Brekie schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 08:01:
Schrik😧
Gisteren ochtend mijn eerste langere rit van 137km gemaakt naar Zeeland. Dat was toch even slikken met een gem verbruik van 27.3!!
Gestart met 90%, op bestemming nog slechts 36% over. Dat is dus 54% acculading over 137km.
Condities: cruise 105km/h, 20gr AC, 6gr buiten temp. Wel veel, veel tegenwind.
Wat ik opvallend vond is dat bij vertrek Google maps al aangaf dat ik op 36% zou aankomen op bestemming. Alsof hij mijn verbruik vooraf al wist.
Verder geen straf om wat langer in deze auto te moeten doorbrengen hoor😉
Herkenbaar!
[p2]
TLDR: Leuke rit gemaakt, geweldige auto, wel wat voorlopige minpuntjes tov de v60 en mbt het dashboard / middenscherm.
Gisteren (4 december) een rit gemaakt vanuit Delft naar Arnhem (132km). Geladen tot 90% want ik nam aan (enigszins onterecht blijkt nu) dat ik daarmee wel op en neer zou kunnen.
Condities:
Preconditioning: Kort (15 minuten) terwijl hij nog aan de laadpaal hing.
ACC op 100km/h (84km/h gemiddeld rittijd 01:37)
Buiten temp: +- 6gr
Climate Control: 20gr, stoelverwarming aan, stuurverwarming uit
One pedal driving: uit
20" velgen (standaard/zomerbanden)
Bij vertrek gaf hij aan dat ik ook rond de 36% zou gaan hebben. Uitgaande van start 90% zou ik dus 45% moeten hebben wilde ik terug komen.
Ik heb bewust acc op 100km/h gezet en ging er een beetje van uit dat de prognose gebaseerd was op mijn eerder (1e dag) rijgedrag. Tijdens de rit wist ik het op te krikken naar 49%(!).
Uiteindelijk verbruik is uitgekomen op 22.3 kWh/100km
Daarna via Westervoort gegaan en daar een uurtje aan een 11kWh paal gehangen omdat Google Maps aangaf dat ik het niet zou redden en op 0% zou staan (Was het precies 0%? Of gaat hij niet lager? Want ik zou het hier super nuttig hebben gevonden als er had gestaan dat ik op -8% zou aankomen zodat ik weet hoeveel ik moest laden).
Hij laadde vervolgens met de verwachtte (gehoopte) 30 a 40 km/h waardoor ik er iets van 10% bij wist te proppen
Bij vertrek gaf Google Maps aan dat ik nog 6% zou hebben bij aankomst.
Terugrit begonnen op ACC 100. Ondanks dat de auto nog wat warm zou zijn van de heenrit (één uurtje afgekoeld in de buitenlucht) viel me bij vertrek op dat hij toch vrij hoog in zijn verbruik zat. Blijkbaar toch meer afgekoeld dan gewenst.
Tijdens de rit liep het percentage weer langzaam op. Met 2 % extra er bij bij aankomst besloot ik de ACC wat naar 105 te zetten. En wat later ook naar 120. Uiteindelijk ergens na Utrecht ook nog een stukje op 130 / 140 gezet. En uiteindleijk op mn bestemming gekomen met 10% batterij (ik ben foto vergeten te maken... doe ik misschien straks nog).
Ervaringen:
Na een wat langere rit toch beter ervaringen kunnen opdoen. Zeker omdat ik van een v60 (MY2014) vandaan kom en die nog vers in het geheugen zit vallen mij een aantal vergelijkende dingen op:
Het 'gas' pedaal is heel erg gericht op zuinig rijden. Het duurt best lang voordat je 'gaat rijden'. Ik vind dat wel een pluspunt, ondanks dat het wat extremer is dan bij de v60.
De One pedal driving heb ik volledig uitgezet. Ook met het oog op het uitrollen wat eerder is genoemd. En regenereren doet hij vervolgens ook gewoon op het remmen (ik zou had wel graag gezien of/wanneer ik over de grens heen ga van regeneratie en dat hij daadwerkelijk de remblokjes gebruikt). Saillant detail is dat hij in deze stand niet
helemaal niks doet. Als je langzaam rijdt en het gas loslaat komt hij toch sneller tot stilstand dan je verwacht met 'uitrollen'. Ofwel hij remt uiteindelijk toch wel 'iets'.
De ACC lijkt echt BIZAR veel op de v60. Je merkt subtiele verschillen in dat de p2 wat energiezuiniger accelereert (de v60 deed wat enthousiaster

). Gezien het feit dat het onderliggende systeem Android Automotive is hebben ze dat stuk dus erg goed opnieuw gemaakt. Ook het afremmen is subtieler. Bij een ingestelde snelheid van 105 op een auto afrijden die 100 rijdt zorgt er voor dat hij soms bijna onmerkbaar daarop aanpast. Een paar keer gehad dat ik na een vrij lange tijd er achter kwam dat ik een flink stuk onder de ingestelde snelheid reed en toch maar van baan wisselde.
Het aan/uitzetten van de ACC is ook fijner tov de v60. Het aanzetten pakt meteen je huidige snelheid als startpunt. Bij de v60 moest ik de ACC aanzetten en vervolgens op + (of -) drukken waarna hij op dat moment pas de huidige snelheid pakte. Daar gebruikte ik dus vrijwel altijd de recall knop. In de p2 gebruik ik gewoon aan/uit omdat dat vaak past bij mijn verwachting.
De wegligging is echt bizar, en hoe hij de bocht om gaat geeft het gevoel dat je alles met dat ding kan. Die v60 lag ook als een blok op de weg, maar dit is wel effe een stapje anders!
Pilot Assist bevalt super goed! Geen onverklaarbare ghost-braking gehad. 2x een situatie gehad dat bij het verwisselen van baan hij een auto van een baan verder in het vizier kreeg en daar op ging remmen. Verklaarbaar dus. ook bij de 135km/h was pilot assist nog altijd perfect! Het gevoel dat ik met name met de proefrit had (dat hij wat 'rechts' op de rijbaan aanhoudt) ontkracht ik nu. Als ik in mn spiegels kijk zie ik dat hij links en rechts gewoon net zo veel ruimte houdt. Mogelijk dat het in de stad (lees: niet op de snelweg zonder duidelijke belijning) anders is, maar mijn conclusie is dat hij het gewoon goed doet. Ook helemaal geen last gehad van ping-pongen. Het van baan wisselen gaat super vloeiend zonder veel impact op de pilot assist. Knippertje aanzetten (Pilot assist gaat uit), lichtjes sturen naar de andere baan, en hij pikt vanzelf de belijning weer op en gaat vrolijk verder. Als je het goed doet voelt het hetzelfde zoals in de Tesla, maar dan vloeiender

. In één situatie ging het verkeerd. Hij zag volgens mij vulstukken in de weg als belijning en bleef vervolgens 'plakken' tussen 2 rijstroken. Niet onoverkomelijk, wel een aparte ervaring
Dan natuurlijk nog een aantal (voorlopige)
negatieve ervaringen:
Super hinderlijk dat informatie die ik 'normaal' acht niet standaard zichtbaar is. Het huidige nummer dat wordt gespeeld is in de V60 altijd zichtbaar in een infobalk bovenaan het middenscherm. Hier staat het nergens als je in een ander scherm dan Spotify zit.
Ik snap niet waarom de informatie die in google maps zichtbaar is over je batterij capaciteit bij aankomst niet ook in het maps schermpje van je dashboard staat. Er is genoeg ruimte om dat op te nemen en het zorgt dat ik niet 2x google maps open hoef te hebben. Ook in de andere 2 dashboard vensters zou die informatie met gemak kunnen passen.
Het "rijprestraties" scherm slaat echt totaal en compleet nergens op! Je ziet in één oogopslag precies NIETS nuttigs! Moet ik tijdens het rijden gaan interpreteren dat 1 streepje om en nabij de 2 kWh is? (de schaalverdeling is dacht ik 11 streepjes...). Wie dat scherm bedacht heeft weet ik niet. Daarnaast is het verbruik in kWh/100km (of Wh/1km) natuurlijk ook iets wat super nuttig is om standaard in je dashboard te hebben.
Wat ik heel fijn vond in de v60 (en wat je eigenlijk nergens anders ziet) is het verschil in snelheid met je voorligger wanneer die langzamer rijdt. Als ik 120 had ingesteld en hij ziet de auto voor je en die rijdt 100, dan zag je dmv een wit balkje op de km-teller dat die blijkbaar 100 rijdt. Die informatie gecombineerd met mn ingestelde "afstand tot voorligger" gaf mij inzicht in hoe vroeg/laat ik al van baan kan wisselen zonder dat hij gaat remmen.
De Qi charger heeft best wat problemen met mn iphone 12 pro (Bekend probleem schijnt). Elke keer als ik denk dat ik "nu écht weet hoe ik hem neer moet leggen" ziet hij hem niet of maar een halve seconde. Met een keer of 24 schuiven (lekker veilig!) zag hij hem eindelijk weer en bleef hij laden.
Het 'indraaien' van de spiegels gebruik ik heel vaak op mn v60. Even klikken als hij in zn achteruit staat en hij draait in waar ik dat wil. In de P2 moet ik alleen 2x klikken (overkomelijk!) maar wat ik gigantisch irritant vind is dat hij zodra je hem weer in zijn vooruit zet meteen terug gaat. Bij de v60 blijft hij 30 seconden in die stand en gaat dan pas terug. Heel erg fijn als je meerdere keren moet steken. Daarnaast kon ik met mn v60 de velgen zien, in de p2 zie je ze net niet. Ook irritant daarbij is dat als ik dan even de deur open doe om te kijken hoe ik er sta, de auto meteen in P staat. Super handig in mijn smalle straat, want daarna sta ik lekker schuin op de weg stil

en weet dan in blinde paniek even niet wat ik moet doen
De achter-camera wordt, zoals eerder in het topic wordt genoemd, snel vies

wat ook resulteert in een smudgy piece of shit op de 360 view.
In het camerasysteem zouden wel wat meer (instelbare) handigheidjes mogen. 360 is handig, tot je dicht op een object zit. Dan vind ik de front/rear cam wel nuttig. Daar mag wat automatisch-heid in van mij. Bijvoorbeeld dat hij bij donker oranje afstand automatisch die camera activeert. Maar ook dat hij bij wisselen van R naar D omwisselt van de rear naar front camera (al dan niet met daar tussenin de 360 view als je niet voor of achter in oranje zit). Ik merkte dat ik heel vaak zat te wisselen tussen de verschillende views. En door de (in sommige gevallen) beperkte klik-zones op het scherm is dat ook niet iets wat je 'even' snel doet.
Ondanks dat de negatieve punten misschien anders doen geloven, was het al met al een super fijne rit!! Heel erg genoten van alle zorgen die de auto mij uit handen neemt. Comfortabel rijden. En zelfs in een 19 a 20graden stand was het met stoelverwarming op 1 heel comfortabel. Vooral blij dat ik wat meer 'gevoel' heb met het bereik van de wagen. Als eerste échte rit 2x 130km in de kou is natuurlijk niet niks en ben meteen een stuk wijzer geworden! Range anxiety had ik al niet. En met de kennis nu verwacht ik ook niet dat dat snel zal komen
[
Voor 6% gewijzigd door
MaxxMark op 07-12-2020 19:02
. Reden: Extra plaatjes toegevoegd ]