sky_walker schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:00:
Goedemiddag,
Ik heb al heel wat comments voorbij zien komen over het (beperkte) bereik van de P2/P8, icm ook een beperkte laadsnelheid, op dit forum en elders op internet.
Wat ik me nu afvraag, het is toch niet acceptabel wanneer een gerenommeerd autobedrijf een nieuwe wagen op de markt brengt, met een WLTP van 450km+ en een laadcapaciteit van 150kWh, en dat de ervaring eigenlijk is dat je ongeveer de helft van de range EN de helft van de laadsnelheid haalt.... dan vallen alle rekenmodelletjes in duigen, voor de lange afstandritten althans.... Dan worden we toch gewoon belazerd als de brand zich profileert met snelladen @ 150kwh etc....
Daarnaast de praktische ergernissen als een haperend 4G terwijl de hele auto aan Google is opgehangen. zelfs de navigatie hapert regelmatig als er geen 4G beschikbaar is. Onbegrijpelijk. Vandaag ging mijn vrouw voor het eerst weg met de polestar en ze moest haar telefoon gebruiken voor haar navigatie, omdat google ook de offline map niet wilde laden. Ze dacht dat ze 20 jaar terug in de tijd ging. ;-)
Snap me niet verkeerd, ik vind het een hele mooie auto, en het rijdt fantastisch, maar dit is niet de full EV ervaring die ik had verwacht.
Voor mij is het een leaseauto, voor een bepaalde periode, en ik kan de auto altijd 'teruggeven', maar je zal er maar 1tje gekocht hebben voor niet te weinig.
Ik ben wel onder de indruk hoe jullie op dit forum allemaal soort van positief blijven, maar dit zou toch allemaal niet kunnen voor een zeg maar nieuwe bmw3 of audi a4, met dit soort tekortkomingen ..... dus waarom wel voor een P2/P8?
Anyway, mijn mening, ik ga wel deze week wel eens duidelijke feedback geven aan de dealer/polestar support. Ik ga zo niet door met Full EV....
Ben benieuwd hoe jullie hier in zitten.
Skywalker.
Ik ben het helemaal met je eens hoor, maar de mensen die hier al wat langer zitten worden een beetje 'range discussie moe' denk ik. Over dat onderwerp is inmiddels alles al wel gezegd. Ik denk dat niemand ermee in zijn/haar nopjes is, maar het niet halen van de WLTP is, vrees ik, 'EV eigen'. Vervolgens scoren de P2 en P8 op dat vlak ook nog eens benedengemiddeld. Wat mij betreft wordt er een nieuwe methodiek ontwikkeld waarmee je een indicatie krijgt van bereik in verschillende omstandigheden. Helaas is het niet aan mij

Momenteel kun je de WLTP beter gebruiken om je (toekomstige) wagen af te zetten tegen andere (bestaande) EV's, dan kun je vervolgens het praktijkbereik van die EV's weer gebruiken om een betere indicatie te krijgen van het echte bereik. In september zat ik met de P2 rond de 18-20 kWh, dus ik heb goede hoop dat we vanaf de lente wel wat meer halen dan de helft van de WLTP.
Wat betreft de laadsnelheid, die is momenteel om te janken en dat valt Polestar/Volvo wel kwalijk te nemen wat mij betreft. Dat is in tegenstelling tot het bereik dan wel weer een eigenschap die misschien nog enigszins te optimaliseren valt, dus hopelijk gaan we daar nog wat verbetering zien.
Ik begreep dat er door T-Mobile toezeggingen gedaan zijn over de geschiktheid van het netwerk aan Volvo/Polestar en dat daar niet aan voldaan kan worden, maar dat men op hoog niveau met de kwestie bezig is. De grap is dat deze problemen volgens mij pas echt spelen sinds december. Vraag me af of dat komt doordat er meer auto's rondrijden en er dus meer mogelijke klagers zijn, of dat we de boel op de een of andere manier overbelasten.
Zou je kritiek ook zeker delen met Polestar, dat ga ik ergens aankomende tijd ook nog even doen. Denk wel dat ik na deze auto gereden te hebben niet meer terug kan naar een gewone ICE