Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
Ik weet het nog niet. Ik heb wat met photoshop zitten spelen, maar nu in het echt begin in te twijfelen of ik er iets aan ga doen. De dealer heeft trouwens ook een r-design grille print in de aanbieding. Het effect op een zwarte was wel grappig. Kreeg eerst het idee dat de grille transparant was.P8 D schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 23:39:
Wellicht ook naast de zwarte Volvo letters ook de “ grille” zwart spuiten in glanzend pianolak👌
Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
Een ander opmerkelijk gegeven is dat alle online diensten nog niet werken vanuit de gedachte dat de auto voor bijtelling een snelle NL-introductie diende te krijgen (en ze dat deel nog niet werkend hadden). Voor een auto van dik 65.000 euro jammer, maar dat wordt hopelijk snel goed gemaakt.
:strip_exif()/f/image/EbDEFZZ98no98RyQDqdJG3PX.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij m'n vorige Volvo, de V60, heb ik voorzichtig de letters verwijderd. Vond ik erg mooi en was zeker onderscheidend met anderen...denk alleen dat het bij de xc40 minder mooi zal uitkomen. Ben dus zeker benieuwd naar het resultaat van zwart maken (en wat je gebruikt hebt om het te doen 👍) zodra je dat voor elkaar hebtLancer schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 22:57:
[...]
*) Volvo logo op de achterkant in zwart (het enige chromen detail op de auto)
XC40 P8
Herkenbaar probleem, maar bij mij lijkt het zich vooral voor te doen bij palen met "Smart Charging". Dit is een pilot van de provincie Gelderland en Overijssel om de laadsnelheid tussen 5 en 9 ''s avonds te verlagen om piek spanning op het net te voorkomen:VoidPS2 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 15:09:
[P2]
Ik heb naast een aantal andere softwarematige problemen al een week het volgende probleem. Ik kan enkel laden aan een laadpaal waar nog geen andere auto staat te laden, het lampje van de laadpaal kleurt wel blauw maar die van de auto oranje. Op verschillende plaatsen geprobeerd, overal hetzelfde resultaat. Wanneer ik heb dan toch laat staan begint hij wel te laden zodra de andere auto vertrekt. In de praktijk moet ik dus altijd op zoek naar een volledige vrije laadpaal, wat praktisch niet te doen is. In het laadmenu staat de snelheid ook nog steeds op 6A ingesteld, wat niet te wijzigen is.
Het wordt een steeds vermoeiendere ervaring deze Polestar.. Iemand anders dit probleem ook al gehad?
https://www.allego.eu/nl-nl/consumenten/faq-slim-laden#
Als ik bij een publieke laadpaal wil laden tussen 5 en 9 in combinatie met een andere auto aangesloten kan ik het opladen wel vergeten. Allego adviseert hierin om dan maar na 9 uur te laden of een vertrektijd in te stellen (een functie die niet goed werkt in de app).
Zijn je tests toevallig ook tussen 5 en 9 geweest in 1 van deze twee provincies?
Ja, dit argument gaven ze bij ook. Erg jammer, maar is inderdaad niet anders en zeer waarschijnlijk wel de oorzaak...Keyboardplayer schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 00:20:
Een ander opmerkelijk gegeven is dat alle online diensten nog niet werken vanuit de gedachte dat de auto voor bijtelling een snelle NL-introductie diende te krijgen (en ze dat deel nog niet werkend hadden). Voor een auto van dik 65.000 euro jammer, maar dat wordt hopelijk snel goed gemaakt.
Baal er best van, want de V60 hiervoor was steeds heerlijk warm als ik wegreed omdat mijn domotica hem op ging warmen nadat het ochtend ritueel in huis begon (alarm uit, lampen aan, etc)...
XC40 P8
Toch wel opmerkelijk hoe sommige Nederlanders lijken te denken dat het middelpunt van de wereld door hun navel loopt. De wagen is heus niet alleen in Nederland geïntroduceerd en het bijtellingsverhaal geldt voor de rest van de wereld echt niet hoor. Een andere kwestie is dat de wagen (net zoals de Polestar) wel wat voortijdig op de markt is geïntroduceerd. Maar dat is eerder een verhaal van streven naar winst en de concurrentie voor zijn en ook wel een relatief klein concern en dus minder middelen (hoewel VW is ook wel wat voorbarig) dan dat de Nederlandse markt dit dicteert. Eventjes voetjes op de grond dames en heren.
[ Voor 11% gewijzigd door Poleposition op 02-01-2021 01:48 ]
Dat verhaal over die Nederlandse bijtelling klopt niet want de auto is eerst in Noorwegen uitgeleverd waar dat verhaal totaal niet speelt.nikagl schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 00:37:
[...]
Ja, dit argument gaven ze bij ook. Erg jammer, maar is inderdaad niet anders en zeer waarschijnlijk wel de oorzaak...
Baal er best van, want de V60 hiervoor was steeds heerlijk warm als ik wegreed omdat mijn domotica hem op ging warmen nadat het ochtend ritueel in huis begon (alarm uit, lampen aan, etc)...
Tegenvallende complexiteit van een nieuw besturingssysteem systeem gecombineerd met Corona shutdown in april en mei lijkt mij een logischer verklaring van het feit dat het nog niet klaar is.
Jammer dat je nu de timer nu in de auto moet zetten in plaats van met de app, om het warm te krijgen, maar dat soort tegenvallers hoort nu eenmaal bij het kopen van een nieuw concept.
Zelfs ‘s werelds grootste autobouwer VAG met oneindige resources worstelt met de Id3 software,, dan denk ik dat zo’n klein cluppie als Volvo het best aardig gedaan heeft.
Wil een uitontwikkeld product dan had je misschien beter de auto wat later kunnen kopen. Het tweede MY bijvoorbeeld, maar dan betaal je de prijs van een hogere bijtelling (als het Jesse is).
Ze lijken in ieder geval hun best te doen om de zaken in orde te krijgen, er is een planning en daarmee zullen we het moeten dien.
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Tot nu toe haalde ik de letters er ook altijd af. De XC heeft echter een "uitsparing" waar het logo in zit. Stap 1 is de prijsopgave van de dealer, die zei dat hij dit vaker gedaan had.nikagl schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 00:33:
[...]
Bij m'n vorige Volvo, de V60, heb ik voorzichtig de letters verwijderd. Vond ik erg mooi en was zeker onderscheidend met anderen...denk alleen dat het bij de xc40 minder mooi zal uitkomen. Ben dus zeker benieuwd naar het resultaat van zwart maken (en wat je gebruikt hebt om het te doen 👍) zodra je dat voor elkaar hebt
Zonnebrilhouder is hier gemonteerd ipv het handvat een bestuurders zijde. Netjes en werkt hier goed.Lancer schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 22:57:
[...]
Omdat je er zo lief om vraagt 😉
[Afbeelding]
Op de to-do lijst:
*) Nummerplaathouder zonder reclame (vergeten te vragen bij aflevering)
*) Zonnebrilhouder. Schijnt niet te kunnen met een panoramisch dak. Ik heb er nog een liggen in de verkeerde kleur. Prima om het eens mee uit te proberen.
Ik kan bevestigen dat deze ook bij aan panoramisch dak past. Enige is dat je ge vingers niet zo makkelijk achter de inkeping/uitsparing krijgt waar je hem normaal mee opent. Desondanks werkt het prima.Lancer schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 22:57:
Op de to-do lijst:
*) Zonnebrilhouder. Schijnt niet te kunnen met een panoramisch dak. Ik heb er nog een liggen in de verkeerde kleur. Prima om het eens mee uit te proberen.
Ja die nummerplaat houders met reclame zijn vreselijk, ik heb een nette strak zwarte. Dat logo op de zijkant, briljant!Lancer schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 22:57:
[...]
Omdat je er zo lief om vraagt 😉
[Afbeelding]
Op de to-do lijst:
*) Nummerplaathouder zonder reclame (vergeten te vragen bij aflevering)

Ik herken dit ten dele. Ik had bij deze palen regelmatig last dat het laden stopte. Voor mijn gevoel wanneer de laadsnelheid afgeknepen werd en soms zelfs tot nul daalde. Meestal ergens tussen 17:00-20:00, tevens de momenten dat er veel vraag in het net is. Op die momenten stopte de laadsessie.Shorteh schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 00:34:
[...]
Herkenbaar probleem, maar bij mij lijkt het zich vooral voor te doen bij palen met "Smart Charging". Dit is een pilot van de provincie Gelderland en Overijssel om de laadsnelheid tussen 5 en 9 ''s avonds te verlagen om piek spanning op het net te voorkomen
Een tip: op de publieke allego paal staat dat je -met de app of telefonisch- je de eindtijd van je laadsessie kunt aangeven, zodat de laadsnelheid op peil blijft. Heb ik enkele keren met de Smoov-app gedaan. Naar mij idee werkte dit meestal wat beter en klapte de laadsessie er niet uit.
+ Superstil, niet of nauwelijks te horen electromotoren of wind geruis.
+ Plezierige vering, geen gebonk of gerammel (onder voorwaarde drempels rustig nemen).
+ Goede wegligging (extreme situaties nog ervaren).
+ One pedal drive . . . . geweldig, wat een gemak.
+ Stuurt licht en doseert afhankelijk van de snelheid.
+ De P8 acceleratie drukt je in de stoel. Traploos in een paar seconden naar de 100, maar ook daarboven.
+ Interieur is topkwaliteit. Vormgeving van ventilatieroosters had (van mij) wat strakker gemogen.
+ Stoel- en stuurverwarming.
+ Het scherm met de GUI, het werkt perfect en heel eenvoudig.
+ Het laden (via Alfen thuis laadpaal) gaat perfect en eenvoudig.
+ De auto pilot functie werkt uitstekend, rijdt super relaxed. De weg(belijning) moet wel geschikt zijn.
+ Voorverwarmen is top; voor praktische toepassing is het wachten op de on-call app.
+/- De (standaard) geluidsinstallatie is goed maar overweldigt niet.
+/- Internet verbinding is niet altijd stabiel. Ligt waarschijnlijk niet aan de volvo maar aan de provider (?).
+/- App aanbod is nog summier.
+/- P8 actieradius; maar mag je dat verwachten van een 2.200 kg wegende, weinig gestroomlijnde tank die in 5 seconden naar de 100 knalt?
- Telefoon oplader functioneert (nog) niet goed.
* Na installatie/connectie iphone 12 pro toonde m'n iphone een niet te verwijderen popup met een Bluetooth vraag. Uiteindelijk opgelost door op de iPhone Bluetooth uit te zetten en herinstallatie van verbindingen.
Al met al . . . . een auto om superblij van te worden.
:strip_exif()/f/image/zusuvMvtPPR7RBhTtWlIDB5a.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PXY9reigUf022PVq55y06Oem.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door P8-adept op 02-01-2021 10:03 ]
P8-Driver
Ik kan me volledig vinden in deze plussen en minnen maar voor mij is het ontbreken/uitblijven van carplay ook echt een dikke min. Als het echt zo is dat dit pas eind 2021 komt voel ik me toch wel bestolen. Het hebben van offline spotify playlists en een backup voor falend internet voor langere ritten is voor mij een hoofdreden waarom de prio voor carplay echt hoger moet.P8-adept schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 09:53:
Voor aankomende P8 rijders/kopers . . . . . . . . . . (m'n ervaringen na 10 jr bmw 520)
+ Superstil, niet of nauwelijks te horen electromotoren of wind geruis.
+ Plezierige vering, geen gebonk of gerammel (onder voorwaarde drempels rustig nemen).
+ Goede wegligging (extreme situaties nog ervaren).
+ Stuurt licht en doseert afhankelijk van de snelheid.
+ De P8 acceleratie drukt je in de stoel. Traploos in een paar seconden naar de 100, maar ook daarboven.
+ Interieur is topkwaliteit. Vormgeving van ventilatieroosters had (van mij) wat strakker gemogen.
+ Stoel- en stuurverwarming.
+ Het scherm met de GUI, het werkt perfect en heel eenvoudig.
+ Het laden (via Alfen thuis laadpaal) gaat perfect en eenvoudig.
+ De auto pilot functie werkt uitstekend, rijdt super relaxed. De weg(belijning) moet wel geschikt zijn.
+ Voorverwarmen is top; voor praktische toepassing is het wagen op de on-call app.
+/- De (standaard) geluidsinstallatie is goed maar overweldigt niet.
+/- Internet verbinding is niet altijd stabiel. Ligt waarschijnlijk niet aan de volvo maar aan de provider (?).
+/- App aanbod is nog summier.
+/- P8 actieradius; maar mag je dat verwachten van een 2.200 kg wegende, weinig gestroomlijnde tank die in 5 seconden naar de 100 knalt?
- Telefoon oplader functioneert (nog) niet goed.
* Na installatie/connectie iphone 12 pro toonde m'n iphone een niet te verwijderen popup met een Bluetooth vraag. Uiteindelijk opgelost door op de iPhone Bluetooth uit te zetten en herinstallatie van verbindingen.
Al met al . . . . een auto om superblij van te worden.
Volgende week ga ik eindelijk eens woon-werk verkeer doen met de auto (60-80km, afhankelijk van korste vs snelweg). Erg veel zin in want de auto is verder op de early adapt zaken na HEEERLIJK
De dealer heeft bij mij de letters zwart gemaakt. Staat mooi strak.JohnDoe77 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 09:51:
[...]
Ja die nummerplaat houders met reclame zijn vreselijk, ik heb een nette strak zwarte. Dat logo op de zijkant, briljant!Is dit Sage? Zou ook Thunder kunnen zijn op sommige foto’s. Maar mooie bak, veel veilige kilometers! En als je die letters ook zwart hebt, zou ik dat graag eens zien!
:strip_exif()/f/image/QiSZd6gZnsWoebMSVypGEqFk.jpg?f=fotoalbum_large)
Kun je dit eens uitleggen? Ik kan namelijk Spotify gewoon zonder CarPlay streamen van mijn telefoon in de gevallen dat de auto geen 4G heeft. Ook Google maps werkt op de auto gewoon in offline modus in dat geval. Nog afgezien van het feit dat ik er vanuit ga dat de 4G problemen van tijdelijke aard zijn.Blankinho schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:02:
[...]
Ik kan me volledig vinden in deze plussen en minnen maar voor mij is het ontbreken/uitblijven van carplay ook echt een dikke min. Als het echt zo is dat dit pas eind 2021 komt voel ik me toch wel bestolen. Het hebben van offline spotify playlists en een backup voor falend internet voor langere ritten is voor mij een hoofdreden waarom de prio voor carplay echt hoger moet.
Het enige wat ik mis zonder CarPlay is Flitsmeister en Whatsapp maar wellicht komen die er nog aan. Maar kan prima zonder en om dat nou ‘bestolen’ te noemen vind ik wat ver gaan.
Je hebt gelijk voor wat betreft streamen vanaf je telefoon met spotify en bluetooth maar dan zit je dus wel te bedienen vanaf je telefoon ipv vanaf het scherm. Zelfde geldt voor maps je kunt inderdaad offline downloaden van maps en tot op heden werkte het wel maar hey google etc werkte dan niet en dus moet je ook dit weer handmatig doen. Als ik rij wil ik zo min mogelijk mijn handen gebruiken op het scherm en al helemaal geen addressen in moeten typen.JTHZZ schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:13:
[...]
Kun je dit eens uitleggen? Ik kan namelijk Spotify gewoon zonder CarPlay streamen van mijn telefoon in de gevallen dat de auto geen 4G heeft. Ook Google maps werkt op de auto gewoon in offline modus in dat geval. Nog afgezien van het feit dat ik er vanuit ga dat de 4G problemen van tijdelijke aard zijn.
Het enige wat ik mis zonder CarPlay is Flitsmeister en Whatsapp maar wellicht komen die er nog aan. Maar kan prima zonder en om dat nou ‘bestolen’ te noemen vind ik wat ver gaan.
Dit is iets wat ik al jaren niet meer doe en om dan te zeggen stop je even langs de weg vind ik alleen maar workarrounds voor iets wat gewoon "verkocht" is in de auto. Als het dan pas een jaar later wordt geactiveerd vind ik zeker bestolen want dat is gewoon 20% v.d. tijd dat ik deze auto rij.
Nieuw opvallend gek iets; vanmorgen viel het mijn vrouw op dat de klok van de Volvo 12 minuten voor liep. Toch best vreemd want die wordt via internet gewoon aangestuurd toch?
Dank!JohnDoe77 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 09:51:
[...]
Ja die nummerplaat houders met reclame zijn vreselijk, ik heb een nette strak zwarte. Dat logo op de zijkant, briljant!Is dit Sage? Zou ook Thunder kunnen zijn op sommige foto’s. Maar mooie bak, veel veilige kilometers! En als je die letters ook zwart hebt, zou ik dat graag eens zien!
Logo's zijn in verschillende maten en kleuren te krijgen bij het volvo-forum. De kleur is idd Sage.
Ik gebruik nu bv. een aantal Apple-app's in de auto waar ik dan op zou moeten wachten tot Apple CarPlay er is. Zeker niet in de minste plaats Apple Music waar al m'n muziek zoals albums, playlists, enz... in zitten.JTHZZ schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:13:
[...]
Kun je dit eens uitleggen? Ik kan namelijk Spotify gewoon zonder CarPlay streamen van mijn telefoon in de gevallen dat de auto geen 4G heeft. Ook Google maps werkt op de auto gewoon in offline modus in dat geval. Nog afgezien van het feit dat ik er vanuit ga dat de 4G problemen van tijdelijke aard zijn.
Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus
Dat is inderdaad erg vreemd....... spooky.....doet me aan “back to the future” denken......JohnDoe77 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:37:
P8
Nieuw opvallend gek iets; vanmorgen viel het mijn vrouw op dat de klok van de Volvo 12 minuten voor liep. Toch best vreemd want die wordt via internet gewoon aangestuurd toch?
[ Voor 6% gewijzigd door Mga1600 op 02-01-2021 10:49 ]
Gisteren een langere rit gemaakt en dacht dat het leuk zou zijn om de ervaringen te delen.
Parkeer verwarming ingesteld op 13:30 als vertrektijd. Hoewel deze functie eerder wel heeft gewerkt was de verwarming om 13:12 nog niet gestart dus maar een directe start uitgevoerd. (wat zijn jullie ervaringen?)
Bij vertrek stond het verbruik op 70 kWh/100km, gelukkig liep dit snel terug.
Volgende gegevens overgenomen van display.
Heenreis: 134km, 29 kWh, 1,36h en 86 km/h
route is ongeveer 90% snelweg, acc ingesteld op 115 km/h
Na ongeveer 2 uren weer terug, accu lijkt dan nog redelijk warm.
Terugreis: 133 km, 24,7 kWh/100km en 86 km/h
Acc ingesteld op 100 km/h. gemiddelde snelheid is gelijk.
om eerlijk te zeggen valt het verbruik van bijna 25 kWh/100km wel wat tegen. Blijkbaar komt het accupakket ook bij een langere rit niet op een optimale temperatuur.
Op de heenreis gestopt bij een DC lader met een capaciteit van 150kW. Het valt mij op dat lang niet alle DC laadstations deze hoge capaciteit hebben, wat misschien ook een oorzaak is voor het langzamer dan verwacht laden. (wat zijn jullie ervaringen?)
Maximale laadsnelheid van 200 km/h (62,5 kWh) na een rit van 100 km viel een beetje tegen. De passagiers mopperden een beetje dat we 24 minuten moesten laden
Behalve dat de wagen fantastisch rijd, vind ik ook het Android systeem erg goed. We hebben Google wat moppen laten tappen
Nog een vraagje, wat zijn jullie ervaringen met de rijbaan assistent? Het icoontje (stukje rijbaan) staat wel in het display (status beschikbaar) maar niet als zijnde actief, ook niet op de snelweg met goede belijning en 100km/h.
[ Voor 0% gewijzigd door Recharge365 op 02-01-2021 11:21 . Reden: Auto type toegevoegd ]
Kennelijk staat Pilot Assist nog stand-by en moet je ‘m met dat stuurknopje nog activeren.Recharge365 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:50:
Gisteren een langere rit gemaakt en dacht dat het leuk zou zijn om de ervaringen te delen.
Parkeer verwarming ingesteld op 13:30 als vertrektijd. Hoewel deze functie eerder wel heeft gewerkt was de verwarming om 13:12 nog niet gestart dus maar een directe start uitgevoerd. (wat zijn jullie ervaringen?)
Acc ingesteld op 100 km/h. gemiddelde snelheid is gelijk.![]()
om eerlijk te zeggen valt het verbruik van bijna 25 kWh/100km wel wat tegen. Blijkbaar komt het accupakket ook bij een langere rit niet op een optimale temperatuur.
Op de heenreis gestopt bij een DC lader met een capaciteit van 150kW. Het valt mij op dat lang niet alle DC laadstations deze hoge capaciteit hebben, wat misschien ook een oorzaak is voor het langzamer dan verwacht laden. (wat zijn jullie ervaringen?)
Maximale laadsnelheid van 200 km/h (62,5 kWh) na een rit van 100 km viel een beetje tegen. De passagiers mopperden een beetje dat we 24 minuten moesten laden
Behalve dat de wagen fantastisch rijd, vind ik ook het Android systeem erg goed. We hebben Google wat moppen laten tappenmaar tijdens het laden op de heenreis ook de bestemming als tussenstop ingevoegd en thuis als eindbestemming. je krijgt dan ook keurig te zien wat de verwachte acculading is bij thuiskomst. En dit alles met spraak besturing
Nog een vraagje, wat zijn jullie ervaringen met de rijbaan assistent? Het icoontje (stukje rijbaan) staat wel in het display (status beschikbaar) maar niet als zijnde actief, ook niet op de snelweg met goede belijning en 100km/h.
Over dat verbruik: gaat dit over een P2 of P8? Met winter- of zomerbanden?
Maar dan komt het er praktisch op neer dat je alleen buiten 05.00 en 21.00 tegelijk met een andere auto zou kunnen laden? Dat is nogal een beperking en eigenlijk ronduit waardeloos, in de praktijk kun je dan in principe overdag niet laden. Helemaal gezien het aantal elektrische auto's hier in de buurt niet aansluit op het beperkte aantal laadpalen is dit onwerkbaar.
Shorteh schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 00:34:
[...]
Herkenbaar probleem, maar bij mij lijkt het zich vooral voor te doen bij palen met "Smart Charging". Dit is een pilot van de provincie Gelderland en Overijssel om de laadsnelheid tussen 5 en 9 ''s avonds te verlagen om piek spanning op het net te voorkomen:
Als ik bij een publieke laadpaal wil laden tussen 5 en 9 in combinatie met een andere auto aangesloten kan ik het opladen wel vergeten. Allego adviseert hierin om dan maar na 9 uur te laden of een vertrektijd in te stellen (een functie die niet goed werkt in de app).
Zijn je tests toevallig ook tussen 5 en 9 geweest in 1 van deze twee provincies?
Het gaat over een P8 met zomerbanden.Mga1600 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:04:
[...]
Kennelijk staat Pilot Assist nog stand-by en moet je ‘m met dat stuurknopje nog activeren.
Over dat verbruik: gaat dit over een P2 of P8? Met winter- of zomerbanden?
Pilot assist zet ik tijdens het rijden aan. Eerst cruise control aanzetten dan pijltje naar recht om pilot assist te starten. Wat volgens mij nog niet werkt is de rijbaan assistentie. In ieder geval wijzigt het icoontje niet.
Het is voor mij ook niet duidelijk wat de rijbaan assistentie toevoegt boven pilot assist
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oyAv2tDT2pzhnHXuTTQ5vzyr.jpg?f=user_large)
Normaal gesproken werkt 4G en heb je geen CarPlay nodig om handsfree spotify, maps etc te bedienen. Het lijkt me zelfs een nadeel omdat maps op je telefoon bijv geen verwachte SoC kan laten zien. Nog los van het feit dat de meeste CarPlay implementaties in auto’s ‘wired’ zijn: super onhandig, dat gedoe met het kabeltje telkens.Blankinho schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:37:
[...]
Dit is iets wat ik al jaren niet meer doe en om dan te zeggen stop je even langs de weg vind ik alleen maar workarrounds voor iets wat gewoon "verkocht" is in de auto. Als het dan pas een jaar later wordt geactiveerd vind ik zeker bestolen want dat is gewoon 20% v.d. tijd dat ik deze auto rij.
Meer apps op Android automotive, dat lijkt me wat we echt nodig hebben. Dan is Carplay overbodig. Wishlist: WhatsApp, Flitsmeister, Apple Music (echt? Gebruiken mensen dat?
Dan is CarPlay overbodig.
Waze niet te vergeten.JTHZZ schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:29:
[...]
Meer apps op Android automotive, dat lijkt me wat we echt nodig hebben. Dan is Carplay overbodig. Wishlist: WhatsApp, Flitsmeister, Apple Music (echt? Gebruiken mensen dat?)
Flitsmeister gebruiken we in België niet
Waze en een Media Player voor USB zijn voor mij inderdaad de belangrijkste... Flitsmeister kunnen we vast vergeten, niet "veilig" genoeg voor Volvo. Overigens start Flitsmeister automatisch op als hij Bluetooth verbind (bij een vriend natuurlijk... niet bij mij!)...C.QL schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:35:
[...]
Waze niet te vergeten.
Flitsmeister gebruiken we in België niet
XC40 P8
Dan denk ik dat je pilot assist eerst in het middendisplay moet aanzetten. Rijbaan assistent is geen toevoeging aan pilot assist maar een (vervelend) hulpmiddel wat je corrigeert als je over een streep gaat. Pilot Assist is de som van actieve stuurhulp en adaptieve cruise control (acc) en is zoiets als semi-autonoom rijden. Na enige gewenning wil je vast en zeker nooit meer zonder.....zo ging het mij tenminste...Recharge365 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:28:
[...]
Het gaat over een P8 met zomerbanden.
Pilot assist zet ik tijdens het rijden aan. Eerst cruise control aanzetten dan pijltje naar recht om pilot assist te starten. Wat volgens mij nog niet werkt is de rijbaan assistentie. In ieder geval wijzigt het icoontje niet.
Het is voor mij ook niet duidelijk wat de rijbaan assistentie toevoegt boven pilot assist
[Afbeelding]
Dit staat in het manual:
De cruisecontrolfuncties moeten eerst op het middendisplay worden geselecteerd voordat ze met de stuurknop kunnen worden geactiveerd. Dit geldt voor snelheidsbegrenzer (SL ), automatische snelheidsbegrenzer (ASL ), cruisecontrol (CC ), adaptieve cruisecontrol (ACC ) en Pilot Assist.
Tik op op het middendisplay.
Druk op Rijden en activeer de gewenste functie.
Wanneer de gewenste functie is gekozen - druk op de stuurknop om te activeren.
Het symbool op het bestuurdersdisplay brandt – de functie wordt gestart en de actuele snelheid wordt als maximumsnelheid opgeslagen.
Als de functie stand-by wordt gezet – druk op de stuurknop om opnieuw te activeren.
Moet eerlijk bekennen dat ik de meerwaarde van CarPlay of Android Auto nooit gezien heb. Mijn vorige Volvo had CarPlay maar ik vond de ingebouwde apps voor navigeren en spotify prima. Ik vond CarPlay alleen maar lastig.JTHZZ schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:59:
Waze is van Google dus dat zou snel mogelijk moeten zijn. Maar had ik niet hier ergens gelezen dat Google (niet Volvo) dat ivm veiligheid nog niet gereleased heeft op Automotive? Wel vreemd dan dat het wel voor Android Auto beschikbaar is.
Ik kon met de ingebouwde Sensus apps navigeren, muziek spelen ( spotify), radio luisteren, berichten voor laten lezen en handsfree bellen of gebeld worden. En dat zou met de huidige software in de P8 en P2 toch ook nu al moeten kunnen? Meer is toch niet nodig - of mis ik iets?
Niet dat ik daar zelf behoefte aan heb, maar volgens de planning , die hier een paar dagen geleden getoond werd , krijgen we tegen het eind van het jaar Android auto en CarPlay - houdt dat in dat je dan ook de Android Auto apps rechtstreeks in je auto kunt installeren of gaat het altijd via je telefoon?
XC40 P8
prima dat dat jouw argumenten zijn en deels heb je ook zeker gelijk maar ik blijf het gewoon schandalig vinden dat dit zo lang moet duren. Ik heb mijn telefoon nu ook veelal wired (omdat ik dan direct kan laden) dus voor mij geen issue. Dat carplay niet werkt met draadloos laden is bij alle auto's het geval en was mij bekend.
Er wordt gewoon in de brochures gesproken over carplay en dan krijg je pas bijna 2jaar na aanschaf en 1 jaar na ontvangst deze functie werkelijk geimplementeerd.
Maar goed volgens mij hebben we elkaars argumenten nu gehoord en laten we verder maar ophouden over wel/geen nut want dat is persoonlijk.
Wel op de [P2] maar tegelijkertijd herkenbaar. Het was mijn ervaring (maar kan het niet 100% reproduceren) dat het alleen mogelijk is als een bericht binnenkomt terwijl je aan het rijden bent. En mogelijk zelfs alleen op het moment dat hij binnenkomt. Ik kreeg het één keer, en op dat moment had ik nog niet de volledige toegang verschaft aan de assistant, dus die kon er uiteindelijk niets mee... Achteraf 'je inbox' voorlezen kon blijkbaar niet, dan krijg je wat jij zegt; dat er geen berichten zijn.nikagl schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:13:
[P8] Heeft iemand het trouwens al voor elkaar gekregen notificaties te krijgen en berichten te lezen van z'n telefoon? Bij mij zegt de Google Assistent steeds dat er geen berichten zijn...
T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...
[@Verwijderd ] (en anderen die dit probleem hebben...VoidPS2 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:16:
Zowel locatie als tijdstip sluit deels aan met wat je zegt inderdaad. Maar ik heb ook ervaren dat hij niet wilde starten met laden toen ik hem om 02.00 's nachts aan een laadpaal zette waar al een andere auto stond. De volgende ochtend begon hij wel met laden toen de andere auto vertrok. Gevolg is dat hij daarna pas is gaan laden en die avond pas weer op 65% stond, toen stond er inmiddels ook weer een andere auto naast.
Maar dan komt het er praktisch op neer dat je alleen buiten 05.00 en 21.00 tegelijk met een andere auto zou kunnen laden? Dat is nogal een beperking en eigenlijk ronduit waardeloos, in de praktijk kun je dan in principe overdag niet laden. Helemaal gezien het aantal elektrische auto's hier in de buurt niet aansluit op het beperkte aantal laadpalen is dit onwerkbaar.
Holyshit! Is dit serieus een keuze van Allegro dat je tussen 17:00 en 21:00 niet met 2 auto's tegelijk kan laden bij 1 paal? Dat zou voor mij namelijk echt een cruciaal punt worden aangezien ik MOET laden bij 1 van de 2 Allegro laadpalen in de buurt en daar staat regelmatig al een auto aan. Er was altijd wel een plekje vrij (heb de laatste weken wat checks gedaan) maar als je serieus niet met 2 auto's tegelijk aan een laadpaal kan tussen die tijden dan is dat echt een dikke nogo....
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Ik baal hier ook behoorlijk van, ik kan er gewoon niet 100% van op aan dat ik (tot 90%) kan laden als er een plekje aan een paal vrij is. En ook als je dan als enige start met laden kan er dus een kwartier een ander bij komen staan waardoor je laadsessie in de soep loopt. Gevolg, dat je mogelijk de volgende dag niet op je bestemming/afspraak komt... Wat een ellende.Juancho schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:18:
[...]
[@Verwijderd ] (en anderen die dit probleem hebben...
Holyshit! Is dit serieus een keuze van Allegro dat je tussen 17:00 en 21:00 niet met 2 auto's tegelijk kan laden bij 1 paal? Dat zou voor mij namelijk echt een cruciaal punt worden aangezien ik MOET laden bij 1 van de 2 Allegro laadpalen in de buurt en daar staat regelmatig al een auto aan. Er was altijd wel een plekje vrij (heb de laatste weken wat checks gedaan) maar als je serieus niet met 2 auto's tegelijk aan een laadpaal kan tussen die tijden dan is dat echt een dikke nogo....
Ik kan er bij Allego weinig over vinden, is dit een tijdelijk experiment?
Dat denk ikMga1600 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:10:
[...]
Ik kon met de ingebouwde Sensus apps navigeren, muziek spelen ( spotify), radio luisteren, berichten voor laten lezen en handsfree bellen of gebeld worden. En dat zou met de huidige software in de P8 en P2 toch ook nu al moeten kunnen? Meer is toch niet nodig - of mis ik iets?
Het voordeel is mijns inziens dat je toch méér mogelijkheden hebt en dat je er heel snel bij kunt dmv een carkit (of potentieel via Carplay/mirroring op je middenconsole).
Het feit dat je telefoon op de Qi-charger ligt (en niet direct zichtbaar is) is een vloek en een zegen. De zegen is dat je niet afgeleid wordt. De vloek is dat je er niet snel bij kunt in situaties waar dit wel toegestaan is (stilstaand voor een stoplicht, in de file, oid).
In die zeer korte tijd (maximaal enkele tientalle seconden) kan je met een carkit of centraal display behoorlijk wat acties uitvoeren. Maar als die op je Qi charger ligt raak je veel waardevolle seconden kwijt doordat je hem moet pakken, ontgrendelen, app starten, etc.
Een paar voorbeelden:
- Snel wisselen naar een ander navigatiesysteem (googlemaps naar tomtom of flitsmeister of waze) voor een specifieke feature
- Je volledige mailbox kunnen raadplegen en/of items daarin zoeken voor je volgende afspraak
- Gebruik maken van een messaging-client (WhatsApp/Telegram/etc) om even snel een bericht te sturen of bijv je locatie te delen
- De 'non-auto' mode van Spotify gebruiken om naar een nummer te zoeken
- Het streetview overzicht opzoeken van de locatie waar je naartoe aan het gaan bent
- Snel acteren op een high-priority notificatie van je error reporting tool om te checken of de website nog in de lucht is, of dat je mensen moet gaan bellen
[ Voor 0% gewijzigd door MaxxMark op 02-01-2021 12:32 . Reden: typos ]
T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...
De "oplossing" van Allego is om elke dag maar de vertrektijd in te stellen, want als je dit instelt zal de paal je gewoon de 11kW geven. Deze functie werkt dus niet in de app bij mij, dus dan blijft er de optie over om dan maar na 21:00 te gaan laden. Overigens is het ook niet zo dat de paal je na 21:00 dan maar automatisch meer kW geeft, want de vorige keer was de auto om 22:00 nog steeds met 3kW aan het laden.VoidPS2 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:16:
Zowel locatie als tijdstip sluit deels aan met wat je zegt inderdaad. Maar ik heb ook ervaren dat hij niet wilde starten met laden toen ik hem om 02.00 's nachts aan een laadpaal zette waar al een andere auto stond. De volgende ochtend begon hij wel met laden toen de andere auto vertrok. Gevolg is dat hij daarna pas is gaan laden en die avond pas weer op 65% stond, toen stond er inmiddels ook weer een andere auto naast.
[...]
Ik ga overigens proberen om contact op te nemen met de provincie om een klacht hierover in te dienen, want op deze manier wordt elektrisch rijden niet heel leuk. Zeker niet voor mensen die afhankelijk zijn van publieke palen zoals ik.
Het is een keuze van de provincies om minder kW op de paal te zetten, welke Allego moet uitvoeren. Zij zijn enkel degene die de palen plaatsen, maar de afspraak van het "Smart Charging" komt vanuit provincie en de netbeheerder. De Tesla Model 3 (en dus ook de Polestar 2) gaan niet heel goed om met dit systeem en stoppen gewoon met laden. Op de pagina die ik gelinkt had stond ook al een speciale waarschuwing voor de Model 3.Juancho schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:18:
[...]
[@Verwijderd ] (en anderen die dit probleem hebben...
Ik wens je in ieder geval sterkte met je Allego laadpaal! De kinderen die naast de laadpaal wonen kennen mij ondertussen al van m'n vele gesprekken met Allego omdat m'n auto weer eens niet wou laden "Hey die meneer van die auto staat er weer!".
[ Voor 7% gewijzigd door Shorteh op 02-01-2021 13:07 ]
Keep on running
[P8]guido66 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 18:46:
@Tweaqer Bij mijn P2 vond ie wel mijn gecombineerde 2,4 en 5 GHz netwerk, maar alleen als WPS in het menu van de router uitgeschakeld werd. Ik heb een Fritzbox en vond deze tip op het Duitse Polestar forum.
Thanks voor de tip. Na de zoveelste dag geen internet Wifi zojuist even geprobeerd.
Ik kan dit bevestigen met een P8. Met WPS aan op mijn Fritzbox vind de auto geen gepubliceerd netwerk. Zodra ik WPS uitzet vind de auto ze wel. Het is een gecombineerd 2,4 en 5 GHz netwerk met mixed wpa2/wpa3.
Na het hebben aangezet van Wifi en de google maps kaarten te hebben gedownload werkte na wegrijden het internet ineens wel weer. Super wazig.
Ik bedenk me dat ik Spotify op max kwaliteit gezet heb en een tijdje gestreamed heb alvorens de internet verbinding wegviel. Zou er een fair use policy achtig iets op het data abonnement actief zijn waardoor de verbinding niet meer werkt?
[ Voor 14% gewijzigd door GF op 02-01-2021 13:18 ]
Ik zou het echt schandalig vinden want idd, elektrisch rijden wordt zo niet bepaald aangemoedigd. Sterker nog, je kan dus maar zo met lege accu komen te zitten terwijl je toch echt naar je werk moet of wat dan ook. Ik ga dit gelijk aankaarten bij de gemeente Zwolle of dit hier ook zo is ingesteld. En zoja, gelijk klachten afvuren want het gaat natuurlijk nergens over. Die tijd is nou juist de periode dat je na je werk de auto aan de paal hangt en paar uur later weer ophaalt (in mijn geval 300m lopen) om hem fijn en veilig voor je eigen huis te parkeren.Shorteh schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:00:
[...]
De "oplossing" van Allego is om elke dag maar de vertrektijd in te stellen, want als je dit instelt zal de paal je gewoon de 11kW geven. Deze functie werkt dus niet in de app bij mij, dus dan blijft er de optie over om dan maar na 21:00 te gaan laden. Overigens is het ook niet zo dat de paal je na 21:00 dan maar automatisch meer kW geeft, want de vorige keer was de auto om 22:00 nog steeds met 3kW aan het laden.
Ik ga overigens proberen om contact op te nemen met de provincie om een klacht hierover in te dienen, want op deze manier wordt elektrisch rijden niet heel leuk. Zeker niet voor mensen die afhankelijk zijn van publieke palen zoals ik.
[...]
Het is een keuze van de provincies om minder kW op de paal te zetten, welke Allego moet uitvoeren. Zij zijn enkel degene die de palen plaatsen, maar de afspraak van het "Smart Charging" komt vanuit provincie en de netbeheerder. De Tesla Model 3 (en dus ook de Polestar 2) gaan niet heel goed om met dit systeem en stoppen gewoon met laden. Op de pagina die ik gelinkt had stond ook al een speciale waarschuwing voor de Model 3.
Ik wens je in ieder geval sterkte met je Allego laadpaal! De kinderen die naast de laadpaal wonen kennen mij ondertussen al van m'n vele gesprekken met Allego omdat m'n auto weer eens niet wou laden "Hey die meneer van die auto staat er weer!".
Edit: je kan het dus wel soort van overrulen, moet het natuurlijk wel werken...:
Wat als je toch sneller wilt laden tussen 17:00 en 21:00 uur?
Het kan voor komen dat je tussen 17 en 21 uur een hogere laadsnelheid nodig hebt dan 4,8kW. In dat geval kan je het normale laadprofiel ‘overrulen’. Om dat te doen dien je je gewenste vertrektijd door geven. Op basis van je gewenste vertrektijd zorgt Allego ervoor dat je auto op het moment van vertrek zo ver mogelijk vol geladen is. We vragen je dit ‘overrulen’ zo min mogelijk in te zetten om zo problemen op het elektriciteitsnetwerk te voorkomen.
Dit ‘overrulen’ kan via de Smoov app, door het scannen van de QR code op de laadpaal, via de Allego helpdesk 0800 37 45 337 of door het laadpunt nummer in te voeren via www.allego.eu/laadvoorkeur.
[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 02-01-2021 13:43 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
De afwerking is vrijwel gelijk aan de 3e generatie S60. De S60 is iets ruimer van binnen, maar qua material keuze en stevigheid is het vergelijkbaar.ZorbaR schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:12:
De XC40 P8 ziet er zeer mooi uit en als de afwerking even goed is als onze vroegere S60 zou ik deze wel overwegen als vervanger voor onze Model 3 waar we niet erg tevreden van zijn.
Dus als je een 1e of 2e gen S60 hebt, ga je er fors op vooruit
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Voor degenen die graag de handleiding weer on screen willen hebben: als je in de apps sectie de android webview app uninstalleert (je verwijdert niet de app zelf trouwens en kunt hem altijd weer installeren) dan moet je daarna de handleiding weer kunnen zien
Polestar2 launch edition, Void, charcoal, non PP/19
De rijbaanassistent moet je waarschijnlijk in het midden display nog activeren (Wieltje -- Rijden -- Rijbaanassistent) . Staat los van de ACC en Pilotassist.Recharge365 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:50:
XC40 P8
Acc ingesteld op 100 km/h. gemiddelde snelheid is gelijk.![]()
Behalve dat de wagen fantastisch rijd, vind ik ook het Android systeem erg goed. We hebben Google wat moppen laten tappenmaar tijdens het laden op de heenreis ook de bestemming als tussenstop ingevoegd en thuis als eindbestemming. je krijgt dan ook keurig te zien wat de verwachte acculading is bij thuiskomst. En dit alles met spraak besturing
P6 19" | EVBox Elvi
Gisteren ook voor het eerst geen werkende verwarming in de P2. Reset van het scherm gedaan en 5 min. later weer warme lucht uit de roosters.Wors schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:47:
[...]
Dit is wat mij ook verteld werd door de dealer toen ik mijn P2 vorige week ophaalde. De software versie is geschikt voor OTA, maar er worden nog enkele praktijktests uitgevoerd voordat ze grootschalig gaan updaten via OTA.
Vanmiddag had ik trouwens geen verwarming tijdens het rijden. Alleen maar koude lucht uit de roosters. Temperatuur verhogen had geen invloed. Gelukkig werkte de stoel- en stuurverwarming wel, maar aangenaam was het niet. Vanochtend werkte het nog wel. Ik heb het hier nog niet eerder gelezen.
Ik wil Volvo niet verdedigen, maar jouw mening is niet op de feiten gebaseerd die gecommuniceerd zijn. Het is namelijk vanaf de bestellingen in januari en februari al bekend dat CarPlay later zou komen. Er is daarbij gesproken over introductie bij MY22, dat is dus ongeveer mei-2021. Het schuift dus niet 2 jaar maar een half jaar door. Vervelend als je het nodig hebt, maar met ‘ 2 jaar na aanschaf’ maak je het wel groter dan het is.Blankinho schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:13:
@JTHZZ
prima dat dat jouw argumenten zijn en deels heb je ook zeker gelijk maar ik blijf het gewoon schandalig vinden dat dit zo lang moet duren. Ik heb mijn telefoon nu ook veelal wired (omdat ik dan direct kan laden) dus voor mij geen issue. Dat carplay niet werkt met draadloos laden is bij alle auto's het geval en was mij bekend.
Er wordt gewoon in de brochures gesproken over carplay en dan krijg je pas bijna 2jaar na aanschaf en 1 jaar na ontvangst deze functie werkelijk geimplementeerd.
Maar goed volgens mij hebben we elkaars argumenten nu gehoord en laten we verder maar ophouden over wel/geen nut want dat is persoonlijk.
Onderstaande planning heb ik op 6 februari 2020 gekregen....
:strip_exif()/f/image/F6lUtOquHB8oMohgVktrutjX.jpg?f=fotoalbum_large)
Er “woont” een Thunder P2 in Noordwijk, naast een Thunder P8BartWNL schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:26:
Vanochtend een “broer” gespot bij de Waterleidingduinen. Een Tweaker?
In ieder geval erg mooie P8!
[Afbeelding]
Ik denk dat de meeste mensen de voeten hier wel gewoon op de grond hebben hoor. Het is echter geen groot geheim dat in Europa de Nederlandse en Noorse markt voor EV’s de meest interessante landen zijn (voorheen met Engeland). https://newmotion.com/nl-...ische-autos-in-europa-zalPoleposition schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 01:46:
Toch wel opmerkelijk hoe sommige Nederlanders lijken te denken dat het middelpunt van de wereld door hun navel loopt. De wagen is heus niet alleen in Nederland geïntroduceerd en het bijtellingsverhaal geldt voor de rest van de wereld echt niet hoor. Een andere kwestie is dat de wagen (net zoals de Polestar) wel wat voortijdig op de markt is geïntroduceerd. Maar dat is eerder een verhaal van streven naar winst en de concurrentie voor zijn en ook wel een relatief klein concern en dus minder middelen (hoewel VW is ook wel wat voorbarig) dan dat de Nederlandse markt dit dicteert. Eventjes voetjes op de grond dames en heren.
Deze worden dan altijd met meer urgentie geleverd. Niet alleen door Volvo, maar vooral ook door Tesla en de andere EV’s en destijds PHEV’s. Wij hebben gunstigere bijtelling, de Noren hebben andere regels die voordeel bieden;
Het succes is te verklaren door overheidsmaatregelen van Noorwegen, die elektrisch rijden de norm moeten maken. Het land wil dat in 2025 elke nieuw verkochte auto een EV is. Noorwegen rekent voor EV's onder andere geen importheffing, geen wegenbelasting en 40 procent belastingvrijstelling voor de zakelijke markt om de verkoop te stimuleren. Daarnaast profiteren EV-rijders van diverse forse kortingen op tolwegen, veerboten en parkeerplaatsen. Verder mogen EV's vaak gebruik maken van de busbaan
Natuurlijk introduceren ze deze auto’s niet alleen in Nederland en Noorwegen, maar ik denk dat de meeste mensen hier dat wel weten. Wel geven de producenten zelf aan dat deze landen voorrang krijgen in de productie. Op zich ook niet gek als je weet dat je ze daar het snelst kwijt kunt toch?
[ Voor 3% gewijzigd door JohnDoe77 op 02-01-2021 14:31 ]
Ja die Thunder was ik zelfJohnDoe77 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:12:
[...]
Er “woont” een Thunder P2 in Noordwijk, naast een Thunder P8en een zwarte...
Oh, misschien moeten we dan een Thunder meetup doen!
Kun jij aangeven welke dealer deze grille print wil aanbieden?
Lancer schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 23:49:
[...]
Ik weet het nog niet. Ik heb wat met photoshop zitten spelen, maar nu in het echt begin in te twijfelen of ik er iets aan ga doen. De dealer heeft trouwens ook een r-design grille print in de aanbieding. Het effect op een zwarte was wel grappig. Kreeg eerst het idee dat de grille transparant was.
basp8 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:52:
[P8]
heb ik mijn andere EV (Peugeot e208, met CarPlay etc ‘gewoon’ functioneel... maar dat onderwerp zal ik verder even laten rusten;-))
Wow dat is inderdaad niet mis zeg en ontzettend balen. Hopelijk straks helemaal gerepareerd en dan eindelijk veilige en stabiele kilometers.basp8 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:52:
[P8]
Lang verhaal dus, zeker omdat nu hele kabelboom en omvormers zullen worden vervangen en de auto pas over ruim een week klaar zal zijn.
Toch wilde ik dit verveldende gedoe jullie niet onthouden omdat er in dit forum vooral ruimte is voor gebruikerservaringen.
[ Voor 68% gewijzigd door Blankinho op 02-01-2021 14:57 ]
We kregen deze 10-12 geleverd en sinds 18-12 staat hij helaas weer bij de dealer....
euvel is deels al bij p2 beschreven maar heb ik geloof ik niet bij p8 hier behandeld gezien.
Aflevering en eerste kilometers waren groot genot, zoals iedere p8 bezitter inmiddels ook hier kan beamen.
Thuis opladen met openEVSE unit uit 2013 ging prima de eerste 2 sessies.
bij de 3e laadsessie bleek zekering in mijn garage te zijn gesprongen. Auto was al opgeladen maar hing nog wel aan lader. Opnieuw inschakelen van laadpaal gaf meteen weer fout: zekering schoot er weer uit.
om te testen of het aan lader of auto lag heb ik mijn andere EV (Peugeot e208, met CarPlay etc ‘gewoon’ functioneel... maar dat onderwerp zal ik verder even laten rusten;-)) aangesloten en deze laadde zoals gebruikelijk prima op.
Bij openbare laadpaal 1 en 2 wilde de xc40 ook niet laden dus met de nog aanwezige kWh in de volvo naar de dealer gegaan.
Na een dagje onderzoek en contact met Zweden (aldus de monteur) kwam al de gevreesde boodschap: omvormer functioneert niet goed.
Dat had ik al bedacht na de berichten op dit forum over de weggesleepte p2’s
wat echter nog wel nieuw voor mij was: de monteur had ook een lekkage in koelsysteem van de batterij ontdekt en vermoeden is nu dat koelvloeistof de kabelboom van laadaansluiting naar omvormer heeft aangetast waardoor kortsluiting is ontstaan.
Het zou kunnen dat de koel-leiding onder spanning in fabriek is gemonteerd waardoor het mis is gegaan.
Lang verhaal dus, zeker omdat nu hele kabelboom en omvormers zullen worden vervangen en de auto pas over ruim een week klaar zal zijn.
Toch wilde ik dit verveldende gedoe jullie niet onthouden omdat er in dit forum vooral ruimte is voor gebruikerservaringen.
De dealer is Hooftman. Ik zal eens zien of ik een foto kan maken van hun demo waar het op zit.basp8 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:33:
Beste Lancer
Kun jij aangeven welke dealer deze grille print wil aanbieden?
[...]
Vandaag een ritje gemaakt met veel stops. Na iedere stop was de 4G verbinding weg. Na een minuut of 5 was die weer terug.
[ Voor 17% gewijzigd door Lancer op 02-01-2021 14:59 ]
Oeffff.....dat klinkt niet best......! Kon wel weer eens een recall opleveren.....basp8 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:52:
[P8] hier al tijd aan het meelezen en voorbereiden op komst van onze rode p8
We kregen deze 10-12 geleverd en sinds 18-12 staat hij helaas weer bij de dealer....
euvel is deels al bij p2 beschreven maar heb ik geloof ik niet bij p8 hier behandeld gezien.
Aflevering en eerste kilometers waren groot genot, zoals iedere p8 bezitter inmiddels ook hier kan beamen.
Thuis opladen met openEVSE unit uit 2013 ging prima de eerste 2 sessies.
bij de 3e laadsessie bleek zekering in mijn garage te zijn gesprongen. Auto was al opgeladen maar hing nog wel aan lader. Opnieuw inschakelen van laadpaal gaf meteen weer fout: zekering schoot er weer uit.
om te testen of het aan lader of auto lag heb ik mijn andere EV (Peugeot e208, met CarPlay etc ‘gewoon’ functioneel... maar dat onderwerp zal ik verder even laten rusten;-)) aangesloten en deze laadde zoals gebruikelijk prima op.
Bij openbare laadpaal 1 en 2 wilde de xc40 ook niet laden dus met de nog aanwezige kWh in de volvo naar de dealer gegaan.
Na een dagje onderzoek en contact met Zweden (aldus de monteur) kwam al de gevreesde boodschap: omvormer functioneert niet goed.
Dat had ik al bedacht na de berichten op dit forum over de weggesleepte p2’s
wat echter nog wel nieuw voor mij was: de monteur had ook een lekkage in koelsysteem van de batterij ontdekt en vermoeden is nu dat koelvloeistof de kabelboom van laadaansluiting naar omvormer heeft aangetast waardoor kortsluiting is ontstaan.
Het zou kunnen dat de koel-leiding onder spanning in fabriek is gemonteerd waardoor het mis is gegaan.
Jup, dat overrulen is wat ik bedoelde in het begin van mijn postJuancho schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:28:
[...]
Ik zou het echt schandalig vinden want idd, elektrisch rijden wordt zo niet bepaald aangemoedigd. Sterker nog, je kan dus maar zo met lege accu komen te zitten terwijl je toch echt naar je werk moet of wat dan ook. Ik ga dit gelijk aankaarten bij de gemeente Zwolle of dit hier ook zo is ingesteld. En zoja, gelijk klachten afvuren want het gaat natuurlijk nergens over. Die tijd is nou juist de periode dat je na je werk de auto aan de paal hangt en paar uur later weer ophaalt (in mijn geval 300m lopen) om hem fijn en veilig voor je eigen huis te parkeren.
Edit: je kan het dus wel soort van overrulen, moet het natuurlijk wel werken...:
[...]
Daarnaast bemerkte ik dat als je daarna handmatig je spiegel bijstelt (verder naar 'binnen' draait) er blijkbaar nog best wat bereik is om verder te draaien. Als je iets verder gaat kan je net iets meer van je wielen zien. Ik zou het best fijn vinden als ze het maximum van het indraaien iets verder kunnen laten gaan. Het is niet veel (je zit vast aan de fysieke afmetingen van je wagen) maar het scheelt wel iets naar mijn mening.
Ik gebruik Apple CarPlay momenteel intensief.Mga1600 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:10:
[...]
Moet eerlijk bekennen dat ik de meerwaarde van CarPlay of Android Auto nooit gezien heb. Mijn vorige Volvo had CarPlay maar ik vond de ingebouwde apps voor navigeren en spotify prima. Ik vond CarPlay alleen maar lastig.
Apple Music, Podcast, Audiobooks, openen el. poort, ... In mindere mate telefoon, iMessage en agenda.
Ik kan me voorstellen dat sommige mensen hier geen behoefte aan hebben maar ik, die in een Apple-biotoop woon dus wel.
Maar goed, dit gezegd hebbende

Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus
Hoop dat er nog een update komt waarbij je ook de kantelfunctie naar je eigen voorkeur kan instellen inderdaad, want iedereen heeft zijn eigen kijkhoek.MaxxMark schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:31:
Overigens; bij het inparkeren had ik al eerder aangegeven dat ik het indraaien van de spiegels van de P2 naarder vind dan bij mn v60. Ik kon de velg net niet zien en dus niet 'goed' inparkeren. Vandaag kwam ik er achter dat als je je hoof wat meer richting de ruit houdt, je nét aan je draaiende achterwiel kunt zien.
Daarnaast bemerkte ik dat als je daarna handmatig je spiegel bijstelt (verder naar 'binnen' draait) er blijkbaar nog best wat bereik is om verder te draaien. Als je iets verder gaat kan je net iets meer van je wielen zien. Ik zou het best fijn vinden als ze het maximum van het indraaien iets verder kunnen laten gaan. Het is niet veel (je zit vast aan de fysieke afmetingen van je wagen) maar het scheelt wel iets naar mijn mening.
XC40 P8
Ik krijg sms berichten binnen en die worden voorgelezen. Heb wel op meerdere plekken akkoord moeten geven (P8 en iPhone) dat Google bij de berichten mocht. ‘t Is even zoekennikagl schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:13:
[P8] Heeft iemand het trouwens al voor elkaar gekregen notificaties te krijgen en berichten te lezen van z'n telefoon? Bij mij zegt de Google Assistent steeds dat er geen berichten zijn...
Volvo Carlease (zakelijk, is Axus Nederland). Maar ik denk dat je meer kans maakt om een auto te zoeken bij een dealer en die dan in contact te brengen met een leasemaatschappij. Wellicht wil er nog wel een dealer van zijn 2020 demo af.Juancho schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:18:
Voor de leasers onder ons, mag ik vragen bij welke leasemaatschappij jullie OF de XC40 P8 OF de Polestar hebben ondergebracht? Ik wil komende periode eens deze partijen gaan benaderen of ze toevallig nog een 2020 variant hebben staan of misschien nog (terug) krijgen in de loop van dit nieuwe jaar. Mocht dat dan een beetje een versie zijn zoals ik in gedachte had.... wie weet pak je dan alsnog een 8% variant en past het qua leasekosten net ff beter
P8
Nogmaals: gebruikershandleiding weer zichtbaar maken op het middenscherm, zie onderstaand filmpje:
YouTube: Polestar 2 User Manual fix - How to get the in car user manual back
Polestar is ‘bezig’ om een definitieve fix te vinden
[ Voor 11% gewijzigd door Jehanthar op 02-01-2021 17:43 ]
Polestar2 launch edition, Void, charcoal, non PP/19
gisteren zag ik er op eens binnen 5 minuten twee in het wild, 1 in groen en 1 in blauw.
Trip 195 km, 30,2 verbruik (20inch) Niet best, wel koude accu.........70% van de batterij verbruikt. Zowel 80,100, als 105 en 125 als snelheid gehanteerd. Grootste deel 105.
Verwarming op 19, voelt warmer aan dan in ice auto. Jullie ook al opgemerkt? Kan ook door de blijdschap komen
Alleen dat alarm gaat af en toe af, grrrrr
[ Voor 5% gewijzigd door Sten2017 op 02-01-2021 17:47 ]
Check, maar gaat mij om alle andere notificatie's, vooral whatsapp... SMS.. tja... wie gebruikt dat nog?henkjanborghuis schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:20:
[...]
Ik krijg sms berichten binnen en die worden voorgelezen. Heb wel op meerdere plekken akkoord moeten geven (P8 en iPhone) dat Google bij de berichten mocht. ‘t Is even zoeken
XC40 P8
Ik heb al jaren een vast contract persoon bij mijn Volvo dealer dus die houdt zijn ogen en oren al open. Hij heeft tot nu toe ook de beste offerte gemaakt voor een nieuwe P8 trouwens. Ik zou zo de P8 (saga green) willen overnemen waarin ik laatst heb proefgeredenMontalbano schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:38:
[...]
Volvo Carlease (zakelijk, is Axus Nederland). Maar ik denk dat je meer kans maakt om een auto te zoeken bij een dealer en die dan in contact te brengen met een leasemaatschappij. Wellicht wil er nog wel een dealer van zijn 2020 demo af.
Dat is een bekende: hellingshoek sensor! Vraag de Volvo dealer! (Was ook in de P2 het geval!)Sten2017 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:43:
P8:
gisteren zag ik er op eens binnen 5 minuten twee in het wild, 1 in groen en 1 in blauw.
Trip 195 km, 30,2 verbruik (20inch) Niet best, wel koude accu.........70% van de batterij verbruikt. Zowel 80,100, als 105 en 125 als snelheid gehanteerd. Grootste deel 105.
Verwarming op 19, voelt warmer aan dan in ice auto. Jullie ook al opgemerkt? Kan ook door de blijdschap komen
Vandaag heb ik er een stuk of 4 P8'en gezien en een P2.Sten2017 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:43:
P8:
Testronde gedaan van 160km. Valt wel op dat het verbruik snel toeneemt met de ingestelde snelheid. 100 of 105 scheelt al een paar procent op een rit van 100km. Met de CC op 100 rijden we 25kWh/100km met 20" en 4 graden buiten. Zelfs met koud wegrijden. Een paar keer snel optrekken heeft minder effect op het verbruik.
19 graden voelt idd comfortabel in de P8.
Succes Bas, ontzettend balen voor je. Maar inderdaad; wat een fijne auto als hij straks gerepareerd weer terug is!basp8 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 15:17:
Mbt storing : Ik zal als het opgelost is weer bericht uitbrengen, dank voor steunbetuigingen nu;-)[Afbeelding]
Ik herken het wel, maar iMessage werkt via Google (binnenkomende berichten voorlezen en “stuur een bericht aan...”), verder heb ik Spotify en de agenda is gekopieerd naar mijn Google account...Pure8 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:35:
[...]
Ik gebruik Apple CarPlay momenteel intensief.
Apple Music, Podcast, Audiobooks, openen el. poort, ... In mindere mate telefoon, iMessage en agenda.
Ik kan me voorstellen dat sommige mensen hier geen behoefte aan hebben maar ik, die in een Apple-biotoop woon dus wel.
Maar goed, dit gezegd hebbende
Dat alarm is vreemd; bij mij is hij nog nooit af gegaan... wat zou dat verschil kunnen maken? Ik heb de optie van het klasse 3 alarm.Sten2017 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:43:
P8:
Bij mij ook klasse 3. Vaak als ik aan het laden ben en dan even de deur open doe en weer op slot doe met de handgreep.JohnDoe77 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:25:
[...]
Dat alarm is vreemd; bij mij is hij nog nooit af gegaan... wat zou dat verschil kunnen maken? Ik heb de optie van het klasse 3 alarm.
Dat iets sneller leidt tot een flink hoger verbruik herken ik van mijn ex-XC90. Beiden hebben dan ook gemeen dat ze de aerodynamica van een tuinhuisje hebben. Tegenwind heeft een vergelijkbaar effect.Lancer schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:14:
[...]
Vandaag heb ik er een stuk of 4 P8'en gezien en een P2.
Testronde gedaan van 160km. Valt wel op dat het verbruik snel toeneemt met de ingestelde snelheid. 100 of 105 scheelt al een paar procent op een rit van 100km. Met de CC op 100 rijden we 25kWh/100km met 20" en 4 graden buiten. Zelfs met koud wegrijden. Een paar keer snel optrekken heeft minder effect op het verbruik.
19 graden voelt idd comfortabel in de P8.
Er zijn zoveel zaken die van invloed zijn op het verbruik en de range. Gezien de aërodynamica van de XC40 is het verbruik gewoon erg hoog ivm bijvoorbeeld een model 3.Mga1600 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:29:
[...]
Dat iets sneller leidt tot een flink hoger verbruik herken ik van mijn ex-XC90. Beiden hebben dan ook gemeen dat ze de aerodynamica van een tuinhuisje hebben. Tegenwind heeft een vergelijkbaar effect.
De cijfers die hier her en der gepost worden zeggen wat mij betreft ook niet zo veel. Interessanter is het filmpje van Teslabjorn, die doet vergelijkbare tests met verschillende auto’s en dan blijkt dat de XC40 het qua verbruik gewoon niet zo goed doet. Maar dat kan voor niemand een verrassing zijn.
Ik heb in het verleden al wat cijfers gepost over het verschil in de zomer en winter met mijn Model S (maandag wordt ie overigens ingeruild voor een P8). Bij deze nog even wat cijfers over het verschil in snelheid en windrichting. Afgelopen week ben ik op en neer vanuit het westen naar noord oost Groningen geweest ca. 190km enkele reis. Op de heenweg haalde ik een verbruik van 20,9 met autopilot op 105 (ik had 25% over bij een volgeladen accu). Op de terugweg had ik autopilot op 130 gezet (‘s avonds). Het verbruik was 26,7. Omdat ik het niet ging redden met de volle accu heb ik laatste stuk 110 gereden en kwam ik thuis met 3% over en een verbruik van 25,7. Op de terugweg had ik behoorlijk wind tegen.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat het vergelijken van verbruik erg lastig is vanwege alle factoren die een rol spelen. Op winterbanden (op 3,5 bar) heb ik een veel hoger verbruik dan op mijn zomerbanden (op 3,2 bar) bij dezelfde weersomstandigheden.
[P2} Bij mij ook. Tot een week geleden geen problemen gehad. Nu constant.Arie van Dijk schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:19:
[P2] Hier ook laatste dagen vaker geen internet dan wel. Zelfde probleem.
Vandaag opgehaald bizar wat een auto! mooi verhaal ook hoe ik er aangekomen ben deze zal ik delen als ik ook foto's gemaakt hebMennonl87 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 23:14:
[...]
Ik mag morgen me p8 op halen ook met panoramisch dak en ook de brillenhouder besteld ik ben benieuwd.....
Alles werkt tot nu toe goed met de nieuwe updates
Er ja de brillenhouder zit er ook in in combinatie met het panoramische dak :-)
Bij mij nu ook.Arie van Dijk schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:19:
[P2] Hier ook laatste dagen vaker geen internet dan wel. Zelfde probleem.
Valt op dat een android restart meestal niet helpt, maar door een tunnel rijden wel...
Zo, dan heb je wel durfjswinkels schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:50:
en kwam ik thuis met 3%
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
[XC40 P8]Petzun schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:46:
[...]
De rijbaanassistent moet je waarschijnlijk in het midden display nog activeren (Wieltje -- Rijden -- Rijbaanassistent) . Staat los van de ACC en Pilotassist.
Hi Petzun, in de configuratie was het al geactiveerd. Zojuist nog een stukje gereden en getest.
Als ik ACC aanzet dan gaat de rijbaan assistent ook aan (symbool licht op). Als ik dan met "pijltje rechts" de pilot assist aanzet gaat deze aan (stuursymbool licht op) en rijbaan assistent gaat uit. Andersom werkt het ook. Zodra ik de pilot assist uitzet gaat de rijbaan assistent weer aan. Dit had ik niet eerder gezien, wellicht omdat er nog niet aan de overige voorwaarden was voldaan.
Weet iemand wat het verschil is tussen pilot assist en rijbaan assist? beide houden de auto (enigszins) binnen de lijnen.
En als dan ook nog Microsoft Outlook of Microsoft Teams aan Android automotive wordt toegevoegd dan zijn we een heel eind met de wishlist 😉JTHZZ schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:29:
[...]
Normaal gesproken werkt 4G en heb je geen CarPlay nodig om handsfree spotify, maps etc te bedienen. Het lijkt me zelfs een nadeel omdat maps op je telefoon bijv geen verwachte SoC kan laten zien. Nog los van het feit dat de meeste CarPlay implementaties in auto’s ‘wired’ zijn: super onhandig, dat gedoe met het kabeltje telkens.
Meer apps op Android automotive, dat lijkt me wat we echt nodig hebben. Dan is Carplay overbodig. Wishlist: WhatsApp, Flitsmeister, Apple Music (echt? Gebruiken mensen dat?)
De vraag is, gaat jouw vaste contactpersoon je ook wijzen op een auto bij een andere dealer? Dat verwacht ik niet want dat is voor hem allesbehalve interessant. Vandaar dat ik zeker zelf rond zou bellen (alhoewel ik de kans op een 2020 model niet heel groot acht, maar wie weet).Juancho schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:54:
[...]
Ik heb al jaren een vast contract persoon bij mijn Volvo dealer dus die houdt zijn ogen en oren al open. Hij heeft tot nu toe ook de beste offerte gemaakt voor een nieuwe P8 trouwens. Ik zou zo de P8 (saga green) willen overnemen waarin ik laatst heb proefgereden
P8
Ik zou een absolute voorstander zijn wanneer Tesla haar supercharger netwerk openstelt aan overige merken en ev rijders dit naast het bestaande netwerk kunnen gebruiken.JohnDoe77 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:24:
[...]
Ik denk dat de meeste mensen de voeten hier wel gewoon op de grond hebben hoor. Het is echter geen groot geheim dat in Europa de Nederlandse en Noorse markt voor EV’s de meest interessante landen zijn (voorheen met Engeland). https://newmotion.com/nl-...ische-autos-in-europa-zal
Deze worden dan altijd met meer urgentie geleverd. Niet alleen door Volvo, maar vooral ook door Tesla en de andere EV’s en destijds PHEV’s. Wij hebben gunstigere bijtelling, de Noren hebben andere regels die voordeel bieden;
Het succes is te verklaren door overheidsmaatregelen van Noorwegen, die elektrisch rijden de norm moeten maken. Het land wil dat in 2025 elke nieuw verkochte auto een EV is. Noorwegen rekent voor EV's onder andere geen importheffing, geen wegenbelasting en 40 procent belastingvrijstelling voor de zakelijke markt om de verkoop te stimuleren. Daarnaast profiteren EV-rijders van diverse forse kortingen op tolwegen, veerboten en parkeerplaatsen. Verder mogen EV's vaak gebruik maken van de busbaan
Natuurlijk introduceren ze deze auto’s niet alleen in Nederland en Noorwegen, maar ik denk dat de meeste mensen hier dat wel weten. Wel geven de producenten zelf aan dat deze landen voorrang krijgen in de productie. Op zich ook niet gek als je weet dat je ze daar het snelst kwijt kunt toch?
Dat zou het nog fijner maken, voor lange nationale én internationale ritten.
https://e-drivers.com/waa...ndere-merken-openstellen/
Volgens mij houdt Lane assist de auto binnen de lijnen terwijl jij zelf actief stuurt (dus corrigeert pas als je de lijn dreigt over te gaan) terwijl Pilot assist actief probeert de auto in het midden van de rijbaan te houden.Recharge365 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 19:39:
[...]
[XC40 P8]
Hi Petzun, in de configuratie was het al geactiveerd. Zojuist nog een stukje gereden en getest.
Als ik ACC aanzet dan gaat de rijbaan assistent ook aan (symbool licht op). Als ik dan met "pijltje rechts" de pilot assist aanzet gaat deze aan (stuursymbool licht op) en rijbaan assistent gaat uit. Andersom werkt het ook. Zodra ik de pilot assist uitzet gaat de rijbaan assistent weer aan. Dit had ik niet eerder gezien, wellicht omdat er nog niet aan de overige voorwaarden was voldaan.
Weet iemand wat het verschil is tussen pilot assist en rijbaan assist? beide houden de auto (enigszins) binnen de lijnen.
P8
Ziet er goed uit, waar heb je die vandaan?EHAS schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:13:
Vandaag een praktische bestelling ontvangen.
Past perfect en maakt het wat overzichtelijker voor alle kleine spulletjes en parkeergeld.[Afbeelding]
[P8] EasyPark is niet beschikbaar in de P8... dus echt alleen Polestar...filter op auto/brand o.i.d is dus ook mogelijk.... Moest je iets dergelijks (carbrand) op de Brony app nog toevoegen alvorens hij gepubliceerd werd? Ik ga jouw eerdere berichten eens bestuderen en kijken wat ik in Android Studio voor elkaar kan krijgen... ben benieuwdfrankkie12345 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:13:
[...]
Hmmmm... Ben heel benieuwd hoe die app EasyPark dan op de store is gekomen.
Die maakt gebruik van Activities, en is geen media app. Klinkt als voortrekkerij...
XC40 P8
Valt wel mee. Het is vrij goed in te schatten (na 4 jaar) wat wel en niet kan (range anxienty heb ik al jaren niet meer). Vandaar dat ik op de snelweg al wat langzamer ben gaan rijden. Het laatste stuk naar huis is altijd wat zuiniger (stukje 80 en stukje 50). Daar kun je allemaal rekening mee houden.
Bij mijn P8 zal ik het weer opnieuw in moeten gaan schatten. Dat het verbruik een stuk hoger was komt niet onverwacht, het trage laden is wel een onwelkome verrassing. Bij de supercharger haal ik meestal 110kw (overigens kwam hij 2 weken geleden ook niet verder dan 70kw) als ik vrij leeg aan kom en daalt ie daarna langzaam.
Mbt het connect lampje, het lijkt erop dat ie niet brandt als de verlichting aan staat en wel brandt als de verlichting uit staat (net verkeerd om). Zal nog ff checken.
Tot slot een handigheidje, ik miste de fysieke volgende > knop voor media (o.a. Spotify) die de V90 wel had rechts van de grote play/pauze/volume knop, maar als je twee keer kort na elkaar op die knop drukt dan werkt dat ook. Handig als je bijrijder/ster een nummer wil skippen maar je hebt net een andere app open staan. Zelf het makkelijkst de knop op het stuur natuurlijk 😉
Zie ook mijn eerdere reactie, maar hebben we het niet over twee verschillende dingen? In mijn geval wil hij dus simpelweg niet starten met laden, het is niet dat de snelheid enkel lager is. Als voorbeeld, ik heb vanmiddag rond 16.00 de auto aan de laadpaal gezet waar ook al een andere auto stond/staat. Lampje van de laadpaal brandt blauw, dashboard blijft oranje en op "laden initialiseren" staan. Net nog even gekeken en situatie is onveranderd, niks bijgeladen sindsdienShorteh schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 00:34:
[...]
Herkenbaar probleem, maar bij mij lijkt het zich vooral voor te doen bij palen met "Smart Charging". Dit is een pilot van de provincie Gelderland en Overijssel om de laadsnelheid tussen 5 en 9 ''s avonds te verlagen om piek spanning op het net te voorkomen:
Dit topic is gesloten.
Een Tesla versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic.