Ik ben nog maar op pagina 75 dus nog ruim 500 te gaan

maar toch even mijn 1e reactie aangezien ik net terugkom van een paar uurtjes proef rijden in de XC40 P8!
Ik kom dus zelf van jarenlang V40 rijden af dus in niets is zo'n SUV te vergelijken. Niet qua rijden, niet qua uiterlijk, niet qua zitpositie. Vooraf was ik dus best gespannen omtrent het elektrisch rijden en sowieso het rijden in een automaat. Nooit gedaan. Mijn vaste contactpersoon zei al, je moet leren je linkerbeen echt "uit te zetten" en dan zou het vrij snel wennen. Geen woord gelogen! Ik was amper een paar minuten onderweg en ik snapte het rijden al en mijn hemel wat fijn rijden! Zelfs het hele one pedel drive gebeuren had ik direct goed onder de knie en het begon zelfs een leuk spelletje te worden om te leren hoe je die moet gebruiken om zonder remmen te stoppen voor bijv. stoplichten etc. Met een beetje gevoel lukt dat eigenlijk vrij simpel en de rem heb ik dan ook amper gebruikt. Wat volgens mij dus weer ten goede komt van het terugwinnen van extra KM bereik. Geen idee hoeveel trouwens....Ik reed weg met 80% en kwam terug met 56%. Had de auto 3 uur mee maar natuurlijk niet 3 uur lang gereden. Ook rustig het infotainment systeem ontdekt, even langs ouders en vriendin en verder qua rijden stukjes over de snelweg, stukjes door het dorp en wat achteraf wegen. En uiteraard ook regelmatig ff fijn die 400pk getest. Dus geen idee of mijn verbruik extreem veel was, maar dit was natuurlijk geen "normale" rit met constante snelheden en op de CC/ACC.
Over dat laatste gesproken, ik had ook nog nooit met adaptieve cruise control gereden maar ik wil nu eigenlijk al niet meer anders. Op mijn V40 is de knop voor cruise control bij wijze van bijna versleten omdat je zovaak met remmen omdat je niet dezelfde snelheid kan blijven rijden. Echt bizar hoe fijn het rijdt met een vaste afstand tussen mijn auto en de voorligger zonder dat de CC eraf gaat. In het begin vond ik dat de auto best zwaar leek te sturen, maar na even gekeken te hebben bleek het aan de rij assistent te liggen. Die stuurt gewoon wat tegen

. Handig voor bepaalde wegen, maar ik houd nu nog liever zelf controle. Eenmaal uitgezet merkte je maar weinig van het zware gewicht en sturen is vederlicht. Zijn mijn vriendin, die ook een klein stukje gereden heeft en best iel is in de zin van weinig kracht in de armen... die vond het heerlijk rijden. En owja, ik las hier iemand die vond dat de P8 te snel achteruit reed. Ik heb een paar keer ingeparkeerd en juist omdat ik de auto niet ken heb ik dus heel rustig en kalm gedaan. Ik merk totaal geen verschil met vooruit/achteruit rijden. Kwestie van je gaspedaal rustig gebruiken.
Zijn er dan helemaal geen mindere punten te noemen? Nou toch ook wel:
1. ik vind eigenlijk dat het hele dashboard wel een stuk strakker en in een eenheid had gekunt. De V40 is vrij rustig maar de XC40 P8 vind ik toch wat drukker door al die losse dingetjes zoals die ventilatieroosters, wat uitstekende delen in het dashbord. Zeker niet lelijk of storend, maar Volvo kennende had het net ff iets fijner in elkaar mogen vloeien. En het was leuk geweest als je wat keuzes had in materiaal/kleur gebruik
2. het scherm is top, zeker als je zoals mij nog vanaf het oude Sensus scherm komt in de V40, maar toch ook dat voelt voor mij alweer een beetje achterhaald. Let op, niet de werking maar puur het scherm zelf. ER zit bijv. een dikke rand om heen. Het was helemaal hip en toekomstgericht geweest als ze net als een mobiel/tables het scherm mooi naadloos hadden weg gewerkt. Wat dat betreft moet ik wel eerlijk zeggen dat ik vind dat Polestar daarin wel weer een stapje verder in is. Dat ziet er gewoon qua scherm super strak en modern uit. Echt jammer dat dat scherm ook niet in de P8 zit. Overigens werkt het scherm in de P8 wel geweldig. Super snel, Android is gewoon geweldig (veel met spraak gedaan, niet normaal wat dat scheelt aan drukken/klikken etc).
3. Het klinkt misschien gek, maar toch wel het aantal PK vs de prijs. Het is zeker in het begin super leuk hoor, lekker mensen laten schrikken door vol gas te geven, maar ik merkte al snel dat het maar zo vreselijk kort is (op de snelweg mag je bijv. maar 100/110 en daar zit je zo aan). Dus als de prijs van rond de 60k mede komt door de power die de auto heeft... dan zou ik absoluut kiezen voor een versie met bijv. de helft aan PK maar die wel rond de 45k zal kosten. Ik begreep dat die er ook komt overigens, maar pas einde 2021? Betekent dat dat je gelijk de 12% bijtelling van 2021 kan vergeten? Want dat heft alweer veel prijsverschil op helaas....
Ik was zelf door alle spanning/enthousiasme vergeten foto's te maken

maar gelukkig had mijn vriendin er nog snel 2 gemaakt. Die kleur is echt geweldig mooi! Ik was eerst bang dat het te groen zou zijn, maar afhankelijk van het zonlicht is de kleur vaak steeds net iets anders wat het echt uniek en heel gaaf maakt. Als ik ga bestellen denk ik wel dat ik deze kleur neem.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio