Het grote Polestar 2 / XC40 P8 topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 144 ... 247 Laatste
Acties:
  • 1.470.207 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:25
Montalbano schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 23:51:
[...]

Nou, ja, internet wordt gebruikt voor navigatie, maar die heb ik lokaal geladen. De Spotify playlist die ik veel afspeel lijkt ook gedownload te zijn want doet het ook (nog).
Alleen de assistent werkt niet, dat is soms onhandig. Dus het is niet onwerkbaar en makkelijk omheen te werken met hotspot als het nodig is. Maar dat zou niet nodig moeten zijn en het duurt nu zo lang dat het begint te irriteren.
Misschien verschilt het voor een ieder, maar ik gebruik eigenlijk enorm vaak Spotify. Dus dat moet gewoon werken in zo'n dure auto. Anders moet je het via interne data niet aanbieden. En Maps heeft toch een actieve verbinding nodig om constant up to date te blijven met bijv. files? Als ik iets wel irritant vind in mijn huidige V40 is dat het navigatie systeem gewoon vrijwel nooit up to date is en je maar zo in een file kan komen te staan. Het grote voordeel van Maps zou juist moeten zijn dat het constant up to date is. Maar dat werkt met een offline kaart natuurlijk niet.

En in die paar uur dat ik proefreed gebruikte ik automatisch al heel veel de Google assist. Ik had toen ook geen data (denk geen actief data kaartje in de proef auto) maar ik kreeg dus toen al heel vaak te horen dat het niet mogelijk was vanwege geen verbinding. Gewoon gruwelijk irritant.

Google/Android is HET systeem in de auto. Als je als Volvo daarvoor kiest in samenwerking met Tmobile, dan moet het gewoon werken. En werkt het niet en is het je ontschoten tijdens het testen, dan mag je het nu toch wel een keer opgelost hebben? Ik snap best dat een nieuwe auto nog kinderziektes heeft, maar het nieuwe Android systeem heeft gewoon data nodig. Wat mij betreft dus nogmaals geen luxe probleem maar gewoon een heel essentieel onderdeel dat (nog) niet werkt.

Feit dat eigenlijk al die Volvo dealers van jullie het nog steeds niet weten maakt me wel een beetje angstig.

[ Voor 14% gewijzigd door Juancho op 09-01-2021 15:48 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recharge365
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-11-2021
Curly68 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 11:56:
[...]

Heb je ook gekeken naar de planner van je parkeerverwarming? Staan daar nog zaken aan?
Goed punt, meteen gekeken en er stond een verwarming gepland om vrijdag 13:30. Deze heb ik op nieuwjaarsdag erin gezet. Ik kan mij niet herinneren dat ik herhalen heb geselecteerd. Maar toch leek het actief te staan. Dit zou een goede verklaring kunnen zijn voor het teruglopen van de accu capaciteit.

Bedankt voor het meedenken. _/-\o_

Ik zou graag een optie zien dat je voorverwarmen alleen kan starten wanneer de auto aan de laadpaal hangt.
Aan de andere kant, het is misschien even wennen :)
Voor nu alle pre-conditioning verwijdert, ik neem geen risico's meer. Wel erg blij dat het hoogstwaarschijnlijk mijn eigen schuld is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GF
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 16:23

GF

nikagl schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:44:
[P8] Oef... zowel wifi als data werken niet meer bij mij... in de wifi lijst staan nog wel de oude access points, maar hij verbindt niet meer... nieuwe (bv. mijn hotspot) ziet hij niet in de lijst verschijnen... data werkt niet, maar kan ook niet bij het voorwaarden scherm komen omdat er geen wifi is ;)

En nee, CTRL-ALT-DELETE (20 sec home button ingedrukt houden) werkt jammer genoeg ook niet :(

Ik zou nog een "factory reset" kunnen proberen, maar maandag gaat hij naar de dealer voor de hoofdsteunen en voorverwarming voorprogrammeren upgrade, dus wacht dat eerst even af...
Ik had dit daarstraks ook. Lijkt me dan ook niet aan T-Mobile liggen aangezien Wifi ook niet werkt op dat moment. Na het uit-aan zetten, een stukje gereden te hebben en de auto te hebben afgesloten werkte het na terugkomst ineens weer wel. Klinkt toch echt als een software issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 15:10

Lancer

What the......

Ik heb gister een account bij T-mobile aangemaakt via de auto en meteen een vraag bij de helpdesk van T-mobile gelegd. Ik laat we weten als er wat uit komt.

Toch ook nog een mini update aan de auto. Ik ging er in eerste instantie vanuit dat de achterlichten compleet LED waren, maar dat is niet zo. Er zitten traditionele oranje knippers is. In vorige auto’s met een wit lamphuis deed ik daar altijd Silvervision lampen in. De handleiding geeft aan dat er PY24W lampen in moeten. Voor het bestellen eerst maar even gekeken. Wat denk je, er zitten PY21W lampen gemonteerd in de auto. Die had ik nog op de plank van de vorige...

Foto’s, de ene is zonder (1e), de ander met (2e). Valt vooral op als de zon er op staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_jSCC94JeZQ9xEh-hXw63YsYeI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XboL6tD1kp8C95XY8J5zYOap.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y23hph70Ht0vnM1K34eEiSPqTh0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/INuHjRBN6mbaeJK8HUcidHo9.jpg?f=fotoalbum_large

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
Het is echt jammer die 4g verbinding... Ik heb gisteren geprobeerd via wifi te connecten maar mijn auto ziet gewoon 0,0 beschikbare wifi omgevingen als ook mijn telefoon. Doe ik iets verkeerds?

De reacties hier dat een bepaalde playlist offline is dat is inderdaad soort van zo maar als je een andere nummer selecteert dan is het soms ook gewoon helemaal weg. Deze week ga ik denk ik zowel bij mijn dealer deze klacht officieel neerleggen als ook bij T-mobile proberen een ingang te vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:14
Waarom denken jullie dat het aan T-Mobile ligt? P2 heeft ook T-Mobile? Die heeft minder/geen internet issues toch?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:12
P2 heeft zeker net zoveel issues. WiFi werkt bij mij wel maar het duurt best lang voordat een netwerk wordt ‘gezien’.
Bij mij vandaag nog niet werkend gekregen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Recharge365
  • Laatst online: 15-11-2021
Spanky79 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 21:37:
[...]

Graag! Zou hem graag netjes installeren 😀
Zojuist even de meningen van andere forum leden gelezen met betrekking tot de positie van de life hammer. Helaas moeilijk te proberen wat nu het beste werkt...

Aangezien je toch geen idee hebt hoe je in de auto zit als je hem nodig hebt, voor jezelf of iemand anders heb ik de volgende plek gevonden. onder de portier armsteun. Gebruik gemaakt van bestaande schroef en gat. Alleen het oogje van de life hammer beugel een heel klein beetje groter gemaakt.
Ik vind het er goed uitzien en hoop dat iemand van hier het ook kan gebruiken :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YH1QXd2G5NOnzqvbQXjKeB1CjYU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ml74UUsmLfw5TGhQ0TcY9vUs.jpg?f=user_large

Bummer, ik zie net dag volvo nieuwenhuijse in Zwolle het ook zo doet |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Recharge365 op 09-01-2021 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:12
Blankinho schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:06:
Het is echt jammer die 4g verbinding... Ik heb gisteren geprobeerd via wifi te connecten maar mijn auto ziet gewoon 0,0 beschikbare wifi omgevingen als ook mijn telefoon. Doe ik iets verkeerds?

De reacties hier dat een bepaalde playlist offline is dat is inderdaad soort van zo maar als je een andere nummer selecteert dan is het soms ook gewoon helemaal weg. Deze week ga ik denk ik zowel bij mijn dealer deze klacht officieel neerleggen als ook bij T-mobile proberen een ingang te vinden..
Ik heb hetzelfde. Er wordt geen enkel wifi netwerk gezien. En dat terwijl ik recht boven de auto onder de carport een AP heb hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:39
@jswinkels probeer eens om wps op je netwerk uit te zetten.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer

Lancer

What the......

jswinkels schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:20:
[...]

Ik heb hetzelfde. Er wordt geen enkel wifi netwerk gezien. En dat terwijl ik recht boven de auto onder de carport een AP heb hangen.
Idd, WPS is een ding, maar ik had vandaag ook dat de auto geen wifi meer zag. Reboot van de boordcomputer loste dat op. (home knop 15-20s ingedrukt houden)

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-09 14:12
Juancho schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 15:46:
[...]

Misschien verschilt het voor een ieder, maar ik gebruik eigenlijk enorm vaak Spotify. Dus dat moet gewoon werken in zo'n dure auto. Anders moet je het via interne data niet aanbieden. En Maps heeft toch een actieve verbinding nodig om constant up to date te blijven met bijv. files? Als ik iets wel irritant vind in mijn huidige V40 is dat het navigatie systeem gewoon vrijwel nooit up to date is en je maar zo in een file kan komen te staan. Het grote voordeel van Maps zou juist moeten zijn dat het constant up to date is. Maar dat werkt met een offline kaart natuurlijk niet.

En in die paar uur dat ik proefreed gebruikte ik automatisch al heel veel de Google assist. Ik had toen ook geen data (denk geen actief data kaartje in de proef auto) maar ik kreeg dus toen al heel vaak te horen dat het niet mogelijk was vanwege geen verbinding. Gewoon gruwelijk irritant.

Google/Android is HET systeem in de auto. Als je als Volvo daarvoor kiest in samenwerking met Tmobile, dan moet het gewoon werken. En werkt het niet en is het je ontschoten tijdens het testen, dan mag je het nu toch wel een keer opgelost hebben? Ik snap best dat een nieuwe auto nog kinderziektes heeft, maar het nieuwe Android systeem heeft gewoon data nodig. Wat mij betreft dus nogmaals geen luxe probleem maar gewoon een heel essentieel onderdeel dat (nog) niet werkt.

Feit dat eigenlijk al die Volvo dealers van jullie het nog steeds niet weten maakt me wel een beetje angstig.
Gisteren vrijwel de hele dag een demo-P8 van de dealer tot mijn beschikking gehad om mee te laden (testen van mijn laadbox) maar ook om alvast lekker mee te kunnen spelen in afwachting van mijn eigen auto later deze maand.
Google Assistent deed het gewoon de hele dag - zonder uitval of storing. Verder werkte trouwens ook alles in de auto naar behoren- niets afwijkende vastgesteld.
Het is een demo auto die ongetwijfeld regelmatig met de laatste software geladen wordt.

Ik zou me er geen al te grote zorgen om maken, het komt allemaal goed. Vergeet niet dat hetzelfde systeem later dit jaar op de nieuwe grote Volvo’s moet gaan draaien - en er zal ze alles aan gelegen zijn om het eerst op ‘onze’ auto’s goed te krijgen zodat ze de basis dan over kunnen nemen.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeForceFX_BE
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-04-2022
Is hier iemand die de 4G problemen heeft in België? Als het enkel in Nederland zou voorkomen is het duidelijk een netwerk probleem. Wij hebben hier geen T-mobile en op de T-mobile website vind je terug dat ze samenwerken met alle 3 de netwerken hier.

P2 thunder 20" non-PP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
Lancer schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:28:
[...]

Idd, WPS is een ding, maar ik had vandaag ook dat de auto geen wifi meer zag. Reboot van de boordcomputer loste dat op. (home knop 15-20s ingedrukt houden)
Ik ga die reboot wel eens proberen. WPS heb ik sowieso niet aan staan, daarnaast zie ik niet hoe dat van invloed is op de zichtbaarheid van een wifi signaal (wel voor het verbinden met een netwerk). De lijst met WiFi netwerken is helemaal leeg, terwijl ik er met telefoon 5 zie. Ook een hotspot met de telefoon is niet zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
Mijn thuis netwerk werd zichtbaar in de P2 na uitzetten van de WPS. Waarom, dat moet je aan Volvo of Polestar vragen.

Mijn telefoon als hotspot gebruiken was een fluitje van een cent (Samsung S10e)

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Mag ik vragen waarom jullie de wifi (willen) gebruiken? Staat bij mij gewoon standaard uit.

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Lancer schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:04:
Ik heb gister een account bij T-mobile aangemaakt via de auto en meteen een vraag bij de helpdesk van T-mobile gelegd. Ik laat we weten als er wat uit komt.

Toch ook nog een mini update aan de auto. Ik ging er in eerste instantie vanuit dat de achterlichten compleet LED waren, maar dat is niet zo. Er zitten traditionele oranje knippers is. In vorige auto’s met een wit lamphuis deed ik daar altijd Silvervision lampen in. De handleiding geeft aan dat er PY24W lampen in moeten. Voor het bestellen eerst maar even gekeken. Wat denk je, er zitten PY21W lampen gemonteerd in de auto. Die had ik nog op de plank van de vorige...

Foto’s, de ene is zonder (1e), de ander met (2e). Valt vooral op als de zon er op staat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Altijd leuk een onderscheidend detail!
Er is nogal wat kritiek op de matige lichtopbrengst van de achteruitrijlampen.
Heb je toevallig nog gekeken of daar een beter ‘lampje’ in kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jswinkels
jswinkels schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:45:
[...]

Ik ga die reboot wel eens proberen. WPS heb ik sowieso niet aan staan, daarnaast zie ik niet hoe dat van invloed is op de zichtbaarheid van een wifi signaal (wel voor het verbinden met een netwerk). De lijst met WiFi netwerken is helemaal leeg, terwijl ik er met telefoon 5 zie. Ook een hotspot met de telefoon is niet zichtbaar.
Heb net gereboot (wat een harde tik!). Na de reboot zijn de netwerken wel zichtbaar. Nadat het systeem zet direct weer een reboot deed geprobeerd om te verbinden. Zonder succes....... Op mijn hotspot (iPhone XR) zie ik dat de auto even verbonden is, maar daarna wordt de verbinding direct verbroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ach-jee
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:39
Geen problemen met 4G hier, althans niet op de momenten dat ik in de auto zat. Ik rij nog steeds rond met de OS versie waar de auto in september mee uitgeleverd werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Het lijkt er echt op dat het na een update is ontstaan. Ik heb na aandrijving service vereist en ‘rem defect’ al meerdere updates gehad en sindsdien zijn de 4G problemen er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
Ik heb deze week 2x een kruisje gezien m.b.t. 4g. De weken daarvoor niet.

Lijkt mij aan het netwerk te liggen hoor. Via de mobiel is T-Mobile namelijk ook niet heel stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
Mga1600 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:59:
[...]

Altijd leuk een onderscheidend detail!
Er is nogal wat kritiek op de matige lichtopbrengst van de achteruitrijlampen.
Heb je toevallig nog gekeken of daar een beter ‘lampje’ in kan?
Heeft de P8 ook zwakke achteruitrijlampen dan? Ik dacht dat dit exclusief voor de P2 was, waar ze zeker niet te vervangen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie van Dijk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 15:41
Gloeilampen! 7(8)7 _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
guido66 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 17:42:
[...]

Heeft de P8 ook zwakke achteruitrijlampen dan? Ik dacht dat dit exclusief voor de P2 was, waar ze zeker niet te vervangen zijn.
Ik las hier van wel ja! Ik heb zelf nog geen P8 (later deze maand pas) en heb er nog niet in het donker mee gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mennonl87
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-07-2022
Mga1600 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 17:57:
[...]

Ik las hier van wel ja! Ik heb zelf nog geen P8 (later deze maand pas) en heb er nog niet in het donker mee gereden.
Gister avond bijna tegen de laadpaal gezet me vinger kon er nog net tussen
Door donker geen zicht op Camera sensoren gaven geen krimp.....

Hier had ik hem alweer naar voren gezet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6T2ob5R0NGZwypyerMaEmw7HQc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gOeBDCpyKeK9X8P4i1Egws9R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer

Lancer

What the......

Die lampen doen idd niet veel en zijn bij de P8 ook niet te vervangen.

Ik heb een rol reflectie tape gekocht en op de gevaarlijke hoeken geplakt. Werkt prima overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Misschien een raar hersenspinsel, maar zou het verbindingsprobleem op de een of andere manier temperatuur gerelateerd kunnen zijn?
Problemen zijn bij mij rond de kerst ontstaan, toen het serieus kouder werd.
Als ik ‘s ochtends de auto voorverwarm, heb ik (afgelopen week tenminste) direct verbinding. ‘S Middags niet voorverwarmd, geen verbinding.
Of de auto is tijdens het voorverwarmen “ontwaakt” en krijgt ergens in die 15-30 minuten alsnog verbinding waardoor het lijkt alsof hij direct verbinding heeft, dat kan natuurlijk ook.

Nou ja, zal wel niet, maar het schoot me ineens te binnen.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2Hattem
  • Laatst online: 14-08 18:57
Montalbano schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:02:
Misschien een raar hersenspinsel, maar zou het verbindingsprobleem op de een of andere manier temperatuur gerelateerd kunnen zijn?
Als ik ‘s ochtends de auto voorverwarm, heb ik (afgelopen week tenminste) direct verbinding. ‘S Middags niet voorverwarmd, geen verbinding.
Of de auto is tijdens het voorverwarmen “ontwaakt” en krijgt ergens in die 15-30 minuten alsnog verbinding waardoor het lijkt alsof hij direct verbinding heeft, dat kan natuurlijk ook.

Ik vermoed dat de auto tijdens de diepe slaap afhaakt van het mobiele netwerk en ff nodig heeft om weer aan te melden. De mijne (P2) stond sinds woensdag te slapen op de oprit en had vandaag een paar minuten nodig voordat 4G beschikbaar was.

Als je gaat voorverwarmen is de slaap sowieso voorbij maar heb je een aantal minuten geen aandacht voor de 4G verbinding want je zit lekker binnen en dan kan de auto zich weer aanmelden. Zou een verklaring kunnen zijn.

Als je het wilt testen moet je vertrekken zonder voorverwarming en kijken hoe lang het duurt voordat 4G up and running is?!

P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter

Mijn auto staat altijd in een garage waar het niet kouder dan 14 wordt. En ik heb de problemen ook.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017

Gebeurde bij mij voor het eerst nadat ik een tijd lang de stekker in de auto had toen die al op 90% zat en dus klaar was. Daarvoor ontkoppeld ik direct en had ik geen problemen. Maar of dat de oorzaak is, lijkt mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xc40p8
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13-11-2022
4v4t4r schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 10:18:
Er is nog niet bekend wanneer die "grote update" komt toch voor de p8? Ik heb oudere software en kan voorverwarmen niet in plannen nog.. nu met bevroren autos sochtends is dat wel echt een fijne optie. Ik wil alleen niet nu een afspraak maken en over 2 a 3 weken weer moeten voor die grotere OTA update.
Hier hetzelfde en totaal geen problemen. Ben bang dat ik die binnenhaal met een update. Mis voorlopig nog niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeForceFX_BE
P2Hattem schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:18:
[...]

Ik vermoed dat de auto tijdens de diepe slaap afhaakt van het mobiele netwerk en ff nodig heeft om weer aan te melden. De mijne (P2) stond sinds woensdag te slapen op de oprit en had vandaag een paar minuten nodig voordat 4G beschikbaar was.

Als je gaat voorverwarmen is de slaap sowieso voorbij maar heb je een aantal minuten geen aandacht voor de 4G verbinding want je zit lekker binnen en dan kan de auto zich weer aanmelden. Zou een verklaring kunnen zijn.

Als je het wilt testen moet je vertrekken zonder voorverwarming en kijken hoe lang het duurt voordat 4G up and running is?!
De auto is toch vanaf het begin ontwikkeld om samen te werken met een app, dan lijkt het mij toch raar om dan voorlopig, zolang die app er nog niet is, iets extra te programmeren om die 4G te laten wegvallen/slapen?
Want volgens mij moet die auto eenmaal de app er is toch altijd 'luisteren' zodat die ten alle tijden kan reageren om app-commando's zoals openen van deuren, klimaatregeling aan of laadstatus opvragen?

Hoe werkt zoiets bij andere EV's met app, gaan die ooit in slaapmodus waarbij ze niet meer bereikbaar zijn?

P2 thunder 20" non-PP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cello66
  • Laatst online: 02:21
Na de update allerlei issues
- profielen niet meer gekoppeld
- draadloze opladen doet niets meer
- submenu voor interieur verdwenen
- wifi werkt niet meer
- wifi submenu ook verdwenen
- afgelopen 2 dagen geen 4G meer.
Was het helemaal zat dus een echte reboot gedaan.
Vond de auto niet echt leuk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQBQB86NMmcHq5bsrx90rXojJuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2o5Z6TEYMEBFr0CKg1cVDY04.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna nog steeds geen 4G en alles was weg.
Toen ben ik voor de grap maar een voor een alle connectiviteit services gaan stoppen en toen ineens was er weer 4G.
Zal wel toeval zijn geweest, want het was al na vier uur.....

P2 Launch Edition Void 20”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crabro
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 20:02
P2

Het is al weer even geleden dat ik hier was dus niet "bij" met het topic. Afgelopen maanden ging het allemaal prima maar van de week de recall gehad en eindelijk de laatste update op de auto. En jawel hoor, vandaag ineens een nieuw probleem. Stuk gereden, had 60% batterij en na 20 min weer verder willen rijden na een korte stop ineens 0% batterij en verder wilde hij natuurlijk niet meer rijden. Ben een goed stuk weg gelopen en 5 min gewacht en daarna had ik mijn 60% weer terug. Iemand dit probleem ook al gehad???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeForceFX_BE
Crabro schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 20:03:
P2

Het is al weer even geleden dat ik hier was dus niet "bij" met het topic. Afgelopen maanden ging het allemaal prima maar van de week de recall gehad en eindelijk de laatste update op de auto. En jawel hoor, vandaag ineens een nieuw probleem. Stuk gereden, had 60% batterij en na 20 min weer verder willen rijden na een korte stop ineens 0% batterij en verder wilde hij natuurlijk niet meer rijden. Ben een goed stuk weg gelopen en 5 min gewacht en daarna had ik mijn 60% weer terug. Iemand dit probleem ook al gehad???
Ja er zijn hier de laatste dagen al enkele vergelijkbare dingen gepost, niet met 0%, maar wel opvallend foute soc die daarna later terugkwam. Weet wel niet zeker of het P2 of XC40 was

P2 thunder 20" non-PP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
En nog even voor de verslaglegging: vanmiddag hele middag geen 4G en vanavond vanaf 18:00 meerdere ritjes met 4G, gewoon meteen zonder verdere acties. Wel begint de auto altijd met een kruisje, maar als de 4G werkt verdwijnt dit kruisje na een paar seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnns85
  • Laatst online: 13:40
GeForceFX_BE schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 20:12:
[...]

Ja er zijn hier de laatste dagen al enkele vergelijkbare dingen gepost, niet met 0%, maar wel opvallend foute soc die daarna later terugkwam. Weet wel niet zeker of het P2 of XC40 was
Hier ook gehad in de P2. Liep tijdens rijden heel hard terug (2x zo hard als normaal), maar gelukkig niet in de buurt van de 0% gekomen. Later idd weer goed. Nu één keer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnns85
Sten2017 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 17:35:
Ik heb deze week 2x een kruisje gezien m.b.t. 4g. De weken daarvoor niet.

Lijkt mij aan het netwerk te liggen hoor. Via de mobiel is T-Mobile namelijk ook niet heel stabiel.
Ik ben op zich geen fan van T-Mobile, maar las op een P2 forum in de UK dat ze daar dezelfde problemen hebben met de haperende verbinding op het EE netwerk (voorheen Virgin). Vind het daardoor lastiger T-Mobile de schuld te geven.

Aangezien het een eSIM lijkt te zijn kan het ook met roaming issues of provisioning te maken hebben wellicht? Bijna alsof een server van Polestar/Volvo zelf loopt te klapperen. Ben niet op de hoogte van hoe dat precies werkt, maar misschien dat zoiets nodig is om te autoriseren of je wel toegang hebt, zeker straks na die 3 jaar als je moet betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Op het Duitse forum hebben ze ook veel 4G problemen en waren die problemen er ook al in oktober vorig jaar. Volvo/PS maakt gebruik van de ‘hotspotdrive’ service van t-mobile/Deutsche Telekom. Daar is ook die pagina met Internet-voorwaarden van. Iemand op dat forum had toen mailcontact met de support van hotspotdrive gehad en daarna werkte het weer. Zou me niks verbazen als er iets met die service niet goed werkt en Volvo dus afhankelijk is van deze provider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nikagl
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-09 17:07
Hier nog een lifehammer plek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3CgrK41K5M0MugAmXqSLCek8e7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eCLeB238fWkoNFm0bdRZDyV0.jpg?f=fotoalbum_large

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikagl
En voor de statistics freaks:

Nieuwegein -> Coevorden = 156km, 100% > 24% = 76% (met 100 km/h, overdag)
Coevorden -> Nieuwegein = 156km, 94% > 14% = 80% (met 130 km/h, 's avonds)

(100% opgeladen ivm mijn eerste lange tripje, hahaha)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2LZXnIAxoahCd9gv665MDoYFa4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0fML2ciG9xJUbi9t7kiqfShd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door nikagl op 09-01-2021 23:25 ]

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
nikagl schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 23:24:
En voor de statistics freaks:

Coevorden -> Nieuwegein = 156km, 94% > 14% = 80% (met 130 km/h, 's avonds)

(100% opgeladen ivm mijn eerste lange tripje, hahaha)

[Afbeelding]
Heb je dit dus zonder bijladen gedaan en dit is dus van 1 volle (100%) accu en nog 15% over? En met/zonder WP? Als je dus 312 KM kan doen word ik daar weer iets enthousiaster van. Ik zag namelijk nog 2 video's van die Kris Riva en daar werd ik niet heel blij van. Al is het bij hem (en Bjorn) gewoon zoveel kouder dan hier en volgens mij rijden ze ook vaak 120/130?

[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 09-01-2021 23:54 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeForceFX_BE
Juancho schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 23:51:
[...]

Heb je dit dus zonder bijladen gedaan en dit is dus van 1 volle (100%) accu en nog 15% over? En met/zonder WP? Als je dus 312 KM kan doen word ik daar weer iets enthousiaster van. Ik zag namelijk nog 2 video's van die Kris Riva en daar werd ik niet heel blij van. Al is het bij hem (en Bjorn) gewoon zoveel kouder dan hier en volgens mij rijden ze ook vaak 120/130?
Lijkt mij eerder dat hij op bij eerste rit 76% van batterij heeft leeggereden (tot 24% dus), dan heeft bijgeladen tot 94% en vervolgens 's avonds is teruggereden en op 14% is aangekomen.

Wat dus betekent als je van 100% naar 5% zou rijden je 185km ver komt aan 130km/u, of 195km aan 100km/u
Niet echt om vrolijk van te worden, maar wel een klein verschil tussen die 100 en 130 dan

P2 thunder 20" non-PP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickvanderveen
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-09 09:09
Inspired schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:10:
Waarom denken jullie dat het aan T-Mobile ligt? P2 heeft ook T-Mobile? Die heeft minder/geen internet issues toch?
Je vergist je: de hele week al problemen met T-Mobile en 4G....
Alle recepten al geprobeerd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
GeForceFX_BE schreef op zondag 10 januari 2021 @ 00:12:
[...]

Wat dus betekent als je van 100% naar 5% zou rijden je 185km ver komt aan 130km/u, of 195km aan 100km/u
Niet echt om vrolijk van te worden, maar wel een klein verschil tussen die 100 en 130 dan
Ik mag toch hopen van niet. 195km kunnen rijden met 95% volle accu terwijl je 100 rijdt is gewoon om te janken zo slecht. Kan me het niet voorstellen dat het zo slecht is bij die snelheid. Dan kan je die WLTP range gewoon door de helft doen. Je moet toch wel zo'n 280 a 300km met 95% kunnnen rijden met normaal rijgedrag en in wat meer herfst/wintertijd?

Ik had nog even wat vragen gestuurd aan een oud Volvo vestiging directeur die nu een meer onhankelijke lease/koop adviseur is en die zei het volgende op mijn vraag/opmerking dat rond de 280-300km in herfst/winter en rond de 350+KM in voorjaar/zomer toch wel gehaald moet worden...

Bij normaal gebruik (en inderdaad is het momenteel de minste periode) moet dat wel haalbaar zijn. De auto nodigt echter uit om (soms) even zeer sportief te rijden. Dat hakt er meteen flink in en vooral als hij nieuw is, wil je dat laten zien en uitproberen. Als je gewend bent om er mee te rijden moet die 350 makkelijk haalbaar zijn. Ligt echt aan je rechtervoet en ‘way of life

Wbt mijn vraag/zorgen over de kinderziektes die we hier posten zei hij het vogende:

De auto’s zijn geforceerd afgeleverd vanwege 1-1. updates gaan steeds makkelijker en zou ik me inderdaad geen zorgen om maken.

Kortom, ik hoop dat maar dat idd de auto snel echt beter en stabieler wordt met meer range. Die bugs, grote fouten en kinderziektes durf ik wel aan. Ondanks m'n zorgen. Maar de actieradius is toch echt wel een dingetje nog wat me wat angstig maakt. Die 300km range is voor mij toch wel belangrijk.

[ Voor 49% gewijzigd door Juancho op 10-01-2021 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeForceFX_BE
Juancho schreef op zondag 10 januari 2021 @ 01:17:
[...]

Ik mag toch hopen van niet. 195km kunnen rijden met 95% volle accu terwijl je 100 rijdt is gewoon om te janken zo slecht. Kan me het niet voorstellen dat het zo slecht is bij die snelheid. Dan kan je die WLTP range gewoon door de helft doen. Je moet toch wel zo'n 280 a 300km met 95% kunnnen rijden met normaal rijgedrag en in wat meer herfst/wintertijd?
Lijkt mij ook heel erg, tenzij hij telkens windkracht 8 tegenwind had ofzo 8)7

Maar lijkt mij de enige manier om die getallen te interpreteren:

De rit was 156km, vertrokken aan 100%, en aangekomen met 24%. Dus 76% verbruikt over die rit.
Als die 24% zou slaan op het verbruik van die rit, zou hij een range hebben van meer dan 600km, dus dat zal het wel niet zijn toch? :9
Komt ook wel ongeveer overeen met zijn 32.7kWh/100km, wat dus 51kWh is voor 156km.

Dus ja, dat wordt een potje janken

P2 thunder 20" non-PP

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rianata
  • Laatst online: 08:41

Rianata

Have you played Atari today?

Vandaag heb ik rondgereden op de Veluwe, om even uit huis te zijn en van mijn P8 te genieten. Grotendeels provinciale weg (80km/u) en laatste stukje snelweg en ook wat bebouwde kom, waar ik nog een Sage Green tegenkwam (op de Tongerenseweg, misschien dat die plek iemand bekend in de oren klinkt? :) ).

In totaal 160km gereden, met een gemiddeld verbruik van 24,1kWh/100km. Mijn samenstelling is 19" zomerbanden met warmtepomp. Ik heb er niet veel moeite voor hoeven doen en rij altijd met OPD. Batterij van 80% naar 21% 'leeggereden'. Ik vind dat prima met weersomstandigheden waarbij het regende, waaide en het rond de 2 tot 4 graden was. Interieur staat op 20graden met stoel- en stuurverwarming op 1 streepje. Ik reed in mijn eentje. Als ik dat extrapoleer dan heb ik dus voor 160km 60% accu verbruikt, wat neer zou komen op 265km op een acculading van 100% naar 0%. En ja, dit is even heel simpel berekend en rekenkundig waarschijnlijk niet helemaal juist :P

Met Kerst overigens met z'n 5'en, nagenoeg allemaal volwassenen (middelste zitplaats is wel krapjes O-) ) op 1 dag 200km gedaan en daarbij van 90% naar 11% 'leeggereden' zonder bijladen. Dezelfde rekensom komt dan uit op een actieradius van ongeveer 250km.

Ik zit nog op software versie van september en als ik alles hier zo lees laat ik dat ook wel even, want op ook af en toe verlies van 4G na (vandaag ook) heb ik verder geen problemen (op het onbeschikbaar zijn van het optiemenu na een paar weken geleden, wat automagisch weer verdween zoals we gemerkt hebben :). Gelukkig kan ik betrouwbaar 'terugvallen' op mijn hotspot op mijn iPhone 11, die ook altijd probleemloos draadloos oplaadt. Ik plan wel een afspraak voor een update wanneer de OTA beschikbaar komt.

Vond het even nodig om ook een positief / positiever verhaal te plaatsen, met name voor de nieuwe / toekomstige rijders, want het is echt niet alleen maar drama en vaak worden negatieve ervaringen ook sneller gedeeld onderling, wat begrijpelijk is. Blijf je vooral verheugen, want ik vind de P8 en uberhaupt het elektrisch rijden een heerlijke belevenis!

[ Voor 9% gewijzigd door Rianata op 10-01-2021 03:49 ]

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
Mooi verhaal @Rianata en zeker eens dat het grotendeels positief is!
Volgens mij accepteren de meesten hier ook wel het ontbreken van features en de range. Voor mij is het 4G probleem + hotspot verbinden het enige probleem waar ik van baal en als het deze week weer zo is iets mee wil doen.

Vandaag misschien ook maar eens een langer ritje maken puur voor de fun want het is wel echt heerlijk rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Helemaal eens, ook voor de P2 geldt: nog geen dag spijt van gehad. En als je de andere EV forums van andere merken hier op tweakers een beetje leest, zie je allerlei problemen langskomen rondom software, features die niet werken, range en verbruik. Zie bijv VW ID3, MG EV. Om over de jarenlange Tesla problemen nog maar te zwijgen.
https://www.pitane.blue/2...tieve-rechtszaak-aan/amp/

[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 10-01-2021 08:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EHAS
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07-2024
frankkie12345 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:21:
[...]

Dit is jammer :+ Kan de app wel installeren op mijn telefoon (Note 10 Lite)
Maar niet openen
(Ja gewoon netjes via de Google Play Store geinstalleerd)

[Afbeelding]
Misschien iets voor jou @frankkie12345 ? 😉
https://www.androidautomotivebook.com/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
@Juancho als ik hier de verbruikscijfers zie dan is 300 in de winter en "makkelijk" 350 in de zomer niet haalbaar met een P8. Is ook niet gek gezien de vorm. Als je lange stukken 100 rijdt (wees blij met 100 max in NL.) zou ik inzetten op 250-275 in de herfst/winter en 300-325 in de lente/zomer. Je zou er wel meer uit kunnen krijgen maar dan moet je echt je best doen, verwarming laag, rechts plakken etc. Als je op vakantie gaat en tolweg in Frankrijk pakt of stuk Duitsland (en dus rond de 130 rijdt) kun je een derde van het bereik afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fismeister
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-01 19:20
Gisteren dan ook eindelijk onze P8 keurig aan huis geleverd. Thunder Grey en 20'', prachtwagen!

Eerste kleine euvel heeft zich al voorgedaan maar deze is niet specifiek P8 gerelateerd lijkt me: de elektrisch verstelbare passagiersstoel doet het met geen mogelijkheid, ook de stoelverwarming niet. Lijkt me op een los contactje. Slordigheidje van de dealer, zoiets zou getest moeten worden voor de aflevering.

Verder, net als de meesten hier schijnbaar, geen internetverbinding gistermiddag. Bij aflevering rond 11 uur 's ochtends nog wel, daarna de hele middag niets en 's avonds wel weer verbinding (regio Twente, mocht dat relevant zijn). Maakt het niet makkelijker de auto in te stellen. Hotspotje werkt prima als noodoplossing. Hoop dat Volvo/T-Mobile dit snel weet te fixen. Het systeem is vrij beperkt zonder actieve internetverbinding, geen Google Assistent, geen Spotify en Google Maps was ook redelijk van slag. Zijn er ook mensen met T-Mobile als reguliere provider hier die 4G problemen ervaren de laatste weken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Wij gebruiken zakelijk T-Mobile. Niks geen issue gemeld door gebruikers. Ik heb zelf dus ook T-Mobile en woon in Twente. 4G werkt gewoon prima. Gebruik op de telefoon ook geen WIFI dus zou het anders meteen merken Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat het aan T-Mobile zou liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Blankinho schreef op zondag 10 januari 2021 @ 08:42:
Mooi verhaal @Rianata en zeker eens dat het grotendeels positief is!
Volgens mij accepteren de meesten hier ook wel het ontbreken van features en de range. Voor mij is het 4G probleem + hotspot verbinden het enige probleem waar ik van baal en als het deze week weer zo is iets mee wil doen.

Vandaag misschien ook maar eens een langer ritje maken puur voor de fun want het is wel echt heerlijk rijden.
Ik baal echt wel van de slechte range. Na 5000km staat mijn P2 op gemiddeld 31.4kWh zonder als een idioot te hebben lopen racen. Wel voornamelijk ritjes van minder dan 30 km. Ik moet de auto in elk geval veel vaker opladen dan ik had verwacht. Ik ben blij dat ik niet afhankelijk ben van een openbare laadplek want dan had ik er toch serieus veel moeite mee gehad. Er is weinig anders wat je kunt doen dan accepteren. Maar als ik vooraf had geweten dat de range zo matig was, had ik mijn aankoop wel wat serieuzer overwogen.

Ook hier sinds een week of twee continu 4G problemen.

Verder blijft het wel echt een top auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Dus je kunt thuis laden en rijdt voornamelijk korte ritjes. Mag ik vragen waarom het verbruik een probleem is dan?
Overigens is je verbruik heel normaal. Bij deze temperaturen staat de accuverwarming bij ritjes tot 30km continu te stoken. Dat is bij vrijwel alle EVs zo.

[ Voor 40% gewijzigd door JTHZZ op 10-01-2021 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaqer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 20:43
Korte ritjes zijn met deze temperaturen sowieso super inefficiënt omdat je auto en je accu warm moet worden. En als hij eenmaal warm is parkeer je en begint ie weer met afkoelen. Ik verwacht in de lente en zomer dat je betere resultaten gaat zien ook op de kortere ritjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:29
Goedemorgen,

[P2] Ik wil alvast de verzekering regelen voor de P2 die (denk ik) deze week af te halen is.

Welke alarmklasse moet ik opgeven volgens de laatste gegevens/goedkeuring.

Moet ik gewoon klasse 3 invullen?
of moet ik eerst een certificaat van de dealer/Polestar krijgen?

tia

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
JTHZZ schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:17:
Dus je kunt thuis laden en rijdt voornamelijk korte ritjes. Mag ik vragen waarom het verbruik een probleem is dan?
Overigens is je verbruik heel normaal. Bij deze temperaturen staat de accuverwarming bij ritjes tot 30km continu te stoken. Dat is bij vrijwel alle EVs zo.
Omdat ik steeds de andere auto van de oprit moet zetten om de P2 te kunnen laden en dat is irritant. Een langere kabel van 300€ lost het probleem op maar met ons rijgedrag zouden we 1x per 10 dagen hoeven opladen. Prima te overzien. Nu is dat veel vaker en wordt het irritant.

Overigens heb ik dus een verbruik van 31kWh op 5000km vanaf september. Als je de P2 in december hebt gekregen snap ik dat het anders is qua temperaturen maar september, oktober en november waren geen koude maanden. Uitgaande van 75kWh is mijn range nu 238km. Langere ritten 50km enkel vallen ook tegen. Ik was laatst 45% kwijt op 2x 50km.

Los daarvan is de werkelijke range eerder 50% van WLTP dan WLTP. Ik vind dat het niet waarmaken van de belofte en heb daar principieel problemen mee, zeker bij een auto van 60K. Ik moet als een bejaarde op de rechterbaan 100 rijden om op 280-300km max uit te komen. Die 400PK is dan ook niet nodig. En als de WLTP zo onbetrouwbaar is moet je er niet mee adverteren of erbij zetten dat je het alleen redt in de zomer met wind mee als je wordt geduwd door een vrachtwagen :+ . Vooral voor degenen die wel afhankelijk zijn van externe laad voorzieningen vind ik het lullig.

We hoeven wat mij betreft overigens niet opnieuw de discussie te voeren over de winter en EV in algemene zin.

[ Voor 14% gewijzigd door Aghanim op 10-01-2021 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Precies dus wat ik bedoel. Die WLTP is gewoon keihard misleidend. Ik snap best dat je dat alleen haalt in de best mogelijke omstandigheden maar met deze cijfers ga je dat echt niet halen. En ook al die YouTube kanalen van autoweek, autoblog etc geven aan dat je weliswaar de WLTP niet haalt maar nog wel een nette +300km.

En eerlijk gezegd heb mede door hun ook wel de range kunnen accepteren aangezien de 300km grens voor mij gewoon belangrijk is. Maar als ik dan jullie reviews lees en ook de video's van die 2 gasten uit Noorwegen...oei dat is gewoon echt een stuk minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Waarschijnlijk wel als je in 1x 300km of 2x 150 rijdt. Maar 4x 75 zou ik mijn hand niet voor in het vuur willen steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:51
JTHZZ schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:17:
30km is geen hele korte rit. De verwarming staat inderdaad wel aan, maar dat kan je deels oplossen door voor te verwarmen. Daarmee daalt ook het verbruik. Boven de 300 is veel, maar zal misschien normaal zijn voor deze auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Juancho schreef op zondag 10 januari 2021 @ 01:17:
[...]

Ik had nog even wat vragen gestuurd aan een oud Volvo vestiging directeur die nu een meer onhankelijke lease/koop adviseur is en die zei het volgende op mijn vraag/opmerking dat rond de 280-300km in herfst/winter en rond de 350+KM in voorjaar/zomer toch wel gehaald moet worden...

Bij normaal gebruik (en inderdaad is het momenteel de minste periode) moet dat wel haalbaar zijn. De auto nodigt echter uit om (soms) even zeer sportief te rijden. Dat hakt er meteen flink in en vooral als hij nieuw is, wil je dat laten zien en uitproberen. Als je gewend bent om er mee te rijden moet die 350 makkelijk haalbaar zijn. Ligt echt aan je rechtervoet en ‘way of life

Wbt mijn vraag/zorgen over de kinderziektes die we hier posten zei hij het vogende:

De auto’s zijn geforceerd afgeleverd vanwege 1-1. updates gaan steeds makkelijker en zou ik me inderdaad geen zorgen om maken.

Kortom, ik hoop dat maar dat idd de auto snel echt beter en stabieler wordt met meer range. Die bugs, grote fouten en kinderziektes durf ik wel aan. Ondanks m'n zorgen. Maar de actieradius is toch echt wel een dingetje nog wat me wat angstig maakt. Die 300km range is voor mij toch wel belangrijk.
Dat van die 1-1 aflevering is natuurlijk onzin. Volvo gaat niet een halfbakken auto uitrollen om een paar berijders in Nederland belastingvoordeel te geven.
Bovendien is de auto niet alleen in Nederland uitgeleverd maar ook in andere landen waar die (fiscale) datum helemaal niet belangrijk is.
Wel een mooi excuus voor dealers om zich bij de kinderziektes achter te verschuilen ;-)

Wat betreft range, 300km in de winter is haast niet te doen verwacht ik (tenzij 10+ graden).
Op de winterbanden en met kou lijkt bij mij 260-270 km met 90% accu het max haalbare als ik “behouden” rijd (105km/u meerijden). 100% range is niet relevant want dat doe je in de praktijk niet.
Ik verwacht overigens met mooier weer veel verder te komen.

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
De accu is na 30km nog maar net opgewarmd. Zie ook het door mij eerder geposte filmpje van de ID.3 waar ze dat gemeten hebben. En die heeft een kleiner accupakket dus minder op te warmen massa.

WLTP is net als de vroegere brandstofverbruikscijfers een heel specifieke test. Maar 50% is overdreven als je langere ritten rijdt. Ik haal met mijn P2 verbruiken tussen 20 en 25kWh als de accu op temp is en op een normale rit door NL. En ja dan rijd ik niet harder dan 100 op de snelweg. Dat is overdag toch de maximumsnelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikagl
GeForceFX_BE schreef op zondag 10 januari 2021 @ 01:29:
[...]

Lijkt mij ook heel erg, tenzij hij telkens windkracht 8 tegenwind had ofzo 8)7

Maar lijkt mij de enige manier om die getallen te interpreteren:

De rit was 156km, vertrokken aan 100%, en aangekomen met 24%. Dus 76% verbruikt over die rit.
Als die 24% zou slaan op het verbruik van die rit, zou hij een range hebben van meer dan 600km, dus dat zal het wel niet zijn toch? :9
Komt ook wel ongeveer overeen met zijn 32.7kWh/100km, wat dus 51kWh is voor 156km.

Dus ja, dat wordt een potje janken
Ja, sorry, ik heb wel bijgeladen tussen de twee 156 km tripjes... ik red de 200km dus nauwelijks :(

Heb overigens zomerbanden (moeten nog gewisseld worden) en warmtepomp. En heb normaal gereden (m'n vrouw zat naast me ;) )...

XC40 P8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dvroegop
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 31-03-2024
[P8]

De range is ver beneden maat. Na een maand en bijna 1000 km (Corona... Zucht...) zit ik op 31 per 100 km. En dat is dus een bereik van 250 km. Maar dat is uitgaande van 100% opgeladen naar 0% rijden. En dat doe je niet (is ook heel slecht voor je accu). Dus als ik uitga van 90%-10% rijden kom ik op 200 km. En dat is veel te weinig.

Mijn Tesla Model S had een vergelijkbare accu en daar haalde ik makkelijk 350km mee. En die kreeg ik 6 jaar geleden, dus oudere technologie zowel qua accu als aandrijflijn.

Had ik dit geweten had ik de P8 niet gekocht.

Over de internetverbinding : ook ik heb de afgelopen dagen vrijwel geen bereik gehad maar dat lossen ze wel op.

Het bereik vind ik een veel groter issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikagl
Oh ja, en: fantastische auto. 4G deed het na het opladen op de terugreis ook weer (?), zonder dat ik iets had gedaan. Wifi nog niet. Ook niet na reset. Misschien na de update.

Maar ook zonder 4G was het prima rijden met de offline kaarten. Ikzelf heb de range niet nodig (andere auto tijdens vakanties)... kan me wel voorstellen dat er genoeg mensen zijn die daar wel een probleem mee hebben...

Dit was ergens halverwege de heenweg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8muH_tzJtgOE-IX8Mu6AlIM8nVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eufi1ggmKPbidFivlLnzonT9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door nikagl op 10-01-2021 10:52 ]

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Model S of de P8 is qua aërodynamica ook wel echt een enorm verschil. En de p8 heeft een wltp van 400 ofzo? Dat is flink lager dan een S, gewoon niet vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikagl
Leuk om te lezen maar meer gericht op het ontwikkelen en integreren van het OS zelf (in een auto) dan op het ontwikkelen van een app voor het OS ;)

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2Hattem
  • Laatst online: 14-08 18:57
dvroegop schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:47:
[P8]

Mijn Tesla Model S had een vergelijkbare accu en daar haalde ik makkelijk 350km mee. En die kreeg ik 6 jaar geleden, dus oudere technologie zowel qua accu als aandrijflijn.

Over de internetverbinding : ook ik heb de afgelopen dagen vrijwel geen bereik gehad maar dat lossen ze wel op.

De komende jaren zal nog steeds gelden: wil je de range en performance van een Tesla, dan kun je daarvoor ook alleen bij Tesla terecht. Veruit superieur qua aandrijftechniek, zeker in de klasse van Model 3/Y vs PS2/P8. Maar ja, het oog wil ook wat 😝.

[ Voor 18% gewijzigd door P2Hattem op 10-01-2021 11:22 ]

P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHF
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-09 13:08

RHF

[P8]

De range is ver beneden maat. Na een maand en bijna 1000 km (Corona... Zucht...) zit ik op 31 per 100 km. En dat is dus een bereik van 250 km. Maar dat is uitgaande van 100% opgeladen naar 0% rijden. En dat doe je niet (is ook heel slecht voor je accu). Dus als ik uitga van 90%-10% rijden kom ik op 200 km. En dat is veel te weinig.

Waarom dan overstap naar Volvo als je Model S gewend bent, zie het niet als een upgrade (los van service en afwerking bij tesla)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Misschien een beetje oftopic maar hoeveel haalt een Tesla dan op basis van de WLTP range? Ik zou me kunnen voorstellen dat je als overstappers best besluit te kiezen kiezen voor iets minder KM en meer kwaliteit/luxe/service van Volvo en daar wat KM voor wil inleveren. Maar als het werkelijke aantal KM dan in praktijk zover onder de maat is...

Een marge bouwen we denk ik allemaal wel in met een beetje onderzoek. Maar als je daar in praktijk al (ver) onderkomt... Dan kan ik me de twijfel/verbaasdheid/angst van huidige en nieuwe P8/P2 rijders me heel goed voorstellen.

[ Voor 31% gewijzigd door Juancho op 10-01-2021 11:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

Ik ben het met iedereen eens dat de WLTP misleidend is, maar het is zoals door anderen al aangegeven al sinds de introductie van de Tesla's bekend dat geen enkele auto dat haalt. Maar wat mag je dan wel verwachten? Range is zo afhankelijk van zoveel factoren, ook al meerdere malen hier aangehaald...

Onze overwegingen voor de aankoop (lease) waren vrij eenvoudig; mijn werkgever pusht EV's zo hard dat we netto per maand EUR100 extra hadden moeten aftikken als we dezelfde auto (BMW 216d) weer geleased zouden hebben. Diesels worden zwaar ontmoedigd, benzine in iets mindere mate en leasebudget voor EV's ligt dan ook nog eens EUR 200 hoger.Tel daar bij op dat het leasecontract aanvankelijk rond juli 2020 o.b.v. kilometers (180K) af zou lopen en we hebben in maart/april een bestelling voor de P8 geplaatst.

Spijt hebben we niet, wat jullie in mijn eerdere post vannacht hebben kunnen lezen. De P8 voldoet aan onze eisen en ik wil deze hier nog wel even opsommen, waar toekomstige kopers denk ik aan moeten denken:

- in dit draadje noemde iemand de P8 (lieftallig :) ) een tuinhuisje op wielen qua aerodynamica en dat kan iedereen zien. Dat moet zijn weerslag hebben op de mogelijk te behalen range, zeker als het accupakket niet veel afwijkt van andere meer gestroomlijnde EV's. Dat zien we allemaal terug. Voor ons was het echter van belang dat we zonder tussentijds opladen familie en vrienden in Nederland kunnen bereiken en dat lukt ons met de P8. De oplaadinfrastructuur in NL is nog niet super qua dekking en je kunt niet van familie en vrienden niet verwachten dat zij voor jou een oplaadpunt regelen aanschaffen bij hun thuis :P We hebben dit redelijk behoudend ingeschat o.b.v. de bekende WLTP en zijn niet voor een grote teleurstelling gesteld.
- een thuisoplaadpunt op 3 fasen moest er komen. Gelukkig biedt mijn werkgever de mogelijkheid van het opnemen van een thuislaadpunt in het leasecontract en is het zelfs jouw eigendom na afloop van het leasecontract 8) Daarmee voorkom je een hoop oplaadstress, want thuiskomen met <70% accu is aan de oplader hangen. In een nacht van 7 tot 8 uurtjes is de P8 altijd weer opgeladen tot 90%.
- de 8% bijtellingsdruk was wel degelijk ook een overweging, die ons enigszins blind tot bestelling over heeft laten gaan. Financieel heeft dat wel degelijk impact. Overweeg je een P8 en kun je nog even de kat uit de boom kijken? Wacht dan nog even zou mijn advies zijn en kijk hoe de softwareontwikkeling en mogelijk range- en oplaadtachniek nog getweakt wordt door Volvo op (korte) termijn, al zou ik daar geen wonderen van verwachten (vwb range en opladen), maar ik laat me graag verrassen :+

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvroegop
RHF schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:45:
[...]

Waarom dan overstap naar Volvo als je Model S gewend bent, zie het niet als een upgrade (los van service en afwerking bij tesla)?
Precies om die reden die je hier aandraagt: service en afwerking. En de belachelijke prijzen bij de werkplaats van Tesla (ze hanteren een werkplaats uurtarief van 135 / uur).

Even voor alle duidelijkheid: de P8 is een fantastische auto. Zit goed in elkaar, mooi, degelijk, goede service van de dealer enzovoorts.

De kinderziektes zoals de 4G problematiek, tja, die krijg je cadeau als je er voor kiest om als pionier een van de eerste te zijn die een heel nieuw model uitkiest. Dat komt allemaal wel goed, daar maak ik me helemaal geen zorgen om.

Maar die range.. dat is wel een dingetje.

De Model S van vandaag is niet te vergelijken met de Model S die ik dik 6 jaar geleden bestelde. WLTP bestond toen nog niet eens. Ik kreeg te horen dat het bereik zo rond de 425 km zou zijn. Die haal je niet. Dat wist ik toen ook al. Toch haalde ik in de zomer regelmatig omgerekend naar 100% leegrijden 380 km en in de winter zakte dat naar 350. Met de P8, met techniek die 5 jaar nieuwer is in een industrie die waanzinnig snel vooruitgang boek,haal ik dus 250 km. En dat is serieus minder.

Een Model S nu heeft een WLTP van 519 km. Dat is meer dan de P8 / P2. Prima. Dat kan. Daar hoor je me niet over, dat wist ik toen ik de P8 bestelde.

Maar in de praktijk ongeveer 50% halen van de beloofde range is wel erg mager. En hoewel ik,ik zei het al, het een geweldige auto vind, heb ik hem uiteindelijk om me van a naar b te brengen. En dat is nu met deze cijfers een grotere uitdaging geworden dan het zou moeten zijn en wat ze beloofd hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lancer

Lancer

What the......

De WLTP van de Tesla is ook veel hoger dan 350km.

Met mijn vorige V40 haalde ik met korte ritten ook maar 70% van de geadverteerde range, terwijl ik op lange ritten in de buurt van de 95% zat.

En let wel de testcycli gaan uit van de Vmax, niet Vmax +5 of +10. En in een gemengde rit met verschillende wegen. Met 800 tot 1000km range kijk je hier niet echt naar om, maar met een kortere range wordt dat wel een dingetje. Zeker met zo'n hok als een P8 of een P2 (die heeft ook geen Tesla stroomlijn)

Luchtweerstand gaat lineair met de Cw waarde en kwadratisch met de snelheid. Iedere kilometer harder of zachter heeft daarmee een behoorlijk effect. Tel daar in de winter de verwarming bij op (een uurtje prutsen met de boordcomputer in de winter kost je ook een paar % accu) en je zit zo in de buurt van de 200km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PowerBat
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 24-04 08:08
Sinds oudejaarsdag trotse eigenaar van de XC40 AWD P8. Nu ongeveer een keer of 10 (deels) opgeladen (3-fase, 11 kW). Gisteren na een ritje van nog geen 8 km. knalde de 3-fase zekering van de huisinstallatie er uit. Ook bij herhaalde pogingen de P8 aan te sluiten resulteerde in het afgaan van de 3-fase zekering. Ook nog de 230V lader gebruikt (max. 3,4 kW) die bij het aansluiten ook steeds de zekering (van een andere groep) er uit liet springen. Het lijkt dus op kortsluiting? Gezien hetgeen dat ik hier op het forum gelezen heb zal hij morgen wel naar de IC van de garage moeten. Gelukkig nog wel genoeg in de batterij voor die rit. Wel balen. Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Lancer schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:59:
De WLTP van de Tesla is ook veel hoger dan 350km.

Met mijn vorige V40 haalde ik met korte ritten ook maar 70% van de geadverteerde range, terwijl ik op lange ritten in de buurt van de 95% zat.

En let wel de testcycli gaan uit van de Vmax, niet Vmax +5 of +10. En in een gemengde rit met verschillende wegen. Met 800 tot 1000km range kijk je hier niet echt naar om, maar met een kortere range wordt dat wel een dingetje. Zeker met zo'n hok als een P8 of een P2 (die heeft ook geen Tesla stroomlijn)

Luchtweerstand gaat lineair met de Cw waarde en kwadratisch met de snelheid. Iedere kilometer harder of zachter heeft daarmee een behoorlijk effect. Tel daar in de winter de verwarming bij op (een uurtje prutsen met de boordcomputer in de winter kost je ook een paar % accu) en je zit zo in de buurt van de 200km.
Maar als je dit allemaal weet (en Volvo weet dat echt wel hoor)... zou het naar consumenten dan niet eerlijker zijn geweest om de verwachte Tot 418km range gewoon omlaag te zetten? Want met de huidige reviews en video's die ik allemaal zie kom je daar nog niet eens in bij in de buurt. En dat is toch wel echt een heel serieus verschil van laten we zeggen 50 a 60%. Ik vind dat persoonlijk not done en gewoon misleiding eigenlijk. Alsof je een telefoon koopt met bepaalde specs en die dan na aanschaf maar 60% van die specs kan halen in prestaties. Gewoon pure misleiding. Ook overigens dus van al die bekendere auto youtube kanalen.

Tis misschien iets dat in de gehele autowereld is toegestaan maar ik blijf het idioot vinden. Heeft me nog wel even aan het nadenken gezet. Gister nog 2 videos gezien van een Amerikaan die bij normale omstandigheden (beetje vergelijkbaar met de NL temperaturen) echt dramatische range behaalde. Goed, die 8% bijtelling vergoed dan financieel een hoop dat ik niet ga wachten op de modellen die later dit jaar nog gaan komen, maar ik hoop toch echt wel dat Volvo hier nog iets mee kan doen qua software zodat je iig een range krijgt die je toch eigenlijk wel zou moeten behalen met normaal gedrag op basis van dus die Tot 418km die ze beloven in meest gunstige situatie. 200/250km is gewoon te veel inleveren. Dan klopt er ergens iets niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Lancer schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:59:
Zeker met zo'n hok als een P8 of een P2 (die heeft ook geen Tesla stroomlijn)
En onderschat ook niet de 500kg extra massa tov bijv een Model 3..
Tel daar in de winter de verwarming bij op (een uurtje prutsen met de boordcomputer in de winter kost je ook een paar % accu) en je zit zo in de buurt van de 200km.
En de accuverwarming, echt heel significant. Kost samen met interieur gemakkelijk 3-4kWh per 100km als die aan staat. En als je dan nooit verder rijdt dan zeg 25km, dan wordt dat je standaardverbruik. De update om de accu’s voor te verwarmen aan de laadpaal kan dus echt wel veel schelen voor de winter-range.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
Juancho schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:50:
Misschien een beetje oftopic maar hoeveel haalt een Tesla dan op basis van de WLTP range? Ik zou me kunnen voorstellen dat je als overstappers best besluit te kiezen kiezen voor iets minder KM en meer kwaliteit/luxe/service van Volvo en daar wat KM voor wil inleveren. Maar als het werkelijke aantal KM dan in praktijk zover onder de maat is...

Een marge bouwen we denk ik allemaal wel in met een beetje onderzoek. Maar als je daar in praktijk al (ver) onderkomt... Dan kan ik me de twijfel/verbaasdheid/angst van huidige en nieuwe P8/P2 rijders me heel goed voorstellen.
Het is allemaal lastig, subjectief en afhankelijk van veel factoren. Probeer te kijken naar meer objectievere testen & info. 1000km van Bjorn en bijvoorbeeld wat ABRP aangeeft als verbruik bij 110. In de zomer kan ik ~425km rijden met 100/110 gemiddeld met een Model 3 LR. (WLTP 560) Dan is het met 90% capaciteit. Zeg 75% van WLTP.

P8 heeft 418. Dus zou je op 313km komen in de zomer met 100/110 als de verhouding hetzelfde is. Gezien de aero kan het best wat minder zijn bij de P8.

WLTP is geen maatstaf voor een stuk snelweg met 100km/h of hoger. Dat is bij ICE niet anders.

De waarden komen redelijk in de buurt van de EV DB estimates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-08 15:25
Crabro schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 20:03:
P2

[P8]
Afgelopen woensdagochtend ook hier een verkeerde presentatie van de SoC die zich tussen de middag weer had hersteld. Zie mijn posts van woensdag jl. Daarna niet meer gehad tot vanochtend vroeg. Een SoC van 42% die ongeveer 70% had moeten zijn. Maar bij de terugrit zojuist weer hersteld. Geen ghost drain dus, maar een tijdelijke verkeerde presentatie van het percentage, is natuurlijk ook niet de bedoeling.

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
JTHZZ schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:11:
[...]

En onderschat ook niet de 500kg extra massa tov bijv een Model 3..

[...]

En de accuverwarming, echt heel significant. Kost samen met interieur gemakkelijk 3-4kWh per 100km als die aan staat. En als je dan nooit verder rijdt dan zeg 25km, dan wordt dat je standaardverbruik. De update om de accu’s voor te verwarmen aan de laadpaal kan dus echt wel veel schelen voor de winter-range.
Gewicht doet niet veel. (Verschil met een Model 3 LR is ook geen 500 maar 250.) Is hier al eerder langs gekomen. Verwarming kost wel het nodige. Maar dat is bij elke EV het geval.

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 10-01-2021 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvroegop
Inspired schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:14:
[...]

Gewicht doet niet veel. Is hier al eerder langs gekomen. Verwarming kost wel het nodige. Maar dat is bij elke EV het geval.
Verwarming vreet stroom. Ik mis dan ook de "long-range" optie in de settings die de kachel uitzet (stoelverwarming wel aan) en dat soort dingen uitzet. Dat moet een keuze kunnen zijn. Tja, wie weet in een toekomstige update.

Dat gewicht niet veel doet verbaast me. Meer gewicht verplaatsen kost meer energie. Lijkt me een vrij duidelijke voorbeeld van basis-natuurkunde....

Of heb ik dat mis? Ik leer graag bij :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

Juancho schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:07:
[...]
Tis misschien iets dat in de gehele autowereld is toegestaan maar ik blijf het idioot vinden. Heeft me nog wel even aan het nadenken gezet. Gister nog 2 videos gezien van een Amerikaan die bij normale omstandigheden (beetje vergelijkbaar met de NL temperaturen) echt dramatische range behaalde. Goed, die 8% bijtelling vergoed dan financieel een hoop dat ik niet ga wachten op de modellen die later dit jaar nog gaan komen, maar ik hoop toch echt wel dat Volvo hier nog iets mee kan doen qua software zodat je iig een range krijgt die je toch eigenlijk wel zou moeten behalen met normaal gedrag op basis van dus die Tot 418km die ze beloven in meest gunstige situatie. 200/250km is gewoon te veel inleveren. Dan klopt er ergens iets niet.
Ik denk dat jij in de fortuinlijke situatie zit dat jij al heel wat alarmbellen hebt af kunnen zien gaan en dus kennelijk bewust kiest om toch voor een P8 te gaan. Niet blijven miepen dan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
dvroegop schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:18:
[...]

Verwarming vreet stroom. Ik mis dan ook de "long-range" optie in de settings die de kachel uitzet (stoelverwarming wel aan) en dat soort dingen uitzet. Dat moet een keuze kunnen zijn. Tja, wie weet in een toekomstige update.

Dat gewicht niet veel doet verbaast me. Meer gewicht verplaatsen kost meer energie. Lijkt me een vrij duidelijke voorbeeld van basis-natuurkunde....

Is de kachel niet gewoon uit te zetten dan? Lijkt me toch wel?

Staat wel ergens een link in dit topic naar een test met paar honder kg extra gewicht. Verbruik nam maar weinig toe. Met name op langere afstanden is het te verwaarlozen. Tenminste, een paar honderd kg wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
Hansieo schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:29:
Goedemorgen,

[P2] Ik wil alvast de verzekering regelen voor de P2 die (denk ik) deze week af te halen is.

Welke alarmklasse moet ik opgeven volgens de laatste gegevens/goedkeuring.

Moet ik gewoon klasse 3 invullen?
of moet ik eerst een certificaat van de dealer/Polestar krijgen?

tia
Dat zal afhangen van je verzekeraar. Mijn verzekering dekt diefstal in de 1e maand na aanschaf, zonder certificaat. Wordt ie daarna gestolen dan moet je een certificaat kunnen overleggen anders wordt er niet uitgekeerd.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Davy_Rx
  • Laatst online: 18-09 21:51
Ik lees hier graag mee (net als in de Facebook groep) en heb hier zelf al veel vragen gesteld en goede antwoorden gekregen. Ik vind het zelfs nu nog interessant om de verbruiken van andere auto’s te zien maar het telkens opnieuw klagen over dat dit niet overeenkomt met de WLPT range ben ik persoonlijk eigenlijk wel beu. De actuele range komt niet overeen met de WLPT. Waarom stelt Polestar dit dan niet wat bij? Omdat WLPT ook door andere autobouwers gebruikt wordt en je jezelf uit de markt adverteert door te zeggen dat je maar 200-300km haalt als de anderen wel de WLPT adverteren. Hetzelfde bij benzine wagens zoals hier ook al aangehaald is. Al stoort het daar niemand omdat je gewoon snel even tankt. Maar als ik dan lees dan het laden voor sommigen thuis kan maar het vooral over principes gaat... Tsja... Wijkt de actuele waarde meer af dan bij bv Tesla? Blijkbaar wel. Reden: voorverwarmen werkt nog niet of nog niet optimaal, waarschijnlijk nog wat optimalisaties mogelijk via software enz. En dit was ook wel gekend. (Zelfs de verkopers van Polestar zeggen: wil je een batterij, koop een tesla, wil je een degelijke auto, koop een Polestar) Of we hier nog 10 of 100x over klagen, dat zal momenteel niets veranderen. Dus nogmaals, ik lees graag hoe ik kan optimaliseren als ik hem volgen week eindelijk heb (😎) maar het klagen werkt me soms op mijn zenuwen. Dat er geklaagd wordt over bepaalde storingen snap ik dan wel weer. Ik wil ook niet stil komen te staan met mijn wagen en getakeld moeten worden. Nu, ik heb hier niets te zeggen, ik viseer niemand specifiek, en zal hier blijven meelezen maar dit moest me even van het hart 😊

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Petzun
Inspired schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:13:
[...]

Het is allemaal lastig, subjectief en afhankelijk van veel factoren. Probeer te kijken naar meer objectievere testen & info. 1000km van Bjorn en bijvoorbeeld wat ABRP aangeeft als verbruik bij 110. In de zomer kan ik ~425km rijden met 100/110 gemiddeld met een Model 3 LR. (WLTP 560) Dan is het met 90% capaciteit. Zeg 75% van WLPT.

P8 heeft 418. Dus zou je op 313km komen in de zomer met 100/110 als de verhouding hetzelfde is. Gezien de aero kan het best wat minder zijn bij de P8.

WLTP is geen maatstaf voor een stuk snelweg met 100km/h of hoger. Dat is bij ICE niet anders.

De waarden komen redelijk in de buurt van de EV DB estimates.
[P8]
Totale waarden komen in de buurt van de EV DB cijfers, maar de verdeling stad / snelweg niet. Ik interpreteer deze waarden waarschijnlijk niet goed en weet niet hoe deze vastgesteld worden.
Verbruik korte / middellange ritten is nl. hoog en lange snelwegritten sterk lager.
Heb nu vanaf begin december het verbruik van de P8 bijgehouden, is over een ongeveer 2.400 km momenteel 27,1 kWh. Gaat geleidelijk omhoog door veel korte en bijna geen lange ritten.
Ook al valt het verbruik mij ook niet mee, heb ik door de laadplaal thuis en de vele laadpalen onderweg (zijn mij voorheen niet opgevallen) en bij klanten geen range anxciety.

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
Davy_Rx schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:27:
Ik lees hier graag mee (net als in de Facebook groep) en heb hier zelf al veel vragen gesteld en goede antwoorden gekregen. Ik vind het zelfs nu nog interessant om de verbruiken van andere auto’s te zien maar het telkens opnieuw klagen over dat dit niet overeenkomt met de WLPT range ben ik persoonlijk eigenlijk wel beu. De actuele range komt niet overeen met de WLPT. Waarom stelt Polestar dit dan niet wat bij? Omdat WLPT ook door andere autobouwers gebruikt wordt en je jezelf uit de markt adverteert door te zeggen dat je maar 200-300km haalt als de anderen wel de WLPT adverteren. Hetzelfde bij benzine wagens zoals hier ook al aangehaald is. Al stoort het daar niemand omdat je gewoon snel even tankt. Maar als ik dan lees dan het laden voor sommigen thuis kan maar het vooral over principes gaat... Tsja... Wijkt de actuele waarde meer af dan bij bv Tesla? Blijkbaar wel. Reden: voorverwarmen werkt nog niet of nog niet optimaal, waarschijnlijk nog wat optimalisaties mogelijk via software enz. En dit was ook wel gekend. (Zelfs de verkopers van Polestar zeggen: wil je een batterij, koop een tesla, wil je een degelijke auto, koop een Polestar) Of we hier nog 10 of 100x over klagen, dat zal momenteel niets veranderen. Dus nogmaals, ik lees graag hoe ik kan optimaliseren als ik hem volgen week eindelijk heb (😎) maar het klagen werkt me soms op mijn zenuwen. Dat er geklaagd wordt over bepaalde storingen snap ik dan wel weer. Ik wil ook niet stil komen te staan met mijn wagen en getakeld moeten worden. Nu, ik heb hier niets te zeggen, ik viseer niemand specifiek, en zal hier blijven meelezen maar dit moest me even van het hart 😊
Er zijn weinig mensen die klagen over de WLPT, wel over de WLTP. >:)
Beetje flauw, en je hebt zeker een punt. Veel voorpret en over een week lekker genieten.

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
PowerBat schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:59:
Sinds oudejaarsdag trotse eigenaar van de XC40 AWD P8. Nu ongeveer een keer of 10 (deels) opgeladen (3-fase, 11 kW). Gisteren na een ritje van nog geen 8 km. knalde de 3-fase zekering van de huisinstallatie er uit. Ook bij herhaalde pogingen de P8 aan te sluiten resulteerde in het afgaan van de 3-fase zekering. Ook nog de 230V lader gebruikt (max. 3,4 kW) die bij het aansluiten ook steeds de zekering (van een andere groep) er uit liet springen. Het lijkt dus op kortsluiting? Gezien hetgeen dat ik hier op het forum gelezen heb zal hij morgen wel naar de IC van de garage moeten. Gelukkig nog wel genoeg in de batterij voor die rit. Wel balen. Ik hou jullie op de hoogte.
Dat is drama! Ik heb er niet echt veel verstand van, maar lees wel in ieder artikel wat ik over laadpalen gelezen heb wel over de noodzaak van een goede aarding en de juiste aardlekbeveiliging-type.
Wel raar dat het eerst goed werkte. Gisteren was het erg koud en misschien is er wat vocht/ijzel ‘in de edele delen’ van de auto terecht gekomen? Zou natuurlijk ook niet mogen gebeuren. Heb je ook een snelllader geprobeerd?

Maar zelfs als thuis alles 100% in orde is blijkt opladen thuis is niet altijd zonder issues. Ik heb een paar weken geleden namelijk een wallbox laten monteren (de auto heb ik nog niet). Na installatie leek alles in orde.... maar de volgende dag lag een van de hoofdzekeringen er bij mij uit door een kortsluiting in de wallbox. Terwijl hij dus niet eens aangesloten was op een auto maar slechts stand-by stond.

Uiteindelijk een nieuwe gekregen, die deze week is geleverd en gemonteerd. De oude is voor onderzoek (productverbetering?) opgestuurd. Er zijn veel tevreden gebruikers van diezelfde soort box, dus het zal wel incidenteel zijn geweest, maar toch! Geeft geen vertrouwenwekkend gevoel.
Om het vertrouwen terug te krijgen heb ik de demo P8 van de dealer geleend om te zien of die wilde laden en of alles daarbij goed zou gaan. Het ging gelukkig probleemloos!
Maar als ik nu jouw verhaal lees - waarbij het eerst ook 10 keer goed ging - zegt dat dus ook niet alles!

Sterkte gewenst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
guido66 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:25:
[...]

Dat zal afhangen van je verzekeraar. Mijn verzekering dekt diefstal in de 1e maand na aanschaf, zonder certificaat. Wordt ie daarna gestolen dan moet je een certificaat kunnen overleggen anders wordt er niet uitgekeerd.
Mijn verzekeraar heeft bij mijn vorige auto’s ook steeds een certificaat gevraagd voor de volledige dekking. Ik kreeg dan wel even de tijd om het op te vragen en (digitaal) in te leveren. Maar ik begreep uit berichten hier dat je voor een P2 uitsluitend een certificaat kunt krijgen als de sleutels zijn omgebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P8 D
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-09 23:27
dvroegop schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:18:
[...]

Het schijnt dat het verplaatsen van het gewicht van de P8 uiteraard meer energie kost maar gecompenseerd wordt doordat gewicht een hogere regeneratie energie opwekt doordat zelfde gewicht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arie van Dijk
  • Laatst online: 18-09 15:41
Aghanim schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:45:
[...]

Ik baal echt wel van de slechte range. Na 5000km staat mijn P2 op gemiddeld 31.4kWh zonder als een idioot te hebben lopen racen. Wel voornamelijk ritjes van minder dan 30 km.

P2 -

Hoe heb je dat gemiddelde berekend? Is dit niet wat je er in hebt gestopt?

Mijn verbruik is altijd rond de 20 a 22kWh en dan rij ik niet als een slak achter een vrachtwagen maar 100 met het verkeer mee. Ook met temperaturen rond de 3 graden.

Als ik s'avonds een langer stuk rijdt met 135 op de teller zit ik met weinig verkeer en wat wind snel rond de 28 a 30kWh.

Gemiddeld verbruik wat er in ging was bij mij 27,5 kWh over 5600 km. Dat is inclusief Voorverwarmen.

Ik haal als ik wil makkelijk 400 km op 1 lading. Dat durf ik wel aan. De range valt mij helemaal niet tegen. Of het leuk is op die manier te rijden......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnns85
Aghanim schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:45:
[...]

Ik baal echt wel van de slechte range. Na 5000km staat mijn P2 op gemiddeld 31.4kWh zonder als een idioot te hebben lopen racen. Wel voornamelijk ritjes van minder dan 30 km. Ik moet de auto in elk geval veel vaker opladen dan ik had verwacht. Ik ben blij dat ik niet afhankelijk ben van een openbare laadplek want dan had ik er toch serieus veel moeite mee gehad. Er is weinig anders wat je kunt doen dan accepteren. Maar als ik vooraf had geweten dat de range zo matig was, had ik mijn aankoop wel wat serieuzer overwogen.

Ook hier sinds een week of twee continu 4G problemen.

Best nog een verschil, ik zit over de laatste 2500 km sinds begin december in mijn P2 op 25.3 kWh gemiddeld met ook regelmatig 130 km/h 's avonds. En verwarming altijd op 22 en stoel en stuur meestal op 2/3.

Ik heb me nooit echt druk gemaakt om de range, eigen laadpaal thuis en op kantoor en max 230 km per dag, maar mij valt het juist heel erg mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
[P8]
Voor de P8 (eigenlijk voor alle XC40’s) staat er een soort ‘spoiler net wings’ in de accessoire lijst. Zou zoiets alleen voor dr show zijn ( hoewel ik het zelf niet mooi vind) of zou zoiets daadwerkelijk bijdragen aan een betere aërodynamica en tot range verbetering leiden?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gszhk4KH0HsXr1QYz3CdERc0p9o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HWp7ygYU3QqCq3iCPUE1F3lG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Mga1600 op 10-01-2021 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanborghuis
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 02-01-2024
PowerBat schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:59:
Ik heb twee keer gehad dat er een fase uitvloog. Al snel bleek dat men de loadbalancer niet geactiveerd had. Na activatie is dat probleem niet meer voorgekomen.

Wel ging de lader (EcoTap) daarna bij het laden een paar keer in storing met een melding dat de spanning te vaak wijzigde (auto stopt dan met laden). EcoTap vroeg welke auto ik had en heeft het laadprofiel daarop aangepast. Daarna nog 1 keer het probleem gehad, maar daar nog geen melding van gemaakt omdat de twee daarop volgende keren het wel goed ging.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jswinkels
[P8]

Hier ook een overstapper van de Model S. Het bereik valt mij na 300km in een week tijd (30 per 100km) ook wel wat tegen. Ik vind het te vroeg om conclusies te trekken want er zijn natuurlijk wel wat (mogelijke) redenen waarom het verbruik zo hoog is. Ik lees van veel mensen dat ze alleen korte ritjes doen. Met mijn Tesla lag het verbruik met korte ritten ook veel hoger. Daarnaast zat er bijvoorbeeld maar 2,4 bar in mijn winterbanden, ik heb ze net bijgepompt en hoop dat dat wel wat gaat schelen. Tenslotte zette ik mijn Tesla regelmatig via de app aan om voor te verwarmen terwijl die aan de laadpaal staat, dit scheelt ook fors in het verbruik.

Mijn verwachting vooraf was dat ik met ongeveer 25% meer capaciteit (ik had een Model S met naar verluidt 61kWh effectief inhoud naar een bruikbare capacitieit van 75kWh) - vanwege het verschil in aërodynamica - ongeveer 50 km meer bereik zou hebben. dit zou dan neerkomen op ca. 250 in de winter en 350 in de zomer. Uiteraard is dit ook weer afhankelijk van de snelheid (tussen kerst en oud en nieuw haalde ik met de Tesla ook geen 200Km met 130km/h en wind tegen). Vooralsnog lijkt de range wel in de buurt te komen. Ik vind het echter nog te vroeg om conclusies te trekken. Wat mij betreft kan ik pas echt vergelijken als ik ook weer dagelijks naar kantoor ga.

Ondanks het feit dat het bereik mij tegenvalt en dat daarmee ook het voordeel in milieutechnische optiek een stuk minder is vind ik dat niet zo'n probleem. Met mijn Tesla met uiteindelijk een lager bereik ben ik misschien 2 keer in 4 jaar in de problemen gekomen. Hetgeen mij vooral zorgen baart is de oplaadsnelheid bij snelladers. Voor langere ritten (vakanties) is het toch wel essentieel dat je weer snel verder kunt. Mijn vakanties naar Italië en Spanje met de Tesla waren prima te doen: 2 uur rijden, half uur koffie drinken / lunchen op een terrasje, 2 uur rijden enz. Wanneer het laden 45 min ipv 30 min is gaat dat toch wel vervelend worden. Al moet ik wel zeggen dat dit denk ik vooral iets wat softwarematig aangepast kan worden en daarnaast is je accu met langere ritten natuurlijk altijd goed warm wat ook de laadsnelheid ten goede komt.

Persoonlijk ben ik overgestapt naar de P8 enerzijds vanuit financieel oogpunt - Model S is niet meer te betalen voor mij met de nieuwe bijtellingsregels. Daarnaast heb ik 2 honden en die passen slecht in de kofferbak van een Model 3. De model Y was daarom eigenlijk de gewenste vervanger, maar die komt natuurlijk te laat voor de 8% bijtelling. Uiteindelijk was het een keuze tussen de P2 en de P8 en na 4 jaar lang in een laag model te hebben gereden vond ik een SUV toch wel erg mooi.

Kortom, ik ben niet ontevreden, maar hoop toch wel op wat verbeteringen.

[ Voor 3% gewijzigd door jswinkels op 10-01-2021 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
Mga1600 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:13:
[P8]
Voor de P8 (eigenlijk voor alle XC40’s) staat er een soort ‘spoiler net wings’ in de accessoire lijst. Zou zoiets alleen voor dr show zijn ( hoewel ik het zelf niet mooi vind) of zou zoiets daadwerkelijk bijdragen aan een betere aërodynamica en tot range verbetering leiden?[Afbeelding]
Geen idee of het wat doet. Op mijn p8 staat het wel mooi hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
Juancho schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 15:46:
[...]

Mooi pleidooi, maar wie zegt dat al die dealers van ons dat niet weten?! Ik denk dat er voldoende mensen gebeld of gemaild hebben (zo ik ook) over de ervaringen en problemen met de P8. Niet alleen jij hebt een jarenlang goed contact bij een dealer hoor. Maar ik vrees voor de dealer dat dit contact een stuk inniger gaat worden als je P8 eenmaal geleverd is... |:(

Tot slot over het gebruik; Spotify, zeker. De actuele file info van Google Maps ook zeker. Maar “heel veel Google assist gebruiken”? Wat doe je dan zoal? Ik praat over het algemeen liever met de personen in mijn auto of iemand aan de telefoon. Het is dus zeker vervelend en het had wel moeten werken, maar ondertussen rijdt de auto en hebben wij (en nu ook jij hebben wij veelvuldig gelezen) een auto met 8% bijtelling. Een goede oplossing als je het zo belangrijk vindt is nog een paar maanden wachten tot alle issues verholpen zijn en dan dezelfde P8 tegen 12% bijtelling leasen. Kost je circa € 125/150 per maand netto, maar kun je naar hartelust uren met Google Assistent babbelen! _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer

Lancer

What the......

Sten2017 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:45:
[...]

Geen idee of het wat doet. Op mijn p8 staat het wel mooi hoor :)
Nee, nee, vooral geen foto's posten, voordat het weer geld gaat kosten :+

Ik denk wel dat het wat uitmaakt voor de druk op de achterwielen. Hoe dat in verhouding staat tot het eigen gewicht van de auto....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
Cello66 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:55:
Na de update allerlei issues
- profielen niet meer gekoppeld
- draadloze opladen doet niets meer
- submenu voor interieur verdwenen
- wifi werkt niet meer
- wifi submenu ook verdwenen
- afgelopen 2 dagen geen 4G meer.
Was het helemaal zat dus een echte reboot gedaan.
Vond de auto niet echt leuk:

[Afbeelding]

Daarna nog steeds geen 4G en alles was weg.
Toen ben ik voor de grap maar een voor een alle connectiviteit services gaan stoppen en toen ineens was er weer 4G.
Zal wel toeval zijn geweest, want het was al na vier uur.....
P8/P2?

Draadloos lader; heb je een iPhone 12?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kombuis2008
  • Laatst online: 13-07-2023
Pagina: 1 ... 144 ... 247 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een Tesla versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic.