Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 21:10

mvdam

EV-Gekkie

Sheean schreef op zondag 24 januari 2021 @ 22:51:
[...]
Maar toch, heb ook vaak dat stuk met een Zoe gereden en dan red je het met 40 kWh net aan heen en terug bij mooi weer, dat zie ik onze Leaf niet doen.
Komt (ook) omdat de Zoë's 40kWh méér is dan de Leaf's 40kWh :+. Kan zomaar 3-4kWh schelen aangezien de Zoë met netto adverteert en de Leaf met bruto.

Overigens is met mooi weer, niet te warm niet te koud, harde banden en zuinig rijden de 300km wel aan te tikken met de 40kWh als het echt moet :+.

Maargoed, met deze temperaturen en gewoon de verwarming op 20 ben ik blij dat ik de 320-340 km haal uit mijn 50-55kWh :+ (zonder hypermilen)

Privé: Leaf 2018 Béta MUXSAN 60kWh - Zakelijk: Tesla Model 3 LR AWD + Hyundai Kona 64kWh

• Defector
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 16-06 22:27
Hoe ervaren jullie het rijden met de leaf in sneeuw? Vanmorgen even een rondje gereden om de kinderen weg te brengen. Had eerst mijn twijfels met een automaat/elektrische auto zonder winterbanden in de sneeuw. Maar ik moet zeggen dat ik positief verrast ben. De traction control icm met het one pedal rijden gaat behoorlijk goed.

Hier in de wijk ligt er een redelijke laag sneeuw met op sommige plekken behoorlijke duinen van ongeveer 30/40 cm. Maar ik moest al expres wat lomper gaan rijden om de grenzen op te zoeken.

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

Defector schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:09:
Hoe ervaren jullie het rijden met de leaf in sneeuw? Vanmorgen even een rondje gereden om de kinderen weg te brengen. Had eerst mijn twijfels met een automaat/elektrische auto zonder winterbanden in de sneeuw. Maar ik moet zeggen dat ik positief verrast ben. De traction control icm met het one pedal rijden gaat behoorlijk goed.

Hier in de wijk ligt er een redelijke laag sneeuw met op sommige plekken behoorlijke duinen van ongeveer 30/40 cm. Maar ik moest al expres wat lomper gaan rijden om de grenzen op te zoeken.
Ik was gister niet heel erg onder de indruk op 10km bebouwde kom op de koffie bij de ouders smorgens vroeg.
Het was rond 9:00 nog lekker uitgestorven, dus ik kon rustig aan doen. Ik verbaas me over hoe hard mensen durven te jakkeren terwijl er nabij 0 grip is.

Remmen was direct de ABS. En de straat van mijn ouders met 15cm onaangeroerde sneeuw ging prima.

Tot ik later op de dag heel veel anderen gewoon klem zag zitten op de plekken hier op de parking waar ik geen moeite mee had🤓

[Voor 12% gewijzigd door mvdam op 08-02-2021 09:21]

Privé: Leaf 2018 Béta MUXSAN 60kWh - Zakelijk: Tesla Model 3 LR AWD + Hyundai Kona 64kWh

• Mfpower
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 01:16

Mfpower

In dubio

Het ging bij mij wel goed, maar ik heb wel one pedal driving uitgezet. Ik wilde graag meer controle hebben over hoe hard ik zelf rem etc.

Ik heb wel m'n hoogste verbruik ooit gemeten: 0,28kWh/km in de bebouwde kom!

Het grootste problemen waren net als @mvdam aangeeft de andere weggebruikers: sommigen te langzaam (geen impuls meer om over een heuveltje te komen), anderen uit paniek heel veel gas (vastvreten in sneeuw) en weer anderen denken met hun winterbandjes gewoon de max snelheid te kunnen rijden.

• GORby
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:01
Defector schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:09:
Bij ons lag er bijlange na niet zoveel sneeuw, maar ik ben wel eens gaan testen hoe dat nu lukte met de nieuwe winterbanden. Ik moet zeggen dat ik zeer aangenaam verrast was over het rijgedrag. Alleen bij het aggressief loslaten van het gaspedaal remde de e-Pedal iets te hevig en greep de ABS in. Alles bleef prima controleerbaar en voelde goed aan.

Het is wel een serieus verschil met de zomerbanden die er standaard opliggen zeg :P

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

Wat ik wel ontdekte dat onhandig is om te doen, is om midden in een sneeuwbui (met -8 buiten), met je auto aan de laadpaal, gewoon de verwarming 6 uur achter elkaar te laten draaien om je ruiten droog en schoon te houden.

Je ruiten blijven schoon. Dat vocht? Dat hoopt gewoon ergens vlak onder je ruiten op op een plek waar geen verwarming is. :+.

Ik moest mijn ruitenwissers uithakken vanmorgen :D

• GORby
Ik heb thuis wel eens een ontvochtiger in de auto gezet om die grondig droog te krijgen. Een nachtje later een luchtvochtigheid van <20%... Dat helpt heel goed tegen het aanwasemen van de ruiten.

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

Ik denk niet dat een ontvochtiger in de auto dit gaat verhelpen :+ @GORby

Dat is dus allemaal sneeuw dat van de ruiten af gedropen is en daarna doodleuk mijn ruitenwissers ingevroren had. :>

[Voor 12% gewijzigd door mvdam op 08-02-2021 13:56]

• GORby
Hm, ik dacht dat je last had van vocht in de wagen, maar da's duidelijk niet het geval :D
Dit is wel een vervelende om op te lossen lijkt me. Is het dan niet beter om de wagen wat korter op voorhand voor te verwarmen, zodat dat daar minder tijd krijgt om allemaal aan te vriezen?

• Defector
Ik moet zeggen met deze sneeuw waren de ruiten helemaal geen probleem. Door de wind en deze sneeuw blijft niets zitten.

En tegenwoordig ben ik niet echt meer actief met de verwarming bezig. Deze staat op auto en daardoor amper vocht/beslagen ramen.

[Voor 7% gewijzigd door Defector op 08-02-2021 15:33]

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

GORby schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:55:
Hm, ik dacht dat je last had van vocht in de wagen, maar da's duidelijk niet het geval :D
Dit is wel een vervelende om op te lossen lijkt me. Is het dan niet beter om de wagen wat korter op voorhand voor te verwarmen, zodat dat daar minder tijd krijgt om allemaal aan te vriezen?
Ja, dat is duidelijk de oplossing denk ik haha. Ik had hem gister expres even aan de verlaten laadpaal gezet thuis zodat ik hem ontdooid kon houden als experiment. Niet erg succesvol dus want ik mocht vanmorgen alsnog bikken. :+.
Defector schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:07:
Ik moet zeggen met deze sneeuw waren de ruiten helemaal geen probleem. Door de wind en deze sneeuw blijft niets zitten.

Moet ook eerlijk zeggen dat ik tegenwoordig niet echt meer actief met de verwarming bezig ben. Deze staat op auto en daardoor amper vocht/beslagen ramen.
Ik heb hem eigenlijk altijd gewoon op 20 graden staan, standje 1 en afhankelijk van het weer / mijn zin wissel ik tussen raam / raamvoet / voet / mij.

En sinds Nissan eind vorig jaar de recirculatieklep vervangen heeft onder garantie heb ik zelden tot nooit meer last van vocht. Hooguit als ik een langharige passagier heb die net gedouched heeft.

• GORby
mvdam schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:34:
[...]Ja, dat is duidelijk de oplossing denk ik haha. Ik had hem gister expres even aan de verlaten laadpaal gezet thuis zodat ik hem ontdooid kon houden als experiment. Niet erg succesvol dus want ik mocht vanmorgen alsnog bikken. :+.
Bedankt om je voor ons op te offeren zodat we deze methode al niet meer moeten proberen :D

Ik zet de mijne meestal op 16 a 18 graden, want die 20 vind ik veel te warm, en al zeker wanneer ik op koud weer gekleed ben. Als ik eens gewoon in een trui in de auto stap gaat hij wel eens hoger, maar aangezien ik het een goed idee vind om bij koud weer warm gekleed te zijn (je zal maar eens ergens stranden), valt dat niet zo vaak voor.

• Defector
Mfpower schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:44:
Het ging bij mij wel goed, maar ik heb wel one pedal driving uitgezet. Ik wilde graag meer controle hebben over hoe hard ik zelf rem etc.

Ik heb wel m'n hoogste verbruik ooit gemeten: 0,28kWh/km in de bebouwde kom!

Het grootste problemen waren net als @mvdam aangeeft de andere weggebruikers: sommigen te langzaam (geen impuls meer om over een heuveltje te komen), anderen uit paniek heel veel gas (vastvreten in sneeuw) en weer anderen denken met hun winterbandjes gewoon de max snelheid te kunnen rijden.
lol inderdaad even opgelet toen ik de kinderen weer ging ophalen, 0.38kWh/km ook wel een nieuw record. Maar ook niet echt super netjes gereden, moest hier en daar ook wel extra gang maken voor sneeuwduinen etc.

• PeeVv
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 21:40
Ik start 1 maart met mijn nieuwe baan, en moet dan dagelijks 35km enkele rit rijden, dus 70km totaal. Ik heb zonnepanelen, en kan nog mijn noordkant vol leggen voor een lage prijs (kan het zelf doen en heb nog een omvormer liggen). Auto kan op eigen terrein geladen worden. Een elektrische auto is dan wellicht wel interessant. Zou een eerste of tweede generatie Nissan Leaf 24kWh hiervoor voldoen? Wat is de te verwachte capaciteit met de huidige temperaturen? Waarschijnlijk kan ik op het werk ook wel laden, maar dat doe ik liever volledig thuis vanwege de kosten.

Qua eisen heb ik niet zoveel, rij nu een 20 jaar oude Seat die toch wel aan zijn einde begint te komen. Ik hoef geen luxe en grote auto, zolang het maar rijdt. Adaptive Cruise Control e.d. is dus niet nodig. Lange afstanden rij ik zelden, en dan zou ik altijd nog de auto van mijn ouders kunnen lenen. 100km totaal bereik zou dus eigenlijk al genoeg moeten zijn, bij echt koude temperaturen zou 50km in theorie al genoeg zijn met bijladen op het werk. Eventueel over enkele jaren als de capaciteit echt te laag wordt een Muxsan erin.

Iemand tips/suggesties? Mijn budget is ~€10.000.

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

PeeVv schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:02:
Ik start 1 maart met mijn nieuwe baan, en moet dan dagelijks 35km enkele rit rijden, dus 70km totaal. Ik heb zonnepanelen, en kan nog mijn noordkant vol leggen voor een lage prijs (kan het zelf doen en heb nog een omvormer liggen). Auto kan op eigen terrein geladen worden. Een elektrische auto is dan wellicht wel interessant. Zou een eerste of tweede generatie Nissan Leaf 24kWh hiervoor voldoen? Wat is de te verwachte capaciteit met de huidige temperaturen? Waarschijnlijk kan ik op het werk ook wel laden, maar dat doe ik liever volledig thuis vanwege de kosten.

Qua eisen heb ik niet zoveel, rij nu een 20 jaar oude Seat die toch wel aan zijn einde begint te komen. Ik hoef geen luxe en grote auto, zolang het maar rijdt. Adaptive Cruise Control e.d. is dus niet nodig. Lange afstanden rij ik zelden, en dan zou ik altijd nog de auto van mijn ouders kunnen lenen. 100km totaal bereik zou dus eigenlijk al genoeg moeten zijn, bij echt koude temperaturen zou 50km in theorie al genoeg zijn met bijladen op het werk. Eventueel over enkele jaren als de capaciteit echt te laag wordt een Muxsan erin.

Iemand tips/suggesties? Mijn budget is ~€10.000.
70km moet lukken als je rechtervoet niet te zwaar is. Ook in de winter. Met 10K moet je een goede uit kunnen zoeken.
Ik zou het zelf minimaal in de 2e generatie zoeken, met warmtepomp, even een goede OBD dongle kopen, LeafSPY, en een goede (lange) proefrit maken.

Als die 70km veel snelweg is en je hebt een zware rechtervoet wordt het in de winter met deze temperaturen gauw spannend.
Ga even uit van +- 18kWh beschikbaar, zonder veel moeite zit je op 0,2kWh/km met winters weer. Heb je het dus over +-90km comfortabel (winter)bereik. In de zomer méér.

Mijn verbruik ligt met deze temperaturen en afwisselend vrachtwagen-plakken en 100 rijden rondom de 170-180Wh/km. Verwarming op 20, en een voorverwarmde auto bij vertrek.

[Voor 4% gewijzigd door mvdam op 09-02-2021 17:10]

• PeeVv
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 21:40
mvdam schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:08:
[...]

70km moet lukken als je rechtervoet niet te zwaar is. Ook in de winter. Met 10K moet je een goede uit kunnen zoeken.
Ik zou het zelf minimaal in de 2e generatie zoeken, met warmtepomp, even een goede OBD dongle kopen, LeafSPY, en een goede (lange) proefrit maken.

Als die 70km veel snelweg is en je hebt een zware rechtervoet wordt het in de winter met deze temperaturen gauw spannend.
Ga even uit van +- 18kWh beschikbaar, zonder veel moeite zit je op 0,2kWh/km met winters weer. Heb je het dus over +-90km comfortabel (winter)bereik. In de zomer méér.
Het is 90% snelweg (A58 Tilburg-Eindhoven), m'n voet kan ik natuurlijk aanpassen aan het weer O-)

Bedoel je met tweede generatie de nieuwere versie van de 24kWh variant? Als concreet voorbeeld kom ik bijv. deze tegen, hoe kan ik herkennen welke variant het betreft?

Ah, ik zie op de site van Muxsan een wat duidelijkere uitleg van de generaties, op Wikipedia noemen ze de 2018 40kWh variant de tweede generatie.

Binnen mijn budget zou ik dus voor een tweede of derde (voorbeeld) generatie kunnen gaan. Voordeel van de derde generatie is natuurlijk dat ik net wat beter zit qua bereik.

[Voor 18% gewijzigd door PeeVv op 09-02-2021 17:46]

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

PeeVv schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:20:
[...]

Het is 90% snelweg (A58 Tilburg-Eindhoven), m'n voet kan ik natuurlijk aanpassen aan het weer O-)

Bedoel je met tweede generatie de nieuwere versie van de 24kWh variant? Als concreet voorbeeld kom ik bijv. deze tegen, hoe kan ik herkennen welke variant het betreft?

Ah, ik zie op de site van Muxsan een wat duidelijkere uitleg van de generaties, op Wikipedia noemen ze de 2018 40kWh variant de tweede generatie.

Binnen mijn budget zou ik dus voor een tweede of derde (voorbeeld) generatie kunnen gaan. Voordeel van de derde generatie is natuurlijk dat ik net wat beter zit qua bereik.
Een 30kWh is helemaal top. Kijk ook eens hier :). https://www.autoscout24.nl/autobedrijven/auto-bleeker-b-v

Prettige toko, komt mijn 40kWh vandaan. Importeert en handelt in EV's :)

Wat betreft de rechtervoet, niet iedereen heeft de bereidheid om die iets omhoog te halen als dat bereiktechnisch zou moeten.

Bovenal, leen/huur/proefrijd eens grondig zo'n apparaat om je gewoon te maken of het bij je past :)

• budi
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:19

budi

Digital Pizza Crew

Wat die 30kWh Leafs betreft zou ik toch even goed onderzoeken of je er niet eentje ziet met een slechte accu. Ze zullen niet allemaal slecht zijn, maar ik heb er opvallend veel verhalen van gelezen, vooral https://nissanelectricclub.nl/ is wel een goede om even doorheen te bladeren. De 40 kWh tjes heb ik nog geen horror verhalen over gehoord, al kan dat nog komen aangezien die nieuwer is. De mijne zit in elk geval redelijk hard te degraderen op het moment. Die ging een paar maanden terug in een korte tijd meer dan een procent omlaag en hangt nu net boven de 90% met 40.000 km op de klok en bijna 3 jaar oud nu. Maar misschien valt 3% per jaar wel mee, als het maar lineair blijft gaan.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

budi schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 22:13:
Wat die 30kWh Leafs betreft zou ik toch even goed onderzoeken of je er niet eentje ziet met een slechte accu. Ze zullen niet allemaal slecht zijn, maar ik heb er opvallend veel verhalen van gelezen, vooral https://nissanelectricclub.nl/ is wel een goede om even doorheen te bladeren. De 40 kWh tjes heb ik nog geen horror verhalen over gehoord, al kan dat nog komen aangezien die nieuwer is. De mijne zit in elk geval redelijk hard te degraderen op het moment. Die ging een paar maanden terug in een korte tijd meer dan een procent omlaag en hangt nu net boven de 90% met 40.000 km op de klok en bijna 3 jaar oud nu. Maar misschien valt 3% per jaar wel mee, als het maar lineair blijft gaan.
Mijn theorie met de 40kWh's is dat de waarde die Leafspy als SOH weergeeft niet de echte SOH is maar eigenlijk ongeveer: 100%-([leeftijd in dagen]*0,01%). En dus niet zoveel te maken heeft met de echte staat van het pakket.

Ik zit op 89,63% met een eerste registratie 1063 dagen geleden... en dan is er in dat getal al een tijdje niks veranderd... oh en 102.604 km op de teller. En 5 dagen per week tot 100% laden..

Dat is 0,009755% afname per dag🤓

Dat is mijn inziens niet te rijmen met een vergelijkbaar getal voor voor zover ik kan zien alle 40kWh Leafs..

[Voor 4% gewijzigd door mvdam op 09-02-2021 22:52]

• d0s
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 23:58

d0s

sssst

budi schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 22:13:
Een 40kWh? Waar zie je dat precies? in het menu nog niet kunnen ontdekken. Alleen de batterijtemperatuur.

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

d0s schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 08:55:
[...]

Een 40kWh? Waar zie je dat precies? in het menu nog niet kunnen ontdekken. Alleen de batterijtemperatuur.
LeafSPY ;)

• Jivebunny
  • Registratie: november 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Hoe bevalt jullie Leaf trouwens met dit weer? Ik moet geen lange trips overwegen denk ik als ik de GOM soms zie haha. Gelukkig geen vastgevroren stekkers maar wel wat issues met ijsvorming op de koplampen die dankzij de ledverlichting niet vanzelf smelt hahaha. 40kwh 2020 leaf trouwens. Verder best tevreden hoe snel ie warm is als het moet, en dat ie toch binnen een kleine 5 minuten voorverwarmen sneeuwvrij is op de meeste ramen. Oh, en zomerbanden doen het eigenlijk best nog goed met deze sneeuw. Had ernstiger verwacht en meer vastzitters. Eigenlijk geen gehad.

[Voor 13% gewijzigd door Jivebunny op 10-02-2021 10:16]

Mi 10T Pro | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.8.3 | D: Ryzen 2600 16GB 3000mhz Vega 56 Nitro+ Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

• Defector
Jivebunny schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:15:
Hoe bevalt jullie Leaf trouwens met dit weer? Ik moet geen lange trips overwegen denk ik als ik de GOM soms zie haha. Gelukkig geen vastgevroren stekkers maar wel wat issues met ijsvorming op de koplampen die dankzij de ledverlichting niet vanzelf smelt hahaha. 40kwh 2020 leaf trouwens. Verder best tevreden hoe snel ie warm is als het moet, en dat ie toch binnen een kleine 5 minuten voorverwarmen sneeuwvrij is op de meeste ramen. Oh, en zomerbanden doen het eigenlijk best nog goed met deze sneeuw. Had ernstiger verwacht en meer vastzitters. Eigenlijk geen gehad.
Inderdaad mijn ervaring ook met zomerbanden. Wat @mvdam zegt waar andere vastlopen kan ik stoppen en daarna weer verder rijden.

• jackaubrey
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 14:40
Rijdt super in de sneeuw. Stukken beter dan onze oude Zafira uit 2002.
Lekker voorverwarmen en instappen en wegrijden. In tegenstelling tot de buren die eerst lopen te zwoegen rond hun auto en vervolgens al slippend en rokend niet van hun plek komen >:)

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22-06 08:22

mux

99% efficient!

Tja, ik heb gewoon de sneeuw weggeschoven rondom m'n parkeerplekje, ik hoef niet eens na te denken bij het wegrijden. Kleine moeite en bespaart je een hoop potentieel gedoe 's ochtends, met name met een niet-elektrische auto.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Jivebunny
  • Registratie: november 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

mux schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:49:
Tja, ik heb gewoon de sneeuw weggeschoven rondom m'n parkeerplekje, ik hoef niet eens na te denken bij het wegrijden. Kleine moeite en bespaart je een hoop potentieel gedoe 's ochtends, met name met een niet-elektrische auto.
Ja zelfde hier ook hoor. Met name vanwege de zomerbanden dacht ik daar issues mee te gaan hebben maar heb al een paar keer een niet schoongemaakte parkeerplek ingereden en eigenlijk 0 problemen gehad. Zeer positief verrast ;-)

Mi 10T Pro | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.8.3 | D: Ryzen 2600 16GB 3000mhz Vega 56 Nitro+ Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

mux schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:49:
Ik doe momenteel met parkeren even een keer of 10 in-uit-in-uit rijden. Nog geen enkele keer vastgezeten O+

• GORby
Hoe bevalt jullie Leaf trouwens met dit weer? Ik moet geen lange trips overwegen denk ik als ik de GOM soms zie haha.
Ik moet zeggen dat die prima bevalt. Aangezien we in de winter over het algemeen niet zo'n lange afstanden rijden, heb ik geen probleem met het hogere verbruik. Pas nog 130km gereden, wat vrij uitzonderlijk is nu, en dat kostte me toch 75% batterij (40 kWh 2019). Dat lag wel aan de verwarming die lekker op stond bij -6 buiten, maar ook aan de relatief lage snelheid, door de mensen die zo traag reden dat ik denk dat ze geen winterbanden hadden.

Met de winterbanden erop was het op de meeste wegen zeer goed bereidbaar, alleen op enkele kleinere wegen kon ik de tractiecontrole laten ingrijpen door wat extra gas te geven. Op enkele stukken waar dat kon (verlaten en geen hindernissen) heb ik ook bewust even aan lage snelheid de grenzen opgezocht, en de auto gedroeg zich zeer voorspelbaar.

Het voorverwarmen is nu wel echt zalig, en ook al vergeet je dat even, dan is die nog op enkele minuten al goed aan het opwarmen.

Wat me wel opvalt is dat met de lage temperaturen en de batterij onder het vriespunt het beschikbare regeneratievermogen wat lager uitvalt. Bij het optrekken valt het tot nu toe nog niet op, al zeker niet omdat dat nu meestal toch wat voorzichtiger gaat.

• JaY-
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 24-05 21:48

JaY-

Het is mij.

mvdam schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:51:
Ik denk niet dat een ontvochtiger in de auto dit gaat verhelpen :+ @GORby

Dat is dus allemaal sneeuw dat van de ruiten af gedropen is en daarna doodleuk mijn ruitenwissers ingevroren had. :>
lol ik heb hetzelfde gehad zondag/maandag na een uurtje voorverwarmen, pas na 10 minuten rijden schoten de ruitenwissers pas los, ik schrok me rot haha :X

Wat anders, iemand enig idee hoeveel je moet opletten met je laadstekker laten zitten in deze vrieskou tegen eventueel vastvriezen? Ben er toch maar een beetje voorzichtig mee.

• GORby
Wanneer ik hem thuis aan de lader hang, dan hang ik er een doek over, zodat er geen stuifsneeuw of dergelijke rond kan komen. Nog geen probleem gehad met een vastzittende laadstekker.

Voor ik er een doek op legde, heb ik de laadklep wel eens open moeten "helpen". Best wel "interessant" wanneer je batterij op 20% staat en je de volgende dag de auto nodig hebt :p

• budi

budi

Digital Pizza Crew

Ik heb de auto van afgelopen zaterdag op zondag in de lading gehad, had niet veel keuze, hij was redelijk leeg en had hem maandag nodig. De volgende ochtend lag er een dik pak sneeuw op. Ik heb het laden gestopt, een groot pak sneeuw verwijderd en daarna er voorzichtig uit getrokken en nog een beetje wat ik gemorst had weg gehaald.

Nu net na een stuk rijden weer ingeplugd en dat ging prima, de plug heeft de hele week met dop erop buiten gelegen.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Ik heb wat bevroren water in de plug van mijn lader. Ik kreeg hem er niet in. Net maar even naar een publieke laadpaal gereden. Hopelijk kan de plug het aan ...

[Voor 8% gewijzigd door Mfpower op 10-02-2021 22:50]

• mux

mux

99% efficient!

De laadstekker heeft afwateringsgaten achter de pinnen zitten. Als er ijs in zit, kun je dat met een föhn smelten en dan loopt het er vanzelf uit. Kan helemaal geen kwaad.

Afwatering is wat beter in de 4e/5e generatie (40kWh+ met type 2 stekker) dan de oudere (type 1).

• Mfpower

Mfpower

In dubio

mux schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 07:29:
De laadstekker heeft afwateringsgaten achter de pinnen zitten. Als er ijs in zit, kun je dat met een föhn smelten en dan loopt het er vanzelf uit. Kan helemaal geen kwaad.

Afwatering is wat beter in de 4e/5e generatie (40kWh+ met type 2 stekker) dan de oudere (type 1).
Goede tip. Ga ik vanmiddag even proberen. Had er gisteren in de kou en donker even geen zin in om er heel veel moeite voor te doen. Moest er wel 50m voor over straat tijdens de avondklok, maar ik heb de auto toch echt nodig zo.

Edit @mux :
ik heb zojuist even gefohned, en de auto staat weer te laden. Maar het ziet er wel gek uit:

Het is blauw geworden? Dat heb ik gisteren niet gezien... enig idee wat dat kan zijn?

[Voor 32% gewijzigd door Mfpower op 11-02-2021 12:31]

• mux

mux

99% efficient!

Da's vrijwel zeker een beetje kopercorrosie. Bij deze hoeveelheid niks om je echt zorgen over te maken, maar ik zou het wel even (buiten of boven een afvalbak) schoonmaken met een klein beetje azijn. Het is koperoxide/kopercarbonaat, niet schadelijk voor de huid maar wel ietwat gifitg als je het binnen krijgt.

• Sheean
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 01:32
Ook hier ging het behoorlijk goed, kleine rit naar de supermarkt, met zomerbanden (ook 40kWh 2020). Was wel even spannend bij wegrijden, behoorlijk ingesneeuwd dus toen moest ik wel even heen-en-weer om mezelf te bevrijden. Daarna alleen nog even slechts langzaam kunnen wegkomen bij een stoplicht waar een flinke ijsbrij lag. Voor de rest ging het zeer soepel, ook waar allemaal sneeuw/ijs op de weg lag. Ik had wel het gevoel dat het remmen op de e-pedal dan iets minder hard ging.

"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock

• vorse012
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 30-03 18:53
Ik lees hier niets over de mogelijkheid om de Leaf te gebruiken als externe energieopslag. Zit ik in het verkeerde forum of is die opslag een theoretisch verhaal met veel praktische problemen?

• Sheean
vorse012 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:22:
Ik lees hier niets over de mogelijkheid om de Leaf te gebruiken als externe energieopslag. Zit ik in het verkeerde forum of is die opslag een theoretisch verhaal met veel praktische problemen?
Volgens mij is het vooral een financieel lastig verhaal. Het werkt via CHAdeMO, en die systemen daarvoor zijn nogal prijzig en ik weet niet of je het later nog kan ombouwen naar CCS.

Alhoewel... als je per se die opslag wil en toch al een Leaf hebt kan het misschien wel financieel uitkomen. Thuis-/noodbatterijen zijn ook niet echt goedkoop.

[Voor 13% gewijzigd door Sheean op 12-02-2021 16:28]

"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

vorse012 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:22:
Het is momenteel vooral een theoretisch verhaal, met wel praktische zijden, echter financieel compleet on-interresant gezien de lopende salderingsregeling in NL en voorzover ik weet momenteel nog BE.

Combineer dat met een ongekoelde accu die bekend staat om zijn degradatie..

Daarnaast denk ik dat er uit de second-life van de auto-accu's veel prijsbewustere oplossingen te maken zijn.

Voor pakweg €1000,- heb je een oude Leaf accu met +- 17kWh-ish aan bruikbare capaciteit. Een beetje omvormer en laadelectronica erbij en je hebt een systeem lijkt me :).

Het wordt pas leuk allemaal als (bijna) elke wagen gewoon met een AC stekker kan terugleveren.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@vorse012 Er is een apart topic voor: Over V2G; laden en ontladen

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• ITsEZ
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 23:57

ITsEZ

parttime all-rounder

mvdam schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:54:
[...]

Even een schaamteloze cross-post vanuit het algemene EV-Topic :+

Zo, 2 dagen en 800 km met mijn (béta) Muxsan extender verder, en ik kan niet anders dan genieten. Wat een heerlijke uitbreiding. Is elke seconde van het wachten driedubbel waard geweest.

Het bereik van mijn 40kWh Leaf is plots met een beetje rustig rijden 400+ km.
De accu warmt met snelladen nauwelijks nog op.
De accu warmt met hard rijden nauwelijks nog op.
Ritjes "ver" weg zijn ineens super makkelijk geworden, laden op locatie is (nóg meer dan éérst), puur omdat het kan.

De besparingen voor mij zijn eindeloos, want ik kan nu bijna al mijn kWh's er op mijn werk in pompen. :+
Dat kon ik al. De geraamde terugverdientijd is, uitgaande van nu 100% op werk laden, 1.946.428 kilometer. O+ :9 (ja dat lees je goed één miljoen, negenhonderdzesenveertigduizend vierhonderdachtentwintig kilometer)

Ik ben erg benieuwd naar de impact op de degradatie van mijn hoofdaccu, die nu (nog) minder te lijden heeft. De degradatie over de afgelopen 10.000 km loopt langzaam terug van 0,2% per 1000km naar minder dan 0,1% per 1000km, ik verwacht dat het accupakket in de kofferbak dat vérder zal verbeteren.

Op basis van de huidige degradatie, gebaseerd op de gemiddelde degradatie over de afgelopen 61.853km, bereik ik 70% State Of Health met 252.000km op de teller. Lang niet gek voor een accu zonder koeling vind ik.
Ik verwacht dat dat getal grof gaat oplopen door deze accu.

Wat algemeenheden over mijn Leaf 40:
Leeftijd: 722 dagen Oftewel, 1 jaar, 11 maanden en 27 dagen. (Maart 2018)
In bezit: 300 dagen
Kmstand: 61769 km, zelf gereden: 35389km, gemiddeld 118km / dag.
Gemiddeld verbruik aan de muur, inclusief voorverwarmen, koelen, laadverlies: 161Wh/km
Gemiddeld verbruik aan de accu (Enkel rijden): 131,8Wh/km
State Of Health (SOH): 92,67%
1% afname SOH gemiddeld per: 8400km
70% SOH geschat op: 253.000km (gerekend over het totale kmbereik)
70% SOH geschat op: 305.553km (gerekend over de degradatie en km's in mijn bezit)

Onderhoudskosten over 35.389km: €601,35 (Inclusief €407,96 voor banden met 53.000km)
Onderhoudskosten per gereden km inclusief banden: €0,017, Exclusief banden: €0,005 / km

Totale verzekeringskosten sinds 05-2019: €552, of €0,016 / km

Totale stroomkosten: € 99,97 of €0,0028 / km of € 0,0175 / kWh
Verdeeld over: 202 L2 sessies en 15 Snellaad sessies

Aanschafprijs mei 2019, met 24.000km op de teller: € 27.500
Geschatte afschrijving: €0,20 / km, geschatte restwaarde nu: € 20.422,20
Restwaarde volgens ANWB: € 24.100, een afschrijving van €0,096 / km

Mijn Toyota Aygo uit 2010 kostte mij, compleet, €0,14 / km.
Uitgaande van de getallen van de ANWB, kost deze Leaf (een grof luxere auto), mij € 0,133 / km. Lang niet gek.

Ik verwacht een kmstand van bijna 150.000 km met zijn éérste APK. :9

Ik heb al 1966 liter benzine uitgespaard, uitgaande van mijn gemiddeld verbruik met mijn Aygo. Uitgaande van de gemiddelde benzineprijs die ik daarmee betaalde, is dat € 3185, dat is ongeveer voldoende om mijn afschrijving nu op te vangen O+

Voorlopig behoedt de uitgave van € 5500 aan een Muxsan pakket mij van het aanschaffen van een Model 3 LR AWD, à € 60.000, een besparing dus van gemakkelijk € 30.000 :>

Uitgaande van een hoog uitvallend gemiddelde hier en daar, is mijn auto sinds 3947 km CO² neutraal. Wat volgens een som die ik een hele tijd geleden gemaakt heb, betekent dat ik al 437kg CO² bespaard heb.
Maar hoe zit het met de fabrieksgarantie van de Leaf? Ik neem aan dat die vervalt als een andere partij in de auto bezig gaat? Heb je trouwens ook de bose audio in je auto liggen, ik vraag me af of dat blok achterin geen invloed heeft op de plaatsbaarheid van de accu. Ligt die accu lekker te schudden bovenop de sub. ;)

What you see is always what you get.

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

ITsEZ schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:55:
[...]
Maar hoe zit het met de fabrieksgarantie van de Leaf? Ik neem aan dat die vervalt als een andere partij in de auto bezig gaat? Heb je trouwens ook de bose audio in je auto liggen, ik vraag me af of dat blok achterin geen invloed heeft op de plaatsbaarheid van de accu. Ligt die accu lekker te schudden bovenop de sub. ;)
Ik kan je verzekeren, dat die fabrieksgarantie gewoon intact blijft. Mijn Leaf is op het randje van zijn garantieperiode van 100.000km nog gerepareerd, onder garantie. (Hele dashboard moest uit elkaar omdat de klep van de ventilatie die frisse lucht / recirculatie regelde defect was) ;). Zonder moppers van de dealer overigens.

Inmiddels zit mijn 2018 40kWh Leaf over de 100.000km heen, en is de fabrieksgarantie verlopen. De enige garantie die nog loopt is die op de accu tot de 160.000km. Ik verwacht ook niet dat ik die nodig ga hebben.

De installatie van de extender is redelijk plug and play voorzover ik weet zonder permanente modificaties aan de auto. In principe kun je hem er weer uit schroeven, mat terugleggen, een paar kabels vervangen en hij is weer als "origineel"

@mux kan je hier misschien nog wel meer over vertellen hoe zijn klanten dit verder ervaren. (of lees eens wat info op www.muxsan.com)

De Bose audio heb ik niet maar kan er gewoon bovenop, allemaal geen probleem. Ik heb mijn eigen gemonteerde subwoofer er bovenop liggen.

Overigens rijden er onderhand 100+ Leafs met extender rond bij mijn weten :).

Ik heb er inmiddels ruim 40.000 zéér tevreden Muxsan km's opzitten :)

[Voor 10% gewijzigd door mvdam op 17-02-2021 11:45]

• ITsEZ
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 23:57

ITsEZ

parttime all-rounder

mvdam schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:43:
[...]

Ik kan je verzekeren, dat die fabrieksgarantie gewoon intact blijft. Mijn Leaf is op het randje van zijn garantieperiode van 100.000km nog gerepareerd, onder garantie. (Hele dashboard moest uit elkaar omdat de klep van de ventilatie die frisse lucht / recirculatie regelde defect was) ;). Zonder moppers van de dealer overigens.

Inmiddels zit mijn 2018 40kWh Leaf over de 100.000km heen, en is de fabrieksgarantie verlopen. De enige garantie die nog loopt is die op de accu tot de 160.000km. Ik verwacht ook niet dat ik die nodig ga hebben.

De installatie van de extender is redelijk plug and play voorzover ik weet zonder permanente modificaties aan de auto. In principe kun je hem er weer uit schroeven, mat terugleggen, een paar kabels vervangen en hij is weer als "origineel"

@mux kan je hier misschien nog wel meer over vertellen hoe zijn klanten dit verder ervaren. (of lees eens wat info op www.muxsan.com)

De Bose audio heb ik niet maar kan er gewoon bovenop, allemaal geen probleem. Ik heb mijn eigen gemonteerde subwoofer er bovenop liggen.

Overigens rijden er onderhand 100+ Leafs met extender rond bij mijn weten :).

Ik heb er inmiddels ruim 40.000 zéér tevreden Muxsan km's opzitten :)
En wat was je actieradius zonder en met de extender? Ik lees her en der “horrorverhalen” dat de 40 versie er na 150 kilometer mee op houd. En bij andere lees ik weer dat ze 250 snelweg kilometers kunnen maken op een volle accu :?

What you see is always what you get.

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

ITsEZ schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:42:
[...]

En wat was je actieradius zonder en met de extender? Ik lees her en der “horrorverhalen” dat de 40 versie er na 150 kilometer mee op houd. En bij andere lees ik weer dat ze 250 snelweg kilometers kunnen maken op een volle accu :?
Tja beiden maak je mee. EV rijden is gewoon behoorlijk weersafhankelijker. En 100 andere variabelen die ook op een ICE invloed hebben.

Mijn verbruik lag vorige week met de sneeuw tegen de 200Wh/km of daarboven met hetzelfde rijgedrag als nu en vanmiddag was mijn verbruik richting de 130Wh/km. Ik rij doorgaans als een oude krant. Het gaat me om het vergelijk.

Wat extra mee speelt als je onzuinig rijdt is dat je in je accu meer hitteverlies maakt dus dat telt hard op in hoever je komt met een accu. Rustig en zuiniger rijden zal je over het algemeen netto meer extra range opleveren dan de aftreksom van het mindere verbruik.

Zonder extender reed ik 150-300km op een accu afhankelijk van rechtervoet en weer enzo
Met extender 250-480km wederom afhankelijk van rechtervoet en weer.

Ik maak bijna 50.000km per jaar, laad bijna uitsluitend op werk aan een 6,6kW laadpunt. En kom met een klein beetje nadenken zelden tot nooit te kort.

Maar de vraag is over het algemeen vooral:
Wat is je ritprofiel, hoe ver moet je rijden en kun je op vaste plekken laden?

Mijn accu komt met mijn 160km retourrit naar werk zelden onder de 50% met mijn rijgedrag tenzij ik andere uitjes maak. Dus ik heb nooit zorgen over de range :)

• t0mmiiiii
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 21:51
Dezer dagen worden er regelmatig ‘goedkope’ Chinese crossovers op de markt gebracht in Nl. En kijk eens wat voor mooie tellers de JAC iEV7s te bieden heeft! (Voor de 24 kWh/30 kWh Leaf eigenaren).

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

t0mmiiiii schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:02:
Dezer dagen worden er regelmatig ‘goedkope’ Chinese crossovers op de markt gebracht in Nl. En kijk eens wat voor mooie tellers de JAC iEV7s te bieden heeft! (Voor de 24 kWh/30 kWh Leaf eigenaren).
[Afbeelding]
Als je wat plaatjes van de buitenkant opzoekt dan lijkt het van buiten een ioniq, van binnen krijg ik er een hoog (oudere) Zoë gehalte gevoel bij, en dus de tellers uit de oudere Leafs :+

En och, als ze toch eens van die goedkoop ogende lettertypes zouden afstappen, dat zou het ogen van al die teksten ZO veel verbeteren.

Misschien dat dat in China nog wél modern oogt? Dat zou kunnen natuurlijk :)

[Voor 15% gewijzigd door mvdam op 19-02-2021 11:09]

• Sheean
t0mmiiiii schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:02:
[Afbeelding]
Verder terug in de tijd is er de Nissan Neo-X conceptauto uit 1989 waar het dashboard van de Leaf weer op geïnspireerd lijkt te zijn:

Eerlijk gezegd vind ik zo'n retro-futuristisch dashboard beter passen bij een elektrische auto dan het wat saaiere dashboard in de nieuwe Leaf. Vooral de analoge snelheidsmeter vind ik maar vreemd, kijk er nooit naar.

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Sheean schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:17:
[...]

Verder terug in de tijd is er de Nissan Neo-X conceptauto uit 1989 waar het dashboard van de Leaf weer op geïnspireerd lijkt te zijn:

[Afbeelding]

Eerlijk gezegd vind ik zo'n retro-futuristisch dashboard beter passen bij een elektrische auto dan het wat saaiere dashboard in de nieuwe Leaf. Vooral de analoge snelheidsmeter vind ik maar vreemd, kijk er nooit naar.
Ik snap dat nooit zo goed. Het is een kwestie van smaak natuurlijk maar ik vind analoog zoveel mooier dan digitaal. Je kunt ook veel beter de versnelling waarnemen en esthetisch vind ik het ook mooier. Een mooi horloge heeft imho ook wijzers ipv een lcd met de tijd. Al dat digitale geeft me juist een Casio gevoel.

En over smaak valt niet te twisten ;)

• budi

budi

Digital Pizza Crew

Heerlijk om er weer eens uit te gaan zeker met dit weer. We wilden wel even wat geocachen en wandelen met de kleine, dus even een plek uitgekozen waar we nog niet geweest waren. Heen en terug zo'n 88 km en iets onder de 15 kWh/100km gebleven. Ruim 3 km per % gehaald, dat is wel wat anders dan toen met de kou, een week geleden. Laat de lente maar komen en vooral blijven!

• Horla
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 15:03
mvdam schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:09:
[...]

Als je wat plaatjes van de buitenkant opzoekt dan lijkt het van buiten een ioniq, van binnen krijg ik er een hoog (oudere) Zoë gehalte gevoel bij, en dus de tellers uit de oudere Leafs :+

En och, als ze toch eens van die goedkoop ogende lettertypes zouden afstappen, dat zou het ogen van al die teksten ZO veel verbeteren.

Misschien dat dat in China nog wél modern oogt? Dat zou kunnen natuurlijk :)
Onlangs heeft mijn schoonmoeder voor de eerste keer in mijn 2016 Leaf mee gereden en zij was zwaar onder de indruk van mijn futuristische auto 8)

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 23:27

Erasmo

Laadpaaljager

Met de huidige temperaturen is het weer lekker ver rijden zonder een verwarming die constant aanstaat!

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Wuder
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 21-06 04:03
Na lang wikken wegen dit weekend via ANWB Private lease een Leaf E+ besteld voor 389e per maand.. binnenkort dus ook een blije EV rijder :)

• Sheean
Speelgoedauto’tje voor de kinderen. 8)

[Voor 11% gewijzigd door Sheean op 28-02-2021 10:57]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mortadelo
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 21-06 15:32
weet iemand wat voor gewicht je op een Leading, Environmentally friendly, Affordable, FamilyCar uit 2014 (ZE0) op je dak mag hebben? (totaal; met dakdragers, koffer en inhoud)
ik heb namelijk thule dakdrager (7kg) en een dakkoffer van 450liter (14kg) dat maakt bij elkaar al 21kg

op een ev-site in de uk zie ik best wel grote koffers op de foto's en iemand die aangeeft die een dakbelast van 40kg heeft, dat betekent dat ik sowieso veilig (maar) 19kg aan spullen erin kan vervoeren

https://www.speakev.com/t...-with-roofbox-bars.18678/

als iemand kan aantonen dat 50+ kg geen probleem is, dan hoor ik het graag :+

planning is a.s. zomervakantie een camping gaan betreden met een vrij grote tent en toebehoren met de familie (2volwassenen, 1 schoolkind en een dreumes) voor 12dagen. Afstand met de auto is exact 100km enkele reis. mogelijk is het in 1x haalbaar, maar zal voor de zekerheid een laadpunt vooraf kenmerken. ik heb al een keer eerder zonder energie gestaan. Overigens geheel mijn eigen schuld, ik dacht dat je op turtle mode nog 8miles kon rijden, maar had het filmpje niet goed bekeken/gehoord op youtube haha. blijkt als het laatste streepje weg is, en alleen nog streepjes weer geeft, dat je dan nog ongeveer een krappe 13km kan rijden en wanneer je het schildpadje ziet je lichtelijk zorgen moet maken. ik kon nog vanaf dat moment nog 1,2km rijden). achteraf was wel grappig. Op de rontonde had ik nul power meer, en kon gelukkig de auto net na de rontonde uitrollen. vervolgens zag ik een rijtje huizen +/- 25m verderop en had m'n gewone lichten en alarmlichten aan gezet omdat ik nog met 3 wielen op de weg/fietspad stond. Vervolgens had ik iemand gevonden die bereid was om z'n stroom te delen was m'n kleine accu net leeg (heb standaard een 20m, 10m en een 5m stroomkabel in de auto) en helaas was ik extra tijd kwijt omdat ik niet zo goed begreep waarom er op de portable charger op "fault" bleeft staan, maar dat gebeurd dus o.a. als een stopcontact niet geaard is 8)7 . dus uiteindelijk allebei de accu's leeg. ANWB toch maar gebeld, gelijk aangegeven of ze een takelwagen kunnen regelen (zoals jullie weten; slepen mag niet), maar ze wilden eerst even kijken. anwb gekeken, accu gereset. de grote accu van de auto laadt automatisch de kleine accu op (wist ik niet), dus er bleek nog een klein beetje stroom in te zitten, maar kon niet mobiel laden. Dus de beste man van de anwb heeft vervolgens een collega gebeld om een takelwagen te regelen. Vervolgens naar huis gebracht. 1 straat verder bij een laadpaal. nacht opgeladen en kon de volgende weer keurig op pad. Ik moest nog wel even zoeken naar de radiocode. totale extra reistijd 240min over een afstand van 1,6km

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

De Leaf heeft geen gedefinieerde dakbelasting, dus hij krijgt regeltechnisch meestal 35kg (VS/canada) of 50kg (europa) mee. Wat er daadwerkelijk op kan hangt meer af van het soort dakdragers dat je hebt dan de auto zelf.

Belangrijkste is dat je het plaatwerk zelf niet belast, dat kan niks hebben. Alleen de goten en dakranden kunnen belast worden.

• mortadelo
mux schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:44:
De Leaf heeft geen gedefinieerde dakbelasting, dus hij krijgt regeltechnisch meestal 35kg (VS/canada) of 50kg (europa) mee. Wat er daadwerkelijk op kan hangt meer af van het soort dakdragers dat je hebt dan de auto zelf.

Belangrijkste is dat je het plaatwerk zelf niet belast, dat kan niks hebben. Alleen de goten en dakranden kunnen belast worden.
juist. ik zat te twijfelen tussen de Yakima Whispbar Flush Bar en een Thule. uiteindelijk voor thule gekozen omdat deze tweedehands werd aangeboden (Thule wingbar 127 met Thule kitset 145127 en thule evo clamp 7105)

• BasvanS
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 00:19
Vandaag de LEAF exact 2 jaar in gebruik en hij heeft me nog geen enkele keer positief verrast als het om de range en het verbruik gaat.

Weerr een retourtje van 144 KM gedaan met de LEAF vandaag. Heenweg was matig met een verbruik van 15.1KWh/100km gemiddeld. Hiervoor heb ik wel de hele weg 85-90 km/h achter een vrachtwagen gehangen. We hadden geen haast en de kids sliepen lekker. 21,64 KWH verbruikt volgens my LEAF. Maar wel al 70% uit de accu. Nu weet ik dat het niet lineair is etc, maar als ik de totale beschikbare accu capaciteit dan bereken (21,64/07) kom ik op 30,9 KWh voor 100-0 % op de GOM. Ik was bij de laadpaal op locatie 26.65 KW/h kwijt om hem weer op te laden tot 100%. Net als thuis een laadverlies van 25%-30%.

Op de terugweg waren de kinderen wat minder gezellig en heb ik na een uur rijden om 19:00 mezelf achter de vrachtwagen vandaan gegooid en ben ik waar dat kon en mocht met 130 naar huis gereden (30-40km) (daarvoor een uur lang wederom 85-90 achter een vrachtwagen). Het resultaat was een gemiddeld verbruik van net geen 20 KWh/100km gemiddeld. In 144 km had ik 91% van de accu verbruikt.

19.7 KWh/100km en 144km komt op 28.35 KWh verbruikt. Als ik dit weer deel door 0,91 kom ik wederom op een totaal KWh bereik van 100-0% van net 31 KWh.

31 KWh waar met een 40 KWh accu word geadverteerd, sorry, maar dat is echt beroerd!

Een gemiddeld verbruik van 15,1 KWh/100km met 2 volwassenen, 2 kinderen van 1 en 3, achter een vrachtwagen, met 85-90 km/h op de teller, zonder verwarming en amper bagage vind ik ook een matige prestatie. Zuiniger kan met een buiten temp. van 8 graden dus echt niet.

Als ik mijn laadpaal mag geloven gaat die 31 KWh opvullen me ongeveer 40 KWh kosten. Nu net de 60% gepasseerd en er zit al 20.4 KWH in 8)7

Met een Vgem van nog geen 85 km/h over 144km betaal ik dus 40 maal 25 cent = EUR 10,-

Daar kan ik bij de Tango hier 6 liter benzine voor halen.. Een omgerekend verbruik 1 liter op 24 KM word ik niet vrolijk van.

[Voor 13% gewijzigd door BasvanS op 21-03-2021 23:06]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Exact waar bekijk je het verbruik? Het verbruik in de auto is namelijk niet correct; dat is alleen de som van motorverbruik - regeneratie, geen rekening houdend met temperatuur, laad/ontlaadefficientie, enz. Werkelijk verbruik (als in: werkelijke hoeveelheid energie de accu uit) is in dit weer 10-15% hoger dan het dashboard aangeeft.

Daarnaast doet je auto alsof er 4kWh minder in zit dan er werkelijk in zit. Als je dus een SOH van 100% hebt (ca. 38kWh nettocapaciteit), doet de auto alsof je 34kWh netto hebt voor het procentenbalkje. Als je zo'n 60 000-80 000km hebt gereden zal je accu rond de 90% SOH zitten en heb je inderdaad 31kWh 'schijnbare' capaciteit. Maar je werkelijke capaciteit is 35kWh.

En op zich is de auto niet zuinig, maar ~20kWh/100km is geen vreemd verbruik voor doorrijden in dit weer. Als je zuiniger wil rijden: het is niet effectief om eerst achter een vrachtwagen te hangen en dan het laatste beetje te sprinten; je bent sneller en zuiniger thuis door het hele stuk iets harder te rijden.

Deze redenen en meer zijn waarom veel mensen liever op Leafspy rijden dan op wat er op het dashboard getoond wordt, want de auto maakt het erg ondoorzichtig wat je nou werkelijk nog over hebt en wat er gebeurt. En waarom mn bedrijf bezig is al deze dingen te fixen.

• BasvanS
mux schreef op maandag 22 maart 2021 @ 07:23:
Exact waar bekijk je het verbruik? Het verbruik in de auto is namelijk niet correct; dat is alleen de som van motorverbruik - regeneratie, geen rekening houdend met temperatuur, laad/ontlaadefficientie, enz. Werkelijk verbruik (als in: werkelijke hoeveelheid energie de accu uit) is in dit weer 10-15% hoger dan het dashboard aangeeft.

Daarnaast doet je auto alsof er 4kWh minder in zit dan er werkelijk in zit. Als je dus een SOH van 100% hebt (ca. 38kWh nettocapaciteit), doet de auto alsof je 34kWh netto hebt voor het procentenbalkje. Als je zo'n 60 000-80 000km hebt gereden zal je accu rond de 90% SOH zitten en heb je inderdaad 31kWh 'schijnbare' capaciteit. Maar je werkelijke capaciteit is 35kWh.

En op zich is de auto niet zuinig, maar ~20kWh/100km is geen vreemd verbruik voor doorrijden in dit weer. Als je zuiniger wil rijden: het is niet effectief om eerst achter een vrachtwagen te hangen en dan het laatste beetje te sprinten; je bent sneller en zuiniger thuis door het hele stuk iets harder te rijden.

Deze redenen en meer zijn waarom veel mensen liever op Leafspy rijden dan op wat er op het dashboard getoond wordt, want de auto maakt het erg ondoorzichtig wat je nou werkelijk nog over hebt en wat er gebeurt. En waarom mn bedrijf bezig is al deze dingen te fixen.
Een paar maanden terug, toen het nog 5 graden kouder was buiten en ik met veel verwarming reed heb ik dezelfde berekening gemaakt. Toen kwam de LEAF op 34 KWh totale capaciteit uit. Toen ging er bij het laden ook echt meer KWh in thuis.

Als jij zegt dat mijn verbruik in het echt dus 10% slechter is geweest betekend dit dat mijn verbruik op de heenweg dik 16.5 KWh/100KM is geweest. Dat terwijl ik:

1. Maximaal achter vrachtwagens heb gereden.
2. Gedurende mijn 105 KM op de snelweg nooit harder heb gereden dan 90 km/h op de teller
3. Geen verwarming aan heb gehad gedurende de hele rit.
4. Geen radio, stoelverwarming en/of stuur verwarming heb gebruikt
5. Bestemming was Zuid/West en de wind kwam uit het noorden en was matig windkracht 3-4

16.5 KWh/100km voor alleen rijden met Vmax 90 en Vgem 72 is echt, echt slecht..

Hoe je het ook went of keert: Of de accu capaciteit is slecht of het verbruik is slecht. feit blijft dat ik met zeer gunstige omstandigheden slechts 200 km op een accu heb kunnen halen

[Voor 4% gewijzigd door BasvanS op 22-03-2021 08:10]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

OK, als je windomstandigheden ook zo goed waren, heb je wel een érg hoog verbruik. Dat is ietwat abnormaal, zeker gezien onze (extender-)klanten zonder uitzondering aanzienlijk efficienter rijden. Gisteren heb ik met mijn minder efficiente 1e gen Leaf hetzelfde verbruik gereden, maar dan zonder vrachtwagenplakken en met een kilometer of 60 harde wind tegen.

Wat voor banden heb je? En wil je gewoon je ei kwijt of wil je echt eens kijken of je verbruik abnormaal hoog is? Dan kunnen we namelijk een vergelijkingstest doen, dat staat sowieso nog op m'n bucketlist voor dit kwartaal.

• BasvanS
mux schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:23:
OK, als je windomstandigheden ook zo goed waren, heb je wel een érg hoog verbruik. Dat is ietwat abnormaal, zeker gezien onze (extender-)klanten zonder uitzondering aanzienlijk efficienter rijden. Gisteren heb ik met mijn minder efficiente 1e gen Leaf hetzelfde verbruik gereden, maar dan zonder vrachtwagenplakken en met een kilometer of 60 harde wind tegen.

Wat voor banden heb je? En wil je gewoon je ei kwijt of wil je echt eens kijken of je verbruik abnormaal hoog is? Dan kunnen we namelijk een vergelijkingstest doen, dat staat sowieso nog op m'n bucketlist voor dit kwartaal.
Ben zeker voor een vergelijkingstest!

80% - Eitje kwijt kunnen idd.
Nissan Nederland kan technisch niks vinden aan de Leaf en lijkt alles binnen de marges te vinden.
Bandjes zijn EnaSave van Dunlop op de gewenste 2.7-2.8 Bar. (Zo is hij geleverd).

Als ik dit met de gegevens op het dasboard bereken dat slechts 31 KWh bruikbaar is hoor ik van zowel Nissan NL als mensen hier op het forum altijd dat het komt omdat de GOM niet correct werkt en er zo maar 15% naast kan zitten.

Probleem is dan wel, dat als de GOM 15% te optimistisch is ik dus blijkbaar meer heb verbruikt en dat vebruik was ook al matig en word dan dus ook slecht.

Of nou de aandrijflijn te veel verlies kent, of mijn accu te slecht is, dat maakt mij niet zoveel uit. Probleem blijft hetzelfde, ik haal niet de beloofde afstanden (378 km NEDC toen ik tekende voor de auto :+ )

[Voor 3% gewijzigd door BasvanS op 22-03-2021 09:47]

• budi

budi

Digital Pizza Crew

mux schreef op maandag 22 maart 2021 @ 07:23:
OK, ik weet dat het heel gevaarlijk is om de autoriteit op het gebied van de Nissan Leaf tegen te spreken :+ en het kan zijn dat ik deze alinea verkeerd begrijp, maar wil toch even hier op reageren met wat ik in de praktijk gemerkt heb.

Mijn stelling is dat de verwarming wel degelijk wordt mee genomen in het verbruik. Althans, als we het over hetzelfde hebben. Ik denk dat we het over die trip computer hebben? Dat scherm in de Leaf 2 (2018+ model) waarin je 6 getallen zit en welke je kan resetten? (afstand, verbruik in kWh / 100 km, gemiddeld etc)

Toen het zo koud was een paar weken terug, heb ik de auto ontdooid zonder aan de lader te hangen en meteen bij het instappen die trip meter geherstart. Na een paar minuten ontdooien en de minimale 500 meter rijden gaf het verbruik 99 kWh/100km aan. Dat suggereert dus dat ie toch echt wel de verwarming mee geteld heeft? Dus niet alleen de motor en regeneratie?

Ben het er wel mee eens dat de meest betrouwbare plek om het verbruik te meten is 'aan de pomp' als in, net als met een ICE, wat er aan energie in gestopt wordt. :)

• GORby
Ze zeggen het zoch zelf... 378km Not Even Damn Close.

Ik reken met de 40 kWh Leaf zelf grofweg 1% = 2 km en dan zit ik vaak vrij juist of iets te pessimistisch. Bij overwegend stadsverkeer en ideale omstandigheden gaat dat wel eens tot 1% = bijna 3km, maar daar reken ik standaard niet op. In de winter neem ik wat meer marge voor de zekerheid, maar het ergste dat ik tot nu toe gezien heb bij wat langere ritten is 1,7km per procent accu (snelweg + koud).

Acties:
  • +4Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

budi schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:16:
[...]

OK, ik weet dat het heel gevaarlijk is om de autoriteit op het gebied van de Nissan Leaf tegen te spreken :+ en het kan zijn dat ik deze alinea verkeerd begrijp, maar wil toch even hier op reageren met wat ik in de praktijk gemerkt heb.

Mijn stelling is dat de verwarming wel degelijk wordt mee genomen in het verbruik. Althans, als we het over hetzelfde hebben. Ik denk dat we het over die trip computer hebben? Dat scherm in de Leaf 2 (2018+ model) waarin je 6 getallen zit en welke je kan resetten? (afstand, verbruik in kWh / 100 km, gemiddeld etc)

Toen het zo koud was een paar weken terug, heb ik de auto ontdooid zonder aan de lader te hangen en meteen bij het instappen die trip meter geherstart. Na een paar minuten ontdooien en de minimale 500 meter rijden gaf het verbruik 99 kWh/100km aan. Dat suggereert dus dat ie toch echt wel de verwarming mee geteld heeft? Dus niet alleen de motor en regeneratie?

Ben het er wel mee eens dat de meest betrouwbare plek om het verbruik te meten is 'aan de pomp' als in, net als met een ICE, wat er aan energie in gestopt wordt. :)
Ja ik wist dat dit langs ging komen :P Als ik ooit vrije tijd heb ga ik dit eens helemaal uitwerken, want je hebt gelijk, maar er mist nog steeds een hoop :)

Allereerst: elke generatie Leaf doet het anders. Gen1 telt alleen motorverbruik, gen2-5 doen motorverbruik + geschat warmtepompverbruik. Gen3-5 lijken ook een soort standverbruik te doen (vast verbruik per uur dat de auto aanstaat), echter is dat niet in proportie tot het werkelijke verbruik.

Dingen die niet worden meegenomen: de rest. Da's best veel - je stuurbekrachtigingsmotor, achterruitverwarming, stoelverwarming, dc/dc converter, ontlaadefficientie, energieverlies door lage temperatuur, enz. In de zomer zijn dit afrondingsfouten, maar in de winter is dit bij elkaar 10%+

Daarbij komt dat er 3 verschillende manieren zijn waarop de Leaf het verbruik meet, en geen van allen correct :P Er is de meting van stroom*spanning uit de batterij (leuk geprobeerd, maar dat houdt geen rekening met energieverliezen in de accu zelf), meting van motorvermogen en geschat WP/verwarmingsvermogen (mist allerlei andere verbruikers) en een gemodelleerd verbruik dat wordt gebruikt voor de GOM. Allemaal redelijk nutteloos. Dit is ook waarom je in You+Nissan, de auto en de oude app allemaal verschillende verbruikscijfers ziet. Allemaal op een andere manier gemeten.
BasvanS schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:45:

Nissan Nederland kan technisch niks vinden aan de Leaf en lijkt alles binnen de marges te vinden.
Bandjes zijn EnaSave van Dunlop op de gewenste 2.7-2.8 Bar. (Zo is hij geleverd).

Als ik dit met de gegevens op het dasboard bereken dat slechts 31 KWh bruikbaar is hoor ik van zowel Nissan NL als mensen hier op het forum altijd dat het komt omdat de GOM niet correct werkt en er zo maar 15% naast kan zitten.

Probleem is dan wel, dat als de GOM 15% te optimistisch is ik dus blijkbaar meer heb verbruikt en dat vebruik was ook al matig en word dan dus ook slecht.
Tijd voor een Leaf meetup en efficiencytest dus. Hm, hoe gaan we dit organiseren. Is er toevallig iemand op het forum die zin heeft mede-organisator te worden en wat met me te brainstormen + aardig wat van het organiseren te doen?

Grofweg wil ik weten wat de Leaf nou echt verbruikt in enigszins gecontroleerde omstandigheden. En hoeveel spreiding er is tussen auto's. Dat betekent Leafjes uitrusten met wat custom meetapparatuur en rondjes laten rijden op verschillende snelheden. Maar wellicht zijn er nog veel meer dingen die mensen willen weten, en als we genoeg verschillende auto's bij elkaar kunnen krijgen kunnen we hele leuke tests doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Ik ben voor. Heb net de velg inserts geprint en het volgende project is een grill blokker. Tesamen moet dat zeker toch wel 1-2% schelen op de snelweg.

Voor de rest wel even goed nadenken over een test methodiek, zowel met een treintje op pas als individueel rijden heeft allebei z'n voor en nadelen.

Ik wil wel een route plannen maar dan heb ik wel input nodig over wat voor weg en hoe ver etc.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik heb ~2 jaar geleden ook nog het aanbod gekregen om rondjes te rijden op een vliegveld, er zijn er een aantal met dagen waarop niet gevlogen wordt. Dat is iets wat we ook nog kunnen proberen. Je zit dan alleen wel al gauw significant buiten de randstad (en dus een wat grote afstand voor sommigen) - denk gilze-rijen of eelde-smilde.

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

Ik doe mee met rondjes rijden :D.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Buiten de randstad, eng hoor :+

Vliegveld lijkt me perfect, dan kun je een gestandaardiseerd traject maken en heb je geen last van andere weggebruikers.En tijdens/na het testen misschien wel even een bbq aanslingeren, als je toch met wat Leaf-gekkies bij elkaar bent.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Yep, ik sponsor wel een bbq. Apart organiseertopic?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GORby
Lijkt me wel eens leuk... Gilze-Rijen ligt dan nog op een acceptabele afstand van waar ik woon in België.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Kleiner racetrack? Bijvoorbeeld iets als raceway Venray?

[Voor 8% gewijzigd door Maasluip op 23-03-2021 09:36]

Open Source landkaart

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Als ik kan, dan doe ik in elk geval mee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je moet wel iets aan oplaadfaciliteiten hebben natuurlijk. Al is het maar grannycharger. Maar dan wel voor 10 auto's tegelijkertijd.

Open Source landkaart

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

@mux fikst tegen die tijd zijn ChaDeMo lader ff en die legt hij dan gewoon achterin. :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BasvanS
GORby schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:23:
Lijkt me wel eens leuk... Gilze-Rijen ligt dan nog op een acceptabele afstand van waar ik woon in België.
Gilze Rijen, als ik daar aankom in de winter is mijn accu wel leeg :P Kan ik daar laden ;)?

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

Dat wordt éérst met zijn allen in de rij bij FastNed Tilburg. :D #voorpret

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Lidl Tilburg is gratis ;-)

Goed punt wel, ik zal dan wel iets van laadcapaciteit mee moeten nemen. Misschien kan ik AirQon zover krijgen om iets te organiseren, ofwel door een laadcontainer neer te zetten, ofwel hun eigen busje waarin het plan is een lader aan de extender te hangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Of je rijdt een stuk autosnelweg heen en weer, bij voorkeur ergens waar een paar laders langs de weg staan.
(weer bij mij in de buurt) A67 tussen afslag 36 en 41 met laders onderweg bij een tankstation, afslag 38 en 41.
En halverweg een McDonalds en KFC (voedsel en parkeerplaatsen).

Maar dat zal wel op meer plekken te vinden zijn.

Open Source landkaart

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

Maasluip schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:26:
Of je rijdt een stuk autosnelweg heen en weer, bij voorkeur ergens waar een paar laders langs de weg staan.
(weer bij mij in de buurt) A67 tussen afslag 36 en 41 met laders onderweg bij een tankstation, afslag 38 en 41.
En halverweg een McDonalds en KFC (voedsel en parkeerplaatsen).

Maar dat zal wel op meer plekken te vinden zijn.
Ik zou dan zelf voorkeur hebben voor rondom Apeldoorn, heel veel snelladers daar in de buurt, ook met ChaDeMo.

Shell (2x) A1 Amersfoort > Apeldoorn
Fastned (3x?) A1 Apeldoorn > Amersfoort
Shell (2x) Apeldoorn Centrum
Shell (4x) Apeldoorn Noord
Ionity + Allego (2x) bij Apeldoorn Zuid (met ChaDeMo)
Fastned (3x) + Allego (1x) op A50 Apeldoorn > Arnhem
Fastned (3x) + Shell (2x) A50 Arnhem > Apeldoorn
Fastned (3x?) A1 Deventer > Apeldoorn
Fastned (3x) A50 Zwolle > Apeldoorn

28x (ChaDeMo)Snelladen binnen 10km rondom Apeldoorn. :D

Helaas weet ik dan weer wat minder geschikte plekken om een BBQ te kunnen houden. Ik woon in een appartementje, en helaas mag ik geen BBQ op mijn balkon neerzetten.. Iets met mijn bovenburen uitroken ofzo :9
En een vliegveld tot de beschikking hebben is toch wel... :9~

[Voor 5% gewijzigd door mvdam op 23-03-2021 10:37]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

mvdam schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:36:
[...]

Ik zou dan zelf voorkeur hebben voor rondom Apeldoorn, heel veel snelladers daar in de buurt, ook met ChaDeMo.

Shell (2x) A1 Amersfoort > Apeldoorn
Fastned (3x?) A1 Apeldoorn > Amersfoort
Shell (2x) Apeldoorn Centrum
Shell (4x) Apeldoorn Noord
Ionity + Allego (2x) bij Apeldoorn Zuid (met ChaDeMo)
Fastned (3x) + Allego (1x) op A50 Apeldoorn > Arnhem
Fastned (3x) + Shell (2x) A50 Arnhem > Apeldoorn
Fastned (3x?) A1 Deventer > Apeldoorn
Fastned (3x) A50 Zwolle > Apeldoorn

28x (ChaDeMo)Snelladen binnen 10km rondom Apeldoorn. :D

Helaas weet ik dan weer wat minder geschikte plekken om een BBQ te kunnen houden. Ik woon in een appartementje, en helaas mag ik geen BBQ op mijn balkon neerzetten.. Iets met mijn bovenburen uitroken ofzo :9
En een vliegveld tot de beschikking hebben is toch wel... :9~
Klinkt goed, dat is bij mij ook in de buurt :)

Toen ik nog zweefvliegde kon ik wel wat regelen op vliegveld Deelen.. ook in de buurt ;) maar helaas zijn die militairen een stuk strikter geworden met hun toegangsbeleid.

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

Ik zal zometeen wel eens even een begin maken aan een Topic. gegadigden om te helpen? @Erasmo ? @Mfpower ? @Maasluip / anderen?

Van @mux weet ik al dat hij wil helpen :)

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Helpen met een topic maken of helpen met de organisatie?

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

Mfpower schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:35:
Helpen met een topic maken of helpen met de organisatie?
Both.gif

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
-

[Voor 104% gewijzigd door BenEco op 23-03-2021 20:21]

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/1820/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 30kWh, Nissan Leaf 2.Zero Edition

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GORby
mvdam schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:43:
Ik zal zometeen wel eens even een begin maken aan een Topic. gegadigden om te helpen?
Wel, lijkt me wel leuk. Met de Corona-maatregelen kan het jammer genoeg nog wel even duren voor we zoiets gezellig kunnen laten doorgaan, maar ik wil gerust helpen waar ik kan.

• mortadelo
BasvanS schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:45:
[...]

Of nou de aandrijflijn te veel verlies kent, of mijn accu te slecht is, dat maakt mij niet zoveel uit. Probleem blijft hetzelfde, ik haal niet de beloofde afstanden (378 km NEDC toen ik tekende voor de auto :+ )
beetje dit idee; https://www.bnnvara.nl/ka...040kw%20van%20juli%202020.

ik vind ook dat er erg veel gesjoemeld is met het rijbereik. eerlijker zou zijn, met normale omstandigheden. ( combinatie van snelweg, stad, zomer/winter) een gemiddeld rijbereik te geven en als je voor eco kiest, dat er dan pas extra rijbereik van toepassing is. ik weet niet hoe het met de leaf II is, maar de leaf 1, rijdt je ook een stuk minder hard dan wat er op de digitale kilometer van nissan staat (scheelt zo'n 8 tot 12%). natuurlijk voor de fabrikant ook iets meer rijbereik om aan te tonen. Snelweg rijdt ik bijna niet meer, als ik 85 rijd, rijd ik met echte kilometers 74 per uur. gelukkig heb ik mijn tweedehands leaf gekocht voor woon/werk verkeer (17km) en bedoeling is dat ik heen en terug kan rijden na een schoonfamiliebezoek. (via de snelweg enkele reis is de afstand 65km en binnendoor 49,5km). Cia de snelweg hoef ik niet te proberen, teveel kilometers en rijdt gemiddeld te hard voor het verbruik. binnendoor is goed te doen. dan haal ik heen en terug totaal 99km met ongeveer 2 streepjes over. vervolgens kan mijn vrouw dan nog voor woon/werk gebruiken (heen/terug totaal 24km), maar met een totaal van 123km is accu wel aardig leeg. ik gebruik dan geen airco/verwarming, geen cruise control en de teller komt niet boven de 85km uit (echte snelheid 75km).

ben 1x binnendoor naar schoonfamilie geweest (afstand 49,5 km) en terug via de snelweg (afstand 65km) totaal afstand 114,5km en dacht nog even naar de supermarkt ( totale afstand 4km) te kunnen met halverwege schilpad icoontje in display, maar helaas (zie mijn bericht hiervoor).

Al met al voor de doeleinden wat ik gebruik ben ik meer dan tevreden. ik kan vaak voor deur parkeren en maak gebruik van de mobiele (thuis) lader en heb zonnepanelen. gemiddeld zonder schoonfamiliebezoek is het 1x per week laden. geen wegenbelasting t/m 2024. Zit alleen met de laadsnoer over het trottoir (maak uiteraard wel gebruik van een kabelbeschermmat), maar ik hoor (nog) niemand klagen

• GORby
mortadelo schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 23:17:
[...]

ik weet niet hoe het met de leaf II is, maar de leaf 1, rijdt je ook een stuk minder hard dan wat er op de digitale kilometer van nissan staat (scheelt zo'n 8 tot 12%). natuurlijk voor de fabrikant ook iets meer rijbereik om aan te tonen. Snelweg rijdt ik bijna niet meer, als ik 85 rijd, rijd ik met echte kilometers 74 per uur.
Bij de mijne (2019 model) hangt het natuurlijk af van welke bandenmaat erop ligt, maar met de zomerbanden op 17" velgen is 124 km/u op de teller 120 op de GPS en met de winterbanden op 16" velgen moet ik daarvoor 128 km/u op de teller hebben. Deze afwijking is vrij goed in lijn met wat ik van andere (niet elektrische) auto's gewoon ben.

• budi

budi

Digital Pizza Crew

Bij de mijne, 2018 model kan ik (ook) bevestigen dat de snelheidsmeter afwijking minimaal is. Als ik 103 op de teller rijd, geeft mijn Garmin GPS exact 100 aan. Precies hetzelfde met mijn vorige auto, Renault Twingo met zo'n digitale display meter dingetje.

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Ik heb nog nooit in een auto gereden die boven de 100 niet minimaal 5km naar boven ernaast zat. Dit is ook een reden dat hordes mensen 70 rijden op een 80 weg. Eng om de 80 aan te raken, stel je voor.

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

Mfpower schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 12:56:
Ik heb nog nooit in een auto gereden die boven de 100 niet minimaal 5km naar boven ernaast zat. Dit is ook een reden dat hordes mensen 70 rijden op een 80 weg. Eng om de 80 aan te raken, stel je voor.
Ik ben meestal de langzaamste met 85 op de teller / 80 op de GPS op de 80 wegen die ik rijd. De mensen die ik tegen kom daar die trager rijden zijn vaak van het kaliber geen cruisecontrol / angstig en variëren nogal in de snelheid die ze rijden. Buiging in de weg? 60, bergaf? 85, rechtdoor? 75. Die haal ik meestal ook eventjes in.

Ik heb er geen enkel probleem mee om in plaats van 85(teller) 75 te rijden of 70, als we dat dan maar constant doen, en niet jojo-en.

Mijn tellerafwijking met 17" velgen en originele dunlops is:

33 = 30
54 = 50
85= 80,5? :+
105 = 100
155 = 148

Op mijn vorige Leaf (30kWh) heb ik op een gegeven moment iets grotere banden gelegd. Daarmee was de afwijking bijna 0 :D

[Voor 6% gewijzigd door mvdam op 24-03-2021 13:01]

• BasvanS
Het is vandaag een dag met een matig windje het leek me daarom wel leuk om op basis van 3 km en 83 km/h op de teller (80 GPS) een testje doen. Het gemiddeld verbruikt komt bij mijn leaf dan op 14.7 KWh/100 KM

Testje is na ongeveer 10 KM gestart om de accu even de tijd te geven te conditioneren. Het was 6 graden buiten. Nu ga ik zo hetzelfde testje doen.

Ben benieuwd wat jullie halen!

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

BasvanS schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:15:
Het is vandaag een dag met een matig windje het leek me daarom wel leuk om op basis van 3 km en 83 km/h op de teller (80 GPS) een testje doen. Het gemiddeld verbruikt komt bij mijn leaf dan op 14.7 KWh/100 KM

Testje is na ongeveer 10 KM gestart om de accu even de tijd te geven te conditioneren. Het was 6 graden buiten. Nu ga ik zo hetzelfde testje doen.

Ben benieuwd wat jullie halen!
Ik wil niet mopperen op je testmethode, maar 3km is echt niet genoeg om een betrouwbaar resultaat te krijgen.

Ik heb al moeite met een betrouwbaar resultaat op 80km enkele reis over de openbare weg :>

Dat ligt met gelijk rijgedrag tussen de 100Wh en 200Wh/km afhankelijk van het weer. :+

• mux

mux

99% efficient!

qua afwijking kilometerteller: er zit een ingebouwde afwijking van exact 8,9% in de Leaf, bij alle snelheden. Ik rijd momenteel rond met een modificatie die dat fikst, en het is magisch.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Want!

Open Source landkaart

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

mux schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:04:
qua afwijking kilometerteller: er zit een ingebouwde afwijking van exact 8,9% in de Leaf, bij alle snelheden. Ik rijd momenteel rond met een modificatie die dat fikst, en het is magisch.
Ik wil. Krijg je van mij een koekje. O+ O+

[Voor 12% gewijzigd door mvdam op 24-03-2021 14:18]

• BasvanS
mux schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:04:
Klinkt als Magisch 12% meer verbruik :P

• mux

mux

99% efficient!

Nog vol in ontwikkeling, hopelijk beschikbaar vanaf eind april oid. Alleen voor coole Leafs (dwz: 24/30kWh), niet die vieze nieuwe leafs.

Oh en voor verbruik rekent de Leaf dus met de 'correcte' snelheidswaarde.

• GORby
mux schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:32:
Oh en voor verbruik rekent de Leaf dus met de 'correcte' snelheidswaarde.
Bedoel je dat dat na jouw aanpassing zo is, of doet die dat standaard al?

Bij een andere auto heb ik wel eens gemerkt dat de snelheidsbegrenzer op 125 ook 125 op de teller gaf, maar wel mooi 120 op de OBD poort uitlezing 8)7
Dat laatste kwam ook overeen met de snelheid volgens de GPS.

• mux

mux

99% efficient!

Je hebt het antwoord al gevonden: de Leaf heeft 2 verschillende waarden op de CAN-bus staan: de werkelijke snelheid en de 'fake' te hoge snelheid. Op de snelheidsmeter ('upper meter') staat de fake snelheid, die ook gebruikt wordt voor CC/begrenzer, maar de rest van de systemen in de auto gebruiken de 'echte' snelheid (die nog steeds afhankelijk is van je exacte bandenmaat, slijtage, bandendruk, slip, enz.)

• mortadelo
terugkomend op banden. voor de ze0 ben ik uiterst tevreden met de NOKIAN - eLine2 205/55 R16 94 W. Lekker stil, schijnt ook een zuinige band te zijn. in januari dit jaar eronder gezet en met sneeuw verrassend veel grip. was toen 293,36 kwijt voor 4bandjes
Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True