Vorig jaar hebben wij een Corolla Touring Sports hybride gekocht (2ehands).
Dit met plannen voor de toekomst in het achterhoofd. Helaas is het lot ons andersgezind en zullen deze plannen nooit doorgaan.
Ondertussen staan er 2 hybrides op onze oprit (we hadden al eerder een Auris). Ik overweeg om te Corolla in te ruilen voor een 2ehands EV. Echt grote verplaatsingen doen mijn echtgenote en ikzelf normaliter enkel samen, op deze momenten zouden we ons met de Auris verplaatsen.
Ik hoop niet te veel verlies te maken op deze wagen bij inruiling. Dit zal een grote factor zijn in het wisselen naar een EV.
Mijn woon-werkverkeer is 10 kilometer snelweg (120km/u) + 5 kilometer op 70/50 wegen. Sporadisch rij ik wel eens naar een van onze branch offices, ongeveer 54 kilometer via de snelweg. Idealiter zoek ik dus een EV waarmee ik in de winter gerust 120km/u kan rijden in alle comfort over een afstand van 120 tot 150km.
Zou dit binnen de mogelijkheden vallen van een 30Kwh Leaf? Of kijk ik toch beter uit naar een 40Kwh model? In het bedrijf waarvoor ik werk hebben we een 24Kwh Leaf (eerste generatie Leaf) en deze is zeker onvoldoende voor de trip naar het branch office.
Het laden van het voertuig zou ik liefst uitsluitend thuis doen. Dit lijkt mij voordeligst. Het is dus niet de bedoeling om lange roadtrips te maken. De toekomst van ChaDeMo lijkt me tevens een eindig verhaal, waardoor dit me helemaal geen optie lijkt. Ook rapidgate zou hierbij een issue vormen.
Ik heb een set winterbanden die vrij nieuw zijn. 16", ik zie echter dat de meeste Leafs hier standaard met 17" velgen komen. Passen 16" velgen ook onder de Leaf?
Ik weet niet of we een laadpunt gaan installeren thuis. Ik overweeg om enkel de 'granny' charger te gebruiken. Zijn er hier technisch risico's aan verbonden of voorzie ik toch beter een vast laadpunt?
De Leaf staat op mijn radar omdat:
- Ik heb er eerder mee gereden en vond het elektrisch rijden ermee aangenaam
- Voldoende kofferruimte voor de wekelijkse boodschappen
- Meeste worden aangeboden zonder batterijhuur
- Groot genoeg om mij veilig mee te voelen op de snelweg (in tegenstelling tot e-up/Zoe)
- Nissan dealer in de buurt...
Waarom ik de Auris niet zou inruilen:
- Nieuw aangekocht
- Zuiniger
- Lagere belastingen
- Mijn vrouw is gehecht aan de wagen
[
Voor 0% gewijzigd door
SCaRa1701 op 24-01-2021 10:30
. Reden: typo ]