[P8]
Vandaag een voor mij representatieve rit gedaan van Twisk naar Hazerswoude Dorp en vise versa.
- Ongeveer 20 minuten voorverwarmen aan de paal. Dat stapt wel lekker in. Zelfs een beetje te warm.
- Heen startend met 0 graden, maar al snel met 1 graad boven nul, terug 4 graden boven nul.
- Grofweg 10% stad/dorp, 20% 80 km-weg en 70% 100 km snelweg.
- Overal keurig aan de snelheid gehouden en rustig opgetrokken, one pedal en proberen vooruit te kijken / te regenereren. Zit nog niet in mijn systeem, maar vind ik zeker prettig rijden.
- Verbruik op de heenweg lange tijd hoog (> 30 kWh), maar halverwege de rit ging dit geleidelijk naar beneden richting de 25 kWh. Terugweg zuiniger dan ik verwachtte met 21,4 kWh. Waardoor totaal 192 km tegen 23,5 kWh.
- Gestart met 89%, weer thuis met 24%. Bij het verbruik wordt 72 kWh dus als 100% gezien. Range bij 100% zou dan 295 km zijn. Valt me bij deze temperaturen zeker niet tegen en hiermee kan ik de voeten.
ACC en one pedal driving vind ik echt prettig rijden, alhoewel ik wel een spontane remactie moest pareren toen een voorligger op een 80-km weg plotseling een vluchthaven opging en sterk remde. De afstand tussen de voorligger en mij was echter naar mijn idee te groot om mij hiermee te laten schrikken.
Auto Pilot is nog even niet mijn ding, moet misschien nog komen. Bij het lichtjes bijsturen betrap ik mezelf op de gedachte "waar bemoei je je mee, dat zou ik anders doen" en ik hou het stuur soms te licht vast, zodat ik snel tegen het oranje of zelfs rode waarschuwingsstuurtje aankijk. Misschien moet ik leren het stuur toch wat steviger vast te pakken. De p8 rijdt heerlijk rustig en met het intrappen van het stroompedaal gebeurd er echt wat.
Geluid van de telefoon onderweg is heel goed, ik hoor van degene aan de andere kant van de lijn dat ik ook helder te verstaan ben. Geluid van de standaard audio is prima, als dit de basis is dan moet dit voor degenen die HK audio hebben gekozen helemaal een feest zijn.
Over de zetels had ik meerdere Volvo rijders al gehoord. En het klopt wat er beweerd werd, deze zijn perfect. Was bij mijn Renault overigens ook het geval. Had de stoelen ook snel ingesteld.
De multimedia werkt snel en pleziering. Ik vind het i.v.m. de Renault Koleos die ik hiervoor reed wel redelijk basaal. Meer heb je eigenlijk ook niet nodig, maar door het "
Google Automotive, Google Assistant, altijd verbonden, Wifi hotspot etc. tromgeroffel" had ik hiervan meer verwacht. Maar hierin gaat nog wel het e.e.a. gebeuren, we moeten ook nog iets hebben om naar uit te zien.