P8
Na mijn auto afgelopen maandag opgehaald te hebben heb ik gisteren voor het eerst een serieus stuk (2 x ruim 100km) gereden. Mijn ervaringen zijn een beetje dubbel. Tijdens het rijden (op pilot assist) kreeg ik een melding over een probleem met mijn koplampen waardoor pilot assist niet meer beschikbaar was (en een oranje icoontje). Na het uitzetten en weer aanzetten was dit probleem weer weg.
Aan de positieve kant rijdt de auto erg lekker:
- acceleratie is lekker
- wegligging vind ik verrassend goed voor zo'n hoge auto
- afwerking is erg goed (ik kom van een Tesla, dan zie je toch echt wel positief verschil)
Aan de negatieve kant zie ik toch wel de volgende zaken:
- verbruik is erg hoog (ik zat nu op 30kw/100 km gedurende 200km met voor de helft 100 en de helft 130)
- bij mij thuis is het opladen erg traag - 10A, terwijl ik met mijn Tesla gewoon 16A haal. Dit probleem lijkt toch wel echt aan de auto te liggen (beide auto's staan nog voor de deur en heb gisteravond de kabel in beide auto's getest). Ik ga vandaag of morgen ook eens testen bij een openbare laadpaal.
- de software voelt toch nog wel erg beperkt. Ik mis in ieder geval de volgende zaken (veel zijn natuurlijk al genoemd en zullen hopelijk snel opgeleverd worden):
- Geen inzicht in actueel gebruik
- Geen indicatie van overgebleven range (zag toen mijn accu onder de 22% kwam wel een indicatie overigens). Bij Tesla heb je mooie grafiekjes waarbij je ook kan zien wat de range is op basis van het gemiddelde verbruik van de afgelopen 10, 25 of 50 km en de range op basis van het actuele gebruik. Dit is wel interessante informatie aangezien het verbruik in het begin met een koude accu altijd hoger is en daardoor het gemiddelde verbruik (de TM) geen goede indicatie is
- Koppeling met de Volvo app. Ik ga er vanuit dat wanneer deze koppeling er is het mogelijk gaat zien om veel zaken (oplaad momenten, verwarming / koeling e.d.) op afstand in te stellen
- Scheduled laden (ik laad mijn Tesla altijd 's nacht op), het is nu of aan of uit
- Ik zou graag tegen google willen kunnen zeggen dat ie naar een bepaalde contactpersoon moet navigeren (contactpersoon staat zowel in mijn telefoon als in mijn google account)
- Integratie met mijn agenda (misschien is dat ook gekoppelde aan de Volvo On Call app?
- Het kantelen van de spiegels bij het inparkeren werkt niet
- Parkeercamera's zijn niet echt denderend, zeker in het donker vind ik het beeld erg beperkt
- verder heb ik nog wel wat minpunten tov mijn Tesla (zoals kleine Frunk), maar dat was natuurlijk allemaal al wel bekend voordat ik de auto bestelde.
Kortom, de auto rijdt heerlijk. De oplaadperikelen (ook de lage waardes bij het snelladen die ik op het forum zie) is wat mij betreft het grootste probleem. Ten aanzien van de software matige zaken hoop dat de introductie van de App een deel van de problemen gaat wegnemen. Daarnaast hoop ik dat ook de software mogelijkheden van Google automotive op korte termijn uitgebreid gaan worden.