Ik lees veel berichten over de range. Ik heb nu bijna 4 jaar en model S en bij deze even de ervaringen tav verbruik:
bij lagere buitentemperatuur gaat het gebruik enorm omhoog (in de winter zit ik gemiddeld op 23,5 en gedurende mijn vakantie naar Italië had ik een gemiddelde van 18,2 over 6000km).
Het verbruik is aan het begin van de rit altijd hoger (vanwege de koude accu volgens mij). Veel korte ritjes levert dus ook een hoger verbruik op. Ook scheelt het dat de regeneratie het onder een bepaalde accuduur niet doet (ik ga ervanuit dat dat niet alleen voor Tesla geldt)
Uiteraard is de snelheid ook enorm van invloed. 80 of 100 km/h maakt niet zo heel veel uit, maar bij 130 (of harder) gaat het verbruik snel omhoog. Gezien het verschil in aerodynamica is die invloed voor de P8 (die mijn Model S gaat opvolgen) waarschijnlijker nog veel groter.
Overigens rijdt mijn vrouw ook substantieel zuiniger dan ik. Zij houdt zich beter aan de snelheid en trekt iets rustiger op (chill stand staat bij haar standaard aan)
[
Voor 8% gewijzigd door
jswinkels op 20-11-2020 20:12
]