Het grote Polestar 2 / XC40 P8 topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 116 ... 247 Laatste
Acties:
  • 1.467.683 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Petzun schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:40:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tadaaaaa...

Wat een blok op de weg en wat een rust. Heerlijk.
Alleen nog een probleem met de Elvi laadpaal, gaat op inactief nadat ik de stekker in de auto heb gedaan.
Is dit voor iemand een bekend probleem?
Wordt nu dus even publiek laden.
Wow, ook nog eens in de allermooiste uitvoering! 😀

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToAoM
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-04 20:14
JohnDoe77 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 08:12:
[...]

Dit is precies mijn ervaring; hoe bizar dat niemand bij zo’n groot bedrijf zich bedenkt dat navigeren naar een contactpersoon vaak voor komt?! 8)7
Al eerder gemeld, in de Assistant app op je telefoon kan je contacten een nickname geven door ze toe te voegen aan 'Your People' en er dan een 'Housnhild contact' van te maken. Daarna werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:40
@Petzun issue met laden hadden meer mensen last van dacht ik? Kwam door de kabel van Volvo toch?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tadaaaaa...

Wat een blok op de weg en wat een rust. Heerlijk.
Alleen nog een probleem met de Elvi laadpaal, gaat op inactief nadat ik de stekker in de auto heb gedaan.
Errug mooi.....ik ben wel een tikje bevooroordeeld want zo heb ik ‘m ook besteld.....! Geniet er van!

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petzun
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21-06 15:35
Inspired schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 19:06:
@Petzun issue met laden hadden meer mensen last van dacht ik? Kwam door de kabel van Volvo toch?
Klopt. Ik heb alleen wel een Elvi met vaste kabel. Alles is verder oké en op afstand gecontroleerd door EV Box. Op afstand een reset van EV Box gehad, maar dat hielp ook niet.
Maandag maar even schakelen met de elektricien. Zal wel opgelost worden.
Zojuist tot 90% geladen bij Fastned, dat ging prima. En meteen ook even een stukje over de snelweg met ACC en pilot assist. Wel lekker hoor.

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas84!
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-01-2022
vandijk schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:54:
[...]

De loadbalancer zit niet in de meterkast. Daar zit slechts een slimme meter, die de laadpaal verteld hoeveel stroom er totaal door alle apparaten in huis gebruikt wordt. De paal dient daar zelf het vermogen op aan te passen. Soms is hiervoor wel een extra module in de laadpaal nodig.

Zie;: https://www.eneco-emobili...e%20laadsnelheid%20omlaag.
Nou, bij mij zit die gewoon in de meterkast hoor. De paal neemt alleen af en houdt geen rekening met andere verbruikers.

XC40 P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Sebas84! schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 19:41:
[...]

Nou, bij mij zit die gewoon in de meterkast hoor. De paal neemt alleen af en houdt geen rekening met andere verbruikers.
Ik heb een Zappi, dus loadbalancing via 3 ct klemmen in de meterkast en via kabel verbonden met laadpaal. Moet werken als het goed is.

Groet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P2Hattem
  • Laatst online: 23-06 23:43
Vandaag een stevig stuk stevig gereden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0U-vSmaU-Lp4u0_9a3u4k_BaWpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/huRoNsXbCYewsEQSoBKB0ZKr.jpg?f=fotoalbum_large

De TM is van ná 19 uur 😉 incl het stukje vanaf de snelweg naar huis, vandaar de lagere gemiddelde snelheid.

Heenweg: Start was 85% en aankomst 10%. Daar met 11 kW geladen tot 36%.
Op de terugweg 2x geladen. Eerst na 5 kilometer van 33% naar 70% en daar kwam de meter niet boven de 70 kW. Na 165 km een korte stop met 6% bij aankomst en tadaa:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WELXJq0n9M8NzVEF8ig_eHzwxF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dfd7DnPc3SbiNtRBPVwE31v8.jpg?f=fotoalbum_large
Een warme accu en een lage SoC bij de start maakt wel degelijk verschil. Met een procentje of 30 was de snelheid 104 kW en klom daarna weer naar 120 kW. Bij 45% klapte de snelheid in elkaar: 76 kW. Toen maar losgekoppeld en vertrokken. Wel langer geladen dan nodig, maar ik was benieuwd tot hoeveel % SoC de snelheid >100 kW bleef en dat antwoord heb ik nu 🤪.

P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Nu online
P2Hattem schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:26:
[Afbeelding]

De TM is van ná 19 uur 😉 incl het stukje vanaf de snelweg naar huis, vandaar de lagere gemiddelde snelheid.

Op de terugweg 2x geladen. Eerst na 5 kilometer van 33% naar 70% en daar kwam de meter niet boven de 70 kW. Na 165 km een korte stop met 6% bij aankomst en tadaa:
[Afbeelding]
Een warme accu en een lage SoC bij de start maakt wel degelijk verschil. Met een procentje of 30 was de snelheid 104 kW en klom daarna weer naar 120 kW. Bij 45% klapte de snelheid in elkaar: 76 kW. Toen maar losgekoppeld en vertrokken. Wel langer geladen dan nodig, maar ik was benieuwd tot hoeveel % SoC de snelheid >100 kW bleef en dat antwoord heb ik nu 🤪.
;)

Da’s wel een heel woest verbruik (>34kwh/110 km).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• P2Hattem
Mga1600 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:33:
[...]

;)

Da’s wel een heel woest verbruik (>34kwh/110 km).
Misschien was de snelheid iets hoger dan toegestaan 😜?? Stel dat dit het verbruik was bij een zuiver hypothetische snelheid van 140, is het dan nog steeds woest?

P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
PvS_68 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 08:50:
[...]

Ik zat na te denken over een antwoord op deze vraag en realiseerde me ineens het volgende:

Als ik mijn telefoon koppel herkent hij alle contacten uit de telefoon, dus ook die niet in mijn Google account staan, maar wel in mijn Outlook (zakelijk) account. Hetzelfde geldt als je een andere telefoon koppelt. Hij kent dus de contactpersonen uit de telefoon die verbonden is.

Er is/lijkt dus geen link tussen de Google assistent in de auto en de Google contactpersonen: Voor bellen gebruikt hij gewoon het adresboek uit de telefoon.

Misschien lukt het daarom dus ook niet om te navigeren naar een contactpersoon. Hij kijkt waarschijnlijk niet eens in de Google contactpersonen (cloud) en al helemaal niet in de adressen van de contactpersonen in je telefoon.

Zijn er al mensen die 'navigeer naar mijn volgende afspraak' (uit de Google agenda) hebben gedaan? Ik ben dus wel benieuwd of hij daar wel naar kijkt/zoekt omdat ik dus nu de indruk heb dat hij niets met Google contacts doet.
Als ik mijn telefoon koppel via Bluetooth krijg ik mijn contactpersonen in de P8 helemaal niet te zien.
Vergeet ik wellicht ergens een instelling?

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Nu online
P2Hattem schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:55:
[...]

Misschien was de snelheid iets hoger dan toegestaan 😜?? Stel dat dit het verbruik was bij een zuiver hypothetische snelheid van 140, is het dan nog steeds woest?
Alles is goed (woest zeker ook!) zolang je er maar van geniet!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• P2Hattem
Mga1600 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:17:
[...]

Alles is goed (woest zeker ook!) zolang je er maar van geniet!
Zeker genoten ... en ik heb meerdere Tesla’s ingehaald die rechts soort van ‘sukkelden’ ... geen wonder dat hun verbruik zo laag is, rij eens door mannen 🤣

Ook nog een etron ingehaald en ik vind die achterlichten dus echt niet mooi. Zo’n superstrakke rechte lijn die nergens bij de lijnen van de auto past. Of ben ik de enige die dit zo ziet?

[ Voor 21% gewijzigd door P2Hattem op 28-11-2020 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirstEV
  • Nu online
Lexieee68 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 22:40:
[...]

Same here. Lijkt op een softwarefoutje.
[P2]
Denk ik ook, want ik heb ook de onderstaande tips uitgeprobeerd. Zonder resultaat...
Mga1600 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 23:21:
[...]
Gaat dat resetten niet met de knop op het uiteinde van de linkerhandel achter het stuur?

[Ik wacht nog op mijn P8, dus weet het niet zeker, maar een soortgelijk menu werd in mijn vorige Volvo meen ik met die knop gereset.]
Montalbano schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 08:09:
[...]
Als je op het middelste knopje aan de rechterkant van het stuur drukt (terwijl je niets anders aan het doen bent qua menu’s) dan opent hij de tellers. Daar kun je hem ook resetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fismeister
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-01 19:20
Petzun schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 19:27:
[...]

Klopt. Ik heb alleen wel een Elvi met vaste kabel. Alles is verder oké en op afstand gecontroleerd door EV Box. Op afstand een reset van EV Box gehad, maar dat hielp ook niet.
Maandag maar even schakelen met de elektricien. Zal wel opgelost worden.
Zojuist tot 90% geladen bij Fastned, dat ging prima. En meteen ook even een stukje over de snelweg met ACC en pilot assist. Wel lekker hoor.
Hmm, opmerkelijk! Zou je een update willen plaatsen zodra je meer weet? Hier hangt namelijk ook een Elvi aan de muur met een vaste kabel, en de P8 komt volgende maand. Het laadstation werkt prima op m'n E-Golf, werkt je Elvi wel met andere EV's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat is inactief? Doen de leds iets? Welke kleur? Knipperen ze rood tussendoor?
Is je pas misschien niet goed aangemeld?

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:58
P2Hattem schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:26:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[P2]Ik snap nog niet veel van de laad snelheid. Vandaag na ongeveer 3 kwartier rijden met een buitentemperatuur van 4 graden en een sSoC van 28% gestopt bij een Fastned 175kw lader en in totaal 14kWh bijgeladen in 13 minuten. Dat is dus gemiddeld nog geen 65 kW. Toch wel heel teleurstellend. Ik sta nu regelmatig een stuk langer bij de lader dan dat ik verwacht had toen ik de auto aanschafte. Ik moet vaak round trip 380 km rijden waarbij ik op de plek waar ik moet zijn niet kan laden en sta dan vaak wel een half uur bij een lader om weer thuis te kunnen komen. Verbruik op de heenreis vandaag was trouwens 54% (van 100%) op een afstand van 156 km waarvan 145 km snelweg met 105 km/u op de acc.

Een hele fijne auto hoor maar als je vaak meer dan ca 300 km op een dag rijd toch niet een handige keuze, het gaat je dan serieus extra reistijd kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
_--[]--__ schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:51:
[...]

[P2]Ik snap nog niet veel van de laad snelheid. Vandaag na ongeveer 3 kwartier rijden met een buitentemperatuur van 4 graden en een sSoC van 28% gestopt bij een Fastned 175kw lader en in totaal 14kWh bijgeladen in 13 minuten. Dat is dus gemiddeld nog geen 65 kW. Toch wel heel teleurstellend. Ik sta nu regelmatig een stuk langer bij de lader dan dat ik verwacht had toen ik de auto aanschafte. Ik moet vaak round trip 380 km rijden waarbij ik op de plek waar ik moet zijn niet kan laden en sta dan vaak wel een half uur bij een lader om weer thuis te kunnen komen. Verbruik op de heenreis vandaag was trouwens 54% (van 100%) op een afstand van 156 km waarvan 145 km snelweg met 105 km/u op de acc.

Een hele fijne auto hoor maar als je vaak meer dan ca 300 km op een dag rijd toch niet een handige keuze, het gaat je dan serieus extra reistijd kosten.
Ik heb contact gehad met Fastned over de laad snelheid maar die geven aan dat dat echt aan de auto ligt, die bepaalt de snelheid. Ik hoop dat dat met software updates nog wel beter wordt.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2Hattem
[...]

Het is dan handiger om te laden net voordat je op je bestemming komt. Dan is de accu het warmst (?) dat je voor elkaar kunt krijgen.

De laadcurve lijkt geknepen te worden want ik hoop niet dat dit de max is van wat er kan met de P2 (en P8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raoel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-06 22:39
Vandaag P8 in ontvangst genomen. Eerste rij ervaring; wat een heerlijke auto!

Hij hangt nu aan de lader, hoop dat ie morgenvroeg netjes op de 90% zit. Zal later meer ervaringen delen, maar nu meteen mijn eerste probleem melden.

Helaas werkt ook bij ons de internet verbinding niet. Morgen hier eens nalezen hoe dat bij anderen is opgelost. Via telefoon hotspot alles ingesteld, wat mijn hele data bundel van 2,5 gb er doorheen jaagde.

probleem; kom niet meer in het instellingen menu (settings menu)
Heb dit volgens mij nog niet hier gelezen. Gedurende de dag met van alles lopen spelen. Op een gegeven moment werkte het instellingen menu, tandwiel rechtsonder, niet meer. Middels de knop onder display een reset gedaan. Helaas. Ook na ruim 2 uur geen gebruik van auto, nieuwe reset, geen menu.

Iemand enig idee wat ik kan doen om dit op te lossen?
Morgen eens met andere sleutel instappen, ander profiel, wie weet?

Overigens is de software op diverse vlakken toch wel wat buggy heb ik gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:12

Rianata

Have you played Atari today?

raoel schreef op zondag 29 november 2020 @ 01:28:

Helaas werkt ook bij ons de internet verbinding niet. Morgen hier eens nalezen hoe dat bij anderen is opgelost. Via telefoon hotspot alles ingesteld, wat mijn hele data bundel van 2,5 gb er doorheen jaagde.
Werd vanzelf opgelost, probleem was aanvankelijk het niet kunnen activeren van de SIM kaarten bij T-mobile vanuit Volvo. Dat is deze week hersteld en meerdere P8 rijders hebben gemeld (waaronder ik zelf) dat het opgelost is.

De grote hoeveelheid data wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het downloaden van Google Maps offline map data. Ik raad nieuwe P8 rijders aan om bij huis de auto zodanig dicht bij huis te parkeren dat je connectie kunt maken met je thuis wifi netwerk 8)
Heb dit volgens mij nog niet hier gelezen. Gedurende de dag met van alles lopen spelen. Op een gegeven moment werkte het instellingen menu, tandwiel rechtsonder, niet meer. Middels de knop onder display een reset gedaan. Helaas. Ook na ruim 2 uur geen gebruik van auto, nieuwe reset, geen menu.

Inderdaad hier nog niet voorbij zien komen. Hoop dat je snel een oplossing vindt.
Ik snap dat je die conclusie trekt na de korte periode die je nu met jouw P8 hebt gehad en de problemen waar je tegenaan gelopen bent. Zelf ervaar ik het rijden en bedienen van onze P8 heel anders :D , we hebben eigenlijk nog geen enkel probleem gehad (zoekt een stuk hout om op af te kloppen), m.u.v. het niet-werkende internet via de auto zelf, maar dat was bij aflevering al duidelijk.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Ja hè! Echt genieten is het.
raoel schreef op zondag 29 november 2020 @ 01:28: Hij hangt nu aan de lader, hoop dat ie morgenvroeg netjes op de 90% zit. Zal later meer ervaringen delen, maar nu meteen mijn eerste probleem melden.

Heb je linksboven in het midden scherm een gevuld driehoekje staan, of een driehoekje met een kruisje erin?
In het laatste geval is de simkaart nog niet geactiveerd, dat kan een paar dagen duren.
In het eerste geval is de simkaart al wel geactiveerd, maar moet je nog even een abonnement aanmaken.
Dat moet via de instellingen (...) onder privacy en accounts en dan internetvoorwaarden.

Als je ook met profielen hebt zitten spelen, zou het kunnen zijn dat je dat hebt uitgeschakeld voor het actieve profiel. Andere sleutel of ander profiel selecteren zou dan kunnen helpen. Of een reset naar de fabrieksinstellingen (maar dat laatste gaat via de instellingen...).
Heb het probleem verder nog niet eerder gehoord.

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-06 23:58
[...]

[P2]Ik snap nog niet veel van de laad snelheid. Vandaag na ongeveer 3 kwartier rijden met een buitentemperatuur van 4 graden en een sSoC van 28% gestopt bij een Fastned 175kw lader en in totaal 14kWh bijgeladen in 13 minuten. Dat is dus gemiddeld nog geen 65 kW. Toch wel heel teleurstellend.

Ik had van de week precies hetzelfde. Ruim een uur gereden, op een 350kW lader aangesloten met 41% en ik reed weg met 81%. 40kW geladen in 42 minuten. Omgerekend 57kWh en dat is toch wel treurig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-06 23:58
Montalbano schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:59:
[...]

Ik heb contact gehad met Fastned over de laad snelheid maar die geven aan dat dat echt aan de auto ligt, die bepaalt de snelheid. Ik hoop dat dat met software updates nog wel beter wordt.
Dat hoop ik ook. Ik kwam er dit keer mee uit de voeten (lunch tegelijkertijd), maar het is wel zorgwekkend slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raoel
Zojuist nog even bij de auto geweest, staat elders in de wijk aan de laadpaal. Hij is gedeeltelijk opgeladen, maar door onze volvo specialist is het laden op 15A gezet, dat viel me op tijdens de "rondleiding" door alle instellingen. Niet eens aan gedacht gisteravond, maar ik kon dat sowieso niet wijzigen natuurlijk.

We zaten bij aanvang laden meen ik op 22% en zojuist was het 69%. Dat in 8 uur tijd. Dat lijkt iets meer te zijn van 15A, maar klopt wel ongeveer.
edit:

Bij nader inzien vraag ik me af of dat klopt. Wat stel je in als je de auto instelt op 15A?
Is dat 15A per fase?

Nu ik daar over nadenk. Je kunt de auto toch max met 11kW op wisselspanning laden?
Ik dacht dan 3 fase, 16A per fase. Maar je kunt de auto instellen op 32A. Of kan deze in toekomst wel op 22kW laden als je meer ampères levert (3x230x32=22kW).

Want normaal geeft een 11kW laadpaal 16A op elke fase. 3x230x16=11040W=11kW.
Dan zou ik zeggen dat je de auto ingeeft maar 15A te nemen. Dan zit je op ruim 10kW, dan had de auto vol moeten zitten!?

Blijkbaar heeft de auto maar op 1 fase geladen.
De auto in 8 uur heeft ongeveer 45% geladen van de "75kWh" accu = 32,6kW.
8x1x230x15 = 27,6kW
Maar dan toch iets meer?

Ik had mijn eigen sleutel bij me. Kon nog steeds niet in de instellingen en bedacht ook om van profiel te wisselen. Dat heb ik via de het middendisplay gedaan, maar nog steeds geen instellingen menu.

Deze ochtend andere plannen, vanmiddag even tijd, dan ga ik toch maar proberen Volvo te bellen. Vrees echter dat ze op zondag niet hun beste mensen :+ paraat hebben staan.

Zal eens op het mobiele logo letten, volgens mij staat er een kruisje bij.

Hier heb ik al meerdere malen gelezen dat er een 230V mobiele lader (Granny) bij de levering zat. Bij ons niet. Zijn er meer mensen waar deze niet bij is geleverd? Die wil ik toch wel hebben.
Dan hebben wij ook geen bluetooth speaker ontvangen, maar dat interesseert me eigenlijk niet zo.

[ Voor 23% gewijzigd door raoel op 29-11-2020 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petzun
Montalbano schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:40:
[...]

Wat is inactief? Doen de leds iets? Welke kleur? Knipperen ze rood tussendoor?
Is je pas misschien niet goed aangemeld?
De leds staan keurig op groen. Op het moment dat ik de stekker in de aansluiting van de P8 klik, geeft de lader 1 keer een rood/oranje signaal en gaan de leds uit. Er wordt dan niet geladen.
Laadpas / laaddruppel en station zijn aangemeld en actief, Als de stekker in de laadaansluiting zit geeft het EV Box dashboard op de laptop ook keurig "bezet" aan.
Het vreemde is dat ik het gisteravond laat nog een keer probeerde bij het uitlaten van de hond. Toen is het kaden via groene naar blauwe led gestart. Toen ik terugkwam van het rondje was de laadpaal weer uit en was er 2 kWh geladen. Ik zal het straks nog een keer proberen en anders wordt het komende week voer voor de experts.

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
Fismeister schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:25:
[...]

Hmm, opmerkelijk! Zou je een update willen plaatsen zodra je meer weet? Hier hangt namelijk ook een Elvi aan de muur met een vaste kabel, en de P8 komt volgende maand. Het laadstation werkt prima op m'n E-Golf, werkt je Elvi wel met andere EV's?
Ik kom uit een diesel en heb andere EV's niet kunnen proberen. Wel een idee om mijn buurman met een PHEV te vragen te testen als de electricien de oplossing niet heeft . Zie ook mijn bovenstaande berichtje. Wordt vervolgd.

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun

Hij hangt nu aan de lader, hoop dat ie morgenvroeg netjes op de 90% zit. Zal later meer ervaringen delen, maar nu meteen mijn eerste probleem melden.

Ik heb de auto gisteren ook mogen afhalen. Ik begreep van mijn dealer dat hij een paar dagen eerder al e.e.a. had geactiveerd om de internetverbinding te activeren. Dit zou nl. enige tijd duren voordat deze actief is.

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Petzun schreef op zondag 29 november 2020 @ 09:14:
[...]

De leds staan keurig op groen. Op het moment dat ik de stekker in de aansluiting van de P8 klik, geeft de lader 1 keer een rood/oranje signaal en gaan de leds uit. Er wordt dan niet geladen.
Laadpas / laaddruppel en station zijn aangemeld en actief, Als de stekker in de laadaansluiting zit geeft het EV Box dashboard op de laptop ook keurig "bezet" aan.
Het vreemde is dat ik het gisteravond laat nog een keer probeerde bij het uitlaten van de hond. Toen is het kaden via groene naar blauwe led gestart. Toen ik terugkwam van het rondje was de laadpaal weer uit en was er 2 kWh geladen. Ik zal het straks nog een keer proberen en anders wordt het komende week voer voor de experts.
Dat de led uitgaat is apart, in de handleidingen staan een aantal storingen uitgelegd met kleur en knipper codes, maar led uit hoort daar niet bij. Tenzij... je de led hebt uitgeschakeld tijdens inactief. Dan zou het nog kunnen zijn dat je pas niet geaccepteerd wordt en dat hij na een paar keer rood knipperen meteen weer uitgaat.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
GuiltyNL schreef op zondag 29 november 2020 @ 09:06:
[...]

Ik had van de week precies hetzelfde. Ruim een uur gereden, op een 350kW lader aangesloten met 41% en ik reed weg met 81%. 40kW geladen in 42 minuten. Omgerekend 57kWh en dat is toch wel treurig.
Je haalt waardes door elkaar ;)

Met 57kW heb je in 42 minuten, 40 kWh is je accu bijgeladen.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ach-jee
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:07
Normaliter kan ik bij 90% charge nog aardig regeneratief remmen, maar deze morgen had ze er niet zoveel zin in. Temperatuurdingetje lijkt me? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g72UCudfyNo-6-TN-5QUUJJgO00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T9qdCZtst3th2bfX3IplBpBR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
GuiltyNL schreef op zondag 29 november 2020 @ 09:06:
[...]

40% erbij is toch 30kWh? Zou ongeveer een gemiddelde snelheid van 42kW zijn. Zou wel iets sneller mogen. Zou eens navragen bij de dealer of men hiermee bezig is. Kan ook best zijn dat het pack nog te koud was. Weet even niet of men hem actief ook verwarmd.

@ach-jee zit er dik in. Bij een koud pack is de charge snelheid flink beperkt.

[ Voor 15% gewijzigd door Inspired op 29-11-2020 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raoel
raoel schreef op zondag 29 november 2020 @ 09:11:
Deze ochtend andere plannen, vanmiddag even tijd, dan ga ik toch maar proberen Volvo te bellen. Vrees echter dat ze op zondag niet hun beste mensen :+ paraat hebben staan.
Ik had dus andere plannen, maar daar is weinig van terecht gekomen, want de auto deed het niet.
Terwijl ik naar de parkeerplaats toeliep dacht ik toch maar alvast Volvo te bellen ivm het niet werkende instellingen menu. In de auto met de behulpzame dame aan de lijn wat dingen gedaan, maar veel verder dan een reset via de knop onder het scherm kwamen we niet. Dat had ik al gedaan, toen nog een keer, geen resultaat.

Terwijl ik haar aan de lijn heb hangt de auto nog aan de laadpaal en ineens wordt het scherm achter stuur rood met een melding in de trant van: fout bij het laden. Ze adviseerde me gewoon netjes te ontkoppelen etc. Opgehangen en toen realiseerde ik me dat dit door onze Volvo specialist eigenlijk helemaal niet is uitgelegd. Op de paal gekeken. Pasje 2x ervoor, die ontkoppelde. Op de knop geduwd bij de stekker in de auto, die ontkoppelde, eruit. Ik dacht, rijden maar. Niet dus.

De auto melde: "Verwijder laadkabel alvorens te starten".
En op een ander scherm stond: "laden initialiseren".
HEEL laaaang verhaal, zo kort mogelijk. Diverse malen met Volvo gebeld. Op hun advies het volgende gedaan:
- Opnieuw laadsessie gestart, netjes opnieuw ontkoppeld etc. Geen resultaat.
- Kwartier weg geweest bij auto, hopende op een automatische reset. Geen resultaat

Toen heeft Volvo de wegenwacht gestuurd, maar ik moest toch echt even weg. Daarom is mijn vrouw naar de auto gegaan toen de wegenwacht er was.
Weet niet exact met wie die man allemaal heeft gebeld, maar uiteindelijk kreeg hij van de wegenwacht of van Volvo zelf te horen dat men dit gister ook had met een Polestar P2.
Iets in de lader van de auto of in de stekker van Volvo is niet goed. Daardoor wordt de auto niet "vrijgegeven" na het ontkoppelen en verwijderen van de kabel.
Hij heeft met een kabeltje met AMP stekkers iets in het stopcontact van de auto overbrugd. Van de aarde pin naar de PP pin. Dat zorgde voor het vrijgeven.

Blij dat dit voor nu opgelost is, maar morgen natuurlijk terug naar onze Volvo garage.
Voor dit probleem en het display probleem.

Conclusie:
- "The Risk of Being An Early Adopter", zo zie ik het toch wel, maar het moet niet te gek worden natuurlijk.
- Ook op zondag wordt je door Volvo en de wegenwacht goed geholpen

Ik deel dit hier alvast, misschien dat hier meer mensen tegenaan gaan lopen.
Nog wat foto's van de schermen en de modificatie :+ .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7tnmpOcPKKb2UMdHgbncq94ZyQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IW84Wz5aYida4jKA3gSCU22O.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XpDB_1LkiDWEBl__OzxORz1yRXQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OIzDFsjZnEH9cMu3yetJRlxL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qv8SaNw6abaGX8f9So2v8YQiNiA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kUkgRMQlRLPq7CrkcZfEnZ48.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb geen kennis van dit gebeuren, maar wat ik lees op de site van mennekes:
Wat betekenen ‚PP‘ en ‚CP‘?
De Proximity Pilot (PP) is in de laadstekker via een genormeerde weerstand verbonden met de PE-geleider. Hier kan de laadelectronica uitlezen voor welke max. stroomsterkte de laadkabel geschikt is. De Control Pilot (CP) wordt voor communicatie tussen laadstation en voertuig gebruikt. Zo wordt bijv. de hoogte van de maximale stroomsterkte door de laadelectronica aan het voertuig doorgegeven.
Iemand die snapt wat er niet goed is gegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartWNL
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08:51
ach-jee schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:39:
Normaliter kan ik bij 90% charge nog aardig regeneratief remmen, maar deze morgen had ze er niet zoveel zin in. Temperatuurdingetje lijkt me? [Afbeelding]
Yes, had hem ook vanochtend.

Ff goed “stroom” geven en dan verdwijnt het vanzelf. Accu moet dan op temperatuur komen gok ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
raoel schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:53:
[...]

Ik had dus andere plannen, maar daar is weinig van terecht gekomen, want de auto deed het niet.
Terwijl ik naar de parkeerplaats toeliep dacht ik toch maar alvast Volvo te bellen ivm het niet werkende instellingen menu. In de auto met de behulpzame dame aan de lijn wat dingen gedaan, maar veel verder dan een reset via de knop onder het scherm kwamen we niet. Dat had ik al gedaan, toen nog een keer, geen resultaat.

Terwijl ik haar aan de lijn heb hangt de auto nog aan de laadpaal en ineens wordt het scherm achter stuur rood met een melding in de trant van: fout bij het laden. Ze adviseerde me gewoon netjes te ontkoppelen etc. Opgehangen en toen realiseerde ik me dat dit door onze Volvo specialist eigenlijk helemaal niet is uitgelegd. Op de paal gekeken. Pasje 2x ervoor, die ontkoppelde. Op de knop geduwd bij de stekker in de auto, die ontkoppelde, eruit. Ik dacht, rijden maar. Niet dus.

HEEL laaaang verhaal, zo kort mogelijk. Diverse malen met Volvo gebeld. Op hun advies het volgende gedaan:
- Kwartier weg geweest bij auto, hopende op een automatische reset. Geen resultaat

Toen heeft Volvo de wegenwacht gestuurd, maar ik moest toch echt even weg. Daarom is mijn vrouw naar de auto gegaan toen de wegenwacht er was.
Weet niet exact met wie die man allemaal heeft gebeld, maar uiteindelijk kreeg hij van de wegenwacht of van Volvo zelf te horen dat men dit gister ook had met een Polestar P2.
Iets in de lader van de auto of in de stekker van Volvo is niet goed. Daardoor wordt de auto niet "vrijgegeven" na het ontkoppelen en verwijderen van de kabel.
Hij heeft met een kabeltje met AMP stekkers iets in het stopcontact van de auto overbrugd. Van de aarde pin naar de PP pin. Dat zorgde voor het vrijgeven.

Blij dat dit voor nu opgelost is, maar morgen natuurlijk terug naar onze Volvo garage.

Conclusie:
- "The Risk of Being An Early Adopter", zo zie ik het toch wel, maar het moet niet te gek worden natuurlijk.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

[...]

Op die PP zit een weerstandvoeler richting de aarde. Hoe lager de weerstand, hoe hoger de auto kan laden met deze kabel. Waarschijnlijk is er een of andere storing waardoor die PP denkt dat er nog een kabel aan de auto verbonden is. Door deze kort te sluiten naar de PE gaat de 'gevoelde' weerstand naar 0, waardoor de auto het laden beëindigd.

Afbeeldingslocatie: https://www.zwiebelfam.nl/wp-content/uploads/2019/12/type2-connector.png

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@Anoniem: 14988 met de bijgeleverde kabel? Wellicht dat de auto het signaal dat de laadsessie gestopt is niet goed door krijgt. Er zijn meer issues met de bijgeleverde kabels. Pinnetjes zouden net niet goed contact maken soms oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
[P2] Vannacht het omgekeerde gehad van “doorladen” bij 80%. Ik had de auto ingesteld op tot 100% laden maar vanochtend bleek het laden op exact 80% gestopt te zijn. Jammer want daardoor toch weer een kwartier bij de snellader gestaan vandaag :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raoel
Inspired schreef op zondag 29 november 2020 @ 14:47:
@Anoniem: 14988 met de bijgeleverde kabel? Wellicht dat de auto het signaal dat de laadsessie gestopt is niet goed door krijgt. Er zijn meer issues met de bijgeleverde kabels. Pinnetjes zouden net niet goed contact maken soms oid.
Ja met de bijgeleverde kabel.
Al meer over gelezen dat er iets niet goed is met die pinnen.

Overigens moeten we de overbrugging laten zitten om te rijden. Als je dat verwijderd geeft de auto bij het in D zetten meteen weer die melding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:53
P2Hattem schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:32:
[...]

Zeker genoten ... en ik heb meerdere Tesla’s ingehaald die rechts soort van ‘sukkelden’ ... geen wonder dat hun verbruik zo laag is, rij eens door mannen 🤣

Ook nog een etron ingehaald en ik vind die achterlichten dus echt niet mooi. Zo’n superstrakke rechte lijn die nergens bij de lijnen van de auto past. Of ben ik de enige die dit zo ziet?
Wel grappig dat die 'sukkelende Tesla's over dezelfde afstand slechts 1x hadden moeten laden terwijl jij 3x aan de laadpaal hing en je de tijdwinst van 140km/uur volledig kwijt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
raoel schreef op zondag 29 november 2020 @ 15:36:
[...]

Ja met de bijgeleverde kabel.
Al meer over gelezen dat er iets niet goed is met die pinnen.

Overigens moeten we de overbrugging laten zitten om te rijden. Als je dat verwijderd geeft de auto bij het in D zetten meteen weer die melding.
Er lijkt inderdaad iets met die kabel niet goed, maar ik krijg er van mijn dealer nog geen feedback op. Mijn thuislader weigert uberhaupt te laden met die kabel.
Wel apart dat je dan nu toch die overbrugging erop moet houden, dat zou dan toch eerder een probleem in de laadunit lijken?

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeMusashi
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-01-2024
[P2]

Heeft iemand nog een tip voor een kofferbakmat van rubber of een mat die goed schoon te maken is in verband met het vervoeren van een (vaak vieze) hond? :-)

De optie van Polestar ken ik maar vind ik best prijzig. Ik zie via Omac een mooie optie maar zie geen recensies. JustCarpets heeft wel matten maar geen van rubber helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlacKstaR-
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:21
[...]

Conclusie:

[...]

Lol dat was ik, zat aan een snellader vast met fout melding op get dashboard. Oplossing was auto 2 min op slot en weglopen. Daarna kon ik hem loshalen door op de knop te drukken. volgens de handleiding is er een handmatige release maar de Polestar service weet ook niet precies waar dit zit. Dus dat is wel een verbeterpunt die ze moeten doorvoeren in de handleiding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:38
JoeMusashi schreef op zondag 29 november 2020 @ 16:14:
[P2]

Heeft iemand nog een tip voor een kofferbakmat van rubber of een mat die goed schoon te maken is in verband met het vervoeren van een (vaak vieze) hond? :-)

De optie van Polestar ken ik maar vind ik best prijzig. Ik zie via Omac een mooie optie maar zie geen recensies. JustCarpets heeft wel matten maar geen van rubber helaas.
Ik had er nog nooit van gehoord, maar die leveren vanuit de USA. Houd rekening met hoge verzendkosten en invoerrechten. Of heb je een leverancier in Europa gevonden?

Edit: verzendkosten €31,-

www.omacshop.de :) verzendkosten €14,- en natuurlijk geen invoerrechten.

Maar daar staat nog niets van Polestar op. Ik heb via de site gevraagd wanneer ze er op staan.

Edit 1-12: Omac Duitsland kan ze nog niet leveren, het is nog onbekend wanneer wel.

[ Voor 27% gewijzigd door guido66 op 01-12-2020 11:44 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
  • Nu online
bottom line schreef op zondag 29 november 2020 @ 15:41:
[...]

Wel grappig dat die 'sukkelende Tesla's over dezelfde afstand slechts 1x hadden moeten laden terwijl jij 3x aan de laadpaal hing en je de tijdwinst van 140km/uur volledig kwijt was.
Nog grappiger dat men zich aangesproken voelt door iets wat duidelijk een kwinkslag was, beetje sneu wel.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2Hattem
Mga1600 schreef op zondag 29 november 2020 @ 16:50:
[...]

Nog grappiger dat men zich aangesproken voelt door iets wat duidelijk een kwinkslag was, beetje sneu wel.....
😂

En de test gisteren was wel duidelijk: alles boven de 110-120 is kansloos ivm toegenomen verbruik.

[ Voor 17% gewijzigd door P2Hattem op 29-11-2020 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recharge P8
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01-12-2022
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EqmjnStQaGmYzZGdBccfl49chs8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TzLWjX1L2xr6mFsq6yZeCQFV.jpg?f=fotoalbum_large

mocht iemand het interessant vinden, kreeg ik bij aflevering..

Vandaag melding bandenspanning en direct daarna in het autostatusscherm gezien dat google flink wat kaartmateriaal aan het downloaden was voor een offline dump, uit zichzelf.

Tot slot, even een vlugge overdenking over hoeveel energie je meeneemt;

p8 - accu van 75 kwh
xc40 diesel - 60 liter diesel met calorische waarde van 10kwh/ liter > 600 kwh

zonder beschouwing van efficiency van laden en efficiency van elektromotor versus dieselmotor, sleept de p8 veel minder energie mee die potentieel gebruikt kan worden.

Als we dan aannemen dat de p8 325km kan rijden, en de diesel xc40 900km,
dan:

p8 - 22,5 kwh/100 km
xc40 diesel - 66,6 kwh/ 100 km

Bij diesel tanken gaat niets verloren, bij accu opladen natuurlijk wel. Ook het raffinage proces versus energieopwekking zou je mee kunnen nemen, maar om even gevoel te krijgen voor de getallen vind ik dit wel grappig.

[ Voor 60% gewijzigd door Recharge P8 op 29-11-2020 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
P2Hattem schreef op zondag 29 november 2020 @ 17:05:
[...]

😂

En de test gisteren was wel duidelijk: alles boven de 110-120 is kansloos ivm toegenomen verbruik.
Ik lees/hoor geregeld dat het verbruik van een elektrische auto enorm toeneemt boven 100km/u dus dat je dat beter niet doet. Het verbruik van elke auto neemt echter kwadratisch toe met de snelheid, dit geldt ook voor een benzine wagen. Dat lijkt men vaak te vergeten omdat het daar niet zo belangrijk is. Even tanken en je kan terug verder.

Het verbruik neemt toe aan hogere snelheid maar je bent er natuurlijk ook sneller dus het is maar wat er belangrijk is in je situatie. Als je bv. een afstand van 100km af wil leggen die je aan zowel 100km/u als 130km/u af kan leggen zonder laden, dan zal je er toch sneller zijn aan 130km/u. Als je een afstand af wil leggen waar je er net komt met een volle batterij aan 100km/u en net niet aan 130km/u, dan ga je er in totaal sneller zijn als je wat trager rijdt enz.

Over een langere afstand hangt het dan wat van de laadsnelheid af maar zelfs daar kan je ervoor kiezen om wat sneller te rijden en geregeld te laden. Bv. Ofwel sta je na elke 300km een half uur te laden en ben je dus 300km ver op 3,5u (100km/u) ofwel sta je elke 200km een half uur te laden en ben je dan dus 200km ver op 2,5u. In het ene geval doe je 1,16u over 100km, in het 2de geval 1,25u maar had je wel niet het gevoel dat iedereen je passeerde :*)

Of sla ik de bal hier helemaal mis? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P2void19noPP
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:00
BlacKstaR- schreef op zondag 29 november 2020 @ 16:32:
[...]

Lol dat was ik, zat aan een snellader vast met fout melding op get dashboard. Oplossing was auto 2 min op slot en weglopen. Daarna kon ik hem loshalen door op de knop te drukken. volgens de handleiding is er een handmatige release maar de Polestar service weet ook niet precies waar dit zit. Dus dat is wel een verbeterpunt die ze moeten doorvoeren in de handleiding.
Achter de linker achterstoel schijnbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeMusashi
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-01-2024
guido66 schreef op zondag 29 november 2020 @ 16:34:
[...]

Ik had er nog nooit van gehoord, maar die leveren vanuit de USA. Houd rekening met hoge verzendkosten en invoerrechten. Of heb je een leverancier in Europa gevonden?

Edit: verzendkosten €31,-

www.omacshop.de :) verzendkosten €14,- en natuurlijk geen invoerrechten.

Maar daar staat nog niets van Polestar op. Ik heb via de site gevraagd wanneer zeer op staan.
Nee zag ook al dat de Amerikaanse site het wel verkoopt met hoge verzendkosten en bijkomende belasting. Ben benieuwd of de Duitse site het wel gaat verkopen. Zou mooi zijn. Omac verkoopt ook via Amazon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P2void19noPP
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:00
P2void19noPP schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:01:
[...]

Achter de linker achterstoel schijnbaar.
Laadkabel in nood openen voor auto's met mechanische noodhandgreep
Als de laadkabel na het laden niet loskomt uit de laadaansluiting van de auto en de auto met een mechanische noodhandgreep is uitgerust, moet u de onderstaande instructies volgen of contact opnemen met Polestar Customer Support.

Voor auto's zonder mechanische noodhandgreep - neem contact op met de klantenservice van het laadstation of Polestar Customer Support.

WAARSCHUWING
Voordat de mechanische noodhandgreep wordt gebruikt, moet u op het bestuurdersdisplay controleren of het opladen is beëindigd. Tijdens het opladen mag de noodhandgreep niet worden gebruikt.

Mechanische noodhandgreep gebruiken:

Klap de rugleuning van het linker gedeelte van de achterbank omlaag.

> De mechanische noodhandgreep zit achter de linker passagiersstoel.

Pak de noodhandgreep vast en trek deze voorzichtig een paar centimeter uit totdat deze stopt.

Bevestig de noodhandgreep op zijn oorspronkelijke plek.

> De kabel van de noodhandgreep gaat bij de volgende keer laden automatisch terug.

Wacht ongeveer 5 seconden voordat u de laadkabel losmaakt van de laadaansluiting van de auto.

Zet de rugleuning rechtop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Davy_Rx schreef op zondag 29 november 2020 @ 18:45:
[...]

Ik lees/hoor geregeld dat het verbruik van een elektrische auto enorm toeneemt boven 100km/u dus dat je dat beter niet doet. Het verbruik van elke auto neemt echter kwadratisch toe met de snelheid, dit geldt ook voor een benzine wagen. Dat lijkt men vaak te vergeten omdat het daar niet zo belangrijk is. Even tanken en je kan terug verder.

Het verbruik neemt toe aan hogere snelheid maar je bent er natuurlijk ook sneller dus het is maar wat er belangrijk is in je situatie. Als je bv. een afstand van 100km af wil leggen die je aan zowel 100km/u als 130km/u af kan leggen zonder laden, dan zal je er toch sneller zijn aan 130km/u. Als je een afstand af wil leggen waar je er net komt met een volle batterij aan 100km/u en net niet aan 130km/u, dan ga je er in totaal sneller zijn als je wat trager rijdt enz.

Over een langere afstand hangt het dan wat van de laadsnelheid af maar zelfs daar kan je ervoor kiezen om wat sneller te rijden en geregeld te laden. Bv. Ofwel sta je na elke 300km een half uur te laden en ben je dus 300km ver op 3,5u (100km/u) ofwel sta je elke 200km een half uur te laden en ben je dan dus 200km ver op 2,5u. In het ene geval doe je 1,16u over 100km, in het 2de geval 1,25u maar had je wel niet het gevoel dat iedereen je passeerde :*)

Of sla ik de bal hier helemaal mis? :)
Je slaat de bal mis :p

Laden gaat veel sneller dan je ooit aan extra energie kan verbruiken. Dus ook met een EV ben je het snelst op je bestemming door zo snel mogelijk te rijden. Alleen als je je bestemming net niet zou halen en door een beetje langzamer te rijden de bestemming net wel haalt, kan je door langzamer rijden misschien een paar minuten eerder aankomen.

Het probleem is nu meer dat de snelladers zover uit elkaar staan, dat je sowieso nooit optimaal kan stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
Z___Z schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:36:
[...]

Laden gaat veel sneller dan je ooit aan extra energie kan verbruiken. Dus ook met een EV ben je het snelst op je bestemming door zo snel mogelijk te rijden. Alleen als je je bestemming net niet zou halen en door een beetje langzamer te rijden de bestemming net wel haalt, kan je door langzamer rijden misschien een paar minuten eerder aankomen.

Het probleem is nu meer dat de snelladers zover uit elkaar staan, dat je sowieso nooit optimaal kan stoppen.
Dat zei ik toch ook? 😅 Dus als tijd leading is moet je gas geven. Als je zuinig wil rijden niet. Net zoals bij een benzine wagen dus 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
_--[]--__ schreef op zondag 29 november 2020 @ 15:01:
[P2] Vannacht het omgekeerde gehad van “doorladen” bij 80%. Ik had de auto ingesteld op tot 100% laden maar vanochtend bleek het laden op exact 80% gestopt te zijn. Jammer want daardoor toch weer een kwartier bij de snellader gestaan vandaag :-(
Had ik zaterdag ook, eerst ‘s nachts tot 90% geladen. ‘S ochtends wilde ik nog even verder laden naar 100%, dus limiet ingesteld op 100% maar hij wilde niet verder.

P8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Petzun
Montalbano schreef op zondag 29 november 2020 @ 09:27:
[...]

Dat de led uitgaat is apart, in de handleidingen staan een aantal storingen uitgelegd met kleur en knipper codes, maar led uit hoort daar niet bij. Tenzij... je de led hebt uitgeschakeld tijdens inactief. Dan zou het nog kunnen zijn dat je pas niet geaccepteerd wordt en dat hij na een paar keer rood knipperen meteen weer uitgaat.
Ik wil je bedanken voor je bericht. Heb naar aanleiding hiervan nogmaals gekeken naar de activering van de pas en de druppel. Ik zag in de app dat ik hiervoor de autostart had geselecteerd en meende dat deze keuze de juiste was. Ik heb de autostart eraf gehaald, de paal een reset gegeven en jawel het werkt!
Stekker in de auto, leds bleven groen. Pas er tegenaan en van groen naar geel naar blauw. De P8 laadt en ik ben erg blij.

Heb wel direct snelladen en 11 kW laden onderweg kunnen testen, werkt prima. Bij het snelladen een collega P8 rijder die ook de juiste keuzen had gemaakt (Tunder Grey en 19" ;) ) gesproken. Was ook erg blij met de P8.

Nogmaals bedankt voor jouw 2e berichtje, dit triggerde mij toch weer even. _/-\o_

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Petzun schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:33:
[...]

Ik wil je bedanken voor je bericht. Heb naar aanleiding hiervan nogmaals gekeken naar de activering van de pas en de druppel. Ik zag in de app dat ik hiervoor de autostart had geselecteerd en meende dat deze keuze de juiste was. Ik heb de autostart eraf gehaald, de paal een reset gegeven en jawel het werkt!
Stekker in de auto, leds bleven groen. Pas er tegenaan en van groen naar geel naar blauw. De P8 laadt en ik ben erg blij.

Heb wel direct snelladen en 11 kW laden onderweg kunnen testen, werkt prima. Bij het snelladen een collega P8 rijder die ook de juiste keuzen had gemaakt (Tunder Grey en 19" ;) ) gesproken. Was ook erg blij met de P8.

Nogmaals bedankt voor jouw 2e berichtje, dit triggerde mij toch weer even. _/-\o_
Top, fijn dat het nu werkt!

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petzun
Fismeister schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:25:
[...]

Is goed gekomen, zie mijn bericht van zojuist
Ligt dus niet aan de combi Elvi en P8, maar aan de wijze waarop ik de pas en druppel had vastgelegd. 8)7
Zonder zorgen dus uitzien naar de P8! Rijdt echt heel ontspannen en rustig.

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beosoft
  • Laatst online: 27-10-2023
Spanky79 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 11:25:
[...]
Hetnis wel een goede oplossing, dat gootje. Kun je daar we altijd parkeren?
Nee het is een openbare parkeerplek, maar we wonen in een rustige straat en we respecteren ieders "eigen plek" voor de deur. Alleen bezoekers willen hem er wel eens neer zettten, no big deal. :)

Volvo XC 40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beosoft
Rianata schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 11:25:
[...]

Maar hoe werkt dit nu dan? Span jij die kabel iedere keer over het trottoir als je thuis wilt opladen? Ik neem aan dat je de kabel niet gewoon aan de weg laat liggen wanneer je wegrijdt.
Met opladen duw je heel makkelijk de kabel in de goot en als ik klaar ben met laden trek je hem weer heel makkelijk er uit, snoer bundelen en stekker in de oplader (snoer zit vast aan de oplader) :)F

Volvo XC 40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

Beosoft schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:58:
[...]

Met opladen duw je heel makkelijk de kabel in de goot en als ik klaar ben met laden trek je hem weer heel makkelijk er uit, snoer bundelen en stekker in de oplader (snoer zit vast aan de oplader) :)F
Heb je misschien een link waar jij dat gootje gekocht hebt of anders de info ervan delen? BVD

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beosoft
Rianata schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:14:
[...]

Heb je misschien een link waar jij dat gootje gekocht hebt of anders de info ervan delen? BVD
Uiteraard. Voor zover ik weet zijn ze de enige die aan particulieren leveren.
En het is een typisch gevalletje vraag aanbod qua prijs :'(

https://www.evservice.eu/ev-kabelgoot-tegel#/attributes=9127

Volvo XC 40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
ToAoM schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 19:03:
[...]

Al eerder gemeld, in de Assistant app op je telefoon kan je contacten een nickname geven door ze toe te voegen aan 'Your People' en er dan een 'Housnhild contact' van te maken. Daarna werkt het wel.
Had ik gelezen, is mij alleen niet gelukt nog. Zal er weer eens induiken. Maar dan blijft het nog bizar dat het niet kan zonder work around! Net als dat je niet simpelweg de volgorde van tussenstops kunt wisselen in Maps. Voelt zo basis... }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77

Gelukkig nog nooit gezien dit probleem. Hopelijk eenmalig.... mooie foto’s ook! >:)

Veilige kilometers!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
ach-jee schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:39:
Normaliter kan ik bij 90% charge nog aardig regeneratief remmen, maar deze morgen had ze er niet zoveel zin in. Temperatuurdingetje lijkt me? [Afbeelding]
P8 laat dit in zijn geheel niet zien toch? Alleen die power bar rechts...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
Z___Z schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:36:
[...]

En de plank ook gemist met de bal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Beosoft schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:34:
[...]

Uiteraard. Voor zover ik weet zijn ze de enige die aan particulieren leveren.
En het is een typisch gevalletje vraag aanbod qua prijs :'(

https://www.evservice.eu/ev-kabelgoot-tegel#/attributes=9127
Heb je hier een vergunning voor moeten aanvragen?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-06 19:20

MaxxMark

HT is Tof!

Dat hangt per gemeente er van af. Ik weet dat ze hier in Delft op papier het allemaal niet willen (kabels over de stoep, etc.) en zijn vrij star in het meedenken naar oplossingen ("Vraag maar een publieke laadpaal aan als je geen eigen oprit hebt"). Dat je hele dak vol ligt met zonnepanelen maakt ze dan weer niet uit.

Tegelijkertijd doen ze ook niet echt aan handhaving. Er zijn genoeg particulieren die een laadpaal in hun voortuin hebben en gewoon de laadkabel over de stoep naar hun auto leggen. Officieel mag het niet, maar ze worden ook niet weggehaald. Evenals dat ik ook nog wel eens mn v60 oplaadde voor de deur (en dus ook over de stoep).

Net als voor rioolwerkzaamheden geldt dat je niet zomaar trottoirtegels mag weghalen omdat dat van de gemeente is. Maar ieder rioolbedrijf zal, uiteraard off-the-record, zeggen dat je het 'gewoon' moet doen.

Ik wil die tegels ook en moet nog steeds de gemeente een mailtje sturen, maar ik ben tegelijkertijd ook bang voor het antwoord :(

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
P8

Zaterdag reed er een witte P8 door Noordwijk... en daar reed een Thunder achter aan! :) Volgens mij had de witte ook 20” als ik het op de rotonde goed zag; een tweaker toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvS_68
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:27
Petzun schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:11:
[...]

Als ik mijn telefoon koppel via Bluetooth krijg ik mijn contactpersonen in de P8 helemaal niet te zien.
Vergeet ik wellicht ergens een instelling?
Volgens mij moet je op je telefoon akkoord geven voor toegang tot je contacten. Voor de rest niets volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
JohnDoe77 schreef op maandag 30 november 2020 @ 00:32:
[...]

Had ik gelezen, is mij alleen niet gelukt nog. Zal er weer eens induiken. Maar dan blijft het nog bizar dat het niet kan zonder work around! Net als dat je niet simpelweg de volgorde van tussenstops kunt wisselen in Maps. Voelt zo basis... }:|
Issue met die workaround is dat dat alleen werkt als je je basistaal op Amerikaans Engels hebt staan voor zover ik kan achterhalen. (zelf nog niet uitgeprobeerd of dat wel werkt, maar dat is de enige manier om contacten aan je huishouden toe te voegen zonder ze uit te nodigen als deelnemers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theusibo
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-04 17:16
[...]

Conclusie:

[...]

dit heb ik dus ook gehad, een week of 2 geleden hier beschreven. Alleen werkte bij mij een kwartier weglopen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:29
[...]

Conclusie:

[...]

Mijn collega had dus met zijn P8 exact hetzelfde, ook 45 minuten wachten werkte het niet. De volgende ochtend werkte het wel weer gewoon zonder problemen. ANBW is er die avond zelfs bij geweest, 12volt accu 2 maal lost gehad maar helaas geen oplossing.

Volvo heeft nu preventief de onboard charger vervangen zodat Volvo Zweden de oude verder kan onderzoeken om het in de toekomst te voorkomen.

Zoals ik ook al heb aangegeven was de volgorde van aansluiten niet juist bij ons. De beste volgorde is kabel in de auto, kabel in de paal en laden maar. Als je klaar bent knop in de auto indrukken, kabel daar eruit en dan pas eventueel in de paal eruit. Of dit het probleem heeft gegeven weten we niet maar we doen het nu maar gewoon netjes in deze volgorde.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToAoM
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-04 20:14
JohnDoe77 schreef op maandag 30 november 2020 @ 00:32:
[...]

Ik weet niet hoe het bij jou is, maar ik heb tegenwoordig 100+ contacten in m'n telefoon staan. De kans dat ie de verkeerde gaat bellen lijkt me dan ook iets te groot te worden. Zeker in de auto is dat weer alleen een afleiding (zou je toch al zo min mogelijk moeten bellen), maar heel discoverable is het allemaal niet en het is ook niet dat er een duidelijke handleiding of reden te vinden is, waar dan ook.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• AartJW
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
Heerlijk dat voorverwarmen! Na 20min schone ramen en warme handen. #nooitmeerkrabben Nu de app nog... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KBbjyCVrVqzE-Ffoooun4-yr_sA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/bk6MxVdadJ5JjE2JuTO2E92e.gif?f=user_large

P2 LRDM Thunder 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Nu online
mvrooij schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:45:
[...]

Mijn collega had dus met zijn P8 exact hetzelfde, ook 45 minuten wachten werkte het niet. De volgende ochtend werkte het wel weer gewoon zonder problemen. ANBW is er die avond zelfs bij geweest, 12volt accu 2 maal lost gehad maar helaas geen oplossing.

Volvo heeft nu preventief de onboard charger vervangen zodat Volvo Zweden de oude verder kan onderzoeken om het in de toekomst te voorkomen.

Zoals ik ook al heb aangegeven was de volgorde van aansluiten niet juist bij ons. De beste volgorde is kabel in de auto, kabel in de paal en laden maar. Als je klaar bent knop in de auto indrukken, kabel daar eruit en dan pas eventueel in de paal eruit. Of dit het probleem heeft gegeven weten we niet maar we doen het nu maar gewoon netjes in deze volgorde.
Het advies in het manual is juist andersom: eerst kabel aan de paal of aan het net , daarna pas inpluggen in de auto. Wie heeft er gelijk?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cELWkB4AnYvcL7FrEy7vsEajXcc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uAbpzv7CTPEL9Hv73ZJKE3hL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
ToAoM schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:47:
[...]

Ik weet niet hoe het bij jou is, maar ik heb tegenwoordig 100+ contacten in m'n telefoon staan. De kans dat ie de verkeerde gaat bellen lijkt me dan ook iets te groot te worden. Zeker in de auto is dat weer alleen een afleiding (zou je toch al zo min mogelijk moeten bellen), maar heel discoverable is het allemaal niet en het is ook niet dat er een duidelijke handleiding of reden te vinden is, waar dan ook.
Ja precies dat! Wat ik zeg; Google kan wel bellen naar je contactpersonen en niet navigeren, dat klinkt gewoon vreemd. En zoals hier boven; die work around werkt alleen als je assistent op Engels staat. Ook niet wat je wilt. Allemaal onnodige handelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
mvrooij schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:45:
[...]

Hadden jullie een vaste kabel aan een paal gebruikt? Of de meegeleverde Volvo laadkabel?

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
JohnDoe77 schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:14:
[...]

Ja precies dat! Wat ik zeg; Google kan wel bellen naar je contactpersonen en niet navigeren, dat klinkt gewoon vreemd. En zoals hier boven; die work around werkt alleen als je assistent op Engels staat. Ook niet wat je wilt. Allemaal onnodige handelingen.
Sterker nog, bij mij gaf de lijst met contactpersonen in de auto niet eens de bijstaande adressen en andere info.
Wat wel zou moeten werken, is je contactpersonen als favorieten aanmerken, dan zijn ze vindbaar in google maps voor jou. En zou je via google maps wel moeten kunnen zeggen "zoek/navigeer naar 'naam'"

[ Voor 40% gewijzigd door Fladder80 op 30-11-2020 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Mga1600 schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:13:
[...]

Het advies in het manual is juist andersom: eerst kabel aan de paal of aan het net , daarna pas inpluggen in de auto. Wie heeft er gelijk?[Afbeelding]
Ik denk dat dit specifiek over een 230V stopcontact gaat, aangezien daar vonken af kunnen vliegen als je die erin of eruit doet terwijl er nog geladen wordt.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

[...]
Het advies in het manual is juist andersom: eerst kabel aan de paal of aan het net , daarna pas inpluggen in de auto. Wie heeft er gelijk?
Dit lijkt mij verstandelijk gezien ook de juiste volgorde en dat is ook zoals ik tot nu toe altijd geladen heb bij openbare oplaadpunten (nog steeds wachtende op mijn prive oplaadpaal):

- meegeleverde oplaadkabel van Volvo in de laadpaal pluggen
- vervolgens oplaadkabel in de P8 pluggen
- druppel tegen de laadpaal houden en controleren of het laden begint
- druppel tegen de laadpaal houden om het laden te stoppen
- de release knop bij de stekker / aansluiting van de P8 indrukken
- oplaadkabel uit de P8 halen
- oplaadkabel uit de laadpaal halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartWNL
AartJW schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:02:
Heerlijk dat voorverwarmen! Na 20min schone ramen en warme handen. #nooitmeerkrabben Nu de app nog... [Afbeelding]
Dit was zonder dat hij aan de lader hing? En voor of na de timer update?

Ideaal inderdaad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AartJW
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
BartWNL schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:37:
[...]

Dit was zonder dat hij aan de lader hing? En voor of na de timer update?

Ideaal inderdaad!
Was zonder lader en ik denk dat het 5% batterij gekost heeft. Dit was voor de timer update, want mijn auto staat op dit moment bij de garage voor de recall incl update. Net als iemand ander gepost had was mijn regen volledig grijs, maar de auto reed prima en remde ook prima af op regen (op stand middel en volledig OPD).

P2 LRDM Thunder 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
[...]

Het advies in het manual is juist andersom: eerst kabel aan de paal of aan het net , daarna pas inpluggen in de auto. Wie heeft er gelijk?[Afbeelding]
Hmm vaag, dit gaat wel over 230 stekker dus weet niet of dat nog uitmaakt?

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Montalbano schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:18:
[...]

Hadden jullie een vaste kabel aan een paal gebruikt? Of de meegeleverde Volvo laadkabel?
Nee losse kabel van Volvo zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Rianata schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:23:
[...]

Dit lijkt mij verstandelijk gezien ook de juiste volgorde en dat is ook zoals ik tot nu toe altijd geladen heb bij openbare oplaadpunten (nog steeds wachtende op mijn prive oplaadpaal):

Ja maar het ging denk ik ook vooral fout met stoppen. Je moet hem wel eerst uit de P8 halen nadat de laadbeurt gestopt is voordat je hem uit de laadpaal haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
mvrooij schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:04:
[...]

Nee losse kabel van Volvo zelf.
Het zou dan toch ook nog iets te maken kunnen hebben met de kabel van Volvo zelf, of in combinatie daarmee. Daar lijkt iets mee te zijn in de vorm van een kleine afwijking in een van de connectoren waardoor aardingsfouten kunnen optreden. Ik krijg er echter nog geen uitsluitsel over.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Montalbano schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:19:
[...]

Het zou dan toch ook nog iets te maken kunnen hebben met de kabel van Volvo zelf, of in combinatie daarmee. Daar lijkt iets mee te zijn in de vorm van een kleine afwijking in een van de connectoren waardoor aardingsfouten kunnen optreden. Ik krijg er echter nog geen uitsluitsel over.
Klopt waarschijnlijk heeft hij geen of een verkeerd signaal gegeven waardoor hij in storing gegaan is bij mijn collega. Daar in tegen gebruik ik mijn eigen Volvo kabel iedere dag en ik heb geen problemen gehad.. Misschien was het pech of was de charger toch echt kapot maar het was vooral gek dat de volgende ochtend het geheel gewoon weer werkte maar 45 minuten de auto op slot en wachten werkte niet dus wanneer dan de trigger gekomen is weet ik niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _--[]--__
P2 staat nu voor de recall bij de garage. Vanochtend ook een melding dat de camera in de voorruit geblokkeerd was (ondanks het goed schoonmaken van die voorruit). Geen Pilot assist etc. dus. En omdat de groot licht assistent standaard aan stond ging mijn groot licht gewoon aan een verblinde mijn tegenliggers omdat de led matrix functie niet werkte vanwege het niet functioneren van de camera. Ik moest de groot licht assistent zelf uitzetten.

Voor wat betreft de vragen hier over het maar op 2 fasen laden: Kan het niet zijn dat het trage AC laden ook te maken heeft met de buitentemperatuur?
Ik heb de afgelopen paar dagen ook last van traag laden thuis. Afgelopen nacht 39 kWh geleden in 10 uur en 4 minuten, dat komt dus neer op slechts 4kW. Gelukkig kon ik vandaag de auto naar de garage brengen en met een V60 op weg, dat scheel al snel weer drie kwartier bij snelladers vandaag .

Begin toch wel serieus gefrustreerd te raken, naast de vele foutmeldingen en bugs is vooral het trage laden een probleem. Het laden bij snelladers gaat al veel trager dan verwacht. Van 20% tot 80% gaat bij deze temperaturen met een gemiddelde van nog geen 50 kWh. Bij sommige snelladers wordt je er na 30 minuten automatisch afgegooid waardoor ik niet eens de kans krijg tot 80% te laden omdat dat met deze snelheid al een uur in beslag neemt :-(

En nu kan ik zelfs thuis in een nacht niet meer van 10% tot 90% laden. Dat is toch echt een zware teleurstelling, ik denk er serieus over een de auto in te gaan ruilen voor een e-tron 55. Die laad tenminste gewoon met 150 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beosoft
JackBol schreef op maandag 30 november 2020 @ 07:30:
[...]

Heb je hier een vergunning voor moeten aanvragen?
Ik ben ruim 3 maanden bezig geweest en ben geen steek verder gekomen met de gemeente. Er is nooit gezegd door de gemeente dat ik het NIET mag doen. Ben er klaar mee en ga niks meer vragen, zie hier het mooie resultaat. Mochten ze er onverhoopt moeilijk over doen dan zoek ik de media op. Maar ja in principe heb je een soort van vergunning nodig omdat de stoep natuurllijk van de gemeente is.

Volvo XC 40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
_--[]--__ schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:27:
P2 staat nu voor de recall bij de garage. Vanochtend ook een melding dat de camera in de voorruit geblokkeerd was (ondanks het goed schoonmaken van die voorruit). Geen Pilot assist etc. dus. En omdat de groot licht assistent standaard aan stond ging mijn groot licht gewoon aan een verblinde mijn tegenliggers omdat de led matrix functie niet werkte vanwege het niet functioneren van de camera. Ik moest de groot licht assistent zelf uitzetten.

Voor wat betreft de vragen hier over het maar op 2 fasen laden: Kan het niet zijn dat het trage AC laden ook te maken heeft met de buitentemperatuur?
Ik heb de afgelopen paar dagen ook last van traag laden thuis. Afgelopen nacht 39 kWh geleden in 10 uur en 4 minuten, dat komt dus neer op slechts 4kW. Gelukkig kon ik vandaag de auto naar de garage brengen en met een V60 op weg, dat scheel al snel weer drie kwartier bij snelladers vandaag .

Begin toch wel serieus gefrustreerd te raken, naast de vele foutmeldingen en bugs is vooral het trage laden een probleem. Het laden bij snelladers gaat al veel trager dan verwacht. Van 20% tot 80% gaat bij deze temperaturen met een gemiddelde van nog geen 50 kWh. Bij sommige snelladers wordt je er na 30 minuten automatisch afgegooid waardoor ik niet eens de kans krijg tot 80% te laden omdat dat met deze snelheid al een uur in beslag neemt :-(

En nu kan ik zelfs thuis in een nacht niet meer van 10% tot 90% laden. Dat is toch echt een zware teleurstelling, ik denk er serieus over een de auto in te gaan ruilen voor een e-tron 55. Die laad tenminste gewoon met 150 kW
Ik denk niet dat het trage AC laden met de temperaturen te maken heeft. Ik heb vanmorgen mijn auto om 07:00 aan de lader gehangen met -1, met 10,5kW constant geladen en had in 2 uur tijd 19kw bijgeladen ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77

Dan heb je een behoorlijke berg geld over voor snelladen! Naast dat je het wellicht nog even de kans moet geven qua ontwikkeling denk ik dat het inruilen je snel € 15.000 zal kosten! |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartWNL
AartJW schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:42:
[...]

Was zonder lader en ik denk dat het 5% batterij gekost heeft. Dit was voor de timer update, want mijn auto staat op dit moment bij de garage voor de recall incl update. Net als iemand ander gepost had was mijn regen volledig grijs, maar de auto reed prima en remde ook prima af op regen (op stand middel en volledig OPD).
Thanks, good to know!

Die van mij staat nu ook bij de dealer voor de upgrade, die timer is wel erg relaxed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beosoft
MaxxMark schreef op maandag 30 november 2020 @ 07:43:

Ik wil die tegels ook en moet nog steeds de gemeente een mailtje sturen, maar ik ben tegelijkertijd ook bang voor het antwoord :(
Als je het niet vraagt dan kan je ook geen nee krijgen, dat is de reden dat ik na 3 maanden "gezeur" er maar mee op gehouden ben, omdat ik bang was als ik zou blijven pushen/vragen dat ze dan maar voor het gemak een "nee" zouden geven.....

Volvo XC 40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartWNL
Kreeg gisteren ook 2 keer die melding, vanochtend niet meer gekregen. Wellicht dat het te maken had met de kou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-06 19:20

MaxxMark

HT is Tof!

Beosoft schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:31:
[...]

Als je het niet vraagt dan kan je ook geen nee krijgen, dat is de reden dat ik na 3 maanden "gezeur" er maar mee op gehouden ben, omdat ik bang was als ik zou blijven pushen/vragen dat ze dan maar voor het gemak een "nee" zouden geven.....
Om welke gemeente gaat het bij jou?

En wat hebben ze wél gezegd (afgezien van dat ze niet hebben gezegd dat het niet mag)

Het níet vragen vind ik geen goede optie. Ik heb al eerder gesprekken gehad met de gemeente over de laadmogelijkheden, dus ik ben (als inwoner van Delft) op de hoogte van wat wel en niet mag. Ik kan dus weten dat het niet mag. Als ik het dan alsnog doe ben ik willens en wetens de regels aan het overtreden en als ze die conclusie trekken ben ik natuurlijk zelf ook nog verder van huis :)

Ik heb overigens vanochtend een bericht gestuurd nara de gemeente. Uiteraard gemeld dat ik me bewust ben van wat de gemeente voorschrijft en gevraagd of ze door intitiateven als die tegel bereid zijn om hun eerder ingenomen standpunt mogelijkerwijs te herzien.

And now we wait :)

[ Voor 4% gewijzigd door MaxxMark op 30-11-2020 11:39 . Reden: aanvullende vraag ]

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
JohnDoe77 schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:30:
[...]

Dan heb je een behoorlijke berg geld over voor snelladen! Naast dat je het wellicht nog even de kans moet geven qua ontwikkeling denk ik dat het inruilen je snel € 15.000 zal kosten! |:(
Ik weet het, het is ook flink balen. Probleem is dat ik de eis heb dat de auto ook een paardentrailer moet kunnen trekken (dat zijn maar kleine afstanden van max 80 km maar toch) en dan is er niet veel keuze. Ik hoop echt dat ze snel wat aan de laadsnelheid gaan doen want ik sta nu een paar uur per week bij snelladers. Ik had gerekend in de winter zo'n 10 minuten per dag bij de snellader te moeten staan maar dat is nu al snel 30 tot 40 minuten en nu ik als ik pas laat thuis ben 's nachts de auto ook niet meer vol krijg nog een stuk meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie van Dijk
  • Laatst online: 15:29
mvrooij schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:30:
[...]
Ik denk niet dat het trage AC laden met de temperaturen te maken heeft. Ik heb vanmorgen mijn auto om 07:00 aan de lader gehangen met -1, met 10,5kW constant geladen en had in 2 uur tijd 19kw bijgeladen ongeveer.
Ik denk ook niet dat het twee fasen laden temperatuur gerelateerd is. Heb het 2 ochtenden na elkaar gehad met een buitentemp van +/- 5 graden. Afgelopen drie nachten was het kouder en is de auto overdag nauwelijks gebruikt. Hij deed het drie dagen achter elkaar in de ochtend gelijk met 11kW zonder problemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
_--[]--__ schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:40:
[...]

Ik weet het, het is ook flink balen. Probleem is dat ik de eis heb dat de auto ook een paardentrailer moet kunnen trekken (dat zijn maar kleine afstanden van max 80 km maar toch) en dan is er niet veel keuze. Ik hoop echt dat ze snel wat aan de laadsnelheid gaan doen want ik sta nu een paar uur per week bij snelladers. Ik had gerekend in de winter zo'n 10 minuten per dag bij de snellader te moeten staan maar dat is nu al snel 30 tot 40 minuten en nu ik als ik pas laat thuis ben 's nachts de auto ook niet meer vol krijg nog een stuk meer.
Dat thuisladen lijkt me toch een ander probleem als de laadsnelheid bij het snelladen. Dat AC laden met 11kW zou toch niet van de temperatuur af moeten hangen lijkt me, daar gaat het niet snel genoeg voor. Misschien moeten ze toch even naar je laadunit kijken.
Dat DC snelladen daar wel last van heeft zou ik me iets bij kunnen voorstellen. Maar dat de beloofde 150kW in de praktijk 50kW is, dat is inderdaad wel even slikken. Ik heb wel de hoop dat dat nog bijgesteld wordt met updates.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recharge P8
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01-12-2022
Rianata schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:23:
[...]

Zo doe ik het ook, bijna dan.
Ergens gelezen dat er theoretisch nog een beetje spanning zou kunnen staan op de kabel na het afsluiten van het laadproces. Daarom haal ik eerst de kabel uit de paal, dan "vonkt" hij in het ergste geval daar, en daarna trek ik als laatste de kabel uit de auto...

Geen idee of dat zin heeft, maar voor mij gevoel beschadig ik dan in het ergste geval de kabel of laadpaal en niet de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wsnipes82
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-10-2024
Beosoft schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:45:
Zie hier een P8 in zijn natuurlijke habitat met een mooie oplossing voor het opladen 8) [Afbeelding]
Dat heb je netjes gedaan, waar heb je deze oplossing gekocht? Heb je er misschien een link van?.
Ik zit namelijk met hetzelfde probleem, een niet meewerkende gemeente. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvS_68
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:27
Recharge P8 schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:13:
[...]

Zo doe ik het ook, bijna dan.
Ergens gelezen dat er theoretisch nog een beetje spanning zou kunnen staan op de kabel na het afsluiten van het laadproces. Daarom haal ik eerst de kabel uit de paal, dan "vonkt" hij in het ergste geval daar, en daarna trek ik als laatste de kabel uit de auto...

Geen idee of dat zin heeft, maar voor mij gevoel beschadig ik dan in het ergste geval de kabel of laadpaal en niet de auto.
Ik heb een laadpaal met vaste kabel. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de DC snelladers.
Dan is er dus geen keuze.

Ik kan wel via de beheer-interface van mijn laadpaal de connector ontgrendelen. Zelfs ook een laadsessie stoppen als deze loopt (net gecheckt).
Volgens mij kan dat met openbare laadpalen ook, maar moet je dan dus de eigenaar/beheerder bellen.
Mocht je dus problemen ebben met ontkoppelen/stoppen met laden, kan het dus ook een optie zijn dat via de beheerder van de laadpaal te laten initiëren. Misschien 'snapt' je auto het dan beter.
Gelukkig heb ik er nog geen problemen mee gehad, maar ik merk wel dat er nog niet echt een bepaalde logica is in het koppelen en ontkoppelen. De ontgrendelknop naast de laadpoort heeft in mijn geval nog nooit iets gedaan. Hij ontgrendeld eigenlijk altijd (thuis AC-laden) als ik de auto ontgrendel.
Pagina: 1 ... 116 ... 247 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een Tesla versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic.