbeen gebruiken. Maar eenmaal gewend... :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnDoe77
MaxxMark schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:11:
[...]

Het gaat er juist om dat je (hi/men) GEEN gebruik maakt van het gaspedaal en daardoor vol in de ankers gaat.

Dit zal voortkomen vanuit het voorheen niet gebruiken van OPD.

Ik herken het namelijk zelf ook vanuit mijn V60. Wel ACC, creep en uitrolmogelijkheden.

Als hij op de ACC staat dan wilde ik nog wel eens zachtjes het rempedaal aantikken om hem uit de ACC te halen (ipv het 'uit knopje'). Uit automatisme deed ik dat met de proefrit in de P2 ook. Waarbij OPD in de zwaarste stand stond.

Resultaat, je tikt de rem (hij remt dus NIET) --> acc gaat uit. Maar omdat je voet niet op het gas zit, registreert hij een halve tot hele seconde later dat je gas niet is in gedrukt en de OPD gaat volle kracht regenereren :D

Resultaat? Hij remt voor je gevoel vrij intensief. En dat kan resulteren in het schokkerige gevoel wat werd beschreven.

Het zelfde resultaat zal ook optreden als hij op ACC staat en je op "uit" klikt (en niet je voet op het gas hebt). Het lijkt mij ook vrij lastig om goed in te schatten waar je met het gaspedaal moet zitten om daarvoor te compenseren. Dat kan prima door rustig gas bij tegeven (met acc aan) tot hij accelereert en dan de acc uit te zetten, maar dat is alleen mogelijk als je de tijd hebt.

Ik vind het zelf fijner om het zonder OPD te doen, omdat ik daar mee het idee heb dat ik meer controle heb (dat is misschien een illusie). In mn v60 heb ik best wel geleerd om zuinig te rijden. Rustig gas geven, goed uit laten rollen, heel beperkt het gaspedaal indrukken om te regenereren, etc. Vooral in de "Pure" stand en boven 80km/h rolde die auto heel erg lang uit. De tijd die het duurde om van 110km/h naar 80km/h te gaan zonder te remmen wasa behoorlijk lang.

Daar valt mij overigens op dat de P2 ook met OPD uit en creep uit in 'uitrolstand' voor mijn gevoel toch sneller vertraagt dan mijn v60. Ik heb geen idee of dat licht aan bijvoorbeeld het verschil in gewicht + rolweerstand + aerodynamica + type banden, maar ik vond het vrij opvallend. Zeker als ik voor een verkeerslicht de laatste 5 meter een snelheid van bijvoorbeeld 10km/h heb, ervaart het alsof hij alsnog echt remt en tot stilstand komt ipv 'uitrolt'. De V60 in zijn N (of een handbak in zn vrij) heeft daar veel meer tijd voor nodig.
Ik moest ook wennen aan het via de knop uitzetten van de ACC met OPD aan. Maar inmiddels (ik rijd alleen maar OPD) werkt het als een malle. In de P8 is mijn ervaring dat als ik op het knopje druk om uit te schakelen, er een kleine vertraging is voor de OPD zijn werk gaat doen. In die paar tiende van een seconden kan ik hem precies opvangen met mijn voet. En ook de timing van het uitzetten, doe dat als je ook echt wilt gaan remmen, niet heel lang ervoor oid. Tot nu toe super blij mee, maar je moet er een paar ritten mee oefenen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
Recharge365 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 22:14:
[P8]

Bij mij lijken de "problemen" met de internet verbinding verholpen. Sinds een paar dagen geen kruisjes meer door het symbool oOo

Het snel laden is nog niet echt snel, 60kW/h. Ook wanneer ik naar een adres navigeer waar het laadstation is. Voor de forumleden die al wel snel kunnen laden, hebben jullie had laadstation ingevoerd door het invoeren van een adres in het zoekveld of door het kiezen van een laadstation via categorien => laad station.

Op dit moment experimenteer ik met het lager zetten van de kachel en aanzetten van stoelverwarming om de actie radius te vergroten. Als de temperatuur op "LOW" staat en de fan op stand een (1) vind ik dat het systeem nogal hard blaast. Het lijk harder te blazen dan wanneer ik de temperatuur hoger zet met fan op stand een (1). Hebben jullie dit ook? En wat zou de reden hiervoor kunnen zijn?

Tot nu toe dik tevreden met de auto. :)
Waarom zou je meer range willen hebben, red je het niet om je dagelijkse dingen te doen met die 275km die je nu ongeveer hebt? Ik ga voor comfort in een dergelijke luxe auto; kachel gewoon op comfortabel, stuur- en stoel verwarming aan! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recharge365
JohnDoe77 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 00:03:
[...]

Waarom zou je meer range willen hebben, red je he5 niet om je dagelijkse dopi gen te doen met die 275km die je nu ongeveer hebt? Ik ga voor comfort in een dergelijke luxe auto; kachel gewoon op comfortabel, stuur- en stoel verwarming aan! 8)
Ik red het soms wel en soms niet, afhankelijk van de omstandigheden. Een beetje ruimere marge is dan welkom. Liever thuis laden dan onderweg. :)

Maar goed, dat was niet de vraag ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP8
  • Laatst online: 15-09-2023

JP8

Quark2 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:28:
[...]

Daarnaast heb ik Allego gevraagd of er iets bijzonders te zien was omdat ik bij een snellader maar liefst 45 minuten (!) nodig had om 16,68 kWh te laden (....). SOC van 11 naar 30%. Hij kwam toen in de auto niet verder dan 70km/h laadsnelheid. Zowel paal- als auto gaven geen foutmelding maar dat lijkt me toch niet echt de bedoeling, vandaar dat ik Allego heb gevraagd of zij iets konden zien. Daar heb ik ondanks een paar keer reminders nooit meer iets van gehoord helaas. Daarna heb ik nog een keer geladen met 170 km/h maar dat was 'maar' een 50 kW lader.
Ik weet dus niet 100% of er nou een fout in mijn auto zit of dat het incidenteel was.
Kijk even of je ingestelde Amperage gewijzigd is. Ik heb afgelopen week meerdere problemen gehad met laden, en laadsnelheid. Auto weggebracht naar de dealer. Schijnt dat de auto nog maar met maximaal 6A laadde. Hier was een software reset voor nodig. (Kon het niet zelf wijzigen ik het instelling menu)

Nu is het probleem opgelost. Ook het probleem "foutmelding, sluit opnieuw aan" is opgelost.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JohnDoe77
Recharge365 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 00:30:
[...]

Ik red het soms wel en soms niet, afhankelijk van de omstandigheden. Een beetje ruimere marge is dan welkom. Liever thuis laden dan onderweg. :)

Maar goed, dat was niet de vraag ;)
Volgens mij is die “low” vooral bedoelt om een stikhete auto even snel te koelen, niet als instelling. Ik zie het al helemaal voor mij dat je dan in je auto zit met winterjas, handschoenen en muts om uiteindelijk 25km verder te kunnen rijden. _O-

Het zal wel aan mij liggen en natuurlijk zou ik ook liever hebben dat de auto altijd minimaal 400km haalt. Maar je rijdt in een super luxe auto die geniaal rijdt, geniet daar dan ook optimaal van! Lekker warm, rijden zoals je wilt rijden en de keer dat je dan echt de maximale kilometers rijdt, kun je na twee uur toch wel 20 minuten laden? B) Ik reed rond Kerst bijna 400km. Deed er heen circa 2 uur over, terug ook met na een uur een stop van 20 minuten. Broodjes gehaald dus lekker wandelend opgegeten. En ik vond het laden super snel gaan (wamtepomp en via Google naar Fastned genavigeerd, dus wie weet?). Hij kwam die 20min tot gemiddeld 92, top! Daarna lekker de warme auto weer in (19/20 graden auto, stuur- en stoelverwarming aan) en het laatste uurtje rijden. Echt genieten en geen gedoe dat de airco sneeuw in mijn gezicht blaast om net wat verder te komen. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
Low blaast idd behoorlijk hard en veel. Is in de v40 ook. Ik heb zelf eigenlijk altijd de stand op automatisch staan en dan zet ik de temperatuur gewoon in op 19/20 graden. En dan kom je er nooit meer aan. Alleen als je ff kort hard wil blazen voor bijv ontdooien.

Maar ik ga ook absoluut niet inleveren op luxe/comfort straks :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
JohnDoe77 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 08:49:
[...]

Volgens mij is die “low” vooral bedoelt om een stikhete auto even snel te koelen, niet als instelling. Ik zie het al helemaal voor mij dat je dan in je auto zit met winterjas, handschoenen en muts om uiteindelijk 25km verder te kunnen rijden. _O-

Het zal wel aan mij liggen en natuurlijk zou ik ook liever hebben dat de auto altijd minimaal 400km haalt. Maar je rijdt in een super luxe auto die geniaal rijdt, geniet daar dan ook optimaal van! Lekker warm, rijden zoals je wilt rijden en de keer dat je dan echt de maximale kilometers rijdt, kun je na twee uur toch wel 20 minuten laden? B) Ik reed rond Kerst bijna 400km. Deed er heen circa 2 uur over, terug ook met na een uur een stop van 20 minuten. Broodjes gehaald dus lekker wandelend opgegeten. En ik vond het laden super snel gaan (wamtepomp en via Google naar Fastned genavigeerd, dus wie weet?). Hij kwam die 20min tot gemiddeld 92, top! Daarna lekker de warme auto weer in (19/20 graden auto, stuur- en stoelverwarming aan) en het laatste uurtje rijden. Echt genieten en geen gedoe dat de airco sneeuw in mijn gezicht blaast om net wat verder te komen. O-)
Low is een temperatuur setting waarbij er zo hard mogelijk gekoeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recharge365
Juancho schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:51:
Low blaast idd behoorlijk hard en veel. Is in de v40 ook. Ik heb zelf eigenlijk altijd de stand op automatisch staan en dan zet ik de temperatuur gewoon in op 19/20 graden. En dan kom je er nooit meer aan. Alleen als je ff kort hard wil blazen voor bijv ontdooien.

Maar ik ga ook absoluut niet inleveren op luxe/comfort straks :)
Ik ben ook gewoon nieuwsgierig waarom de fan in stand "LOW" harder blaast dan in stand een (1).

Natuurlijk is het de bedoeling om lekker warm in de auto te zitten en niet in te leveren op comfort maar soms is het fijn om met wat minder comfort eerder thuis te zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quark2
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-07 19:24
JP8 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 08:44:
[...]

Kijk even of je ingestelde Amperage gewijzigd is. Ik heb afgelopen week meerdere problemen gehad met laden, en laadsnelheid. Auto weggebracht naar de dealer. Schijnt dat de auto nog maar met maximaal 6A laadde. Hier was een software reset voor nodig. (Kon het niet zelf wijzigen ik het instelling menu)

Nu is het probleem opgelost. Ook het probleem "foutmelding, sluit opnieuw aan" is opgelost.
Ja ik kon in de auto het amperage aanpassen tot max 32A. Juist daarom had ik graag inzicht in de Allego logfiles om uit te sluiten dat daar een technische storing zat. Ik ga binnenkort met een redelijk lege accu langs een 350 kW snellader om te kijken of hij dan wel goed laadt. Die zit in de buurt en dan is de paal geen beperking meer iig. Voor nu is het niet zo'n probleem nog omdat ik vrijwel nooit onderweg hoef te laden bij snelladers maar ik wil er komende vakantie (if ever) ook niet achter komen dat er tóch een laadprobleem in de auto zit. En al helemaal niet als dat met een software reset te voorkomen was geweest..m

P2 Moon non PP Android 10 P2108.3 | 1979 Landrover series III 'Stage One' V8 | Duurzaamheid is ook lang met dingen doen

Pagina: 1 ... 149 ... 247 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een Tesla versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic.