Over twee weken moet ik naar Cheshire in Engeland. Normaal peins je er natuurlijk niet over om dit met eigen auto te doen, maar wellicht dat de Corona situatie dit deze keer een verstandige keuze maakt. Na Cheshire pak ik waarschijnlijk de ferry in Plymouth in het zuid-westen om naar Bretagne te gaan. Iemand tips over een bepaalde kaart of app die op veel stations werkt, zoals de KiWhi dat in Frankrijk is bijvoorbeeld?
1x iets vergelijkbaars meegemaakt in de afgelopen 10 maanden dat ik elektrisch rijdBounceCloud schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:25:
Sta hier met een eGolf bij een Fastned station te laden samen met een Leaf. Nog één paal vrij voor een andere EV.
Komt een andere EV aanrijden, prakt zijn auto aan de zelfde lader als de Leaf en staat verbaasd te kijken dat het opladen niet start. Ramt de noodstop in om zijn kabel eruit te krijgen en sluit bij de laatste vrije paal aan.
Leaf rijder is lekker lunchen en komt straks van een koude kermis thuis.
Even babbeltje gemaakt; had geen flauw benul dat een triple charger maar één auto tegelijkertijd kan laden ( voor het simpele de Zoë maar even buiten beschouwing gelaten). Reed pas net een EV. Voelde zich natuurlijk shit dat die Leaf nu niet stond te laden.
Wordt toch eens tijd dat je bij het ophalen van een EV een gestandaardiseerde jip-en-janneke uitleg komt; dit gaat de komende jaren nog veel meer gebeuren.
Bij Fastned Oudenhorst staat 1 triple charger en 2 ultrafast chargers. Bij het nemen van de afrit rijdt er een Nissan Leaf voor mij en begint te laden aan de CHAdeMO op de triple charger. Hoewel mijn i3 slechts 50kW kan snelladen was ik noodgedwongen om te laden bij de ultrafast charger. Na 5 minuten vertrekt de Leaf en komen er een oudere E-Golf en een Model 3 tegelijkertijd aangereden. De E-Golf zet hem voor de ultrafast charger neer, maar omdat de kabel te kort is start deze niet met laden.(mevrouw in kwestie draait de auto ook niet even om) De Model 3 bestuurder kijkt wat vreemd maar start het laden aan de triple charger. Ik vertrek vervolgens en de E-Golf begint te laden aan de ultrafast waar ik aan stond..
Ik denk dat er nog veel educatie nodig is bij de gemiddelde elektrisch rijden over de maximale laadsnelheid van de auto en de paal, want dit had natuurlijk veel efficiënter gekund.
@Kishtsang Ik zeg dat dan gewoon even tegen de betreffende personen. Het is dan net of ze ineens het licht zien.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
M'n UK reisgids staat vol tips, maar om het kort te houden, kun je Polar Plus kaartje laten bezorgen op je eerste adres. Meeste automaten in UK werken prima met credit card.de telegraaf schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:44:
Over twee weken moet ik naar Cheshire in Engeland. Normaal peins je er natuurlijk niet over om dit met eigen auto te doen, maar wellicht dat de Corona situatie dit deze keer een verstandige keuze maakt. Na Cheshire pak ik waarschijnlijk de ferry in Plymouth in het zuid-westen om naar Bretagne te gaan. Iemand tips over een bepaalde kaart of app die op veel stations werkt, zoals de KiWhi dat in Frankrijk is bijvoorbeeld?
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
dank voor je antwoord, had tussen de middag al een beetje zitten googelen, inderdaad kan er in de regel met cc betaald worden. Die Polar Plus is in principe een abo-kaart en alleen de 1e 3 maanden zijn gratis, dus die laat ik schieten. Is toch een uitzondering dat ik niet met het vliegtuig ga (hoop ik). Heb me gratis aangemeld bij ecotricity welke een redelijke dekking heeft en uitsluitend met een app werkt (even betaalmiddel er in en klaar is Kees), kom langs 2 Ionities waar MAINGAU gaat werken (volgens Chargemap), en er zijn best veel Allego stations waar ik de EINS ga proberen. Red me wel lijkt me, er zijn veel meer snelladers dan ik dacht..fewips schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:46:
[...]
M'n UK reisgids staat vol tips, maar om het kort te houden, kun je Polar Plus kaartje laten bezorgen op je eerste adres. Meeste automaten in UK werken prima met credit card.
Link werkt. Vanaf zaterdag 7 maart heden open.fewips schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 19:51:
Tango Harderwijk is geopend! (Foto dankzij Buurauto).
[Afbeelding]
Wie de prijzen kan ontdekken, ik ben erg benieuwd. Persbericht laat op zich wachten en de Tango-website is er ook nog niet klaar voor. A73 volgt.
En........ tromgeroffel...........
Nog even gratis

Paar waarschuwingen: ga nergens laden als Zap-Map niet heeft verteld dat het er TOP is. Ecotricity in principe mijden: 50/50 dat ie het doet. Polar Plus is elke dag op te zeggen, en dat abo juist gratis en dus héél voordelig laden (en een van de betrouwbaarste aanbieders in het land). Maingau en Allego: reken er niet op, bij mij werkte niks (vroeg 2019) geen enkele EU-laadpas heeft ook maar bij één machine in de UK gewerkt (zal nu anders zijn in elk geval dankzij Ionity). Je redden zul je, maar reken niet op je laadpasjes. (En juist wel op je cc).de telegraaf schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:56:
[...]
dank voor je antwoord, had tussen de middag al een beetje zitten googelen, inderdaad kan er in de regel met cc betaald worden. Die Polar Plus is in principe een abo-kaart en alleen de 1e 3 maanden zijn gratis, dus die laat ik schieten. Is toch een uitzondering dat ik niet met het vliegtuig ga (hoop ik). Heb me gratis aangemeld bij ecotricity welke een redelijke dekking heeft en uitsluitend met een app werkt (even betaalmiddel er in en klaar is Kees), kom langs 2 Ionities waar MAINGAU gaat werken (volgens Chargemap), en er zijn best veel Allego stations waar ik de EINS ga proberen. Red me wel lijkt me, er zijn veel meer snelladers dan ik dacht..
[ Voor 1% gewijzigd door fewips op 06-03-2020 15:45 . Reden: specificering pasjes: laadpasjes ]
dank voor je moeite, zal nog eens naar die polar plus kijken.fewips schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:45:
[...]
Paar waarschuwingen: ga nergens laden als Zap-Map niet heeft verteld dat het er TOP is. Ecotricity in principe mijden: 50/50 dat ie het doet. Polar Plus is elke dag op te zeggen, en dat abo juist gratis en dus héél voordelig laden (en een van de betrouwbaarste aanbieders in het land). Maingau en Allego: reken er niet op, bij mij werkte niks (vroeg 2019) geen enkele EU-laadpas heeft ook maar bij één machine in de UK gewerkt (zal nu anders zijn in elk geval dankzij Ionity). Je redden zul je, maar reken niet op je laadpasjes. (En juist wel op je cc).
Vervelende is vooral dat als je helemaal leeft van apps (zoals ik toen) je soms een vastloper hebt (had ik continu, had puur geluk dat een maat een iPhone bij zich had waarbij de Polar-app beter werkte). Dus minimaal één lokaal pasje, ik raad het wel aan. Al ga je niet de bergen van Wales in, dus ik heb alle vertrouwen, daar niet van. En je hebt geluk, ik geef je electricfelix-lid behandeling, omdat Tweakers mij ook veel heeft gegeven ;-]de telegraaf schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:54:
[...]
dank voor je moeite, zal nog eens naar die polar plus kijken.
Idd laatst ook iemand met een Ioniq aan een triple charger die hoogst verbaasd was dat ik mijn Ioniq aan de HPC charger aanslootdaemonix schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:32:
@Kishtsang Ik zeg dat dan gewoon even tegen de betreffende personen. Het is dan net of ze ineens het licht zien.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Als het een 38 kWh Ioniq was, zou een HPC niet veel zin hebben. Om het makkelijk te makenRaymondD schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 19:37:
[...]
Idd laatst ook iemand met een Ioniq aan een triple charger die hoogst verbaasd was dat ik mijn Ioniq aan de HPC charger aansloot
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Gebruiken hier mensen de MKB brandstof pas voor het laden? Ik heb deze nu omdat ik deze ook had bij mijn benzine auto.
Ook heb ik net een Shell Recharge pas aangevraagd via de app, maar kan ik die nu ook zakelijk gebruiken, want dat is toch New Motion? Maar in de app van New Motion kan ik alleen een pas registreren en niet aanvragen, dus hoe zit dat precies?
Ook heb ik net een Shell Recharge pas aangevraagd via de app, maar kan ik die nu ook zakelijk gebruiken, want dat is toch New Motion? Maar in de app van New Motion kan ik alleen een pas registreren en niet aanvragen, dus hoe zit dat precies?
Ik ben een route aan het plannen voor de voorjaarsvakantie met de vouwwagen. FastNed is daar erg geschikt voor (omdat ik dan de aanhanger niet hoef af te koppelen). Echter, ABRP stuurde me met geen mogelijkheid langs FastNed, en nu zie ik waarom. ABRP heeft niet de juiste snelheden van de FastNed laders in zijn database staan. Wellicht handig voor anderen om hier rekening mee te houden
Ik zie bij ABRP geen mogelijkheid om correcties door te voeren?

[ Voor 6% gewijzigd door MrBasta op 08-03-2020 14:53 ]
Ze zijn best actief op twitter: https://twitter.com/RouteBetter/MrBasta schreef op zondag 8 maart 2020 @ 14:51:
Ik ben een route aan het plannen voor de voorjaarsvakantie met de vouwwagen. FastNed is daar erg geschikt voor (omdat ik dan de aanhanger niet hoef af te koppelen). Echter, ABRP stuurde me met geen mogelijkheid langs FastNed, en nu zie ik waarom. ABRP heeft niet de juiste snelheden van de FastNed laders in zijn database staan. Wellicht handig voor anderen om hier rekening mee te houden![]()
[Afbeelding]
Maar ik geloof dat ze hun data van van goingelectric.de en open charge map halen.
Dat lijkt te komen om dat er bij de geselecteerde auto alleen met de ac (type 2) stekker geladen kan worden. Althans, dat denkt abrp. Met een ander merk/type adviseert abrp wel de ccs/combo stekker.MrBasta schreef op zondag 8 maart 2020 @ 14:51:
Ik ben een route aan het plannen voor de voorjaarsvakantie met de vouwwagen. FastNed is daar erg geschikt voor (omdat ik dan de aanhanger niet hoef af te koppelen). Echter, ABRP stuurde me met geen mogelijkheid langs FastNed, en nu zie ik waarom. ABRP heeft niet de juiste snelheden van de FastNed laders in zijn database staan. Wellicht handig voor anderen om hier rekening mee te houden![]()
[Afbeelding]
-
Goede suggestie, maar in dit geval heb ik CCS en Tesla Supercharger als oplaadopties geselecteerd. ABRP Plant in deze route ook Tesla Superchargers en bijvoorbeeld ook Ionity.markje1 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 15:52:
[...]
Dat lijkt te komen om dat er bij de geselecteerde auto alleen met de ac (type 2) stekker geladen kan worden. Althans, dat denkt abrp. Met een ander merk/type adviseert abrp wel de ccs/combo stekker.
Let vooral even op de laadtijd van 2 uur en 30 minuten nadat ik FastNed handmatig heb toegevoegd

Dat is wel een bijzonder lange laadstop dan, abrp heeft een forumdeel waar je bugs kan melden.MrBasta schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:15:
[...]
Goede suggestie, maar in dit geval heb ik CCS en Tesla Supercharger als oplaadopties geselecteerd. ABRP Plant in deze route ook Tesla Superchargers en bijvoorbeeld ook Ionity.
Let vooral even op de laadtijd van 2 uur en 30 minuten nadat ik FastNed handmatig heb toegevoegd![]()
![]()
[Afbeelding]
Volgens mij werkt het navigatiedeel van de app van Fastned op basis van ABRP, misschien komen hier de stops er wel correct in te staan. Dan mis je natuurlijk wel weer de mogelijkheden tot finetunen die ABRP biedt.
-
@Hachy Laden in Ierland was toch gratis? Ik keek nu net in de app van ESB (de Ierse dus) en zag daar dat er bij al die palen in Ierland nu een prijs van 0,29 euro/kWh staat. En niet bij eentje, maar bij allemaal!
Op de kaart op de site esbecars.com is het nog erger; daar staat bij allemaal een prijs van 0,33 euro/kWh.
De prijs in mijn app (0,29 euro/kWh) is mogelijk lager omdat ik een goedkoper tarief heb; ik heb de kaart aangevraagd in de eerste maand dat die uitkwam. Ze hadden toen een aanbieding...
Is het veranderd, of wordt er in de praktijk nix berekend? Zou jammer zijn, want ik ga in mei naar Ierland...
Op de kaart op de site esbecars.com is het nog erger; daar staat bij allemaal een prijs van 0,33 euro/kWh.
De prijs in mijn app (0,29 euro/kWh) is mogelijk lager omdat ik een goedkoper tarief heb; ik heb de kaart aangevraagd in de eerste maand dat die uitkwam. Ze hadden toen een aanbieding...
Is het veranderd, of wordt er in de praktijk nix berekend? Zou jammer zijn, want ik ga in mei naar Ierland...
[ Voor 32% gewijzigd door Hippe Lip op 08-03-2020 18:31 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Dat van Eins lijkt dus enkel op te gaan voor snelladers. Maar daarbij heb ik het dit weekend ook vastgesteld. Maakt het snelladen goedkoper dan AC ladende telegraaf schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:14:
[...]
Ja het ging alleen over DC laden, excuses.
Eins rekent bij Allego 0.3225 maar deelt dit op de factuur vervolgens door 1,25 ter compensatie van trafo-verliezen, dus je betaalt voor bruto verbruikte stroom 0.257 waar MAINGAU 0.35 rekent (zij compenseren niet voor trafo-verlies). In België rekent MAINGAU 0.40 terwijl EINS hetzelfde tarief rekent als in NL. Dus daar is het voordeel echt substantieel. Alles is incl. 19% BTW.
Ja, ESB was gratis, maar zo te zien is het zojuist veranderd in een membership prijs (€5,- pm) waarbij het kWh tarief €0,29 is, of zonder membership €0,33. De FAQ spreekt nog over dat ze er een vergoeding voor gaan vragen in 2020.Hippe Lip schreef op zondag 8 maart 2020 @ 18:10:
@Hachy Laden in Ierland was toch gratis? Ik keek nu net in de app van ESB (de Ierse dus) en zag daar dat er bij al die palen in Ierland nu een prijs van 0,29 euro/kWh staat. En niet bij eentje, maar bij allemaal!
Kennelijk is het moment aangebroken waarop het te duur werd voor de Ierse instanties. Ik heb de prijzen op LPT10 aangepast, dank voor de terugkoppeling.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Het Plugsurfing debacle houdt maar aan.
Net zoals bij anderen hier klopte wederom de factuur niet, en ze reageren gewoon N I E T
Claim ingediend bij paypal, die werd afgewezen, want " uh.... je hebt betaalt wat op de factuur staat"

Paypal gebeld en gezegd dat dat nou juist het probleem is, dus de claim is weer heropend.
Bij de vorige claim heeft paypal overigens toegewezen nadat de laatste melding bij de verkoper (plugsurfing) was "NA". (no answer naar ik aanneem)
Net zoals bij anderen hier klopte wederom de factuur niet, en ze reageren gewoon N I E T
Claim ingediend bij paypal, die werd afgewezen, want " uh.... je hebt betaalt wat op de factuur staat"

Paypal gebeld en gezegd dat dat nou juist het probleem is, dus de claim is weer heropend.
Bij de vorige claim heeft paypal overigens toegewezen nadat de laatste melding bij de verkoper (plugsurfing) was "NA". (no answer naar ik aanneem)
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Je moet ze ff mailen met voornaam.achternaam@, dan krijg je iig snel een reactie terug. Niet dat er dan snel wat wordt aangepast, maar toch...paQ schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:22:
Het Plugsurfing debacle houdt maar aan.
Ik heb afgelopen vrijdag trouwens geladen in de Indigo parkeergarage onder de Champs Elysees (George V). 26 laadplekken, elke plek een schuko stekker (3 kW), en een Type 2 aansluiting (7 kW). Echter stond nergens een tarief vermeld, en werkte mijn vandebron en plugsurfing pas niet. Uiteindelijk met tegenzin de newmotion/shell recharge pas gepakt, in de hoop dat ik geen poot uitgedraaid werd. 8 uur en 10 minuten gestaan, 34 kWh geladen voor €6,86 ex BTW. Dat is 20 cent per kWh, wat me 100% mee valt. Blijft echter de vraag welke laadaanbieder dit was, en waarom vandebron en plugsurfing niet werkten in dit geval. Iemand?
Izivia.BaSsDruM schreef op maandag 9 maart 2020 @ 12:41:
Ik heb afgelopen vrijdag trouwens geladen in de Indigo parkeergarage onder de Champs Elysees (George V). 26 laadplekken, elke plek een schuko stekker (3 kW), en een Type 2 aansluiting (7 kW). Echter stond nergens een tarief vermeld, en werkte mijn vandebron en plugsurfing pas niet. Uiteindelijk met tegenzin de newmotion/shell recharge pas gepakt, in de hoop dat ik geen poot uitgedraaid werd. 8 uur en 10 minuten gestaan, 34 kWh geladen voor €6,86 ex BTW. Dat is 20 cent per kWh, wat me 100% mee valt. Blijft echter de vraag welke laadaanbieder dit was, en waarom vandebron en plugsurfing niet werkten in dit geval. Iemand?
Op de site van de Indigo-garages staat:
Les bornes de recharge électrique
<knip> Indigo a notamment signé un partenariat avec la société Izivia, filiale à 100% d’EDF. <knip>
Pour bénéficier de ce service, vous devez vous inscrire en ligne sur le site https://www.izivia.com/of...-de-vehicules-electriques et commander une Formule Parkings Indigo. Vous pouvez également acheter un badge prépayé dans les Boutiques Indigo.
Ik ga helemaal niemand meer mailen, behalve paypal.BaSsDruM schreef op maandag 9 maart 2020 @ 12:24:
[...]
Je moet ze ff mailen met voornaam.achternaam@, dan krijg je iig snel een reactie terug. Niet dat er dan snel wat wordt aangepast, maar toch...
Net met eins app de allego paal bij Vd Valk Ridderkerk geladen.
Aanmelden ging goed maar einde laadsessie kon ik in de app niet aanklikken. Dus via noodstop gestopt.
Aanmelden ging goed maar einde laadsessie kon ik in de app niet aanklikken. Dus via noodstop gestopt.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Vanmiddag voor het eerst bij Fastned geladen met mijn Leaf. Vol goede moed met mijn maingau-pas in de hand naar het laadstation... helaas had ik geen toestemming om te laden. Er is iets dus nog niet helemaal in orde met de laadpas. Voor zover ik kan zien is alles geactiveerd, betaalmethode geregistreerd etc.
Iemand enig idee waar dit aan kan liggen of hoe het op te lossen is?
Overigens verder prima ervaring bij Fastned, top systeem, ik heb uiteindelijk via de app en ideal geladen. Beetje duur, maar werkt als een trein, binnen 17 minuten 13kW erbij!
Overigens verder prima ervaring bij Fastned, top systeem, ik heb uiteindelijk via de app en ideal geladen. Beetje duur, maar werkt als een trein, binnen 17 minuten 13kW erbij!
Sinds wanneer heb je de Maingau pas? Volgens mij duurt het een poosje voordat er een koppeling is tussen Maingau en Fastned.kameel30 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 18:47:
Vanmiddag voor het eerst bij Fastned geladen met mijn Leaf. Vol goede moed met mijn maingau-pas in de hand naar het laadstation... helaas had ik geen toestemming om te laden. Er is iets dus nog niet helemaal in orde met de laadpas. Voor zover ik kan zien is alles geactiveerd, betaalmethode geregistreerd etc.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Ik heb de pas sinds 20 februari. Ik had begrepen dat het inderdaad een maand kan duren voordat de maingau account/pas te koppelen is in de Fastned app, maar dat de Maingau pas zelf direct te gebruiken zou zijn.PASware schreef op maandag 9 maart 2020 @ 19:36:
[...]
Sinds wanneer heb je de Maingau pas? Volgens mij duurt het een poosje voordat er een koppeling is tussen Maingau en Fastned.
Volgens mij importeert Fastned periodiek de nieuwe Maingau pasnummers en kan het soms dus een maand duren voor je pas bekend is bij Fastned.
Oké, ik dacht dat dit dus alleen van toepassing was voor de app-connectie, maar dit zou het wel verklaren. Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten? Ik vond het wel vrij irritant eerlijk gezegd dat het niet gewoon werkte. Je staat toch een beetje te hannesen bij zo'n apparaatKuo schreef op maandag 9 maart 2020 @ 19:49:
Volgens mij importeert Fastned periodiek de nieuwe Maingau pasnummers en kan het soms dus een maand duren voor je pas bekend is bij Fastned.
Maingau app werkt niet bij Fasned je zou het moeten doen met de pas.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Zoals aangegeven door anderen duurt het dus even. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat de Maingau pas wel direct te gebruiken is bij Ionity.kameel30 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 19:43:
[...]
Ik heb de pas sinds 20 februari. Ik had begrepen dat het inderdaad een maand kan duren voordat de maingau account/pas te koppelen is in de Fastned app, maar dat de Maingau pas zelf direct te gebruiken zou zijn.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Dat is bekend, het probleem is dan ook dat de (maingau) pas het niet doet.evtje schreef op maandag 9 maart 2020 @ 19:55:
Maingau app werkt niet bij Fasned je zou het moeten doen met de pas.
Bedankt voor de info. Ik zal van de week eens kijken bij een Ionity om te checken of de pas het überhaupt doetPASware schreef op maandag 9 maart 2020 @ 19:56:
[...]
Zoals aangegeven door anderen duurt het dus even. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat de Maingau pas wel direct te gebruiken is bij Ionity.
Maingau pas werkt prima, alleen niet bij Fastned.kameel30 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:37:
[...]
Dat is bekend, het probleem is dan ook dat de (maingau) pas het niet doet.
Ik heb Maingau al meer dan een half jaar maar Fastned werkt niet. Dus die vermijd ik gewoon. Lukt ook prima met Allego en Ionity om het land door te komen de enkele keer dat ik meer dan ca. 400km op een dag rijd en niet op een bestemmingslader AC kan laden.
[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 09-03-2020 21:37 ]
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Ik heb Maingau met name voor Fastned gekozen, dus het zou jammer zijn als dat dan niet werkt. We gaan het zien.eltron schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:35:
[...]
Maingau pas werkt prima, alleen niet bij Fastned.
Ik heb Maingau al meer dan een half jaar maar Fastned werkt niet. Dus die vermijd ik gewoon. Lukt ook prima met Allego en Ionity om het land door te komen de enkele keer dat ik meer dan ca. 400km op een dag rijd en niet op een bestemmingslader AC kan laden.
Maingau werkt juist prima bij Fastned, je moet alleen een paar weken geduld hebben voor de autorisatie doorgezet is.
Aha, en mijn geduld was dus na een week of 30 op. Fastned raadde mij 2 dagen voor de wintersport aan om Maingau te laten deactiveren en opnieuw te activeren in de verwachting dat het dan wel zou doorkomen. Ik heb het risico maar niet genomen en laadt gewoon niet bij Fastned. In NL geen probleem en daarbuiten nog minder.daemonix schreef op maandag 9 maart 2020 @ 22:13:
Maingau werkt juist prima bij Fastned, je moet alleen een paar weken geduld hebben voor de autorisatie doorgezet is.
[ Voor 32% gewijzigd door eltron op 09-03-2020 22:59 ]
Ik had gisteren hetzelfde bij de snellader langs de A12 bij Bunnik. Ik had de app per ongeluk afgesloten met de "terug"-toets (Android). Daarna kon ik er niet meer bij. App zei dat-ie bezet was, wat uiteraard klopte want door mij...BarryH schreef op maandag 9 maart 2020 @ 18:33:
Net met eins app de allego paal bij Vd Valk Ridderkerk geladen.

En daarom heb ik een Eins rfid kaart genomen. Bij mij ging het met de app ook vaak fout.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Bedankt voro de info. Ik heb nog even gekeken in de Maingau app en mijn account. Als ik in de Maingau app kijk bij Charging cards/charging chips en op mijn gekoppelde pas of app 'klik' ziek ik de volgende tekst;"Charge card / chip is deactivated. This action cannot be undone" \vervolgens krijg je 2 opties; "cancel" en "deactivate". Alhoewel de tekst aangeeft dat de laadpas en app al gedeactiveerd zijn, lijkt het meer een optie om deze hier te deactiveren, klopt dat? Ik heb uiteraard niets gedeactiveerd.daemonix schreef op maandag 9 maart 2020 @ 22:13:
Ik heb de vraag gister ook uitgezet bij Maingau, maar wellicht is het hier bij iemand bekend of dit er altijd staat of dat de boel daadwerkelijk gedeactiveerd is.
Niet wetende dat Fastned/Maingau problematisch zou kunnen zijn heb ik afgelopen weekend 2x succesvol opgeladen aan Fastned palen met mijn Maingau pas. App werkte inderdaad niet maar pas ging probleemloos.
Inderdaad bijzonder dat de laadbeurten niet meteen in de app verschijnen (dat is bij Allego palen, mijn 'dagelijkse kost', nooit een probleem)
Inderdaad bijzonder dat de laadbeurten niet meteen in de app verschijnen (dat is bij Allego palen, mijn 'dagelijkse kost', nooit een probleem)
Communicatie tussen de vele partijen voor het laden van EV (laadpaalaanbieders, laadpasaanbieders etc.) is vaak niet real-time, maar wordt maandelijks doorgegeven tussen de verschillende partijen, waardoor vertraging van een maand redelijk normaal is. Zeker tussen Fastned en Maingau zit er vaak vertraging.
Soms zitten partijen op hetzelfde platform en dan is snelle communicatie wel mogelijk. Volgens mij zit Maingau aangesloten op hetzelfde platform als Allego en daarom verschijnen laadsessies bij Allego wel snel bij Maingau.
Daarom kan je met een nieuwe Maingau-pas bijna direct bij Allego laden, terwijl je met dezelfde pas dus soms wel een maand (of nog veel langer zoals bij Eltron, bij wie waarschijnlijk ooit de import fout gegaan is bij Fastned) later kan laden bij Fastned. Je kan dus een nieuwe Maingau-pas testen bij een Allego snellader. Als het daar werkt, zou het na ongeveer een maand ook moeten werken bij Fastned (of niet Eltron
)
Soms zitten partijen op hetzelfde platform en dan is snelle communicatie wel mogelijk. Volgens mij zit Maingau aangesloten op hetzelfde platform als Allego en daarom verschijnen laadsessies bij Allego wel snel bij Maingau.
Daarom kan je met een nieuwe Maingau-pas bijna direct bij Allego laden, terwijl je met dezelfde pas dus soms wel een maand (of nog veel langer zoals bij Eltron, bij wie waarschijnlijk ooit de import fout gegaan is bij Fastned) later kan laden bij Fastned. Je kan dus een nieuwe Maingau-pas testen bij een Allego snellader. Als het daar werkt, zou het na ongeveer een maand ook moeten werken bij Fastned (of niet Eltron

[ Voor 28% gewijzigd door Kuo op 10-03-2020 13:08 . Reden: test Maingau-pas bij Allego toegevoegd ]
Wow nieuws: Frans bedrijf sluit groot deel van laadnetwerk voor elektrische auto's dit heeft toch wel sirieus impact op de bereikbaarheid van Frankrijk met een EV. 189 van de 217 Corri-Door laders wordt verwijderd vanwege een hardwareissue dat niet kan worden opgelost met EVBox.
En Sodetrel is slechts van plan een handvol ~20 van deze laders te vervangen voor nieuwe exemplaren. Dat betekent gewoon dat er van een dekkend netwerk geen sprake meer is. Van de 217 snelladers blijven er maximaal 50 over, zie ook: https://www.izivia.com/en/unavailability-on-corri-door
Parijs bereiken met een Ioniq / Leaf wordt zo haast onmogelijk, enkel de route via Reims blijft nog begaanbaar. Maar langs de A1 blijft geen enkele snellader meerover vanaf de grens bij Kortrijk tot aan CDG Airport. Echt een serieuze achteruitgang.
Hopelijk geeft Sodetrel de concessie vrij op de locaties waar niks terugkomt zodat IONITY wat stations kan bouwen langs de A1.
En Sodetrel is slechts van plan een handvol ~20 van deze laders te vervangen voor nieuwe exemplaren. Dat betekent gewoon dat er van een dekkend netwerk geen sprake meer is. Van de 217 snelladers blijven er maximaal 50 over, zie ook: https://www.izivia.com/en/unavailability-on-corri-door
Parijs bereiken met een Ioniq / Leaf wordt zo haast onmogelijk, enkel de route via Reims blijft nog begaanbaar. Maar langs de A1 blijft geen enkele snellader meerover vanaf de grens bij Kortrijk tot aan CDG Airport. Echt een serieuze achteruitgang.
Hopelijk geeft Sodetrel de concessie vrij op de locaties waar niks terugkomt zodat IONITY wat stations kan bouwen langs de A1.
HD4Life @ Full-HD
plotsklaps factuur van plugsurfing over sept - dec, allemaal tegen de verkeerde tarieven. 
wat een (*^&*(^%&^*^(**#-bedrijf!!!
en hierbij dan het vervolg van mijn openbare laadpaal-aanvraag ervaringen. Post 9 januari 2020 in deel 1:
------------------------------
eltron schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 21:17:
Wellicht aardig om mijn ervaringen met aanvraag laadpaal tot nu toe, met jullie te delen. Proces verloopt op zich goed maar wel een lange doorlooptijd:
- 11-10-19 aanvraag gedaan op www.openbaarladen.nl en daar bevestiging van ontvangen
- 14-10-19 bericht dat het in behandeling is genomen en samengevoegd met andere aanvraag in de wijk
- 3-12-19 bericht dat locatie is geselecteerd en aangevraagd bij de gemeente, met toelichting op die procedure, verkeersbesluit, termijnen etc.
- 8-1-20 publicatie van het verkeersbesluit door de gemeente met vermelding dat het ter inzage ligt bij gemeente tot 18-2-20 (dan eindigt ook bezwaartermijn).
Verwachting is dat dan, bij geen bezwaar of niet ontvankelijk verklaren, binnen ca. 2 maanden de paal er zal staan.
Oftewel totale doorlooptijd ca. 6 maanden. Goed om rekening mee te houden voor aankomende EV rijders.
----------------------------
Inmiddels op 9-3 bericht gehad dat de paal in de (voorlopige) planning van de aannemer is opgenomen voor uitvoering eind maart, dus als het meezit al binnen 5 maanden.
------------------------------
eltron schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 21:17:
Wellicht aardig om mijn ervaringen met aanvraag laadpaal tot nu toe, met jullie te delen. Proces verloopt op zich goed maar wel een lange doorlooptijd:
- 11-10-19 aanvraag gedaan op www.openbaarladen.nl en daar bevestiging van ontvangen
- 14-10-19 bericht dat het in behandeling is genomen en samengevoegd met andere aanvraag in de wijk
- 3-12-19 bericht dat locatie is geselecteerd en aangevraagd bij de gemeente, met toelichting op die procedure, verkeersbesluit, termijnen etc.
- 8-1-20 publicatie van het verkeersbesluit door de gemeente met vermelding dat het ter inzage ligt bij gemeente tot 18-2-20 (dan eindigt ook bezwaartermijn).
Verwachting is dat dan, bij geen bezwaar of niet ontvankelijk verklaren, binnen ca. 2 maanden de paal er zal staan.
Oftewel totale doorlooptijd ca. 6 maanden. Goed om rekening mee te houden voor aankomende EV rijders.
----------------------------
Inmiddels op 9-3 bericht gehad dat de paal in de (voorlopige) planning van de aannemer is opgenomen voor uitvoering eind maart, dus als het meezit al binnen 5 maanden.
Waarom wil je eigenlijk met plugsurfing laden ? Zo goedkoop zijn ze toch niet. Of is dat bij jouw wel ?paQ schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:21:
plotsklaps factuur van plugsurfing over sept - dec, allemaal tegen de verkeerde tarieven.
Dit Engelstalige artikel over de Franse situatie vind ik beter (is in elk geval meer compleet). Vorige maand reed ik met de Mercedes naar Madrid (toegegeven, dat is geen Ioniq of Leaf). Ik ben inderdaad vol voor Ionity-laders gegaan, en bijvoorbeeld met een Leaf is dat uiteraard geen optie. Dat maakt planning met CHAdeMO in Frankrijk nu wel ingewikkelder (al hangt alles in Frankrijk erg van de streek af). Ik ga uiteraard een nieuwe Franse reisgids uitbrengen die hier veel aandacht aan zal besteden om mensen maximaal te helpen. Wellicht kan ik ergens een Leaf lospeuteren om een Franse roadtrip te maken met wat praktijktests.Davidshadow13 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:17:
Wow nieuws: Frans bedrijf sluit groot deel van laadnetwerk voor elektrische auto's dit heeft toch wel sirieus impact op de bereikbaarheid van Frankrijk met een EV. 189 van de 217 Corri-Door laders wordt verwijderd vanwege een hardwareissue dat niet kan worden opgelost met EVBox.
Heb ik ook. En die werkte helemaal niet daar.evtje schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 07:47:
En daarom heb ik een Eins rfid kaart genomen. Bij mij ging het met de app ook vaak fout.
Hier midden in Zwitserland werkt ie prima bij 'zomaar een AC-lader' in een dorp. Waar het véél duurder is met de gemiddelde andere app/pas.pmiddeld schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 17:51:
[...]
Heb ik ook. En die werkte helemaal niet daar.
Tot 250kWh zijn ze met abonnement het goedkoopst. (KIA tag)evtje schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 17:18:
[...]
Waarom wil je eigenlijk met plugsurfing laden ? Zo goedkoop zijn ze toch niet. Of is dat bij jouw wel ?
Heb je al eens bij Kia geklaagd? Per slot van rekening is het ook hun aanbieding?
Voor Schiedammers: Een tijdje geleden zag ik bij de Total 's-Gravelandseweg in Schiedam een 50kW paal staan met een zeil eroverheen. Bij navraag binnen was die al lang buiten gebruikt. Onlangs is deze paal verplaatst en is het zeil verwijderd (of er staat een nieuwe). en lijkt deze paal in gebruik te zijn (maar ik heb hem nog niet kunnen testen)
De publieke laadpalen in Rotterdam zijn van EVbox met de volgende specificaties van de aansluiting: laadvermogen 11kW, 22kW, 3-fase, 400 V, 16 A en 32 A.
Als ik hier met de Nissan Leaf wil gaan laden (lader van 6,6 kW), hoe moet ik dan deze tabel lezen?
Kan ik met 6.6 kW laden of met 3.7 kW? Ik neem aan dat die 32A geldt voor de 22kW versie en de 16 A voor de 11kW?
De palen rondom mijn huis zijn alleen 11kW, dus dat betekent laden met 3.7kW?
Als ik hier met de Nissan Leaf wil gaan laden (lader van 6,6 kW), hoe moet ik dan deze tabel lezen?
Kan ik met 6.6 kW laden of met 3.7 kW? Ik neem aan dat die 32A geldt voor de 22kW versie en de 16 A voor de 11kW?
[ Voor 17% gewijzigd door Rogier.V op 10-03-2020 19:36 ]
3.7. De kolom 'vermogen' geeft aan wat je kan laden bij het bijbehorende laadpunt.Rogier.V schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 19:35:
De publieke laadpalen in Rotterdam zijn van EVbox met de volgende specificaties van de aansluiting: laadvermogen 11kW, 22kW, 3-fase, 400 V, 16 A en 32 A.
En daar zie je de noot dat het vermogen wordt beperkt door het voertuig, in dit geval tot 3.7 kW (16A).kameel30 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 19:39:
[...]
3.7. De kolom 'vermogen' geeft aan wat je kan laden bij het bijbehorende laadpunt.
Dank, ik vond het wat verwarrend omdat in de laadpaal specificaties ook die 32A staat, dus ik dacht dat de Leaf dan misschien 1 fase 32A kon laden = 6.6kW.kameel30 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 19:39:
[...]
3.7. De kolom 'vermogen' geeft aan wat je kan laden bij het bijbehorende laadpunt.
Maar misschien dat die 32A alleen voor de 22kW paal van EVbox wordt gebruikt en de 16A voor de 11kW paal.

[ Voor 10% gewijzigd door Rogier.V op 10-03-2020 20:29 ]
16 A *3 fasen * 230 V = 11 kW
32 A *3 fasen * 230 V = 22 kW
Een Leaf kan geen fasen combineren. Duidelijker?
32 A *3 fasen * 230 V = 22 kW
Een Leaf kan geen fasen combineren. Duidelijker?
Echt een slechte zaak dat bijna een geheel netwerk zomaar wordt gesloten. Er is een petitie opgesteld om corridor te dwingen het netwerk op te knappen en in gebruik te houden totdat er alternatieven zijn. Zie: https://www.change.org/p/...du-r%C3%A9seau-corri-doorDavidshadow13 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:17:
Dwingen?its_me_ schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 20:35:
[...]
Echt een slechte zaak dat bijna een geheel netwerk zomaar wordt gesloten. Er is een petitie opgesteld om corridor te dwingen het netwerk op te knappen en in gebruik te houden totdat er alternatieven zijn. Zie: https://www.change.org/p/...du-r%C3%A9seau-corri-door
Je hebt net een vloot van 189 recente directie EV's overgenomen waarvan er 2 spontaan in brand vliegen en waar geen garantie is dat dit niet met de andere zal gebeuren, integendeel.
En nu moet (zou moeten volgens u) je maar een nieuwe vloot EV's aanschaffen.
Ik denk met wat ze nu doen of voorstellen te doen ze een klein netwerk aan palen opzetten, er geld mee willen verdienen om dan later uit te breiden
Fransen pendelen ook niet zoals Nederlanders, voor hen is het eerder uitzonderlijk verkeer.
Jazeker.bruneelm schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:01:
[...]
Dwingen?
Je hebt net een vloot van 189 recente directie EV's overgenomen waarvan er 2 spontaan in brand vliegen en waar geen garantie is dat dit niet met de andere zal gebeuren, integendeel.
Ik denk met wat ze nu doen of voorstellen te doen ze een klein netwerk aan palen opzetten, er geld mee willen verdienen om dan later uit te breiden
Fransen pendelen ook niet zoals Nederlanders, voor hen is het eerder uitzonderlijk verkeer.
Zij hebben een concessie gekregen om een snellaadnetwerk op te zetten. Andere partijen mogen voor zo ver ik weet geen laders plaatsen op de parkeerplaatsen waar Corridoor laders staan. Daarnaast is er een hoop (Europees) subsidiegeld naar toe gegaan. Dan mag je toch verwachten dat daar ook een functionerend netwerk voor wordt opgezet én wordt onderhouden? De laders die hier op dit moment staan zijn ook elders in gebruik en zorgen daar voor geen problemen. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de Corridoor laders slecht werden onderhouden. Kapotte laders functioneerden maanden niet achter elkaar en de laders die nog wel functioneerden hadden kapotte stekkers of beschadigde andere onderdelen. Al met al is er naar mijn mening weinig actie getoond vanuit Corridoor om de laders op een goede manier te onderhouden en te beheren.
Het huidige Corri-Door netwerk is voor het grootste gedeelte betaald met subsidie geld vanuit de Europese Unie. Die mag er in dit geval wel streng op toe zien dat in ieder geval het merendeel van het netwerk operationeel blijft of vervangen wordt. We hebben daar tenminste allemaal belastinggeld voor betaald.bruneelm schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:01:
[...]
Dwingen?
Voor veel laders is Frankrijk is het economisch niet rond te krijgen. Heb zelf bij laders gestaan die haast nooit gebruikt worden. Die tussen de 2500 kWh en 5000 kWh hadden verbruikt in zo'n 3 jaar tijd dat de er stonden. Dan heb je het over tussen de 40 en 80 laadsessies per jaar, daar verdien je niks aan.
Voor de bereikbaarheid per EV is dit wel een slechte zaak. voor ChaDemo is ee nog wel wat uitwijk bij de Ikea's en Auchans. Maar voor CCS blijven enkel 28 Corri-Door, +-20 Ionity Locaties en het Lidl netwerk over. Afgezien van wat lokale initiatieven is dat gewoon te weinig om van A naar B te komen in Frankrijk helaas.
HD4Life @ Full-HD
Dat kan die ook. Nouja, er wordt maar daadwerkelijk 29A geladen. 32A is 7,4W. Dus op een laadpaal die echt 22kW levert kan je dus wel met 6,6 kW laden.Rogier.V schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 20:27:
Dank, ik vond het wat verwarrend omdat in de laadpaal specificaties ook die 32A staat, dus ik dacht dat de Leaf dan misschien 1 fase 32A kon laden = 6.6kW.
Mijn ervaring is dat bij veel oudere palen in diverse apps wel 22kW staat, maar dat ze dat niet daadwerkelijk leveren. Bij de nieuwere modellen lijkt dit beter te zijn, al leveren die vaak "maar" maximaal 24A of 25A (kan ik in mijn Kia helaas niet aflezen) als je als enige staat aangesloten. Als er dan iemand anders naast gaat staan krijg je dan maar ongeveer 12A (iedere kant de helft).
En om eerlijk te zijn: ik heb ook wel eens geladen bij een 11kW laadpaal (volgens de apps) waar ik toch met 32A kon laden.
In de praktijk komt het er op neer dat ik reken op laden met 3,7kW en als ik toevallig meer krijg dan ben ik blij verrast.
sinds medio februari ben ik eigenaar van de opel ampera e, en heb ik dus ook met het laden te maken.
ik heb geen prive laad paal, maar mogelijk ga ik er bij mijn ouders eentje plaatsen
maar wat me tot op heden vooral opvalt, is dat de laad historie, niet up to date is, als zijnde, dat je de laadsessies met vertraging pas terug kan zien in de apps
ik ben gewend van pinnen, dat het er meteen af is, maar dit gaat bij laden dus blijkbaar anders? weten jullie de reden?
ik heb geen prive laad paal, maar mogelijk ga ik er bij mijn ouders eentje plaatsen
maar wat me tot op heden vooral opvalt, is dat de laad historie, niet up to date is, als zijnde, dat je de laadsessies met vertraging pas terug kan zien in de apps
ik ben gewend van pinnen, dat het er meteen af is, maar dit gaat bij laden dus blijkbaar anders? weten jullie de reden?
Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3
Wat is de helpdesk van de Nuon/Vattenfall-palen een drama zeg! Hier in Utrecht staan er een aantal (gelabeld: Heijmans/Nuon/Vattenfall). Degene die je aan de lijn krijgt kan niet eens zelf in de laadpaal-infra inloggen voor een simpele reset, of om te kijken waardoor de paal steeds van blauw naar geel springt. Ze meldt het door, maar daar krijg je alleen per sms een reactie op. In ieder geval na 2 uur nog niets gehoord...
Is het iemand van jullie al gelukt om de tweedelijns-helpdesk en/of de echte technici te spreken te krijgen? Dat dit nog kan anno 2020!
Is het iemand van jullie al gelukt om de tweedelijns-helpdesk en/of de echte technici te spreken te krijgen? Dat dit nog kan anno 2020!
@jpm.lensen welke laadpalen gebruik je?
Allego laadpalen icm Eins en Maingau apps zijn zeer snel in het updaten van de laadhistorie. Ik heb zelf gemerkt dat Fastned + Maingau alvast erg traag lijkt, verdere ervaringen heb ik er niet mee.
Zie @Kuo Kuo in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2"
Allego laadpalen icm Eins en Maingau apps zijn zeer snel in het updaten van de laadhistorie. Ik heb zelf gemerkt dat Fastned + Maingau alvast erg traag lijkt, verdere ervaringen heb ik er niet mee.
ik heb geladen met newmotion/ shell recharge bij operator greenflux, en wat ik van newmotion begreep was dit normaalDryhte schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 11:55:
@jpm.lensen welke laadpalen gebruik je?
ik zal die anderen ook eens bekijken
Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3
neuh, ze weten daar nieteens van het bestaan van een kia tag afHarvest2002 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 18:27:
Heb je al eens bij Kia geklaagd? Per slot van rekening is het ook hun aanbieding?
Hoe vaak ben je bij je ouders? Wellicht is een buitenstopcontact meer dan voldoende in jouw situatie.jpm.lensen schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 11:19:
sinds medio februari ben ik eigenaar van de opel ampera e, en heb ik dus ook met het laden te maken.
Iets verderop geef je aan de de Shell pas te hebben, heb je al eens gekeken naar extra passen? Helemaal als je veel snellaad kun je hier nog wel flink wat besparen.
paypal is laks in claimafwikkeling, daar kwam ik na ruim 40 min bellen geen steek verder, behalve dat mijn claims opnieuw worden nagekeken.
Ik heb plugsurfing gebeld en gevraagd naar de dame in kwestie, en hij hield vol dat hij geen nummers had en ook niet wist hoe er aan te komen

Ik heb de dame rechtstreeks gemaild met het bericht dat wanneer ik vandaag geen gedegen reactie / oplossing op al mijn klachten en onterechte afschrijvingen heb, ik einde van de middag een officiële klacht in zou dienen bij het ECC.
Binnen 30 min antwoord, met een mailtje van d'r dat ze een probleem in mijn factuur hebben gevonden (

wat een fiasco......
wat een brevet van onvermogen....
Verschilt erg waar je bent in frankrijk. Er zijn ook regio's waar geen corri-door is en waar dit verhaal dus niet speelt. Maar daar kun je weer tegen andere dingen aan lopen. In Normandie bijvoorbeeld gebruiken ze veel e-Totem palen die werkelijk het allerslechtste zijn wat ik ooit gezien heb. Gemiddeld is zo'n 50% buiten bedrijf, geen grap. In Bretagne daarentegen goede ABB laders, soms DBT maar altijd in gebruik en nu weer gratis!Davidshadow13 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:37:
[...]
. Maar voor CCS blijven enkel 28 Corri-Door, +-20 Ionity Locaties en het Lidl netwerk over. Afgezien van wat lokale initiatieven is dat gewoon te weinig om van A naar B te komen in Frankrijk helaas.
Je kunt in Frankrijk eigenlijk niet zonder de Chargemap comments, en hier moet je opletten of de positieve comments wel over DC laden gaan, aangezien er heel veel met Zoe's AC laden wat eigenlijk nooit problemen geeft. De DC kant is altijd het probleem.
Op naar de volgende foute factuur! Ik ben nog steeds in afwachting van een behoorlijk antwoord na dat laatste antwoord een week geleden dat ze er naar ging kijken...paQ schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:54:
paypal is laks in claimafwikkeling, daar kwam ik na ruim 40 min bellen geen steek verder, behalve dat mijn claims opnieuw worden nagekeken.
Ik heb plugsurfing gebeld en gevraagd naar de dame in kwestie, en hij hield vol dat hij geen nummers had en ook niet wist hoe er aan te komen
Ik heb de dame rechtstreeks gemaild met het bericht dat wanneer ik vandaag geen gedegen reactie / oplossing op al mijn klachten en onterechte afschrijvingen heb, ik einde van de middag een officiële klacht in zou dienen bij het ECC.
Binnen 30 min antwoord, met een mailtje van d'r dat ze een probleem in mijn factuur hebben gevonden (), en simultaan 3 mails vanuit paypal met mijn toegewezen claimbedragen.
wat een fiasco......
wat een brevet van onvermogen....
Heb ook weer een factuur ontvangen over september/december/januari. Meeste laadsessies op de faktuur zijn bij mij in de straat, waar ik het meeste laadt.BaSsDruM schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:40:
[...]
Op naar de volgende foute factuur! Ik ben nog steeds in afwachting van een behoorlijk antwoord na dat laatste antwoord een week geleden dat ze er naar ging kijken...
KWh tarief klopt zowaar! 20 cent excl. BTW.
Maar heel veel laadsessies uit juni t/m december 2019 nog steeds niet gefactureeerd.
Ik krijg net een update van de testversie van de nieuwste app van Plugsurfing. Daarin staan de Ierse laadpalen nog al ‘gratis’ aangeduid.Hachy schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:13:
[...]
Ja, ESB was gratis, maar zo te zien is het zojuist veranderd in een membership prijs (€5,- pm) waarbij het kWh tarief €0,29 is, of zonder membership €0,33. De FAQ spreekt nog over dat ze er een vergoeding voor gaan vragen in 2020.
Kennelijk is het moment aangebroken waarop het te duur werd voor de Ierse instanties. Ik heb de prijzen op LPT10 aangepast, dank voor de terugkoppeling.
@Hachy Als ik *nu* zou gaan kaden daar met deze app, zou ik dan mogen verwachten dat ik gratis laad, of kan Plugsurfing me alsnog een rekening sturen voor die laadbeurt? Oftewel: in hoeverre mag ik me beroepen op de vermelding in de app?
<John O`Mill>
BABBELTRUC ALERT
Bij een snellader in het kruisingsgebied van A15-A27-A2 is een EV-er aangesproken door een Ierse familie. Die vertelden een zielig verhaal over diefstal van geld en papieren tijdens hun korte vakantie in Nederland, een ziek kindje, geen verzekering en dat ze snel terug moesten naar Ierland voor iets als een sterfgeval. Daarvoor willen ze geld lenen en beloven dat terug te betalen bij terugkomst. Ze hebben dus een goedgelovige EV-er bereid gevonden om wat geld te lenen.Wat ernstig is, is dat het om een keurig nette familie lijkt te gaan, en dat het verhaal ook heul heul echt lijkt. Met kleine kindjes op de achterbank die allemaal een rolletje mee lijken te spelen. Op elke kritische vraag is een voorbedacht antwoord. Telefoongegevens zijn ter plaatse ge-smst en gecontroleerd (dus nummer is bekend maar natuurlijk geen reactie meer).
Ik plaats dit hier omdat het lijkt dat er gericht naar een EV-er is gezocht, omdat die al gauw een minuut of 20-30 aan de paal staat. Lekker de tijd om flink door te manipuleren. Op internet vind je vergelijkbare verhalen op rustplaatsen langs de Route du Soleil bijvoorbeeld.
De beschrijving luidt ( in dit geval):
- Christelijk voorkomen (alsof ze zo uit de zondagse mis komen). Zou ook benadrukt zijn dat het Christenen zijn
- Vader met baardje, niet te groot en keurig uiterlijk. Vertelt handelaar te zijn in auto's. Is geinteresseerd in de EV die staat te laden. Geeft een kaartje af met de naam Berney (?) Sweeney. Zal vast iets zijn als Jan Jansen....
- Moeder flink stevig. Met vier kleine kindjes op de achterbank. Waarschijnlijk nog geen schoolgaande leeftijd (zijn ook getoond).
- Ford Transitbus, laag model met aannemers cabine, kleur antraciet grijs.
- Iers/Engels uitziend kenteken, waarschijnlijk CS2 3051. Maar achteraf wordt gedacht dat het stuur aan de linkerkant zit. Vals kenteken?
Geen schiedammer meer, oude paal had i.i.g. alleen ChaDeMo, heb ik een keer gestaan met de ZoeBrokenTable schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 19:05:
Voor Schiedammers: Een tijdje geleden zag ik bij de Total 's-Gravelandseweg in Schiedam een 50kW paal staan met een zeil eroverheen. Bij navraag binnen was die al lang buiten gebruikt. Onlangs is deze paal verplaatst en is het zeil verwijderd (of er staat een nieuwe). en lijkt deze paal in gebruik te zijn (maar ik heb hem nog niet kunnen testen)
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Getekend!its_me_ schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 20:35:
Echt een slechte zaak dat bijna een geheel netwerk zomaar wordt gesloten. Er is een petitie opgesteld om corridor te dwingen het netwerk op te knappen en in gebruik te houden totdat er alternatieven zijn. Zie: https://www.change.org/p/...du-r%C3%A9seau-corri-door
Maar loopt helaas totaal niet storm, ik was nr 307.
It is better to be roughly right, than precisely wrong.
Het is nu een Type 2, ChaDeMo en CCSStef87 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 23:54:Geen schiedammer meer, oude paal had i.i.g. alleen ChaDeMo, heb ik een keer gestaan met de Zoe
Heeft iemand hier een idee of het kan/normaal is dat (sommige van de) Allego snelladers beperkt zijn tot 75A?
Ik deed vorig weekend mijn eerste snellader tripje (meerdere keren laden tussen thuis en eindbestemming, en de volgende dag terug).
Toen ik aan de eerste snellader aankwam en verbond, stond mijn motor op een erg lage laadsnelheid. Ik heb die verhoogd zoveel als kon, en dat was tot 75A.
Denkende dat dat gewoon de limiet van de motor was, heb ik er verder niet aan geprutst, maar naar verluidt zou de motor tot 80A moeten gaan.
Ik heb die trip meerdere palen aangedaan maar nooit geprobeerd de laadsnelheid verder te verhogen.
Enkele dagen later toen ik hoorde dat de motor eigenlijk tot 80A moest gaan, ben ik nog eens langs een snellader gereden (weer Allego, met de drie types kabels) en ook daar haalde de motor geen 80A maar slechts 75A.
Lijkt het jullie logisch dat de laadpaal de instelbare snelheid op het voertuig kan beïnvloeden? En dat er Allego paaltjes zijn die de CCS laadsnelheid limiteren tot 75A? Mij lijkt dat nogal weinig...
Ik deed vorig weekend mijn eerste snellader tripje (meerdere keren laden tussen thuis en eindbestemming, en de volgende dag terug).
Toen ik aan de eerste snellader aankwam en verbond, stond mijn motor op een erg lage laadsnelheid. Ik heb die verhoogd zoveel als kon, en dat was tot 75A.
Denkende dat dat gewoon de limiet van de motor was, heb ik er verder niet aan geprutst, maar naar verluidt zou de motor tot 80A moeten gaan.
Ik heb die trip meerdere palen aangedaan maar nooit geprobeerd de laadsnelheid verder te verhogen.
Enkele dagen later toen ik hoorde dat de motor eigenlijk tot 80A moest gaan, ben ik nog eens langs een snellader gereden (weer Allego, met de drie types kabels) en ook daar haalde de motor geen 80A maar slechts 75A.
Lijkt het jullie logisch dat de laadpaal de instelbare snelheid op het voertuig kan beïnvloeden? En dat er Allego paaltjes zijn die de CCS laadsnelheid limiteren tot 75A? Mij lijkt dat nogal weinig...
motor (= auto) en laadpaal hebben beide een eigen maximum. Dit communiceren ze (ik denk bij DC laden de motor naar de paal) en het minimum van de 2 wordt toegepast.
Normaal gesproken is een 50kW paal 125 A (x 400V).
75X400 = 30kW. Dat is geen "standaard" instelling. Soms zie je wel 20kW snelladers (mn in Duitsland gezien bij Ikea denk ik).
Normaal gesproken is een 50kW paal 125 A (x 400V).
75X400 = 30kW. Dat is geen "standaard" instelling. Soms zie je wel 20kW snelladers (mn in Duitsland gezien bij Ikea denk ik).
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Mijn volledige facturen zijn gecrediteerd. Hopelijk gaat het vanaf volgende factuur wel gewoon goed...BaSsDruM schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:40:
[...]
Op naar de volgende foute factuur! Ik ben nog steeds in afwachting van een behoorlijk antwoord na dat laatste antwoord een week geleden dat ze er naar ging kijken...
Ik heb even niet scherp welke auto je hebt, maar wat is daar de maximum laadsnelheid van? 80A?Dryhte schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 10:37:
Heeft iemand hier een idee of het kan/normaal is dat (sommige van de) Allego snelladers beperkt zijn tot 75A?
Dan is 75A echt niet slecht. Weet je de laadcurve? (via fastned of ev-database)?
Wise enough to play the fool
Het gaat om een motor(fiets) of begreep ik dat verkeerd(?)teacher schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:43:
[...]
Ik heb even niet scherp welke auto je hebt, maar wat is daar de maximum laadsnelheid van? 80A?
Dan is 75A echt niet slecht. Weet je de laadcurve? (via fastned of ev-database)?
400v x75A is nog 30kW (in plaats van 400x80=32kW) misschien is 80A alleen haalbaar bij 0-5% SoC en 30graden celcius
[ Voor 7% gewijzigd door Stef87 op 12-03-2020 21:24 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Dan hoop ik ook dat je account niet geblokkeerd wordt....BaSsDruM schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:17:
[...]
Mijn volledige facturen zijn gecrediteerd. Hopelijk gaat het vanaf volgende factuur wel gewoon goed...

<John O`Mill>
Voor de mensen met een SW Dusseldorf Flat pas; wat is de minimale looptijd?
En gaat het contract in als je registereert, of als je de RFID tag ontvangt?
Waarom zouden ze?Hippe Lip schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 22:18:
[...]
Dan hoop ik ook dat je account niet geblokkeerd wordt....
Terms of UseEddos schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 15:31:
Voor de mensen met een SW Dusseldorf Flat pas; wat is de minimale looptijd?
Google vind daarvan:5.Laufzeit
Diese Vereinbarung beginnt mit Ausgabe der Ladekarte und läuft auf unbestimmte Zeit. Sie kann von beiden Parteien mit einer Frist von vier Wochen ordentlich gekündigt werden. Das Recht zur Kündigung aus wichtigem Grund bleibt unberührt. Ein wichtiger Grund liegt insbesondere dann vor, wenn die SWD AG zur Sperrung der Karte berechtigt sind.
Als je deze pas overweegt voor gebruik in Nederland, vergeet dan niet een backup pas bij een andere laadpasaanbieder; deze werkt niet op alle Nederlandse laadpalen en volgens sectie 4 uit de Nutzungsbedingungen behouden ze zich het recht de pas te blokkeren wanneer in 2 opeenvolgende maanden meer dan 50% bij een roaming-partner geladen wordt.5. runtime
This agreement begins with the issue of the loading card and runs indefinitely. It can be terminated by both parties with a notice period of four weeks. The right to terminate for good cause remains unaffected. An important reason exists in particular if SWD AG is authorized to block the card.
[ Voor 13% gewijzigd door _V_ op 13-03-2020 22:30 ]
Omdat je een betaling terugdraait. Even los van wat er waar is of niet: Jij vindt die betaling onterecht en draait ‘m (deels?) terug, zij zijn het daar mss niet mee eens en zien je daardoor als wanbetaler. Reden om je account te blokkeren?
[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 13-03-2020 22:29 ]
<John O`Mill>
ehm, ik draai helemaal niks terug. Ik klaag, plugsurfing geeft me gelijk en crediteert de hele factuur met excuses.Hippe Lip schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:26:
[...]
Omdat je een betaling terugdraait. Even los van wat er waar is of niet: Jij vindt die betaling onterecht en draait ‘m (deels?) terug, zij zijn het daar mss niet mee eens en zien je daardoor als wanbetaler. Reden om je account te blokkeren?
Ja, die clausule had ik gevonden, alleen die looptijd niet. Bedankt_V_ schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:19:
[...]
Terms of Use
[...]
Google vind daarvan:
[...]
Als je deze pas overweegt voor gebruik in Nederland, vergeet dan niet een backup pas bij een andere laadpasaanbieder; deze werkt niet op alle Nederlandse laadpalen en volgens sectie 4 uit de Nutzungsbedingungen behouden ze zich het recht de pas te blokkeren wanneer in 2 opeenvolgende maanden meer dan 50% bij een roaming-partner geladen wordt.
Ah, misverstand. Ik dacht dat je Paypal gevraagd had de betaling terug te draaien.BaSsDruM schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:57:
[...]
ehm, ik draai helemaal niks terug. Ik klaag, plugsurfing geeft me gelijk en crediteert de hele factuur met excuses.
Ik raak de draad soms wat kwijt doordat hier zoveel dingen door elkaar heen lopen in hetzelfde forum. Beetje onoverzichtelijk. Zou duidelijker zijn als er per onderwerp een apart (sub)draadje zou zijn.
<John O`Mill>
kaart ontvangen en geprobeerdCoasterfreak schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:04:
[...]
moest gewoon de app gebruiken, niet hun site.
[Afbeelding]

smart fortwo electric drive 17.6kWh
Wij hebben sinds kort een egolf. We gaan dit weekend een stukje verder rijden dan anders en zochten een snellaadpunt in de buurt van drachten.
Die konden we nergens vinden via de site van fastned, of allego of ionity.
Zijn er nog meer aanbieders van snelladers, en waar kun je die palen dan overzichtelijk vinden?
Zijn er nog meer aanbieders van snelladers, en waar kun je die palen dan overzichtelijk vinden?
Kijk eens in de shell recharge app of SMOOV
of
https://ccs-map.eu/
En bij de Van der Valk in drachten staat volgens mij een snellader (https://www.hoteldrachten.nl/en/facilities/charge-ev), maar dat weet ik niet zeker, kan ook 22kW zijn (AC laden met ZOE of X/S)
of
https://ccs-map.eu/
En bij de Van der Valk in drachten staat volgens mij een snellader (https://www.hoteldrachten.nl/en/facilities/charge-ev), maar dat weet ik niet zeker, kan ook 22kW zijn (AC laden met ZOE of X/S)
[ Voor 32% gewijzigd door BarryH op 15-03-2020 10:35 ]
Je kan chargemap gebruiken, daar staan vrijwel alle snelladers in. Zowel die van de netwerken van Fastned, Allego en Ionity, maar ook de snelladers van garagebedrijven, Lidl etc.engelbertus schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 23:24:
Wij hebben sinds kort een egolf. We gaan dit weekend een stukje verder rijden dan anders en zochten een snellaadpunt in de buurt van drachten.
Zo kent Chargemap de oplader bij McDonald's Drachten van NUON: https://chargemap.com/mcd...-snellader-omloop-54.html
Ik weet niet waar je vandaan moet komen maar je kunt bijvoorbeeld ook even bij de Lidl in Wolvega aanleggen als je toevallig over de A32 komt. Laad je nog gratis ookengelbertus schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 23:24:
of over de A7 vanuit de polder naar Drachten stoppen bij De Walden en aan de overzijde bij de Veenen ofzo (Beide fastned)
Goeie vraag, met een screenshot zou je best ver kunnen komen. De vermelding in de app daarbij staan wel altijd 'onder voorbehoud' sterretjes en teksten bij maar het is de enige manier die ze verstrekken om vooraf de prijs informatie te tonen.Hippe Lip schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:14:
[...]
Ik krijg net een update van de testversie van de nieuwste app van Plugsurfing. Daarin staan de Ierse laadpalen nog al ‘gratis’ aangeduid.
@Hachy Als ik *nu* zou gaan kaden daar met deze app, zou ik dan mogen verwachten dat ik gratis laad, of kan Plugsurfing me alsnog een rekening sturen voor die laadbeurt? Oftewel: in hoeverre mag ik me beroepen op de vermelding in de app?
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Dankje! Blijkbaar hadden we ook met wat te weinig geduld gekeken.. bij de shell tussen drachten en heerenveen geladen, ging oerfect met de fastned app met gekoppelde maingau pas. Nu benieuwd naar de afrekening.
We kwamen van lelystad en mochten maar 100 op de heenweg, acc op 110 ingesteld, en gom was bij aankomst nog 105, de terugweg was nog 95 km. Bij fastned geladen, kwartiertje of zo.. hadden beter langer kunnen laden. Terugweg met 130, na zevenuur neemt meer, en uiteindelijk met nog 17 km op de gom weer thuis gekomen. Laatste stuk maar wat snelheid gematigd, en in ecomodus en dus koude voeten..moet je dat ook nog meenemen in de planning....🙈😲 dan beter kwartiertje extra laden.. thuis de auto weer op de grannycharger en dus volgende dag om twaalf uur pas weer bijna vol...
We kwamen van lelystad en mochten maar 100 op de heenweg, acc op 110 ingesteld, en gom was bij aankomst nog 105, de terugweg was nog 95 km. Bij fastned geladen, kwartiertje of zo.. hadden beter langer kunnen laden. Terugweg met 130, na zevenuur neemt meer, en uiteindelijk met nog 17 km op de gom weer thuis gekomen. Laatste stuk maar wat snelheid gematigd, en in ecomodus en dus koude voeten..moet je dat ook nog meenemen in de planning....🙈😲 dan beter kwartiertje extra laden.. thuis de auto weer op de grannycharger en dus volgende dag om twaalf uur pas weer bijna vol...
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.
Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.
Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.