Het grote Polestar 2 / XC40 P8 topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 127 ... 247 Laatste
Acties:
  • 1.470.253 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:00
Arnold schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:49:
[...]

Hier ook opgelost met Apple IOS 14.3! Zodra je neerlegt gaat ie laden en weer uit, maar daarna gaat ie weer aan een blijft ie aan.
Net even vlug gekeken maar het lijkt alsof het bij mijn niet werkt (P8 met iPhone 12 Pro). Zal het vanavond eens even goed testen!

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:32
mvrooij schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 16:32:
[...]

Net even vlug gekeken maar het lijkt alsof het bij mijn niet werkt (P8 met iPhone 12 Pro). Zal het vanavond eens even goed testen!
Mijn P2 heeft vorige week de November 2020 update ontvangen, misschien is het een combinatie van die twee...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmvoges
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 22:49
dôh schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:57:
[...]

Ik heb het probleem opgelost. Je moet de app locatiepermissies geven. Daarmee opent de app weer na het ingeven van kenteken. Die vind je hier: Instellingen > Apps > Alle Apps > Easypark.
Bij mij stond het al aan. Even uit en weer aangezet en viola het werkt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Arnold schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 16:35:
[...]

Mijn P2 heeft vorige week de November 2020 update ontvangen, misschien is het een combinatie van die twee...
Ja het punt is dat we de P2 en P8 op basis van Software niet helemaal kunnen vergelijken helaas, ik heb ook de laatste update van de P8 (zullen wel weer nieuwe zijn maar de laatste grote staat erop dat ik weet) maar die kan goed net wat anders zijn dan de P2 helaas. Maar ik ga het gewoon even testen anders gaat het hopelijk in toekomstige updates alsnog komen. Het is niet heel erg dat het nog niet werkt maar het is vooral irritant dat mijn telefoon hele tijd oplicht en wil gaan laden maar dan weer stopt..

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:28
Ik zie die easypark nog niet eens voor de p8 (via google play op mn laptop zegt hij ook incompatible voor mn auto)

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gerard899
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-09 20:35
Vandaag op de weg naar huis eindelijk een beter verbruik 19" met winterbanden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j30euHp68ISGw_CW_lpsavjHVLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aubdjw0rDWcsNfGm18eMWfvj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 21:24
Montalbano schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:37:
[...]

Op de P8 niet, wel degelijk andere maat.
Ok, maar zijn vraag ging over de P2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:27
4v4t4r schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 17:11:
Ik zie die easypark nog niet eens voor de p8 (via google play op mn laptop zegt hij ook incompatible voor mn auto)
Voor Polestar staat er een specifieke:
https://play.google.com/s...sypark.production.android

Daarvan zegt ie bij mij (P2) dat ie compatible is voor mijn "VolvoCars Polestar".. misschien dat die ook voor P8 beschikbaar is?
(de normale easypark app is alleen compatible met mijn telefoon)

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
GuiltyNL schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 17:51:
[...]

Ik zie het, je hebt gelijk

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-08 14:23
P8 : Vandaag 124 km gereden retour. Beginnen met 90 en geëindigd met 49%. Meeste was snelweg, voornamelijk op autopilot met 105km/u. Range benadert vandaag dus 300km. Auto zelf geeft een verbruik van ongeveer 24kwh/100km aan. Temp staat op 17 graden met 1 streepje stoel en stuur verwarming en koud wegrijden na mijn afspraak maakte wel uit zag ik. De auto zelf had ik voorverwarmd vooraf. Ik rijd met 19’ trouwens. Opd staat aan, want ik heb een hekel aan creep. Als dat uit kan en opd uit kn het denk ik nog wat zuiniger.

Ik had in de stad vast rustiger kunnen rijden, maar verder dus niet echt op gelet.

Auto rijdt heerlijk, hulp systemen zijn prettig en doen geen gekke dingen. Een keer raakte de autopilot wat in de war bij een afslag, maar was makkelijk gecorrigeerd.

Zal nog eens kijken naar bandenspanning en natuurlijk zal het verbruik nog wel 5-10% lager zijn als ik de autopilot op 100 instel.

Niet ontevreden over de range tot nu toe, voor 99% of meer van mijn ritten volstaat deze range. Het comfort is geweldig, de powerseats zijn echt veel comfortabeler dan de stoelen in mijn Peugeot hiervoor. Het geluid is super en in zijn algemeenheid is het een heel prettige auto.

Overigens ben ik tijdens mijn rit genoeg snel laders tegen gekomen. En ook op de bestemming kom ik laden, maar bewust niet gedaan ivm het aanvoelen van de range.

Ik heb voorlopig geen spijt van deze keuze. En oja: de zonnebril houder ipv handvat is ideaal. Vandaag was de bril ook we nodig trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
PvS_68 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:27:
[...]

Op de P2 heb je zonder OPD ook de mogelijkheid om creep uit te zetten. Ook dan heb je auto-hold.
Of bedoelde je dat niet?
Ik heb een p8. En die heeft auto hold bij opd. Alleen creep kun je niet los daarvan aan of uit zetten. Dus zonder opd heb je wel creep.

Weet niet of je dan auto hold hebt trouwens. Want ik heb het drie minuten geprobeerd en snel weer opd aangezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
sanderb schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 18:05:
[...]

Voor Polestar staat er een specifieke:
https://play.google.com/s...sypark.production.android

Daarvan zegt ie bij mij (P2) dat ie compatible is voor mijn "VolvoCars Polestar".. misschien dat die ook voor P8 beschikbaar is?
(de normale easypark app is alleen compatible met mijn telefoon)
die had ik gezien ja, maar die werkt dus bij mij ook niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• petervanstuiven
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-05 20:14
GuiltyNL schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 17:51:
[...]

De P2 heeft achter een bredere velg voor de verbetring van de wegligging. Door de bredere velg staat de band strakker op de wangen en bij het rijden en met name bij insturen is er minder flex op de band en is de auto stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvS_68
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-09 17:08
Spanky79 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:03:
[...]

Ik heb een p8. En die heeft auto hold bij opd. Alleen creep kun je niet los daarvan aan of uit zetten. Dus zonder opd heb je wel creep.
Jammer dat dat niet afzonderlijk kan. Wel bijzonder aangezien het dezelfde aandrijflijnen zijn. Misschien feature request indienen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spanky79
PvS_68 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:47:
[...]

Jammer dat dat niet afzonderlijk kan. Wel bijzonder aangezien het dezelfde aandrijflijnen zijn. Misschien feature request indienen?
Apart ja, is puur software natuurlijk. Overigens ben ik erg tevreden met de auto tot nu toe. Echt fantastisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recharge P8
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01-12-2022
PvS_68 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:47:
[...]

Kijk even in je scherm bij inparkeren of als je camera selecteert. Daar kun je parkeersensoren uitzetten en de auto-hold functie van de handrem aan/uitzetten. Misschien bereik je daar nog wat mee?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 4v4t4r
Niet slecht. 30% gestart ging snel naar ruim 500km/u , hangt nu (na eerste throttle) op 400

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ia6eLHnJQ3oDhKCaCaiVQAaHdSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WFvvWVGMP8NeMeKhPnm2Jfmf.jpg?f=fotoalbum_large

Gemiddelde zit nu op 90kW/u. Niet slecht gezien de temp buiten.

[ Voor 11% gewijzigd door 4v4t4r op 15-12-2020 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVdriver
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-09 21:11
petervanstuiven schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:35:
[...]

De P2 heeft achter een bredere velg voor de verbetring van de wegligging. Door de bredere velg staat de band strakker op de wangen en bij het rijden en met name bij insturen is er minder flex op de band en is de auto stabieler.
Klinkt logisch, effectief betekend dit dat de achterkant strakker en stabieler is dan de voorzijde. Gek dat andere fabrikanten dit niet toepassen. Optisch gezien heeft het ook een fraai effect.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Petzun
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:03
Spanky79 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 18:59:
P8 : Vandaag 124 km gereden retour. Beginnen met 90 en geëindigd met 49%. Meeste was snelweg, voornamelijk op autopilot met 105km/u. Range benadert vandaag dus 300km. Auto zelf geeft een verbruik van ongeveer 24kwh/100km aan. Temp staat op 17 graden met 1 streepje stoel en stuur verwarming en koud wegrijden na mijn afspraak maakte wel uit zag ik. De auto zelf had ik voorverwarmd vooraf. Ik rijd met 19’ trouwens. Opd staat aan, want ik heb een hekel aan creep. Als dat uit kan en opd uit kn het denk ik nog wat zuiniger.

Ik had in de stad vast rustiger kunnen rijden, maar verder dus niet echt op gelet.

Auto rijdt heerlijk, hulp systemen zijn prettig en doen geen gekke dingen. Een keer raakte de autopilot wat in de war bij een afslag, maar was makkelijk gecorrigeerd.

Zal nog eens kijken naar bandenspanning en natuurlijk zal het verbruik nog wel 5-10% lager zijn als ik de autopilot op 100 instel.

Niet ontevreden over de range tot nu toe, voor 99% of meer van mijn ritten volstaat deze range. Het comfort is geweldig, de powerseats zijn echt veel comfortabeler dan de stoelen in mijn Peugeot hiervoor. Het geluid is super en in zijn algemeenheid is het een heel prettige auto.

Overigens ben ik tijdens mijn rit genoeg snel laders tegen gekomen. En ook op de bestemming kom ik laden, maar bewust niet gedaan ivm het aanvoelen van de range.

Ik heb voorlopig geen spijt van deze keuze. En oja: de zonnebril houder ipv handvat is ideaal. Vandaag was de bril ook we nodig trouwens
[P8]
Is inderdaad erg ontspannen rijden, ik word er in combinatie met OPD en Spotify luisteren gewoon rustig van. Heb ook zeker geen spijt van deze keuze.
Vorige week ontdekte ik wel wat twijfel met een temperatuur rond het vriespunt, veel korte ritjes en af en toe haastig rijden. Met als resultaat een hoog verbruik.
Maar vandaag weer eens een langere rit van 231 km en Soc die van 90% naar 18% liep. Zou een 100% range van 320 km zijn.
Auto gaf een verbruik van 22,7 kWh aan. Vier relatief korte afspraken tussendoor, de batterij is denk ik warm gebleven (?). Combi snelweg/stad/80 km-weg. Op de snelweg stel ik 102 km/h en 80 km-weg 84 km/h in. Trek in de stad rustig op en probeer ook verstandig te regenereren. Krijg het idee dat EV rijden een soort "het nieuwe rijden" voor mij wordt.

XC40 EV Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
Quark2 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:03:
[...]

Ik ben benieuwd of dat gaat werken; laat maar weten!

Er is overigens een officiele support pagina van Google Maps / Assistent op Android Automotive. Is al eerder gemeld in dit topic dacht ik, maar toch hierbij wat links:

Zie

https://support.google.co...7?hl=nl&ref_topic=9620954

en

https://support.google.com/maps/answer/9770907

Wellicht biedt dit nog de meeste houvast voor wat probeersels:
https://support.google.co...1?hl=nl&ref_topic=9620954
Het werkt! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
vdtweak schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:46:
Voor wie interesse heeft in een Dashcam in de Polestar 2.

YouTube: Installing a NextBase Dashcam (including rear view camera) in a Pole...

Kwam deze zelf tegen na een zoektocht, en ga binnenkort mijn huidige dashcam vervangen met een ander model dat constant zal aanstaan (dus ipv in dit filmpje 1 zekering, zal mijn setup 1 zekering gebruiken die alleen stroom geeft bij aanstaan auto, 1 zekering die altijd stroom geeft).
Beetje Off-topic, maar waarom een dashcam en staat zoiets altijd aan? Waar laat hij de beelden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spanky79
Petzun schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 22:26:
[...]

[P8]
Is inderdaad erg ontspannen rijden, ik word er in combinatie met OPD en Spotify luisteren gewoon rustig van. Heb ook zeker geen spijt van deze keuze.
Vorige week ontdekte ik wel wat twijfel met een temperatuur rond het vriespunt, veel korte ritjes en af en toe haastig rijden. Met als resultaat een hoog verbruik.
Maar vandaag weer eens een langere rit van 231 km en Soc die van 90% naar 18% liep. Zou een 100% range van 320 km zijn.
Auto gaf een verbruik van 22,7 kWh aan. Vier relatief korte afspraken tussendoor, de batterij is denk ik warm gebleven (?). Combi snelweg/stad/80 km-weg. Op de snelweg stel ik 102 km/h en 80 km-weg 84 km/h in. Trek in de stad rustig op en probeer ook verstandig te regeneren. Krijg het idee dat EV rijden een soort "het nieuwe rijden" voor mij wordt.
Absoluut. Overigens ben ik zo relaxed dat ik mijn been soms even onder het stuur zet en met handjes los gaat het prima. De sensor houd je dan voor de gek... Mag natuurlijk niet... maar snap ineens al die tesla rijders wel.

Ik reed 105 en het verbruik liep midden op de dag nog wat verder terug. In de avond koud terug was iets hoger, misschien ook wat wind tegen trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vdtweak
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-05 05:31
JohnDoe77 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 22:32:
[...]

Beetje Off-topic, maar waarom een dashcam en staat zoiets altijd aan? Waar laat hij de beelden?
Meer voor de zekerheid. Er rijden genoeg idioten rond tegenwoordig en als iemand je bijv. gaat brake checken en je knalt achterop heb je mooi bewijs dat je niet schuldig bent. Of gewoon de situatie dat er een ongeluk plaatsvind en je bewijslast hebt. Het maakt je leven in geval van een ongeluk of ongewenste situatie een stuk makkelijker. Dashcam slaat de beelden op een geheugenkaart die je erin doet. Vrijwel elke dashcam schrijft "X hoeveelheid aan minuten" van beelden naar de kaart. Zodra de kaart vol is begint de dashcam het oudste bestand over te schrijven zodat je kan blijven opnemen. Veel dashcams hebben ook een detectie dat als er een schok gebeurt (ongeluk) ze die beelden beveiligd opslaan, en je deze niet zomaar kan verwijderen.

[ Voor 8% gewijzigd door vdtweak op 16-12-2020 08:12 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Poleposition
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12-10-2022
Op You Tube staat een filmpje van een podcast van 2 Noren met Thomas Ingenlath, CEO Polestar, waarin die aangeeft dat het hoge verbruik van de P2 naar beneden moet en dat ze daar softwarematig aan werken.

Overigens zegt hij ook dat de doorgevoerde hardware-ingrepen (inverters en koel/verwarming unit) geen invloed hebben op het verbruik.

[ Voor 24% gewijzigd door Poleposition op 16-12-2020 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvS_68
Recharge P8 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:21:
[...]

Kijk even in je scherm bij inparkeren of als je camera selecteert. Daar kun je parkeersensoren uitzetten en de auto-hold functie van de handrem aan/uitzetten. Misschien bereik je daar nog wat mee?
Bij mij in de P2 kan het wel. DIt ging over de P8 waarbij het schijnbaar anders is. Ik kan het dus niet controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
gister mn eerste 2 issuetjes.

1. kon bij inschakelen achteruit geen cameras meer selecteren. Kreeg alleen het 360 beeld (wilde camera naar achter ivm klein paaltje. kreeg het op geen mogelijkheid voor elkaar. Dacht dat ik zelf een setting had veranderd, maar kon zo 1 2 3 niet vinden wat. Heb uiteindelijk het systeem gereset en dat hielp.

2. tijdens het rijden kreeg ik de melding dat mn sensor vies (of iets wat er op lijkt) was waardoor bepaalde functies niet meer werken (groot licht assistentie enzo) ik was pas net aan het rijden en het was vochtig buiten. ik heb de melding weggedrukt en de voorruit verwarming aangezet (no idea why, dacht wellicht helpt het) en de melding niet meer gezien. (toeval?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shorteh
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 09:42
4v4t4r schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:15:

1. kon bij inschakelen achteruit geen cameras meer selecteren. Kreeg alleen het 360 beeld (wilde camera naar achter ivm klein paaltje. kreeg het op geen mogelijkheid voor elkaar. Dacht dat ik zelf een setting had veranderd, maar kon zo 1 2 3 niet vinden wat. Heb uiteindelijk het systeem gereset en dat hielp.

2. tijdens het rijden kreeg ik de melding dat mn sensor vies (of iets wat er op lijkt) was waardoor bepaalde functies niet meer werken (groot licht assistentie enzo) ik was pas net aan het rijden en het was vochtig buiten. ik heb de melding weggedrukt en de voorruit verwarming aangezet (no idea why, dacht wellicht helpt het) en de melding niet meer gezien. (toeval?)
Puntje 2 had ik vanochtend last van inderdaad. Ook ontwasemen aangezet waarbij de melding ook wegging, lijkt er op dat dat dus wel helpt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P2Void
  • Laatst online: 26-06 11:34
Poleposition schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:50:
Op You Tube staat een filmpje van een podcast van 2 Noren met Thomas Ingenlath, CEO Polestar, waarin die aangeeft dat het hoge verbruik van de P2 naar beneden moet en dat ze daar softwarematig aan werken.

Overigens zegt hij ook dat de doorgevoerde hardware-ingrepen (inverters en koel/verwarming unit) geen invloed hebben op het verbruik.
Neem aan dat het over deze podcast gaat? (In het engels gelukkig, voor degene die de rest ook willen zien..)
https://www.tu.no/artikle...-gi-lavere-forbruk/504273

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brekie
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-02 19:11
Spanky79 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 22:33:
[...]

Absoluut. Overigens ben ik zo relaxed dat ik mijn been soms even onder het stuur zet en met handjes los gaat het prima. De sensor houd je dan voor de gek... Mag natuurlijk niet... maar snap ineens al die tesla rijders wel.

Ik reed 105 en het verbruik liep midden op de dag nog wat verder terug. In de avond koud terug was iets hoger, misschien ook wat wind tegen trouwens.
Heb het idee dat de wind een grote invloed heeft op het verbruik. Zal bij de P8 ook meer zijn dan bij de P2. Een ritje Vlissingen met wind tegen op een gem van 27kw/100km. Gisteren naar Leeuwarden met weing wind een gem van 23.
Verder zou ik graag de accu temperatuur willen weten, dit om wat beter je beste laadmoment te kiezen. Heb het idee dat de laadsnelheid daar erg op varieert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Brekie schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:32:
[...]

Heb het idee dat de wind een grote invloed heeft op het verbruik. Zal bij de P8 ook meer zijn dan bij de P2. Een ritje Vlissingen met wind tegen op een gem van 27kw/100km. Gisteren naar Leeuwarden met weing wind een gem van 23.
Verder zou ik graag de accu temperatuur willen weten, dit om wat beter je beste laadmoment te kiezen. Heb het idee dat de laadsnelheid daar erg op varieert.
Ik weet wel zeker dat wind een grote invloed heeft. Installeer de app Windy anders even :) Kan je gelijk zien hoe de wind staat en wat mogelijk de impact gaat zijn op je trips. Hoe meer je rijd en dat in de gaten houd hoe beter je het bereik kan inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-09 18:18
Shorteh schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:25:
[...]

Puntje 2 had ik vanochtend last van inderdaad. Ook ontwasemen aangezet waarbij de melding ook wegging, lijkt er op dat dat dus wel helpt.
Vraagje: De camera en radar zit toch in het wisgebied van de ruitenwisser? Met andere woorden is even de ruitenwisser/sproeier aan niet afdoende?

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Mga1600 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:31:
[...]

Vraagje: De camera en radar zit toch in het wisgebied van de ruitenwisser? Met andere woorden is even de ruitenwisser/sproeier aan niet afdoende?
ik had de wisser aan, en de melding kwam daarna.. lastig om te bepalen wat het nou precies is geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shorteh
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 09:42
[...]

Ik had de ruitenwisser aan zonder sproeier, dus de ruitenwisser alleen is in ieder geval niet afdoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanborghuis
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 02-01-2024
[P8]
4v4t4r schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:15:

Ik had gisteren precies hetzelfde; had nog geen systeem reset geprobeerd voor de camera's.

Verbruik
Wat mij opvalt is dat de batterij status bij een koude start 'achterloopt'.
Ik ging weg met 90% om ff boodschappen te halen bij de AH (2km van mijn huis).
Bij aankomst daar had ik 89%

Op de parkeerplaats voorverwarmen aan laten staan, en daarna terug. Thuis gaf hij nog steeds 89% aan.
Spullen weggebracht en 5 minuten later ingestapt, bij wegrijden zakt ie ineens naar 84% ...

Op zich geen groot issue, maar echt handig is die vertraging niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Ik kan bevestigen dat de iOS 13.4 update van Apple bij mij het draadloos opladen heeft gefixt op de P8 icm iPhone 11 Pro.
Ik zie nu rechtsbovenin het middenscherm ook een icoontje terwijl de telefoon aan het opladen is, dat had ik ook nog niet eerder gezien.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:40

MaxxMark

HT is Tof!

[...]

Ik zag niet of je p8 of p2 was. Maar bij de P2 is dat niet het geval, daar zit de front-camera en de radar in de grill verwerkt. Overigens zeiden ze in Beesd dat de radar ook wordt verwarmd (bij ijs/sneeuw) en dus dat hij ook in koud weer zal fungeren.

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
Montalbano schreef op woensdag 16 december 2020 @ 12:32:
Ik kan bevestigen dat de iOS 13.4 update van Apple bij mij het draadloos opladen heeft gefixt op de P8 icm iPhone 11 Pro.
Ik zie nu rechtsbovenin het middenscherm ook een icoontje terwijl de telefoon aan het opladen is, dat had ik ook nog niet eerder gezien.
Foto? Zou top zijn! Nu is het onmogelijk te zien of hij wel laadt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
JohnDoe77 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:26:
[...]

Foto? Zou top zijn! Nu is het onmogelijk te zien of hij wel laadt.
Als ik het fototoestel (telefoon) oppak om een foto te maken, is het icoontje weg :-)

Edit: maar het is dit icoontje, en dat staat naast het profiel-poppetje rechtsbovenin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e1Wvut_C2Wdc_AP8KGen-XU5yO4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yPopEJ9XibETv7jYNafJg7rr.png?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door Montalbano op 16-12-2020 14:32 ]

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
MaxxMark schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:30:
[...]

Ik zag niet of je p8 of p2 was.
Ik heb op dit moment nog geen van beide, maar ben in (gespannen) afwachting van een P8.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mga1600
Montalbano schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:28:
[...]

Als ik het fototoestel (telefoon) oppak om een foto te maken, is het icoontje weg :-)
Alleen weggelegd voor de man die sneller fotografeert dan zijn schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
[...]

Ik weet niet of er meer dan 1 camera is, er zit er in ieder geval eentje in het logo in de grill-plaat. En die wordt met dit weer helaas wel snel vies.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Montalbano schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:36:
[...]

Ik weet niet of er meer dan 1 camera is, er zit er in ieder geval eentje in het logo in de grill-plaat. En die wordt met dit weer helaas wel snel vies.
Maar dat is waarschijnlijk de camera voor o.a. het 360 graden beeld, niet de ‘systeem camera/radar’?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Mga1600 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:42:
[...]

Maar dat is waarschijnlijk de camera voor o.a. het 360 graden beeld, niet de ‘systeem camera/radar’?
Dat denk ik ook, maar weet het niet zeker. Bij mijn vorige V60 zat er ook van alles achter de binnenspiegel, maar zat de radar in de grill. Geen idee hoe dat hier allemaal werkt. Ik heb overigens nog maar 1 keer een melding gehad dat de rijhulpsystemen niet beschikbaar waren.

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Montalbano schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:45:
[...]

Dat denk ik ook, maar weet het niet zeker. Bij mijn vorige V60 zat er ook van alles achter de binnenspiegel, maar zat de radar in de grill. Geen idee hoe dat hier allemaal werkt. Ik heb overigens nog maar 1 keer een melding gehad dat de rijhulpsystemen niet beschikbaar waren.
Het zit toch even anders.....zie rechterhelft van dit plaatje (links is de gewone XC40)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lm6Q5oaOOSqr_3dlh7XOg21CQfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MO7theKYsuXe0QF5NmuYn2N3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Mga1600 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:54:
[...]

Het zit toch even anders.....zie rechterhelft van dit plaatje (links is de gewone XC40)[Afbeelding]
Dat wordt dan wat vaker het embleepje poetsen :-)
Of de hele plaat, kan me van de radar wel voorstellen dat die gewoon achter die plastic grillplaat zit.

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeForceFX_BE
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-04-2022
Montalbano schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:57:
[...]

Dat wordt dan wat vaker het embleepje poetsen :-)
Of de hele plaat, kan me van de radar wel voorstellen dat die gewoon achter die plastic grillplaat zit.
Vlug even gekeken in de 3D file en de radar zit enkel achter het rondje van het logo, net boven die camera. Is maar een 9cm op 6cm groot blijkbaar

P2 thunder 20" non-PP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2000jan
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 04-11-2024
[P2 Belgie ALD]

Zonet telefoon gekregen van Polestar ivm de €500 voucher die velen onder jullie al gekregen hebben maar leaseklanten in BE blijkbaar (nog) niet.
Men is aan 't kijken welke mogelijkheden er zijn om de 'early adopters' toch iets te kunnen bieden; bijvoorbeeld een 4de jaar connectiviteit (wat moeilijk gaat bij mij, want ik lease maar 3 jaar), maar plugsurfing tegoed kan ook nog.

To be continued

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jck82
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-06 12:18
P2Void schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:28:
[...]

Neem aan dat het over deze podcast gaat? (In het engels gelukkig, voor degene die de rest ook willen zien..)
https://www.tu.no/artikle...-gi-lavere-forbruk/504273
Die beste man praat niet heel makkelijk zeg.. je moet wel geduld hebben. Wel goed te horen dat ze ook niet tevreden zijn over het energieverbruik en dat ze daar nog wel het e.e.a. denken te kunnen verbeteren.

P8 Glacier Silver | "19 | warmtepomp | Android 10 | Newmotion Laadpaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PvS_68
JohnDoe77 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:01:
[...]

Klopt! Wat wel werkt is in Maps linksboven (P8) op het vergrootglas klikken en dan krijg je de mogelijkheden te navigeren naar onder anderen je recente bestemmingen. Daar is de onderste optie volgens mij “Bewaard” oid en daarin kun je dan wel naar je contacten. En dan daarheen navigeren werkt ook.

Meest vervelende vind ik nog dat je niet de reisvolgorde kunt wijzigen. Wat je als laatste toevoegt, gaat hij als eerste naartoe. Kan bij alle andere navigatiesystemen wel maar in Maps lukt het mij niet.
Yep!!!! Dit werkt idd.
@JohnDoe77 Dank je.

Je kan dus op het middenconsole via Google maps naar je (Google) Contacts navigeren. Helaas dus niet via spraak aangestuurd, maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:13
Dag allen,

Ik wist niet dat dit topic ook bestond maar werd er bij het stellen van mijn vragen opgewezen vanuit het standaard Volvo topic. In het kort: ik ga van werkgever veranderen en mag/kan een nieuwe auto uitzoeken. Ik rij al vele jaren met veel plezier de V40 maar ben nu wel eens toe aan echt iets anders. Ook gewoon qua rijbeleving. Wel ben ik groot Volvo "fan" geworden en denk ik heel serieus aan elektrisch rijden. Ook gezien je komend jaar nog redelijk voordeel hebt van de 12% bijtelling tot 45k. Je zou bijna kunnen zeggen, het is nu of nooit...

Ik heb ondertussen al veel uitgezocht, videos bekeken, reviews gelezen etc en ik kom toch steeds uit op de XC40 P8 of Polestar 2. Ik vind een Tesla helemaal niets (ondanks de beste range) en over de nieuwe Mercedes GLA elektrisch is nog weinig bekend.

Ik heb zowel de XC40 P8 als Polestar al goed in het echt bekeken en die laatste viel me van de buitenkant toch wat tegen. De voorkant vind ik super mooi maar hoe verder je naar achteren gaat, hoe gekker ik de auto vind lijken. Ben heb ik over de XC40 P8 ook wel wat puntjes, maar overal vind ik dat denk ik toch de mooiste auto. En het is een echte SUV natuurlijk en gezien ik in het begin van mijn post al aangaf ook eens wat anders te willen rijden... een SUV is wel echt wat anders dan de lagere V40. Vrijdag ga ik mijn eerste proefritje maken in de P8, ben zo benieuwd! Naast dat ik nooit een SUV heb gereden, wordt het ook zowel mijn eerste automaat als eerste elektrische auto. Wat ik zo lees is het toch wel totaal anders rijden dat even tijd nodig heeft.

Ik zal vast nog met meer vragen komen, maar voor nu toch even mijn allerbelangrijkste vraag en tevens grote twijfel: actieradius van de P8. Volgens Volvo/WLTP zou je 418km bereik hebben, maar we weten allemaal dat dat niet reëel is. Vaak kan je daar toch zo 50-75km van afhalen? Echter las ik wat review van personen die de P8 al even rijden en hun eerste indrukken waren toch behoorlijk zorgwekkend. Vaak werd de 300km niet eens aangetikt of zelfs rond de 270-280KM. Persoonlijk vind ik de 350km grens toch wel heel belangrijk zodat ik eigenlijk altijd of helemaal naar het noorden of helemaal naar het zuiden kan rijden zonder onderweg verplicht ben om op te laden. En dan heb je toch gewoon die 320-350 wel nodig met evt. wat tussenstops.

Ik vroeg me dus af, zijn hier P8 rijders die hier iets meer over kunnen zeggen? Natuurlijk snap ik dat het echte bereik afhankelijk is van zoveel zaken, maar wat is nu een beetje echt een reële inschatting?

Alvast bedankt en natuurlijk ga ik dit topic nog even helemaal van a/z doorlezen, maar dat kost even tijd :)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesnam
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-09 14:37
Juancho schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:00:
Dag allen,

Alvast bedankt en natuurlijk ga ik dit topic nog even helemaal van a/z doorlezen, maar dat kost even tijd :)
Hallo, welkom!

Ik zou dat laatste vooral eerst even doen en evt. vragen daarna stellen. Dit topic staat werkelijk helemaal vol met voorbeelden uit de praktijk. Tegen de tijd dat je de auto geleverd hebt gekregen ben je waarschijnlijk wel klaar met lezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Montalbano schreef op woensdag 16 december 2020 @ 12:32:
Bij mij is het nog niet helemaal in orde, soms gaat het goed maar soms ook niet. Eerst deed hij het nooit dus het gaat de goede kant op. Dit komt waarschijnlijk door de iPhone 12 (pro)!

Tevens zie ik dat Polestar aangeeft dat er en fix moet gaan komen voor de iPhone 12 en dit begin Januari zal komen. Dit zal dan dus ook voor de P8 gelden. Zie hier: https://support.polestar.com/uk/polestar-2/2021/#13020147 Staat er sinds gisteren op!

Jij hebt een iPhone 11 dus dit is inderdaad los helaas en daarom kan het goed zijn dat het bij jou nu in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
...
Ik zal vast nog met meer vragen komen, maar voor nu toch even mijn allerbelangrijkste vraag en tevens grote twijfel: actieradius van de P8. Volgens Volvo/WLTP zou je 418km bereik hebben, maar we weten allemaal dat dat niet reëel is. Vaak kan je daar toch zo 50-75km van afhalen? Echter las ik wat review van personen die de P8 al even rijden en hun eerste indrukken waren toch behoorlijk zorgwekkend. Vaak werd de 300km niet eens aangetikt of zelfs rond de 270-280KM. Persoonlijk vind ik de 350km grens toch wel heel belangrijk zodat ik eigenlijk altijd of helemaal naar het noorden of helemaal naar het zuiden kan rijden zonder onderweg verplicht ben om op te laden. En dan heb je toch gewoon die 320-350 wel nodig met evt. wat tussenstops.

...
De genoemde kilometers zijn denk ik ook nog dat mensen de accu niet helemaal leegrijden, en dat wil je ook niet denk ik... Verder hangt het van veel factoren af, weer, temperatuur en natuurlijk je rechtervoet. Je kunt ongetwijfeld meer km's eruit halen maar dan zou je bijv achter een vrachtauto moeten gaan plakken. Verder moet je denken dat je misschien op locatie geen lader kunt gebruiken dus dan bouw je altijd een marge in zodat je de (snel)lader op de weg naar huis kunt bereiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Dag allen,

Ik wist niet dat dit topic ook bestond maar werd er bij het stellen van mijn vragen opgewezen vanuit het standaard Volvo topic. In het kort: ik ga van werkgever veranderen en mag/kan een nieuwe auto uitzoeken. Ik rij al vele jaren met veel plezier de V40 maar ben nu wel eens toe aan echt iets anders. Ook gewoon qua rijbeleving. Wel ben ik groot Volvo "fan" geworden en denk ik heel serieus aan elektrisch rijden. Ook gezien je komend jaar nog redelijk voordeel hebt van de 12% bijtelling tot 45k. Je zou bijna kunnen zeggen, het is nu of nooit...

Ik heb ondertussen al veel uitgezocht, videos bekeken, reviews gelezen etc en ik kom toch steeds uit op de XC40 P8 of Polestar 2. Ik vind een Tesla helemaal niets (ondanks de beste range) en over de nieuwe Mercedes GLA elektrisch is nog weinig bekend.

Ik heb zowel de XC40 P8 als Polestar al goed in het echt bekeken en die laatste viel me van de buitenkant toch wat tegen. De voorkant vind ik super mooi maar hoe verder je naar achteren gaat, hoe gekker ik de auto vind lijken. Ben heb ik over de XC40 P8 ook wel wat puntjes, maar overal vind ik dat denk ik toch de mooiste auto. En het is een echte SUV natuurlijk en gezien ik in het begin van mijn post al aangaf ook eens wat anders te willen rijden... een SUV is wel echt wat anders dan de lagere V40. Vrijdag ga ik mijn eerste proefritje maken in de P8, ben zo benieuwd! Naast dat ik nooit een SUV heb gereden, wordt het ook zowel mijn eerste automaat als eerste elektrische auto. Wat ik zo lees is het toch wel totaal anders rijden dat even tijd nodig heeft.

Ik vroeg me dus af, zijn hier P8 rijders die hier iets meer over kunnen zeggen? Natuurlijk snap ik dat het echte bereik afhankelijk is van zoveel zaken, maar wat is nu een beetje echt een reële inschatting?

Net een retourtje weer gehad van 140km. Gemiddelde zat op 24,5kWh/100km. Het was 95% snelweg en ACC op 105. Temp 9 graden, verwarming 18 graden en stuur en stoelverwarming op 1.
Hij ging van 90% naar 44%. Conclusie is dat je nu uit moet gaan met rustig rijden van 275 tot 300km max in deze tijd.

Ik ben ook erg benieuwd zodra de zomerbanden erop gaan en de temperatuur naar 15/20 graden gaat of dit veel gaat schelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Bedankt allen voor de eerste reacties! Ik ga even het topic doorlezen komende dagen/weken ;) en dan heb ik vast nog wel meer vragen. Het is trouwens ook zo dat er toch een P4 XC40 aan gaat komen in de loop van 2021? Die heeft dan 1 accu als ik het goed heb maar alsnog zo'n 200pk was volgens mij meer dan genoeg is. Je zou verwachten dat die auto wel een lagere actieradius heeft, maar omdat er 1 accu inzit ipv 2 lijkt het me ook dat het gewicht een (stuk) lager ligt dus wellicht dat dat aardig compenseert? Mijn vaste contactpersoon bij Volvo kon mij hierover helaas nog geen antwoorden op geven. Financieel gezien zou zo'n P4 wel echt top zijn voor mij want puur voor die 400pk zou ik niet direct de P8 perse willen. Juiste prijs/maandbedrag + een overall range van 300-350 vind ik belangrijker. Ben benieuwd dus naar meer info over die P4!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaqer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 20:43
Persoonlijk vind ik de 350km grens toch wel heel belangrijk zodat ik eigenlijk altijd of helemaal naar het noorden of helemaal naar het zuiden kan rijden zonder onderweg verplicht ben om op te laden. En dan heb je toch gewoon die 320-350 wel nodig met evt. wat tussenstops.
350 haal je niet zomaar, 300 is realistisch. Mijn advies op dit ene berichtje; neem een benzine auto of een Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Tweaqer schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:43:
[...]

350 haal je niet zomaar, 300 is realistisch. Mijn advies op dit ene berichtje; neem een benzine auto of een Tesla.
Of een Kia, of Hyundai.. die halen dat weer wel samen met Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Tweaqer schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:43:
[...]

Een benzine variant van de XC40 vind ik ook zeker interessant maar wat ik wel echt super jammer vind is dat je daar geen Android systeem in kan laten zetten. Dat vind ik zo'n dik pluspunt dat het wel eens een dealbreaker kan zijn voor mij.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Mga1600 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:30:
[...]

Alleen weggelegd voor de man die sneller fotografeert dan zijn schaduw.
Hah! Toch mooi gelukt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xW3NZJdin7_BQ4Vc0-hKDQFVjCE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0W5lZQ7pimDIYjNZHLQ2csEf.jpg?f=fotoalbum_large

P8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pr8chtig
  • Laatst online: 07-12-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72wZucGv4DONTE_BCOkdaexy--Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WtMFSpdVKeRYII7ndgJoemeI.jpg?f=fotoalbum_large

Snelle auto, letterlijk. 1 December 's-middags opgehaald.. ;)

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spanky79
Dag allen,

Ik zit nu in de winter met nog beperkte ervaring rond de 300km, misschien iets meer aangezien verbruik wat terugloopt als je lang dezelfde snelheid rijdt. (met de autopilot op 105km/u) In de zomer zal het ongetwijfeld meer zijn, gok op 350km ongeveer.

Overigens rijd ik buiten corona ook wel redelijk wat, maar vind een pauze ergens halverwege ook met een volle tank Diesel noodzakelijk. Ik rijd nooit in een keer naar groningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Pr8chtig schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:27:
[Afbeelding]

Snelle auto, letterlijk. 1 December 's-middags opgehaald..
Balen! Normaal kun je daar met z’n een flink deel van een eenvoudige maaltijd in een restaurant mee afrekenen. Zonde van het geld dus, maar wel weer een ‘geluk’ dat de restaurants toch dicht zijn......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ach-jee
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:37
Pr8chtig schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:27:
[Afbeelding]

Snelle auto, letterlijk. 1 December 's-middags opgehaald..
Flitsmeister komt extra van pas met al dat vermogen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raoel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-09 20:45
[P8]
en misschien ook [P2]?

Achteruit rijden "gevoelig"
Zowel mijn vrouw en ik hebben al eens ervaren dat de achteruit iets te snel te veel vermogen wil leveren.
Meer mensen die dit ook zo ervaren? Of is het toch gewenning dat dit met een plofmotor en koppeling pedalen anders doseren is :+ ?

Ins ons geval hebben we een parkeerplaats waar de parkeerplaatsen haaks op de rijstrook liggen. Tussen de rijstrook en de plaatsen/vakken in ligt een goot. Die goot is behoorlijk diep.
Wij parkeren bijna altijd achteruit in en wanneer de voorwielen in de goot staan moet geef je soms iets meer druk op je pedaal om daar uit te komen. Als je niet oplet wordt je zowat in je gordel gedrukt en moet je snel in de ankers of je zit tegen het hekwerk van de aangrenzende bewoner.
Mijn vrouw heeft het al 2x gehad, ik zojuist voor het eerst. Schrok me kapot. Voor mijn gevoel trapte ik toch echt niet flink in.

Daarna even een stuk naar voren gereden en dan eens een flinke maar korte duw naar beneden, hoe hard kan dit ding achteruit? De versnelling is dan in ieder geval enorm. Wat mij betreft mag dit wat minder.
Misschien is het ook nog wennen, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP8
  • Laatst online: 15-09-2023

JP8

Juancho schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:32:
Bedankt allen voor de eerste reacties! Ik ga even het topic doorlezen komende dagen/weken ;) en dan heb ik vast nog wel meer vragen. Het is trouwens ook zo dat er toch een P4 XC40 aan gaat komen in de loop van 2021? Die heeft dan 1 accu als ik het goed heb maar alsnog zo'n 200pk was volgens mij meer dan genoeg is. Je zou verwachten dat die auto wel een lagere actieradius heeft, maar omdat er 1 accu inzit ipv 2 lijkt het me ook dat het gewicht een (stuk) lager ligt dus wellicht dat dat aardig compenseert? Mijn vaste contactpersoon bij Volvo kon mij hierover helaas nog geen antwoorden op geven. Financieel gezien zou zo'n P4 wel echt top zijn voor mij want puur voor die 400pk zou ik niet direct de P8 perse willen. Juiste prijs/maandbedrag + een overall range van 300-350 vind ik belangrijker. Ben benieuwd dus naar meer info over die P4!
Ik denk dat je het wel goed begrijpt. Maar voor de zekerheid, het gaat alleen niet om het aantal accu's maar om het aantal elektromotoren. Op het huidige P8 model zit op de vooras één elektromotor en op de achteras één. Hierdoor heb je standaard AWD op de P8. Bij de te verwachten P4 versie heb je naar alle waarschijnljjkheid alleen een elektromotor op de achteras. Wat je +/- 200 pk zal geven. Voldoende voor de auto. Die 400 PK is in mijn ogen niet perse nodig, maar ik denk dat Volvo hoog heeft willen instappen om mensen (early adopters) over te halen om elektrisch te gaan rijden.

Wanneer de P4 zal komen is volgens mij ook nog niet gecommuniceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
JP8 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:09:
[...]

Ik denk dat je het wel goed begrijpt. Maar voor de zekerheid, het gaat alleen niet om het aantal accu's maar om het aantal elektromotoren. Op het huidige P8 model zit op de vooras één elektromotor en op de achteras één. Hierdoor heb je standaard AWD op de P8. Bij de te verwachten P4 versie heb je naar alle waarschijnljjkheid alleen een elektromotor op de achteras. Wat je +/- 200 pk zal geven. Voldoende voor de auto. Die 400 PK is in mijn ogen niet perse nodig, maar ik denk dat Volvo hoog heeft willen instappen om mensen (early adopters) over te halen om elektrisch te gaan rijden.

Wanneer de P4 zal komen is volgens mij ook nog niet gecommuniceerd.
En juist die accu's zorgen toch voor het behoorlijk hoge gewicht? En dat heeft natuurlijk weer flinke invloed op je range. Ben dus benieuwd hoe dat dan met de P4 zal gaan. Mindere range door 1 accu maar wel fors lichter waardoor het wellicht zo goed als volledig gecompenseerd wordt en de range gelijk is met de P8. Ik heb echter 0 ervaring met elektrische auto's dus of het zo'n simpele rekensom gaat worden... geen flauw idee :). Enige wat ik wel weet is dat een 40k/45k variant in de portemonnee wel fors zal schelen ivm de P8.

Trouwens, wellicht (ik denk het wel) is het al voorbij gekomen, maar ik kreeg nog van een bekende dit linkje door:https://ev-database.nl/auto/1188/Volvo-XC40-P8-AWD-Recharge

Volgens mij kloppen die afstanden wel redelijk?

Praktische Actieradius tussen 230 - 480 km

Stad - Winter * 335 km
Snelweg - Winter * 230 km
Gecombineerd - Winter * 280 km
Stad - Zomer * 480 km
Snelweg - Zomer * 290 km
Gecombineerd - Zomer * 365 km

[ Voor 14% gewijzigd door Juancho op 16-12-2020 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spanky79
Juancho schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:20:
[...]

En juist die accu's zorgen toch voor het behoorlijk hoge gewicht? En dat heeft natuurlijk weer flinke invloed op je range. Ben dus benieuwd hoe dat dan met de P4 zal gaan. Mindere range door 1 accu maar wel fors lichter waardoor het wellicht zo goed als volledig gecompenseerd wordt en de range gelijk is met de P8. Ik heb echter 0 ervaring met elektrische auto's dus of het zo'n simpele rekensom gaat worden... geen flauw idee :). Enige wat ik wel weet is dat een 40k/45k variant in de portemonnee wel fors zal schelen ivm de P8.

Trouwens, wellicht (ik denk het wel) is het al voorbij gekomen, maar ik kreeg nog van een bekende dit linkje door:https://ev-database.nl/auto/1188/Volvo-XC40-P8-AWD-Recharge

Volgens mij kloppen die afstanden wel redelijk?

Praktische Actieradius tussen 230 - 480 km

Stad - Winter * 335 km
Snelweg - Winter * 230 km
Gecombineerd - Winter * 280 km
Stad - Zomer * 480 km
Snelweg - Zomer * 290 km
Gecombineerd - Zomer * 365 km
Zoals gezegd: er zit 1 motor in en niet de helft aan accu’s.

Verwacht dat de range iets groter is, maar weet niet of het echt veel uitmaakt. De ranges die je opschrijft lijken in de buurt te komen van wat ik in dit topic lees. Alhoewel ik met 95% snelweg toch echt wel ongeveer op 300km zou komen iig gisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:07
Minder motorvermogen betekent ook minder capaciteit om te regeneren. Dus of een P2 of P8 met 1 motor in de praktijk zuiniger is betwijfel ik.

@raoel Wegrijden bij parkeren: het is ook de handrem die gelost wordt als je wegrijdt, dus zodra de auto een stukje bewogen heeft rolt ie ineens wat lichter. Ik vind het gaspedaal in de P2 trouwens perfect doseerbaar, juist bij zeer lage snelheden.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
guido66 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:57:
Minder motorvermogen betekent ook minder capaciteit om te regeneren. Dus of een P2 of P8 met 1 motor in de praktijk zuiniger is betwijfel ik.

@raoel Wegrijden bij parkeren: het is ook de handrem die gelost wordt als je wegrijdt, dus zodra de auto een stukje bewogen heeft rolt ie ineens wat lichter. Ik vind het gaspedaal in de P2 trouwens perfect doseerbaar, juist bij zeer lage snelheden.
Goed punt. Dat zal het voordeel van minder verspilde pk’s grotendeels opheffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raoel
guido66 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:57:
Nee, het betreft het achteruit rijden, niet vooruit. Dan staat de handrem er dus nog niet op.
In ons geval valt het misschien op door de diepe goot tijdens het achteruit inparkeren.

Ik zal ook eens gaan testen of er verschil zit tussen het doseren van vermogen voor het vooruit en achteruit rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 08:41

Rianata

Have you played Atari today?

raoel schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:20:
[...]

Nee, het betreft het achteruit rijden, niet vooruit. Dan staat de handrem er dus nog niet op.
In ons geval valt het misschien op door de diepe goot tijdens het achteruit inparkeren.

Ik zal ook eens gaan testen of er verschil zit tussen het doseren van vermogen voor het vooruit en achteruit rijden.
Misschien dat je de auto even in de AWD mode kunt zetten wanneer je met je voorwielen in de goot staat om beter te kunnen doseren?

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
[...]

Ik ga vrijdag proefrijden in de P8 en stiekem ben ik ergens toch wel wat nerveus of het allemaal wel goed gaat oOo

Enerzijds omdat het echt een bak PKs is waar ik nooit mee gereden heb maar misschien nog wel meer dat ik nooit met een elektrische auto of zelfs automaat gereden heb. Dus het zal vast enorm wennen worden. Denk dat ik eerst maar eens rustig de tussendoor weggetjes pak en de stillere wegen tussen dorp en stad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
Rianata schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:23:
[...]

Misschien dat je de auto even in de AWD mode kunt zetten wanneer je met je voorwielen in de goot staat om beter te kunnen doseren?
AWD is permanent aan, kan niet uit.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
[...]

Misschien eens met creep aan proberen, je hebt dan je voet op de rem in plaats van op het gaspedaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spanky79
Juancho schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:24:
[...]

Ik ga vrijdag proefrijden in de P8 en stiekem ben ik ergens toch wel wat nerveus of het allemaal wel goed gaat oOo

Enerzijds omdat het echt een bak PKs is waar ik nooit mee gereden heb maar misschien nog wel meer dat ik nooit met een elektrische auto of zelfs automaat gereden heb. Dus het zal vast enorm wennen worden. Denk dat ik eerst maar eens rustig de tussendoor weggetjes pak en de stillere wegen tussen dorp en stad ;)
Ik was binnen 3 minuten gewend. Wel wat huurauto’s in de usa met automaat gereden.

Extreem makkelijk. Opd is zo mogelijk nog makkelijker.

Qua power: die is enorm, maar het pedaal is vergeeflijk. Maak je geen zorgen. Het rijdt heel relaxed.

[ Voor 6% gewijzigd door Spanky79 op 16-12-2020 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raoel
Voor de goede order:
Ik vind het verder een geweldige auto. We rijden met OPD, werkt heerlijk en kan er ontzettend relaxed mee rijden en indien gewenst... duw in je rug.
Doseren van vermogen met gewoon rijden is geen enkel probleem.

Ik zal ook een testen hoe het is zonder OPD en het achteruit rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGee1
  • Laatst online: 26-07-2024
Juancho schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:07:
[...]

Een benzine variant van de XC40 vind ik ook zeker interessant maar wat ik wel echt super jammer vind is dat je daar geen Android systeem in kan laten zetten. Dat vind ik zo'n dik pluspunt dat het wel eens een dealbreaker kan zijn voor mij.
Vanaf MY22 (juni2021) ook beschikbaar op de “normale” modellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
SMGee1 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:10:
[...]

Vanaf MY22 (juni2021) ook beschikbaar op de “normale” modellen
ow serieus! Ik begreep dat dat niet meer op de benzine XC40 zou kunnen en dat het echt voor de elektrische auto's was en is. Dat maakt het verhaal wellicht iets anders en zou een benzine variant nog een optie kunnen zijn. Maar dat wordt dan weer financieel de boel uitzoeken aangezien je dan natuurlijk de volle 22% bijtelling betaald, ondanks dat de auto wel iets van 10k goedkoper. Mijn vaste contactpersoon had me al een offerte gestuurd van een T2 model met de benodigde opties en die zat rond de 52k maar wel €150 eigen bijdrage extra. Maargoed dat is voor het andere Volvo topic. Maar wel goed dat je het zegt, ik wist het oprecht niet. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2Void
  • Laatst online: 26-06 11:34
[...]Nee, het betreft het achteruit rijden, niet vooruit. Dan staat de handrem er dus nog niet op.

Welliswaar P2 maar mogelijk ook voor P8 onderdeel van "de laatste" update:
- Rijervaring: verbeteringen in het starten vanuit stilstand, inclusief vloeiender vrijgave van de rem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVdriver
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-09 21:11
AC lader werkt niet, na insteken stekker start op groen, 2 sec later geel, en weer groen en weer geel en zo verder. kWh meter doet het ook niet al lijkt de lader wel aan (ook geprobeerd bij publieke lader, zelfde resultaat). Iemand suggesties?

Opgelost: 15 min op slot en na 3de poging (ja 3x 15 min) is het laden gestart.

[ Voor 14% gewijzigd door EVdriver op 16-12-2020 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
EVdriver schreef op woensdag 16 december 2020 @ 21:10:
AC lader werkt niet, na insteken stekker start op groen, 2 sec later geel, en weer groen en weer geel en zo verder. kWh meter doet het ook niet al lijkt de lader wel aan (ook geprobeerd bij publieke lader, zelfde resultaat). Iemand suggesties?
Sorry geen oplossing maar ik heb de laatste weken zoveel videos van de P8 en P2 gekeken en toevallig kwam ik best vaak tegen bij de P2 dat er problemen waren met laden. Ene keer werkt het niet, andere keer pas na een paar keer....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 08:41

Rianata

Have you played Atari today?

guido66 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:33:
[...]

AWD is permanent aan, kan niet uit.
Excuus ik bedoelde de Off road-stand :-)

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreadnought
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-09 11:04
[P8]

Sinds 2 weken ben ik in het bezit van een P8, welke ik rij op 19" velgen. De auto rijdt heerlijk, maar er toch één puntje van aandacht voor me en dat is wel het verbruik / de range.

Ik heb er amper 800km opzetten dus het is wellicht wat vroeg om echt goede uitspraken te doen, maar ik zie hier allerhande screenshots langskomen van meen verbruik van 25kWh/100km of lager. Ik blijf maar rond de 30 hangen, terwijl ik m.i. alles uit de kast trek om zuinig te rijden.

Op een rijtje:
  • Auto voorverwarmen middels de parkeerverwarming
  • OPD uitgeschakeld
  • Niet remmen, maar laten uitrollen en / of regenereren
  • Weinig tot geen gebruik van verwarmingen
  • Niet hard rijden of hard optrekken, gewoon gemoedelijk met het verkeer mee
  • M.n. ritjes van een minuut of 30, 105km/h max
Wat doe ik fout? Hoe halen sommigen hier 25 of minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanborghuis
Dreadnought schreef op woensdag 16 december 2020 @ 22:05:
[P8]

Sinds 2 weken ben ik in het bezit van een P8, welke ik rij op 19" velgen. De auto rijdt heerlijk, maar er toch één puntje van aandacht voor me en dat is wel het verbruik / de range.

...

Ik denk niets. Ik zit zelf ook meer richting de 30 dan de 25. Hoe langer de rit, des te zuiniger hij wordt bij mij. Korte stukjes is funest voor het verbruik. Ga ik een uur rijden, dan kom ik meer in de buurt van de 25.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P2Hattem
  • Laatst online: 14-08 18:57
henkjanborghuis schreef op woensdag 16 december 2020 @ 22:36:
[...]

Ik denk niets. Ik zit zelf ook meer richting de 30 dan de 25. Hoe langer de rit, des te zuiniger hij wordt bij mij. Korte stukjes is funest voor het verbruik. Ga ik een uur rijden, dan kom ik meer in de buurt van de 25.
En vergeet niet de buitentemperatuur. Best een verschil met vorige week toen het ‘s ochtends 1-3 graden was tegen 8-9 graden nu.

P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
[P8]

Ik heb er amper 800km opzetten dus het is wellicht wat vroeg om echt goede uitspraken te doen, maar ik zie hier allerhande screenshots langskomen van meen verbruik van 25kWh/100km of lager. Ik blijf maar rond de 30 hangen, terwijl ik m.i. alles uit de kast trek om zuinig te rijden.
Ongetwijfeld een hele domme vraag, sorry alvast, maar ik heb er 0,0 verstand van nog :). Maar hoe bereken je op basis van 25 of 30 kWh/100km wat je range is? |:( 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreadnought
Juancho schreef op woensdag 16 december 2020 @ 22:48:
[...]Ongetwijfeld een hele domme vraag, sorry alvast, maar ik heb er 0,0 verstand van nog :). Maar hoe bereken je op basis van 25 of 30 kWh/100km wat je range is? |:( 8)7
De berekening zal vast niet geheel kloppen, maar je weet wat de bruikbare capaciteit van je accu is. Bijv. indien je een accu van 100kWh hebt en je gebruikt 25kWh/100km dan kun je exact 400km op je accu rijden. Deze berekening gaat dan wel uit van een constant verbruik, starten met 100% lading en stoppen bij helemaal leeg c.q. deze berekening ietwat theoretisch van aard. Maar het geeft je een idee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
henkjanborghuis schreef op woensdag 16 december 2020 @ 22:36:
[...]

Hier idem. Vanmorgen paar korte ritjes (onverwarmd) van in totaal 23km. De eerste 15km verbruik ver boven de 40kWh/100km. Daarna dalend naar 35.

Vanavond ritje van 15km wat beter doorreed, half 80 half 50. Verbruik 27.

En langere (snelweg) ritten daalt het verbruik redelijk hard. Ik snap die staatjes met zuinig stadsverkeer dan ook niet. 80-100 en dan lekker met de flow meerijden en weinig stoppen, dat lijkt het zuinigst.

Ben er wel van overtuigd dat het verbruik er vanaf het voorjaar heel anders uit zal zien.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvS_68
[P8]

Op een rijtje:
  • Auto voorverwarmen middels de parkeerverwarming
  • OPD uitgeschakeld
  • Niet remmen, maar laten uitrollen en / of regenereren
  • Weinig tot geen gebruik van verwarmingen
  • Niet hard rijden of hard optrekken, gewoon gemoedelijk met het verkeer mee
  • M.n. ritjes van een minuut of 30, 105km/h max
De variabelen die je niet noemt zijn temperatuur, waarop al een aantal mensen gereageerd hebben en bandenspanning. Bij mij had de bandenboer de banden op 2,5 bar gezet i.p.v. 3. Dat kan ook wel iets scheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreadnought
PvS_68 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 23:14:
[...]

De variabelen die je niet noemt zijn temperatuur, waarop al een aantal mensen gereageerd hebben en bandenspanning. Bij mij had de bandenboer de banden op 2,5 bar gezet i.p.v. 3. Dat kan ook wel iets scheen.
Ik ben me bewust van de impact van temperatuur op het verbruik, ik benoemde het m.n. niet omdat ik daar zelf helaas weinig controle over heb. Als ik dat wel zou hebben dan hadden we heel het jaar hoogzomer :).

Bandenspanning.. da's een goede. Ik zal het eens gaan controleren, vooralsnog heb ik aangenomen dat de Volvo garage weet wat ze doen. Dat is hopelijk ook zo, maar je weet maar nooit. De aflevering van mijn auto is duidelijk een haastklus geweest (matig gepoetst, nog stukjes afdekplastic in de auto, kappen niet goed dichtgeklikt enz.). Wie weet geldt dat ook wel voor het vullen van de banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
Montalbano schreef op woensdag 16 december 2020 @ 23:07:
[...]

Hier idem. Vanmorgen paar korte ritjes (onverwarmd) van in totaal 23km. De eerste 15km verbruik ver boven de 40kWh/100km. Daarna dalend naar 35.

Vanavond ritje van 15km wat beter doorreed, half 80 half 50. Verbruik 27.

En langere (snelweg) ritten daalt het verbruik redelijk hard. Ik snap die staatjes met zuinig stadsverkeer dan ook niet. 80-100 en dan lekker met de flow meerijden en weinig stoppen, dat lijkt het zuinigst.

Ben er wel van overtuigd dat het verbruik er vanaf het voorjaar heel anders uit zal zien.
Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar. En ik ben ook wel benieuwd naar hoe de auto zich gedraagt tijdens een langere rit.. het coronatijdperk is waardeloos om dat te weten, ik kom niet echt ver momenteel. Niet dat ik normalerwijs heel erg ver ga, maar nu kom ik gewoon nergens..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Dreadnought schreef op woensdag 16 december 2020 @ 23:23:
[...]

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar. En ik ben ook wel benieuwd naar hoe de auto zich gedraagt tijdens een langere rit.. het coronatijdperk is waardeloos om dat te weten, ik kom niet echt ver momenteel. Niet dat ik normalerwijs heel erg ver ga, maar nu kom ik gewoon nergens..
Juist in Corona tijd, gewoon een doel uitkiezen (wellicht met een of twee snelladers op de route voor de zekerheid) en rijden met dat ding! 😀

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
P2Hattem schreef op woensdag 16 december 2020 @ 22:39:
[...]

En vergeet niet de buitentemperatuur. Best een verschil met vorige week toen het ‘s ochtends 1-3 graden was tegen 8-9 graden nu.
Is er zolangzamerhand al een idee of de warmtepomp in de praktijk wat bijdraagt aan de range? Hoor je die warmtepomp trouwens van buitenaf of binnenuit? Bij de ID3 is die kennelijk goed hoorbaar zag en hoorde ik in een video

• Dreadnought
Montalbano schreef op woensdag 16 december 2020 @ 23:32:
[...]

Juist in Corona tijd, gewoon een doel uitkiezen (wellicht met een of twee snelladers op de route voor de zekerheid) en rijden met dat ding! 😀
Ja daarvoor moet je ook nog eens tijd hebben. Ik heb het drukker dan ooit tevoor!

• Dreadnought
Mga1600 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 23:58:
[...]

Is er zolangzamerhand al een idee of de warmtepomp in de praktijk wat bijdraagt aan de range? Hoor je die warmtepomp trouwens van buitenaf of binnenuit? Bij de ID3 is die kennelijk goed hoorbaar zag en hoorde ik in een video
Geen idee, zou sws maar 30km max bedragen las ik? Heb de optie er wel bijgenomen, alles voor extra range he ;)

• petervanstuiven
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-05 20:14
Dreadnought schreef op woensdag 16 december 2020 @ 23:22:
[...]

Ik ben me bewust van de impact van temperatuur op het verbruik, ik benoemde het m.n. niet omdat ik daar zelf helaas weinig controle over heb. Als ik dat wel zou hebben dan hadden we heel het jaar hoogzomer :).

Bandenspanning.. da's een goede. Ik zal het eens gaan controleren, vooralsnog heb ik aangenomen dat de Volvo garage weet wat ze doen. Dat is hopelijk ook zo, maar je weet maar nooit. De aflevering van mijn auto is duidelijk een haastklus geweest (matig gepoetst, nog stukjes afdekplastic in de auto, kappen niet goed dichtgeklikt enz.). Wie weet geldt dat ook wel voor het vullen van de banden.
De binnentemperatuur scheelt ook erg veel. Er zijn mensen die op 23 graden rijden en sommige op 17 of zelfs uit. Dat scheelt ook behoorlijk in verbruik, zeker 2-3 kw/100km. Airco aan of uit scheelt ook iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkjanborghuis
petervanstuiven schreef op donderdag 17 december 2020 @ 07:01:
[...]

De binnentemperatuur scheelt ook erg veel. Er zijn mensen die op 23 graden rijden en sommige op 17 of zelfs uit. Dat scheelt ook behoorlijk in verbruik, zeker 2-3 kw/100km. Airco aan of uit scheelt ook iets.
Ik heb het inderdaad niet koud met 21 graden, stoelverwarming op 2 en stuurverwarming op 1
>:)

• GeForceFX_BE
Ik lees hier veel ervaringen van verbruik bij 100km/u maar zijn er eigenlijk al mensen met ervaring aan "echte snelweg snelheden", 120-130km/u? Als ik zo lees dat je bij 100km/u al tevreden mag zijn met 25kW/100km ben ik wel benieuwd naar wat we hier in belgië zouden mogen verwachten :)

P2 thunder 20" non-PP

• Spanky79
GeForceFX_BE schreef op donderdag 17 december 2020 @ 08:14:
Ik lees hier veel ervaringen van verbruik bij 100km/u maar zijn er eigenlijk al mensen met ervaring aan "echte snelweg snelheden", 120-130km/u? Als ik zo lees dat je bij 100km/u al tevreden mag zijn met 25kW/100km ben ik wel benieuwd naar wat we hier in belgië zouden mogen verwachten :)
Dat zijn in Nederland 'echte' snelwegsnelheden tegenwoordig.

Verbruik zal nog wel flink stijgen bij 130. Op basis van kwadratische verhoging van lichtweerstand heb je het ten opzichte van 100km/u (1*1)over 1,3*1,3 (130 x 130) en dan is het verbruik zo'n 40% hoger. Dus reken maar op 30-35.

Er zweeft hier in het topic ook nog een veel betere berekening rond trouwens. Maar geen idee waar die te vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Spanky79 op 17-12-2020 08:29 ]

• GeForceFX_BE
Spanky79 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 08:28:
[...]

Dat zijn in Nederland 'echte' snelwegsnelheden tegenwoordig.

Verbruik zal nog wel flink stijgen bij 130. Op basis van kwadratische verhoging van lichtweerstand heb je het ten opzichte van 100km/u (1*1)over 1,3*1,3 (130 x 130) en dan is het verbruik zo'n 40% hoger. Dus reken maar op 30-35.

Er zweeft hier in het topic ook nog een veel betere berekening rond trouwens. Maar geen idee waar die te vinden.
Ik weet dat dit in NL de snelwegsnelheid is, maar is niet zo dat jullie vanaf een bepaald uur wel 130km/u mogen?

P2 thunder 20" non-PP

Pagina: 1 ... 127 ... 247 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een Tesla versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic.