Het grote Polestar 2 / XC40 P8 topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 140 ... 247 Laatste
Acties:
  • 1.470.080 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petervanstuiven
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-05 20:14
_--[]--__ schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:20:
[...]

Ik heb tot nu toe uit tests begrepen dat AC opladen (i.t.t. DC opladen) amper voor opwarming van de batterij zorgt.
Dat denk ik ook. Het systeem (accu) is ontwikkelt om 300kW eruit te kunnen sturen en laden met 150kW. Dan zal het niet echt warm worden als we dat met een maar iets van 5 tot 8% gaan belasten.

Als wij gaan sporten op 10% van ons kunnen gaan we ook niet zweten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:06
Recharge365 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:26:
[...]

We gaan het zien voor zover dat mogelijk is. Ga de auto woensdag tot 90% laden en dan donderdag morgen op-toppen tot 100%. Dan bij vertrek kijken wat het verbruik is. Als het verbruik dan snel onder de 40kW/100 km is dan concludeer ik dat het heeft geholpen.

Thuis DC laden is nog geen optie ;)
Jawel hoor, voor $22.000 heb je een 16080Kw DC charger. zie: https://aec.energy/chargers/charge-complex-t/en.html

Voor €12.599 heb je een 24Kw lader voor aan de muur: https://www.mobilityhouse.../dc-wallbox-24kw-ccs.html
Daar komt nog wel een verzwaarde aansluiting bij met wat hoger vastrecht maar het kan wel....

[ Voor 9% gewijzigd door _--[]--__ op 05-01-2021 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jstar1983
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12-07-2022
Ik heb een vraag over de parkeersensoren voor. Ik heb het idee dat die van mij niet werken want als ik bij mij thuis wegrij moet ik vlaklangs een boom aan de voorkant maar er is niks te zien of te horen. Nu zegt de dealer dat deze pas worden geactiveerd als je hem in zijn achteruit zet, maar dat lijkt mij vreemd aangezien je niet altijd eerst achteruit in parkeert.

Iemand ervaring of tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-08 14:23
npolm schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:25:
[...]

Fantastisch! Hiervoor de T3 gehad, dus qua uiterlijk vrijwel hetzelfde.
Maar ik merk dat je veel meer 'zoeft'. Je zweeft als het ware over de weg. Daarnaast natuurlijk veel meer vermogen. Ook gaaf dat deze P8 vrijwel alle snufjes heeft. Wat een luxe, niet normaal.

Wel wat onwennigheid van kleine zaken; eerste volledig opgeladen batterij met 140 km al op. En hij laadde gisteren 43km/uur, terwijl een Tesla makkelijk 70 km/uur laadt? (gewoon standaard openbare laadpaal).

2 hele kleine minpuntjes zijn (zoals eerder gemeld) de mindere functionaliteiten via het bestuurdersdisplay en ik mis de tassen-gordel in de achterbak. :)
140km is echt te weinig. Je zou afhankelijk van je snelheid toch wel tegen de 300km moeten kunnen halen gerekend met 100% accu. heb je een warmtepomp en 19 inch? winterbanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-09 12:38
[...]

Wel wat onwennigheid van kleine zaken; eerste volledig opgeladen batterij met 140 km al op. En hij laadde gisteren 43km/uur, terwijl een Tesla makkelijk 70 km/uur laadt? (gewoon standaard openbare laadpaal).
Mijn Tesla (Model S) laadt met 50 km/uur op een 11kw laadpaal. Mijn Tesla gaat volgens mij uit van een referentieverbruik van 20Kw/100km. Voor een Model 3 ligt dit mogelijk wat hoger omdat het referentieverbruik lager is (70km/uur zou een verbruik van onder de 15kw/100 km betekenen). Voor mij is het nog onduidelijk hoe Volvo / Polestar de oplaadsnelheid berekent (is ook irritant dat je alleen de snelheid ziet en niet de kw's) en of ze uit gaan van recent verbruik of een standaard referentiebereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2000jan
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 04-11-2024
[P2]

Ik zag zonet een video van de Mach-E en daar werd gezegd dat als je met OPD rijdt en cruise control en je haalt de CC eraf, dat die dan geleidelijk gaat remmen en niet dadelijk vol in de remmen.

Als ik mij niet vergis doet de P2 dat wél (vol in de regeneratie-ankers gaan), jullie idee?

Dat zou bij de P2 ook zo wel mogen zijn

[ Voor 6% gewijzigd door S2000jan op 05-01-2021 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperGroover2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-12-2024
S2000jan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:08:
[P2]

Ik zag zonet een video van de Mach-E en daar werd gezegd dat als je met OPD rijdt en cruise control en je haalt de CC eraf, dat die dan geleidelijk gaat remmen en niet dadelijk vol in de remmen.

Als ik mij niet vergis doet de P2 dat wél (vol in de regeneratie-ankers gaan), jullie idee?

In mijn ervaring gaat hij niet gelijk in de ankers, maar gaat dat wel tamelijk snel. Het zou wel wat subtieler mogen. Om te voorkomen dat hij gaat remmen dien je tamelijk vlot zelf het pedaal over te nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:33

Lancer

What the......

jstar1983 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:55:
Ik heb een vraag over de parkeersensoren voor. Ik heb het idee dat die van mij niet werken want als ik bij mij thuis wegrij moet ik vlaklangs een boom aan de voorkant maar er is niks te zien of te horen. Nu zegt de dealer dat deze pas worden geactiveerd als je hem in zijn achteruit zet, maar dat lijkt mij vreemd aangezien je niet altijd eerst achteruit in parkeert.

Iemand ervaring of tips?
Ze doen het gewoon hoor. Alleen moet de snelheid wel laag zijn en ze gaan voor je gevoel pas piepen als je er bijna bovenop zit.

Reed eergisteren door een wat smaller straatje. Bij langzaam rijden ging zelfs de 360 camera aan. Kon ik wel waarderen gezien de beschikbare ruimte.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
S2000jan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:08:
[P2]

[P8]

Je hebt wel even om 'over te pakken' op je pedaal. Maar na een paar seconden gaat hij remmen en dat loopt vrij snel op in power. Mag van mij wel iets geleidelijker, maar is zeker niet zo snel dat je ermee in de problemen komt. verwacht dat dit met updates misschien nog wel iets 'toegeeflijker' wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headfirst
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08-06-2021
[P2]
Helaas recall en update nog niet gehad hier, pas medio januari aan de beurt, ben erg benieuwd of dit iets gaat doen aan het hoge verbruik.. vooral koude ritjes kennen een erg hoog verbruik. Iemand al eens naar bandenspanning gekeken.. verder erg tevreden..!

P2, Zappi V2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvS_68
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:14
jstar1983 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:55:

Iemand ervaring of tips?
Mijn ervaring met die sensoren is idd niet best. Zie ook https://gathering.tweaker...message/65112496#65112496

Bij de recall op 4 dec zei de dealer dat dat een software-probleem was dat was opgelost in de software die ze toen bij me hebben geïnstalleerd. Dat blijkt niet het geval te zijn en ze zijn dus nog steeds onbetrouwbaar. Mijn workaround is u de camera's schoon houden en daar op kijken, want de geleurde balkjes komen wel netjes in beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvS_68
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:14
Headfirst schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:51:
[P2]
Helaas recall en update nog niet gehad hier, pas medio januari aan de beurt, ben erg benieuwd of dit iets gaat doen aan het hoge verbruik.. vooral koude ritjes kennen een erg hoog verbruik. Iemand al eens naar bandenspanning gekeken.. verder erg tevreden..!
Bij mij heeft de recall niets merkbaars gedaan in verbruik (alleen inverters vervangen en geen HVCH). De banden harder pompen wel enigszins (Euromaster had ze op 2 bar gezet i.p.v. 3).

Koude is echt funest oor je range. Gisteravond met 2 graden celcius en 135 op de snelweg een verbruik van 31kWh. Als je dat met 12 graden celsius doet kom je op plmin 26kWh uit.

Waar zijn die winters van -10 gebleven........ ;)

Het voorjaar gaat dus wel wat aan je hoge verbruik doen! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankkie12345
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-07 14:43

frankkie12345

Android Developer (FM)

basp8 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:47:
Brony radio Staat inmiddels op beschikbare apps, of was dat al zo?
Als het goed is was dat al zo, meer dan een maand geleden op de store gezet ;-)
Bedankt voor het delen!

Een app voor Android Automotive bouwen zonder auto is knap lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
[...]

Fantastisch! Hiervoor de T3 gehad, dus qua uiterlijk vrijwel hetzelfde.
Maar ik merk dat je veel meer 'zoeft'. Je zweeft als het ware over de weg. Daarnaast natuurlijk veel meer vermogen. Ook gaaf dat deze P8 vrijwel alle snufjes heeft. Wat een luxe, niet normaal.

2 hele kleine minpuntjes zijn (zoals eerder gemeld) de mindere functionaliteiten via het bestuurdersdisplay en ik mis de tassen-gordel in de achterbak. :)
Tassen gordel? Als je het Versatility pack hebt krijg je die drie haakjes aan de ruimte verdeler. En 140km op één lading? Dan heb je gemiddeld ruim boven de 41kWh gezeten. Reed je toevallig met vijf man, dankoffer en caravan door de Alpen? :r

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• S2000jan
[P2]

WTF ! Even de bandenspanning gecontroleerd (winterbanden) .... rondom rond op 2,2 bar ..... in de deur staat 2,8 .... geen wonder dat ik zo'n hoge verbruikswaarden heb! Dat heeft de garage niet goed gedaan !! :(

[ Voor 3% gewijzigd door S2000jan op 05-01-2021 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AartJW
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13:57
PvS_68 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:56:
[...]

Mijn ervaring met die sensoren is idd niet best. Zie ook https://gathering.tweaker...message/65112496#65112496

Bij de recall op 4 dec zei de dealer dat dat een software-probleem was dat was opgelost in de software die ze toen bij me hebben geïnstalleerd. Dat blijkt niet het geval te zijn en ze zijn dus nog steeds onbetrouwbaar. Mijn workaround is u de camera's schoon houden en daar op kijken, want de geleurde balkjes komen wel netjes in beeld.
Vind idd ook dat de piepjes erg laat komen (met name voor) en de balkjes mogen ook wel wat eerder zichtbaar zijn. Zeker als je het vergelijkt met VAG, wat ik hiervoor had, dan zit je voor je gevoel al bijna tegen iets aan als de piepjes komen. Lekker soepel een vak inparkeren zit er voor mij icm matige 360gr nog niet echt bij. Alleen in parkeergarage met voldoende licht werken de camera's okay.

[ Voor 8% gewijzigd door AartJW op 05-01-2021 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 16:08
AartJW schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:15:
[...]

Vind idd ook dat de piepjes erg laat komen (met name voor) en de balkjes mogen ook wel wat eerder zichtbaar zijn. Zeker als je het vergelijkt met VAG wat ik hiervoor had, dan zit je voor je gevoel al bijna tegen iets aan als de piepjes komen.
Het vervelende van de VW oplossing vind ik dat de voorsensoren automatisch uitgaan en blijven uitstaan tot je net achteruit bent gereden. Ik moet ze dus als ik krap wil parkeren steeds handmatig activeren om niet ergens tegenaan te zitten. De logica daarvan ontgaat me en ik vind het een waardeloze oplossing.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• npolm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:08

npolm

P8

JohnDoe77 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:08:
[...]

Tassen gordel? Als je het Versatility pack hebt krijg je die drie haakjes aan de ruimte verdeler. En 140km op één lading? Dan heb je gemiddeld ruim boven de 41kWh gezeten. Reed je toevallig met vijf man, dankoffer en caravan door de Alpen? :r
Spanky79 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:56:
[...]

140km is echt te weinig. Je zou afhankelijk van je snelheid toch wel tegen de 300km moeten kunnen halen gerekend met 100% accu. heb je een warmtepomp en 19 inch? winterbanden?
Wel warmtepomp, maar heb 'm niet gepre-heat. En 20 inch banden, geen winter.
Wel eerste rit, dus wel wat gespeeld natuurlijk. Maar misschien ligt het aan mijn bandenspanning ook?

PS. Het alarm dat steeds afgaat is een software-bug zoals eerder gemeld. Dit kun je tijdelijk oplossen door voor het uitstappen de 'guard' te verlagen via Instelling --> Bedieningselementen

|- Rotterdam -|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
npolm schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:29:
[...]

[...]

Wel eerste rit, dus wel wat gespeeld natuurlijk. Maar misschien ligt het aan mijn bandenspanning ook?

PS. Het alarm dat steeds afgaat is een software-bug zoals eerder gemeld. Dit kun je tijdelijk oplossen door voor het uitstappen de 'guard' te verlagen via Instelling --> Bedieningselementen
Bij mij waren mijn winterbanden slecht opgepompt. Dat hielp. Maar even voor het idee: ik reed laatst 150km terug naar huis met 130-140km/u en ik had nog 32% accu over. En het was 2 graden en nat.

Dus met flinke snelheid haal ik alsnog 220km oid. en rond de 300 als ik 105 gemiddeld rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zap681
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-08 09:33
S2000jan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:14:
[P2]

WTF ! Even de bandenspanning gecontroleerd (winterbanden) .... rondom rond op 2,2 bar ..... in de deur staat 2,8 .... geen wonder dat ik zo'n hoge verbruikswaarden heb! Dat heeft de garage niet goed gedaan !! :(
Je zou dan toch ook een waarschuwing verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2000jan
zap681 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:39:
[...]

er zitten geen TPMS sensoren in .... als ze alle 4 gelijk staan gaat er geen waarschuwing komen dacht ik, is op basis van de rotatiesnelheid van de wielen icm het ABS (maar ik kan het fout hebben)

Daarom ook dat ik niks moet resetten (denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaqer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 20:43
zap681 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:39:
[...]
Volgens mij niet. Als je aflevert en dan kalibreert op die hoeveelheid bar. Als hij op 2.8 geleverd wordt en leegloopt naar 2.1 dan wel.

Edit: zie bovenstaande aanvulling :+

[ Voor 6% gewijzigd door Tweaqer op 05-01-2021 15:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
Tweaqer schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:41:
[...]

Volgens mij niet. Als je aflevert en dan kalibreert op die hoeveelheid bar. Als hij op 2.8 geleverd wordt en leegloopt naar 2.1 dan wel.

Edit: zie bovenstaande aanvulling :+
Dat klopt! De ABS sensoren tellen het aantal wiel-omwentelingen wat hoort bij een bepaalde afstand, als de band zachter is heb je meer omwentelingen nodig voor die afstand. En als er een duidelijke mismatch is met het opgeslagen getal komt er een waarschuwing.

[ Voor 8% gewijzigd door Mga1600 op 05-01-2021 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:58
Spanky79 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:11:
[...]

Ik ook, maar als je over je leasebudget gaat (en dat ga je) kan het qua eigen bijdrage nog wel tegenvallen. Die mag je dan wel aftrekken van de bijtelling, maar er komt ook nog wat bij voor de laadinstallatie bijvoorbeeld.

Ik betaal alles bij elkaar iets van 400 netto per maand op een auto van 66k. Dat zou als je ver over je budget gaat snel richting 500-600 gaan per maand. En dan wordt de stap naar 22% betalen voor een 'gewone' auto wel ineens aantrekkelijker.
Vergeet niet dat eigen bijdrage bij een benzine variant ook fors is he. Ik heb net even een T3 Automaat + Lounge + draadloos laden aangemaakt, zit rond de 56k. Echter... mijn leasebudget voor benzine auto's ligt op 700 i.p.v. 900 euro voor elektrische auto's. Ik schat zo in dat die T3 rond de 850 zal kosten? Dus de eigen bijdrage zal bijna gelijk zijn aan de elektrische P8.Was het leasebudget nou gelijk dan zou je denk ik wel misschien voordeliger een T3 kunnen nemen. Nu is het het voordeligste om die kale P8 te nemen (die moet toch wel binnen 900 euro passen) of als ik kies voor wat meer luxe en opties toch die dikke P8.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2000jan
Even een kleine vergelijking .... hoe groot zou de 'benzinetank' zijn van onze P2/P8 bij vergelijkbare capaciteit

De energetische waarde van 1 liter benzine blijkt 8,9kWh te zijn, onze batterijen zijn 78kWh 'groot', dat komt dus overeen met een benzine tank van 8,76 liter .... das niet veel :)

(hopelijk maak ik hier geen fouten met eenheden en zo ....)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
S2000jan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:38:
Even een kleine vergelijking .... hoe groot zou de 'benzinetank' zijn van onze P2/P8 bij vergelijkbare capaciteit

De energetische waarde van 1 liter benzine blijkt 8,9kWh te zijn, onze batterijen zijn 78kWh 'groot', dat komt dus overeen met een benzine tank van 8,76 liter .... das niet veel :)

Ik reken even andersom: er wordt flink geklaagd over het benzine verbruik van de xc40. Men is blij 1:11 te halen.
Voor 330 km (ongeveer de gemiddelde range van een P8-door het jaar heen denk ik toch?) is dan dus 30 liter nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spanky79
Juancho schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:00:
[...]

Vergeet niet dat eigen bijdrage bij een benzine variant ook fors is he. Ik heb net even een T3 Automaat + Lounge + draadloos laden aangemaakt, zit rond de 56k. Echter... mijn leasebudget voor benzine auto's ligt op 700 i.p.v. 900 euro voor elektrische auto's. Ik schat zo in dat die T3 rond de 850 zal kosten? Dus de eigen bijdrage zal bijna gelijk zijn aan de elektrische P8.Was het leasebudget nou gelijk dan zou je denk ik wel misschien voordeliger een T3 kunnen nemen. Nu is het het voordeligste om die kale P8 te nemen (die moet toch wel binnen 900 euro passen) of als ik kies voor wat meer luxe en opties toch die dikke P8.
Natuurlijk ook geen enkel punt als je de keuze bewust maakt! Het is een superfijne auto. Ik ben er dik tevreden mee. Wilde meedenken de zaken goed op een rij te zetten en straks niet oor vijf jaar aan een nare financiële verrassing vast zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Spanky79 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:48:
[...]

Natuurlijk ook geen enkel punt als je de keuze bewust maakt! Het is een superfijne auto. Ik ben er dik tevreden mee. Wilde meedenken de zaken goed op een rij te zetten en straks niet oor vijf jaar aan een nare financiële verrassing vast zit.
Dat waardeer ik, maar ik dacht, misschien dat je dat ik een vast leasebudget had, ongeacht welke variant. Maar dat is dus niet het geval. Elektrisch rijden wordt gewoon gestimuleerd en mede doordat de brandstof kosten lager zijn word je budget met 200 euro verhoogt.

In eigenlijk alle berekeningen die ik heb gedaan blijft de P8 voordeliger (en dikker ingepakt) dan een T3. Wel overigens puur met 8% en 45k grenswaarde berekend. Ga je naar 12% en 40k grenswaarde kruipt het al dichter naar elkaar toe.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnDoe77
npolm schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:29:
[...]

[...]

P8

Je kunt een hoop spelen voor je op ruim 40kWh uitkomt op een rit. Je hebt vast niet een twee uur lang alleen 0-100 sprints gedaan. Ik zou dan zeker je banden checken. En anders even de dealer bellen dat je automatische handrem er niet af gaat. _O- Maar zonder dollen; dit is echt extreem! Ben benieuwd hoe je andere ritten verlopen.

Gelukkig heb ik het alarm issue niet. Het verlagen van het alarm is een oplossing, maar waarom heb je dan het alarm zou ik denken. Dat ding gewoon uitzetten helpt dat hij niet afgaat, maar voelt wat vreemd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
S2000jan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:14:
[P2]

Over bandenspanning; ik heb die van mij ook nagekeken. Stonden op 2,4/2,5 en nu op 3,1. Het betreffen 20” winterbanden, gaf het apparaat aan toen ik 2,9 invoerde (warm gereden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
S2000jan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:38:

Een motor is bij lange na niet energie efficient. Ik schat in dat een gemiddelde verbrandingsmotor ongeveer 40% van de energie kan omzetten in beweging. De rest verlaat de auto als hitte.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben E
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-07 19:59
Ik merkte gister wel iets bijzonders; vrijdag eind van de middag tot 100% geladen, daarna losgekoppeld en niet gebruikt. Gisteravond (3 dagen later) weer even aangesloten zodat preheaten vanuit kabel zou gebeuren, in display stond hij nog op 100%, maar desondanks heeft hij toch ruim 3kWh bijgeladen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8OtVCOAo9LkeJjobuz1mRlZqTE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QD5nBs1kaO2C0BVhKfSIIM7Z.png?f=fotoalbum_large

Vandaag lange snelwegrit gemaakt, heen en terug. Heen met 100% en voorverwarmen. (Winterbanden, 20” en warmtepomp)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6IJWws36xiWc80nKq7Gqla_l7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aWBTJbR4c5TvkjIuJnCsEhj4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSL4fYioUe7-I_EXfeRwuX5U5Tg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dO8soJ3Om1BqPloO3p7MLD7I.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had ook een bug met het panoramadak, doek was dicht en wilde alleen een klein stukje open waarbij dan ook het dakraam op een kier ging. Nog een keer aanraken ging hij weer dicht. Verder geen andere beweging in te krijgen. Morgen maar weer eens checken.

Oja en de hele dag geen internet via sim trouwens :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronndr83
  • Laatst online: 07-07-2023
JTHZZ schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:54:
P2:

[...]

Dit is alleen voor de issue met de handleiding.
Hij deïnstalleert de update van de webviewer die voor de manual wordt gebruikt. Mooie workaround voor de handleiding-issue (wit scherm als je de manual wilt lezen)
Maar de 4G issues zijn daarmee niet opgelost.
Iemand deze tip van Björn al geprobeerd met de internetvoorwaarden?
https://youtu.be/0LayJcGD1sY
Had net het issue even na een korte rit auto weer aangezet. Internet connectie weg. Bij mij werkt de oplossing van bjorn niet. Er staat geen melding bij mij om op te klikken. Dus kan die voorwaarden niet vinden om te accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recharge365
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-11-2021
[P8}

Vanavond iets vreemds gezien in het bestuurders display. Tijdens het versnellen beweegt de "naald" van de vermogens meter tegen de klok in naar boven. Dit is normaal.
Echter bij het afremmen ging de "naald" niet naar beneden. Met andere woorden niet regenereren maar ook niet oranje, gebruik van de rem. De naald bleef gewoon stilstaan..
Heeft iemand een verklaring of dit ook meegemaakt?
Accu capaciteit 80%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Bij mij vandaag op 2 ritten geen internet problemen meer. Hopelijk blijft dat nu zo.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlacKstaR-
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 16:56
Montalbano schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:12:
Bij mij vandaag op 2 ritten geen internet problemen meer. Hopelijk blijft dat nu zo.
Ik heb ook altijd last van verbindingsproblemen. Ik zat vandaag op mijn mobiel (Tele2, sinds kort op t-mobile netwerk), wel 4G signaal maar geen data. Ik denk dat de problemen misschien wel worden veroorzaakt door T-mobile. Ik heb sinds kort op mijn IPhone ook veel vaker last van problemen. Denk dat het samenvoegen van de Tele2 en T-mobile netwerken nog niet helemaal goed verloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
BlacKstaR- schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:19:
[...]

Ik heb ook altijd last van verbindingsproblemen. Ik zat vandaag op mijn mobiel (Tele2, sinds kort op t-mobile netwerk), wel 4G signaal maar geen data. Ik denk dat de problemen misschien wel worden veroorzaakt door T-mobile. Ik heb sinds kort op mijn IPhone ook veel vaker last van problemen. Denk dat het samenvoegen van de Tele2 en T-mobile netwerken nog niet helemaal goed verloopt.
Klinkt misschien gek maar het zou wel "mooi" zijn als dit het idd is en dat er niet iets fout is in de auto zelf met de dataverbinding. Zeker nu met dat nieuwe Android systeem moet het gewoon vlekkeloos werken qua verbinding (slechte gebieden/tunnels daar gelaten ;)). Dus hopelijk fixen ze het snel!

Als alternatief, als je je hotspot van je mobiel gebruikt (ik heb toch onbeperkt data) dan werken alle functies etc. toch ook gewoon? Tijdens mijn proefrit had ik geen tijd meer om het hele systeem te checken, maar het lukte mij sowieso al niet om via bluetooth Spotify muziek uit de speakers te krijgen terwijl de telefoon wel verbonden was.

[ Voor 18% gewijzigd door Juancho op 05-01-2021 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlacKstaR-
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 16:56
Juancho schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:22:
[...]

Klinkt misschien gek maar het zou wel "mooi" zijn als dit het idd is en dat er niet iets fout is in de auto zelf met de dataverbinding. Zeker nu met dat nieuwe Android systeem moet het gewoon vlekkeloos werken qua verbinding (slechte gebieden/tunnels daar gelaten ;)).
En ja hoor volgens https://www.tele2.nl/mobiel/netwerk/dekking

Inderdaad slechte dekking in mijn gebied. Vandaar dat ik nooit 4G dekking had bij het wegrijden. T-mobile heeft gewoon veel blindspots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie van Dijk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:12
Recharge365 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:01:
[P8}

Vanavond iets vreemds gezien in het bestuurders display. Tijdens het versnellen beweegt de "naald" van de vermogens meter tegen de klok in naar boven. Dit is normaal.
Echter bij het afremmen ging de "naald" niet naar beneden. Met andere woorden niet regenereren maar ook niet oranje, gebruik van de rem. De naald bleef gewoon stilstaan..
Heeft iemand een verklaring of dit ook meegemaakt?
Accu capaciteit 80%.
Gebeurde dit 1x?
Merk dat de P2 geregeld de eerste keer remmen na het wegrijden, één keer op de remmen remt. Waarschijnlijk om aanslag en vastzitten te voorkomen.
Weet niet wat de interval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie van Dijk
Vandaag weer ineens maar op 2 fasen laden. Update van november. :-(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
BlacKstaR- schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:19:
[...]

Dat moet haast wel, want het heeft bij mij weken achter elkaar vlekkeloos gewerkt. Problemen begonnen net na kerst, vooralsnog tot afgelopen weekend. Vandaag dus weer in orde.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:47
Bij mij stopt Youtube Music bijna altijd een minuutje nadat ik thuis wegrijd. Ik kan ‘m dan direct weer starten... Het maakt niet uit welke richting ik op rijd,

Ik heb het nog niet gemerkt als ik van elders vertrek. :?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP8
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-09-2023

JP8

[Afbeelding]

- Ik had ook een bug met het panoramadak -

Ik snap de bediening nog steeds niet van het dak. Vorige week exact hetzelfde probleem, toen stond 50 cm van het doek open, en het dak wilde op de kiepstand. Workaround: een raampje open zetten. Daarna de deuren met de sleutel op slot doen (knop ingedrukt houden). Dan gaan de ramen en ook het doek weer dicht en probleem opgelost ;)

[ Voor 18% gewijzigd door JP8 op 05-01-2021 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
Ruben E schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:54:
Ik merkte gister wel iets bijzonders; vrijdag eind van de middag tot 100% geladen, daarna losgekoppeld en niet gebruikt. Gisteravond (3 dagen later) weer even aangesloten zodat preheaten vanuit kabel zou gebeuren, in display stond hij nog op 100%, maar desondanks heeft hij toch ruim 3kWh bijgeladen.
[Afbeelding]

Vandaag lange snelwegrit gemaakt, heen en terug. Heen met 100% en voorverwarmen. (Winterbanden, 20” en warmtepomp)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik had ook een bug met het panoramadak, doek was dicht en wilde alleen een klein stukje open waarbij dan ook het dakraam op een kier ging. Nog een keer aanraken ging hij weer dicht. Verder geen andere beweging in te krijgen. Morgen maar weer eens checken.

Oja en de hele dag geen internet via sim trouwens :X
Ik heb dat gezien in een filmpje van Tesla Björn over de nieuwe M3; volgens hem reservecapaciteit zodat je nog wat range hebt als de accu “0” zegt. Wellicht hier ook? Overigens kun je beter de accu tot 90% opladen, tenzij je een lange rit voor de boeg hebt. Het tot 100% laden en dan een aantal dagen niet gebruiken zou heel slecht moeten zijn voor de batterij. Maar dat zul je vast al weten! :P

[ Voor 4% gewijzigd door JohnDoe77 op 05-01-2021 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spanky79
JohnDoe77 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:31:
[...]

Ik heb dat gezien in een filmpje van Tesla Björn over de nieuwe M3; volgens hem reservecapaciteit zodat je nog wat range hebt als de accu “0” zegt. Wellicht hier ook? Overigens kun je beter de accu tot 90% opladen, tenzij je een lange rit voor de boeg hebt. Het tot 100% laden en dan een aantal dagen niet gebruiken zou heel slecht moeten zijn voor de batterij. Maar dat zul je vast al weten! :P
Grappig: ik heb de p8 laatst een paar dagen bij een vakantiehuisje laten staan zonder laden. Resultaat: 0% ghost drain! Dat vond ik wel echt netjes, ook omdat het best koud was in de nachten ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Donderdag weer naar de garage. Internet werkt al 4 dagen niet :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:56

MaxxMark

HT is Tof!

guido66 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:10:
Bij mij stopt Youtube Music bijna altijd een minuutje nadat ik thuis wegrijd. Ik kan ‘m dan direct weer starten... Het maakt niet uit welke richting ik op rijd,

Ik heb het nog niet gemerkt als ik van elders vertrek. :?
Dat komt op mij heel erg over als het wisselen van een (thuis) wifi netwerk naar 4g netwerk. En dat YouTube music niet overweg kan met een network change.

Buffering, buffer van een minuut loopt leeg, verbinding was weggevallen maar reconnect niet automatisch, of accepteert het niet dat er op een lager niveau geswitcht is, en kapt er nee. Bij het weer op play drukken wordt over 4g verbonden en daarna blijft het werken.

Meld je voor de grap op plaats van bestemming (werk?) ook eens aan op een netwerk en kijk of het dan ook dáár optreedt

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EHAS
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07-2024
Even voor alle cynisten, criticasters, of analisten, die ondanks de lovende ervaringen blijven hangen in de tekortgedane verwachtingen qua actieradius. 😉
(Jawel ik hoop ook op mooie firmware en software updates)

Ik las ook gebruikerservaringen van andere merken, met name de VW ID4 en wat blijkt,
in alle reviews is er één rode draad, waarbij ik onderstaande passage van een ID4 eigenaar wel treffend verwoord vond 😄
.................
De actieradius valt mij gewoon tegen. Als je 500km WLTP opgeeft bij normaal gebruik, en je rijdt er nog geen 300km mee (4°C), vind ik dat teleurstellend. Dat anderen het niet beter doen vind ik geen excuus. Ik hield me gewoon aan de maximum snelheid van 100km op de cruisecontrol en de auto stond op eco modus. Er wordt bovendien geadviseerd om de accu niet verder dan 80% op te laden en niet leger dan 20% te rijden en dan Tim je ongeveer 200km. Dat worden korte ritjes in de winter.
.................

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
Men moet gewoon die WLTP drastisch veranderen of anders lekker niet gebruiken. Je kan het heel stoer in je marketing verhaal noemen maar het is gewoon bullshit. Persoonlijk kan ik daar heel slecht tegen. Vertel het eerlijke gemiddelde bereik in normale omstandigheden en zorg ervoor dat het nooit zo'n idioot hoog verschil kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:28
JackBol schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:35:
[...]

Een motor is bij lange na niet energie efficient. Ik schat in dat een gemiddelde verbrandingsmotor ongeveer 40% van de energie kan omzetten in beweging. De rest verlaat de auto als hitte.
Je schatting is veel te optimistisch. De beste dieselmotoren op het juiste toerental halen misschien 35%.

Je kan voor een bezine auto eerder rekenen met 30%.

Je kan het ook anders bekijken.

Een vergelijkbare XC40 benzinemotor zal makkelijk 8l/100km verbruiken. Dat is dus ca 80 kWh aan warmte, maar slechts 24kWh aan bewegingsenergie.

En wat is het verbruik van de P8..... ligt niet ver van de 24 kWh/100km.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
EHAS schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:18:
Even voor alle cynisten, criticasters, of analisten, die ondanks de lovende ervaringen blijven hangen in de tekortgedane verwachtingen qua actieradius. 😉
(Jawel ik hoop ook op mooie firmware en software updates)

Ik las ook gebruikerservaringen van andere merken, met name de VW ID4 en wat blijkt,
in alle reviews is er één rode draad, waarbij ik onderstaande passage van een ID4 eigenaar wel treffend verwoord vond 😄
.................
De actieradius valt mij gewoon tegen. Als je 500km WLTP opgeeft bij normaal gebruik, en je rijdt er nog geen 300km mee (4°C), vind ik dat teleurstellend. Dat anderen het niet beter doen vind ik geen excuus. Ik hield me gewoon aan de maximum snelheid van 100km op de cruisecontrol en de auto stond op eco modus. Er wordt bovendien geadviseerd om de accu niet verder dan 80% op te laden en niet leger dan 20% te rijden en dan Tim je ongeveer 200km. Dat worden korte ritjes in de winter.
.................
Dat laatse is de reden dat ook voor mezelf bij een eerste electrische auto de volgende eisen stel.

Batterij 100%-10%: moet ook in de winter 300 km halen
80-20: 200 km bij 120 km/h in de winter
Laden 20-80: max 20 min

De reden is dat een weekenduitstap naar een drukkere plaats je dan geen laadstress oplevert, en dat je ook langer trips met redelijke snelheid kan doen (vakantie).

Ik vrees dat de P2 en P4 dat niet halen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• P8 D
  • Laatst online: 09:12
Vanaf 22/12 een nieuwe P8 met de volgende opties: 20 inch, open dak, omkeerbare mattenset rubber/stof, oplaadpunt tel, leren bekleding, trekhaak, kleur glacier silver, centrax sneeuwkettingen en dakdragers, parkassist.
Vandaag “ grille” glanzend pianolak laten spuiten. Net wat stoerder naar mijn idee dan dat brava grijs.

Heerlijke auto om te rijden, overzichtelijk en bloedsnel. Vooral als je de snelweg op rijdt😉
Ik rij vaak korte stukjes dus tot nu toe 31kw gemiddeld. 1 x aan snellader gehad ( bij 40%) alleen maar 130kmph dus viel beetje tegen.
Laatste tijd werkt Googlemaps niet goed wat al eerder aangegeven is. Bij navigeerstem gaat radio daarna niet meer aut. aan.
Een fantatische auto en voorrecht om hier de komende jaren in te mogen rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P8 D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mTA1P5ANatGsd67MEphze3obeFA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F737O7QQEyc83YES4Z5xm5BM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Mooie bak man! Gefeliciteerd! En idd, dat zwart spuiten van die grill staat veel beter! Toevallig had mijn vaste Volvo dealer deze kleur ook altijd in de showroom staan. Heel aparte maar mooie kleur maar vond de grill het niet afmaken. Ik ben zelf meer van de iets aparte kleurtjes (ik zou voor Sage gaan) maar deze is zeker prachtig!

Waar heb je dat spuitwerk laten doen? Gewoon bij de dealer achteraf?

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 05-01-2021 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P8 D
Bij een schadeherstelbedrijf € 350,00 incl. Btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P8 D
Ben er nog niet achter hoe ik kan reageren op een bericht vandaar een nieuwe.
Die kleur groen staat de XC40 bijzonder goed maar voor 5 jaar gebruik net iets te. Eerst voor zwart gekozen maar daar had ik al 5 jaar in gestuurd en maakt de XC40 kleiner en belijning zie je minder goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:06
Tommie12 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:55:
[...]

Dat laatse is de reden dat ook voor mezelf bij een eerste electrische auto de volgende eisen stel.

Die 300 km haal ik met mijn P2 toch op een fractie na wel bij een temperatuur van een paar graden boven nul en de acc op 100km/u.

Voor het laden ben ik echter de dubbele hoeveelheid tijd kwijt. Dat kunnen ze echter makkelijk softwarematig aanpassen, ben benieuwd of ze dat gaan doen (ivm degradatie issues)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
P8 D schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:43:
Ben er nog niet achter hoe ik kan reageren op een bericht vandaar een nieuwe.
Die kleur groen staat de XC40 bijzonder goed maar voor 5 jaar gebruik net iets te. Eerst voor zwart gekozen maar daar had ik al 5 jaar in gestuurd en maakt de XC40 kleiner en belijning zie je minder goed.
Kleur is gewoon kwestie van smaak. Ik vind juist bijv. wit/zwart/grijs al snel saai worden. Ik had dus tijdens mijn proefrit een sage kleur mee, ik had dat eerst helemaal niet door omdat ik dacht dat het meer grijs was. En later in meer zon zag ik echt die gave groene kleur. Dat soort dingen vind ik wel tof, daarom zou ik de Thunder ook wel gaaf vinden want die heeft ook meerdere kleurinvallen.

Maar nogmaals, kleur is heel persoonlijk en jouw versie ziet er gewoon super dik uit man! _/-\o_

Ps. om op iemand zijn bericht te reageren moet je heel simpel op de quote knop klikken ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 05-01-2021 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EHAS
  • Laatst online: 04-07-2024
Juancho schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:32:
Mooie bak man! Gefeliciteerd! En idd, dat zwart spuiten van die grill staat veel beter! Toevallig had mijn vaste Volvo dealer deze kleur ook altijd in de showroom staan. Heel aparte maar mooie kleur maar vond de grill het niet afmaken. Ik ben zelf meer van de iets aparte kleurtjes (ik zou voor Sage gaan) maar deze is zeker prachtig!

Waar heb je dat spuitwerk laten doen? Gewoon bij de dealer achteraf?
@P8 D mooie auto inderdaad.

Ik kwam onderstaande ook nog tegen als mogelijke spuit en of wrap variant (logo en “grill”- lijst)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9T8sB66PywfBMyzrykapSK8FrdA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hf1LzsyWdiTCsAOPSFw8ayjl.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P8 D
EHAS schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 01:27:
[...]

@P8 D mooie auto inderdaad.

Ik kwam onderstaande ook nog tegen als mogelijke spuit en of wrap variant (logo en “grill”- lijst)

[Afbeelding]
Dit is ook een mooie variant, persoonlijk vind ik de grille print iets minder mooi die we eerder tegen kwamen in dit forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben E
Blijft bijzonder als je de cijfers bekijkt.
Gisterochtend dus tot 100% geladen en met voorverwarmen vertrokken. Na een rit heen en terug 15% over, dus in theorie 11,25kWh (15% van 75kWh) over. Daarna weer laten laden tot 100%, waarbij de 3 fase meter netto een laadhoeveelheid van 67,4kWh meet. Dat is dus totaal 78,65kWh.
Als je echter daarnaast de het verbruik volgens de boordcomputer tijdens deze ritten ernaast legt dan kom je maar op een verbruik van 61,48kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0gZ1kVaUiJaC0f5J30bdqCw2zY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rd16rXxho8WuhWp07seDgfKA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6IJWws36xiWc80nKq7Gqla_l7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aWBTJbR4c5TvkjIuJnCsEhj4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSL4fYioUe7-I_EXfeRwuX5U5Tg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dO8soJ3Om1BqPloO3p7MLD7I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Tommie12 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:51:
[...]

Je schatting is veel te optimistisch. De beste dieselmotoren op het juiste toerental halen misschien 35%.

Je kan voor een bezine auto eerder rekenen met 30%.

Je kan het ook anders bekijken.

Een vergelijkbare XC40 benzinemotor zal makkelijk 8l/100km verbruiken. Dat is dus ca 80 kWh aan warmte, maar slechts 24kWh aan bewegingsenergie.

En wat is het verbruik van de P8..... ligt niet ver van de 24 kWh/100km.
En dat is logisch, want de hoeveelheid energie die je nodig hebt om dat hok door de wind heen te duwen veranderd niet, ongeacht hoe je de energie opwekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-08 15:25
[P8]
Een wel erg hoge ghost drain vannacht.
Auto gisteravond met 52% geparkeerd, vanmorgen was hier nog 27% van over
Keurig op slot, geen parkeerverwarming aan.
We moeten er iets voor over hebben om P8 te kunnen rijden, maar dit gaat me net even te snel.

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Petzun schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:35:
[P8]
We moeten er iets voor over hebben om P8 te kunnen rijden, maar dit gaat me net even te snel.
Holyshit, is dit normaal? Zeker voor de mensen die dus de auto niet op de oprit kunnen zetten en de stekker er de hele nacht in kunnen houden is toch wel erg rampzalig als dit normaal is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quark2
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-07 19:24
[P8]
Er zijn al een aantal meldingen voorbij gekomen waarbij de SOC niet (helemaal) correct weergegeven lijkt te worden. Dat lijkt hier ook aan de hand. Zoveel drain lijkt me niet mogelijk tenzij je ergens ook vonken ziet weglekken.... Heb je geprobeerd hem opnieuw op te starten?

[ Voor 22% gewijzigd door Quark2 op 06-01-2021 08:47 ]

P2 Moon non PP Android 10 P2108.3 | 1979 Landrover series III 'Stage One' V8 | Duurzaamheid is ook lang met dingen doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
Quark2 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:46:
[...]

Er zijn al een aantal meldingen voorbij gekomen waarbij de SOC niet (helemaal) correct weergegeven lijkt te worden. Dat lijkt hier ook aan de hand. Zoveel drain lijkt me niet mogelijk tenzij je ergens ook vonken ziet weglekken.... Heb je geprobeerd hem opnieuw op te starten?
Hoop ik ook op en verwacht ik eigenlijk ook wel.
Heb vanmorgen een korte tussenstop gehad om iets af te leveren. Daarna weer gestart met hetzelfde beeld.
Zal tussen de middag weer even kijken om te zien of de waarde hersteld is.

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petzun
Juancho schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:45:
[...]

Holyshit, is dit normaal? Zeker voor de mensen die dus de auto niet op de oprit kunnen zetten en de stekker er de hele nacht in kunnen houden is toch wel erg rampzalig als dit normaal is....
Is geen normale situatie en heb ik in de afgelopen 6 weken nog niet meegemaakt. Eerst maar even kijken wat de oorzaak is, bijzonder is het wel.

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
Tommie12 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:55:
[...]

De reden is dat een weekenduitstap naar een drukkere plaats je dan geen laadstress oplevert, en dat je ook langer trips met redelijke snelheid kan doen (vakantie).

Ik vrees dat de P2 en P4 dat niet halen
Het komt voor mijn P8 heel dicht in de buurt, ik haal die 300km op 100% ongeveer.

Bij 140 km/u haal ik bij deze temperaturen makkelijk meer dan 200km.

Dat laden - dat wordt het lastigste. In de praktijk ben ik nog niet tot 20% leeggereden en laad ik alleen thuis of op de bestemming. En dat kom je in Nederland heel ver met 300km range.

[ Voor 4% gewijzigd door Spanky79 op 06-01-2021 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Spanky79 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:59:
[...]

Bij 140 km/u haal ik bij deze temperaturen makkelijk meer dan 200km.
Ook met 80-20 SOC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie van Dijk
Ruben E schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:16:
Blijft bijzonder als je de cijfers bekijkt.
Gisterochtend dus tot 100% geladen en met voorverwarmen vertrokken. Na een rit heen en terug 15% over, dus in theorie 11,25kWh (15% van 75kWh) over. Daarna weer laten laden tot 100%, waarbij de 3 fase meter netto een laadhoeveelheid van 67,4kWh meet. Dat is dus totaal 78,65kWh.
Als je echter daarnaast de het verbruik volgens de boordcomputer tijdens deze ritten ernaast legt dan kom je maar op een verbruik van 61,48kWh.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je accu is 78 kWh waarvan 72,5 kWh effectief. Als het koud is kan de capaciteit nog wat afnemen, maar het klopt met het verbruik dat je hebt gemeten en met wat over hebt. (61,48+11,25)

Wat je in de meterkast meet is wat je er in stopt. Het kost energie om te laden en niet alles wat je er in stopt haal je er weer uit.
In dit geval had je dus 67,4 kWh nodig om 61,48 kWh effectief te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Deze kleur (glacier?) nog niet eerder gezien hier
dacht ik ...?

Zeker I.c.m. die zwarte grille staat ‘t hem heel goed, hij lijkt er wat groter van te worden...... (Ik heb in de loop der jaren best een aantal zilvergrijze auto’s gehad en het is een hele praktische kleur waar je stof en vuil niet heel gauw op ziet. Kwam me geld uit omdat ik niet zo’n wasser en poetser ben).

Blijf genieten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:21
Met 140km/u ga je met bijzonder weinig EV's de 200km halen in de winter van 80 -> 20. Het verbruik neemt boven de 100km/u keihard toe, en met 140km/u 200km halen in de winter met een P8 met maar 60% accu... Ain't gonna happen.

Stel, je verbruikt 35kWu/100km bij 140km/u (wat mij nog laag lijkt met het baksteen design van een P8, maar okay), dan verbruik je dus 70kWu op die rit van 200km. Bij 80 -> 20 heb je maar 60% van je accucapaciteit. Je hebt dus een accu met een capaciteit van meer dan 115kWu nodig om dat te halen.

Ik denk dat de stelling dat er "makkelijk meer" dan 200km kan worden gereden als je continue 140km/u doortrapt op de snelweg ook wel heeeeeel optimistisch is in de winter met een P8. Om van 100%->0% te gaan moet je dan namelijk een gemiddeld verbruik van max 35kWu/100km halen (uitgaande van 70kWu netto accu capaciteit). Van 100%->0% is echter niet "heel makkelijk 200km rijden", dat is gewoon met stalen ballen rijden. En ja, ik rij mijn auto ook wel tot <3% leeg, maar ik kan je vertellen dat de laatste kilometers echt niet heel "makkelijk" rijden, dat doe ik enkel als het heel laat is en ik het laatste stukje gewoon echt heel rustig kan rijden (en een uitval-laadpunt heb).

[ Voor 1% gewijzigd door rmathijssen op 06-01-2021 09:40 . Reden: bereken foutje ]

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Over het volledig leeg rijden had volgens mij Autoblog een video gemaakt. Best leuk en goed om te zien hoe dat dan werkt. Je kan nog best een stukje doorrijden als het % op 0 staat. Niet dat ik het zover zou laten komen (zweet breekt me nu al uit) maar er zit nog wel een bepaalde marge in. Bij sommigen modellen nog best veel extra KM zelfs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Juancho schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:45:
[...]

Nee, is zeker niet normaal. Ik geloof niet dat ik al een keer ook maar 1% ghost drain heb gehad de afgelopen 7 weken.

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:49:
Over het volledig leeg rijden had volgens mij Autoblog een video gemaakt. Best leuk en goed om te zien hoe dat dan werkt. Je kan nog best een stukje doorrijden als het % op 0 staat. Niet dat ik het zover zou laten komen (zweet breekt me nu al uit) maar er zit nog wel een bepaalde marge in. Bij sommigen modellen nog best veel extra KM zelfs.
Een kennis heeft het met zijn MG EV gehad op zijn eerste rit. Hij ging heen en weer naar Friesland vanuit Noord-Holland om iemand zijn nieuwe auto te showen en hij had daarbij uitgerekend dat dat precies zou moeten kunnen op een accu lading. Helaas op de terugweg had hij windkracht 8 - 9 tegen waar geen rekening mee waas gehouden en is hij stilgevallen op de Afsluitdijk,

Nou was hij ook te zuinig om onderweg voor 50 ct per kW te laden als het thuis kan voor 22 ct en had dus ook bewust geen laadpas genomen.
Nu wel.....!
Van het bedrag van de rekening voor sleepdienst had hij natuurlijk heel erg veel kunnen laden.,......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Shorteh schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:00:
[...]
De "oplossing" van Allego is om elke dag maar de vertrektijd in te stellen, want als je dit instelt zal de paal je gewoon de 11kW geven. Deze functie werkt dus niet in de app bij mij, dus dan blijft er de optie over om dan maar na 21:00 te gaan laden. Overigens is het ook niet zo dat de paal je na 21:00 dan maar automatisch meer kW geeft, want de vorige keer was de auto om 22:00 nog steeds met 3kW aan het laden.

Ik ga overigens proberen om contact op te nemen met de provincie om een klacht hierover in te dienen, want op deze manier wordt elektrisch rijden niet heel leuk. Zeker niet voor mensen die afhankelijk zijn van publieke palen zoals ik.
Nog even hierover want dit is toch wel super belangrijk voor mij. Dit geldt dus niet voor alleen de Tesla en Renault Zoë zoals Allegro zelf aangeeft op haar website? Maar er zijn dus ook (een aantal?) Polestar 2 en XC40 P8 rijders die hetzelfde hebben met Smart Charging bij een Allegro paal? En gaat dit om heel specifieke palen en zoja, hoe herken je die? Dan ga ik eens een onderzoekje doen hier in de buurt..

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 06-01-2021 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Haha tja daarom zeg ik ook, gokken met een hele kleine marge moet je ook gewoon niet doen. Je weet immers nooit wat er onderweg kan gebeuren. Los van het feit dat geen laadpas meenemen ook niet heel snugger is. Met alle respect overigens ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
[P8]
Dat is bizar en moet het gevolg zijn van een fout. Was de lading echt tot 27% afgenomen of was alleen de uitlezing ervan van slag? Want daar was wel een bericht over zoiets als “dat er gewerkt wordt aan een realistischer weergave” (weliswaar voor de P2, maar toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
Ongeveer. Ik reed 150km a 140 per uur en kwam uit op ca 58% accugebruik. Ik zou dan op 225 uitkomen voor 100%, maar 140 is een stuk sneller dan 120, en daarmee ook qua verbruik flink hoger.

Overigens als jouw lijstje echt keiharde eisen zijn, dan zou ik niet voor een elektrisch eauto gaan. Denk dat alleen een model S long range in de buurt kan komen. Misschien een X. Over een paar jaar lukt het misshcien wel. Een model 3 long range haalt het denk ik ook, maar dat is qua comfortklasse echt een mindere auto.

De P8 haalt jouw waarden net niet.

[ Voor 53% gewijzigd door Spanky79 op 06-01-2021 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:56
Spanky79 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:31:
[...]

Ja. Ik reed 150km a 140 per uur en kwam uit op ca 58% accugebruik.
Hier geloof ik nou niks van. :) Dat lukt met een Model 3 nog niet eens gok ik. Gemiddelde snelheid van 90 en 10 minuten 140?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
Inspired schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:34:
[...]

Hier geloof ik nou niks van. :) Dat lukt met een Model 3 nog niet eens gok ik. Gemiddelde snelheid van 90 en 10 minuten 140?
Neu, eerst stukje stad en 100, daarna het grootste stuk snelweg 140 op de autopilot. Ergens laat in de avond terug naar huis. Ik vond het verbruik ook meevallen. Misschien had ik wind mee, maar het viel me niet tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shorteh
  • Laatst online: 10-09 09:15
Juancho schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:14:
[...]

Nog even hierover want dit is toch wel super belangrijk voor mij. Dit geldt dus niet voor alleen de Tesla en Renault Zoë zoals Allegro zelf aangeeft op haar website? Maar er zijn dus ook (een aantal?) Polestar 2 en XC40 P8 rijders die hetzelfde hebben met Smart Charging bij een Allegro paal? En gaat dit om heel specifieke palen en zoja, hoe herken je die? Dan ga ik eens een onderzoekje doen hier in de buurt..
De laadpaal wordt gewoon beperkt, ongeacht je auto. Maar de Renault Zoe en Tesla Model 3 zijn twee auto's waarvan ze weten dat deze problemen kan veroorzaken bij lagere laadsnelheid. De Polestar 2 zal hier ongetwijfeld aan toe kunnen worden gevoegd.
In dit artikel staat een foto van de bewuste laadpalen:
https://www.allego.eu/nl-nl/consumenten/faq-slim-laden

Overigens heb ik gisteren contact opgenomen met de provincie Gelderland. Iemand die er over gaat neemt als het goed is binnen 10 dagen contact met me op. Ben benieuwd of ze hier wat mee gaan doen, maar hoe meer mensen klagen hoe beter natuurlijk :)

[ Voor 12% gewijzigd door Shorteh op 06-01-2021 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Shorteh schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:36:
[...]

De laadpaal wordt gewoon beperkt, ongeacht je auto. Maar de Renault Zoe en Tesla Model 3 zijn twee auto's waarvan ze weten dat deze problemen kan veroorzaken bij lagere laadsnelheid. De Polestar 2 zal hier ongetwijfeld aan toe kunnen worden gevoegd.
In dit artikel staat een foto van de bewuste laadpalen:
https://www.allego.eu/nl-nl/consumenten/faq-slim-laden

Overigens heb ik gisteren contact opgenomen met de provincie Gelderland. Iemand die er over gaat neemt als het goed is binnen 10 dagen contact met me op. Ben benieuwd of ze hier wat mee gaan doen, maar hoe meer mensen klagen hoe beter natuurlijk :)
Thanks! Ik ga eens langs die palen lopen straks en kijken of er hier ook zo'n Eco tap sticker op zit. Ben er bang voor want wij wonen in een nieuwbouwwijk (provincie Overijssel). Ik heb de gemeente ook al een paar keer gevraagd over een laadkabel snachts over het voetpad. Nog geen enkele reactie en online staat er zelfs geen dossier open hiervan. Overheid.... |:( |:(

Ze mogen dan trouwens wel eens hun informatie aanpassen en dat het idd voor ALLE evs geldt en niet alleen Tesla en Zoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shorteh
  • Laatst online: 10-09 09:15
Juancho schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:39:
[...]

Thanks! Ik ga eens langs die palen lopen straks en kijken of er hier ook zo'n Eco tap sticker op zit. Ben er bang voor want wij wonen in een nieuwbouwwijk (provincie Overijssel). Ik heb de gemeente ook al een paar keer gevraagd over een laadkabel snachts over het voetpad. Nog geen enkele reactie en online staat er zelfs geen dossier open hiervan. Overheid.... |:( |:(

Ze mogen dan trouwens wel eens hun informatie aanpassen en dat het idd voor ALLE evs geldt en niet alleen Tesla en Zoe.
Nou ja, de lage laadsnelheid geldt voor alle EV's, maar niet alle EV's hebben hier problemen mee. De Hyundai Kona van m'n buurman laadt wel op. Wel langzaam, maar hij werkt wel. De Polestar 2 weigert gewoon om op te laden.

Edit: Even voor de duidelijkheid: hij weigert dus om op te laden als er 2 auto's aanhangen tussen 17:00 en 21:00. Als mijn auto er alleen aanstaat laadt hij wel met 3kW.

[ Voor 9% gewijzigd door Shorteh op 06-01-2021 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
Mga1600 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:20:
[...]

Dat is bizar en moet het gevolg zijn van een fout. Was de lading echt tot 27% afgenomen of was alleen de uitlezing ervan van slag? Want daar was wel een bericht over zoiets als “dat er gewerkt wordt aan een realistischer weergave” (weliswaar voor de P2, maar toch)
Ik heb dit nog niet ontdekt, maar kijk tussen de middag of ik niet blij verrast word met een hoger percentage. Anders maar een melding aan de dealer en vannacht laden om te kijken hoeveel kWh erin gaat.

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Spanky79 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:31:
[...]

Ongeveer. Ik reed 150km a 140 per uur en kwam uit op ca 58% accugebruik. Ik zou dan op 225 uitkomen voor 100%, maar 140 is een stuk sneller dan 120, en daarmee ook qua verbruik flink hoger.

Overigens als jouw lijstje echt keiharde eisen zijn, dan zou ik niet voor een elektrisch eauto gaan. Denk dat alleen een model S long range in de buurt kan komen. Misschien een X. Over een paar jaar lukt het misshcien wel. Een model 3 long range haalt het denk ik ook, maar dat is qua comfortklasse echt een mindere auto.

De P8 haalt jouw waarden net niet.
Volgens wat ik zie zouden mijn eisen haalbaar zijn met de M3 LR, Model Y waarschijnlijk ook, zeker met de nieuwere batterijen.
Model S denk ik niet aan, is gewoon te groot en te duur.

ID3 en waarschijnlijk ID4/Enyaq zouden dat ook moeten kunnen met de grote batterij.

Nu... als de P2 en P8 wat zuiniger worden, en sneller kunnen laden, dan moet het wel lukken.
Zeker de P2 moet toch zuiniger kunnen worden gezien de bouw van de auto op aero gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
rmathijssen schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:37:
[...]

Met 140km/u ga je met bijzonder weinig EV's de 200km halen in de winter van 80 -> 20. Het verbruik neemt boven de 100km/u keihard toe, en met 140km/u 200km halen in de winter met een P8 met maar 60% accu... Ain't gonna happen.

Stel, je verbruikt 35kWu/100km bij 140km/u (wat mij nog laag lijkt met het baksteen design van een P8, maar okay), dan verbruik je dus 70kWu op die rit van 200km. Bij 80 -> 20 heb je maar 60% van je accucapaciteit. Je hebt dus een accu met een capaciteit van meer dan 115kWu nodig om dat te halen.

Ik denk dat de stelling dat er "makkelijk meer" dan 200km kan worden gereden als je continue 140km/u doortrapt op de snelweg ook wel heeeeeel optimistisch is in de winter met een P8. Om van 100%->0% te gaan moet je dan namelijk een gemiddeld verbruik van max 35kWu/100km halen (uitgaande van 70kWu netto accu capaciteit). Van 100%->0% is echter niet "heel makkelijk 200km rijden", dat is gewoon met stalen ballen rijden. En ja, ik rij mijn auto ook wel tot <3% leeg, maar ik kan je vertellen dat de laatste kilometers echt niet heel "makkelijk" rijden, dat doe ik enkel als het heel laat is en ik het laatste stukje gewoon echt heel rustig kan rijden (en een uitval-laadpunt heb).
Mijn wens om 200km te halen bij 80-20 SOC geldt bij 120 km/h op de autostrade, geen 140.... Dat zou een slok op de borrel moeten schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarjarstar
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-01-2024
[quote]Ruben E schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:54:
[Afbeelding]
Dat is het verbruik van de cabine verwarming. Aan de laadpaal opwarmen scheelt je dus wel in range, want anders haalt ie de energie voor de verwarming uit de accu.

Volvo XC40 P8 | Kernel: 4.19.130 Mon Oct 26 2020 | Android 10 | Patch Sep 1 2020 | (warmtepomp, 20”)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Tommie12 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:57:
Nu... als de P2 en P8 wat zuiniger worden, en sneller kunnen laden, dan moet het wel lukken.
Is dit iets dat ook serieus verbetert kan worden met bijv. een software update? Of valt er maar weinig serieuze winst in range (zuiniger) en laadtijd te behalen omdat het puur hardware is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben E
jarjarstar schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:07:
[quote]Ruben E schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:54:
[Afbeelding]
Dat is het verbruik van de cabine verwarming. Aan de laadpaal opwarmen scheelt je dus wel in range, want anders haalt ie de energie voor de verwarming uit de accu.
Nee de auto heeft daartussen niet aan gestaan en voorverwarming was pas de ochtend daarna, zichtbaar als losse verbruikspiek van 0,9kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepehv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-09 12:27
Pepehv schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:24:
[P8]
19”, warmtepomp, zomerbanden
Zojuist ritje 105km, circa 95% snelweg.
ACC 105km/h, OPD aan.
Niet voorverwarmd, kachel op 19c.
Regenachtig, 12 graden buiten.

23.9kWh / 100km
Vanmorgen hetzelfde ritje gemaakt.
Maar nu droog weer, 4 graden buiten.

Niet voorverwarmd, kachel op 19c en groot deel van de rit stoel- en stuurverwarming aan.

Nergens op gelet met rijden. Veel 120+ km/h, veel linkerbaan en af en toe een sprintje.

28.4kWh/ 100km

Die nog geen 5kWh meer verbruik is mij het 'actievere' rijden toch wel waard. Geniet je zoveel meer van de auto :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Juancho schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:11:
[...]

Is dit iets dat ook serieus verbetert kan worden met bijv. een software update? Of valt er maar weinig serieuze winst in range (zuiniger) en laadtijd te behalen omdat het puur hardware is?
Met mijn kennis van de systemen zou de laadsnelheid wel via software moeten aangepast kunnen worden.
De efficientie is wat moeilijker.
Dat hangt af van de keuze van het motorprincipe. Ik weet dat Tesla een verschillende motor kiest voor de voor en achteras.... De achterasmotor zou efficienter zijn dan die van vooras.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:11:
[...]

Ik geloof zeker dat er op termijn wat ( een paar %?) verbetering zal kunnen komen met software. Dat was bijvoorbeeld bij de i-pace ook het geval, maar ik verwacht daar geen wonderen van. Laden zal vast nog wel geoptimaliseerd worden. Zie ook de belofte door Polestar over dat (op termijn) voorwarmen van de accu bijvoorbeeld, maar ook her verbeteren van de laadcurve zoals hier al meermaals aan de orde is gesteld. Ik denk dat we gewoon nog wat geduld zullen moeten hebben. Er staan bij Volvo nog meer ev’s op de tekenplank, dus de ontwikkelingen die nodig zijn om in het concurrentieveld mee te kunnen komen, gaan zeker door!

Maar zoals een ervaren ev rijder hier al eens schreef: dit is echt het allerslechtste moment om de range van een ev te beoordelen vanwege de lage temperaturen. Van nu af aan gaat het qua range alleen maar beter worden (tot aan de volgende winter dan...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recharge365
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-11-2021
Arie van Dijk schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:33:
[...]

Gebeurde dit 1x?
Merk dat de P2 geregeld de eerste keer remmen na het wegrijden, één keer op de remmen remt. Waarschijnlijk om aanslag en vastzitten te voorkomen.
Weet niet wat de interval is.
Wat ik begreep is dan wanneer de remklauwen gebruikt worden dit getoond word door een oranje balk.
bovendien was het niet alleen tijdens het wegrijden maar ook in de 10 minuten daarna. Het was een rit van 10 minuten... Misschien is het niets, ik houd het in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Mga1600 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:26:
[...]

Maar zoals een ervaren ev rijder hier al eens schreef: dit is echt het allerslechtste moment om de range van een ev te beoordelen vanwege de lage temperaturen. Van nu af aan gaat het qua range alleen maar beter worden (tot aan de volgende winter dan...).
Nee, rond deze tijd heb je juist een heel realistisch beeld van wat je auto nodig heeft.
Als je met de huidige waarden rekent, dan kom je niet bedrogen uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankkie12345
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-07 14:43

frankkie12345

Android Developer (FM)

MaxxMark schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:42:
[...]
Ik ben door de developers documentatie gegaan omdat ik eigenlijk wilde gaan spelen met de Polestar Emulator om te kijken wat er allemaal mogelijk gaat zijn. Ik zag het al voor me om een statistieken app te maken waarmee je meer kunt zien dan dat op dit moment mogelijk is. Stats zijn tof :9 en ik ben vaak jaloers op de in-dashboard graphs die bij Tesla worden getoond.
Had nog een YouTube filmpje voor je!
YouTube: Android Automotive Emulator Vhal properties
Hierin kan je zien hoe je de VHal-properties kan uitlezen in de emulator. Succes!

Een app voor Android Automotive bouwen zonder auto is knap lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjaap
  • Laatst online: 15-12-2024
Shorteh schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:43:
[...]

Nou ja, de lage laadsnelheid geldt voor alle EV's, maar niet alle EV's hebben hier problemen mee. De Hyundai Kona van m'n buurman laadt wel op. Wel langzaam, maar hij werkt wel. De Polestar 2 weigert gewoon om op te laden.

Edit: Even voor de duidelijkheid: hij weigert dus om op te laden als er 2 auto's aanhangen tussen 17:00 en 21:00. Als mijn auto er alleen aanstaat laadt hij wel met 3kW.
Mijn vorige auto was ook een Kona, de oudere modellen laden allemaal maar 1 op 1 fase dus wellicht is er daarom geen probleem. Maximaal wat de Kona uit de 11kw laadpaal kon halen was 4.4 volgens de auto, ongeacht of er iemand naast stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Tommie12 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:39:
[...]

Nee, rond deze tijd heb je juist een heel realistisch beeld van wat je auto nodig heeft.
Als je met de huidige waarden rekent, dan kom je niet bedrogen uit.
Dit is opzich idd wel een goede gedachte als je uit wil gaan van het maximale voor je (langere) ritten. Alles wat je meer mee pakt qua KM omdat het weer bijv. beter is... is bonus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:56

MaxxMark

HT is Tof!

Recharge365 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:37:
[...]

Wat ik begreep is dan wanneer de remklauwen gebruikt worden dit getoond word door een oranje balk.
bovendien was het niet alleen tijdens het wegrijden maar ook in de 10 minuten daarna. Het was een rit van 10 minuten... Misschien is het niets, ik houd het in de gaten.
disclaimer: het kan zijn dat p8/p2 hierin verschillen, ik spreek vanuit p2 perspectief

Deze bewoording heb ik volgens mij al een paar keer langs zien komen. En hoewel het effectief hetzelfde is zijn we hier een tweakers forum en moeten we (naar mijn mening ;)) altijd naar correctheid streven.

Zoals ik het begrepen heb (bij de p2 dus) ontstaat er een beperking in het regenereren doordat de accu te koud is en daarmee niet de kw's kan opnemen die gegenereerd zouden worden bij het volledig regenereren. Als gevolg van die opnamebeperking wordt dus het regenereren beperkt en worden de remklauwen ingezet om de gevraagde remkracht alsnog te kunnen waarborgen.

Het is dus niet zo dat "de oranje (onderbroken) balk" toont dat de remklauwen gebruikt worden, maar dat er een beperking is in regeneratief vermogen met als gevolg dat de remklauwen worden gebruikt.

Effectief het zelfde maar een significant ander uitgangspunt

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:47
MaxxMark schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:01:
[...]

Dat komt op mij heel erg over als het wisselen van een (thuis) wifi netwerk naar 4g netwerk. En dat YouTube music niet overweg kan met een network change.

Buffering, buffer van een minuut loopt leeg, verbinding was weggevallen maar reconnect niet automatisch, of accepteert het niet dat er op een lager niveau geswitcht is, en kapt er nee. Bij het weer op play drukken wordt over 4g verbonden en daarna blijft het werken.

Meld je voor de grap op plaats van bestemming (werk?) ook eens aan op een netwerk en kijk of het dan ook dáár optreedt
Ik dacht toen ik dit las: stom dat ik daar niet aan gedacht heb. Vanochtend gebeurde het weer, dus ik kijk in de instellingen, en wifi stond al uit 8)7

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Pagina: 1 ... 140 ... 247 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een Tesla versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic.