Het grote Polestar 2 / XC40 P8 topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 130 ... 247 Laatste
Acties:
  • 1.474.343 views

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:49

Rianata

Have you played Atari today?

MaxxMark schreef op zondag 20 december 2020 @ 01:46:
Dus dan is (als ik het goed interpreteer) eigenlijk het devies om áltijd eerst de laadkant (dus niet de automaat) te laten afsluiten. Right?
Zoals ik het interpreteer obv de observatie van @P2Void dus niet. Eerst de sessie met je druppel/kaart/telefoon aan de lader/automaat stoppen en dan de laadkabel uit de auto halen (nadat je op het knopje hebt gedrukt bij het oplaadpunt van de auto).

Uit eigen ervaring kan ik melden dat ik met mijn P8 nog geen probleem met laden heb gehad en ik mij altijd aan bovenstaande houd. Inmiddels ervaring met openbare laadpalen (snelladers en 'normale') en sinds midden deze week ook een eigen laadpaal thuis.

Tot op heden overigens ook nog niet de ervaringen gehad, die anderen hier gemeld hebben met de EVBox laadpaal thuis. Nu heb ik deze nog niet in combinatie met de laadkabel van Volvo gebruikt, omdat ik heb gekozen voor een vaste kabel aan de laadpaal.

[ Voor 33% gewijzigd door Rianata op 20-12-2020 02:35 ]

Atari 16/32bit | Volvo EX40 Twin Motor (MY26), 19" All Season

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:32
Ik heb al wel 3x gehad dat de Zappi aangaf dat de RCD type A was getript. 2x was dit gebeurd na dat de accu was geladen en 1x al ervoor, dus werd het laden niet gestart. Na een reset van de Zappi is alles weer ok.

Er zijn op het MyEnergi forum gelijkaardige gevallen te vinden (niet met een Polestar) waarbij toch de auto als schuldige wordt aangewezen.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• P2Void
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-06-2025
Rianata schreef op zondag 20 december 2020 @ 02:31:
[...]
Zoals ik het interpreteer obv de observatie van @P2Void dus niet. Eerst de sessie met je druppel/kaart/telefoon aan de lader/automaat stoppen en dan de laadkabel uit de auto halen (nadat je op het knopje hebt gedrukt bij het oplaadpunt van de auto).
Dit..

Heb zelf overigens een vaste kabel, dus volgorde m.b.t. verwijderen van kabel weet ik niet of dat ook nog invloed heeft.

• Rianata

Rianata

P2Void schreef op zondag 20 december 2020 @ 10:06:
[...]

Dit..

Heb zelf overigens een vaste kabel, dus volgorde m.b.t. verwijderen van kabel weet ik niet of dat ook nog invloed heeft.
In mijn beleving alleen als er dan nog een mate van spanning (voltage) op de kabel staat zou ik zeggen. Dat hoop ik eerlijk gezegd niet en daarom hou ik ook die genoemde volgorde in de gaten om aan beide kanten van het laden ook duidelijk te maken dat ik wil dat het laden stopt.

• Petzun
  • Laatst online: 26-09-2025
WIJ P8 RIJDERS ONDER ELKAAR :)

Zojuist een ritje met de hond naar het strand en vise versa.
Op de heenweg een Bursting Blue P8 tegengekomen die mij met lichtsignaal en hand opsteken groette.
Leuke gewoonte en ook maar terug gegroet. Houden we erin.
Op de terugweg een Mustang EV met een voor mij vreemde witte kentekenplaat zonder EU symbool (niet Duits of Belgisch) tegengekomen. Wist niet eens dat deze al op de weg waren. Mogelijk een test exemplaar? Ook een mooie en forse auto.

XC40 EV Pro

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Petzun schreef op zondag 20 december 2020 @ 13:26:

Op de heenweg een Bursting Blue P8 tegengekomen die mij met lichtsignaal en hand opsteken groette.
Op de terugweg een Mustang EV met een voor mij vreemde witte kentekenplaat zonder EU symbool (niet Duits of Belgisch) tegengekomen. Wist niet eens dat deze al op de weg waren. Mogelijk een test exemplaar? Ook een mooie en forse auto.
Waarschijnlijk een tijdelijk Duits kenteken?

Zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://vdsautoexport.nl/images/Thumbs/Zollkennzeichen.jpg

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Petzun
JackBol schreef op zondag 20 december 2020 @ 14:04:
[...]

Waarschijnlijk een tijdelijk Duits kenteken?

Zoiets?

[Afbeelding]
Zou em geweest kunnen zijn, maar ik meen dat er geen rode balk in zat. Ben er niet helemaal zeker van, ik lette pas op het kenteken in mijn spiegels na het passeren.

XC40 EV Pro

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:36

Wat was je verbruik/range over dat ritje? Ben wel genieuwd!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Petzun schreef op zondag 20 december 2020 @ 14:12:
[...]

Zou em geweest kunnen zijn, maar ik meen dat er geen rode balk in zat. Ben er niet helemaal zeker van, ik lette pas op het kenteken in mijn spiegels na het passeren.
De 'kurzkennzeichen" zijn eigenlijk ook met geel.
Afbeeldingslocatie: https://www.bussgeldkatalog.org/wp-content/uploads/kurzzeitkennzeichen-aussehen.png

• Ronndr83
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-07-2023
Ik zie nog steeds wisselende berichtgeving over de bruikbare accu capaciteit van p2 en p8. De ene site zegt 72,5 kwh de andere 75 kwh.
Zijn hier officiële berichten van?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Ronndr83 schreef op zondag 20 december 2020 @ 14:30:
Ik zie nog steeds wisselende berichtgeving over de bruikbare accu capaciteit van p2 en p8. De ene site zegt 72,5 kwh de andere 75 kwh.
Zijn hier officiële berichten van?
Volgens Volvo zelf is het 75kWh.
https://www.media.volvoca...echnical-specifications-1

• jarjarstar
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-01-2024
Mga1600 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:40:
[...]

Het gekke is dat in de introductie lezing voor leden van het Volvo-forum er werd gezegd dat die batterij verwarming er in zit. Maar dat klopt dus niet? Zie derde regel van onder op deze slide die is ‘geleend’ van het Volvo-forum
Volgt wellicht nog, de incar timer voor voorverwarmen is er ook pas net... Volvo hanteert een Agile aanpak voor de features backlog ;)

Volvo XC40 P8 | Kernel: 4.19.130 Mon Oct 26 2020 | Android 10 | Patch Sep 1 2020 | (warmtepomp, 20”)

• Petzun
Juancho schreef op zondag 20 december 2020 @ 14:29:
[...]

Wat was je verbruik/range over dat ritje? Ben wel genieuwd!
68 km gereden op 80 km weg met af ten toe een stukje 60 km weg en 50 km bebouwde kom leverde een verbruik op van 22,7 kWh. Buitentemperatuur 9 graden. Overal (natuurlijk) keurig aan de snelheid gehouden. Kachel op 18 graden, stuur en stoelverwarming op 1 streepje (is voor mij een prettige combinatie, exact gelijk aan de instelling van de auto die ik hiervoor reed).

XC40 EV Pro

• Petzun
JackBol schreef op zondag 20 december 2020 @ 14:30:
[...]

De 'kurzkennzeichen" zijn eigenlijk ook met geel.
[Afbeelding]
Dat zal em eerder geweest zijn.
Het is natuurlijk geen P8 of P2, maar ook een mooie wagen.als ik dat zo snel zag.

XC40 EV Pro

• jarjarstar
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-01-2024
strikkert schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 20:04:
[...]

Vandaag wezen kijken om zelf een (Fendt) caravan te kopen, die ik achter de P8 wil knopen. Extra verbruik valt me niet eens tegen. Even voor de de duidelijkheid: je hebt het hier over een leeg gewicht van 1300 kg? Dan is dat een forse caravan dus.
Tis idd wel een bakbeest, de Fendt Bianco 465 SFB, leeg 1.250kg, met wat spulleboel erin. P8 had er nul moeite mee, reed gedoseerd en soepel. ;)

Volvo XC40 P8 | Kernel: 4.19.130 Mon Oct 26 2020 | Android 10 | Patch Sep 1 2020 | (warmtepomp, 20”)

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:54

Zwarte mustang?
Iemand van allego reed daar vrijdag in als test. Was indd een Duitse wagen

Zeekr 7x Privilege AWD

• Petzun
Deze was grijs, wordt kennelijk flink getest.

XC40 EV Pro

• Juancho
Wat hebben de lease rijders hier van de P2 en P8 eigenlijk voor ervaringen met leaseprijs? Ik heb een voorstel voor een mooie P8 (62k) die nu €1065 leaseprijs zit (via Volvo lease zelf, leasemaatschappijen zijn tot nu toe iets duurder). Iets boven mijn budget nog. Nu kan/mag ik pas rond eind maart bestellen, maar zien jullie kansen dat het leasebedrag nog zal zakken naar €900 of max €950? Voor de eigen bijdrage van belang voor mijn keuze :)

[ Voor 14% gewijzigd door Juancho op 20-12-2020 17:03 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Pepehv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:36
Juancho schreef op zondag 20 december 2020 @ 17:01:
Wat hebben de lease rijders hier van de P2 en P8 eigenlijk voor ervaringen met leaseprijs? Ik heb een voorstel voor een mooie P8 (62k) die nu €1065 leaseprijs zit (via Volvo lease zelf, leasemaatschappijen zijn tot nu toe iets duurder). Iets boven mijn budget nog. Nu kan/mag ik pas rond eind maart bestellen, maar zien jullie kansen dat het leasebedrag nog zal zakken naar €900 of max €950? Voor de eigen bijdrage van belang voor mijn keuze :)
Is dat financial of operational? Indien operational, hoeveel km pj en looptijd?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Pepehv schreef op zondag 20 december 2020 @ 17:35:
[...]

Mijn P8 is €64890 catalogus waarde.
946pm bij 25km/4j full operational lease (via werkgever, incl. winterbanden en reserve auto).

[ Voor 11% gewijzigd door JackBol op 20-12-2020 17:51 ]

• Juancho
Pepehv schreef op zondag 20 december 2020 @ 17:35:
[...]

48 maanden / 40.000 jaar kilometers en fulloperational lease inclusief winterbanden is de standaard.

• Rianata

Rianata

Is het niet ook afhankelijk van de bijdrage, die je werkgever hier nog bij doet? Volgens mij is het moeilijk vergelijken zo op een bierviltje...

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01 17:17
Is afhankelijk van diverse zaken:
1. Uitvoering (die zal niet enorm veel verschillen, mijne is 67k)
2. Looptijd en kilometrage
3. banden, pechhulp etc.
4. Laad mogelijkheden (ik heb er een laadpaal bij gekregen)

Dat moet dan passen in je leasebudget en dat is per werkgever anders. Mijn werkgever scheldt me wel mijn eigen bijdrage grotendeels kwijt omdat het 0 co2 is. Anderen vragen geen eigen bijdrage etc.

• VolvoSage
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-01-2021
[P8]

Een algemene vraag aan de Volvo P8 rijders.
Sinds een week een trotse bezitter van een mooie Sage Green P8.

Aantal positieve punten: veel luxe, heerlijke stoelen, Google systeem, snelheid van de auto en actieradius vallen mij erg mee op lange stukken (circa 22.4/100).
19” en warmtepomp.

Negatief: geluid wat doorklinkt in de auto bij klinkers en hobbels in weg en trillen in het onderstel/banden bij vol weg accelereren.

Heeft iemand hier ook een negatieve ervaring mee? Waar zou dit aan kunnen liggen? Lijkt wel of de auto vermogen niet kwijt kan of de afstelling met software niet helemaal lekker is.

• Spanky79
VolvoSage schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:13:
[P8]

Aantal positieve punten: veel luxe, heerlijke stoelen, Google systeem, snelheid van de auto en actieradius vallen mij erg mee op lange stukken (circa 22.4/100).
19” en warmtepomp.

Negatief: geluid wat doorklinkt in de auto bij klinkers en hobbels in weg en trillen in het onderstel/banden bij vol weg accelereren.

Heeft iemand hier ook een negatieve ervaring mee? Waar zou dit aan kunnen liggen? Lijkt wel of de auto vermogen niet kwijt kan of de afstelling met software niet helemaal lekker is.
Ik herken het geluid bij klinkers wel. Op sommige plekken is dat aardig hard. Terwijl de auto meestal enorm stil is. Hij is natuurlijk best zwaar en er zitten flinke sloffen onder die ook aardig zijn opgepompt.

Geluid bij hobbels en accelereren heb ik niet. Maar dat de auto met dit weer niet alle power kwijt kan op nat wegdek, zeker met zomerbanden, is niet heel gek. Hij is ook eng snel, omdat hij niet enorm brult als je vol gas geeft wil dat natuurlijk niet zeggen dat dat altijd maar kan.

[ Voor 3% gewijzigd door Spanky79 op 20-12-2020 18:29 ]

• Petzun
[P8]

19” en warmtepomp.

Ik herken deze punten niet. Geniet eerder van de rust in de auto, ook bij het rijden over klinkers. Kan natuurlijk ook een verschil in beleving zijn.

XC40 EV Pro

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
Juancho schreef op zondag 20 december 2020 @ 17:47:
[...]

48 maanden / 40.000 jaar kilometers en fulloperational lease inclusief winterbanden is de standaard.
Ga je 40.000 km per jaar nog redden dan. Bij mijn werkgever gaan we terug naar 35....

• Juancho
Wbt mijn leasebedrag vraag, hier wat meer info over de offerte die ik kreeg via Volvo Car lease:
  • Volvo XC40 Recharge P8 AWD
  • 48 maanden / 40.000 jaar kilometers en fulloperational lease (voorlopig volgens mij geen plannen om het aantal KM terug te schroeven, maar ik kan dit natuurlijk navragen. We weten denk ik allemaal nog niet wat er gebeurt met Corona en de periode daarna). Maar is minder KM dan gunstiger voor je leasebedrag?
  • Fiscale waarde: € 62.484,99
  • Leaseprijs excl. voorschot, excl. BTW € 1.069,07
  • Kleur interieur: Nappa Leder/Nubuck Charcoal
  • Kleur exterieur: Saga green metalic
  • WA-verzekering en cascoschaderegeling Ja (Eigen Risico WA-schade € 0,00 / Eigen Risico Cascoschade € 300,00)
  • Aanvullende verzekeringen Ja (Schadeverzekering inzittenden , Maximaal verzekerd bedrag € 1.000.000.)
  • Reparatie en onderhoud Ja
  • Zomerbanden Ja
  • Winterbanden Ja
  • Vervangend vervoer Ja Na 24 uur, gelijkwaardig
  • Brandstofvoorschot Nee (kosten voor werkgever)
  • Brandstofpas Ja (The New Motion-pas)
  • Volvo Assistance Ja
In eerste instantie geen laadpaal aan huis, wellicht later bij verhuizing of als het echt drama is met laden in de wijk en op het werk.
Mijn leasebudget voor een elektrische auto is dus €900. Ik ben eigenlijk van mening dat je geen extra eigen bijdrage moet hebben (dan lease je eigenlijk te duur) tenzij je echt een unieke kans hebt met minimale extra kosten. In dit geval zou ik dus wel tot laten we zeggen €950 willen gaan en misschien met een beetje babbelen over 0 uitstoot dat mijn werkgever dat nog wel opzich wil nemen. Maar anders is €50 te overzien. €170 eigen bijdrage ga je wel veel meer merken natuurlijk.

Vandaar dat ik wel benieuwd ben naar jullie, (de P8) leaserijders, wat de auto aan leaseprijs kost. En uiteraard ook via welke maatschappij Ik heb in principe vrije keuze en als ik de goedkoopste offerte voor deze auto binnen heb wil mijn werkgever nog wel even checken of andere maatschappijen de order zo graag willen dat ze hier nog onder gaan zitten.

[ Voor 14% gewijzigd door Juancho op 20-12-2020 19:28 ]

• P8 D
  • Laatst online: 11-01 20:18
@Juancho

A.s. dinsdag nieuwe P8 fiscaal € 63.620. Accessoires circa 2K, lease 60 maanden o.b.v. 30K € 985,00 p/mmd. Wellicht kun je hier iets mee.

• Fladder80
Juancho schreef op zondag 20 december 2020 @ 19:05:
Wbt mijn leasebedrag vraag, hier wat meer info over de offerte die ik kreeg via Volvo Car lease:
  • Volvo XC40 Recharge P8 AWD
  • 48 maanden / 40.000 jaar kilometers en fulloperational lease (voorlopig volgens mij geen plannen om het aantal KM terug te schroeven, maar ik kan dit natuurlijk navragen. We weten denk ik allemaal nog niet wat er gebeurt met Corona en de periode daarna). Maar is minder KM dan gunstiger voor je leasebedrag?
  • Fiscale waarde: € 62.484,99
  • Leaseprijs excl. voorschot, excl. BTW € 1.069,07
  • Kleur interieur: Nappa Leder/Nubuck Charcoal
  • Kleur exterieur: Saga green metalic
  • WA-verzekering en cascoschaderegeling Ja (Eigen Risico WA-schade € 0,00 / Eigen Risico Cascoschade € 300,00)
  • Aanvullende verzekeringen Ja (Schadeverzekering inzittenden , Maximaal verzekerd bedrag € 1.000.000.)
  • Reparatie en onderhoud Ja
  • Zomerbanden Ja
  • Winterbanden Ja
  • Vervangend vervoer Ja Na 24 uur, gelijkwaardig
  • Brandstofvoorschot Nee (kosten voor werkgever)
  • Brandstofpas Ja (The New Motion-pas)
  • Volvo Assistance Ja
Mijn leasebudget voor een elektrische auto is dus €900. Ik ben eigenlijk van mening dat je geen extra eigen bijdrage moet hebben (dan lease je eigenlijk te duur) tenzij je echt een unieke kans hebt met minimale extra kosten. In dit geval zou ik dus wel tot laten we zeggen €950 willen gaan en misschien met een beetje babbelen over 0 uitstoot dat mijn werkgever dat nog wel opzich wil nemen. Maar anders is €50 te overzien. €170 eigen bijdrage ga je wel veel meer merken natuurlijk.

Vandaar dat ik wel benieuwd ben naar jullie, (de P8) leaserijders, wat de auto aan leaseprijs kost. En uiteraard ook via welke maatschappij Ik heb in principe vrije keuze en als ik de goedkoopste offerte voor deze auto binnen heb wil mijn werkgever nog wel even checken of andere maatschappijen de order zo graag willen dat ze hier nog onder gaan zitten.
Geen laadpaal?
Om eerlijk te zijn denk ik dat je voor 4 jaar met 40k kilometers, heel erg blij mag zijn met zo’n lease bedrag.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:09
@Juancho minder kilometers is natuurlijk voordeliger. Langere periode ook. Je kunt wel op leaseplandirect kijken welke impact dat eventueel heeft. Laadpaal krijg je niet? Ook zo weer tot 50 EUR erbij per maand.

Eventueel met EB van 170 kom je op 510 netto. Jij moet beslissen of je dat het waard vindt.

Ik zou in dit geval eerder een V60 T6/8 nemen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
MvRtje schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 23:53:
[...]

Klopt ik had dit al eerder gepost: https://support.polestar.com/uk/polestar-2/2021/#13020147

Mijn 12 Pro laad ook niet op.. [P8]
Netjes dat je bij Polestar op de site ruimte hebt om je ervaringen te delen en ze daar op reageren. Ik ervaar dezelfde issue (als meerdere tweakers), maar volgens mij kun je het bij Volvo voor de P8 niet echt kwijt?

Overigens gister in Noordwijk precies dezelfde P8 gezien als in rijd; een tweaker? We hebben gezwaaid! _/-\o_

• Juancho
Inspired schreef op zondag 20 december 2020 @ 19:27:
@Juancho minder kilometers is natuurlijk voordeliger. Langere periode ook. Je kunt wel op leaseplandirect kijken welke impact dat eventueel heeft. Laadpaal krijg je niet? Ook zo weer tot 50 EUR erbij per maand.

Eventueel met EB van 170 kom je op 510 netto. Jij moet beslissen of je dat het waard vindt.

Ik zou in dit geval eerder een V60 T6/8 nemen.
Voor niet elektrisch leasen heb je een leasebudget van 700 euro ipv 900...

Laadpaal krijg je volgens mij er niet gratis bij maar wordt idd onderdeel van je lease. Dus idd, zo weer 50 euro extra kwijt... Daarom wil ik eerst zonder paal gaan bekijken hoe het bevalt aangezien we nog geen eigen oprit hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 20-12-2020 19:34 ]

• Inspired
Juancho schreef op zondag 20 december 2020 @ 19:33:
[...]

Voor niet elektrisch leasen heb je een leasebudget van 700 euro ipv 900...
Ah. Ok. Tja, je moet zelf de keuze maken. Of toch kijken bij een ander merk. Of gewoon de ~500 bijtelling pakken. Ik zou dat zelf niet zo snel meer doen denk ik. Maar goed, ik rij amper en dat zal ook niet heel veel meer gaan toenemen. Ik ben blij met de EV maar bij 500 bijtelling zou ik het niet kiezen denk ik.

• Spanky79
Inspired schreef op zondag 20 december 2020 @ 19:36:
[...]

Ah. Ok. Tja, je moet zelf de keuze maken. Of toch kijken bij een ander merk. Of gewoon de ~500 bijtelling pakken. Ik zou dat zelf niet zo snel meer doen denk ik. Maar goed, ik rij amper en dat zal ook niet heel veel meer gaan toenemen. Ik ben blij met de EV maar bij 500 bijtelling zou ik het niet kiezen denk ik.
Nja, die 8% was toch wel prettig, betaal dit lang niet.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
JackBol schreef op zondag 20 december 2020 @ 17:46:
[...]

Mijn P8 is €64890 catalogus waarde.
946pm bij 25km/4j full operational lease (via werkgever, incl. winterbanden en reserve auto).
Krijg jij er gewoon een reserve auto bij? Super luxe! Wij krijgen helaas enkel vervangend vervoer.

;) :X

Youtube: DashcamNL

• Inspired
Spanky79 schreef op zondag 20 december 2020 @ 19:39:
[...]

Nja, die 8% was toch wel prettig, betaal dit lang niet.
Ik ook niet. Hier nog 4%. Maar vanaf volgend jaar begint het wel aan te tikken. Zeker met nog EB erbij en wat duurdere EV.

@Juancho een EV van 10k minder scheelt je zo 175 netto. EUR 8500 over 48 maand. Toch wel serieus geld. Maar goed, als je de auto super vindt en het geld anders op de spaarrekening eindigt waarom niet.

• JohnDoe77
P2Void schreef op zondag 20 december 2020 @ 10:06:
[...]

Dit..

Ik gok van niet. Ik heb een eigen paal met vaste kabel voor de garage naast onze woning. Deze staat op “plug and charge”; aanrijden, kabel erin en de laad sessie start direct. Als ik wegga open ik de auto, druk op het knopje om de kabel los te maken en rijd weg. Gaat tot nu toe top, geen gedoe met pasjes. :P

• Juancho
Inspired schreef op zondag 20 december 2020 @ 19:43:
[...]

Ik ook niet. Hier nog 4%. Maar vanaf volgend jaar begint het wel aan te tikken. Zeker met nog EB erbij en wat duurdere EV.

@Juancho een EV van 10k minder scheelt je zo 175 netto. EUR 8500 over 48 maand. Toch wel serieus geld. Maar goed, als je de auto super vindt en het geld anders op de spaarrekening eindigt waarom niet.
Vandaar mijn interesse ook in de P4 😏, die kost volgens de 1e berichten rond de 45k. Maarja, als dat pas Q4 wordt kan ik de 12% bijtelling vergeten. En vanaf 2022 is het voordeel zo goed als compleet verdwenen voor elektrische auto's. Dus in dat kader is het misschien nu met de P8 ook wel een kwestie van nu of nooit.

Maar het is serieus geld idd, even afwachten wat begin 2021 bekend wordt over nieuwe modellen. Oa ook de elektrische GLA. Of alsnog de XC40 maar dan benzine variant MET het nieuwe Android systeem. Dat vind ik namelijk echt een hele dikke pre.

• Juancho
Maar het beste is natuurlijk als de P8 op 900/950 uitkomt, dan durf ik het wel aan 😏

[ Voor 79% gewijzigd door Juancho op 20-12-2020 20:00 ]

• Rubu123
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-01-2021
Juancho schreef op zondag 20 december 2020 @ 19:49:
[...]

Vandaar mijn interesse ook in de P4 😏, die kost volgens de 1e berichten rond de 45k. Maarja, als dat pas Q4 wordt kan ik de 12% bijtelling vergeten. En vanaf 2022 is het voordeel zo goed als compleet verdwenen voor elektrische auto's. Dus in dat kader is het misschien nu met de P8 ook wel een kwestie van nu of nooit.

Maar het is serieus geld idd, even afwachten wat begin 2021 bekend wordt over nieuwe modellen. Oa ook de elektrische GLA. Of alsnog de XC40 maar dan benzine variant MET het nieuwe Android systeem. Dat vind ik namelijk echt een hele dikke pre.
Ik volg dit forum al even. Leuk om te lezen. Dacht alleen dat het over de ervaringen/reviews en leuke weetjes over de P2 (in mijn geval) en P8 ging. Dat lukt de meeste tweakers hier meestal wel. Alhoewel ik nog veel positieve ervaringen en foto’s van inmiddels vele bezitters mis. Maar is dit, met alle respect, geneuzel over lease niet nogal off topic?? Waar blijven alle positieve ervaringen van de nieuwe rijders van P2 (en P8)? Er zijn er zat uitgeleverd zoals iedereen kan zien.

• Sebas84!
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-01-2022
Rubu123 schreef op zondag 20 december 2020 @ 20:48:
[...]

Ik volg dit forum al even. Leuk om te lezen. Dacht alleen dat het over de ervaringen/reviews en leuke weetjes over de P2 (in mijn geval) en P8 ging. Dat lukt de meeste tweakers hier meestal wel. Alhoewel ik nog veel positieve ervaringen en foto’s van inmiddels vele bezitters mis. Maar is dit, met alle respect, geneuzel over lease niet nogal off topic?? Waar blijven alle positieve ervaringen van de nieuwe rijders van P2 (en P8)? Er zijn er zat uitgeleverd zoals iedereen kan zien.
We zijn druk met rijden

XC40 P8

• ach-jee
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:30
Volgens mij zijn er sinds september al vele tientallen berichten gepost hier over ervaringen met zowel de P2 als de P8, op een gegeven moment is daar alles ook wel over gezegd. Als er dan wat input van P2/P8 rijders geleverd kan worden aan mensen die twijfelen over een aanschaf of lease, waarom niet?

• Rubu123
ach-jee schreef op zondag 20 december 2020 @ 21:37:
Volgens mij zijn er sinds september al vele tientallen berichten gepost hier over ervaringen met zowel de P2 als de P8, op een gegeven moment is daar alles ook wel over gezegd. Als er dan wat input van P2/P8 rijders geleverd kan worden aan mensen die twijfelen over een aanschaf of lease, waarom niet?
Eens. Ervaringen etc delen is ook voor twijfelaars handig. Geen probleem. Maar om dan hele optielijsten en leasebedragen (incl ellenlange posts) te gaan delen en bespreken is imho off-topic. Denk niet dat mensen daarvoor lid zijn van dit forum. Maar goed nogmaals mijn persoonlijke mening natuurlijk.
En ik bedoel dat ik de vooral de positieve ervaringen wat mis. Er wordt nogal “geklaagd” over de nadelen en fouten en laadproblemen vd auto’s. En het misschien wat tegenvallende rijbewijs van de auto. Terwijl het volgens mij fantastische (jaloersmakende) auto’s zijn die menigeen zou willen rijden. Ik weet het over 10 dagen. Dan mag ik mijn P2 ophalen (Thunder /19inch /Non PP). Zin in!

• Mga1600
  • Laatst online: 23:24
JackBol schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:14:
Afleverdatum bevestigd. Woensdag 23 December om 12:00!

@Mga1600 kan ik je eindelijk de fotos van mijn leer delen ;)
Nog 3 slapeloze nachten........! Spannend...!
Ik vrees dat ik nog wel even zal moeten wachten.....productie zou in week 2 zijn, maar Corona gaat vast nog wel effect hebben op de planning de komende tijd.
Maakt niet zo heel veel uit want we moeten toch thuis blijven...haha....

De stomste vraag in 2020 en de eerste tijd in 2021: “zijn jullie thuis...?”

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• ach-jee
Rubu123 schreef op zondag 20 december 2020 @ 21:58:
[...]

Eens. Ervaringen etc delen is ook voor twijfelaars handig. Geen probleem. Maar om dan hele optielijsten en leasebedragen (incl ellenlange posts) te gaan delen en bespreken is imho off-topic. Denk niet dat mensen daarvoor lid zijn van dit forum. Maar goed nogmaals mijn persoonlijke mening natuurlijk.
En ik bedoel dat ik de vooral de positieve ervaringen wat mis. Er wordt nogal “geklaagd” over de nadelen en fouten en laadproblemen vd auto’s. En het misschien wat tegenvallende rijbewijs van de auto. Terwijl het volgens mij fantastische (jaloersmakende) auto’s zijn die menigeen zou willen rijden. Ik weet het over 10 dagen. Dan mag ik mijn P2 ophalen (Thunder /19inch /Non PP). Zin in!
Geloof me, zodra je het stroompedaal indrukt worden de 'negatieve' punten met 660 Nm naar de achtergrond gedrukt ;) Maar in dit soort draadjes gaat het natuurlijk al snel over minpuntjes om te zien of anderen die ook tegenkomen. Veel plezier over 10 dagen :)

• GeForceFX_BE
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-04-2022
Bjørn is blijkbaar op dit moment zijn tests met de P8 aan het doen (livestreams) *O*

P2 thunder 20" non-PP

• Rubu123
ach-jee schreef op zondag 20 december 2020 @ 22:09:
[...]

Geloof me, zodra je het stroompedaal indrukt worden de 'negatieve' punten met 660 Nm naar de achtergrond gedrukt ;) Maar in dit soort draadjes gaat het natuurlijk al snel over minpuntjes om te zien of anderen die ook tegenkomen. Veel plezier over 10 dagen :)
Haha. Ja mooi hé. Thanks!

• Juancho
[...]

Het is zeker niet mijn bedoeling om mensen te irriteren. Juist totaal niet en ik stel vooral mijn vragen vanuit enorm veel nieuwsgierigheid en enthousiasme over deze 2 auto's. En ja, gezien de prijzen komt daar in mijn ogen ook een stukje leaseadvies/koopadvies bij om het zo maar te zeggen. Zeker de mensen die één van deze auto's nu al even rijden kunnen denk ik heel goed aangeven wat goed is om rekening mee te houden of juist niet omdat het absoluut het geld waard is. Persoonlijk zie ik daar het probleem niet van, maar dat is mijn mening natuurlijk.

En owja, voor jouw beeld, ik ben bezig om dit gehele topic van honderden pagina's door te nemen (minste dat je kan doen vind ik) zodat ik ook veel meer dingen alvast weet. En geloof me, vrijwel IEDEREEN heeft hier zijn of haar model incl. uitrusting doorgegeven.

Maargoed, nogmaals als ik hier iedereen loop te irriteren zal ik natuurlijk verdwijnen uit dit topic. Persoonlijk dacht ik niet direct dat dit een topic was om alleen ervaringen over uit te wisselen en dat je ook niet even een zijstapje mocht maken naar leasekosten en vergelijkingen met andere leasers mocht maken.

Ps. ik heb vrijdag nog een lange post gemaakt hier nav mijn proefrit incl. foto. Heb je dat gezien/gelezen?

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 20-12-2020 22:42 ]

• Inspired
GeForceFX_BE schreef op zondag 20 december 2020 @ 22:10:
Bjørn is blijkbaar op dit moment zijn tests met de P8 aan het doen (livestreams) *O*
Heeft hij al gedaan toch? 12:15 over 1000km als ik het goed heb. Laden begon na 700km lekker snel te gaan. Hij heeft dus een flinke tijd nodig om op te warmen. :)

• Rubu123
Juancho schreef op zondag 20 december 2020 @ 22:39:
[...]

Het is zeker niet mijn bedoeling om mensen te irriteren. Juist totaal niet en ik stel vooral mijn vragen vanuit enorm veel nieuwsgierigheid en enthousiasme over deze 2 auto's. En ja, gezien de prijzen komt daar in mijn ogen ook een stukje leaseadvies/koopadvies bij om het zo maar te zeggen. Zeker de mensen die één van deze auto's nu al even rijden kunnen denk ik heel goed aangeven wat goed is om rekening mee te houden of juist niet omdat het absoluut het geld waard is. Persoonlijk zie ik daar het probleem niet van, maar dat is mijn mening natuurlijk.

En owja, voor jouw beeld, ik ben bezig om dit gehele topic van honderden pagina's door te nemen (minste dat je kan doen vind ik) zodat ik ook veel meer dingen alvast weet. En geloof me, vrijwel IEDEREEN heeft hier zijn of haar model incl. uitrusting doorgegeven.

Maargoed, nogmaals als ik hier iedereen loop te irriteren zal ik natuurlijk verdwijnen uit dit topic. Persoonlijk dacht ik niet direct dat dit een topic was om alleen ervaringen over uit te wisselen en dat je ook niet even een zijstapje mocht maken naar leasekosten en vergelijkingen met andere leasers mocht maken.

Ps. ik heb vrijdag nog een lange post gemaakt hier nav mijn proefrit incl. foto. Heb je dat gezien/gelezen?
Nee joh maak niet uit. Ieder zn mening. Irritatie is wel een heel groot woord. Maar ik zie dan allemaal posts die over van alles gaan behalve over ervaringen van rijders. En over Lease kan je uren ouwehoeren. Je kan geen appels met peren vergelijken dus om in het algemeen te vragen of je leasebedrag wél goed is dat hangt van zoveel factoren af. Ik zie hier leasebedragen voorbijkomen waarvan ik denk. Zo die LM zal wel blij zijn. Mijn P2 is 800 pm full operational.
Heel net bedrag. Denk ik. Maar nogmaals. Het hangt van zoveel af. Dus zo’n discussie kan ellenlang worden. Verder succes met de zoektocht.

• Fladder80
Rubu123 schreef op zondag 20 december 2020 @ 20:48:
[...]

Nou hier dan een positieve reactie van een P2 rijder:
De afwerking van de hele auto vind ik top, moet alleen nog even met de lokale Volvo dealer contact opnemen omdat polestar de auto met een kras op de voorruit heeft afgeleverd.
Rijdt echt heerlijk, nog geen bugs tegen gekomen. De meedraaiende koplampen vind ik erg fijn. Google assistent reageert top, ideaal om niet alleen de radio aan en uit te zetten, maar ook de stuurverwarming omhoog of omlaag....
Ook de 360 graden camera doet het goed, alleen in het donker is de achteruit rij verlichting magertjes te noemen.
Acceleratie is natuurlijk helemaal lekker. Algehele wegligging is fantastisch.
Moet de achterruit en de spiegels nog even met RainX bewerken, anders zitten die onder de druppels in de vroege ochtend en is er niks door te zien, en moet ik die schoonmaken.
Auto warmt lekker snel op in de kou....
Zoontje vind het glazen dak fantastisch.
Ik vind de looks fantastisch. Mooie details in de verlichting zijn de lampjes onder de handgreep en onder de dorpels. En dat ze van voor naar achter uit gaan als je de auto op slot doet.
Uhhhh, wat vergeet ik nog....

• vdtweak
  • Laatst online: 16:23
Fladder80 schreef op maandag 21 december 2020 @ 00:08:
[...]

Moet de achterruit en de spiegels nog even met RainX bewerken,
Is het niet zo dat dergelijk spul bedoelt is om met 50+ KM/H te werken en afhankelijk is van enige aerodynamica? En op je spiegels komt geen wind. Ergo, als er dan vocht opkomt of regen dan heb je juist slecht zicht....toch? Ik heb mijn achterruit behandeld met Turtle Wax ClearVue, is sowieso goedkoper en werkt minstens net zo goed of beter, krijg bij RainX altijd een erg "wij geven veel aan marketing uit" vibe. Werkt wel prima. Maar toen ik een beetje ging googlen kwam ik de nodige bronnen tegen die uitlegde dat dit soort spul dus sowieso alleen bedoelt is waar wind komt, niet je zij spiegels dus.

• Fladder80
vdtweak schreef op maandag 21 december 2020 @ 00:15:
[...]

Is het niet zo dat dergelijk spul bedoelt is om met 50+ KM/H te werken en afhankelijk is van enige aerodynamica? En op je spiegels komt geen wind. Ergo, als er dan vocht opkomt of regen dan heb je juist slecht zicht....toch? Ik heb mijn achterruit behandeld met Turtle Wax ClearVue, is sowieso goedkoper en werkt minstens net zo goed of beter, krijg bij RainX altijd een erg "wij geven veel aan marketing uit" vibe. Werkt wel prima. Maar toen ik een beetje ging googlen kwam ik de nodige bronnen tegen die uitlegde dat dit soort spul dus sowieso alleen bedoelt is waar wind komt, niet je zij spiegels dus.
Punt bij de zijspiegels is meer dat het met RainX er vooral onder invloed van de zwaartekracht direct af loopt. En bij mijn achterruit had ik laatst ook met 50 km/u dat de condens er op bleef staan. Dus daar ben ik door RainX zeker mee geholpen.

• JohnDoe77
Inspired schreef op zondag 20 december 2020 @ 22:46:
[...]

Heeft hij al gedaan toch? 12:15 over 1000km als ik het goed heb. Laden begon na 700km lekker snel te gaan. Hij heeft dus een flinke tijd nodig om op te warmen. :)
Is dat ergens te zien? Zie het niet op zijn kanaal... 8)7

• Pure8
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-09-2022

Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Inspired schreef op zondag 20 december 2020 @ 22:46:
[...]

45min langer dan de P2, 2h langer dan de Model X.

Meh...

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-01 18:00

MaxxMark

HT is Tof!

[...]

Ik doe graag een duit in het zakje :)

Allereerst nog een P2 in mijn wijk gezien. Een witte met PP. Eerder een midnight-blue gezien (maar die zie ik nu niet meer) dus misschien een bezoeker. De witte lijkt wat permanenter (of iemand die de kerst hier in de buurt komt vieren).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oc5v5VQ5n7ODVGT8cQkurGyHfCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lRaY6i2j3hDhaKuRvvAGUhj2.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast was ik gisteren even met mn V60 een rondje rijden om wat leuke foto's te schieten voordat hij de verkoop in gaat: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wz-8ODZJrvTfKEmakVlmOMvSwTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2o4F8sALYBQlBuU0purHM7Ij.jpg?f=fotoalbum_large
Ook te koop, voor meer foto's zie: www.maxxmark.com

Wat vooral leuk/opvallend is, is hoe godsgruwelijk snel je gewend bent aan die P2. De positieve ervaringen blijven denk ik achterwegen omdat iedereen het allemaal al voor lief heeft genomen ;)

M'n V60 was al niet sober uitgerust, maar ik betrapte me er zelf op dat ik de Pilot Assist wilde aanzetten wanneer ik 'mooie wegbelijning' zag. Dat de stuurbekrachtiging weer een stuk zwaarder is. Dat deze 'creept' en dat hij niet vanzelf stilstaat.

Daarnaast is de rust van 100% elektrisch en het zoeven over de weg nog altijd geweldig te noemen. Ook daar geldt dat de v60 zelf al behoorlijk stil was, de p2 doet daar gewoon een schep bovenop! In 100% elektrisch is de v60 stil, maar toen die diesel er weer bij kwam bemerkte ik de onrust (van de trilling van de motor) en het geluid dat de motor produceert weer.

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

• Petzun
[P8]

19” en warmtepomp.

Heb er zojuist bij het rijden naar mijn werk over vooral klinkers met radio uit toch even wat beter op gelet en ik begrijp wel wat je bedoelt nu. Klinkt wel door in de SUV-ruimte, maar is zeker niet meer dan de Koleos die ik hiervoor reed. Kan me wel voorstellen dat andere auto's hierin stiller zijn.

XC40 EV Pro

• Shorteh
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:13
MaxxMark schreef op maandag 21 december 2020 @ 08:07:
[...]

Ik doe graag een duit in het zakje :)

Allereerst nog een P2 in mijn wijk gezien. Een witte met PP. Eerder een midnight-blue gezien (maar die zie ik nu niet meer) dus misschien een bezoeker. De witte lijkt wat permanenter (of iemand die de kerst hier in de buurt komt vieren).

[Afbeelding]

Wat vooral leuk/opvallend is, is hoe godsgruwelijk snel je gewend bent aan die P2. De positieve ervaringen blijven denk ik achterwegen omdat iedereen het allemaal al voor lief heeft genomen ;)

M'n V60 was al niet sober uitgerust, maar ik betrapte me er zelf op dat ik de Pilot Assist wilde aanzetten wanneer ik 'mooie wegbelijning' zag. Dat de stuurbekrachtiging weer een stuk zwaarder is. Dat deze 'creept' en dat hij niet vanzelf stilstaat.

Daarnaast is de rust van 100% elektrisch en het zoeven over de weg nog altijd geweldig te noemen. Ook daar geldt dat de v60 zelf al behoorlijk stil was, de p2 doet daar gewoon een schep bovenop! In 100% elektrisch is de v60 stil, maar toen die diesel er weer bij kwam bemerkte ik de onrust (van de trilling van de motor) en het geluid dat de motor produceert weer.
Hier gisteren ook 2 Polestars op de A12 richting Arnhem zien rijden. Eentje Void met PP en een fietsendrager, de ander Snow met PP. Misschien iemand van hier? Het is altijd leuk om de auto vaker tegen te komen in het verkeer.

En om ook maar een positieve duit in het zakje te doen: het is inderdaad een heerlijke auto om in te rijden. Kom zelf van een Mercedes A-klasse af (2017), maar dit is toch wel heel wat anders. Alle hulpsystemen zijn inderdaad top en wen je snel aan.

• 4v4t4r
JackBol schreef op maandag 21 december 2020 @ 07:51:
[...]

45min langer dan de P2, 2h langer dan de Model X.

Meh...
ligt nog steeds in lijn met de verwachtingen ? Ik had de hoop dat Volvo nog wel iets met de laadcurve gaat doen vwb snelladen (dus throttle niet op 45% maar bijv 55 of 60%) vaak is dat genoeg om te stoppen met laden en door te rijden. Ik acht de kans echter klein, gezien de garanties die worden gegeven op de batterij

Zeekr 7x Privilege AWD

• Quark2
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-07-2025
[...]

[p2]
Nou, ik wil ook nog wel een kleine vergelijkende rijtest delen die ontstond uit een (vreemd?) probleem.

Afgelopen vrijdag het plan gevat om zaterdag met de kinderen een mooi natuurgebied op te zoeken en van het mooie weer te gaan genieten. Vrijdagavond dus de P2 aan de (eigen) laadpaal gehangen omdat de accu ongeveer nog 12% was. De paal kleurde blauw en verder geen aandacht aan besteed in de verwachting dat hij 'gewoon' ging laden net als altijd.
Toen ik zaterdagochtend de krant ging halen was de ring nog steeds blauw. Dat vond ik vreemd omdat hij normaal gesproken 's ochtends al vol is en de laadpaal dan geel. Verder geen acht op geslagen omdat ik dacht dat hij nog aan de paal aan het voorverwarmen was. Er zit een timer op zaterdagochtend voor de voetbal en ik dacht dat ik die dan blijkbaar niet had uitgeschakeld (voetbal is in winterstop, dus die timer kan er voorlopig even af).
Maar goed, komen we na koffie en krant op zaterdagochtend bij de auto om te vertrekken: 14% lading. Vreemd, vreemd, vreemd. Geen storing of melding of wat dan ook te zien, maar vol was de accu niet.
Even klein rondje gereden naar dorp en terug (14-7%) en auto opnieuw aan de laadpaal en daarna geen problemen meer gehad. Hij laadde daarna gewoon weer op, maar vreemd blijft het wel.

Dan nog even wat mbt de vergelijkende rijtest. 14% lading onvoldoende om te vertrekken en dus noodgedwongen onze prive auto moeten nemen, een Lexus CT200h (hybride). Op zich nog niet eens zo'n heel gek idee daar weer eens even een stukje mee te rijden want door corona staat die vrijwel alleen maar stil. Een wat langer stuk rijden af en toe kan dan echt geen kwaad.

Dan vallen toch een paar zaken op. Alleerst de ruimte. Hond moest noodgedwongen achterin. De kofferbak van de CT200h is toch echt wel minder ruim dan de P2. De laadvloer is een stuk hoger omdat bij de lexus de accu onder de kofferbak zit en niet in de vloer. Zelf zit je in de lexus (ook) fantastisch. Kinderen zijn nog niet heel groot dus ruimte achterin is prima. Voorin zit je echt geweldig. Net als in de P2 heb je een mooi cockpitgevoel door de hoge middenconsole. Je zit lekker opgesloten. Het is allemaal een kwestie van smaak natuurlijk. Persoonlijk vind ik de stoelen in de Lexus nóg beter dan die van de P2 en echt van wereldklasse. Hele mooie pasvorm en van mooi velours. Helaas zijn ze in de lexus dan weer niet verwarmd, maar verder echt top.
Wat ook top is, is het stuurgevoel van de lexus. Heel fijn en met heel veel gevoel te rijden.
Het meest opvallend is natuurlijk de hybride aandrijving. Toyota/Lexus heeft die techniek echt zo ontzettend goed onder de knie. Ondanks dat de Lexus al wat jaartjes meegaat is de hybride techniek nog steeds beter voor elkaar dan de XC40 die ik recent mee kreeg als leenauto (vervangen inverters).
Wat ook natuurlijk opvalt is het geluid. De lexus heeft een CVT aandrijving waardoor de benzine motor soms behoorlijk in de toeren gaat wat niet altijd prettig is. Je kunt er best een beetje omheen rijden als je wilt en dan valt het mee maar het hoort wel enigszins bij een CVT systeem.
Daar is overigens ontzettend veel over te vertellen, waaronder dat het ooit is ontwikkeld door DAF. Mocht het ooit weer zo ver komen dat musea open gaan kan ik iedereen aanraden het DAF museum te bezoeken. Naast de historie van de DAF vrachtwagens, legervoertuigen en personenwagens is te zien dat Williams een formule 1 ontwikkelde met CVT aandrijving.

Maar goed, terug naar de Polestar aandrijving tegenover de CVT van de Lexus. Dan valt natuurlijk op hoe krankzinnig veel koppel de P2 heeft en hoe soepel en geruisloos dit is in te zetten. Al met al ontzettend blij nog met de P2 dus.

P2 Moon non PP Android 10 P2108.3 | 1979 Landrover series III 'Stage One' V8 | Duurzaamheid is ook lang met dingen doen

• dvroegop
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 31-03-2024
Na dik 250.000 km in zo'n 5 jaar in mijn Tesla Model S gereden te hebben, heb ik toch besloten om over te stappen na een andere electrische auto. Niet dat de Model S niet goed was (voor vergelijking is een ander draadje...) maar omdat ik de service van Tesla buitengewoon slecht vindt.

Goed, ik ga daar niet verder over uitwijden maar na lang zoeken heb ik afgelopen zomer besloten om de P8 te bestellen. Alle toeters en bellen met uitzondering van de neerklapbare hoofdsteunen achterin.

Deze is afgelopen zaterdag geleverd.

En om heel kort te zijn: wow... Wat een wagen.

Ik heb het afgelopen weekend (naast veel rijden) behoorlijk wat tijd besteed aan het lezen van veel posts in dit topic en ik vind het erg leuk om te zien dat de opmerkingen en vragen die hier voorbij komen exact hetzelfde zijn als die we 6 jaar geleden in het Tesla forum hadden. Ik ben er van overtuigd dat dezelfde punten besproken worden op het e-Golf forum, het Jaguar F-Pace forum enzovoorts.

Ik zal even mijn ervaringen met elektrisch rijden en alles wat er om heen hangt hier neer zetten. Wellicht heeft iemand er wat aan.

Laden: ja, het laden gaat het snelts met een vrijwel lege accu die op bedrijfstemperatuur is. Snelladen heeft geen zin met een accu die voor meer dan 70% vol is. Je haalt die 150 Kw toch niet....

Het bereik is super afhankelijk van veel factoren: de buitentemperatuur, de staat van de accu, of het regent of niet ('natte' lucht is zwaarder om opzij te duwen..), wind, snelheid (vooral je snelheid), belading van de auto enzovoorts. Ja, dit is ook zo bij een ICE maar daar merk je het niet zo gauw.

De laadsnelheid wordt in km/u weergegeven ipv kw. Tja, in de praktijk werkt dat na even wennen beter dan het weergeven van de stroomsterkte. Die is niet relevant. Je wilt weten hoe ver je kunt rijden als je een kwartiertje geladen hebt.

Batterij status in % ipv in km. Dat is een kwestie van voorkeur. Ik heb in mijn Tesla in het begin veel geswitched tussen die twee weergaves (daar kon je kiezen) maar na een jaar of zo besloten om % te gebruiken. In wisselende omstandigheden die invloed hebben op het verbruik gaf me dat de meeste info en houvast.

Regeneren of uitrollen? Altijd vertrouwen op de auto: die regelt het wel. Regeneren zorgt uiteindelijk voor de beste range en houdt de accu het meest gezond.

Wanneer laden? Zo vaak mogelijk! Bij een ICE tank je als je moet, bij een BEV 'tank' je als je kan. En laat de max batterij op 90% staan, behalve als je een langere rit ga maken. Probeer hem in dat geval zo laat mogelijk op te laden dat je gaat rijden als je accu vol is. Dan blijft die toch wel dure accu het langst in goede staat (en is hij lekker warm wat je performance en verbruik weer ten goede komt).

Hard rijden van laadpunt naar laadpunt of langzamer rijden maar minder vaak laden? Tja, voorkeurs dingetje. Ik vind de P8 niet uitnodigen tot racen. Ik vermoed dat de P2 dat meer doet ;-)

OPD of niet? Als je eenmaal gewend bent, wil je meestal niet meer zonder. Ook hier geldt: iets minder 'gas' geven levert vaak al wat regeneratie vermogen op. De auto zoekt het wel uit: dat gaat wel goed.

Alle kinderziektes: tja. We zijn pionier. We lopen voorop. En dingen gaan mis. Hoort er bij. In het eerste jaar met mijn Model S heb ik 4 motoren versleten... Als ik dat niet had gewild, had ik langer moeten wachten tot dat opgelost is.

Voor de rest: gewoon lekker rijden en genieten van de ervaring. Dat ga ik zeker doen! Want: wat een waanzinnig lekkere auto!

• Mga1600
  • Laatst online: 23:24
dvroegop schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:13:
Na dik 250.000 km in zo'n 5 jaar in mijn Tesla Model S gereden te hebben, heb ik toch besloten om over te stappen na een andere electrische auto. Niet dat de Model S niet goed was (voor vergelijking is een ander draadje...) maar omdat ik de service van Tesla buitengewoon slecht vindt.

Goed, ik ga daar niet verder over uitwijden maar na lang zoeken heb ik afgelopen zomer besloten om de P8 te bestellen. Alle toeters en bellen met uitzondering van de neerklapbare hoofdsteunen achterin.

Ik heb het afgelopen weekend (naast veel rijden) behoorlijk wat tijd besteed aan het lezen van veel posts in dit topic en ik vind het erg leuk om te zien dat de opmerkingen en vragen die hier voorbij komen exact hetzelfde zijn als die we 6 jaar geleden in het Tesla forum hadden. Ik ben er van overtuigd dat dezelfde punten besproken worden op het e-Golf forum, het Jaguar F-Pace forum enzovoorts.

Ik zal even mijn ervaringen met elektrisch rijden en alles wat er om heen hangt hier neer zetten. Wellicht heeft iemand er wat aan.

Laden: ja, het laden gaat het snelts met een vrijwel lege accu die op bedrijfstemperatuur is. Snelladen heeft geen zin met een accu die voor meer dan 70% vol is. Je haalt die 150 Kw toch niet....

Het bereik is super afhankelijk van veel factoren: de buitentemperatuur, de staat van de accu, of het regent of niet ('natte' lucht is zwaarder om opzij te duwen..), wind, snelheid (vooral je snelheid), belading van de auto enzovoorts. Ja, dit is ook zo bij een ICE maar daar merk je het niet zo gauw.

De laadsnelheid wordt in km/u weergegeven ipv kw. Tja, in de praktijk werkt dat na even wennen beter dan het weergeven van de stroomsterkte. Die is niet relevant. Je wilt weten hoe ver je kunt rijden als je een kwartiertje geladen hebt.

Batterij status in % ipv in km. Dat is een kwestie van voorkeur. Ik heb in mijn Tesla in het begin veel geswitched tussen die twee weergaves (daar kon je kiezen) maar na een jaar of zo besloten om % te gebruiken. In wisselende omstandigheden die invloed hebben op het verbruik gaf me dat de meeste info en houvast.

Regeneren of uitrollen? Altijd vertrouwen op de auto: die regelt het wel. Regeneren zorgt uiteindelijk voor de beste range en houdt de accu het meest gezond.

Wanneer laden? Zo vaak mogelijk! Bij een ICE tank je als je moet, bij een BEV 'tank' je als je kan. En laat de max batterij op 90% staan, behalve als je een langere rit ga maken. Probeer hem in dat geval zo laat mogelijk op te laden dat je gaat rijden als je accu vol is. Dan blijft die toch wel dure accu het langst in goede staat (en is hij lekker warm wat je performance en verbruik weer ten goede komt).

Hard rijden van laadpunt naar laadpunt of langzamer rijden maar minder vaak laden? Tja, voorkeurs dingetje. Ik vind de P8 niet uitnodigen tot racen. Ik vermoed dat de P2 dat meer doet ;-)

OPD of niet? Als je eenmaal gewend bent, wil je meestal niet meer zonder. Ook hier geldt: iets minder 'gas' geven levert vaak al wat regeneratie vermogen op. De auto zoekt het wel uit: dat gaat wel goed.

Alle kinderziektes: tja. We zijn pionier. We lopen voorop. En dingen gaan mis. Hoort er bij. In het eerste jaar met mijn Model S heb ik 4 motoren versleten... Als ik dat niet had gewild, had ik langer moeten wachten tot dat opgelost is.

Voor de rest: gewoon lekker rijden en genieten van de ervaring. Dat ga ik zeker doen! Want: wat een waanzinnig lekkere auto!
Heel goed om zo de opinie over de P8 en de goede raad van een ervaren EV-er te lezen!
Als a.s. P8 rijder hoop ik dat je ook na meer ‘vergelijkend warenonderzoek’ je ervaring af en toe hier wilt delen - en misschien verbetermogelijkheden die je ziet aandraagt bij de dealer?

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• ach-jee
Kleine ritje van 40 km en wat kwamen we tegen? Een Bursting Red P8 (nog niet in het echt gezien, erg mooi!), een Sage Green P8 en een Snow P2. De eindejaarsdrukte bij de dealers is goed te merken.

• 4v4t4r
ik heb nu een week de P8 en hij bevalt erg goed qua rijeigenschappen etc.
Ik heb nog niet echt grote stukken kunnen rijden (eerste test word pas eind Jan 2021) maar de winterbanden, kou en regen doen sowieso weinig goeds. Als de batterij warm is red ik de 120kW met laden dus dat is prima.

Enige nadeel vind ik de software soms.. heb nu al 2x moeten resetten omdat mn camera's alleen op standje 360 wilde.. Erg lastig hier in de straat ,et van die domme lage paaltjes die je niet door je ramen kan zien.

Ik mis ook nog een software update (kan niet voorverwarmen).. wellicht zitten daar meer fixes in?

Zeekr 7x Privilege AWD

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:19
Ik nu 1000km verder en verder totaal geen problemen meer gehad. Software doet het goed, laden op kantoor gaat standaard met 10/11kW per uur dus heel erg tevreden! Snelladen nog niet gehoeven dus hier kan ik helaas niks overzeggen. Verbruik tja, zodra hij warm is vind ik het echt wel prima. Van 100% naar 0 met langere afstanden zit je zeker rond de 275/300km maar enkel korte afstanden met koud weer dan wordt het een ander verhaal. Rij zelf geen lange afstanden, max is 150km dus voor mij is het de ideale auto.

Enige is dat mijn deuren soms niet opengaan terwijl het slot er wel vanaf is. Dit is enkel aan de kant van de bestuurder.. achter en voor. Ik moet dan soms 10x aan de hendel trekken. Het lijkt iets van een los contact maar het is maar zelden dus lastig zeggen wat het nu exact is. Hier gaan ze in het nieuwe jaar naar kijken zodra ook de nieuwe update uitkomt. Kan er altijd nog via de andere kant in mocht het helemaal niet werken :P

Voorverwarmen d.m.v. plannen gaat goed, al veel gebruikt en het Android systeem werkt verder naar behoren geen problemen meer ontdekt.

Erg benieuwd naar komende updates en verbeteringen die nog gaan komen.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart

• ach-jee
Ik kreeg net op de terugweg maar liefst drie foutmeldingen:
'Unknown title - unknown description'
'Automatisch remsysteem achter - Verminderde functionaliteit Automatisch remsysteem achter. Breng het voertuig naar een werkplaats'
'Dodehoeksensor - De Dodehoeksensor is defect. Breng het voertuig naar een werkplaats.'

Afhankelijk van wat die eerste betekent niet superkritisch, lijkt erop dat één van de sensoren achter de wielkast het begeven heeft? Ik wacht helaas nog steeds op de Volvo dealer voor de terugroepactie, kunnen we deze er mooi bij schrijven...

• darwusch
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:56
Zojuist de winterbanden er onder laten zetten.
Na afloop kreeg ik eerst de melding dat de bandenspanning wordt opgeslagen en dat het even zou duren.
Vervolgens meteen de melding "Aandrijving - Service vereist".

Na 5 minuten rijden kreeg ik melding dat de bandenspanning succesvol was opgeslagen.
Vervolgens heb ik android ge-restart, en daarna was de "Aandrijving - Service vereist" melding gelukkig weg, ook uit het overzicht met Autostatus.
Was dus misschien alleen een onterechte melding door de bandenwissel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oKh0JduJslj1cj2iObmxh7DlvF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bBAE3kTbts3rwIPhL4ieC0XD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z85QiI3_yA4orTRX5oeog4itLVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/44iKzv1VEnbn0CIMNqydDBoA.jpg?f=fotoalbum_large

• Spanky79
dvroegop schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:13:

Als jij de auto vergelijkt met de tesla S (wat natuurlijk niet op alle fronten eerlijk is, want sport sedan vs suv en verschil in prijsklasse) wat vind je dan de grote verschillen en welke zaken springen er positief en negatief uit?

• Spanky79
P.S. P8 - Zojuist als test na een kilometer of 40 rijden bij fastned even snelladen getest. laden ging met ongeveer 70kwh/u. Niet heel slecht maar ook niet heel snel. Voor mij prima, in een minuut of twintig kan ik daarmee een heel eind verder komen. Ik laad standaard thuis op de oprit en dit is meer voor de keren dat ik heen en weer moet en op mijn bestemming niet kan laden.

Overigens was het verbruik vandaag matig, twee keer 60km gereden, koude start, zonder voorverwarmen, 90% snelweg autopilot op 105. Regen, wind van opzij, 7 graden. Range zou omgerekend uitkomen op ongeveer 300km bij 100% lading. Wat ik duidelijk zie is dat die koude start enorm veel uitmaakt, gedurende de rit loopt het verbruik alleen maar terug - dus ben benieuwd of we die batterijverwarming nog gaan krijgen.

Overigens keken de mensen in de hyundai ioniq wel wat jaloers toen ik mijn P8 er naast zette. (gniffel).

• dvroegop
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 31-03-2024
Spanky79 schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:00:
[...]

Als jij de auto vergelijkt met de tesla S (wat natuurlijk niet op alle fronten eerlijk is, want sport sedan vs suv en verschil in prijsklasse) wat vind je dan de grote verschillen en welke zaken springen er positief en negatief uit?
Pfff..
Lastig hoor.
Maar:
De P8 is vele malen beter in elkaar gezet. De bouwkwaliteit is gewoon niet te vergelijken. Nu had ik een vroege S dus wellicht dat dat er wat mee te maken had.
De S had, hoewel deze 200 Kg zwaarder is, een verbruik dat een stuk lager is dan de P8. In deze omstandigheden had ik zo'n 25% minder verbruik. Dat scheelt in de range.
De P8 voelt iets minder vast in de bochten. Maar ja, hoger op de wielen he.

Waar Tesla ECHT in uitblinkt is het supercharger netwerk. Overal in Europa zonder gedoe kunnen laden op goede plekken zonder te zoeken. Dat maakt het merk uniek.

Maar: gezien het feit dat ik net 70K voor een Volvo heb neergelegd denk ik dat het wel duidelijk is waar mijn voorkeur naar uit gaat.

Voor de rest is het natuurlijk appels en peren...

• Mickvanderveen
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:12
[...]

Gewoon gaan genieten van je mooie P2 en je niet gek laten maken. De berg issues wordt steeds minder!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:33

WhySoSerious

Be the change.

dvroegop schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:23:
[...]

De S had, hoewel deze 200 Kg zwaarder is, een verbruik dat een stuk lager is dan de P8. In deze omstandigheden had ik zo'n 25% minder verbruik. Dat scheelt in de range.
*valt even topic binnen.

Het gewicht is nauwelijks van invloed op het verbruik bij een EV.

• T0V
  • Laatst online: 15-08-2023

T0V

Vraagje, werkt OTA al voor de P8?Ik heb de auto nu bijna 2 weken en ben benieuwd of ik toekomstige updates automatisch zal ontvangen of dat ik daarvoor eerst nog naar de dealer moet

• T0V
  • Laatst online: 15-08-2023

T0V

Nog een vraagje: ik heb voor de P8 ook de warmtepomp meebesteld als optie. Kun je ergens terugzien dat deze ook daadwerkelijk is geïnstalleerd?

• Rianata

Rianata

T0V schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:53:
Vraagje, werkt OTA al voor de P8?Ik heb de auto nu bijna 2 weken en ben benieuwd of ik toekomstige updates automatisch zal ontvangen of dat ik daarvoor eerst nog naar de dealer moet
Op beide vragen 'nee', reeds meerdere malen hier besproken.

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:14
Rubu123 schreef op zondag 20 december 2020 @ 23:14:
[...]

Nee joh maak niet uit. Ieder zn mening. Irritatie is wel een heel groot woord. Maar ik zie dan allemaal posts die over van alles gaan behalve over ervaringen van rijders. En over Lease kan je uren ouwehoeren. Je kan geen appels met peren vergelijken dus om in het algemeen te vragen of je leasebedrag wél goed is dat hangt van zoveel factoren af. Ik zie hier leasebedragen voorbijkomen waarvan ik denk. Zo die LM zal wel blij zijn. Mijn P2 is 800 pm full operational.
Heel net bedrag. Denk ik. Maar nogmaals. Het hangt van zoveel af. Dus zo’n discussie kan ellenlang worden. Verder succes met de zoektocht.
Waar hoort dit wel thuis? Want ik heb een vraag die in lijn hiermee ligt maar ik wil niet opnieuw off topic gaan. 😊 Heeft er al eens iemand de totale kosten berekend voor de zakelijke aankoop van een EV in België (op een BV) en waarbij je die wagen dan na 5j verkoopt? Of bestaat er ergens een sheet waarin je het aankoopbedrag in kan geven en waaruit deze berekening volgt? Ik heb dit zelf al eens gemaakt en kom dan uit dat bv 5000 euro extra aan opties me na 5j praktisch niets extra kost (+-1000 euro) als ik uitga van een verkoopwaarde van 45% na 5j. Ik weet niet of dat kan... Eventueel een nieuw topic openen?

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-01 18:00

MaxxMark

HT is Tof!

Ik denk dat je de hoop op een dergelijke berekening snel kunt opgeven. Er komen ongemerkt zó veel dingen bij kijken dat het uiteindelijk echt een 'per persoon situatie' wordt.

Ik zat indertijd te kijken of het logischer was mn vorige auto zakelijk of privé te nemen. Alle calculatoren zeiden dat het nuttiger was om het privé te doen. Maar alle berekeningen die ik zelf deed wezen ernaar dat zakelijk onder aan de streep interessanter was. Waar veel calculators geen rekening mee houden is dat een bedrijf van jezelf kan zijn, en dat je dus ook de "last op het bedrijf" mee wilt laten wegen in je berekening. Je hebt het dan niet meer over alleen wat het jou netto kost (aangevuld met eigen bijdrage, en eventueel zelfs met een bruto correctie op je loon) maar ook over wat onderaan de streep de last op (jouw) BV is, en dus wat jij voor jou als persoon netto "moet laten" als je een dergelijke investering doet.

Kort door de bocht zou een last op de vof van 1000eu betekenen dat jij jezelf geen 660 eu kunt uitkeren uitgaande van de laagste schijf. Maar dat verandert al als je meer aftrekken kunt realiseren vanuit bijv hypotheek, WBSO, of whatever. Kijk je naar een BV dan zit je al met je BV belasting, evenals dat het de vraag is of je jezelf een schappelijk loon uitkeert, of dat je vrijstelling daarop hebt (en dus lager uitkeert). Daarnaast kan er bij een vof sprake zijn van meerdere vennoten.

Kortom, het is een super lastig plaatje. Je kunt er dan voor kiezen om het door te laten rekenen, of er zelf een zo goed mogelijke 'guestimate' op te doen. Ik heb het uiteindelijk door laten rekenen en uiteindelijk een beslissing genomen die op dat moment gunstig was. Waarna ik 6mnd later besloot om een P2 te nemen, en het in retrospect (financieel gezien) niet de juiste keuze was :D

Praktisch gezien wel, want nu rij ik gewoon in een toffe wagen 8)

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

• Spanky79
T0V schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:53:
Bij mij lijkt het er allemaal in te zitten, auto is twee weken geleden geleverd

• Davy_Rx
MaxxMark schreef op maandag 21 december 2020 @ 18:32:
Ik denk dat je de hoop op een dergelijke berekening snel kunt opgeven. Er komen ongemerkt zó veel dingen bij kijken dat het uiteindelijk echt een 'per persoon situatie' wordt.

Ik zat indertijd te kijken of het logischer was mn vorige auto zakelijk of privé te nemen. Alle calculatoren zeiden dat het nuttiger was om het privé te doen. Maar alle berekeningen die ik zelf deed wezen ernaar dat zakelijk onder aan de streep interessanter was. Waar veel calculators geen rekening mee houden is dat een bedrijf van jezelf kan zijn, en dat je dus ook de "last op het bedrijf" mee wilt laten wegen in je berekening. Je hebt het dan niet meer over alleen wat het jou netto kost (aangevuld met eigen bijdrage, en eventueel zelfs met een bruto correctie op je loon) maar ook over wat onderaan de streep de last op (jouw) BV is, en dus wat jij voor jou als persoon netto "moet laten" als je een dergelijke investering doet.

Kort door de bocht zou een last op de vof van 1000eu betekenen dat jij jezelf geen 660 eu kunt uitkeren uitgaande van de laagste schijf. Maar dat verandert al als je meer aftrekken kunt realiseren vanuit bijv hypotheek, WBSO, of whatever. Kijk je naar een BV dan zit je al met je BV belasting, evenals dat het de vraag is of je jezelf een schappelijk loon uitkeert, of dat je vrijstelling daarop hebt (en dus lager uitkeert). Daarnaast kan er bij een vof sprake zijn van meerdere vennoten.

Kortom, het is een super lastig plaatje. Je kunt er dan voor kiezen om het door te laten rekenen, of er zelf een zo goed mogelijke 'guestimate' op te doen. Ik heb het uiteindelijk door laten rekenen en uiteindelijk een beslissing genomen die op dat moment gunstig was. Waarna ik 6mnd later besloot om een P2 te nemen, en het in retrospect (financieel gezien) niet de juiste keuze was :D

Praktisch gezien wel, want nu rij ik gewoon in een toffe wagen 8)
Bedankt voor je uitleg. Het is idd een moeilijke berekening. Je hoort altijd dat het heel interessant is om een auto op je BV te kopen al kan niemand je zeggen hoeveel hij je effectief kost. Zelfs niet bij benadering :-D

• Tommie12
  • Laatst online: 21:41
Davy_Rx schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:58:
[...]

Waar hoort dit wel thuis? Want ik heb een vraag die in lijn hiermee ligt maar ik wil niet opnieuw off topic gaan. 😊 Heeft er al eens iemand de totale kosten berekend voor de zakelijke aankoop van een EV in België (op een BV) en waarbij je die wagen dan na 5j verkoopt? Of bestaat er ergens een sheet waarin je het aankoopbedrag in kan geven en waaruit deze berekening volgt? Ik heb dit zelf al eens gemaakt en kom dan uit dat bv 5000 euro extra aan opties me na 5j praktisch niets extra kost (+-1000 euro) als ik uitga van een verkoopwaarde van 45% na 5j. Ik weet niet of dat kan... Eventueel een nieuw topic openen?
Om een goed idee te krijgen is directlease een goede indicator.
Daar kan je spelen met opties, looptijden en km/jaar

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Tommie12
  • Laatst online: 21:41
Davy_Rx schreef op maandag 21 december 2020 @ 19:03:
[...]

Bedankt voor je uitleg. Het is idd een moeilijke berekening. Je hoort altijd dat het heel interessant is om een auto op je BV te kopen al kan niemand je zeggen hoeveel hij je effectief kost. Zelfs niet bij benadering :-D
Als je boekhouder dat niet kan.... andere zoeken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:11
Davy_Rx schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:58:
[...]

Heb ik ;) zelfs in vergelijking met het rijden van een ICE. Wel van vorig jaar voor de M3.
Alles hangt natuurlijk af van je herverkoopwaarde.

Aankoopwaarde opties: €5000, zijn 100% aftrekbaar, waarvan je €2.250 terugkrijgt bij de verkoop na 5 jaar.
Dan heb je €2.750 betaald op het einde van de rit, met een 33% belasting (of eigenlijk 25% vanaf dit jaar), betaal je uiteindelijk €1.800 zelf (dit is het bedrag dat je minder aan jezelf kan uitkeren).
Maar natuurlijk moet dat bedrag ook nog privé belast worden (als je het als loon uitkeert), en hou je hiervan zelf pakt €1000 over.

Komt natuurlijk nog wel VAA bij kijken, maar die is bij een EV veel (onderschat in België) beter als een ICE, al is dat nog een lachertje hoe weinig dat is (zeker in vergelijking met de NL bijtelling) en zou ik niet naar kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door bottom line op 21-12-2020 20:02 ]

• Pepehv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:36
[P8]

Sinds 2 dagen in het bezit van de P8. Geweldige auto.

Toen ik straks een stukje ging rijden hoorde ik ineens een raar geluid uit het stuur komen. Zie/hoor video:
https://streamable.com/q6y9cr

Iemand enig idee?

• Davy_Rx
bottom line schreef op maandag 21 december 2020 @ 19:57:
[...]

Heb ik ;) zelfs in vergelijking met het rijden van een ICE. Wel van vorig jaar voor de M3.
Alles hangt natuurlijk af van je herverkoopwaarde.

Aankoopwaarde opties: €5000, zijn 100% aftrekbaar, waarvan je €2.250 terugkrijgt bij de verkoop na 5 jaar.
Dan heb je €2.750 betaald op het einde van de rit, met een 33% belasting (of eigenlijk 25% vanaf dit jaar), betaal je uiteindelijk €1.800 zelf (dit is het bedrag dat je minder aan jezelf kan uitkeren).
Maar natuurlijk moet dat bedrag ook nog privé belast worden (als je het als loon uitkeert), en hou je hiervan zelf pakt €1000 over.

Komt natuurlijk nog wel VAA bij kijken, maar die is bij een EV veel (onderschat in België) beter als een ICE, al is dat nog een lachertje hoe weinig dat is (zeker in vergelijking met de NL bijtelling) en zou ik niet naar kijken.
Bedankt! Zo had ik het dus ook ongeveer bekeken 😊 Dus om terug on topic te gaan: PP of niet is dus eigenlijk een beslissing van 1000 euro... Dan zal ik er maar voor gaan zeker 😄

• ewdevries
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:55
ewdevries schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:31:
Op autoblog kan op de auto van het jaar gestemd worden. Stemmen jullie mee op de Polestar 2? ⚡2️⃣💪🏼

Zou mooi zijn als de Polestar 2 ook in ons land een trofee weet te winnen!

https://www.autoblog.nl/n...-van-het-jaar-2020-193511
Het stemmen kan nog tot en met aanstaande woensdagochtend 23-12-2020.
De Polestar staat nog wel aan de leiding maar zakt wel weer in de peiling. Een extra stem zou mooi zijn! ⚡2️⃣💪🏼

• P2Hattem
  • Laatst online: 15-12-2025
ewdevries schreef op maandag 21 december 2020 @ 21:10:
[...]

Het stemmen kan nog tot en met aanstaande woensdagochtend 23-12-2020.
De Polestar staat nog wel aan de leiding maar zakt wel weer in de peiling. Een extra stem zou mooi zijn! ⚡2️⃣💪🏼
Nog even 2 stemmen extra toegevoegd 👍🤓

P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-01 22:04
Pepehv schreef op maandag 21 december 2020 @ 20:44:
[P8]

Toen ik straks een stukje ging rijden hoorde ik ineens een raar geluid uit het stuur komen. Zie/hoor video:

Iemand enig idee?
Wow, dit klinkt niet goed, helaas niet iets wat mij iets zegt en/of bekend voorkomt. Ik zou het betreffende geluid even met je dealer delen en vragen hoe/wat?

• P2Hattem
  • Laatst online: 15-12-2025
Sta ik bij een laadpaal (te klooien met het laden) komt er een auto aan met een moeder met 2 kleine kinderen. Zegt het jongetje als ‘ie eindelijk uit de auto is geklauterd : kijk mamma, die heeft goud in de wielen, mooi he?!

Blijft leuk ☺️

P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced

• Spanky79
Pepehv schreef op maandag 21 december 2020 @ 20:44:
[P8]

Iemand enig idee?
Niet goed, herken het gelukkig niet. Klinkt als een kapotte motor van de stuurbekrachtiging of de autopilot.

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Spanky79 schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:22:
P.S. P8 - Zojuist als test na een kilometer of 40 rijden bij fastned even snelladen getest. laden ging met ongeveer 70kwh/u. Niet heel slecht maar ook niet heel snel. Voor mij prima, in een minuut of twintig kan ik daarmee een heel eind verder komen. Ik laad standaard thuis op de oprit en dit is meer voor de keren dat ik heen en weer moet en op mijn bestemming niet kan laden.
Hoe vol was je accu nog toen je begon met laden? Want dat lijkt de belangrijkste factor voor de snelheid.

P8

• Spanky79
Montalbano schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:31:
[...]

Hoe vol was je accu nog toen je begon met laden? Want dat lijkt de belangrijkste factor voor de snelheid.
47 ofzo

• Tweaqer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-01 14:10
P8
Qua laad ervaringen delen: ik had dit weekend 215 km/pu op de snellader na een koude start en 10 minuutjes rijden met een stukje snelweg en start op 40%.

[ Voor 5% gewijzigd door Tweaqer op 21-12-2020 22:51 ]

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dan is die laad snelheid denk ik niet zo gek. De topsnelheid haal je waarschijnlijk alleen tussen de 5 en 35 procent, daarna zakt het geleidelijk.

P8

• Spanky79
Montalbano schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:58:
[...]

Dan is die laad snelheid denk ik niet zo gek. De topsnelheid haal je waarschijnlijk alleen tussen de 5 en 35 procent, daarna zakt het geleidelijk.
Inderdaad niet slecht en voor mijn gebruik ook prima. Wel benieuwd of ze dit met de tijd nog wat sneller kunnen krijgen.

• JP8
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-09-2023

JP8

Montalbano schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:58:
[...]

[P8]

Ik moet zeggen dat ik eerder wat negatieve ervaringen heb gehad en hier heb geschreven m.b.t. het snelladen. Nu moet ik bekennen dat dit met een bijna lege batterij stukken beter gaat. De opgegeven 150kW/h heb ik nog niet gezien, maar gemiddelde laadsnelheden rond de 100kW/h (tussen de 10% en 40%) haal je dan steeds vaker. De door Volvo opgegeven "binnen 40 min weer 80% vol" is in goede omstandigheden wel haalbaar denk ik.

Vanavond bij een nieuwe 300 kW lader van Fastned gestaan. Van 17% naar 71% in 31min.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lj5iRawVxgbtqGUWb-Q2QpRSHLM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ddyqCHYP6NS1BBD2WMWfXcNI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUUCQ_z3D1XyXrw003qfYL4K7fU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X6JktPBGLWO5RcHvr6E6zgEI.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens een mooi locatie met nieuwe infrastructuur van Fastned aan de Tafelbergweg Amsterdam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8iE5LMh1ttS6AZ3_aJ3FU_d_yac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wfCnfFtHb6Gekt04eoaIfEr7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door JP8 op 21-12-2020 23:58 ]

• Quark2
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-07-2025
Davy_Rx schreef op maandag 21 december 2020 @ 20:47:
[...]

Bedankt! Zo had ik het dus ook ongeveer bekeken 😊 Dus om terug on topic te gaan: PP of niet is dus eigenlijk een beslissing van 1000 euro... Dan zal ik er maar voor gaan zeker 😄
Het is niet alleen een beslissing van 1000 euro imho. Veel eerder van comfort en range. En natuurlijk van brembo remmen en gouden wieldopjes. Als het kan zou ik met beiden een proefrit maken en dan beslissen.

P2 Moon non PP Android 10 P2108.3 | 1979 Landrover series III 'Stage One' V8 | Duurzaamheid is ook lang met dingen doen

• Inspired
@JP8 dat begint erop te lijken. In de zomer komt hij nog wel wat hoger uit. Bjorn haalde na een flink rit (dus warme accu) tot 133kW dacht ik gezien te hebben. Dat moet je in de zomer bij 20+ graden sneller kunnen halen. Dus zomervakanties is prima te doen. Wintersport wellicht nog wat lastiger maar dat gaat dit jaar toch niet gebeuren. :)

• Jur gen
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-01 05:56
[P2]
Mijn P2 op 9 oktober gekregen, tot aan de 2e terugroep actie waarbij o.a. de omvormers zijn vervangen en de laatste software is geïnstalleerd op 7 december had ik geen enkele foutmelding ontvangen. Gisteravond gaf hij de foutmelding dat het aandrijfsysteem service vereist. Vanochtend nog steeds, hebben meerdere dit al gehad na de terugroepactie en na de laatste software update?

Skoda Elroq | OnePlus Nord 5

Pagina: 1 ... 130 ... 247 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een Tesla versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic.