Rubu123 schreef op zondag 20 december 2020 @ 21:58:
[...]
Eens. Ervaringen etc delen is ook voor twijfelaars handig. Geen probleem. Maar om dan hele optielijsten en leasebedragen (incl ellenlange posts) te gaan delen en bespreken is imho off-topic. Denk niet dat mensen daarvoor lid zijn van dit forum. Maar goed nogmaals mijn persoonlijke mening natuurlijk.
En ik bedoel dat ik de vooral de positieve ervaringen wat mis. Er wordt nogal “geklaagd” over de nadelen en fouten en laadproblemen vd auto’s. En het misschien wat tegenvallende rijbewijs van de auto. Terwijl het volgens mij fantastische (jaloersmakende) auto’s zijn die menigeen zou willen rijden. Ik weet het over 10 dagen. Dan mag ik mijn P2 ophalen (Thunder /19inch /Non PP). Zin in!
[p2]
Nou, ik wil ook nog wel een kleine vergelijkende rijtest delen die ontstond uit een (vreemd?) probleem.
Afgelopen vrijdag het plan gevat om zaterdag met de kinderen een mooi natuurgebied op te zoeken en van het mooie weer te gaan genieten. Vrijdagavond dus de P2 aan de (eigen) laadpaal gehangen omdat de accu ongeveer nog 12% was. De paal kleurde blauw en verder geen aandacht aan besteed in de verwachting dat hij 'gewoon' ging laden net als altijd.
Toen ik zaterdagochtend de krant ging halen was de ring nog steeds blauw. Dat vond ik vreemd omdat hij normaal gesproken 's ochtends al vol is en de laadpaal dan geel. Verder geen acht op geslagen omdat ik dacht dat hij nog aan de paal aan het voorverwarmen was. Er zit een timer op zaterdagochtend voor de voetbal en ik dacht dat ik die dan blijkbaar niet had uitgeschakeld (voetbal is in winterstop, dus die timer kan er voorlopig even af).
Maar goed, komen we na koffie en krant op zaterdagochtend bij de auto om te vertrekken: 14% lading. Vreemd, vreemd, vreemd. Geen storing of melding of wat dan ook te zien, maar vol was de accu niet.
Even klein rondje gereden naar dorp en terug (14-7%) en auto opnieuw aan de laadpaal en daarna geen problemen meer gehad. Hij laadde daarna gewoon weer op, maar vreemd blijft het wel.
Dan nog even wat mbt de vergelijkende rijtest. 14% lading onvoldoende om te vertrekken en dus noodgedwongen onze prive auto moeten nemen, een Lexus CT200h (hybride). Op zich nog niet eens zo'n heel gek idee daar weer eens even een stukje mee te rijden want door corona staat die vrijwel alleen maar stil. Een wat langer stuk rijden af en toe kan dan echt geen kwaad.
Dan vallen toch een paar zaken op. Alleerst de ruimte. Hond moest noodgedwongen achterin. De kofferbak van de CT200h is toch echt wel minder ruim dan de P2. De laadvloer is een stuk hoger omdat bij de lexus de accu onder de kofferbak zit en niet in de vloer. Zelf zit je in de lexus (ook) fantastisch. Kinderen zijn nog niet heel groot dus ruimte achterin is prima. Voorin zit je echt geweldig. Net als in de P2 heb je een mooi cockpitgevoel door de hoge middenconsole. Je zit lekker opgesloten. Het is allemaal een kwestie van smaak natuurlijk. Persoonlijk vind ik de stoelen in de Lexus nóg beter dan die van de P2 en echt van wereldklasse. Hele mooie pasvorm en van mooi velours. Helaas zijn ze in de lexus dan weer niet verwarmd, maar verder echt top.
Wat ook top is, is het stuurgevoel van de lexus. Heel fijn en met heel veel gevoel te rijden.
Het meest opvallend is natuurlijk de hybride aandrijving. Toyota/Lexus heeft die techniek echt zo ontzettend goed onder de knie. Ondanks dat de Lexus al wat jaartjes meegaat is de hybride techniek nog steeds beter voor elkaar dan de XC40 die ik recent mee kreeg als leenauto (vervangen inverters).
Wat ook natuurlijk opvalt is het geluid. De lexus heeft een CVT aandrijving waardoor de benzine motor soms behoorlijk in de toeren gaat wat niet altijd prettig is. Je kunt er best een beetje omheen rijden als je wilt en dan valt het mee maar het hoort wel enigszins bij een CVT systeem.
Daar is overigens ontzettend veel over te vertellen, waaronder dat het ooit is ontwikkeld door DAF. Mocht het ooit weer zo ver komen dat musea open gaan kan ik iedereen aanraden het DAF museum te bezoeken. Naast de historie van de DAF vrachtwagens, legervoertuigen en personenwagens is te zien dat Williams een formule 1 ontwikkelde met CVT aandrijving.
Maar goed, terug naar de Polestar aandrijving tegenover de CVT van de Lexus. Dan valt natuurlijk op hoe krankzinnig veel koppel de P2 heeft en hoe soepel en geruisloos dit is in te zetten. Al met al ontzettend blij nog met de P2 dus.
P2 Moon non PP Android 10 P2108.3 | 1979 Landrover series III 'Stage One' V8 | Duurzaamheid is ook lang met dingen doen