Had nog geen tijd gehad maar hier alvast een korte samenvatting van mijn geleverde P8.
Aflevering ging zeer soepel, verzekering, innamen vorige XC40 etc. ging goed. We hebben mooi 1 sleutel kunnen omzetten van de huidige XC40 (de reserve nieuwe) waardoor mijn hoofdsleutel nu wel een mooie leren cover heeft!
Auto is afgeleverd op 20" winterbanden van Pirelli de Sottozero 2 235/45 R20 Heavy Load. Wat een wielen! Dealer gaf al duidelijk aan dat we voorbereid moesten zijn op een hoog verbruik met deze banden en de winter! Dit had ik natuurlijk ook niet anders verwacht..
De auto zelf, wat een prachtige wagen. Sage Green heel erg blij mee, vooral samen met de zwarte grill. We hebben er in de showroom nog meerdere complimenten overgehad dat de grill spuiten wel echt een verbetering is. Meerdere klanten gaat dit ook doen nu ze het gezien hebben. Maar nogmaals dit is ieder zijn smaak natuurlijk! De kleur Sage Green is zoals bekend in ieder daglicht anders, dat maakt het wel echt een interessante kleur!
Het instellen ging zeer soepel, zelf in de ICT dus van te voren al Google account gereed waardoor het instellen peanuts is. Dealer heeft ons ook gewoon alles zelf laten doen omdat hij wist dat wij er meer vanaf wisten dan hij zelf. Hij heeft meegekeken zodat hij hier ook van kon leren

. Instellen is fluitje van een cent en de mobiele verbinding was al actief via T-mobile dus hier geen problemen met activeren gehad. Enkele apps vast erop gezet zoals Spotify en TuneIn en dit werkt echt super! Een hele verademing tegenover de apps in de nu vorige XC40. Heel veel apps zijn er zoals bekend helaas nog niet beschikbaar, hopen dat dit snel komt!
Dan het rijden, wat een beest! Zoals de meeste zeggen het is echt een raket. Gewicht merk je niks van met optrekken/snelheid. Enige wat ik wel vooral merk is dat hij iets stugger is dan mijn vorige XC40 T4 R-design. Maar dit komt natuurlijk door het gewicht, stuggere vering plus 20" velgen met winterbanden. Vind het zeker niet storend en rijd erg soepel. Ook rustig rijden is een verademing in deze auto. OnePedal drive meteen aangewend, ik vind het echt een uitvinding.. Het is even doorhebben maar zodra je het goed onder de knie hebt wil je niet anders meer. Rem eigenlijk maar zelden nodig!
Verbruik van de auto kan ik nog niet heel veel over zeggen maar wat duidelijk mag zijn is dat voorverwarmen via de stekker veel voordeel op zal leveren. Het rijden met een volledig koud accupakket kost je erg veel stroom. Je ziet per km het verbruik afnemen, vooral nu deze ochtend met een buiten temp van 5 graden bijvoorbeeld.
Opladen ook nog niet echt goed kunnen testen, thuis de gewone 230 kabel eens gebruikt. Dit werkt goed maar duurt natuurlijk heel stuk langer en hij verbruikt inderdaad constant iets van 2000/3000 watt. Heel kort gedaan, stekker eruit en de pinnetjes waren gloeiend heet dus een goede aansluiting is echt een must anders hou je denk ik niks over! Op de zaak de 22kw getest en dit ging goed met onze passen. Laadsnelheden weet ik helaas nog niks van.
Het instappen en in zijn R of D zetten is ideaal. Niet meer starten of stoppen gewoon gas geven. Jammer is wel dat ze de knop met een soort van afdekplaatje hebben weggewerkt. Het valt niet perse op maar had naar mijn mening net wat anders gemogen.
De frunk voorin, tja ga je dit veel gebruiken? Ik denk het niet. Het is werkelijk de motorkap openen onder bij het stuur en dan de deksel die er nog op zit. Mijn laadkabels gaan gewoon in de kofferbak!
Korte opsommingen van de minpunten of onduidelijkheden:
- Laadkabel 4,5 meter erg kort, meteen 8 meter besteld vandaag. Laden op kantoor vanwege het schuin parkeren kan niet achteruit dus 4,5 meter gewoonweg te kort helaas
- Geen laadpas gekregen vanuit Volvo, zal dit nog eens navragen
- Update week 49 gaat er komen als het goed is, we mogen het wel pas inplannen op moment deze er echt is want dealer geeft aan dat hij geen beloftes meer kan doen omdat dus nu ook die VOC app naar Feb. 2021 gezet is en hij dit wel mensen beloofd had.
- Meerdere instellingen naar mijn idee gewoonweg nog niet beschikbaar die ik voorheen op mijn XC40 wel had. Als klein voorbeeld de sfeerverlichting kan maar in 1 kleur, geen aanpassing hiervoor mogelijk.
- Missen van de VOC app, gebruikte dit erg veel op mijn huidige XC40. Laten we hopen dat dit snel komt (verwachting Feb. 2021 volgens mijn dealer).
- Geluidsinstellingen minimaal, maar prima voor nu. Update week 49 gaat dit (als 't goed is) oplossen.
- Verbruik is wat mij nu opvalt niet super, vandaag 10% eraf gereden 28km verder en een verbruik van 25/100.
- Geen duidelijkheid wat de warmtepomp nu doet, zit hij er wel in

?
Korte opsommingen van de plus punten:
- Merk echt niks van het hele accupakket in de auto, ruimte is exact hetzelfde als mijn oude XC40. Enig verschil is dat er onder de kofferbak iets minder ruimte is maar dit is minimaal
- Auto staat strak op de grond en heeft erg goede wegligging.
- 3 sleutels, 2 met profielen te koppelen en zoals bekend een oranje voor snelheid beperking (niet getest).
- Snel, absurd snel.
- Interface zeer soepel en snel
- Hey Google, echt top!
- Stoelverwarming, stuurverwarming etc. werkt erg snel en fijn. Dit was op mijn huidige XC40 ook al top!
Als er nog dingen in mijn opkomen post ik ze zeker!
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart