[verwijderd]
[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:12 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:12 ]
[ Voor 110% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:12 ]
Bij ons lag er bijlange na niet zoveel sneeuw, maar ik ben wel eens gaan testen hoe dat nu lukte met de nieuwe winterbanden. Ik moet zeggen dat ik zeer aangenaam verrast was over het rijgedrag. Alleen bij het aggressief loslaten van het gaspedaal remde de e-Pedal iets te hevig en greep de ABS in. Alles bleef prima controleerbaar en voelde goed aan.Defector schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:09:
Hier in de wijk ligt er een redelijke laag sneeuw met op sommige plekken behoorlijke duinen van ongeveer 30/40 cm. Maar ik moest al expres wat lomper gaan rijden om de grenzen op te zoeken.
[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:12 ]
[ Voor 108% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:12 ]
[ Voor 7% gewijzigd door Defector op 08-02-2021 15:33 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:14 ]
Bedankt om je voor ons op te offeren zodat we deze methode al niet meer moeten proberenMar.tin schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:34:
[...]Ja, dat is duidelijk de oplossing denk ik haha. Ik had hem gister expres even aan de verlaten laadpaal gezet thuis zodat ik hem ontdooid kon houden als experiment. Niet erg succesvol dus want ik mocht vanmorgen alsnog bikken..
lol inderdaad even opgelet toen ik de kinderen weer ging ophalen, 0.38kWh/km ook wel een nieuw record. Maar ook niet echt super netjes gereden, moest hier en daar ook wel extra gang maken voor sneeuwduinen etc.Mfpower schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:44:
Het ging bij mij wel goed, maar ik heb wel one pedal driving uitgezet. Ik wilde graag meer controle hebben over hoe hard ik zelf rem etc.
Ik heb wel m'n hoogste verbruik ooit gemeten: 0,28kWh/km in de bebouwde kom!
Het grootste problemen waren net als @Mar.tin aangeeft de andere weggebruikers: sommigen te langzaam (geen impuls meer om over een heuveltje te komen), anderen uit paniek heel veel gas (vastvreten in sneeuw) en weer anderen denken met hun winterbandjes gewoon de max snelheid te kunnen rijden.
[ Voor 102% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:12 ]
Het is 90% snelweg (A58 Tilburg-Eindhoven), m'n voet kan ik natuurlijk aanpassen aan het weerMar.tin schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:08:
[...]
70km moet lukken als je rechtervoet niet te zwaar is. Ook in de winter. Met 10K moet je een goede uit kunnen zoeken.
Ik zou het zelf minimaal in de 2e generatie zoeken, met warmtepomp, even een goede OBD dongle kopen, LeafSPY, en een goede (lange) proefrit maken.
Als die 70km veel snelweg is en je hebt een zware rechtervoet wordt het in de winter met deze temperaturen gauw spannend.
Ga even uit van +- 18kWh beschikbaar, zonder veel moeite zit je op 0,2kWh/km met winters weer. Heb je het dus over +-90km comfortabel (winter)bereik. In de zomer méér.
[ Voor 18% gewijzigd door PeeVv op 09-02-2021 17:46 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:11 ]
MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7
[ Voor 102% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:11 ]
Een 40kWh? Waar zie je dat precies? in het menu nog niet kunnen ontdekken. Alleen de batterijtemperatuur.budi schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 22:13:
Wat die 30kWh Leafs betreft zou ik toch even goed onderzoeken of je er niet eentje ziet met een slechte accu. Ze zullen niet allemaal slecht zijn, maar ik heb er opvallend veel verhalen van gelezen, vooral https://nissanelectricclub.nl/ is wel een goede om even doorheen te bladeren. De 40 kWh tjes heb ik nog geen horror verhalen over gehoord, al kan dat nog komen aangezien die nieuwer is. De mijne zit in elk geval redelijk hard te degraderen op het moment. Die ging een paar maanden terug in een korte tijd meer dan een procent omlaag en hangt nu net boven de 90% met 40.000 km op de klok en bijna 3 jaar oud nu. Maar misschien valt 3% per jaar wel mee, als het maar lineair blijft gaan.
[ Voor 93% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:11 ]
[ Voor 13% gewijzigd door Jivebunny op 10-02-2021 10:16 ]
Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)
Inderdaad mijn ervaring ook met zomerbanden. Wat @Mar.tin zegt waar andere vastlopen kan ik stoppen en daarna weer verder rijden.Jivebunny schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:15:
Hoe bevalt jullie Leaf trouwens met dit weer? Ik moet geen lange trips overwegen denk ik als ik de GOM soms zie haha. Gelukkig geen vastgevroren stekkers maar wel wat issues met ijsvorming op de koplampen die dankzij de ledverlichting niet vanzelf smelt hahaha. 40kwh 2020 leaf trouwens. Verder best tevreden hoe snel ie warm is als het moet, en dat ie toch binnen een kleine 5 minuten voorverwarmen sneeuwvrij is op de meeste ramen. Oh, en zomerbanden doen het eigenlijk best nog goed met deze sneeuw. Had ernstiger verwacht en meer vastzitters. Eigenlijk geen gehad.
Rijdt super in de sneeuw. Stukken beter dan onze oude Zafira uit 2002.Jivebunny schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:15:
Hoe bevalt jullie Leaf trouwens met dit weer? Ik moet geen lange trips overwegen denk ik als ik de GOM soms zie haha. Gelukkig geen vastgevroren stekkers maar wel wat issues met ijsvorming op de koplampen die dankzij de ledverlichting niet vanzelf smelt hahaha. 40kwh 2020 leaf trouwens. Verder best tevreden hoe snel ie warm is als het moet, en dat ie toch binnen een kleine 5 minuten voorverwarmen sneeuwvrij is op de meeste ramen. Oh, en zomerbanden doen het eigenlijk best nog goed met deze sneeuw. Had ernstiger verwacht en meer vastzitters. Eigenlijk geen gehad.
Ja zelfde hier ook hoor. Met name vanwege de zomerbanden dacht ik daar issues mee te gaan hebben maar heb al een paar keer een niet schoongemaakte parkeerplek ingereden en eigenlijk 0 problemen gehad. Zeer positief verrast ;-)mux schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:49:
Tja, ik heb gewoon de sneeuw weggeschoven rondom m'n parkeerplekje, ik hoef niet eens na te denken bij het wegrijden. Kleine moeite en bespaart je een hoop potentieel gedoe 's ochtends, met name met een niet-elektrische auto.
Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)
[ Voor 94% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:11 ]
Ik moet zeggen dat die prima bevalt. Aangezien we in de winter over het algemeen niet zo'n lange afstanden rijden, heb ik geen probleem met het hogere verbruik. Pas nog 130km gereden, wat vrij uitzonderlijk is nu, en dat kostte me toch 75% batterij (40 kWh 2019). Dat lag wel aan de verwarming die lekker op stond bij -6 buiten, maar ook aan de relatief lage snelheid, door de mensen die zo traag reden dat ik denk dat ze geen winterbanden hadden.Jivebunny schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:15:
Hoe bevalt jullie Leaf trouwens met dit weer? Ik moet geen lange trips overwegen denk ik als ik de GOM soms zie haha.
lol ik heb hetzelfde gehad zondag/maandag na een uurtje voorverwarmen, pas na 10 minuten rijden schoten de ruitenwissers pas los, ik schrok me rot hahaMar.tin schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:51:
Ik denk niet dat een ontvochtiger in de auto dit gaat verhelpen@GORby
Dat is dus allemaal sneeuw dat van de ruiten af gedropen is en daarna doodleuk mijn ruitenwissers ingevroren had.
MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7
[ Voor 8% gewijzigd door Mfpower op 10-02-2021 22:50 ]
Goede tip. Ga ik vanmiddag even proberen. Had er gisteren in de kou en donker even geen zin in om er heel veel moeite voor te doen. Moest er wel 50m voor over straat tijdens de avondklok, maar ik heb de auto toch echt nodig zo.mux schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 07:29:
De laadstekker heeft afwateringsgaten achter de pinnen zitten. Als er ijs in zit, kun je dat met een föhn smelten en dan loopt het er vanzelf uit. Kan helemaal geen kwaad.
Afwatering is wat beter in de 4e/5e generatie (40kWh+ met type 2 stekker) dan de oudere (type 1).
[ Voor 32% gewijzigd door Mfpower op 11-02-2021 12:31 ]
Ook hier ging het behoorlijk goed, kleine rit naar de supermarkt, met zomerbanden (ook 40kWh 2020). Was wel even spannend bij wegrijden, behoorlijk ingesneeuwd dus toen moest ik wel even heen-en-weer om mezelf te bevrijden. Daarna alleen nog even slechts langzaam kunnen wegkomen bij een stoplicht waar een flinke ijsbrij lag. Voor de rest ging het zeer soepel, ook waar allemaal sneeuw/ijs op de weg lag. Ik had wel het gevoel dat het remmen op de e-pedal dan iets minder hard ging.Jivebunny schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:15:
"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock
Volgens mij is het vooral een financieel lastig verhaal. Het werkt via CHAdeMO, en die systemen daarvoor zijn nogal prijzig en ik weet niet of je het later nog kan ombouwen naar CCS.vorse012 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:22:
Ik lees hier niets over de mogelijkheid om de Leaf te gebruiken als externe energieopslag. Zit ik in het verkeerde forum of is die opslag een theoretisch verhaal met veel praktische problemen?
[ Voor 13% gewijzigd door Sheean op 12-02-2021 16:28 ]
"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock
[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:11 ]
Signatures zijn voor boomers.
Maar hoe zit het met de fabrieksgarantie van de Leaf? Ik neem aan dat die vervalt als een andere partij in de auto bezig gaat? Heb je trouwens ook de bose audio in je auto liggen, ik vraag me af of dat blok achterin geen invloed heeft op de plaatsbaarheid van de accu. Ligt die accu lekker te schudden bovenop de sub.Mar.tin schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:54:
[...]
Even een schaamteloze cross-post vanuit het algemene EV-Topic
Zo, 2 dagen en 800 km met mijn (béta) Muxsan extender verder, en ik kan niet anders dan genieten. Wat een heerlijke uitbreiding. Is elke seconde van het wachten driedubbel waard geweest.
Het bereik van mijn 40kWh Leaf is plots met een beetje rustig rijden 400+ km.
De accu warmt met snelladen nauwelijks nog op.
De accu warmt met hard rijden nauwelijks nog op.
Ritjes "ver" weg zijn ineens super makkelijk geworden, laden op locatie is (nóg meer dan éérst), puur omdat het kan.
De besparingen voor mij zijn eindeloos, want ik kan nu bijna al mijn kWh's er op mijn werk in pompen.
Dat kon ik al. De geraamde terugverdientijd is, uitgaande van nu 100% op werk laden, 1.946.428 kilometer.![]()
(ja dat lees je goed één miljoen, negenhonderdzesenveertigduizend vierhonderdachtentwintig kilometer)
Ik ben erg benieuwd naar de impact op de degradatie van mijn hoofdaccu, die nu (nog) minder te lijden heeft. De degradatie over de afgelopen 10.000 km loopt langzaam terug van 0,2% per 1000km naar minder dan 0,1% per 1000km, ik verwacht dat het accupakket in de kofferbak dat vérder zal verbeteren.
Op basis van de huidige degradatie, gebaseerd op de gemiddelde degradatie over de afgelopen 61.853km, bereik ik 70% State Of Health met 252.000km op de teller. Lang niet gek voor een accu zonder koeling vind ik.
Ik verwacht dat dat getal grof gaat oplopen door deze accu.
Wat algemeenheden over mijn Leaf 40:
Leeftijd: 722 dagen Oftewel, 1 jaar, 11 maanden en 27 dagen. (Maart 2018)
In bezit: 300 dagen
Kmstand: 61769 km, zelf gereden: 35389km, gemiddeld 118km / dag.
Gemiddeld verbruik aan de muur, inclusief voorverwarmen, koelen, laadverlies: 161Wh/km
Gemiddeld verbruik aan de accu (Enkel rijden): 131,8Wh/km
State Of Health (SOH): 92,67%
1% afname SOH gemiddeld per: 8400km
70% SOH geschat op: 253.000km (gerekend over het totale kmbereik)
70% SOH geschat op: 305.553km (gerekend over de degradatie en km's in mijn bezit)
Onderhoudskosten over 35.389km: €601,35 (Inclusief €407,96 voor banden met 53.000km)
Onderhoudskosten per gereden km inclusief banden: €0,017, Exclusief banden: €0,005 / km
Totale verzekeringskosten sinds 05-2019: €552, of €0,016 / km
Totale stroomkosten: € 99,97 of €0,0028 / km of € 0,0175 / kWh
Verdeeld over: 202 L2 sessies en 15 Snellaad sessies
Aanschafprijs mei 2019, met 24.000km op de teller: € 27.500
Geschatte afschrijving: €0,20 / km, geschatte restwaarde nu: € 20.422,20
Restwaarde volgens ANWB: € 24.100, een afschrijving van €0,096 / km
Mijn Toyota Aygo uit 2010 kostte mij, compleet, €0,14 / km.
Uitgaande van de getallen van de ANWB, kost deze Leaf (een grof luxere auto), mij € 0,133 / km. Lang niet gek.
Ik verwacht een kmstand van bijna 150.000 km met zijn éérste APK.![]()
Ik heb al 1966 liter benzine uitgespaard, uitgaande van mijn gemiddeld verbruik met mijn Aygo. Uitgaande van de gemiddelde benzineprijs die ik daarmee betaalde, is dat € 3185, dat is ongeveer voldoende om mijn afschrijving nu op te vangen![]()
Voorlopig behoedt de uitgave van € 5500 aan een Muxsan pakket mij van het aanschaffen van een Model 3 LR AWD, à € 60.000, een besparing dus van gemakkelijk € 30.000
Uitgaande van een hoog uitvallend gemiddelde hier en daar, is mijn auto sinds 3947 km CO² neutraal. Wat volgens een som die ik een hele tijd geleden gemaakt heb, betekent dat ik al 437kg CO² bespaard heb.
What you see is always what you get.
[ Voor 108% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:11 ]
En wat was je actieradius zonder en met de extender? Ik lees her en der “horrorverhalen” dat de 40 versie er na 150 kilometer mee op houd. En bij andere lees ik weer dat ze 250 snelweg kilometers kunnen maken op een volle accuMar.tin schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:43:
[...]
Ik kan je verzekeren, dat die fabrieksgarantie gewoon intact blijft. Mijn Leaf is op het randje van zijn garantieperiode van 100.000km nog gerepareerd, onder garantie. (Hele dashboard moest uit elkaar omdat de klep van de ventilatie die frisse lucht / recirculatie regelde defect was). Zonder moppers van de dealer overigens.
Inmiddels zit mijn 2018 40kWh Leaf over de 100.000km heen, en is de fabrieksgarantie verlopen. De enige garantie die nog loopt is die op de accu tot de 160.000km. Ik verwacht ook niet dat ik die nodig ga hebben.
De installatie van de extender is redelijk plug and play voorzover ik weet zonder permanente modificaties aan de auto. In principe kun je hem er weer uit schroeven, mat terugleggen, een paar kabels vervangen en hij is weer als "origineel"
@mux kan je hier misschien nog wel meer over vertellen hoe zijn klanten dit verder ervaren. (of lees eens wat info op www.muxsan.com)
De Bose audio heb ik niet maar kan er gewoon bovenop, allemaal geen probleem. Ik heb mijn eigen gemonteerde subwoofer er bovenop liggen.
Overigens rijden er onderhand 100+ Leafs met extender rond bij mijn weten.
Ik heb er inmiddels ruim 40.000 zéér tevreden Muxsan km's opzitten
What you see is always what you get.
[ Voor 99% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:11 ]
[ Voor 112% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:11 ]
Verder terug in de tijd is er de Nissan Neo-X conceptauto uit 1989 waar het dashboard van de Leaf weer op geïnspireerd lijkt te zijn:t0mmiiiii schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:02:
Dezer dagen worden er regelmatig ‘goedkope’ Chinese crossovers op de markt gebracht in Nl. En kijk eens wat voor mooie tellers de JAC iEV7s te bieden heeft! (Voor de 24 kWh/30 kWh Leaf eigenaren).
[Afbeelding]
Ik snap dat nooit zo goed. Het is een kwestie van smaak natuurlijk maar ik vind analoog zoveel mooier dan digitaal. Je kunt ook veel beter de versnelling waarnemen en esthetisch vind ik het ook mooier. Een mooi horloge heeft imho ook wijzers ipv een lcd met de tijd. Al dat digitale geeft me juist een Casio gevoel.Sheean schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:17:
[...]
Verder terug in de tijd is er de Nissan Neo-X conceptauto uit 1989 waar het dashboard van de Leaf weer op geïnspireerd lijkt te zijn:
[Afbeelding]
Eerlijk gezegd vind ik zo'n retro-futuristisch dashboard beter passen bij een elektrische auto dan het wat saaiere dashboard in de nieuwe Leaf. Vooral de analoge snelheidsmeter vind ik maar vreemd, kijk er nooit naar.
Onlangs heeft mijn schoonmoeder voor de eerste keer in mijn 2016 Leaf mee gereden en zij was zwaar onder de indruk van mijn futuristische autoMar.tin schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:09:
[...]
Als je wat plaatjes van de buitenkant opzoekt dan lijkt het van buiten een ioniq, van binnen krijg ik er een hoog (oudere) Zoë gehalte gevoel bij, en dus de tellers uit de oudere Leafs
En och, als ze toch eens van die goedkoop ogende lettertypes zouden afstappen, dat zou het ogen van al die teksten ZO veel verbeteren.
Misschien dat dat in China nog wél modern oogt? Dat zou kunnen natuurlijk
juist. ik zat te twijfelen tussen de Yakima Whispbar Flush Bar en een Thule. uiteindelijk voor thule gekozen omdat deze tweedehands werd aangeboden (Thule wingbar 127 met Thule kitset 145127 en thule evo clamp 7105)mux schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:44:
De Leaf heeft geen gedefinieerde dakbelasting, dus hij krijgt regeltechnisch meestal 35kg (VS/canada) of 50kg (europa) mee. Wat er daadwerkelijk op kan hangt meer af van het soort dakdragers dat je hebt dan de auto zelf.
Belangrijkste is dat je het plaatwerk zelf niet belast, dat kan niks hebben. Alleen de goten en dakranden kunnen belast worden.
[ Voor 13% gewijzigd door BasvanS op 21-03-2021 23:06 ]
Een paar maanden terug, toen het nog 5 graden kouder was buiten en ik met veel verwarming reed heb ik dezelfde berekening gemaakt. Toen kwam de LEAF op 34 KWh totale capaciteit uit. Toen ging er bij het laden ook echt meer KWh in thuis.mux schreef op maandag 22 maart 2021 @ 07:23:
Exact waar bekijk je het verbruik? Het verbruik in de auto is namelijk niet correct; dat is alleen de som van motorverbruik - regeneratie, geen rekening houdend met temperatuur, laad/ontlaadefficientie, enz. Werkelijk verbruik (als in: werkelijke hoeveelheid energie de accu uit) is in dit weer 10-15% hoger dan het dashboard aangeeft.
Daarnaast doet je auto alsof er 4kWh minder in zit dan er werkelijk in zit. Als je dus een SOH van 100% hebt (ca. 38kWh nettocapaciteit), doet de auto alsof je 34kWh netto hebt voor het procentenbalkje. Als je zo'n 60 000-80 000km hebt gereden zal je accu rond de 90% SOH zitten en heb je inderdaad 31kWh 'schijnbare' capaciteit. Maar je werkelijke capaciteit is 35kWh.
En op zich is de auto niet zuinig, maar ~20kWh/100km is geen vreemd verbruik voor doorrijden in dit weer. Als je zuiniger wil rijden: het is niet effectief om eerst achter een vrachtwagen te hangen en dan het laatste beetje te sprinten; je bent sneller en zuiniger thuis door het hele stuk iets harder te rijden.
Deze redenen en meer zijn waarom veel mensen liever op Leafspy rijden dan op wat er op het dashboard getoond wordt, want de auto maakt het erg ondoorzichtig wat je nou werkelijk nog over hebt en wat er gebeurt. En waarom mn bedrijf bezig is al deze dingen te fixen.
[ Voor 4% gewijzigd door BasvanS op 22-03-2021 08:10 ]
Ben zeker voor een vergelijkingstest!mux schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:23:
OK, als je windomstandigheden ook zo goed waren, heb je wel een érg hoog verbruik. Dat is ietwat abnormaal, zeker gezien onze (extender-)klanten zonder uitzondering aanzienlijk efficienter rijden. Gisteren heb ik met mijn minder efficiente 1e gen Leaf hetzelfde verbruik gereden, maar dan zonder vrachtwagenplakken en met een kilometer of 60 harde wind tegen.
Wat voor banden heb je? En wil je gewoon je ei kwijt of wil je echt eens kijken of je verbruik abnormaal hoog is? Dan kunnen we namelijk een vergelijkingstest doen, dat staat sowieso nog op m'n bucketlist voor dit kwartaal.
[ Voor 3% gewijzigd door BasvanS op 22-03-2021 09:47 ]
OK, ik weet dat het heel gevaarlijk is om de autoriteit op het gebied van de Nissan Leaf tegen te sprekenmux schreef op maandag 22 maart 2021 @ 07:23:
Exact waar bekijk je het verbruik? Het verbruik in de auto is namelijk niet correct; dat is alleen de som van motorverbruik - regeneratie, geen rekening houdend met temperatuur, laad/ontlaadefficientie, enz. Werkelijk verbruik (als in: werkelijke hoeveelheid energie de accu uit) is in dit weer 10-15% hoger dan het dashboard aangeeft.
Ja ik wist dat dit langs ging komenbudi schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:16:
[...]
OK, ik weet dat het heel gevaarlijk is om de autoriteit op het gebied van de Nissan Leaf tegen te sprekenen het kan zijn dat ik deze alinea verkeerd begrijp, maar wil toch even hier op reageren met wat ik in de praktijk gemerkt heb.
Mijn stelling is dat de verwarming wel degelijk wordt mee genomen in het verbruik. Althans, als we het over hetzelfde hebben. Ik denk dat we het over die trip computer hebben? Dat scherm in de Leaf 2 (2018+ model) waarin je 6 getallen zit en welke je kan resetten? (afstand, verbruik in kWh / 100 km, gemiddeld etc)
Toen het zo koud was een paar weken terug, heb ik de auto ontdooid zonder aan de lader te hangen en meteen bij het instappen die trip meter geherstart. Na een paar minuten ontdooien en de minimale 500 meter rijden gaf het verbruik 99 kWh/100km aan. Dat suggereert dus dat ie toch echt wel de verwarming mee geteld heeft? Dus niet alleen de motor en regeneratie?
Ben het er wel mee eens dat de meest betrouwbare plek om het verbruik te meten is 'aan de pomp' als in, net als met een ICE, wat er aan energie in gestopt wordt.
Tijd voor een Leaf meetup en efficiencytest dus. Hm, hoe gaan we dit organiseren. Is er toevallig iemand op het forum die zin heeft mede-organisator te worden en wat met me te brainstormen + aardig wat van het organiseren te doen?BasvanS schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:45:
Ben zeker voor een vergelijkingstest!
80% - Eitje kwijt kunnen idd.
Nissan Nederland kan technisch niks vinden aan de Leaf en lijkt alles binnen de marges te vinden.
Bandjes zijn EnaSave van Dunlop op de gewenste 2.7-2.8 Bar. (Zo is hij geleverd).
Als ik dit met de gegevens op het dasboard bereken dat slechts 31 KWh bruikbaar is hoor ik van zowel Nissan NL als mensen hier op het forum altijd dat het komt omdat de GOM niet correct werkt en er zo maar 15% naast kan zitten.
Probleem is dan wel, dat als de GOM 15% te optimistisch is ik dus blijkbaar meer heb verbruikt en dat vebruik was ook al matig en word dan dus ook slecht.
[ Voor 89% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:11 ]
[ Voor 8% gewijzigd door Maasluip op 23-03-2021 09:36 ]
[ Voor 84% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:11 ]
Gilze Rijen, als ik daar aankom in de winter is mijn accu wel leegGORby schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:23:
Lijkt me wel eens leuk... Gilze-Rijen ligt dan nog op een acceptabele afstand van waar ik woon in België.
[ Voor 93% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:11 ]
[ Voor 103% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:11 ]
Klinkt goed, dat is bij mij ook in de buurtMar.tin schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:36:
[...]
Ik zou dan zelf voorkeur hebben voor rondom Apeldoorn, heel veel snelladers daar in de buurt, ook met ChaDeMo.
Shell (2x) A1 Amersfoort > Apeldoorn
Fastned (3x?) A1 Apeldoorn > Amersfoort
Shell (2x) Apeldoorn Centrum
Shell (4x) Apeldoorn Noord
Ionity + Allego (2x) bij Apeldoorn Zuid (met ChaDeMo)
Fastned (3x) + Allego (1x) op A50 Apeldoorn > Arnhem
Fastned (3x) + Shell (2x) A50 Arnhem > Apeldoorn
Fastned (3x?) A1 Deventer > Apeldoorn
Fastned (3x) A50 Zwolle > Apeldoorn
28x (ChaDeMo)Snelladen binnen 10km rondom Apeldoorn.
Helaas weet ik dan weer wat minder geschikte plekken om een BBQ te kunnen houden. Ik woon in een appartementje, en helaas mag ik geen BBQ op mijn balkon neerzetten.. Iets met mijn bovenburen uitroken ofzo![]()
En een vliegveld tot de beschikking hebben is toch wel...
[ Voor 92% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:11 ]
[ Voor 91% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:11 ]
[ Voor 104% gewijzigd door BenEco op 23-03-2021 20:21 ]
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Wel, lijkt me wel leuk. Met de Corona-maatregelen kan het jammer genoeg nog wel even duren voor we zoiets gezellig kunnen laten doorgaan, maar ik wil gerust helpen waar ik kan.Mar.tin schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:43:
Ik zal zometeen wel eens even een begin maken aan een Topic. gegadigden om te helpen?
beetje dit idee; https://www.bnnvara.nl/ka...040kw%20van%20juli%202020.BasvanS schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:45:
[...]
Ben zeker voor een vergelijkingstest!
80% - Eitje kwijt kunnen idd.
Nissan Nederland kan technisch niks vinden aan de Leaf en lijkt alles binnen de marges te vinden.
Bandjes zijn EnaSave van Dunlop op de gewenste 2.7-2.8 Bar. (Zo is hij geleverd).
Als ik dit met de gegevens op het dasboard bereken dat slechts 31 KWh bruikbaar is hoor ik van zowel Nissan NL als mensen hier op het forum altijd dat het komt omdat de GOM niet correct werkt en er zo maar 15% naast kan zitten.
Probleem is dan wel, dat als de GOM 15% te optimistisch is ik dus blijkbaar meer heb verbruikt en dat vebruik was ook al matig en word dan dus ook slecht.
Of nou de aandrijflijn te veel verlies kent, of mijn accu te slecht is, dat maakt mij niet zoveel uit. Probleem blijft hetzelfde, ik haal niet de beloofde afstanden (378 km NEDC toen ik tekende voor de auto)
Bij de mijne (2019 model) hangt het natuurlijk af van welke bandenmaat erop ligt, maar met de zomerbanden op 17" velgen is 124 km/u op de teller 120 op de GPS en met de winterbanden op 16" velgen moet ik daarvoor 128 km/u op de teller hebben. Deze afwijking is vrij goed in lijn met wat ik van andere (niet elektrische) auto's gewoon ben.mortadelo schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 23:17:
[...]
ik weet niet hoe het met de leaf II is, maar de leaf 1, rijdt je ook een stuk minder hard dan wat er op de digitale kilometer van nissan staat (scheelt zo'n 8 tot 12%). natuurlijk voor de fabrikant ook iets meer rijbereik om aan te tonen. Snelweg rijdt ik bijna niet meer, als ik 85 rijd, rijd ik met echte kilometers 74 per uur.
[ Voor 104% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:11 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:11 ]
[ Voor 106% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:11 ]
Klinkt als Magisch 12% meer verbruikmux schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:04:
qua afwijking kilometerteller: er zit een ingebouwde afwijking van exact 8,9% in de Leaf, bij alle snelheden. Ik rijd momenteel rond met een modificatie die dat fikst, en het is magisch.
Bedoel je dat dat na jouw aanpassing zo is, of doet die dat standaard al?mux schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:32:
Oh en voor verbruik rekent de Leaf dus met de 'correcte' snelheidswaarde.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq