De eenheid km/h als laadsnelheid op het display achter het stuur houdt me bezig.
Op zich is het best logisch omdat de eenheid kW niemand iets zegt over hoe snel je de range aan het vergroten bent.
km/h doet dat wel; iedereen snapt dat als je een half uur laadt met 100 km/h dat je daarna 50 km extra kan rijden.
Neemt niet weg dat we gewoon de keuze moeten hebben om kW te zien in plaats van km/h.
Al is het maar om te zien of we de maximale laadsnelheid halen.
Ik heb zitten puzzelen hoe de omzetting van km/h naar kW gemaakt kan worden aan de hand van alle foto's die mensen lieten zien en de data die ik zelf heb bijgehouden.
Dan lijkt het er op dat de laad-eenheid km/h afhankelijk is van wat de auto op dat moment ziet als maximaal bereik bij een volle batterij, dus rekening houdend met de buitentemperatuur en je rijstijl.
Op zich logisch, maar de omrekenfactor van [km/h] naar [P] is dus niet een enkel getal maar een formule met het maximum bereik van de volle batterij er in.
In ieder geval zie ik dat tijdens een laadsessie, de verhouding tussen P (op display van de laadpaal) en km/h (op display in de auto) constant blijft, en dat klopt natuurlijk omdat de buitentemperatuur redelijk constant blijft. En de auto gewoon je recente verbruik pakt.
Hier kom ik op uit:
P = 78 x V / Bereik_met_volle_bat
Die 78 komt van de 78 kWh, de capaciteit van de batterij.
Dus stel ik lees op het display achter het stuur 306 km/h en ik zou met volle batterij 325 km kunnen rijden, dan is de laadsnelheid P gelijk aan
78 x 306 / 325 = 73 kW
En omgekeerd, als ik aan het laden ben en ik lees op de laadpaal 108 kW, dan zou ik met datzelfde bereik van 325 km (op basis van volle batterij) dus 108 x 325 / 78 = 450 km/h moeten zien op het display achter het stuur.
Je moet dus wel de het bereik weten dat je zou halen met volle batterij op dat moment, om de omrekening te maken, maar dat is eenvoudig te berekenen met de gegeven huidige actieradius en het accupercentage in je display.
Volledig is het dus:
P = 78 x V x 0,01 x Bat% / actieradius
Kunnen we eens testen of dit ongeveer klopt met real life data?
[
Voor 4% gewijzigd door
darwusch op 07-12-2020 17:13
]