Het grote Nissan Leaf Topic

Pagina: 1 ... 7 ... 28 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:26
Mfpower schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:37:
[...]

De leaf (in elk geval die van mij) laadt prima op 32A op 1 fase. Vandaar dat ik het liefst op 22kw palen laadt als die er zijn. Dan laadt je toch maximaal snel. Op 7kW AC.

Chademo is voor DC laden.
Ah, ok, dan is dat de 6,6kW optie op je Leaf. Weet niet of de mijne dat heeft want er zijn geen palen in de buurt die dat aanbieden.
Mar.tin schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:37:
32A paal gewoon type 2 hoor. Alleen is het een beetje zeldzaam in NL. Onze zakelijke aansluiting is lekker fors (85Ax3 fasen) dus 32A kan makkelijk.
Haha, 83A fors? Das relatief natuurlijk. Onze serverruimte is afgezekerd op 63A ;)

Wij hadden overigens ook 11kW palen op kantoor, maar de installateur had z'n werk niet zo goed gedaan dus de meterkast begon te smeulen toen er 3 auto's aan hingen :P I.p.v. dat goed aan te pakken hebben ze er gewoon voor gekozen om iedere paal nog maar 1 fase aan te bieden i.p.v. 3 :N

[edit]
Deze viel me vanmorgen ook op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTpLIMxNMcA65JBX4oWVwlbAMiM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5f1M9sF0dshwLxByIrxKpLeS.png?f=fotoalbum_large

De Vattenfall palen zijn wel goedkoop (23ct/kWh) maar komen pas flink later terug op de rekening. Beetje lastig controleren of het dan wel correct is als ze ook nog eens de verkeerde datum doorgeven :/

[ Voor 21% gewijzigd door Felicia op 06-12-2020 11:48 ]

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• Felicia
Hmm, gezien de kou buiten gisteren de timerfunctie voor het voorverwarmen aangezet. Vanmorgen, geen sjoege. Accu op 76%.

Nou heb ik even gegoogled maar de resultaten zijn op zijn zachtst gezegd tegenstrijdig.
- De ene zegt dat voorverwarmen alleen werkt met de app (maar ik ga geen 12 euro per maand betalen voor alleen voorverwarmen).
- Een andere zegt dat het wel werkt, mits de kabel is aangesloten, maar ik heb geen laadpaal voor de deur omdat ik geen eigen oprit/voortuin heb.
- Weer een ander zegt dat het bij hem wel werkt, zolang de batterij boven de 15% is.

Weet iemand hier of het mogelijk is voor te verwarmen zonder de app te gebruiken? Ik heb een 2015 Leaf met 24kWh accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05 12:35
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:14 ]

• Felicia
Mar.tin schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:55:
[...]

Dat zou gewoon moeten werken, echter zonder stekker erin warmt hij maar een kwartiertje ofzo totdat het kleinste signaal dat mogelijkerwijs de temperatuur binnen bereikt is.
Als je dan dus 25 min na starten voorverwarming instapt is hij weer koud omdat hij niet lekker doorwarmt.

Met een stekker erin gaat hij bij mijn weten gewoon 2 uur door.

Hoelaat heb je gestart en hoelaat ben je ingestapt?
Had de timer om 7:50 laten inschakelen en ben om 8:00 gaan kijken. Ruit was helemaal dicht en ventilator liep ook niet, temperatuur voelde gewoon als buiten aan dus lijkt niets te zijn gebeurd. Dus motor gestart en heater aangezet, binnen 5 minuten 90% ijsvrije voorruit.

Dat van een kwartiertje had ik gelezen maar dat is geen probleem. Het gaat mij niet zozeer om het voorverwarmen maar dat de ruiten ijsvrij zijn voor mijn vrouw (pijnlijke knieën en auto ijsvrij maken is niet leuk).

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:14 ]

• Felicia
Mar.tin schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:37:
[...]

Dat is wel bijzonder, volgens mij moet je ergens in een menu diep verborgen, waar precies weet ik niet meer, de temperatuur in kunnen stellen (of de 2015 versie neemt al die over van je laatste keuze).

Probeer anders eens een timer te zetten en blijf er dan eens inzitten. Het moet echt mogelijk zijn. :+
Hij hangt nu aan de lader dus morgen weer eens kijken of die 't dan wel doet.
En als je hem net hebt overgenomen zou je er voorzover ik weet 3 jaar carwings bij moeten krijgen?
Ik dacht dat je dit alleen kreeg als je 'm nieuw kocht? Daarnaast is het een import uit Frankrijk dus betwijfel dat ik er dan recht op heb, en dan nog zou ik 't van de zotte vinden om dat nodig te hebben om dat ding te laten voorverwarmen :P

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:22
Felicia schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:42:
Ik dacht dat je dit alleen kreeg als je 'm nieuw kocht? Daarnaast is het een import uit Frankrijk dus betwijfel dat ik er dan recht op heb, en dan nog zou ik 't van de zotte vinden om dat nodig te hebben om dat ding te laten voorverwarmen :P
Ik heb deze zomer een 2016 Leaf overgekocht (België) en als ik inlog op you+Nissan en naar "mijn garage" ga dan staat bij abonnementen het "active package" tot 21/06/2022 en bij beschikbare abonnementen staat "nissanconnect ev" dat gratis is tot 10/03/2029. Het twee zijn hetzelfde behalve dat er bij het active package ook nog "plug-in reminder" en "route planner & nearby charging stations search" staat. Buiten mijn auto registreren heb ik daar volgens mij niets voor moeten doen (ik betaal er alleszins niet voor :Y) )

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Felicia schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:35:
Hmm, gezien de kou buiten gisteren de timerfunctie voor het voorverwarmen aangezet. Vanmorgen, geen sjoege. Accu op 76%.

Nou heb ik even gegoogled maar de resultaten zijn op zijn zachtst gezegd tegenstrijdig.
- De ene zegt dat voorverwarmen alleen werkt met de app (maar ik ga geen 12 euro per maand betalen voor alleen voorverwarmen).
- Een andere zegt dat het wel werkt, mits de kabel is aangesloten, maar ik heb geen laadpaal voor de deur omdat ik geen eigen oprit/voortuin heb.
- Weer een ander zegt dat het bij hem wel werkt, zolang de batterij boven de 15% is.

Weet iemand hier of het mogelijk is voor te verwarmen zonder de app te gebruiken? Ik heb een 2015 Leaf met 24kWh accu.
Welke uitvoering heb je? Ik heb hier een Leaf met Nissan Connect maar heb er nooit een cent voor hoeven te betalen. Het voorverwarmen per app is wel ideaal, voor het tanden poetsen even aanzetten en je stapt in een ijsvrije en warme auto.

Edit: Er waren er net twee mij voor :P

Ander dingetje: Ik had al een kleiner antennetje geplaatst dat ik nog had liggen, laatst als test ook zonder antenne gereden en nog prima bereik in de gebieden waar ik kom, tot aan een uithoek als Den Helder aan toe. Scheelt het veel? Nee, maar iedere mWh/km telt :P Nu nog een mooi afdekkapje vinden want dat blootgestelde schroefdraad is maar niks.

[ Voor 15% gewijzigd door Erasmo op 10-12-2020 12:19 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Felicia
Ok, ik heb bij Nissan een aanvraag ingedient om de oude eigenaar vrij te geven zodat ik 'm kan registreren. In de tussentijd kijk ik gewoon of ik de timer aan de gang kan krijgen want app is leuk maar basisfunctie in mijn optiek leuker ;)

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:14 ]

• Felicia
Volgens mij voor @Erasmo bedoeld?

Anyway, Leaf is net aangemeld bij Carwings en hij doet het waarempel ook ja! Nu nog even kijken of ik dan ook de lijst met laadpalen kan updaten, dan ben ik helemaal happy :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ah kijk nu heb ik wel een naam hoe die krengen heten.

Als het goed is doet ie nu ook automagisch de laadpalen en volgens mij zelfs de kaarten updaten. Van afstand kunnen zien hoe ver ie met laden is is ook wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 119% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Mar.tin schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:08:
Fijn dat je nu op afstand kan pre-heaten :*)
Jup, al had ik wel liever gehad dat hij het gewoon op de ingebouwde timer deed. Gelukkig heb ik nog ANWB garantie dus eens even bij de Dealer navragen óf dat inderdaad moet werken zoals ik verwacht en zo ja dan kan de garage 'm nog mooi even repareren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:30
Rij sinds een aantal maanden een nieuwe leaf 40kwh. Toen het de afgelopen weken kouder werd was ik nieuwsgierig naar het gemiddelde verbruik en ben dat wat in de gaten gaan houden. Het viel me alleen op dat als ik stil sta, zonder een kachel oid aan en in de p-stand (of d of r maakt niet uit) het balkje helemaal blauw is. Dat suggereert dat die heel veel elektra gebruikt op dat moment. Met name bij file rijden zorgde dat voor een enorme toename van het gemiddelde verbruik. Nu heb ik dat niet langdurig kunnen checken en dus de impact op daadwerkelijk gereden kunnen zien, maar vroeg me af of dit bij andere rijders ook zo is. Het is in mijn optiek nogal onlogisch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNkxPTlLaVch5__Qc6tYrc1QYv8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cWCOCOe5wTZVqATETnWpSP1y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjors81
Mar.tin schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 23:00:
[...]

Het weergegeven verbruik is in kWh/100km "nu"
Dus als je 0km/h rijdt, en toch stroom verbruik, is je verbruik per km "oneindig". Ook al is dat bij wijze van spreken maar 1W.

Dus het suggereert niets meer of minder dan dat als je stil staat, en de auto aan staat, je verbruik per km heel hoog is :+.

Enkel de auto aan hebben kost gauw 100-200W. (0,2kW) Dus elk uur zul je dan 0,2kWh verbruiken.

Als je in dat uur jezelf 0,1km verplaatst heb je het dus al over een "verbruik" van 2kWh/km of 200kWh/100km, of 2000Wh/km. :)

TL:DR: die balk is nuttig voor als je rijdt, niet stilstaat ;). En stilstaan zal niet zo goed zijn voor je gemiddlede verbruik per KM. ;)
Dank voor je duidelijke uitleg. Op zich ook heel logisch maar kon het zelf zo even niet in de juiste context plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-05 22:29
Op zch zou het voor de gebruiker duidelijker geweest zijn als daar bij stilstand gewoon het huidig verbruk in kW kwam te staan, omdat een volledig blauwe balk totaal geen nuttige info biedt voor de chauffeur.

Er zijn traditionele auto's die dat dan oplossen door het verbruik in liter/uur weer te geven bij stilstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 133% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:09

d0s

sssst

Mar.tin schreef op maandag 21 december 2020 @ 21:40:
Vanmorgen mijn Leaf bij de dealer gedropt voor definitieve diagnose en reparatie van de klemzittende klep. Daarnaast had ik het gevoel dat er wat banden... minder rond waren, of een lager aan het overlijden was.

Vanmiddag werd ik gebeld, de klep is gevolg van de actuatormotor die is overleden, komt woensdag aan en dan hopen ze hem ook weer klaar te hebben. De banden achter hebben nogal last van cupping (vermoedde ik al) en maakten een boel herrie als ik nu een 200km gemaakt heb in de leen-Leaf die ik mee heb :+. Ik hoop dat ze meer EV's als leenauto gaan uitdelen, want ik moet er echt niet meer aan denken om in een ICE te stappen.

Daarnaast zat er bijzonder genoeg nog maar 2,5-3mm profiel op na 50.000km. Dus daar komt wat fijn nieuw stil rubber op, en voorlopig voor mij geen Bridgestones meer :+.
Hopen dat ik met de nieuwe banden wél een tonnetje kan doen. Toegegeven had ik met deze ook nog vast wel 20.000 kunnen doorrijden. Maar de herrie.. Nee, het was tijd. 8)

Maakt ook direct een forse deuk in mijn kosten per km aan onderhoud met een groei van €0,0105 naar €0,0182 :+

[Afbeelding]

Vind het kleurtje wel een stuk leuker dan mijn zwart. Als ik toendertijd de keuze had gehad.. had ik het wel geweten.

Morgenochtend de vooruit maar eens even poetsen want die is wel schoongemaakt met het duizend-dingen-doekje.

Vanmiddag de 3333e km op deze jaar oude demo gereden :)
Grappig. Wij hebben de grijze en hadden achteraf graag een zwarte gewild :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:09

d0s

sssst

Mar.tin schreef op maandag 21 december 2020 @ 21:57:
[...]

Ik vind zwart zo verschrikkelijk besmettelijk :P

Deze demo is absoluut niet schoon-schoon van buiten, maar je ziet het nauwelijks tenzij je goed gaat kijken.

Mijne is een dag na de carwash alweer vies. :P
De grijze is erg mooi als hij net is gewassen. Maar als hij wat viezer wordt is dat effect weg en vind ik het een ouwe lullen kleur worden. Klopt wel dat hij optisch langer schoon lijkt.

Mijn vriendin mocht kiezen en wou toen grijs. Viel weinig tegenin te brengen :+

[ Voor 4% gewijzigd door d0s op 21-12-2020 22:04 ]

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:21
Zojuist weer een drama rit gehad met de Leaf, van 221 KM en 95 % naar 47% en 100km.

Gemiddeld verbuikt van 21kwh/100km, 73kM waarvan maar 30km snelweg. rest 50/60/80.

My leaf geeft nu aan dat er 4.5 kwh per 100 km is verbuikt aan anders dan rijden en regeneren. Dat moet dus verwarmen zijn.. maar holy shit, met se 70KM doe ik een uur gereden heb, heb ik dus dik 3KW verbruikt aan verwarmen. Dat is toch bizar!!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:57
Oef, ja, 21 kWh/100km is wel veel. Ik neem aan dat je ook een 40kWh Leaf hebt? Zelf zit ik rond de 18~19 met zo op het oog dezelfde omstandigheden. Op welke temperatuur staat je klimaat controle? Ik heb hem op 16 graden staan en vind het nog altijd wel warm aan voelen. Misschien zit daar wat verschil in? Met LeafSpy Pro zie ik dat ik alleen het eerste stuk rijden op 3 kilowatt zit, het zakt geleidelijk naar rond de 1.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:13
BasvanS schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:55:
Zojuist weer een drama rit gehad met de Leaf, van 221 KM en 95 % naar 47% en 100km.

Gemiddeld verbuikt van 21kwh/100km, 73kM waarvan maar 30km snelweg. rest 50/60/80.

My leaf geeft nu aan dat er 4.5 kwh per 100 km is verbuikt aan anders dan rijden en regeneren. Dat moet dus verwarmen zijn.. maar holy shit, met se 70KM doe ik een uur gereden heb, heb ik dus dik 3KW verbruikt aan verwarmen. Dat is toch bizar!!
Misschien zoiets mee nemen op de achterbank om te verwarmen tijdens de rit :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqUi5Spe6jIUoxAD7ZGU4NKzKLA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fDFsn6y563deLItBs9obkvuF.jpg?f=user_large

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 25-05 12:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik zou dan toch voor zoiets gaan :D

Een EV met een uitlaatpijp _O-

21kWh/100km klinkt wel als extreem veel voor het genoemde traject.
Zijn de banden wel goed op spanning?

[ Voor 113% gewijzigd door revolution-nl op 31-12-2020 16:48 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:47

Mfpower

In dubio

BasvanS schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:55:

Dat is wel hoog. Herken het niet. Ik rijd nu met deze omstandigheden zo’n 18-19kwh/km met de verwarming altijd aan (op 17,5). Meestal snelweg met cc op 110 and en n-wegen.

Alleen onzuinig is het op korte ritjes. Ik doe dan vaak alleen de stoelverwarming aan omdat het initiële opwarmen veel energie kost.

Voor mij ligt het verbruik nog altijd binnen de verwachting omdat ik binnen alle berekeningen uitgegaan ben van een worst case van 20kwh/100km en dat heb ik nog steeds niet aangetikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Tja, vandaag heb ik bij een retour rit van 167 Km (en een klein ritje van 9 km op locatie) maar eens de data met en zonder verwarming vergeleken, er was weinig tot geen wind en de temperatuur was de hele rit 4-5 graden. Met de vrouw en kids in de auto.

Heen, zonder verwarming en airco:

16.6 kwh, 41% accu verbruikt gemiddeld 78 km/h. Dat terwijl ik 83,6 km heb gereden. Dat zou betekenen dat ik 204 KM kan rijden, dat is al 27 km minder dan waarmee ik vetrok (231 km).

De 6KM die ik op locatie heb gereden (Naar de chinees en terug zonder verwarming) Heeft me 5% accu agekost). We vertrokken dus met 54% richting huis, met de verwarming aan dit keer. Nog 113 KM range volgens de leaf.

17 minuten en 22 km later:

-19% accu
- 39 KM range

Thuis gekomen na 5 km gereden te hebben op 0% accu: 81KM gereden op 54% accu.. Dat is een bereik van 150 KM... op een volle accu.

Vmax: 105 km/u
Vavg: 78 km/h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Volgens mij is het wel zo met de Leaf, althans zeker met de mijne (2018 40kWh), dat het procent tellertje niet helemaal lineair is. Van 50 tot 100% is het percentage redelijk dicht bij wat op Leafspy wordt aangegeven (State of Charge) maar daar onder gaat ie er hard onder zitten. Bij de 0% geeft ie op Leafspy nog iets van 10% aan. Echter, dit is met de extender, zonder extender merkte ik dit verschijnsel ook, alleen weet ik niet wat toen de verhouding tussen het tellertje en de daadwerkelijke SoC was. Ik heb pas Leafspy sinds de extender inbouw.

Helaas heb ik verder geen vergelijkende cijfers van voor de inbouw in de winter, alleen dat ik een keer 170 km heb gereden op 4 januari 2020 en toen van 5% naar 100% heb geladen en daarbij 36kWh heb opgenomen van het lichtnet. Ik ben er wel zeker van dat ik met verwarming heb gereden.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

BasvanS schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 20:31:
Tja, vandaag heb ik bij een retour rit van 167 Km (en een klein ritje van 9 km op locatie) maar eens de data met en zonder verwarming vergeleken, er was weinig tot geen wind en de temperatuur was de hele rit 4-5 graden. Met de vrouw en kids in de auto.

Heen, zonder verwarming en airco:

16.6 kwh, 41% accu verbruikt gemiddeld 78 km/h. Dat terwijl ik 83,6 km heb gereden. Dat zou betekenen dat ik 204 KM kan rijden, dat is al 27 km minder dan waarmee ik vetrok (231 km).

De 6KM die ik op locatie heb gereden (Naar de chinees en terug zonder verwarming) Heeft me 5% accu agekost). We vertrokken dus met 54% richting huis, met de verwarming aan dit keer. Nog 113 KM range volgens de leaf.

17 minuten en 22 km later:

-19% accu
- 39 KM range

Thuis gekomen na 5 km gereden te hebben op 0% accu: 81KM gereden op 54% accu.. Dat is een bereik van 150 KM... op een volle accu.

Vmax: 105 km/u
Vavg: 78 km/h
Misschien eens langs de dealer? Ik herken me wel deels in je verhaal maar ik rijd echt veel gunstigere getallen. Mijn leaf is van dit jaar eh... vorig jaar inmiddels ;p. Die van jou?

@budi
Die ervaring heb ik ook. Ik meen wel gelezen te hebben dat je bij 0 procent op de gom inderdaad nog 10 procent over hebt. Enige is dat (ik kan hier naast zitten) je volgens mij met een batterij onder de 10% beter geen vol vermogen kunt geven. Maar ik ben nog niet onder de 3% geweest dus durf er niets over te zeggen. Misschien weet @mux hier meer van.

[ Voor 13% gewijzigd door Mfpower op 02-01-2021 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Mijne is van begin 2019 @Mfpower . Besteld en proefgereden in de periode dat ze nog 378 KM adverteerde :+

[ Voor 5% gewijzigd door BasvanS op 02-01-2021 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

De afwijking van %/GOM/etc. is iets waar we na 2 jaar klooien nog steeds niet helemaal achter zijn. Inmiddels hebben we de handdoek in de ring gegooid en zijn we direct de GOM aan het aansturen (nu nog alleen op gen1 Leafs, straks ook op alle).

Er is geen vaste afwijking of curve, de afwijking verschilt per model en schijnbaar ook met temperatuur en SOH.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
mux schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:27:
De afwijking van %/GOM/etc. is iets waar we na 2 jaar klooien nog steeds niet helemaal achter zijn. Inmiddels hebben we de handdoek in de ring gegooid en zijn we direct de GOM aan het aansturen (nu nog alleen op gen1 Leafs, straks ook op alle).

Er is geen vaste afwijking of curve, de afwijking verschilt per model en schijnbaar ook met temperatuur en SOH.
Wel heb ik het sterkste vermoeden dat de GOM vooral data laat zien die de klant tevreden moet houden, de mate waarin het verbruik geheel willekeurig afneemt maar wel altijd zo dat het bijna niet opvalt is erg verdacht te noemen.

Ook het feit dat het by default niet mogelijk is om het aantal KM te zien dat gedurende de 'trip' gereden is vind ik verdacht. Je moet hiervoor zelf eerst in het hoofdmenu een aparte visual aanmaken voor het zichtbaar is. Als je dan gaat vergelijken zie je dat er ALTIJD sprake is van te optimistische prognose. Ik weet vrijwel zeker dat het onmogelijk is om verder te rijden van de GOM zegt. dat is me in 2 jaar tijd nog nooit gelukt.

Aantal gereden KM + Huidige Prognose = ALTIJD lager dan de ORIGINELE Prognose bij 100% geladen.

Totaal plaatje van gisteren is nu 85 KM verwarmd gereden, 91 KM zonde verwarming gereden. 100% accu leeg gereden. Vmax 105, Vavg 78. Totaal geleverd door de Laadpaal vannacht: 41 KWh.

41/1,76 = 23,3 KWh/100 KM

Kijken we alleen naar het verwarmde stuk: 41*0,54= 27,54 KWh voor 85 KM. Aan de paal verbruik dus van 32.4 KWh/100 KM voor mijn terugrit.. Met 24 cent per KWh is dat 7,78 cent per KM. Op dit moment betaal ik bij de locale pomp EUR 1,48 voor een liter E95. 148/7,78 --> Equivalent van 1 op 19 op benzine..

De auto gaat volgende week maandag weer terug voor een test. Ze willen er nu bij Nissan zelf mee rijden om het te ervaren.

Funny note: Als ik dus aan de snellader moet bijladen, ben ik qua brandstof duurder uit dan een Mercedes G63 AMG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 99% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Mar.tin schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:53:
Op basis van de informatie die je verstrekt heb ik niet het idee dat er wat mis is met de auto, maar vooral dat je er ontevreden mee bent. En het is niet tof om te rijden in iets waar je niet happy mee bent. Misschien eens rondkijken voor iets dat wel bij je wensen aan sluit? :)
Getuige deze opmerking:
BasvanS schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:14:
Mijne is van begin 2019 @Mfpower . Besteld en proefgereden in de periode dat ze nog 378 KM adverteerde :+
Denk ik dat dat inderdaad het geval is. Als je een verwachting hebt van 378km dan zou ik ook teleurgesteld zijn.

Over de GoM: het feit dat ie niet zo betrouwbaar is maakt wel dat inschatten van je trip lastig is. Maar met 0% over in je woonplaats aankomen zou dus wel te doen moeten zijn.

Voor mij tikt overigens de Leaf ook niet alle vinkjes af maar binnen Nederland kan ik er alles mee en ben ik nog steeds 150 euro per maand goedkoper uit dan met m’n 308. En het rijdt veel beter.

Ik hoop dat er tussen 2-4 jaar elektrische auto’s komen die meer vinkjes zetten (batterij management, 3 fase laden, 100+kw ccs snelladen, familie auto) die net zo betaalbaar zijn als de leaf. Ik ben de laatste op deze wereld die niet via de zaak kan leasen én geen topinkomen heeft dus ik ben aangewezen op goedkopere auto’s als ik niet failliet wil gaan.

Helemaal iets anders: mijn buurman heeft sinds vandaag een ID.3. Viel me echt tegen hoeveel bagage ruimte die auto heeft en het interieur van de leaf is echt beter uitgevoerd. Verder wel ruimer achterin, die middenconsole op de achtervloer van de leaf gaat nu nog maar de kids moeten niet te hard groeien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Mar.tin schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:53:
[...]

Ik heb al meermaals de GOM verslagen. Zowel met als zonder extender dus dat is gewoon niet waar.

De GOM is niet meer of minder dan een ietwat optimistische reflectie van je vorige rit.

Je hebt het gemiddeld over je gehele accu over een verbruik van 232Wh/km aan de muur. Dat is hoog, maar bij deze temperaturen en 100km/h rijden afhankelijk van hoe vlak de weg is geen bizar getal.

Dan heb je het over €0,055 / km aan stroom. Een subset van een hele accu pakken is absoluut nutteloos. De percentageverdeling op het dashboard is verre van lineair. 100% dashboard is 93-99% in werkelijkheid. En 0% dashboard is 8-11% in werkelijkheid, dus als je een slechte dag hebt dan laat de auto bijna 20% onbenut.

Ter contrast ligt mijn 30-laadsessie-gemiddeld bereik op +- 300km momenteel. Met regelmatig goed doorrijden. En dat uit 55kWh bruikbaar. En dat is zonder laadverlies meegerekend. Met laadverlies is dat zo'n 210Wh/km.

Kleinere ritten zijn energietechnisch in de winter kostbaar omdat de auto initieel zo snel mogelijk op temperatuur wil komen en dus fors gaat stoken. De verwarming heeft dan dus (met de a/c uit) geen grote invloed op je range op langere trips over het algemeen.

Op basis van de informatie die je verstrekt heb ik niet het idee dat er wat mis is met de auto, maar vooral dat je er ontevreden mee bent. En het is niet tof om te rijden in iets waar je niet happy mee bent. Misschien eens rondkijken voor iets dat wel bij je wensen aan sluit? :)

Overigens is er gewoon een tripteller, net als in veel andere auto's met het knopje trip, zelfs een A en B. En nog 2 triptellers via het menu te activeren.
Ehm, mijn auto kan de GOM niet verslaan, durf ik wel een kratje pils om te wedden! Wellicht die van jou wel ;)

Daarnaast: als ik 54% in mijn accu hebben zitten volgens de gom en het kost 41 KWh om de hele accu op te laden als ik thuis ben en hij op 0% is. Waarom is die 54% dan geen 0,54 * 41 = 22,14 KWh rekenen voor die laatste rit? (Daar maakte ik net wel een forse rekenfout wat het geheel wel beter maakt maar nog steeds flink beroerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Mar.tin schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:00:
[...]

Omdat die 54% niet echt 54% is van 41kWh. ;) De schaalverdeling is niet lineair. 100% = 93-99%, en 0% is nog 8-11%. En de verdeling van de energie daartussen is niet helemaal lineair. Dus je kunt hooguit iets stellen over het totale verbruik van een lading, dus vanaf 100% x aantal km gereden, en daarna weer volgeladen. En daaruit een verbruik berekenen. Alle subsets daarvan zijn aannames met gemakkelijk onzekerheden >10-20%.

En ik durf te wedden dat het me in jouw auto ook lukt zonder extreme maatregelen ;). Jij geeft aan dat Nissan iets opzettelijk mis doet met de GOM volgens jou. En dat zit dan vast niet enkel in jouw model. :).

De 2019 40kWh leaf die ik een paar weken geleden mee had haalde ik +- 180-200km uit een lading met rustige rijstijl en niet al te harde banden (2,2bar). Verwarming aan.
160km klinkt dan niet onrealistisch met iets vlotter rijden ;).

De GOM houdt van iets optimistisch zijn. Maar vergeet niet dat het een historische momentopname is en blijft en geen voorspellende mogelijkheden heeft. Als de laatste 5km van je reis altijd bergaf 50km/h, wind mee is, en je eindigt leeg, dan zal je volle accu op de heenreis altijd optimistisch zijn. :)

Mijn Leaf geeft nu nog 75km met 23% weer. En daarmee ga ik overmorgen 75km naar werk rijden zonder zorgen. Verwarming aan. (Wel met mijn oude krant-rijstijl, maar daar is de GOM ook op gebaseerd). En ik ga dat redden, vermoedelijk met >0%
Define ' Oude krant rijstijl '? Want ik haal met 23%, wat ik ook doe, max 50 km. Met e-pedal aan en zonder ook maar 1 x de rem te gebruiken (Uitrollen door doseren gas/e-pedal.)

Daarnaast ben ik het niet met je eens. Waarom zouden die % niet linear zijn? Wil jij zeggen dat van 100% naar 46% meer is dan van 54% naar 0%?

Wat er in mijn accu blijft zitten als ik 100% heb opgereden maakt toch niet uit? Als er 20% in blijft zitten en er moet nogsteeds 41 KWh bij in om hem weer vol te maken (Dat lees ik af op de laadpaal!) dan heb ik toch in die 100% 41 KWh verbruikt. Wellicht was dat maar 33 of 35 KWh in de accu door de laadverliezen. Het enige wat ik niet nauwkeurig kan bepalen zijn deze laadverliezen.

Het zou vreemd zijn als van 100 naar 46 wat anders is dan van 54 naar 0?

[ Voor 11% gewijzigd door BasvanS op 02-01-2021 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
BasvanS schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 19:48:
[...]
Define ' Oude krant rijstijl '? Want ik haal met 23%, wat ik ook doe, max 50 km. Met e-pedal aan en zonder ook maar 1 x de rem te gebruiken (Uitrollen door doseren gas/e-pedal.)
Houd er rekening mee dat @Mar.tin een Leaf met muxsan extender heeft, dus zijn 23% is ongeveer anderhalf keer die van jou (en mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Vanmorgen met 40% in de accu vertrokken, 107 km gereden, waarvan 46km snelweg aan 100 - 120 km/u en de rest op 50 en vooral 70 km/u wegen. 18,5 kWh geladen volgens de snellader en nu staat hij met 41% op de oprit. Dat zou toch willen zeggen dat ik met dit soort rijgedrag met de 40 kWh Leaf ruim 200 km haal met dit weer, wat eerder een zeldzaamheid is voor ons, en al zeker in de winter.

De verwarming was op 1 rit aan op 18 graden, maar eens de auto warm was zat het verbruik van PTC + WP op 800W, dus niet zo'n grote impact op het verbruik. Voor de rest gewoon de zetelverwarming en stuurverwarming aan, want ik was toch al gekleed op koud weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
GORby schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 19:56:
[...]

Houd er rekening mee dat @Mar.tin een Leaf met muxsan extender heeft, dus zijn 23% is ongeveer anderhalf keer die van jou (en mij).
I know. Maar kijk nu deze foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bi-dWPnCaA6heJUqyXAra7UZDW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cogl0U0QvsVS5V4Y9igDMweX.jpg?f=fotoalbum_large

Op zich een nette score met 16.5 KWh/100 KM. Een lange rit van 86 KM en een kort ritje van 6 KM dus. Niks aangehad, My leaf gaf ook een verbruik aan van 5 watt / km voor alles behalve rijden en regenereren. Misschien had ik zelfs de 200 KM gehaald als ik zonder verwarming was blijven rijden. Nog steeds niet de 230 KM die de Leaf me beloofde, maar al beter dan de 175 die ik nu net amper haalde.

Echter, 19 minuten later dit beeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnCnr--KyfXXbP9p2imgOhs2qpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2dTB0HMPv82ALcCQgAilxldp.jpg?f=fotoalbum_large

Dan heb ik dus kleine stukjes 50/80 gereden met de 4 man in de auto. Ik ben dan 19% accu kwijt, dat is DIK 6.5 KWh in nog geen 20 minuten en 22KM. Al de auto al met dik 3 KW zou stoken, dan zou dat nog slechts 1 KWh hebben gekost en kost die 22KM mij dus 5.5 KWh. Dat is BIZAR!

En @Mar.tin Wat denk je dat Leaf nu na het laden voor een range aangeeft? Juist ja, net zoals de afgelopen weken, 229 KM zonder Airco, 211 KM met Airco. Hij geeft dus zelf aan dat het rijden met airco slechts 7-8% range kost? terwijl ik in de praktijk dik 25-30% kwijt raak. Als het maar een beetje vochtig is dan is rijden zonder airco niet eens mogelijk. Dan beslaat alles direct. Net als met het voorverwarmen, het duurt 2 minuten o de auto op te warmen en vervolgens 10 minuten om al de beslagen ramen weer zichtbaar te maken |:(

[ Voor 13% gewijzigd door BasvanS op 02-01-2021 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 99% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 103% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Mar.tin schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:21:
[...]

Dat zou vreemd zijn, maar het is echt zo. 1% is niet altijd 1%. Tussen bijv 75 en 65% ofzo % trekt hij in mijn auto over het algemeen de weergegeven soc gelijk met de werkelijke soc, om vervolgens tussen 30 en 10% de 10% buffer te gaan "opbouwen". Maar dat is mijn auto, en dat is niet altijd met alle percentages en elke rit hetzelfde.

Ik heb 75.000km aan logs in leafSpy, dus er is data genoeg in elk geval :).

Maar daarom zeg ik: je kunt alleen wat aflezen op een laadsessie, niet op een gedeelte daarvan, jij pakt een stukje van je totale rit op een accu en berekent daar een verbruik aan. Je kunt enkel een betrouwbaar-ish getal halen uit je gereden km's sinds 100% en je bijgeladen kWh's tot 100% :) niet uit 54% daarvan.

Zoals hierboven wordt opgemerkt, ik rijd in een extended leaf, dus mijn 23% is 1,5x jouw 23%, en waarschijnlijk iets meer omdat door het grotere pakket en de hogere ontlaadefficiency van het extenderpakket er minder hitteverlies is. Het enige dat ik minder heb is dat mijn pakket al 98.500km gereden heeft. En dus wat degradatie meedraagt.

Oude krant = 95 op de teller of een vrachtwagen knuffelen op ProPilot. :) en zoveel als mogelijk max 50% van de regeneratie benutten om te voorkomen dat onePedal met de echte remmen gaat bijremmen, want dat doet het, ook al voel je het niet.
Dan blijft het feit, waarom blijft de leaf na 2 hele beroerde accu ladingen waarbij ik niet meer dan 150 en 175 KM op 1 lading haalde, aangeven dat ik als ik nu weg rij ik 211 KM kan halen met de verwarming aan?

Kun jij een test bedenken om zoveel mogelijk variabelen uit te sluiten, die ik zou kunnen om te kijken OF er idd iets mis gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Mar.tin schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:26:
[...]

Als alles beslaat, controleer of je recirculatieklep goed werkt. Die van mij is 1,5 week geleden nipt binnen garantie vervangen. Bij het schakelen tussen open en dicht moet er een subtiel geluid te horen zijn.

Het kostte mij +-30-40Wh/km toen hij stuk was.

Met 4 man in de auto (extreem zeldzaam) moet ik wat harder stoken, maar zelden moeite met vocht onder normale omstandigheden.
4 man is hier Pap, Mam en 2 kids van 1 en 3 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 102% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Ok, de auto is nu net 10 minute van de lader maar al 20 uur klaar met laden. Ga nu 10 KM rijden met alles uit, als een slak, max 80, geen e-pedal want volle accu alles uit laten rollen en niet remmen. Kijken wat hij doet!

Alu hoedje op: Heel toevallig dat de rit van gisteren, die met de verwarming, niet als rit word weergegeven door My Leaf. Hij bestaat gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Mar.tin schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:45:
[...]

Koop eens een dongel, en lees eens wat dingen uit met LeafspyPro :).
De nissan app is waardeloos voor accuraat uitlezen van je accu:+.

Succes met je ritje!
Warempel! Ik heb de GOM verslagen! Maar heb wel extreem koude handen nu (Want echt alles was uit!!)

Heb in totaal 2 x moeten remmen, toen ik thuis kwam en toen ik een rotonde 3/4 moest ronden, 50 was toch net wat de vlot, op de heenweg met 1/4 ging dat wel ;). Gemiddeld 54 km/h. In totaal 13.1 KM. Maar slechts 8 KM van de GOM.

Gemiddeld verbruik is 15,4 kWh/100km.

na 6KM moest ik de Blower + verwarming op de voorruit 30 seconden aanzetten, want de ruit was, net als bij thuiskomst volledig beslagen!

Welke dongel adviseer je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Mar.tin schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:09:
[...]

Ik heb zelf een Carista. :), was meende ik 2 tientjes op Amazon.

Gaaf dat je de GOM verslagen hebt haha, nu nog met een beetje verwarming 8)
Ga hetzelfde ritje zo nog een keer doen, met alle verwarming aan in een voorverwarmde auto. Accu is weer vol zie ik net ;)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Mar.tin schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:09:
[...]

Ik heb zelf een Carista. :), was meende ik 2 tientjes op Amazon.

Gaaf dat je de GOM verslagen hebt haha, nu nog met een beetje verwarming 8)
Moet die OBD 2 Dongel nog ergens aan voldoen of ik kan ik gewoon de goedkoopste in laten vliegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 99% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nee! De meeste dongels kunnen niet omgaan met de Leaf (er moet een bepaalde revisie van de OBDII instructieset in zitten), dus het heeft zin om van tevoren even te checken of je een dongel hebt die compatible is met de Leaf. De goedkoopste is momenteel de Carista of Konnwei KW901, hoewel ik die laatste niet aanraad vanwege de matige bluetooth-verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Mar.tin schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:32:
[...]

Afhankelijk van of je een iPhone hebt of een Android. Voor een iPhone moet het een BT Low Energy dongle zijn. Voor android kan het volgens mij de goedkoopste zijn :)
Voor een iPhone is de App ook gewoon EUR 22 :o

En die Carista EUR 35 bij bol.com

Wel een duur grapje om even te kijken wat de Leaf doet. Aan de andere kant is het ook frustratie nummer uno elke dag dat ik met dat ding op pad ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Zojuist met verwarming op 19 graden in een auto gestapt die tot 22 graden was voor voorverwarmd. Alles weer gereset en aan exact dezelfde rit begonnen. Wederom 13.1 KM maar was wel 5 seconden sneller. Moest helaas 1 x extra bijremmen om een auto voorrang te geven op de rotonde.

Verbruik: 20,5 kwh/100km ... (vs. 15,4 met verwarming uit)

Was ik bij de eerste rit 2% kwijt, nu ben ik 5% kwijt. Start was in beide gevallen 100%.

33% meer verbruik om de auto op 19 graden te houden, beginnend op 22 graden. Lijkt me niet te bedoeling @Mar.tin ??

Ow en de GOM heeft me weer verslagen, van 217 naar 196km in 13 KM. Mijn rijgedrag was dus echt exact hetzelfde als 45 minuten daarvoor.. Best bizar, 8 KM extra kwijtraken in nog geen 13 KM. Met exact dezelfde rijstijl.. Alleen tja, die verwarming.

[ Voor 30% gewijzigd door BasvanS op 02-01-2021 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Ja, de leafspy pro app is inderdaad duur en ik vind het ook tegen vallen hoeveel updates je er op krijgt, volgens mij nog 0 sinds ik hem gekocht heb van de zomer. Aan de andere kant, het doet wel wat het moet doen en doet dat ook goed.
Een leuke functie is ook dat je hem in kan stellen dat hij elke zoveel seconden een set van de data naar een URL stuurt. Dus als je een beetje handig bent met bijvoorbeeld PHP, of Python met uwsgi of elke andere web techniek, kun je de data automatisch op je server op laten slaan. Zelf heb ik het zo gemaakt dat het zowel in een mysql tabelletje komt en dat de data op disk wordt geschreven op zo'n manier dat de prometheus node exporter het snapt en ik grafiekjes in grafana zie. Als ik dus thuis kom, kan ik in een mooie grafiek terug zien hoe de SoC in procenten terug gelopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Ik heb deze OBD2 adapter: https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B0755N61PW en die werkt prima.

Wat betreft LeafSpy Pro, het is zeker geen goedkope app en ik weet niet of we nog updates van de functionaliteit moeten verwachten, want als ik me niet vergis heeft de maker geen Leaf meer, maar een Tesla. Ik vind echter wel dat het inzicht en de logging die het geeft het desondanks toch zijn geld waard maakt, zeker omdat er eigenlijk geen alternatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier.V
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-05 11:04
BasvanS schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:37:
[...]

Wel een duur grapje om even te kijken wat de Leaf doet. Aan de andere kant is het ook frustratie nummer uno elke dag dat ik met dat ding op pad ga!
Ik rij met verwarming continu aan op de laagste stand, en dan verwarming+airco puur op voorruit blazen.
Puur tegen het beslaan van de (voor)ruit. Ik verwarm de auto nooit voor.
Maar ik heb een gemiddeld verbruik van 16.3 kwh met de huidige buitentemperatuur. Dat was in de zomer gemiddeld 14kwh.
Combinatie van 50% snelweg (waar ik gemiddeld 100kmh rij) en 50% 50kmh wegen. Uitsluitend e-pedal, vrijwel zonder bijremmen. Veel korte ritten van max 10-20km, wat ook energie onzuinig zou moeten zijn.
Leaf uit 2020 (juli).
Jouw verbruik is dus substantieel hoger terwijl die met voorverwarmen lager zou moeten zijn. Ik neem aan dat je de verwarming ook niet vol open zet.
Ben benieuwd of er iets bij het onderzoek naar je leaf uit gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Rogier.V schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:55:
[...]

Ik rij met verwarming continu aan op de laagste stand, en dan verwarming+airco puur op voorruit blazen.
Puur tegen het beslaan van de (voor)ruit. Ik verwarm de auto nooit voor.
Maar ik heb een gemiddeld verbruik van 16.3 kwh met de huidige buitentemperatuur. Dat was in de zomer gemiddeld 14kwh.
Combinatie van 50% snelweg (waar ik gemiddeld 100kmh rij) en 50% 50kmh wegen. Uitsluitend e-pedal, vrijwel zonder bijremmen. Veel korte ritten van max 10-20km, wat ook energie onzuinig zou moeten zijn.
Leaf uit 2020 (juli).
Jouw verbruik is dus substantieel hoger terwijl die met voorverwarmen lager zou moeten zijn. Ik neem aan dat je de verwarming ook niet vol open zet.
Ben benieuwd of er iets bij het onderzoek naar je leaf uit gaat komen.
Verwarming staat altijd op Auto, temp blijft constant 19 graden. Lijkt me niet 'vol open' toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier.V
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-05 11:04
BasvanS schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:34:
[...]

Verwarming staat altijd op Auto, temp blijft constant 19 graden. Lijkt me niet 'vol open' toch?
Dat is wel aanzienlijk warmer dan bij mij denk ik, al meet ik het niet. Bij 'Auto' gaat de verwarming wel een stuk harder dan de laagste stand. Maar ik zit met winterjas en soms nog handschoenen aan in de auto, dat maakt mij niet veel uit maar kan voorstellen dat dat voor anderen anders is. ;)
Bij mij gaat de heater alleen aan voor het beslaan van ruiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
BasvanS schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:37:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring met mijn leaf uit augustus. Verwarming aan zit ik rond de 20kwh/100, verwarming uit zo rond de 15,5. In beide gevallen korte stukjes van circa 20km a 30km en verwarming op 18 of 19 graden en de 1e 10 min vol de voorruitverwarming aan. Laatst een stuk van 150km met verwarming aan en zit ik rond de 18,5. Maar goed, het blijven momentopnames. Ik heb niet direct het idee dat er wat mis is met je auto.

Via het scherm in je auto kun je ook precies zien hoeveel energie alleen je verwarming neemt. Dat zegt imo al voldoende

[ Voor 11% gewijzigd door Sjors81 op 03-01-2021 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Sjors81 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:14:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring met mijn leaf uit augustus. Verwarming aan zit ik rond de 20kwh/100, verwarming uit zo rond de 15,5. In beide gevallen korte stukjes van circa 20km a 30km en verwarming op 18 of 19 graden en de 1e 10 min vol de voorruitverwarming aan. Laatst een stuk van 150km met verwarming aan en zit ik rond de 18,5. Maar goed, het blijven momentopnames. Ik heb niet direct het idee dat er wat mis is met je auto.

Via het scherm in je auto kun je ook precies zien hoeveel energie alleen je verwarming neemt. Dat zegt imo al voldoende
Hmm, volgens mij kan ik bij mijn LEAF geen energie verbruik van de verwarming in beeld toveren? Kan dat iets zijn dat de mijne uit Jan 2019 niet heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
BasvanS schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:26:
[...]

Hmm, volgens mij kan ik bij mijn LEAF geen energie verbruik van de verwarming in beeld toveren? Kan dat iets zijn dat de mijne uit Jan 2019 niet heeft?
Bij de mijne uit mei 2019 kan ik dat zien op de multimedia display. Eén van de knoppen daar op het scherm geeft de mogelijkheid om het energieverbruik te zien. Eén van de metertjes die je dan krijgt is dat van de klimaatcontrole en bij de functie om de voorruit te ontwasemen durft die bij mij tot wel 4,5 a 5 kW trekken, dus dat hakt er wel in als je dat lang aan zou laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjors81
BasvanS schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:26:
[...]

als je via Menu/Info/EV-info/Energieverbruik doorklikt zie je het effect van de verwarming. zie hieronder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11xUCDDDsSxCchMqWAdHKgb6HxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oz6KXsLXWqNmSFBmXfpRmTZa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Sjors81 op 04-01-2021 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Twee weken de auto niet gebruikt is de 12V accu helemaal leeggetrokken, terwijl die slechts een paar maanden oud is...

Vanavond maar aan de acculader hangen maar dit hoort toch niet? Ik dacht dat de auto als ie uit staat ook de accuspanning monitorde en de dc-dc converter aan deed indien nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dat klopt, maar meestal is dat met wat oudere accu's dacht ik. Wellicht dat de canbushackpcb een beetje lekstroom trekt bij stilstand oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ah, ja dit horen we regelmatig, maar de oorzaken zijn op volgorde van meest tot minst voorkomend:

- Lage temperatuur + matige 12V accu*
- Dongels en/of andere apparatuur op 12V. Met name BLE dongels die automatisch aangaan als je telefoon in de buurt komt
- Onze mod i.c.m. batterijwissel**

* De Leaf laadt elke 5 dagen automatisch de 12V accu bij uit de hoofdaccu, maar hiervoor moet de 12V-accu op voldoende hoge spanning zijn (>10.6V belast, in de praktijk betekent dat ~11-11.2V onbelast). Sommige types loodaccu hebben bij de huidige temperaturen een onbelaste rustspanning van 11.6V, dus zelfs met heel weinig verbruik kun je na 5 dagen al onder die grens komen. Dit is een ontwerpfout in de Leaf, we zijn bezig dit op te lossen

** We hebben een aantal keren gezien dat bij batterijwissels de hoofdaccu niet goed in slaapstand gaat, en ongeveer 150mA blijft verbruiken. Dit is recent voor de 30 en 40kWh-accu's opgelost, dus als de vorige punten niet van toepassing zijn, kun je een firmware-update krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Volgens mij is de Leaf vrij dom geprogrammeerd op dat gebied. Volgens mij monitort hij niets, maar laadt hij gewoon op een vast interval af en toe de accu bij gedurende een bepaalde tijd. Althans, zo lijkt het bij mijn Leaf uit 2018. Soms valt het me op dat ik een van de drie oplaad lampjes zie knipperen terwijl hij niet aan de laadkabel hangt. Ik heb wel eens de leafspy pro app geopend en zag inderdaad dat ie op dat moment een paar ampere in de 12V accu aan het duwen was. Wat ik ook wel eens gezien heb, is dat ie dit amper een dag na het laden van de hoofdaccu aan het doen was. Uit ervaring weet ik dat de 12V accu dan nog helemaal niet leeg is, dus dat doet me vermoeden dat het of willekeurig gebeurt, of periodiek. Maar goed, blijft vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik heb geen dongle voor de rest. Voor de rest af en toe ook wel problemen met timer verwarmen aan de laadpaal etc. Ik zeg niet dat het door de extender of wissel komt maar een firmware update kan nooit kwaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dacht dat ik de accu kon reanimeren met een nachtje aan de acculader maar na een dagje ontkoppeld in de kou, 3,3V... dood als een pier ;w

Nu is de vraag, wat er in? De 1e generatie heeft een kleinere formfactor(51r) dan die er na maar genoeg plek op de plaat voor een wat grotere. Van wat ik kan lezen loont het om een grotere 12V batterij in een Leaf te hebben.
Wellicht dan toch maar voor een yellowtop, of misschien zelfs een Lithium 12V unit gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Hey guess what, een Leaf die bij ons staat ter reparatie (ongemodificeerd, lader is kapot en wordt deze week vervangen) heeft een lege 12V accu. Ugh, en hij staat hier al enige tijd zonder problemen. Minder dan een week sinds de laatste keer dat ik 'm heb verplaatst en hij is morsdood.

Ik raad persoonlijk bij de 1e gen Leaf aan om de accutray te vergroten en er een normale grootte accu in te plaatsen. Heb ik bij m'n eigen auto ook gedaan. Je moet er wel wat voor slijpen en lassen om hem weer netjes vast te krijgen, maar dan kun je vervolgens elke random accu erin zetten in plaats van 'motor'-accu's die de kans hebben na een halfjaar weer dood te zijn.

Lithiumaccu's zijn het geld imo niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Vanavond in Kassa (19:05 NPO1) is er ook een item over de Nissan Leaf en het geclaimde bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revengeyo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-05 23:28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Wat mij opvalt is dat ik in het donker, en zeker bij regen, ontzettend matig zicht heb met dimlicht aan. Laatst zelfs een keer een afslag voorbijgereden terwijl ik daar wekelijks af moet. Ik maak al vanaf het begin gebruik van led-lampen van Osram. Zijn officieel goedgekeurd voor de leaf. Mooi wit en helder licht maar met name het bereik, de mate waarin ik vooruit kan kijken, is beperkt. Ik reed hiervoor een 308 met Hilux led lampen en dat was top. Qua specificaties zijn die iets krachtiger dan de osram maar maakt niet veel uit. Ligt het aan mij of ervaren jullie dit ook? Zijn de lampen nog verder te verstellen behalve dan dmv het knopje in de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Het voorbije weekend heeft het voor het eerst dat ik mijn Leaf (2016 model) heb en er mee moet rijden echt gevroren. Het viel mij op dat hij ook aan de binnenkant van zowel voor- als achterruit was bevroren. Dik vervelend wat dat duurde enerzijds lang om te ontdooien en ontdooide anderzijds in druppels die naar beneden gleden tijdens het rijden. Ik had de verwarming via de Nissan app aan gezet maar aangezien die gewoon de verwarming aanzet en niet specifiek "ontwaseming" aan zet, had dat niet veel geholpen.

Is dat normaal (vooral van het vanbinnen bevriezen van de ramen, dat van die app veronderstel ik dat dit logisch is)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 125% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Mar.tin schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:49:
Wanneer heb je er voor het laatst mee gereden? Met wat voor ventilatieinstellingen? :)
Een paar dagen ervoor. Standaard staat airco en verwarming uit en de afgelopen weken de blazers gericht op de voorruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Horla schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:02:
[...]

Een paar dagen ervoor. Standaard staat airco en verwarming uit en de afgelopen weken de blazers gericht op de voorruit.
Met de airco uit, krijg je wat meer vocht in de binnenlucht (en nog meer als je binnenlucht circuleert), dus wanneer het dan even goed vriest, condenseert veel van dat vocht op de koudste plek (je ramen) en bevriest daar. Wat helpt is regelmatig met de airco rijden om de lucht te ontvochtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Maar airco kost range :+

Daarom dat ik regelmatig rij met een raam op een kiertje. Met zetel- en stuurverwarming en de matige hefst/winters die we tegenwoordig hebben, is dat goed te doen. Blijkbaar is dat niet voldoende O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Ik zat laatst te denken, je hebt van die 'oplaadbare' vochtvreters voor in de auto, die kun je, als ze vol zijn, weer droog maken in de magnetron. Zou dat niet wat zijn voor in de auto en dat je dan minder airco nodig hebt? Overigens heb ik met leafspy aan wel eens gespeeld met wel en geen airco aan en ik had niet het gevoel dat het heel veel uit maakte kwa verbruik. Maar het is soms lastig te zien en als je aan het rijden bent, heeft het verkeer voor me natuurlijk wel voorrang op mijn aandacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Het kan zijn dat dit eerder past in het grote laadpalen topic maar toch eerst hier eens proberen:

Met het nieuws dat mijn digitale teller opeens niet meer gaat terugdraaien en met dit v2g artikel van tweakers in mijn achterhoofd, ben ik aan het kijken of zo'n laadpaal een optie is voor mijn 2017 leaf. Ik vind hier echter als particulier niets van terug. In de VS wel maar is dit in Europa gewoon niet te verkrijgen?

Mijn leaf was 14k voor een 30kwh en een Powerwall is een dikke 10k voor 13,5 (en is blijkbaar in België trouwens ook al niet te verkrijgen :? ). In de zomer gebruik ik toch vaak de fiets en zou de auto dus nuttig gebruikt kunnen worden nu het opeens exponentieel duurder is geworden om er mee te rijden. Ideeën of meningen?

edit: Ik heb de Wallbox Quasar teruggevonden maar geen prijzen.

[ Voor 5% gewijzigd door Horla op 17-01-2021 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Horla schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:06:
Mijn leaf was 14k voor een 30kwh en een Powerwall is een dikke 10k voor 13,5 (en is blijkbaar in België trouwens ook al niet te verkrijgen :? ). In de zomer gebruik ik toch vaak de fiets en zou de auto dus nuttig gebruikt kunnen worden nu het opeens exponentieel duurder is geworden om er mee te rijden. Ideeën of meningen?
Lijkt me geen handige vergelijking, je Leaf met een Powerwall. De accu van de leaf staat er om bekend dat hij geen toppertje is qua slijtage terwijl de accu's van de Tesla die ook in de powerwall zitten daar wel om bekend staan.

Daarnaast kan het zijn dat de powerwall vanwege wet en regelgeving niet toegestaan is in Belgie. Je zou dus wellicht nog wel even na kunnen vragen of je vanuit je verzekering je auto wel op die manier mag inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

budi schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:25:
Ik zat laatst te denken, je hebt van die 'oplaadbare' vochtvreters voor in de auto, die kun je, als ze vol zijn, weer droog maken in de magnetron. Zou dat niet wat zijn voor in de auto en dat je dan minder airco nodig hebt? Overigens heb ik met leafspy aan wel eens gespeeld met wel en geen airco aan en ik had niet het gevoel dat het heel veel uit maakte kwa verbruik. Maar het is soms lastig te zien en als je aan het rijden bent, heeft het verkeer voor me natuurlijk wel voorrang op mijn aandacht :)
Ik heb een kilozak met van die korrels, als je ziet hoeveel stoom eruit komt in de magnetron moeten die wel wat vocht opnemen. Als je niet op de snelweg zit helpt verse lucht van buiten ook, ergo het raam een stukje open. Maar dat kan natuurlijk niet met alle weersomstandigheden.
Horla schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:06:
Het kan zijn dat dit eerder past in het grote laadpalen topic maar toch eerst hier eens proberen:

Met het nieuws dat mijn digitale teller opeens niet meer gaat terugdraaien en met dit v2g artikel van tweakers in mijn achterhoofd, ben ik aan het kijken of zo'n laadpaal een optie is voor mijn 2017 leaf. Ik vind hier echter als particulier niets van terug. In de VS wel maar is dit in Europa gewoon niet te verkrijgen?

edit: Ik heb de Wallbox Quasar teruggevonden maar geen prijzen.
Het begint zachtjes aan te komen, in het VK is Octopus er al mee bezig:

De situatie in Vlaanderen weet ik niet zo veel vanaf, maar met een Zappi kom je ook al een eind tegen een gunstigere prijs, die kun je zo instellen dat je alleen met zonnestroom laadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wat anders, ik krijg in mijn gen1 het maar niet gevonden om tot 80% te laden zonder start en eindtimer. Ben ik nou zo scheel of zit die optie er niet in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Mar.tin schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:31:
[...]

Heb je écht écht een 1e generatie? :9, want je hebt een 2013 toch? Ze hebben het vrij snel om zeep geholpen in elk geval.
Had maar die is op Curaçao achtergebleven ;) Dat was er een van eind 2013 maar wel al met de lader niet meer in de kofferbak, drukknop om de laadklep te openen ipv trekhendel etc. Daar kon je gewoon in dat menuutje met die vier knopjes links van je stuur de maximale lading op 80% zetten.

Heb er nu een van begin 2013. Nu heb ik een timer van 23 uur en 59 minuten aan staan maar het voelt niet als de juiste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Mar.tin schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:49:
[...]

Er is een mogelijkheid op de koplampen zelf om dit nog bij te stellen (uit mijn hoofd wit wieltje), goed opletten dat je je medeweggebruikers niet gaat verblinden hiermee. Ik vond zelf ook dat ze iets zuinig stonden afgericht.

Je kunt er altijd even mee langs de garage en aangeven dat je ze te dichtbij vind staan. :)

[...]
Inmiddels even langsgeweest en zij vonden dat het ook iets te laag stond afgesteld. Nou dat iets had wel een grote impact, nu een zee van licht zonder hinder voor tegenliggers.

Heb zelf deze leds erin, welke ook daadwerkelijk zijn goedgekeurd voor de leaf en ook apk-proof zijn. Veel meer licht maar staat ook veel mooier icm de dagrijverlichting. Heb ze ook voor de mistlampen/bochtverlichting

https://www.amazon.nl/dp/...apa_i_11XcGbXXYTBKK?psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCaRa1701
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-01-2023
Vorig jaar hebben wij een Corolla Touring Sports hybride gekocht (2ehands).

Dit met plannen voor de toekomst in het achterhoofd. Helaas is het lot ons andersgezind en zullen deze plannen nooit doorgaan.

Ondertussen staan er 2 hybrides op onze oprit (we hadden al eerder een Auris). Ik overweeg om te Corolla in te ruilen voor een 2ehands EV. Echt grote verplaatsingen doen mijn echtgenote en ikzelf normaliter enkel samen, op deze momenten zouden we ons met de Auris verplaatsen.

Ik hoop niet te veel verlies te maken op deze wagen bij inruiling. Dit zal een grote factor zijn in het wisselen naar een EV.

Mijn woon-werkverkeer is 10 kilometer snelweg (120km/u) + 5 kilometer op 70/50 wegen. Sporadisch rij ik wel eens naar een van onze branch offices, ongeveer 54 kilometer via de snelweg. Idealiter zoek ik dus een EV waarmee ik in de winter gerust 120km/u kan rijden in alle comfort over een afstand van 120 tot 150km.

Zou dit binnen de mogelijkheden vallen van een 30Kwh Leaf? Of kijk ik toch beter uit naar een 40Kwh model? In het bedrijf waarvoor ik werk hebben we een 24Kwh Leaf (eerste generatie Leaf) en deze is zeker onvoldoende voor de trip naar het branch office.

Het laden van het voertuig zou ik liefst uitsluitend thuis doen. Dit lijkt mij voordeligst. Het is dus niet de bedoeling om lange roadtrips te maken. De toekomst van ChaDeMo lijkt me tevens een eindig verhaal, waardoor dit me helemaal geen optie lijkt. Ook rapidgate zou hierbij een issue vormen.

Ik heb een set winterbanden die vrij nieuw zijn. 16", ik zie echter dat de meeste Leafs hier standaard met 17" velgen komen. Passen 16" velgen ook onder de Leaf?

Ik weet niet of we een laadpunt gaan installeren thuis. Ik overweeg om enkel de 'granny' charger te gebruiken. Zijn er hier technisch risico's aan verbonden of voorzie ik toch beter een vast laadpunt?

De Leaf staat op mijn radar omdat:
- Ik heb er eerder mee gereden en vond het elektrisch rijden ermee aangenaam
- Voldoende kofferruimte voor de wekelijkse boodschappen
- Meeste worden aangeboden zonder batterijhuur
- Groot genoeg om mij veilig mee te voelen op de snelweg (in tegenstelling tot e-up/Zoe)
- Nissan dealer in de buurt... :)

Waarom ik de Auris niet zou inruilen:
- Nieuw aangekocht
- Zuiniger
- Lagere belastingen
- Mijn vrouw is gehecht aan de wagen :)

[ Voor 0% gewijzigd door SCaRa1701 op 24-01-2021 10:30 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je kunt ook kijken naar een 24 kWh Leaf met een Muxsan extender. Kost natuurlijk wat extra, maar dat moet je afwegen tegen wat een 30 of 40 kW Leaf kost.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Ik heb mijn Leaf al meer dan een jaar en laad uitsluitend op met de granny, gaat prima. Ik zou me kunnen voorstellen dat er misschien iets meer laadverlies op zit, maar heb eigenlijk geen idee of het veel scheelt ten opzichte van het verlies bij een 'echte' laadpaal. Het meeste verlies zit toch in de omvormer en warmte ontwikkeling in de accu denk ik.

Granny gaat natuurlijk wel traag en met de extender er in duurt het al gauw een etmaal om van leeg naar vol te gaan, maar ik heb nog nooit een probleem gehad dat hij niet vol genoeg was. We maken wel eens lange ritten, maar nooit twee dagen achter elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 105% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheean
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-05 13:24
SCaRa1701 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 10:28:
Mijn woon-werkverkeer is 10 kilometer snelweg (120km/u) + 5 kilometer op 70/50 wegen. Sporadisch rij ik wel eens naar een van onze branch offices, ongeveer 54 kilometer via de snelweg. Idealiter zoek ik dus een EV waarmee ik in de winter gerust 120km/u kan rijden in alle comfort over een afstand van 120 tot 150km.

Zou dit binnen de mogelijkheden vallen van een 30Kwh Leaf? Of kijk ik toch beter uit naar een 40Kwh model?

Vaak rijden we van Utrecht naar Den Helder (familie), veel snelweg en 80 km/u. Iets meer dan 120 km rijden. Dat redden we dan wel net aan met de 40 kWh in de winter met 130 km/u. 100 km/u scheelt flink en beter weer ook uiteraard. Laatste keer met temperatuur vlak boven vriespunt, volle batterij bij vertrek, opgewarmd aan de paal, max 106 km/u gereden: 27 kWh verbruikt. Wel redelijk royaal gestookt naar 18 C onderweg.

Maar toch, heb ook vaak dat stuk met een Zoe gereden en dan red je het met 40 kWh net aan heen en terug bij mooi weer, dat zie ik onze Leaf niet doen.
Ik heb een set winterbanden die vrij nieuw zijn. 16", ik zie echter dat de meeste Leafs hier standaard met 17" velgen komen. Passen 16" velgen ook onder de Leaf?
Basismodel is met 16” dus lijkt mij wel?

"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock

Pagina: 1 ... 7 ... 28 Laatste