Polestar2 launch edition, Void, charcoal, non PP/19
Duidelijk en nuttig verhaal over de aansluiting van de dashcam. Is de gebruikte zekering positie een geschakelde + of een constante +? In mijn vorige auto had ik mijn dashcam op een geschakelde gezet, waardoor hij uitvalt als het contact uit is. Om toch ook nuttig te zijn als je zelf niet in de auto bent (hij kon reageren op beweging) en zonder het risico te lopen dar de start accu leegliep, had ik er een powerbank tussen gezet. Dus powerbank aan de auto, camera aan de powerbank.guido66 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:31:
Vandaag dan eindelijk de dashcam geplaatst en vast aangesloten. Fluitje van een cent met een werkende zekeringhouder!
In de zekeringhouder heb ik rechtsboven een klein sleufje in het plastic gemaakt met een boortje, anders moest ik de 12V kabel verlengen:
[Afbeelding]
Hier zit de aarde:
[Afbeelding]
Vastgemaakt met een plaatmoertje, met een tang vastgedraaid:
[Afbeelding]
Achter dit stuk plastic zit de 12V naar USB adapter met dubbelzijdige plakband + tie-wraps:
[Afbeelding]
Verder de kabel eenvoudig weggewerkt achter de rubbers, zoals in het eerder gelinkte Youtube filmpje.
Ander onderwerp: ik vind het achteruitrijlicht beneden alle peil, ik was benieuwd wat er nou eigenlijk brandt achter de auto. Mijn dochter even achter het stuur gezet en een foto gemaakt van het armzalige streepje licht:
[Afbeelding]
Ik hoop dat er een aftermarket oplossing voor komt!
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Ik denk dat je het zelf ook al had gezien, maar on the off-chance dat dat niet zo is; ik acht de kans erg klein (nihil) dat Android Auto gewoon 1:1 wordt geaccepteerd in Android Automotive.frankkie12345 schreef op zondag 27 december 2020 @ 21:03:
[...]
Ik heb een appje klaar voor Android Auto, om te kunnen navigeren naar contactpersonen.
Nu nog maar wachten tot Polestar een update uitbrengt zodat Android Auto-apps ook kunnen draaien.
Demo video te vinden hiero:
https://github.com/frankkienl/Nav2Contacts
Ik ben door de developers documentatie gegaan omdat ik eigenlijk wilde gaan spelen met de Polestar Emulator om te kijken wat er allemaal mogelijk gaat zijn. Ik zag het al voor me om een statistieken app te maken waarmee je meer kunt zien dan dat op dit moment mogelijk is. Stats zijn tof
Suffice to say kwam ik van een koude kermis thuis...
De developers documentatie van Automotive is vrij helder, maar die is heel erg gericht op externe apps (dwz niet auto-fabriekanten). Vooralsnog is het mogelijk om 3 typen applicaties te maken, waarvan er één in beta is:
- Een media applicatie
- Een applicatie gericht op Charging (laden)
- Een messaging applicatie
- Een navigatie/charging/parking-applicatie (beta)
Aan de andere kant is het zo dat voor app ontwikkelaars het een fluitje van een cent is om je huidige android app (of android auto app) te targetten voor Android Automotive. Template inladen en gaan.
Maar ja... Op dit moment heb je dus totaal geen manier toegang tot de inner workings/details/info van de auto. Zelfs niet eens in read-only

Het was mij in ieder geval duidelijk dat het 'open' platform waar Android Automotive óók op richt, eigenlijk alleen is voor de developers die nu al voor Android Auto developpen. Maar dan met wat extra limitaties. De toegevoegde waarde voor een Automotive app is er (vanuit developers oogpunt) eigenlijk niet. En wij als P2/P8 rijders delven daarin het onderspit omdat we nu zowel geen Automotive als geen Auto apps kunnen draaien

Laten we hopen dat Apple Carplay er snel aan komt
[ Voor 1% gewijzigd door MaxxMark op 30-12-2020 10:30 . Reden: Correctie van type applicaties in cursief en strikethrough ]
T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...
Ik was dus druk een een "I was today years old" post aan het maken om te zeggen dat ik nooit doorhad dat de witte verlichting daadwerkelijk een nut had anders dan het signaleren dat je achteruit aan het rijden bent.guido66 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:31:
Ander onderwerp: ik vind het achteruitrijlicht beneden alle peil, ik was benieuwd wat er nou eigenlijk brandt achter de auto. Mijn dochter even achter het stuur gezet en een foto gemaakt van het armzalige streepje licht:
Maar feitelijk kan ik nergens vinden dat achteruitrijverlichting als doel heeft om je zicht naar achteren toe te verbeteren. In dat opzicht kan er dan ook niet echt sprake zijn van "beneden alle peil".
(overigens zou het wel fijn zien als je meer ziet en er inderdaad een fellere lamp in kan
T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...
Wat betref die achteruitrijlampen: op onze VW bus zijn die ook dramatisch slecht. Ik heb toen bij Ali een paar hele kleine, maar heel krachtige LED dingetjes gekocht en onder de bumper bevestigd en aan de bestaande lampen gekoppeld. Je ziet ze nauwelijks maar het geeft nu lekker en helder licht waardoor de camera van die bus ook ineens nuttig wordt...guido66 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:31:
Vandaag dan eindelijk de dashcam geplaatst en vast aangesloten. Fluitje van een cent met een werkende zekeringhouder!
In de zekeringhouder heb ik rechtsboven een klein sleufje in het plastic gemaakt met een boortje, anders moest ik de 12V kabel verlengen:
[Afbeelding]
Hier zit de aarde:
[Afbeelding]
Vastgemaakt met een plaatmoertje, met een tang vastgedraaid:
[Afbeelding]
Achter dit stuk plastic zit de 12V naar USB adapter met dubbelzijdige plakband + tie-wraps:
[Afbeelding]
Verder de kabel eenvoudig weggewerkt achter de rubbers, zoals in het eerder gelinkte Youtube filmpje.
[Afbeelding]
Ze zijn zo klein dat je je over de aërodynamica ook niet druk hoeft te maken.
:strip_exif()/f/image/aX6sasPWEFegCZudSrzFvwsp.jpg?f=fotoalbum_large)
Ali heeft heel veel soorten - misschien is er ook wel iets wat bij een P2 onder de bumper te knutselen is.
/f/image/x2KomEiYahMuu29N02rZyNAW.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door Mga1600 op 29-12-2020 17:09 ]

Wat mij trouwens vanmiddag opviel toen ik even in mijn V40 een stuk moest rijden na lange tijd... Ik vind dat stuur eigenlijk veel mooier/fijner dan het stuur in de XC40. Die heeft zo'n lomp 'vierkant' in het midden van het stuur. Viel me tijdens de proefrit ook al op maar toen was ik nog wat drukker met al het moois van de XC40. Maar dat vierkante blok vind ik echt gruwelijk lelijk om eerlijk te zijn. In de V40 is het stuur heel mooi en strak vormgegeven. Maar wat ik in mijn post na de proefrit al zei, dat gevoel had ik sowieso bij meer dingen in de XC40 ivm de V40. Die eerste heeft wat blokken om zo maar te noemen in het interieur terwijl de V40 van binnen heel strak is.
PS. is het geen idee om alle problemen die beide auto's hebben even op te sommen in de openingspost, al dan niet met oplossing? Juist voor het overzicht en voor de mensen die 1 van beide autos net rijden of straks gaan rijden. Zie oa post hieronder.
[ Voor 80% gewijzigd door Juancho op 29-12-2020 17:05 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Die camper bus was nog veel duurder en daar zit standaard helemaal niets in .....koplampen met H4 lampen bijvoorbeeld wat te vergelijken is met gloeiende kaarsen. Levensgevaarlijk, geen automatische lichtschakelaar, geen meebrandende achterlampen bij de dagrijverlichting. geen regensensor, geen inklappende spiegels. VW is wat mij betreft de koning van krenterigheid.Juancho schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:00:
Is dat niet behoorlijk bizar? Een auto van dik 60k en dan alsnog zelf via Ali lampjes moeten kopen omdat de lampen van de auto zelf niet goed zijn...
Wat mij trouwens vanmiddag opviel toen ik even in mijn V40 een stuk moest rijden na lange tijd... Ik vind dat stuur eigenlijk veel mooier/fijner dan het stuur in de XC40. Die heeft zo'n lomp 'vierkant' in het midden van het stuur. Viel me tijdens de proefrit ook al op maar toen was ik nog wat drukker met al het moois van de XC40. Maar dat vierkante blok vind ik echt gruwelijk lelijk om eerlijk te zijn. In de V40 is het stuur heel mooi en strak vormgegeven. Maar wat ik in mijn post na de proefrit al zei, dat gevoel had ik sowieso bij meer dingen in de XC40 ivm de V40. Die eerste heeft wat blokken om zo maar te noemen in het interieur terwijl de V40 van binnen heel strak is.
PS. is het geen idee om alle problemen die beide auto's hebben even op te sommen in de openingspost, al dan niet met oplossing? Juist voor het overzicht en voor de mensen die 1 van beide autos net rijden of straks gaan rijden. Zie oa post hieronder.
Ik heb al die dingen zelf aangepast ( behalve de spiegels) met onderdelen van de sloop en van Ali (andere lichtschakelaar) en ook mistlampen (voorkant) bij Ali voor 1/10 van de prijs die VW vraagt. En het grappige is dat het VW logo er zowel bij die schakelaar als die lampen in heeft gestaan maar weggekrast is, maar de VW onderdeel nummers staan er nog wel. .Past dan ook zonder enig probleem.
[ Voor 21% gewijzigd door Mga1600 op 29-12-2020 17:27 ]
Dat stuur hebben alle huidige Volvo’s..... mijn XC90 had het ook, maar ook de rest van de 90 serie en de 60 serie. Ik kan me daar dan ook niet druk om maken, het stuur houdt erg lekker vast.Juancho schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:00:
Is dat niet behoorlijk bizar? Een auto van dik 60k en dan alsnog zelf via Ali lampjes moeten kopen omdat de lampen van de auto zelf niet goed zijn...
(en mocht je het al overwegen: een V40 stuur omzetten gaat niet werken ivm sensoren die nodig zijn ivm pilot assist)
[ Voor 3% gewijzigd door Mga1600 op 29-12-2020 17:17 ]
Dat kan iets simpels zijn zoals een steentje in het profiel van een band (of minder leuk een spijker of schroef) of als het meer een krassend geluid is iets wat tussen de remschijf en de afschermplaat daarvan terecht is gekomen.robklink schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:04:
Ik heb na 2 weken opeens een tikkend geluid linksvoor als ik aan het rijden ben. Ik dacht hier eerder gelezen te hebben dat hier iemand last van had maar kan het niet terugvinden. Als ik mijn raam open deed werd het geluid harder dus lijkt van buiten te komen. Non pp.
Ingewikkelder dingen zijn natuurlijk ook mogelijk, maar daar heb ik niets over gelezen hier. In geval van twijfel even langs de dealer zou ik zeggen...l
[ Voor 10% gewijzigd door Mga1600 op 29-12-2020 17:37 ]
Mijn XC90 had ook pianolak, vind ik weer mooier. Het is ook nooit goed of het deugt niet....haha. Een ruilbeurs opzetten is ook nog een optie......MaxxMark schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:16:
Ik vind de mat-zwarte knopjes van de P8 (gelijk aan mn v60) dan weer mooier dan die pianolak zwarte knopjes op de P2. In het begin dacht ik nog "waarom niet vervangen voor een P8 stuur?" aangezien ze zga identiek zijn. Ondertussen ben ik wel gewend en maak ik me er niet meer zo druk om though. Maar zou er wel 2x over nadenken mocht er ooit iets mis zijn met het stuur
Dit is de eerste auto die ik heb sinds 1984, waarbij het achteruitrijlicht het zicht naar achteren niet verbetert.MaxxMark schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:49:
[...]
Ik was dus druk een een "I was today years old" post aan het maken om te zeggen dat ik nooit doorhad dat de witte verlichting daadwerkelijk een nut had anders dan het signaleren dat je achteruit aan het rijden bent.
Maar feitelijk kan ik nergens vinden dat achteruitrijverlichting als doel heeft om je zicht naar achteren toe te verbeteren. In dat opzicht kan er dan ook niet echt sprake zijn van "beneden alle peil".
(overigens zou het wel fijn zien als je meer ziet en er inderdaad een fellere lamp in kan)
En het zou niet zo erg zijn als de camera het goed deed in het donker, maar klaarblijkelijk is er tijdens de ontwikkeling van de auto nooit door een tester achteruit in het donker gereden.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Ik zat al aan zoiets te denken, maar ik hoop dat er iets op de markt komt wat in de stukjes plastic naast de reflectoren past, zodat het er wat gelikter uitziet. Ook mag het geen problemen met de APK opleveren.Mga1600 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:52:
[...]
Wat betref die achteruitrijlampen: op onze VW bus zijn die ook dramatisch slecht. Ik heb toen bij Ali een paar hele kleine, maar heel krachtige LED dingetjes gekocht en onder de bumper bevestigd en aan de bestaande lampen gekoppeld. Je ziet ze nauwelijks maar het geeft nu lekker en helder licht waardoor de camera van die bus ook ineens nuttig wordt...
Ze zijn zo klein dat je je over de aërodynamica ook niet druk hoeft te maken.[Afbeelding]
Ali heeft heel veel soorten - misschien is er ook wel iets wat bij een P2 onder de bumper te knutselen is.[Afbeelding]
Met extra infrarood licht zou het de camera meteen ook beter laten werken in het donker..
Deze lijkt me ook wel interessant, wordt gemonteerd aan de kentekenplaat: https://www.verstralersho...teruitrijverlichting.html
Ik vraag me wel af of je dit nog straffeloos kunt aansluiten op een aftakking van de bestaande kabelboom. Voor je het weet denkt het systeem dat er een storing is.
[ Voor 14% gewijzigd door guido66 op 29-12-2020 18:53 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Dank je. Erg jammer voor je alles je alles op 2021 wilde. Balen dat ze dat niet geregeld hebben. Zou ik ook gewild hebben als ik privé had gekocht.Jehanthar schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:36:
[P2]
Reactie op FW: mijn P2 (vin 162xx) wordt op 7 januari geleverd en tenaamgesteld maar het kenteken is intussen al gegeven. Ik wilde alles pas in 2021 maar dat is dus qua kentekenregistratie niet gelukt.
Ik rijd lease dus voor mij zou het goed zijn als hij nog in 2020 wordt geregistreerd. Ik zit ongeveer 2200 VINs boven je, maar dit is niet alleen voor NL. Wellicht een kwart of zo. Het gaat nu hard met de registraties, de laatste twee dagen samen meer dan 300 stuks maar het zal er dus echt om spannen.
Deze foto is fake bedoelde ikDavy_Rx schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:44:
[...]
Bedoel je fake in de zin van dat er geen coupe komt of dat er wel een coupe komt maar dat deze foto fake is?
P2 thunder 20" non-PP
Jij hebt toch 164xx? Ik 162xx. Dat is maar 200 vins hoger toch??
Polestar2 launch edition, Void, charcoal, non PP/19
Gaat het een nieuw model worden die in dezelfde categorie / klasse valt als de XC40 P8 of juister er iets onder of boven (prijstechnisch gezien). Toch nog een keer een poging wagen bij je 😁😏
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
wie heeft er ervaring met alarm dat ongewenst afgaat? Heeft dat bij p8 ook te maken met koeling die aanspringt?
[ Voor 12% gewijzigd door RHF op 29-12-2020 19:49 ]
Hoe zet ik de pilot assist aan?
Bedankt en groet.
Hoop om op te reagerenMaxxMark schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:42:
[...]
(1)
Ik denk dat je het zelf ook al had gezien, maar on the off-chance dat dat niet zo is; ik acht de kans erg klein (nihil) dat Android Auto gewoon 1:1 wordt geaccepteerd in Android Automotive.
(2)
Ik ben door de developers documentatie gegaan omdat ik eigenlijk wilde gaan spelen met de Polestar Emulator om te kijken wat er allemaal mogelijk gaat zijn. Ik zag het al voor me om een statistieken app te maken waarmee je meer kunt zien dan dat op dit moment mogelijk is. Stats zijn tofen ik ben vaak jaloers op de in-dashboard graphs die bij Tesla worden getoond.
Suffice to say kwam ik van een koude kermis thuis...
(3)
De developers documentatie van Automotive is vrij helder, maar die is heel erg gericht op externe apps (dwz niet auto-fabriekanten). Vooralsnog is het mogelijk om 3 typen applicaties te maken, waarvan er één in beta is:(4)
- Een media applicatie
- Een applicatie gericht op Charging (laden)
- Een navigatieapplicatie (beta)
Verder moeten dergelijke applicaties aan strikte eisen voldoen. Zo moeten ze mogelijkheden hebben tot spraakbediening en moet fysieke interactie tot een minimum beperkt blijven. Prompts (vragen) moeten veelal automatisch de default volgen na een timeout. En klikvlakken moeten voldoende groot zijn voor (auto) touch-screens. De "toasts" (voor apple gebruikers zoals ik, dat is binnen Android "popups met een userinteractie") zijn op dit moment wel te gebruiken, maar zijn eigenlijk al depricated en moeten er in de toekomst mogelijk uit.
(5)
Aan de andere kant is het zo dat voor app ontwikkelaars het een fluitje van een cent is om je huidige android app (of android auto app) te targetten voor Android Automotive. Template inladen en gaan.
(6)
Maar ja... Op dit moment heb je dus totaal geen manier toegang tot de inner workings/details/info van de auto. Zelfs niet eens in read-onlyMisschien dat dat in de toekomst nog gaat veranderen. Maar voor mij was deze korte deep-dive (althans, het was niet echt deep, want er was niet zo veel
) een beetje een bummer.
(7)
Het was mij in ieder geval duidelijk dat het 'open' platform waar Android Automotive óók op richt, eigenlijk alleen is voor de developers die nu al voor Android Auto developpen. Maar dan met wat extra limitaties. De toegevoegde waarde voor een Automotive app is er (vanuit developers oogpunt) eigenlijk niet. En wij als P2/P8 rijders delven daarin het onderspit omdat we nu zowel geen Automotive als geen Auto apps kunnen draaien
Laten we hopen dat Apple Carplay er snel aan komt
(1) Google (en Polestar) hebben, voor zover ik weet, nergens expliciet gezegd dat Android Auto apps zullen draaien op Automotive;
Maar ze hebben het ook nooit ontkent. Ik denk dat er zeker een kans is dat bij een volgende update Android Auto support wordt toegevoegd aan Automotive.
- Door Google worden Android Auto en Automotive nogal eens op dezelfde hoop gegooid.
- En ook de bewording van "host" kan suggereren dan Android Auto ooit op Automotive zal verschijnen;
Zie het kopje "host" onder: https://developer.android...gation#key-terms-concepts
- Verder zijn Android Auto Media-apps, mits ze geen bijzondere dingen doen, nu al zonder aanpassingen, te draaien op Automotive.
Hier kwam ik achter tijdens het ontwikkelen van mijn apps "Brony Radio for Android Auto" en "Brony Radio for Automotive". Beide apps stammen af van dezelfde broncode, en hebben praktisch geen verschillen. Heb de apps apart gemaakt om het risico te verkleinen dat als Google (in zijn oneindige wijsheid) besluit de app van de store te gooien, de andere variant niet meteen mee-verdwijnt.
Conclusie, ik zal het zeker niet uitsluiten!
(2) Moet mogelijk zijn hoor! (kom ik zo op terug)
(3) Wat je daar ziet staan, slaat op Android Auto, niet zo zeer op Android Automotive!
Google maakt het hier verwarrend.
Als je namelijk kijkt in de documentatie van die navigatie-apps (BETA), zie je alleen maar Android Auto informatie,
niets wat helpt bij Automotive. En hieronder vallen ook de Charging en Parking apps.
Voor Android Automotive heeft Google voor zover ik weet niets specifieks bekend gemaakt,
behalve dat de Media en Messaging apps werken op dezelfde manier als op Android Auto.
Namelijk;
(Media) Je maakt in je app een Service die Android Auto kan aanspreken, en met de informatie wordt een UI gemaakt voor je.
(Messaging) Je maakt je notificaties met een speciale flag, en zorgt dat mensen op je notificatie kunnen reageren met spraak.
(4) Correct... Het heeft meer tijd gekost om mijn simpele radio app goedgekeurd te krijgen voor de Google Play Store, dan om de app zelf te bouwen... Ze hebben hele strenge eisen, die ook nog eens vaag zijn, en ieder moment kunnen veranderen..
(5) Dit is een beetje te kort door de bocht!!
Er is geen template voor Automotive waar je even je app in kan gieten en klaar.
Je moet zelf je layouts maken voor Automotive, en dat verklaart ook waarom Google dit allemaal handmatig en streng moet controleren.
Het is zeker geen fluitje van een cent.
Het is eerder makkelijker voor ontwikkelaars om een bestaande app aan te passen voor Android Auto.
Android Auto is zeer beperkt, en er zijn templates waar je je app in moet gieten. Maar dat maakt het op zich makkelijker om je aan de Google-regeltjes te houden; Je kan namelijk technisch niet heel veel anders
(6) Dit is incorrect! Je kan wel diepe informatie ophalen over de auto, met een Automotive app.
Dit heb ik ook met succes uitgeprobeerd op de Automotive emulator.
Hier is een stukje code waarmee je kan uitzoeken in welke "Gear" de auto op dit moment staat, en kan je meldingen krijgen zodra dat veranderd. (Gear als in "Reverse/Neutral/Park/Drive")
https://github.com/androi...iewer/MainActivity.kt#L90
Het zou mogelijk moeten zijn om een app te maken die start zodra het OS start, en vervolgens al dit soort waardes blijft pollen om statistieken te maken.
Kijk in de Android Automotive emulator ". . ." dan "Extended Controls" tot slot "VHAL".
Dan zie je welke waardes je allemaal uit kan lezen van de auto, en daar zit vrijwel alles waar je aan kan denken onder; Zoals bijvoorbeeld of ABS aan staat of niet.
Meeste zijn read-only; Sommige dingen kan je ook naar schrijven.
/f/image/2HPkyoYxLJOVhAxJrCYLn9AB.png?f=fotoalbum_large)
(7) Ik zie Android Automotive juist als een "meer" open platform als Android Auto. Met minder limitaties.
Op Android Auto zit je vast aan templates. Kan absoluut geen eigen UI maken. Extra knopje? Als het niet in de template zit, heb je pech gehad. Info van de auto uitlezen? Kan technisch gezien wel, maar mag je niet. En heel Android Auto is closed-source, etc. etc.
Terwijl Android Automotive open-source is. Je kan je eigen rom bouwen.
Het is waar dat de Polestar fork niet open-source is; De UI ziet er duidelijk anders uit dan op de echte auto;
Maar beter dan niets. Verder kan je op Automotive alle (vrijwel) Android API's gebruiken die je gewend bent, en geen gedoe met templates waar je je aan moet houden.
Voor developer is er, zeker op dit moment niet veel meerwaarde om een bestaande app geschikt te maken voor Automotive.
Er zijn niet veel mensen met een Polestar op het moment.
Bovendien is die vrijheid (niet vast zitten aan templates) eerder een probleem,
omdat je meer tijd moet investeren om je app om te bouwen voor Automotive,
dan even wat Templates vullen voor Android Auto.
(Je moet je hele app door om alle knoppen groter te maken om te voldoen aan de minimale knop-grootte voor Google Play Store regels!!)
Aan de andere kant zie ik ook kansen om nieuwe apps, van de grond op, te bouwen voor Automotive, die heel diep kunnen integreren met de auto. En het leven van de chauffeur beter kunnen maken. Een statistieken app moet zeker mogelijk zijn.
Zo, lange post
Een app voor Android Automotive bouwen zonder auto is knap lastig.
Ik heb vandaag ook 4G storingen gehad, volgens mij lag het aan T-mobile, kijk maar op allestoringen.nlRHF schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:26:
p8, vandaag voor het eerst sinds 24-12 storing dat internet het 30min lang niet deed. Ging dan even online en na enkele seconden weer geen internet. Dat werkt net wel weer. Sta nu op anwb te wachten na laad storing. Sta zonder kabel stil met bekende melding dat er nog kabel in zit. Heb vanmorgen voor het eerst snellader getest bij de lokale shell. Hoop niet dat snelladen er iets mee te maken heeft.
Bij de P2: pijltje naar rechts, aan de linkerzijde op het stuur, ACC moet aan staan. Zal bij de P8 vast hetzelfde zijn?Sten2017 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:27:
P8: Wellicht rare vraag;
Bedankt en groet.
Lane assist staat standaard aan (witte/oranje tweebaansweg icoon boven in het midden van het dashboard).Sten2017 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:27:
P8: Wellicht rare vraag;
Bedankt en groet.
Voor pilot assist:
1. Cruise control aan (middelste knop aan de linkerkant van het stuur)
2. Pijltje naar rechts op de linker kant van het stuur
Onder in het midden van het dashboard zie je nu de CC en het stuurtje geel oplichten. Pilot assist is geactiveerd. Nu kan je met een half oog je wagen tussen een set lijnen smijten en de auto doet de rest!
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
zelfde categorie wel ja, exacte prijzen weet ik zelf ook nog niet. Ik vermoed iets duurder, maar ben zelf ook benieuwd naar de prijzen.Juancho schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:04:
[...]
Gaat het een nieuw model worden die in dezelfde categorie / klasse valt als de XC40 P8 of juister er iets onder of boven (prijstechnisch gezien). Toch nog een keer een poging wagen bij je 😁😏
Was het maar al maart
P2 thunder 20" non-PP
Als ik hard genoeg rijd is het weg hoe langzamer ik ga hoe harder het is. Alsof er iets los zit wat iets raakt als je niet hars genoeg gaat.Mga1600 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:34:
[...]
Dat kan iets simpels zijn zoals een steentje in het profiel van een band (of minder leuk een spijker of schroef) of als het meer een krassend geluid is iets wat tussen de remschijf en de afschermplaat daarvan terecht is gekomen.
Ingewikkelder dingen zijn natuurlijk ook mogelijk, maar daar heb ik niets over gelezen hier. In geval van twijfel even langs de dealer zou ik zeggen...l
Kudos voor de moeite(!) wordt gewaardeerd.
Morgen ga ik hem beter lezen. Maar voor zover mn korte scan door je post word ik er alleen maar weer blijer van!
De vaagheid kan ik we beamen. Want ik was heilig overtuigd van hetgeen dat ik schreef. Dat wat ik quotete uit de Android auto zou komen (itt AAOS) kwam vind ik wel sterk. Ook daar was ik heilig van overtuigd. Maar ik heb het graag verkeerd.
Zoals gezegd morgen even verder in duiken ben wel weer enthousiast
[ Voor 3% gewijzigd door MaxxMark op 29-12-2020 21:13 ]
Heb dit ook linksvoor maar alleen bij maximale stuuruitslag. Dacht eerst aan de stuurbekrachtiging pomp. Maar klinkt toch duidelijk anders als je er buiten de auto naast staat. Lijkt bijna wel sinds mijn winterbanden erop zijn gezet. Ga er morgen mee naar de garage. Ben benieuwd of er iets te vinden is.robklink schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:04:
Ik heb na 2 weken opeens een tikkend geluid linksvoor als ik aan het rijden ben. Ik dacht hier eerder gelezen te hebben dat hier iemand last van had maar kan het niet terugvinden. Als ik mijn raam open deed werd het geluid harder dus lijkt van buiten te komen. Non pp.
Nog een extra voorwaarde voor PA: snelheid beneden de 140😊JackBol schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:47:
[...]
Lane assist staat standaard aan (witte/oranje tweebaansweg icoon boven in het midden van het dashboard).
Voor pilot assist:
1. Cruise control aan (middelste knop aan de linkerkant van het stuur)
2. Pijltje naar rechts op de linker kant van het stuur
Onder in het midden van het dashboard zie je nu de CC en het stuurtje geel oplichten. Pilot assist is geactiveerd. Nu kan je met een half oog je wagen tussen een set lijnen smijten en de auto doet de rest!
P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2NfiQcC6XLX3DK9JL9OgsanY.jpg?f=user_large)
Als je een beetje doorrijdt, dan gaat het hard met je accu 🤣: van 90% naar 17%.
Zag op de A12 bij tankstation Andelst (Gouda) een zusje/broertje rijden. Ook een snow wat ik zo snel kon zien.
Op de snelweg toch maar de adaptieve grootlicht functie uitgezet. Had toch meerdere malen dat mensen die ik net ingehaald had met hun licht seinden. Daarna niet meer meegemaakt.
P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced
Wow, als dat klopt heb je betaald voor Apple Carplay en moet je er een jaar op wachtenEHAS schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:24:
Hierbij een overzicht vanuit de dealer met een planning voor wat betreft de Volvo on call
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Voor de PS2 staat ‘ie eerder gepland, dus de P8 zal wel niet veel later volgen denk ik?!Rianata schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:36:
[...]
Wow, als dat klopt heb je betaald voor Apple Carplay en moet je er een jaar op wachten
Zie de ‘Feature map’ op https://support.polestar.com/uk/polestar-2/2021/
Dat is dus zowel goed nieuws als slecht nieuws in 1 post...GeForceFX_BE schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:48:
[...]
zelfde categorie wel ja, exacte prijzen weet ik zelf ook nog niet. Ik vermoed iets duurder, maar ben zelf ook benieuwd naar de prijzen.
Was het maar al maart
Ik neem aan dat er dan geen "nieuwe" Volvo meer gaat komen die onder de XC40 komt en dat je alleen nog een iets goedkopere XC40P8 variant kan verwachten?
Op de snelweg heb ik zelf ervaren dat adaptive grootlicht ook bijna nooit nodig is.P2Hattem schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:07:
[Afbeelding]
Als je een beetje doorrijdt, dan gaat het hard met je accu 🤣: van 90% naar 17%.
Zag op de A12 bij tankstation Andelst (Gouda) een zusje/broertje rijden. Ook een snow wat ik zo snel kon zien.
Op de snelweg toch maar de adaptieve grootlicht functie uitgezet. Had toch meerdere malen dat mensen die ik net ingehaald had met hun licht seinden. Daarna niet meer meegemaakt.
Maar te keren dat ik het hebt gebruikt nooit last gehad van seinen, weet je zeker dat alles goed is afgesteld? Of anders nooit seinen gehad? Had begrepen dat het vooral in het begin van de afleveringen nogal een ding was dat niet alles goed was afgesteld.
Super handige post! Thanks. Wel nog wat vragen.guido66 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:31:
<snip>
1. Gebruik je continu stroom of niet? (Of alleen 12v bij aangaan?)
2. Wat voor dashcam? (nieuwsgierig).
Wil zelf de AZDome M10 Pro 4K gaan aanschaffen met continu voeding maar eh...zoek eigenlijk iemand die zoiets al heeft gedaan, omdat ik die continu voeding ergens spannend vind. Want continu stroom
Volvo heeft diverse malen gezegd dat ze de veiligheid van inzittenden niet kunnen garanderen bij een kleine(re) auto.Juancho schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:47:
[...]
Dat is dus zowel goed nieuws als slecht nieuws in 1 post...
Ik neem aan dat er dan geen "nieuwe" Volvo meer gaat komen die onder de XC40 komt en dat je alleen nog een iets goedkopere XC40P8 variant kan verwachten?
Als ze daar dan ineens wel mee zouden komen, hebben ze wat uit te leggen.m
Als één van de eerste P2’s in NL stonden mijn koplampen ook op de maan afgesteld. Dat hebben ze opnieuw gedaan en daarna nog een keer, waarbij ze de verlichting zelfs iets meer naar beneden gericht hebben dan volgens het boekje zou moeten.vdtweak schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:57:
[...]
Op de snelweg heb ik zelf ervaren dat adaptive grootlicht ook bijna nooit nodig is.
Maar te keren dat ik het hebt gebruikt nooit last gehad van seinen, weet je zeker dat alles goed is afgesteld? Of anders nooit seinen gehad? Had begrepen dat het vooral in het begin van de afleveringen nogal een ding was dat niet alles goed was afgesteld.
Na de tweede keer afstellen geen gesein meer gehad bij dimlicht. Dat staat dus goed afgesteld lijkt me?! De blauwe borden naast en boven de snelweg kan ik wel vanaf ruime afstand zien. Je ziet de ‘op en neer’ bewegingen van de auto ook terug op de borden. De lichtbundel danst dan synchroon mee. Kweetniet of anderen dat ook herkennen?
Vind het overigens vreemd dat de auto dat inregelen niet lekker zelf doet. Is toch allemaal elektronisch in te stellen?!
Een zeer actief forum, ik heb de reacties met interesse gelezen.
Ik heb min of meer door geluk een Polestar 2 weten te bemachtigen vanwege de flex lease regeling van mijn werkgever. Mijn leasecontract liep af eind dit jaar en de werkgever stapt over op flexibele lease vanwege corona e.d. en plots was daar een Polestar 2 beschikbaar nog dit jaar op kenteken. ja ik heb natuurlijk geen seconde getwijfeld :-) Ik ben heel goed geholpen door de leasemaatschappij, mijn complimenten.
Kon dus niet kiezen uit configuratie maar het is een mooie verschijning in midnight blue en 20" velgen. Meer heeft een mens niet nodig.
De auto werd vandaag netjes afgeleverd door de leasemaatschappij bij de voordeur, en mijn huidige auto mee terug. Geen polestar introductie dus trial en error......
Ik kom vast nog wel terug met vragen of bijdragen op dit forum, eerst maar eens rijden en laden. vandaag stond ik aan de fastned charge met 60% batterij en slechts 200km/uur laden (iets van 15kw in 15 minuten), niet echt fastcharge. ik stond aan een 350kw paal trouwens ...... coldgate ??
dank voor alle posts, ik heb al veel gelezen en geleerd, de auto rijd heerlijk zo, wat stil en snel als t kan :-)
groet
skywalker.
:strip_exif()/f/image/58wAsABrIlT8BbwKY7t4Kkfg.jpg?f=fotoalbum_large)
welkom! Ik zou eerst even het topic doorlezen maar fastned chargers geven >meestal< sowieso maar max 50 KWh. Weet je zeker dat je in de 350 KWh paal geplugged was en niet stiekem de 50KWh? :-) En de Polestar 2 kan maximaal sowieso maar 150 KWh laden (in de praktijk heb ik nog niet hoger dan 110 gezien). En dan heb je ook nog weerinvloeden en of de auto is "warm gereden".sky_walker schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 23:26:
Goedendag allemaal,
Een zeer actief forum, ik heb de reacties met interesse gelezen.
Ik heb min of meer door geluk een Polestar 2 weten te bemachtigen vanwege de flex lease regeling van mijn werkgever. Mijn leasecontract liep af eind dit jaar en de werkgever stapt over op flexibele lease vanwege corona e.d. en plots was daar een Polestar 2 beschikbaar nog dit jaar op kenteken. ja ik heb natuurlijk geen seconde getwijfeld :-) Ik ben heel goed geholpen door de leasemaatschappij, mijn complimenten.
Kon dus niet kiezen uit configuratie maar het is een mooie verschijning in midnight blue en 20" velgen. Meer heeft een mens niet nodig.
De auto werd vandaag netjes afgeleverd door de leasemaatschappij bij de voordeur, en mijn huidige auto mee terug. Geen polestar introductie dus trial en error......
Ik kom vast nog wel terug met vragen of bijdragen op dit forum, eerst maar eens rijden en laden. vandaag stond ik aan de fastned charge met 60% batterij en slechts 200km/uur laden (iets van 15kw in 15 minuten), niet echt fastcharge. ik stond aan een 350kw paal trouwens ...... coldgate ??
dank voor alle posts, ik heb al veel gelezen en geleerd, de auto rijd heerlijk zo, wat stil en snel als t kan :-)
groet
skywalker.
[Afbeelding]
Neem ook de https://support.polestar....2021/article/Handleiding/ even door en dan zal je al erg geholpen moeten zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door vdtweak op 29-12-2020 23:31 ]
Anyway dus toch nog goed gekomen laatste week van t jaar. ;-) Was geen ad-hoc overstap naar full electric. Ben benieuwd hoe dit gaat bevallen en hoe de polestar ons allen gaat bevallen!
Auto moet een referentie kader hebben, en dat is niet elektronisch in te regelen (afstellen lichten).P2Hattem schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 23:14:
Vind het overigens vreemd dat de auto dat inregelen niet lekker zelf doet. Is toch allemaal elektronisch in te stellen?!
Zie het als een laser die gebruikt wordt voor het aftekenen van zaken, die moet je ook eerst afstellen met iets anders dat al goed is.
Maar vreedm dat mensen blijven seinen, misschien snappen ze het gewoon niet
Jazeker, ik moet nog een hoop lezen. en leren. Ja ik had de 350Kw paal, daar had ik al op ingelezen. Het kost even een paar avondjes op de ipad om dit forum door te lezenvdtweak schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 23:30:
[...]
welkom! Ik zou eerst even het topic doorlezen maar fastned chargers geven >meestal< sowieso maar max 50 KWh. Weet je zeker dat je in de 350 KWh paal geplugged was en niet stiekem de 50KWh? :-) En de Polestar 2 kan maximaal sowieso maar 150 KWh laden (in de praktijk heb ik nog niet hoger dan 110 gezien). En dan heb je ook nog weerinvloeden en of de auto is "warm gereden".
Neem ook de https://support.polestar....2021/article/Handleiding/ even door en dan zal je al erg geholpen moeten zijn.
Ik begrijp dat we moeten jo-jo rijden en dan aan de laadpaal op de snelweg, met een lekker warme accu aldus Bjorn.
komt ongetwijfeld overal een oplossing voor. volvo en polestar kunnen zich niet veroorloven dat ze het onderspit delven in de EV wereld, dat denk ik dan maar
Beetje het geluk wat @sky_walker hierboven post, maar dan dus een auto die al een berijder gehad heeft voor korte termijn
[ Voor 14% gewijzigd door Juancho op 30-12-2020 00:52 ]
Dat is heel erg koffiedik kijken. Ik acht de kans klein, je moet dan een auto vinden die dit jaar op kenteken is gezet en volgend jaar door de berijder is ingeleverd. Of dus iemand die zijn leasecontract wil laten overnemen. Zeg nooit nooit maar de kans is klein. Gok dat je de meeste kans hebt als je bij een grote lease boer aanklopt...Juancho schreef op woensdag 30 december 2020 @ 00:50:
Hoe groot (of beter gezegd klein) is de kans dat je rond q2 of q3 van 2021 een P8 of P2 kan krijgen die nog in de 2020 bijtelling valt? Dat zal dan natuurlijk een gebruikte teruggestuurde, ingeleverde of short lease auto zijn die je niet meer kan samenstellen. Maar stel dat die auto prima voldoet en die ik best zou willen overnemen in de lease met 8% bijtelling... Is die kans vrijwel nihil?
Beetje het geluk wat @sky_walker hierboven post, maar dan dus een auto die al een berijder gehad heeft voor korte termijn
Gisteren onderweg geweest en vertrokken met een niet volle accu. Ondanks dat ik al ruim 7.000 km heb gereden met de auto heb ik zodoende voor het eerst moeten snelladen langs de snelweg. Ik arriveerde met 10% soc. Tot mijn grote verbazing laadde de auto niet sneller dan 70 km/u. Auto en laadpaal gaven verder geen foutmelding. Noodgedwongen moeten wachten tot 30% om de McDonalds bij Beuningen te kunnen halen. Dat staat ook een snellader en hadden we in ieder geval te eten. Daar kwam ik tot 170 km/u. Beide waren 50 kW snelladers.
Zijn er meer mensen met dit soort ervaringen?
:strip_exif()/f/image/VannxsW3djp66MsOiqnHTGcZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/snkE3qCZiTXzZ55b78lIvHe5.jpg?f=fotoalbum_large)
P2 Moon non PP Android 10 P2108.3 | 1979 Landrover series III 'Stage One' V8 | Duurzaamheid is ook lang met dingen doen
Ik vind nu dat dit soms gemeld werd net na de terugroepactie. De melding op Facebook gaat over een wagen die nog niet terug naar de garage geweest is.Davy_Rx schreef op woensdag 30 december 2020 @ 07:08:
[P2] Gisterenavond heeft er weer iemand in de Facebook groep gepost dat hij getakeld is moeten worden omwille van de foutmelding ‘Aandrijving - Service vereist’. Ik heb dit al meermaals voorbij zien komen maar nooit de oplossing gelezen. Is die bekend? 2de vraag, gebeurt dit enkel bij de eerst geproduceerde P2’s of ook bij de nieuwste? Het zou mss handig zijn als men bij zo’n storing vermeld van wanneer de wagen is zodat we daar een zicht op krijgen? 😊
Neen dat betekent alleen dat die eventuele kleinere niet bij ons in gent komt, en ik er dus geen info over hebJuancho schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:47:
[...]
En een goedkopere P4 zal er zeker ook wel komen, misschien ook wel een P6? Dan is er een 200, 300 en 400pk model. Maar dat laatste is mijn eigen idee, geen inside information
P2 thunder 20" non-PP
Er zijn geruchten van een XC20 in het B segment.Juancho schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:47:
[...]
Als mijn gedachte klopt dat een P4 gewoon een "halve" P8 is met bijv. 60kWh en een enkele 204pk motor op 1 as, dan lijkt een P6 me lastig.GeForceFX_BE schreef op woensdag 30 december 2020 @ 07:57:
[...]
Neen dat betekent alleen dat die eventuele kleinere niet bij ons in gent komt, en ik er dus geen info over heb![]()
En een goedkopere P4 zal er zeker ook wel komen, misschien ook wel een P6? Dan is er een 200, 300 en 400pk model. Maar dat laatste is mijn eigen idee, geen inside information
Aanname: ik verwacht dat dit toch wel begin januari zal zijn. (schiet me niet dood als het onverhoopt toch later is, meiden. Ik bepaal het beleid niet bij Volvo)
En ondertussen gaan we langzaam richting maart. Heb nog niks gehoord van de dealer dus ik ken nog geen productie/leverdatum.
[ Voor 10% gewijzigd door Pure8 op 30-12-2020 08:58 ]
Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus
Update: Lijkt erop dat de stofhoezen van de aandrijfassen in de uiterste uitslag stand behoorlijk in elkaar gedrukt worden en dat het krakende geluid het wrijven van het rubber op zichzelf is. Dry lube aangebracht. Zien of dat helpt.JFDv schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:13:
[...]
Heb dit ook linksvoor maar alleen bij maximale stuuruitslag. Dacht eerst aan de stuurbekrachtiging pomp. Maar klinkt toch duidelijk anders als je er buiten de auto naast staat. Lijkt bijna wel sinds mijn winterbanden erop zijn gezet. Ga er morgen mee naar de garage. Ben benieuwd of er iets te vinden is.
Ik had de melding in september gekregen, net voor de eerste recall. Die recall loste het probleem uiteindelijk op.Davy_Rx schreef op woensdag 30 december 2020 @ 07:08:
[P2] Gisterenavond heeft er weer iemand in de Facebook groep gepost dat hij getakeld is moeten worden omwille van de foutmelding ‘Aandrijving - Service vereist’. Ik heb dit al meermaals voorbij zien komen maar nooit de oplossing gelezen. Is die bekend? 2de vraag, gebeurt dit enkel bij de eerst geproduceerde P2’s of ook bij de nieuwste? Het zou mss handig zijn als men bij zo’n storing vermeld van wanneer de wagen is zodat we daar een zicht op krijgen? 😊
Advies is om naar de dealer te gaan bij die melding om je auto te laten uitlezen.
Heb wel het idee dat die melding minder voorkomt naarmate er meer auto’s met nieuwere software rondrijden, maar de oorzaak is voor zover ik weet nog niet bekend voor deze melding. Dit kan verschillen.
Eens, het wordt inderdaad flink door elkaar gehaald. Volgens mij klopt het echter wel (al is een slip-up easily made).frankkie12345 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:36:
(1) Google (en Polestar) hebben, voor zover ik weet, nergens expliciet gezegd dat Android Auto apps zullen draaien op Automotive;
Maar ze hebben het ook nooit ontkent. Ik denk dat er zeker een kans is dat bij een volgende update Android Auto support wordt toegevoegd aan Automotive.
- Door Google worden Android Auto en Automotive nogal eens op dezelfde hoop gegooid.
- En ook de bewording van "host" kan suggereren dan Android Auto ooit op Automotive zal verschijnen;
Zie het kopje "host" onder: https://developer.android...gation#key-terms-concepts
- Verder zijn Android Auto Media-apps, mits ze geen bijzondere dingen doen, nu al zonder aanpassingen, te draaien op Automotive.
Hier kwam ik achter tijdens het ontwikkelen van mijn apps "Brony Radio for Android Auto" en "Brony Radio for Automotive". Beide apps stammen af van dezelfde broncode, en hebben praktisch geen verschillen. Heb de apps apart gemaakt om het risico te verkleinen dat als Google (in zijn oneindige wijsheid) besluit de app van de store te gooien, de andere variant niet meteen mee-verdwijnt.
Conclusie, ik zal het zeker niet uitsluiten!
(en mbt "(5) Dit is een beetje te kort door de bocht!!")
In het filmpje wordt ook gesproken over de migratie naar een AAOS variant. Wat jij hierboven beschreef is wat ze daar ook benoemde. En waar ik eigenlijk op doelde (zij het bijzonder slecht verwoord door mijn 'het is eenvoudig' verhaal. Ze lichten daar toe dat je je business-logic gelijk kunt houden en dat je een splitsing op frontend niveau moet maken (is natuurlijk sowieso een best-practice, maar het is fijn dat ze het expliciteren). Het filmpje doet ook impliceren dat het een het ander niet uitsluit. Volgens mij willen ze er juist op aansturen dat je één app maakt die gepublished kan worden in beide stores. Dus de splitsing die jij nu hebt gedaan is volgens mij niet de conceptuele gedachtegang van Google (al snap ik best dat je het zo doet omdat je nooit zeker weet wat ze besluiten..)
Verwarring alom inderdaad, maar er staat op die pagina (https://developer.android...#supported-app-categories) toch echt:frankkie12345 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:36:
(3) Wat je daar ziet staan, slaat op Android Auto, niet zo zeer op Android Automotive!
Google maakt het hier verwarrend.
Als je namelijk kijkt in de documentatie van die navigatie-apps (BETA), zie je alleen maar Android Auto informatie,
niets wat helpt bij Automotive. En hieronder vallen ook de Charging en Parking apps.
Voor Android Automotive heeft Google voor zover ik weet niets specifieks bekend gemaakt,
behalve dat de Media en Messaging apps werken op dezelfde manier als op Android Auto.
Namelijk;
(Media) Je maakt in je app een Service die Android Auto kan aanspreken, en met de informatie wordt een UI gemaakt voor je.
(Messaging) Je maakt je notificaties met een speciale flag, en zorgt dat mensen op je notificatie kunnen reageren met spraak.
Waar ik wel de mist in ben gegaan is dat ze het hebben over media / messaging / navigation (beta). Terwijl ik ook charging noemde. Die had samen met navigation + parking in het 'navigation' item moeten staan. Ik heb dat in mijn post gecorrigeerd.Supported app categories
Android Auto and Android Automotive OS support the following types of apps:
Kijk dat vind ik dan wel super interessant! Dat maakt het voor mij weer leuk om verder in te duiken. Ik was zo off-put door wat ik hier en daar las dat ik niet verder ben gegaan. Heb jij (ook) een P2/P8? En zo ja, heb je al geprobeerd of je je app kunt publiceren/testen op de auto (in het filmpje werd genoemd dat het zou moeten kunnen, maar ik vraag me af of dat niet meer marketingpraat was dan dat het daadwerkelijk klopte).Of doe je dit vooral vanuit interesse voor Android Auto en AAOS? En ben je bereid wat van jouw sample app te delen?frankkie12345 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:36:
(6) Dit is incorrect! Je kan wel diepe informatie ophalen over de auto, met een Automotive app.
Dit heb ik ook met succes uitgeprobeerd op de Automotive emulator.
Hier is een stukje code waarmee je kan uitzoeken in welke "Gear" de auto op dit moment staat, en kan je meldingen krijgen zodra dat veranderd. (Gear als in "Reverse/Neutral/Park/Drive")
Het zou mogelijk moeten zijn om een app te maken die start zodra het OS start, en vervolgens al dit soort waardes blijft pollen om statistieken te maken.
Kijk in de Android Automotive emulator ". . ." dan "Extended Controls" tot slot "VHAL".
Dan zie je welke waardes je allemaal uit kan lezen van de auto, en daar zit vrijwel alles waar je aan kan denken onder; Zoals bijvoorbeeld of ABS aan staat of niet.
Meeste zijn read-only; Sommige dingen kan je ook naar schrijven.
[Afbeelding]
Hoewel ik überhaupt nog weinig voor Android heb gedaan, ben ik op het moment verkennende en aan het kijken of ik volgend jaar hier (veel) meer tijd in wil gaan stoppen.
Ik snap je punt inderdaad! Thanks voor de verheldering!frankkie12345 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:36:
(7) Ik zie Android Automotive juist als een "meer" open platform als Android Auto. Met minder limitaties.
Op Android Auto zit je vast aan templates. Kan absoluut geen eigen UI maken. Extra knopje? Als het niet in de template zit, heb je pech gehad. Info van de auto uitlezen? Kan technisch gezien wel, maar mag je niet. En heel Android Auto is closed-source, etc. etc.
Terwijl Android Automotive open-source is. Je kan je eigen rom bouwen.
Het is waar dat de Polestar fork niet open-source is; De UI ziet er duidelijk anders uit dan op de echte auto;
Maar beter dan niets. Verder kan je op Automotive alle (vrijwel) Android API's gebruiken die je gewend bent, en geen gedoe met templates waar je je aan moet houden.
Die kansen vind ik inderdaad het meest interessant inderdaad! Bedankt voor de toelichting, linkjes en plaatjes!frankkie12345 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:36:
Voor developer is er, zeker op dit moment niet veel meerwaarde om een bestaande app geschikt te maken voor Automotive.
Er zijn niet veel mensen met een Polestar op het moment.
Bovendien is die vrijheid (niet vast zitten aan templates) eerder een probleem,
omdat je meer tijd moet investeren om je app om te bouwen voor Automotive,
dan even wat Templates vullen voor Android Auto.
(Je moet je hele app door om alle knoppen groter te maken om te voldoen aan de minimale knop-grootte voor Google Play Store regels!!)
Aan de andere kant zie ik ook kansen om nieuwe apps, van de grond op, te bouwen voor Automotive, die heel diep kunnen integreren met de auto. En het leven van de chauffeur beter kunnen maken. Een statistieken app moet zeker mogelijk zijn.
Die getallen in het typenummer zijn bij Volvo een aanduiding voor het motorvermogen, verder heeft het geen technische betekenis. Zie de ICE Volvo’s die hebben als aanduiding T2 tot en met T8, waarbij de T4, T5, T6 en T8 4 cilinder 2 liter motoren zijn al dan niet geholpen door turbo’s, compressor, elektromotor.JackBol schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:25:
[...]
Als mijn gedachte klopt dat een P4 gewoon een "halve" P8 is met bijv. 60kWh en een enkele 204pk motor op 1 as, dan lijkt een P6 me lastig.
Dus als ze bij Volvo diezelfde flexibiliteit zouden willen gaan ontwikkelen bij de EV’s, en ook 1 of 2 lichtere elektromotoren zouden gaan monteren (150 pk bijvoorbeeld) naast de 204 pk als single en twin engine versie kun je wel degelijk een hele range bouwen van 150 pk, 204pk, 300 pk AWD, 408 pk AWD en die P3, P4, P6 en P8 gaan noemen als ze willen, uiteraard met een variatie aan accu capaciteit.
(Dit is mijn bedenksel - niet gebaseerd op echte informatie behalve dan he hardnekkige gerucht dat er een P4 komt en anderen zoals VW wel ook met lagere vermogens single motor versies een groot verkoopsucces hebben)
[ Voor 9% gewijzigd door Mga1600 op 30-12-2020 11:12 ]
Dat is bij een diesel al jaren zo.JackBol schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:32:
@Mga1600 zou kunnen, maar ik vraag me af wat de commerciële waarde is van een 150pk motor tov een 204pk motor. Voor een electro motor is het kosten verschil marginaal.
Neem nu de oude 2.0 TDI. Die was er in vermogens tussen 130 en 240 pk.
Wat zou het kostenverschil geweest zijn tussen die motoren? Paar tientjes?
De autoindustrie draait al jaren om die marketing. Vroeger betaalde je veel extra voor 4 grotere gaten in het motorblok, daarnaa voor een paar andere parameters en eventueel een iets grotere turbo. Tientjeswerk wat in de verkoop omgezet werd in duizenden euros.
Je kan je voor die electromotoren zelfs de vraag stellen of ze er ook echt een grotere motor in steken, dan wel een software beperking.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Die zullen er vast komen in 2022 maar dat is voor mij te laatGeForceFX_BE schreef op woensdag 30 december 2020 @ 07:57:
[...]
Neen dat betekent alleen dat die eventuele kleinere niet bij ons in gent komt, en ik er dus geen info over heb![]()
Datzelfde geldt toch ook voor de huidige ice’s bij Volvo? Wat zou nou echt het kostprijsverschil zijn tussen een T2 en T3 ? Of een T4 en T5? Ook nagenoeg niets denk ik. En toch worden die naast elkaar ingezet.JackBol schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:32:
@Mga1600 zou kunnen, maar ik vraag me af wat de commerciële waarde is van een 150pk motor tov een 204pk motor. Voor een electro motor is het kosten verschil marginaal.
Je kunt die kleinere motor namelijk koppelen aan een lager uitrustingsniveau en het ding daardoor kunstmatig scherper of hoger in de markt zetten zonder dat het ‘wringt’ bij de specifieke groep van potentiële kopers.
Omdat het gecombineerd wordt met een verschil in uitrusting en niet alleen pk’s is een prijsverschil eerder te rechtvaardigen.
(voor luxe en opties betalen we sowieso teveel natuurlijk terwijl dat qua kostprijs natuurlijk vaak ook niet veel voorstelt - een kennis van me heeft een heel serieuze baan bij een Duits premium automerk en hij vertelde wel eens dat metallic lak op een bepaald model een fabricage-kostprijs heeft van een paar tientjes maar een verkoopprijs van boven de 1000 euro)
Mijn p8 staat hiervoor bij de dealer. Zodra ik meer weet zal ik het hier delen.Davy_Rx schreef op woensdag 30 december 2020 @ 07:08:
In brandstof motoren zit veel meer verschil. Cylinder inhoud, boring, slag, kleppen, assen, compressors, turbos, MGUs. Een fabrikant heeft veel variatie om een motor te vallen die in een specifieke niche valt (low cost, specifiek prijs/performance punt, high performance, vlotte dynamiek, lage uitstoot, brandstoftype).Mga1600 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:26:
[...]
Datzelfde geldt toch ook voor de huidige ice’s bij Volvo? Wat zou nou echt het kostprijsverschil zijn tussen een T2 en T3 ? Of een T4 en T5? Ook nagenoeg niets denk ik. En toch worden die naast elkaar ingezet.
Electromotoren zijn oneerbiedig een as en spoel. Het aantal windingen is vrijwel de enige variabele.
Dan denk ik eerder dat ze de bestaande electro motoren softwarematig afknijpen. Diversiteit in productielijnen is enorm kostbaar. Volgens mij gebeurt dit ook bij ICEs.Je kunt die kleinere motor namelijk koppelen aan een lager uitrustingsniveau en het ding daardoor kunstmatig scherper of hoger in de markt zetten zonder dat het ‘wringt’ bij de specifieke groep van potentiële kopers.
Omdat het gecombineerd wordt met een verschil in uitrusting en niet alleen pk’s is een prijsverschil eerder te rechtvaardigen.
[ Voor 25% gewijzigd door JackBol op 30-12-2020 13:21 ]
Inderdaad super nuttige post van @guido66, thanks! Ik wil binnenkort (als het niet te koud is) ook aan de slag om mijn dashcam te installeren. Al keer eerder geprobeerd, maar toen bleek de massadraad te kort. De oplossing van @guido66 om een ande ander massapunt te gebruiken en een gat in de behuizing te maken is denk ik de oplossing. Kan anders de draad verlengen. Mijn Ddpai 5 heeft ook continue voeding nodig en zal posten (met foto's) welke zekering ik gebruikt heb. Mijn adapters zijn wel van mindere kwaliteit dan die van Guido66 dus hoop ze heel te houden...vdtweak schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 23:03:
[...]
Super handige post! Thanks. Wel nog wat vragen.
1. Gebruik je continu stroom of niet? (Of alleen 12v bij aangaan?)
2. Wat voor dashcam? (nieuwsgierig).
Wil zelf de AZDome M10 Pro 4K gaan aanschaffen met continu voeding maar eh...zoek eigenlijk iemand die zoiets al heeft gedaan, omdat ik die continu voeding ergens spannend vind. Want continu stroom
Vandaag ruim een half uur zonder internet gezeten. Kwam spontaan weer op.guido66 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:39:
[...]
Ik heb vandaag ook 4G storingen gehad, volgens mij lag het aan T-mobile, kijk maar op allestoringen.nl
Goed nieuws! Alleen jammer dat het allemaal zo lang moet duren.EHAS schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:24:
Hierbij een overzicht vanuit de dealer met een planning voor wat betreft de Volvo on call
[Afbeelding]
Bedankt voor het delen!
Bedankt voor je uitgebreide reactieMaxxMark schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:44:
Kijk dat vind ik dan wel super interessant! Dat maakt het voor mij weer leuk om verder in te duiken. Ik was zo off-put door wat ik hier en daar las dat ik niet verder ben gegaan. Heb jij (ook) een P2/P8? En zo ja, heb je al geprobeerd of je je app kunt publiceren/testen op de auto (in het filmpje werd genoemd dat het zou moeten kunnen, maar ik vraag me af of dat niet meer marketingpraat was dan dat het daadwerkelijk klopte).Of doe je dit vooral vanuit interesse voor Android Auto en AAOS? En ben je bereid wat van jouw sample app te delen?
(...)
Die kansen vind ik inderdaad het meest interessant inderdaad! Bedankt voor de toelichting, linkjes en plaatjes!
Ben zelf heel erg geïnteresseerd in Android, al vele jaren!
Zie het maken van apps als hobby, en heb er gelukkig ook mijn beroep van kunnen maken.
Ik heb zelf helaas geen P2/P8, dat zit helaas niet in mijn budget;
( Misschien dat je mijn baas kan overtuigen dat ik toch echt een lease auto nodig heb
Tijdens een proefrit met de P2 heb ik geprobeerd de developer-modus op de auto te activeren, dat is mij helaas niet gelukt.
Normaal gesproken kan je dat doen door 7x op het build-nummer te drukken, maar dat deed niets.
Dus daar liep het spoor voor mij een beetje dood.
Heb zelf verder geen "sample app" behalve dan natuurlijk de radio app die ik al benoemde en
de Gear-viewer die ik al heb laten zien.
Broncode voor beide staat op Github:
Radio app:
https://github.com/android/uamp
Gear app:
https://github.com/androi...es/tree/main/AutomotiveOS
De radio app ik heb gemaakt en gepubliceerd op de store, heb ik met succes kunnen uitproberen tijdens mijn proefrit in de P2.
(Daarvoor alleen kunnen testen op de Emulator)
Zie:
https://play.google.com/s...kie.bronyradio.automotive
De rom op de emulator is open-source, maar wat er daadwerkelijk op de auto's draait is hele andere koek helaas.
Ze hebben de software versie ook niet geupdate (geen timer voorverwarming).
Maar aangezien deze update nog altijd geen OTA heeft, mis ik ook niet heel veel.
De km/u <=> KwH wordt door de boordcomputer automatisch aangepast aan recente metingen. Er zijn al genoeg topics over range afname ivm temperatuur e.d., maar het klopt, op basis van je recente verbruik is je range minder en evt ivm de temperatuur van de batterij kan het zijn dat er ook iets langzamer geladen wordt.S2000jan schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:26:
[P2 - Laden]
Mijn thuislader geeft 11kW en in september - toen het nog warm was - zei het dashboard dat ik laadde met 54km/h wat een theoretische range geeft van 397 km (78 / 10,6 * 54)
momenteel gaat het laden met 41km/h, dus theoretische range van 301km
Zien jullie ook een lagere 'laadsnelheid' op het dashboard (in km/h)?
Die code had ik ook uitgeprobeerd in Android Studio. De app werkt prima in de P2 emulator en laat de Gear stand zien.frankkie12345 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:36:
[...]
De code voldoet echter om 2 redenen niet aan de eisen van google:
1) Er wordt gebruikt gemaakt van een Activity, dat staan ze (nog?) niet toe.
2) Er worden nu alleen nog Media apps goedgekeurd volgens google, ondanks de nieuwe catagorien die genoemd zijn.
Ik wilde de app natuurlijk tetsen in mijn P2 maar de enige manier is om de app door google goedgekeurd te krijgen zodat deze in de Playstore komt.
Nadat ik de app had ingediend kreeg ik dit bericht terug van google:
Publishing status: Rejected
Your app has not been accepted into Android Automotive OS program.
App eligibility issues:
1) App category not permitted
At this time, we are only accepting apps within the Media category for Android Automotive
2) Your app contains launcher intent in the manifest
Dus dat feest ging niet door. Nu probeer ik een media app te maken, met de code voor de Gear-weergave erbij.
Aan de ene kant kan ik goed leven met de kinderziektes want ik weet dat de auto met de tijd alleen maar beter zal worden, aan de andere kant zijn ze soms toch ook best wel irritant.
Hieronder mijn lijstje met aandachtpunten, de meesten zijn volgens mij wel eerder genoemd:
- Easy access werkt nooit, de auto reageert totaal niet op de nabijheid van de sleutels en blijft op slot.
- Functie om de achterklep open te doen met been werkt dus ook nooit.
- Op de achterklep zitten 2 knoppen: "dicht" en "dicht met slot" die 2e doet niets bij mij.
- Internet verbinding werkt vaak niet en blijft dan ook niet werken tot de auto uit heeft gestaan.
- Camera functie rondom auto werkt zo nu en dan niet
- Geluid van de knipperlicht heeft 1 keer niet gewerkt
Ik heb nieuwste auto software inclusief planning verwarming functie
Auto opladen heb ik nog nooit problemen mee gehad, meerdere thuisladers, fastnet 50kW en andere publieke laders.
Schiet mij maar neer
Ik weet niet of ik je helemaal begrijp, maar als er geen recall meer voor je auto openstaat, dan heb je software die OTA ondersteunt. De eerste update die via OTA wordt verspreid (en die jij dus gaat krijgen) is P2048.3. De timer voor de parkeerverwarming maakt hier onderdeel vanuit. Mensen die deze timer optie al hebben, zullen dus ook de eerste OTA update niet krijgen (ze hebben deze software versie dus al). Zie de UK site voor meer info: https://support.polestar.com/uk/polestar-2/2021/#12154120JackBol schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:02:
....
Ze hebben de software versie ook niet geupdate (geen timer voorverwarming).
Maar aangezien deze update nog altijd geen OTA heeft, mis ik ook niet heel veel.
Het laten update in de garage scheelt je dus tijd om te wachten op deze versie. Aan de andere kant weet je wel snel hoe de OTA update gaat
Internet is de laatste dagen bij mij ook wat onvoorspelbaar, ik vermoed problemen bij T-Mobile.
Camera’s die niet werken: terug schakelen naar N of D en dan weer naar R: helpt bij mij vaak. Ik ben af en toe ook te snel voor de auto: zeer snel na het instappen in R schakelen zorgt bij mij voor dit fenomeen.
De eerste drie punten lijken me te wijzen op een probleem met de herkenning van de sleutels. DIt heb ik bij mijn vorige auto (V60) ook gehad. Heb je hetzelfde effect met alle 3 de sleutels?AKI schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:16:
Ik ben sinds 2 weken ook een erg gelukkige bezitter van een Polestar.
Aan de ene kant kan ik goed leven met de kinderziektes want ik weet dat de auto met de tijd alleen maar beter zal worden, aan de andere kant zijn ze soms toch ook best wel irritant.
Hieronder mijn lijstje met aandachtpunten, de meesten zijn volgens mij wel eerder genoemd:
- Easy access werkt nooit, de auto reageert totaal niet op de nabijheid van de sleutels en blijft op slot.
- Functie om de achterklep open te doen met been werkt dus ook nooit.
- Op de achterklep zitten 2 knoppen: "dicht" en "dicht met slot" die 2e doet niets bij mij.
- Internet verbinding werkt vaak niet en blijft dan ook niet werken tot de auto uit heeft gestaan.
- Camera functie rondom auto werkt zo nu en dan niet
- Geluid van de knipperlicht heeft 1 keer niet gewerkt
Ik heb nieuwste auto software inclusief planning verwarming functie
Auto opladen heb ik nog nooit problemen mee gehad, meerdere thuisladers, fastnet 50kW en andere publieke laders.
Lijkt me inderdaad iets om de dealer op aan te spreken, die heb ik ook niet eerder gehad (met mijn Polestar).
Bij mijn V60 ging dit bij sommige portieren fout, was toen in eerste instantie een issue met slecht contact in connectoren en later een antenne probleem in de handgreep.
Dit is wat mij ook verteld werd door de dealer toen ik mijn P2 vorige week ophaalde. De software versie is geschikt voor OTA, maar er worden nog enkele praktijktests uitgevoerd voordat ze grootschalig gaan updaten via OTA.rvanson schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:24:
[...]
Ik weet niet of ik je helemaal begrijp, maar als er geen recall meer voor je auto openstaat, dan heb je software die OTA ondersteunt. De eerste update die via OTA wordt verspreid (en die jij dus gaat krijgen) is P2048.3. De timer voor de parkeerverwarming maakt hier onderdeel vanuit. Mensen die deze timer optie al hebben, zullen dus ook de eerste OTA update niet krijgen (ze hebben deze software versie dus al). Zie de UK site voor meer info: https://support.polestar.com/uk/polestar-2/2021/#12154120
Het laten update in de garage scheelt je dus tijd om te wachten op deze versie. Aan de andere kant weet je wel snel hoe de OTA update gaat
Vanmiddag had ik trouwens geen verwarming tijdens het rijden. Alleen maar koude lucht uit de roosters. Temperatuur verhogen had geen invloed. Gelukkig werkte de stoel- en stuurverwarming wel, maar aangenaam was het niet. Vanochtend werkte het nog wel. Ik heb het hier nog niet eerder gelezen.
Ik heb de dealer al wel gebeld, maar had er nog niet zo een haast mee en ik dacht in eerste instantie misschien te wachten op een eventuele nieuwe update voor de auto in januari die ik dan misschien zou kunnen meepakken.guido66 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:25:
@AKI Met je eerste 3 problemen zou ik direct terug naar de dealer gaan, dit is volgens mij hier nog niet vaker gemeld.
Internet is de laatste dagen bij mij ook wat onvoorspelbaar, ik vermoed problemen bij T-Mobile.
Camera’s die niet werken: terug schakelen naar N of D en dan weer naar R: helpt bij mij vaak. Ik ben af en toe ook te snel voor de auto: zeer snel na het instappen in R schakelen zorgt bij mij voor dit fenomeen.
Maar misschien ben ik met half Januari te optimistisch
Schiet mij maar neer
same hier - en mobiel was wel online (ook Tmobile)MSBREDA schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:27:
[...]
Vandaag ruim een half uur zonder internet gezeten. Kwam spontaan weer op.
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Ik heb een P8rvanson schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:24:
[...]
Ik weet niet of ik je helemaal begrijp, maar als er geen recall meer voor je auto openstaat, dan heb je software die OTA ondersteunt. De eerste update die via OTA wordt verspreid (en die jij dus gaat krijgen) is P2048.3. De timer voor de parkeerverwarming maakt hier onderdeel vanuit. Mensen die deze timer optie al hebben, zullen dus ook de eerste OTA update niet krijgen (ze hebben deze software versie dus al). Zie de UK site voor meer info: https://support.polestar.com/uk/polestar-2/2021/#12154120
Momenteel ben ik ook een beetje lost met alle sw versies...
Ja zowel gisteren als vandaag problemen. Meestal kwam na een tijdje de verbinding weer terug. Polestar vertelde me dat ze een Duitse T Mobile Sim kaart gebruiken en dat er soms roaming problemen zijn4v4t4r schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:58:
[...]
same hier - en mobiel was wel online (ook Tmobile)
voelt als bijna dagelijks.. to be honest.JTHZZ schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:07:
[...]
Ja zowel gisteren als vandaag problemen. Meestal kwam na een tijdje de verbinding weer terug. Polestar vertelde me dat ze een Duitse T Mobile Sim kaart gebruiken en dat er soms roaming problemen zijn
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Mijn eerste indruk was dezelfde als Bjorn: op basis van de percentages lijkt de polestar sneller te laden.
Echter als ik eens terugkijk naar de het verschil in kWh / tijd, wordt dat bevestigd, maar is het verschil toch kleiner dan je zou denken.
2e moment is voor de terugval op 80%.
Dat verschil in batterijgrootte wanneer je omgekeerd rekent, is toch wel opvallend.
Polestar lijkt een te kleine batterij te hebben t.o.v. specificaties (75 kWh).
P8 lijkt dan weer meer ter beschikking te hebben dan opgegeven.
Zou de P8 d.m.v. een update al meer van de batterij ter beschikking hebben?
Of zou gewoon de percentageberekening slecht zijn? Als je rekent met de 75 kWh spec, zou dat rond de 62-63% moeten liggen ipv 58-66%.
kWh @14% | kWh @72% (P8)/80% (P2) | kWh delta | % delta | kWh 100% batterij reverse engineerd | |
Volvo XC40 | 2.990 | 49.357 | 46.367 | 58 | 79.94 |
Polestar 2 | 8.687 | 55.850 | 47.163 | 66 | 71.46 |
Bron | Bron |
Dealer hoopt hem 2 januari te kunnen uitleveren. Fingers crossed 🤞🏻
P8 Glacier Silver | "19 | warmtepomp | Android 10 | Newmotion Laadpaal
.
Het geluid bleef aanhouden vanmorgen toch maar even de Connect knop ingedrukt en binnen 20 min stond de anwb op de stoep. Heeft de beide voorbanden eraf gehaald en gekeken maar kon niets vinden heeft alles goed aangedraaid en het geluid was gelukkig weg! Geen idee wat het nou was maar het is verholpen tot nu toe.Mga1600 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:34:
[...]
Dat kan iets simpels zijn zoals een steentje in het profiel van een band (of minder leuk een spijker of schroef) of als het meer een krassend geluid is iets wat tussen de remschijf en de afschermplaat daarvan terecht is gekomen.
De service van polestar/anwb is wel top hoor zo snel!
Nee, dit kan niet. Als je dit topic doorzoekt op mp3 en usb zie je dat je niet de eerste bent.MarcusMY schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:04:
Weet iemand ook of het mogelijk is om muziek (mp3) af te spelen via een usbstick? Er zijn twee usb-c poorten aanwezig maar zijn deze alleen om te laden? of kan er ook een usbc stick in? Ik heb al even geprobeerd maar kreeg geen enkele reactie op het scherm dat er iets gedetecteerd is.
.
Hmmmm... Ben heel benieuwd hoe die app EasyPark dan op de store is gekomen.darwusch schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:15:
[...]
Die code had ik ook uitgeprobeerd in Android Studio. De app werkt prima in de P2 emulator en laat de Gear stand zien.
De code voldoet echter om 2 redenen niet aan de eisen van google:
1) Er wordt gebruikt gemaakt van een Activity, dat staan ze (nog?) niet toe.
2) Er worden nu alleen nog Media apps goedgekeurd volgens google, ondanks de nieuwe catagorien die genoemd zijn.
Ik wilde de app natuurlijk tetsen in mijn P2 maar de enige manier is om de app door google goedgekeurd te krijgen zodat deze in de Playstore komt.
Nadat ik de app had ingediend kreeg ik dit bericht terug van google:
Publishing status: Rejected
Your app has not been accepted into Android Automotive OS program.
App eligibility issues:
1) App category not permitted
At this time, we are only accepting apps within the Media category for Android Automotive
2) Your app contains launcher intent in the manifest
Dus dat feest ging niet door. Nu probeer ik een media app te maken, met de code voor de Gear-weergave erbij.
Die maakt gebruik van Activities, en is geen media app. Klinkt als voortrekkerij...

Zekerfrankkie12345 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:13:
[...]
Hmmmm... Ben heel benieuwd hoe die app EasyPark dan op de store is gekomen.
Die maakt gebruik van Activities, en is geen media app. Klinkt als voortrekkerij...
Verwarming deed het vorige week bij mij ook een keer niet, na een reset wel weer...Wors schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:47:
[...]
Dit is wat mij ook verteld werd door de dealer toen ik mijn P2 vorige week ophaalde. De software versie is geschikt voor OTA, maar er worden nog enkele praktijktests uitgevoerd voordat ze grootschalig gaan updaten via OTA.
Vanmiddag had ik trouwens geen verwarming tijdens het rijden. Alleen maar koude lucht uit de roosters. Temperatuur verhogen had geen invloed. Gelukkig werkte de stoel- en stuurverwarming wel, maar aangenaam was het niet. Vanochtend werkte het nog wel. Ik heb het hier nog niet eerder gelezen.
De keren dat ik bij Fastned geladen heb kwam hij gemiddeld op 90 met piek boven de 130... maar dan was de accu wel rond de 15% en rond de 60% weer door.vdtweak schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 23:30:
[...]
welkom! Ik zou eerst even het topic doorlezen maar fastned chargers geven >meestal< sowieso maar max 50 KWh. Weet je zeker dat je in de 350 KWh paal geplugged was en niet stiekem de 50KWh? :-) En de Polestar 2 kan maximaal sowieso maar 150 KWh laden (in de praktijk heb ik nog niet hoger dan 110 gezien). En dan heb je ook nog weerinvloeden en of de auto is "warm gereden".
Zou top zijn!Pure8 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:55:
Ik moest vorige week op m'n laatste werkdag nog een telefoontje plegen met het team dat ook aan de OTA-updates werkt en vroeg hun langs m'n neus weg hoe de stand van zaken was hieromtrent. Alle testwagens hebben de software zonder problemen OTA ontvangen. Op m'n vraag wanneer dit dan uitgerold gaat worden konden ze niet beantwoorden, dat bepalen anderen. Maar, en ik citeer: "het is klaar dus het kan wat ons betreft"
Aanname: ik verwacht dat dit toch wel begin januari zal zijn. (schiet me niet dood als het onverhoopt toch later is, meiden. Ik bepaal het beleid niet bij Volvo)
En ondertussen gaan we langzaam richting maart. Heb nog niks gehoord van de dealer dus ik ken nog geen productie/leverdatum.
Naast dat feit; ID3 basis is ook 204pk. Denk dat zo’n zware auto als een P8 met 150pk verplicht op het fietspad moet rijden!JackBol schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:32:
Ik had dat laatst ook een keer. Voorruitontwaseming aanzetten loste het probleem op.pepijnkummel schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:15:
[...]
Verwarming deed het vorige week bij mij ook een keer niet, na een reset wel weer...
Goede tip, ik heb ongeveer alle standen geprobeerd en niet gelukt. Vanavond deed hij het wel weer.Bart2385 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 23:02:
[...]
Ik had dat laatst ook een keer. Voorruitontwaseming aanzetten loste het probleem op.
Eens kijken of ik deze storing ergens bij Polestar kan melden.
Ja en nee. De yield zou veel lager zijn als de 2.0 TDI alleen als 240 pk aangeboden zou worden. De blokken die buiten de toleranties vallen zijn nog prima te gebruiken als 130 pk blok. Dus op papier zijn de onderdelen misschien gelijk, maar in de praktijk zitten de onderdelen met toleranties dichter bij het ontwerp in de blokken met meer pk’s. Dat is ook de reden dat chippen risicovol is. Je kan geluk hebben dat jouw blok goed genoeg is voor meer pk’s, maar ook pech dat je door de toleranties je blok in de soep draait.Tommie12 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:43:
[...]
Dat is bij een diesel al jaren zo.
Neem nu de oude 2.0 TDI. Die was er in vermogens tussen 130 en 240 pk.
Wat zou het kostenverschil geweest zijn tussen die motoren? Paar tientjes?
De autoindustrie draait al jaren om die marketing. Vroeger betaalde je veel extra voor 4 grotere gaten in het motorblok, daarnaa voor een paar andere parameters en eventueel een iets grotere turbo. Tientjeswerk wat in de verkoop omgezet werd in duizenden euros.
Je kan je voor die electromotoren zelfs de vraag stellen of ze er ook echt een grotere motor in steken, dan wel een software beperking.
Bij EV is meer PK veel meer recht toe recht aan. Enige wat aangepast hoeft te worden is dat er meer stroom door de motor kan en dat de remmen bijvoorbeeld beter zijn.
Is de P8 echt zo onzuinig als Björn’s filmpje? 32 kWh/100 km is wel erg onzuinig. Zijn er überhaupt EV’s die meer verbruiken dan dit?
Hier ook vanaf een paar dagen geleden. 9 van de 10 keer stap ik in met een kruisje door m'n 4G. Heel incidenteel werkt het wel. Eerste paar weken totaal geen last van gehad.4v4t4r schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:11:
[...]
voelt als bijna dagelijks.. to be honest.
Dit topic is gesloten.
Een Tesla versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic.