Het grote Polestar 2 / XC40 P8 topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 129 ... 247 Laatste
Acties:
  • 1.470.225 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Juancho schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 16:34:
[...]

Nee het scherm in de Polestar en XC40 P8 zijn echt totaal verschillend. Enige dat ze gemeen hebben is dat ze op Android draaien. Bekijk de foto's maar eens, het scherm in de Polestar ziet er gewoon een stuk strakker uit. Kan ook komen misschien omdat die los in de auto staat ipv ingebouwd. Maar het zijn 100% zeker niet dezelfde schermen. Sowieso is die in de Polestar ook nog iets groter dacht ik.

Verder wel met je eens, vanuit de V40 is het een enorme upgrade. Alleen dat scherm bestaat dus alweer een paar jaar en is blijkbaar alleen software matige en misschien qua snelheid wat aangepast. Qua ontwerp (net als het dashboard) zie ik geen verschil met XC40's die al een paar jaar op de markt zijn.

Maar nogmaals, het is geen storing iets hoor, helemaal niet want het ziet er alsnog prachtig uit. Alleen als je praat over details, en ik vind dat je dat mag/moet doen als je over bedragen van 60k praat, dan valt dat me wel iets tegen. Zeker gezien de P8 echt een nieuw model zou moeten zijn voor Volvo als eerste elektrische auto.
Ok, die grootte was mij niet bekend. Maar het scherm in de P8 is zeker niet hetzelfde (qua scherpte en bediening) als het “oude” zoals het in de niet-EV Volvo’s zit. Het uiterlijk wel, innerlijk niet.

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01:08
mvrooij schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 16:44:
[...]

P2 heeft een 11,15 inch display en de P8 is 9 inch.

Ik ben zelf veel meer voorstander van het P8 scherm dit omdat het gewoon mooi ingebouwd is en niet net als bij de P2 als soort tablet erop gezet is. Maar dat is puur smaak. Wat wel jammer is zijn de inch verschillen natuurlijk. Van mij had hij ook gerust wat groter mogen zijn maar is niet anders. Werking is verder top!
Eens met het laatste hoor! Scherm is super snel, knoppen zijn overall lekker groot dus je klikt zo waar je wilt klikken onder het rijden zonder te veel afgeleid te zijn. Bovendien hoef je amper te strekken wat ook wel prettig is. Bij sommige auto's met touchscreen moet je echt naar voren leunen om bij het scherm te komen 8)7 . Maar het absolute pluspunt is echt het Google/Android systeem. Vrijwel alles gaat zo vreselijk snel met je stem. Ondanks dat je bijv. voor temperatuur gelukkig nog echte knoppen hebt deed ik eigenlijk alles al automatisch met de assistent. Bizar hoe snel en vooral goed dat gaat. Het enige foutje (misschien zelfs bug?) dat ik ondervond was dat als je muziek iets harder staat het commando Hey Google niet werkt omdat de lieve dame je blijkbaar niet hoort. Gelukkig het vrij simpel op te lossen door of via je stuur of via de "hoofdtegel" in het scherm de Google assistent aan te porren. En dan wordt audio gedempt en werkt het weer als een malle.

Dus in dat kader is het scherm misschien niet helemaal meer top (of de kans groot dat het na 2/3 jaar ouderwets lijkt) maar het Android systeem kan nu wel constant worden bijgewerkt, geupdate etc. etc. Dus dat verlengt automatisch de waarde ivm het oude Sensus systeem.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:01
Weet iemand of er passende sportpedalen zijn voor de PS2? Zijn dat dezelfde als die van de V60?

| Losing my religion |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:18
tzeunis schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 17:02:
Weet iemand of er passende sportpedalen zijn voor de PS2? Zijn dat dezelfde als die van de V60?
Er was hier een paar maanden geleden al iemand die ze bij Ali had besteld.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
Mga1600 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 17:08:
[...]

Er was hier een paar maanden geleden al iemand die ze bij Ali had besteld.
Gevonden:

€ 10,03 | Auto Refit Accelerator Voetsteun Pedalen Gashendel Rem Treadle Accessoires 2 Stks/set Voor Volvo XC40 2019
https://a.aliexpress.com/_B0IePN

| Losing my religion |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AartJW
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 01:33
tzeunis schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 17:47:
[...]

Gevonden:

€ 10,03 | Auto Refit Accelerator Voetsteun Pedalen Gashendel Rem Treadle Accessoires 2 Stks/set Voor Volvo XC40 2019
https://a.aliexpress.com/_B0IePN
Hierbij link naar mijn post https://gathering.tweaker...message/64573092#64573092 met afbeelding van resultaat. Nog steeds super blij mee elke keer als ik instap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
guido66 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:43:
Mijn dashcam (Viofo 119V2) doet het ook gewoon via usb-c. Ik hoop dit weekend de hardwire kit in te bouwen, vandaag ontvang ik de Micro2 opsteek zekeringhouder
En? Al enige progressie? Een korte how to zou ik zeer waarderen als het niet teveel werk is.

| Losing my religion |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-08 14:23
JohnDoe77 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 00:50:
[...]

Bij electro motoren gaat het achteruit net zo dnl als vooruit.
Mijn p8 heeft als ik achteruit ga beduidend minder gevoeligheid in het pedaal.

P. S. De p8 heeft van die mooie rvs/Alu pedaaltjes.

[ Voor 9% gewijzigd door Spanky79 op 18-12-2020 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:40

MaxxMark

HT is Tof!

[p2] Vandaag voor het eerst rondje gedaan sinds ik iOS 14.3 op mn 12 pro heb staan. Helaas pakt ie bij mij nog steeds niet direct de Qi charger :( :(

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 21:24
Spanky79 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 19:08:
[...]

Mijn p8 heeft als ik achteruit ga beduidend minder gevoeligheid in het pedaal.

P. S. De p8 heeft van die mooie rvs/Alu pedaaltjes.
Met de P2 is dat ook. Bloedlink als je weer in een andere auto stapt. Je bent gewaarschuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:10
[P2] Ik ga mijn P2 volgende week bestellen. Ik maak eerst nog een testrit met en zonder PP zodat ik die keuze kan maken. 😊 Zijn er dingen waar ik op moet letten of die ik aan moet geven bij bestelling of heb ik eerder een checklist nodig bij afhaling? 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdtweak
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-05 05:31
tzeunis schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 18:11:
[...]

En? Al enige progressie? Een korte how to zou ik zeer waarderen als het niet teveel werk is.
YouTube: Installing a NextBase Dashcam (including rear view camera) in a Pole... met die video kom je al heel ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Laatst online: 23:22
MaxxMark schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 20:53:
[p2] Vandaag voor het eerst rondje gedaan sinds ik iOS 14.3 op mn 12 pro heb staan. Helaas pakt ie bij mij nog steeds niet direct de Qi charger :( :(
Klopt ik had dit al eerder gepost: https://support.polestar.com/uk/polestar-2/2021/#13020147

Mijn 12 Pro laad ook niet op.. [P8]

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.QL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:51
[P8]

Op de Nederlandse site is het Driver Assist pack en het Climate pack standaard inbegrepen.

Op de Belgische site is dat niet het geval. Driver Assist pack kost daar 1560 euro en Winter pack 450 euro.
Dat is samen dus 2000 euro verschil.
Is dat echt zo? Weet iemand wat daar de reden van is?

Zijn die functies dan standaard wel aanwezig, maar worden ze softwarematig uitgezet?
Of gaat men echt die opties specifiek bij NL modellen wel extra monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
Leuk verslag! Ben het wel eens met je conclusie over het scherm. Prima, maar de manier waarop de Polestar en (misschien voor jou ook een optie?) de Mustang het hebben oogt moderner. Wat de “P4” betreft; ja 204pk zal genoeg zijn, maar de auto weegt leeg wel rond de 2.200kg... Dat is het beetje het effect of je een Golf koopt met 125 of 250pk. Ja; 125 is genoeg maar met 250pk is hij veel soepeler. Het gaat dus niet alleen om af en toe het sprintje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
Juancho schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 15:51:
Misschien dat de P4 wel weer een update/facelift krijgt buiten de helft minder Pk. Tis afwachten of meer info daarover. Voor mij is het belangrijkste punt eigenlijk: biedt Volvo NLse rijders de kans om de P4 nog met 12% te rijden of niet.
Lijkt mij niet, dat wordt veel te duur. Je zult misschien andere bekleding en uitvoeringen (dus niet standaard Rdesign) kunnen kiezen. Nieuw ontworpen interieur gaan ze echt niet doen voor de P8. En waarom denk je dat de P8 dit jaar goedkoper kan worden? Ik zie niet in waarom je dat als merk zal doen als je hem net heel succesvol in de markt gezet hebt.

Ik hoor je niet over de Mustang, Enjaq of ID4? Zou ik als optie zeker ook alle drie overwegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:33
Idd, door die video ben ik ook maar eens naar de zekeringkast gaan kijken. Het vinden van een geaard boutje is nog het lastigste. Dit weekend zit het er niet meer in, ben door mijn rug gegaan na het uitdelen van kerstpakketten.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:09
@Juancho de P4 zal ook minder range krijgen natuurlijk. Zeg dat er 10k af gaat en dat je een motor en 20 of 25kWh kwijt zult zijn. Dit zie je ook bij andere merken terug. Het is niet alleen wat PKs dat je “mist”.

Met het hogere verbruik van een SUV zou ik het niet zien zitten om maar max 50kWh te hebben. Maar dat hangt ook af van hoeveel je rijdt, autovakanties etc.

[ Voor 26% gewijzigd door Inspired op 19-12-2020 08:20 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:33
GuiltyNL schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 21:18:
[...]

Met de P2 is dat ook. Bloedlink als je weer in een andere auto stapt. Je bent gewaarschuwd.
Zou dit ook met de software versie aangepast kunnen zijn? Ik ervaar dit totaal niet. Ook achteruit perfect doseerbaar.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
C.QL schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 00:18:
[P8]

Op de Nederlandse site is het Driver Assist pack en het Climate pack standaard inbegrepen.

Op de Belgische site is dat niet het geval. Driver Assist pack kost daar 1560 euro en Winter pack 450 euro.

Zijn die functies dan standaard wel aanwezig, maar worden ze softwarematig uitgezet?
Nee ze zijn niet verborgen aanwezig maar bij de andere Volvo modellen (die net Sensus Connect) zijn er achteraf vaak nog wel wat driver-Assist functionaliteit te installeren met extra software. Zeker niet alle functies, maar enkele. De dealer haalt daarvoor specifieke pakketjes software voor die specifieke auto bij Volvo van de server. Tegen betaling en altijd gekoppeld aan die auto.

Maar ik denk dat die mogelijkheid er voor de P8 (met zijn andere besturing) nog niet is en ik denk ook niet dat je er voor de toekomst op moet rekenen.

De Nederlandse P8’s van dit eerste modeljaar zijn - volgens mijn dealer- allemaal dik aangekleed met opties om - onder de tijdsdruk vanwege de fiscale veranderingen- zo min mogelijk variaties te moeten maken. Later zullen er ook in NL kalere versies komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHAS
  • Laatst online: 04-07-2024
Tweaqer schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:58:
[...]

Ik reed eerder dit jaar nog door een dorp waar je tol moest betalen om over de brug te gaan wat alleen met muntgeld kon en ik heb ook bij de hogedruk doehetzelf spuit straat dat je alleen met muntjes kunt betalen. Soms is het gewoon wel handig om wat te hebben liggen al zijn het wel zeldzame gevallen.

P8
Overigens heb ik geen inductie laden als optie, maar zit er een klepje met een klein opslag plekje. Weet iemand waar je dit voor kunt/dient te gebruiken? In de handleiding staat alleen dat daar het inductief laden normaal zou zitten..
@Tweaqer ik heb dezelfde vraag, mijn dealer kon mij zo niet verder helpen maar ben ook even zoekende naar een oplossing voor mooi weggewerkte inductielader ipv een rubberbak met een usb kabel in het zicht van Ali-ex...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pet66
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-10-2023
C.QL schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 00:18:
[P8]

Het is de invoerder die de prijs en uitvoering bepaald. Dit heeft allemaal te maken met binnenlandse concurrentie.
De Nederlandse invoerder heeft gekozen om deze zaken standaard toe te voegen voor de prijs die hij er voor wil hebben.
Pikant detail: wanneer je de Belgische auto samenstelt zodat deze dezelfde specificaties heeft als de Nederlandse standaarduitvoering dan kost deze €6000 meer. 8)7

P8-19”-WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
JohnDoe77 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 07:59:
[...]

Lijkt mij niet, dat wordt veel te duur. Je zult misschien andere bekleding en uitvoeringen (dus niet standaard Rdesign) kunnen kiezen. Nieuw ontworpen interieur gaan ze echt niet doen voor de P8. En waarom denk je dat de P8 dit jaar goedkoper kan worden? Ik zie niet in waarom je dat als merk zal doen als je hem net heel succesvol in de markt gezet hebt.

Ik hoor je niet over de Mustang, Enjaq of ID4? Zou ik als optie zeker ook alle drie overwegen!
De mustang was voor mij een serieuze optie, maar dit jaar niet verkrijgbaar. Is iets ruimer, met name in de kofferbak en meer range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De fiscalist
  • Laatst online: 18-09 21:57
Pet66 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 08:58:
[...]

Het is de invoerder die de prijs en uitvoering bepaald. Dit heeft allemaal te maken met binnenlandse concurrentie.
De Nederlandse invoerder heeft gekozen om deze zaken standaard toe te voegen voor de prijs die hij er voor wil hebben.
Pikant detail: wanneer je de Belgische auto samenstelt zodat deze dezelfde specificaties heeft als de Nederlandse standaarduitvoering dan kost deze €6000 meer. 8)7
Dan koop je er toch een in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Inspired schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 08:10:
@Juancho de P4 zal ook minder range krijgen natuurlijk. Zeg dat er 10k af gaat en dat je een motor en 20 of 25kWh kwijt zult zijn. Dit zie je ook bij andere merken terug. Het is niet alleen wat PKs dat je “mist”.

Met het hogere verbruik van een SUV zou ik het niet zien zitten om maar max 50kWh te hebben. Maar dat hangt ook af van hoeveel je rijdt, autovakanties etc.
Klopt maar de auto zal neem ik aan ook een stukje lichter zijn. Dus in hoeverre je dan echt fors KM inlevert... Is even afwachten. Als het zoals je zegt rond de 10km is kan je ook denken aan die waterpomp om iig in koudere maanden rond de 20 a 30km extra erbij te krijgen.

Waar ik me het meest zorgen om maak is de bijtelling. Overal lees ik dat de P4 pas rond q4 gaat komen... Als dat inhoudt dat ze pas dan gaan bouwen heb geen 12 maar 18% bijtelling te pakken. En of je dan nog voldoende financiële winst behoudt tov de P8... Is even afwachten en berekenen.

Maargoed, stiekem hoop ik ook nog gewoon dat de P8 iets zakt in prijs. Tis allemaal nog zo onduidelijk wat de plannen van Volvo zijn met andere elektrische varianten.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pet66
  • Laatst online: 09-10-2023
De fiscalist schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 09:35:
[...]

1. België heeft een ‘kortingscultuur’ en de dealers geven som flinke kortingen op de officiële prijs
2. Ik heb het al een paar keer gedaan (in het buitenland kopen) en werd later telkens bij de Belgische garage behandeld als een soort tweederangsklant. Ze kunnen waarschijnlijk zien dat het een ingevoerde auto is.

P8-19”-WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Juancho schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 09:54:
[...]

Klopt maar de auto zal neem ik aan ook een stukje lichter zijn. Dus in hoeverre je dan echt fors KM inlevert... Is even afwachten. Als het zoals je zegt rond de 10km is kan je ook denken aan die waterpomp om iig in koudere maanden rond de 20 a 30km extra erbij te krijgen.

Waar ik me het meest zorgen om maak is de bijtelling. Overal lees ik dat de P4 pas rond q4 gaat komen... Als dat inhoudt dat ze pas dan gaan bouwen heb geen 12 maar 18% bijtelling te pakken. En of je dan nog voldoende financiële winst behoudt tov de P8... Is even afwachten en berekenen.

Maargoed, stiekem hoop ik ook nog gewoon dat de P8 iets zakt in prijs. Tis allemaal nog zo onduidelijk wat de plannen van Volvo zijn met andere elektrische varianten.
Gewicht doet niet eens zo heel veel. Zeg 5% oid. Als de P8 op de snelweg 300 doet zal een P4 toch niet veel verder komen dan 210/215. Even er vanuit gaande dat hij 1/3 minder capaciteit heeft. Zoveel verschil zit er bij de Model 3 ook niet tussen. (Op gelijke velgen.)

Op lange stukken moet je dan dus om de 150/170 km laden. Dat is wel vaak, en in sommige landen nog een uitdaging om laders te vinden binnen die range.

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 19-12-2020 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ach-jee
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:49
Gegeven het beperkte bereik van de P8 en P2 vraag ik me af hoe populair een gedowngrade versie zal zijn. Het blijven allebei zware, niet-aerodynamische bakbeesten, dus je wil niet te veel concessies doen op de motorisering of de capaciteit lijkt me. Bij de P2 zou je er wat opties uit kunnen halen (panoramadak, verwarmde stoelen/stuur, 17/18” velgen) om de prijs te drukken, maar ik zou zelf niet snel gaan rijden in een P2 met een nog beperkter bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ach-jee schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:09:
Gegeven het beperkte bereik van de P8 en P2 vraag ik me af hoe populair een gedowngrade versie zal zijn. Het blijven allebei zware, niet-aerodynamische bakbeesten, dus je wil niet te veel concessies doen op de motorisering of de capaciteit lijkt me. Bij de P2 zou je er wat opties uit kunnen halen (panoramadak, verwarmde stoelen/stuur, 17/18” velgen) om de prijs te drukken, maar ik zou zelf niet snel gaan rijden in een P2 met een nog beperkter bereik.
Precies. Bij een kleinere accu is verbruik, laadsnelheid en beschikbare snelladers meer van belang. Dus dan is een P2/P8 niet de juiste keuze. Dan zou ik met mindere kwaliteit en looks genoegen nemen en een ander merk kiezen. Dan is een SR+ bijvoorbeeld een betere optie imho. Hoeveel mooier ik de P8/P2 ook vind. Of desnoods ICE. EV is super fijn maar een bereik van max 200km bij lekker doorrijden zou niet aan mij besteed zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Spanky79
Ik vind al dat gemekker over range wel extreme vormen aannemen. Reken eens uit hoe vaak je meer dan 200 km rijdt zonder pauze. Ik doe dat nooit. Sterker nog, als ik de tijdwinst meeneem van het niet hoeven tanken langs de snelweg of erger nog, omrijden voor goedkopere brandstof.... dan win ik tijd, zelfs als ik af en toe een kwartiertje extra pauze om op te laden moet nemen onderweg.

Nu heb ik sowieso gemerkt dat af en toe even pauze nemen voor de veiligheid beter is. Dus doe ik dat vaker, ook met ice.

Ja, 200 km meer is handig en geeft een prettig gevoel. Maar hoe vaak heb je het echt nodig? Hangt erg van de rijder af. En voor de meeste mensen geldt dat het helemaal niets toevoegt, behalve het gevoel.

Daarnaast betaal ik van een deel van de lagere bijtelling het huren van een camper/auto voor zomervakantie. Want die afstanden zijn, zeker met de laad mogelijkheden in sommige landen nog wel uitdagend

[ Voor 12% gewijzigd door Spanky79 op 19-12-2020 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Een P8 is sowieso niet nodig. Een Polo met handbak kun je ook mee uit de voeten 99% van de tijd. Beetje dom redeneren imho. Pauze is prima. Maar ik wil niet verplicht elke 150km stoppen als ik 800km per dag rij. Als dat geen issue is dan kun je prima een P4 nemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Eens! Let wel dat de range-discussie vaak tweeledig is.

Enerzijds de mensen die feitelijk een probleem er mee hebben. Ofwel mensen die een bepaalde afstand moeten afleggen ivm werk, periodiek bezoek, etc. Een collega van me rijdt bijna dagelijks vanuit Arnhem naar Den Haag. Een andere collega gaat met enige regelmaat vanuit Den Haag naar diep in Limburg.

In de dagelijkse gevallen is het vanuit praktisch oogpunt zeer wenselijk dat je met één acculading in ieder geval heen en terug kunt. Is het een regelamtig voorkomend meerdaagse trip, dan moet je in ieder geval een enkeltje kunnen doen.

In die gevallen is het belangrijk dat je goed checkt of de auto die je op het oog hebt wel voldoende bereik heeft. Óók in wintermaanden! En in dat geval mag je best wat mekkeren over het bereik.

Anderzijds de mensen die denken dat ze er een probleem mee hebben. Daar wordt ook vaak vergeleken met het bereik van een ICE, de tijd van het 'tanken' en is het eigenlijk een pointless discussie. En daar vind ik inderdaad ook dat het vaak gemekker is of discussieren om het discussieren

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Als je kijkt hoe populair de e-Tron 50 is met z’n 250 km WLTP range verwacht ik wel dat er vraag is naar een goedkopere versie. Als je niet met de auto op vakantie gaat of naar klanten buiten Nederland hoeft, dan is 200 km echte range zat voor de meeste mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

De uitgeklede P2 die er aan zit te komen valt natuurlijk op door zijn flink lagere prijs. En een P2 uitkleden is, qua kosten, denk ik makkelijker dan je denkt. Naast de 2e elektromotor en een mogelijk kleiner accupakket (wat al aardig in de papieren loopt) zijn er natuurlijk een hoop dingen die standaard al in de wagen zaten en die wegkunnen. Verwarmingen (stuur, stoel, voor/achter), automatische spiegels, stoel instellingen, profielen, sleutels, interieurverlichting, banden/velgen, panoramadak, sensoren, camera, etc.

Het gewicht zal denk ik ook aardig afnemen met het wegvallen van een elektromotor, en een kleiner accupakket. Het zou met niet verbazen dat de achteruitgang in bereik kleiner zal zijn dan je op het eerste gezicht zou vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Z___Z schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:54:
Als je kijkt hoe populair de e-Tron 50 is met z’n 250 km WLTP range verwacht ik wel dat er vraag is naar een goedkopere versie. Als je niet met de auto op vakantie gaat of naar klanten buiten Nederland hoeft, dan is 200 km echte range zat voor de meeste mensen.
250km? Die heeft 339km en werkelijk verbruik zit dichter bij de WLTP opgave dan de P8/P2. Ook kan die beter DC laden. Maar goed. Gaat wat offtopic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Spanky79 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:36:
Ik vind al dat gemekker over range wel extreme vormen aannemen. Reken eens uit hoe vaak je meer dan 200 km rijdt zonder pauze. Ik doe dat nooit. Sterker nog, als ik de tijdwinst meeneem van het niet hoeven tanken langs de snelweg of erger nog, omrijden voor goedkopere brandstof.... dan win ik tijd, zelfs als ik af en toe een kwartiertje extra pauze om op te laden moet nemen onderweg.

Nu heb ik sowieso gemerkt dat af en toe even pauze nemen voor de veiligheid beter is. Dus doe ik dat vaker, ook met ice.

Ja, 200 km meer is handig en geeft een prettig gevoel. Maar hoe vaak heb je het echt nodig? Hangt erg van de rijder af. En voor de meeste mensen geldt dat het helemaal niets toevoegt, behalve het gevoel.

Daarnaast betaal ik van een deel van de lagere bijtelling het huren van een camper/auto voor zomervakantie. Want die afstanden zijn, zeker met de laad mogelijkheden in sommige landen nog wel uitdagend
Hmm, ik vind het gemekker eigenlijk wel meevallen. Ik zie wel mensen (mezelf inclusief) die ervaringen willen delen voor de sport om er zoveel mogelijk van af te weten hoe eea nou werkt en wat nou echt de zaken zijn die range beïnvloeden. Het blijft per slot van rekening tweakers.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 21:24
guido66 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 08:11:
[...]

Zou dit ook met de software versie aangepast kunnen zijn? Ik ervaar dit totaal niet. Ook achteruit perfect doseerbaar.
Ik heb de laatste softwareversie, het pedaal is zo dood bij achteruit rijden.... Je moet 'm ver intrappen.

Stap je daarna in een VAG auto en je gaat daar achteruit in, dan vlieg je naad achteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TinoL
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 28-03-2024
Het wordt steeds mooier op straat. Lightning en Void naast elkaar bij de oplader.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmOvhKyXJA2L2iSu-fF6TrnBul8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yuBYWdsbUfJYVJPpxkhJDcpR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 71% gewijzigd door TinoL op 19-12-2020 11:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 00:25
[P2]
De touchscreen in het middenconsole is overal zeer responsief bij mij, op 1 na: de stuur/stoel verwarming. Die gaat verschrikkelijk traag. Zit vertraging in waardoor ik vaak op de verkeerde stand uitkom. Meer mensen last van?

XPENG G9 Performance 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theusibo
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-09 18:25
kramon schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:41:
[P2]
De touchscreen in het middenconsole is overal zeer responsief bij mij, op 1 na: de stuur/stoel verwarming. Die gaat verschrikkelijk traag. Zit vertraging in waardoor ik vaak op de verkeerde stand uitkom. Meer mensen last van?
had ik ook. ff een reset en je hebt nergens meer last van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.QL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:51
De fiscalist schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 09:35:
[...]

Als je hem kan leasen via je werkgever (zoals in mijn geval) is dat niet zo eenvoudig te bypassen natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Montalbano schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:58:
[...]

Hmm, ik vind het gemekker eigenlijk wel meevallen. Ik zie wel mensen (mezelf inclusief) die ervaringen willen delen voor de sport om er zoveel mogelijk van af te weten hoe eea nou werkt en wat nou echt de zaken zijn die range beïnvloeden. Het blijft per slot van rekening tweakers.
Voor mij als (waarschijnlijk) nieuwe elektrische rijder is al jullie ervaring en informatie echt super fijn, dus nogmaals bedankt _/-\o_ . Ik zie dan niks ook als gemekker omdat iedereen voor zichzelf een bepaald doel heeft. Waar de één genoeg heeft met 200/250km is dat voor een ander wellicht +300km. Dus ik vind juist die praktijk ervaringen (niet alleen range maar ook over de beide auto's zelfs) super om te lezen. Ik besteed niet voor niets veel tijd om door die dikke 500 pagina's te gaan :).

Na mijn proefrit van gister in de P8 heb ik nog even nagedacht over wat ik nu echt wil met een elektrische auto en wat niet direct een must have is:

1. Ik kom zelf uit Zwolle en normaal gesproken zijn mijn klanten in de lijn van Groningen tot Utrecht In cijfers: Utrecht (240km), Groningen (220km), Amersfoort (150), Arnhem (140). Daarnaast zal ik af en toe naar het zuiden moeten reizen (Eindhoven (308km) en Tilburg (330). Als ik naar het zuiden ga doe ik dat nooit in 1x omdat je altijd wel even een bakje koffie haalt of naar de WC moet. Met bijv. een kwartiertje laden tussendoor moet het volgens mij allemaal makkelijk kunnen. Let op, de rest wil ik dus wel het liefst allemaal op 1 lading doen om zo niet afhankelijk te zijn van laders (en beschikbaarheid) bij klanten/kantoor.
2. Ik houd van luxe en comfort dus ik ga niet snel inleveren op bijv. de verwarming/airco, stoel/stuur verwarming. Als het koud is wil ik die dingen gewoon gebruiken zoals ik dat wil. Je betaalt er immers ook fors voor.
3. Ik ga ook niet met 80 achter een vrachtwagen rijden, niks voor mij. Normaal rijd ik +10 dus op de snelweg zet ik de CC lekker op 110.
4. Ik heb een rondje buurt gedaan en op 300m lopen staan er 2 laadpalen, geschikt voor 4 auto's totaal. De keren dat ik er even langs liep (overdag en savonds) was er altijd wel plek. Een lader aan huis wil ik heel graag maar in onze huidige woning hebben we geen eigen oprit en zal ik de kabel 1.5m over gemeentegrond (stoep) moeten leggen. Ik heb al navraag gedaan of dat mag maar ze zijn niet heel snel zeg maar ;). Wel is het zo dat ik verwacht dat we binnen 2 jaar gaan verhuizen en dan wel naar een woning met eigen oprit. Dus ik houd er wel rekening mee dat ik alsnog later een eigen lader neem. Hebben jullie ervaring met "thuis" laden maar dan niet direct voor de deur maar in de woonwijk? Gaat dat na een paar keer irriteren omdat je 200/300m moet lopen of juist niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
Inspired schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:58:
[...]

250km? Die heeft 339km en werkelijk verbruik zit dichter bij de WLTP opgave dan de P8/P2. Ook kan die beter DC laden. Maar goed. Gaat wat offtopic.
Volgens EV Database haalt de E-tron 50 81% van WLTP en de P8 76%. Hopelijk kan Volvo het nog wat optrekken.

P8
Ik heb net een klein stukje gereden, 80% 85 op acc en de rest rond de 50. Met AC aan op 19 en stoelverwarming op 2, stuur op 1 haalde ik met 20” winterbanden en geen voorverwarmen vandaag 23,8. Best netjes bij 9 graden, ik denk dat hier de warmtepomp een rol speelde omdat ik voorheen wel steeds rond de 27/28 zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cello66
  • Laatst online: 19-09 02:21
Inspired schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:58:
[...]

Hier wordt de 50 bedoeld, niet de 55.
De 55 heeft wel meer range, maar is ook aanmerkelijk duurder.

P2 Launch Edition Void 20”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Cello66 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:49:
[...]

Ik heb het over de 50. :) De 55 heeft 417 WLTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ach-jee
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:49
MaxxMark schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:52:
Eens! Let wel dat de range-discussie vaak tweeledig is.

Enerzijds de mensen die feitelijk een probleem er mee hebben. Ofwel mensen die een bepaalde afstand moeten afleggen ivm werk, periodiek bezoek, etc. Een collega van me rijdt bijna dagelijks vanuit Arnhem naar Den Haag. Een andere collega gaat met enige regelmaat vanuit Den Haag naar diep in Limburg.

In de dagelijkse gevallen is het vanuit praktisch oogpunt zeer wenselijk dat je met één acculading in ieder geval heen en terug kunt. Is het een regelamtig voorkomend meerdaagse trip, dan moet je in ieder geval een enkeltje kunnen doen.

In die gevallen is het belangrijk dat je goed checkt of de auto die je op het oog hebt wel voldoende bereik heeft. Óók in wintermaanden! En in dat geval mag je best wat mekkeren over het bereik.

Anderzijds de mensen die denken dat ze er een probleem mee hebben. Daar wordt ook vaak vergeleken met het bereik van een ICE, de tijd van het 'tanken' en is het eigenlijk een pointless discussie. En daar vind ik inderdaad ook dat het vaak gemekker is of discussieren om het discussieren
Daarnaast zijn er ook nog mensen die geen eigen oprit hebben. De range discussie wordt volgens mij vaak beredeneerd vanuit het perspectief van mensen die wel over die luxe beschikken. Als je niet altijd de zekerheid hebt dat je thuis kunt laden wil je natuurlijk een SoC buffertje inbouwen, en dan is een beperktere range dan die van de P8/P2 in mijn geval bv al niet comfortabel meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:10
[...]

De 55 heeft een WLTP van 416km uit mijn hoofd.
De 50 zit rond de 330km inderdaad.

Ps. Ik heb een 55 :).
In de zomer rijd ik met gemak 350km op een 100% lading. Met dit weer doe ik er rond de 290-310 op een 100% lading.

Volvo kan wellicht nog iets aan de efficiency doen maar moet zeker iets doen aan het laden.

(De gemiddelde verbruiken hier zitten niet veel onder die van een E-tron terwijl die toch fors groter en zwaarder is) En van een E-tron weten we al dat die ook niet optimaal is al is het ook zeker niet heel dramatisch. (In vergelijking weer met een Model X bijvoorbeeld)

[ Voor 31% gewijzigd door GeeMoney op 19-12-2020 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
[...]

Hij heeft gelijk hoor, de 50 heeft een range van 280km in praktijk. https://ev-database.nl/auto/1209/Audi-e-tron-50-quattro

De 55 heeft een practicus range van 365 (ev-database).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
Juancho schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:48:
[...]

Voor mij als (waarschijnlijk) nieuwe elektrische rijder is al jullie ervaring en informatie echt super fijn, dus nogmaals bedankt _/-\o_ . Ik zie dan niks ook als gemekker omdat iedereen voor zichzelf een bepaald doel heeft. Waar de één genoeg heeft met 200/250km is dat voor een ander wellicht +300km. Dus ik vind juist die praktijk ervaringen (niet alleen range maar ook over de beide auto's zelfs) super om te lezen. Ik besteed niet voor niets veel tijd om door die dikke 500 pagina's te gaan :).

Na mijn proefrit van gister in de P8 heb ik nog even nagedacht over wat ik nu echt wil met een elektrische auto en wat niet direct een must have is:

1. Ik kom zelf uit Zwolle en normaal gesproken zijn mijn klanten in de lijn van Groningen tot Utrecht In cijfers: Utrecht (240km), Groningen (220km), Amersfoort (150), Arnhem (140). Daarnaast zal ik af en toe naar het zuiden moeten reizen (Eindhoven (308km) en Tilburg (330). Als ik naar het zuiden ga doe ik dat nooit in 1x omdat je altijd wel even een bakje koffie haalt of naar de WC moet. Met bijv. een kwartiertje laden tussendoor moet het volgens mij allemaal makkelijk kunnen. Let op, de rest wil ik dus wel het liefst allemaal op 1 lading doen om zo niet afhankelijk te zijn van laders (en beschikbaarheid) bij klanten/kantoor.
2. Ik houd van luxe en comfort dus ik ga niet snel inleveren op bijv. de verwarming/airco, stoel/stuur verwarming. Als het koud is wil ik die dingen gewoon gebruiken zoals ik dat wil. Je betaalt er immers ook fors voor.
3. Ik ga ook niet met 80 achter een vrachtwagen rijden, niks voor mij. Normaal rijd ik +10 dus op de snelweg zet ik de CC lekker op 110.
4. Ik heb een rondje buurt gedaan en op 300m lopen staan er 2 laadpalen, geschikt voor 4 auto's totaal. De keren dat ik er even langs liep (overdag en savonds) was er altijd wel plek. Een lader aan huis wil ik heel graag maar in onze huidige woning hebben we geen eigen oprit en zal ik de kabel 1.5m over gemeentegrond (stoep) moeten leggen. Ik heb al navraag gedaan of dat mag maar ze zijn niet heel snel zeg maar ;). Wel is het zo dat ik verwacht dat we binnen 2 jaar gaan verhuizen en dan wel naar een woning met eigen oprit. Dus ik houd er wel rekening mee dat ik alsnog later een eigen lader neem. Hebben jullie ervaring met "thuis" laden maar dan niet direct voor de deur maar in de woonwijk? Gaat dat na een paar keer irriteren omdat je 200/300m moet lopen of juist niet?
Juancho; 300m lopen lijkt mij voor 2jr prima te doen. Enige dat mij niet zou bevallen als je in de avond de auto 300m verderop hebt staan.

Maar wat ik eerder aan je vroeg;
-Is een Mustang/ID4 geen alternatief voor je?
-Waarom denk je dat de P8 goedkoper zal worden? Uitgeklede versie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
JohnDoe77 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:59:
[...]

Juancho; 300m lopen lijkt mij voor 2jr prima te doen. Enige dat mij niet zou bevallen als je in de avond de auto 300m verderop hebt staan.
Klopt! Mijn bedoeling is dan ook niet direct dat de auto savonds iets verder op staat. Dat betekent dus gewoon goed plannen en laden op de momenten dat ik bijv. zelf thuis ben. Soms hoeft de auto echt niet een hele nacht aan de lader maar volstaat een paar uur. Daarnaast, als ik de auto niet meeneem, neemt mijn vriendin die mij (werkt op 10km van onze woning) en daar kan ze gratis laden de hele werkdag. Dus dan hoeft de auto sowieso savonds al niet aan de lader.
Maar wat ik eerder aan je vroeg;
-Is een Mustang/ID4 geen alternatief voor je?
Kom ik later op terug, de Mustang ken ik zelf niet en om eerlijk te zijn vind ik de ID4 een vreselijk lelijk ding. Zowel van buiten als van binnen. Die zie ik echt niet als optie. De Mercedes EQA (elektrische GLA) zie ik nog wel als mogelijke optie mits de range goed is. Net als dus de XC40 P4 (mits bijtelling 12%).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
[...]
Voor mij persoonlijk was een eigen oprit (of in ieder geval gegarandeerde laad mogelijkheid direct aan huis) een vereiste, anders was ik er niet aan begonnen. Zou me teveel gedoe zijn geweest, met de onzekerheid of er altijd plek is. Aantal elektrische auto’s stijgt heel snel, de laadpalen in de wijk (bij ons) nauwelijks.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Persies
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-01-2022
Montalbano schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:28:
[...]

[...]

Dank voor jullie reacties. Ik ben nog steeds "in gevecht" met de dealer over de kabel en na een eerste voorzichtige "daar lijkt inderdaad iets mee te zijn" is het sindsdien een stilzwijgen. Waarschijnlijk commercieel niet zo'n fijne actie om alle kabels om te ruilen.
Maar ik heb ze nu op basis van jullie meldingen nogmaals verzocht met een oplossing te komen.
Top, ben heel benieuwd naar de uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Montalbano schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:15:
[...]

Voor mij persoonlijk was een eigen oprit (of in ieder geval gegarandeerde laad mogelijkheid direct aan huis) een vereiste, anders was ik er niet aan begonnen. Zou me teveel gedoe zijn geweest, met de onzekerheid of er altijd plek is. Aantal elektrische auto’s stijgt heel snel, de laadpalen in de wijk (bij ons) nauwelijks.
Snap ik en normaal zou ik die "eis" ook hebben. Maargoed, wat ik al zei verwacht ik dat we over ongeveer 1 a 2 jaar gaan verhuizen naar een woning met eigen oprit dus dan zou ik max de helft van mijn leasetijd moeten overbruggen met op werk/klant/kantoor laden of dus bij 1 van de palen op loopafstand. Wat verder ook nog meespeelt is Corona en wat de gevolgen gaan zijn qua werken op kantoor/thuis. Als we meer hybride gaan werken betekent dat minder op de weg en dus minder laden. En als je wel wil laden, kan dat dus gewoon overdag in de buurt en staat de auto savonds gewoon netjes voor de deur bij de parkeerplek. En als dat allemaal dan nog te vervelend is zou ik alsnog een eigen laadpaal kunnen nemen want voor onze woning zijn 6 parkeerplekken waar eigenlijk altijd wel plek is (of je vraagt in nood even aan de buurtjes om te ruilen van plek ;)). Enige punt is dus dat vanaf voortuin naar de 3 plekken direct voor ons huis 1.5m gemeente grond (voetpad) is. Om problemen te voorkomen wil ik dus wel eerst weten van de gemeente of ik daar af en toe een kabel overheen mag leggen om te laden (al dan niet met rood/wit lint of zelfs een kabelgoot). Kortom, genoeg mogelijkheden denk ik dus qua laden zou ik het nu wel aandurven. Zeker met oog op die verhuizing later en wel eigen laadpaal op de oprit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
Juancho schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:14:
[...]

Kom ik later op terug, de Mustang ken ik zelf niet en om eerlijk te zijn vind ik de ID4 een vreselijk lelijk ding. Zowel van buiten als van binnen. Die zie ik echt niet als optie. De Mercedes EQA (elektrische GLA) zie ik nog wel als mogelijke optie mits de range goed is. Net als dus de XC40 P4 (mits bijtelling 12%).
En waarom denk je dat de P8 goedkoper gaat worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
P8

Ik heb een beetje terug zitten zoeken maar kan het niet zo snel vinden; waarop zet je de laadlimiet (16/32?) in de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:51
P8 laden lukte net niet aan publieke paal. Laden initiëren, maar gebeurde niets.

Ik ga zo even een andere paal proberen.

/edit, andere paal zelfde issue. Ik dacht wellicht is het een pas issue (gebruik nog de laadpas van mn vorige auto, maar die werkte gister nog). Maingau pasje doet het ook niet.

/Edit2, resetten van auto (20 sec home knop) doet ook niets. Ik rij nu even naar snellader. Die maar eens proberen.

/edit3 het ligt aan de pas... pasje doet bij fastned niets (zegt netjes zelfs dat de pas niet goed is) en de maingau pas doet het wel.. (wellicht geen geldige pas voor de laadpaal die ik net gebruikte)

Nu maar hopen dat de goede laadpas snel aankomt!

[ Voor 80% gewijzigd door 4v4t4r op 19-12-2020 13:52 ]

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Persies
  • Laatst online: 30-01-2022
ahbruinsma schreef op donderdag 17 december 2020 @ 18:39:
[...]
Hier ook een Elvi en PS2. Ik heb contact gehad met installatiebedrijf en die had het erover dat de tolleranties op de kabel niet overeen komen met de IEC certificering.

"De kabel van de polestar is in totaal minimaal 0.3mm en maximaal 0.7mm langer dan de officiële iec 62196-2 specificaties, waardoor de kabel dus wel werkt als je hard duwt.."

Ik krijg dus het laden wel aan de praat als ik de kabel heel erg hard aandruk terwijl ik het laad proces start met mijn laadpas. De kabel werkte trouwens prima bij een openbare laadpaal.
Dank voor de tip. Ik heb net inderdaad mijn eerste thuis laadsessie kunnen starten door de kabel heel stevig aan te drukken bij het starten van de sessie. Nu ik het weet vind ik het niet zo erg, kan hier wel mee leven.

Blijft wel dat ik het irritant vind dat EVBox niet bereikbaar is en totaal niet reageert op mailtjes of telefoontjes :(

Kan ik de kabel die ik al besteld had maandag gelijk terugsturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHAS
  • Laatst online: 04-07-2024
Juancho schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:22:
[...]

Snap ik en normaal zou ik die "eis" ook hebben. Maargoed, wat ik al zei verwacht ik dat we over ongeveer 1 a 2 jaar gaan verhuizen naar een woning met eigen oprit dus dan zou ik max de helft van mijn leasetijd moeten overbruggen met op werk/klant/kantoor laden of dus bij 1 van de palen op loopafstand. Wat verder ook nog meespeelt is Corona en wat de gevolgen gaan zijn qua werken op kantoor/thuis. Als we meer hybride gaan werken betekent dat minder op de weg en dus minder laden. En als je wel wil laden, kan dat dus gewoon overdag in de buurt en staat de auto savonds gewoon netjes voor de deur bij de parkeerplek. En als dat allemaal dan nog te vervelend is zou ik alsnog een eigen laadpaal kunnen nemen want voor onze woning zijn 6 parkeerplekken waar eigenlijk altijd wel plek is (of je vraagt in nood even aan de buurtjes om te ruilen van plek ;)). Enige punt is dus dat vanaf voortuin naar de 3 plekken direct voor ons huis 1.5m gemeente grond (voetpad) is. Om problemen te voorkomen wil ik dus wel eerst weten van de gemeente of ik daar af en toe een kabel overheen mag leggen om te laden (al dan niet met rood/wit lint of zelfs een kabelgoot). Kortom, genoeg mogelijkheden denk ik dus qua laden zou ik het nu wel aandurven. Zeker met oog op die verhuizing later en wel eigen laadpaal op de oprit.
@Juancho Hier ook omgeving zwolle, is dit wellicht iets voor jouw situatie?

https://www.struykverwoin...novatie-ev-kabelgoottegel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jarjarstar
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-01-2024
Voor alle techies (incl. mezelf) op dit forum heb ik de moeite genomen enkele statistieken voor mijn P8 met warmtepomp te verzamelen bij het thuis AC laden tot 100% met voorverwarmen, en het rijden met een caravan van 1.300kg.

AC laden en lange rit (donderdag 17-12, buitentemp 8-9 graden):
- AC laadcurve tot 100%, en voorverwarmen met 100% en ingestelde timer op 10u40.
Interessant is dat AC laden tot 100% in 2 stappen naar beneden throttelt vanaf +-90%. Voorverwarmen kost +- 1kWh, start 10 minuten voor de ingestelde tijd en loopt tot 5 minuten daarna door. Geen voorverwarmen van de accu dus met aangesloten laadkabel. Daar valt voor Volvo imho nog wel winst te behalen om range te winnen in koude temperaturen, zoals de Jaguar Ipace doet. Voorverwarm timer stond ingesteld op 10u40, 10u30 start voorverwarmen, 10u45 uit als ik het afnamepatroon vd Zappi laadpaal bekijk. Bij vertrek om 11u10 was de auto al weer iets afgekoeld...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGUhfp8Pue8xMSM7czLQHZFNLPc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bk3bU4eu0oaBai1eq7Cik9nx.png?f=fotoalbum_large

- Statistiek van de opvolgende rit, met 2 stops van +- 1 uur, en cabine op 18gr met stuur- en stoelverwarming op 1. 281 km in totaal afgelegd, waarvan 90% snelweg, acc op 104, met 14% over bij thuiskomst: 22,3 kWh/100km. Vanaf 15% geeft de P8 de resterende km's aan (met 14% nog 50km). Ik zag bij vertrek voor de thuisrit het geschatte restaccu% op 4% staan (rit van 135km), dat werd 14% met de acc op 104 (terug iets meer heuvelaf dan rit heen vernoed ik).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEFxd27UTfFQMhFoBUuhcmLIZwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/isqPmbH3aKq3l6tQItiaHord.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6JtyHOOYZuatLqHLpQwBZLZYj8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LNbMvN2aKToKWLZPT9hIn29A.jpg?f=fotoalbum_large
- Hierboven zie je afname van 35% naar 14%, afgelegd met 70km snelweg en laatste 10km stadsrit (80km in totaal). Op zich niet slecht vind ik voor de P8 als SUV met slechte(re) cW.

Rit met een Fendt caravan van 1.300 kg op vrijdag 18-12, buitentemperatuur 10gr.
- Getoonde ritstatistiek is toen ik al op de snelweg reed (reset TM gedaan, heenrit was 75 km dus accu was al opgewarmd). Kleine 62 km afgelegd met op snelweg in wat licht golvend Gelders landschap rond de 90 km/u als snelheid, met laatste 3 km bebouwde kom: 36,2 kWh/100 km. Dat zal nog wel iets verbeteren in de zomer, maar wordt toch wel van laadpaal naar laadpaal rijden om de 175km en goed plannen op de buitenlandse vakantie naar het zuiden... Aan de andere kant: ik zag verbruiskcijfers van een XC40 T5 met caravan van 11l/100km, dan is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQUYACSH40wKFfV_3Pi940ivY3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MbxTCJoAZ0mTd0KjeAQA5gEy.jpg?f=fotoalbum_large

Volvo XC40 P8 | Kernel: 4.19.130 Mon Oct 26 2020 | Android 10 | Patch Sep 1 2020 | (warmtepomp, 20”)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spanky79
Montalbano schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:58:
[...]

Ik deel mijn ervaring ook. De eerste paar pagina’s terug. Prima ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:10
@jarjarstar in de zomer is de buitentemp natuurlijk ook een stuk idealer voor je accu. Het zal dus wellicht nog ietsje beter worden. Je andere cijfers vind ik ook nog wel wat semi hoog eigenlijk aangezien je de cabine op 18 graden hebt staan.
Wat mij betreft is dat verre van comfortabel en is dat al een teken om voor max range te gaan ipv normaal comfortabel onderweg.
Het zijn geen efficieyncy monsters maar belangrijker is het genieten per kilometer en die is niet uit te drukken in verbruik :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
jarjarstar schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 13:24:
Voor alle techies (incl. mezelf) op dit forum heb ik de moeite genomen enkele statistieken voor mijn P8 met warmtepomp te verzamelen bij het thuis AC laden tot 100% met voorverwarmen, en het rijden met een caravan van 1.300kg.

- AC laadcurve tot 100%, en voorverwarmen met 100% en ingestelde timer op 10u40.
Interessant is dat AC laden tot 100% in 2 stappen naar beneden throttelt vanaf +-90%. Voorverwarmen kost +- 1kWh, start 10 minuten voor de ingestelde tijd en loopt tot 5 minuten daarna door. Geen voorverwarmen van de accu dus met aangesloten laadkabel. Daar valt voor Volvo imho nog wel winst te behalen om range te winnen in koude temperaturen, zoals de Jaguar Ipace doet. Voorverwarm timer stond ingesteld op 10u40, 10u30 start voorverwarmen, 10u45 uit als ik het afnamepatroon vd Zappi laadpaal bekijk. Bij vertrek om 11u10 was de auto al weer iets afgekoeld...
[Afbeelding]

- Statistiek van de opvolgende rit, met 2 stops van +- 1 uur, en cabine op 18gr met stuur- en stoelverwarming op 1. 281 km in totaal afgelegd, waarvan 90% snelweg, acc op 104, met 14% over bij thuiskomst: 22,3 kWh/100km. Vanaf 15% geeft de P8 de resterende km's aan (met 14% nog 50km). Ik zag bij vertrek voor de thuisrit het geschatte restaccu% op 4% staan (rit van 135km), dat werd 14% met de acc op 104 (terug iets meer heuvelaf dan rit heen vernoed ik).
[Afbeelding]

[Afbeelding]
- Hierboven zie je afname van 35% naar 14%, afgelegd met 70km snelweg en laatste 10km stadsrit (80km in totaal). Op zich niet slecht vind ik voor de P8 als SUV met slechte(re) cW.

Rit met een Fendt caravan van 1.300 kg op vrijdag 18-12, buitentemperatuur 10gr.
- Getoonde ritstatistiek is toen ik al op de snelweg reed (reset TM gedaan, heenrit was 75 km dus accu was al opgewarmd). Kleine 62 km afgelegd met op snelweg in wat licht golvend Gelders landschap rond de 90 km/u als snelheid, met laatste 3 km bebouwde kom: 36,2 kWh/100 km. Dat zal nog wel iets verbeteren in de zomer, maar wordt toch wel van laadpaal naar laadpaal rijden om de 175km en goed plannen op de buitenlandse vakantie naar het zuiden... Aan de andere kant: ik zag verbruiskcijfers van een XC40 T5 met caravan van 11l/100km, dan is
[Afbeelding]
Ik ben ook wel benieuwd welke verbeteringen nog doorgevoerd gaan worden. Accu voorverwarmen lijkt me wel een zinnige in de winter. Automatisch de muziek verder laten spelen waar je was gebleven lijkt me ook een handige instelling om te kunnen kiezen. Net als resterende range in km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kukabura
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15-09 13:02
P8
Gisteren door de wasstraat voor het eerst met de XC40 P8, alle alarmbellen van de sensoren gingen af! iemand tips om dat uit te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
JohnDoe77 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:34:
[...]

En waarom denk je dat de P8 goedkoper gaat worden?
Wellicht dat er in de loop van 2021 wat meer mogelijkheden zijn qua types. Je hebt nu alleen de ramvol gepakte Rdesign versie. Ik had niet genoeg tijd om alles te checken maar ik geloof zo dat er ook genoeg dingen op zitten die ik helemaal niet perse hoef te hebben. En haal dat eens weg...misschien dat je alsnog een mooie P8 kan samenstellen voor laten we zeggen 50/55k ipv 60-65k. Maar geen idee of dat gaat gebeuren.
EHAS schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 13:21:
[...]

@Juancho Hier ook omgeving zwolle, is dit wellicht iets voor jouw situatie?

https://www.struykverwoin...novatie-ev-kabelgoottegel
Die goten heb ik idd gezien. Probleem is dat je toestemming moet hebben van de gemeente. En die zijn helaas verschrikkelijk traag hierin. Sterker nog, het idee heeft iemand in juli van dit jaar al eens aan de gemeente Zwolle voorgelegd maar die willen vooralsnog niet meewerken:

https://www.destentor.nl/...ente-op-z-n-weg~a6266521/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
  • Laatst online: 12-08 15:25

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi overzicht !
De laatste 10% laden tot 100% Soc gaat dus erg voorzichtig. Wellicht ter bescherming van de accu?
Deze 10% kost dus ongeveer 1,5 uur. Goed om te weten.

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JP8
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-09-2023

JP8

Juancho schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:22:
[...]

@Juancho

Wellicht heb je wat aan de info, ik heb de P8 nu 2 weken, en 1800 km gereden. Heel veel kan ik er natuurlijk nog niet over zeggen, hierbij:

Persoonlijk heb ik dezelfde situatie. Maar dan hier in het centrum van Amersfoort. Alvorens ik de P8 heb besteld heb ik wel even een rondje gemaakt in de buurt. Voor mij was het doorslaggevend dat er in een straal van 500m totaal 4 laadpunten met totaal 8 aansluitingen aanwezig waren EN ik wilde zeker weten dat er in de directe omgeving (lees 2 a 3 kilometer) een snellader van minimaal 150KW aanwezig moest zijn.

Met alle voordelen van een elektrische auto en mijn dagelijks afstanden voor mijn werk (max 200 km op 1 dag, met uitzonderingen daar gelaten) heb ik besloten om het avontuur aan te gaan.

Afhankelijk van je vereiste qua range kan ik alleen maar zeggen: doen!

Tot nu toe heb ik 8x op dezelfde locatie op 200m van mijn huis vandaan kunnen laden. Vaak 1/2 van de vakken bezet. Maar vaak genoeg staat er niemand, en zolang iedereen in de buurt de auto er geen 2 dagen laat staan, zie ik voorlopig geen problemen.

Wat mogelijk wel een probleem kan worden.... de snelheid waarmee gemeentes laadpalen plaatsen en de snelheid van het aantal nieuwe elektrische auto's.
Afgelopen juli heb ik namelijk al een extra laadpaal in de straat aangevraagd. Deze wordt Q1 2021 als het goed is geplaatst....

Ohja, die 200m (of wellicht 500m) naar de laadpaal is een peulenschil. Helemaal als je al gewend bent om ook je vuilnis weg te moeten brengen :O

En voor het sporadisch snelladen adviseer ik om niet in de spits te gaan laden. Dan heb ik ervaren dat je nog al eens iemand met een i3 of E-golf op 50KW voor je hebt staan...aan de 150Kw lader..... >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP8

JP8

Kukabura schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 14:34:
P8
Gisteren door de wasstraat voor het eerst met de XC40 P8, alle alarmbellen van de sensoren gingen af! iemand tips om dat uit te schakelen?
Vanmiddag ook door de wasstraat. Als je even op het icoontje van de camera druk, kan je de sensoren uitzetten. (Blauw is aan, zwarte achtergrond is uit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnDoe77
Juancho;
Ja, dan is 55k misschien haalbaar, maar 50 niet lijkt mij. Dan kom je in de weg van de P4. Daarbij; jij wilde ook alle luxe, dan ben je blij als je er 3/4K af kan halen!

Maar wellicht toch ook even online wat over de Mustang lezen!

[ Voor 57% gewijzigd door JohnDoe77 op 19-12-2020 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP8

JP8

4v4t4r schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:51:
P8 laden lukte net niet aan publieke paal. Laden initiëren, maar gebeurde niets.

Ik ga zo even een andere paal proberen.

/edit, andere paal zelfde issue. Ik dacht wellicht is het een pas issue (gebruik nog de laadpas van mn vorige auto, maar die werkte gister nog). Maingau pasje doet het ook niet.

/Edit2, resetten van auto (20 sec home knop) doet ook niets. Ik rij nu even naar snellader. Die maar eens proberen.

/edit3 het ligt aan de pas... pasje doet bij fastned niets (zegt netjes zelfs dat de pas niet goed is) en de maingau pas doet het wel.. (wellicht geen geldige pas voor de laadpaal die ik net gebruikte)

Nu maar hopen dat de goede laadpas snel aankomt!
Je kan voor de tussentijd de app Smoov downloaden. Aan je account kan je een creditcard koppelen. Met de NFC van je telefoon kan je dan de laadsessie starten *O*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cello66
  • Laatst online: 19-09 02:21
Na bijna 4 weken eindelijk m’n Polestar terug.
Kachel ging stuk net voor de recall, waardoor er nog meer stuk ging, dus duurde allemaal wat langer.
Had een S90 T4 te leen, was dus niet een hele grote straf. Zo’n volleder interieur is wel andere koek dan de vegan van de P2, maar aan de andere kant gebeurde er niet zoveel bij het intrappen van het rechter pedaal.
Je bent wel heel snel gewend aan de power en handling van de P2 😄

Ook kon in eindelijk de sleutel van een nieuwe hoes voorzien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CMXZDBzt3YuYltZT6Jh5ORWBsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/54i34UnMwdffc7XjYPaC9CxD.jpg?f=fotoalbum_large

Vind het een beetje weg hebben van poollicht, wel toepasselijk dus

P2 Launch Edition Void 20”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 00:25
theusibo schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:42:
[...]

Thanks, dat deed het hem! 15 seconden de home button indrukken en klaar 👍🏻👍🏻👍🏻 Was nog bang dat ik al mijn instellingen kwijt zou zijn, maar dat was niet het geval 😊

XPENG G9 Performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
JP8 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:37:
[...]

Je kan voor de tussentijd de app Smoov downloaden. Aan je account kan je een creditcard koppelen. Met de NFC van je telefoon kan je dan de laadsessie starten *O*
Ja opties zat hoor 😁😅 mn telefoon staat vol met laadapps.. maar ik verwachte niet dat de pas van kantoor niet meer zou werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Kukabura schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 14:34:
P8
Ik durf nog niet door de wasstraat.. zelfs als ze claimen van niet toch altijd wel krasjes lijkt het.. ik doe nu nog gewoon even afspoelen met de hogedruk spuit 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02:31
[...]

Ik woon in een stad in de randstad, waar je sws een parkeerprobleem hebt. Ik heb een laadpaal voor de deur, maar die is vaak bezet. Dus ik moet vaak een rondje rijden om een laadpaal te vinden, maar ik vind het niet perse vervelend. Ik ben het ondertussen wel gewend.
Waar ik me wel vreselijk aan irriteer is dat sommige mensen hun auto het hele weekend aan de laadpaal laten staan (vooral vervelend als het hybrides zijn). Het is dat ik nu niet naar kantoor ga, maar anders zou ik me er vreselijk aan irriteren..

Ik ga over een paar maanden verhuizen, volgens mij staan daar meer laadpalen in de wijk en ik wil er nog eentje aanvragen voor aan mijn straat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
JP8 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:27:
[...]
Alvorens ik de P8 heb besteld heb ik wel even een rondje gemaakt in de buurt. Voor mij was het doorslaggevend dat er in een straal van 500m totaal 4 laadpunten met totaal 8 aansluitingen aanwezig waren EN ik wilde zeker weten dat er in de directe omgeving (lees 2 a 3 kilometer) een snellader van minimaal 150KW aanwezig moest zijn.
Top dat je het deelt! Door corona zijn wij wat vaker gaan wandelen in de buurt en zelfs iets verder en dan vallen je ook gewoon dingen op zoals dat er dus op 300m lopen 2 palen staan met totaal plek voor 4 autos (Allegro station/22.0 kW). Echter als ik zoek op snelladen met 150KW... die kan ik helaas niet vinden in de nieuwbouwwijk van ons. Zelfs de Esso hier vlakbij die best groot/modern is heeft niet eens laadpunten, laat staan snelladen. Best bizar eigenlijk. Onlangs hebben ze er nog wel een hele nieuwe wasserette laten bouwen. Maar misschien komt het nog... En verder zou ik dus evt. thuis kunnen laden of anders binnen 1 a 2 jaar als we willen gaan verhuizen. Dus wat dat betreft durf ik die stap ik denk ik wel aan.

@fyr0 ik snap je frustratie zeker. Maar als je bijv. in een woonwijk/dorp of wat dan ook woont en je hebt een paal in de directe omgeving dan weet je ook vaak wel van wie de auto is die daar al uren/dagen staat. Lijkt me dat je dat dan gewoon even met elkaar kan overleggen. Accu vol = auto verplaatsen. Vind dat iedereen die verantwoordelijkheid ook zelf moet nemen.
Afhankelijk van je vereiste qua range kan ik alleen maar zeggen: doen!
Mijn vereiste range heb ik hierboven al neergezet, alles in beetje een uurtje rondom Zwolle wil ik sowieso kunnen doen zonder laden. Ga je 1,5 uur a 2 uur reizen (enkele reis) dan stop ik toch altijd al even voor een bakje koffie en/of wc. Dus dan kan je ff snel de accu redelijk volgooien zodat je het makkelijk redt. Als ik jou dus goed begrijp vallen mijn vereiste qua range wel binnen de marge?
Wat mogelijk wel een probleem kan worden.... de snelheid waarmee gemeentes laadpalen plaatsen en de snelheid van het aantal nieuwe elektrische auto's. Afgelopen juli heb ik namelijk al een extra laadpaal in de straat aangevraagd. Deze wordt Q1 2021 als het goed is geplaatst....
Dat is idd een overal dingetje. Gemeentes zijn daarin zo bizar traag, echt niet normaal en vooral zo slecht. Alleen al de communicatie is rampzalig. Ik heb ook het idee dat ze er totaal niet op berekend zijn en dat ze komende tijd volledig overvallen worden door de vraag maar ook de druk op openbare laadpalen. Men loopt gewoon te slapen.

Ik denk er trouwens nog wel over na om een Polestar 2 gewoon eens proef te rijden. Hoewel ik de auto van voren super gaaf vind maar verder naar achteren vind ik hem steeds minder mooi (en het is geen SUV)...ben ik toch wel benieuwd geworden naar hoe die rijdt, het interieur etc. Denk dat die auto wel even een proefritje verdient om zo maar te zeggen. Ik hoop dat mijn vaste Volvo dealer toevallig bij de groep testers hoort want om nou helemaal naar die spaces te gaan zie ik niet zo zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door Juancho op 19-12-2020 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02:31
Juancho schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:53:
[...]

@fyr0 ik snap je frustratie zeker. Maar als je bijv. in een woonwijk/dorp of wat dan ook woont en je hebt een paal in de directe omgeving dan weet je ook vaak wel van wie de auto is die daar al uren/dagen staat. Lijkt me dat je dat dan gewoon even met elkaar kan overleggen. Accu vol = auto verplaatsen. Vind dat iedereen die verantwoordelijkheid ook zelf moet nemen.
Ik woon in Amsterdam, dus dan ken je je buren iets minder goed zeg maar :p
De frustratie was de laatste tijd iets erger. Ze waren laatst aan het werk aan de weg en kon je niet parkeren bij een stuk met 4 laadpalen, tergelijkertijd hadden een aantal laadpalen besloten om het niet meer te doen. Als er dan het hele weekend een hybride staat aan een van de weinige laadpalen, baal je wel..

Maar ze zijn wel flink aan het bijbouwen met de laadpalen, bij ons in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP8

JP8

Juancho schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:53:
[...]

Top dat je het deelt! Door corona zijn wij wat vaker gaan wandelen in de buurt en zelfs iets verder en dan vallen je ook gewoon dingen op zoals dat er dus op 300m lopen 2 palen staan met totaal plek voor 4 autos (Allegro station/22.0 kW). Echter als ik zoek op snelladen met 150KW... die kan ik helaas niet vinden in de nieuwbouwwijk van ons. Zelfs de Esso hier vlakbij die best groot/modern is heeft niet eens laadpunten, laat staan snelladen. Best bizar eigenlijk. Onlangs hebben ze er nog wel een hele nieuwe wasserette laten bouwen. Maar misschien komt het nog... En verder zou ik dus evt. thuis kunnen laden of anders binnen 1 a 2 jaar als we willen gaan verhuizen. Dus wat dat betreft durf ik die stap ik denk ik wel aan.

[...]

Mijn vereiste range heb ik hierboven al neergezet, alles in beetje een uurtje rondom Zwolle wil ik sowieso kunnen doen zonder laden. Ga je 1,5 uur a 2 uur reizen (enkele reis) dan stop ik toch altijd al even voor een bakje koffie en/of wc. Dus dan kan je ff snel de accu redelijk volgooien zodat je het makkelijk redt. Als ik jou dus goed begrijp vallen mijn vereiste qua range wel binnen de marge?

[...]

Dat is idd een overal dingetje. Gemeentes zijn daarin zo bizar traag, echt niet normaal en vooral zo slecht. Alleen al de communicatie is rampzalig. Ik heb ook het idee dat ze er totaal niet op berekend zijn en dat ze komende tijd volledig overvallen worden door de vraag maar ook de druk op openbare laadpalen. Men loopt gewoon te slapen.

Ik denk er trouwens nog wel over na om een Polestar 2 gewoon eens proef te rijden. Hoewel ik de auto van voren super gaaf vind maar verder naar achteren vind ik hem steeds minder mooi (en het is geen SUV)...ben ik toch wel benieuwd geworden naar hoe die rijdt, het interieur etc. Denk dat die auto wel even een proefritje verdient om zo maar te zeggen. Ik hoop dat mijn vaste Volvo dealer toevallig bij de groep testers hoort want om nou helemaal naar die spaces te gaan zie ik niet zo zitten.
Voor mij was de snellader vooral een vereiste zodat ik altijd iets achter de hand heb als alle laadpunten bezet zijn, of dat ik maar kort thuis ben en de auto nog geen nacht aan de lader heeft kunnen staan.

Wellicht kan het ook helpen als je kijkt of er langs vaak gereden routes richting huis (snelwegen) al Shell Recharge, Ionity of Total snelladers staan. Bij een stad als Zwolle zal het anders niet lang meer duren voordat die ook in de buurt zijn! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
JP8 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 16:03:
[...]

Voor mij was de snellader vooral een vereiste zodat ik altijd iets achter de hand heb als alle laadpunten bezet zijn, of dat ik maar kort thuis ben en de auto nog geen nacht aan de lader heeft kunnen staan.
Ow ik zit zo op de snelweg hoor, dus ook snelladen zal wel kunnen. Ik zie wel dat er Tesla snellaadpunten bij bijv. vd Valk staan. Kunnen andere auto's daar ook aangehangen worden of is dat echt alleen voor Tesla? Wellicht hele domme vraag hoor maar ik ben echt volledig nieuw in het elektrisch rijden 8)7
JohnDoe77 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:34:
Juancho;
Ja, dan is 55k misschien haalbaar, maar 50 niet lijkt mij. Dan kom je in de weg van de P4. Daarbij; jij wilde ook alle luxe, dan ben je blij als je er 3/4K af kan halen!
Nou ik wil vooral luxe die je ook echt kan en gaat gebruiken, misschien een klein verschil :). Als ik bijv. stoel/stuurverwarming heb, dan wil ik niet constant hebben dat ik moet nadenken of ik het wel kan gebruiken vanwege de range. Die luxe heb je op de auto, dus dan gebruik ik dat ook. Heb ik eigenlijk 0,0 concessies in.
Maar wellicht toch ook even online wat over de Mustang lezen!
Heb al ff wat video's bekeken maar ik twijfel nog enorm of ik het wel een mooie auto vind. Ene moment wel, andere moment vind ik het maar een slecht aftreksel van de ouderwetse Mustang. Voor dezelfde prijs van de P8 die ik zou nemen heb je wel met de extra bereik optie een range van 610 km. Kijk, dat is wel een heel dik pluspunt want dan heb je toch wel minimaal een dikke 400km in de koudere weken lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

ach-jee schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:55:
[...]

Daarnaast zijn er ook nog mensen die geen eigen oprit hebben. De range discussie wordt volgens mij vaak beredeneerd vanuit het perspectief van mensen die wel over die luxe beschikken. Als je niet altijd de zekerheid hebt dat je thuis kunt laden wil je natuurlijk een SoC buffertje inbouwen, en dan is een beperktere range dan die van de P8/P2 in mijn geval bv al niet comfortabel meer.
Ja. Ik baal dat ik geen oprit heb.

Maar ik heb het geluk dat ik meerdere palen in mn wijk heb (2x een dubbele 22kw paal op 1 a 2 min lopen en 1x een paal op 3 min lopen. Op 5 min kom je op een 5 tal palen denk ik). En heb het voordeel dat op het terrein bij mn werk 10plekken zijn (10km).

Kijkend naar de ervaring met mn v60 ben ik niet zo heel erg bang voor het niet kunnen laden. Voor mij zit het balen er vooral in dat ik het overschot van mn zonnepanelen niet in mn auto kan pompen en daar dus maar 8ct /kWh voor krijg terwijl ik aan de andere kant 30ct/kWh moet betalen bij een paal -O-

De gemeente Delft was overigens niet erg onder de indruk van de kabelgoot. Het antwoord was nog steeds “nee”. De beargumentatie snap ik ergens wel. Het straatbeeld wordt beïnvloed. Maar bovenal; stratenmakers en overige onderhoudswerkers zijn niet altijd bekend met de situatie en de kans op incidenten (waar de gemeente dus voor verantwoordelijk is) is gewoon erg groot. Begrijpelijk maar wel balen :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata
  • Laatst online: 19-09 08:41

Rianata

Have you played Atari today?

JP8 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:27:
[...]

Ohja, die 200m (of wellicht 500m) naar de laadpaal is een peulenschil. Helemaal als je al gewend bent om ook je vuilnis weg te moeten brengen :O
Elektrische scooter achterin leggen 8)

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VoidPS2
  • Laatst online: 21-03-2021
Dit trof ik vanochtend aan.. wat hier is gebeurd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HlwF7Se3_Rm2oHIR3SS9aemp-7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/piC8bebFRvag63nn6jHNDyUg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
Juancho schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 16:15:
[...]

Ow ik zit zo op de snelweg hoor, dus ook snelladen zal wel kunnen. Ik zie wel dat er Tesla snellaadpunten bij bijv. vd Valk staan. Kunnen andere auto's daar ook aangehangen worden of is dat echt alleen voor Tesla? Wellicht hele domme vraag hoor maar ik ben echt volledig nieuw in het elektrisch rijden 8)7
Hier ook Zwolle en inmiddels 9 dagen een P8 in mijn bezit. Ik heb helaas nog niet getest bij vd Valk (volgens mij werkt tesla niet voor anderen, maar wellicht ook andere snelladers daar..). Waar je wel kunt snelladen is bij de Shell bij de Hornbach dus ook best een centrale plek en werkt top.

Wat is het toch een heerlijke auto :) _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Blankinho schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:59:
[...]
Waar je wel kunt snelladen is bij de Shell bij de Hornbach dus ook best een centrale plek en werkt top.

Wat is het toch een heerlijke auto :) _/-\o_ _/-\o_
Thanks voor de tip! Dat is idd nog best dichtbij vanaf de snelweg. Kom er bijna langs terug van het werk of anders in het weekend als je eens naar de stad gaat. Goed om te weten!

Welke uitvoering heb jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
Juancho schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 18:45:
[...]

Thanks voor de tip! Dat is idd nog best dichtbij vanaf de snelweg. Kom er bijna langs terug van het werk of anders in het weekend als je eens naar de stad gaat. Goed om te weten!

Welke uitvoering heb jij?
P8 Thunder Grey 19"wielen
Opties volgens factuur:
- Power seats (aanrader)
- Driver Assist
- Climate
- Lounge
- Warmtepomp
- Trekhaak

Ik had eerste de zwarte kleur + skidplates besteld maar ben achteraf blij dat ik ben geswitcht incl het verwijderen van die plates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Blankinho schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:03:
[...]

P8 Thunder Grey 19"wielen
Opties volgens factuur:
- Power seats (aanrader)
- Driver Assist
- Climate
- Lounge
- Warmtepomp
- Trekhaak

Ik had eerste de zwarte kleur + skidplates besteld maar ben achteraf blij dat ik ben geswitcht incl het verwijderen van die plates.
Ik heb precies dezelfde kleur-switch gemaakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
VoidPS2 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:54:
Dit trof ik vanochtend aan.. wat hier is gebeurd?

[Afbeelding]
Afdekkapje voor sleepoog onderweg verloren schat ik in. Zat waarschijnlijk niet goed vast.
P.s. Morgen je auto wassen? (heb ik vandaag voor het eerst na 3 weken gedaan ;) )

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Spanky79 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 14:31:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5rZLZ50v6zYhyfolgiGJCLflpc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EBYPB7fZn521OROyQbK38UOj.png?f=fotoalbum_large
Ik ben ook wel benieuwd welke verbeteringen nog doorgevoerd gaan worden. Accu voorverwarmen lijkt me wel een zinnige in de winter. Automatisch de muziek verder laten spelen waar je was gebleven lijkt me ook een handige instelling om te kunnen kiezen. Net als resterende range in km
Het gekke is dat in de introductie lezing voor leden van het Volvo-forum er werd gezegd dat die batterij verwarming er in zit. Maar dat klopt dus niet? Zie derde regel van onder op deze slide die is ‘geleend’ van het Volvo-forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strikkert
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-07 13:19
...
- Getoonde ritstatistiek is toen ik al op de snelweg reed (reset TM gedaan, heenrit was 75 km dus accu was al opgewarmd). Kleine 62 km afgelegd met op snelweg in wat licht golvend Gelders landschap rond de 90 km/u als snelheid, met laatste 3 km bebouwde kom: 36,2 kWh/100 km. Dat zal nog wel iets verbeteren in de zomer, maar wordt toch wel van laadpaal naar laadpaal rijden om de 175km en goed plannen op de buitenlandse vakantie naar het zuiden...
Vandaag wezen kijken om zelf een (Fendt) caravan te kopen, die ik achter de P8 wil knopen. Extra verbruik valt me niet eens tegen. Even voor de de duidelijkheid: je hebt het hier over een leeg gewicht van 1300 kg? Dan is dat een forse caravan dus.

[ Voor 44% gewijzigd door strikkert op 19-12-2020 20:10 . Reden: niet goed gequote ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VoidPS2
  • Laatst online: 21-03-2021
Ik denk het ook, ik moest de dealer maandag even terugbellen dan was de werkplaats weer open.

Wassen zou geen kwaad kunnen maar ik heb de auto pas een week, blijkbaar wordt hij heel snel vies of hecht het heel snel? Mijn vorige (wel metallic) zwarte auto is nooit zo vies geweest, laat staan in zo'n korte tijd.
Petzun schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:34:
[...]

Afdekkapje voor sleepoog onderweg verloren schat ik in. Zat waarschijnlijk niet goed vast.
P.s. Morgen je auto wassen? (heb ik vandaag voor het eerst na 3 weken gedaan ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
strikkert schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 20:04:
[...]

Vandaag wezen kijken om zelf een (Fendt) caravan te kopen, die ik achter de P8 wil knopen. Extra verbruik valt me niet eens tegen. Even voor de de duidelijkheid: je hebt het hier over een leeg gewicht van 1300 kg? Dan is dat een forse caravan dus.
Bij een caravan is vooral de aërodynamica van belang. Gewicht gaat je met name in de bergen parten spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
Mga1600 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:40:
[...]

Het gekke is dat in de introductie lezing voor leden van het Volvo-forum er werd gezegd dat die batterij verwarming er in zit. Maar dat klopt dus niet? Zie derde regel van onder op deze slide die is ‘geleend’ van het Volvo-forum
Dit staat er wel luid en duidelijk inderdaad. Vraag is wat onder verwarmen van de accu wordt verstaan. Voorverwarmen of verwarmen tijdens de rit.

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ik zag trouwens laatst op een video van de Polestar 2 dat je het oplaadpercentage kon/mocht zetten op 90% ipv 80% na een update. Geldt dit ook voor de XC40 P8? Scheelt toch weer 10% extra actieradius mocht je je strikt aan die voorschriften willen houden...

[ Voor 12% gewijzigd door Juancho op 19-12-2020 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
theusibo schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:42:
[...]

[P8]
Hier ook. Heb de reset uitgevoerd en dit is dus ook voor de P8 de oplossing. Geen vertraging meer.

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petzun
Juancho schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 20:39:
Ik zag trouwens laatst op een video van de Polestar 2 dat je het oplaadpercentage kon/mocht zetten op 90% ipv 80% na een update. Geldt dit ook voor de XC40 P8? Scheelt toch weer 10% extra actieradius mocht je je strikes aan die voorschriften willen houden...
Klopt, advies is ook tot max 90% te laden.

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartWNL
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08-09 22:03
[P2]

Nu voor het eerst dat mijn auto niet “wil” laden. Lampje naast de aansluiting blijft knipperen tussen geel en groen. Paal geeft wel aan die begonnen is met laden.

Mensen dit eerder gehad ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVdriver
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-09 21:11
BartWNL schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 21:21:
[P2]

Nu voor het eerst dat mijn auto niet “wil” laden. Lampje naast de aansluiting blijft knipperen tussen geel en groen. Paal geeft wel aan die begonnen is met laden.

Mensen dit eerder gehad ?
Jep, stekker eruit. Auto afsluiten, 15 min wacht nogmaals proberen. Anders rondje rijden, afsluiten 15 min wachten. Werkte bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:45
Juancho schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 16:15:
[...]

Tesla only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartWNL
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08-09 22:03
EVdriver schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 22:22:
[...]

Jep, stekker eruit. Auto afsluiten, 15 min wacht nogmaals proberen. Anders rondje rijden, afsluiten 15 min wachten. Werkte bij mij.
Thanks!

Was niet meer in staat om hem los te koppelen. Wel na 1,5 uur de sessie opnieuw gestart via de app en toen pakte hij hem wel. Blijft me nog een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2Void
  • Laatst online: 26-06 11:34
"Did you try turning it off and on again..."

(Voor degenen die in de zelfde situatie komen. Doe er je voordeel mee)

Gisteren ook voor de eerste keer (en hopelijk laatste keer) zo'n "de stekker zit er nog in" geval gehad.. Hing aan de lader en had er aardig wat bij geladen. Dacht dat hij al klaar was maar blijkbaar dacht de auto daar anders over.
Omdat ik dacht dat de laadbeurt klaar was had ik eerst de stekker uit de auto gehaald. Dus zonder de laadprocedure formeel bij de paal af te ronden (eigen wallbox). Dat werd niet gewaardeerd, want toe ik de auto wilde verzetten.. De bekende melding.. "verwijder eerst de laadkabel"

Gelukkig stond ik nog bij de wallbox dus opnieuw aangesloten nieuwe sessie gestart en ging verder met laden. Was een heel eind vol, dus laadsessie netjes afgebroken en wilde hem daarna verplaatsen.. Dat ging gedeeltelijk goed, want na een paar keer vooruit en achteruit rijden (langs de stoep zetten) was de melding terug. Uiteraard buiten bereik van de wallbox, maar gelukkig niet als een andere P2 rijder bij het stoplicht.

Was laat en geen zin om de wegenwacht nog te laten komen voor een brugkabeltje.. Auto uitgezet (geen idee of dat nog effect had) afgesloten en een nachtje laten staan.

Vanmorgen geen probleem.. nog een keer aan de lader gehangen.. normaal afgerond.. paar keer vooruit en achteruit.. opnieuw opstarten... lijkt allemaal voorbij.. klinkt als gevoelig voor "afgebroken" laadsessies..
Hoop dat ze er snel een oplossing voor vinden (maar gezien het al maanden bekend is lijkt dat lastig) want bij een "vreemde" laadplek is een nachtje laten staan minder praktisch...

Gokje: Waarschijnlijk is de spanning tussen de 2 pinnen geleidelijk weg gelekt en was daarmee de spookkabel verdwenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Dus dan is (als ik het goed interpreteer) eigenlijk het devies om áltijd eerst de laadkant (dus niet de automaat) te laten afsluiten. Right?

Voor mij al enigszins een automatisme geworden, en misschien daarom dat het nog niet ie opgetreden. Ik hou iig nog ff een oogje in het zijl.

Pagina: 1 ... 129 ... 247 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een Tesla versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic.